Aprilie 1986 editate in colaborare cu comitetul județean DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA SUPREMA CTITORIE La aniversarea a 65 de ani de la făurirea Partidului Comunist Român nu cred că poate fi bilanț mai semnificativ decît acela al deveni- rii omului societății noastre ca om liber și stă- pîn pe soarta sa, ca subiect creator și benefi- ciar al tuturor valorilor materiale și spirituale, ca făuritor de glorioasă istorie în străbunul me- leag al patriei. Innoindu-se o dată cu țara, muncitorul, țăranul, intelectualul, întreaga fa- milie a națiunii române oferă mereu lumii su- port real unei sintagme rostite cu admirație pe toate meridianele : „miracol românesc !“. Eu nu știu dacă este chiar miracol, dar știu că în acești 65 de ani partidul nostru comunist, cei mai destoinici fii ai acestui popor au înfrun- tat cu eroism și luciditate asprimea bătăliilor de clasă, ilegalitatea și închisorile războiul și foametea, au pregătit și înfăptuit revoluția de la 23 August 1944, ridicarea țării din ruine. Și mai știu că în ultimii patruzeci de ani s-a schimbat fundamental fața fiecărui sat, a fie- cărui oraș ; că la început a fost Bicazul, iar astăzi vorbim despre independența energetică ; că tractorul cu numărul 1000 000 l-am vîndut, poate, tocmai, acelora care nu credeau că vom fi în stare de o industrie constructoare de ma- șini ; că ne-am făcut singuri camioane și cal- culatoare, locomotive, vagoane și avioane ; că vorbim astăzi la trecut despre Porțile de Fier, despre metroul bucureștean, despre Canalul Dunăre—Marea Neagră. Dar miile de fabrici și uzine ? Dar zecile de mii de școli și grădinițe ? Dar milioanele de case ? In toate aceste zidiri și împliniri, în tot acest uriaș efort — nelipsit de îndoieli, sinuozitate, reluări — s-a zămislit chipul omului zilelor noastre, a omului care gîndește, muncește și trăiește în chip socialist, al acelui Om fără de care toate aceste împli- niri n-ar fi fost posibile. Datorăm partidului nostru, încă de la înfiin- țarea sa, o concepție înaintată asupra proble- melor omului și umanismului. Idealul uman pe care-1 propune este personalitatea multilateral dezvoltată, continua ei schimbare calitativă pe parcursul întregii vieți. Au existat în toate epo- cile personalități multilaterale. Spre deosebire de acestea, societatea socialistă, partidul nostru propune, în epoca inaugurată de Congresul al IX-lea, în Epoca Ceaușescu, pentru prima oară, realizarea personalității multilateral dezvoltate în mod plenar. Realizarea acestui ideal uman — proces deosebit de complex și de durată al cli- matului său — umanismul revoluționar, a pre- supus eforturi educative deosebite în cel pu- țin patru mari direcții însumînd tot atîtea laturi, dimensiuni ale personalității. O dimensionare economică în centrul căreia stă procesul de con- știentizare a poziției fiecăruia dintre noi ca proprietar, producător *i beneficiar al tuturor valorilor civilizației socialiste. A face azi mai bine decît ieri, mîine mai bine decît astăzi, a te simți părtaș și implicat cu cei care lansează la apă un vapor, ridică o nouă sondă, termină de recoltat griul sau tipăresc o carte. O dimen- siune politică însemnînd formarea unei gîn- diri politice implicîndu-te politic, stăpînirea de- plină a concepției științifice, materialist-dialec- tice și istorice despre lume și viață, debara- sarea conștiinței de îndoieli, incertitudini și in- exactități, rostirea clară a punctului de vedere ce exprimă noul, necesarul, durabilul. O dimen- siune etico-juridică presupunînd înțelegerea, în- sușirea și integrarea faptelor de conștiință și comportament în cerințele legislației, ordinii și disciplinei, a codului de norme ale vieții și muncii comuniștilor, ale eticii și echității so- cialiste. A fi drept cu tine și cu alții, a sluji întotdeauna adevărul, a fi curajos și cinstit, a fi modest și hotărît, a te dedica pentru făuri- rea fericirii tale și a altora. O dimensiune cul- turală indispensabilă omului zilelor noastre pre- supunînd perpetua însușire a celor mai noi și mai avansate cuceriri ale geniului uman, descă- tușarea talentelor, aptitudinilor și energiilor creatoare ale ficărui membru al societății. A învăța de la 6 la 60 de ani, a recunoaște și adopta ideile altora, a iubi muzica, arta, poezia, a-ți face din carte un prieten de fiecare zi, a te întreba mereu care a fost cel mai frumos gînd, gest sau faptă a zilei încheiate — iată conturul schițat sumar al personalității umane gîndită și dorită de Partidul Comunist Român. Acum cînd întregul nostru popor cinstește cea de-a 65-a aniversare a Partidului Comunist Român, dintre toate bilanțurile ce pot fi fă- cute, cel despre om exprimă, cu certitudine, o supremă ctitorie. Alexandru TOMA autograf dan grigorescu Sensurile culorii Sufletul românesc află în locurile Țării de Sus a Moldovei teme- iurile adîncului respect pe care îl datorează marilor înaintași. E un lucru pe care îl știm cu toții, de zeci de generații, și pe care fiecare vers al Iui Eminescu, fiecare pagină a lui lorga, fiecare armonie enes- ciană sau fiecare tablou al Iui Luchian ni-1 aduce din nou în minte, în Țara zugravilor de la Arbore și de la Voroneț, totul are pentru noi, cei mai de la sud, înțelesul marii tradiții a spiritului românesc. Scriu aceste cîteva cuvinte, avînd sub ochi o reproducere a Fîn- tînii de la Brebu. Luchian se afla, deci, într-un sat nu departe de cel in care s-au trecut anii copilăriei mele, printre dealurile învăluite în ceața subțire, luminoasă a picturilor lui Grigorescu. A coborît de de- parte, din miază-noapte, acest artist sortit martiriului, ca să descopere sensul profund poetic al locurilor din preajma Prahovei. A fost dat acestor dealuri, acestor case, acestor fîntini să pătrundă în nemuritoa- rea artă, aduse de penelul unui meșter venit din nordul Moldovei. Pentru mine, anii copilăriei stau sub semnul culorilor unui artist din Ștefăneștii Moldovei, deopotrivă cu acela al picturii maestrului de la Câmpina (venit și el din Pitaru de Dîmbovița). Sensurile culorii au fost revelate, de altminteri, artei românești de Voroneț și de Luchian. De Ia ei ni se trage această sensibilitate care La făcut cindva pe unul din marii istorici europeni ai artei să exclame : „România e o țară de pictori!“. De aceea ne plecăm cu pioasă recunoștință în fața acelor locuri care ne-au dat semnificațiile poetice ale culorii din pictura româ- nească. Partidului, un imn aniversar O însumare-a minților române, Romantice, lucide, vizionare, Iubire de dreptate și de pîine, Un roșu steag desfășurat sub soare, O pururi năzuință spre mai bine Și-o țară-ntemeiată pe unire, Un rod al chintesențelor latine Și-un dor, in veac, de pace și iubire. O sărbătoare-a luptelor înalte, Sub tricolorul marilor speranțe, Visare pentru-a țării libertate, De simple, democratice prestanțe, Q limpezire-a văzului spre lume, Și-a înțelegerilor tuturora, O strategie a timpului, anume, In ritmuri înțelepte, cum e ora, Un epos general, de profunzime, înnoitor, al rînduielii noastre, Al omului știind ce-i rău și bine, îndrăgostit de semeni și de astre... Intruchipînd partidul, im sinteze, Văd doar o parte a făpturii sale, El e și-un comandant pe metereze, Capabil de-a gîndi și sub rafale. In tot ce face el e libertate, Ideea de-a ne ști în devenire, Dragostea strămoșească de cetate, Și dorul țării către nemurire. Iar Omul de la cîrma lui cea mare, E-naltul vizionar forjînd destine De țară și de oameni în mișcare Spre-un viitor de bunăstări depline, Spre-un viitor de pace planetară, Cind oamenii, fără deosebire, Intru aceeași glorie solară. Vor viețui în calmă înfrățire. Iar noi, în România milenară, Carpații-avînd drept centru și putere, Partidul îl urmăm — eternă vară — O țară, un popor, un țel, o vrere. Arcadie ARBORE Un spațiu al inteligenței și speranței ------------REPORTER---------- Am fost tentați să spunem că a- cest spațiu este unul sustras timpu- lui „real", în care nu se întîmplă lucruri de neînțeles, ci poate nu foarte contemporane cu modul în care sîntem noi pregătiți să le în- țelegem. El este, însă, mai degra- bă, unul din spațiile prin care vii- torul ne testează cu seriozitate ca- pacitatea de a-i bănui dimensiunile, sensurile, căile de acces, de a ni-1 asuma. Impactul cu informatica nu se vădește deloc dur la acest prim contact, în fond fiecăruia dintre noi ni s-a oferit — la televizor, să zicem — imaginea imaculată și pu- țin stranie a unui interior „compu- terizat". El se adîncește însă, se ra- dicalizează, își pune în evidență asperitățile cu fiecare pas făcut că- tre intuirea uluitoarelor transfor- mări pe care informatica ni le pro- pune, revigorînd — uneori cu des- tulă acuitate — eternul conflict dintre ignoranța orgolioasă și înțe- legerea — umilită, dar fecundă. O lungă introducere în subiect, oferindu-ne detalii asupra sistemu- a privi Primăvară bucovineană Sîntem martorii unei primăveri în ma- rea Primăvară. Bucovina trăiește și ea sub semnul aceluiași „dublu" anotimp. Sămînța soarelui încolțește iarăși, pomina mănos dinspre inima pămintului și din- spre cea a oamenilor către rodul gliei și al faptei. Vibrează ființa naturii cutremu- rată de exploziile ierbii și ale mugurilor de floare și, deopotrivă, de clocotul izbin- zii în zidirile minții și palmelor. Pretu- tindeni se întrezărește zestre bogată de mireasmă și culoare și se împlinesc cu destoinică rivnă primeniri necontenite în vetrele muncii și în cuprinsurile vieții. Ne cheamă privirea miracolele săvîrșite de seva ce urcă spornic în trunchiuri de arbori și ne bucură ochiul mărturiile înăl- țării prin hărnicie și cutezanță . în spațiul bucovinean, renașterea cu temeiuri umane — la fel de cuprinză- toare, dar încă și mai profundă decît cea a firii —, statornicită aici ca în întreg orizontul țării, se regăsește in contururi de cetăți. Durate ca fundament al progre- sului, ele se numesc industrie și adăpos- tesc fecunde energii; forțe uriașe care s-au amplificat de peste 50 de ori în anii trecuți de la marele eveniment revoluțio- nar ce a marcat începutul primăverii în istoria românească. Generoase resurse (în- sumînd, numai pe parcursul a patru cin- cinale, circa 47 miliarde de lei), îndru- mate cu chibzuință spre asemenea peri- metre ale muncii, au mărit constant pu- terea și trăinicia edificiului industrial. Noi piloni, de proporții impresionante — acum în stadiu de șantier — îi vor între- gi structurile : o întreprindere de rulmenți și o centrală electrotermică. în ritmurile specifice „anotimpului" prevestit în ur- mă cu 65 de ani și descătușat spre lumi- noase triumfuri într-un august de glorie, înfloresc și celelalte cetăți: ale spiritului ori cele ale civilizației urbanistice. Un nou „oraș", de pildă, se profilează în par- tea de sud-vest a Sucevei, adăugind, atunci cînd proiectele arhitecților vor de- veni în întregime realitate, alte circa 5000 de apartamente în inventarul construc- țiilor ce slujesc bunăstării oamenilor. Deschiși către izvoarele de frumusețe întineritoare ale sezonului minunilor ve- getale, să privim cu dreaptă recunoștin- ță durabilele înfăptuiri prin efort creator ale acestui timp măreț și să ne bucurăm, așadar, că și pe plaiurile noastre este de două ori primăvară. Ion NEDELEA lui de telecomandă, asupra imple- mentării în general a informaticii în întreprindere, asupra răsunetului pe care această inițiativă îl are, a- rătîndu-ne ce s-a realizat concret în imobilul cu patru etaje despre care chiar și foarte buni cunoscă- tori ai Sucevei nu știu mare lucru, introducere datorată inginerului Ion Hopulele, șeflul atelierului de proiec- tare (denumire sub care se „ascun- de" spațiul la care ne refeream în debutul acestor rînduri) al între- prinderii de rețele energetice suce-. vene, încheia cu o concluzie modi- ficînd sensibil o anume perspecti- vă de a vedea lucrurile : eficiența muncii echipei de specialiști autoa- re a realizărilor în miezul cărora am fost introduși nu se măsoară mai ales în lei, ci în pregătirea oa- menilor — fie ca profesioniști, fie doar numai pentru a dobîndi ca- pacitatea de a-1 accepta așa cum începe el să fie aici prefigurat — pentru un viitor ce nu poate fi nici- cum ignorat. Prin urmare, eforturile echipei ce a înfăptuit, atît cît este înfăptuit pînă în prezent, sistemul informa- tic pentru conducerea în timp real a rețelelor electrice — un adevărat sistem nervos insinuîndu-se în cel e- nergetic, veghindu-1, putînd afla și descrie aproape instantaneu orice eveniment întîmplat în sistemul supravegheat, avînd capacitatea de a „gîndi" soluții, de a le materializa în măsura (permanent amplificabi- lă) în care este înzestrat pentru a- ceasta și chiar de a remodela sis- temul de bază — au trebuit să răz- bească în trei direcții — realizarea obiectivului propus, consolidarea și permanenta profesionalizare a echi- pei și pregătirea propriilor colegi de muncă pentru a pătrunde în pe-‘ rimetrul informaticii — aceasta din urmă fiind, prin implicații, cea mai importantă. Au fost sprijiniți de o conducere privind cu fermitate în perspectivă, după cum au existat (și există încă !) tovarăși de mun- că înconjurîndu-i cu neîncredere. Și a fost nevoie, totuși, să treacă mai bine de cinci ani de muncă pentru ca, timid, interesul „celor- lalți" pentru informatică să fie sti- (continuare în pag. IV) Dumitru TEODORESCU Cronica literară' Expansivă sau implozivă, jubila- toare ori tragica, evoiuinu in răz- vrătirea ontologică, dar, cu o pu- tere egala, și in supunerea ia ti- parele supreme, creația lirică a lui ion/loan Alexandru este in to- talitatea ei, chiar și atunci cînd narează pe suprafețe ampie sau descrie cu aplicație de miniatu- rist, poezie de cunoaștere, E un truism necesar. După douăzeci ș» cinci de ani de la debut (1960), st pot distinge în ea reperele mișca rii lăuntrice, acele elemente de macrostructură care nu numai că o fac inconfundabilă dar, pînă la un punct, o singularizează în peb sajul literaturii noastre contempo- rane. Premisa ei este nevoia de certi- tudine, indiferent dacă afirmă sau neagă, interoghează ori dă răspun- suri. Din această necesitate decurg cele (deocamdată) trei stări con- secutive ale eu-lui său poetic : e- gotică, aproape egolatră, la în- ceputul drumului („De ce mă simt eu, oare, in fiecare zi / Robit de mine însumi c-o patimă nebună?", „Autoportret"), moment cînd se raportează doar la sine, apoi pra- dă impasului existențial, cînd se raportează la durată, incapabil să accepte o lume abandonată efe- merului, un infern „discutabil" dar fără vămi accesibile („Supți de pămint și bombardați din cer / ne căutăm un înveliș pe lume. / O, valurile vremii cum se repetă reci / Legînd mereu un nume de prenume", „Episod") și, în sfirșit ancorat în certitudine prin inte- grare in timpul — în ipostaza de istorie și apoi în cel etern, adi- că într-o ordine cosmică imanen- tă („în Logos și-au începătura toa- te , Să nu piardă din seninătate Să nu se poată pună temelie / în cîte sunt decît în veșnicie", „Imn"), Evoluția lui în cunoaștere este, evident și voluntar, ascensională parcurgînd etape similare, nu identice, în substanța lor cu ce- le preconizate în „Trilogia cunoaș- terii" și străbătute de Blaga de la „Poemele luminii" la „Ce aude unicornul". loan Alexandru cu- noaște, și el, starea de grație în „Cum să vă spun”, trece din ea în una de înstrăinare în „Viața deocamdată", evoluează rapid că- tre revoltă, în „Infernul discuta- bil", culminația ei instalîndu-se în „Vămile pustiei", ca să intre, înce- pînd cu „Imnele bucuriei", într-o stare de lucidă armonizare (nu paradisiacă), și ea evolutivă, feno- men pe care vom încerca să-1 do- vedim mai departe. Tulburarea eu-lui cunoscător (li- itc) apare odată cu căutarea în- ceputurilor sale, cu ieșirea din propriul perimetru. Acesta este pentru loan Alexandru primul te- mei al certitudinii. Solidaritatea cu stirpea țărănească, ale cărei însemne de perenitate, deci de no- blețe, începe prin a le descoperi în jurul său și, cîteodată, în vîrsta copilăriei, nu-1 poate satisface din mai multe motive : mai întîi pen- tru că indiciile originarului și per- manentei în actualitate sînt frag- mentare și cu reverberație restrîn- să, uneori incertă ; apoi pentru că melosul lor pur este bruiat de zgo- Măcar o zi Dacă limba română va îngădui Să cred că mă aflu în drepturile Din patria cuvintelor Și de va fi să trăiesc Măcar o zi în aripile Meșterului Manole, Mă voi ști condamnat Să învii păsări din resturi de zbor Ce-mi adună respirația de jăratec A sîngelui spulberat în neliniști... Revenire Ochii mamei — cartea de citire A fraților mei norocoși Ce umblă prin cerul țarinei — Îmi cheamă umărul sting Lingă tîmpla de flacără — a verii Să-mi prind rădăcinile inimii-n Sălbatece ploi de semințe. O, ce, credință mi-i sîngele Alergînd peste crudele cîmpuri Și cum joacă pe genele zării Pulberi din grele uitări! I Desculț mă poartă ochii tăi In orgi de-ngîndurate trestii. Voi reveni, încă o dată să umblu Prin ape luminate de pești Și să urc peste dealuri bătrine Strigătul meu răstignit pe o pasăre... Ion PARANICI Memorie Pe sub lumina acestor cetăți Alunecă și azi istoria. Fără sfîrșit Și fără culori stridente, Senzație de-adînc învățăm De la cei Cu palmele crăpate Senzația de adînc Și inima Cum bate. Fără, Fără să se motele distonante ale preajmei e- femere și deșarte sau barat de li- rmtarea indelebilă a făpturii : „Eu cred că am în cap sămînța / unor sori ce nu pot să-i rotească / ne- murirea din pricina acestui / cerc compact de lut sudat în / focuri colosale". Trebuia, deci, găsită o entitate mai cuprinzătoare în ca- re să se încorporeze contempora- neitatea eterogenă și impură și ră- dăcinile sale țărănești curate și fă- ră începuturi deslușite. loan Ale- xandru descoperă astfel Patria în ipostaza sa istorică : „Țăran iberic strămoșul meu Traian / Ajuns prin jertfă la împărăție ! Prin tatăl său legionar roman / Cu pa- jura în sînge din pruncie PIu- gu-n Ardeal de două mii de ani Te caută cu boii pe coline / Și tot îi dai de știre din adînc / Să țină drept cormanul după tine" („Traian"). De aici încep „Imnele..." toate. Valorizarea istoriei se săvîrșește IOAN ALEXANDRU: IMNELE PUTNEI*) prin sacralizare. Recristalizarea ei uncă este mai comoda și mai ae efect cînd sînt abordate începutu- rile, de fapt întemeierile — pri- ma și, a doua, în care sensurile luminoase, consecințele cu efecte milenare sînt evidente. Profunzi- mea și forța patriei istorice o gă- sește însă poetul în evul meniu în care decelează semnele certe ale permanenței. Acestei Patrii îi sînt închinate, in fond, cele trei cărți de imnuri —- ale Transilva- niei, Moldovei și Țării Românești. Fiorul tragic al istoriei noastre le traversează în măsură egală, fără a întuneca, dimpotrivă, tăcînd să strălucească mai puternic, armo- nia eu-lui poetic cu destinul co- lectivității. Miracolul supraviețui- rii și al creșterii continue, în po- fida evenimentelor potrivnice, în viziunea poetului nimicitoare pen- tru oricare alt neam, este întîia mare revelație pe care o capătă, condiționînd-o, în fapt pe a doua. Și totuși, actul, evenimentul is- toric, omul încorporat lor conser- vă o imensă sarcină de conotații care transpar prin, sau chiar sfîșie vălul poetic. Se pare că de aces- tea a vrut să elibereze loan A- lexandru evul mediu ca istorie și Patrie. Travaliul său în acest sens este, în pofida aparențelor înșelătoare, uriaș si, credem, fără precedent. Există însă niște limi- te și aici, niște vămi. Ceea ce nu înseamnă că amintitele trei cărți de imnuri sînt numai un ex- periment ; reușita lor, absolut re- marcabilă este însă perfect vizibi- lă doar Ia nivelul ansamblutui, al totalității, dar, desigur în limitele pomenite. Ne referim la limitele PROZA Misiunea Luminează țărmul în care Mereu valuri cu putere izbesc. Gîndească că-i doare, Sărută tîmpla Țării și trec Peste jarul aprins, în picioare. 1 . Vasile PUHA Trenul l-a lăsat la marginea cîm- piei. Ningea neîntrerupt și vintul hăituia zăpada. Cineva, nu-și amin- tește cine anume, îi spusese să ră- mînă la haltă. „Rămii cu noi. aici, pe scaunul ăsta". Parcă era un cefe- rist. Numai ăștia primesc trenurile de noapte finind in mina ridicată un felinar. De hună seamă fusese un ceferist, dar asta nu mai are acum nici o importanță. Nu mai a- re, fiindcă el nu l-a ascultat. Mergea aplecat înainte, cu trupul răsucit spre stingă. Din cînd în. cînd privea acolo, unde abia—abia se mai zăreau stilpii cablurilor telefo- nice. Fumurii și aproape ireali, con- stituiau unica lui busolă. Deodată i se păru că aude un clopot, niște chiote sălbatice și apoi, din nou, vintul. 11 prinse frigul pînă aproape de briu și pe față respirația se transforma in ace subțiri, de ghea- ță. Mănușile înțepeniseră și ele, iar atunci cînd își ștergea obrajii sim- țea in ceafă înțepături fierbinți. La o vreme, greutatea armei, sprijini- tă de umărul drept, deveni insu- portabilă. Încercă s-o treacă pe u- mărul sting, dar se răzgîndi numai- decît, fiindcă ar fi însemnat să se oprească ori cel puțin să încetineas- că mersul și el nu trebuia să facă asta. „Nu te opri, nu te opri". Omul privi spre dreapta, dar stilpii se în- mulțiseră parcă. Erau mai mulți și, ciudat lucru, începură să se a- propie de el. In minte i se învăl- mășeau gindurile hăituite și ele de viscol. „Mica haltă trebuie să fie departe, iar ceferistul s-o fi culcat cu capul pe masă ,acolo, in ghereta aceea iluminată difuz. Desigur, pa- trula trecuse spre pichetul 14 și o obiective. Căci fenomenele de re- dundanță a expresiei și ideii pe care le întîlnim la tot pasul și ca- re, la nivelul lecturii fiecărei pie- se în parte obosesc sau stingheresc receptarea din perspectivă strict estetică, au un efect pozitiv dacă judecăm cele trei volume ca un an- samblu solidar, cum, de altfel, și sînt. Dar ceea ce intuiește perfect loan Alexandru este că evul me- diu românesc a fost asumat de li- teratură (lirică, epică, dramatică), dintr-o perspectivă care numai a- rareori a atins cote de elevație maximă și, atunci recuperarea s-a făcut fragmentar. Cu alte cuvinte, adevărul simplu că la temelia, sau deasupra Patriei istorice, se așază Patria ca spiritualitate. S-a scris mult (dar nu destul) despre mo- mentul constituirii ei daco-roma- ne. Dar această matrice inițială nu a rămas nemodificată ori ne- îmbogățită în aproape' două mii de ani. Evul mediu și-a adus con- tribuția sa și despre ea s-a scris prea puțin în acest spațiu de- gajat, și tocmai de aceea deloc co- mod, se plasează ultimele două cărți de poezie ale lui loan Ale- xandru — „Imnele iubirii" și „Im- nele Putnei". Premisele acestei viziuni apar încă în celelalte cărți de imnuri („Bucovină raiul meu veșmînt / De-mpărat sfințit după dreptate Rusalimul sufletului meu Ocrotit de cerurile toate", „Imnele Moldovei"), dar abia aici ele își găsesc împlinirea maxima in gestul poetic suprem de plasa- re a Patriei în ordinea nealtera- bilă a spiritualității și, de aici, la integrarea ei în ordinea cosmică, adică în eternitate : „Carnea noas- tră ancestrală este această Patrie Română / Prin ea va trece focul transfigurării Prin această pulbere și țărînă ' Prin aceste oa- se, prin găvanele acestor orbite De uraganele lacrimilor răscolite N-avem alta numai una ți se dă și numai o dată / De Pămînt și tre- buie să o întorci înviată / Nu nu- mai cu munții se ține de noi / Cu- Dunărea și Chilia / ci cu du- hurile strămoșilor Cu învierea și veșnicia" („Patrie română"). Put- na este pentru poet locul în caro „dimensiunea spirituală, la nivelul poporului" a eu-lui românesc din evul de mijloc se poate citi cel mai bine. De aici și încercarea te- merară de a reconstitui gîndirea si, în parte, zicerea Putnei din veac. Decantarea istor'ei nu se în- făptuiește prin proiectarea ei în mit ; este chiar negată funcția gnoseologică si artistică a mitului: „Mitul relativizează totul ’ Aceas- tă a veacurilor fundătură..." j. O tale ar fi reconstituirea și resti- tuirea gîndirii și sensibilității care au proaus actele politice, sociale, fenomenele culturale și artistice caracteristice evului mediu româ- nesc. Alta, investirea unor eve- nimente, locuri istorice, edificii, creații de artă etc., cu semnifi- cații parabolice in maniera spe- cifică epocii respective, filtrul bi- zantin nind, în aceste cazuri pre- zent, insă nu covîrșitor ; bunăoa- ră Podul înalt — cunoscut loc al izbînzii lui Ștefan cel Mare — se încarcă de un sens hieratic prin tra'nscenderea evenimentului: „Podul înalt nu poate să se ple- ce / Nici suflet să treacă Po- dul înalt Smerenia nu-1 pleacă" („Ștefan Măria Sa"). O a treia, în- corporarea unor motive aparținînd de diferite epoci și culturi, fondu- lui paremiologic al veacului. Mai sînt și alte procedee, varietatea lor dezarmează orice încercare de a le epuiza, dar, poate, cel măi elevat este absorbirea unor teme de meditație caracteristice evului mediu, de către sensibilitatea mo- dernă : în liniștea de sine lepă- dare Să poți hrăni smerita cuge- tare Să se aprindă binele lumi- na / In candelele stingerii de si- ne Ce nu pot creaturile discer- ne , Sunt tainice iluminări eter- ne / Se dobîndește prin împărtă- șire , Adaosul de milă și iubire / Ăpa și focu-n humă se frămîntă S-ajungă vin la cea din urmă nun- tă O lacrimă în cosmos să râ- mină S-o străvadă rănile din mi- nă” („Smerită cugetare") sau : „Cît de ușoară-i orice ascensiune De cînd urcușu-s rănile din mâne Oprire nu-i oriunde te vor du- ce Un pisc în doru altuia stră- luce Și căte-i dat genunchiul să supuie Altă splendoare-n urmă le-nvaluie / întoarcerea să fie cu putință Tot ca urcuș spre-aceeași biruință Și lunecări grozave și cădere ' Sunt lecuite tot de în- viere" („învăluire"). „Imnele Put- nei", alături de volumul anterior, marchează evident, un moment distinct al evoluției poeziei lui loan Alexandru ; unul superior prin coeficientul liric, prin consec- vența subordonării puterii creatoa- re la mobilurile culturii naționale în permanențele și propensiunea ei către temele universale, prin îndrăzneală în abordarea unor straturi dificile ale devenirii noas- tre lăuntrice, de neocolit chiar da- că timpul istoric le-a lăsat de- mult în urmă. Poetul a înțeles că, pentru a via, ethosul românesc trebuie să-și asume tot ceea ce îi aparține. Nu avem orgoliul ridicul al pre- zicerii viitoarelor evoluții ale poetului. Ne mulțumim să consem- năm decantarea lirismului, poate cea mai de seamă primenire pen- tru opera unui poet care n-a am- biționat niciodată alura proteică și inovația ca scop în sine. Mihail IORDACHE GEORGE GAVRILEANU *) Editura „Cartea Româneas- că", 1985. să se întoarcă abia spre ziuă". El trebuia să ajungă la ora... încercă să privească din nou ceasul de la mină. Rezultatul fu același. începu să-i fie frică. Și-aduse aminte po- veștile cu oamenii care îngheață. Visele lor... iși mușcă mina prin mănușa tare ca lemnul. Mai încercă o dată, dar durerea nu se ivi. își scoase mănușa. Dinții strîngeau a- cum puternic mușchii degetului ma- re. Dinspre dreapta porni să crească spre el o lumină verzuie. Mănușa căzuse undeva in zăpadă și vintul o duse departe. Umărul drept în- cetă să-l mai doară și arma deveni prea ușoară. Lumina verzuie săpase in viscol un drum. Schimbîndu-și direcția porni pe drumul luminii verzui. Zări o casă enormă, cu gea- muri aprinse. Vintul lătra în spatele lui. Pe drumul spre casa cu gea- muri aprinse toți stilpii ardeau... Trei umbre imense, si un scîncet de gîine. Un dine ce-i linse obra- jii. Apoi... totul se stinse. — E cineva ? întrebă sergentul, comandantul patrulei. Nîd un răspuns. Numai vintul și năruirea aceea de zăpadă. Omul ar fi rămas acolo, între ză- pezile acelea pufoase, dedesubtul lor, înghețat. Dar dinii, cei doi dini... • A doua zi, peste cîmpia nesfârși- tă, viscolul mai rînjea încă. îl du- reau picioarele, degetele de la mi- na stingă și nu-și mai simțea ure- chile. Cineva îi aduse o cană cu ceai, fierbinte. I se păru că-l aude pe coman- dant. Ii văzu ochii și somnul cobori din nou peste trupul lui vlăguit... George DAMIAN Patria și cuvîntul I. Din flăcări s-a întruchipat această lume, mai vie și mai pură, in care sălășluiește, ceremonios, scrisul ce-mi înfiorează ființa. Serbez ora obișnuită a prezentului cînd se năruie poarta din cer și năvălește prin ea gloria luminii. II. Pămîntului dintre izvoare i-am dat un nume : Țară, respirînd prin Dunăre afară, în dragoste neostoită ne-nfășoară ca într-un scut de ape clare. Zăpezile din gînd le-am răsfirat pe crestele bătrînilor soldați ce poartă toți un nume, înainte de scris mă spăl cu zăpada sfîntă din Carpați. III. Cuvîntul germinînd în arătură zămislit de soare, unică făptură, dindu-ne chip și limpezind adincul așează timpu-n rădăcini. Văzindu-1 la izvorul limbii celei mai curate oglindit în suflet pe vecie datornic sînt a lumina această matcă de statornicie, în spițele unite stă tot darul de-a fi nedezlipit de rădăcină veghind în pace zborul și hotarul cuvîntului ce nu se-nchină... IV. Pe țărmul visat un glas din adine îmi șoptește : „Să treci desculț cu iarba pînă la oblînc Prin străluciri de rouă numai așa poți să asculți respirația patriei, plină de miresme proaspăte..." N-am nici cuvinte și nici nu pot ascunde cum fața ei strălucește mai viu ca oglinda cerului. i V. Steaua ce-o văzură voievozii fulgerîndu le ființa cu eternitate ctitorind în lume, peste timp, o țară, o privim și astăzi cum străbate cerul răsturnat în inimile noastre cu aceeași grea lumină a adîncurilor înălțate-n astre de gînd de pace și visare plină. » VI. De rodire sîntem prinți, ostași și cărturari, cu rîvnă ari nd ogorul limbii, vie. iubindu-1 și murind la datorie. Vn. îndrăgostit peste fire mă simt de lumina venită din oameni, de neînvinsa convingere că pulsul pămîntului sîntem noi — ca simburii luminii așezați în fruct. VIII. Rodește în sufletul meu bucuria de-a mă ști aici unde soarele-mi atinge ochii ca o zbatere de-aripă și evaporînd sudoarea de pe frunte îmi dă harul de-a vedea ce nu se vede : mamele purtîndu-și pruncii printre astre, le arată grădina natală sclipind ca perla în inima scoicii și poporul sărutind tălpile limbii române ca un semn de primenire si adincă preamărire... ! IX. Demnă de cîntec este viața noastră zidită-ntr-o picătură de eternitate. X. Clătinîndu mă de iubire mingii cu degetele crăpate chipul patriei și de uimire Steaua din aripă bate. Pagini bucovinene — II Ramură albă Partidul, lumina ce ne consacră, partidul, iubire adîncă de țară, el, ramură albă și sacră, eternă, în noi, primăvară! Pe-ntinderea sa împlinită de mari înălțimi ale minții sînt lupta, dirzenia sfîntâ în care trăiră părinții! Prefiră-se-n noi viitorul, copiii duc flori în cetate, partidul se-ngeamă-n dorul de pace, de griu, de dreptate! Ne mingîie fruntea adierea cuvintului său de părinte, partidul se-ngeamă-n vrerea si-n pasul ce l faccm-nainte! N. MOSCALIUC Comuniștii Vatra noastră de jertfele lor e plină, tot ce răsare și ce se naște aparține crezului sfînt al lor, ca temelie pentru iniine. Ochii lor, fintini pină la noi, privesc prin veșnicie suferințele trecute. Privirea lor a fost pentru noi ca o apă vie. In numele dreptății vorbind, la locul sfînt știut din seminție. O simplă trecere în revistă a cailor — paradă hipică popuiarâ — din poveștile româneșt. ne va atrage atenția asupra unui anumit tip ue cal — rasa hrănită cu jă- ratec — ușor de recunoscut, pen- tru că numai pe asemenea bidiviu sta bine înfipt Făt-Frumos. Un astfel de cal are și Harap-Alb. Și ca în mai toate poveștile jăratecul înfulecat marchează trecerea de la „o răpciugă de cal, grebănos, du- puros și slab, de-i numărai coas- tele", la stadiul contrar, ,.< u pă- rul lins-prelins și tînâr ca un tre- tin“. Hrănit cu foc, acest cal ignifug zboară „pină la nouri", „pină la lună" și „a treia oară pină la soa- re", întrebîndu-și programatic stă- pînul : „Gîndit-ai vreodată c-ai s-ajungi : soarele cu picioarele, lu- na cu mina și prin nouri să cauți cununa ?“. Ceea ce trimite numai- decît gîndul la imag.nea mioritică „Soarele și luna Mi-au ținut cu- nuna" și iscă întrebarea de ce musai ca Harap-Alb să-și caute cununa de mire într-un spațiu ce- lest ? Mai întîi pentru că acest cal — după cum sună și sfatul acelei babe gîrbove de bătrînețe : „du-te la tată tău și cere să-ți deie calul, armele și hainele cu care a fost el mire și atunci ai să te poți duce unde n-au putut merge frații tăi" — este un cal de mire. Adică —- a) unic și fără de sea- măn — „de nu era alt mînzoc mai frumos în toată herghelia" ; b) tî- năr si fără dc moarte — „ca un tretin" sau din chiar spusa anima- Bucurie Am dansat cu holdele uriașe și holdele mi-au spus ce frumoasă este iubirea cîmpului. Apoi am sărutat cu urmele pașilor mei tremurînzi glia abia întoarsă. Iată țăranii, fețele lor nu clipesc cind se pleacă asupra pămîntului și mîinile lor sînt negre după sărutul țărînei. Am dansat îndrăcit printre holde, pină ce primul vînt, a adus bucuria. Lutul patriei Patria e cetate eternă în care florile înfloresc, turnurile înalte sint dealurile și munții senini, oamenii care-și poartă talpa pină-n adincuri cind intră septembrie, strugurele umed se simte acasă la el, unde patria este lutul ars în eternitate. Am acest sentiment, sentimentul de patrie, sentimentul de frate, reflectat în cintecul pămîntului, în bătăi aprinse de lumină pe grinda parfumată. Cristian Pașcanu BUCOVIAN lului : „Las’ pe mine, stăpîne, că știu eu pe unde le-oi duce la îm- păratul Roș ; pentru că m-au mai purtat odată păcatele pe-acolo cu tatu-tău, in tinerețele lui" ; c) atoateștiutor și fără de teamă. „Nu te teme, știu eu năzdrăvănii de ale Spinului și să fi vrut, de- mult i-aș fi făcut pe obraz, dar lasă-1 să-și mai joace calul", du- pă cum îl avertizase și împăratul la despărțire : „Și la toată întîm- biectului și faptul că adesea sfîrși- tul basmelor sună „am încălecat pe-o șa", implicind abia acest tes- timoniu material asupra calului — Harap-Alb pusese pe cal o tarni- ță, șa specială din lemn frumos ornamentat pentru mire — ne fa- ce să bănuim că intrarea și ieși- rea calului năzdrăvan din func- ția sa narativă marchează intrarea și ieșirea textului în și din ho- tarele ficțiunii. Budîgăniile neprețuitului Creangă -----------------IV----------------- plarea, tovarășul tău te-a mai sfă- tui și el ce ai să faci, că de multe primejdii m-a scăpat și pe mine în tinerețele mele" ^d) atoatestră- bătător și fără de parte căci acest cal zboară „în înaltul ceriului, Văzduhul pămîntului și o ie de-a curmeziș : De la nouri către soa- re, Printre lună și luceferi, Stele mîndre lucitoare", ceea ce ar însemna că „unde-ajunge nu-i hotar, nici ochi spre a cunoaște", iar după ce răufăcătorul e pulve- rizat — „dindu-i drumul, se face Spinul pină jos praf și pulbere" — calul dispare fără de urmă. Dispariția acestui cal din mai toate poveștile îndată ce s-a con- sumat punctul culminant al su- Altă constantă stilistică, pusă pe seama calului care „face o sări- tură înapoi și una inamte și se cam mai duc la impărățire. Dum- nezeu să ne ție, că cuvîntul din poveste înainte mult mai este", împarte Povestea lui Harap-Alb în opt părți : 1. trecerea podului de către fe- cior și povața tatălui; 2. angajarea spinului și jurămîn- tul lui Harap-Alb că nu va spu- ne adevărul ; 3. sosirea la împăratul Verde, tăinuirea adevărului și dobîndirea salăților ; 4. aducerea salăților, trimiterea după și tăierea capului cerbului; 5. aducerea capului cerbului și Iubirea de patrie în iarbă foșnește cerul ascultă dimineața acestui zbor un dor seamănă lumina simburii crapă-n pleoapele lunii dimineața se îmbracă în rochie înrourată de păsări în coarnele dealului stă înfiptă steaua nemuririi mi-aș trimite singele să-i înece durerea iată în coarnele dealului stă aievea o stea Ciprian Vasile STOLERU Poem Auzi cum vine primăvara Din univers coboară turmele de miei Ne naștem limpeziți de doruri nalte Și munții rid cu fruntea dincolo de zei. Auzi iar caii cum coboară Și cum se-ntorc în timp izvoarele Respiră nemișcat în ceruri soarele Și floarea-n mugure respiră. S-au risipit în arbori norii Și cerul a căzut sfios pe noi Cite-o secundă rătăcită-n zodii Revine-nrourată după ploi. Vasile TIMOFTE trimiterea după fata împăratului Roș ; 6. drumul spre impăratul Roș și întovărășirea cu cele cinci bizdî- gănii ; 7. sosirea la impăratul Roș, tre- cerea probelor și dobîndirea fe- tei ; 8. destăinuirea adevărului, încăl- carea jurămintului de către Ha- rap-Alb, răzbunarea Spinului, pe- depsirea răufăcătorului și nunta celor doi miri. Faptul că in această invariabilă structurantă eroii merg „ca cu- vintul din poveste" iar in alte po- vești calul zboară „ca vintul și ca gîndul", ne îndreptățește să afir- măm că formula corectă era „ca cuvîntul și ca gîndul- și că acest cal năzdrăvan nu e altceva decit povestea. Apoi, pentru că acest cal vor- bește și din alte texte folclorice românești știm că animalele vor- besc fie iii noaptea de Sînziene (solstițiu de vară), fie în noaptea de Crăciun (solstițiul de iarnă) — sau intre Crăciun și Bobotează. în cele 12 nopți de colindare, cînd la casele oamenilor se rostesc co- linde cu un mirel ce vînează cerb, leu, bour, scorpie sau galbenă pă- ioasă. avem întreg temeiul să ne întrebăm dacă nu cumva calul de mire încălecat de Harap-Alb nu este chiar calul menit să-l ducă intr-un tărîm cosmic spre a se însura cu o ființă fantastică? Dar nentru asta ar trebui să știm cine e mireasa lui Harap- Alb. I. FILIPCIUC Fiului iubit al țării Plai străbun, in straiul dalb, Țară îmbrăcată-n alb, Prinsă azi în sărbătoare La măreața aniversare, Închinăm dragul urării Fiului iubit al țării! Frunză verde colilie, Slăvită fapta vă fie, Că ne-nălțați viitorul Cu partidul și poporul, Luminos și fericit, ■Drag conducător iubit ! Drumul vi-i de glorie Trecut prin istorie. De la cnezi și voievozi. Din norod, de la rapsozi; Cu credință-n libertate. Muncă, adevăr, dreptate. Cu vegherea mereu trează. Voință dîrză, vitează, Neabătute gîndul, vrerea, Izvor nesecat, puterea! Roșie floare, bujorul, Jurămîntul', Tricolorul, Viața, țara, viitorul! Garofiță, floare creață, Cu imnul străbun In față Noi zidim om nou și viață! Flori de nalbă din ferești. Fiu născut în Scornicești, Inima țării ne ești! Nelipsit, cind treburi cer, Pe schelă, pe șantier, în uzină, pe ogor Mult iubit conducător! Frunză verde, flori mușcate, înfloresc orașe, sate. Mai frumoase, mai bogate. Ogoarele-n rod mănoase. Casele mari, luminoase, Uzine, hidrocentrale, Șantiere, căi navale. Loc de cinste-nvățătură. Știința, arta, cultura! Rămurică chihlimbar, Zilele ne cresc în har Făr’de loc în calendar. Planurile cincinale întrec a timpului cale. Fapta-ți, numele in lume Sint cinstite, au renume. De pe-ntinsele ogoare. Ani mănoși, scăldați în soare! Floare albă, iasomie. Din livezi, din podgorie. La mulți ani cu veselie! Buchețel din flori garoafe. Din văzduh și de pe ape, Viață lungă, sănătate! Eugenia Răileanu IACOB poet popular Neam al meu Azi steaua ta se-atinge de zenit. Neam vitejesc din așteptări urzit ; Renăscător înseninării ești, Făclie dogorind lingă povești ! Argintul strunei veșnic să ne cheme în pulsul tău cu murmur1 de poeme Și păsările, timpla netezindu-ți. Noi aripi să-ți desfaci spre tine însuți, i Mircea AANEI 1. Stimate tovarășe profesor, sînteți membru al Comitetului Societății de Gastroenterologie a U.S.S.M., al Uniu- nii Medicale Balcanice, al Uniunii Te- rapeutice Internaționale, al Societății Europene și Mediteraneene de Gastro- enterologie și Proctologie și al Aca- demiei de Științe din New York. O să li se pară, poate, curios celor care vor citi un interviu cu o personali- tate a medicinei românești actuale intr-o publicație literară. La o primă vedere, desigur. Tocmai de aceea pri- ma rugăminte pe care v-o adresez este să încercați o definiție a Omu- lui ! D.D. — Foarte felurite definiții au fost înregistrate pînă acum, vor mai fi cu siguranță și altele propuse. Te- meiurile care ispitesc sînt numeroase, depinde de felul cum proiectezi lumi- na și de puterea ei. Printre altele, re- țin și eu ca edificatoare pentru neli- niștea spiritului omenesc — pentru că în definitiv acesta este elementul spe- cific ființei umane — o metaforă a lui Arghezi : „Omul este un pescăruș care zboară pe dinlăuntru". Pentru mine, omul rămîne singura ființă nemulțu- mită de condiția ei naturală, singura care suferă nu doar (și poate nu atît) pentru ceea ce este, cît pentru ceea ce nu este. Deși omul a străbătut mul- te vîrste, devenirea lui nu s.a înche- iat. Iată de ce omul mai rămîne o as- pirație. 2. Mulți dintre marii dumneavoastră înaintași, ca să amintim doar de lu- liu Hațicganu și Octavian Fodor, au trăit în apropierea unor scriitori, pic- tori, muzicieni, în acest vestit centru cultural și științific care este Clujul. De care dintre aceștia v-ați simțit mai apropiat, la rîndul dumneavoastră, si de ce ? L-ați cunoscut pe Lucian Bla- ga ? D.D. — Universitatea clujeană româ- nească a oferit un minunat cadru pen- tru integrarea științei și culturii. Vo- cația pedagogică a celor care au des- Drumul spre stele începe pe pămînt Interviu cu prof. dr. doc. DUMITRU DUMITRAȘCU, de la Institutul de Medicină și Farmacie din. Cluj-Napoca chis aici drumuri noi, în entuziasmul și dezlănțuirea de energii care au suc- cedat Unirii, a indus climatul specific pe care îl știm. Să numim cuvîntările vibrante, adevărate eseuri prin funda- mentarea lor, ale lui Hațieganu. Să numim statutul recunoscut al lui Pa- pilian. ca șef de cenaclu literar-muzi- cal, ca scriitor (care închina literatu- rii, cu regularitate, ceasurile dinspre dimineață ale nopților sale, între 4 și 7>- . . Generația mea a mai prins in plina strălucire, cuvîntînd în aulele Univer- sității sau străbătînd străzile vechiului burg, pe unii dis străluciți! ctitori ai spiritualității transilvane : Lucian Bla. ga, D. D. Roșea, Eugen Sperantia, E- mil Isac. Pe Blaga am avut prilejul să-1 văd acasă, pe strada Martinuzzi, să-i urmăresc neștiut pașii măsurați. îmi părea strivitor, prin distincția și ermetismul său, aparținînd altei lumi. Am audiat multe din expunerile es- tetului Liviu Rusu, urmăream pe Titu Vasiliu, marele anatomopatolog, co- mentînd bucăți muzicale. Cu înființa- rea Institutului de Artă „Ion Andrees- cu“, s-a însuflețit apoi și viața artiști, că. Opera și Teatrul Național se bu- curau de nume celebre. Mai vibrează Clujul și astăzi. Multe conștiințe și condeie trudesc aici, Prietenia unora mă bucură și mă o- norează. 3. Ce le-ați spune tinerilor dum- neavoastră discipoli despre ce trebuie să știe și să facă în viață, dincolo de stricta lor profesiune ? D.D. — Nici unul din noj n-am ce- rut viața de care dispunem și doar în parte am putut să facem o selec- ție a ceea ce este ea. De noi depinde în schimb, în totalitate, modul în ca. re ne împlinim destinul ca oameni, noi ierarhizăm valorile care ne orientează, noi stabilim gradul de angajare, noi inventăm izvoare de bucurie. Dincolo de profesiune, Aițeleasă ca datorie, dar și ca împlinire, este restul de viață, cu toată bogăția ei. Aici se înscrie și cultura, și arta, un univers larg des- chis, în care te găsești zburînd liber de tot, după inima ta. Trebuie doar să găsești cheia acestui univers. Răspla- ta pentru această mică osteneală este enormă. 4. Atît în literatura română, cît și în cea universală există și au existat mulți scriitori medici. V-a preocupat literatura lor ? D.D. — Ca medic nu puteam să nu fiu fascinat de mutația in domeniul belestristicii a gîndurilor și căutăriloi altor medici, cu atît. mai mult cînd ei au atins treapta celebrității. Am urmărit stăruitor să văd cîtimea din concepția bazată pe o pregătire medi- cală care s-a strecurat într-un text li- terar. Am „vinat" elementele de for- mație medicală ale unui Rabelais sau Cehov, de exemplu, m-am bucurat să descopăr filonul liric al medicului Va- sile Voiculescu, citesc romanele lui Augustin Buzura cu același interes ca atunci cînd apăruse surprinzător prin vigoarea scrisului său. 5. N-ați fost niciodată tentat să fa- ceți literatură ? D.D. — La vîrsta ultimelor clase de liceu, trăiam sub semnul monumenta- lei Istorii a Literaturii Române a lui Călinescu. Poate surprinde dacă ispita criticei literare m-a încercat și pe mi- ne ? Cărțile erau fericirea mea, să vorbesc despre ele mi-ar fi plăcut, dar să spun verde despre o anume carte că e proastă, și să arăt de ce, mi-am dat seama că n-am să pot niciodată. Critica și cu ea literatura, m-au „pier- dut". Și totuși, am scris destul: literatură științifică, didactică. Cu timpul m-am oprit la eseistică și la critica de artă. In ce măsură ar constitui literatură nu știu, dar m-am apropialt de aforisme cu mult interes. Destule au văzut și lumina tiparului. Poate că o editură va scoate cîndva și volumul pe care l-ar constitui ele. în această primă- vară aștept la „Dacia" un volum de o densă încărcătură emoțională și idea- tică pentru noi medicii: „Medicina în- tre miraj și dezamăgire". Sînt acolo elemente de știință, dar mai ales e o meditație despre demnitatea omului. Și, inevitabil, mai e și literatură. 6. Spuneți-ne ceva despre locul co- pilăriei dumneavoastră. D.D. — De la o vîrstă, copilăria se supradimensionează pentru fiecare. Ea păstrează prea multe pietre de te- melie care ți-au determinat cursul vieții. Un racursiu evocator nu-i po- sibil, e prea greu de ales, vin spre tine amintirile în avalanșă. La ce să te o- prești oare mai întîi ? Dar există cu adevărat un singur „mai întîi" ? Există undeva în Gorj, pe Valea Gilortului, un sa't prins între dealuri împădurite. Locurile purtau nume care dezvăluiau o veche istorie, așa ca multe alte sate. O fabulație bogată se lăsa ușor pro- vocată, căutînd doar să afli „de ce se cheamă așa ?“ cutare sau cutare... Cărțile multe adunate de tatăl meu mi-au fost deschiderea spre orizonturi neștiute. Tăieturi cu foarfecă din ve. chi reviste, colecția de artă. Horile sa- tului, spectacol și conoert. Clăcile la desfăcut porumbul, șezătoarea. Troi-, țele de pe margini de drum și din ci- mitirile de demult, prilej de neliniște și de uimire. 7. Ne apropiem inexorabil de sfîrși- tul veacului și al mileniului. Cum ar trebui, cum credeți și cum ați vrea să arate, din punctul de vedere al ce- lui care slujește cea mai umană dintre științe, omul acestui apropiat viitor? D.D. — Multe așteptăm și pretin- dem noi de la cei care ne vor urma. Oare ce așteptase de la noi Socrate ? Care este dimensiunea care ne des- parte ? înălțimea medie este poate singura care ne favorizează fără echi- voc pe noi. Și, desigur, cunoștințele, care sînt o chestiune de timp, de cău- tare, de acumulare. Gradul nostru de umanitate nu pare însă altul. Or, toc- mai o creștere pe această coordona- tă se urmărește, se visează, se cutea- ză. într-un cuvînt, așteptăm ca omul să fie mai bun, mai înțelept, mai puțin amenințat de boli, mai apt de bucurii, mai fericit. Dar toate acestea presu- pun un om mai responsabil, mai onest, mai înțelegător cu alții, mai generos în iubire, mai eficace. Toate păcatele și complexele noastre le-am vrea lip- să la acești urmași. Dar noi nu știm dacă cineva va lua în serios gîndurile noastre de acum, și nici dacă avertis- mentele vor servi cu adevărat la ce- va. Orgoliul ne îndeamnă s-o credem. Prea adesea însă viitorul proiectat la un anumit moment a fost refuzat de generațiile care au urmat. Ceea ce nu ne scutește pe noi de misiunea ce ne revine. 8. Dacă ar fi să luați cuvîntul în- tr-un mare conclav scriitoricesc, care ar fi cele mai importante trei fraze din alocuțiunea dumneavoastră ? D.D. — Prima: drumul spre stele în- cepe pe pămînt. A doua: omul are nevoie de blîndețe, omenirea de fer- mitate. A treia: omul a mers dintot- deauna, chiar dacă n-a știut ce-1 aș- teaptă la capătul drumului. 9, Ați fost vreodată în Ce vă amintiți? Bucovina ? D.D. — Cunosc destul de bine Buco- vina. Vreau să-i amintesc în primul rînd pe oamenii ei. Lor le datorăm și verdele pădurilor necuprinse, și al- bastrul de Voroneț, și albul straielor de sărbătoare. Bucovina mai înseamnă încă o rezervație de aleasă omenie. Dialog consemnat de Dafin MUREȘEANU III — Pagini bucovinene CONSEMNĂRI MIHAILO TKACI (U.R.S.S.) Trei surori Cînd casei părintești „La REVEDERE" — am spus Și am plecat să-mi caut fericirea Pe toate drumurile lumii m au condus : NĂDEJDEA ȘI CREDINȚA ȘI IUBIREA. I Și prima soră-a spus : „Eu la necaz iți sînt Și sfetnic bun și mamă și salvarea. Tu fără mine vei fi nimeni pe pămint ROBERT DE MONTESQUIEU (Franța) Sufletul meu Mi-e sufletul lăcaș ascuns, cu amintiri. Făcute ghem în colț ferit de ofiliri. Sînt amintiri străvechi, doar gîndurile-s noi Că-ntii ne-ndrăgostim, iar mintea vine-apoi. f Mi-e sufletul un parc de trandafiri striviți ; Acei ce nu-i cunosc socot că-s înfloriți. Dar ce umblă-ncet aroma lor cătind Plecîndu-se spre ei, îi vede sîngerînd. t Mi-e sufletul potir cu băutură rea Umplut într-un suspin cu tot ce mă durea ; Acei ce îl ating cu buzele ușor Se otrăvesc sorbind oricit de-ncetișor. Mi-e sufletul azil clădit în ani și ani Să fie adăpost acelora sărmani Ce și-au pierdut averi sau le-au împrăștiat Pentru aceștia toți am sufletul bogat. Mi-e sufletul palat măreț unde sfios Păreri de rău îngină-n șoapte cînt duios. Dezamăgiri uitate trec pe-asfaltul nou Iar pașii lor răsună trist ca un ecou. I Mi-e sufletul altar și-n fața lui, mănunchi Cu ochii ațintiți, stau strinse în genunchi Uitatele iertări și gestul generos Neprețuit la timp și măcinat și ros. I Mi-e sufletul un singuratic pisc, la fel Cu muntele înalt ce-ascunde soare-n el Și după asfințit, cînd cerul e pustiu. — Chiar după ce-oi muri, el va rămîne viu! Mi-e sufletul un gol imens în stinci săpat... Cînd se afundă-n el trecutul — văl purtat — Găsește uneori un șipot cristalin în care strînsul dor, se oglindește lin. I Traducere de Lucreția ANDRIU CADRAN r Un autor de literatură ucraineană Iurii Lucan are o calitate indiscutabilă : știe să povestească. Gh- vorba lui domoală și deopotrivă colțuroasă, el se face repede ascultat, cînd împrejurările devin favora- bile, ciștigîndu-și simpatia auditoriului prin farmecul aparte al relatării. In aparență ta- citurn și necomunicativ, acest masiv cu alură de halterofil, abia așteaptă să fie în- să provocat la dialog. „De aici mi se tra- ge și povestea cu proza", glumește Iurii Lu- can, de unde trebuie subînțeleasă plăcerea lui de a se confesa. Cert este că prietenul nostru a început să scrie relativ tîrziu. Și nu pentru că nu se găsise încă cineva care să-1 îndemne, cum lasă dînsul a se-nțe- lege. Numai că din respectiva întîrziere creația Iui Iurii Lucan n-a avut decît de cîștigat. Infirmînd așa-zisa regulă a „trecerii" prin genul scurt, el debuta în 1979 cu un solid roman („Balanța"), pentru ca la inter- vale oarecum scurte (1982 si 1985) să pu- blice încă două asemenea scrieri („Nu-i greu să ucizi un corb" și „Nopți banale"). Salu- tînd apariția primei cărți (menționate), M. Mihailiuc observa maturitatea construcției epice și releva „cuvîntul tăios, îmbinat cu umorul de care ades se folosește Iurii Lu- can". Nu ne-am propus aici să intrăm în amă- nunte, vrem doar să reținem atenția asu- pra unui aspect esențial : cele trei volume formînd un tot unitar, se ambiționează să se realizeze o imagine edificatoare asupra devenirii istorice a unei comunități rurale, începînd din vara fierbinte premergătoare RECENZIE STERIAN VICOL: „Lacrima învingătorului** Cu o sensibilitate discretă, în nota spe- cifică melancolicilor, își caligrafiază Sterian Vicol această din urmă carte de versuri in- titulată (nostalgic, desigur) „Lacrima învin- gătorului". Cele trei secțiuni ale volumului încearcă o structurare a conotațiilor propu- se, altfel zis, o prezentare a înfățișărilor li- rice de moment. Se pare însă că obsesia sa rămîne fragmentul de viață circumscris universului rural din care poetul știe să selecteze esențele. De aici o căutare a „că- rărilor de aur ale copilăriei" cu reînvierea unor imagini frumos colorate si nu de pu- actului de la 23 August 1944 și pînă în zilele noastre. O încercare îndrăzneață încunu- nată, după cum rezultă și din aprecierile criticii de specialitate, de succes. „Satul Za- rinoc, plasat undeva în zona Sucevei, măr- turisește autorul, devine spațiul-univers în care se desfășoară tumultul înnoirilor și prefacerilor socialiste, cunoscute nouă tutu- ror". Bineînțeles această bătălie nu se con- sumă fără înfruntări dramatice, fără gre- șeli sau exagerări inutile. Ciclul romanesc despre care vorbim a constituit și pentru Iurii Lucan o experiență interesantă. Trep- tat el a renunțat la anecdotica ușoară („re- miniscență" a acelei fermecătoare oralități de care pomeneam) și la descriptivism, scri- sul său dobîndind mai multă expresivitate și o mai accentuată asumare a procedeelor compoziționale moderne. N-am reușit, în discuția pe care am avut-o de curînd să aflu ce pregătește în continuare Iurii Lucan. „Să vorbim mâi de- grabă despre muzică" mi-a propus el, ne- dezmințindu-și blinda bonomie. Muzica fiind o altă pasiune a profesorului Iurii Lucan. „Ca și sportul", n-a uitat totuși să adauge. Se înțelege că aceste multiple preocupări, enumerate fără emfază, desigur, conferă însăși existenței sale o notă de originali- tate din care prozatorul poate si știe să tragă „foloase". Oricum, parafrazîndu-1 pe același M. Mihailiuc, putem afirma că „literatura ucraineană din România" are în suceveanul Iurii Lucan un reprezentant in- contestabil. loanid DELEANU ține ori estompate voit în fum de cenușă. Deși există și acel „frig al absenței în spa- te" care diminuează emoția regăsirii : „Sînt vinovat / în zborul casei moare ciocîrlia" Mai există apoi în textele cărții de față o undă de tristețe ce flutură peste metafo- rele cantabile și care anunță acea nedorită și implacabilă ' îndepărtare de „caii-nspu- mați" ai tinereții „cînd vine somnul" și „în- cepe toamna vămuind". Aceasta și explică de ce motivul solitudinii revine insistent în cel de al treilea ciclu al plachetei. O sin- gurătate însă ferită de accente melodrama- tice, ba chiar ușor „tămăduitoare" : „Singu- ră tatea-mi / e ca pămîntul îmbrățișînd / rădăcina florii". „Lacrima învingătorului", dincolo de îm- plinirile și neîmplinirile sale, lasă încă loc acelei cărți dorite deopotrivă de autor și de cititorii săi fideli. Ion BELDEANU Și-n brațe te va ține disperarea". A doua zise ; „Sînt fîntînă. Și-apa mea Pe arșiță te va scăpa de moarte. Tu fără mine, află, că nu vei putea S-ajungi pe culmi și nici în altă parte". Și-a treia zise : „Fericire și noroc Nu pot fără iubire-n veci să fie. O inimă ne-ndrăgostită-i — ca o pasăre de foc închisă cu de-a sila-n colivie..." Cînd eu sub greul vieții mă mai poticneam Și îmi pierdeam pe vreo cărare firea, întotdeauna-n ajutorul meu chemam NĂDEJDEA ȘI CREDINȚA ȘI IUBIREA. in românește de Ștefan TCACIUC Un spațiu al inteligenței și speranței (urmare din pag. 1) mulat și dirijat, pentru ca ignorarea ei să se transforme mai întîi în în- doială, apoi în încercare de a în- țelege și, în sfîrșit, în acord și par- ticipare. Foarte tinerii de atunci, veniți aici imediat sau aproape ime- diat după terminarea facultății, s-au transformat în bărbați și bucuria a început să le fie acum întreagă pen- tru că în recunoașterea demersuri- lor lor se află implicit recunoscut imensul aport de inteligență și eficacitate al informaticii. Un stu- diu de fezabilitate realizat de ace- eași echipă deschide ferestrele cu- rajoasei inițiative pînă către sfîrși- tul acestui secol și de fapt aici tre- buie căutat încă unul din succese- le lor, și anume, acela că au gîn- dit un sistem informatic de condu- cere permanent perfectibil, mereu mai performant. încercarea lor, pre- supunînd interdisciplinaritate (echi- pa este formată din 20 de specia- liști reprezentînd 8 profesiuni „ul- traactuale") și apreciabile cote de risc, cerînd un travaliu suficient de intens pentru ca cei neobisnuiți cu un asemenea ritm și efort să ca- poteze. Ceea ce, totuși, nu s-a intîm- plat... Dirijați cu discreție și cu un ra- finament el însuși influențat parcă de metodele propuse de informati- că. adăugîndu-și mereu la propria experiență, dobîndită pe parcurs, experiența altor echipe din țară a- vînd aceleași preocupări, acești ti- neri specialiști excelent pregătiți și-au definit încetul cu încetul ros- turile în cadrul microcolectivului, sudura realizîndu-se astfel după re- guli interne, conștient asumate. Nu- mărul lor este infim, raportat la cel al întregului colectiv al între- prinderii, dar ceea ce au zămislit din cunoștințele și pasiunea lor, din certitudinile și din îndoielile lor. din încăpățînarea în a dovedi că sînt în stare, că este posibil, din refuzul de a ceda și din plăcerea de a iscodi necunoscutul luminează deja numeroase cugete. Victoria lor este astfel o parte din victoria unui întreg colectiv, ce și-a asumat difi- cila, dar captivanta misiune de „sta- ție-pilot", de mode] autoconstituin- du-se, autodezvoltîndu-se și gene- rînd influențe durabile, contami- nante... Propriul impact al autorului aces- tor rînduri cu informatica n-a fost atît seducător, cît provocator. Și poate că aici se și află meritul ei „în timp real" : acela de a remo- dela permanent tonusul creator. • Cenaclul in viața cetății Cenaclul din Suceava al Uniunii Scriitorilor a intrat de curînd în al cincilea an de existență. Apariția sa, pro- dusă sub semnul continuității firești specifice fenomenelor culturale contemporane, trebuie considerată drept un mo- ment notabil în viața spirituală a Sucevei. E demn de re- ținut că din acest fertil pămînt românesc s-au ivit de-a lungul vremii nu puține nume de rezonanță și numai dacă ar fi să menționăm galeria de figuri a f ălticenilor, ar fi suficient. Cert este că Cenaclul a reușit să dea contur și sens actualei grupări scriitoricești din nordul Moldovei, să faciliteze afirmarea celor care o compun asigurîndu-i demersul necesar. Și fără a apela la date și exemple, se poate spune că actuala mișcare literară însumează reușite incontestabile, materializate, între altele, în cîteva valoroase apariții editoriale, despre care s-a pronunțat — din păcate, nu atît cît ar fi meritat — și critica de specialitate din țară. Dar cîștigul sau realizarea „cea mai palpabilă" o repre- zintă desigur periodicul „Pagini bucovinene", publicație născută din entuziasm și slujită în prezent din același „foc nestins" al pasiunii. Strădaniile celor care gindesc și înfăptuiesc numitele Pagini converg spre ambiția frumoasă de a atrage atenția, ori mai degrabă de a dovedi că la Su- ceava se face o literatură care nu pierde din vedere nici reperele tradiției și nici semnele înnoitoare cc țin de ex- periment, de inovație. Nu ne-am propus, și nu e încă momentul, să întreprindem o încercare bilanțieră. Vrem doar să salutăm intrarea recentă în rînduriie membrilor Cenaclului sucevean a mai tinerilor Dan Bodnar, Ion Cozmei, Ion Drăgușanu, Octavian Lazăr, Ivan Negriuc și Constantin Severin. Cu alte cuvinte, fiecare dintre cei șase autori a trecut „proba" debutului editorial, fie în volume de sine-stătătoare, fie în plachete colective. Dintre ei, Constantin Severin a reușit să atragă pînă acum și atenția criticii Oricum, toți se află la început de drum și surprizele sînt de așteptat. Și, in contextul celor enunțate pînă aici, ne permitem să sugerăm și o invitație. După cum se știe. Cenacluri de genul celui de la Sucea- va, mai există și la Botoșani, Focșani, Arad și Brăila, ur- mînd. probabil, ca acestora să li se alăture, mai devreme sau mai tîrziu, și altele. Considerăm deci necesară elabo- rarea de către Uniunea Scriitorilor a unor norme de or- ganizare și funcționare a unor asemenea nuclee de breaslă. Un deziderat prin a cărui rezolvare se poate da un și mai accentuat impuls vieții noastre literare. Ion BELDEANU • Cărți Arhitectura populară din zona etno-folclorică bucovineană dezvăluie, la o analiză mai atentă, trăsături evidente ale matricei stilistice proprii civilizației și culturii românești. Iată o concluzie semnificativă care se desprinde, implicit, din lucrarea Monumente de arhitectură în lemn din ținutul Sucevei (Meridiane, 1985), de Gh. Bratiloveanu și M. Spânu (desene: Gh. Bratiloveanu și E. Bratiloveanu, diapozitive și fotografii : M. Moroșan) ceea ce impune să o înscriem în- tr-un program de „etnologie urgentă", întrucit o serie de aspecte, fapte și elemente „arhaice" ale arhitecturii în lemn, consemnate în paginile ei, sînt, inevitabil, expuse dispari- ției, atît prin efectul evoluției nortnale cît și prin mo- dernizarea tot mai rapidă a habitatului tradițional. Cartea comportă, așadar, și o semnificație documentară, alături de cea funcțională, conferită prin caracterul de îndreptar sau de reper pentru procesul de sistematizare și urbanizare a așezărilor rurale. Evidant, lectorul „de specialitate" poate extrage din țesătura limpede a textului și din superba ima- gistică ce-1 completează, informații și s”gestii privitoare nu numai la aspectele tehnologice ale creației material-spi- rituale care utilizează ca „materie primă" lemnul, ci și la inventivitatea creatoare tehnico-artistică, la capacitatea de realizare și dinamica social-istorică a creației, la umanis- mul ecologic al meșterului popular, la asimilarea influențe- lor și inovațiilor produse pe fondul conservării particulari- tăților fundamentale („arhetipale") ale tradiției etc. Natura domeniului abordat (în componența căruia intră locuințe tradiționale, construcții și anexe gospodărești, in- stalații tehnice țărănești, edificii de cult) a determinat tra- tarea concomitentă a caracteristicelor tehnico-funcționale si a celor artistice, cartea însăși fiind, în acest sens, un „o- biect“ născut la granița dintre util și estetic. Avînd ca obiect de referință doar obiective din categoria „monumentelor de arhitectură", lucrarea pune în evidentă eșantionul cel mai reprezentativ și relevant al arhitecturii în lemn din județul Suceava, constituind o premisă sine qua non în realizarea unei sinteze a domeniului la nivel național. Nicolae CARLAN • Expoziție Tablourile lui Tiberiu Moruz, găzduite de Galeria de Artă din Suceava, acum l'a început de primăvară, se con- stituie, de departe, în cea mai bună expoziție a pictorului sucevean. Un gixipaj reprezentativ — peste patruzeci de lucrări —, în care coloristul își dă întreaga măsură, pen- dulînd între peisaj, portret și nelipsitele flori, găsind acea vibrație interioară care trece dincolo de privire, precum și anume semne ale originalității, iată ce ne prorune talentatul plastician, cu un profesionism de necontestat. (M. L.) • Grafică O semnificativă expoziție de grafică satirică a deschis, nu demult, la Suceava, Radu Bercea, un autor silențios, ca- re-și petrece viața în orașul Gura Humorului. El1 preferă incizia greu de observat cu ochiul liber, simbolul prefăcut în condei și condeiul simbol. Radu Bercea are simțul și res- pectul desenului, măsoară cu precizie unghiurile, atacă nu- mai după ce pune adversarul în gardă, se mișcă printre su- biecte cu dezinvoltura patinatorului. Aflat mai puțin în atingere cu portretistica, Radu Bercea preferă dialogul inte- ligent al' obiectelor. (M. L.) REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICL Mihail IORDACHE, Gh. LUPU. Marcel MUREȘEANU, Ion PARANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat: Eugen DUMITRIU Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURĂ ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ SUCEAVA str. Mihai Viteazul nr. 48 '