Eiogmi 1 ucovinene Martie 1986 EDITATE ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Primăvara patriei Neasemuite sînt înfăptuirile istoriei atunci cînd timpul nu se cerne în zadar peste lucruri și oa- meni, neasemuite sînt înfăptuirile omului atunci cînd adevărul se află în puterea lui, la îndemî- na uneltelor sale. Neînchipuit de frumoasă este privirea omului atunci cînd libertatea luminea- ză în mîinile lui și nu în vreun astru îndepăr- tat și rece. Vine spre noi o altă primăvară, cu toate sem- nele ei. Miresme vii dansează deasupra ogoarelor, mi- resme de grîu încolțit. Se aude un vuiet în toa- te semințele, un murmur neîntrerupt suind de sub brazde. Este o primăvară cînd sărbătorim lucrările de bine ale timpului dar mai eu seamă nașterea frumuseții în viața patriei,'în viața oamenilor ei. Există, desigur, o patrie a lucrurilor, desfășu- rată în simfonii de forme și culori, o lume a ce- lor efemere și una a permanențelor, a celor durabile. Casa în care trăiești, drumul pe care calci, uneltele care-ți sînt de folos pretutindeni clădesc și ele, fără contenire, clipele istoriei. Există, desigur, o patrie a înfăptuirilor, con- struită din energiile gîndului și ale îndrăznelii, din tăria de a te lăsa mistuit de flacăra viito- rului, de a spune ..nu" minciunii, lașități și iner- ției, de a te ridica din cețurile dulci ale mulțu- mirii și de a te risipi în bucuria unanimă. Fără îndoială, și acestea clădesc durata isto riei. Sîntem o patriei a vitejiei. Nume de voievozi, de eroi și nume de ctitori laolaltă scriind pagi- nile dreptății și ale adevărului în cartea neamu- lui, laolaltă ieșind în viscolul vremii cu spada, cu scutul, cu gîndul, laolaltă punîndu-și viața în calea săgeții. Fără tăgadă, durata istoriei pe faptele lor se zidește. Există o patrie a ideilor înalte, în care se in- tegrează puterea noastră interioară, în care se compară și se îmbină întreaga noastră experien- ță, memoria noastră, năzuințele prin care călăto- rim spre viitor, centrînd astfel sensul unic al permanenței umane în miezul unei personalități a istoriei. In spațiul acesta se naște credința în victoria luminii, se naște ființa istorică și socială, cea care cunoaște marile determinante ale devenirii, cea care tinde spre major, spre esențial. Tot aici își are sălaș flacăra vizionară, farul neobosit al unei duble deschideri- spre profunzi- mile conștiinței, spre trecut, dar și spre viitor; către asumarea valorilor naționale, și către pre- lucrarea acestora în consens cu legile rigorii și ale entuziasmului, către nevoia de mai bine. Atunci cînd o străbat culorile de primăvară ale patriei, ființa noastră se vede alcătuită din aceste dimensiuni fundamenale. E clipa în care ea devine cuibul aurit al cuvintelor pe care le vorbești și le scrii, locul în care fiecare sunet al cuvintelor călătorește fără teamă și liber de la om la om, unde miezul fiecărui înțeles îm- bracă atît de bine haina de argint a rostirii, un- de întrebarea ia forma păsării zvîcnind dintre ramuri, unde orice răspuns devine pe dată o lumină deasupra cîmpului înflorit, unde însăși tăcerea se face munte de piatră purtînd prin vremi povara codrului și sclipirea izvoarelor ascunse. Recunoașterea acestui loc se petrece, insă, în încăperea de vis și de frumusețe a sufle- tului. Acolo tot ce vezi și auzi capătă nume și chip și pînă a se înfășură în mantia subțire a șoaptei, se distilează ca mierea în faguri, con- struind zidurile unei semințe miraculoase, con- struind patria interioară. Și iată, locul în tine al acestei semințe, locul în tine al făptuirii ei nevăzute este cel dintîi pămînt al tău, cea dintîi temelie de casă, odaia unde poți aștepta încrezător, unde poți iubi și plînge, întîiul loc spre care te poți întoarce de oriunde. Primăvara patriei în împrimăvărata sărbătoare a întemeierii partidului nostru, ctitorul timpului de izbînzî din viața multilaterală a Românei. Victor Traian RUSII Veșnicind miracolul griul invadează continentul libertății și-nalță poeme de dragoste pe trupul iui Martie. O blinda adiere de liniște străbate Patria ridicînd turnuri de veșnicie la porțile do argint1 ale orașelor. Undeva ochiul nemărginit al țăranului topește cămașa de brumă, undeva brațul oțelarului seamănă în statornicie raze de purpură și de biruință. Pretutindeni ca o torță împrăștiind întunericul ca un zid înconjurînd cetatea veghează Cuvîntul Partidului ! Ion COZMEI „Intre coloane ale istoriei44 -PERIPLU CONTEMPORAN- Convorbire cu prof. univ. DINU C. GIURESCU O convorbire cu prof. Dinu C. Giurescu se trans- formă, indiferent de subiectul abordat, într-un pa sionant periplu în istoria și civilizația Europei. De data aceasta, problematica disciplinei s-a legat de Congresul internațional de științe istorice de la Stut tgart, din vara anului 1985. A PRIVI Pentru sufletul meu, un anotimp e totdeauna o vîrstă întreagă. Mai ales cel în care natura își „pune la cale" rosturile, lucrarea de pes- te an. Lucrarea ei și, deopotrivă, a celor ce au de partea lor să- nătatea seminței, miracolul ei. Ia- tă, grînele au ieșit din tăcerile al- be și învață să adune soarele în visul către pîine. Către bucuria curată a omului deprins cu grijile pămîntului, eu așteptările nicioda- tă stinse. Primăvara — o obsesie ? Dar cînd nu a fost ? Fiindcă ne-am obișnuit să credem în viața culo- rilor ce se alcătuiesc acum. In pornirile vegetale ce ne îmbracă V_________________________________ autograf șt. ștefanescn Dimitrie Onciul și idealul Unirii Născut la 26 octombrie / 7 noiembrie 1856 în comuna Straja din Ju- dețul Suceava, comună al cărei nume are valoare de simbol al perma- nentei veghe întru apărarea ființei naționale, D. Onciul a făcut parte din generația care a înscris în știință, ca de altfel și în literatura ro- mânească, o adevărată „epocă de aur". Aceasta s-a manifestat pe fondul de avînt economic, înlesnit de poziția de independență politică câștigată de România in cursul războiului româno-ruso-otoman din 1877—1878. Este epoca în care în domeniul istoriografiei, pe lingă mai vechea generație de istorici din care făceau parte B. P. Hasdeu, A. Odobcscu, V. A. Urechia s-au afirmat noi nume de autoritate, A. D. Xenopol, N. lorga, D. Onciul, I. Bogdan, V. Pârvan, C. Giurescu. Activitatea lor și-a găsit expresia in mari realizări istoriografice : de la ediții critice de izvoare, adevărate modele ale genului, la lucrări monografice de largă informație și orizont istoric, de la efortul pentru mari sinteze de istoria românilor, la lucrări de istorie universală sau de teorie și filozofie a istoriei. D. Onciul, după studii temeinice la Cernăuți și Viena, a ajuns în 1896, prin concurs, titularul catedrei de istoria și literatura românilor pină Ia Mihai Viteazul, de la Universitatea din București. Aci el avea să devină un mare creator de școală, „inițiatorul studiilor critice de istoria roma. nilor“. Rezultatul investigațiilor lui D. Onciul privind continuitatea populației daco-romane la nordul Dunării după retragerea legiunilor și administra- ției romane din Dacia, originea si dezvoltarea statelor românești își păstrea- ză în mare măsură valabilitatea și azi. La data apariției lor, studiile lui D Onciul au fost — spunea N. lorga — „o revelație pentru cei care pu- teau pricepe". Om de știință de mare probitate, D. Onciul a înțeles să facă din ști- ință o armă în slujba marilor idealuri ale societății românești a vremii. FI s-a legat printr-o strînsă prietenie de acei cărturari români, cum erau N. lorga, I. Bogdan, G. Cosbuc, Valeriti Braniște ș.a., militanți pentru împlinirea visului atitor generații, realizarea statului național unitar roman. Prin importantele funcții deținute în viața științifică a țării, ca și prin conferințele publice, pregătite tot atît de serios, ca și prelegerile univer- sitare și străbătute de cald patriotism, D. Onciul a contribuit la pregă- tirea spirituală a generației „Marii Uniri". In conferința ținută în 1905 la Ateneul Român cu prilejul zilei de 24 ianuarie, D. Onciul, vorbind de factorii generatori ai actului din 1859, care a pus bazele României moderne, arăta : „Scris le-a fost celor două țări su- rori, Țara Românească și Țara Moldovei, unite de natură prin așezarea lor geografică, unite de istorie prin alcătuirea lor națională și politică, scris le-a fost, chiar de la începutul lor ca state romanești, să fie unite într-o Românie singură și nedespărțită. Precum apele lor se unesc în albia Dunării, precum munții lor se unesc în lanțul Carpaților, precum cimpi- ile lor se unesc în șesul românesc, — de asemenea cele două țări erau unite prin aceeași origină, prin aceeași limbă și lege, prin aceeași simțire a fiilor săi. Conștiința unității lor naționale era în conștiința neamului in- ireg, era in conștiința tuturor care, in bine sau in rău, au avut atingere cu ele". Ca și alți oameni de cultură, D. Onciul considera că unirea din 1859 a deschis drumul pentru întregirea statală, culturii revenindu-i un rol în- semnat în întărirea solidarității naționale. Ca vicepreședinte al Ligii Cul- turale, prezidînd serbările acesteia din 1911, în discursul său D. Onciul, sublinia că un singur gînd animă conducerea Ligii : „întărirea unității culturale a tuturor românilor și a solidarității naționale". Neuitîndu-și nici un moment rădăcinile și prețuind rolul Bucovinei in mișcarea națională care a condus la crearea statului național unitar român, D. Onciul dădea expresie bucuriei lui la vestea unirii Bucovinei cu România. La 7 noiembrie 1918 el trimitea o telegramă Adunării româ- nilor bucovineni, reprezentanța națională care — scria D. Onciul — „a îndeplinit cel mai mare act național al Bucovinei românești. Trăiască scumpa Bucovină reînviată la viață românească ! Trăiască, crească și în- florească Românimca !“. Fidel dictonului „ne quid falși audeat, nc quid veri non audeat historia" (nimic fals să nu cuteze, nimic adevărat să nu se sfiască a spune istoria), D. Onciul putea spune cu îndreptățită satisfacție la Academic, in mai 1919, că „la plinirea secolelor, generațiunea noastră era predestinată, cu nece- sitate istorică, să vadă această încoronare a luptelor și aspirațiilor gene- rațiilor trecute". — Participarea noastră a fost bu- nă, iar cit privește nivelul științific — sensibil egal cu al istoricilor din celelalte țări. Cînd cunoști meseria temeinic, ești la nivelul celorlalți. „Temeinic" include și înțelegerea c- voluțiilor general-europene. Flexibili- tate și nuanțare, cunoașterea fluentă a una-două limbi străine (preponde- rente au fost engleza și franceza, urmate de germană) ; să ai experien- ța lucrurilor, a activităților proprii unui congres. Acestea se învață. Te- meinic mai înseamnă intervențiile (pregătite în timpul lucrărilor ; cele scrise de acasă, fără cunoașterea re- feratelor sau rapoartelor nu dau re- zultatele dorite). Cît privește expo- ziția de carte românească — bine a fost reprezentată arheologia. De ase- menea, culegerile de documente. De atenție s-au bucurat documentele re- feritoare la actul de la 23 August și cele despre răscoala lui Horia. Mi-am dat seama acolo că evenimen- tele de la 23 August au avut impli- cații mult mal mari decit o admit colegii din unele țări. în această di- recție, dialogul se cuvine extins. — Idcea dialogului v-a preocupat, se pare, dintotdeauna. — Dialogul e posibil între istoricii tuturor națiunilor. Drumul spre o a- propiere a pozițiilor e greu, dar po- sibil. Tendința de izolare este dez- astruoasă. Numai prin dialog se poa- te dezvolta înțelegerea. Stuttgart a (continuare în pag. III) Consemnată de Mircca FILII* MAREA DIMINEAȚĂ A PĂMÎNTULUI speranțele. Fiindcă nimic din ce se arată a fi nu poate scăpa gîn- dului, retinei. Și nici istoriei pe care o scriu plecările noastre în cîmp. Meditația noastră în univer- sul lui. Se întîmplă, deci, în acest pre- ludiu tulburător al anului, ceea ce simțeam că se va petrece pe cînd zăpezile coborau în ape sau acolo unde rădăcinile și-au spălat ochii în marea dimineață a țarinei. Nă- dejdile migrează, lucide, spre ve- trele plinii, către „incendiul" flo- ral al livezilor. Spre pajiști ce ur- că pînă-n munții statornicirilor noastre. Nu-i, aș zice, aproape ni- mic nou in aceasta. Sau poate așa mi se parc. întrucît, obișnuiți cu eterna revenire în spațiul de re- naștere a luminii din ramuri, pri- măvara face parte din noi, din casa noastră. Ori aparținem ei prin sentiment și cuget. Prin putința de a fascina în întemeierea nou- lui. Și totuși, primăvara aceasta nu poate fi ca celelahe. Am gîn- dit-o altfel, ne-o imaginăm altfel, în proiecția ei, în rodirile ei. Su- verane sînt priceperea și fapta omului, succesul va fi gloria lui. Grînele mărturisesc hărnicia din toamnă. Hărnicie bogată, pe cînd ploile au fost sărace. Pâmîntul primește acum, din nou, sămînța bună și se va înveli cu lanuri în care culesul ni-1 închipuim ca pe o sărbătoare a palmelor. Numai a lor, așa cum se cade, pentru că munca li-i crez, iar oboseala li-i mersul spre orizontul belșugului. Pentru că au ascultat de înțe- lepciunea crescută în „cernozio- mul minții". Cîmpurile și-au apropiat oame- nii, au intrat în stăpînirea gestu- lui lor. A vredniciei lor totdea- una trează și niciodată gălăgi- oasă. Așezările își primenesc fața și vor să devină metafore. Primăvara, prin ea și prin noi, e un verb tînăr. Ion PARANICI Cronica literară——— Ultima carte a etnologului Romu- lus Vulcănescu. Mitologie română, este primită cu interes de publi- cul de specialiști și de nespecia- liști, care caută în ea răspunsuri la întrebări fundamentale vizînd etnicitatea și cultura noastră. O cantitate impresionantă de infor- mații din izvoare nescrise (arheo- logice, etnografice, folclorice) și izvoare scrise (documente) inter- ne și externe, în mod fatal ine- puizabile, este pusă în slujba u- nei vechi idei a autorului : uni- citatea și organicitatea etnocultu- rii, ca sumă a culturii „etnografi- ce" și a celei „academice". O primă impresie de lectură este că ne aflăm in fața unui corpus de tradiții, legende, simboluri cul- turale și că ni se oferă o biblio- grafie comentată a problemei. Fac- tologia este depășită însă, chiar și prin modul de organizare și de utilizare a materialului faptic, ce conține în sine finalitatea demer- sului : coagularea sistemului de semnificații care dau sensul ma- jor al culturii naționale încadrate unui ansamblu cultural cu contur spațio-temporal foarte larg. dar precis. Prima încercare de acest fel a făcut-o în Fenomenul hora! (Craiova. 1944) in replică cu Pâr- van, Blaga, Crainic ș.a. Această preocupare constituie dominanta tematică a creației științifce a lui Romulus Vulcănescu. Dominanta metodologică o con- stituie dotarea propriului discurs științific cu termeni, concepte și concepții teoretice originale, regîn- dite și redefinite în funcționalita- tea lor. Se simte febrilitatea teo- retizării, cauzată de ambiguitatea sau insuficiența uneltelor deja e- xistente în mîna etnologilor, an- tropologilor sau mitologilor. Este și situația oarecum ingrată a etno- logiei. ca disciplină plurală și sin- cretică, de a încălca hotare și de a-și alipi teritorii „străine" în în- cercarea de a epuiza propriul obiect, atît de complicat în orizontalita- tea sincronică și verticalitatea dia- cronică. Vrînd-nevrînd, se adună istoria, etnografia, folcloristica, lin- gvistica. filozofia culturii, sociolo- gia generală și sociologia culturii, în primele capitole ale citatei lu- crări ce-și propunea, în 1944, re- considerarea conceptului de speci- Atmosferă saturniană, falduri- le grele ale nopții mătură lumea de la un capăt la ce- lălalt, eu însumi, fidelă particu- lă inserată legilor lui Kepler, mă invîrt în jurul tău sorbindu-ți cu nesaț parfumul, mîncătoareo de inimi, tu salți pe asfalt ușor ab- sorbită fiind de analiza discursu- lui fantastic. în speță de exagera- re. de calul alb, uriașul, care pă- trunde într-o bună zi în oraș și care trece cu ușurință prin ziduri, prin ferestre, tulburînd visele oa- menilor. el, tînărul aspirant la gloria literară, se identifică cu tema, cu, timid, hotărît să te ur- mez pînă și în pînzele albe, îți cumpăr un buchet de trandafiri pe care tu îl iei neglijent, balan- sîndu-1 din ce în ce mai nesigur prin aer. Ajungem într-un tîrziu, poarta scîrțîie gotic, simt într-adevăr o poftă nebună de adverbe, o curte babiloniană ne primește cu par- fum de gutui și tatăl, abulic, chel, îmi întinde o mină unsuroasă ca- pabilă să ascundă în ea jumătate din univers, un roi de mătușe din- tr-un arbore genealogic frînt în- cearcă o diversiune concretizată într-o tavă cu băuturi fine și un pachet de țigări de ocazie, mama tronează pe un jilț nu mai știu din ce secol, jilțul e mîncat de-a binelea de carii și fiecare mișcare a mamei pare un pas către o imi- nentă sinucidere. Tînărul, figură de martir, cumulînd șmecheriile străzii, învîrte în mîini un caiet învelit într-o copertă aurie, mă înclin ceremonios către toată lu- mea înainte de a mă așeza, mă prind în joc și-ți urmăresc pe furiș linia sinuoasă a trupului. Dar dați Cezarului ce e al Cezarului ! Discursul tău înghite pe negîndite mai bine o jumătate de oră dar eu te inspir cu nesaț, cu res- ponsabilitate, civic, apoi nerușinat, așa numai pentru mine, prin fața noastră defilează Borges. Joyce, Kafka, și alți scriitori pe care îi stimează domnul cititor, arta, în- chei tu maiestoasă, arta e subli- mul convertit în speranță, mă- tușile bat ușor din palme, tu mă privești cu blîndețe și în adîncul inimii cred, naivul de mine, că te voi recupera în curînd. Te pierd, din nefericire, orfeic, în clipa în care tînărul aspirant îți aruncă un mănunchi de pri- viri angelice, are un glas ascu- țit și citește cursiv și dintr-odată gustul dulceții, fumul de țigară net afrodisiac, lumina insinuantă a plafonierei mă fac să mă simt de-a dreptul savonarolian, să rup foile fic național, autorul denunța cu patos insuficiența sau improprie- tatea metodelor și sistemelor exis- tente și făcea un mare efort de instaurare a unor noi metode ana- litice și viziuni interpretative a- decvate obiectului. Deceniile ur- mătoare au acumulat atît fapte noi, rezultate din cercetările ar- heologice, de arhivă și de teren, cît și importante contribuții teo- retice, inclusiv în „știința mitu- rilor", dar nici terminologia (im- perfectă), nici teoria generală (in- completă) nu mulțumesc cercetă- torul. De aceea in Mitologic ro- mână explicitările teoretice nu se epuizează în primele capitole spe- cial afectate, ci se infiltrează con- stant de-a lungul demersului des- criptiv și interpretativ, autorul fă- urindu-și uneltele și metodele pe măsură ce are nevoie de ele. Scopul ultim și fundamental al masivului studiu este „cunoașterea ROMULUS VULCĂNESCU: MITOLOGIE ROMÂNĂ*) și explicarea realității etnocultu- rale prin mit" (pag. 25), care nu poate fi abordat decît cu mijloa- cele interdisciplinarității. Trei a- firmații din această teorie a mi- tului delimitează evident situarea lui Romulus Vulcănescu în acci- dentatul și imprevizibilul teren al mitologiei. în viziunea sa, mitul este elaborat prin contribuția os- motică a conștientului, subconști- entului și inconștientului, răminînd însă în zona raționalului și a unei logicități specifice, fără nici un atribut negativ (hibrid, abscons, absurd). Gîndirea mitică și cea ști- ințifică sînt configurate de serii paralele de categorii fundamenta- le. ontologice și gnoseologice : timpul, spațiul, cauzalitatea, fina- litatea. Opoziția dintre cele două serii poate fi subsumată opoziției fundamentale subiectiv/obiectiv. Din tînărului aspirant și cărțile care cutează să mai existe în această casă, calul, uriașul cal alb are o convorbire savantă cu mătușile care se bițîie de emoție pe scau- ne, ce bine m-a creionat spune cea de patruzeci de ani, îmbrăcată într-im taior al epocii feministe, sînt întocmai cuvintele mele, ex- clamă o alta bătîndu-se ușurel cu palma pe genunchi, cea mai bătrî- nă din toate, aproape surdă, nu scoate o vorbă dar o simt ca fi- ind mai periculoasă căci de bună seamă celelalte patru simțuri îi funcționează de minune punînd la cale o ofensivă nimicitoare împo- triva propriului meu spirit care, poznaș, s-a ancorat în decolteul iubitei. Calul alb, uriaș, rivalizînd E- verest-ul, poate fi zărit și călărit doar de oamenii care n-au încheiat contract cu le diable, e a dra- cului de multă trăire în proza fiu- lui meu, gîngurește tatăl, aburit PROZĂ — Ovidiu Bufnilă Salvarea artistului in tinerețe de propriile sale necesități dioni- siace, și multă suferință, mai zice încureîndu-se într-o frază des- pre existența-omenirii-care-suferă- și-gîndește, îl salvez în ultima clipă oferindu-i un foc. se află, marginal, că nu am tangențe cu literatura, și interesul vizual al mătușilor scade, sînt doar bietul îndrăgostit, prințul Kalaf atras, amețit, pe jumătate îngurgitat de parfumul Turandot, tu, iubito, nu-ți mai întorci privirea către mine, ușor absorbită fiind de o polemi- că deșartă, mama își revendică a- punct de vedere epistemologic, mi- tul este „un elaborat polivalent, polisemie și poliglosic- (pag. 31) care trebuie studiat din perspec- tiva psihogenezei, sociogenezei și etnogenezei. . Printr-o a doua afirmație fermă conferă creației mitice atributul permanenței. Gîndirea mitică este o realitate universală în timp și spațiu, o manifestare culturală con- tinuă, inclusiv în contemporanei- tate, o condiție sine qua non a ființei culturale. Dacă mitul este „un răspuns episodic la o între- bare incitantă, referitoare la mi- tologia universului, făpturilor, lu- crurilor. ideilor, sentimentelor și comportamentelor", atunci putem accepta că întreaga viață materia- lă și spirituală a umanității, inclu- siv cea științifică, este mitificată. Pe de o parte, spune autorul, se- colele XIX și XX au cunoscut „resurecția general-umană a miti- ficării”, pe de alta în lumea con- temporană mitogeneza are uneori „caracter poluant, este un palea- tiv, o supapă, o refulare și, de ce să nu o spunem, uneori o a- batere de la matca spiritualității propriu-zise" (pag. 32). Credem că în aceste cazuri este vorba de o esențială și degradantă mutație funcțională și semantică prin care este anulat procesul mitificării. Prin a treia afirmație, Romulus- Vulcănescu introduce în aria mi- tologiei creații ale culturii aca- demice, postulînd astfel unitatea etnoculturală. Deși ca opere ale unor subiectivități individuale au alt statut ontologic și social decît operele culturale etnografice, ele se încadrează în același sistem e- cum o porțiune deloc de neglijat din textul literar, e amestecat pri- etenul nostru Sigmund F. și iată complexul oedipian e gata pus la punct, seara lîncezește, sleită. încerc o contrabalansare și zic așa, într-o doară, că după atitea secole de la descoperirea scrisului cineva o fi inventat o teorie co- modă care să demonstreze că lite- ratura e/nu e un joc gratuit, spun asta și-mi scormonesc mintea după un nume, după o autoritate dem- nă de luat în seamă, fraza, peni- bilă, explodează în încăpere, tu te întorci mirată, gratuitate, cine a pronunțat gratuitate, unei mătuși i se zbate ochiul, tatăl mă privește dezaprobator, fiul meu face un lu- cru serios, mă refugiez aleatoriu prin ungherele încăperii încercînd să traversez cu demnitate momen- tul de perplexitate revoltă. Oarecum ușurat, te privesc cu detașare, așa pierdută cum ești în universul imaginar, înconjurată de mătușile cu aer tranșant, primej- dios, gata să participe napoleonian la toate bătăliile literare ale ne- potului care îmi face cu ochiul bărbătește, semn că se dezice de toată mascarada, tu continui să stai cu spatele și să poeți o discu- ție academică cu spiritele reunite ale lui Barthes'Todorov și zic a- tunci, strig, undeva înlăuntrul meu, plin de iubire, fir-ai a dracului de femeie și cobor aproape neobser- vat pe treptele alunecoase, tainice în pivniță. Pivnița e răcoroasă, plină de butoaie, rabelaisiană, tînărul su- rîde superior, le-am făcut-o, scoa- te dintr-o ascunzătoare un sul, trăncănim despre' degradare, neîn- credere și autoritate în timp ce-mi prezintă cu aplomb picturile sale, a aruncat demult la gunoi cultul enumerării și nu-mi vorbește de Turner, Rembrandt și alți artiști pe care îi stimează domnul citi- tor, îmi explică dezinvolt felul în care folosește lumina și ce legă- tură are acest lucru cu stările lui sufletești, și proza, întreb, o in- venție de-a lor, probabil obse- siva, se laudă cu trăirile intense, mai ales cu mulțimea de cuvinte, cuvintele goale, pompoase, scriitu- ra e o subversiune. îmi explică savant. îl cred pe cuvînt și mă simt nemaipomenit călare pe bu- toiul mustind de vin în timp ce, sus, printre mătușile narcotizate de singurul succes literar, rod al întregii familii, tu, iubita mea, tu, parfumul meu'Turandot îmi devo- rezi absența pînă la starea de sin- gurătate. pistemologic și semantic al unui popor. Permanentizarea mitogenezei im- plică și istoricitatea ei, o continuă devenire, pe care Romulus Vulcă- nescu o descrie într-un mod pro- priu, cu termeni puțin derutanți. Plecînd de la realitatea culturală actuală căreia îi identifică și de- scrie sistemul de mituri, caută re- lictele mitice din substrat (traco- dacic și romanic), reminiscențele mitice din adstrat (epoca etnoge- nezei și cea medievală) și specii- le neomitice din stratul evolutiv : colinde, legende, balade, basme, povestiri (pag. 34). Sensul invers al traiectului deductiv nu-i inspi- ră încredere, căci : „ipoteza rele- vării trecutului îndepărtat prin unele supraviețuiri Am trecutul îndepărtat, prin unele supraviețu- iri în trecutul apropiat. în baza ideii că trecutul își prelungește antenele în timp, poate duce la erori de interpretare" (pag. 57). în d mersul său interpretativ și descriptiv ia în discuție orice e- lement formal căruia îi presupu- ne un semantism de origine miti- că, inclusiv stilemele mitopoetice ca alegoria, simbolul și metafora și afirmă existența unor mituri fără fabulație, fără anecdotică, fără iconografie, contrazicînd chiar sen- sul etimologic al termenului. Se acumulează astfel o mare cantita- te de date pe care autorul le or- ii ganizează după criterii cronologi- ce, semantice și funcționale. Pri- ma parte, o cronologie a sistemu- lui de mituri, de la cele ancestra- le și indocuropene la cele din e- poca etnogenezei, este subliniat descriptivă. Partea a doua pro- (continuare în pag. IV) Cornelia MINICUȚĂ •) Editura Academici R.S.R., București, 1985. PERMANENȚE ION I. NISTOR îl văd îmbrăcat în roba neagră de rector, așa cum m-a promovat doctor. Chipul lui se identifică pentru mine cu chipul „rectoru- lui". Alt rector în cei șase ani de licență și de doctorat (octombrie 1931 — martie 1937) n-am avut. Pentru noi, cei care formam gene- rația din acești ani, Ion I. Nistor a fost profesorul ilustru de isto- rie, rectorul Universității și direc- torul revistei Junimea literară. George Tofan își începuse și-si sfîr.șise munca la această revistă cu mari colaboratori, îi luase locul Ion I. Nistor, ca director, iar pro- fesorul de literatură și de folclor Leca Morariu, ca secretar, apoi acesta din urmă își întemeiase revistele sale și venise la rînd se- cretarul Traian Chelariu. La în- demnul lui Ion I. Nistor, paginile revistei au fost deschise generați- ei tinere de poeți și prozatori (Iu- lian Vesper, E. Ar. Zaharia, Geor- ge Drumur etc.). Marele istoric și academician ca- re-și imortalizase numele în is- toria poporului românesc, dăruind posterității scrieri de mare va- loare, a dovedit o largă înțelegere pentru cei care încercau să se a- firme. Ne adunam o dată pe lu- nă la el acasă. Ni se servea ceai și prăjituri, apoi urma un ritual de la sine acceptat. Se citea în- tr-o ordine liber consimțită, ținîn- du-se seama de vîrstă. Rectorul citea de fiecare dată articolul de fond. Ceilalți veneau la rînd. Dis- cuții nu erau, fiindcă fiecare cola- borator aducea manuscrise publica- bile. Cenaclul din casa lui Ion I. Nis- tor consacra pe cei care se bucu- rau de atenția sa. Nu era numai- decît să publici ceea ce citeai. Goana după publicitate i se părea suspectă și s-a impregnat cu fierul roșu în sufletele unora dintre dis- cipolii săi, care și-au cumpănit fiecare scriere. Aceasta a fost marea lecție a lui Ion I. Nistor, strălucită figură a culturii din Ța- ra de Sus. Petru REZUȘ călătoria dinții clandestină din poiana ursului la Suceava aeriană plutire s-a topit în ce intilnire, beție ce ziuă de post ? ! urca in mai carpatul ursitoare, urși o mie buzunarele doldora cu aur o știu pe de rost — două sumane și brîie cum greu am prins a vedea pe un anume fel de licoare... bunica drept a înjurat ! călătoria dinții clandestină din poiana ursului Ia Suceava peste albastrele zilei eleșteie tot dăinuie in amiază la kilometrul zero privilegiat... ! După anotimpul solar al pașilor După anotimpul solar al pașilor pe culmea suratelor, înmiite păduri al fost dat să ne măsoare ursoaica laptele inimii brune, verde gălbui... E-o primăvară lungă pietroasă cînd iubește așa bolovănită la capătul de rîu ! Un ochi al ei trezit — cochilia lui mare trezește și-nlumină al frunzelor murmur — Nu-i vameșă ursoaica peste bulboana lunii ! Ea urlă cît dispare in pîntecele greu după anotimpul solar al pașilor privilegiul, surîsul — dăruite chipului meu ! Secol douăzeci din cită bucurie supușenie luptă se naște într-un ceas al vederii copilul — secol douăzeci El, care în dreptul vieții poartă sub arcada sprincenelor cnrciibeîe de pești alungati din bulboanele mereu străvezii ale timpului... cu miez de anotimp și de cocoare statornic-spic de iarbă-1 înveșmîntă ! e craiul năzuințelor aproape cu-o aripă de fluture mai sfintă — dacă-1 aștept cu flori sub umbrele pădurii, cum în copilăria toată ne-au așteptat la asfințit de soare, unii prinde și rupe cu brațul oțelit al mănunchiului hălăduiește cuvîntul cu colți sîngerii din cărare în cărare și din om in om biata înserare cu mers de anotimp fără cocoare Vulpile lui George Sidorovici au vulpile la noi în prelungirea blănii cînd le urcăin în sănii ori după un pîriu aproape de izvoare Ia cumpăna morții un zornăit color al rugilor de mur că beau minciunii înspicarea-n sînge mai albă ca lumina vinovățită-n crini și dintr-odată n-o mai pot ascunde la nord, în prelungirea cozii ! orișiunde Urme eu fac un pas drept și încă un pas mai drept în zăpada înaltă pînă Ia rîu — din copac în copac rîndunica sporește neliniștea celor peste o mie de pui înghețați in urma lăsată pe zăpadă lumii eu fac un zbor alb și încă un zbor prea alb după nourul cel mai îndrăcit al copilăriei și prietenul uită într-o singură intilnire îmbrățișarea inima și lănțugul în urma lăsată pe nour lumii eu sap o groapă neagră și încă o groapă foarte neagră dar nici umbră de neliniște rîndunici ori de prieten întru totul de aur regretul este cel care pe loc mă îmbrățoșă în urma lăsată pe pămînt lumii înflorește liliacul înflorește liliacul alb drept Ia noi îi» grădină ! deasupra narciselor și-a toate cîte-au să vină din noaptea bătrînului orb curcubeul zilei seînteie — dar nu la noi în grădină se trece pe vîrfuri ca o femeie... Pagini bucovinene — II Bizdigăniile neprețuitului Creangă (iii) Firește că dobîndind starea de ve- ghe asupra imaginii literare în parte, cititorul își va asuma riscul să se întoarcă mereu în urma poveștii cu întrebarea și să revadă universul prin care hălăduiește Harap Alb. Un simplu tabel cu ajutoarele protagonis- tului în acțiunea de dobîndire a fe- tei împăratului Roș, dă la iveală un algoritm (rod al organizării textului și nicidecum al „fanteziei" creatoare !) suficient de bine ordonat, căci : 1. Setilă (focul) potrivește tempe- ratura — „nici fierbinte, nici rece** — din cămara (cuptorul) de aramă în care mult ospitalierul împărat găz- ruiește pe Harap-Alb și pe cei ciupi însoțitori năstrușnici ; 2. Flămînzilă (pămîntul) și Setilă (apa) isprăvesc, mistuind cu bine, „12 harabale de pîine și 12 buți pline cu vin din cel hrănit", plinea, carnea și vinul fiind bucate de împărtășanie păgînă ; 3. Furnicile aleg nisipul de mac ; 4. Ochilă (lumina) vede unde se ascunde — „după lună" — fata îm- păratului Roș, iar Păsărilă (aerul) se întinde și o găbuiește în ascun- zătoare; 5. Crăiasa albinelor „zboară pe o- brazul fetei împăratului Roș" deter- minînd-o să se miște și astfel Ha- rap-Alb o poate deosebi de fata „lua- tă de suflet" ; 6. Calul lui Harap-Alb o amăgeș- te pe turturică și îi smulge „apa și smicelele cu hapca" ; 7. Turturica, lăsîndu-se măgulită, de cal, o trădează în fapt pe stăpînă-sa care îi și spune : „Alei, țolină... da’ bine m-ai vîndut!". Cum deja știm cine sînt tovarășii lui Harap-Alb, n-avem încotro și tre- buie sâ ne întrebăm — spre a înțele- ge întregul — ce povară semnificati- vă poartă în această poveste și cele- lalte ajutoare. Să ne oprim, așadar, în fața furnicilor și-a albinelor măcar cu atenția cu care le-a onorat Ha- rap-Alb, fie șl sub ipoteza că perso- nalul procedează așa în virtutea unor semnificații pe care poporul le acordă acestor gingănii în destule povești. Din cuvintele cu care — altă con- stantă stilistică — își însoțesc darul, și furnica zburătoare — „fiindcă ești așa de bun de ți-a fost milă de via- ța noastră, cînd treceam podul și nu ne-ai stricat veselia... na-ți aripa asta" — și crăiasa albinelor — „pen- tru că ești așa de bun și te-ai oste- nit de ne-ai făcut adăpost... na-ți ari- pa asta- — s-ar părea că furnicile reprezintă nefacerea de rău iar al- binele facerea de bine. Ceea ce ar da următoarea ecua- ție narativă : pentru nefacerea de rău Harap-Alb va fi ajutat de furnici să aleagă — „Și intr-un buc, au și ales nisipul de-o parte și macul de altă parte" — răul de bun, iar pentru fa- cerea de bine va fi ajutat de crăiasa albinelor să „gîcească" pe adevărata fată a împăratului Roș, de cealaltă „luată de suflet, tot de o vîrstă" ; și nu e deosebire între dinsele nici la frumusețe, nici la stat, nici la pur- tat... dacă-i cunoaște-o care-i... a- devărată". — să aleagă adică ade- vărul de fals. Ceea ce înseamnă că la curtea îm- păratului Roș Harap-Alb — ca orice pețitor în străvechile obiceiuri româ- nești la contractarea căsătoriei — este supus la șapte probe ritualice, între care alegerea răului de bun și alegerea adevărului de fals. De unde o primă concluzie : nu c- xistă imagine literară — cel puțin in Povestea lui Harap-Alb — gra- tuită, lipsită de o semnificație expre- să. Creangă nu se joacă, el constru- iește un joc și fiecare bîzdiganie își are rostul ei. Rostul turturicăi, de pildă, nici nu mai trebuie lămurit ; îl știm, dacă nu din creația populară, măcar de la Văcărescu. Turturica es- te imaginea literară a dragostei cre- dincioase sau încredințate căci fata împăratului — „luînd o turturică în brațe, spunîndu-i nu știu ce la ureche șt sărutînd-o cu drag” — se dove- dește, în ultimă instanță. îndrăgosti- tă de Harap-Alb. Apoi, comportamen- tul turturicăi — „fiind mai ușoară", „se repede ca prin foc și ie trei smi- cele de măr dulce și apă vie și apă moartă, și... ca fulgerul se întoarce înapoi" — în aducerea unui simbol al dragostei împărtășite — „smicelele de măr dulce"— nu iscă nici o îndo- ială. Deși. în rigoarea simbolisticii din basmele românești, tuturica trebuie să aducă doar smicelele de măr dul- ce, iar apa vie și apa moartă să fie adusa de către cal. Calul însă o „ie cu măgulele". Do ce ? I. FILIPCIUC Cînd, prin 1929—30, Eusebiu Cami- lar se îndrepta către douăzeci, eu de abia pășisem în adolescența ce- lor cin’sprezece sau șaispreze ani. A- tunci l-am cunoscut, la gazda unde locuiam, ca elev, cu alți colegi, într-o căsuță din josul ruinelor Cetății de Scaun a lui Ștefan cel Mare. Născut în satul Udești din Cordunul Bucovinei, a cutreierat mai tîrziu România în lung și-n lat, 'dar s-a simțit mereu atras și legat de Țara Fagilor, toponimic pe care l-a adop- tat ca titlu la revista condusă de el ca redactor (director fiind Constan- tin Milici, cantorul folclorist din So- loneț). în acea revistă, la îndemnul și sub îndrumarea lui Eusebiu, am de- butat cu un pastel, în primăvara a- nului 1931. Parcă-1 văd și acum pe mentorul meu coborînd de pe strada Ștefăniță Vodă spre Ștefan Ștefu- reac, să-mi aducă o veste bună și să mă bucure : „Dumitre, ți-ai văzut vreodată numele tipărit?". A desfă- cut șpaltul încă umed de cerneală și mi-a arătat pseudonimul, cules cu li- tere negre, mascate, la sfieșitul ulti- mei strofe din poezioara cu titlul In- serare : „Zefirul somnoros adoarme Și apele de-abia mai curg / Și-a- doarme în sfîrșit și Doina, / La piep- tul caldului Amurg"... Deși meandrele vieții ne-au purtat, în mare parte, pe căi diferite, am ră- Ars poetica sire calului meu ii se zbate ochiul sting cel sub care doarme sfinxul veghind la durerile lumii e-o trecere a trupului prin trup a întunericului prin întuneric a zilei prin zi și toate acestea prin mine trec și prin tainei trec doar cuvintele sînt acelea care se opresc în noi tu și cu mine sîntem tu și cu mine șt sînt la fel de orb ca și mine și tu la fel de orb ca și tine poate eu nu mai sînt eu poate tu nu mai ești tu dar ne pîndesc răni care nu se mai vindecă sire calului meu i se zbate ochiul drept cel sub care nedumerit cu tîmpla lai pietre călătoresc rîurile care mă străbat de la un capăt Ia altul al memoriei Constantin UNGUREAN!’ Flacăra dintr-o noapte umblînd într-o noapte prin nisipul deșertului cu tălpile goale ca un vînzător o pădure văd învîrtindu-se si-n mijlocul ei mas totdeauna în cele mai cordiale relații, dînsul adresîndu-mi-se une- ori în scrisori, cu „Dragul meu prie- ten străvechi”. Buni prieteni și con- frați am rămas din zorii adolescen- ței mele pînă la anii amurgului său. cînd o boală necruțătoare ni l-a răpit prematur la sfîrșitul lui august 1965, Zori de zi și amurg cu Eusebiu Camilar cînd 55 de ani i-ar fi împlinit abia la 10 octombrie. în toamna anului anterior, fiind delegat să organizez o șezătoare lite- rară cu elevii școlii medii din Șiret, unde eram profesor de română, l-am invitat și pe Camilar. Mi-a răspuns cu mare entuziasm. După prezentarea ce i-am făcut-o pe scenă, evocînd mo- mente emoționante din vremea vre- muită, cu recitări de versuri din pri- mele sale poezii (Cetatea mea și Ca- liful), publicate în revista „Moldova literară" din Mihăileni, a urmat con- ferința sa despre Sakimtala, pe care o tradusese din indiană. în conti- nuare. a vorbit despre călătoriile fă- cute în „împărăția soarelui", dar ți- nînd să accentueze că mai presus de toate i-a rămas iubirea de patrie și de mamă, căreia i-a adus din Chi- na un tulpan cusut cu fire de aur. Programul șezătorii a fost întregit cu recitări și lecturi din poeziile și proza distinsului invitat, de către elevele școlii. La sfîrșitul festivității artistice, ca- drele didactice i-au oferit o agapă, într-o atmosferă de neuitat. Cu toa- te rugămințile celor prezenți și ale altor intelectuali din Șiret de a-și mai prelungi vizita, obligații persona- le, de scriitor și academician, nu i-au îngăduit-o. în gara Dornești, pînă un- de l-am însoțit a doua zi, ca ultim salut, mi-a adresat cu emoție aceste cuvinte de pe treptele vagonului, ce aluneca lin ; „Dumitre, ai grijă de tine !“... Sînt ultimele cuvinte auzite de mine din gura lui. D. FLORE A R A RIȘTE o poiană de lumină dd foc ajung și strig ah zăpada, înșelătoarea, înșelătoarea. Gh. SILEA Clipa odihnei Mai cîntă bătrînii sub seară zvonuri de dor ; ehei, drumul meu vine atît de departe, cel ce cîntă se spune e fără de moarte, lin se coboară umbra odihnei peste ogor, lată, secerătorii întorși freamătă încă, trec bănuindu-i pe-aici lîngă inima mea, cu brațele largi mai aprind peste cer cîte-o stea ca o naștere într-o dragoste-adîncă. Bat brumele zării-a tîrziu și-a popas și-a tăciuni sfîrîind ca un cîntec păstrat peste vatră ; bărbații aceștia cu chip de lumină și piatră dogoarea și-o trec din pămînt către miinele ceas. E o femeie ce piinea alături frămîntă, pretutindeni miroase a dragoste și a jar, și-a cules de curînd răscolit in brăzdar, bătrinind ca un cîntec pe clipa odihnelor sfîntă. Poem solitar Dar uneori amiaza e nesfîrșit de calmă iar timpul, o măsură din ce în ce mai grea, își sapă adăpostul la subsuoara mea cinci se prelinge ziua din cer ca o sudalmă Că uneori am dreptul de-a fi umil și trist ar fi a recunoaște o singură monadă, precarul echilibru dinții ei o tăgadă că tu-ai murit și atuncea sînt sigur că exist. Dan NEMEȘ „Intre coloane ale (urmare din pag. I) confirmat că o dezbatere de valoare științifică cere maximă profesionali- tate, stăpînirea deplină a meseriei. a și nu numai el Congresul dovedit că profesionalitatea deplină e condiția minimă de la care tre- buie pornit. Rezultatele reale depind de pregătirea istoricilor fiecărei țări în parte, de calitatea lucrărilor, de posibilitatea de a fi la curent cu ten- dințele mondiale. Altfel ? Rămii un istoric „local" și onest. Poate e lo- cul să arăt că am sesizat uneori di- ferențe conturate între proiecția u- nui eveniment în interiorul unei țări și imaginea aceluiași eveniment în alte părți. — înțelegem că e vorba și de li- nele teme ale istoriografiei noastre. — Da. Acum trebuie să vezi cu precizie ce interesează comunitatea internațională a științelor istorice și cum să te înscrii prin cercetările ță- rii tale. — Dar în cazul unor atitudini po- lemice ? — Aici consider că trebuie avute în vedere două principii : 1. Să nu eviți dialogul cu partea care te con- testă, chiar dacă ar avea păreri to- tal opuse play ; 2. gîndire a și și le exprimă fără fair- Să înțelegi modalitatea de oponentului. putea rezuma unele preo- - Ați cupări sau dezbateri teoretice actuale ? — Există o tendință spre concep- tualizare. Chiar Congresul a încer- cat să precizeze înțelesul unor ter- meni ca : „stat mic" și „stat mare" („mare putere"), „putere" și „auto- ritate**, „modernizare", „capitalism", „revoluție industrială" etc. Abordări utile, binevenite, dat fiind numărul mare al participanților atît de diferite. cu orientări — Dar în privința ,mari puteri" — „state interacțiunii mici" ? — A fost remarcată contribuția mai multor istorici străini. Profesorul C. Tamse (Norvegia) a accentuat in- istoriei44 teracțiunea „mari puteri" — „state mici", în care cele dintîi recunosc, în cele din urmă, și unele interese majore ale celor „mici", dacă acestea din urmă își promovează scopurile în mod activ, și în limitele „posibi- lului" unei etape. Ponderea acestor state mici în dezvoltarea relațiilor europene, ca și componentele interne ale procesului lor de modernizare, au fost demonstrate de Hans Ulrich Jost (Elveția), Osmo Jussila (Finlanda), Dan Berindei și Cornelia Bodea (Ro- mânia). — Ați intervenit in legătură cu a- ceastă temă ? — Da. Profesorul Ennio di Nolfo (Italia) făcea o analiză interesantă a interacțiunii dintre forțele naționale italiene și marile puteri. In interven- ție am reamintit că superioritatea mi- litară a Austriei nu explică singură eșecul temporar al partidei naționale în nordul și centrul Italiei, în 1848— 1849. A mai acționat și un alt factor, anume neutralitatea oficială decla- rată la Paris și Londra, în războiul austro-piemontez. O neutralitate care a favorizat restaurarea ordinii „le- gale" în Italia, de către armatele im- periale. Aceste evenimente se core- lează cu evoluțiile din Ungaria și Principatele Române, din aceiași ani 1848—1849. Partida națională maghia- ră, care votase pentru reforme bur- ghezo-liberale, a proclamat de ase- menea. restaurarea unui stat ungar independent în granițele sale istori- ce și separarea sa de Austria. Par- tida națională română a încercat să înfăptuiască reforme structurale și să întărească autonomia politică a celor două Principate, Valahia și Moldo- va, cu țelul de a le uni într-un sin- gur stat. Totodată, românii transil- văneni luptau pentru recunoașterea individualității lor naționale, în ca- drul Imperiului austriac. Succesul a- cestor două revoluții ar fi amenințat și distrus sistemul și echilibrul pu- terilor, realizat în 1815 la Congresul de la Viena. Asemenea schimbări e- rau de negîndit pentru statele mari europene și forțele revoluționare na- ționale au fost copleșite în 1848—1849 de intervențiile militare străine. Lec- ția a fost însă înțeleasă și în numai șapte ani (1859—1867) statele națio- nale ale românilor, italienilor și un- gurilor au devenit realități. Această aparent „rapidă" construcție fusese posibilă și pentru că, în fiecare caz în parte, conducătorii politici au gă- sit căile proprii de a pune în „con- cordanță" scopurile majore ale na- țiunii lor, cu interesele marilor pu- teri. — Dar contradicțiile dintre marile puteri și acțiunile statelor „mici" ? — într-adevăr, contradicțiile dintre marile puteri au permis mișcărilor de eliberare națională din sud-estul Eu- ropei să acționeze cu șanse de reu- șită mărite. Comunicarea pe care am prezentat-o a exprimat un punct de vedere similar, formulat totuși într-o manieră diferită. Marile puteri au interese globale de care statele mici trebuie să țină seama. Aș zice : obli- gate. în caz contrar, acestea din ur- mă riscă să nu-și poată împlini unele din dezideratele lor majore. A fost o necesitate ca statele mici, de voie de nevoie, să-și „armonizeze" poli- tica lor cu cerințele celor „mari". — In ce constă alternativa pe care o oferă prof. Olav Kiste vizavi de po- litica înfăptuită de marile puteri ? Analizele obișnuite s-au concen- trat, deobicei, asupra reacțiilor sta- telor mici la politica celor mari. Al- ternativa prof. Olav Riște (Norve- gia) propunea studierea altui aspect : în ce măsură inițiativele statelor mici au avut (au) un impact, un ecou, o repercusiune, asupra sistemului relați- ilor internaționale ? Colegul norve- gian propunea studiul comparativ al statelor mici sud-estice și nord-esti- ce în intervalul 1918—1938. Cererea mea adresată prof. O Riște era de a dezvolta ideea așa-numitului „vacu- um al puterii în Europa", după 1920 formulat în referatul d-sale. A fost un vacuum al puterii sau numai un dezechilibru ? — Ce punctări ați făcut în chestiu- nea conceptului de „proces al indus- trializării** ? — Discuțiile asupra conceptelor de modernizare, capitalism, revoluție in- dustrială s-au dus în corelație cu formarea statelor naționale din Bal- cani. Desigur, această corelare este un element important care ne trimite la „modelul" oferit de evoluția Ma- rii Britanii, Franței, Germaniei (prin Renania mai ales). Belgia... Cu toate acestea, pentru sud-estul european, ideologia liberală, principiile burghe- zo-democratice au jucat un rol la fel de important. Ele au constituit o forță motrice, chiar dacă procesul industrializării a mers mult mai în- cet. Aplicarea programului politic bazat pe instaurarea drepturilor ci- vice, unitate naționala, reforme struc- turale, a fost un factor decisiv în întemeierea statelor naționale din sud-est, fără să fi avut o corelare sincronică cu industrializarea (por- nită, dar rămasă mult în urmă). Un astfel de program care se regăsește, cu variante, în toate țările din zonă, a acționat ca o forță motrice, deoa- rece principalele clase și categorii sociale au avut un interes direct în a-1 aplica (fiecare urmărind propri- ile sale obiective). — Dacă la Congresul din ’80, de la București, ideea unei Asociații fericilor europeni era doar un iect, la Stuttgart litate. el a devenit o a is- pro- rca- — într-adevăr, de istorici, de a inițiativa unui grup origaniza Asociația) isotricilor europeni, răspunde unei ne- cesități stringente, pentru cel puțin două motive. Mai întîi, studiul în- suși al istoriei Europei. Tntrucît Eu- ropa e alcătuită din 35 de națiuni, scopul permanent de a cunoaște tre- cutul fiecăruia, așa cum a putut fi reconstituit pînă astăzi, a apărut ca un obiectiv firesc, necesar. Dar exis- tă și evoluții generale, de bază, ca- racteristice pentru întreaga arie con- tinentală, în fiecare epocă, indiferent de (sau mai presus de) diviziunile politice și etnice. O probă a consti- tuit-o însăși tematica Congresului. Al doilea motiv este experiența comu- nă a atîtor generații, exacerbată în cursul celui de-al doilea război mon- dial. Ne aflăm în stadiul în care iden- titatea europeană și cele naționale sînt atît de intim legate, îneît ele nu mai pot fi separate. Identitatea națională și valorile ei de bază sînt și vor fi în mod real păstrate nu- mai în cadrul unei identități euro- pene, într-o Europă unită. Altfel, pa- trimoniul multor națiuni continentale poate sau va fi, mai curînd sau mai tîrziu, treptat pierdut. Pentru aceste motive, A. I. E. reprezintă un pas necesar spre o autentică înțelegere a identității noastre continentale. Pro- gresul în științele istorice nu mai poate fi asigurat fără comunicare in- ternațională permanentă. Vine, deo- potrivă, procurarea cărților noi, a fi „la zi" cu informația, în condițiile în care tot cartea rămîne mijlocul c- sențial de documentare, cu toate că în multe locuri misiunea aceasta a fost mult lărgită de mijloace tehnice, de industria computerilor. Mai este necesitatea xeroxurilor care scutesc un mare volum de muncă fizică... Mai este și raportul între mass me- dia si științele istorice. Sînt căile cele mai potrivite pentru ca adevă- rul să pătrundă în opinia publică, pentru a aduce pe oameni spre con- lucrare, pentru a realiza o comuni- care adevărată între ei, între na- țiuni. III — Pagini bucovinene JEAN JOUBERT (Franța) Să vorbesc despre poezie? Să vorbesc despre poezie ? A, dar nu-s deloc teoretician ! Și apoi, în ziua de-astăzi și-așa sînt atîția savanți, ingineri. Mutație seman- tica, fonem, chiasm, apocopă, ei știu atît de bine să demonteze poe- mul, tot așa cum noi ne hazardăm uneori să demontăm o pendulă. Cit despre montarea ei la loc, as- ta-i de-acum altă treabă. Ținem în căușul palmei cîteva mărunte piese delicate, al căror rost preta bine nu-1 mai știm. Și ceasul este mut : de cîntat nu mai cîntă, nici ora n-o arată. Să zicem însă că mie cîntatul pendulei îmi place, a- casă, după-amiaza, cînd tăcerea devine pisică, izvor, penumbră ; și- că prea puțin îmi pasă de miste- rele mecanicii ei. De asemenea, să zicem că-mi place să trăiesc după ceas, după un ceas al meu. Să vorbim mai curind, atunci, despre cum ia naștere poemul, ve- getala aceasta, dstă vietate, trupu- șorul subtil și irigat, bucuros-fc- TEATRU „O dragoste nebună, nebună, nebună..." Cunoscut (mai ales) ca autor de comedii cu verificată priză la pu- blic, Tudor Popescu și-a propus în textul pus recent în scenă la Mu- nicipaîul sucevean să abordeze re- alitățile morale ale societății con- temporane din alt unghi de vede- re, pronunțat etic, propunîndu.ne o dezbatere despre fericire, împlini- re existențială sau ratare, succes real sau iluzoriu, fervoare a idea- lului, speranță. Nelipsit de dis- cursivitate și didacticism tocmai din cauza aglomerării atîtor teme generoase, textul devine pre-textul unei viziuni regizorale ingenioase și surprinzătoare în sensul su perior al" termenului. Caietul de regie apare astfel ca o confabu- lare, o potențare a unor sugestii care există doar într-o dimensiune orizontală, iar regizorul un co- CADRAN „Cugetări66 critice Am mai vorbit la această rubri- că despre confuzia pe care o pot produce (pentru cititori) așa-ziscle verdicte critice emise uneori cu o condamnabilă ușurință. Reluăm chestiunea, determinați de această dată de frecvența și voioșia cu ca- re diverși semnatari catadicsesc să rostească înflorate șl mari cu- vinte, chiar dacă de sub perdeaua lor dc fum adevărul ne face cu o- chiul. Sub un titlu categoric („Un model dc reportaj"), N. Mihăescu (în Săptămina nr. 4), cunoscut cro- nicar de limbă, are răgazul, între două polemici, să. ne comunice impresiile sale de lectură, insis- tînd a ne convinge cum că un oa- recare text din revista Magazin despre ocrotirea pădurii ar fi, chi- purile, un reportaj exemplar. Ar- gumentele aduse în susținerea „cauzei" sînt tot atît de palide (ca să nu zicem altfel) ca și citatele selectate : „Reluînd, mai departe, că pădurarul Ion Bunghez -nu se lasă copleșit de necazuri — ple- Mitologie română (urmare din pag. III) pune o semiotică și o citire inter- textuală a corpusului mitic. In spațiul unei cronici este imposi- bil comentariul aplicat al acestei părți, cea mai voluminoasă, a stu- iiului. Sînt exegeze convingătoare ii altele care pun pe gînduri, sînt poteze seducătoare și altele îndo- elnice (mai ales unele .etimologii iropuse), sînt teme epuizate și al- minin, care-i poemul. Viu și fra- gil, opac și pătimaș ca mierla, ca stlnjetielul, ori ea Meluzina-n dragoste. Și-i tocmai dimineață, fereasta se deschide spre florile din grădină, mai ești încă ciufu- lit de peste noapte. Te-ntinzi de-ți pîrîie ciolanele, căști în transpa- rența acestei dimineți-ferestre. Frumoasă vreme pentru un poem! Iată unul ce tocmai zgreapțăna la geam. Este, de'pildă, -nainte de toate, foșnitul unei rochii, o rază de soare, strecurată, o mierlă-n zbor razant peste zidul jos din față. Da, pasărea, de pildă. întîi pasărea de pene, ce ne trece pe dinaintea ochiului, după aceea-i cuvîntul „mierlă", cuvîntul „fugă", cuvîntul „vitraliu". Și rochia a-n- cetat să foșnească, cuvîntul rochie mai stăruie încă-ndelung. Cuvîn- tul brusc, cuvîntul „tufiș". Memo- rie. suflare de copil ! Un gol prin- de-a se umple de-o lumină în ca- re zburătăcesc cuvinte ce se cau- autor, cu drepturi cel puțin egale cu cele ale dramaturgului en titre. Cristina loviță a știut să extraga tocmai acele sugestii existente în stare latentă și să le asambleze într-o viziune din care nu lipseș- te miticul și simbolicul, viziune unitară, care propune spectatorilor o dezbatere* consecventă în drama- tismul ei și, nu în ultimul rînd, credibilă. Credibilitate asigurată în egală măsură de jocul actoricesc consistent, convingător și, nu ra- reori, sclipitor. Mioara Ifrim în Irina, personajul pe care cade greutatea piesei, conferă complexi- tate și nuanțare unui rol în care trăirea emoțională și meditația mo- rală nu sînt întotdeauna bine e- chilibrate în text. Puritatea, lucidi- tatea, credința în valorile morale, atîtea calități ale eroinei sînt însu- mate convingător de către inter- pretă, care, de-altfel, duce greul unui cuplu imperfect rodat scenic. Sorin (Nicolae Manolache), deși animat de bune intenții și în vizi- bilă creștere (de formă), este în- că neconvingător, ezitant, chiar stîngaci, deplasînd interesul spre relația Irina — Tudor (în ciuda schematismului acestui rol), relație nuanțată de jocul fără cusur al lui Constantin Florea, actor ale cărui realizări sînt în deplin acord cu propriile-i intenții și resurse. Perfect sincronizat ; cuplul Lili- Artur (Ada Girțoman — Cristian Kotaru) se impune prin varieta- tea și complexitatea mijloacelor dează N. M. — autorul reportaju- lui notează în stilul său pitoresc și sugestiv" (s.n.). Și ce credeți că notează ? „Spre a îndestula cămă- rile iernii ce va veni, chiar în a- ceste zile... se cosesc ierburile și se pregătește finul". Dar iată și „un pasaj expresiv, deopotrivă, prin semnificația lui de ordin econo- mic și prin policromia lexicală": ...an de an. din cantonul nr. 13 al Ocolului silvic se asigură diferite- lor sectoare ale economiei națio- nale cele mai diferite (sic !) pro- duse : vagoane de lemn de fag și mesteacăn...". Și urmează enumera- rea, din care totuși merită reținu- te (pentru expresivitate) cele „cîte 10—15 și chiar 20 de vagoane de fructe de pădure, ciuperci și plan- te medicinale, la care se adaugă... doi tăurași de peste 500 kilogra- me, un porc, 800 litri de lapte...". Și ca să se observe cît de obiectiv este, N. M. declară cu duioșie... că pe autorul reportajului „nu am avut plăcerea să-l cunosc perso- nal". Amatorismul își spune cuvîntul și în foiletoanele lui Valeriu Bâr- gău (din SLAST) dedicate tinerilor scriitori. Trecem peste criteriile de partizanat ce par să stea la baza „selecționabililor" și ne o- prim asupra unui singur exemplu: Bedros Horasangian. Mai întîi a- flați că „De la Caragiale încoa- ce, schița părea iremediabil pier- tele cărora li se poate adăuga mult material informativ, mai ales folcloric, influențînd, poate, con- figurația sistemului. Făcînd mitologie comparată, Ro- mulus Vulcănescu constată că, de cele mai multe ori, specificitatea o dă nu desenul sistemului mitic, ci accentul. Pentru cultura româ- nă emblema mitică purtătoare de accent o constituie, în viziunea sa, perechea Fărtat-Nefărtat, o bi- polaritate armonică recognoscibilă tă, se mîngîie și se împreunează E drept atunci ca să recurgem la coala albă de hîrtie, deși un plic uzat, ori un dos de factură, rezol- vă tot așa de bine treaba. Poemul nu e greu : se cuibărește orișiun- de. Trebuie doar repede să-1 prinzi, apoi să-l slobozești ca să-și urmeze zborul, și, totuși, să-l conduci puțin ; să i te zmulgi, să te topești și să transpari prin el. îndreptățită clipă care ne unifică. Ochi mare care bate-ncet din ple- oape. Stare de grație, da, grație a ochiului, a mîinii și a inimii. Cu ultimul cuvînt notat, ascuțit poemul născut dintr-o pasăre, un foșnet de veșmînt, un ^clipăt de lumină. Fericire a textului ce su- flă, cîntă, în care sîngele vieții gîlgîie. (Dar uneori poemul moa- re-nainte ca zborul, să și-l fi luat. Nimic nu l-ar putea-ncălzi : îl mototolești și-l zvîrli la coșul de hîrtiî). Umbra chiparosului se strînge — acum la rădăcină. Meluzina intră, în rochia-i albastră, aducînd ca- feaua. Zice „«Un poem» precum ar zice flori, o sărutare. Prin vi- țele de iederă, deasupra porții, o mierlă inocenlă-și sparge gușa de- atîta fluierat. Traducere de P. CONDURACHE de expresie, ca o prezență sce- nică de prim ordin. Intr-un deza- cord fructuos eu creionarea u- șor șarjată a autorului, interpreții celor doi falși învingători, dozînd judicios grotescul patetic și sar- casmul autoflagelam, conferă un carac ter verosimil, ceea ce include și un început de înțelegere, unui tandem care-și plătește aparentul succes cu nenumărate abdicări mo- rale. O scenografie inspirată (Rodica Arghir) care pune în evidență fă- ră ostentație sugestiile regizorale, realizînd adevărate metafore plas- tice cu, credem, justificate, cono- tații mitice. (Ne gîndim la metafo- ra firului țesut de moderna Pe- nelopă care este Irina, dar și la cea a pînzei de păianjeni care semnifica destinul personajelor, pinză care nu poate fi ruptă de- cît de o credință imuabilă într-un sentiment purificator, aflat la li- mita superioară a intensității : „O dragoste nebună, nebună, nebună"). Ilustrația muzicală, deși defavori- zînd (sonor) unele replici, cores- punde unui anumit orzont de aș- teptare, contribuie la reușita unui spectacol lucrat cu seriozitate și profesionalism. Un spectacol în care tinerii se vor recunoaște, primii, în colegii lor de generație, dar care poate deveni un fecund prilej de meditație pentru specta- torii (mai) tuturor vîrstelor. Viorel DÂRJA dută". Ați înțeles de ce ! Nu apă- ruse încă Bedros H. care, in sfîr- șît, asemeni cometelor „a apărut foarte senin din senin, fără să facă și să se facă gălăgie în jurul său". Ce vrea să însemne noțiunea asta de „gălăgie" mai rămîne de vă- zut. Și ce face el, B. H. (în vi- ziunea pluridimensională a „bio- grafului" său ?). „Pe spații de o filă jumătate, două-trei (uneori mai multe), (sic !), Horasangian dezvoltă adevărate spectacole, lumi care se pun in mișcare cu tot cu ființele și lucrurile care le locu- iesc (alcătuiesc) (?!)" (SLAST nr. 6. P 2). Nu vom încheia această scurtă trecere în revistă a „sirenelor amă- gitoare" din ultima vreme fără a semnala notațiile luxuriante ale poetului Mircea Dinescu reunite (în aceeași publicație, SLAST) sub genericul „Ei sînt contemporanii mei". Pentru M. D.. Mircea Cărtă- răscu. bunăoară, este „ultim poet cu Bucureștii-n glas" care „dă in- trare în capitala noastră la tot felul de personaje „și are curajul de a „expune hălci de realitate în vitrina poemelor sale imaginare". Bineînțeles M. D. nu-și propune să lanseze judecăți critice, ci mai degrabă să se amuze și să ne a- muze cu verbul lui sclipitor și o- riginal. Ceea ce e cu totul alt- ceva. loanid DELEANU în ipostaze primitive, traco-dacice și romanice, medieval-creștine etc., în bipolaritatea uranic-chtonian sau constructiv-destructiv. Oricît ne-am teme de reducții și simplificări, într-o astfel de sinteză este abso- lut necesar un centru ordonator, un punct de convergență care poartă, implicit, și pecetea perso- nalității autorului. Altfel, nu ar rămîne decît un impersonal in- ventar tematic. Cartea lai Romulus Vulcănescu propune foarte mult. Rămîne însă de văzut cum va fi receptat și „re-format" prin utilizare acest mult. ---------------------------CONSEMNĂRI------------------------------------ • LA 0 POETĂ La început de februarie, cîmpulungeana Lisaveta Țimpâu împlinea o sută de ani. împreună cu unul dintre feciorii săi Constantin Țîmpău (trecut, desigur, de vîrsta pensionării) am pornit spre Valea Seacă . pe un drum de iarnă grea lunecat pe sub cetina ninsă de la poalele Rarăului. Vreau s-o văd pe centenară și să-i aud glasul, e un privilegiu, îmi zic, să stai de vorbă cu cineva care vine din celălalt veac. Însoțitorul meu, cunoștință veche de altfel, mă asigură că bătrîna sa mamă se va bucura de vizită, deși o gripă prelungită a cam slăbit-o în ultimele luni. Nu fără emoție', pășesc pragul casei lui Neculai Țîmpău, mezinul, unde se află poeta. Pentru cei care nu știu, voi preciza că Saveta Țîmpău s-a numărat decenii de-a rîndul printre rapsozii de faimă ai Bucovinei, nu puține dintre versurile sale fiind azi asimilate și integrate folclorului literar din zonă. („Săraca inima mea / Nu mi-o știe nimenea • Nici doctor cu doctorii / Nu-mi mai poate folosi / Numai mîndra cu ochii , Mă poate tămădui"). Conversația noastră decurge neașteptat de frumos, amfitrioana dove- dindu-se cu chef de vorbă, în aceeași măsură, spirituală și bine dispusă. Răspunde întrebărilor mele, rememorează întîmplări vechi și foarte vechi (unele din copilărie), recită cu plăcere și, acolo unde nu e sigură, se oprește scuzîndu-se firesc : „Vezi că uit ?“. „Era o ciocîrlie aici, în vale”, o stir- nește Constantin. Și către mine : „Caiete întregi a scris despre ea". Și bătrîna primește „provocarea". „Stați și ascultați : Păsărică, păsărea / Pe- crengi verzi tu nu ședea / Cobori iar la noi în sat / Cîntă celui supărat Cobori pe la vaduri rele / Și cîntă-i celui cu jele". Viața sa de munteancă vrednică și simțitoare însumează o adevărată istorie. Mamă a zece copii, crescută în aerul tare al tradiției autentice, a știut să înfrunte momentele grele ale existenței, și acestea n-au fost puține, să nu se dea bătută. Cîntecul și versul au însoțit-o pretutindeni. Astăzi poate mărturisi : „N-am socotit că ajung anii aceștia, după cîte- le-am petrecut. Dar mi-a plăcut mult viața, nu mi-a fost teamă”._ Drept pentru care nu st: sfiește să-și etaleze cu mîndrie descendența : „Sînt din osul Dodenilor. Ai auzit de ei ?" O stirpe de bărbați cutezători ce-au dat cîndva de furcă tătarilor. (Confirmarea o găsim la Simeon Florea Marin. El relatează despre neamul Dodenilor în legenda intitulată „Dodul și tătarii"). La despărțire nu uită să-mi adreseze cuvenita invitație : de a reveni. „Să mai stăm de vorbă". într-un ceremonial memorabil : „Munților cărun- ților / Veți lăsa, iubiților / Pe Saveta lui Țîmpău / De sub muntele Rarău Să grăiască lumii iară / Despre voi și-n astă vară ?". Din acest colț de pagină trimit gîndul meu cel bun venerabilei poete. S-o găsească sănătoasă si ferice. Ion BELDEANU • NUME DE REFERINȚĂ ÎN JAZZ: ANCA PARGHEL în martie 1980 organizatorii celei de-a X-a ediții jubiliare a festivalului de jazz de la Sibiu primeau următoarea înștiințare : „Titel Popovici va participa la sărbătoarea jazzului românesc în fruntea unui big-band avînd în program și o solistă vocală de excepție". Peste cîteva zile, in cadrul unei emisiuni „Jazz Forum" premergă- toare festivalului, aveam să auzim înregistrată piesa „La trenul ’A", de D. Ellington cîntată la postul de radio București de studenta Anca Parghel din Iași. Ne-am convins că în tot ce s-a spus nu era nici o exagerare, Anca Parghel întrunind cu adevărat calitățile unei interprete de jazz : muzicalitate bună, o voce cu o îptindere de excepție, timbru specific jaz- «tpji, metrică și simț improvizatoric. Dar... rigorile debutului și-au spus cuvîntul, tînăra studentă a conservatorul ieșean făcînd o impresie bună in festival, iscînd însă și controverse privind apariția ei. Ne-am reîntîlnit doi ani mai tîrziu, în martie 1982, cind Anca Parghel ' enea la forumul anual al jazzului românesc în calitate de concurentă. A cîștigat premiul al III-lea, trofeu ce îi conferea dreptul de a cîntă în viitor în galele consacraților. In același an, la ediția a doua a „Galelor Jazzului" de la Costinești, în urma apariției în recital și jam-session. Anca a devenit, în cele patru zile fierbinți, unul din momentele favorite ale publicului. Avînd însă un repertoriu cantonat în tradiția standardelor, tînăra so- listă suceveană (între timp a început să activeze ca profesoară de pian la Școala de Muzică din Suceava) nu a adus nici o notă de originalitate în anul 1983, deși a colaborat cu o serie de interpreți și grupuri apreciate în jazzul românesc (Johnny Răducanu, Vocal Jazz Quartet) sau cu cvartetul instrumental alcătuit din englezii : Simon Picard, Paul Rogers, Cliff Vener plus ieșeanul Ion Baciu jr. Adevăratul salt calitativ s-a produs la festivalul de la Brașov, din decembrie 1984. Se pare că Anca găsise formula de lucru ideală printr-o triplă ipostază : compozitoare, pianistă și solistă vocală. Nu mai puțin inspirată a fost cooptarea trombonistului Liviu Mărculescu, instrumentist al Filarmonicii din Botoșani. Dînd la iveală inspirate teme ca „Blues la festival". „Călătorie în vis", „Motto", „Bulgări de Zăpadă", interpreta suceveană reușește un insolit melanj între elemente de blues, be-bop și free reformulate într-un nou și original produs sonor ce întrunește toate datele jazzului modern. Anul 1985 îi aduce o serie de succese constante, atît în sălile de con- certe sau cluburi, cît și în festivaluri. E de ajuns să enumerăm aparițiile festivaliere : — „Perpetuum Jazz", din 3 martie 1985 — Studioul de concerte R.Tv. București ; — Festivalul de la Cluj-Napoca, din 9 martie 1985 ; — Festivalul internațional de jazz de la Sibiu — 21—24 martie 1985 ; —• Festivalul de jazz de la Costinești — 9—12 august 1985. Pe scena sibiană din 1985 Anca Parghel a fost remarcată de către Pawel Brodowski, editor șef al revistei internaționale „Jazz Forum", pre- zent în sală. In ultimul număr al revistei „Jazz Forum ’95", în cadrul articolului „Sibiu Milestone", Brodowski consideră apariția Ancăi Parghel ca pe unul dintre cele mai reușite momente ale jazzului românesc, elogiind recitalul acesteia și subliniind influențele binefăcătoare ale marilor modele ale ge- nului vocal : Betty Carter și Jeanne Lee. „Costinești 1985“ a însemnat o nouă culme ascensională cucerită de interpreta din Suceava. Recitalul, cît și „întîlnirea cu prietenii jazzului" din dimineața de 11 august au demonstrat încă o dată valențele nova- toare aduse de această interpretă jazzului românesc. Deși în cercurile de specialitate, cît și în rîndul publicului ce umple sălile de concert și festival, de la Cluj-Napoca, Sibiu, Timișoara, Satu Mare, Iași, Constanța, București etc., nimeni nu se mai îndoiește, astăzi, că ne aflăm în fața celei mai bune voci din jazzul nostru, este regretabil că „Electrecordul" nu a reușit să realizeze discul mult așteptat, de excepție al Ancăi Parghel. Prof. Nicolae IONESCET coordonator muzical al festivalului dc la Sibiu • EXPOZIȚIE Aproape o retrospectivă ar putea fi numită expoziția pictoriței Ileana Bardă, deschisă pînă nu demult la Galeria din Suceava. O căldură aparte, precum cea a unei ramuri înflorite, se degajă din impresionantul grupaj reunit pe simeze sub zodia florilor și a argintatelor naturi statice cu obiecte care ne traversează, de obicei, amintirile din copilărie și pe cele din casa tihnită a părinților noștri. Profesoara de ieri nu încetează, astfel, să ne dea adevărate lecții de culoare și sunet. (M. M.). • INAUGURARE Recept s-a deschis „Cenaclul folcloriștilor" din comuna Fundu Moldovei, cunoscut centru etno-folcloric. Cu acest prilej, din partea Cenaclului din Suceava al Uniunii Scriitorilor au participat poeții : Victor Rusu, George Bodea, Horațiu Stamatin și prozatorul Ion Filipciuc. George Bodea a prezentat. în fața unui numeros public, un recital din noua sa carte. „Pămînt din Bucovina", aparută la Editura Junimea din Iași. (M. M.). REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PARANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat : Eugen DUMITRUL Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURĂ ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48