Februarie 1986 EDITATE IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA autograf GH. MIHĂILÂ O adevărată explozie cuHural-lingvistică Cercetările ultimelor decenii au îmbogățit sensibil imaginea noas- tră despre cultura și literatura română denumită tradițional „veche" și despre istoria scrisă a limbii române. Mai întîi, epoca „veche" nu nc mai apare ca o curgere amorfă a secolelor al XV-lea, al XVI-lea, și al XVII-lea (ba, pentru unii, chiar și al XVIU-lea, pină la Școala Ar- ABSENTA UNUI SINGUR CUVÎNT Se spune adesea despre un om care gîndește intens la ceva că este de multe ori se arată tare peisaj lipsește un arată împlinit datorită absent față de cei din jur ; că din cutare loc, din cu- amănunt, că acel cadru nu unui gol ; o operă sau un conținut oarecare suferă de absența esențialului, a calității, a originalității, a geniului ; cartea pe care tocmai am terminat-o este atractivă, intere- santă, captivantă, dar îi lipsește fiorul care să o împlinească, să o așeze într o ordine a valorilor ; interlocutorul meu este cult, inteligent, spiritual, cu bun simț. în schimb nu știu ce-i lipsește de nu se face înțeles și simpatizat ; orașul pe care l-am vizitat este magnific, funcționează perfect în toate structurile lui economice, culturale, ambientale, dar pare straniu, ceva îi lipsește. Cu toate acestea ora- șul există, Ia fel partenerul de idei, cartea, comu- nicarea, opera, peisajul, natura. Există toate sub ochii noștri sau în mintea noastră, gravate pe fal- durile tremurătoare ale ființei, în memoria dure- rilor sau bucuriilor, a spaimelor, a extazului sau numai pe suprafața indiferenței colective. într-un fel sau altul toate ne sînt absente sau prezente, știm despre ele, le-am văzut, le-am atins cu pielea miinilor, cu lumina văzului sau purtăm neauzitul lor sunet în încăperile secrete ale firii. Intr-un fel sau altul așa ne sîntem datori unii altora, obiec- telor, formelor, celor care sînt și celor care au fost, singurătății, disperării, speranței, minciunii, con- vingerilor, încăpățînării, simbolurilor, idolilor, miș- cării și nemișcării, celor făurite și celor date de-a gata, durerii și împăcării. Sînt dator unui tran- dafir ars de brumă pentru că mă face să știu ce parte din mine este absentă în ceasul acelei des- frunziri și-mi arată că partea ființei mele în care el este gravat a devenit amintire, neant, s-a risipit ■ într-un teritoriu ce-mi aparține și nu-mi aparține, într-o substanță care nu mai dă vamă timpului dar care există și pe care o pot evoca. Intr-un fel sau altul toate ne sînt cetăți ale vie- ții, văzute sau nevăzute, arse de istorie sau popu- lînd ogoarele acestui sfirșit de mileniu. Fot să-mi amintesc un vers pe care l-am citit demult și am fost cutremurat de simplitatea și pu- terea lui. El locuiește în mine și nu-mi aparține. Pot să aud, oricînd vreau, un acord din muzica lui Verdi pentru că ființa mea l-a înfrățit cu zbu- ciumul surd al mării dintr-o noapte a singurătății mele. Pot vedea în orice clipă „Gucrnica" lui Pi- casso desfășurîndu-se, cu toate detaliile, într-un strigăt dc lumină și forță, pot aduce din urmă zi- lele și nopțile tinereții, pot cere să vină, la fel de vii, dorul de moarte și dragostea topite în poe- mele pe care le-am scris și le-am ars. pot întoar- ce spre ființa mea prezentă aceste „absențe" și le pot recunoaște în voie. Ating lucrurile din jurul meu și știu că sub car- nea lor împietrită trăiește absența celor care le-au imaginat și le-au așezat în natură. Trec printr-un labirint mișcător, prin scrîșnetul nepotolit al ro- ților, prin hohotul motoarelor, mă atinge nevăzută aripa albastră a unei uriașe energii încolăcind cu vuiet înăbușit, ca o plasă, orașele planetei ; rătă- cesc în nesfîrșite biblioteci și aud trosnetul imper- ceptibil al rafturilor bătrîne, cercetez nemișcarea aerului tăiat în lungi coridoare de liniște, alcătui- rea milioanelor de cărți rînduite ca ostașii unor armate necunoscute, nereperabile după drapele și embleme, așteptînd ordinul, purtîud, fiecare în parte, un fel de muniție, aranjată în rînduri com- pacte, literă cu literă, cuvînt cu cuvînt, ca în cea mai meticuloasă instituție de război. încerc să-mi inchipui diferende, conflicte și mă întreb cită pu- tere de foc ar putea conține volumul acesta, me- ticulos legat în piele și aur. al lui Platon, împo- triva celui de pe raftul vecin, al luț Marcuse, de cită forță de distrugere dispune Homer în fața lui Golding, cîte convorbiri la nivel înalt privind li- mitarea armelor strategice se vor fi purtat între Dostoievski și Faulkner, care este cursul tratati- velor dintre Vergilius și Nichita Stănescu. Mă gîn. desc la absența și prezența, în același timp, a mul- tor lucruri, la existența acestor cărți în care s-a distilat un neînchipuit efort de creație și imagi- nație, la absența stăpînilor acestui tezaur, la pre- zența unui efort uman imens care seacă vlaga pă- mintului întreg și o comprimă în depozite militare sinistre, la absența unui singur cuvînt din memo- ria fără greș a calculatoarelor, acum, cînd e pro- gramat în lume anul păcii și cînd ființa umană s-a hotărît să-și dureze calitățile și să existe. deleană), ci se configurează întîlnite în mai toate țările cultură învecinate : poetică sicism, epoca „luminilor" antologiile, monografiile și după marile curente și modalități artistice, europene și, cel puțin în parte, în arii de și retorică medievală, renaștere, baroc, cla- (iluminism). în al doilea rînd, edițiile și lucrările de sinteză din ultima vreme au scos la iveală o serie de texte necunoscute înainte sau neglijate, au Desen de Ion Carp FLUIERICI completat în mare măsură „patrimoniul" cutărui sau cutărui ca să nu cităm, de exemplu, decît pe Neagoe Basarab, Nicolaus Petru Cercel, Dosoftei, Nicolae Milescu sau Dimitrie Cantemir dimensiune europeană apare acum în toată splendoarea ei. Cît privește istoria mai veche a uimitor de modernei limbi scriitor, Olahus, a cărui române, „campania" de editare a textelor din secolul al XVI-lea ne permite as- tăzi să vorbim de o adevărată explozie cultural-lingvistică în acest materializată atît prin scrisori, documente, manuscrise, cît și, mai prin cărțile tipărite, a căror semnificație depășește cu mult sfera ziastică. Nu mai vorbesc de cele două dicționare, care au strîns grijă de albină bogăția lexicală scrisă a limbii române înainte de în texte slavone 885, așadar pînă veche (842). Acestea sînt veac, ales, ecle- cu o 1521, și latine medievale, urcînd în timp pînă în anii 863 — aproape de primul document păstrat în limba franceză cîteva din domeniile în care cel ce semnează mai jos a încercat să aducă în ultimele două decenii o modestă contribuție. Carte românească de învățătură De-atît senin se vede pină.n suflet. E-un zbor înalt într-0 rostire ca Un glas dc bucium grav de-atita umblet Prin lumea ce distinct se întrupa. Aicea toamna-i o lumină blinda. Trupul îl simți în ierburi greu și sfînt Pătruns de-o altă candidă osîndă Deopotrivă-n cer și pe pămint. Cum iarăși urcă spre Zalmoxis plaiul Cu fluierul un dac nemuritor. I Minune_n ceasul gindului nespus Dc vreun cuvînt. Ci-n care arcuire De boltă-naltă sufletul Lai dus Ca fiul tău să se preschimbe-n fire? De-atît senin se-aude pînă-n graiul Izvoarelor năseîndu-se din dor Dc-atît senin se-aude pînâ-n moarte Și-n muguri urcă verdele pătruns Ca de lumina ei această carte Pe care-a scris-o cel ce a ajuns. George BODEA Bizdigăniile neprețuitului Creangă (ii) în concepția și scriitura povestitorului nostru, cuvintul ,,'bîzdiganie" are accepția pe care astăzi o dăm sintagmei „imagine lite- rară", în sensul că, sub înfățișarea unor o- biecte sau ființe dintr-un text, ne este sem- nificată o realitate gîndită poetic. Expresia „ștergărel vărgat peste mare aruncat" ar putea fi invocată drept una dintre primele unelte de gîndire literară, întrucît în folclor mai toate Închipuirile se prezintă sub forma unor ghicitori — Stătu Palmă Barbă Cot, Sfarmă Piatră, Strîmbă Lemne ș.a.m.d. — față de care, între români, încă George Coș- buc își pune problema „Cum din ghicitori se pot naște ființe mitice". Ion Creangă, înaintea poetului țărănimii, știa cum și ne lămurește și pe noi, cititorii de basme române, încă din 1877, cînd in Po- vestea lui Harap Alb, protagonistului i se alătură, în drum spre curtea împăratului Gerilă — „o dihanie de om care se pîrpîlea pe lingă un foc de douăzeci și patru de stîn- jeni de lemne și tot atunci striga cît îl lua gura că moare de frig"... îneît „chiar și lem- nele de pe foc pocneau de frig" ; Flăminzilă — „o namilă de om mînca brazdele de pe urma a 24 de pluguri și tot atunci striga în gura mare că crapă de foame" și „nu-1 mai poate sătura nici pămîntul" ; Setilă ,o arătare de om băuse apa de la 24 de iazuri și o gîrlă... și tot atunci striga în gura mare că se usucă de sete"... îneît „nu pot să-i po- tolească setea nici izvoarele pămintului" ; Ochilă — „o schimonositurâ de om avea în frunte numai un ochi, mare cit o sită, și cînd îl deschidea nu vedea nimica... Iară cînd îl ținea închis, dar fie zi, fie noapte, spunea că vede cu dînsul și în măruntaiele și spaima oamenilor..." ; Harap-Alb trebuind să le dibuiască numele iar cititorul-ascultă- torul să le deslușească parte. Or, acest înțeles este variabil prin care sînt înțelesul fiecăruia în dat de paradoxul in- definiți cei cinci, în- Ros, cei cinci tovarăși cîștig". Să observăm, întîi. ,și la pagubă și la absolut necesari (Gerilă n-aj să poți face nimica' că acești năzdrăvani „fără de mine Flăminfllă — „fără de mine n-aveți... nici o ispravă" ; Se- tilă — „fără de mine degeaba vă duceți" ; Ochilă — „dacă n-oiu fi și eu pe-acolo“ și Păsărilă — „de n-a fi și unul ca mine pe-a- colo, degeaba...") izbindirii trebu.șoarei cu fata împăratului Roș, sînt în litera lor niște ghicitori : A PRIVI MĂRTURISIRE Există oameni de care te legi de la prima vedere și pe care îi porți apoi în suflet drept zestre de gînduri, fapte și nume prețioase. Există oameni care, aducînd servicii deo- sebite unuia din domeniile de care vremel- nic răspunzi, au marea calitate de a nu te obliga să faci din asta centrul universului. Există oameni care știu atît de multe lu- cruri, fncît nu-ți ajunge niciodată timpul să stai să-i asculți. Un astfel de om am cunoscut acum cinci- sprezece ani, căruia n-am reușit să-i mulțu- mesc îndeajuns că mi-a acceptat prietenia. Lui îi datorez prima mea întîlnire cu tin șantier arheologic, (Udești, 1974) și descifra- rea unor taine care m-au bucurat să constat cît de subțiri sînt granițele dintre știință și poezie. L-am vizitat apoi, vară de vară, pe șantierele arheologice de la Liteni, Vor- nicenii Mari, Zaharești, Berchișești, Putna, Șiret, și de atîtea ori la șantierele din Su- ceava, de la Curtea Domnească, de la Zamca, pămintului" și străvezii, ; lucrurile „găurite, ca sitișca. ca nenumărată de cum crește din luna și stelele „numai pe sine apa cea limpede ; ...mulțime văzute și nevăzute ; ...iarba pămînt, ...soarele după deal, scufundate în mare ; ...dar nu se vede cît p de frumu- șei" ; și Păsărilă — „altă bîzdîganie și mai si ;o pocitanie de om umbla cu arcul după vinat... Asa se lățea de tare, de cuprindea pămîntul în brațe. Și altă dată, așa se deșira și se lungea de grozav, de ajungea cu mina la lună, la stele, la soare si..." ; „fiul săgetă- torului și nepotul arcașului ; brîul pămîn- tului și scara ceriului ; ciuma zburătoarelor trucît pe Gerilă nu-1 încălzește nici focul, pe Flămînzilă nu-1 satură nici pămîntul, lui Setilă nu-i potolește setea toată apa, Ochilă, trecînd prin lucruri, precum lumina, vede orice, numai pe sine nu, iar Păsărilă, fiind „brîul pămintului și scara ceriului" nu poate fi altceva decît aerul. Prin urmare, tovarășii lui Harap-Alb sînt cel?-cinci elemente din concepția antică a- supra genezei și structurii lumii materiale, imaginea lor literară întîlnindu-se frecvent în folclorul popoarelor europene (apa : Sfar- mă-Piatră, la români ; Steinzerreiber, la germani ; Vertogor, la ruși ; aerul : Strîmbă- Lemne, Holzkrummacher, Vertodub etc.), ceea ce iscă întrebarea în ce constă origina- litatea lui Creangă ? In cel puțin patru fapte literare — 1. rea- șezarea celor cinci elemente primordiale în sistema lor folclorică străveche ; 2. redefini- rca fiecărui element în parte printr-un in- variant stilistic revelator de sens ; 3. sem- nificarea esențelor din realitatea materială a lumii prin imagini de factură fantastică , 4. provocarea stării de veghe asupra lecturii — avertizîndu-ne că bizdigăniile din povești sînt înzestrate cu tîlcuri : de sens contrar imaginii și de forță direct proporțională cu puterea de întrebare a cititorului. I. FILIPCIUC Șipot, Cîmpul Șanțurilor. Sfîntul Dumitru si mai ales de la Cetatea de Scaun a Su- cevei. Și de fiecare dată l-am ascultat ex- plicind, detaliind, înșiruind date, fapte, tai- ne ale unor vremuri demult apuse. Bucureștean fiind, este sucevean mai mult decît foarte mulți suceveni, mai ales prin cei treizeci și cinci de ani de cercetări ar- heologice la Suceava. Și nu de puține ori a fost consilierul nostru în crearea muzeelor sucevene, pentru tematica unor colocvii și sesiuni științifice, sau în alte manifestări cul- turale menite a cinsti trecutul nostru istoric. Și cum ar fi putut de la cercetările, de restaurare de cevița, Moldovița, trăuți, Mănăstirea el lipsi de la discuțiile, de la la toate etapele Dragomirna, Arbore, Probota, și Putna. neprețuita Su- Pă- Humorului, Voroneț noastră Putna, la care a fost unul din cei mai consecvenți sus- ținători ai refacerii Palatului Domnesc al lui Ștefan cel Mare, acum în curs de fina- lizare. O singură dată prietenul meu. arheologul, a fost împotriva părerilor noastre, atunci cînd printr-o înaltă decizie se hotărîse re- facerea Cetății de Scaun. Infruntînd opiniile lui Constantin Giurăscu, Ștefan Ștefănescu, Constantin Daicoviciu, Iustin Moisescu, Di- nu Giurăscu, invitați de noi la Suceava, el cerea și demonstra că Cetatea trebuie să rămînă așa cum este, în ruină. Deși nu Lam aprobat atunci, timpul i-a dat însă dreptate. Nu a existat descoperire arheologică mai importantă, precum cele de pe platoul Cetă- ții, tezaurul de la Curtea Domnească, costu- mul de la Șiret, tezaurul de la Rădăuți sau recentul depozit medieval descoperit în Su- ceava, la care să nu participe sau să nu fie invitat să-și spună părerea. Cărțile, studiile, articolele sale — aproape 200 — publicate în țară, în străinătate, participările la numeroa- se reuniuni internaționale au ca principal subiect unitatea de limbă și neam, temei- nicia civilizației materiale si spirituale, tre- cutul de luptă și jertfă al Țării de Sus. Pen- tru noi. și nu numai pentru noi, el este ar- heologul autorizat al Sucevei medievale, în jurul căruia sau în relație cu care s-a for- mat, s-a, dezvoltat, s-a afirmat propria noas- tră echipă : Grigore Foit, Octav Monoranu, Nicolae Ursulescu, Mircea Ignat, Alexandru Rădulescu, Victoria Batariuc, Emil Ion E- mandi. Prin tinerețea sa, prin înalta lecție de dragoste de țară și adevăr, prin anii pe- trecuți în singurătatea șantierului arheolo- gic, prin îndoielile sau izbînzile sale, istori- cul Mircea Matei face parte din prezentul nostru, din ardoarea cu care îl locuim. Alexandru TOMA Victor P. KUSU Cronica literară. Grigore Ilisei, care cu Peisaje* nu mai este demult un debutant în breasla reporterilor neaserviți ga- zetăriei, se refuză. în parte, tipo- logiei curente. Recentul volum, cu. prinzînd însemnări de călătorie in mai multe țări europene, preci- zează astfel un profil care deja se prefigura în cele anterioare. îna- inte de orice, autorul nu aparține categoriei reporterilor mereu în căutare de noutăți „shocking", fe- brili, nervoși, caracterizați, de o- bicei, jumătate admirativ, jumăta- te ironic, drept „frenetici” ; de fapt, atunci cînd au vocație, ei nu se caracterizează prin aviditate pen- tru senzaționalul facil, ci au capa, citatea de a descoperi și pune în valoare fenomene de mare amploa- re și frecvență în ipostaza maxi- mei manifestări, impunîndu-le ast- fel atenției cititorului. O altă serie de reporteri pornește de la faptul comun, anodin, care prin frecvență și durată capătă forța de genera- lizare, desemnează un fenomen cu semnificații adinei. Grigore Ilisei aparține altei categorii (desigur, nu ultima) pentru care realul, înregis- trat cu mijloacele specifice ale reportajului, are valoare doar de suport pentru reflecția manifesta- tă sau implicită, prin care omul se regăsește pe sine în afara sa. Reacției impulsiv-participative și tenacității generalizatoare, cumu- lative împlinită prin obiectivare le ia locul contemplația, din afară, dar nu rece ; rareori Grigore y Ilisei calcă această normă, se pare, au- toimpusă și, de aici, finalitatea in- telectuală a demersului său. Să re- cunoaștem că un astfel de reporter este mai rar întilnit în practica ge- nului. Dominanta literară a acestui mod de luare în posesie a realului este caracterul preponderent descriptiv al reportajelor. Evenimentul, fie banal fie senzațional nu_l ispitește, de unde paloarea fondului narativ — o altă notă specifică a reporta- jelor. Intr-un imaginar proces al existenței, care constituie, în fond, menirea reportajului, Grigore lli- sei nu-și asumă nici „calitatea de martor”, cu atît mai puțin pe cea de procuror, și nici roba judelui nu-1 tentează. îi convine ipostaza de jurat: optează, deci, dă verdic- te, dar nu sentințe. Distanțarea este în aceste circumstanțe, obligatorie, dar, în aceeași măsură, participare afectivă. Există în reportajele lui o benefică inocență a sensibilității. Detașarea de obiectul supus cer- cetării care, cum am mai spus, nu exclude implicarea afectivă vi- zează, în primul rind, obținerea li- nei perspective cuprinzătoare, dar este, neîndoielnic, și o consecință a temperamentului. Reporterul e, de obicei, un comunicativ, capabil să stabilească rapid relații cu se- menii de pe orice meridian, in- terogativ prin excelență, dispus tot- deauna să probeze propriile consta- tări sau puncte de vedere prin con- firmările imediate ale altora ; Gri- gore Ilisei este un călător solitar și taciturn. Rareori consemnează vreo convorbire cu cunoștințe in- tîmplătoare și atunci nu el este cel care „intră în vorbă”. Nici chiar ghizii, atunci cînd aceștia îl înso- țesc (dar, se pare, îi evită), nu au vreun rol în cristalizare, prezența lor e, mai degrabă, utilitară. Si- tuația este de două ori firească. Mai întîi, pentru că scriitorul ur- mărește acele fețe ale lumilor in care pătrunde (exterioare cotidia- nului, efemerului) ce nu impun confirmări sau verificări ale omu- lui de pe stradă sau de oricare alt fel ; ultimul partener de comuni- care rămîne cititorul. De altfel, văzute ca „peisaje”, aceste lumi GRIGORE ILISEI: PEISAJE presupun, din partea celui care le contemplă, perceperea lor ca tota- litate, ca ansamblu coerent de sem- nificații. Condiția de reporter a Iui Gri- gore Ilisei ne amintește însemnă- rile de călătorie ale lui Mihail Sa- doveanu care pare a-i fi cel mai apropiat dintre precursori. Mai mult decît orice, va fi învățat de la autorul notelor de călătorie în Olanda și Suedia o anumită teh- nică a ritmului, unul moldav, am putea zice : mișcarea interioară a prozei este mai lentă decit deplasa- rea propriu-zisă în spațiu ; avem de-a face nu cu ritmul călătorului, cu atît mai puțin cu mișcarea gră- bită a -turistului”, chiar dacă și timpul reporterului este cumplit de limitat, ci cu curgerea calmă a con- templației și a meditației. Toate reportajele lasă impresia plăcută că autorul nu a folosit notes-ul, o- ricum, are felul său de a-1 între- buința. Noutatea nu îl uimește ; nici nu caută, poate chiar evită ceea ce șochează. Starea optimă a reporterului — cea care declan- șează fluxul textului — este de în- țelegere, de comunicare tacită cu lumile pe care le traversează și, in numeroase cazuri, de admirație intelectuală, ponderată. Se caută ceea ce îl pune în rezonanță cu ele, o unitate, o legătură de adîn- cime si, în aceeași măsură, ca o condiție a consonanței, fața lumi- noasă a spațiilor și mediilor uma- ne investigate, indiferent sub ce formă se înfățișează ea ochiului calm și lucid al reporterului sen- sibil, înainte de toate, la frumos. Descoperirea armoniei, de obicei insesizabilă privirii grăbite ori ne. experimentate/necultivate, acesta este sensul ultim al călătoriei pen- tru Grigore Ilisei. Motivația constă în aderența organică sau, poate mai exact, adecvarea, prin intermediul sinapselor proprii matricei româ- nești, la spiritualitatea europeană. Niciodată stările de dezechilibru, tensiune, impact sau fractură ale a- cestor medii nu-1 tentează pe autor, dimpotrivă îi repugnă, ci acele ma- nifestări prin care ele își revelea- ză perenitatea, trăinicia, noblețea. Or, toate acestea țin de civilizație (nu în sensul tehnicist al cuvîntu- lui, ci în cel generic), de cultură, de artă. Peisajele lui Grigore Ui- sei sînt, aproape în exclusivitate, imagini ale spiritualității continen- tului nostru în varii ipostaze națio- nale ; invarianta lor este umanis- mul, așa cum l-a modelat, în seco- le și milenii, lumea europeană. Un- ghiul de perspectivă este însă tot- deauna, fără ostentație, fără de- clarații stridente de fidelitate, cel românesc. Se face simțită uneori, tentația subiacentă a comparației — adiere dinspre însemnările... lui Dinicu Golescu — mai subtilă în- să și îndulcită sau colorată de rea- litățile mult evoluate ale umani- tății ultimului pătrar al veacului nostru. De altfel, și itinerariile în- găduie permanentizarea unei astfel de perspective : călătoriile, avînd toate ca punct de plecare țara, au aspectul unor pulsații sau al unor punți între lucrarea noastră lăun- trică și cele ale altor națiuni. In pofida varietății lor, reporta- jele se supun unui model, parcurg niște etape care conferă volumu- lui o anumită caligrafie lăuntri- că, însă fără efecte de monotonie, mai ales datorită procedeelor de montaj. Scurtele întoarceri în is- torie, la episoade adecvate și cu accente riguros gîndite, dublate de referiri copioase la prezent, confe- ră reportajelor un cadru temporal larg, care permite decuparea fer- mă a intențiilor vizate. Nu lipsește *) Grigore Ilisei, Peisaje, Editura „Junimea”, 1985 niciodată peisajul, impregnat de lirism, uneori dincolo de limitele necesității. De fapt, nu lirismul in- comodează, nici abundența și ca- lofilia imaginilor, ci inadecvarea lor la exigențele reportajului pe care-1 fac să gliseze, în astfel de secvențe, către poemul în proză. Se distinge predilecția autorului pentru vizual, în special pentru lumină, semn al unei sensibilități plastice a cărei turnură modernă e evidentă. Pe aceste ecrane spațio- temporale sînt proiectate colecti- vitățile umane, începînd cu habi- tatul, văzut din perspectiva virtu- ților sale estetice, și terminînd cu mișcarea febrilă sau calmă a mul- țimii sau grupurilor. Predilecția pentru pictural este vizibilă, ca și în cazul peisajului, însă dincolo și, mai ales, dincoace de ea se vădeș- te efortul de a surprinde/reține dominantele psihologiei colective. Sînt pagini care degajă simpatia nesimulată, propensiunea către eo. municarea spirituală, viziunea ne- discriminatoare. Dar epicentrul fie- cărui reportaj îl constituie fenome- nul de cultură și marea artă euro- peană. Aici reporterul trăiește ma- rile delicii ale călătoriei, aici se destăinuie cu voluptate cititorului. Respectînd exigențele speciei, dar și conducîndu-se după gustul pro- priu, face o selecție remarcabilă și profitabilă din unghiul de pers- pectivă al literaturii. Locurile si unghiurile de receptare devenite comune sînt evitate. La fel, locu- rile de pelerinaj oarecum intrate în ritualul turismului. Detestă în Danemarca muzeul Tussaud pre- ferîndu-i exponatele gliptotecii Carlsberg ; nici un cuvint despre Louvre la Paris, nici despre Scala la Milano. Este copleșit de gran- doarea Domului milanez și ne o- feră o descriere fastuoasă pentru Sagrada Familia lui Gaudi la Bar- celona. Regretă că nu a putut intra in Galeriile din Dresda și se re- galează, fără exclamații suspecte, la Ermitaj. In tot cazul, artele plas- tice îl fascinează si numai rareori descrierea, decantată, bine susți- nută stilistic, cade în didacticism. Doar reportajul Peisaje britanice, superficial și neînchegat, introdus, probabil. în volum pentru a mai adăuga o țară la repertoriu, nu vorbește despre artă. Dincolo însă de asemenea rare scăpări. Peisaje e un volum cu per- sonalitate. substanțial, lipsit de stridențele aproape inevitabile ale genului. Din perspectiva scriiturii impresionează unitatea de ansam- blu a tonului. Talentul de prozator al lui Grigore Ilisei este susținut de un profesionalism incontestabil. Mihail IORDACHE CONSTANTIN HREHOR ca o aripă despicată noaptea în două ca o manta de o baionetă de frig, de-o parte focul și toate ființele în juru-i, de cealaltă întunericul ars și mîinile poetului semințe căutind între bulgării de cerneală. t aud o aripă icnindtt-mi pe umăr ca o plantă suind leacuri bizare, dintre pietre cu însemne furate ghearele gerului sîngeră nume pe zgîriate praguri de diamant, trenurile duc iarna în exil. ce mai știi nou despre noroiul cald găsit în comete despre metaforele conservate-n alcool ? degetele mele ca niște hăitași umblă prin pădurea părului tău alungind hypnotizatele lebede din parfumuri amare. întemeiere calmă îmi vindecă grădinile solitara pasăre cu coroană de purpură, în săgetate fîntîni înțelepte iederi veghează muncile apei, amiaza-și întemeiază somnul pe ștergarele proaspete, tirziul in ierbi ne rumegă marginea umbrei. I nefiresc de adîncă culoarea albastră pe ziduri, ca o ninsoare rămasă genunchii tăi sprijinind neîntîmplat un timp lingă vorbe. și pace, pace de cristal fumegos pe a noastră așteptare întemeindu-se calm la poarta frunzei dinții... Mîinile tale o, lilium candidium, fata mea pui de columnă mîinile tale! tatăl meu, mama mea bulgări de cremene mîinile tale, vîsle de pîine mîinile tale ! și tu, iubită a mea auroră in care sîngele trandafirilor se ivește încet, indulcind gura prăpastiei ghirlandă de abur. — mîinile tale de magnet ! Umbră de amforă Lecția de istorie smulge un țep din cel pu. nu zic, numai ci- iți citesc altceva. i-am făcut. Așa. e curioasă din fire : Hronic fost, nu zic, dar gata, pdhtru Nu din nou că mai 1 Constantin ÂRCU Pagini bucovinene — întunecoasă. Lumina se firav printr-un oberliht tine mai Citește, Nu mai lupta s-a sfîrșit demult. ești bun de nimic. .. — înainte, băieți, țipă bătrînul înfuriat. — Sărmanul, se preface — Bine, asa-s teste. — Dacă vrei. — Pe cine. pe întreabă bătrîna smiorcăiala. — Pe toți, zob cine ai bătut ?. mirată învelind ra. Bătrîna — Nicidecum, vreau, am zis, coborind și mai înalte lanurile imnurilor, ciocîrlia hrănind cerul cu cîntec ; păstorii mingiie timpul în fluiere răcorind cremenea veacurilor amuțită sub turme... zvîcnete de memorie. Așa, țin, este ea încredințată. — Văd că te-ai liniștit, te rog, ceva din jurnal, știu chiar nimic de lume... despre front nu amenință bătrinJl mult ziarul. — Nu, citește despre războiul tău, dacâ-ți face plăcere, replică bătrîna împăciuitoare dar hotărilâ. Poem întru plecarea ta tu atîrnind răstignită pe cuvintul meu ultim precum culorile și soarele verii pe umerii de cîntec ai unui fluture anonim. Bătrînul e așezat într-un fotoliu și privește fix peretele din fața sa. Nu se poate preciza de cit timp stă imobilizat în această poziție, încearcă să descifreze ceva pe har- ta tapetată pe zid de un zugrav năstrușnic. Dar nu reușește : încă- perea e prea obscură. Uneori i se pare că distinge vîna groasă a unui fluviu ori poate umerii unui lanț muntos. Atunci caută să-și amin- tească ceva, își scormonește me- moria cu disperare, deși n-ar pu- tea preciza ce anume caută. își molfăie gingiile din cînd în cînd a. șezîndu-și proteza. Mijindu-și ochii bătrîna privește fascinată pînzele. păianjenilor. Toc- mai se leagănă înlănțuită a treia muscă și ornicul n-a mai bătut. Deși nu-1 mai întoarce careva din- tre ei, își continuă totuși ticăitul anemic ; uneori, se oprește obosit. Apoi, roțile ruginite încep iar să se rostogolească. Bătăile sale îi fac pe bătrîni să tresară. Bătrînul își Ereacă atunci genunchiul bolnav si Mtează. Ea începe o nouă numără, soare a muștelor captive. Nu îm- pletește din motive contrarii ace- or bunicuțe care împletesc. își pi- aăie în poale mîinile descărnate si •e leagănă în fotoliu. Nici unul din »i nu pare stînjenit de aerul căl- iuț, uscat, încărcat de miasme, a- Proape irespirabil, care stăruie în ■arapacea trecoară ninuscul. Bătrîna — Citește-mi ceva din jurnal. De nultă vreme nu mi-ai citit și nu nai știu ce se mai întîmplă prin urne, se plînge legănîndu-se. Bătrînul continuă să-și molfăie mzele. Continuă să studieze cu a- enție harta. îl obsedează mean- Irele fluviului. Ornicul iar a înțe- >enit. — Jurnalul..., șoptește el mai irziu, cînd ornicul își începe jar >ătaia decrepită. — Da, citește, îl îndeamnă bă- rîna. — Aici sînt tot felul de vești, sta vrei să spui, adică, ripostea- ă anemic, bătînd cu degetul in iar. — Chiar asa, citește, bombăne emulțunțită.' Bătrînul rupe un colț de ziar și-1 runcă mototolit la picioarele ei. — Citește, citește..., o îndeamnă el. — Nu-mi găsesc ochelarii, citește tu, e mult mai bine. — E mult mai bine, nu-mi gă- sesc ochelarii, o ingină bătrimil gindhor. — Ai dat in mintea copiilor, așa cred, il apostrofează blind. El nu răspunde ; e trist. Se chi- nuie să-si amintească ceva. Tocmai intră menajera cu cina. Aici, întrucit e seară si obscurita- te tot timpul, se servește numai cina. Menajera așază pe masă ta- cîmurile și-i privește. Bătrinii sint dezorientați, nu înțeleg ce vrea. Femeia insă nu-i ia prea mult in seamă. Isi trage un scaun și înfu- lecă ouăle din farfuria bătrinului. Bea dintr-un pahar citeva guri de ceai. Trece apoi dosul palmei pes- te gură, suspină înfundat si.si a- ranjează in față si cealaltă farfu- rie. înghite la repezeală totul si iese cu tacîmurile fără să spună o vorbă. Se reîntoarce și șterge cu o cîrpă firimiturile de pe masă. — Nu știu ce să mă mai fac ; la uecare cină lisați mizerie p- masă, spune jucindu-se cu zdrean- ța murdară. Bătrinii. vinovați. au priviri ru- gătoare. Dar tocmai In acel mo- ment ochii menajerei se opresc 3- supra hîrtiei mototolite de pe co- vor. — Asta-i prea de tot. se răstește furi nașă. Ridică hîrtiuta cu două degete, fi privește pe amîndoî și apoi i-o ba- gă bătrinului sub nas. Acesta tre- mură din toate încheieturile. — Dacă mai găsesc așa ceva, iți confisc ziarul, așa să știi. — Așa-mi trebuie, mormăie bă. trinul umil. — Și de ce nu te ștergi, îți curge saliva din gură. Uf, spune, si-1 șterge cu petica. Pe fața bătrinului rămîne o pată de gălbenuș de ou. El se simte jig- nit, nu se știe de ce, și înțepenește în fotoliu cu un aer plin de dem- nitate. Menajera iese îmbufnată. — Voi ați avut nevoie de mine, nu eu de voi. Așa că trebuie să mă ascultați. Faceți cum vă spun, n-aveți de ales. Gingiile bătrinului clănțăne în- fundat. Nu înțelege ce se întîmplă și e nervos. — Scorpia, șoptește bătrîna pri- vind cu teamă spre ușă, după ce menajera dispare. Bătrinul ii aruncă o privire tim- pă și neputincioasă și foșnește pu- țin ziarul. Ridurile feței ii dau o înfățișare obosită. Ornicul bate de trei ori. deși e ca întotdeauna sea- cactusul din apropiere și se înțea- pă in deget. Nu curge nici un pic de singe. Corpul ei nu-i decit un cartof zbircit. Totuși, începe să plingă încetișor sughițînd din timp in timp. Pe fața ei nu apare nici o lacrimă ; își leagănă durerea in fotoliu și suspină. Buza de sus îi tremură ciudat. Pare că vrea să spună ceva, dar nu reușește decit sunete nearticulate, un fel de gingurit. Curind insă se liniștește si reia studiul hărții. Menajera a dispărut pentru totdeauna dm memoria sa. Pata de ou de pe obraz e sinpira dovadă că acest umil tiran a ieșit cu numai citeva clipe înainte din cameră. La un moment dat. isi a- minteste ceva și se smulge din to- ropeală. — Asa. mi-am amintit, acolo j-am bătut, spune cu voiciur.e de neaș- teptat si îndreaptă un deget ingiL ber.it spre harta murală să se învețe minte. — Tu n-ai bătut pe nimeni, cred mai curind că aiurează, ripostează compătimitor ea. — Așa crezi tu; In război nu se stă cu mîinile in sin, ce-ți inchi. pui. La cotul acela, sergentul a căzut cu țeasta sfărimată ca un dovleac. Era un băiat frumos dar s_a dus. .. Am privit atunci in jur: cîțiva căzuseră. înainte băieți. îna- inte. începe să strige cu voce spar- tă bătrimil agitîndu-si degetul spre hartă. Bătrîna îsi oprește legănatul. E din ce în ce mai mirată. De mult bătrînul n-a mai vorbit atît de coerent. O adevărată tiradă pen- tru el. — Ehe, bătrîne, ai fost tu ce-ai trăiește încă. Mofturi. Știu bine că nu-i așa. A venit mort încă din răz- boi, spune ca pentru sine bătrîna, reluîndu-și legănatul. Această pendulare înseamnă pen- tru ea garanția că n-a murit. Tră- iește fiecare clipă cu toată ființa, se agață dm răsputeri de fiecare secundă. De fapt, s-a uscat intr-a- tit, incit nici n-ar mai putea să moară. N-a citit in viața ei nici un filosof, așa că n-are de unde ști că a trăi nu-i tocmai ușor. Dimpotrivă, i se pare foarte simplu și nu caută o logică anume în asta, deși nu mai așteaptă nimic. Moar- tea înseamnă ceva doar atunci cînd omul își pune această problemă. In rest, ea nu există cu adevărat. Acum privește spre bâtrin. S-a mai liniștit. Fața stafidită a aces- tuia se schimonosește. Un rictus, pe care obscuritatea încăperii il fa- ce și mai confuz, aproape un rin- jet. Viața lui se reduce la frînturi. Bătrînul pipăie masa. Zărește a- poi ziarul căzut la picioare. îl ri- dică dar nu reușește să-și suprime icnetuL Mingile foaia galbenă si tușește ușor. încearcă, desigur, să-și dreagă vocea. — Citesc, sigur că citesc ; am o mulțime de știri de pe front. Aici sint toate, arată ziarul cu mindne. Dar n-ai să înțelegi mare lucru, ești prea bătrinâ. — Cine să te mai înțeleagă, ci- tește ce vrei, om sucit, rostește <•- xasperată bătrîna accentulndu-și le- gănatul. Nu mai are timp să.și penduiez. enervarea. Intră menajera. Ține ’r. miini două eșarfe negre. — E timpul să vă culcați. Nu permit să vă zgîiți pe pereți toată noaptea, e clar. Cu una dintre eșarfe leagă ochii bătrinei. Se dă un pas îndărăt, pri- vește cu atenție, apoi aranjează le. gătura. — E bine așa, cu siguranță nu se poate zări, își spune. Vine rîndul bătrinului. Menajera îi privește încă o dată si-si freacă mîinile mulțumită. Totul se desfă- șoară potrivit dorințelor ei. O anu- mită ordine se impune oriunde. Cu- rînd fotoliul bătrînei înțepenește, iar bătrînul sforăie ușor, gutural. fluide umbrele mîinilor intr a oglinzii încăperi nesfîrșite de albe ; aburul trupului tău vindecă singurătatea din pădurea tăiată, cutreierată pină în semințele de argint de copoii ploilor desculțe pe-acoperișul acestei nopți numai umbletul sîngelui meu diafan ca un ochi de albină, pe degetul meu nemărginirea inelului ca o vocală de cuarț, ca o flacără rotundă roind într-un fagure de magnet... punțile culese de ape, cenușa sigiliilor scormonită de greieri, o, ce cuminți pui de egretă miinile tale făcîndu-și cuib între algele sîngelui meu culcat pe-o umbră de amforă ! e-atît de dulce iarba prin care vii desculță, albinele stau în mireasma ta pină la miezul nopții, macii își ard fără odihnă roșia insomnie, fosforul timplelor mele încălzește greierii ieșind din inscripții de rouă. mă rog intr-acest poem să nu se strice de vînt semnele conturului tău întipărite în verde înalt, să mai rămină albinele în fagurii pașilor tăi, să nu se stingă mierea acestui văzduh în care eu dănțuiesc ca un fluture împușcat pe umărul plecării tale secrete... Soarele în palmele somnului —, înaripată pîine, orgă cu turle de aur. intre urnele celor vechi de ani in genunchi iarba visind transparente solstiții, de miere odihna luceferilor în fragede steme, in bronz istoria răsturnată de singerat bour, ochiul vulturului măsoară adincul fintinilor venind spre piatra de sub tălpile statuilor severe. T. V. STEFANELLI INEDIT „Cu încetul se introduse și la ședințele sociale ale „României Ju- ne" o viață mai animată și petreceri mai românești, și cu timpul se pre făcură aceste ședințe în adevărate întruniri de plăcere și distracție, căci se molipsiră tinerii de gustul de a produce singuri și tot lucrări ori- ginale și hazlii și cînd am venit eu odată cu o poemă umoristică, inti- tulată Batraho-mio-mahia, In care descriam o întîmplare a colegului nostru O. Țurcanu cu poliția din Vie- na. mulți colegi descoperiră că au și ei talent pentru umoristice" '. Redăm mai jos, complet, aflat în poemul amintit. astfel de alcătuiri după manuscrisul posesia noastră, N. I. MANOLIU Batraho — mio — mahia POEM ISTORIC Te rog o muză dragă, să aibi de mine milă Să te cobori din borta, în care locuiești : Pe mătură călare aleargă-ncoaci în silă, Imbracă-te-n catrință ca să mă mintuiești. De ești fată de treabă vei asculta suspinul Ce-1 scot din măruntaie, spre tine îndreptat, Cu poalele în mină, venind vei stinge chinul Ce sfarmă a melc mațe, îneît am desperat. Căci vreau iubită muză să fac o poezie Dar ce folos iubită, de geaba m-am scremut, Și ce-am scos la lumină-aceea-ți dedic ție Deci vină dragă muză, căci altfel sînt caput, Căci voi să-ncep poemul de mareensemnătate Ce știu că o să facă epocă la români Nu rideți... muza vine cu polonicu-n spate. Să-mi toarne inspirare cu amîndouă mini ! X O falnică cetate se află-acum in lume Ce este capitală in țara cucului. Cetatea este mare și Beci e al său nume Mirosul ei, cîrnește chiar vîrful nasului. Și-n ea se află-acum un fel de vietate. Ce nu-i nici duh, nici vită nici pasăre nici om. Istoria naturii n-a putut ca să cate lin nume cum se cade pentru acest fantom. Dar noi studenții cari sîntem ajunși de minte. Și venim foarte-adesa cu dînsul în contact Formatu-ne_am părerea, și-acum actualmente Cunoaștem genul neamul și speția exact. El e de gen bastarde, urechile-i sînt late, Format e din păduche și ploșniță — deci sper Că acuma veți cunoaște această vietate. Căci Chibici au numit-o in scurt : poliqueter,2 Studenții știu acuma, mulți pot să povestească C-adcse ori de frica acestui animal Luat-au talpa-n mină, ca să se mintuiască. Și-au apucat la fugă, la vale și la deal. Căci s-a-ntîmplal odată c-o grupă numeroasă De tineri fără veste toți fură atacați : Unii știeau proverbul : că fuga-i sănătoasă Au șters putina-ndată și-așa fură scăpați Dar alții, vai de dînșii, ei fură duși cu slava De poliqueți cu scopul să fie puși la loch 3 Fi nu se dau voinicii, curajul lor ca lava Sbucnea în pieptul sdravăn si ei strigau tot oh ! „Nu lăsați, săriți cu toții căci ar fi rușine mare Să ne ia din centrul vostru, să ne pue la răcoare Voi voinici, ce în mînie, rupeți chiar și mița-n două Arătați-vă cu toții ca ciupercile cînd plouă. Piept la piept, scoateți colegii din mîna ăstor pagini Dați cu ghiontul, cu călcîiul, ca să fiți demni de străbuni Ce folos că bravii tineri începură să răcnească Și cu vorbe cu sudalmc poliqueții să-ngrozească ! Lume multă se adună cască gurile cu toții Și chiar cîni de pe strade urlă-acum în miezul nopții între-accstea un biet tînăr luptă greu și voinicește Si din mîna poliquetă a scăpa el se silește : Și de-odată auzi că strigă cu o voce-ngrozitoare : — Săriți bre ! c-am prins pe unul și îl țin cum mi se pare. — De l-ai prins. îl adă-ncoace, strigă toți tineri de-odată — Ah ! nu pot căci nu mă lasă, a sa mină blestemată, Zice-acum voinicul nostru : poliqueții il îndeasă. Și îl duc la Sf. Petru pe sus ca pe o mireasă. Acolo mi-1 bagă-n bortă, după el se-nchide poarta. Tinerii rămași afară, blestemă singuri soarta ; Făcînd sfaturi între sine, ei încep să strige : arde ! Arde barba lui Sîn Petru ! și încep toți cu petarde Borta să o bombardeze ; poliqueții-n acea parte Au scăpat de grea nevoie ; pipăesc în jos de spate. Rău se strîmbă și exclamă : ah ! studenții-s mare domni ! Căci de frica lor acuma, am făcut în pantaloni. Tinerii de-afară însă scot curaj din buzunare Bombardează poarta, strigă, îneît nu-i chip de scăpare. Marcel MUREȘEANU Viena 1 Ianuarie 73 y Ion PARANICI DICȚIONAR XXII de proză ucraineană contemporană 20.III.1871), publi- (16.VIII.1823. Octavian NESTOR Pagini bucovinene HI Prin poziția în problemele sa consecvent științifică referitoare la ortografia O seînteie ruptă din prea iuți secunde, în bolnave temeri dusă niciodată. Timpia mea-i de spaime, sîngele se-mbată Peste fața ninsă-a pietrei ce m-ascunde. militat neobosit pentru litice ale românilor din ca publicist în paginile iar mai apoi în cele ale tății", cît șl în calitate drepturile po- Bucovina, atît „Bucovinei", „Foaiei Soție- de deputat în Cînd se sting salcîmii în arome tari. Ochii tăi obraznici iar mă scot in stradă. Cîți o să mă-ntrebe, cine-o să mă creadă Că.n tăioase stele tu la fel îmi pari ? — Toate astea iată-Ie-mpinsc-nainte, in limba vorbită cu care-S stropiți pereții acestui abator de cuvinte unde stau în cîrlige aureole de sfinți ! toate as- culturale Moldova, 51. HURMUZACHI. ALEXANDRU A fost unul dintre cei mai entuziaști sprijinitori ai primelor trupe teatrale (Pascaly, Fany Tardini, Matei Millo), considerînd reprezentația dramatică drept un mijloc de promovare a idea- varea culturii naționale sub pectele ei, întreținînd relații și politice cu românii din Transilvania și Muntenia. 50. GRUIA (IAȚENTIUCL ȘTEFAN (16.IV.1933, Arbore — Suceava), poet, prozator. Liceul comercial la Sucea- va, studii de filologie la București, specializare în slavistică la Universi- tatea „Taras Sevcenko* din Kiev (1955—1959). Conferențiar pentru lite- ratura ucraineană la Facultatea de Filologie din București. A debutat în 1950 cu povestiri în ziarul „Zori noi" din Suceava. Po- vestirile și nuvelele din primele vo- lume (Roata, 1964 ; Sîmbăta morților, 1968 ; Ciobanul și cireșul sălbatic, 1973) anunță un scriitor atent la veri- dicitatea momentului epic și la expre-> sivitatea limbajului. Protagoniștii, în general oameni din lumea satului, sînt surprinși de obicei în momente limită, gesturile și cuvintele lor căpătînd sem- nificații profunde, legate de un anume univers etic. Marile pasiuni au la Ș. G. poezia firescului. Concentrarea subiectului este o notă generală a a- cestor volume, iar evitarea atentă a clișeelor le proiectează în universul intim al cititorului. Cîteva volume de poezii, Străfunduri (1973). Baladele Arborei (1973) și Nord (1979) dezvăluie o fascinantă mitologie, filtrată de conștiința filozofică și culturală a poe- tului. Adesea în metru folcloric, nicio- dată ostentativ, mereu egal sieși, dis- cursul liric trezește emoția fără stră- lucire... Romanul Calul negru (1983) marchea- ză pentru autor renunțarea la formu- lele clasice. Subiectul se întregește prin însumarea rememorărilor aparent haotice ale profesorului de limbă ro- mână. loan Ulma. Momente dramatice, uneori adevărate cataclisme prind în virtejul lor indivizi izolați și colecti- vități largi, deformînd și reformind deprinderi, concepții, psihologii. Para- bola istorică și politică este condusă cu mină sigură, personaje mitice, sim- bolice sau poetice (Onofrei Holbură. Varvara, Toreac) potențînd valențele estetice ale fabulației. Remarcabilă rezistența autorului la influența for- mulelor concesive. în 1971 Ș. G. a realizat o antologie (cu Dan Mazilu) iar în 1975 a alcătuit și tradus o antologie a poeziei ucrai- nene din România. Referințe (în volume) : Popa, Marian — Dicționar de literatură română con- temporană, Ed. Albatros, București, 1977. cist, critic dramatic. Personalitate de seamă care, împreună cu frații săi, Constantin, Gheorghe si Eudoxiu, avea să joace un rol foarte important în istoria politică și culturală a Bucovi- nei. Tatăl, Doxachj Hurmuzachi, des- cendent dintr-o străveche și puternică familie boierească din Moldova reu- șise să determine o serie de reven- dicări în favoarea românilor, oferind fiilor săi și contemporanilor un mo- del de devotament patriotic : „Româ- nească este țara aceasta în care trăim, cîstigată și păstrată cu sîngele străbu- nilor noștri și înzestrată cu drepturi Unu-apucă pălăria, și în poartă greu izbește Altul scoate-a sa ciubotă și cu furie lovește, Ear al treilea mai feroce, ca al doilea D-zeu Un chibrit aprinde-ndată ș-apoi fulgeră mereu ; Ceilalți răspund Ia fulger, și încep toți a tuna Pantalonii lor vibrează, poarta-ncepe a clătina. Intre tineri însă unul era cel mai voinicos Căci la dușmani totdeauna el tot spatele-a întors. Și cînd se ivia vreodată vreo ceartă într-un loc El ca Diogen faimosul s-ascundea în poloboc. Ear cînd nu era vro bortă sau de n-o putea afla. El lua la sănătoasa, și-napoi nu se uita. Insă-acuma mindrul tînăr el grozav se-nfuriase Ochii săi eșise-afară, din cap cușma îi picase, Mîinile-i umblau prin aer, buzele ii tremurară Și din gura sa voinică eșia numai foc și pară. — A ! misei de poliqueter, a ! vă vin acum de hac Ca să știți că cu studenții nu-ți umbla cu mîța-n sac. Ia veniți acum la mine ! nu scăpați de-a voastră soartă Le v-ascundeți cu grămada mișelește după poartă ! Nu fiți lași, eșiți afară, ca epurii din tufari Să vedeți ce pot eu face : vă turtesc ca pe țînțari. și din carnea cea spurcată, zău nici urmă-a rămînea Și-o să meargă-n toată lumea vestea de purtarea mea. Iată poarta se deschide, și apare-un poliquet Far eroul nostru-atuncea pantalonii și-au muict. la-nghețat în gură vorba, limba 1 S-a îngînat Și la altu-ntre picioare el cu grabă s-au băgat. Acolo tace ca mutul nu s-aude a sa voce Geaba-1 caută poliquetul, nu-1 găsește și se ntoarce. Toți se uită și-1 întreabă : ei de ce nu te-ai luptat ! Piept la piept cu poliquetul, și de ce nu l-ai sfărmat ? — Ah ! n-am vrut să-1 rup in două, m-am temut că n-am păcat Ș-apoi n-ați văzut fricosul, n-a sosit cînd l-am strigat Că-S voinic o știe lumea ; l-am strigat și n-a venit. Și-n tîrziu cînd el sosise, lupta mi s-a fost urît. Pe cînd tinerii cu toții făceau sfaturi de scăpare Și spre-acest scop la olaltă se puse turcește-n drum Puse degetul pe nasuri, ș-apoi se-ntrebară : cum ? Sfaturi, planuri mari bizare, vorbă multă și-ncurcată Fiecare clocea planuri, nu era orînduială. Bietul Pop 1 nu era-atuneca prezident la ei afară Ca să dreagă adunarea s-o facă parlamentară. Refracție aceasta lunga-ți căutare cînd sfîșiere cînd joc seînteietor îmi pari ivindu-te din mine prin zgîrierea fără milă a ochiului același incolor privirea-ncepe-atît de lent alcătuind conturul aburos pe-un semn de așteptare viitor stau liber friguros incert și dezlegat de puncte cardinale spre pămîntească steauă neștiută spre steaua geamănă alcor. Mircea TINESCU Poemul ca ființă Mînioși cititori ai iluziei mele, textul are un dinte încărcat de venin care, iată-1, pătrunde cu alt dinte sub piele ca vocala în mîlul consonantic din RHiN. Ea se pierde flancată între bici și cămilă, e lovită de unul, devenind celălalt și mai e și un vultur în văzduh, o pupilă ca un far care-o sapă, pronunțînd-o-n bazalt. El e fiul trimis între voi pentru cruce, lepăda-vă-vcți sigur de el cu-nvoieli, c un craniu a cărui arcadă seduce, labirint al cenușii, locuit de-ndoieli. El apare ca-n chipul de față, rapace, să-nțeleagă părelnic oricine-ar dori, cînd pe rana culorii galopează și tace, ca și cum ne-ar iubi, ca și cum nc-ar strivi. Pe cînd se petrece-acestca lingă poartă-ntre studenți Cel închis drept ca țepușa sta ținut de poliqueți. Cari s-au pus să-1 spovedească, să-1 întrebe de păcate Și-1 îndeamnă să le spuie să se mîntuie de toate Ce folos că mi se strimbă al meu tînăr îmbrincit După o vreme-ndelungată toate le-au mărturisit Trcbuit-au să le spuie, chiar ce noaptea au visat Căci atuncia foarte-adesea intră tinerii-n păcat. După-aceasta poliqueții cîte-un canon i-a dictat : Să se facă sfînt ca papa, negîndind la însurat. Să sărute numai babe ce n-au dinți mai mult in gură. Ear cînd vede fete mindre ce au foc in cătătură LI să fugă ca de ciumă, să se ducă-n altă parte Și să scoată limba-ndată de un cot și jumătate. Să mai zică-un tatăl nostru, și de este bun creștin După rugăciuni să cinte : o du lieber Augustin. Insă fiecare lucru are și măsura sa Cînd se trece peste dinsa. vine adesea furia. Astfel și eroul nostru, acum rău s-a-nfuriat. Și în pieptul său cel mîndru cugetă la răzbunat. Se repede înspre masă și apucă un condei î! preface-ntr-o țepușă si lovește în mișei. Bale sfarmă străpunge, incit casa tremura Sgîriie ca și o miță : poliqueții se-ngrozea Și de frică și durere pe sub paturi s-ascundea. Ear eroul nostru-atuncea. lasă pălăria sus Șterge putina in grabă și afară a ajuns. Acolo cu toți îndată începură a striga Ce erou de lapte acru, să trăiască nația ! Și văzînd pe-un poliqueter toți l-au prins de chica sa Ca să-1 vadă să-1 cunoască și să-1 poată studia. Unul mai ales din tineri era foarte inimos Căci cu-n deget de la mină l-au trintit îndată jos. începu să-1 studieze din picioare pin la cap Si spre-acest scop mi-1 disbracă, gol mi-1 face ca pe-un nap Și pentru ca să-1 cunoască, totdeauna-n viitor l-a căscat îndată gura opintindu-se-n sudori T-a numărat dinții-n gură, dup-aceea în unire l-a mai dat toți cîte-o brincă, să aibă de suvenire. L-a lăsat apoi să fugă, s-ajungă de bună vreme Să ceară la sfintul Petru o păreche de izmene. Sau deodată înghite lumina în sine, devenind mult mai greu, adunîndu-sc lent ca un roi peste trupul unei biete regine, ca memoria-n tigva unui mare dement. El apare ca-n clipa de față, anume îngroșat, semănind cu orice uneori, cunt doriți : anonim, înfierat de un nume, un brigand, o cutie cu nori ! Sau în arcul himerei, în vrana după care torenții pîndesc, fiind glonte, ab ovo, și hrana unui cuplu din regnul zeiesc. Cînd se sting salcîmii ') T. V. Stefanelli : Amintiri despre Eminescu, București in- stitutul de Arte Grafice. C. Sfetca, 1914. 2 Chibici a improvizat din Polizei diner = sergent de poliție (în orașe) și din Quet’diner = strivitor (în bătaie) adică „po- liqueter. 3 Carceră sau închisoare provizorie. 4 Popă. Autorul obișnuia să prescurteze substantivele pentru metrica versului. Se referă la O. Țurcanu care era poreclit Mi- tropolit al Moldovei si Sucevei. Pentru fuga subțire Ah, gerurile, Singurele curate, în care adolescenții își ascut sîngele Pentru fuga subțire Prin retina întrebărilor mele ! românești, cari n-au putut să apună, pentru că sînt o proprietate nepieri- toare a ei. Limba română, sufletul naționalității noastre, Pe care ne-au păstrat-o străbunii noștri în timpii barbariei chiar cu răpunerea vieții, a fost totdeauna și este adevărata lim- bă a acestei țări, nici un drept nu s-a aflat în putere ca s-o desființeze". Al. H. a urmat cursurile primare, gimnaziul și liceul la Cernăuți apoi Facultatea de Drept din Viena (1841— 1845). La 16 octombrie 1848 scoate, a- lături de fratele său, Gheorghe, ziarul „Bucovina* (1848—1850) care avea să se bucure de un prestigiu deosebit în toate provinciile românești. De la în- ceput ziarul își propunea să fie „de- fensorul intereselor naționale, intelec- tuale și materiale ale Bucovinei, re- prezentantul dorințelor și nevoințelor ei, organul bucuriilor și suferințelor ei", program căruia frații Hurmuzachi i-au fost fideli. La 19 aprilie (1 mai) 1862, sub președinția lui Al. H. s-a inaugurat „Reuniunea română pentru leptură...", transformată ulterior, dato- rită amplorii acțiunilor sale culturale, în „Soțietatea pentru literatura și cultura română în Bucovina" (11/23 ianuarie 1865). Membru al Societății Academice Române, deputat în Dieta Bucovinei și în Camera de la Viena, a militat perseverent pentru promo- lurilor naționale. Prieten cu Alecsan- dn, AI. H. este și un autorizat critic dramatic, articolele din „Foaia Soție- tății" despre manifestările teatrale im- punîndu-se prin serioase observații de substanță. Bolnav, a încetat din viață la Neapo. le și a fost înmormîntat la Dolcești — Neamț. 52. HURMUZACHI, GHEORGHE (17. IX.1817, Cernauca — Cernăuți — 13. V.1882, Cernăuți, U.R.S.S.), publicist, om de cultură. Frate cu Alexandru, Eudoxiu și Constantin Hurmuzachi. Studii superioare de drept la Viena. Deși cunoscut autorităților ca partici- pant la evenimentele revoluționare de la 1848, reușește să obțină aprobarea de a scoate primul ziar românesc în Bucovina, „Bucovina" (1848—1850), pe care l-a condus în calitate de redactor responsabil între 4 octombrie 1848 și 21 octombrie 1849, dată după care con- ducerea a preluat-o fratele său, Ale- xandru. Ca și ceilalți frați ai săi, a Dieta Bucovinei. A dus o susținută campanie în favoarea înființării unei catedre de literatură română la uni- versitatea bucovineană. Președinte, pî- nă la sfîrșitul vieții al „Soțietății pen- tru cultura și literatura română în Bucovina", redactor la „Foaia Soție- tății", Gh. H. a fost principalul ideo- log. atît al societății, cît și al publica- ției care a devenit în scurt timp ceea ce preconizase Kogălniceanu pentru „Dacia literară", un veritabil reperto- riu național al culturii românilor din cele trei provincii. românească, Gh. H. s-a impus circui- tului de idei novatoare ale vremii sale. în ciuda forței cu care se ma- nifesta curentul latinist, reprezentat în special de Aron Pumnul dar și de mulți membri ai Academiei, Gh. H. i-a opus acestuia, în discuțiile din A- cademia Română, un sistem fonetic ca- re ulterior avea să devină normă. Spi- rit lucid și echilibrat, publicistul bu- covinean susținea teoretic și practic, în scrisul său, limba vie și expresivă din exprimarea curentă, într-un con- text ortografic și lingvistic (la nivelul publicațiilor vremii) cît se poate de eterogen. O viziune la fel de sănătoa- să i-a însoțit atitudinea față de fol- clor, considerat de Gh. H. ca o comoa- ră inestimabilă, „sufletul națiunii". A- ceastă atitudine este vizibilă în spațiul larg acordat culegerilor de folclor în paginile revistei dar și în articolele teoretice despre folclor. Ideile lui Gh. H. erau desigur cele ale vremii. La Viena cunoscuse, fără îndoială, o- piniile europenilor referitoare la fol- clor, la valorificarea și studierea lui. Critica literară susținută de Gh. H. se remarcă prin discernămînt al va- lorilor, mai ales la nivelul expresiei. Referințe (selectiv) : Loghin, Con- stantin — Istoria literaturii române din Bucovina, 1926 ; Țugui, Pavel — Contribuții la o istorie a mișcării cul- tural-științifice din ținuturile bucovi- ncne, Craiova, 1977 ; Dicționarul li- teraturii române de la origini pînă la 1900 ; Ed. Academiei R.S.R., București, 1979. CONSEMNARE LAWRENCE DURRELL (Marea Britanie) Un portret al Theodorei Mi-o aduc aminte cu un pistrui de aur In pupila unui ochi, o ciudată Căpșună-aurie. După mulți ani De uitare a acelui trup melodios — Brațe prelungi, miini subțiri — îmi reamintesc numai de poftele trecătoare Tulburind carnea. Nu tăgăduiesc, Măreția ei era amuzantă, de mahala în spate se auzeau rîsete Provinciale și triste, descompuse de nesomn. Bănuiesc, nici unul din rendez-vous-uri Nu era pus la cale sau dorit de tipii Din orașul iubirii; pentru mine va fi mereu Un chip măsliniu, dinți albi, rochie ieftină de vară în dungi verzi, albe și mai presus Un ochi de căpșună. De ani de zile O uitasem. Ochiul stătea în așteptare. I Apoi într-un alt oraș dar din același Aer greu și cearșafuri folosite, în toiul Unei despărțiri, din același dormitor sumbru, ■—..-«t Oală de noapte polară și pat crud de fier, Am văzut cum felinarul din stradă o arăta pe Theodora Destrămată precum o flanea veche, ochii și gura fără riduri, Trădîndu-i tinerețea să-i pot vedea Rănile pe care niciodată nu le înțelesesem. » i Cum aș putea să nu iau in seamă astfel de răni ? Resturi însîngerate ale unui surîs de îndrăgostită, împrăștiate asemeni Iui Osiris peste nisipuri ? Acum prin cîte am trecut, prea tîrziu, O recunosc printre marii supraviețuitori De furia orașului, numai acum o numesc Printre victorioșii în iubire — pe drept aleși. I în românește de II. STAMATIN ■ MEMORIAL LABIȘ Sub genericul „Memorial Nicolae Labiș“ au avut loc, în zilele de 21 și 22 decembrie 1985, manifes- tări dedicate aniversării a cincizeci de ani de la nașterea poetului, organizate de către Uniunea Scriitorilor din K.S. România, Comitetul Județean de Cultură și Educație Socialistă Suceava și Aso- ciația Scriitorilor din Iași. Astfel, în sala Teatrului Municipal din Suceava s-a desfășurat un amplu simpozion, iar în orașul Fălticeni și-n satele Mă- lini, Văleni și Poiana Mărului s-au realizat vizite de documentare. Au fost prezenți scriitorii : Tra- ian lancu, directorul Uniunii Scriitorilor, Mircea Radu lacoban, secretar al Asociației Scriitorilor din Iași, prof. univ. Constantin Ciopraga, Dimitrie Ignea, Horia Zilicru, Grigore Ilisei, Mihail lorda- che. Aurel Covaci, George Țărnea, Laurențiu Ulici, Mircea Scarlat, Gheorghe Pituț, Teofil Bălaj, Mar- cel Mureșeanu, George Damian, Ion Beldeanu și Constantin Ștefuriuc, precum și Profira Labiș, ma- ma poetului, si Margareta Labis, sora poetului (M.L.) CADRAN Critica, spunea chiar un critic, e aerul pe care-1 respiră oamenii scrisului. Și nu numai ei, am a dăuga noi. Cu precizarea însă ca acei care-i asigură „oxigenul ne- cesar" să nu-și dezică menirea, să nu cedeze coliziunilor de mărun- te interese. Citesc ultima carte de versuri a cutărui autor, fost copil teribil al „noii poezii", și rămîn dezamăgit. Și, ca nedumerirea să nu se încheie aici, cronica din România literară prezintă lucru- rile cu totul altfel. Adică ceea ce luasem eu drept șugubețe jongle- rii de cuvinte ar reprezenta, du- pă opinia acelui recenzent, nici mai mult nici mai puțin decît ex- presia unei rafinate „stări de fră- mîntare interioară" și, în conclu- zie, o reușită strălucită ce dove- dește. .. Restul se subînțelege. Că nu există nici o relație între in- ventarierea obiectelor dintr-o ca- meră sau reproducerea dialogului „bășcălios" dintre doi „țipi" și „frămîntarea interioară" a celui care le consemnează, se înțelege de la sine. Desigur detectarea „misterelor- textului cade în sarcina specialiș- tilor. Numai că în cazul în discu- Românii transilvăneni și Bucovina Prin „dulcea Bucovină", leagăn în care s-au zămislit rădăcini și au crescut zdravene tulpini ale poporului, se întîlnesc vetre isto- rice străvechi, dar și locuri care poartă numele de „ungureni" (sa- tul Ungureni, Herăstră-Ungureni, cătunul Unguraș — Suceava etc.>. Aceste nume provin de la româ- nii fugiți din Transilvania, cînd n-au mai suportat asuprirea so- cială și națională a nobililor pre- cum și a patricienilor orașelor. Fiul și coregentul Măriei Tere- za — losif, viitorul împărat — care în 1773 a străbătut Transil- vania, a raportat Consiliului de Stat din Viena situația lor pre- cum și fenomenul emigrării : „a- cești săraci supuși români, care sînt fără îndoială cei mai vechi și cei mai numeroși locuitori ai Transilvaniei, aceștia sînt mal- tratați de fiecare, ori dacă este ungur, ori dacă este sas, fiind copleșiți de toate nedreptățile. .. și este de mirare că n-au fugit cu toții". Adeseori s-au ridicat la luptă împreună cu iobagii maghiari vo- ind să sfărime jugul iobăgiei, dar unii au luat drumul pribegiei, pă- răsindu-și pămîntul pentru a cău- ta un liman de liniște. Cei din nord-estul Transilvaniei iau dru- mul Moldovei. La o anchetă din 1779, în care sînt întrebați 51 de martori din Transilvania „Pentru ce fug oa- menii, în bejenie, în Moldova?", răspunsul primului martor suna astfel : „Robotele, dăjdiile, cărău- șiile, domnii care au cuprins tot pămîntul bun... iar românii se duc în Moldova că acolo pămîn- tul este mai roditor, acolo au ru- de și mulți oameni laudă acea ție (și nu unicul) orizontul lectu- rii nu prea evidențiază asemenea „mistere". Acolo unde numitul cronicar vede „devenirea asumată a discursului" „spontaneitate", „autoironie neliniștitoare" și cîte altele nu-i decît o puerilă imita- ție dadaistă. Și atunci de ce re- ferentul critic nu pune punctul Critica „iavorizantă" pe i, de ce nu are „îndrăzneala" de a numi eșecul ? Numai pen- tru că semnatarul plachetei tre- buie să rămină „același artist fer- mecător" de pînă mai ieri ? Ce vrem să afirmăm de fapt ? Că o anume parte a criticii noas- tre se încăpățînează să-și impu- nă preferințele și gusturile și să împartă cu dărnicie elogii acolo unde acestea nu-și găsesc justifi- carea. uitînd că cititorul avizat nu țară și robotele sînt mai ușoare". în tîrguri și orașe cei bogați „cil românii se poartă rău — recunoaște același losif — ii si- lesc să cedeze casele și moșiile lor și să se mute în alt loc. de aceea mulți și emigrează". Un do- cument al vremii ne relatează că prin 1711 patriciatul săsesc a a- lungat pe români din Bistrița, care în bună parte au luat dru- mul Moldovei. Dar stăpînii ajunși cu forța proprietari își dau tot mai mult seama că le pleacă iobagii și de aceea iau măsuri severe pentru a-i opri. Principele M. Apaffv scria bistrițenilor în 1662 : „sără- cimea a început să treacă de-a binelea în Moldova... să aveți grije de poteci și de drumuri și să nu-i lăsați, căci dacă se duc toți românii cine o să plătească birul ?“. Se iau măsuri, se înfiin- țează 47 posturi de pază la dife- rite trecători spre Moldova, în zona Prislop — Rodna — Bârgău. Peste Carpați noii veniți sînt bine primiți. Alexandru Lăpuș- neanu stăruia pe lingă dregătorii Bistriței să îngăduie trecerea lu- crătorilor de pămînt, deoarece populația ai fost rărită de ciumă și de războaie. Domnitorul Gheor- ghe Duca scria logofătului din ți- nutul Cîrligătura: „să aibă a che- ma oameni streini, să fie scutiți de dăjdie și de zloți și de lei...". Bejenarii, peste opreliștea ofi- cialităților Transilvaniei, se stre- coară an de an, prin potecile as- cunse ale munților. Emigrația crește în aceeași proporție cu ne- mulțumirile. Conscripții făcute de generalul Enzenberg, guvernato- rul militar al Bucoviei, din no- iembrie și decembrie 1778, descriu mai poate fi atît de ușor păcălit. Multă cerneală continuă să curgă de altfel despre și în legătură cu „celebrii" de-acum ironiști și textualiști. De o bucată de vreme tot mai numeroși harnici grefieri ai banalului cotidian se pome- nesc vedete ale vieții literare. Versuri de genul : . .m-am sculat pînă Ia urmă, pentru că / unii voiau să parcheze un ca- mion / am stat și m-am uitat la ei / bagă tare / dă-i, dă-i, dă-i / încă puțin, mai, mai, mai, mai, mai, mai / stai' așa ! ceva mai la stingă, așa / dă-i că merge încă, încă, încă puțin aaatît / stop ! ' asta e“ își găsesc „traductibilita- tea critică" in aprecieri dintre ce- le mai savante: „sub aspectul ei de prozaism fotografic" poezia masa de români deznădăjduit1 care au părăsit stăpînirea străină pentru a se așeza în ținutul în- corporat de austrieci în 1775. nu- mit Bucovina. Conscripția I ne arată că în curs de 60 de ani. din 1718 pînă în 1778 s-au așezat în Bucovina 1200 de familii cu 5018 suflete (iobagii zilieri, „supuși", liberii în 79 sate printre care : Dorna, Șa- rul Dornii, Ciocănești, Fundul Moldovii, Pojorîta, Vama, Moldo- vița, Cîmpulung, Gura Humoru- lui, Ilișești, Stupea, Berchișeșu. Solea ș a. Prin 1764 sînt amintiți 51 năsăudeni răspîndiți în satele Șaru Dornii, Poiana Pustie, Preo- țești. Roșieni, Gura Văii, Hudeșii. Bogdănești. Conscripția a Il-a înșiră 117 fa- milii care s-au stabilit cu tot a- vutul (cai, oi, boi, viței), pop'l- lînd aceleași locuri. Cronicarul ungur Ștefan Hal- magyi spune că in septembrie 1764 : „Mulți oameni au trecut a- nul acesta în Moldova îndeosebi din județele Turda, Cluj. Dobica (Someș), mai ca la o mie. Au fost trimiși canceliști să anchete- ze cauzele emigrării... cei mai mulți martori au invocat asprimea domnilor de pămînt". Același cro- nicar scria în altă parte și despre plecarea unor iobagi unguri : „Sînt mulți unguri în Moldova... trăiesc bine, voievodul (Gh. Ghi- ca n.a.) e placidus, nu-i asupreș- te pentru dări și rămîn bucuros acolo". Bejenarii primesc vetre noi pentru așezări sau terenuri măr- ginașe ale unor sate cu populație redusă și își înjghebează gospodă- rii, modeste la început, înstărite „ascunde procedee artistice ex- trem de sofisticate" (sic !), „o scri- itură lucidă, care poate părea nai- vă (măsură de precauție, totuși ? n.n.), dar e îndelung elaborată", poemul ne oferă o „viziune aproa- pe filosofică" asupra lunii (curși filosofică n.n.), versurile au ,o stranie seducție", ele „ilustrează virtuozitatea producerii textuale" și emană acea neliniște vitală fă- ră de care... etc. etc. Așa se face că paginile revistelor literare, o- cupate pînă peste cap cu „descifra- rea" poeziei (și prozei, bineînțe- les) hiperrealiste, nu-și mai oferă decît cu zgîrcenie spațiul tipo- grafic și pentru comentarea ce- lorlalte apariții editoriale demne de interes. Ca urmare, volume de certă valoare trec astfel aproape nesemnalate. Cu alte cuvinte re- ceptarea critică se instalează une- ori într-un fel de confuzie „asu- mată" care o izolează de creația autentică. De aici, nu numai en- tuziasmul inutil în fața diverselor opuri gălăgioase, ci și efortul snob de a convinge că ele constituie adevărate evenimente literare. O prejudecată, desigur, ce nu tre- buie să ne lase indiferenți. loanid DELEANU ■ ANUALA ’85 Reprezentativă prin însăși finalitatea sa, o expo- ziție anuală, pe lingă bilanțul inerent, devine și un motiv de reflexie. Percepută astfel, manifes- tării Cenaclului Suceava al U.A.P. trebuie să-i fie alăturată unele atribute care s-au impus pe sime- ze : creșterea valorică individuală — pentru majo- ritatea celor 47 de expozanți — condensare tema- tică (dar nu mimetism), resurecția portretului, a. pariții de nume noi, in plină afirmare (I. Csukat, Paraschiva Gălușcă, Mergyarosi lulianna, Constan. tin Hrehor). Afirmarea globală — cenaclul tinzind spre o depășire a caracterului „provincial", racordează un grup, ce-și poate defini personalitatea, la întreaga mișcare plastică națională (unele personale din a- nul trecut. Ion Carp-Fluerici de exemplu, de- monstrind o pe deplin). O mențiune aparte pentru „grafica satirică", după cum sculptura (insuficient reprezentată) și artele decorative (nivel constant) sînt încă domenii ce și-ar merita o mai bună con- firmare. In esență „Anuala ’85“ este o expoziție ce-și delimitează exact ciștigurile și își certifică statutul de „barometru" al unei mișcări ce a de- pășit stadiul de „promisiune" .(P.D.). cu timpul. Unii lucrează pămîn- tul. alții își continuă ocupația strămoșească — oieritul. Docu- mentele vremii păstrează și nu- me de „ungureni" negustori și me- seriași pentru nevoile sătenilor. Din unele sate ale Transilvaniei au venit emigranții cu învățătorii și preoții lor. în noua țară aceș- tia continuindu-și slujbele. Prin 1726 la Mănăstirea Humo- rului își desfășura activitatea das- călul Toader din Maramureș, prin 1778 Grigore Crețul din Ilva în- văța copiii din Bălăceana, Maftei al Popii din Ilva Mare și lacob Stîrciu din Maeru funcționau în Botoșana, Simion Ungureanu din Mintiu era dascăl în Vicovul de Jos și mulți alții. De-a lungul vremii unii români „ungureni" primesc pertru meri- te moșii de la voievozi, alții reu- șesc să le cumpere, frații Florea si Gheorghe sînt amintiți cu pră- vălii în Cîmpulung. Numele bejenarilor se luau de multe ori după numele ținuturi- lor și văilor de unde au venit, devenind : Someșan. Crișan. Mj- resan. Rodnean, Bârgăuan, în al- te cazuri după meseria practica- tă: Dascălu, Popa, Cojocaru. Mo- rarii. Baciu. Asemenea nume se întîlnesc și se păstrează în Să- ruri: familiile Cojocaru, Moraru, Baciu. In unele cazuri se consta- tă chiar și unele particularități de limbă, deși au trecut mai multe generații de la vremurile de bejenie. Peste tot însă constatăm o fe- ricită contopire dintre oameni și locuri, dintre locuitorii acestor păminturi și glia strămoșească a patriei. Sacrificiile bejenarilor, toate sacrificiile poporului nostru de-a lungul veacurilor au urmă- rit doar dreptatea și libertatea. Nicolae ȘTEIU ■ „LAUDA CĂRȚII" O frumoasă manifestare culturală care capătă de la an la an o tot mai pronunțată notă de distinc- ție este și această întrecere între slujitorii biblio- tecilor comunale sucevene (concursul „Laudă căr- ții"). Ca și în edițiile precedente, cea din 1985 (a zecea) a vizat, conform regulamentului de orga- nizare și desfășurare, atragerea unui număr cît mai mare de cititori din mediul rural spre lectu- ră. Bineînțeles, bibliotecile și-au susținut această nobilă acțiune de popularizare a cărții prin activi- tăți educative specifice : expoziții, șezători literare, concursuri și consfătuiri tematice, recitaluri de ver- suri etc. După evaluarea rezultatelor concursului, pe pri- mele locuri s.au situat bibliotecile comunale din Udești, Mănăstirea Humorului, Horodnic și Sadova. De asemenea, a fost stabilit și clasamentul biblio- tecarilor comunali fruntași pe anul 1985. (I.B.) ■ SALONUL UMORULUI XII La Suceava s-au desfășurat manifestările legate de cea dc a XH-a ediție a Salonului umorului. Ex- poziția deschisă Ia Galeria de Artă din municipiu a reunit 37 de autori, din 17 județene și din Ca- pitală, cu 60 de lucrări. Tema deosebit de generoa- să și incitantă a actualei ediții, „Folclor de ieri, folclor de azi", a avantajat din mai toate punc- tele de vedere competiția. Dincolo de faptul că a ieșit la iveală un oarecare abuz de text explicativ, am avut în față multe tablouri de valoare, depă- șind simplul exercițiu veleitar. Premiile din acest an (1985) au revenit graficienilor : Horia Santău, din Arad (premiul I). Leontc Năstase, din Con- stanța (premiul al II-lea), Dorn Olaș, din Suceava (premiul al IlI-lea), Al. Bartfeld, din Suceava (premiul Consiliului Județean al Sindicatelor) și lui C. PaveL din Focșani (premiul cenaclului „Ridendo" al Casei de Cultură a Sindicatelor din Suceava). (M.l.) ■ PREZENȚE Expoziția lui Anton Costân, de curînd întimplată la Galeria de Artă din Suceava, s-a distins prin minuția și frumusețea detaliului, prin concepția modernă și originală a compoziției, prin echilibru și rigoare. Cele 25 de lucrări de xilogravură gru- pate in cicluri tematice, precum „Stări sufletești I—II". „Neliniște I—U“, „Vis I—II" etc., au limpe- zime și claritate, rafinament și puritate, inspirînd un autentic sentiment al frumosului, spre satisfac- ția celor ce s-au dorit vizitatori, dar și a autorului. (I.C.F.) REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCRAVA Str. kflhaî Viteazul nr. <8