Ianuarie 1986 Suflet în sufletul neamului covinenc EDITATE ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Rămînem în istorie prin faptele noastre, prin semnele civilizației ce le lăsăm în urmă. Este legitimația de cea mai autentică autoritate. Ce profund, ce tulburător ne vorbesc după milenii vasele de Cucuteni, acele rafinate întruchipări de lut tălmăcind o aleasă cultură ! Dar tezaurul de la Pietroasa, ori ctitoriile Bucovinei, cu fresce- lor lor nepereche, ce altceva semnifică peste veacuri de existență omenească ? Acei oameni puteau spune cu îndreptățire că n-au făcut degea- ba umbră pămîntului. Au dăruit acestui româ- nesc tărîm semne durabile, încrustate de harul creației și al ctitoririi. Un filon bogat ce nu secătuiește niciodată, pentru că oamenii acestei țări îl îmbogățesc fără contenire. Există timpuri cînd energiile se descătușează, cînd forțele creatoare ale unui popor au un cîmp fertil de afirmare. Un asemenea timp de mani- festare fără precedent a geniului nostru creator este epoca deschisă de Congresul al IX-Iea al Partidului comuniștilor români, intrată în istorie ca „EPOCA CEAUȘESCU". Un tumult creator a cuprins de atunci întreaga țară, a cărei geogra- fie a fost și este într-o spectaculoasă și bene- fică prefacere. Nu există loc în rotundul de pîine al acestei țări de la Carpați și Dunăre unde să nu fi apărut ceva nou, care să înrîurească in bine viața oamenilor. Desigur, există destule ctitorii de o măreție fără seamăn durate în această perioadă de timp, în epoca deschisă de Congresul al IX-lea al partidului. Dar, la fel de impresionantă este o- pera de ansamblu, simfonica desfășurare a în- noirii din temelii ce a cuprins practic întreag-* Românie socialistă. Iată nu mai departe, aici, în Bucovina. în Călimani un munte se mută pentru a scoate la lumină bogăția de nestemat a sulfului. La Suceava cetatea de scaun a lui Ștefan se învecinează cu impunătoarele ctitorii ale industriei moderne. La Fălticeni, Rădăuți, Gura Humorului, Cîmpulung Moldovenesc, Va- tra Dornei, Solea, Șiret și în toate celelalte așe- zări sucevene pulsează o viață nouă, o tine- rețe fără bătrinețe. Datorăm aceste împliniri ale noastre, ce pot fi pretutindeni întîlnite în Româ- nia de astăzi, consecvenței și ardenței cu care tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul al partidului, președintele Republicii, a pentru dezvoltarea armonioasă a tuturor țării. Acest principiu-forță al politicii emană din convingerea că fără asigurarea unei egalități în plan economic pentru toți cetățenii țării nu se poate vorbi cu adevărat de construirea socialismului. Pentru materializarea acestui prin- cipiu tovarășul Nicolae Ceaușescu și-a dăruit și-și dăruiește fără preget energiile creatoare, căldura sufletului său ales, înțelepciunea și clar- viziunea revoluționară. Acesta este de altfel unul dintre rosturile numeroaselor vizite de lu- cru, pe care secretarul general al partidului, to- varășul Nicolae Ceaușescu, le întreprinde în ju- dețele țării, într-un permanent și fructuos dialog cu poporul. Sînt minunate prilejuri de a găsi so Iuții practice, viabile, marilor și complexelor probleme pe care le ridică procesul revoluționar de transformare a societății, a omului. Și noi, sucevenii, ne-am bucurat de căldura și înțelep- ciunea sfaturilor sale, de roadele acestei politici. Am căutat să răspundem, așa cum ne cere, prin fapte, printr-o muncă și mai rodnică. înfățișarea înfloritoare de astăzi a județului Suceava, ca și a tuturor celorlalte județe ale patriei, este dova- da de netăgăduit a justeței acestei politici al că- rei arhitect cutezător este tovarășul Nicolae Ceaușescu. în acest ianuarie sărbătoresc, îi mulțumim încă o dată din inimă pentru marile realizări ce le datorăm epocii deschise de Congresul al IX-lea, clarviziunii sale de conducător încercat, dăruit cu trup și suflet poporului său. „Sînt suflet în sufletul neamului meu". Versurile nemuritoare ale poetului îi definesc minunat personalitatea. Din Bucovina înnoitoare, le urăm cu drag to- varășului Nicolae Ceaușescu, tovarășei Elena Ceaușescu, ani mulți, cu sănătate, pentru binele României Socialiste! autograf BUCOVINEI general militat zonelor noastre respira Dr-sen de Ion Carp FLLIERIC1 Cinfec in Ianuarie lon DRĂGUȘANUL dere de ordin A PRIVI LOCH DL RECITIRE cumpărător din anti- citi torul uneori Ninsori dezlănțuite cutreieră prin, munți și arborii respiră lumină prin ninsoare, bărbații parcă poartă luceferii pe frunți cînd patria iși află în fii o sărbătoare, și parcă și cuvintul din cronică-i mai dens, și arderea sublimă-i și demnă și-nțeleaptă cînd noi trăim prezentul planetei mai intens sărbătorind Cirmaciul prin zicere și faptă. Ca un apel de pace străluminînd prin brazi, astfel ni se înalță și mîinile și cîntul, căci patria există prin fiii demni, prin azi, și fiii demni îi poartă în univers cuvintul; sînt sărbătoarea țării și gîndul lui cel drept . și fapta lui vitează, vizionara-i faptă ; căci Ceaușescu poartă o patrie în piept pe care o zidește și liberă și dreaptă. Cine n.a observat, oare, că în an- ticariat (numit uneori și anticărie) cumpărătorul — cititor e mai pu- țin grăbit decît în librărie, unde caută îndeobște o ultimă apariție „o carte în curs de epuizare*-, sau tocmai epuizată, sau, oricum, o car- te relativ recent apărută. Pe cînd cariat aduce mai degrabă cu cel de la bibliotecă : el caută O CARTE nerecomandată de ultimele cronici, recenzii sau „semnale" ; el este uneori ÎN CĂUTAREA CĂRȚII PIERDUTE, negăsită sau necitită altădată, sau, mai mult chiar, el caută O CARTE despre care nu știe nimic, dar care, într-un fel sau altul, să-1 ademenească, SA-L ALEAGA, să-1 facă cititor. De a- ceea cititorul din anticariat stă- ruie îndelung în fața cărților, răs- foindu-le, privindu-ie, adulmecîn- du-le, greu palpîndu-le, hotărîndu-se sau o ordine deloc. Deși există și o grupare a căr- tilor în orice anticariat, el este to- tuși UN LOC PRIVILEGIAT pen- tru carte, unde ea se întîlnește de-a valma, în vîrtej și vertij, cu altele, unde cronologia aparițiilor este încălcată, răsturnată, anula- tă. Si poate cititorul din anticariat se dezlipește greu din fața raftu- rilor pentru că el caută, vrea sa IOAN ALEXANDRU Sunt fericit să fi fost om pe pămînt, să fi putut petrece în zile și nopți grele de trudă, pe pagina albă, să fi putut scrie Imnele Moldovei și Imnele Putnei cîțiva ani legat cu sufletul și luni de-a rîndul adesea și cu trupul pe pămîntul și văzduhul dens de sfințenie și jertfă al lumii voievozilor și pustnicilor, țăranilor și intelectualilor Bucovinei, prezență de nedistrus a moștenirii Voronețului, a Putnei și Dragomirnei. Doresc tuturor poeților români să fi putut trece prin gerul și focul, prin vămile primejdioase întru izbăvire ale spirituali- tății Putnei, pentru că sînt înalte șî veșnice. înainte de a fi trecut de aici dincolo, știu că o clipă grea și îndelungă voi odihni cu lacrima în toate aceste zări și abside, în acest prag al eternității sufletului românesc, iar dacă versu- rile cărților mele asupra acestei lumi a Bucovinei vor ușura prin vremi trecerea celor ce vor veni, nemuritoare fi-va-mi bucuria. 25 noiembrie 1985 /c/Ux REPORTER Acolo unde orașul libertatea cimpului Vorbele veneau dintr-o singură par- te. Era mai bine așa. Voiam să înțe- leg, să mă las prins în istoria unei pasiuni. Poate în istoria unei vieți. Atît cit înseamnă ea pînă la orizon- tul celui de al 57-lea an ; sau al anii Iui 30 din osteneala pe teritoriul tul- burător al cercetării științifice. încă- perea era invadată de cărți. Nici o undă de paradă în așezarea lor pe bi- rou și pe o masă alăturată. Chiar dacă patru dintre ele purtau semnătura : M. Cristea. Impresia de calm, de fi- resc era, de aceea, obsedantă. Ca in- tr-un tablou de Grigorcscu, și el „povestind" din lumina unui perele al biroului în geamurile căruia pri- veau (sau poate ascultau ; un împă- timit al geneticii ar bănui și aceas- ta !) ramurile unui pom. întoarcerea în timp nu putea aparține decît unui asemenea climat : — Totuși, cînd a „germinat" îdeea? — Cea a colectării populațiilor loca- le de porumb, prin 1956. Atunci sosi- sem în stațiune... — Și de ce tocmai porumbul ? — Explicația, aș zice, e cu precă- simtă URMA (UMBRA) celuilalt CITITOR care a făcut .gestul ge- neros sau meschin, distrat sau cal- culat, boem sau econom, de A VIN- DE O CARTE, de a renunța la ea. Mai mult ca oriunde ia naștere în acest loc un dialog între vechiul cititor și viitorul cititor, necunos- cuți unul altuia decît printr-o car- te abandonată sau o carte regăsită. Dialogul are loc mai întîi la ni- velul lecturii, dar, mai apoi, și la cel al scrisului și al scriitorului ; ce va fi spunînd oare scriitorul iu- re-și vede cărțile Ia anticariat : că a fost citit și „vîndut". că a fost „cumpărat" dar că, oricum, cărți- le lui circulă. Așa cum există scriitori necitiț: și neînțeleși la vremea lor, există, poate, și cititori nerealizati și ne- înțeleși. care-și caută cu obstinație CARTEA „la care a făcut lumea să ajungă". El va bîntui deci locu. rile cărții căutînd cu sete și in- satisfacție, dar cu speranță cartea, dar și „ipocritul cititor", „semen* si „frate" de la care aceasta vine. De aceea, poate, spațiul minunat numit anticariat și mai complex și mai seducător, mai trist și mai în- șelător decît oricare alt loc al căr- ții ; el este un oraș întreg transmu- tat în acea rețea vorace de lecturi eșuate sau reluate, neterminate sau neîncepute, neîntrerupte, un loc al complicității dar și al discordiei INTRU CITIRE ȘI RECITIRE, un loc pulsatoriu numit TBXT. De aceea poate, cînd oraș îi caut cu neliniște cunosc un si antica riatul, iar dacă nu-1 găsesc îi simt lipsa, dacă e închis îi dau, bolnav_ tîrcoale dacă e deschis, ezit să intru, dar o fac totuși în cele din urmă, fiindcă de întîlnirea aceasta depinde uneori gestul și savoarea acelui oraș, sau eșecul și imposi- bila lui cunoaștere. Muguraș CONSTANTINESCU afectiv. Opțiunea de a tuncț poate o pot numi simplu : plăcere. Ori dragoste. Normal. Fiindcă m-am născut într-o zonă in care se mînca mult porumb. Îmi imaginam ogoarele Cucoranilor îmbrăcînd coline odihnitoare, verdele lor devenit obsesie pentru un tînăr de- prins de acasă cu disciplina naturii. Cu sentimentul că aceasta e o ființa ce trebuie cunoscută, înțeleasă și în- vățată să asculte de gestul omului. De priceperea și curajul său. Ținutul este al Botoșanilor. Rememorarea în- ceputurilor — ca o sete. Și, iată, ma- turitatea sună altfel, evocînd a- proape sever și laconic — alte locuri, ani de cercetare, ambiție si încrede- re : „H. D. Suceava 95“, „H. T. Sucea- va 108“, „H. T. Suceava 99". Autor, Mi- hai Cristea, în colaborare cu... — Aceasta-i perioada hibrizilor de porumb. Mai apropiată de noi și su- perioară în privința ameliorării. Cea anterioară a fost a soiurilor omologa- te : „Hăngănesc de Suceava" și „Su- ceava 1“. Era prin ’60. Sînt rezulta, tele unor strădanii colective. (continuare în pag. II) Ion PAKANICI ,,Ne transformăm, ne reconstruim și noi“ Interviu cu ing. Ionel Luchian, directorul Antreprizei de Construcții Industriale Suceava R. Mai intii, vă rog să vă prezentați : — Sînt bucovinean din Frătăuți, am terminat fa- cultatea în ’56 și am reve- nit la Suceava în ’61. Din iulie 1962 am trecut la Șantierul de Construcții Industriale Suceava. R. Ce exista la Suceava Ia începutul deceniului șapte ? — Nu erau prea multe, abia începuse construcția C.C.H.-ului. Suceava in- dustrială, ca multe alte o. rașe din țară, are vîrsta de douăzeci și cinci de ani. O vîrstâ frumoasă, nu !? A crescut, cum se zice pe la noi, ca din apă într-un ritm amețitor. R. Unde ați construit ? Ce ați construit ? — în primul rînd în municipiul Suceava și în județ dar și în alte locuri: Fabrica de Sticlă din Do- rohoi, alimentarea cu apă a Botoșaniului, Integrata de In Pașcani. Am lucrat la obiective de Ia Cerna- vodă, în Severin, etc. Lun. ga listă a celor construi- te la Suceava cuprinde în general, obiective noi dar și „dezvoltări și mo- dernizări". Pe locui unor mici ateliere sau făbricu- țe am înălțat obiective moderne de mare capaci- tate. Să enumerăm totuși: C.C.H., C.P.L., I.M.U.S., I.U.P.S., I.F.A., Confecția, Tricotaje, toată industria alimentară din municipiul Suceava ; Spirt, Prelu- crări Mecanice, Scule din Rădăuți, Covoare Plușate Șiret, Filatura Humor, Filatura Cîmpulung Mol- dovenesc, P.A.L.. Filatu- ra, Chimica F’ălticeni, comolexe agrozootehnice la Verești, Plopeni, Bur- dujeni, Ițcani. R. După atitea obiecti- ve industriale construite, puteți vorbi de o perso- nalitate a acestui fel de construcții ? (continuare în pag. IV) PAGINI BUCOVINENE Convorbire realizată de Mircea TINESCU Cronica literară Intr-un volum din 1982 Istoria lite- rară ca pretext), Mircea Braga averti- za, referindu-se la orientările actuale ale esteticii și criticii literare, asupra existenței unei „capcane a semnului". Nu ne interesează, deocamdată, â pro- pos de cel mai recent volum al său — Cînd sensul acoperă semnul (Ed. Emi- nescu, 1985) —, critica pe care o face în respectivul studiu absolutizărilor (canonizărilor) semioticii literare la ni- velul sistemului și al metodei; reținem doar că este foarte dură, autorul vi. zînd în practicarea exclusivă a semio- ticii un „mandarinat meta-artistic" ca- pabil să întroneze „o cenzură a forme- lor dezinteresate», rupte de semnifica- ții". Reținem doar conculzia : pericolul ca semnul să copleșească sensul, sau să-1 ecraneze. Titlul volumlui de care ne ocupăm acum dovedește că autorul continuă polemica amplifieînd-o la di- mensiunile unei cărți. Ceea ce nu în- seamnă că, în lupta cu „imperialis- mul" semiotic și tematist, sînt refuza- te, de plano, toate reușitele lor la ni- velul tehnologiei critice ; sînt folosite discret și ponderat. De pe această po- ziție plecînd, Mircea Braga practică o critică preponderent hermeneutică și estetică; opțiunile din a treia parte î cărții stau mărturie, mai ales cînd sînt recenzați critici, bunăoară Adrian Marino și Ion Vlad, sau volumul unui filosof — Constantin Noica. Sub același semn se așează, dar, firește, cu nuanțe impuse de obiectul demersului, cînd abordează poezia (loan Alexandru, Mar- cel Mureșeanu), dar mai ales proza- Recenzia la Toxicologia lui Mircea Ho- ria Simionescu este o grilă de lectură a întregii tetralogii (nu fără intenții polemice). Aplicate, riguroase si per- sonale. adeseori subtile, dar inegale ca valoare, recenziile din Pe pragul criticii par nu atît un tablou a' opți- unilor literare, cît, mai degrabă, un mod de a demonstra justețea sau efi- cienta convingerilor critice, mai exact, a sistemului său de lectură. Este a- ceasta o altă chestiune care îl obse- dează pe Mircea Braga (exemplu : Ti- pologia actului lecturii, tot în Isto- ria literară ca pretext). între timp a- dică pînă la volumul aici discutat, punctul său de vedere s-a modificat în adîncime și, mai ales, s-a îmbogăți* Magistrii săi, la diferite nivele ale demersului și. pînă la un punct, mo delele sale, în tot cazul cei care-’, ghidează travaliul ideatic, sînt Con- stantin Noica, Lucia Blaga. Adrian Ma rino si Mircea Eliade; poate am scă- pat din vedere pe cineva. Cu preciza- PROZA O poveste N-a plouat vreme de trei luni, așa că în acea dimineață de au- gust, cînd norii se îngrămădeau pe cer, oamenii zîmbeau fericiți, privindu-și livezile chinuite de secetă. Bucuria lor a fost scurtă, căci norii au aruncat din ei zăpadă, da, fulgi mari, înghețați de-adevă- ratelea in ramificarea lor stela- ră, deși era incă vară, cădeau pur și simplu, speriind petuniile și trandafirii. Ningea dement in boarea dimi- neții, apoi, cînd fulgii s-au rărit și soarele s-a furișat printre zdrențele de nori, au apărut mel- Acolo unde orașul respiră libertatea cîmpului (urmare din pag. I) Anotimpuri, inele ale creșterii pe vîrsta cercetării agricole din acest nord de țară. Suceava, aici, la sta- țiunea cu al cărei director discutăm, respiră libertatea cîmpului. Cea în care lucrează interesul pentru cunoaș tere, încrederea oamenilor pămîntului și ai laboratoarelor devenite acum, cînd se ascut gerurile, spațiu in care anul agricol este retrăit prin evaîau rea exactă a ceea ce s-a petrecut — și primăvara, și vara, și toamna — în terenul experimental. X Se întîmplă, în perimetrul stațiunii, și un alt fel de lucrări. înrudite cu cele din cartierul vecin, al „Obcinilor", cea mai tînără aripă arhitectonică a urbei. Ele sînt concentrate pe șantie- rul „Băncii de gene". Denumire fas- cinantă. O construcție unicat. Aici si, deocamdată, în țară. Curiozitatea ne poartă în trupul rece al edificiului. îmi stăruiaiu în minte cîteva alcătuiri verbale, pentru mine aproape insoli- te : „forme primitive de plante", „re- zistență a plantelor la condițiile stre- sante ale mediului", „plante moderne", „viteză de pierdere a genelor"... în- țelesurile mi s-au limpezit treptat, pă_ trunzînd în încăperi cu miros de ten cuială proaspătă, destinate unor sec- ții de pe acum știute, labora torului de biochimie, oficiului de rea că nu-1 tutelează ci-1 lansează pe diferite traiectorii. De pildă, reține de la Blaga sugestia unui admirabil sim- bol: creatorul de frumos — cariatida a bolții spirituale a umanității ; apoi îl dezvoltă lărgindu-i aria de cuprinde- re sau numai modifieîndu-i unghiul de atac pentru ca, în final, să poată con. chide justificat (argumentat) : „Cui. tura se împlinește ca o comunicare în spirit". Revenind la chestiunea lecturii spe- cializate, observăm că secțiunea medi- ană a cărții îi fixează parametrii po- sibili: ă(„.) lectura convoacă experien- ța individuală pînă la realizarea unei simbioze depline, despre «imaginile eliberate prin mecanismul ascuns al imposibilelor asociații etc. E un sistem de lectură care înseamnă o derivată interpretare a realității, și prin caden- țele de deturnare, o restructurare a înțelesurilor într-o altă existență (...)". CAHIUIDA Șl SENSURILE El*) Am dat acest amplu citat nu pentru coeficientul lui de noutate, ci fiindcă exprimă „in nuce" actualul mod de a înțelege lectura critică al lui Mir- cea Braga, mod cu repercusiuni majore și asupra primei secțiuni a cărții în discuție. în ceea ce privește procedeul insolit prin care este el pus în pagină, nu-i, prea vedem justificarea. E ade- vărat, „dialogul", „notele", „scrisoarea deschisă" sparg „monotonia" discursu- lui critic și, mai ales, conferă punctu- lui de vedere un plus de elasticitate, și, poate, de necesară imprecizie. Dar și ocluzionează traiectele comunicării, declanșînd, pentru cititorul neavizat, imprevizibile capcane și obstacole. Ori- cum, dincolo de aceste rezerve perso- nale, trebuie să recunoaștem că aici mai mult decît în celelalte două sec- vențe ale volumului este confirmată a- serțiunea din titlul cărții. Demonstra- ția este cu atît mai elocventă cu cît obiectul lecturii este un tablou, o pic- tură intrată, vrea să ne convingă au- torul, întîmplător în cîmpul de aștepta- re al conlocutorilor. Așezată în poziți; mediană, conferă construcției triparti- te o unitate reală, la nivelul structu- rilor de adîncime. cii. Ei n-au căzut de nicăieri, poate din mirare sau incredibil, dar ve- neau cu miile, umplînd grădina, de unde oamenii ii alungau cu prăjini. Gardul troznea sub apăsarea lor, seîndurile se mișcau infipte in coarne, iar ochii îi minau spre terasa hotelului, pe care s-au in tins șiruri nesfirșite după ce au scos bolovanii din trepte și le-au păscut umbrele. l-am văzut cum au spart gea murile, iar pe Gheorghe, paznicul, care ne veghea, l-am văzut lovind cu bîta in ei. Strivea cu sutele, dar ei inain tau, l-au acoperit și l-au sufocat, iar bucătarul răcnea in delir : calcul electronic („Fără cl — mi se spunea mai în glumă, mai în serios — ai imbătrîni căutind o sămință de care ai nevoie"), herbariumului, mașinilor de produs frig. Sau ascultînd. în vecinătatea u- nui teren liber, cuvinte despre ceea ce aici va însemna în curînd o nouă construcție, pentru celulele de con- servare și sera de înmulțire Aflasem cum s-a născut proiecția gîndului spre o asemenea citadelă ce va stoca și con- serva „experiența naturii", „cuceri- rile" biologice ale plantelor (cîtc vor fi ? — o întrebare la care nu se poa- te răspunde) din vatra națională, și din alte zone ale lumii. A fost nevoios. A- cum însă tenacitatea aproape îndărăt- nică se măsoară în ceea ce a devenit ea, în expresia ei concretă. în încă- peri, pe holuri, la treptele din fața monumentalei clădiri constructorii — aproape 40 — își fac meseria. Și o fac bine. Ei nu sînt alții decît cei (din mulții) care pînă mai ieri, poate și acum, au cultivat și cultivă grîu, car- tofi, legume... („Unul, Niculai, mîine are ziua lui". Directorul stațiunii o știa și pe aceasta). Bătălia cu porum bul a fost și este, pentru specialiștii instituției, o bătălie pentru precocita- tea acestuia în condițiile zonelor reci. Aici, în febra finisărilor băncii, bătă- lia — de data aceasta, a constructori- lor — e tot cu răceala. Să se cîstige timp. In spațiile închise au fost in- stalate sobe metalice. Se trudește de cum înmugurește lumina și pînă în Prima parte dovedește încă o dată preferința autorului pentru denomină- rile metaforice. Jurnal despre cultură nu este un jurnal în sensul literar al cuvîntului, și nici unul de idei. Ii lip. sește necesara dimensiune a temporali. tății, fie ea și iluzionistă, și nici nu urmărește evoluția unei concepții des- pre cultură ori procesul edificării ei ; în fond ni se propune edificiul unitar articulat și funcțional, paradoxal pe alocuri, ai unui sistem de idei despre cultură elaborat pe cont propriu, cul- tura fiind așezată în centrul unei vas- te rețele de relații ; un eseu, deci, des- pre cultură. Mircea Braga se înscrie prin el într-o tendință din ce în ce mai subliniată a criticii noastre de a încor- pora fenomenul artistic unei viziunii culturale integratoare ; accentul cade nu atît pe originalitate, cît pe funcțio- nalitatea argumentelor și logica articu- lațiilor lăuntrice. Totuși metafora din titlu nu este total nejustificată; ampla și, aparent, aleatoria derulare de idei, fenomene, argumente, demonstrații pa- radoxale etc., toate vizînd sfera cul- turii, posedă acea prospețime și acea spontaneitate, desigur aparente, care dau jurnalului o parte din nota sa spe- cifică. Conceput astfel, dacă nu ar fi guvernat de principii de organizare fer- me și consecvent aplicate, ar cădea cu ușurință în amorfism. Nu este cazul ia Mircea Braga; la nivelul infrastructu- rilor el apelează, după propria exprî. mare, la trepte și măsuri, de unde as- pectul de succesiune de zigurate așe- zate invers al eseului. Subliniem pre- misele raționaliste ale acestei compli- cate construcții care, fără o logică strânsă, și-ar fi pierdut ușor vertica- litatea. întregul eseului este totuși o aven- tură, în sensul bun al cuvîntului, o „provocare", ar spune autorul. El își asumă printre altele, riscul alternării aleatorii ă punctului de perspectivă între scepticism și optimism, la origi- nea acestui balans stind impactul accep- tat între cultură și civilizație. Nu este un simplu procedeu retoric, ci un ne- cesar și meritoriu „dubito" prin ca.-e „Delicatețe, fraților, delicatețe". Și Adrian, ospătarul cu chip de fecioară, ii gonea aruncindu-i pe geam cu lopata, de unde se întor- ceau mai mulți și mai hotăriți. Au distrus și căsuțele, turtindu- le acoperișul cu greutatea zecilor de mii, cățărindu-se unii pe alții in tăcerea dimineții. Erau atît de mulți, că și soarele părea o cochilie, care se Urăște, pe albastrul cerului, inctî te în- fiora. Singur chitaristul cinta retezînd coarnele in vibrația corzilor, cinta și plingea, iar melcii alunecau pe lacrimi, apoi înghițind cablurile și orga lui Vasile. Au mincat curentul, chiar și în- tunericul, fiindcă lumina năvălea, cortina serii. întrebările acestor oa- meni in privința rostului edificiului — îmi închipui — se consumă în ființa lor. Tăcut și cuminte. Așa cum „lucrea- ză" genele. miraculos, în destinul plantei. — Pentru soarta genelor vă zbateți acum... Directorul stațiunii, care a devenit și un fel de diriginte de șantier („A- ici mă puteți găsi in multe momente ale fiecărei zile". Cînd l-am căutat prima oară, de aici venea), îsi reia, concentrat, o pledoarie de care este aproape „bolnav" : — Planta e ca omul. Trăiește si moare. Pierderea unei populații de po- rumb, bunăoară. nu e recuperabilă. Formele primitive de plante dispar. Genele acestora — cele de calitate, firește — avem datoria să le colectăm. Să le evaluăm și conservăm. însușiri- le valoroase ale plantelor trebuie să supraviețuiască. E o resursă esenția- lă. Nu numai pentru producțiile agri- cole mari, ci și pentru calitatea lor. Banca de gene, se înțelege, e o șans" pentru toate acestea. X Cu patru decenii în urmă, cerceta- rea agricolă suceveană, atîta cită era (rar ne mai amintim de unicul spe- cialist și micul sediul al stațiunii fon- cele două atitudini sînt plasate la ni- vele diferite ale istoriei culturii și in puncte diferite ale unei anumite arii culturale. Opțiunea ultimă este pozitivă pentru că, zice Mircea Braga, „crezînd în cultură credem în creație", cele do- uă componente „alimentîndu-se reci- proc într-un proces fatal neîntrerupt". O a doua aventură asumată ar fi con- vocarea, pe un spațiu relativ restrîns, a unui conclav teribil de numeros (fi- losofi, esteticieni, artiști, etnologi, is- torici etc.) chemat să depună în nu- mele, pentru sau împotriva culturii. O asemenea desfășurare de forțe putea fi fatală. Autorul evită senzațiile de exces și dispersare prin gruparea opi- niilor pe traiecte de inducție diferite și, în același timp, comunicante. Ast- fel conceptul de cultură este racordat, prin numeroase circuite, la tot atîtea domenii ale existenței sociale și spi- rituale ale omului, demonstrînd apar- tenența fenomenului cultural la onto- logic. Pe aceste trasee, lucrarea nu-și propune să elucideze, să epuizeze sau măcar să descrie complet pe fiecare, ei doar să definească limpede natura și calitatea acestor relații. Dar și așa există un coeficient periculos de risc; autorul îl evită conferind un caracter fundamental interogativ întregului e- seu, plecînd de la premisa că, în a- cest domeniu, „tulburătoare nu sînt (...) niciodată «depozițiile», ci întotdea- una întrebările". Și, într-adevâr, ex- trem de numeroasele interogații pe care le lansează textul (fiecare sec- vență a lui cuprinde, gradual. ' mai multe și, adesea, se încheie în acest ton), sînt pertinente și active. Vulne- rabile sau numai amendabile sînt, în unele cazuri (puține), afirmațiile no. nuanțate, unele ale autorului, altele preluate de la alții fără suficientă de- tașare. Vorbeam, mai înainte, de optimismul .jurnalului". în fond, optimismul nu poate fi chiar calitate pentru un eseu; cel mult, o dominantă. Esențiala lu: valoare tine de pertinența rețelei de idei si de adecvarea ei la starea si condiția culturii în contemporaneitate: toate converg spre concluzia (neapărat optimistă ?) că pentru umanitatea zi- lelor noastre, singura sansă reală este cultura. Pe un mapamond bîntuit de contraditii ultimative, nlacat de impa. «uri amețitoare, aceasta e vocea ade- vărată a cărturarului. Mihail IORDACHE x) Braga Mircea. Cînd sensul aco- peră semnul, Ed. Eminescu", 1985. CARMEN MKOÎE! nu știu pe unde in valuri. Era atîta liniște in acea distru gere neînțeleasă, incit nimeni n-a văzut și n-a auzit cind a venit stă pinul lor, îndoind coroanele me rilor din livadă. Nu l-a auzit nici tata care stro- pea iarba cu petrol, tăindu-le calea. Pășea ajutindu-se de toiag, in- tr-o incîlceală de verde digerat. Mirosea a nu știu ce, dar s-a dus cu melci cu tot, luînd cu el spai- ma mea de copil și-a dispărut, lă- sind ca singură amintire kilometrii de clei lunar și muzica lui Bob Dylan întinsă pe iarba de culoa- rea benzilor de magnetofon. loan LAZAR date sub geana pădurilor, la Ilișești!), avem, am zice, vîrstă embrionară. în timp, biografia s-a împlinit. A devenit viguroasă, complexă. Mai ales după mutarea instituției aici unde se află acum, reprezentind un „tehnolog", un avanpost al luptei pentru binele omu- lui. Fiindcă roadele pămîntului nu pot alcătui decît acest bine. Obiectul cer- cetării s-a diversificat. îl însumează, azi, trei noțiuni : programe — teme — experiențe. De ordinul zecilor, al sutelor. Ele privesc și porumbul, și secara, și cartoful, și inul pentru fi bră, și... Tot atîtea priorități ale celoi 34 de cercetători, din care 10 cu titlul de doctor în științe. Priorități riguros gindite, „populînd „zilele și nopții" specialiștilor, laboratoare, casa de ve- getație, sera de testare, biblioteca și, cu deosebire, cele 2 400 de hectare de teren ale instituției adevărata „casă" a experienței și producției agricole. „Casa cea mare a demersului științi- fic, în care pasiunea mistuitoare se poate întrupa în bucurie. — Da, pasiunea, acesta"e termenul. Cunoașterea se întemeiază pe ea. Și fără interesul pentru cunoaștere nu se poate săvîrși nimic. Trebuie să vedem ce-au realizat alții ca să știm unde ne aflăm noi. Altminteri, am putea face ceea ce în altă parte s-a făcut demult. Afirmațiile, aparținînd directorului stațiunii, dr. ing. Mihai Cristea, pu- teau, din nou, incita dialogul. Sînt eu ? Simt miracolele înflorindu-mi în ochi și nu te cred Sînt geană adormită sau ceas întîrziat la aceeași oră mereu cu același interval de dragoste ? Licurici roșii Toată lumea mă-ntreabă de tine și eu nu știu ce să le spun în drum o piatră mare albă veghează cit ai să rătăcești neașteptîndu-mă neștiindu-mă vei trece prin durerea ochilor mei în oraș s-or aprinde pupilele serii Planetă Desenează-mi inima aici in stingă sus fluturi fluturi fluturi pe o planetă pe care nimeni n-a sădit flori. Imagine Zidește-mă în tine mănăstire sărut peste sărut val de sînge peste va! lut în pahue rămîne De mult între pleoape degeaba încerci să mă strivești ți-am devenit pupilă In noapte Ciopleam viori din trupu meu le-mprăștiam îmi vorbeai despre patria crizantemelor vai mie, pașii se depărtau ! Lingă umărul tău Te iubesc cînd cu umărul despici aerul într-o parte și-n alta șî-n palme faci cuib obrajilor mei îmbujorati de vîrtejul de lingă umărul tău Chemare Aș vrea să aud glasul tău înălțîndu-se din mine pînă Ia fruntea muntelui care si-a uitat numele Cin tecul Acum eu am să-ți cînt tu să iei cîntecul să-l sădești el va scutura păsări peste tine și nu vei afla cînd am plecat din cîtecul acela Generații Lemn vechi de nuc ridicare din umăr cu umărul pînă la cer încordare de cal de la carul mare și-n rest cifra unu cifra 1 cifra 1 un fir de păpădie cu puf cu tot un singur fiu fiul meu căruia-i sînt fiu , Vai tată e ceva foarte departe de mine ca un cer alb mă izbește în umăr. Pagini bucovinene — D hi „Istoria Lingvisticii românești", apărută în 1978 la Editura Științifică și Enciclopedică, sub coordonarea aca- demicianului lorgu Iordan, în capitolul IV care se ocupa de lingvistică româ- nească intre 1870 și 1918, se spune prin- tre altele: „Perioada cuprinsă între a. nul 1870 și primul război mondial re^ prezintă epoca de aur a filologiei na ționale: prin cantitatea, varietatea < calitățile lor, operele apărute în a. ceasta perioadă n-au putut fi egalate global nici astăzi, cu toate progresele parțiale înregistrate". Cauzalitatea nu mai este abordată de autori, ținînd pro- babil de o logică elementară, dar în contextul acestor rînduri ea interesea. ză într-o măsură sporită. Desigur, e- rau ani de intense frămintări politice unitatea națională a românilor fiind deziderat tot mai acut, ce sporea, pa- radoxal, o dată cu intensificarea mă- surilor de deznaționalizare a românilor din Imperiul austro-ungar. In situația creată, unificarea limbii, cit și afirma, rea ei constituiau nu numai o modali- tate de luptă națională, ci și o primă și esențială condiție a acestei angajă- ri. Considerentul că „studiul limbii es- te un mijloc de a lumina istoria po- porului" (op. cit., p. 96), îmbrățișat de filologii români ai vremii, mai cu sea- mă de școala ieșeană, dominată de spi- ritul lui Maiorescu, a constituit un mobil dătător de nebănuite energii și a stat la baza activității titanice a multora dintre ei. De aceea nu sur- prinde pe nimeni faptul că lingviști și filologi își folosesc pana pentru a scrie articole politice că devin conducători de ziare, sau sînt în fruntea altor ma- nifestări pentru înfăptuirea idealului național al poporului român. Sextil Pușcariu, care în 1914 fu pri- Sextil Pușcariu la „Glasul Bucovinei44 mit ca membru activ al Academiei Ho mâne, prilej cu care a ținut un stră lucit discurs de recepție cu „Locui limbii, române între limbile romani- ce", avea să fie surprins de evenimen- tele premergătoare Unirii ca profesor universitar de filologie română la ca- tedra lui I.G. Sbiera, în Cernăuți. In 1918, la 22 octombrie, împreună cu alți profesori universitari, sau din învățămîntul secundar, scot primul nu. mur din „Glasul Bucovinei", publicație menită să fie port-drapelul voinței ro- mânilor din acea parte a Imperiului habsburgic, așa cum declară în artieo. Iul program intitulat „Ce vrem ? să rămînem români pe pămîntul strămo- șesc și să ne ocîrmuim singuri, precum o cer interesele noastre românești. Nu mai vrem să cerșim de la nimeni drep- turile ce ni se cuvin”. Numai după cîteva numere, Sextil Pușcariu avea să devină director al publicației ce își exprima limpede ros. tul său în subtitlul „Organ de propa- gandă pentru unirea românilor de pre- tutindeni". Articolele erau pe măsura evenimentelor. La manifestul împărătesc, menit să încerce salvarea monarhiei și intitulat „Către popoarele mele credincioase austriece", publicat în toate organele de presă ale imperiului. „Glasul Buco- vinei" avea să răspundă cu un articol sugestiv, cu titlul „Dumnezeu s-o ier- te !“, ca la căpătîiul unui mort, căruia nu i se pot uita, totuși, faptele aducă- toare de suferință, deoarece : „Țăranul nostru a fost lăsat la discreția funcțio- narului străin și primarii noștri și as- tăzi încă trebuie să iscălească acte scrise într-o limbă pe care ei nu o pricep, în sate ale căror vechi nume românești au fost schimonosite". (An. I, nr. 2, p. 19). Articolul „Chemarea vremii" (An. I, nr. 1), scris in spiritul unei adinei responsabilități față de idealul națio- nal este exprimarea fermă și demnă a voinței unei națiuni care își ia des- tinul în propriile mi ini : „Noi nu vrem să fim pomanagii Europei, nu să primim în dar și de pomană ce se vor îndura alții să ne dea, ci ne sim- țim in drept să cerem ce ni se cuvi- ne". Permanent intervin referiri la situa- ția din Ardeal, la „frații noștri", care „au refuzat să stea de vorbă cu con- ducătorii politici ai Ungariei cu pute- re nelimitată", deoarece „vremea tir- guielilor politice a trecut". Desigur, referire la intervenția lui Al. Vaida- Voievod în parlamentul maghiar. De multe ori și nu întîmplător sînt rememorate cuvinte ale înaintașilor : «.. .adese ne-am adus aminte de cu- vintele lui loan Budai-Deleanu, (. . .) care în 1803. vorbind despre țara noas- tră, caracterizează astfel ocirmuirea ei: „Bucovina pare să aibă soarta de a a- vea în fruntea ei totul ce e incapabil, imoral și egoist in monarhia întreagă. Domnii aceștia înjură necontenit a- ceasta populațiune, care a pus totuși temelia fericirii lor pe acest pămînt..."» (An. I, nr. 2 p. 20). Numărul din 29 octombrie relatea- ză pe larg despre înființarea Consti- tuantei românești a Bocovinei La 27 octombrie, despre entuziasmul general al populației care a inundat străzile, purtînd drapele tricolore și intonînd cintece patriotice, pătrunzînd în sala adunării. Constituanta alege Consiliul Național, din biroul căruia face parte și Sextil Pușcariu ca vicepreședinte, precum și alți redactori de la „Glasul Bucovinei". Printre moțiunile propuse și votate, la punctul II citim : „Con- stituanta hotărăște unirea Bucovinei integrale cu celelalte țări românești într-un stat național independent și va purcede spre acest scop în deplină solidaritate cu românii din Transilva- nia și Ungaria", iar la punctul IV, o dată mai mult, o nouă dovadă a spi- ritului drept și umanitarist al poporu- lui nostru : „Constituanta respinge cu hotârîre orice încercare care ar ținti la știrbirea Bucovinei, dorește însă să se înțeleagă cu popoarele conlocuitoa- re". Numeroasele aderențe sosite Ia re- dacție și făcute publice, așa cum se arată în paginile revistei, „dovedesc că noi, cei de la -Glasul Bucovinei» vorbim din inima tuturor românilor din Bucovina". (An. I. nr. 4). Congresul general al Bucovinei vo. tează unirea cu România la 28 noiem- brie 1918. Numărul din 29 noiem- brie apare sărbătorește pe prima pa- gină fiind scris cu caractere mari : „Cea mai mare sărbătoare a Buco- vinei. împlinirea visului de aur". Ce- le cîteva fraze ce urmează pe prima pagină par a fi destinate marmurei : „/.../ O veche fărdelege, săvîrșită față de țară și poporul ei băștinaș s-a reparat și firul istoric ce fusese în- trerupt cu silnicie înainte de un veac și jumătate, s-a reluat astăzi și se va putea continua în ticnă spre binele și propășirea tuturora". Atenția publicației avea să fie în- dreptată de acum spre cursul eveni- mentelor din Transilvania, se trimit reporteri și se publică știri la zi. „Gla- sul Bucovinei" a salutat cu mult en- tuziasm desăvârșirea unității naționale la 1 decembrie, prin adunarea de la Alba lulia. Ca publicist, Sextil Pușcariu a înțe- les necesitatea de a consolida unirea prin crearea unui circuit național de valori, în care, presa să joace un rol activ. In acest spirit a publicat în 1919 numeroase poezii ale lui Lucian Bla- ga, poezii ce aveau să formeze sub- stanța volumului „Poemele luminii", apărut în același an și care constituie un titlu de merit al publicației. Perioada sa de gazetar la „Glasul Bucovinei" a fost relativ scurtă, dar raportată la evenimente a avut o im- portanță deosebită. Tot în 1919 Sextil Pușcariu este chemat la Cluj pentru organizarea universității românești, căreia i-a fost și primul rector. Aici avea să desfășoare o intensă activitate lingvistică și filologică în același spi- rit de mare responsabilitate față de valorile neamului românesc. Andrei MOLDOVAN Bîzdîgăniile neprețuitului Creangă N-aș crede să există vreun vorbi- tor de limbă sau cititor de literă ro- mână care să nu cunoască din opera neprețuitului Creangă măcar povestea Caprei cu trei iezi și tot așa n-aș cre- de că un asemenea cunoscător ar da cinstea pe rușine să mărturisească ce- va neînțeles din „țărăniile" marelui nostru povestitor. Cu atît mai vîrtos cu cît astăzi ne ajută la înțelegerea operei lui Creangă o serie bogată de exegeze semnate de Jean Boutiere. G Călinescu, Garabet Ibrăileanu, Zoe Dumitrescu-Bușulenga, Savin Bratu, Al. Piru, ftihai Apostolescu, Pompi- liu Caraion. Ovidiu Bîrlea, Petru Re- zuș, loan Holban și cîți încă alții care ne-au înlesnit „destilcuirea" unor tex- te doar în suprafața lor limpezi. S-a ajuns așadar la un „prag" al cunoașterii operei lui Creangă ; prag pe care ascultătorul sau cititorul po- veștilor hîtrului humuleștean are pu- tința să-i escaladeze pornind cu mi- jloacele nuvelistice — căci „poveștile lui Creangă sint rupte din viața po- porului român. . Și chiar și ca- pra și iezii ei nu sînt decît megieși ai feciorului lui Ștefan al Petrei, o biată văduvă necăjită cu trei copii. Puneți în loc de capră — un nume femeiesc, în loc de iezi — copii, și în loc de lup — un țăran hain si veți avea o nuvelă din viața țărănească". (Ibrăi- leanu. Note și impresii) — și sfîrșind cu instrumentele limbajului mitologic din a cărui perspectivă „Capra cu trei iezi e un basm eshatologic, structurat pe tema Morții și a Transfigurării". (Vasile Lovinescu, Poveștile lui Crean- bgă ascund un limbaj mitic ?). ' Firește, o lectură austeră scoate în evidență niște constante — fata moș- neagului curăță un cuptor, cucoșul e azvârlit într-un cuptor, fata împăra- tului aruncă pielea porcului într-un cuptor, Harap-Alb și tovarășii săi sînt găzduiți peste noapte într-un cuptor ! — față de care trebuie să ne între- băm dacă nu cumva Ion Creangă po- vestește aceeași poveste în mai toate poveștile sale. Astfel, n-o să ne mire faptul că între cea mai simpla — Ca- pra cu trei iezi — si cea mai com- plicată — Povestea lui Harap-Alb — dintre băsmuirile povestitorului din Humulești diferența pare a se hotăr- nici la amănunte. Și, aplicînd asupra celor două tex- te modelul „morfologic" instituit de savantul V. I. Propp in analiza pe ca- re a întreprins-o basmelor ruse — inclusiv asupra fabulei Lupul si capra, unde avem „o situație inițială (capra și iezii), plecarea caprei, interdicția, propunerile înșelătoare ale răufăcăto- rului (lupul), incâlcarea interdicției, răpirea unui membru al familiei, co- municarea nenorocirii, căutarea, omo- rîrca răufăcătorului... uciderea lupulu; constituie totodată și pedeapsa lui Urmează eliberarea celor răpiți și în- toarcerea acasă". (Morfologia basmu- lui, 1970, p 103) — vom descoperi la Creangă o structură narativă identică basmului fantastic din folclorul po- poarelor europene. Simplificat, modelului de mai sus poate fi recunoscut în cele două po- vești scrise de povestitorul român, în- trucît : 1. Personajul principal pleacă dintre ai săi — a) Capra se duce în pădure după mîncare ; b) Feciorul împăratu- lui pornește către unchiul său, împă- ratul Verde. 2. Cel ce pleacă sau cei ce rămîn pri- mesc o povață — a) Iezii să nu deschi dă lupului ușa , b) Feciorul de împă- rae să se ferească de omul roș... dar mai ales de cel spin. 3. Ispita propusă de răufăcătorul pre- văzut în povață — a) Lupul își prefa- ce glasul subțire1 ca al caprei; b) Spi- nul, prefăcut, iese de trei ori înain- tea feciorului de împărat. 4. Fovața primită este nesocotită sau uitată — a) Iezii cei mari dau drumul lupului în casă ; b) Feciorul împăra- tului isi ia slugă pe Spin. 5 Năpasta sau consecința incălcării poveței — a) Iezii cei mari sint mîncați de lup ; b) Feciorul Împăratului e transformat in slugă si botezat Harap- Alb. 6. Tăinuirea adevărului — a) Lupe': insinuează că ursul ar fi mîncat .. zii caprei ; b) Spinul trimite pe Ha- rap-Alb la moarte (după salăți din gră- dina Ursului, după capul si pielea Cer- bului. după fata împăratului Ros). 7. Destăinuirea adevărului — a) Iedul cel mic povestește cum lupul i-a min- cat frățiorii ; bl Harap-Alb mărturi- sește fetei împăratului Ros că el e a- devăratu] nepot al împăratului Verde 8. Pedeapsa pentru răufăcător — ai Lupul e ars in groapa cu jăratec . b) Spinul e azvîrlit de calul lui Harap- Alb in înaltul cerului. 9. Răsplata pentru învingători — a> Capra, iedul și celelalte animale din pădure se veselesc la praznic ; b) Ha- rap-Alb și fata împăratului Roș fac nuntă cu mare veselie. Or, asemenea structură demonstrea- ză nu numai că in Povestea Iu; Harap- Alb nu sînt nicidecum două povesti, cum s-a afirmat uneori, ci dimpotrivă, că unitatea capodoperei lui Crea gă se întemeiază pe o schemă narativă aplicată de povestitor încă din primele sale texte. Și atunci în ce stă rațiunea poveștilor neprețuitului Creangă ? Fă- ră îndoială în imaginea literară si nu în povestea ce rămîne a fi deslușită abia în măsura in care știm ce sem- nifică „bîzdîgăniile" — capră, lup, cu- cos, cuptor, omul ros... dar mai ales cel spin si cîte altele — din care se alcătuiește un text. I. FILIPCIUC în luna mai a anului 1935, în cadrul unui turneu de conferințe In Bucovi- na, Liviu Rebreanu a conferențiat la Vatra Damei. Cimpulung Moldove- nesc. Suceava si Șiret, despre George Coșbuc — poetul sufletului românesc" La Suceava. Liviu Rebreanu, înso- țit tot timpul de soția sa, a fost găz- duit de Ștefan Pavelescu, directorul Liceului -Ștefan el Mare", pe strada Armenească, nr. 10. LIVIU REBREANU- Mărturii din presa v re mii La 19 mai. în sala Dom Polski, ti- neretul școlar și intelectualitatea ora- șului de la poalele Cetății de Scaun a Moldovei au ascultat conferința scri- itorului. A fost, desigur, un adevărat triumf și a urmat un banchet, dat în cinstea autorului Răscoalei, atunci în plină glorie literară. în casa directorului, Liviu Rebrea- nu a găsit colecția revistei ce o condu- sese mai înainte : „România literară", spunîndu-j soției : -Uite, dragă Fanny, că domnul Pavelescu arc colecția re- vistei mele si eu, în calitate de direc- tor. n-o am !...“. Scriitorul a vizitat a doua zi Ceta- tea de Scaun, fotografiindu-se. si a fost informat despre activitatea cul- turală a societăților culturale și a Re- uniunii muzicale „Ciprîan Porumbes- cu“. El a admirat bustul compozitoru- lui din parcul orașului, operă a scuip torului I. Cîrdei, dezvelit în 1933. „E o operă frumoasă — a spus el — bustul d-lui loan Cirdei si e un gest lăudabil din partea Reuniunii că în- țelege să-1 cinstească si în felul acesta pe Ciprian Porumboscu". La Cimpulung Moldovenesc, scriito- rul a fost întimpinat la gară de un grup de elevi, profesori și alți locui- tori ai orașului de la poalele Rarău- lui. La 26 maj a vorbit ir. sala festivă a Liceului „Dragos Vodă". Scriitorul a fost prezentat publicului cîmpulungean de poetul George Voevidca. care, așa cum arăta Gazeta Bucovinenilor, „în. tr.o scurtă dar substanțială cuvînta- re evocă evoluția romanului româ- nesc și vorbește despre opera lui Liviu Rebreanu". începindu-și conferința, scriitorul a spus : „M-am gindit să vorbesc puțin despre „badea George" in primul rînd fiindcă, dintre toți poeții noștri, el e cea mai pură si mai reprezentativă expresie a sufletului românesc, dar și — să mărturisesc — pentru că mie, în special, mi-e cel mai drag,..". La plecare, scriitorul l-a sfătuit pe poetul George Voevidca să-și stringă poeziile din ultima vreme în volum, lucru pe care acesta l-a făcut, publi- cînd în 1936 : Cîntccc pentru Lu [lu- mină]. La Șiret, scriitorul a fost prezentat publicului de Traian Șuhan (profesor de limba și literatura română), care a evocat opera de romancier a lui Li- viu Rebreanu. Dacă trilogia asupra pămîntului ro- mânesc s-ar fi realizat (Ion, Răscoa- la, ...), al treilea volum dedicat Moldo- vei ar fi cuprins, desigur, și oameni și locuri din Bucovina. Grațian JUCAN nicnoNAii xxi 48. GRAMADA, ION (3. II. 1886, Za- harești — Suceava — 27. VIII. 1917, Cireșoaia — Bacău), istoric, prozator. Fiu de țărani bucovineni, urmează școala primară în satul natal, liceul ia Suceava, iar studiile universitare, cu multe întreruperi, la Cernăuți (*1906 — 1910) și Viena (1910—1912) unde, în 1913, obține titlul de doctor în litere, încă din timpul liceului publică schițe și nuvele la „Junimea literară" și ..Luceafărul", sub pseudonimul Nicu Nalbă. în 1905, schița In Abbiategrasso i-a fost premiată de revista „Juni- mea literară". Timp de aproape un an (15. XI. 1907 — 1. XI. 1908), în paralel cu studiile universitare, redactează ga. zeta pentru țărani „Deșteptarea", rea- lizată în spiritul gazetei anterioare purtînd același nume. în 1909 se află în Italia, ale cărei orașe, monumente și oameni le admiră, raportîndu-lt mereu la civilizația țării sale. La Vie. na face parte din societatea studen- țească „România Jună", din însărci- narea căreia scrie o monografie (Ro- mânia Jună" din Viena). în 1912, difi- cultățile materiale îl determină să ac- cepte munca istovitoare din redacția ziarului „Românul" din Arad. Colabo- rează în același timp la „Tribuna". în 1913, după susținerea doctoratului, es- te profesor de liceu la Cernăuți și redactor la „Viața nouă". Ca gazetar, pledează energic pentru idealurile uni- tății și libertății naționale. La înce- putul războiului mondial (1914) trece în România, unde funcționează ca pro- fesor de limba germană la liceul mi- litar de la Mănăstirea Dealu. Deși scutit de mobilizare, cere să fie trimis pe front. Luptă în primele linii și cade eroic la Cireșoaia, în 1917. Opera literară, adunată în parte de C. Loghin, în volumul Scrieri literare (1924), face mărturia unu: talent pro- mițător. Subiectele inspirate mai ales din lumea satului (De înviere. Reîn- toarcerea, Mihalache Trăsnea. în aju- nul despărtiîrii. De ajun — un tip) realizează mici tablouri idilice în ma- nieră romantic-semănătoristă. Răzbate din ele optimismul structural al auto- rului. Există în aceste scrieri si finețe a observației, și sensibilitate și chiar un anume specific social al epocii, dar. mai presus de toate, o scriitură a că- rei curgere limpede o depășește pe cea a predecesorilor. Ele nu se pot impune însă conștiinței publice datorită lipsei de adincire psihologică a conflic- telor și comportamentelor. Prefigurări ale unei tensiuni dramatice se fac sim- țite în De ajun — un tip și Mihalache Trăsnea. Doar arta descripției pare să fi ajuns la deplină maturitate in pa- saje din mai multe povestiri și, în în- tregime, în tabloul din Grota din Adel- sberg, citabil și astăzi pe de-a-ntregul. Studiul Mihail Eminescu. Contribu- ții la studiul vieții si operei sale, a- n:5rut la Heidelberg în 1914, urmăreș- te în special relațiile poetului cu „Ro. mânia Jună" și trecerea acestuia pe la Viena si Berlin. Monografia referi- toare la societatea studenților români din capitala Austriei este un util do. cument de istorie și istorie literară. Volumul Din Bucovina de alătdată. scris în 1911, la cererea Editurii Ca. sei Școalelor și apărut în 1926. cuprin- de cîteva schițe istorice care amintesc și de scrisul cronicăresc și, fatal, de primele scrieri sadovenier.e. De remar- cat insă talentul autorului de a da viață tablourilor istorice. A mai colaborat la : „Viața româ- nească", „Convorbiri literare-, „Glasul Bucovinei-, „Gazeta Bucovinei", „Nea- mul românesc". „Buletinul comisiunii monumentelor istorice". „Calendarul Neamului Românesc". „Apărarea Na- țională". Referințe (selectiv) : Loghin. Constantin — Istoria literaturii din Bu- covina, 1926, p. 245—253 ; Morariu. Vic- tor — Amintiri despre Ion Grămadă, crimpeie din sufletul lui, 1926 ; Mar- meliuc, D. și Andrieșescu, I. — Eroului de la Cireșoaia : I. Grămadă, Col. rev. „Junimea literară", 1936. 49. GRIGOROVITZA. EMANUIL (15. II. 1857, Rădăuți — 6. XII. 1915, Bucu- rești), scriitor, filolog. Urmează gim- naziul si școala pedagogică la Cernăuți, cursurile universitare la Cernăuți (1877 — 1878), Iași (1878), București si Ber- lin (1898—1901). La Berna obține în 1891 (30 iulie) examenul de bacalau- reat și titlul de doctor în filologie (22 iulie 1893) la specialitățile : sla- vistică, limba și literatura germană modernă, limba și literatura franceză modernă, cu teza Zum Vokalismus der slavischen Sprachen. A funcționat ca învățător în Bucovina și profesor în Silezia austriacă. în 1879 trece în Ro- mânia și este angajat mai întîi ca pro- fesor (la Pașcani), apoi șef al biroului de traduceri al Companiei căilor fe- rate din Iași. Din 1888 lucrează ci profesor la mai multe școli din Iași și București. In timpul studiilor uni- versitare s-a bucurat de aprecierile lui A. D. Xenopol și Titu Maiorescu. Profesor și germanist cu serioase cunoștințe lingvistice, a fost apreciat de contemporani, dar n-a reușit să ob- țină o catedră universitară. S-a sinu- cis din cauza repetatelor dezamăgiri și a unor dificultăți financiare. A publicat jtovestiri, nuvele și schi- țe, studii de istorie și critică literară, traduceri, manuale și dicționare de limba germană, studii de literatură u. niversală. Opera literară a fost strînsă în mai multe volume, multe apărute incă în timpul vieții : Chipuri și gra- iuri din Bucovina, Berlin, 1900 (reedi- tată la București în 1905 si 1924) ; Po- vești răzlețe, București, 1909 ; De la hotare. Istorii moldovenești. Bucu- rești. 1905 ; Schitul Ccrebucului. Po- vestiri din trecutul Moldovei. Bucu- rești, 1908 ; Piatra muierii. Povestiri din trecutul Bucovinei, Arad. 1911 ; Cum a fost odată. Schițe din Bucovi- na, bucurești, 1911 ; Din cartea vite- jiei. Regimentul de infanterie nr. 41 din Bucovina, București, 1911 ; Amin- tiri și schițe, București, 1912 ; Poves- tiri din Bucovina, București, 1914 ; Duduia Pulheria. Amintiri și schițe din Țara Fagilor, București, 1922. Alte nuvele și schițe în : „Junimea literară", „Luceafărul", „Flacăra", „Vatra. Em.G. se exprimă limpede, expresiv dar nu ajunge la un stil propriu șl nici la conflicte dramatice. în stare să impună situații și personaje. Un na- rator cult de structură folclorică. In- teresante ca documente de epocă sînt paginile cu caracter autobiografic, ca- re evocă în manieră cronicărească, u- neori cu umor natural, lumea satului și a tîrguluj molodovenesc la sfîrșitul unei ejooci și începutul alteia. Deși ce- le mai multe lucrări literare nu mai corespund exigențelor estetice actuale, ele trebuie apreciate ca rezultat al u- nui nobil efort de culturalizare, izvo- rît din cele mai sincere sentimente naționale ale autorului. De menționat că transpunerea a 20 de poezii ale lui Eminescu în limba germană se situează printre primele traduceri din opera marelui poet în- tr-o limbă străină. Tot ca acte de pio- nierat cultural trebuie considerate stu. diile despre Elementele românești in limba sașilor din Transilvania (1900) Românii în monumentele literare ger- mane medievale (1901), precum și pri- mele studii critice despre opera lui Goethe în România (Faust. Studii la geneza, dezvoltarea și analiza critică a operei lui Goethe, București, 1905; Suferințele tînărlllui Werthcr. Refle- xiuni la romanul lui Goethe, Bucu. rești, 1903). Dicționarele (rus-român ; român-rus ; român — rus — bulgan — german ; german — român), presupunînd o mun- că extrem de laborioasă, au cunoscut mai multe ediții, iar Dicționarul geo- grafic al Bucovinei (1908) este și as- tăzi o lucrare interesantă. I Referințe : Grigorovița, Mircea — Un bucovinean de altădată : Emanuil Grigoroivtza, în „Anuaruj Muzeului Județean Suceava". X, 1983 ; Loghin Constantin — Istoria literaturii din Bucovina, 1926. Octavian NESTOR ni — Pagini bucovinene CONSEMNĂRI RODERIK ROBERTS (Tanzania) Niciodată! Dacă vreodată o mină, cu degete tremurînde de spaimă și răutate, va apăsa pe butoanele aducătoare de moarte — un ocean de foc ar cuprinde occidentul și orientul Nu ! Să nu-ngăduim niciodată să-nceapă această zi ! Dinții lacomi ai rachetelor nu trebuie să se-nfigă niciodată in trupul dulce și-nfloritor al pămintului Niciodată ! în românește de Arcadie ARBORE CADRAN Oameni Și pasiuni Pasiunile, snunea cineva, „sînt sin- gurii oratori care conving totdeauna". Desigur există pasiuni și pasiuni. Cele care depășesc sferele înguste ale mul- țumirii de sine, credem noi, rămîn și cele mai puternice, devenind într-ade- văr demne de toată considerația. Căci una e să colecționezi cărți poștale ilus- trate si alta-i să aduni, cu dăruire și migală, de-a lungul unei vieți, mărtu- rii despre așezarea în care te-ai năs- cut. Corneliu Filip, un reporter ambi- țios despre cane am mai amintit cînd- va, a avut inspirația să scrie o carte despre asemenea pasiuni frumoase. Oamenii asupra cărora se oprește sînt niște împătimiți ai unor nobile idei, în fiecare dintre ei existînd, asa cum o spune și autorul, „o arzătoare dorin- ță de a face ceva util, de a se expri- ma într-un mod aparte", cu alte cu- vinte. de a lăsa ceva în urmă. Eșan- tionul pe care ni-1 prezintă Corneliu Filip reunește nu mai mult de cinci- sprezece „cazuri", edificatoare însă prin diversitate și cuprindere geogra- fică spre a defini acea categorie din- tre noi pentru care existența mai în- seamnă și neliniște creatoare, îndrăz- neală, spirit inventiv. Bătrînul învățător transilvănean Pamfil A. Albu. de pildă, și-a inves- tit energia și liniștea cîterva zeci de anț într-o inimoasă acțiune : fondarea unui muzeu sătesc la Lupșa. „Umblam cu straițe și desagi pe la gospodăriile oamenilor, se confesează acesta. Tot ce reușeam să strîng aduceam la școa- lă". Instituția visată și la a cărei edi- ficare a pus umărul ființează azi, du- pă cum aflăm, într-o clădire impozan- tă, ea însăși „prezentînd o valoare ar- hitectonico-documentară". Motiv pen- tru care septuagenarul Pamfil A. Al- bu poate afirma : „Mulțumirea ce o am acum este că mi-am făcut datoria cinstit față de neam și țară, față de moții mei, n-am rîvnit la nimic alt- ceva.„u. Din aceeași familie de generoși vi- sători fac parte și bibliofilul ieșean Dumitru Grumăzescu, posesor a peste cinci mii de cărți rare, 1 400 dintre a- cestea revenind operei eminesciene, și colegul său întru pasiune, Valeriu Vai- da din Tg. Mureș, cu o bogată biblio- tecă de carte veche românească, vesti- tul lutier Roman Boianciuc din Re- ghin, profesorul Stelian Neagu, anima- torul „celebrului" Cenaclu de anticipa- ție „Selenarii" din Guranda-Botoșani și mulți alții. Despre aceștia scrie Corneliu Filip și o face argumentat și convingător, ocolind modalitățile publicistice prea des uzitate, punînd mult sîrg în înte- prinderea sa. Molipsit de felul de a fi al interlocutorilor săi, reporterul nu obosește căutîndu-i, tntrînd în casele lor, insistînd, revenind asupra discu- țiilor avute. Cu tenacitate și exacti- tate. Rezultatul ? O carte incitantă despre niște oameni demni de admi- rația noastră, apărută în 1985 Ia Edi- tura Sport-Turism sub titlul Oameni si pasiuni. loanid DELEANU q Omagiu lui Nicolae Labiș In cadrul manifestărilor prilejuite de împlinirea unei ju- mătăți de veac de la nașterea lui Nicolae Labiș, Filiala Făl- ticeni a Soceității de Științe Filologice din R.S.R. a. organizat, la Liceul „Nicu Gane", cu sprijinul Casei Județene a Persona- lului Didactic Suceava, sesiuni de comunicări și referate ale profesorilor si elevilor. La dezbaterea bogatei tematici înscrise în programele acestora au participat pr zatoruj Grigore Ilisei si criticul literar Zaharia Sângeorzan, reprezentanți ai reviste- lor „Convorbiri literare" și „Cronica" din Iași, profesoara Cristi- na îonescu, de la Liceul Pedagogic din București, autoare de manuale școlare, profesorii suceveni Mioara și Gheorghe Ga- fencu, Maria Țigănescu, Elisabeta Prelipceanu, Cecilia Latiș, Zenovia si loan Ticalo, Constantin Blanaru și Nicolae Sturzu. muzeografii Eugen Dimitriu, Nicolae Cârlan si Adrian Cocirță, elevii Gabriela Hodoroabă, Claudia Luculescu și Brîndusa Frun- ză. La ambele sesiuni, desfășurate în spațiul unei ample ex- poziții dedicate autorului „luptei cu inerția" (cuprinzînd nu- meroase documente inedite), a fost prezentă Margareta Labiș, sora poetului. Totodată, elevii din Fălticeni s-au întîlnit cu Grigore Ilisei, Zaharia Sângeorzan și Cristina îonescu, care, alături de Margareta Labiș^ au răspuns la întrebări legate de Nicolae Labiș și de poezia actuală. In încheiere, elevii au orna, giat pe marele poet printr-un program muzical-literar inspirat din „poemele entuziasmului" labișian. g Premiu Inginerul sucevean Taras Seghedin a obținut în anul 1985 premiul „Emanuel Teodorescu" al Academiei R.S.R pentru lucrarea sa „Rezervații naturale din Bucovina", studiu științi- fic de referință în acest domeniu și, în același timp, însotit de un bogat material orientativ destinat celui mai Larg public. iM. M-) ■ Participări 0 La prestigioasele manifestări prilejuite de Centenarul Liviu Rebreanu, organizate de către Uniunea Scriitorilor și Co- mitetul Județean de Cultură și Educație Socialistă Bistrița, au participat și poeții suceveni George Damian si Marcel Mu- reșeanu. Q Invitați la Salonul Dragoslovei, de la Focșani, de sub egida Comitetului Județean de Cultură și Educație Socialistă Vrancea, poeții suceveni Ion Beldeanu si Marcel Mureseanu au „Ne transformăm, ne reconstruim și noi”,.. (urmare din pag. 1) — Se poate vorbi de un speci. fie al acestora. Varietatea o- biectivelor construite, scopul lor final, tehnologiile ce se vor a- pljca și care determină suprafe- țe, volume, protecții, utilități, dau o notă de specificitate. R. în ce măsură își pune con- structorul amprenta asupra a ceea ce face ? — In primul rînd prin calita- tea lucrărilor. Vrem să facem și facem lucruri foarte bune. De altfel, timpul dovedește aceasta. Avem obiective care împlinesc două decenii și și-au dovedit trăinicia, fiabilitatea. Ca reali- zatori a proiectelor sîntem in- teresați ca acestea să fi eficien- te (grad mare de industrializa- re, de prefabricare), să includă tehnologii de excepție cu pro- ductivitate maximă. încă din faza de concepție colaborăm cu proiectanții în stabilirea soluții- lor constructive adecvate la condițiile climatice (vînt, frig, umiditate), la încadrarea lor în zona naturală, la asimilarea spe- cificului local (arhitectură, ma- teriale folosite, finisaje). Co- laborăm cu arhitecții și proiec- tanții să creăm condiții de mun- că și viață optime, să respectăm criteriile de ergonomie (lumină, ventilații, paletă de culori etc.), ca toate să ducă la sensibiliza- rea, mobilizarea celui ce va munci în aceste spații. R. Ce deosebește un construc- tor de industriale de unul de civile ? — Pregătirea teoretică este a- ceeași. Ambii aplică aceleași, reguii de rezistență a materiale- lor, lucrează, în general, cu a- celeași materiale și execută, a. proximativ, aceleași operațiuni, în construcțiile industriale date- le se schimbă de la obiectiv Ia obiectiv în funcție de scopul lor, volumul producției etc. Lucrezi numai în același an la obiecti- ve diferite ca mărime, structu- ră, protecție anticorozivă. Acti- vitatea este mai complexă pre- supunînd colaborarea mai mul- tor unități specializate în reali- zarea industriilor respective : construcției, monteuri de utilaj tehnologic, instalatori instalații electrice, tehnologice, automati- zări, de măsură și control), izo- latori (izolări termice, hidrofuge, anticorozive). Sincronizarea Se impune cu stringență în reali- zarea calității și termenilor de punere în funcțiune. Diversita- tea obiectivelor exclude ruti- na, plafonarea, inerția... R. Cu ce sentiment părăsește constructorul obiectivul realizat? — Evidentă mulțumire în fața lucrului împlinit dar activitatea de construcții montaje nu tre- buie privită ca un scop în sine. Aceasta este o verigă dintr-un lanț care se finalizează într-o nouă condiție a economiei națio- nale și deci a nivelului nostru de viață. Un obiectiv industrial dă altă calitate a vieții multor oameni pe parcursul a zeci de ani. Dincolo de febrilitatea care caracterizează finalizarea unui citit din creația lor la șezătorile literare de Ia Năruja (M. L.j. Focșani si lui Eminescu Tu oști veșnicul Tînăr cel din Venere din armonii de sfere din Epigonii... Noi sîntem clipa unei ere și ne pierdem ca eroii in românescul infinit de parcă nici n.am fi trăit! Tu ești Luceafărul din cerul Neamului care-și croicștc-o soartă aici in dacicele spații, stelară diademă ce o poartă pe veșnică frunte generatii după generații. Radu FELECAN Li viu SUHAK : „Muzicanții” obiectiv, apare dorința unui nou început, a autodepâșirii, a auto- perfecționării. R. Faptul acesta de a pune mereu temelii închide, mă gin. dese, virtuți... artistice! Șantie- rul începe cu pămint răscolit, noroi..- — Experiența s-a îmbogățit de La an la an. S-au îmbunătățit tehnicile, tehnologiile, ordinea de atacare a lucrărilor. începem cu organizarea de șantier asind la dispoziție întreaga documenta- ție de execuție. Se asigură ac- cesele și racordurile de utilități pe sol, definitive, rețelele ma- gistrale. drumurile interioare principale. Acestea asigură un flux tehnologic normaL aspect plăcut, civilizat al șantierului. R Cum a evoluat constructo- rul ? — De la micul meșter loca, la specialistul de înaltă califi care. Pe lingă specialiștii venin din altă parte sau localnicii în- torși la vatra lor s-au formal generații tinere într-un ritm și un mod care dovedește vocația noastră constructivă. Majorita tea specialiștilor noștri sînt o rigmari din aceste locuri. Au muncit și în alte țări (R.F.G.. Italia ș.a.) și temeinicia lucru- lui făcut ne-a adus laude șt sa- tisfacții. R. Vă întoarceți pe unde ați lucrat ? Cu ce sentimente ? — Putem considera aceste o- biective ca niște copii ai noștri. In ele este înglobată o parte din viața noastră fizică, psihică, în- treaga noastră putere de muncă. In toate au existat și clipe plă. cute și clipe grele. Fiecare are o personalitate, o istorie, o via- ță a sa si trebuie reîntilnit din rfnd in cind, mai ales că se comportă bine in timp. Nu ne arată nimeni cu degetul pentru ceea ce am făcut. Apoi, nostal- gia anilor trecu ți— R Ați citit literatură despre constructori ? Cum ați judecat-o? — Viața si munca noastră este de multe ori aspră, dificilă. Ne transformăm ne reconstruim și noi Evantaiul larg de meserii, de profile. de colaborări dau complexitate activității noastre Dinafară nu se vede chiar to- tul. Munca. în faza inițială cel puțin, se desfășoară în frig, ar- șiță. vfnt. ploaie, la înălțime. Anume trăsături ale omului do_ bindesc pregnanță. Devenim mai energici, mai hotârîți. mai pu- țin diplomati sau dispuși a ne crampona de lucruri mărunte. Uneori lucrurile sînt hiperboli- zate fără rost, alteori romanța- te pînă la dulcegărie. Viața noastră permite antiteze spec- taculoase. dar și marginalizari. Din neînțelegere si inerție. U- neori constructorii sînt văzuți superficial, judecați greșit — in viață ca și în literatură. R Privind înapoi— — Ceea ce am făcut a însume: în două decenii peste 60 de mii locuri de muncă în municipiul și județul Suceava. Implicațiile sociale sînt imense. Poate jude- ca oricine. ■ Turneu Ansamblul „Ciprian Porumbescu" din Suceava recent un turneu artistic, cu spectacolul folcloric a întreprins Cîntec drag de plai străbun, în regiunea Cernăuți din U.R.S.S. Artiștii su- ceveni S-au bucurat de o caldă primire din partea publicului spectator și a organizatorilor, atît în capitala regiunii, cît și în celelalte localități unde au avut loc reprezentațiile. (M. M.) | Expoziție Unul dintre cei mai talentați pictori amatori din județ Francisc Jișca, laureat al Festivalului național „Cîntarea Româ- niei", a deschis la Galeria de Artă si la Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, expoziții de pictură în care se găsesc, mai ales, peisajul bucovinean si inspirate portrete oamenilor care-1 locuiesc. (M. L.) ■ Culturale In cadrul Festivalului Național „Cîntarea României' ale sub egida Comitetului de Cultură și Educație Socialistă al Jude- țului Botoșani, s-a desfășurat Simpozionul „Botoșani — per- manențe istorice. Județul Botoșani — străvechi pămint româ- nesc. vatră de locuire continuă". In diferitele secții, în care au fost prezenți oameni de ști- ință de cultură din țară și de peste hotare, au participat. în județul Suceava, cercetătorii : — Mircea Ignat („Contribuții la cunoașterea circulației mo- netare în secolele II—III e.n. în nordul Moldovei") ; — Emil Emandi („Date de geografie istorică dintr-Un jur- nal de călătorie inedit din sec. XVIII", în colaborare cu prof. umv. Vasile S. Cucu, din București) ; — Vasile Demeiuc („Cîteva considerații cu privire la acti- vitatea lui Petru Movilă") ; — Eugen Dimitriu, Petru Froicu („Din corespondența lui Alf Lombard către Aurel George Stino") ; — Corneliu Pârîti („Contribuții domeniul restaurării-conservării ; preta re"). la glosarul de termeni din definire, explicații, inter H Cărți Trei sînt coordonatele esențiale urmărite, explicit, de Emil loan Emandi în lucrarea Muzeul de istorie Suceava, publicată de Editura Sport-turism, 1985, în. colecția „Monumente și mu- zee" : 1. publicul vizitator are la îndemină un îndreptar, siste- matic și clar, ce-i facilitează și dirijează și exactă, a sensurilor și semnificațiilor incumbă vizitarea complexei expoziții de cevean ; 2. istoricii și iubitorii de istorie înțelegerea profundă multiple pe care le bază a muzeului su_ sînt în posesia unui compendiu de istorie, sui generis, al Țării de Sus, dublat de o istorie a mișcării muzeistice bucovinene ; 3. obștea muzeogra- fică suceveana își vede expus acum, pentru prima dată, într-o lucrare de specialitate, aportul la „îmbogățirea experienței mu- zeografice din țara noastră" (S.N.C.). Și dacă „gradul de cultură al unui popor se cunoaște după starea muzeelor- (Grigore Antipa), cartea lui E.I.E. vine să reliefeze, și implicit, amploarea, profunzimea și nivelul înalt al vieții spirituale din această străveche vatră a patriei noastre, atît de bogată în tradiții istorice, de artă și de cultură. REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANL, Ion PA- RANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48 N. C.