cn ANUL IV nr. 10 (46) autograf GHEORGHE BULGĂR f Octombrie 1985 EDITATE ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA SIMBOLURILE PUTNEI Am în mină masivul volum de versuri noi, grupate sub titlul grăitor: Imnele Putnei de loan Alexandru care mai scrie după pagina de titlu: „închin această carte MOLDOVEI lui Ștefan cel Mare și a lui Daniil Si- hastru". MOLDOVEI (cu majusculele autorului) i-a închinat același poet o altă carte de Imne în 1980; cea de acum vine cu un spor de vibrație lirică și cu acel sentiment viu al patriei care atestă atașamentul acestui inspirat scriitor față de istorie, pămint și spiritualitatea românească, atît de viu glorificate prin faptă și cuvînt, „cu asupra de măsură" (folosind expresia lui Eminescu), de mari personalități ale acestui neam. Imnele Putnei au pornit din adîncimile istoriei pentru a vorbi contemporanilor despre eroismul unei epoci, despre un voievod ctitor de țară și de conști- DREPTUL LA FRUMOS In materie de frumos, mi se pare inoperant și desuet bătriinil dicton „gusturile nu se discută". Mai ales astăzi, in spațiul nostru de înțelegere si aspirații, cînd el — frumosul — nu-i un privilegiu, ci o componentă a vieții, cu o largă cuprindere, o chemare în numele căreia lucrează principii sănătoase, nutrite de un concept ce slujește omul, devenirea lui complexă într-o societate care se exprimă dis- tinct și prin valorile sale morale, spirituale. Așadar, cită frumusețe, sau cît loc pentru frumos c în existen- ța noastră ? Iată o întrebare pe care e greu de presupus cîți și-O pun. Cu siguranță insă cei mocoliți de cugetarea ce zice că „un lucru frumos e o bucurie veșnică" înțeleg poate mai bine, de ce, bunăoară, Jack London afirma : „Frumusețea este singurul stăpîn pe care me- rită să-1 slujești". Un „stăpîn" pe care-1 putem accepta firesc și ne- cesar atunci cind edificiul nostru moral înseamnă și o autentică des- chidere spre artă și frumos ca necesitate socială ; cind se știe lim- pede că numai spiritul sărac si moralitatea șubredă se pot supune licitului, pot cădea in capcana acestuia sau îl pot genera (fiindcă — e drept s-o spunem — < onsumatorul de nonsaloare devine, implicit, coautor și stimulator al ei). Frumosul — ințeles, deci, ca „suveran" al trăirii noastre — e un bun ce se cucerește cotidian, prin care ne respectăm si ii respectăm pe alții. Dar acest demers nu e deloc ușor și nici cu viață scurtă. Ca orice lucrare în zone ale gindirii și sensibilității umane. El asociază intim, acoperind structuri diversa, efortul general si individual .pen- tru a ne forma si afirma in timpul culturii, al cunoașterii si civili- zației. Opțiunea pentru frumos, dacă nu se sprijină pe tradiția bunului gust si pe acumulările de sorginte culturală, nu înseamnă și garanția cuce- ririi lui. Cum aspirația spre reușită nu-i tot una cu reușita. Sini, toate acestea, și temeiul impresionantului proces educativ ce cultivă, într-un sistem unitar cu finalitate polivalentă, la scara întregii noas- tre societăți, cuprînzînd toate generațiile, legile frumosului. Incepind cu creația materială — care pune aceste legi în comunicare cu pa- rametrii funcționali moderni —, continuind cu cea spirituajă și ter- F minînd cu infinit de multele ipostaze și realități ce vizează atitudi- nea, conduita, gestul, mijloacele și modul în care și prin care ne exprimăm convingerile sau reacționăm la ceea ce există sau se în- tîmplă în jurul nostru. Opera de esență formativă la care ne referim, deși, prin pro- porții si obiective, este fără precedent (de aceea răspunderile ci sînt mai mari și mersul mai anevoios), are și va avea încă mult dc lu- cru. Cit va dăinui omul, cit vor dura aspirațiile de elevare a sa. Pentru ca frumosul să cucerească masele sau, mai exact, pentru ca masele, in întreaga lor structură, să-si asume conștient frumosul, să-1 simtă cu adevărat ca pe o componentă a calității vieții, efortul, preocupările de vitalizare și proliferare a experiențelor deja consa- crate de devenirea umană trebuie să-și asocieze ochiul treaz al spi- ritului critic, intoleranța față de anacronisme, față de gustul îndo- ielnic. Există, de bună seamă, o înclinație naturală spre frumos, spre proporții și armonii. Această „înclinație" cu viguroase rădăcini mile- nare nc place s-o vedem in expresiile fără pereche ale harului si, deopotrivă, în lucrul durabil și unicitatea lui, apropiate inimii si recunoscute pretutindeni. Dovadă, portul, cîntecele M jocurile popu- lare, creația materială si spirituală din gospodăria omului si din casa țării. Din întreaga vatră in care destinul Întemeierilor multiple se proiectează neșovăielnic și prin valențele frumosului. De aceea, poate, abdicările de la frumos (înclin să sancționez si proverbul „Nu e frumos ce e frumos, ci e frumos ce-mi place mie") șochează si mih- nesc, supun judecății opțiuni individuale ce atestă obturări în pre- gătirea culturală, eșuarea refuzului in fața unor alcătuiri ce se pretind expresii ale „comunicării artistice" cu semenii, în „benefi- ciul" lor. Nu e nici o exagerare afirmind că te întristează, spre e- xemplu, entuziasmul unora la întilnirea — de obicei, în perimetrul și în vecinătatea piețelor agroalimentarc — cu „opere" din lumea Kitschului, graba de a le aduce în căminele lor pentru a decora pereții, nerăbdarea (uneori făloasă) de a aglomera încăperile cu naivități, stingăcii sau stridențe create de impostură, de interese și pofte pecuniare, nu de talent și pricepere, nu de chemarea către frumos și adevăr. „Dezamorsarea" acestor infiltrări viclene ale. pseudocrației în casele unor oameni (fie că e vorba de „carpete" de marc serie ce provin de aiurea, de copii — executate nici măcar cu dexteritate meșteșugărească — după creații, ele însele fără har și noimă, ale unor „persoane" ce nu au simțit povara debilității lor artistice, sau dc așa-ziscle reproduceri artizanale, în lemn sau lut, a unor animale ; în realitate, făcături grotești ce jignesc retina si dragostea dc natură) o pot face nu in primul rind factori de na- tură administrativă (colportorii prostului gust pot eluda restricția), ci educarea sistematică, debutînd cu școala și continuind cu între- gul sistem dc așezăminte și forme culturale, cultivarea, constantă, stăruitoare a interesului pentru arta autentică, pentru frumosul cu care trebuie să ne înconjurăm. Firește, nu e la îndemîna oricui să aibă în casă, în original, creații plastice semnale nume deja consacrate, dc un artist (acesta, considera Tudor Vianu.este re- prezentant de scamă al forțelor constructive ale lumii"), dar a pre- fera o reproducere bună după o operă dc valoare sau ceramica unui reputat meșter popular e infinit mai bine decît a te lăsa în- șelat dc oferta prostului gust ; cum la fel de profitabil — și conform legilor firii, ale acurateții, și limpezimii sufletești — este să știi că frumosul nu-i apanajul aglomerării sufocante și nici al „paradei" de opulență. Să înveți, așadar, să te înconjuri dc frumos, să-l înțelegi ca pe un „stăpîn pe care merită să-I slujești" este un drept ce nu trebuie să scape nimănui. O șansă cărea-i poți aparține pe durata unei vieți dacă sensibilitatea și gîndirea proprie sînt ele însele însetate de ar- monii și valoare, dacă știu să aibă de partea lor marea investiție de pricepere a societății și oamenilor ci luminați, pe care se înte- meiază spiritul, cultura și arta noastră. Ion PARANICI O, lume dreapta O, lume dreaptă Mi-ai întins albele-ți miini Și nu ora în ele Decît lumina cerului senin, Mi-ai întins obrazul Ca o iubită Și-am simțit în el Mirosul toamnelor pline de rod: Și mi-ai spus : Strînge-mi mîinile, Sărută-mi obrazul! Eu m-am plecat și ți-am strîns mîinile, Eu m-am ridicat Și ți-am sărutat obrazul, Și m-am simțit tovarășul tău Și iubitul tău. Iar cînd to-ai depărtat Cerul senin l-ai luat cu tine Și toamnele Le-ai luat cu tine. Acum să te regăsesc Nu mi-a rămas decît Să mă iau după mirosul viilor Și-al fructelor. Și oriunde văd cer senin Știu e-acolo ești... Astăzi rai s-a făcut dor De iubirea ta și de tovărășia ta— Și-am vrut să pornesc pelegrin, Dar în juru-mi Doar mireasmă de rod, Dac d' asupra mea Doar cer senin. M-am plecat Și-an: luat în palme țărîna, M—c’. ridicat Si- im îmbrățișat cerul : Bc-ecusintată fii Dacă ești pretutindeni! Constantin SAVA ințe, despre puterea adevărului și demnității prin care un popor își for- tifică virtuțile și ține calea deschisă progresului, despre datoriile spiri- tului in mișcarea eternă a ideilor către biruința umanismului, în sensul celor scrise de Eminescu în „Timpul" anilor 1880: „Trebuie să fim un stat de cultură Ia gurile Dunării". Putna a fost și este, de cinci secole, simbolul biruinței eroice care oțe- leste spiritul și unește conștiințele unui neam pentru a putea birui și în viitor toate încercările destinului, fără a-și altera forța morală, crea- toare, crezul și aspirațiile nobile. Putna a fost simbolul coeziunii și al voinței de a fi noi înșine, cu sentimentul viu al libertății și devotamentu- lui față de cultură, față de creația înaltă de valori autentice, simbolul autonomiei și al rezistenței față de orice fel de servituți ori apăsări ne- drepte. Eminescu a glorificat aceste simboluri cînd, în 1871, cu Slavici și alți oameni mari ai vremii, a organizat serbarea memorabilă, fiind singurul tînăr poet care a distribuit foaia volantă cu poeme de răsunet închinare lui Ștefan Vodă, tipărită de Perpessicius în Anexa III a primu- lui volum: Eminescu, Opere (1939) cu titlul Poemul Putnei; nu demult s-a putut stabili autorul poemului: D. Guști. Imnele Putnei sînt continuitatea poetică a unui sentiment viu al is- toriei și al eternității noastre, legînd firul tradiției culturale de ceea ce generația tînărului Eminescu și urmașii Iui au făcut pentru resurecția u- nității și emancipării de rinduieli medievale. „Cartea de față — scrie loan Alexandru — începută de fapt cu două decenii în urmă, la primul meu drum ca student, ajuns acolo pe finul clopotniței în care a dormit tînărul Eminescu, rîvnește să umple un gol, dar și să rămînă o mărturie așa cum Odele Iui Pindar sunt păstrate peste milenii, Ia Olimpia și Delfi — locu- rile sacre ale vechilor eleni cu putință de a le admira adevărul sacrali- tății". Imnele Putnei sînt vestirea cea bună pentru dialogul nostru cu istoria și cu poezia care vorbește direct inimii noastre. PETRU COMARNESCU Jurnal fragmente __________ I ’ „ Intr-un interviu consemnat de noi, în 1969, Petru Comar- nescu declara, nu fără o mișcătoare melancolie, că, în ierarhia valorică a cărților sale, JURNALUL era considerat drept o operă fundamentală: „Poate răspunsul referitor la ce cred despre mine și destinul meu de om de cultură, cei mai tineri îl vor găsi cîndva în Jurnalul pe care îl țin și care nu va fi publicat decît postum1*. într-un mod cu totul remarcabil, în el este oglindită viața noastră culturală și artistică de pe Ia sfîrșitul deceniului trei și pînă în anul morții scriitorului (1970). Documentul conține și pagini de zguduitoare confe- siune, relatări de călătorie, impresii din expoziții, portrete și referințe critice despre opera a nenumărați artiști și scri- itori, unele scrisori mai importante etc., fiind, cu adevărat, „un strigăt în veșnicie" cum i-ar spune unul dintre colegii săi de generație. O îndelungată și minuțioasă muncă de stabi- lire a textului acestei opere, de impresionantă întindere și bogăție (aproape 5000 de pagini) este pe cale de a fi termi- nată. Publicăm acum, pentru prima dată, fragmentele de mai jos, precizînd că adnotările adiacente vor apare în volum. Mircea FILIP CĂLĂTORIA „STEJARULUI" SPUI SO W-APUAL Marți, 20 august 1985. Ca tot ce li se intimplă căsvănenilor și povestea drumului spre Soare — Apune a 27 din cei aproape 200 de artiști amatori ni comunei începe cu orizontul fabulosului ior stejar vechi de peste o jumătate de mileniu. Cu o dimineață limoede, in care întreaga așezare se adunase in jurul mașinii, ca să ureze „drum bun", „noroc" și chiar „un premiu", celor dinții reprezentați ai ei intr-o confrun- tare „externă": cea! de-a 15-a1 ediție a concursului folcloric internațional „Castelul din Gorizia" — Italia. „La r. vedere", emoționante semne cu mi- na, pînă ce Casvana, ținutul sucevean și România însăși rămîn părelnic in urmă. „Fiindcă noi, șoptește cu tremur în glas învățătoarea Rahila Mîrza, tot cu gîndul Ia acasă o să cîntăm și o să dansăm". Miercuri, 21 august. Scurt popas în- tr-o Budapesta inundată de soare, pe unul din elegantele sale poduri pes- te Dunăre, pe străzile aglomerate. Mai tîrziu, spre seară, pe malul lacului Ba- laton, vrăjiți de valurile liliachii, de senzația luminii care urca spre cer dinspre ape. Miercuri — joi noaptea. Spre Liubli- ana și apoi spre Triest, printr-o Iugo- slavie cuprinsă doar atît de fragmen- tar în cercul farurilor, înaintînd cu vi- teză...poate că <> să ne întoarcem cînd- va. roci, pe ziuă și pe răgaz", încear- să atenueze regretul tuturor unul dintri cășvăneni. j x august. Cobori m pe largi serpentine. „Să oprim o se- cundă", propune dirijorul Marian Palade. Oprim la marginea drumului ș; descoperim, in chenar de verdeață, acoperișurile roșii ale orașului. Și nu- mai o clipă mai tîrziu realizăm, la ră- dăcina cerului, hrănindu-1 cu seînteie- toare nuanțe de albastru intens, Marea Adriatică. „Ei, ce faceți ? glumește ci- neva, adresîndu-se Vioricăi Andreica si Paraschivei Pîțu, dansatoarele care notaseră, silitoare, denumirile tuturor localităților parcurse. Scrieți : Italia — Triest!" Ridem. Rîsul e întotdeauna bine venit cînd emoția amenință să copleșească. Colindăm orașul, dar nu știu cum, oricum am alege străzile și direcțiile, tot spre port și spre Adriatică ne în- toarcem. Iar Adriatica, răsplătitoare, ne va însoți încă o bună bucată de drum. Gorizia ! E caldă, e toridă după cuin amiaza întîlnirii cu Gorizia și cu înso- țitorul grupului nostru, Andrea Mor- chiutti. Azi e însă signore Andrea si însoțitor, la plecare toți îi vor spune Andrei (așa cum pentru italieni Ma- (continuare în pag. IV) Doina CERNICA Joi, 1 octombrie 1959 iată cum s-a descoperit adevărata în- fățișare a lui Ștefan cel Mare și cum, mai ales, problema dacă marele voe- d a purtat sau nu barbă a stîrnit înverșunate discuții, care astăzi ne par cam caraghioase. Discuțiile însă au a- vut o mare importanță atît pentru is- torici cît și pentru artiști, iar prin felul concret cum au fost duse oglin- desc multe atît din problemele perma- nente ale științei și artei cît și din mentalitatea vremii. Și cetind dezbate- rile asupra acestei chestiuni, m-a uimit cel mai mult felul de a pune proble- mele al unor oameni celebri pe a- tunci. Mă gîndeam mereu, cetind ar- gumentele pro și contra ale unui Bogdan-Petriceicu Hașdeu, V. A. Ure- chia. D. Sturdza. Nicolae lonescu. Gr. Tocilescu și ale altora cît de mici sînt, uneori, oamenii mari în fața noului și cum tocmai cei mai mari, cu poziții și prestigiu angajat de o bogată activi- tate, sînt uneori cei mai potrivnici noi- lor adevăruri, pe care nu le acceptă, fie din orgoliul că nu ei au descoperit noul adevăr, fie datorită faptului că nu pot vedea dincolo de limitele pro- priei lor personalități. în discuțiile purtate în sinul Academiei Române. în anii 1881 și 1882, cei mai lamentabili sînt tocmai genii ca Hașdeu și dimpo- trivă, mai cu bun simț și logici, deci deschiși adevărului nebănuit pînă a- (continuare în pag. III) * Scrisoarea adresată scriito- rului Traian Filip și inclusă în JURNAL la ziua de 1 octombrie 1959. Cronica literar A-------------— ------------------------------------------- Pentru un pictor, o expoziție personală (cînd nu este omagială sau postumă) trebuie să fie tot- deauna și o unitate proprie de mă- sură a vîrstei interioare, mai exact a timpului creației. Cum nimic nu-i stătător, nici artistul nu poa- te fi egal cu sine, schimbările din- lăuntru și etapele in care ele se adună nu se suprapun peste filele calendarului ; nici ritmul și nici sensurile lor nu coincid cu mersul zilelor și nopților, dar au o va- loare mai mare și spun mai mult decît secundele și anii, tocmai pen- tru că artistul nu vrea să treacă, ci să rămînă. Pentru poet aceeași semnificație o are volumul, și exemple ilustre dovedesc deplin ce miraculos și irepetabil structurează acest timp interior haosul din magma voca- ției cuvîntului. Scoase din tipare- le volumelor și amestecate în afara oricărui principiu de coeziune, ope- rele lui Rilke, Arghezi. Blaga sau Nichita Stănescu nu cred că ar putea fi înțelese în intimitatea lor moleculară și nici în impresionan- ta lor arhitectură. Cine îi spune unui poet de unde începe și unde se termină o unitate a timpului său creator? Fără a face metafi- zică de doi bani, trebuie să ad- mitem că nu voința imediată și nici intenționalitatea explicită nu joacă rolul principal in ritmarea și cristalizarea momentelor vocați- ei. De aceea, poate, opera unor poeți care au trăit puțin si au o creație restrînsă cantitativ lasă impresia unei rotunjimi perfecte, în vreme ce operele ample pul- sează după măsuri ce par a se deschide către nesfîrșit. Simțul măsurii interioare ține de voca- ție ; un volum de poezie, ca și un roman sau o piesă de teatru, este o unitate, iar nu o colecție. Și nici nu poate fi despărțit în două sau mai multe părți ; a proceda astfel e un act de autotrădare. Citind recenta apariție editoria- lă a lui Constantin Ștefuriuc (Sin- gurătatea de după dragoste, Ed. Junimea, 1985), am avut, nu după multe poeme, impresia că reiau o lectură întreruptă. Comparîndu-mi notele de lectură cu recenzia de acum un an și ceva a volumului său anterior — Frumosul în piele Priveliști Nimeni nu-.și pune aripi să zboare nevăzut, nu se bucură singur'. Nimeni nu cîntă singur și nici un cîntec nu trece, neauzit. Nimeni nu cîntă proză Drum prăfuit Pornisem la un drum lung și, ca orice om prevăzător, mi-am luat toate cele de trebuință. Printre acestea și haine care să țină de cald și veșminte mai ușoare de ar fi dat vreo căldu- ră între timp. Toate erau curate, spălate și scrobite proaspăt, e- rau stropite cu parfumuri ale ierburilor frumos mirositoare. Cum s-ar spune, toate hainele mele erau haine mai degrabă de petrecere, de sărbătoare, de- cît haine de întins la drum lung. în sfîrșit, după cîteva ore de mers înainte, am ajuns pe coama unui deal și m-am oprit să mă odihnesc. Cu mine lua- sem și o ploscă cu rachiu pe care o țineam atirnată de cu- rea. înainte de a mă așeza, am tras o dușcă din ploscă și tocmai mă pregăteam s-o prind la lo- cul ei, cînd am auzit un glas în spatele meu : „Dă-mi și mie o gură de rachiu, drumețule!" M-am întors surprins, pentru că nu văzusem pe nimeni prin preajmă. în fața mea stătea un om aproape dezbrăcat și mur- dar, cu mîinile slabe și cu fața unsuroasă. L-am privit un timp, apoi mi s-a făcut milă și i-am întins plosca să bea. „Mulțumesc — mi-a zis destul de respectuos și de cuviincios, după ce a băut rachiul — eu ce-ți pot fi de folos, drumețule?" Cum putea să-mi fie de folos un asemenea om, m-am gîndit, și-am pus o între- bare numai ca să nu tac, numai ca să-i dau și lui satisfacția că-mi poate fi cu ceva de aju- tor....Cum e drumul mai de- parte ?“ „O, drumețule, drumul mai departe e foarte greu. E foarte greu în primul rînd pen- tru că merge în jos, cobori, co- bori și iar cobori, drumețule! Dar e foarte greu și pentru că e un drum prăfuit, mai ales pen- tru asta, da, da, e un drum plin de mult praf, de foarte mult praf, drumețule, și din cîte văd, nu prea ești pregătit pentru asta, drumețule, mai bine te-ai întoarce sau ai ocoli prin alt loc, pe alt drum!“ Am rîs de neîncrederea lui și nu i-am dat prea multă importanță : mi-am legat plosca de curea si am pornit. Nu după mult timp s-a iscat un vînt cumplit, stîr- nind o trombă uriașă, care m-a de tigru — am căpătat certitudi- nea că ambele exprimă unul și același moment liric al autorului, moment care ar putea sta sub ori- care dintre cele două titluri. Este vorba de o poezie confesivă ele- giacă sau nostalgică, -cu puseuri de tristețe mai acute și mai frec- vente în Singurătatea de după dra- goste, ușor comunicabilă și regla- tă pentru o cît mai largă accesibi- litate. Poezie a marii iubiri ema- nînd dintr-o mare iubire pentru CONSTANTIN ȘTEFURIUC: Singurătatea de după dragoste poezie amintind de cunoscutele versuri ale lui Philippide : „M-atîrn de line. Poezie, ! Ca un copil de poala mumii. / Să trec cu tine puntea humii"... Miezul liricii lui C. Ștefuriuc este, in ambele pre- zențe editoriale, dragostea ; în Fru- mosul.... afirma : „Dragostea este forma mea de curaj", firește, fiind vorba de curaj poetic ; in Singură- tatea..., intervin » o nuanțare : -Iu- birea. ca și poezia / Se cîntă la un singur instrument — / Inima". Poetul însă înscrie acest sentiment din care, practic, nu iese în nici unul din poemele celor două volu- me. într-un perimetru temporal și uman limitat : adolescența, înțelea- să ca stare de puritate, de ino- cență absolută. La această vîrstă, echivalentă cu starea de grație, eresul înseamnă abandonare sau dăruire, fără sentimentul păcatu- singur în univers! Nimeni nu plînge degeaba, Cine poate ști cît e bucurie și cît nu? Cînd se plînge împreună, s-aude un cîntec. Lucreția ANDKONIC încolăcit și m-a aruncat de-a dura la vale prin praful care-mi intra în gură. în ochi, în urechi, în piele, în nări peste tot. Lo- vit și istovit, după ce a trecut furtuna, mi-am dat seama că eram tot plin de praf, rupt, mur- dar, ca un cerșetor. Mi-am mai revenit, mi-am schimbat haine- le cu altele curate și, cu toate că fața, și mîinile îmi erau pli- ne de praf, nu mi-am murdărit prea tare noile veșminte. Am pornit din nou pe drumul care era un fluviu de praf și nu pes- te mult timp eram iar murdar și prăfuit din cap pînă-n picioa- re. „Trebuie să găsesc undeva o fîntină, am să mă spăl, am să-mi spăl hainele, dacă am pornit-o nu mă mai întorc". La o cotitură am găsit o fîntină și cîțiva oameni lingă ea. Am aler- gat lăsînd în urma mea un nor de praf. Cînd am ajuns am ce- rut să-mi dea și mie voie să scot apă din fîntînă. „Apă, a întrebat unul dintre ei, de unde apă?" „Din fîntînă, omule, ce-i așa de greu de priceput, voi nu tot apă scoateți?" S-a uitat lung la mine, s-a apropiat de fîntînă, a lăsat ciutura să coboare în adînc și- apoi a scos-o plină cu... praf. Nu-mi venea să cred ochilor, de aceea mi-am înfipt mîinile pînă la coate în praful din ciutură, răscolindu-1. „Ce faceți cu pra- ful ăsta?" „Ne răcorim cu el, c din adînc!" Disperat, mi-am băgat capul în ciutură, dar n-am simțit nici un fel de răcoare, mai mult decît atît, praful din fîntină mi-a făcut fața scorțoa- să, tare, nesimțitoare. Am ple- cat de la fintînă cu lacrimi în ochi și cu praful pe suflet, pe un lung drum, prin gropi și hîr- toape pline de praf, prin peș- teri de praf, prin vîrtejuri de praf, prin ploi de praf, prin ninsori de praf. S-a ales praful de mine, de planurile mele de drum, de încălțările și de haine- le mele. Am găsit totuși puterea să rog mai mulți oameni să se întoarcă, fiindcă, eu nu mai puteam, și să pună în vîrful dea- lului, acolo unde-1 întilnisem pe cel care-mi ceruse rachiu, o pancardă pe care să scrie : „DRUM PRĂFUIT". Sebastian COMANICI lui, al culpei sau al maculării. Ba- ricadat în inexpugnabila cetate a luminii selenare, refuză nu iubi- rea trupească, ci carnalitatea care și-a pierdut inocența primordială. Umbra aurie a lui Serghei Esenin tutelează permanenta nostalgie du- pă vîrsta al cărei simbol obsedant este mesteacănul, ca și la marele rus. Acesta trăia sentimentul ire- vocabilei pustiiri : „Seri, ah, seri albastre, nopți cu lună beată, Mîndru-am fost și tînăr și frumos odată...“ (traducerea lui G. Les- nea) ; undeva și Sadoveanu aderă la această stare : „Nopți cu lună, bată-vă pustia, / Eu cu voi mi-am prăpădit pruncia". Limbajul trăi- rii lui Constantin Ștefuriuc este mai frust și mai deschis : „Mă în- colțește luna ca un lup / Și ce su- av am fost și am crezut în ape, / Am răstignit ninsori de nopți pe trup / Și-o iederă cu sîni era a- proape. // Coboară Luna lin în lu- minări, / Mesteacănul îmi mușcă sîngele și-1 bate, / Un fum prea vinăt leagă depărtări / Poate chiar plîng, poate trăiesc, poate doar poate..." (Sfîrșit). Dar cel mai mult îl distanțează de magistri refuzul obstinat al renunțării îa starea de grație. „Fug de la domiciliu" (ti- tlu de poem) este, de fapt, eva- darea din maturitate înapoi în a- dolescență : „Noaptea mă încarcă O poezie grațioasă, efect al unei sensibilități diafane, cultivă Florin Muscalu în noul său volum.*: „Aflați, scumpă Doamnă / că eu sînt bine, ceea ce vă doresc / și Dumneavoas- tră..." sînt versurile cu care se deschide cartea și care devin em- blematice pentru discursul său liric, cantabil, cu apăsate nuan- țe de romantism: crepuscular. U- niversul poeziei lui Florin Musca- lu cantonează într-o zonă a dis- creției, a melancoliei calme, a ges- turilor reținute, controlate. De un- de și aerul elegiac predominant al textelor incluse aici ca într-o „len- tilă a zării" prin care desigur via- ța se vede altfel. Temele predilec- te devin în acest caz depărtările, amurgurile, peisajele campestre, re- licvele, păsările (prepelițe, mierle, „albatrosul mort" ori exoticul fla- mingo). Insatisfacțiile diurne chea- mă (in compensație) refugii ima- ginare („Trimite o scrisoare-ntr-o RECENZIE DOI POEȚI FOCSĂNENI » » sticlă / Ca vechii marinari în de- părtări") și deopotrivă dulcile re- verii ale altei vîrste („Pe pieptul tău răsăritenele clepsidre / Mau- solee dulci, mereu îndepărtate / Tn care dorm săruturi de copii"). Nelipsită de accente sumbre, at- mosfera se animă atunci cînd în prim plan e adus chipul femeii adorate : „Păstrez încă aburul ace- la auriu / Din jurul tău / Răsu- flarea de porumbiță înrourată / Cu sîni, în loc de gușă..." Deși nici erotica nu declanșează în poet e- lanuri șl combustii de mare ten- siune. Gustul amar al iubirii, al trecerii și risipei se decantează în neliniștitoare stări („Sînii ei o um- bră și un sceptru / Așezate ca la capătul de lume..."). Sînt însă ar- tificii ușoare incapabile să spargă întunericul apăsător. Poetul, care din cînd în cînd are nostalgia .ede- nului pierdut" („îmi este dor iar să mai văd plugarii"), se consideră (ca orice introvertit) un singuratic nevindecat, un rătăcit („Un Hamlet rătăcit", cum frumos o spune) într-o lume pe care, chiar dacă o înțe- lege, n-o acceptă. „Cine mai potco- vește astăzi prigorii?" se întreabă el, pentru a-și răspunde resemnat: „Numai eu, într-un foc precum zo- rii / / Mai aprind potcoavele-aces- te“. Din considerentele enunțate. Flo- rin Muscalu se aliniază în ariergar- da celor cîțiva post-romantici de azi care se mai încăpățînează să-și contemple nostalgiile și să le-mbra- ce-n haina parfumată a cuvîntului ales cu migală, visînd „o casă cu cărți răsturnată-n cîmpie", „o enor- mă, suavă corabie".......O corabie post-mortem a poeziei...". Tot focșănean, Dumitru Pricop** se află (temperamental și expre- siv) la polul opus, detașîndu-se net de colegul său. „Eu sînt țăran, am satul în tristețe", declară el fără echivoc, revendieîndu-se din stir- pea celor cu rădăcinile-nfipte în cu dorința / De a rămîne trist și tînăr / Chiar dacă lumina încă- runțește in copaci... / Adolescenții se coc și cad din cer în iarbă / Aici se sfîrșește bucuria / Fapt descoperit de poeți / Cînd aveau trupul ca un țipăt" (Scara și templul). Unul dintre cele mai bu- ne poeme ale volumului este în to- talitate un portret sintetic al ado- lescenței : „Ce trupuri curgătoa- re, ninse lin / Cu muguri tari de rouă, de privighetoare / Și rana mea de suflet și senin / O vînd luminii unei căprioare. // Caii zburînd din naștere în rai / Nu știu că moartea-i o poruncă / Pe bulevarde, slobozi, umblă cai / Se- rafici și candizi și încă..." (Serafici și candizi). Majoritatea motivelor pe care le cultivă poetul se leagă nemijlocit de psihologia adolescen- ței : alergarea, complexul neînțele- sului, solitudinea în puritate, do- rința de evaziune, aspirația către expansiunea eului. Și, bineînțeles, narcisismul ; într-un poem se spu- ne, după părerea noastră fără auto- ironie : „Dintr-o imprudență a nașterii sînt frumos / Și tînăr și cu trup de sticlă" și pentru a e- vita pericolele ce decurg de aici se cere în final : „Sărută-mă și re- nunț la bomba cu neutroni, / Să- rutâ-mâ, închide-mă-n sărut" (în- chide-mă-n sărut). Că ultimele două volume ale lui Constantin Ștefuriuc fac corp co- mun o dovedește și instrumentarul liric : mesteacănul, luna, zăpada, sînii, trupul, pasărea, sîngele, cri- nii, cărora li se adaugă, în ulti- mul, glontele (iubirii sau sîngelui). Rămîne și aici valabilă constatarea că pentru autorul Frumosului in piele de tigru cuvîntul poetic nu trăiește prin sine ci doar ca pur- tător al unei stări de suflet. Așa stând lucrurile, nu există indicii că poetul și-ar putea modifica vreo- dată arta poetică proprie. Se pare că, prin ultimele sale două volume, (care, cum am mai spus, aparțin de o unică etapă), Constantin Ștefuriuc a epuizat re- sursele proprii în interiorul temei adolescenței. E de așteptat, deci, ca poezia lui să se deschidă, de a- cum înainte, către alte orizonturi lirice, mai grave, mai grele. Mihail IORDACHF I0AN «WC brazdă („brazda, pedeapsa înaltă a neamului meu'j. Și, mai departe, în buna tradiție a poeziei de in- spirație rurală, acest crez-mărturie- „Mă dor părinții care nu-s decît / niște țărani / / Mă doare satul ca- re m-a născut / din uterul țarinii sîngerînde". O poezie bîntuită de scrîșnete și tunete, de neliniști și amăgiri, de umbre și vedenii mito- logice, o poezie ce năvălește ame- țitor și violent și care repetă. în- tr-o manieră caracteristică, marea lecție a înaintașilor. Dumitru Pricop („romantic, și ne- bun, și neguros") se vrea un expo- nent al „durerilor înăbușite", che- mat să facă lumină, odată pentru totdeauna, un fel de spadasin al cuvîntului tăios, necruțător („Pe via- ța scurtă care mi s-a dat / eu scriu dintr-o aleasă disperare"). „Răfu- ielile" sale lirice împrumută con- știent cunoscute ecouri argheziene: „pămîntul l-am schimbat pe limbă / și a cerneală carnea îmi miroase"), predilecția pentru expresia frustă, aparent necizelată, a ilustrului pre- decesor („Veșmintele de fum", „E- șantion", „Măscăriciul" „Liturghie profană"). La D. Pricop „verbul sîn- gerează" („poeții sînt niște seîntei de patimi"), biciuit neiertător spre a se face auzit în toată duritatea și exactitatea sunetului lui primar. O voluptate, o violență care-1 prind și care se convertesc în efecte meta- forice salutare Verbele ies bolo- vănoase, spuse în gura mare și pe nerăsuflate, fără dichisuri și pre- cauții, așa cum însăși viața cloco- tește în sîngele celui care le emite („Ce idol de cîrpeală tăvălită / mă ispitește ca un cer superb / cu grațiile clasei de elită / așa de- mbătrînită și coclită / îneît, cu a- morțeala sa, irită / chiar trista mea condiție de șerb"). Dar tristețea sună aici altfel. Poezia devine ca urma- re spectacol, o alta oglindă a frus- tării, un spectacol tragic în care măscăriciul (alter-egoul preferat) nu poate și nu trebuie să plîngă. Unda de ironie sarcastică, insinua- tă adesea, echilibrează jocul măș- tilor : „Lucid și sacru pînă la de- mență / eu stau uitat în vechea di- ligență / ce-au călărit-o viața, timpul, banii / cînd nici n-avea is- torie Focșanii". Prin vers poetul se eliberează de pedepse și de „datorii uitate", deși „pe un tărîm al dorului îndur / de cîteva milenii suferința". întreg a- cest travaliu constituindu-se într-o „frumoasă moarte prin cuvinte". Nedreptățit sau neglijat de cri- tici, Dumitru Pricop ni se pare a fi un poet mai mult decît intere- sant. Ion BELDEANU I *) Florin Muscalu : Puterea lu- nii, Ed. Junimea, 1985 **) Dumitru Pricop : Lacrima ar- lechinului, Ed Cartea Românească, 1985. Jurnal de sentimente Ce crize mai bîntuie lumea de simte planeta un vid în viscere criză de materii, criză de timp dar criză de cuvînt? luați-1 încet de subsuori cu puțin camfor il scoateți din leșin pudrați-! va mai contracta simpatii s-au dat în vinzare cîteva serii de strunguri cu comandă program pentru strunjit osii de cuvinte gramatica sfârșitului de secol XX include printre conjuncții și prepoziții , cîțiva lianți artificiali pe bază de rășini realizările în domeniul ultracuvîntului continuă cu circuite integrate de adjective s a redescoperit fuziunea verbelor neînsemnatului „ a munci" i se aduc îmbunătățiri substanțiale... nu, cuvintele nu vor intra în criză cuvîntul se dezbracă de cuvînt si trece pe la casa de mode. * ★ ★ în rafturile bibliotecii universale doar cîteva locuri libere și colburi seculare peste tomuri, un loc pentru o fantă de strigăt altul pentru potcoavele de argint ale lui Pegas nici un loc pentru noi sentimente lacrimi—stalactite pe cotorul unei coperți... cine lansează comandă pentru mărirea capacității? cine dă un ordin de casare riguroasă? vor veni pompierii secolului următor cu amenzi drastice, luați măsuri urgente domnilor custozi! ¥ ★ ★ în veacul acesta cînd la loteria lumii cîștigătoare ies doar numerele fatidice iar fruntea încrețită a continentului propriei negări se opune cînd vinele petrolului abia de pulsează la bursele occidentului moneda devine tot mai palidă și ne amenință o puternică inflație a sentimentelor de iubire vine poetul din suflet de fîntină purtînd curcubeul mănunchi de lumină * ★ ★ Dacă vă spun că arborii răsar asemeni constelațiilor asemeni bobului de rouă pe fruntea pruncului dormind, in mare taină, de după un orizont al lumii de după un orizont al seminței Arborelui și apun în tăcere... numai ce scurtă e ziua și ce zi e ziua Arborelui irepetabila. * ★ ★ Să simți cum picură rouă lumina în palme de grîne încolțite gîndul să-ți fie cu tălpile goale peste închipuită miriște la naiul căreia vîntul să cînte pînă cade soarele în luntrea din marginea cîmpiei și înfrățirea din miezul de nucă s-o presimți.„ * ★ ★ Peste ce miriște a obrazului îți mai porți gîndul să se-nțepe-n palmă lutul privighetorii spic demult s-a făcut cu greierii ai încheiat contract de concert la sală cu lampadare de licurici fumegînd lungi ploi tot leagă noduri peste vie de îi zvîcnește strugurelui tîmpla cuvintele ajung la tine triste ( și pe obraji li se prelinge fardul bat arămiu și stins clopotele castanilor cu sunete amorfe pe caldarîmuri ude cite-o feștilă de plop albește buza vineție-a orizontului ți se face dor de-un fluture multicolor în loc de lampă și de-o prognoză ceva mai optimistă mai ieri un clovn al memoriei ascuțea cu barda lunii țepușe stelare pentru eșafodul viselor și mai întrebi cine-a aruncat între vise și noi această despletire de ploi.,. Pagini bucovinene — II Jurnal (urmare din pag. 1) I tunci, se arată oameni mai mărunți, ba unii chiar detestabili în multe pri- vinți ca un Mitiță Sturdza. Ah, ah ! Mărețiile și mizeriile inteligenței. Ti- rania limitelor, pe care nu le putem «țfciecît arareori sparge și depăși, fiecare • trebuind să trăim cu vremea noastră, chiar dacă unii pe poziții mai înain- tate și mai progresiste, iar alții pe cele opuse. Dincolo de chestiunea în sine a băr- bii lui Ștefan cel Mare, s-ar putea face din acest material un revelatoriu studiu de psihologie socială, un stu- diu de metodologie, adică asupra mo- dului în care oamenii mai de seamă pot pune și rezolva, la un moment dat, problemele, precum și a felului lor de a argumenta, de a primi și respinge argumentele aduse de alții și cum une- ori adevărul iși face loc nu pe poarta mare, ci pe ușa din dos. Deci în cele ce urmează, te rog să urmărești atu problema discutată cit și reacțiunile, atît de deosebite și caracteristice, ale celor care participă la discuție. Reac- țiunile acestea sînt poate mai intere- sante și mai concludente asupra epo- cii pe care o voi evoca, asupra men- talității ei, întruchipată prin cîteva glorii de atunci, unele azi apuse, al- tele menținîndu-și prestigiul. Pînă la 1881, se credea că Ștefan cel Mare avusese înfățișarea unui sfînt as- cetic, slăbit de posturi și rugi, cu o barbă neagră. Așa îl înfățișase pe la 1832, într-o gravură mult răspîndită. Gheorghe Asachi, mare patriot, care înapoiat in 1812 de la Roma, unde și pictase și desenase, frecventînd și ate- lierul lui Canova, începuse să desfă- șoare la Iași cunoscuta-i activitate de animator cultural, făcind operă de ar- hitect. de inginer, de întemeietor de școală nouă în pictură și desen etc. Asachi s-a gîndit primul în țările noastre să răspîndească imaginile eroi- lor din trecut, ale marilor bătălii în care poporul nostru și-a arătat virtu- țile. apărîndu-se împotriva dușmanilor, astfel trezind conștiința națională cînd încă eram sub jugul otoman. Cu mina lui a desenat și gravat așadar chipul lui Ștefan cel Mare, trăgînd gravura la Viena. Mai tîrziu. s-a lăsat și de M pictură, și de arta gravurii, dar conti- nuind să inspire desenele altora, și fi- ind mai departe animator. Gravura lui Asachi. care înfățișează ca un sfînt cu barbă pe Ștefan cel Mare, s-a per- petuat decenii și nimeni nu se gîndea . că marele erou și ctitor ar fi putut ivea, în realitate, o cu totul altă în- fățișare. La 1875, Theodor Aman îl în- fățișează tot cu barbă și semănînd cu Mihai Viteazul în cunoscuta și medio- cra compoziție ..Aprodul Purice". De unde se inspirase Asachi, făcînd, in felul arătat, chipul lui Ștefan cel Ma- re ? Se pare că după un desen apocrif, aflat la mănăstirea Putna, opera ima- ginară a unui oarecare Vasile Popo- vici. Oricum, încă pe la 1881 asa era văzut Ștefan cel Mare, cum îl văzuse sau și-1 închipuise Asachi cu cincizeci de ani mai înainte. Așa stăteau lucrurile, cînd în toamna 1881, episcopul Romanului, Melchise- dec, un cărturar de seamă și acade- mician, face o călătorie la Cernăuți și acolo, vizitîndu-1 pe mitropolitul Su- cevei, Morariu, acesta ii arată cîte(va) vechi cărți bisericești, păstrate la mi- tropolie și provenind de la diferite mănăstiri bucovinene. însuși mitropo- litul Morariu habar nu avea ce cu- prind(eau) aceste vechi cărți cu minia- turi de pe vremea lui Ștefan cel Mare și a lui Petru Rareș. Melchisedec le cercetează și observă în Evangheliarul de la Humor, scris la 1473 din porunca lui Ștefan cel Mare, faimoasa miniatu- ră, infățișînd pe Ștefan cel Mare in genunchi, rugîndu-se în fața fecioarei. Miniatura este la sfîrșitul evanghelia- rului și arată un bărbat viguros, roto- fei la față, doar cu mustăți și nu cu barbă, un bărbat plin de energie spi- rituală și fizică, ce nu are nimic co- mun cu sfintul ascetic și cu barbă din gravura lui Asachi. Miniatura nu avea inscripție, dar era logic să fie a ace- luia care poruncise pentru mănăstirea Humorului scrierea evangheliarului. Melchisedec este convins că acesta este portretul autentic al lui Ștefan cel Ma- re și ține să comunice această desco- perire în forul Academiei Române. La 13 noiembrie 1881, Academia Ro- mână de la București ține, sub pre- ședinția lui Ion Ghica, scriitorul și me- morialistul, prima ședință pe această mult dezbătută chestiune. Episcopul Melchisedec arată cum a ajuns la des- coperirea adevăratei înfățișări a lui Ștefan cel Mare (în fond, aproape din întîmplare, căci s-ar fi putut ca minia- tura din Evangheliar să mai stea de- cenii necercetată și neidentif.cată, iar apoi să se piardă). Melchisedec a- nunță, în aceeași ședință, că mitropo- litul Sucevei l-a însărcinat pe pictorul Epaminonda Bucevski să scoată o co- pie de pe imaginea din Evangheliar, pe care o va trimite Academiei de la București. Istoricul Nicolae lonescu, fost minis- tru sub Cuza Vodă și mare orator pe vremuri, mi se pare frate cu alt om de seamă. Ion lonescu de la Brad, pi- onier în materie de democratizare a agriculturii și el însuși autor al unor scrieri nu numai economice, dar si li- terare (călătoria de la Constantinopole etc.) — mă căiesc că deși rudă cu a- cești doi lonești le cunosc prea puțin viața și încă nu am citit jurnalul de călătorie al lui Ion lonescu de la Brad — Bradul era locul din Roman, unde-și avea mica fermă experimentală — ei bine, N. lonescu se declară de acord cu descoperirea lui Melchisedec și cre- de că are dreptate. Da — așa trebuie să fi arătat Ștefan cel Mare, ca în miniatura din Evangheliarul de la Hu- mor și nu ca în gravura lui Asachi. leșan, lonescu, unchi al mamei mele, spune în ședință că imagina din Evan- gheliar seamănă cu chipul din fresca de la biserica Sf. Nicolae Domnesc de la Iași, ctitoria lui Ștefan cel Mare, h - serică încă nestricată de așa-zisele re- parații ale lui Lecomte de Nouy și pe care curînd avea să o „repare", ca și biserica episcopală de la Argeș, după metodele de atunci. Metode curente a- tunci în lume și care constau din a dârîma pînă în temelii monumentele si a le reclădi, ele pierzind astfel toa- tă patina vremii, pierzind mai ales frescele și tot ce fusese autentic. La fel a făcut și cu Trei Ierarhi de la Iași, unde însă pietrele sculptate cu atita măiestrie au fost cu pricepere puse la loc, pierzîndu-se însă și aici pic- turile murale. lorga a fost acela care s-a opus mai tîrziu masacrării între- prinse cu bune intenții și după metod? curente de către Lecomte de Nouy, e- levul marelui arhitect Viol/l/et Le Duc (nu garantez că se scrie așa). Ei bine, existînd încă pe pereți la Sf. Nicolae Domnesc de la Iași fresca vo- tivă — vei vedea îndată în ce fel păs trată — Nicolae lonescu o compară cu imagina evangheliarului și susține că Melchisedec are dreptate. La ședință, nu era de față Vasile A- lecsandri, președintele Comitetului în- sărcinat cu ridicarea unei statui (la Iași) a lui Ștefan cel Mare, din banii strinsi prin colectă publică, dar lo- nescu cere ca respectivul comitet să țină seama de noua descoperire și să ceară sculptorului parizian Fremiet să schimbe capul statuii, pe care tocmai o termina. Comitetul cheltuiește 120 000 lei pentru această statuie și desigur „va face noul sacrificiu in privința schimbării capului". In aceeași ședință, D.A. Sturdza, Mi- tiță Sturdza. istoric și el, dar foarte îngust la minte și celebru prin multe atitudini inconsecvente, mai tîrziu, ca șef al partidului liberal și îndelungată vreme prim-ministru, personaj de tris- tă memorie, rămas celebru prin faptul că s-a opus ca I. L. Caragiale să fie premiat la Academie, spunind că este autorul unei opere ..imorale" și care apoi zeflemisit de Caragiale, se răzbu- nă mai tîrziu. desființînd postul ce-1 deținea Caragiale la regia monopoluri- lor statului, ei bine, atunci Sturdza are o atitudine judicioasă și cere lui Lecomte de Nouy, care începuse lucră- rile la biserica din Iași să fie însărci- nat a scoate portretul în frescă al lui ștefan cel Mare, adică să-1 desprindă de pe perete, spre a fi păstrat undeva mai bine, chiar sub sticlă. Pe atunci, nu se știa că sticla strică frescelor. Abia atunci oamenii de știință, istori- cii, artiștii încep să-și dea seama că frescele votive oglindeau adevărul is- toric și nu erau imaginare. Pînă a- tunci. se crezuse în veridicitatea unei gravuri apocrife ca a lui Asachi și se ignorase valoarea documentară și is- torică a frescelor !! ! In ședința următoare, din 20 nov. 1881, la care încă nu participă acade- micianul Hașdeu. V. A. Urechia, isto- ric și pe atunci ministru al instrucți unii și secretarul Academiei, anunță că a pus pază la cafasul (locul corului, probabil o galerie adăugată ulterior șl care tocmai atingea o parte din fresca votivă), la cafasul bisericii lui Ștefar. cel Mare, de la Iași, ca nimeni să nu se atingă de imagina marelui ctitor Participă Ia ședință și Vasile Alecsan dri, cum am spus președintele comite- tului însărcinat cu ridicarea statuii de la Iași. Alecsandri mărturisește că deși nu a fost ..mulțumit" (adică convins, de chipul lui Ștefan cel Mare din e- vangheliar, s-a convins totuși de au- tenticitatea lui. cînd a privit imaginea din fresca de la Sf. Nicolae Domnesc de la Iași. Alecsandri își dă seama că Asachi si l-a închipuit cu barbă, că era vorba de ceva imaginar. Mai spu- ne că va plăti 12 000 sculptorului Fre- miet ca să schimbe capul lui Ștefan cel Mare, adică să nu-1 mai arate cu barbă, ci așa cum era in evangheliar și în fresca de la Iași. Lucrurile păreau deci desfășurîndu-se logic, cînd în a treia ședință apare marele, orgoliosul, genialul și imposibilul Bogdan Petri- ceicu-Hașdeu, care răstoarnă situația. Intr-adevăr, în ședința din 27 noiem- brie 1881, la care sînt de față, D. A. Sturdza, V. A. Urechia, N. lonescu, Titu Maiorescu și alți academicieni, vorbește mai întîi Sturdza și apoi ia cuvintul Hașdeu, pe atunci istoric ne- contestat, tiranizînd cu știința lui A- cademia, ca mai tîrziu lorga — nimeni nu îndrăznea să-i contrazică pe acești doi titani, geniali într-adevăr, cu bri- liante asociații de idei, cu intuiții sur- prinzătoare și unice, cu neobișnuit ta- lent literar, cu o vastă cultură genera- lă, dar și cu mari scăderi, mai ales datorită caracterului instabil și condi- țiilor vremii, care îi umileau, ademe- neau și jucau, uneori făcîndu-i cara- ghioși și slabi ca niște cetățeni tur- mentați ai lui Caragiale, devenind u- nelte ale regilor și politicienilor me- diocri, venali, diabolici, infinit mai cu picioarele pe pămînt decît un Hașdeu sau lorga — oameni care adeveresc deplin zisa lui Pascal că „într-un om mare totu-i mare, calitățile ca și de- fectele". Ei bine, Hașdeu contestă că figura din Evangheliar ar fi a lui Ște- fan cel Mare. Este a lui Petru Rareș, nu a lui Ștefan cel Mare, zise Hașdeu. Asachi a făcut portretul autentic al lui Ștefan cel Mare, și, în gravura lui, Asachi s-a inspirat după tabloul votiv din biserica de la Rădăuți (Milișăuți), unde Ștefan cel Mare era înfățișat cu barbă. Vei vedea îndată ce-i cu ima- gina aceasta. Fapt este că, într-adevăr, în fresca de la Rădăuți de la data a- ceea, Ștefan cel Mare purta barbă. Biserica a fost minată de armata ger- mană în 1917 și nu a mai rămas decît pisania, la Muzeul din Rădăuți. Fu- sese însă studiată și fotografiată de că- tre istoricii noștri înainte de distruge- rea din 1917. Și aici intervine firea pătimașă a lui Hașdeu, orgoliul său de titan, care nu admitea ca altcineva să știe mai mult sau altceva decît el, zeul, supraomul, genialul. Acest patriot, autorul lui „Răzvan și Vidra", dublat de un mare polemist (pamfletele antidinastice, far- sa făcută Junimii etc.) ajunge — pen- tru a-și susține teza că imagina din evangheliar nu-1 înfățișează pe Ștefan cel Mare — să susțină că biata gravură a lui Asachi, convențională, fără viață, înfățișînd un sfînt ascetic, aplecat asu- pra sa, îi descrie mai veridic firea și faptele decît imagina energică, lu- minoasă, concretă din evangheliar. Hașdeu recunoaște că în gravura lui Asachi, Ștefan apare ca un călugăr, dar ca un călugăr viclean și Hașdeu apasă pe adjectivul viclean, spunînd că viclean a fost într-adevăr Ștefan. în- șelînd pe dușman în bătăliile sale etc. E îngrozitor argumentul 1 Pentru teo- ria cunoașterii, pentru felul cum poate argumenta un om, cum se convinge sau nu de un lucru, atitudinea aceasta ar putea fi comentată pe zeci de pagini. Va să zică un istoric erudit ca Hașdeu, care știa despre marele erou al creș- tinătății atîtea (desigur nu cîte știm noi azi, căci pe atunci cronicile nu erau toate descoperite, nu se știa cîte interpolări s-au făcut etc.) ajunge să susțină în fața un(ui) for de savanți (cîți erau și cum erau pe atunci) că Ștefan fusese în primul rînd un vi- clean. De ce ? Pentru ce motiv ? Pen- tru a nu da dreptate de cauză lui Mel- chisedec și celorlalți, care își permi- seseră sau soarta le permisese să afie ceva care el nici nu bănuise, el. atot- știutorul Hașdeu 1 Așa făcea mai tîr- ziu, cîteodată, și lorga, paralelismul fiind foarte relevant între ei, în mul- te privinți. Curios, Hașdeu vede că Ștefan apare ca un sfînt convențional — ca un „călugăr" cum zicea el, în i- maginea lui Asachi, deci nu ignora în totul realitatea — dar îndată intervi- ne cu ingeniozități subiective, făcînd teoria ad-hoc cu „viclenia" acestui u- riaș, care adesea singur a stat împo- triva celor mai puternici si, într-a- devăr, vicleni dușmani ai țării lui și ai Europei și dacă în tactica luptelor sale a folosit desigur și înșelătoria — atrăgînd trupele otomane la cîmp des- chis, unde nu puteau folosi artileria, ca împotriva unei cetăți în care voevo- dui s-ar fi claustrat cu oastea unei cetăți, preferind războiul mobil, cum am zice noi azi, iar la Codrul Cos- minului a folosit de asemenea înșelă- toria, făcînd din arbori oșteni aliați ai oștenilor-oameni, mișcînd pădurile ca Shakespeare în Macbeth — în orice caz, nu viclenia este calitatea domi- nantă a marelui domnitor și ctitor. Dar în focul discuției și pentru cauza orgo- liului său, istoricul Hașdeu nu pregeta să deformeze adevărul istoric. Ah, mi- zeria inteligenții la cei care au un in- dividualism necălăuzit de adevărata știință și mai ales la un om totuși de știință și erudiție ca Hașdeu ! Și pentru a impresiona pe colegii de Academie, mai vine Hașdeu și cu alte argumente, acestea tehniciste, cu care de obicei proștii și naivii pot fi con- vinși. Iată asemenea argumente : mi- niatura din evangheliar nu se potri- vește ca stil și culoare cu alte minia- turi înfățișînd pe evangheliști, cu scri- sul caligrafilor, că deobicei asemenea miniaturi se pun în fruntea cărții, iar aici miniatura este la urmă, deci adă- ugată ulterior, pe vremea lui Rareș și pe Rareș îl înfățișează ea și nu pe Ștefan etc. Dar portretul din evangheliar se po- trivea totuși cu portretul din fresca de la Iași — i se atrage atenția, deci două imagini contra una și acelea oricum mai vechi. Hașdeu nu se sperie de un asemenea argument, într-adevăr greu. Fresca votivă de la Iași, zice Hașdeu, nu-i din timpul lui Ștefan cel Mare, e ulterioară, căci ce caută în ea și fi- gura Eudoxiei din Kiev, prima soție a lui Ștefan cel Mare, moartă înainte de zidirea bisericii de la Iași (cînd el era căsătorit a treia oară, atunci cu Maria Voichița, fiica rivalului său muntean, adaug eu, spre precizare). Dacă alături de Ștefan stă Eudoxia, în fresca de la Iași, înseamnă că-i mai nouă._Nu se dumirea Hașdeu că la Iași Ștefan se gîndise la vreun eveniment mai vechi din viața lui — la chestiuni de fami- lie, așa cum sugerează pisania, pe care Hașdeu nici nu o ia în considerație etc. . Considerații asupra așa-ziselor figuri de stil I 1. Termenul (expresia) figuri de stil, sau, simplu, figuri, aplicat ex- primări, a fost creat în antichitate și anume de către greci, care însă făceau distincția între figuri și tropi, adică separau tropii de figuri, deși distincția nu era pentru ei totdeauna clară. Primele studii asupra figuri- lor de stil se datoresc lui Aristotel și Teofrast, dar considerații despre ele avem și la cîțiva filozofi ante- riori. După cum aflu din Richard Volkmann, Die Retorik der Griechen und Romer in systematischer tber- sicht, (ed. a III-a îmbunătățită, Lei- pzig, 1885, p. 456—457), abia Gor- gias cel nou, profesorul fiilor lui Ci- cero, a dat prima expunere monogra- fică asupra figurilor de stil. El a scris o lucrare întinsă în patru cărți, „Despre figuri", din care s-a păstrat M parte în traducerea latină a lui Ru- tilius Lupus. După aceea s-au mai scris în antichitate încă vreo cîteva tratate despre tropi și despre figuri- le de stil, unele pierdute (vezi Volk- mann, p. 457—459). La greci „schema" însemna „mod de a fi", în special „al unui corp ma- terial", apoi „înfățișarea exterioară a unei persoane". Deci cuvîntul s-ar fi referit la toate înfățișările limba- jului, adică și la limbajul lipsit de calități artistice. Platon vorbea de- ja de „schemata tes lexeos" Tț? „figurile vorbirii". La la- tini termenul care traduce pe „sche- ma", anume figura, apare la Ci- cero, IDe optimo genere oratorum, 141 apoi la retoricienii următori. Dar Cicero utilizează și formae (Brutus, 17, 69) sau lumina sau împreună for- mae et lumina (De oratore, 181). In De institutione oratoria, IX, 1, 49 Quintilian definește figura astfel ; conformatio quaedam orationis re- mota a communi et primum se affe- rente ratione; sau (1, 14): figura sit arte aliqua novata forma dicer.di. Tropii (gr. „tropos", „mod", „manie- ră" și „mod al exprimării") erau i- dentificați deja din antichitate cu transferurile de sens. Termenul apa- re la greci cu sensul de „mod de a se exprima", „de a vorbi", „stil". La- tinii traduceau pe „tropos" cu „mo- tus" căci primul sens al cuvîntului „tropos" era cel de „direcție în miș- care", dar ei recurgeau și Ia tropus, împrumut din greacă; ei defineau a- ceastă categorie de fapte de expre- sie în felul următor (Quintilianus, VIII, 6, 1): verbi vel sermonis a pro- pria significatione in aliam cum vir- tute mutatio (vezi Volkmann, p. 415 —416). Scaurus îi definea (după Vol- kmann, 416) mai bine: tropus est dic- tio translata a propria significatione ad non propriam (per) similitudinem necessitatis aut cultus gratia. După cum se vede, la origine nici unul din cei doi termeni nu era per- fect adecvat să exprime cele două categorii de procedee de stil pe ca- re ei au început a le exprima. Astfel termenul „schema" este întrebuin- țat de Aristotel nu numai cu acest sens, ci și cu cel de „formă metrică", ceea ce era foarte firesc. Că o dis- tincție între cele două categorii de procedee de stil se poate face este clar: figurile ar fi înfățișări ale as- pectului material dar și spiritual al vorbirii, în special ale discursurilor și operelor literare; tropii ar fi trans- feruri, adică modificări de înțeles ale cuvintelor și ale unor sintagme. Căci deja în antichitate se înțelegea că tropii și figurile se întind și la unitățile de vorbire mai mari decît cuvîntul. (După cum se știe, unul din scopurile cărții lui Ricoeur. Me- tafora vie, este acela de a dovedi că figurile de stil se întind și dincolo de cuvînt, anume la propoziție sau frază (dar locul era admis deja din antichitate și este admis și de Pier- re Fontanier). Distincția s-a păstrat pînă astăzi, dar nu de către toată lumea. în secolul al XVIII-lea Du- marsais a scris un tratat despre tro- pi, cu excluderea celorlalte figuri de stil. După cît se pare — cel puțin așa spune Ricoeur, Metafora vie — Pierre Fontanier este cel care a in- tegrat tropii între figurile de stil, numite însă figuri ale discursului, ale vorbirii. Opera acestuia, Les figures du discours, 1830, (publicată într-o nouă ediție de Gerard Genette, Pa ris, 1968) expunea o teorie amplă a figurilor de stil. Abia în vremea din urmă, după 1950, figurile de stil au fost studiate cu aceeași pasiune. Cartea a fost tradusă în românește sub titlul Figurile limbajului, Bucu- rești, 1977). Nu știu dacă în lunga perioadă care se întinde de la sfîr- șitul lumii antice pînă în secolul al XlX-lea tropii au fost integrați în genere la figuri. Dar, cel puțin în- cepînd cu Fontanier, cei mai mulți cercetători au numit si tropii figuri de stil. De unde și expresia de sens figurat al unor cuvinte; căci sensu- rile figurate rezultă numai prin tropi. Termenul sens figurat este atît de înrădăcinat în studiile de stilistică, îneît va fi greu să se re- nunțe la el, deși el nu se justifică defel: de ce figura e altceva decît sensul propriu? Chiar in antichitate termenul a ajuns să denumească nu- mai abaterea artistică de la limbajul obișnuit; deși în limbajul obișnuit e o modalitate a vorbirii, o figură. Termenul figură de stil are un concurent: structuralismul american (de după 1925) a introdus pentru -sens propriu" și „sens figurat" alte exprimări: denotație și connotație. Trebuie să spunem însă că ultimul termen, connotație, spune mai mult decît termenul figurat; căci el se re- feră și la aspecte ale cuvîntului sau sintagmei care nu-s sensuri, ci evo- că un anumit mediu social, sau un anumit mod de a vorbi. Astfel, fap- tul că avem cuvinte cu valoare poe- tică (estetică) deosebite de cele nor- male, că slovă, cu sensul „literatură" sau „icoană" cu sensul „imagine" este o connotație și este dată odată cu sensul propriu. Tot așa, termenii amant(ă) pentru iubit(ă), mold. ca birdan pentru burtă, chiar burtă pentru stomac, rufe cu sensul „len- jerie" au connotația de vulgar. De- sigur, în loc de figurat s-ar putea spune: poetic, estetic, artistic, chiar: familiar, solemn, cult, popular, ar- gotic. Dar, poate, este cazul să ră- mînem la termenul figurat cu acest sens, și, în conformitate cu aceasta, să integrăm la figurile de stil și tro- pii. De altfel acesta e și azi modul mai general sau chiar general de a vedea lucrurile. Studiul Iui Fontanier pune impor- tantele probleme ale înregistrării tu- turor figurilor de stil, ale clasificării lor și ale definiției lor cît mai co- recte, cît mai exacte. EI distinge șase clase de figuri: figuri de sem- nificație, figuri de expresie, figuri de construcție, figuri de elocuție, fi- guri de stil și figuri de gindire. Nu e cazul să discutăm această cla- sificare, care nouă ni se pare eronată. De altfel, chiar numai limitîndu-ne la termenii între- buințați pentru a denumi aces- te categorii, ea apare oricui eronată sau ca utilizînd în mod arbitrar unii termeni: ce pot însemna aici figuri- le de stil, cînd toate sînt figuri de elocuție și de stil, și figurile de gîn- dire, cînd sensul este și el gîndire? Dar în lucrarea sa pare a se găsi primul efort modern mai însemnat de clasificare a figurilor de stil, și definițiile date figurilor de stil sînt, în unele cazuri, mai bune decît ce- le anterioare. Problema este reluată în vremea noastră de diverși cerce- tători. care au inovat mult în studiul figurilor de stil. Demersul acesta, multiplu, se integrează într-o acțiu- ne mai largă, de reluare și renovare a retoricii antice, medievale și mo- derne. Nouă ni se pare că soluțiile date nu sînt întotdeauna cele mai indi- cate, ele comportînd multe erori și o terminologie în mare parte nepo- trivită, fără șanse de a fi urmată de alți cercetători. Bineînțeles, găsim în lucrările noi și multe idei intere- sante și juste. Munca de restructura- re a vechii retorici și stilistici tre- buie reluată, dar încă nu e clar cum ra arăta pînă la urmă noua retori- că. încercarea noastră se înscrie pe aceeași linie. Vom1 căuta să separăm cîteva clase de figuri de stil, cîteo- dată altfel decît s-a făcut pînă acum și să arătăm, cîteodată mai exact decît s-a făcut pînă acum, natura lor. Vom aduce aceste puncte de vedere noi, fără a ne preocupa în- totdeauna de a indica paternitatea ideilor. Exprimăm speranța că a- ceste puncte de vedere vor contribui la lămurirea problemelor fundamen- tale ale teoriei figurilor de stil. 1 G. IVĂNESCU [II — Pagini bucovinene TEATRU CONSEMNĂRI „Rămas bun în iunie66, ' .. sau, asa cum apare pe afiș, „Adio, studenție", este titlul uRimei premiere a tînăju’uî „colectiv" teatral sucevean. Opțiunea pentru piesa lui Vampilov poate fi explicată prin convergența mai multor factori, mai mult sau mai puțin ipotetici, dorința directorului de scenă de a valorifica, pe cît se poate integral, o trupă, în majoritatea zdro- bitoare tînără (ca și în spectacolul pre- cedent, de altfel), nostalgia secretă după o etapă existențială proaspăt de- pășită, dorința de afirmare pe un te- ren minat și pentru profesioniștii cu o mai bogată experiență, conjugată cu o anumită presiune a unui snobism repertorial („se poartă Vampilov") și, credem că nu în ultimă instanță, ana- logia sugestivă dintre două destine au- reolate tragic și a căror adevărată glo- rie este cea postumă : tînărul drama- turg siberian, dispărut tragic și tim- puriu și foarte tînărul poet din Măli- nii Sucevei, dispărut la fel de stupid și de tragic, în plină înflorire a talen- tului, cum se zice. Ca text, primul, după știința noas- tră „Rămas bun în iunie" (ne încă- pățînăm să rămînem la titlul inițial), schițează, evident cu ezitările și con- tradicțiile inerente începutului lini- ile de forță ale ceea ce critica este ''—animă a numi „teatrul lui Vampi- lov", ințelegind prin aceasta nu un ansamblu de piese, de (pre)texte dra- matice, de meditații scenice, de eseuri sau de experimente, ci o coerență in- terioară a viziunii asupra lumii, mar- cată de o omogenitate a universului tipologic, analizată cu luciditate dar și cu compasiune, predilecția neascun- să pentru un anumit mediu — cel de provincie — care generează, în bună descendență cehoviană, un dramatism autentic, resorbit însă de discursul scenic care acordă o șansă democra- tică evoluției personajelor, instaurînd, într-un ton discret moralizator dimen- siunea etică drept unic criteriu de valorizare a umanului. Regizoral vorbind, atracția pentru teatrul lui Vampilov constă în mobili- tatea textului dramatic, adică în po- sibilitatea de permutare a rolurilor, în accentul așezat pe un caracter sau al- tul. Ideal pentru un regizor care își dorește, firesc, propriul său Vampi- lov cu condiția ca ierarhia pesonaje- lor, în propria sa viziune, să n-o con- trazică pe cea stabilită de jocul sce- nic, în cursul spectacolului. Ori, mon- tarea Cristinei loviță paralizează exact în acest punct, senzația ultimă fiind de incongruență de ezitare în stabili- rea pre-eminențelor caracterelor. In- teresul pare a se deplasa, la prima ve- dere, Spre cuplul Kolesov—Tania, tan- demul Radu Duda (felicitări sincere pentru premiul de la Costinești) — Carmen Tănase achitindu-se mai mult decît onorabil de prestația scenică, dar căzînd adeseori, (și vina nu le re- vine în întregime) în zona unui lirism facil, periferie. Aceeași senzație de contre-emploi o dă și distribuirea Adei Gârțoman, o mai mult decît veritabi- lă actriță de dramă, care a dat rolu- lui Masei o dimensiune dostoievskiană, absolut fără fisuri, dar discordantă cu proiectul regizoral. La fel, Boris (Con- stantin Florea) și Zolotuev (Sebastian Comănici), actori de mari resurse, ca- re instituie o ierarhie interioară a per- sonajelor, diferită și, credem, supe- rioară, de cea propusă nouă, cel puțin ca intenție, de regizor. Corect, sobru, în rolul Rectorului, Liviu Manoliu este deservit de dimensiunea lipsită de nuanțe a rolului. Exuberantă, stăpînă pe mijloacele de expresie — Mioara Ifrim, în Studenta frumoasă, rol in- grat, dar care impune o prezență scenică remarcabilă. Șarjînd puțin, atît în sensul neverosimilului cît si al u- nei prize facile la public, Cristian Ro- taru, în rolul milițianului, dar impe- cabil intr-un rol la fel de redus, cel al Studentului sobru. Riguros subordonați rolului, dar cam atît, amputați într-un fel de posibilitățile lor reale, Frolov și Bukin (Dorit Zaharia și Adrian Pă- durarii), ultimul avantajat de text și de situația de protagonist al inciden- tului ce declanșează conflictul. La fel, corect din punct de vedere al econo- miei scenice, Bogdan Gheorghiu în rolul lui Safranski. Excelente partitu- rile secundare ale Pușei Darie și ale Marinei ștefanache (secretara organi- zației de tineret și Studenta severă). Scenografia Kodicăi Porumbel este în ton cu universul evocat, menținîn- du-se cu discreție ca o ramă care de- limitează, dar și protejează evoluția caracterelor. In concluzie : „Adio studenție" nu este egal cu „Rămas bun în iunie". Nu este vorba de o infidelitate față de text, care poate fi creatoare, la urma urmei, ci de succesul unor actori, ex- celenți, dar nu al unei trupe în sen- sul comun dar și nobil al cuvîntului. (Aceasta este și explicația ghilimelelor din rîndurile de început). Adăugată la bucuria de a te găsi într-o nouă casă a Thaliei, se cuvine a fi și amărăciu- nea (semnul invers al unei mari iu- biri!) de a constata că, exact ca în teatrul lui Vampilov, fiecare evoluea- ză. de altminteri, excelent în cele mai multe cazuri, sau onorabil cel puțin, pe cont propriu. Ceea ce nu-i puțin lucru dar, pînă una alta... e păcat! Viorel DARJA Voronețiana X Concursul național de artă plastică, „Voronețiana", organizat de către Co- mitetul Județean de Cultură și Edu- cație Socialistă Suceava și Uniunea Artiștilor Plastici, dedicat artiștilor profesioniști din întreaga țară, și-a încheiat cea de a X-a ediție. Competi- ția, aparținînd în acest an graficieni-, lor. a reunit pe simezele secției d ’ artă plastică a Muzeului Județean Su- ceava 47 de autori, mai toți tineri, din 18 județe și din Capitală, care au ex- pus 91 de lucrări. Juriul a decernat următoarele premii: — Marele premiu Voroneț, Dinu JIu- meniiic. din Bacău, pentru lucrările : „Compoziție 1“ „Compoziție II"; — Premiu U.A.P., Ana Iliuț, din București, pentru lucrările „în livadă" și „Fluierași"; — Premiul C.C.E.S., Lucia Pușcașii. Suceava pentru lucrările : Studiu de plante" și „Poartă românească"; — Premiul 1, Constantin Catargiu, Timișoara, pentru lucrările „Reflexie 1" și „Ring"; — Premiul II, Petre Petrescu, Pia- tra Neamț, pentru lucrarea „Etnogra- fică" ; — Premiul III, Liliana Grecii, Bo- toșani, pentru lucrările : „Mesaj I", „Mesaj II"; — Premiul opiniei publice, Tîbcriii Moruz, Suceava, pentru lucrarea „Iar- na". (M.M.) T.V. Ștefanelli și Puțin și insuficient de convingător a fost pusă în valoare activitatea literară a lui T. V. Ștefanelli, „scriitor fecund", de la care au rămas poezii, povestiri (unele destul de interesante), nuvele, schițe umoristice, traduceri și adaptări publicate în reviste și calendare efe- mere, uitate astăzi, sau greu accesibile. Dar versurile (modeste) încredințate „Convorbirilor literare", sînt, datorită prestigiului revistei, in măsură să a- tragă mai lesne atenția cercetătorului literar. Autorul însuși, absorbit de ac- tivitatea cotidiană (de magistrat) și de studiile sale de istorie (pentru care a și fost primit, în anul 1910, în Acade- mia Română) nu și-a valorificat edito- rial producția literară, în speță proza, așa îneît nu trebuie să ne surprin- dă faptul că istoriile literare de an- vergură națională abia dacă îi pome- nesc numele, sau îi menționează doar prețioasele Amintiri despre Emines- cu, apreciate, de altfel, ca atare. Isto- riile literare cu caracter local (ca a- ceea a lui Constantin Loghin) sau stu- diile de istorie literară apărute în publicații „provinciale", trecînd, ade- sea. neluate în seamă, nu reușesc să stabilească, pentru un scriitor modest ca T. V. Ștefanelli, un loc (cuvenit) în istoria literaturii române. Numai o ediție pertinentă, de tipul celor din colecția „Restituiri", ar putea supune unor discuții și aprecieri adecvate si pe acest scriitor bucovinean acoperit, pe nedrept, de o uitare aproape ab- solută (dacă exceptăm menționatele Amintiri despre Eminescu). Versurile lui T. V. Ștefanelli au mai degrabă un caracter ocazional. Să re- ținem că imnul Societății studențești „Arboroasa" a fost compus de Ciprian „Direcția nouă" Porumbescu pe un text literar de T.V. Ștefanelli (căruia această societate îi datorează mult : de la inițiativă, elabo- rarea statutelor, sistemul organizatoric și pînă la desfășurarea propriu-zisă a activității). Ștefanelli aduce la Cer- năuți suflul național și întreaga expe- riență dobîndite la școala „României June" din Viena, al cărei secretar fu- sese o vreme, în perioada studenției, cind acolo se afla și prietenul său Mi- hai Eminescu (eu care se cunoaște din timpul studiilor gimnaziale de la Cer- năuți). Dacă versurile lui T. V. Ște- fanelli publicate în „Convorbiri litera- re" sau în calendare bucovinene „sînt fără valoare notabilă", făeînd „dovada lipsei de vocație în ale stihului" (v. Constantin Mohanu — Prefață la Te- odor Ștefanelli, Amintiri despre Emi- nescu, Iași, Ed. Junimea, 1983, p. 30), nu avem totuși dreptul să le ignorăm și să le considerăm lipsite de orice semnificație. în favoarea unei atari opinii pledează și un manuscris inedit, intitulat Declarație de amor, semnat: T. V. Ștefăniu, care datează din pe- rioada studiilor vieneze (1870—1873), conținînd o parodie umoristică în care șarja e dusă pînă la grotescul grosier de extracție culinară, vis-a-vis de ma- nufactura „lirică" cu care poetaștr.i vremii sufocau conștiința publică, a- menințînd, cum aprecia Maiorescu, „a falsifica judecata publicului și a îneca lucrările cele bune" (subl. D.S.) Fire jovială, cu o vădită înclinare spre umor, T. V. Ștefanelli prezenta, în ca- drul „programelor vesele" ce încheiau ședințele literare de la „România Ju- nă", versuri cum sînt cele de mai jos, care făceau deliciul asistenței. Mai mult decît atîta, după cum se poate vedea și din textul inedit pe care-1 publicăm (în conformitate cu uzanțele ortografice și de punctuație actuale), T. V. Ștefanelli împărtășea și susținea un necesar program de ideo- logie literară, cu ferme intenții de era- dicare : stîrpirea inflației de macula- tură prozodică împotriva căreia men- torul „Junimii" ieșene protesta cu atît de îndreptățită vehemență, îndeosebi în studiul Direcția nouă in poezia și proza română (1872). Reacții de un a- tare calibru alimentează conștiința ar- tistică autentică a epocii (a se vedea în acest sens atitudinea lui Eminescu, Caragiale, Macedonski, Hașdeu ș.a.) că- reia i se raliază toate spiritele carac- terizate printr-o doză de (cel puțin e- lementar) bun simț literar-artistic, cum este si cazul lui T. V. Ștefanelli, a că- rui poziție este relevată în textul ine- dit pe care îl reproducem în continua- re, precizînd că îl considerăm un mo- dei de atitudine spontană față de me- tehnele „lirice" mult prea abundente în literatura noastră prin deceniile a) șaptelea, al optulea ale secolului tre- cut. Despina SATCO DECLARAȚIE DE AMOR Te iubesc, copilă dragă, Te iubesc cu foc și pară. Picptu-mi bate, fără șagă, Ca lătocul de la moară. Dinți-mi dirdîie din gură, Inima mi se pîrleste. Și tu n-ai o căutătură Pentru cel ce te slăvește? Dragostea mă tot hurducă, Limba-n gură mi se leagă. Pravoslavnică duducă, Ah! nu crede că fac șagă! I Tu ești slava vieții mele. Ești smintină-ntre copile, Ești un înger cu mărgele. Ești lumină-ntre feștile. Ești arhanghel cu frizură. Ești minune pămîntcască. Te iubesc ca pe-o friptură Delicată, românească. I De mi-ar pune înainte Găluște, strudel cu mere Și tava cu plăcinte Și un Krugel bun de bere, Eu atunci, pe a mea cinste, La ele nu m-aș uita, Ci, cu inimă fierbinte, înghițesc dragostea ta. Oh, arhanghel proslăvite, Acum vezi cum te iubesc ; Nu mă uit nici Ia plăcinte, După tine mă topesc. Mă topesc, cum se topește Untul printre colțunași, Inimioara-mi zbirnîiește La surîsu-ți drăgălaș! • Precizare Cititorul articolului intitulat Masca și umbra II, publicat în „Pagini buco- vinene / Convorbiri literare" nr. 8 a.c. va fi avut ocazia să remarce numărul mare al greșelilor de tot felul, cînd comice, cînd triste din textul acestuia. Ca autor, s-ar cuveni să produc acum o necesară erată — dacă n-aș ști, din experiență, că nimeni sau aproape ni- meni n-are timp și nici răodare să revină la un text o dată citit pentru a face îndreptările de amănunt pe ca- re ar fi fost bine să le facă altcineva, atunci cînd trebuia, adică la corectură. îmi iau totuși îngăduința să amin- tesc că nu sînt' prima victimă a unor^l asemenea supărătoare neglijențe ; una^M dintre acestea, cu cîțiva ani în urmă.^J m-a și determinat să public în Tribuna o altă „precizare"... Revin, așadar, pentru a observa că dacă, așa cum a- tirma cineva, într-un recent interviu estival, nu e deloc de invidiat sarcina celui ce trebuie să corecteze greșelii-^ unor autori nu tocmai stăpîni pe lim^^ ba română, nici situația descrisă de noi nu e mai fericită. Radu MAREȘ • Prezențe Deci, cu frică și sfială, Genele mi le ridic, Tremurînd de zăpăceală. Te iubesc și mor îți zic. Ah! duducă fii deci bună Și te-ndură de-al meu chin, Drege-ți glasul ca o strună, Dă-mi mina și zi amin! Revista „Das Boot" care apare la Ilerne în R.F. Germană publică în numărul din iulie—septembrie un gru- paj din lirica ucraineană din R.S. Ro- mânia în reușita traducere a poetului Klaus Stephani. Printre autorii pre- zentați de trimestrialul vest-german se numără și poetul sucevean loan Ne- griuc cu poezia „Frtiher Morgen" (Di- mineața devreme) din volumul „Flori de metal" apărut la Editura Kriterion în anul 1983. (S.V.) • Premiu CĂLĂTORIA „STEJARULUI" SPRE SOARE-APUNE (urmare din pag. 1) I rian Palade va deveni, simplu, Mario) și-1 vor considera prieten. Sîntem ca- zați la nn colegiu, „San Liligi". Pro- gramul de somn nu mai poate fi res- pectat. în toți s-a instalat o nerăbda- re, o febrilitate. Și o emoție nouă, ca- re trebuie convertită, și este, chiar în curtea colegiului, în primele repe- tiții. Gheorghe Pîțu, directorul Cămi- nului Cultural din Cașvana, o cînd cu ochii pe dansatori și fluierași, cînd pe ceas : spectacolul fiecărui grup, în con- curs, nu trebuie să depășească 20 dc minute. Seara participăm cu toții la o întilnire „neoficială", în care, prin limbajul universal al cîntecului, al dansului și sub semnul dominant al ti- nereții, facem cunoștință cu o parte din „rivalii" noștri: finlandezii, ungu- rii, turcii, grecii, iugoslavii. Prima sea- ră din cele patru, asemenea, de neui- tat ! Vineri, 23 August. In România c sărbătoare, e sărbătoare și în suflete- le noastre și ziua aceasta, a intrării în concurs, începe cu sentimentul incon- fundabil al unei coincidențe purtătoare de noroc (Cine spunea „Nu, nu, coinci- dențele nu Sînt întîmplătoare !“ ?) : grupul sucevean „Stejarul" din Cașva- na va evolua pe scena Teatrului Ten- da, reprczentînd țara, în cea mai Scumpă zî a ei. Prioritate au, desi- gur, iarăși repetițiile. Intii în curtea colegiului, apoi Ia Teatro Tenda. înăl- țat ca o imensă păpădie în curtea ce- lebrului castel gorizian. Puțind să lip- sească de Ia acest moment, interpretul găsește prilejul unei vizite în castel, cu un popas mai îndelung in expoziția deschisă nu de mult, „Gianbattista Tie- polo — II segno e l’enigma". Clipe mi- nunate, precedate în dimineață de par- ticiparea, împreună cu alți reprezen- tanți ai grupului, la deschiderea lucră- rilor celui de-al 12-lea congres inter- național de folclor, ale cărui dezbateri aveau în vedere, de data aceasta, „Me- tode de lucru și cercetare în sfera tra- dițiilor populare". Sîntem înconjurați de cunoscători ai folclorului nostru si auzim des exprimată părerea de rău pentru absența, din acest an, a apre- ciatei noastre specialiste în domeniu, prof. Emilia Comișel. După-amiază ne aduce încă doi prieteni ai României, ai culturii sale populare : Franca Ve- ronese, membru al Comitetului de or- ganizare a concursului, și Maurizio Corchia, celălalt însoțitor al grupului nostru. „Ce mai e nou pe la voi ?“, sîntem întrebați cu afectuoasă amiciție. Ei, de ne-ar ajunge timpul să Ie po- vestim pe toate ! Dar timpul e zgîr- cit, a și venit seara cu clipele tulbu- rătoare ale ridicării pe catarge a stea- gurilor celor 12 popoare reprezentate în concurs. Cu discursurile dr. Sergio Piemonti, președintele „Pro Loco", in- stituția organizatoare a acestei compe- tiții, si dr. Antonio Scarano, primarul Goriziei, străbătute dc convingerea că întoarcerea spre nemuritoarele rădă- cini ale vieții, precum folclorul, ;i prietenia — prilejuită de asemenea manifestări — reprezintă un drum spre pacea lumii atît de mult visată. Dar, iată, intră în concurs grupul folcloric „Stejarul" din Cașvana — România ! Tn sală, încerc să privesc cu ochiul juriului „Trilișeștii", „Pădure- țul", „Șchioapa", „Capra". „Stejărelul" și să ascult cu inima lui jocurile și doina fluierasilor, a cavalului lui ba- dea Grigore Tilihoi. Mă străduiesc să cercetez încă o dată, cu atenția exi- genților specialiști din mai multe țări ale Europei, aceste elegante și sobre costume ale cîntăreților și dansatorilor noștri, moștenite de la străbunici, și bunici sau țesute si cusute de mamele și soțiile dansatorilor, de dansatoarele înseși. Apoi mă recunosc învinsă : nu pot să-i judec, privirea mea e numai cea a dragostei. Aplaud, am deplină încredere în aprecierea lui Marcel Mureșeanu, conductorul grupului nos- tru, „a fost bine", și aplaud iar, împre- ună cu sutele de spectatori și cu ze- cile de componenți ai celorlalte gru- puri. Franca Veronese ne ghicește c- moția și ne încurajează, rcproducîn- du-nc cuvintele de laudă ale unui im- portant cunoscător al muzicii populare, din Sardinia, membru al juriului. Sîmbătă. 24 august. Pentru că în a- ceastă seară la Teatro Tenda vom fi numai spectatori, ziua ni se parc în- deajuns dc lungă pentru a colinda in voie acest frumos oraș al Alpilor, Go- rizia, cu recunoscută vocație europea- nă. Pentru a cunoaște alți prieteni ai românilor : Annamaria Zanctti și E- milio Tasca. Acesta din urmă ne anun- ță sosirea, peste cîteva zile, a altui grup românesc, pentru a participa la un concurs al corurilor, găzduit tot de primitoarea Gorizia. Președintele aces- tui nou concurs arc amintiri plăcute și nu se mai satură să ni le împărtășeas- că dintr-o călătorie în Maramureș, Ia Săpînța. „Am făcut și un film acolo, poate o să găsim vreme să-I vedem împreună", ne anunță. Dar vremea o mai putină decît ni se părea diminea- ță și pînă în cea de a doua seară a concursului ne-o petrecem pe o c>ajă, la Sistiana, în răcoarea — și culoarea fără egal — a valurilor grele de sare ale Adriaticii. Duminică. 25 august. E ziua celei de-a XX-a parade interna- ționale de folclor. E o căldură infer- nală, cum chiar gorizianii dc mult nu-și mai amintesc să fi fost. Ai noș- tri privesc cu invidie la costumele su- mare ale brazilienilor, de fapt singu- rele în acord cu temperatura. Cu ițari și bundițe, cu opinci si cușme, catrin- țe și ciorapi de lină, cășvănenii și căș- vănencele au de susținut un examen dificil al cîntecului și jocului pe par- cursul a 3 km, din Parco Rimembran- za, pe Corso Italia și Corso Verdi, pî- nă în Piazza Vittoria. Insă, minune !, fetele și băieții rîd, cîntă, dansează de parcă soarele nu ar arde, de parcă veșmintele lor nu ar cîntări kilogra- me. „Guarda, România danza in la- na !“, aud des, printre aplauzele boga- te, exclamații din rîndul miilor de spectatori. Nici o urmă de oboseală nu trădează fețele cășvănenilor, reluînd pe străzi, cu înfocare, „Șchioapa" și „Trilișeștii", nimic altceva decît bucu- rie și plăcerea jocului și cîntului nu se citește pe chipul lor în alte minute de spectacol, pe scena amenajată în Piazza Vittoria. Apoi, decizia juriului: calificativul „excelent" și medalia de aur grupului folcloric „Stejarul" din Cașvana — România, la secțiunea fol- clor autentic ! Uralc, îmbrățișări. „Cea mai de preț medalie a festivalului !“. ne felicită și Annamaria Zanetti și An- drea Mocchiutti. Dar, iată, încă o dată, „Stejarul" din Cașvana este felicitat do președintele concursului, care ne înminează cea dc-a două cupă, pre- miul special pentru solistul instrumen- tist al grupului Grigore Tilihoi. Dintre toate cîte ni s-au întimplat atit de frumos în Italia, cel mai greu de po- vestit e despre această clipă, a trium- fului. Luni, 26 august. Poate că, într-a- devăr, cu o cheie de aur se deschide poarta tezaurelor de vis, dc vreme ce această medalie de aur ne Străjuiește si ne luminează drumul spre Veneția, întîlnirca cu Veneția. Dar, pentru splendoarea ei, cuvintele sînt sărace, așa că aparatul foto încearcă să le preia rolul, fixîndu-i harnic pe căsvă- neni pe Ponte di Rialto sau pierdeți în tăceri admirative, printre porumbei, în Piazza San Marco. Mai mult decît do- rința revenirii, revederii ce poți să spui la cîte s-au spus despre falnica Veneție ? Marți, 27 august. Nici pen- tru despărțiri nu sînt cuvinte îndea- juns. Miercuri, 28 august, joi, 29 au- gust. Nici pentru drumul reîntoarcerii nu mai este răbdarea de la început. Am încercat să-i povestim lui Andrea ce înseamnă în limba noastră „dor". Nu e ușor, nu c simplu. Dar el, do- rn], a fost deplin si în lipsa regretului că din cauza ploii n-am mai întîrziat pe malul lacului Balaton, am ascultat Ia radio meciul de fotbal România — Finlanda (în „prelungirea" celui ju- cat duminică, „pe teren neutru", în curtea colegiului, dc reprezentantii grupului nostru și ai celui finlandez și încheiat cu... 9—3) și în așteptarea, în fața căminului cultural, a mașinii de către întreaga suflare a comunei și în șampania care a umplut cupele victoriei și în spectacolul neeîntărit de data aceasta în minute, susținut de „Stejarul", Ia umbra fabulosului stejar al Cașvanei, în fața tuturor cășvăneni- lor. ...Așa frumos ați jucat și în Italia?" „Așa, dar acum parcă și mai și !“ Tînăra poetă Tania Leonte, debutată de către publicația noastră, elevă la Liceul Pedagogic „Emil Bodnăraș" din Suceava, a obținut în această vară pre- miul I pentru creația literară, în ta- băra națională de literatură organiza- tă în municipiul Rîmnicu Vîlcea. (M.L.) • Expoziții Galeria de artă din Suceava a găz- duit, în ultima perioadă, două expozi- ții personale datorate lui Vasile Si- miniuc și lui Mihai Vornicu, absol- venți ai Școlii Populare de Artă din municipiu. Primul a expus 40 de lu- crări — naturi statice, peisaje, crochi- uri, compoziții — dovedindu-se atît un pictor cu reale promisiuni cît și un dotat grafician. Mihai Vornicu, dove- dește si el că mișcarea de amatori se află într-un evident proces de autodc- pășire. Cele 20 de lucrări — de dimen- siuni uneori prea mari — prezintă o tematică lineară (în special păduri) a- firmînd un colorist exact, nu fără în- cercări de diversificare, pe care un studiu mai atent al compoziției l-ar putea ridica în contextul amintit al ar- tei amatoare. (P.D.) REALIZATORI: Ion BELDEA- NU, George DAMIAN, Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Mircea TINESCU, A- lexandru TOMA Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48