în Bucovina aici tot din pridvor de pe lui noastre, oglindă fidelă a și laptele gras de Candreni ; tradiția bună ce-au lăsat ti- și merele de Fălticeni, și meșteșugesc în grai tanii culturii răsăriți țăran. * Trăim sărbătoarea ipogini czj Ibucovmcne AUGUST 1985 Un anotimp sărbătoare autograf ION POPESCU-SIRETEANU Țară a minunilor Țară a minunilor și a pădurilor, bine te-am găsit ! Mai toarnă-mi în suflet doina strămoșilor și chiotul lor de izbîndă. Apleacă-ți fagii in inima mea și dă-mi merinde brazii tăi în veșnică furtună. La tine vine să ia puteri sufletul meu adînc însetat. Povestește-mi iar despre Bogdan și despre cetățile tale de demult. Țară-a minunilor și-a pădurilor. Desene de Ion Carp FLUIERICI In pașnicul August SUPLIMENT EDITAT IN COLABORARE CV COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA La jubileul de lumină al țării ne-aducem și noi, sucevenii, prinosul de venerație, iubire și recunoș- tință față de bărbatul care, de două decenii, încon- jurîndu-ne cu dragoste de părinte, a știut să im- prime ritm și certitudine înaintării patriei spre comunism. Cînd in mai 1966 Bucovina primea. în haină strămoșească de sărbătoare, cu grai clocotind de uralc, cu inima și sufletul ca izvorul de limpezi, pe Omul ce era de un an la cirma destinelor noas- tre. pe Obcinile de străveche istorie și veșnică poe- zie se anunța o neasemuită declanșare de energii. Iubitor de neam și dc vatră, ziditor de istorie nouă, primul comunist al țării rostea, atunci, un- deva in preajma voievodului veghind de sub lespe- dea împodobită cu frunze de stejar — Domnul Ștefan cel Mare — următorul adevăr incontestabil : „Bucovina a dat mulți oameni de seamă. Cinstind memoria lor, prețuim tot ce-a fost bun in trecutul poporului nostru. Fără acest trecut n-ar exista nici prezentul și n-am putea făuri nici viitorul". Erau cuvinte rostite cu pioșenie și venerație pentru glo- ria trecută, erau demersuri dc cutezanță și profe- ție pentru viitorul de aur care, deschizind larg poarta istoriei pentru popor, angaja plenar și cu patos poporul în făurirea unei Românii noi, pro ces tumultuos in care se alinia, ca o fiică veșnic tînără, și Dulcea Bucovina. Bărbatul Nicolae Ceaușescu, atît de tînăr atunci, făcea primul drum al învestiturii sale supreme la Putna și Argeș, la izvoarele de glorie nepieritoare ale istoriei noastre bune și străbune. Astfel, istoria nouă, socialistă, a României, își anunța personali- tatea de excepție, pe omul care, dat timpului și națiunii, ca o necesitate istorică, devenea iubitor și făuritor de istorie. Istoria, ca și pădurea, știe să-și regenereze ste- jarii de mare demnitate și surprinzătoare rezisten- ță la furtuni. 11 purtăm la marea sărbătoare a lui August în suflet, și-i purtăm chipul, senin ca seninul națiu- nii, pe brațele noastre ce știu să scoată din adîncuri visteria erelor geologice, ce rostogolesc bradul le- gendar pentru a sădi zece în loc, ce ștanțează pe optzeci dc produse industriale marca „Bucovina" pentru a ne face oaspeți pașnici în patruzeci și pa- tru de țări ale lumii, ce dau pîinea de Dumbrăveni, August în care graiurilc simțirii, rostesc răspicat : Ceaușescu—Pace!, Ceaușescu și poporul!, Ceaușescu— comunism !. Sînt rostiri pe care le-a creat, la fel ca și Doina, la fel ca și Miorița, poporul și le ros- tesc 23 de milioane. întotdeauna poporul și-a dorit și și-a ales bărbați vrednici și demni. Nu a trecut mult timp de cînd cel mai înalt forum științific al țării l-a ales pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, pe omul ce a făurit o epocă, membru titular și președinte de onoare al Academiei Re- publicii Socialiste România. Momentul solemn se înscrie în cursul istoriei ca un element de firească echitate științifică, moment în care, prin discursul de excepție, conducătorul nostru repune încă o dată în drepturi vechimea și permanența noastră aici, știința istoriei. S-a vorbit răspicat și profund, s-a demonstrat cu puterea de netăgăduit a faptelor că dacă socialismul și comunismul sînt, ca putere de prefigurare, opera celor mai luminate minți, a- poi, materializarea lor, trebuie să fie rodul, de ase- menea, tot al celor mai înțelepte minți. Iată încă un sah calitativ în reevaluarea unei filozofii care s-a născut pentru a lupta împotriva șablonului. Și această reevaluare a început în iulie 1965, cînd, în- cetînd să mai fumege rugurile pe care erau sacri- ficate o parte din marile valori ale spiritualității românești, se punea o aureolă nouă, de lumină, pe fruntea vechimii, permanenței, demnității noastre Este marele merit al celui ce a știut să declan- ■ne forțele creatoare nebănuite ale acestui popor At eroi, eroul între eroii patriei — tovarășul Ceaușescu. George L. OSTAFI H REPORTER 4 nu Pe munții domoli și pe dealuri, — Ca niște tuburi imense de orgă — Se înalță spre soare și stele Arborii veșnici ai patriei mole. Din orga aceasta imensă eu cînt Nemurirea și slava acestui pămint! Această pace-a blîndului august Să nu se risipească niciodată ! în zi de lucru și-n zi de sărbătoare, Avind în trup și-n minte dulcea trudă, Să stăm la masă și să ospătăm Și doinele străvechi să le cîntăm ! Să fie pace peste tot în lume, Să fie pace și în casa noastră, Ca s-o putem umple de frumuseți Și-n tihna ei voinici să crească pruncii. E o nerăbdare, vara, în omul de la munte pe care cel ce nu-1 cu- noaște o poate ușor confunda cu lăsa să se piardă A PRIVI Sufletul meu te vede din toate depărtările și vinturile tale mă ogoaie de arșiță. Sfios și tăcut ca tine, mă petrec prin toate lumile, dar gîndurile mele sînt împletite mereu cu ale tale. Țară a doinelor și a Putnelor ! Cit e largul acestui pămint românesc, peste tot sînt acasă, pentru că peste tot aud cîntecul drag inimii mele și graiul bunilor și străbunilor mei, dar numai către brazii tăi imi găsesc toată liniștea și numai apele tale mă spală deplin de mîhniri și îndoieli. Tară tăiată de rîuri limpezi, in țârna ta sfinta îmi citesc ziua de miine, ca in cea mai aleasă carte de zodii. Drumeților tăi nu le pot face altă fîntină decit să Ie intind rodul sărac al boabei mele de lut, Țară a crivățului și a primăverilor, leagăn de sînge al istoriei neamului meu. Mamă și Doamnă si Stemă ! Cine la pieptul său nu a ținut un prunc, Cine nu a simțit aroma lui de floare și de lapte — Acela n-a trăit nicicînd cu-adevărat Și n-a simțit nicicînd.minunea vieții ! Al nostru păr brumat de lungă vreme Prin ani s-ajungă alb ca și omătul. Să ne vedem nepoții mari deodată Să fim și noi voioși în casa lor ! Toți oamenii din lume să fie fericiți ! Lumină lină a verii românești, Atinge-ne cu tîmpla ta curată ! Clement ANTONOVICI lipsa de ospitalitate. „Nu toată va- ra", se scuză Gheorghe Tomoioagâ, vrind să spună că, in afara vremii făcutului finului, munteanul își re- intră în ritmurile firești, „are timp pentru toate". Un iulie zgribulit de ploi parcă niciodată mai reci a trans- format, la lacobeni, neastîmpărul în enervare. Vicepreședintele Tomoioa- gă este gata-gata să se certe cu di- rectorul coordonator al școlilor din comună pentru un motiv pe care, altfel, l-ar fi depășit cu ușurință a- mîndoi. Se împacă, deși n-âvem im- presia că starea de surescitare ce a provocat „neprincipiala" discuție s-a consumat în incident. „Nu-i nimic, pare a gîndi vicepreședintele, plea- că el în concediu și uită...". Priviri urîte sînt aruncate din cînd în cînd către căciula Oușorului si avem din- tr-odată senzația că, din clipă în clipă, oameni din șapte sate și șapte văi vor urca s-o izbească cu năduf de pămint. Rămîne însă acolo, semn că vremea e bună... Și totuși, treburile comunei merg bine, zicem, constatare ce pare a-1 înviora pe primarul loan Cornețchi. „Merg bine în industrie", zice, cău- tînd febril o hîrtie, renunță și a- daugă, aparent fără legătură, „dăm peste 95 la sută din producția de mangan a țării". Merg bine și mi- nerii, și forestierii, și constructorii, și atelierul, și uzina de preparare, dar Problema e că fînul n-are voie să putrezească, asta-i problema și, iată, e foarte limpede că oricît s-ar cîști- ga din minerit sau de la pădure, din industrie adică, mulțumirea adîncă vine și din cîștigul gospodăriei. „Cre- deți sau nu, dar la noi concediile se împart în două etape, fiecare în- tr-o perioadă bine definită : prima, vara la făcutul finului, a doua, în sărbătorile de iarnă. Nu-i o chestiune ușor de rezolvat, să știți...". Și nu este vorba, în fond. (continuare în pag. IV) Dumitru TEODORESCU Diminefile unui veteran Prin fața prispei casei lui Constantin Știubeanu din satul Zamostca treceau fur- nicile sculate odată cu soarele, de pe a- proape se auzeau orătăniile gospodăriei, pe cerul dinspre pădure cîte un nor mic și stingher, în grădină fructele se coceau in voie. Cum stăm noi așa, se făcuse atîta pace și tihnă, îneît ne-am oprit din po- vestit, ca să trăim clipa asta rară, lăsînd să treacă toate cele ale acestei lumi prin noi. Gazda tocmai se întoarse dintr-o sta- țiune din Ardeal, de la Bazna, și împărțea acum vara, cită mai rămăsese, în pătră- țele mici, gîndindu-se ce să pună în fie- care. Eram, intr-un fel, stingherit, pentru că venisem aici cu scop precis, să-i re- deștept amintiri petrecute cu mult în ur- mă, în război... Dar, oricum, bărbați sîn- tem. ce dumnezeu, așa că mi-am promis să nu-1 întrerup cu nici o «întrebare, să fie numai mărturia lui, făcută în fața mea și a acestei dimineți pe care o trăim a- mîndoi... „Sînt de baștină din acest sat. Eram șase prit prin Teleorman, la Bășești. Am lu- crat pe-acolo pe la oameni, pe unde pu- team, mai mult pentru mincare, pentru cî- te-o haină, era greu. Știam multe despre război, auzisem de Hitler, vorbeau unii și alții cîte țări se bat între ele, că nemții vor să cucerească lumea. Stăm, seara mai ales, dc vorbă cu cîțiva prieteni ai mei, cu Ion Cosovan și cu Andrian Macovei, de la noi din sat, despre ce-am putea face și noi. Cînd am văzut cum s-au schimbat lu- crurile ne-am dus la Crînguri, unde era Regimentul 35 infanterie și-am cerut să intrăm voluntari. Mai știam noi ceva mili- tărie, că mai tăcuserăm exerciții în sat. întorseseră ai noștri armele împotriva nemților ; ne aflam la Turnu Măgurele, Ia 23 August. Pe noi ne-au dus, atunci repe- de, în pădurea Băneasa, lupte grele. Numai cine-a ști cum s-a luptat pentru reștilor. Peste puțin am unde s-au dat fost acolo poate eliberarea Bucu- plecat spre Ar- copii la părinți, martie 1944 cind veam 20 de ani m-am născut in mulți de Ia noi. Trei mai trăim. In 22 am plecat in refugiu a- neîmpliniți. pentru că eu septembrie. Am plecat cu ce puteam, ne-am o- deal. Făceam parte din compania a H-a, plutonul al II-lea. Comandant de pluton era sublocotenentul Nicolae Dascălu. La Oarba de Mureș am fost rănit. Acolo au murit prietenii mei Andrian Macovei și Ion Cosovan și Teofil Boian din Birlad. Pe mine m-au rănit într-o seară pe la opt, nemții și hortiștij nu ne-au putut scoate dc pe poziții. Nu știu după cită vreme m-am trezit și-am auzit cum vreau doc- torii să-mi taie mina dreaptă. Am stat mult, că eram rănit și la picioare, in spi- talul din Mediaș, pe urmă la Sibiu. Mă gindeam cum se duc ceilalți cu frontul mai departe și era o toamnă frumoasă și-au- zeam de la camarazi și de la doctori ce pățesc nemții. Și-mi părea rău că nu mă pot mișca. Apoi a venit iarna și primăva- ra, eu tot stăteam prin spital, dar s-a făcut pacea și m-am vindecat de la o vreme... Ai mei, vă dați seama, s-au bucu- rat cînd m-am întors, nu puteau nici vor- bi. Era tot așa o dimineață ca asta, cind nu știaj la ce sa te uiți. Au trecut foarte mulți ani, cu alte intîmplări. M-au ales și primul președinte de C.A.P. Ani stat vreo zece ani... Am primit pensie de vete- ran de război. Cînd am fost acuma prin Ardeal am văzut locurile pe unde-am lup- tat. Atita că era timp ploios și cind ii vreme rea vechile răni încep să mă doară, să vorbească pe limba lor“... Marcel MLREȘEANU Cronica literară Prin Dialog în bibliotecă •), A- lex. Ștefănescu dovedește, în pri- mul rînd și încă o dată, că a op- tat pentru' o anumită formulă a criticii care se practică de către tot mai puțini și din ce în ce mai rar. Nu vrem să cădem, aici și acum, în digresiune teoretică, mai ales că și în această chestiune s-a discutat mult și cam degeaba. Dar, la rigoare am putea accepta (pen- tru a ne explica și justifica afir- mația) că lumea critică poate fi împărțită în patru clase deloc ri- gide și neierarhizabile. Există cri- tici care monologhează (sau dia- loghează cu propria persoană li- terară) complăcîndu-se și impresio- nînd printr-o voluptoasă surditate (ei suferă, de obicei, de o boală secretă — complexul altitudinii teoretice). Apoi alții care dialo- ghează aproape numai cu criticii, de multe ori digresînd, sau cu a- numiți critici, mai apropiați sau mai depărtați în idei și în spațiu de ființa lor fizică, uneori despăr- țiți de aceștia — și asia nu con- stituie, doamne ferește, o culpă — de multe borne de frontieră (și ei suferă, ca majoritatea semeni- lor, de o maladie nemărturisită — cea a clasamentului intern al breslei). O bună parte a obștei critice dialoghează, aproape exclu- siv, cu autorii volumelor recenza- te, făcînd-o. fie de o manieră a- miabilă, prin tete-a-tete, simpatic regizat, fie de la o amețitoare înălțime catedratică, ceea ce, pînă la urmă, transformă comunicarea tot în monolog (se poate vorbi și aici de o „suferință1- — a autori- tății, a vanității intuițiilor infaili- bile). In fine o altă serie este a criticii care dialoghează, în pri- mul rînd, cu cititorii : firește, e liberă de teroarea teoretizării, de crispările clasamentelor, de morga apodictică. Obsesia, mărturisită sau nu, a unei astfel de critici este că în fiecare cititor de literatură propriu-zisă sau de critică litera- ră pindește spectrul unui „specia- list" dacă nu de calitate, atunci cu idei bine consolidate, de care trebuie deci să te apropii, după un plan strategic secret ori cel pu- țin cu prudența pe care o impune conștiința că ai de-a face cu for- țe care nu pot fi, în nici un caz. subestimate. Alex. Ștefănescu face parte, în- tr-o perspectivă tipologică, din ultima categorie ; ceea ce nu în- seamnă deloc că demersul său cri- tic refuză celelalte posturi ; numai că ele sînt adiacente celei „de ba- ză" și, lucrul cel mai important, lipsite de complexele care spu- neam că le însoțesc și le marchea- ză. Finalul Dialogului în bibliote- că aduce în acest sens cîteva pre- cizări importante : „Mă substitui cititorului (eliminînd din minte e- șafodajul ideologic folosit de mine pentru construirea mesajului) și încerc să-mi dau seama ce va în- Permanența eroica Cei adormiți și-au împlinit menirea, în patria romano-geto-dacă ; Iar dacă astăzi nu mai sînt și dacă Urmașii lor au înălțat zidirea. Pămintul răscolit să ni-I prefacă In plai de rai cum n-a fost nicăirea. Și peste el s-aștearnă fericirea, — Grînar bogat în țară nesăracă — Ei ne-nfrâțesc cu vremea legendară, tn care stă de veghe Voievodul, — La cei de astăzi să le-ndrume pașii... Neîncetat îi face să răsară Și-i crește cu puterea lui norodul, Să-i preamărească și pe ei urmașii !... D. FLOREA RARIȘTE Obișnuiți cu înțelesul curent al no- țiunii de scriitor, acela de „autor de opere literare", ignorăm adesea fap- tul că el s-a impus relativ recent, în urmă cu jumătate de secol, dic- ționarele românești cele mai autori- zate (I.-A. Candrea — Gh. Adamescu și L. Șăineanu) ierarhizau altfel de- cît azi sensurile termenului respec- tiv : „1. cel ce scrie ; 2. cel ce scrie cu plată scrisori pentru aceia care nu știu carte ; 3. cel ce scrie lucrări literare sau științifice, autor". De alt- minteri, la nivelul oamenilor simpli, diferența dintre „cel ce scrie" și „cel ce scrie opere" se făcea, pînă nu de- mult, cu oarecare dificultate. Pentru săteanul și tîrgovețul alfabetizați în Făceam, în dimineața zilei de 24 August 1944, parte din corpul de gardă al Școlii de subofțeri de rezervă de infanterie din Radna, în postul de la stația C.F.R. a o- rașului. Șeful acesteia, Apostol Fi- limon, a fost înștiințat de la Arad că în curînd prin gară va trece un tren militar german. Imediat, această veste a fost comunicată comandantului școlii, colonelul A- lexandru Petrescu, care a trimis de urgență la gară două plutoane de elevi înarmați pentru captura- rea trenului. în gară era forfotă mare. Acari, mecanici de locomotive, fochiști, impiegatul de mișcare și șeful sta- ției discutau cu aprindere despre comunicatul anunțînd întoarcerea armelor. Cînd discuția era în, toi, impiegatul de serviciu anunță cu glas gîtuit de emoție că trenul mi- litar german este oprit la semnal. Ceferistul de la cabina 2 a cerut instrucțiuni. După un moment de gîndire, șeful stației dispune diri- jarea garniturii nemțești pe o li- nie de garare. Ceea ce s-a și în- tîmplat, trenul militar german, compus din cîteva zeci de vagoa- ne sigilate si acoperite cu prelate, țelege el. (...) Reconstitui în minte etapele înțelegerii și aplic algo- ritmul la compunerea portretului- robot al cititorului. (...). Ca pe o pistă de probe, supun textul unor încercări îndrăcite, obligîndu-1 să funcționeze în toate pozițiile po- sibile și imaginînd obstacole greu de trecut". Pentru cineva care crede In necesitatea unei cît mai largi audiențe a criticii, în exigen- ța autoreglării ei în primul rînd în raport cu cititorul și abia după aceea cu creatorul, o asemenea profesiune de credință este recon- fortantă. Principala calitate a demersului critic, in care vede un mod de existență a literaturii egal în drepturi cu oricare dintre genurile alex. ștefănescu — Dialog in bibliotecă ei, este pentru Alex. Ștefănescu elocvența. Prin ea înțelege capa- citatea textului de a provoca în cititor exact reacția pe care o urmărește autorul, iar nu de a-i comunica și imprima exact ceea ce simte el. între această afirmație și o alta (aparținînd celuilalt pro- tagonist al „dialogului in bibliote- că- — de fapt, o altă ipostază a autorului) potrivit căreia „scri- sul este arta de a explica-, găsim că există o relativă contradicție, cel puțin terminologică, dacă nu. propriu-zis. de sens. Dar nu asta ne interesează acum, nu parado- xurile teoretice oarecum riscante ale dialogului, ci sensul general al cărții : dorința de a furniza ci- titorului un instrument de lucru, un sistem de idei generale despre literatură (în cea mai largă ac- cepție... literară) și de a exempli- fica (în partea a doua a cărții) felul in care aceste idei funcțio- nează în actul de receptare a unui autor de valoare. Cu o loialitate pe care nu o punem la îndoială (pentru că este, de cele mai multe ori, dincolo de strategia ei, sim- patic ipocrită, dezarmant de fran- că), criticul pune la indemina „ad- versarului" său propriile instru- mente, invitîndu-1 să se foloseas- că de ele fără remușcări. Pînă la urmă, se dovedește a fi vorba tot de o strategie abilă, căci cititorul înțelege, la sfîrșitul lecturii, că instrumentele funcționează la el altfel decît la cel de la care le-a împrumutat. Instrumentarul nici Prima victorie — însemnări din război — fiind oprit pe ultima linie a sta- ției., Furios, un ofițer german co- borî din vagonul de lingă locomo- tivă și se îndreptă spre biroul de mișcare. Fără să salute, plin de sine, se adresă celor din birou, cerînd o locomotivă mai bună. — Nu avem, răspunse șeful gă- rii. — Cum nu ai ? izbucni hitleris- tul, ridicînd tonul. în România nu sînt locomotive ? Este tren mili- tar. Nu avem timp de pierdut, trenul trebuie să ajungă pe front, urgent. Urgent! — Urgent, urgent, dar nu avem. Mai așteptați, i s-a răspuns. — Cum, eu, ofițer german, să aștept ? Asta-i tren cu militari și muniții pentru front, cît să aș- tept ? țipă neamțul din ce în ce mai furios. nu este complet, Alex Ștefănescu rezumîndu-se la a lua în discuție numai dilemele care i se par a fi mai presante pentru un cititor român de azi în contact cu lite- ratura contemporană. N-ar avea rost să le trecem în revistă sau să încercăm a le rezuma ; impor- tant este, credem, faptul că au- torul înțelege să-i servească fra- telui său, cititorul, nu în calitate de adjuvant ci de inițiator. Este firesc ca, situat pe o astfel de po- ziție, să respingă, deși nu total, critica „de interpretare", atunci cînd aceasta se transformă într-un simplu exercițiu de inteligență speculativă, exercitînd asupra com- plexului de semne al operei pre- siuni de torționar zîmbitor. Critica lui Alex. Ștefănescu nu oficiază și nici nu oferă spectacole cu un singur personaj. Marele ei merit este că dialoghează eficient cu cititorul. Care din ei ? Aici găsim unul din punctele de sprijin ale scrisului său : își fixează aten- ția către cel mai eficient lector al actualului moment cultural româ- nesc. „Portretul-robot" de care ni se vorbește înfățișează o persona- litate cu o formație literară me- die, vag inițiat în tehnicile critice moderne (nu-i filolog de profesie), cu o structură intelectuală națio- nalistă, ușor complexat de evolu- țiile actuale ale artei, dar recep- tiv la nou, spirit ironic, polemic și ușor sarcastic, iconoclast pon- derat, doritor de certitudini, de repere sigure. Adică exact acel consumator de artă față de care critica are îndatoriri reale, pen- tru care dialogul cu ea reprezin- tă o necesitate. Liber de febra inovator-scientis- tă specifică multor critici din ul- timele două-trei promoții, Alex. Ștefănescu nu se predă cu arme și bagaje metodelor moderne de abordare a textului literar, dar nici nu le nesocotește ; apelează la ele cu ponderație, socotindu-le, cum de altfel se și cuvine, tehnici, iar nu chei critice universale și unice. Folosirea dialogului, apelul la maieutica socratică ne relevă un spirit raționalist, amator de repere axiologice stabile și perma- nente, deschis demonstrației edifi- cate pe premise ferme. Desacrali- Viață și literatură A doua meserie a scriitorului — O zi, două, nouă..., continuă ironic șeful stației. Hitleristul ne amenință pe toți cu împușcarea. — Mai încet cu împușcatul, dom- nule ofițer, i-a răspuns șeful sta- tei. Nu mai plecați pe front. Ră- mîneți pe loc. Eu nu vă dau „li- ber" !... Intre timp, cele două plutoane de elevi, sub comanda sublocote- nentului Virgil Andronescu, sosi- seră în gară, instalînd patru gru- pe de mitraliere, una în coada trenului, alta în fața locomotivei, iar altele două pe flancuri. Res- • tul grupelor de elevi, sub coman- da sergentului major Nicolae Do- nosă, aveau misiunea de a ocupa poziții de tragere pe peron. Eu zarea actului creării și receptării produsului artistic, diatriba îm- potriva „magiei metafizicii" în a- cest domeniu („trebuie să renun- țăm odată la metafizica actului creației" cere, oarecum iritant, au- torul), apelul permanent la logică și luciditate sint calități ale de- mersului critic al lui Alex. Ște- fănescu ; însă absolutizate în plan teoretic și susținute cu exempli- ficări și comparații prea „accesi- bile" ele pot deveni tot atîtea puncte vulnerabile. Doar un sin- gur exemplu, pentru că nu aceas- tă chestiune ne preocupă : talen- tul este opus inteligenței și se a- junge la concluzia că „sint la mo- dă scriitorii fără talent", Partea a doua a volumului — Zece profiluri — este, cum am mai spus, o punere în practică a ipo- tezelor de lucru din prima, apli- cate cu o consecvență relativă , dar, în tumultul demonstrațiilor, infidelitățile se estompează și, mai mult, apar ca justificate de însuși' obiectul exegezei. în tot cazul, ci- titorul avut în vedere este res- pectat. Critica lui Alex. Ștefănes- cu este francă, lipsită de prejude- căți, tabu-uri, fără a fi șicana- toare și ireverențioasă. Obiecțiile, chiar cînd vizează „monștri sacri", intrați definitiv în mitologia miș- cării literare, au o dezinvoltură caracteristică onestității și bunei intenții, dar mai ales o adresă, o exactitate cu totul remarcabile. Intenția esențializării, prezentă în toată critica lui Alex. Ștefănescu se pune mai bine în valoare în aceste „profiluri" care amintesc prin formulă de figurinele lui E. Lovinescu. Ca și acesta, are șansa scriiturii vii și expresive de care este însă un pic prea conștient, manipulînd-o cu un fel de coche- tărie jurnalistică, punînd-o în va- loare cu modestie simpatic truca- tă. Scriitor care scrie pentru citi- tor fără a-și face iluzii excesive despre el, fiindcă, așa cum am spus, il cunoaște pe toate părțile, și care, pe deasupra, crede în ne- cesitatea „elocvenței", își deschide studiile (căci nu sînt articole) prin reușite „captatio benevolentiae" în care anecdota literară sau faptul de viață exterior literaturii sînt exploatate cu măsură, în afara ori- cărei intenții de a friza senzațio- nalul. Sînt selectate acelea care adaugă tușe necesare profilurilor. Din generația sa, Alex. Ștefă- nescu este, probabil, deocamdată, primul critic care are oalitățile necesare pentru a deveni instanță literară pentru bunul cititor. Mihail IORDACHE *) Alex. Ștefănescu. Dialog în bibliotecă. București, Editura Emi- nescu, 1984. pripă, „scriitor" era „cel ce scrie cu plată scrisori" și acte, cel capabil să ticluiască un memoriu, o cerere, o corespondență. Unii din acești inși mai puteau fi întîlnițî, chiar și la începutul anilor '60, prin holurile poș- telor și tribunalelor, unde își ofereau cu discreție serviciile. Predominanța sensului de „cel ce scrie" e atestată și în nomenclatura unor instituții de odinioară : Vasile Pârvan, viitorul mare istoric, a ocupat în 1903 postul de „scriitor" în serviciul Bibliotecii Academiei Române, iar Bacovia în 1916, după apariția volumului (continuare în pag. IV) Constantin CALIN aveam misiunea să stau la fereas- tra biroului șefului stației, ca, în caz că ofițerul încearcă să fugă prin fereastră, să-1 imobilizez sau să trag în picioarele lui. Sublocotenentul, însoțit de cîțiva elevi, l-a arestat apoi pe neamț. Ostașii germani din garda trenu- lui, văzînd cele întîmplate, au coborît din vagoane și au deschis focul. Elevii au ripostat imediat. Trăgeau elevii cu sete, creînd o pînză deasă de foc în jurul va- goanelor nemțești. Hitleriștii do- borîți la pămînt au început să se vaiete. Ofițerul german, văzînd că n-are nici o șansă, a hotărît să capituleze, ordonînd soldaților săi să înceteze focul și să se predea. Rînd pe rînd, toți nemții au tre- cut prin fața peronului aruneînd armele, spre marea noastră sur- prindere numărul lor ridieîndu-se la nici mai mult nici mai puțin decît 320 ! Peste trei sute de nemți capturați de două plutoane de elevi, prizonierilor adăugîn- du-li-se și o mare cantitate de material de război, adică arma- ment, muniții, vehicule și altele !... loan MEGLE1 ION PARANICI priviti-o Din bătrîne temeri. Cenușile mai rătăcesc în noi... Dar statura ni-i aer, Doamne, ce limpede-i. In ea sînt pure seismele Și bucuriile pling. Și rîd întristările... Priviți-o cum cade-n genunchi Să asculte nemoartea Cea bună a morților Sau cum strigăt se face Peste umerii flăcării. si iar să mă-ntorci... Ochii trăiesc pentru tine, — închipuirea din urmă A pribegiilor mele In scurtele zboruri, Scaldă-te-n ei. Dezbrăcată lucire, Să mă duci într-o margine a lumii Din tremurul frunzei Și iar să mă-ntorci în beția retinei. drumul de jăratic Inima mea umbla Prin nesomnul griului întors din pămînt Să mediteze în oboseala palmei, Iar sîngele, Nedumerirea aceasta Ce mă poartă-n cuvinte, E drumul de jăratic AI mersului meu în genunchi. neliniștea lor Năluci rătăcesc In umbrele veșnic bătrîne. Țipă pe-aproape Nașterea zilei de mîine, Eu iar voi sui Culorile-n pînzele moarte. Neliniștea lor Ochii-n iubiri să mi-i poarte. spre toamnă Spre toamnă. Horele dădeau în floare. Iți mai amintești, Ioane, Cum se luminau sinii Și cum alergau strigăturile Să scuture pomii De ochii rămași lingă mere ? cu sentimentele mele Vă răsplătesc cu sentimentele mele Bucuria de a fi cuvint Și de a mă risipi în ființa lui. Nu-mi tulburați durerea Cînd tîmpla îngenunchiază Lingă sunete moarte Sau cînd văzduhul pieptului Prinde trecerea inimii în neliniștea unei rostiri. aminteste-ti în tine mai trăiește durerea Acestei seri care urcă In pacea credințelor mele. De-ncerci să datini o umbră, Amintește-ți că stingerea liniștii E începutul unei nopți Fără stele-n ferestre Și-i trecerea gînditoare a pianului In viscolul muzicii. alergînd Iar mă trezesc Alergind nebunește în peisajul acesta cu cai, Rupeți-j rama — moft citadin — Să nu-mi taie lumina subțire A speranței că-ajung prea departe. Aduceți-mi apele-n cale Să redescopăr in ele urmele tălpile goale Din ziua cind m-am ridicat După obiceiul copacilor S-adun oboseala din păsări. seară de versuri Lunaticii pași ai visării Cad in genunchi ca o vară tirzie, Că-i seară de versuri in struguri Doar lacrima mea o mai știe. li — Pagini bucovinene MASCA Șl UMBRA (li) Asemenea celorlalți componenți ai „generației Preda", a majorității a- cestora, mai bine zis, în scrisul lui George Sidorovici există trei etape distincte. Prima este cea a debutului, in primii ani ai deceniului cinci: mo- ment uitat, și, în cazul de față, nu foarte semnificativ. .Mai interesan- tă pare a fi etapa ofensivă a anilor cincizeci, specifică primei tinereți și aproape obligatoriu racordata la cea mai înaltă tensiune cînd, la cei sub treizeci de ani ai săi, el se anga- jează în frontul literar fără zăbavă și cu toată energia creatoare a vîrstei. Urmează, în fine, ultima perioadă, al cărei început trebuie situat spre mi- jlocul deceniului șapte. Sînt de aici încolo zece ani fertili, plini, în care Sidorovici va încerca să compenseze eclipsa prelungită dinainte. Vulpile, ^părută in 1970, Oameni și munți ic. 1972 și Pădurea de dincolo în 19. < sînt cele trei cărți de maturitate, din păcate și „de sfirșit", scrise și în par- te publicate anterior adunării lor in volum prin diferite reviste sau cu- legeri literare, reportajele îndeosebi, sau în remarcabilul supliment literar al ziarului sucevean Zori noi ; de su- marul acestuia ..Bădia" s-a ocupat ani in șir, investind timp și energie dar și o pasiune ieșită din comun. Bilan- țul spune totul despre autor : 18 po- vestiri, totalizînd ceva mai mult de 200 de pagini — și reportajele din Oa- meni și munți ce însumează și ele 150 de pagini ; rămîn pe dinafară, îngro- pate prin colecțiile periodicelor, nu- meroase alte reportaje, „de serviciu-, articole sentimentale de critică dedi- cate mai cu seamă cărților scrise de prieteni, traduceri etc. Ar mai fi, după știința mea, și cîteva texte ine- dite, poeme și schițe. Nu cred insă că editarea lor ar modifica sesiza- bil portretul scriitorului. Să ma: a- dăugăm și faptul că nici consemnări- le criticii literare dedicate lui Sido- rovici nu depășesc o notă modestă, re- levabilă totuși. O privire retrospectivă asupra în- tregii acestei creații atit de restrinse ca suprafață arată că reporterul, au- torul de „reportaje literare". o expresia acreditată. parcurge, spre deosebire de prozator, o linie fără în- treruperi sau fisuri, aproape dreaptă Povestirile lui, cam tot ce a publi- cat pînă prin 1956. chiar și romane' Luceferii de sub grindă, scrise în dependență strictă de actualitate și de spiritul acesteia, de ferma „comandă socială", rămîn și ele nu mai ouți: tributare „viziunii reportericești", a- dică unei minime prelucrări artistice... Ce s-ar putea spune nou despre ele ? Despre astfel de texte de început Sar- tre afirma că plăcerea scriitorului de a și le reciti îi sugerează un cîine ce își adulmecă propriile excremente. La altă scară de sensibilitate, G. S. res- pinge și el și chiar cu violență orice tentativă de a vorbi despre producți- ile anterioare lui 1960. Intre timp, descoperise, dacă putem zice astfel, proza fantastică, opțiune artistică ce trebuia în fine să compenseze toate servitutile afumate anterior și dova- da reușitei e conținută și demonstra- tă de cele două volumașe amintite. Dar reușită ? Că, în provincie, con- diția scriitorului rămîne totuși ingra- tă e de observat în impactul minim al cărților sale. Fără a fi un mare nedreptățit, Sidorovici n-a avut to- tuși parte nici pe sfert de atenția a- cordată altora, cu mult sub valoarea sa. (Aici s-ar putea produce un luna șir de exemple). Ieșind cu Vulpile în 1970, într-un moment cînd la mod' privilegiate de critică erau onirismul și „proza experimentală", noul roman, și încă după o tăcere de aproape 15 ani, G. S. care era un nume aproape uitat, mai ales de generațiile tinere, făcea în plus și figură cam desue cu formula tradiționalistă a povesti- rilor sale, dar și cu subiectele inspi- rate, toate, din străvechimea satului bucovinean. Citite cu atenție, ele ar fi dat la iveală, cum se întîmplâ acum, trebuie s-o spunem, un sunet foarte profund și cîteva soluții în perimetrul prozei fantastice de certă originali- tate. Amintita ingratitudine a condi- ției provinciale e dublată și de ne- șansă. Pentru că tocmai apăruseră și cu un ecou extraordinar. în ordine cronologică : Iarna bărbaților de Ște- fan Bănulescu și proza fantastică ine- dită a lui Voiculescu, lăsind pe mo- ment impresia astăzi ne dăm seama — de epuizare ca și definitivă a „fi- lonului", de drum irevocabil închis. Asa că, modest, cum se și cuvine, cum e chiar obligatoriu cînd domi- ciliezi departe de capitală, Sidoro- vici a rămas total in afara interesu- lui criticilor care, vorba franțuzului, aveau „d'autres chats â fouetter". In fine, trebuie văzută în această opțiune pentru fantastic o angajare definito- rie pentru conștiința scriitorului care era, de data aceasta, strict artistică. Nicidecum influențat de vreo modă, tocmai că în răspăr cu modele mo- mentului, Sidorovici descoperea — si era inainte de 1970 ! — în miturile autohtone substanța într-adevăr ma- gică dar și vie, genuină, un fel de apă vie pentru scriitor, după care ș; înainte explorase o viață întreagă, însă fără succes. Reconsiderare inti- mă, încercare de autodefinire printr-un gest radical : ultima etapă de creație dă și măsura exactă a scriitorului — reporterul fiind și el cîtuși de puțin lipsit de interes. Un capitol aparte ar trebui deschis aici : cel al reportajelor lui Sidorovici, cu o pondere însemnată intr-o operă atît de redusă ca proporții. (Dacă e sigur că, mai devreme sau mai tîrziu, proza sa — cele 18 povestiri amintite dintre care cinci sau șase sint antolo- gice — va avea parte de o atentă lec- tură critică iar scriitorul își va ocupa locul meritat, nu e de sperat că ace- lași lucru se poate afirma despre re- portaje și reporter. în ciuda intere- sului pe care îl prezintă pentru o lu- minare mai precisă a biografiei lite- rare în întregul ei). •Specie publicistică, reportajul este nu doar „efemerida" de ziar cu scop strict de informare detaliată asupra unui eveniment de actualitate. Prin forța sa, uneori extraordinară, de im- pact social sau politic, acesta și-a ciș- tigat un statut propriu încă de mul — faptul că un Raymond Cartier, re- porter și nimic mai mult, adică nu scriitor, a fost acceptat în Academia Franceză o dovedește cu prisosință. Sidorovici a scris și el reportaje, pen- tru ziarul la care a lucrat, nu despre ele e vorba însă, ci despre reporta- jele sale „literare", situație care la noi are un caracter mai specia’ ..Reportaj literar", ce va să zică asta ? Cel de al doilea cuvînt comportă o i- nefabilă nuanță pleonastică... Speci- ile literare exprimă prin ele inșili (teatru, poezie etc.), faptul că sînt li- teratură și nu altceva. De ce repor- tajul ar fi simțit, el singur, nevoia unui cuvînt de întărire? Explicația n-a părut necesară, expresia s-a con- sacrat, „proteza" adjectivală a intrat în uzul curent, dînd totodată un plus de autoritate artistică acestei noi for- me hibride. Pentru două sau trei ge- nerații, „școala reportajului” (literar) a fost considerată ca și obligatorie, o dovadă a experienței de viață ne- cesare scriitorului, incomparabil mal importantă decît experiența livres- că, cea a bibliotecii și lecturii, studiu- lui. Ridicat apoi de un Geo Bogza la rang de veritabilă literatură pentru mai bine de trei decenii, r.l. și-a asu- mat astfel treptat tehnicile narative ale povestirii — făcind ca diferenție- rea dintre ele, mai ales dintre un r.l. și o povestire cu un subiect de actua- litate să fie aproape insesizabilă — sau ale sugestiei metaforice din poe- mul în proză. Toate aceste efecte de contaminare și ambiguitate au con- ferit, în epocă sa de glorie, un nou prestigiu noii specii, numeroși repor- teri (literari) fiind discutați de criti- că fără discriminări, rezervîndu-li-se un loc fruntaș și în fișele de istorie literară. In acest context trebuie situat și George Sidorovici. Reporterul Si- dorovici s-a luat și el foarte în serios, cu totală indiferență, de fapt insensi- bil la perisabilul și fatuitatea unor texte ce erau considerate „literatură" doar printr-o convenție conjuncturală. Așa specială cum e, adică discuta- bilă, judecarea reportajelor lui G. Si- dorovici trebuie să se limiteze la vo- lumul Oameni și munți. Sint aici tex_ te selectate cu mare grijă de autor. Unele nescrise, față de varianta tipă- rită în ziar sau revistă, „file" nu numai din „Cartea munților", zice sub- titlul, ci din istoria vie a Buco- vinei, în felul lor unice. In vi- itor, valoarea lor de document sp:r tual și istoric va fi simțită mult mai puternic : e de fapt unica sau cea mai adincă mărturie scriitoricească despre provincia mereu neglijată și despre oamenii ei, scrisă cu o acuratețe și o pregnanță a observației extraordina- re. Nu însă doar la această carte se li- mitează activitatea de reporter e scriitorului. Mai există cîteva texte ce au o semnificație imposibil de o- mis sau de neglijat. Unul dintre a- ceste texte uitate, inclus ulterior în bagajul anecdotic al scriitorului — ca și poemul despre Grigori Melehov, sau ca metafora japoneză pentru des- tin a „gropii de nisip" împrumutată din ecranizarea după romanul li Kobo Abe, Femeia nisipurilor, ca și cîteva „romane într-o frază" sau ca episodul duelului imaginar dintre tî- nărul Sidorovici și un prieten, fost prieten, de fapt devenit „dușman de clasă" (înfruntarea pe viață și pe moar- te ar fi avut loc la Pietrele Doamnei, pe Rarău)... — a fost „reportajul cu mulgătoarea", tipărit într-una dintre culegerile intitulate Tara de Sus, cam prin 1960. Iată „istoria" lui. Sidoro- vici vizitează un „geace" (gospodărie a- gricolă colectivă) proaspăt înființat și descoperă la grajduri o mulgătoare care citise sau tocmai citea Război și pace. Descoperirea se pretează per- fect unui reportaj de senzație, mai a- les că din fișa de la bibliotecă a a- cestei femei simple, țărancă cu cî- teva clase primare, reiese că e vorba de o cititoare împătimită, cu lecturi surprinzătoare. In reportajul său, Si- dorovici propune pe un ton entu- ziast, superlativ portretul unei eroine a timpurilor noi, ce se vrea revelator și asupra satului românesc in plină transformare. Avem aici un caz într-adevăr „ti- pic" de deturnare a adevărului de dragul unei concluzii prestabilite. Să observăm, mai întîi, că în Bu- covina, de unde e luat și subiecte' reportajului, au existat aproape în fiecare sat țărani autodidacți eruditi, unii cunoscători de limbi străine, că- lătoriți, cu un bagaj de cultură ieșit din comun ; sînt bătrînii pe care mai tîrziu Sidorovici însuși și-a făcut o mare pasiune din a-i descoperi (v. în Oameni și munți povestea lui Tănase din Breaza, fost cioban care are acasă „un camion de cărți" și le vorbește documentat țapinarilor despre „viața și războaiele lui Napoleon Bonaparte" — pag. 23, sau chiar capitolul Niște bătrîni, în întregime). Excepții totuși în orizontul real de cultură al satu- lui bucovinean interbelic, grav tratat de analfabetism, mulgătoarea ca și toti acești înțelepți rurali sînt cu atît mai puțin efecte ale vieții noi de după 1944 sau miracole spontane consecuti- ve cooperativizării agriculturii. Ase- meni unei întregi literaturi dogmatice, reportajul în chestiune eludează și realitatea istorică și specificul buco- vinean ; el face din excepție regulă pe care o integrează unei figuri artis- tice puternic iradiante, pe cît de „fru- moasă", de sugestivă, pe atît de fal- să : un sat proaspăt cooperativizat un- de semnificativ e că o țărancă „tipi- că" citește romane groase de Tol- stoi ! Ca și proza, mai ales ca și povesti- rea, cu care aproape că se confundă, aceste reportaje literare se revendică, de la dublă sursă de foarte mare in- fluență în perioada de după război : Sadoveanu și Geo Bogza. Primul avea să impună preferința de durată pen- tru indivizii aparte, faimoșii „suciți", portretizați stereotip în spiritul unui idilism păstos, de fapt un semănăto- rism resuscitat; ei sînt mai ales bă- trîni hîtri, care citesc în stele sau în marea carte a naturii, găsind acolo „noima vremilor trecute", dar mai ales a prezentului. Bogza, la rîndul său, cap de serie al „reporterilor literari", inventează tehnica proiecției cosmice și gesticulația grandilocventă în de- scrierea faptelor și personajelor co- tidiene ; efectul imediat este obnubi- litatea adevărului printr-o pletoră me- taforică, realitatea socio-umană de re- ferință rămînînd un simplu pretext poetic, adică „ficțiune". Exemplul a- nalizat aici (puteau fi altul, altele) este ilustrativ pentru o întreagă di- recție literară cînd se' impun ca domi- nante trăsăturile unui nou romantism, altfel zis ale unui hibrid realism ro- mantic. Pentru roman, piesă de tea- tru, povestire, dar și pentru reportaj eroismul devine „situație tipică", a- dică, în codul noii estetici, atribut o- bligatoriu al artei portretului literar. Cele două modele, Sadoveanu și Bop- za, urmate cu fidelitate admirativă și de Sidorovici, aduc soluții la nivelul scriiturii, noul romantism angajează însă o revoluționare a viziunii artisti- ce. In epocă a fost discutată la ne- sfîrșit, ca o altă cuadratură a cercu- lui, problema „autenticității", a cărei fatală inadecvate la literatura mo- mentului e sesizabilă cu precizie. Si- gur, reportajul nu poate fi decît „au- tentic", prin priza sa nemijlocită la realitate, dar să nu uităm că în ches- tiune e totuși reportajul literar. Ocu- pația favorită a țărăncii descoperite de Sidorovici, lectura, e verosimilă, autentică, nu trebuie nici o clipă să credem că autorul a inventat-o ; însă el, personajul, rămîne nul ca docu- ment uman datorită efectului literar de trompe Toeil, al așa-numitei „in- terpretări creatoare". Ce pare aici complicat e în realitate de o simpli- tate extremă. Premisa ar fi cea a e- roismului ca dimensiune esențială a revoluției, valoare axiologică ima- nentă. într-un poem celebru prin anii ’50, un miner salvează abatajul spri- jinind tavanul care se prăbușește nici mai mult nici mai puțin decît cu u- merii. Alt grup de mineri urcă pe mur" un compresor cu brațele goale. Se caută, așadar, și se și descoperă e- roism chiar și în situații cînd nimic nu-1 justifică, ba chiar distonează, e artificial, „inautentic". Inventarul gesturilor de abnegație mergînd pînă la sacrificiul de sine nu e prea lung și divulgă stereotipia : ceva se stric3 sau e în pericol (un utilaj de preț, un baraj, o clădire etc.) ; timpul doi a- duce salvarea într-o obligatorie figu- rare patetică : spărtura în baraj, in- cendiul devastator sint atacate cu corpul gol, soluții ce sugerează nu, cum s-a tot afirmat,i precaritatea do- tării tehnice, ci măreția gorkiană a o- mului în opoziție dramatică cu for- țele stihiale ale naturii. O întreagă literatură de război un nesfîrșit șir de filme descriu aproape aceeași si- tuație „tipică" : un soldat viteaz ține pe loc uneori doar cu o pușcă un în- treg batalion. Aici forțele adverse au o reprezentare precisă : inamicul, bi- neînțeles și „de clasă" și care trebuie cu orice preț nimicit, lichidat ; dis- proporția cantitativă dintre cele două tabere e alt procedeu romantic. Vic- toria finală nefiind a armelor, a nu- mărului ci a ideii care triumfă ine- luctabil, în ciuda oricăror piedici. In toate aceste cazuri, realitatea (de la cea istorică, pînă la cea biologică, a datelor psiho-somatice) comportă o transfigurare precisă, este „recreată nu așa cum e, după vechile canoane ale mimesisului, ci așa cum ar tre- bui să fie, cu o finalitate formativ- educativă și propagandistică. Cititorul trebuie să găsească în literatură și ar- tă, în general, o lume epurată de im- perfecțiunile și contradicțiile ce a- parțin „obiectivismului mic burghez", deci una unde personaje, conflicte și chiar elemente de peisaj au hieratis- mul extatic și idealizarea icoanelor. Prin toate scrierile sale de început, Sidorovici ilustrează asumarea nor- mativelor estetice pe care le numim azi dogmatice. Talentul însă și un bun simț nativ, adică țărănesc, bucovi- nean, îl îndrumă totuși spre rezolvări lipsite de ridicol, ca în atîtea alte ca- zuri, după cum se vede și din exa- menul cu „mulgătoarea" ; aceasta este și ea o eroină romantică, construită prin supradimensionare unilaterală, un fel de Jeanne d’Arc a vremurilor noi, care însă deși nu sugerează prin por- tretul ei nimic din ce se întîmplâ în jur, săvîrșește totuși, condusă de mîna scriitorului, un act neobișnuit, eroic la vigoare, dar lipsit de exorbitanță. decent, chiar simpatic : citește Război și pace ! Preda și Sidorovici ilustrează, în in- teriorul generației lor .două fețe ale aceleiași medalii : reușita și eșecul, lupta și abandonul. Diferența apare mai bine după 1960, cînd o nouă ge- nerație, „generația Labiș", își face in- trarea, și încă mai pronunțat după 1965, în noul climat antidogmatic. Pen- tru un scriitor asta însemna o recon- siderare de sine, critică, dar și crea- toare. Există un pasaj în volumul Oa- meni și munți unde Sidorovici vorbește despre „nestrămutata credință în pu- terea cuvîntului investit cu adevăr", dar profesiunea de credință îl pune să o rostească pe unul dintre bătrînii săi înțelepți. Iată pasajul în întregi- me : „— Am împlinit în viață tot felul de munci, povestește Toader Hrib. în niciuna din ele nu-i atîta răspundere ca în scris. Dacă ai greșit cumva arătura, întorci boii pe brazi și îndrepți greșul. In scris sînt pă- cate care nu se iartă". (Op. cit. pag. 114). Ce îl explică, spus scurt, pe Sidoro- vici, este, cred, mai vechea lege psi- ho-socială după care o convingere bi- ne implantată distruge informația ca- re o dezminte. Datele noului climat de după Congresul al IX-lea al parti- dului, deschiderile foarte curajoase din presă și literatură erau elemente de informație ce nu puteau scăpa — semnificația lor — unui intelectual de calitatea lui Sidorovici, străin de cris- pări retrograde, ahtiat dimpotrivă de noutăți și-foarte receptiv. Importan- tă însă nu e doar informația ca ata re, ci sistemul mental — care res- pinge, ignoră, controlează, răstoarnă, filtrează, triază, dezintegrează, trans- figurează, mitizează această informa- ție și îi dă un sens. Oricît de averti- zat și comprehensiv, atunci cînd ia în mînă condeiul ca să scrie despre fierbințile probleme de actualitate, cum o făcea Preda, Sidorovici își pune masca cea veche dintr-o necesitate in- terioară tiranică. Opțiunea pentru fantastic n-a fost, așadar, un capriciu sau o întîmplare ; în cazul său ea a fost răspunsul unic într-un dramatic conflict cu sine în- suși, care ar trebui să explice și scri- sul său trudnic, la limita .steriln- (va urma) Radu MAREȘ Fragmente inedite din versurile lui T.V. Ștefanelli r prezentate la „România Jună" „Deci vedem și înțelegem c-a noastră Societate Are mare simpatie pe Ia țări civilizate. Și-a ei influență crește, joacă rol în lumea mare Și nimica nu se-ntimplă făr a ei înștiințare. Membri ei pe zi ce merge tot mereu se înmulțesc Incît nu-i chip ca să-i numeri, ca ciupercile tot cresc, Ș-apoi sunt pe lingă aceste atîți membri fundatori Incît greu vă spun dreptate, nici nu știm numele lor". Manicheii-arată limba, incit nu-i chip de scăpare De n-am face cîte-odată împrumuturi naționale De le mai plătim vreodată, D-zeu ne poate spune Știe doară fiecare, că trăim odată-n lume Și de s-a ntimpia și pozna, să mergem în cer cu toți Vom ruga pe sf. Petru să rupă zapisu-n bucăți". 3) Pricepuți (de la subs. schipsis=chibzuință, pricepere) 4) loan Hosanu, sudent la medicină, poreclit Naivul întrucît în Viena studiau mulți ti- neri români. în anul 1858 I. G. Sbiera a încercat să înființeze o societate academică românească. De abia în anul 1860 studenții au reușit să înjghebeze un cerc literar, iar în 1862 studenții români au înfi- ințat o „asociație literară", fără statut deci nerecunoscută de stat. Cu doi ani mai tîrziu această aso- ciație se transformă în „Societatea li- terară și științifică", dar : ..în anul 1867 fiind un conflict politic în Ardeal între activiștii lui A. Șaguna și pa- siviștii lui Bariț, această societate s-a despărțit în două : pasiviștii au rămas în „Societatea literară" iar activis-u au întemeiat o altă societate „Româ- nia", ai cărei membrii mai marcau' au fost Aurel Victor Mure eanu 'din Ardeal) și C. Aronovici (din Moldo- va). In anul 1868 69 aceste două so- cietăți au serbat împreună inau"ura-ea lor, cu care ocazie s-a născut ideea de a se contopi si de a forma o in- citate puternică, în Viena ). La stă- ruințele patriotului bucovinean. Al(’- cu Hurmuzachi, în anul următor s-a realizat acest vis, în noua societate academică „România Jună". Din cauza ședințelor sobțe; ca ur- mare a celor două tabere vechi, Mi- hai Eminescu propune ca în activi- tatea acestei societăți să se introduc programe vesele, ba chiar și petre- ceri. 1 De îndată T. V. Ștefanelli — „sufletul societății", a trecut la în- făptuirea programului ; s-a ales un colectiv (care cuprindea toți mem- brii !) numit „divan", în fruntea că- ruia era un voievod, zis „Vodă" ; Pan- fil Dan a fost numit acel „Dan Vo- dă" ; O. Țurcan a fost uns „Mitropo- lit al Moldovei și Sucevei", apoi cei 12 sfetnici de divan, numiți „marii bo- ieri", iar restul colegilor... „prosti- mea". Cele mai multe lucrări cu caracter hazliu le-a prezentat T. V. Ștefanelli. Astfel, la ședința din ianuarie L prezintă un „raport de activitate" ver- sificat : „Rolul României June în a- nul 1872 — revistă patologico-musi- calicc-comercialicească și poemă co- mico-dramaticească". Redăm mai jos două fragmente din manuscrisul complet, aflat în posesia noastră, care a fost citit de autor în ședința sus-amintită. N. I MANOLIU 1) Teodar Balan : Serbarea de la Putna, 1871, Cernăuți, Tip. Mitrop. Silvestru, 1932. 2) T. V. Ștefanelli : Amintiri despre Eminescu, Nuc. Institutul de Arte Grafice, C. Sfetea, 1914. „România Jună face cum vedeți un progres mare Căci în sinul său se află talente îngrozitoare : Are filozofi și scheptici3), oratori și muacanți Ce cîntă pe două strune, incit te rădică-n danț Juriști buni de gură, medici care cunosc treaba lor Vindecă fără consiliu bătătura la picior. Mai avem poeți de treabă, cintăreți foarte distinși Care-ți cîntă pe de-a rostu și cînd vrei cu ochii-nchiși. Chiar in astă sară toți pe Hosan ') l-am ascultat Cîntă ca o fată mare, cînd ii dor de măritat. Nu-i mirare deci c-acuma noi cu toți ne preparăm Căci avem noi ce le spune, avem multe rarități Membri ce pot ori cînd trece, ca model d-antichități. Vom expune membri, cari taxele lor le slovesc, Vom expune earăși membri ce vorbesc de te-asurzesc. Și pe cei ce frecventează ședințele regulat. Vom expune mai cu seamă pe unul ce din născare A fost opozant în leagăn, și-au rămas opozant mare Pentru-acesta lucru sigur, căci așa așteptăm noi La expunerea viitoare cîștiga-vom prețu-ntăi. După ce-am expus acestea, vin acum și între și eu Vă rog spuneți adevărul, așa-i că nu merge rău ? Știu că toți făr distincțiune, ce iubesc sf, dreptate Vor zice cu-ncredințare : agidi Societate ! Dar cu toate-acestea nu-și cum, nu li merge membrilor Nervus rerum gerendarum le lipsește tuturor. Und-te-ntorci tot puf în pungă, banii se feresc de toți Ca și dracul de tămiie ; apoi fă ceva de poți. Vasile ISTRATE : „Flori» III — Pagini bucovinene SADAKO KURIHARA (JAPONIA) ] Americă, nu te pierde cu propriile-fi miini „Greșeala nu se va repeta niciodată !“ Noi am făcut acest jurămint pe care și tu trebuie să-l faci. Americă, tu — posesoarea sofisticatelor bombe, puțind aprinde un milion de Hiroshime ! Nu te pierde cu propriile-ți miini ! Cind un milion de Hiroshime se vor declanșa în tine. Americă, întregul tău popor va dispare pierzindu-se la orizont și clipa nu-ți va fi de ajutor spre-a-ți aminti de Hiroshima. Atunci spre tine-am să îndrept mesajul meu de grea compătimire — în numele celor trei sute de mii uciși de tine Ia Hiroshima și Nagasaki. Iar eroilor tăi. Americă, ce n-ar ezita, se spune, să repete „exemplul" la comanda președintelui, eu Ic trimit acest mesaj : „Iadul, dezlănțuit sub norii ciupercii atomice, ar putea fi iertat de dumnezeu, de oameni însă — niciodată !“ In românește de Arcadie ARBORI RECENZIE --------------------------- GRAȚIAN JUCAN Eminescu și patrimoniul popular (BUCUREȘTI, LITERA, 1985) Suita de studii cuprinse în cele peste 100 de pagini ale acestei cărți este fără îndoială bine venită. Miezul ei constă din două articole relative la raporturile operei marelui poet cu mitul ursitoarelor și cu balada „Miorița”, și din altele cinci, în care se urmăresc atitudinea eminesciană față de moștenirea literară antonpannească șt relațiile amicale și de colabo- rare, sub egida interesului pentru folclorul național, dintre Eminescu și CÎțiva contemporani ai săi • Miron Pom- piliu, Dionisie Miron, Elie Baican și Mozes Gaster. Studii de interes mai general le în- cadrează pe acestea. Astfel, cartea se des- chide cu capitolul Eminescu înainte de E- minescu. unde se pun în evidență „expre- sii și idei, motive și teme poetice” ale pre- cursorilor, pe care Mihai Eminescu avea să le preia, mai mult sau mai puțin trans- figurate, în propria creație, urmat de al- tul. despre Mihai Eminescu și patrimoniul popular, in care sînt inventariate motive folclorice în opera poetică eminesciană. Ea se închide cu un capitol „în replică” la acela menționat imediat mai înainte, inti- tulat Motive eminesciene in patrimoniul popular și consacrat direcției opuse în os- moza operei poetului național cu folclorul. Volumul aduce în atentie date concrete și amănunte mai puțin cunoscute, în general, din biografia spirituală eminesciană, ulti- mul lui capitol incluzînd și rezultate, ine- dite pină acum, ale cercetărilor întreprin- se de către autor pe terenul folcloric nord- moldovean. Dacă tema „Eminescu înainte de Emines- cu" a preocupat și pe alți cercetători, chiar indirect (între ei, relativ recent. Florin D. Popescu a semnalat cîteva elemente „pre- eminesciene” la Alecsandri, în monografia sa, Limba și stilul poeziei lui Vasile A- lecsandri. București, 1980), osmoza de care vorbeam a preocupat, în ultimul timp, mai puțini cercetători. De un deosebit interes este opinia emi- nesciană despre raportul dintre numărul mare de povești și anecdote ale diferitelor popoare, care se reduce la „un număr oa- recare de prototipuri” (p. 35), formulată în 1880, în care putem vedea o anticipare a problemei raportului dintre variante și in- variante în folclor. In privința relațiilor dintre Eminescu și Gaster, s-ar fi putut exploata și amintirile lui Marcu Beza des- pre autorul „Creastomației române”, pu- blicate maț întîi în „România literară", condusă de Cezar Petrescu (1939), strînse apoi în volumul „Cartea cu amintiri”. Constantin DOMINTE CADRAN 0 sugestie La începutul acestei veri am fost martorul unuj moment e- moționant: la Vatra Dornei s-au întîlnit foștii plutași de pe Bistrița, atîți cîți au mai rămas, oameni trecuți demult de cumpăna vieții, aflați deci, cu alte cuvinte, la vîrsta a- ducerilor aminte. Cineva a avut inspirata idee să le ofere acest prilej exact după două- zeci și cinci de ani de la ple- carea ultimei plute de sub poa- A nu lăsa să se piardă (urmare din pag. I) de bunăstare curgînd din pămint și din vita și din munca ce le fac aducătoare de venituri, ci de rostul lor fundamental de oa- mer^ jk'Ste care vara, acum, nu poate trece fără să fie vămuită de roadele dăruite muntelui. Căci trecerea munteanului-miner sau a munteanului-forestier pe lingă o poiană necosită nu va fi nicioda- tă egală trecerii (zîmbește pri- marul) acceleratului de Timișoara prin lacobeni, ci egală maj de- grabă stării de nemulțumire pe care căciula munteanului Ousorul o întreține astăzi. A valorifica în- A doua meserie a scriitorului (urmare din pag. II) Plumb, pe cel de „copist” în Di- recțiunea învățămîntului secundar și superior. Sursă de confuzii comice, pre- text pentru diverse ironii și ridi- culizări, ambiguitatea termenului de' „scriitor” provine, dacă privim lucrurile mai de aproape, din na- tura incertă a meseriei pe care o denumește. Nu există, cum bine se știe, reguli de formare a „ca- drelor scriitoricești”, nici școli (ex- perimentale s-ati dovedit infruc- tuoase) cu un astfel de profil. In- să o meserie care nu se sprijină pe studii speciale, pe atestate si diplome, este, observa odată Paul Valery, „esențialmente negabilă” : „orice om, inarmîndu-se cu un condei, se poate lăuda că o stă- pînește”. S-au făcut, cu toate acestea, numeroase încercări de a-i determina caracteristicile. Am să mă refer aici, cu titlu de exemple, doar la două dintre ele, ambele din aria literaturii fran- ceze : eseul La profession d’ecri- vain (1967), de Robert Escarpit și studiul Le metier d’auteur (1983), de Michele Vessilier-Ressi. Eseul, tradus și în românește, confirmă faptul că dificultatea de a o defini e una, dacă nu cumva chiar prima dintre caracteristicile „profesiunii de scriitor”. Escarpit a abordat tema în cadrul unei „mese rotunde” la care invitase cunoscători ai tuturor problemelor scrisului profesionist, de la cele administrative la cele sociale. Ia- tă, ca dovadă că înțelesul noțiu- nii variază in funcție de poziția pe care o reprezintă cineva, de atitudinea sa față de literatură, ba chiar și de impresia produsă asupra sa de anumiți autori — cîteva din definițiile date : „Scri- itorul este omul care scrie cărți, în mod regulat sau neregulat” ; „scriitorul profesionist este cel ca- re obține 50yc din veniturile sa- le scriind cărți" ; scriitorul este „un om care scrie și publică" ; „(scriitorul) este un oarecine care posedă imperioasa nevoie de a se exprima, de a transmite, de a-i convinge pe ceilalți și, într-o a-a numită măsură, de a-i schimba". Diferențele de înțeles sînt atît de lele Prislopului spre valea Bi- cazului. O îndeletnicire dispăru- tă care altădată constituia pen- tru îndrăzneții care o practicau un adevărat titlu de noblețe, o meserie aspră și nelipsită de riscuri și poate tocmai de-ace- ea nebănuit de frumoasă in simplitatea ei. Acesta a fost plutăritul. Păduri întregi au a- lunecat veacuri de-a rindul pe apele cînd învolburate cînd calme spre porturile dunărene și nu puțini dintre cei care le-au ținut cirma au intrat pe poarta cea mare a legendei. Au venit la această sărbă- toare de suflet foști plutași din părțile Dornei și din cele ale Bicazului și Neamțului incîntați de o asemenea cinstire și plă- cută întîmplare și gata să-și seamnă, bneînțeles, și a cîștiga, dar înseamnă mai ales a nu lăsa să se piardă. Și, zicînd astfel, loan Cornețchi găsește, în sfîrșit, hîrtia căutată, o parcurge rapid cu privirea și conchide sec : „Apele sulfuroase”. (Eugen Țiflea : „Ve- neau borcutari în vechea stațiune a lacobenilor, la tratament, și din Anglia, și din Franța, și din Italia, veneau în cîrje și plecau fără...”. Garofina Buhariuc, octo- genară, fostă băieșiță : „Nu veneau decît din țară, dar, e drept, dacă soseau în cărucior, după o săp- tămînă plecau pe picioarele lor..."). De ce se exagerează, totuși, loan mari, îneît singura soluție rezona- bilă e aceea recomandată de Ar- mând Lanoux, unul din partici- panții la amintita „masă rotundă", de a mînui cu oarecare prudență noțiunea de scriitor „dacă vrem să aflăm cu exactitate ce conține ea". O cercetare metodică, studiul semnat de Michele Vessilier-Ressi analizează juridic, economic și sociologic ceea ce este un autor profesionist. Cercetarea a avut în vedere situația din Franța, unde, după statistici, există 3 000 de pro- fesioniști „în stare să trăiască numai de pe urma condeiului lor” și 50000 de amatori „care încasea- ză mai mult sau mai puțin regulat drepturi de autor”. (Cifrele refe- ritoare la amatori sînt, probabil, inferioare realității, căci, se esti- ma recent într-o anchetă a revis- tei Lire (n. 114, marș 1985), „Mai mult de un milion de francezi, în fiecare an, încearcă să scrie. Nu corespondență sau note admi- nistrative. Ci romane, nuvele, poe- me, amintiri, jurnale, mărturisiri, eseuri sau documente”). In locul unei definiții generale, oricum in- suficientă, studiul Le metier d’au- tcur oferă un portret-robot al profesionistului mijlociu francez din ultimul sfert de secol, adică dintr-o perioadă de extindere a „audiovizualului" și de apariție a unei „scriituri multi-media" : „Un bărbat de cincizeci de ani, celiba- tar convins (operele de artă îi țin loc de descendență), locuiește la Paris și nu disprețuiește, în- tre două romane, să scrie un sce- nariu pentru televiziune sau ra- dio, și să «plaseze» un cîntec pe lingă un interpret prestigios". Ambele lucrări demonstrează că sociologia și mijloacele de exis- tență ale scriitorului sînt altele decît în trecut. Ea însăși transfor- mată, meseria de autor obligată pe cei care o practică să fie pro- teiformi, abundenți, să intuiască dorințele și să cîștige adeziunea publicului. Reușita depinde de mă- sura în care stăpînești tehnicile rapide (ca să nu zic industriale) de lucru, de capacitatea de a te multiplica în diverse variante și. nu în ultimul rînd, de abilitatea de a te încadra în ținuta unei colecții editoriale. Un scriit"r i"- teresat doar să propage idei, ob- sedat de calitate n-ar putea tine nicicum pasul cu asemenea solici- tări. Profesionismul are avantaje dar depene istorisirile depozitate cu pioșenie in adîncurile inimilor. Și bineînțeles s-au rememorat întîmplări de odinioară, s-au prezentat cu lux de amănunte etapele trecerii lemnului de la doborirea copacului pină la a- șezarea albelor catarge în ta- ble plutitoare, fiecare dintre cei aflați de față încercînd să creioneze ori să nuanțeze o imagine estompată de trecerea vremii și despre care cîndva se va ști tot mai puțin. Și ajungînd aici vom spune că mărturiile despre plutărit, lăsate celor care vin și vor ve- ni, sînt extrem de sărace. Un inimos muzeograf din Bicaz, Dan Mihăilescu, a încercat să întreprindă ceva în acest sens. Cornețchi ? „După cum vedeți, nu se exagerează asupra efectului lor curativ...”. „Dar așa ni s-a spus : Anglia, Franța, Italia...”. „Și a- ceasta-i important ? Nu-i mai im- portant faptul că nu aduc folosul pe care l-ar putea aduce ? (Ghe- rasim Hostiuc. pensionar, fost ca- sier al stațiunii : „Era rentabilă. Țin minte, un țăran din Bălăcea- na, ce lucra la pădure. A venit prima dată și apoi și a doua oa- ră. De ce ? l-am întrebat. Păi mă costă mai puțin băile decît statul acasă, mi-a zis... Funcționa doar patru luni pe an. dar era renta- bilă stațiunea". Garofina Buhariuc: „L-am întrebat și eu pe un moș- neag de prin părțile Rădăuțiului : de unde ai bani moșule, era cam sărac, așa mi s-a părut mie, cam și inconveniențe greu de ignorat. Incontestabil, el favorizează pro- ductivitatea literară, asigură ren- tabilitatea în cel mai scurt ter- men a operei și, în consecință, reduce riscurile materiale ale scri- itorului, acesta un om care, la fel cu imensa majoritate a con- temporanilor săi, rîvnește la (și merită) un standard de viață ri- dicat. Intr-o lume cu un pronun- țat gust al fericirii , faptul nu-i de disprețuit. Totuși profitul de care vorbesc pălește în clipa cînd sînt luate în calcul riscurile mo- rale ale scriitorului profesionist, între care primul pare acela de a se considera comanditat, trans- format în funcționar, obligat să satisfacă niște gusturi mediocre. Din această perspectivă, — esen- țială după părerea mea — profe- sionismul apare constringător, in- acceptabil. Ce-i de făcut ? Concluzia (altminteri veche) ce se impune e că o a doua mese- rie dă — cum s-a spus — inde- pendența necesară oricărei creații artistice. Ideea aceasta are în spa- tele ei o tradiție ilustră, un uriaș șir de exemple : Cehov și Celine au fost medici, Gogol — profesor de istorie, Melville și Nathaniel Hawthojne — vameși, Eminescu — redactor, Remy de Gourmont și Borges — bibliotecari, Creangă — institutor, Hamsun — vatman, Sean O'Casey — activist sindical, T. S. Eliot — funcționar de ban- că, Duiliu Zamfirescu și Saint- John Perse — diplomați, Vercors — pictor, Antonin Artaud — ac- tor, Antoine de Saint-Exupery — pilot (dar se visa grădinar: „Moi, j’etais fait pour etre jardinier”), Faulkner — fochist, vinzător de librărie, Boris Vian — cîntăreț la trompetă și șef al unei orchestre de jazz etc., etc. întrebarea care se pune de obicei, mai ales de tineri, e „Cit timp îi rămîne pen- tru scris celui care efectuează o a doua meserie ?“. T. S. Eliot — susținea că se poate face poezie și după opt ore de slujbă, iar Paul Claudel îi mărturisea lui Jacqueș Riviere (Correspondance, 1926) că nu consacră scrisului decît o ju- mătate de oră pe zi. restul de timp cedîndu-1 familiei și ocupa- ției de magistrat și de primar al unui mic oraș chinez pe care fu- sese însărcinat să-1 administreze. Legat de aceeași chestiune, un cu- noscut prozator francez de azi, Fredârick Tristan, autorul roma- nului Rătăciții, Les egares, (Prix Mai există și un film docu- mentar („Navigatori care dis- par") realizat de Studioul „Al. Sabia". Dar e încă puțin. As- cultindu-i pe acești corăbieri solitari se mai pot încă face multe. Iată, de pildă, numărul impresionant de termeni spe- cifici activității în discuție (cor- hănitul, legatul, măsuratul sau purtatul plutelor) poate consti- tui motiv de investigație pentru lingviști. Cit despre literatură, cu mici excepții, aici se pare că trimiterile nu duc mai nici- unde. Și, ne permitem să cre- dem că acei neînfricați călă- tori pe apele repezi și deseori periculoase ale Bistriței, Dor- nei și chiar Șiretului, merită ceva mai mult. loanid DELEANU sărac, de unde ai bani pentru băi ? Păi, zice, țin o văcuță pentru as- ta, pentru băi. O vînd, las baba acasă și vin...”). „O repunem noi pe picioare, zice primarul. într-o clădire a vechii stațiuni, pe care am reamenajat-o, facem trei ca- bine de tratament după vechea „rețetă” : băi cu ape sulfuroase, cu arnică, cetină de brad și nă- mol de Botuș. Nu din ambiție, ci pentru că sînt solicitări, adică pentru că, dacă pot aduce folos, e păcat să curgă degeaba...”. Nu s-a mai limpezit în acea zi culmea Oușorului. Au urmat însă zile frumoase și finul a fost strîns la lacobeni. De rezolvat, pe agen- da primarului loan Cornețchi, a rămas, deocamdată, doar proble- ma apelor sulfuroase... Goncourt, 1983) relata într-un in- terviu (Lire. n. 100, janvier 1984) că, în tinerețe, vizitîndu-1 pe An- dre Breton, i s-a lamentat că din cauza morții tatălui său e nevoit să se ocupe de „mașini textile" („C’est pas drâle, moi qui voudrais ecrire"), la care șeful suprarea- liștilor (suprarealiștii, trebuie a- dăugat, disprețuiau reușita litera- ră ca fiind, vorba, unuia dintre ei, „le fruit d’un malentendu") i-a răspuns entuziasmat : „E formida- bil, pentru că aveți șansa de a nu fi cu acești oameni de litere, aveți cu adevărat o șansă excep- țională. Continuați, nu abandonați niciodată ocupația aceea pentru literatură. Scrieți o oră pe zi și, veți vedea, veți face o operă". Ulterior Frederick Tristan a func- ționat timp de treizeci de ani în China și Vietnam. Urmînd sfatul lui Breton a reușit să-și constru- iască o operă. La fel de preocupantă e natura celei de-a doua meserii. Ideal ar fi, desigur, ca ea să se potriveas- că nu numai cu temperamentul, ci și cu genul scriitorului. • în practică însă — cele arătate mai sus sînt o dovadă — lucrurile stai cu totul altminteri. Asta nu cor - trazice totuși, cîtuși de puțin, r e- cesitatea celei de-a doua muse- rii și nici nu justifică bagateliza- ră ei. Uneori însuși faptul de a scrie se datorează (sub forma u- nei compensații) acesteia. Litera- tura, asemenea vastului ocean, se împlinește din izvoarele tuturor experiențelor de viață și intelectua- le. Oricît de umilă, cea de-a do- ua meserie are în comun cu scri- sul o etică, ba chiar și o esteti- că. Mai e oare cazul să amintesc că „meserie” (termen ce-1 folosim și pentru una și pentru alta) de- rivă din latinescul „ministerium" care înseamnă „muncă la altare" „jertfire" ? Din faptul că gradul celor două meserii diferă, unii au tras încheierea că trebuie să se „jertfească" în procente diferite. In opoziție cu o asemenea atitu- dine, proprie inșilor cu mentali- tate de sinecuriști, un fel de „nici- nici". stă exemplul lui Eminescu : marele poet a manifestat o abne- gație constantă în îndeplinirea XU- turor îndatoririlor. Repudiind a- șadar, din nevoia de libertate și independență de spirit, profesio- nismul în accepția sa vulgară, e- conomică, scriitorul trebuie în schimb să păstreze, să cultive sen- timentul meseriei,, etica ei. ------------- consemnări ----------------------------- • Ion Negură. Profesorul, omul de știință, lite- ratul și animatorul atitor acțiuni de evaluare re- trospectivă și curentă a spiritualității bucovinene a trecut, la începutul lui iulie 1985, în neființă. In ianuarie se afla pe muchia a trei pătrimi de veac (n.5.1.1909), suferind, dar cu nealterata-i .dis- tincție fizică și intelectuală, cu aceeași vie inteli- gență in privirile-i blajine și calde. Dispariția lui Ion Negură, după cea a savantu- lui lingvist Haralambie Mihăescu, ne-a readus m memorie sugestiva expresie de sorginte populară „se duc bătrinii”, pusă în titlul unui necrolog apărut în ziarul sucevean „Viața nouă", iunie 1918, la moartea lui Vasile Bumbac. Ardentul bucovinean Ion Negură era intr-o stare de nefirească tinerețe spirituală, cu mari și generoa- se proiecte de evocare a unor personalități și insti- tuții bucovinene, de sprijinire a tuturor demersu- rilor sucevene actuale intru cultură, știință și artă. Scrisorile pe care ni le-a trimis in ultimele luni, pline de informații prețioase și sfaturi deosebite, menționau un același mare regret, acela de a tot întîrzia cu lunile revederea Sucevei, pe care a in drăgit-o la fel de mult precum legendara Putnă na tală, sau Rădăuții adolescenței liceale la „Eudoxiu Hurmuzachi", unde a înmugurit literar, împreună cu talentatul poet Mihai Horodnic, dispărut pre matur, în foarte literara revistă a elevilor „Mu- guri". „ „ După strălucite studii superioare de litere și filo- zofie, drept și statistică, încununate cu teza de doc- torat „Reforma agrară din 1864", susținută 1 tl 1945 la Universitatea din București, a desfășurat ulterior o prestigioasă activitate științifică „în domeniile statisticii, aplicațiilor statistico-matematice și ciber netico-informative în economia agrară", publicînd numeroase lucrări și studii. A slujit cu aceeași strălucire învățămîntului su perior economic la Academia de Studii Economice din București. Poetul, criticul și istoricul literar și cultural a rămas într-o nepermis de discretă lumină, autoim- pusă cu înțeleaptă modestie și detașare. Manuscrisele, cît și crimpeiele publicate atestă însă un autentic și profund talent de om „de li- tere". Asupra lor vor trebui să stăruie mai înde- lung bucovinenii din „generațiile active ale pre- zentului”, ca un semn de modest omagiu. Ion PINZARU • Studii filologice. în urma ultimii sesiuni știin- țifice ce a avut loc la Institutul de Subingineri djn Suceava, cu colaborarea unor cercetători și cadre didactice din învățămîntul universitar și de cultură generală, a apărut un important și substanțial vo- lum de studii filologice. Buletinul științific, redac- tat de cont. dr. C. Popescu, conf. dr. M. lordache și asist, univ. C. Mânicuță, selectează o parte din comunicările prezentate. Lucrările se disting prin diversitatea metodelor de cercetare folosite, prin multitudinea unghiurilor de vedere susținute, prin varietatea și bogăția te- melor abordate. Alături de comunicări ce dezbat subiecte din istoria literaturii române (Războiul pentru independență în viziunea lui Mihai Emines- cu de I. D. Lăudat, De la antiteza ironică la sin- teza dionisiac-apolinică în creație eminesciană de Cornelia Mânicuță, Vocația prozatorului Iraclie Po- rumbescu, de Paul Leu, farmecul cărților vechi la Sadoveanu de Constantin Ciopraga, Oglinzi baco- viene de Mihail lordache. Simboluri biblice și ele- mente cosmice în lirica lui V. Voiculescu de Dan Mureșan și Incursiuni în tipologia personajului din romanul românesc contemporan de Mihaela Albu) figurează și altele ce aparțin literaturii universale (Prima ediție română a sonetelor shakespeareane de Tamara Lăcătușii, Metafora eului proustian de Florian Bratu, Henrik Ibsen și teatrul american de Odette Caufman, Flaubert — dizolvarea autorului ? de G. Rața, Ironia ca strategie in romanul de idei de Irina Burlui, Sensul aventurii în romanele lui Chrctien dc Troyes de Petrică Larion, Elemente de retorică repetiție in poezia lui W. B. Yeats de Rodica Albu). Cele zece lucrări lingvistice sînt redactate în ro- mânește, cu excepția comunicării Sur la ponctua- tion de Irene Brunet. Ele se referă la probleme de morfologie, sintaxă, vocabular și punctuație. Bule- tinul științific, de curind apărut, se adresează spe- cialiștilor și publicului iubitor de literatură univer- sală, națională și locală. L. P. CÂRJA • • Premii. Caricaturistul sucevean Mihai Pînzaru (PIM) a obținut la salonul „Satiricon ’85“, din Po- lonia, premiul special al revistei „Spilki”. De la saloanele de grafică satirică, din acest an, de la Galați și Costinești, alți doi suceveni s-au întors victorioși : Alexandru Bartfeld (premiul I, Galați, premiul III Costinești) și Doru Olaș (premiul III și premiul revistei „Viața studențească" — la Costi- nești). Șezătoare literară Scriitorii Ion Beldeanu, George Damian, Marcel Mureșeanu și Gheorghe Lupu au fost recent oaspeți ai elevilor și cadrelor didactice de la Școala Gene- rală din comuna Liteni. Cu acest prilej a avut loc o frumoasă șezătoare literară în cadrul căreia, răs- punzînd întrebărilor ce le-au fost adresate, invita- ții au vorbit copiilor despre rolul lecturii în recep tarea operei literare, despre măiestria artistică, des- pre modalitățile de transfigurare a faptului de viața în act de creație. în încheiere, poeții suceveni au citit din versurile lor și au acordat autografe. La manifestare a participat, de asemenea, picto- rul Ion Grigore originar de pe aceste meleaguri. (L B.) REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUIERICI, Mihail IORDACHE, Gh LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL județean de cultură ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48