ne IULIE 1985 SUPLIMENT EDITAT tN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA DOUĂ DECENII CÎT DOUĂ VEACURI Deschiderea largă, novatoare, profund revoluționară, inau- gurată de Congresul al IX-Iea, odată cu investirea tovarășu- lui Nicolae Ceaușescu în funcția de secretar general al parti- dului, este indisolubil legată de vasta și laborioasa activitate teoretică și practică a celui mai iubit fiu al națiunii noastre socialiste, de climatul atit de fertil creat afirmării geniului creator al poporului român, de renunțarea la copierea meca- nică a unor teze dogmatice, a unor scheme și metode izvorite din alte realități, din alte condiții și împrejurări istorice de- clt cele specifice țării noastre. Respingînd formulele învechite, rețetele impuse din afară, partidul nostru_și-a creat un pro- gram propriu, cu o concepție românească despre socialism, prmtr-o elaborare independentă, vizînd deopotrivă principiile, bazele metodologice, orientările, modul de abordare, de stu- diere, de analiză și de soluționare a problematicii interne și externe, raportul intre teorie și practica revoluționară. între național și internațional, confruntarea permanentă a principii- lor generale cu viața, cu condițiile concret istorice. In cele două decenii s-a trecut la o abordare și aprofun- dare originală, românească, a problemelor fundamentale ale organizării și conducerii societății socialiste ; s-a elaborat și fundamentat teoretic și creat practic, printr-un ansamblu de măsuri, statul democrației socialiste-muncitorești, renunțîndu-se la formula și noțiunea de „dictatură a proletariatului", extin- zîndu-se permanent formele de conlucrare între organele statului și organismele democrației socialiste-muncitorești, consiliile K oamenilor muncii, adunările generale ale oamenilor muncii ca forumuri supreme ale proprietarilor și producătorilor, con- gresele oamenilor muncii pe domenii de activitate, care alcă- tuiesc un sistem democratic unic în felul său, superior orică- rei forme de democrație cunoscută, sistem care asigură par. ticiparea tuturor categoriilor sociale la organizarea și condu- cerea științifică a întregii activități materiale și spirituale. S-a întărit rolul partidului și statului în activitatea economico- socială și totodată a sporit controlul maselor asupra organe- lor de stat ; s-au creat premizele necesare aplicării ferme a legalității socialiste și a normelor de conviețuire socială. S-a a- bordat cu cutezanță și competență problematica studierii, în- țelegerii și sesizării la timp a contradicțiilor care se pot ivi in socialism, acționîndu-se, totodată pentru înlăturarea acestor contradicții, pentru promovarea consecventă și îndrăzneață a noului, pentru perfecționarea continuă a mecanismelor de orga, nizare și conducere științifică. Considerînd că problema formulării unui obiectiv strateg c constituie sarcina fiecărui partid în parte, comuniștii români, sub conducerea încercată și înțeleaptă a tovarășului Nicolae Ceaușescu au elaborat și fundamentat obiectivul făuririi socie- tății socialiste multilateral dezvoltate, avlnd în vedere toate la- turile vieții sociale — baza materială, conducerea și dezvolta- rea democrației, rolul tot mai important al științei, activitatea ideologică, politică și educativă. Toate aceste măsuri dimpre- ună cu introducerea noului mecanism economico-financiar, tre- cerea la realizarea unei noi calități a vieții și muncii, făuri- rea în mod conștient și independent, de către poporul român | însusi, a propriei sale istorii s-au reflectat pregnant în stră- lucitele realizări obținute în cele două decenii în toate com- partimentele vieții materiale și spirituale, în menținerea unuia dintre cele mai ridicate ritmuri de dezvoltare a industriei și de sporire a venitului național din lume. Și în domeniul politicii externe ceea ce a revoluționai concepția teoretică și activitatea practică a României a constat în : caracterul independent al elaborării sale, abordarea origi- nală, creatoare și constructivă a raportului între național și internațional, pentru ca orice activitate teoretică și practică să răspundă deopotrivă aspirațiilor și intereselor poporului român și, totodată, celor ale tuturor popoarelor, ale întregii omeniri. S-a trecut la soluția abordării globale a problemelor complexe cu care se confruntă omenirea — formulîndu-se concepte noi și propunîndu-se numeroase soluții concrete, rea- lizabile — în domeniul dezarmării (considerată de partidul nos- tru problema fundamentală a epocii noastre contemporane), al făuririi unei Europe unite, bazate pe securitate colectivă și colaborare multilaterală, în aplicarea fermă a normelor și principiilor dreptului internațional, pentru realizarea unei noi ordini economice și politice internaționale, drepte, echilibrate, pentru educarea tineretului lumii în spiritul celor mai înalte idealuri de pace, colaborare și progres. Inițiativele și efortu- rile prestigioase ale României pentru crearea unei lumi a păcii, dreptății și progresului, identificarea numelor România și Ceaușescu cu cele mai cutezătoare și înalte idealuri și-au găsit o strălucită expresie și în ascensiunea și dinamismul extraordinar al relațiilor patriei noastre, care la nivelul anului 1985 se materializează într-un cadru instituționalizat fără pre- cedent : legături economice și diplomatice cu 155 de state, re- lații de prietenie și colaborare cu peste 200 de partide comu- niste și muncitorești, socialiste și social-democrate, forțe po- litice și mișcări de eliberare națională, cu peste 1750 de orga- nizații de masă și obștești din toate zonele lumii, precum — și cu circa 800 de organizații internaționale, cu caracter gu- vernamental și neguvernamental. Iată numai cîteva argumente, care relevă că epoca inau- gurată de Congresul al IX-lea al partidului, supranumită cu îndreptățit temei și justificată mîndrie națională EPOCA NICOLAE CEAUȘESCU, epocă a celor mai înalte împliniri de dreptate socială și națională, a însemnat etapa unor largi des- chideri novatoare, profund revoluționare. Dr. Mihai IACOBESCU autograf GHEORGHE TOMOZEI Sînt la Suceava Poem pentru virstele far ii Prin griul 'nalt se mai petrec legende, ne-ajunge griul 'nalt la subsuori, și sîntem toți cu gîndul și cu fapta prezentului și griului datori, și sîntem toți, cînd sprijinim luceferi pe tîmple și pe vîrfuri lungi de brazi, vizionari și cutezăm cu țara căci viitorul țării-ncepe azi. Și sîntem drepți și demni și responsabili și implicați în fiece rostire, pămîntul țârii crește generații care devin prin trainică zidire ; cit griul 'nalt nu-și va pleca grumazul, cit ne va ști de ctitori și stăpîni noi cutezăm pentru pămîntul țării, noi — pămînteni și comuniști români. Și sîntem toți într-un poem al muncii biografii și fapte exemplare, prezentul demn ciștigă-n demnitate prin demnitatea clasei muncitoare, și existăm dezlănțuiți ca griul in spațiul legendar al scumpei țări, exemplu luminos ni-i Ceaușescu — simbolul dreptei noastre cutezări. Dacă aș ține un jurnal intim, (dar nu țin, jurnalul meu e poezia pe care apuc s-o scriu, viața pe care ajung s-o trăiesc) aș încredința paginei albe cuvinte ca acestea : Sint la Suceava Sînt oaspete (nechemat, dar oaspete) al ingine rului Mihai Rusu de care mă leagă o mie de lucruri. De pildă, faptul că amîndoi sîntem constructori. E drept, materialele mele sînt mai friabile. Și sînt într-o dimineață desenată cu smalț și cu arome. După o zi în care am refăcut cu pasul (unai... automobil) cîteva parcursuri de viață legate de amintirea poetului Nicolae Labiș, o zi în care i-am trecut pragul sufletului cu emoție și recunoștință. Truda muzeală nu ne poate îndepărta de poet. Oricît 1 am turna noi în piatră ori în cărți poștale, el rămîne un personaj cu care inima ni se mai poate încă în- tilni, un autor de poezie dar și de etică ; legendă, desigur, dar mai ales prezență. Vie, stenică, necontrafăcută. Casa în care s-a născut... casa părinților în care n-a trăit îndeajuns... Arbori ce-1 țin minte.... Oameni ce-1 pot povesti... Locul unde Nelu și Margareta l-au tulburat în sfinta lui lucrare pe dumnealui, pescarul Mihail Sadoveanu... O stînă... cîte- va flori... In ziua, aceeași în care am poposit Ia Slatina Lăpușneanulul, cu trecere și popas Ia casele fălticenene situate pe hudiți aflate în comuni- care cu istoria literaturii române... Imagini febrile, imagini cu grație de frescă umedă. Albastru șt verde. Și aur stins. Suceava rămîne măreață și cu noul ei chip. Arhi- tectura ei nouă îi respectă tiparele nemuritoare, culorile ce i-au impus umbra, în timp și peste timp. Valahul împătimit (și îmbătrînitț ce sînt, mă simt îndulcit de trecerea prin acest spațiu ce e și al meu : am mare amestecare cu Moldova ambițiilor Dinții, cu Bucovina dorurilor și mă simt acasă sub acești brazi, în preajma acestor oameni ce mă cred (care și sînt) a! lor și de-al lor. ... Atît aș scrie, de-aș ține jurnal, pe fila de care n-am încetat să mă sperii dar pe care am gravat-o cu semețele mele nesăbuinți ; așa aș scrie, de-o pildă, în Foaia scriitorilor bucovineni pe care-i iubesc și îi admir... Suceava — Ion DRAGUȘANU .Flori patriei" de Ion Carp FLITERICI Argumente pentru un nou spirit universitar Pentru orașul în plină expansiune econo- mică, socială, culturală care este Suceava, existența unei unități de învățămint superior depășește cu mult cadrele unei necesități, înscriindu-se într-o structură flexibilă, per- manent adaptată exigențelor momentului, fără a sacrifica pentru aceasta viziunea stra- tegică, de perspectivă. Că studenții suceveni (și implicit, magistrii lor) nu se mulțumesc doar cu o asimilare cel puțin conștiincioasă a conștiințelor de specialitate o dovedesc ce- le 14 cereri pentru brevete de invenții depuse la O.S.I.M., faptul că 22 la sută dintre ab- solvenții de anul acesta al secției T.C.M. isi finalizează studiile prin cereri pentru breve- te de invenții. (Studenții Gh. Andronic. și D. Adjifdeanu au depus cîte două cereri dintre care una deja aprobată). In limbajul sec al statisticii, acest procent de absolven;i-inven- tatori este ce] mai ridicat din întreg învăță- mîntul superior românesc, argument consis- tent care poate anula orice (fals, la urma ur- mei) complex de inferioritate, siti.înd In- stitutul de învățămint superior din Suceava la cotele înalte ale creativității și eficien- ței. Iar faptul că în sesiunea de comunicări a secțiilor tehnice desfășurată în cadrul „De- cadei manifestărilor de creație științifică si tehnică studențească", ediția 1985. s-au evi- dențiat în jur de 30 de studii, comunicări si realizări practice, cu un grad înalt de apli- cabilitate în producție, la care se asociază ponderea importantă de noutate și rigoare științifică demonstrează o orientare în con- sens cu comandamentele momentului Tria- da Învâțâmînt-Cercetare-Producție se reali- zează în contextul une; emulații în care tine- rețea. ambiția de autodepășire. sentimentul civic își spun cuvîntul hotăritor. Nu mai departe de luna aprilie a acestui an, studen- ții anului al III-lea istorie-geografie. conducerea lectorului universitar dr. C. Erân duș au participat la cercetări hidro-geologice în lunca Dunării, întreprinse in vederea u- nor lucrări de desecare-drenaj, (efectuînd foraje, măsurători ale nivelului apelor sub- terane și ale vitezei de deplasare a acestor?' toate aceste lucrări înscriindu-se în contex- tul unui contract în valoare de 50 00C Iei. (continuare în pag. IV) Dan DAMIAN un spațiu spiritual Meleag de aleasă frumusețe și de puternică afirmare în acest ev socia- list, județul Suceava este depozita- rul unor inestimabile valori istorice, culturale și artistice, populat cu oa- meni deosebiți, harnici și talentați, animați de o puternică dorință de afirmare a potențelor lor croitoare. Dispunînd de o bogată tradiție' în do- meniile creației populare, etnografiei și folclorului, sau de cea care ne a- mintește de înaintași precum Matei Millo, Edgar Istrati, Ciprian Porum- bescu, Simeon Florea Marian, Eugen Lovinescu, Mihail Sadoveanu, Nico- lae Labiș, anii din urmă au repre- zentat o mare deschidere spre actul de cultură superior destinat maselor largi de oameni ai muncii. Consemnăm astăzi, cînd aniversăm două decenii de la istoricul Congres al IX-lea, împlinirea unor frumoase și firești deziderate spirituale ale sucevenilor. Se vorbea atunci de ne- voia unui teatru la Suceava ; scriito- rii își doreau o revistă a lor. pictorii o galerie de artă ; locuitorii acestui județ își așteptau marile lor statui : clmpulungenii pe Dragoș Vodă ; râ- dăuțenii pe Bogdan; sucevenii pe Ște- fan cel Mare; fălticenenii pe Mihail Sadoveanu. Și toate acestea, si încă multe altele astăzi sînt, și sînt pen- tru că acum douăzeci de ani, în iuli°, a fost Congresul al IX-lea al Parti- dului Comunist Român. Trei au fost dominantele de acțiu- • ne pentru dezvoltarea spiritualității acestui minunat colț de țară. în pri- mul rînd s-a dorit impunerea jude- țului Suceava ca un spațiu cultural (continuare în pag. IV) Alexandru TOMA A PRIVI UN PICTOR Cînd scriu aceste rinduri în- că n-au înflorit teii la Sucea- va. Luind lucrurile ca atare, rămînem in așteptare și lăsăm fereastra deschisă pentru alt gînd. Va sta oare bine cel ce urmează lingă cel de pină a- cum ? Și iată că mă aflu întrebîn- du-mă dintr-odată de ce vreau- trebuie să fac mărturia de fa- ță despre pictorul Ștefan Bu- țurcă. Următorul pas va fi să-mi aduc aminte cind i-am văzut primul tablou. Ar fi ca un fel de capăt al firului. 1977 ? 1978 ? Ultima dată pa- re cea adevărată. Mă frapase culoarea: cald peste tot, dar undeva spre mijlocul cimpu- lui, un adevărat miez de foc. Hotarele pinzei insă de ghea- ță bătind in albastru. Au ve- nit apoi peisajele sale din ve- chile tirguri moldovenești A- proape au dat năvală. Mai toa- te se ascundeau în vegetația luxuriantă a verilor, ca într-o haină prea mare. Au venit portretele, acoperite de smal- țuri galben-roșii. Atunci m-am hotărit să-l invit cu o persona- lă la galeria din Suceava. A sosit însoțit de un sculptor și de sculpturile mici ale aces- tuia. Ei fiind prieteni, lucră- rile lor au apucat același drum, adică păreau făcute de doi frați de sînge artistic. Am avut răgazul să cunosc omul : ambițios și tandru, însingurat și, deci, gata aricind să te îm- brățișeze, tranșant și reținut, cu obrazul acoperit de polenul cărămiziu al cimpiei și-al pod- goriilor. Prin ianuarie mă a- nunța că va deschide o expo- ziție la București. A reușit și nici măcar n-am aflai de la el cit i-a fost de greu. L-am so- mat (aproape) s-o aducă și la noi. A sosit încărcat de lăzi, în iunie. La vernisaj a vorbit criticul Valentin Ciucă, un cu- ceritor despre care ne place să credem că e împătimit de Bu- covina. Am deschis catalogul lui Ștefan Buțurcă și am citit ce scria Dan Grigorescu: „Pen- tru Ștefan Buțurcă, arta e un mod de existență. El trăiește prin artă, se înțelege pe sine, pe ceilalți, întregul univers al realului, proiectînd asupra lu- mii viziunea sa care armoni- zeaSă, într-un echilibru atot- cuprinzător, culorile puternice și clare". Am închis catalogul după ce am transcris rînduri- le de mai sus, rămînînd cu senzația că, totuși, ele sună de departe. Și deodată mi-am adus aminte că Ștefan Buțur- că e din Tecuci și că vara e foarte frumos acolo, chiar da- că ești singur. Marcel MUREȘEAN!’ Cronica literară. — „Un autor este suma cărților sa- le", afirmă D. R. Popescu în Ga- laxia Grama*); zicerea, în esența ei, nu este nouă. Și pentru că, o știm din celelalte cărți ale sale, la el nu doar ideile, ci și cuvintele nu sînt lăsate să zburde la voia întîm- plării, trebuie să ne întrebăm ce urmărește prin asumarea acestui bun estetic devenit comun. întoar- să pe celelalte fațete ale sale, a- firmația începe, credem, să-și dez- văluie intențiile. Deci, cu aceeași justificare se poate spune că o car- te (în sensul de operă finită) este suma autorilor săi ; căci, în sub- stanța ei primară, sau la nivelul materiei etern-umane, opera mai are si alți autori decît cel care o semnează. D. R. Popescu se asocia- ză astfel unor înaintași iluștri, de el însuși citați — Monta igne, Scho- penhauer, Nietzsche. Originalita- tea, concede eseistul, „se măsoară cu alte pîrghii". Descoperim aici o invitație discretă de a-i cunoaște precursorii. Nici cei mai apropi- ați i)U sint, spre meritul său, pu- țini : mitologia grecească și biblică, folclorul românesc, Homer, Sofocle. Cervantes și Gogol, Dostoievski și Caragiale, Shakespeare și Beckett etc. Dar afirmația poate avea și altă consecință : în orice carte a unui autor găsim suma tuturor ce- lorlalte ; în fiecare sint sedimen- tate cele deja scrise și se află, in poziție de start, cele încă nereali- zate sau care nu vor fi niciodată create. Deci, o altă invitație. Ga- laxia Grama este, așadar, înainte de orice, o profesiune de credința. Nu unica și nu completă. însă de- loc neglijabilă pentru un scriitor atît de complex și multilateral ca D. R. Popescu. In textura densă și complicată a cărții găsim numeroa- se și fundamentale opțiuni și ati- tudini ale romancierului și drama- turgului. Una dintre cele mai fru- moase si mai semnificative pentru înțelegerea profilului scriitorulu' este următoarea : „Aplecat asupra oglinzii, a pămîntului, a apei, a hîr- tiei a crucilor, a aerului, a mor- mintelor, a tabletelor de lut, cel care scrie rămîne totuși un înge- nunchiat. Scrisul e o umilință ! De aceea producătorii de litere scrise sînt nu de puține ori vulnerabili, fragili, ca toți marii devotați ai unei unice Iubiri. In schimb, căr- turarii și fariseii au siguranța pro- priilor lor statui". D. R. Popescu vulnerabil ? In po- fida siguranței cutezătoare a scri- iturii și a acurateții ideatice, a cărților sale, lucrurile stau asa și nu altfel ; însă de la nivel mai cu- prinzător și mai greu de sesizat de- cît acestea două : cel al comuni- cării cu destinatarul artei, cu ci- titorul, dar nu numai cel de azi. Crezînd în eternitatea frumosului și a rațiunii, el își asumă integral destinul și responsabilitatea crea- torului dintotdeauna. De aici, nece- sitatea nu numai de a se explica în legătură cu ifhele dintre scrierile sale (ba chiar de a se confesa — vezi, bunăoară, cazul Montaigne, de care s-ar fi apropiat „cu secu- rea ridicată"), ci și de a-și „decons- „E ciudată noaptea după o zi de arșiță. Străzile pustii încearcă să respire și luminile întîrziate par somnoroase semne de întrebare. Autobuzele de noapte par venite de foarte departe și șoferul este îmbătrînit și taciturn...". Omul care gîndea astfel va cobo- rî la ultima stație, la gară. Sînt doar cîțiva călători în autobuz și el și-a ocupat locul său preferat, lîngă geam. Știe denumirile stații- lor pe de rost. Și Lena le știa, dar... sînt ani de atunci... S-au schimbat denumirile stațiilor, străzilor, nu- merele autobuzelor... Va veni cu acceleratul noaptea asta ? O știe : hotărîtă sau nehotărîtă, cum vrei să-i spui. La telefon a răspuns ca de obicei: voi încerca ! La un moment dat — știi foarte bine că se poate întîmpla și așa. —, voi coborî cu o stație mai înainte pen- tru a lua trenul înapoi... S-au despărțit cu ani în urmă : el și-a ales orașul cu turnurile lui medievale ; ea, ferma cu nesfîrși- te livezi. Apartamentul a rămas pustiu. Melodia unei veri îndepăr- tate, melodie cu un titlu ciudat, răzbatea uneori, după miezul nop- ții : Iulie și un trandafir. Era me- lodia ei. Solistul semăna cu Dean Martin. Te-așteaptă marea învolbu- rată / Cu valurile-gînduri / Cu gîndurile-valuri... S-au mai văzut de atunci. Au stat de vorbă, s-au plimbat ca în- prăgostiții pînă noaptea tîrziu... „Știi, am un nou port-altoi cu totul și cu totul senzațional! A în- florit în martie și am uimit lu- mea. Directorul spunea ceva de % expoziție în sudul Italiei...". Era fericită. El ce să-i spună ? Un anonim intr-o mare uzină, o- mul care vine la șapte și pleacă la trei și jumătate. Un reporter l-a întrebat cîndva : _Ce carte ați mai citit, tovarășe inginer ?". I-a dat de Înțeles că lumea nu-i compusă numai din șuruburi . pira" universul său imaginar, așa- zisul laborator de creație care, în cazul lui, este, mai degrabă, o a- devărată uzină. O inextricabilă îm- pletire de depozite, conductori, țevi, retorte, cuptoare, tuburi etc. prin care circulă, văzute sau nevă- zute, mituri, motive, idei, teme, întrebări, nădejdi, disperări, certi- tudini ce se amestecă, se combină, se resping, se influențează, se lu- minează, fac fum ori ceață, explo- dează, înfloresc. Eseurile din Galaxia Grama nu sînt doar puneri în pagină ale u- nei neobișnuite subtilități analitice și ale unei remarcabile inteligențe asociative, nu sînt doar focuri ben- gale, gratuite ca orice joc de arti- ficii, ci căi de acces intr-un uni-. vers artistic în același timp de-si- ne-stătător si subsumat permanențe- lor. Formula eseurilor este adap- D. R. POPESCU Galaxia Grama tată unei comunicări largi, extrem de liberă, mai apropiată de scrii- tura propriu-zis literară, decît de cea critică. Un anumit gen de ora- litate. am zice intimistă, solicită atenția imediată a cititorului, dar și permite discursului meandre și salturi surprinzătoare. Motivația ar ține de nevoia unei cît mai largi audiențe, de ceea ce ar putea fi ca- lificat, cumva, ca exces de modes- tie și, mai ales, de oroarea scrii- torului pentru morga savantă (în repetate rînduri declarată). In ex- ces, ele conduc la efecte nedorite — bagatelizarea (voită dar ne- dreaptă !), a demersului. In tot ca- zul. formula este neobișnuită și neortodoxă. Păstrîndu-ne în dome- niul cosmic al genericului cărții, le-am putea compara (eseurile) cu niște comete, adică stele cu coadă. Premisele sau nucleele lor surprind sau șochează prin noutate și inso- lit ; savoarea și valoarea le-o dă însă trena tot mai amplă cu cît se depărtează de punctul de pornire al dezvoltării lor. Și, cu toate a- cestea, logica nu se pierde ; axio- ma eseului — coerența demonstra- ției — nu este abolită, ci doar, pe alocuri, persiflată cu rafinament. Că D. R. Popescu este un spirit polemic, o știam ; din romane și, mai ales, din piesele de teatru. Nu surprinde, deci, tensiunea pole- mică a volumului în discuție, ofe- ră însă satisfacție și dă sentimentul (tonic în contextul firavelor mani- festări în contemporaneitate ale acestei vocații a literaturii româ- ne) unei revanșe de calitate. Nu se practică atacul direct sau voalat — Este ultima stație, vă rog ! Glasul șoferului îl readuce, bru- tal, la realitate. Au ajuns la ga- ră. Rămăsese singur în autobuz. Scaunele, înșirate ca soldatii, la paradă, păreau, în lumina difuză, neverosimil de albastre... Ceasul de pe peron arăta ora două. Liniile, linii argintii, liniile atîtor sosiri și plecări, reîntîlniri și despărțiri, linii argintii de zîm- PROZĂ Urmează o lungă zi de vară bet și lacrimi..." Intra o cursă lo- cală iluminată anemic. Un tip, ca de statura lui Birlic, căra un gea- mantan uriaș. — Nu vă supărați, cunoașteți o- rașul? — Doar străzile și cîteva clă- diri... — Vreau să cobor la stația „Vo- luntari". A cita e de aici ? — A cincea ! Geamantanul uriaș dispăru în mulțime. O fată în alb îi aruncă o privire întrebătoare. O mai vă- zuse cîndva la Mamaia, Piatra Cra- iului sau Sulina. Referindu-se la ultima localitate, ea spunea că es- te „o mică Veneție" și rîdeau de la persoană, ci, cum spunea E. Lo- vinescu, se face polemică de to. In bucata care dă titlul volumu- lui nu cu demult răposatul și ui- tatul denigrator al lui Eminescu polemizează autorul, ci cu întrea- ga galaxie pe care a întemeiat-o : „Dar Grama veșnic (sau periodic reînviatul, sub numele unei alte stele, din galaxia sa personală, să fie chiar entuziastul apărător al noului, cum ni se înfățișează, și să uităm pestilența în care a vrut să-l asfixieze pe Eminescu și prin el cultura română ? Chiar așa, n-avem nevoie de memorie, dacă vrem să fim fericiți ?“. O istorie literară a acestei galaxii n-ar fi, deci, lipsită de sens ; ea ar trebui însă să se n u m e a s c ă „a deni- grării" nu „a contestării". S-ar ve- dea mai bine cît de numeroase sînt cauzele unei astfel de atitudini bol- nave de mărire sau orgoliu și cit de diverse sint castele literare din care coboară detractorii, uneori foarte de sus, nume mari, nemuri- tori, nu totdeauna pigmei. Numai că o astfel de istorie ar avea o fi- nalitate mai mult morală (și de ce nu ?) decît estetică : s-ar vedea că denigrarea nu a rănit niciodată marile valori și nici nu le-a dimi- nuat. Iată o posibilă lege a artei D. R. Popescu nu face numai pole- mică frontală. Multe din eseuri au zone în care se simte puternic do- goarea pamfletară, altele sînt co- lorate de la început pînă la sfîrsit de această intenție. Subtilitatea a- titudinii nu-și are cauza în sfiala de a ieși în arenă. Galaxia Grama (volumul) cre- dem că mai vizează un scop în afara inițierii în universul artis- tic și în mișcarea interioară a gîn- dirii autorului. Ce urmăresc, din- colo de aceasta, numeroasele și ui- mitoarele asociații pe care le sta- bilește ? între Shakespeare și Bec- kett ; între Miorița, Meșterul Ma- nele și Hamlet ; între Trahanache, Zoe, Tipătescu și Agamemnnon. Cli- temnestra, Egist ; între Sofocle și Shakespeare : între Oedip rege si Stăncuța și Ursitoarele ; între Dos- toievski și George Buchner ; între Cervantes, Erasmus și Sorescu ; între Goya și Meșterul Manole. (O- prim aici enumerarea pe care am dorit-o numai ilustrativă la modul general, epuizarea relațiilor și in- frastructurii lor ideatice neputînd face obiectul unei recenzii). Deci, care este scopul superior avut în vedere ? Autorul pledează pentru o viziune integratoare a valorilor spirituale ale umanității din toate un vapor ancorat în fața unei Ali- mentări... A trecut o oră. Cerul înstelat prevestea o nouă zi de arșiță. „Să mergem în concediu. Lena". Răs- punsul sună sec în receptor : La ce bun ? Unde ? De ce ? Ferma îi dăduse casă la margi- net livezii. Razele de soare se fu- rișau în odaie printre tinere ramuri de măr. „Mută-te aici! Este nevoie de un inginer mecanic..." Anii trec mult prea repede... Va veni ? Mai sint cîteva minu- te... O familie, cîțiva copii gălăgioși așteaptă trenul de Mangalia. Vor- besc toți deodată de pescăruși și stele de mare... Acceleratul intră scrîșnind ascu- țit din frîne, cu zecile de com- partimente iluminate fluorescent, fiecare cu povestea lui din acea călătorie... Peronul e iar pustiu. N-a venit! O nouă zi de vară fără surisul ei. Va pune in zori caseta cu „In iulie și un trandafir" și ea îi va spune la telefon din nou că nu o cîntă Dean Martin fiindcă erau la un local și marea se pregătea de fur- tună, pescărușii țipau... — Nu vă supărați, spuneți-mi cînd urmează stația „Voluntari"... Nu sînt de pe aici... Era „Birlic" cu geamantanul său uriaș. La prima stație a intervenit din nou : — Ce urmează ? — „Primăverii"... Deci n-a venit... Albastrul ceru- lui devenea din ce in ce mai des- chis... Cum l-ar fi întimpinat ea la marginea întinselor livezi ? Cu același zîmbet ironic ? Răspunsul întîrzia o clipă, apoi veni, de undeva, de foarte de- parte : — Urmează o lungă zi de vară... Octavian LAZ.AR timpurile — mituri, motive, capo- dopere de artă — guvernate toate de un umanism atotcuprinzător și atotstăpinitor. Deci pentru biru- ința spiritului și a frumosului in absolut. Spre meritul său, această convingere care emană aproape din fiecare pagină nu este nicăieri rostită apodictic ; fiindcă nu vrea să impună, ci să convingă. Și pen- tru că D. R. Popescu posedă un re- marcabil simț al sintezei și o ma- re mobilitate a unghiului de per- spectivă. Amendabile din punct de vedere științific, unele dintre ipo- tezele sale sînt pozitiv-active în contextul ideatic dat. In interiorul aceleiași viziuni in- tegratoare se urmărește conecta- rea capodoperelor literaturii noas- tre (folclorice și culte) în circuitele marilor valori ale umanității. Nici în această chestiune nu se recurge la cuvinte mari, nu se fac afirmații apriorice de tip sincronist sau pro- tocronist. Tezele sînt abolite în fa- voarea persuasiunii sau a demon- strației. Și nu se oprește numai la scriitorii și operele definitiv con- sacrate, aparținătoare de-acum is- toriei literare, ci avansează propu- neri care înaintează în timp pînă în anii noștri. Propuneri care nu au o intenție elogioasă și nici nu-s reflexul unui patriotism cultural excesiv. Simțul măsurii nu-i lip- sește nici aici lui D. R. Popescu. S-ar mai putea discuta despre structura volumului. Sînt incluse în el articole care nu fac corp co- mun cu ansamblul : profiluri ale unor însemnați scriitori români contemporani, consideratii asupra unor debuturi. Nu intenționăm să discutăm selecția care, pentru un romancier si dramaturg, are altă semnificație decît pentru un cri- tic. Mai important este tonul, tot- deauna just. Legea lor este res- pectul valorii : impulsul care le generează solidaritatea, stima pen- tru munca intelectuală, bucuria sinceră în fata creației autentice. Modul de civism în republica li- terelor. Antipodul „Galaxiei Gra- ma". Tsi au ele rostul în această carte ? Dacă acceptăm premisa de la care am pornit în considerațiile noastre, da ; o profesiune scriito- ricească de credință nu poate fi completă fără o mărturisire, fie și indirectă, despre afinități și despre integrare în obștea scriitoricească: „...istoria scrisului rămîne nemu- ritoare. A scrie pe cer, pe aer, pe pămînt, pe mormînt, pe înger, pe apă înseamnă să ai o încredere de- săvirșită în frumos și în rațiune, și în putința de a ajunge cu tine însuți la un liman. înseamnă să juri pe steaua tagmei tale de scribi". în contextul unui asemenea vo- lum sinceritatea autorului nu poa- te fi pusă la îndoială. Galaxia Grama exprimă o conștiință este- tică inconfundabilă. Mihail IORDACHE Versuri *) D. R. Popescu, Galaxia Grama, Ed. „Cartea Românească", 1984. Recenzie SERGIU ADAM: CHIPURI SI VOCI (Editura Cartea Românească. 1984) Problematica abordată în „Chi- puri și voci" își are ca puncte de referință modifică- rile produse în existența colecti- vității din Plăvălari odată cu in- stalarea noului primar, Ștefan Sa- vu. Suplețea tinerească a acestuia își va pune, în consecință, ampren- ta în acțiunile sale ambițioase, de natură să repună cursul vieții pe făgașul ei firesc. Ștefan Savu (o- pus, bineînțeles, fostului primar Scarlat, demagog, distant și profi- tor) este mesagerul unui alt mod de a privi faptele istoriei, unui nou stil de a găsi soluții și de a decide care dintre acestea poate fi cea mai eficientă, corespunzătoare inte- reselor generale. Animat de gînduri mari, dar fără experiența necesară, el, Sa- vu, apelează la colaborarea unor oameni de inițiativă și de bună credință (ca Rouă, de pildă). Reu- șitele sale, neînsemnate într-o pri- mă fază, nu trec neobservate, ele- ment esențial pentru cîștigarea în- crederii și adeziunii celor mulți. (continuare în pag IV) Ion BELDEANU pentru partid Rememorăm cu grijă toți anii ce-au trecut, De-au fost de plumb, ori geruri de i-au mușcat sălbatic. Ori dacă-n mohorîte doftane au căzut Bărbați sub ziduri sparte; rememorăm ! Și iată astăzi Țara, din Dunăre la munte. Din nordul unde-n codri se mai aud trecînd Pe cai mărunți cu Domnitoru-n frunte Oșteni spre marea sonor tălăzuind. Am înălțat furnale ce ard cu foc nestins, Rod greu, de piine bună, se coace în cîmpie; Pe dealuri, către toamnă, tot soarele-i cuprins In fructele de aur și-n strugurii de vie. Pe unduiri domoale ori povîrnișuri dure Unde coboară cerul în mijloc de pădure, Am dăltuit în stîncă, am modelat atent Noi geometrii de sticlă și ciment. Au fost învinse stihii și sfredelit-am munții. Prin contopiri de forțe și-n arderile frunții Și ne-au răspus adîncuri, cu roci cristalizate, Din lunga inerție de noi descătușate. E-n toate o rodire a-nțelepciunii tale De încercat constructor de oameni și cetate; De cristaline gînduri spre-a căror puritate Cu bărbătească demnitate tu veghezi ! Genială lucrare Patria — pîinea cea nouă din fluviul de grîu. Frumoșii miri din primăvara aceasta, Lumina-nserării ningîndu-mi fereastra Și păstrăvii liberi ce fulgeră-n rîu. Patria — inimile noastre urcate-n flamuri purpurii. Griul cel tînăr suind spre ciocîrlii, Noile cetăți prevestind împliniri viitoare, Rotindu-și frumusețea în diminețile solare. Patria — partidul și flacăra luminii sale atotbiruitoare Cu noi, la bine si la greu, urmindu-1 neabătut, Hotărîți să nfăptuim, așa cum am jurat la început. Această nemaifăcută și genială lucrare ! Copac miracol Fintină izvorîtă din necuprinsul dor în fiecare trecere spre alte praguri Adaus de putere, impuls trebuitor Crescut în ochii țării ori revărsat în steaguri. Floare de cîmp ori doină, o doină-amețitoare, Rostită-n dimineți sub streașină de zări Pămînt brăzdat de ape și-nzăpezit de stele Străluminind peste atîtea depărtări ! i Lumină și nădejde la orice început. Cînd ne desprindem zborul de trainic echilibru Copac miracol, din străbuni crescut. Peste-ale căror oase cîntă-acuma cimbrul ! Cit de Înaltă Cît de înaltă e calea patriei mele Aici, la umbra trecutelor glorii. Lingă piatra rămasă de-a pururi în calea șuvoaielor repezi ! Ce drept este destinul neamului meu De oieri și bărbați fără seamăn Ce-au încrustat în stejari și-n morminte Istoria noastră nescrisă-n cuvinte ! Ce limpezi amiezi coboară în struguri Și-n foșnetul griului greu de lumină ! Cu arborii De mii de ani trăim aici cu arborii Și griul nostru laolaltă ; Cu frații cei voinici, cu frații din pămînt Și sîntem treji în fiecare gînd Și sîntem toți în orice clipă-naltă. Ne ridicăm în steaguri și ne durăm statui I Și nemaiindrăznite cetăți cu alb contur ; Vîslim pe ape repezi și săvîrșim poeme Jur-împrejur, pe trupul țării steme și fîntîni. Adeseori, în hore, cu inima deschisă. Cutremurăm pămîntul, cu ritmuri de străbuni Și pe copii, de veacuri, îi deprindem Să nu se încovoaie prin furtuni. De mii de ani ne știm aici Cu arborii și grîul laolaltă Și sîntem flacără în fiecare gînd Și sîntem toți în orice clipă-naltă ! II - Pagini bucorinene VIAȚA Șl LITERATURA IN RACURSI Critica ale cărei forme funcționea- ză din plin, azi s-a ivit la scurt timp după debutul așa-numitei „promoții ’60“. în raport cu cea dinainte, ea reprezintă o mutație spectaculară. în ce constă aceasta ? în repunerea în demnitate a esteticului, în reluarea atribuțiunilor profesionale caracteris- tice : de selectare, de comentare și de ierarhizare a valorilor. Critica nouă (îi voi spune astfel pentru di- ferențiere) își afirmă de la început solidaritatea cu literatura înțeleasă ca „artă a cuvîntului“. Inițiativele sale teoretice și practice vizează lăr- girea cadrului de manifestare al a- cesteia. Totodată, ea revendică pen- tru sine dreptul de a fi creatoare, a- dică pluralismul de vederi și soluții. S-au publicat, în acest interval, mai multe cărți de critică și istorie lite- rară decît în toate epocile anterioare ale culturii noastre. în perioada in- terbelică critica se făcea, cel mai des, pentru reviste și ziare (aveam o Trandafirii galbeni Nopțile mele îmbrăcate în cetină Coboară precum turmele pînă la genunchi Pînă la umerii dăltuiți în apa Moldovei Să se-mpresoare și de cîntecui acesta Cuin nu-i altă iubire ca pruncul din prag Ce-și leagănă ochii în întîia zare, Galbeni trandafiri se furișează în virful degetelor să nu-mi trezească Bucuria că numai aici, aici pot visa La tine, că-ți simt sufletul Trecînd prin vară doborît de prisosință. Viorica PETROVICI Sămînța iubirii "Mi-ai scris bucuria cu slovă adincă, Și ochii respiră semnele noi. Oglinzile-s pașii ce-adună pe șuncă •Oglinda din aripi de ploi. presă, sub acest aspect, „tare"). Cînd însă un critic încerca să-și strîngă producția în volum, resimțeam — mărturisirea e a unui protagonist — „o dificultate dureroasă". Am re- văzut bilanțurile literare anuale din perioada respectivă și m-am uimit de puținătatea titlurilor în acest sec- tor. Situația e — o știm foarte bine — alta, azi. Masificarea culturii în deceniile postbelice a avut ca efect creșterea numărului total de cititori și, între aceștia, apariția cititorului de critică, recrutat de obicei din rîn- dul cadrelor didactice, al elevilor și studenților. Se observă, de aseme- nea, și un spor calitativ, care pro- vine din adoptarea de noi perspec- tive, din acumulări metodologice, din adiționări culturale diverse, nu în ultimul rînd, din experiența unor talente puternice, originale. în con- Lumina e pulsul, focarul gîndirii, O haină pe trupul crescut din altoi. Și reazem sînt munții in corpul privirii, Cînd scot din fintînă un cer înapoi. Dar liniștea-mi pare sămînță de lună Și pleoapă pe ochii fintînilor reci. Culoarea din fructe cînd cade se-adună Miroase a slovă înscrisă pe veci. Odihna în sfere de miere se mută Și vinul e-o cale cu multe peceți. Hotarele-n pieptul secundei ascultă Cum trece viața acestei vieți. Mi-ai scris bucurie cu slovă adincă Și ochii respiră semnele noi. Oglinzile-s pașii ce-adună pe stincă Odihna din aripi de ploi. Liviu POPESCU Sînt un fiu de țăran muncitor Sînt un fiu de țăran muncitor Și-mi iubesc pămîntul — Arteră prin care curge Propria mea ființă. dițiile unei și mai bune organizări a acestei activități, progresele ar fi putut fi — se înțelege — și mai mari. S-au pierdut energii și timp cu dis- cuții de rutină, cu disocieri elemen- tare, cu redescoperirea unor reguli de bună conduită, cu problemele in- sipide, improvizate de inși fără ima- ginație. Trebuie destulă răbdare per tru a degaja temele cu adevărat im- portante (fidelitate și infidelitate în critică, modernitate, protocornism etc.) de sub valul celor sezoniere, de localizări, de hibridări și de reluări. Unele dezbateri s-au terminat îv inte de vreme sau fără clarificării și concluziile așteptate. Jarul lor con- tinuă să fie cald. Cele două domenii, critica și is- toria literară, în pofida legăturilor dintre ele, nu s-au dezvoltat sincro- nic. Deceniile cinci și șase au favo- rizat așa-numita „critică de întîmpi- nare“, curentă. în ultimii trei lustri o mai mare căutare au avut mono- grafia, studiul de sinteză, eseul. As- tăzi se întrevede o revenire a foile- tonisticii. Decalajele și intervertirile de roluri au cauze multiple. întîr- zierea monografiilor (prin 1966 — 1967 era reluat și suna ca foarte o- portun apelul pe care-1 făcuse un critic la începutul secolului : „Dați-ne monografiile scriitorilor noștri !“) își are, de pildă, originea în stagnarea, o vreme, a acțiunii de preluare a moștenirii literare. „Perspectivele" pentru reconsiderarea lui Eminescu, schițate la începutul lui 1949, în Flacăra, au rămas valabile mai bine de un deceniu și pentru ceilalți cla- sici. Dificultățile au început să fie si i-montate abia în deceniul al șap- telea, mai exact după 1963, cind se declanșează primele discuții referi- toare la reintegrarea in circuitul cul- tural a operei lui T. Maiorescu. A- cesta a fost, după părerea mea, un moment de răscurce pentru critica și istoria literară actuală. Redescope- rirea valorilor clasice a revigoratspi- ritele, a produs efervescență, a lărgit șantierele muncii intelectuale, a fă- cut posibilă „reîntoarcerea la unelte" a unor comentarii din alte generații Climatul relaxat, emulația — lucru- rile se leagă, ‘cum vedeți, între ele — au stimulat, apoi, elanul eseistic, îndrăzneala și rafinamentul exege- tic. Drept urmare au apărut nume roase monografii și studii demne de marii noștri scriitori, sinteze utile asupra principalelor momente lite- rare, eseuri ingenioase, strălucite, ce experimentează teorii la modă. Mai rare, lucrările despre literatura con- temporană sînt, în același timp, și mai puțin convingătoare. Cîștigul în subtilitate pare să fi diminuat pasiu- nea luptei literare. Proliferează ici- colo o eseistică esopică și o critică fără canini („la critique toutou" cum spun francezii), complezează. Deși, uneori, tînără, ea are o men- talitate bătrîncioasă : nu vorbește „verde și lămurit", e excesiv de di- plomatică. de perifrastică. Dar, va admite oricine, acestea sînt păcate veniale, în comparație cu cele ale criticii anilor '50 și nu pot afecta i- maginea progresului unei discipline care, între multe osînde la care a fost predestinată, o are și pe aceea de a fi permanent nemulțumită de ea însăși. Nemulțumirea, ca și com- prehensiunea, o regenerează, o face aptă pentru noi înaintări. Constantin CALIN Sufletul și speranța mea Că iarba crudă vine din noi Ca un miros de fin proaspăt cosit în care-si alăptează mama pruncul. Pămîntul e pentru mine Apă și sete. Mamă înfășurată in șalul de doliu Și mireasă în alb îmbrăcată Căruia ii duce trena L'n vint călduț de primăvară. E adolescența simțindu-și buzele sărutate Și văduva bătrină Reîncălzindu-și visele de dragoste în fața căminului ; E muncitorul sezonier Și muncitorul cu înaltă calificare, E privirea aeriană A ucenicului neștiutor Și rugămintea caldă a mamei Ca fiul să-i fie ocrotit E vila unde oamenii virstnici își trăiesc singuri viața Și cămăruța înghesuită unde proaspeții miri Trec în nemurire Prima lor noapte de dragoste. Sava CONSTANTIN 45. GAZETA BUCOVINEI (2.VJB91 — 6.IV.1897 și 2.IV—1.X.1906), pe- riodic bisăptâmînal, publicat la Cer- năuți de societatea „Concordia". în primii doi ani de apariție este re- dactat sub direcția publicistului Pompiliu Pipoș, care condusese cu puțin înainte redacția revistei „Tri- buna" din Sibiu. După moartea transilvăneanului, la conducerea ga- letei se perindă G. Bogdan-Duică, Vasile Marco, Eusebiu Ștefanelli, Dionisie Voronca, Mihai Teliman, Zaharia Voronca. Viața relativ lungă a publicației (comparativ cu cele ale altor gazete bucovinene și chiar transilvănene) trebuie explicată printr-o prudentă linie de mijloc în orientarea politi- că, știută fiind susceptibilitatea cu care autoritățile austro-ungare pri- veau publicațiile românești. Gazeta Bucovinei se impune însă printr-o susținută activitate literară. Se pu- blică aici cronici literare, teatrale sau muzicale, literatură originală (poezie, proză, chiar opere dramati- ce) culegeri de folclor, prelucrări, imitații și traduceri din literatura DHIIONAR --------- XIX ~ universală. O concepție fermă des- pre importanța limbii naționale în păstrarea etnicității direcționează o- rientările majore ale gazetei. Astfel, în articolul de fond al numărului din 25 aprilie 1896 se afirmă că „în limba sa trăiește orice națiune", că limba noastră „a fost și este singu- rul nostru tezaur, cea mai scumpă moștenire, din cîte străbunii noștri ne-au lăsat aici pe pămînt". Consi- derînd că literatura este mijlocul cel mai eficient de educare și păstrare a limbii și, implicit, a ființei națio- nale, editorii Gazetei Bucovinei a- cordă un spațiu foarte larg literatu- rii, comparativ cu alte gazete ale aceleiași perioade. Pe lîngă poeziile, scrierile în proză sau dramatice ale bucovinenilor (Vasile Bumbac, Con- stantin Morariu, C. Berariu, I. Po- povici. Elena Niculiță-Voronca, Mi- hai Teliman, Dimitrie Dan, I. Po- povici. C. Stamati-Ciurea, S. FI. Ma- rian), paginile gazetei inserează cu regularitate opere ale marilor scrii- tori români, din celelalte provincii (I. Budai Deleanu, Alecsandri, Emi- nescu, Coșbuc, Vlahuță, D. Petrino, Traian Demetrescu, Nicu Gane etc.), vădind astfel o largă comprehensi- une a fenomenului spiritual româ- nesc. Sint preluate și republicate traduceri din Schiller, Jules Verne, Anacreon, Sappho, Mark Twain. Da- că literatura originală aparținînd bucovinenilor nu este de cea mai bună calitate, se impun însă cule- gerile de folclor publicate de S. FI. Marian, Dimitrie Dan, Elena Nicu- liță-Voronca și Elena Sevastos, pre- cum și operele din marii scriitori, alături de articolele critice, uneori cît se poate de pertinente. Referințe: Loghin. Constantin — Istoria literaturii române din Buco- vina. 1926 ; Dicționarul literaturii române de la origini pînă la 1900, Ed. Acad. R.S.R., 1979. 46. GHERASIM, VASILE (26.XI. 1893, Marginea — Suceava — 12.11. 1933), filozof, poet, prozator, critic literar, eseist, cea mai de seamă per- sonalitate a culturii bucovinene de la intersecția a două secole. Fiu al lui Gheorghe Gherasim și al Măriei Pomohaci, descendent prin mamă din neamul cunoscutului haiduc, Darie Pomohaci, urmează cursurile școlii primare la Marginea și Sucea- va, liceul la Suceava iar studiile su- perioare la Viena (1915—1918) și Cer- năuți (1918), unde le desăvîrșește, susținînd și teza de doctorat. Lu- crează ca bibliotecar asistent la ace- eași universitate (noiembrie—decem- brie 1919), asistent de limba româ- nă, funcție exersată în paralel cu cea de profesor de filozofie la Li- ceul „Aron Pumnul" și profesor su- plinitor la Școala Normală (1919— 1922), profesor titular la Liceul nr. 4 (1922—1927), suplinitor al cate- drei de istoria filozofiei la Faculta- tea de Litere și Filozofie (1927— 1933), profesor titular, prin concurs, al aceleiași catedre. Debutează cu versuri în 1915, în ziarul „Viața nouă", din Suceava. Ulterior avea să publice la ziare și reviste din Bucovina și Transilva- nia („Viața nouă", „Glasul Bucovi- nei", „Poporul", „Gazeta poporului", „Junimea literară", „Codrul Cosmi- nului", „Convorbiri literare", „Revis- ta filologică", „Cultura poporului .Adevărul literar", „Școala", „Voin- ța școalei", „Cugetări". Versurile apărute în diverse pu- blicații, parte din ele adunate în 1934 în volum de C. Loghin, oferă și azi o lectură agreabilă, dezvălu- ind o simțire adincă. o expresie poe- tică nemistificată, un suflet liric frumos, chiar dacă influențele mari- lor clasici (Eminescu, Blaga, Coșbuc) sint uneori cît se poate de evidente. In proză a publicat o serie de re- portaje și impresii de călătorie, iar mai apoi povestiri de inspirație fan- tastică, interesante sub aspectul mo- dalității de abordare a fantasticului și sub cel al scriiturii. Din păcate, ele nu au fost strînse într-un volum, deși o atare întreprindere ar releva o anume vîrstă și continuitate a pro- zei fantastice la noi. Spirit activ, aflat într-o perma- nentă efervescență constructivă, V. G. angajează o veritabilă campa- nie de modernizare și optimizare a învățământului românesc. Studiile pe teme pedagogice investighează starea de fapt a învățămîntului, pro- pun mijloace și metode eficiente de progres în acest domeniu, multe din- tre ele valabile și astăzi. Lucrările filozofice și studiile de critică și istorie literară formează, indiscutabil, partea cea mai durabi- lă a activității lui Vasile Gherasim. între cele două domenii : filozofie și literatură, legăturile subterane nu mai trebuie argumentate. La V. G. ele se complinesc, fortifieîndu-se re- ciproc. Studiile filozofice s-au bucu- rat de o primire deosebit de favo- rabilă încă de la apariție, reputația tînărului cugetător fiind confirmată de alegerea lui ca membru al socie- tăților internaționale de filozofie Kantgeselschaft din Berlin și Spino- za. Ele confirmă nu numai înțele- gerea și interpretarea suplă a feno- menului filozofic, ci o evidentă ten- dință spre crearea unui sistem filo- zofic propriu. Lista din finalul aces- tui articol poate fi relevantă. Studiile de literatură cantonate în perimetrul național (Alecsandri, E- minescu, Slavici. Caragiale, Sadovea- nu, Rebreanu, Blaga, Cotruș) sau u- niversal (Cehov, Dostoievski, Tols- toi), probează un spirit critic per- spicace, capabil de demersuri pro- fund originale. Afin structural cu Blaga și D. D. Roșea (pe care îi avusese colegi la Viena), V. G. abordează fenomenul literar preponderent din perspectivă existențială, fără a se lăsa dominat de această optică filozofică. Puse la îndemîna marelui public de azi, prin grija lui George Mun- tean, o parte din studiile lui V. G. despre Eminescu (Vasile Gherasim — Mihai Eminescu, col. „Eminesci- ana", 8, Ed. Junimea, Iași, 1977) sînt modele de exegeză eminesciană. Ele ne apar cu atît mai valoroase, cu cît în primele trei decenii ale seco- lului XX (și chiar și astăzi) se înre- gistrează atitea deformări și vulga- rizări ale luceafărului poeziei româ- nești. Nu ne putem reține totuși ne- dumerirea în legătură cu faptul că, deși au trecut cîțiva ani buni de ia publicarea volumului, autorul nu este citat de ultimele exegeze. Alte lucrări publicate : Poezii (1934). Din problemele istoriei filo- sofiei (1928), Filosofia istoriei lui A D. Xenopol (1928), Sistemul ener- giilor conștiente (1928), Etnicul în fi- losofie (Spre o filosofic româ- nească) (1928), Spre o nouă orien- tare în filosofie (1928), Activismul lui Spinozza (1928), Filosofia dina- mismului vital a lui V. Pârvan (1929), Concepția istorică a lui N. lorga (1931), Eurasia spirituală, stu- diu de filosofie comparată (1931), Filosofia lui Carol Siege] (1927), Die grundlagen der rumănischen Philo- sophie, Berlin (1932), Die Bedeutung der Affektenlehre Spinozzas, Heidel- berg, 1933, Glosarul dialectului măr- ginean (Marginea — comună în ju- dețul Suceava, n.n.) și Texte mărgi- nene, în colaborare cu E. Herzog. în „Codrul Cosminului" și, respectiv, „Junimea literară". Notă : Considerăm prefața lui George Muntean la volumul din co- lecția „Eminesciana" drept cel mai documentat și autorizat studiu asu- pra vieții și operei lui Vasile Ghe- rasim. Referințe : Loghin, Const. — An- tologia scrisului bucovinean, voi, I, Poezia ; Muntean, George — Prefața la volumul „Vasile Gherasim- — „Mihai Eminescu", col. „Eminescia- na", 8, Ed. „Junimea", Iași, 1977 Octavian NESTOR III — Pagini bucovinene ------CONSEMNĂRI NKAN NTHANE (Camerun) PTNTRU EI! MORTI PENTRU LIBERTATE Vom merge într-o dimineață, Intr-o zi de decembrie, in aceie locuri secrete unde au fugit ei. Vom merge Fără bucurie și fără lacrimi Dar cu inima fermă Spre mormîntul lor comun Și le vom transmite acest mesaj : „Fraților, Voi, ale căror trupuri Nu mai sînt decît rămășițe, Ascultați, în universul vostru fără noapte si fără zi. In acest univers pe care numai voi îl cunoașteți, Glasul celor ce au supraviețuit masacrului. Noi n-am trădat cauza voastră, Pentru care voi ați căzut, N-am acceptat jugul, Acela pe care voi l-ați scuturat. Noi avem in inimă încrederea Și adevărul că vom învinge". In românește de AI. ȚENCHEA CADRAN Scurt bilanț » O publicație omagială („Nicolae Labiș"), apărută la Suceava în de- cembrie 1965, grupa, între semna- tari, pe Traian Chelariu, George Si- dorovici, Aurel George Stino, Lu- cian Valea, Platan Pardău, George Damian și pe mai tinerii, pe atunci, Ion Beldeanu, Constantin Blănaru, Mihail lordache, Radu Mareș, Con- stantin Ștefuriuc. Era un început de nouă deschidere spirituală ce marca de fapt statornicirea clima- tului propice afirmării unei mișcări literare bucovinene de largă per- spectivă. O figură proeminentă a a- celei perioade de mari elanuri crea- toare rămîne desigur George Sido- Chipuri și voci (urmare din pag. 2) Desigur o asemenea confruntare, ce concentrează dealtfel planul general al narațiunii, presupune cunoașterea spațiului socio-uman investigat. Și Sergiu Adam se do- vedește pe deplin „conectat" la fe- nomenele lumii rurale de azi, stă- pîn pe mecanismele detectării aces- tora. ale evidențierii și nuanțării laturilor sale esențiale. Este interesant de reținut că Ser- giu Adam își construiește demersul epic cu o nedezmințită malițiozita- te „împrumutată" de la eroii săi. De aici nota de ironie detașată, Argumente pentru un nou spirit universitar (urmare din pag. I) Existența unui corp profesoral care se impune nu numai prin calitatea cu- noștințelor profesionale, ci și prin ti- nerețea fizică și spirituală, străin adică de conservatorism și spirit de automul- țumire, confirmă și dă garanția unei e- voluții ascendente. Prezența în fruntea rovici, prozatorul și reporterul de excepție care, fără exagerare, poate fi considerat mentorul celor care a- tunci abia își făceau ucenicia scri- sului. Nu poate fi trecut cu vederea nici rolul de animator cultural al lui Platon Pardău, romancierul de azi. Prin strădaniile sale la Sucea- va văd lumina tiparului cîteva pu- blicații literare ocazionale (supli- mentul „Suceava", de pildă), sînt ti- părite plachete (colective) de lite- ratură și artă iar în ziarul ..Zori noi" își găsesc loc cu regularitate pagi- nile speciale intitulate „Coordonate literare", Aici pot fi întîlnite frec- vent numele lui George Sidorovici, Platon Pardău, Dragoș Vicol, Alexei Rudeanu, Ion Murgeanu, Vasile An- dru, Cătălin Ciolca, Radu Mareș, George Damian, Ion Beldeanu, Mar cel Mureșeanu, Constantin Ștefu- riuc, Teofil Lianu ș.a. Curînd, adică spre sftrșitul anilor caracteristică prioritară a unor personaje de prim plan ca Rouă, Lie, Chiaburu, cu care sînt rezol- vate ecuațiile propuse și care dau un farmec aparte întregii lecturi. Memorabile rămîn, de pildă, vizita soților Rouă la Vorona, la oraș, scena dintre Microfon, conțopistul de la primărie, și grupul de să- teni al cărui „lider" este același Gheorghe Gornea zis Rouă, secven- ța de la popicărie sau hazoasa șe- dință „pe linie de pompieri". Re- țin atenția numeroasele expresii pitorești, vehiculate de țăranii din Plăvălari. considerațiile emise de aceștia (în momentele lor „coloc- viale") asupra unor chestiuni de politică economică, de legislație, de civilizație modernă, de etică etc. acestui corp didactic și studențesc, an. gajat în realizarea comandamentelor prezentului, a unuia din cei mai tineri profesori universitari din învățămîntul superior românesc, doctorul inginer Emanoil Diaconescu, a cărui bibliogra- fie științifică impresionantă contri- buie la stimularea și permanentizarea spiritului de inițiativă și creativitate ’60 și începutul anilor ’70, cei care confirmaseră speranțele devin au- tori de cărți. Rînd pe rînd intră în circuitul editorial volume aparținînd lui Platon Pardău, George Sidoro- vici, Alexei Rudeanu, Vasile Andru, George Damian, Marcel Mureșeanu, Ion Beldeanu. Se putea acum vor- bi de o grupare scriitoricească for- mată, de creatori care reușiseră să atragă, în mai mare sau mai mică măsură, atenția criticii de specia- litate din țară. Ulterior debutează Gheorghe Lupu, Constantin Blăna- ru, Ion Filipciuc, Cornelia Maria Savu, Mihail lordache, Victor Rusu, George Bodea, Constantin Badersca, Constantin Severin, Florin Bratu ș.a. Bineînțeles, rîndurile de față nu-și propun să reconstituie în detaliu etapele vieții literare din acest ge- neros spațiu geografic. Vrem doar să subliniem că ultimele două de- Chiar dacă toate acestea trimit cu gîndul la „Moromeții" lui Marin Preda. Iată spre edificare dialogul purtat de Rouă și Microfon pe „te- ma bunurilor particulare" : „— Un tablou pot să am. Microfon ? între- bă Rouă. — Cred că da, răspunse Microfon repede. Chiar mai mul- te. — Cam cîte ? — Iaca nu s-a stabilit. — Cine stabilește ? Vreo comisie ? — Nu. Un comitet re- prezentativ. — Aha. Și cam cînd ? — Cît de curînd. — Deci ne pu- tem aștepta. — Desigur. — Atunci putem dormi liniștiți. — Desigur. — Putem chiar să și visăm. — Păi nu ? — Păi da. — Prin urmare e posibil. — Desigur. — In cocoșabil. — Adică cum ? — Exact cum ai științifică, socială, culturală, ni se pa- re elocventă. Activitatea Institutului de învăță- mînt Superior ar fi amputată de cî- teva din determinațiile sale esențiale fără manifestările culturale în care sînt angajați studenții suceveni : spec- tacolul omagial realizat de studenții secției de filologie și de la T.C.M. (Gh. Cîrstian, Carmen Macovei, Ovidiu Mar- cian, Cornel Tuchlei, Doina și Cornel Angelescu, animatori culturali perma. nenți și dezinteresați), intitulat „Revo- luția permanentă", existența (deja) la cenii au constituit, și pentru Sucea- va, ca de altfel pentru alte provin- cii culturale de tradiție, o epocă de fertile elanuri și împliniri fără pre- cedent. Așa se explică astăzi exis- tența Cenaclului Suceava al Uniu- nii Scriitorilor și a „Paginilor buco- vinene" (cu periodicitate lunară), în jurul cărora gravitează poeți, pro- zatori, eseiști, critici și istorici lite- rari, mulți dintre aceștia recoman- dîndu-se prin scrierile lor de certă valoare. Plecarea celor cîțiva n-a produs nicidecum stagnări și eclip- se, dată fiind capacitatea de reîn- noire și reîntinerire a actualei miș- cări literare sucevene, ceea ce ne dă dreptul să afirmăm încă o dată că actualul moment, pe întreg planul vieții spirituale, este pentru Sucea- va unul dintre cele mai spectaculoa- se și mai substanțiale. loanid DELEANU auzit. In-co-co-.șa-bil". O discuție frizînd absurdul și care nu face decît să pună în evidență un ade- văr incontestabil : permanența u- morului de sorginte țărănească. Alt- fel zis, țăranii lui Sergiu Adam au simțul ironiei, sînt inteligenți, in- formați și siguri pe ei iar Plăvă- larii nu reprezintă nicicum o insulă patriarhală și, eventual, pitoresc- folclorică. Ceea ce nu e deloc pu- țin. Scrisă fără ezitări și stîngăcii, această a doua tentativă romanes- că a poetului băcăuan merită să rețină atenția celor preocupați de proza actuală de inspirație rurală. a treia ediție a „Salonului studențesc de grafică și caricatură" ilustrat anul acesta de prezența cenaclului „Lynx" (studenții George Ostafi, C. Hatnean, Eusebie lanovici), ca să enumerăm ma- nifestările cele mai importante din prima jumătate de an, sînt un gir pen- tru existența și continuitatea Institu- tului. ca un centru complex de for- mare, inițiativă și angajare, una din ctitoriile reperezentative ale epocii de afirmare creatoare a unei noi calități a muncii și vieții, „Epoca Ceausescu", • SIMPOZION NAȚIONAL Muzeul Județean Suceava a găz- duit la începutul lunii iunie o pres- tigioasă manifestare : al doilea Sim- pozion național de numismatică or- ganizat de Societatea Numismatică Română în colaborare cu secția lo- cală pe tema „Lupta pentru indepen- dență și unitate a poporului român reflectată în circulația monetară". Cele 46 de comunicări prezentate cu acest prilej au abordat o bogată arie tematică privind, printre altele, circulația monetară de-a lungul timpului, piese rare în colecțiile na- ționale, corpusul medaliilor, plache- telor și insignelor bucovinene, evo- luția însemnelor heraldice reflectînd marile momente ale istoriei patriei, valențele instructiv-educative ale nu- mismaticii și medalisticii in formarea tinerei generații. Au fost deschise și două expoziții de numismatică ce au reunit piese din colecțiile suce- vene si ale unor colecționari din tară. (I. B.) ® „ZILELE ȘCOLII SUCEVENE** Sub acest generic, s-a desfășurat o amplă manifestare politico-educati- vă, aflată la a doua ediție, organi- zată de Inspectoratul Școlar Jude- țean Suceava, în colaborare cu alți factori de educație și cultură. în des- chidere a avut loc sesiunea județea- nă de referate și comunicări științi fice a elevilor, „Creativitate, eficien- ță, educație". în cadrul celor 14 sec- țiuni de lucru au fost prezentate pes- te 200 de lucrări semnate de 240 de liceeni, membri ai cercurilor științi- fice și tehnice reunite în societatea „Studium". Cele mai valoroase din- tre acestea au fost distinse cu pre- mii. „Zilele școlii sucevene", la reușita cărora și-au dat concursul, ca invi- tați, și numeroși oameni de știință și cultură din mari centre universi- tare ale țării, s-au încheiat cu tra- diționala întîlnire a absolvenților de liceu (promoția 1985) și vernisarea expoziției județene „Exim ’85“. (I. B.) > EXPOZIȚIE Galeriile de Artă „Lăpușneanu" din Iași au găzduit expoziția de ta- piserie, sculptură și acuarelă a ti- nerilor plasticieni Marcela Lariones- cu (Rădăuți), Ion Maftei (Cîmpulung Moldovenesc) și a ieșeanului Eugen Mircea. Modalitățile diferite de ex- presie au un punct comun : Bucovi- na. Tapiseriile Marcelei Larionescu, executate la gherghef, cu textură densă, amintesc de tehnica folosită la cavoarele românești, ele inaugu- rind o etapă nouă în creația artistei. Despre Ion Maftei în catalogul ex- poziției se spune că vrea să ne con- vingă că „așa cum în orice paltin se ascunde o vioară, în fiecare trunchi se poate descifra o viitoare statuie". Eugen Mircea se dovedește mai ales un „poet" al toamnelor bucovinene. (M. L.) Suceava —un spațiu spiritual (urmare din pag. I) în care se petrec o seamă de mani- festări tradiționale ce și-au cîștigat un binemeritat prestigiu în geogra- fia spirituală a patriei. Manifestări complexe cum sînt Festivalul națio- nal de poezie patriotică „Nicolae La- biș", Concursul național de pictură și grafică „Voronețiana", Concursul național de interpretare instrumen- tală „Lira de aur", reuniunea cora- lă „Ciprian Forumbescu", Festiva- lul național al cinecluburilor „Toam- nă la Voroneț" de la Gura Humoru- lui, Târgul olarilor de la Rădăuți sau Tabăra națională de literatură și plastică -Nada Florilor" de la Făl- ticeni au devenit binecunoscute și a- preciate în întreaga țară, ele reunind la fiecare ediție zeci de creatori și in- terpret1 în domeniile poeziei, prozei, muzicii, artelor plastice, creației ci- nematografice și populare de pe întreg cuprinsul României. Respectul față de restituirea și a- ducerea în cimpul atenției maselor de oameni ai muncii a valorilor pa- trimoniului nostru cultural, ne-a în- demnat să stăruim in a realiza o sea- mă de publicații precum Anuarul Muzeului Județean : „leserTe de folclor din zonele Rădăuți. Cîmnu- lung Moldovenesc, Sucea a Fălticeni, și Vatra Dornei ; monum- a sint?- ză „Arta nopulară bucovine* ă“, va- loroasa lucrare „Jocuri populare bu- covinene", ghidurile bibliograf. •: pri- vitoare la muzica, arta și șl in Bucovina, precum și excelentul al- bum de artă închinat artistului popo- rului Ion Irimescu. in al doilea rînd spiritualitatea su- ceveană a urmărit întărirea, mo- dernizarea și dezvoltarea rețelei de instituții culturale. In aceste două decenii au fost construite trei case de cultură orășenești, cincisprezece cămine culturale ; au devenit puter- nice centre de atracție Galeria Oa- menilor de Seamă, Colecția de artă „Ion Irimescu", Muzeul Apelor și Ca- sa Cărții „Mihail Sadoveanu" din Fălticeni, Secția muzicală a Biblio- tecii Judeețne, Galeria de Artă, Ca- sa Cărții „Mihai Eminescu" și Com- plexul astronomic popular din mu- nicipiul Suceava ; scriitorii benefi- ciază de un Cenaclu al Uniunii Scri- itorilor și de această publicație lu- nară găzduită de prestigioasa revis- tă „Convorbiri literare" ; artiștii plas- tici au un cenaclu, o galerie de artă și 7 ateliere de creație, iar începând cu 1 iulie 1984 a luat ființă Secția Suceava a Teatrului Național „Va- sile Alecsandri", pentru care suce- venii au dezvoltat și modernizat una din cele mai frumoase săli de teatru. Datorăm acestui timp profilarea celor douăzeci de muzee ale județu- lui, înființarea laboratorului și ofi- ciului pentru patrimoniul cultural, organizarea fondurilor memoriale „Nicolae Labiș", „Simeon Florea Ma- rian", „Eusebiu Camilar", a expozi- țiilor permanente de etnografie de la Vatra Dornei și de istorie la Și- ret. Alături de aceste instituții, au fost aduse, instalate și integrate în peisajul urbanistic al județului două- zeci și opt de lucrări de artă monu- mentală semnate de nume prestigi- oase : Ion Jalea, Ion Irimescu, Iftimie Bîrleanu, Traian Brădean, lacob La- zăr, Paul Vasilescu, Napoleon Zam- fir și Marius Butunoiu, lucrări între care se remarcă „Petru I. Mușat", „Ștefan cel Mare", „Eroismul clasei muncitoare în opera de construire a socialismului" (mozaic) din munici- piul Suceava ; „Nicu Gane" și „Mi- hail Sadoveanu" din Fălticeni ; „Eu- doxiu Hurmuzachi" și ..Aleea Voivo- zilor din Rădăuți" ; „Dragoș Vodă și zimbrul" din Cîmpulung Moldove- nesc ; „Nicolae Labiș" din Mălini ; „Emil Bodnăraș" din laslovăț. în al treilea dar nu în ultimul rînd trebuie remarcată preocupa- rea deosebită pentru realizarea o- biectivelor marii competiții naționa- le inițiate de secretarul general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceausescu — Festivalul național „Cîntarea României". Valorificînd talentul și măiestria sucevenilor, do- rința lor arzătoare de a impune va- lorile tradiționale și actuale ale cul- turii noastre, interpreții, creatorii și iubitorii de frumos de pe meleaguri- le bucovinene au obținut rezultate remarcabile în toate etapele acestei uriașe competiții. De la 1 500 d° for- mații în prima ediție, la aproaoe 5000 în actuala ediție ; de la 35000 de artiști amatori la prima confrun- tare, la aproape 100 000 în prezent ; de la 85 premii în prima ediție, la peste 450 în ultima, iată cifre care vorbesc de la sine despre efortul fă- cut, despre recunoașterea națională a valorilor sucevene, despre preo- cuparea stăruitoare a factorilor edu- cativi pentru punerea în valoare a acestor forțe. Alături de aceste trei mari direcții, să nu uităm cele 90 biblioteci pu- blice care dispun de aproape 5 mi- lioane de cărți ; de cele 191 cinema- tografe care proiectează anual filme în 5000 de spectacole și adună în fața ecranului peste 5 milioane de spectatori ; să nu uităm că în jude- țul Suceava se cumpără anual carte de peste 20 milioane lei. sau că prin muzeele sucevene trec într-un sezon aproape 400 000 de vizitatori. Sînt toate acestea fapte și date ce re- comandă Suceava ca un veritabil spațiu spiritual. REALIZATORI: Ion BELDEA- NU, George DAMIAN, Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUIERICI. Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICL Mircea TINESCU, A- lexandru TOMA Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA SI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48 FELURIMI... Farmec si taină 5 ■ „Sînt primul care recunosc că îndrăzneala este motorul celor mai frumoase și celor mai mari acțiuni ; cu atît mai mult ea nu trebuie pusă în mod nesăbuit în slujba dezordinii și a poftelor brutale, cu voința de a face senzație cu orice preț. Aprob în- drăzneala ; nu îi fixez limite ; însă nu există limite nici pentru relele cauzate de arbitrar", (Igor Stravinski, „Poetica muzicală", p. 16). ■ „Intr-un cărturar, însușirile mo- rale contează mai mult decît aptitudi- nile literare. Dacă un om denotă înalte calități morale, talentele lite- rare sînt secundare", (Wu Jingzi, „In- tîmplări din lumea cărturarilor", p. 189). B „Poezia nu poate însemna altceva decît farmec și taină ; iar farmecul și taina pot să fie de o mie de fe- luri și să se găsească peste tot, in- clusiv în gropile de bălegar", (Juan Ramon Jimenez, „Eseisti spanioli", p. 442). S! „Nimeni nu face două parale, da- că nu-i încăpățînat" (James Joyce, „Corespondență", p. 191). ■ „Ce rost mai are să trăiești da- că nu ești dotat cu talent și bun gust" (Osamu Dazai, „Amurg", p. 75). D. B.