MAI 1985 ANUL IV nr. 5 (41) autograf vmcnc Vom putea, oare SUPLIMENT EDITAT IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Luna mai la români Intre cele douăsprezece trepte cronologice ale anului, elemente distincte și constitutive ale ano- timpurilor, inele ale vîrstei bătrînului și veșnic tî- nărului Cronos, luna mai a căpătat în întreg spațiul mioritic al vechii Dacii o semnificație puternică și unică pentru istoria învolburată și multimilenară a românilor : însemnul vitalități; și renașterii per- manente. Străvechea zicală a înaintașilor, codrti-i frate cu românul, vorbind despre înfrățirea oamenilor cu spațiul carpatic — cu această imensă și neînfricată cetate naturală a Carpaților, în care bunii și stră- bunii noștri și-au aflat deopotrivă și adăpost, și hra- nă, și scut de apărare, și templu de învățătură si de zămislire a înțelepciunii, seninătății, voinței și bărbăției lor ea popor se exprimă în luna mai cu putere de simbol — cînd copii, tineri și bătrîni, Bărbați și femei, într-o pornire spontană, ritualică, de- venită datină, asaltează, în clipele de răgaz, poienile și dumbrăvile cu iarbă verde, potecile cimpiilor și pă- durilor, vrînd parcă să descifreze încă și încă o dată, mai adine și mai deplin, noi și noi taine ale primăverii care vine, ale naturii care renaște. -Și cum ar fi putut, oare, să reziste, să supraviețuias- că, să biruie vicisitudinile istoriei, un popor care, așezat în această „poartă a furtunilor" sau, cum zicea cronicarul „în calea tuturor răutăților", la va- dul marilor migrații și la confluența celor trei im- perii, cum ar fi putut să dăinuiască un popor mic și dîrz, fără să învețe din propria-i experiență și de la natura din preajmă, cum să lucreze, să spere, să se apere, să rabde ș; să cuteze, să se unească și să creadă în el însuși, să nu se lase îngenuncheat, supus, răpus, niciodată ? Apoi, luna mai s-a contopit, în inima și sufletul românilor cu trei dintre marile izbînzi ale existen- ței, evoluției și afirmării lor istorice, ca popor, tocmai în acest sens : al vitalității și renașterii per- manente. La 9 mai 1877, după mai bine de patru veacuri de amenințare și vremelnică subordonare otomană, românii și-au proclamat și cucerit, prin voința întregii națiuni, independența — „suma vie- ții noastre istorice". Intr-un efort titanic, printr-un război popular, la care, în pofida granițelor arbi- trare dicat, fiare neni, trasate cu forța de imperiile vecine s-a ri- strîns unită, ca o singură ființă, întreaga su- românească, moldoveni, munteni, transilvă- bănățeni, bucovineni ; independența dorită, apărată, întinată vremelnic dar sperată întotdea- una, independența proclamată la 9 mai 1877 a fost cîștigată eroic și sigilată cu peste 11000 de jertfe omenești în încleștările aprige de la Grivița, Plev- na, Smîrdan, Rahova și Vidin. S-a pus astfel capăt obligațiilor grele și îndelungate, suportate de nu- meroase mai sub doarea 1 058 305 generații — obligații în cadrul cărora, nu- forma tributului, s-a stors din truda și su- înaintasilor, pînă in mai 1877, suma de lei, adică 341.021 kg. aur. Tocmai de aceea, aprecia tovarășul Nicolae Ceaușescu, „măreața în- făptuire de la 9 mai 1877 stă la temelia tuturor iz- bînzilor de mai tîrziu ale poporului nostru, își pre- lungește mai mult decît oricare eveniment ecoul în contemporaneitate", pregătind și făcînd posibilă Marea Unire din 1918. Apoi, în mai 1921, cei mai bu,ni dintre ctitorii și fiii acestor izbînzi cruciale au fondat Partidul Co- munist Român, ca o expresie strălucită a înțelegerii adevărului fundamental că lupta împotriva asupririi naționale este parte integrantă a luptei contra ex- ploatării sociale, că libertatea din afara țârii trebuie sâ se clădească pe dreptatea și libertatea trul ei, că obținerea uneia este incompletă bîndirea celeilalte. Și, tot în luna mai, în 1945, odată cu dinlăun- fără do_ victoria asupra fascismului, poporul român și-a înscris pen- tru totdeauna numele, ca a patra forță, după U.R.S.S., Marea Britanie și S.U.A., în măreața epo- pee a luptei popoarelor pentru înfrîngerea Germa- niei naziste, aducîndu.și o însemnată contribuție la eliberarea sa, la eliberarea altor țări, ca Ceho- slovacia, Ungaria, Austria, la prăbușirea întregu- lui sistem hitlerist din Balcani, la scurtarea cu peste 200 de zile a infernului celei de-a doua con- flagrații mondiale. Sînt astfel trei momente cruciale, înscrise în is- toria românilor, ca însemne durabile ale vitalită- ții și renașterii permanente, aidoma celor pe care le oferă, cu dărnicie, în fiecare lună mai, natura înconjurătoare, ca o lege firească, deasupra tutu- ror legilor existenței — însemne care sînt pentru poporul nostru, și un statornic și însuflețitor în- demn de-a apăra și dezvolta idealul de dreptate, li- bertate, unitate și independență, de-a milita neo- bosit, sub conducerea Partidului Comunist Român, a secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru înfăptuirea unui climat de des- tindere, pace, colaborare și înțelegere între po- poare, pentru progresul și fericirea tuturor oame- nilor. Mihai IACOBESCU O primăvară în Consiliul Unic Fălticeni este o explozie de soare și flori, o risipă de dragoste pentru pămîntul roditor, o săr- bătoare a cărui fast adună între brazde de la străbunic la strănepot. Avînd pro- porțiile unei moșii strămoșești, consiliul începe la Bunești, comună cu oameni mol- comi, sfătoși și de ispravă ; se strecoară pe valea Șomuzului în Preutești, comună cu locuitori mîndri, iuți la treabă și la ION FRUNZETTI uita, vreodată...?" Fac parte al poporului din generația născută in anul împlinirii visului de veacuri nostru, unirea tuturor românilor într-un singur stat, cu numele de ROMAN1A. Mi-am deprins ochii de timpuriu cu forma ei frumoasă, plină, ro- tundă, și m-a dus soarta în toate regiunile românești încă din adoles- cență. Moldovean prin ambii părinți, școlit în Banat și Ardeal după anii mici din orașe moldovene, stabilit în București de jumătate de veac, am conștiința clară a unității funciare a apartenenților de peste tot la acest neam, căruia îi datoresc totul: limba în care-mi exprim sen- timentele, suflul lăuntric de viață afectivă și limpezimea conceptelor, specifice latinilor. Pentru timpul meu lăuntric, care nu s-a schimbat odată cu trece- rea anilor, Bucovina este o componentă decisivă a sufletului și culturii românilor. Vom putea uita, oare, vreodată, că Eminescu, cel școlit mai întîi în capitala acestei provincii, pe atunci ținînd de imperiul habsburgic, ca si Ciprian Porumbescu ori Epaminonda Bucevschi, au dat, fiecare din ei, unul poeziei, altul muzicii și al treilea picturii, tenta timpului ace- luia de mare romantism patriotic românesc și geniul specific al spiri- tualității proprii neamului ? între cele două războaie, cînd mi-am făcut studiile, poezia buco- vineană deținea un loc de frunte în literatura noastră, iar nume ca Iulian Vesper. Teofil Lianu, Mircea Streinul și Nicolae Roșea, aderenți ai „Arboroasei", mi s-au gravat în minte, prin frumusețea viziunii lor lirice și prin meșteșugul foarte evoluat al versului, pe care-1 dețineau, dimpreună cu o forță imagistică luxuriantă, ca și solul împădurit al „veselei grădini" nord-moldovene, din plin. Folklorul bucovinean, studiat de muzicologi de marcă și pus în va loare de societăți filarmonice și corale cu ecou în viața noastră cultu- rală de aproximativ un veac, a intrat în muzica modernă simfonică și de cameră a țării, și este o sursă inepuizabilă de inspirație și azi. Satele bucovinene își păstrează frumusețea, tradițiile, aspectul și tăria de caracter a oamenilor lor, frumoși fizic și moral, dîrji, harnici si omenoși. Tot ce e mai remarcabil în arta decorativă, portul popular, scoarțele, ceramica, încrustaturile în lemn, culmi ale folklorului plas- tic românesc, își datorează și acestor meleaguri de străveche cultură istorică, excelența. Fără să fi trăit vreodată în Bucovina, nu uit că familia tatălui meu, din Fălticeni, strada Sucevei, numără printre strămoși ispravnici de Suceava și serdari, legați de glie ca și răzeșii dintre care ieșeau. EROILOR, VEȘNICA SLAVA In miezul de lumină al primăverii — Străbat cîmpia fără de margini a țării. Departe — în zare — cîmpia se întîlnește cu cerul. Adine — în inima mea fermecată de-atita lumina— Vremea de azi se-ntîlnește cu vremea de ieri. VIAȚA LITERARA Stimularea confesiunii Secara și griul semănate în toamna prelungă de aur Acuma sînt verzi, odrăslite și dese și 'nalte ; La fel sînt trifoiul și iarba și florile. Soarele, nemuritor și frumos ca și viața, Străbate întinsuri albastre, cerești ; Vîntul cel lin ca o doină Mîngîie Noianul de verde Al veșnicei glii românești. Un gînd îmi străbate întreaga ființă : Noianul de verde răsare și crește Din trupul imens al eroilor, Care-n eterna istorie a neamului meu. Au trudit, au visat, s-au luptat și-au căzut. Mă cutremură gîndul acesta Și-un pios simțămînt mă cuprinde. Și cad în genunchi și fruntea mi-o plec In țarina din care răsar noianul de verde Și trupul imens al patriei mele. Poporul meu aici s-a născut o dată cu lumea Și-o dată cu țara aceasta frumoasă. Patria mea se găsește aici, La răscrucile întinsului pămînt. Intre lumina blinda a răsăritului , Și lumina lină a asfințitului. Patria mea este Arcadia lumii, Este gura de rai pe care dușmanii au vrut s-o închidă. Străbunii și moșii mei — în fiecare zi S-au născut și-au luptat pentru ea Și-n fiecare zi au murit pentru ea ! Din oasele albe ale eroilor Inalții Carpați s-au născut; Din imenșii lor mușchi Cîmpia cea fără de margini a crescut ; Iar apele limpezi ca ochii de prunc Din sîngele lor izvorăsc ! Tot ce este în țara aceasta Cîntă eroilor veșnică slavă frumoasă Clement ANTONOVICI De cîțiva ani lectura mea prefe- rată o constituie memorialistica, îndeosebi jurnalele. E, dacă vreți, o slăbiciune de cvadragenar care — de ce n-aș spune-o? — nu se mai sastisește, ca altădată, de fiece carte de ficțiune. Desfrunzit de iluzii, la această vîrstă, citind, te verifici, cauți în ceilalți identitatea cu ei și diferența. Mă interesează memoria- listica și fiindcă e domeniul în care am o oarecare experiență personală. Prima mea tentativă literară a fost scrierea unui jurnal. Așadar, nu versuri, nu romane — ca unii din- tre colegii mei —, ci o cronică a în- tîmplărilor din realitatea imediată. In sara lui '57, pe cînd eram elev al unei școli militare, maculatorul ordinar, gălbui în care notasem in- conformismele și suferințele mele de adolescent claustrat mi-a adus ne- cazuri, ba (vremea suspiciunii nu trecuse încă) n-a lipsit mult ca să-mi fie de-a dreptul funest. Faptul m-a vulnerat și m-a mîhnit pentru o lun- gă perioadă. Am renunțat la jurnal gata într-un fel să cred eu însumi că — așa mi se insinuase — ținerea lui e o futilitate, o îndeletnicire fără perspectivă. Părerea aceasta e într- atît de răspîndită îneît, peste ani, am întîlnit-o și printre scriitori : A PRIVI DOR DE ROD intîi "opera" — pretind, gospodă- rește, unii dintre ei —, abia pe ur- mă, dacă îngăduie timpul și sănăta- tea, -"jurnalul", “amintirile”. Ce mai va să zică o atare afirmație ? Că jurnalul constituie un apanaj al au- torilor consacrați, că ar fi eronat să-i acorzi prioritate față de alte lu- crări, că — singur — nu asigură o reputație literară. De ce n-am ad- mite, din contra, — avem doar do- vada a numeroase și ilustre exemple — că jurnalul poate exista în sine, independent de „operă", că — furni- zîndu-i uneori, acesteia, materia — o poate precede, sau că poate fi în- săși „opera" ? Mai are atunci sens amînarea ? Categoric, nu. După o.pi- nia mea, deprinderea de a ține un jurnal trebuie dobîndită din tinerețe și menținută, sistematic, de-a lun- gul întregii vieți. Cine îmi garantea- ză că voi avea parte de „vîrsta a treia", sau că după ce voi împlini șaizeci de ani memoria mea va func- ționa ireproșabil, sau — mai ales - că voi avea curajul să mă descriu cu sinceritate ? Jurnalul a fost, se știe, pînă spre sfîrșitul secolului trecut, un gen mi- noritar și postum. 11 cultivau inșii conștienți de importanța persoanei lor, exploratorii, solitarii, introver- tiții. Jurnalul era, deopotrivă, isto- rie secretă, bilanț al zilelor faste și al celor nefaste, testament, „litera- tură de cicatrice", exutoire, adică fistula prin care răsuflau ambițiile refulate, insatisfacțiile, anxietățile, îndoielile, gîndurile negre. Ignorați (continuare in pag. 3) Constantin CĂLIN minie ; trece către malurile Moldovei în Baia-voevodală in care fiece sătean se vrea neîntrecut de nimeni în ce face ; urcă apoi spre Cornu Luncii cu cele șapte sate buc- șite de gospodari bărbătoși și făloși ; tre- ce apoi spre Horodniceni, comună care te invită la modestie și bun simț, la hărnicie și seriozitate, pentru ca să se termine la Râ- dășeni, satul cu mai mulți meri decît oa- meni. Și în toată această trecere popasu- rile sînt mărturisiri, îngrijorări sau bucu- rii, Inginerul Constantin Pintilie speră într-un an agricol de excepție ; Dimitrie Aniculăiesi primăvară este nemulțumit de această care a venit prea tîrziu. curcîndu-i socotelile ; Mihai Tudose în- este încîntat de calitatea solului pe care-1 pi- păie zilnic cu sufletul ; președintele Gheor- ghe Zavalichi are planuri mari în dome- niul zootehnie ; dar Gheorghe Zaharescu, Toader Aluaș, Chiriac, Țărmure ? Și tot așa putem enumera la nesfîrșit pasiuni și conștiințe dăruite acestei primăveri. Și între ei toți, un om senin și jovial, mo- dest și încărcat de bun simț, prezent pes- te tot și oricînd îndemnînd, rugind, cerînd ca totul să-și urmeze făgașul, ca toți să-și împlinească datoriile. I se spune „instruc- torul", „tovarășul instructor". Noi îi spu- nem ceva mai simplu : Nicolae Mihăilă. Privindu-1 pe el, privindu-i pe toți, nu poți să nu te bucuri că o primăvară în Consiliu] Unic Fălticeni este o explozie de soare și flori, o risipă de dragoste pentru pămîntul roditor... Alexandru TOMA Cronica literară Relativ tardive, aceste rînduri des- pre romanul Speranța, al (probabil) singurului prozator român contempo- ran care, după cartea de debut, n-a mai ieșit din cercul de vrajă al isto- riei, aproape că nu-și mai pot însuși prerogativele recenziei ; sînt, mai de- grabă, simple considerații asupra căr- ții după ce lectura, sedimentată în timp, s-a eliberat de impresiile mai șocante, determinate de nivelul eve- nimențial al voluminoasei proze. Un cronicar mult mai harnic (A. I. Brumaru) observa, pornind și de la mărturisirile făcute de autor in mai multe interviuri, metoda fenomenolo- gică folosită de M. Diaconescu în ten- tativa cutezătoare de a ne restitui o istorie, esențială a spiritualității româ- nești. Premisa filosofică este, într-ade- văr, aceasta ; rămîne de văzut cum acționează ea în interiorul actului es- tetic. Fără îndoială se simte în demersul creator al scriitorului efortul (cu re- zultate absolut notabile) de a-și so- licita „conștiința intențională". Din- tr-o perspectivă integratoare a isto- riei noastre, esențele sini reținute, nu știm însă, și este riscat să depunem garanție, dacă pe cala pur intuitivă, cum cere teoria lui Husserl, deci în afara oricărui efort de deducție, de abstractizare logică. Important este însă altceva : operația reducției feno- menologice, ca și intuirea esenței, posterioară ei, aparțin în romanele lui M. Diaconescu momentului, ca să zi- cem așa, pre-creator, care precede pu- nerii în operă. Astfel, că descrierea fenomenologică, in sensul heidegge- rian al expresiei, ca modalitate de prezentare intuitivă a ceea ce este ireductibil și esențial în istoria și pro- toistoria românească, presupune refa- cerea în sens invers a drumului — operație prin care se realizează elabo- rarea propriu-zisă a cărților. Ceea ce presupune din partea cititorului efor- tul de a parcurge singur demersul fe- nomenologic, calea, înlesnită de na- rațiune, către esență, calea de la ve- racitatea imaginarului la ..știința ab- solută" (generalizare) ; adică obliga- ția pe care i-o impune fără durități autorul, de a trece de la receptarea pasivă a nivelului epic la asimilarea activă a sensurilor lui. REPORTER Îniîmplâri Teodor Cazacu n-avea pe-atunci, în 1944, decît șase ani și, pentru el, to- tul a trecut încet în poveste. Ca, de exemplu, refugiul. Au ple- cat din Sucevița și, de Ia Satu Mare, s-au întors ; n-avea nici un rost, zi- ceau oamenii c-un fel de veselie vi- tează, adică bătrînii, și femeile, și flăcăiandrii, mai puțin bărbați tineri, care nu prea erau, n-avea nici un rost ca ei să se ducă la naiba și gos- podăriile să le rămînă de izbeliște. Un refugiu de numai trei zile nici nu-i refugiu și mai ales nu-i război acela ce te alungă de-acasă numai pentru trei zile. La Marginea i-au întors. U- nul, Brăilean, s-a opus și acolo i-au rămas oasele. Cam o mie de oameni și-au dat brusc seama că-i război și, cînd au început să tragă pe deasupra lor cu tot felul de arme, s-au întors, de data aceasta, fără să mai crîc- nească : unii spre Șerbăuți, alții spre Grămești, alții spre Zamostea. alții spre Gorovei. „Tata, își amintește co- pilul de atunci, ne-a adunat pe toți într-un șanț, să ne ferească, zicea că cel mai al naibii glonț e cel rătăcit". Mihail Diaconescu este un excelent cunoscător al tehnicii romanului de factură narativă. El posedă, în aceas- tă privință, ceea ce se numește ta- lent, adică disponibilitate epică ; în- tr-una dintre intervențiile sale (s-a referit în repetate rînduri la formula sa romanescă) o definește astfel : „(...) experiență vie, transfigurată in- tr-un sistem de reprezentări logice sau imaginar-artistice coerente, ca în- trepătrundere a trăirii cu judecata". Practică o retorică (în accepția dată de la Wayne C. Booth) abilă, persua- sivă, adecvată unui cititor cu spectru larg, liber de fetișuri și snobism ; este o selecție mai severă decît cea discri- minatorie. Proza lui nu intră în con- flict cu publicul. Pentru el istoria națională (în sen- MIHAIL DIACONESCU: SPERANȚA) sul generic al cuvintului) este o uria- șă hartă spațio-temporală presărată, din loc în loc, cu spații albe ori foar- te vag cartografiate — mai puțin luate în atenție, atît din punct de vedere documentar, cît, mai ales, în privința intrării lor în conștiința colectivă și în perimetrul reprezentărilor artistice. Nu-i place busculada asupra subiec- telor „grase", și nu din lipsa spiritu- lui competitiv, ci pentru că preferă spațiile degajate, în care fantezia e- pică și viziunea proprie asupra matri- cei noastre spirituale să se poată miș- ca în voie. Pe un astfel de teren stra- tegia lui creatoare se desfășoară în voie. Odată spațiul de lucru ales, se o. prește asupra unui personaj (atestat istoric) cu valoare exponențială ridi- cată pentru momentul și fenomenul pe care îl urmărește. De abicei, aceste personaje fac parte din categoria ce- Sau ca, de exemplu, reîntoarcerea. I-a rămas în memorie un motan zbîr- lit, cu coada steag, țîșnind dintre rui- ne. Nervos și parcă apărîndu-și do- meniul. Se aruncase pe un hogeag ră- mas cine știe cum în picioare și, cu coada sus, patrula soldățește. Reamin- tindu-și, înțelesese că spaima cu ca- re a luat-o el, puștiul, la fugă venea din sentimentul că bucata aceea de sat nu mai aparținea oamenilor. Sau, mai ales, stupizenia de a fi fost distrusă jumătatea aceea de sat de din sus de mănăstire, fără ca linia- întîi să aducă cu sine cu adevărat răz- boiul. Cine blestemase Sucevița ? ... „N_am avut noroc, spune, convinsă, aproape nonagenara Sofronia Hrehor- ciuc. Am plecat pentru trei zile și am stat în pădurea Șerbăuților din aprilie pină-n septembrie. Cînd ne-am întors cu al meu și cu trei dintre fete, gos- podăria era arsă. Vaca, pe care o lua- sem cu noi în refugiu, a pierit. Ba, la întoarcere, pe la Marginea, am spart și niște lucruri din sticlă, ulti- mele pe care le mai salvasem !... Mai tîrziu ne-a dat statul lemn gratis să ne facem casă, da' n-aveam bani. A- jungeau trei kile de făină un milion, o găină trei milioane și o vacă două- zeci. Dar cine-avea cu ce să cumpe- ior mai mult sau mai puțin uitate, in- suficient cunoscute documentar, în tot cazul, nedreptățite, pînă la un punct, de istorie și de memoria co- lectivă. De aceea, romanele sale sînt mai în mică măsură reconstitutive, de- și sursele de informare sînt folosite copios, uneori exhaustiv, și mai mult restitutive și, în ceea ce privește per- sonajele de prim-plan, investite cu o intenție reparatorie. Este și cazul romanului Speranța. In perioada 1848—1859 s-au desfășurat, pentru viitorul celor două provincii românești evenimente capitale, reți- nute însă, de obicei, doar de tratatele de istorie. Ele se pierd între cele două momente de vîrf, revoluția și Unirea, scăpîndu-se din vedere că ultimul din- tre ele este mult îndatorat acestor ani. Ciți dintre români, chiar și dintre a- ceia care cunosc bine istoria naționa- lă, se opresc asupra complexului de evenimente social-politice care au premers Unirii ? Cîți realizează ce ani cumplițj au fost cei ai ocupației austriece în Muntenia șj Moldova ? Cine mai știe ce rol au jucat, nu re- voluționarii foarte cunoscuți — M. Ko- gălniceanu, C. A. Rosetti, V. Alecsan- dri. Al. I. Cuza și alții —, ci Anasta- se Panu ori Costache Negri, în eve- :mentele acestui deceniu ? Și, mai a- les, principele Grigore Alexandru Ghica al X-lea al Moldovei, siluetă tragică a istoriei noastre, la fel ca si înaintașul său Grigore Ghica al III-lea ? Odată realizată această etapă a e- laborării, scriitorul selectează acele evenimente istorice și biografice ca- pabile să le restituie (epocii și perso- re?..." (Are dreptate Teodor Cazacu. Chiar și pentru reporter începe să devi- nă totul poveste. Am chicotit și eU, și bă- trîna, „auzi, o vacă egal șapte găini, cum să nu dai un asemenea preț ?“, am zis. „Dar ce-avca preț atunci ?...“, a mai zis bătrînă și veselia îi pieri). „Eu nu mai văzusem vreodată așa ceva, aveam numai șapte ani, poves- tește Mircea Rotiliuc. Rămăseseră în picioare doar niște hornuri, și copacii dispăruseră ; stau cîteodată și mă-n- treb cum de se poate șterge așa de re- pede de pe fala pămîntului un sat. Bălăriile crescuseră deja peste tot, parcă nici nu fuseseră acolo bătăturile noastre. Cîinii umblau în haite, nu ne mai cunoșteau... Și asta doar în cinci luni...". „Chiar așa. confirmă Dumitru Se- rafimovici, e cumplit să vii de pe front și să nu găsești nimic. E ade- vărat, te obișnuiești cu de toate pe front, dar acasă e-acasă, acolo nu tre- buie să se întîmple nimic. Cînd colo, aici, șase copii și bătrînii, fără lingu- ră, fără nimic...". (Notăm și ne rotim o clipă privirea în jur, satu-i la locul lui parcă de cînd lumea, doar imagi- nația puțind reinventa ce fusese a- tunci. „N-ai cum inventa ce n-ai vă- zut", mi-ar răspunde Dumitru Serafi- najului) dimensiunea reală și impor- tanța în vîrtejul atotcuprinzător al contextului social-politic al momentu- lui respectiv. Aceasta presupune o bună cunoaștere a istoriei, în toată amploarea și complexitatea ei. Cu dis- creție, se procedează la investirea lor cu sensuri simbolice, în măsură să confirme dimensiunile esențiale, eter- ne ale eu-lui etnic românesc. tn sfîrșit, un ultim moment ar pu- tea fi numit al epicizării. Documen- tarul este retopit șj turnat într-o structură unitară, capabilă să se au- toechilibreze ; în jurul lui este mo- delat un complex epic stufos și, prin firescul lui, prin lipsa de afectare, în marea majoritate a cazurilor, pe de- plin verosimil. Mihail Diaconescu ima- ginează, cu egală dezinvoltură, o sce- nă de alcov și o ședință a congresului marilor puteri din 1856, o întîlnire a revoluționarilor români cu prințul Ștefan Vogoride de Samos și o haluci- nație cu fluturi a Alteței sale sere- nisime Grigore Alexandru Ghica al X-lea. O anumită insistență, un fel de migală a amănuntului pitoresc sau revelator pentru tablourile de epo- că și pentru profilul psihologic al personajelor conferă celor mai bune pagini ceva din specificul picturii is. torice sau al celei de gen ; fantezia autorului este prin excelență narati- vă și vizuală. O caracteristică a romancierului, dacă nu chiar o calitate, este lipsa ambiției originalității stilistice sau de construcție epică ; nici o intenție de a-1 pune în dificultate pe cititorul de nivel mediu, nici o înclinare spre insolit. Nu urmărește să epateze, ci să convingă. De altfel, la dimensiu- nile și în formula în care și-a con- ceput „fenomenologia epică a spiritu- lui românesc", o astfel de tentație i-ar fi, probabil, fatală. Posesor al unui debit creator îm- belșugat și constant, M. Diaconescu are toate șansele să ducă pînă la ca- păt ambițiosul și nobilul său proiect. Mihail IORDACHE *) Mihail Diaconescu, Speranța, Editura Eminescu, 1984. movici cu superioritatea celui pățit, „bucură-te că n-ai văzut..."). „Eu, își amintește Dumitru Bocicu, am aflat de la un aviator, la Buzău, zice, mă, bucovineanule. ce naiba a fost la voi acolo, la Sucevița ? Ce-a fost ? zic. Păi, zice, au cam ars satul, o bucată din el. (N-am avut curajul să-1 întreb care parte din sat. tră- geam nădejdea că n-o fi ars tocmai la noi). L-au ars mai sus de mănăstire a mai zis aviatorul...". (N-am să spun că nu cred, deși sa- tu-i la locul lui și peste el s-așază fără grabă înserarea, si miroase a lapte fiert și a mămăligă. Adică a pa- ce. Dar iată că, încet, încet, se uită sau devine poveste, o poveste pe care ascultînd-o poți chiar chicoti. Prin Urmare, ceea ce nu-mi pot imagina, cum ar fi spus Dumitru SerafiAovici, este adîncimea reală a dramei, dra- ma celor de-atunci, cînd nimic n-avea preț și poate cel mai puțin viața unui om. Și ascultîndu-mi gîndurile. Teodor Cazacu îmi spune că grav ar fi dacă noi, cei tineri, am ignora această dra- mă. Și am păși, inocenți și cu un fel de veselie vitează, către reeditarea ei). Dumitru TEODOKESCi: ION MURGEANU Răspuns țara are nevoie de țară ca să învingă și să nu doară pînă unde m-ați pus să întreb v-am răspuns codrul se scutură lingă țară ciutura plină se varsă plopii sentimentali de la gară vorbesc de acasă grîne : cîmpia lor arsă calea pe care apuc. Libertatea privirii libertatea absolută a privirii dreptul de a vedea sincer pînă în praful inimilor a privi (a gîndi sincer sau cam așa ceva) strînși rămîn în soare anii amintirile revin azi cînd mă ascund de mine ca de un bețiv o scrisoare netrimisă privighetorii lanului de grîu un mesaj neînmînat ciuturii de la fîntîna veche un meșter care întîrzie s-o mai repare greierului un sfat ochilor tăi numai mirare a privi a vedea pînă și petele din soare a privi această clipă a simți ieftina ei impudoare. Flaute flaute îngindurate afară mers pe zăpadă prin munți gîndeam viața ca pe-o cascadă de voci ale celor mulți cei umili cei sărmani cei sensibili frații muzicii mele refuz al celebrității și cale înapoi la infern în auz. RECENZIE Indiscutabil, recenta ediție îngrijită de Gheorghe Tomozei : Nicolae Labiș, Poezii, Cartea Românească, 1984, co- lecția „Marii scriitori români" — ne pune în contact cu imaginea cea mai apropiată de realitatea valorică a creației literare a poetului care a tră- it și a scris „în miezul unui ev a- prins". Probabil că pînă vom avea la îndemînă ediția ideală — completă și critică — a scrierilor sale, actua- la ipostază editorială, cea mai cuprin- zătoare și mai semnificativă din cîte s-au publicat pînă acum, va rămîne reperul de bază în privința locului și rolului creației poetice a lui Nicolae Labiș în contextul liricii noastre con- temporane și al poeziei române din- totdeauna. Trebuie, de altfel, sa sub- liniem că și edițiile anterioare ale operei lui Nicolae Labiș, elaborate de Gheorghe Tomozei, ne-au propus de fiecare dată o configurație a scrie- rilor acestuia, din unghiuri inedite și, în egală măsură, incitante, toate (cinci la număr) depășind plafonul comun al aparițiilor editoriale de uzură. De notat că înseși „datele tehnice" ale ediției de față susțin tentativa, justificată și judicios materializată, a îngrijitorului, facilitată dealtminteri de valențele estetice ale operei care, de mai multă vreme, aștepta o (re)or- ganizare relevantă spre a-și reliefa condiția intrinsecă, liniile de forță ale „cîmpului magnetic" propriu poemelor de elevată ținută artistică. Precuvântarea reproduce tableta lui G. Călinescu apărută în „Contempora- nul" nr. 47 din 28 noiembrie 1958, un- de marele critic îl caracterizează pe Nicolae Labiș drept „un poet pe de- plin exprimat", „a cărui frază, chiar discursivă, cîntă cu o sonoritate ex- cepțională și care acordă lumii de toate zilele a patra dimensiune : sem- nificația lirică", apreciind că în crea- ția sa se disting „poeme încintătoare pe care istoria literaturii noastre nu le poate trece cu vederea" (subl. N. C.). Nicolae Labiș în colecția „Mari scriitori români64 Cele 161 de poezii originale, distri- buite în două cicluri pe ale căror fron- tispicii apar gravate titlurile a două poeme-simbol (Moartea căprioarei și Albatrosul ucis) conțin, fiecare, piese din volumele Primele iubiri (1956) și Lupta cu inerția (1958), fiind urmate de cîte o addenda substanțială ce inse- rează poeme neincluse în edițiile „princeps" precum și o amplă paletă de postume, extrase din diverse pu- blicații și periodice, între care și „Pa- gini bucovinene" și „Suceava, anua- rul Muzeului județean". Acestora li se adaugă, în chip fericit, 20 de poezii populare (selectate din corpusul de Folclor din Țara de Sus, al lui V. G. Popa), culese de Labiș în perioada „școlăriei sale Ia Fălticeni" (prin 1951). însemnarea finală a editorului, de fapt o combinație între „postfață" și „notă asupra ediției", cuprinde o la- pidară descriere a principalelor ediții din opera lui Nicolae Labis, cu su- gestii pentru o posibilă apariție a „Integralei Labiș" și cu notații despre „cum vrea să fie ediția de față". Subordonată logicii interne a crea- ției, dimensiunilor ei intime, distri- buirea pe secțiuni a materialului liric antologat nu mai urmează fidel su- marul edițiilor utilizate ca punct de pornire, așa îneît poezii subsumate pînă acum (din motive de cronologie) celei de a doua etape de creație (Mo- mente biografice, Biografie, Maturi- zare, Am iubit, Morarul, început de an, Scrisoare mamei, Entuziasm), a- par, de data aceasta, în primul ciclu, în vreme ce altele (Meșterul, Comu- nistului, Versuri de dimineață, Prime- le iubiri), care în edițiile anterioare (inclusiv în cele îngrijite de Gheor- ghe Tomozei) apăreau sub egida pri- mei „vîrste de creație", sînt plasate în cea de a doua secțiune a antologi- ei. Dacă o atare opțiune editorială, urmînd coerența lăuntrică a operei, apare ca necesară, renunțarea la u- neie poezii numai pe motiv că „du- blează prin conținut temele altor poe- zii memorabile" ni se pare, totuși, o soluție discutabilă. Sintem. desigur, de acord cu exceptarea textelor „slab realizate esteticește", însă cele cu a- lură de „variante tematice" (și în a- ceastă situație se află : Blestem, Du- pă secetă, Subiect de baladă, Subiect de bocet, Tinăra gardă), nefiind trep- te spre forma definitivă a unuia sau altuia dintre poeme, își justificau, credem, prezența. Fără să aspire Ia „orgoliul" de a fi „critică" în sensul cel mai propriu si cuprinzător al cuvântului, excelenta ediție alcătuită de Gheorghe Tomozei se impune printr-o sumă de calități (între care menționăm : luciditatea selecției, structurarea mai adecvată a întregii substanțe poetice antologate, spiritul critic ce i-a guvernat elabora- rea) îndreptățind cu prisosință inclu- derea lui Nicolae Labiș între marii scriitori români, între coloanele de re- zistență ale patrimoniului literar na- țional. De fapt actul editorial înfăp- tuit de Gheorghe Tomozei nu face alt- ceva decît să demonstreze... quod erat demonstrandum ! Nicolae CÂRLAN Porunci nu te mai plinge : vorbește un înger că totul e bine că toate-s în toi sărutul — dumnezeiescul altoi al zilei ce spumegă dar nu te mai plinge învierea e vița de vie aleasă culegătorii vin după noi ci nu te mai plinge : strivește cu degetul restul patimei giza aceasta dospind în noroi. Plopi să fie vorba de sinceritate în orele acestea mai străine sufletele noastre decît adierea elementelor sau cîte vieți înscrise dar neprevăzute de ochii isteți ai erorii pașii împiedicați pași comici mărunți dacă îi raportăm la cei și mai mărunți ai acestor plopi de Ia baza lumii. II — Pagini bucovinene 9 Mai—sub semnul Independenței și Victoriei Interviu cu istoricul VIRGIL CANDEA, membru corespondent al Academiei de Științe Sociale și Politice 1. Ce a cîștigat România in ochii lumii prin actul istoric al dobindirii independentei, Ia 1877 ? — Participînd la războiul împotriva Imperiului Otoman, proclamînd In- dependența la 9 Mai și confirmînd pe câmpurile de luptă, de la sudul Du- nării, voința națiunii de a cuceri In- dependența, România a demonstrat, pe plan internațional, capacitate de a-și ocupa locul meritat între popoa- rele lumii. Războiul de la 1877—1878 a fost cel dinții conflict militar de anvergură în care poporul român era angajat, du- pă mai bine de două sute de ani. In programul luptătorilor pentru liber- tate și unitate a poporului român, în frunte cu Nicolae Bălcescu, un punct prioritar era acela al reînființării ar- matei naționale, al revitalizării virtu- ților militare românești ilustrate cînd- va cu strălucire de Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul și alți eminenți con- ducători de oști ai noștri. Așadar, par- ticiparea victorioasă a României la campania din Balcani a reactivat în conștiința Europei, în conștiința mon- dială, atît voința de libertate a româ- nilor, cît și capacitatea lor de a și-c cuceri cu armele. 2. Ce ar fi însemnat România fără independență ? — O judecată nuanțată a situației politice, a statutului internațional al poporului român, în Evul mediu si la începutul epocii moderne, ne arată că Țările Române nu fuseseră niciodată într-o stare de totală dependență fa- ță de Imperiul Otoman. Statutul de autonomie al Țării Românești, Moldo- vei, apoi al Transilvaniei, asigura Principatelor condiții unice în regi- mul dominației otomane, de care nu beneficia nici un alt popor din sud- estul Europei și pînă în Europa Cen- trală. întotdeauna Țările Române fu- seseră considerate, în Occident, ca o entitate deosebită de Imperiul Oto- man. Se știa că aceste țări sînt gu- vernate de principi naționali, sau cel puțin creștini (în perioada fanariotă), că pe plan juridic, cultural, spiritu- al, in bună măsură — plan economic, românii aveau inițiative de neconceput pentru vecinii lor de la sud de Du- năre. Pe de altă parte, întreaga gu- vernare a lui Al. I. Cuza, după Uni- re, a fost un șir neîntrerupt de pași către independență deplină. Reformele istorice din 1863, încheierea de con- venții internaționale, separate de Poartă (putere suzerană), sistemul pro- priu al legislației, armată, comunica- ții, organizare economică — iată ele- mente care asigurau o independență de fapt care trebuia numai omologa- tă de o recunoaștere a ei pe plan in- ternațional. Amintesc, între altele, de- mersurile României de a participa cu un pavilion separat la Expoziția Uni- versală de la Paris, din 1857, și succe- sul pe care l-a avut înfățișarea, în Oc- cident, a stadiului atins de civilizația și cultura românească. 3. Ar fi fost posibil ca România să-și cîștige independența și altfel decît prin lupta armată ? — Ar fi fost posibil. Și promisiu- nea recunoașterii independenței intra- se în jocul politic al Imperiului Oto- man față de România. Dar românii nu doreau o independență obținută prin consensul marilor puteri la un tratat de pace, ci succesul, sensul mo- ral al unui act întreprins prin voința națională românească și prin sacrifi- ciile ei consimțite. întreaga istorie ulterioară avea să fie influențată de modul hotărît, curajos in care ne-am cucerit independența de stat. 4. Ce fapte ale vieții internaționale din epocă au umbrit evenimentul cîș- tigării independenței noastre Ia 1877? — Războiul de la 1877—1878 a fost, inițial, o confruntare militară și po- litică a două mari puteri, care domi- nau zona Europei de răsărit și a celei mediteraneene, conflict în care soar- ta statelor mici și mijlocii era consi- derată, de factorii determinanți ai ce- lor două imperii (țarist și otoman), drept secundară. Această optică a do- minat atît pregătirea Păcii (ne-reali- zată) de la San Stefano, cît și lucră- rile Congresului de la Berlin. Faptul că cele două mari puteri nu au înțe- les sensul istoric și rolul pe care răz- boiul trebuia să-1 aibă în destinul na- țiunilor dominate, din Europa de sud- est, au umbrit hotărîrile luate la sfir- șituj conflictului, din care Imperiul Otoman a încercat să iasă cu cît mai puține pierderi iar cel țarist cu cît mai multe avantaje, ia dauna altor națiuni care investiseră atîtea speran- țe din grăbirea procesului de dezmem- brare a Imperiului Otoman. 5. Românii au fost apărători ai in- dependenței lor, apoi luptători pen- tru independență. Se leagă el de vreo dialectică a istoriei ? — Intr-adevăr, românii au fost cu. noscuți, în istoria militară a Evului mediu și epocii moderne, prin răz- boaie de apărare, iar nu de cucerire. Incursiunile lui Mihai Viteazul la sud de Dunăre, la 1594, aveau același sens al apărării autonomiei țării, încălcată de abuzurile otomane. Cred că parti- ciparea noastră la războiul din 1877 nu a modificat această atitudine, de- oarece noi nu năzuiam să cucerim te- ritorii străine, ci doar să obținem re- cunoașterea independenței noastre îm- potriva unei puteri suzerane care in- tenționa să desfășoare acțiuni mili- tare contra Rusiei pe teritoriul nos- tru, iar în același timp, să facem ca teritoriul nostru să fie respectat de toți beligeranții, așadar să fim tratați nu ca vasali ci ca aliați. Procedînd astfel, românii se aflau în plină dia- lectică a progresiei lor istorice, care a cunoscut întotdeauna o chibzuită îm- pletire a judecăților politice, expe- rienței diplomatice și a folosirii ar- melor. 6. Se cunoaște, în cifre și date e- xacte, contribuția noastră la învinge- rea fascismului. Ea a fost afirmată și peste hotare, încă de la evenimentele din August '44. Există însă falsifica- tori ai istoriei care fac afirmații ce contrazic adevărul obiectiv. Despre ce este vorba, mai concret ? Cum au ri- postat istoricii noștri, sau cei de bu- nă credință de peste hotare ? — Istoriografia obiectivă a celui de-al doilea război mondial recunoaște că întoarcerea armelor de către Ro- mânia împotriva Germaniei naziste, în august 1944, a avut un rol militar și politic covîrșitor, destabilizînd o mare parte din frontul oriental al tru- pelor Axei și scurtînd războiul cu cel puțin șase luni. Aceste adevăruri sînt afirmate, în lucrări de speciali- tate, nu numai de istoricii români, dar și de specialiștii străini și ele au fost, dealtfel, recunoscute de diplo- mație, mijloacele de informare și a- poi publicațiile de circulație interna- țională, încă din august 1944. Sacri- ficiile în vieți omenești și răniți, în lupta finală pentru distrugerea nazis- mului, situează România pe al patru- lea loc in coaliția antihitleristă. în- cercările unor falsificatori ai istoriei de a contrazice aceste realități, în scopuri care n-au nimic a face cu ști- ința, ci din calcule politice Primejdi- oase, sînt zădărnicite de documente și de o bibliografie importantă, care nu mai lasă loc, astăzi, răstălmăciri- lor interesate. 7. Cum privește istoricul operele de artă, scrierile literare, inspirate din evenimentele anilor 1877 și 1944 ? îl ajută sau în stingheresc ? Istoricul este un „furnizor" de materie primă pentru creațiile lite- rare sau artistice inspirate din eveni- mentele trecutului. Aceste creații îl ajută în măsura în care contribuie la reconstituirea și buna înțelegere a faptelor ; îl stingheresc dacă peste a- devăr intervin elemente de imaginație de natură să mistifice pe cititor, fie prin eludarea unor fapte, fie prin hipertrofierea altora. în această coo- perare dintre omul de știință și ar- tist, istoricul dorește ca scriitorul, pictorul, sculptorul să înțeleagă bine realitatea și semnificația evenimente- lor trecute și să Ie exprime apoi cu mijloace de natură să le comunice și mai bine semenilor noștri, să le facă mai convingătoare decît relațiunea rece a contribuției științifice. Aceste observații sînt valabile pentru ori- oe moment al trecutului național. Consemnat dc Mircea FILIP Semnul Recunosc, în acest mic poem nu încape decît degetul inelar al unei fecioare. Dar oare e puțin un deget inelar al unei fecioare și e puțin ca el să poată sta aici ? Oare ar fi mai mult o turmă de cuvinte? Iată de ce mă opresc lăsînd ușa poemului deschisă și semnul dragostei acoperit cu lumină. Marcel MUREȘEANU Peste noapte Naște-mă, pădure iar sălbăticiune fă-mă iarbă—piatră fă-mă apoi rană fie-mi umbră, pace și duhovnic plînsul, să-mi așterni în frunze să mă legeni iară... Naște-mă, pădure... Doina MAREȘ Așteptînd primăvara Drum între două cetăți minuscule mări sărate • cînd încărunțește corola ca într-un joc între mici erinii pe limbul din templul Belora ! Și nu-i oare noaptea chiar plînsul luminii ? tad de pe frunte prin aerul greu la picioarele zidului spinii ! I I Citadelă-n mișcare Nici o săgeată nu m-a ajuns — Deși arcul zodiacului Pîndește mereu... Eu trec pe aleele îngimfate Nepăsător ca timpul. Căci port pe Achile-n surîsul meu. I N. I. MANOLIU De departe Nici să nu uiți nu-i ușor, Să ții minte, ades n-are rost... Totu-i să crezi în zăpada albă mereu, în ploaie și-n capătul drumului meu, în toate să fii, cînd toate în tine au fost !... I Fag Noaptea e grea ca miezul unui gînd ; Ziua ca pe-un orb al luminii m-a purtat ; în cascade albe, furtuna vine vuind ; Sînt fagul singuratic, de dragoste uscat !... Ilie DAN Fîntînă Din mine iarnă trece gîndul spre tine Calma puritate nu-ți devorează tristețea, Nu-ți dă putere să-mi spui Vino să te cunosc, pădure inserată. Ce rațiune de a fi culegătorul împovărat te îndeamnă să semeni Fîntîni cu cumpănă in miezul zăpezii Acolo, in ochii pămîntului tu citești Că au fost cuvinte uitate Și sufletul meu ninge Un adine ochi de poveri dăruit. Viorica PETROVICI Dincolo Din cînd în cînd Fecioare cu părul despletit Aleargă dintr-un capăt în altul al somnului Dincolo de tăcere Cuvintele nu au margini. Vasile TIMOFTE Țărmuri * în cuvintele mele nu eu vorbesc nu eu gindesc în gîndul meu cu privirile mele nu eu văd I La marginea cuvintului țărm depărtarea I La marginea gindului țărm singurătatea La marginea privirii țărmuri adincurile Și eu semn depărtării singurătății adincurilor un fel de rîu peste care cineva încearcă să așeze o punte chipul căutindu-și-1 în apele tulburi. George L. NIMIGEANU Stimularea confesiunii (urmare din pag. I) sau neînțeleși de contemporanii lor, autorii țineau să lase o mărturie despre ceea ce se credeau că sînt, se confesau — adesea cu disperare — unor cititori incerți, necunoscuți, a- runcau punți către un viitor mai re- ceptiv și mai drept. în ultima sută de ani însă, ei și-au ales un desti- natar mai apropiat. începînd cu fra- ții Edmond și Jules de Goncourt, numeroși scriitori au trecut la pu- blicqfea anticipată, respectiv în timpul vieții, a jurnalelor lor. Așa au procedat Andre Gide, Julien Green, Ernst Jiinger, Mircea Eliade. „Ase- menea "jurnale», redactate cu ideea unui lector posibil, sînt — observa exact un critic francez — meditate amănunțit și constituie ele însele «o- pere»" (Jacques Brenner : Historie de la litterature francaise de 1940 ă nos jours, Fayard, 1978, p. 35). Din monoloage justificative, destinate posterității, ele au devenit pretexte de comentare promptă, lucidă, direc- tă a actualității, de manifestare a pluralismului filozofic, critic etc. spe- cific epocii contemporane. „Da, iubim toate confesiunile și toate memoriile. Nu, scriitorii nu ne plictisesc vorbindu-ne de iubirile și urile lor, de bucuriile și durerile lor", argumenta Anatole France într-un articol „ă propos du Journal des Goncourt" (La vie litteraire, Cal- mann — Levy, 1924, pag. 89). Din multiplele rațiuni care pot motiva această constatare, el evidenția doar două : prima — jurnalele, memoria- lele, cărțile de amintiri „scapă tu- turor modelor, tuturor convențiilor care se impun operelor spiritului", altfel spus ele nu se perimează, a doua — există în fiecare din noi „o nevoie de adevăr care ne face să refuzăm în anumite momente cele mai frumoase ficțiuni". Jurnalele demne de acest nume nu admit ju- mătățile de confesiune. Scrise cu e- xistența, ele sînt „documente sufle- tești" integrale și autentice. Așa stînd lucrurile, nu oricine poate fi autor de jurnal, ci numai cei încli- nați a se observa și a se judeca, nu- mai cei care — aspirînd la propria lor desăvârșire — au curajul să-și analizeze contradicțiile, inconsecven- țele, momentele de rea conștiință, slăbiciunile omenești. La noi, literatura confesivă e pri- vită încă și azi, nu o dată, într-un mod provincial, ca un depozit de curiozități și extravaganțe. Cu totul rară, apariția simultană a două-trei jurnale surprinde, contrariază. Preju- decățile referitoare Ia funcțiile ge- nului ies imediat la iveală în co- mentarii aparent pozitive. Lipsa de aderență a unor critici la o aseme- nea materie duce la formularea de exigențe inadecvate. în ceea ce-i privește pe scriitori, reacția lor față de jurnale e, în ansamblu, cum am mai spus, negativă, mergînd de la reticență la idiosincrasie. Nu decla- ra, deloc paradoxal, o foarte prețuită poetă că „mă inhibă mărturisirile mi-e frică de cei care țin un jur- nal" (Ana Blandiana : Fără apărare, în România literară, 16, nr. 30, 28 iulie 1983, p. 23, Atlas) Excelent observator al altora, iscusit în arta caricaturii și” pamfletului, dedat cu anecdota, scriitorul român e, prin tradiție, susceptibil atunci cînd e vorba de secretele propriei persoa- ne. în consecință nu-i doar un ac- cident statistic faptul că avem o prosperă literatură de „evocări" și „amintiri" — unele aproximative, di- chisite, retușate — și prea puține jurnale. Din teama de a nu friza ex- cesul, scandalul, anumiți autori, chiar și atunci cînd fac confidențe, adoptă o atitudine pudibondă, se conformează „bunului simț". Conde- iul Ii se împiedică ori de cîte ori încearcă să redea o senzație absurdă — cine nu le are ? — sau un gînd aberant. Puțini pot declara, ca Mir- cea Eliade, că „în ceea ce mă pri- vește nici o confesiune nu mi se pare prea indiscretă" (Memoire, I, Gal- limard 1980, p. 410). Insuficiențele și incoerențele lite- raturii confesive duc, în cele mai multe cazuri. Ia apariția „legendelor biografice", nu o dată defăimătoare, pernicioase, rezistente. Iată, așadar, că păcatul nemărturisirii se plăteș- te. Percepute ca sfidări, așa-zisele „legende" excită pasiunile detecti- vistice ale cercetătorilor literari. Conștient de repercusiunile discre- ției, Liviu Rebreanu își avertiza con- frații asupra faptului că aceasta e, pe termen lung, inutilă și provoca- toare : „Scriitorul trebuie să știe că viața lui întreagă nu poate avea as- cunzișuri, nici taine, nici menaja- mente" (Rostul spovedaniilor, în Amalgam, Ed. Dacia, 1976, p. 200). Mai aproape de noi, Marin Preda considera, la rîndul său, că nu e- xistă decît o singură cale pentru scriitori de a se apăra de zelul scor- monitor al urmașilor : „Să spună el însuși despre sine și creația sa ast- fel de adevăruri dure îneît nimeni să nu mai poată trece peste ele" (Obstacole în calea lecturii (1), în Imposibila întoarcere, Ed. Cartea românească, 1971, p. 70). Deși discuția ar putea fi extinsă (n-am vorbit aici, de pildă, despre „modernitatea" jurnalelor), s-a în- țeles, sper, că departe de a fi un capriciu al vreunei mode, îndemnul la stimularea confesiunii reprezintă o presantă necesitate morală și inte- lectuală. Să mai adaug că, în ceea ce mă privește, după diverse tribu- lații, am redescoperit deliciile jur- nalului cu o îneîntare egală cu cea a lui Candid cînd a descoperit gră- dina ? III — Pagini bucovinene ----------CONSEMNĂRI IOAN BABA (R.S.F. Iugoslavia) Din rînduiala vieții Fuga noastră lasă-n urmă rînduiala vieții Dar viața-și urmează rostul Și razele cu pașii dimineții Rămîn nepăsătorii. Cînd îndoiala aș vrea treptat s-o suprim Exultă viața dar nu ride. Ea însăși este stema mea. Flori de castani în fața casei vechi Flori de castani Țes relieful tăcut Cu sufletul pe umăr. Totul e mut I Doar ciinii latră lt stele. Un vis în răsunet Din carnea pămintului Vuiește-un vis. Apare pasărea albă Și-ntreabă Al cui e visul Ce bate-n ochiul meu. Și dansează-n oglinda apei. La două decenii după impozanta Bibliogru- phie zur Landeskunde der Bukowina (Mun- chen, 1966), care număra peste șapte mii de poziții, un nou volum de aceeași factură se adaugă efortului de a sistematiza cît mai de- plin informația relativă la acest spațiu. Biblio- graphie zur Kultur und Landeskunde der Bu- kowina, apărută de curind sub semnătura a- celuiași neobosit Erich Beck și numărînd alte aproape cinci mii de titluri, se situează în pre- lungirea celuilalt nu numai cronologic, dar și ca perspectivă documentară. Dacă primul vo- lum era patronat de societatea Siidostdeutsches Kulturwerk, în cadrul unui program de valo- rificare a experienței germane în sud-estul continentului, cel de acum apare în seria pu- blicațiilor scoase de Forschungestelle Ostmit- teleuropa de pe lingă Universitatea din Dort- mund. Profesorul Emanuel Turczynski, origi- nar din aceeași binecunoscută zonă culturală și deci sensibil la ceea ce singur numește bu- coviniensia (în limba vechii erudiții : lucruri bucovinene) prefațează călduros volumul, a- mintindu-ne cît de anevoie se întocmesc ase- menea lucrări și cum el însuși a sprijinit de- cenii de-a rîndul eforturile de investigație ale autorului, alături de Eugen Păunei, Erich Pro- kopowitsch ș.a. Dar aproape că nu există bi- bliotecă de oarecare importanță în România care să nu fi fost solicitată consensual și să nu fi luat astfel notă de străduința exemplară a autorului. Am avut eu însumi ocazia, după apariția celuilalt volum, să-i semnalez cîteva surse și am formulat chiar unele observații critice care atunci n-au putut apărea și acum sînt desigur tardive. Ca și cum le-ar fi bănuit de departe (simplă prezumție), Erich Beck a a- dus în volumul de față ameliorări, la originea cărora trebuie să căutăm un scrupul profesional --------------------TEATRU fRANM WEDEKIND Deșteptarea primăverii La secția din Suceava a Teatrului Național din iași Piesă de tinerețe, în care se inter- sectează tendințe diverse ale teatru- . lui european, „Deșteptarea primăve- rii" a lui Frank Wedekind este pri- ma manifestare a unui om de tea- tru total, ceea ce explică în parte opțiunea tinerei regizoare Cristina loviță. E remarcabil în primul rînd faptul de a fi distribuit aproape in- tegral efectivul tinerei trupe suce- vene, dornice, cum s-a și văzut, să-și manifeste pe deplin calitățile. A- ceasta, cu atît mai mult cu cît ob- stacolele textului nu sînt nici pe de- parte insignifiante : amestecul de li- rism și introspecție psihologică, de cruzime și permisivitate, de realism brutal și șarjă suprarealistă, de iro- nie și solemnitate împinge scenicita- tea piesei mai mult spre provocare decît spre o înțelegere superioară. Cu atît mai lăudabil efortul regizoa- rei de a ține sub control tendințele latent-centrifuge ale textului literar, de a imprima coerența necesară re- ceptării, efort regizoral care anulea- ză dilema specioasă text'regie. Piesa lui Wedekind se înscrie te- matic într-o solidă tradiție a litera- turii germane, de la Heinrich și Tho- mas Mann pînă la Gunther Grass șt BUCOVINIENSIA demn de toată lauda. Metoda e aceeași, oare- cum cineastică: de la panoramă (generalități) spre elemente individualizante și de amănunt (domenii, figuri etc.). Materia explorată e a- proape exhaustivă, cel puțin ca tendință, ceea ce face ca apelul la acest instrument de lucru să devină eficient. E tocmai de aceea curios că i-a putut rămîne inaccesibil un ghid biblio- grafic ca acela (Știința în Bucovina) din care niște cărutrari suceveni (I. Pînzaru, P. Froicu, E. Dimitriu, N. Chircă) au publicat deja trei volume. Și e încă mai curios că se consem- nează două lucrări marginale de Wilhelm Nys- sen, nu însă și Bildgesang der Erde : Aussen- dresken der Moldaukloster in Rumănien (Trier, 1977), care a cunoscut și o versiune româneas- că, nici ciclul de versuri închinate aceluiași spațiu spiritual. Lista periodicelor parcurse de- notă însă un imens efort de recuperare a informației, iar bibliografia însăși un spirit sistematic, meticulos, atașat valorilor de cul- tură bucovnene. Nu e la mijloc o simplă nostal- gie, oricît de firească, ci credința că lumea de azi poate profita de pe urma experienței isto- rice a acestei zone, al cărei studiu temeinic a- bia a început. Un tip de umanitate s-a forjat aici, de-a lungul secolelor, pe seama unor rea- lități etnoculturale și geopolitice pe cît de complexe pe atît de interesante. In felul ei, sobru, lucrarea izbutește să incite curiozitatea pentru acel hoino bucoviniensis, activ și fe- cund, de care s-a mai vorbit. E o operă de dă- ruire și asceză cărutrărească, operă de suflet nu mai puțin. Nu se poate închipui nici un studiu serios asupra Bucovinei fără apel la serviciul gratuit și generos pe care ni-1 face, cu acest nou volum, bibliograful Bucovinei. Al ZUB Heinrich Boli, trecînd prin II. Hesse, R. Mușii, E. Junger: cea a modelului educațional și a relației dintre acesta din urmă și subiectul educației, ca un reflex specific al relației individ' mecanism social. Structurii rigide, cazone a Germaniei post-bismarckei- ne îi este opusă deruta interioară a unor puberi obișnuiți, pradă „inva- ziunii misterioase a dragostei", de- rută al cărei climax este dramatic (Moritz, Wendla). Ipocrizia, falsele bune-sentimente, filistinismul, res- pectul convențiilor absurde nu sînt decît tot atîtea expresii ale manipu- lării, ale desființării individualită- ții umane. Cu o structură secvențională și mai mult monologală, ceea ce-o a- propie de teatrul contemporan, dar nerenunțînd total la intrigă, piesa se vrea, în modul cel mai explicit, drept o pledoarie pentru un anume tip de educație, veche obsesie a u- manismului german. Astfel văzută, piesa e mai puțin economicoasă sce- nic, dar mult mai avantajoasă pentru interpreți, prilejuind adevărate re- citaluri. Hănschen Rilow, în inter- pretarea lui Adi Carauleanu, Con- stantin Florea în triplu rol, o Mioara Ifrim în rolul Wendlei, Cristian Ro- taru în Moritz dezvăluie actori cu varii resurse, de-o impecabilă for- mație profesională, cu autentice dis- ponibilități de a da carne unor i- dei. Interpretare fără cusur de ase- menea în rolurile lui Melchior (Bog- dan Gheorghiu) și lisei (Pusa Darie) personaje simetrice, într-un fel pur- tători de cuvînt ai autorului și a că- ror evoluție explicitează titlul sim- bolic al piesei. Mai puțin avantajati de dimensiunile (ingrate) ale roluri- lor. Ada Gârțoman, Carmen Tănase, Maria Stefanache, Adrian Pădurarii au dovedit profesionalism, siguran- ță tehnică, aplomb scenic, inspirație, iucrînd într-un spirit de echipă ad- mirabil. La această unitate de vi- ziune a punerii în scenă și a înțe- legerii dinăuntru 4 textului drama- tic contribuie și scenografia lui Fla- viu Barbacaru. Sugestiv, mizînd atît cît trebuie pe impactul simbolurilor, sobru, designul scenografic își do- vedește eficacitatea printr-o strînsă relație cu textul și mai ales, cu pre- zențele interpretative. Discretă, ilus- trația muzicală semnată de Cristian Ciomu, prea strîns legată, din păca- te, de condițiile tehnice de reprodu- cere. Un spectacol fără stridențe, în concluzie, spectacol în care viziunea regizorală omogenă a știut să res- pecte individualitatea fiecărui inter- pret, ca o demonstrație fără cusur a unității în diversitate. Un asemenea spectacol este mai mult decît un e- veniment monden : este un act de educație teatrală făcut de profesio- niști care-și iubesc meseria, o de- monstrație de talent și virtuozitate, un eveniment de zile mari. 1 Viorel DARJA • Apariții A apărut decurînd cartea Elemente de artă decorativă populară românească. Decorarea ouă- lor — meșteșug și artă, Editura Litera, Bucu- rești, 1985 de Maria și Nicolae Zahacinschi, cu o prefață de prof. dr. Nicolae Dunăre. întemeiați pe o bogată bibliografie din lite- ratura de specialitate, română și străină, pe ob- servații și cercetări directe pe teren, cît și pe propria lor colecție, autorii prezintă în introdu- cere o exegeză istorică asupra fenomenului cer- cetat la mai multe popoare, pentru a situa în timp și spațiu arta românească a încondeierii oăulor în comparație, mai ales, cu ceramica. Capitolele următoare despre : cromatică, ma- teriale și instrumente cercetează tehnica „deco- rării" ouălor ; capitolul ornamentică se ocupă de- motivele artistice, bogăția și varietatea lor (cu desene și fotografii alb-negru și color), iar ulti- mele capitole : aria geografică — creatori și prezentarea colecției autorilor realizează o hartă a acestei arte de o rară subtilitate și o comuniune afectivă cu creatorii de frumos, cărora le este dedicată cartea. Scrisă cu competență și într-un stil adecvat, cartea dă un loc prioritar Bucovinei, de unde sînt originari autorii, îmbogățind literatura de specialitate. Grațian JUCAN • „Decada culturii dornoir A V-a ediție a „Decadei culturii dornene" a cuprins un larg evantai de manifestări politico- ideologice și cultural-artistice. Amintim, din. bogatul, program, lansările volumelor „Vacanța mare", de Dragoș Nisioiu, „Mînzul cu stea în frunte", de Ion Filipciuc și „Matineu" de Marcel Mureșeanu — ultimele două prezentate de poeta Cornelia Maria Savu, întîlnirea cenaclurilor li- terare „Eugen Lovinescu" (Fălticeni). „Țara de Sus" (Cîmpulung Moldovenesc), „Lucian Blaga" (Vatra Dornei) precum și „Zilele teatrului dor- nean", în care teatrul popular din acest oraș a prezentat „Gaițele" de Al. Kirițescu și „Nu ne naștem toți la aceeași vîrstă", de Tudor Po- pescu, iar în cadrul Atelierului 13 George Că- linescu — Teatru pentru lectură : „Despre mii- ne“ și „Napoleon și Sfînta Elena". P D • Distincții internatitinalc Două talentate eleve din Suceava, Belecciu Lidia și Staut Mirela, se numără printre lau- reații ultimei ediții a prestigiosului concurs in- ternațional de creație plastică de la Lidice (Ce- hoslovacia). Lucrările lor au fost distinse cu Marele Premiu „Trandafirul de Lidice" și, res- pectiv, Premiul I. Și aceasta în condițiile în care la confruntarea respectivă au fost repre- zentate peste 100 de țări. Distincțiile au fost în- mînate în cadru] unei festivități care a avut loc la Casa de Cultură a R. S, Cehoslovace din București. Cele două eleve sînt membre ale cercului de arte plastice „Minicron", care funcționează pe lîngă Casa Pionierilor și Șoimilor Patriei din Suceava sub îndrumarea profesorului Dan Cor- neliu, cerc renumit pentru prodigioasa sa acti- vitate și care numără peste 150 de copii pasionați de pictură. Și acestea nu sînt singu- rele distincții internaționale obținute de micii desenatori suceveni. De-a lungul anilor, cercul „Minicron" s-a remarcat, colectiv sau individual, la concursurile de la New Delhi, Moscova, Bala- ton precum și prin participări la expozițiile in- ternaționale (rezervate copiilor) din Canada, Grecia, Japonia, Franța, Portugalia. Să-i felici- tăm si să le urăm în continuare noi succese. (L B ). CADRAN UN INTERVIU La rubrica „Dialoguri A“, revis_ ta „Amfiteatru publică în numărul său din martie curent un intere- sant interviu cu istoricul Al. Zub. Spunem interesant, pentru că idei- le relevate, pertinența opiniilor, originalitatea punctelor de vedere anunțate sînt în măsură să procu- re cititorului satisfacții intelectuale de aleasă ținută. Nu greșim consi- derînd textul în cauză o autentică lecție de atitudine, o frumoasa mărturisire de credință a unui căr. turar de largă audiență. „în fond, istoricul — consideră Al. Zub — întruchipează drama căutării ade- vărului. Dramă, fiindcă el e con- știent că nu poate scăpa determi. nărilor spațio-temporale și că nu e în măsură să diminueze efectul negativ al acestor determinări de cît prin înălțare „olimpică". Aspi- rația oricărui istoric fiind sinteza (o subliniază și titlul inspirat sub care apare acest dialog, „Sinteza ca tentativă de istorie totală”). Ori realizarea sintezei implică o mun- că uriașă, o epuizantă căutare de surse prin aplecare migăloasă asu- pra cărții, documentului, manus- crisului etc. „Aventura" cercetăto- rului în arhivă și bibliotecă rămî- ne de neînlocuit și ea îi ocupă din păcate, sau poate din fericire, o bună parte din timp" (și din viață, bineînțeles). Deși, ni se precizează fără echivoc, astăzi. în condițiile în care avalanșa informațională aproape că nu mai poate fi stă- pînită, sinteza devine dacă nu im- posibilă, „în tot cazul extrem de' rară". Dar nu ne-am propus numai să rezumăm enunțurile ce fac substan- ța acestui interviu șj care, cum a- minteam. poartă amprenta unei personalități culturale remarcabi- le. Ne face deopotrivă plăcere să salutăm în autorul interviului. Flo- rin Cântec, un publicist de reală vocație. (Efectele uceniciei în pre- sa studențească ieșeană fiind evi- \ dente). Chestionarul propus ocoleș- te locurile comune, prin întrebări inteligent formulate, în cunoștin- ță de cauză (a domeniului abordat), convorbirea realizată menținînd cota înaltă a interesului. Tînărul reporter conduce abil discuția, „in- comodîndu-și“ nu de puține ori in- terlocutorul prin intervenții inci- tante. Calități pe care le regăsim și în medalionul dedicat muzicia- nului Ion Baciu jr„ inserat în ace- lași număr de revistă. Considerăm de-aceea că redacția „Amfiteatru" poate fi felicitată pentru gestul de a-și oferi coloanele publicat, ei sa- le unor asemenea condeie de talent Fără îndoială despre Florin Cântec vom mai auzi. loanid DELEANU • Eipozilic Galeria de Artă din Suceava a găzduit recent expoziția pictorilor Constantin Ungureanu și Octavian Ariton, tineri absolvenți ai Școlii Populare de Artă Suceava. Prezentîndu-se pu- blicului cu suite unitare de lucrări, autorii își afirmă personalitățile în formare, dovedind atît cunoașterea modalităților ilustrative ale compo- ziției, cît și tehnicitatea adecvată figurativului. Peisaje, naturi statice, portrete — iată gama te- matică în care cei doi pictori își desfășoară cu talent și meșteșug lecțiile însușite, oferind, în ansamblu, o expoziție unitară și relevantă pen- tru stadiul tînărului artist ce tinde spre profe- sionalizare. (P.D.). FELURIMI... f' Lume, lume... g Alain Robbe-Grillet: „Lu- mea nu este nici semnificanță și nici absurdă. Ea este pur și simplu. In orice caz, iată trăsătura ei cea mai remarcabilă... în jurul nostru, sfidînd haita noastră de adjective animiste sau domestice, lucrurile sînt aici. Suprafața lor este curată și netedă, intactă, fără vreo stră- lucire suspectă sau vreo transpa- rență". H Heidegger : „Lumea nu este niciodată, lumea se modifică". ■ E. H. Gombrich : „lumea omu- lui nu e doar o lume a lucrurilor ; este o lume de simboluri, în care distincția dintre realitate și miraj este ea însăși ireală". ■ Ortega y Gasset : „Metafora e cea mai mare putere a omului. Ea se învecinea- ză cu vrăjitoria și e ca un instru- ment de creație pe care Dumnezeu l-a uitat în creaturile sale, așa cum chirurgul distrat uită un instru- ment in trupul celui operat... Ase- menea metafore creează o anti-lu- me opusă lumi; curente, implicit lumii poeziei mai vechi și mai fe- ricite". ■ Johan Huizinga : „civi- lizația umană se naște și se dez- voltă în joc și ca joc". ■ Gustave Rene Hocke : „Omul este suprema expresie a lumii ca labirint. El se refuză, de aceea, simplificării, în orice chip". ■ Mallarme : „Cine gîndește are mîinile simple". ■ Lautreamont : „toată apa mării nu va spăla o singură picătură de sîn- ge intelectual". W BaudeJaire : „Vreau cîmpii colorate în roșu și copaci colorați în albastru". ■ Mallarme : „Eu cred că lumea se va mintui printr-o literatură mai aleasă". Dicționar : „polen de virgule". D. B. REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUIERICI, Mihail IORDACHE, Gh LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48