ipogini c77^ Ibucovinene ELENA GRECULESI „...Ca intr-un tablou" I Privesc de la fereastra camerei—atelier. FEBRUARIE 1985 SUPLIMENT EDITAT ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Anotimpul tăcerii — iarna — și-a rostogolit omăturile în ba- loturi mari, imaculate, cărora o ninsoare nouă, sclipitoare, ireal de ușoară le-a netezit asperitățile. Iarnă ca intr-un tablou al marelui pictor al zăpezilor, Piter Breugel. Creativitatea ca șansă a progresului Creația umană, materială și spirituală, e do- cumentul de căpătîi al unei epoci. Ea — din- colo de faptul că afirmă și confirmă, că ..de- pune mărturie" despre scopuri și trebuințe — e unica șansă a progresului, e unica premisă pentru noi orizonturi ale existenței, ale civili- zației. Cineva spunea, referindu-se, de bună seamă, la datoria de a dura valori care să ne cuprindă în memoria timpului, că „prin mica rezervă pe care am depus-o în rezerva progresului etern, fiecare din noi trăiește în eternitate". Iată de ce demersurile noastre politice sînt, în esență, demersuri ale creativității. Ale în- crederii în forța transformatoare a omului, în luciditatea și putința sa de a se_ cuceri pe sine și de a cuceri și stăpini noi tărîinuri ale cunoașterii, de a îmbogăți ceea ce perpetuu a fost îmbogățit. Pe această încredere, Pe a- ceastă capacitate se întemeiază programe de o impresionantă grandoare și complexitate. Este o opțiune realistă în care viețuiește cer- titudinea. O virtuală proiecție a disponibilită- De undeva, grav și profund, străbat acorduri ale „iernii“ din „Anotimpurile" lui Vivaldi. înăuntru, pe un trepied, o suavă și elegantă floare „Ciclamă" mă invită să-i zugrăvesc chipul. Mă uit din nou pe fereastră: căciulite albastre, roșii, galbene, verzi, portocalii, îndesate peste obrăjori îmbujorați saltă Ia ma- rea sărbătoare a lunecușului, pe schiuri, patine, săniuțe, scîn- durele. Anotimpul tăcerii s-a însoțit întotdeauna cu bucuria de a trăi. Mă voi duce negreșit să revăd, ca de atîtea ori pînă acum, frescele de demult ale Bucovinei dragi, exaltînd culori de vis în cea mai pură lumină a anului — cea a zăpezii. Mă voi gîndi apoi Ia tine, lună April, cînd om și natură înfră- țiți in răbdare și speranță, vom ajunge la capătul omăturilor și ne vom bucura de lacrimile tale de rămas bun, iarnă, anotimp al tăcerii. ților prezentului în spațiul perspectivei. Fi- indcă numai creativitatea, dimensiunile și valoarea ei rea- lizeăză deschiderea spre mai bine, numai ele ne pot situa într-un nou inel al arborelui pe care-1 creștem și în care creștem. Chemarea către creație, către neodihnă a devenit, deci, un crez. Un crez politic și social pe care ni 1 asumăm în numele progresului, al unor aspirații pentru împlinirea că- rora lucrează gîndirea și sensibilitatea neamului. Pricepe- rea și harul său. Așadar — apetență pentru noi valori, nu pentru confor- tul comodității. Apetență pentru succes. Iar succesul justi- fică îndrăzneala, curajul. Chiar și riscul. Teama de a nu greși — cînd te cantonează în amorțeală și pasivitate — e o cumplită eroare a vieții. Niciodată, din somnolența gîn- dirii nu s-a născut nimic. In ea se împotmolesc toate dru- murile. Doar acțiunea — autentica lucrare a ideii — îți „o- zonează" ambiția, imaginația, originalitatea. Te ferește de renunțări, de ipostazele anonimatului, în care nu te res- pectă și nu te aplaudă nimeni. Succesul — despre care un proverb de pe alte locuri zice că „e o scară ce nu poate fi urcată cu mîinile în buzunar" —, cu atît mai mult în sfera creativității, este — de netăgăduit — o chestiune de educație și înțelegere și, în egală măsură, de putință. Societatea îți propune valori, îți inspiră respec- tul pentru ele, dar și mersul cinstit către resursele proprii din care să răsară gestul de dreaptă răsplată, de căutare și ardere pentru a pune o nouă valoare lingă cea care te-a îmbogățit sau luminat. Altfel, setea de valoare este un atentat la patrimoniul colectivității și nu premisă pentru creșterea Iui. Creația, de aceea, trebuie să se numească gîndire har- nică, refuzul stării de împăcare cu suficiența, cu atît cît este și cum este, refuzul obișnuinței cu uscăciunea unor scheme și formule ce nu pot cuprinde viața așa cum este, prospețimea și înțelesurile dialecticii ei. Cînd gîndim în termenii unei politici căreia-i deslușim cutezanța, sorgintea și esența revoluționară in toate articulațiile ei, în chip lo- gic, punem creativitatea sub auspiciile investiției de mate- rie cenușie. Pe care trebuie să ți-o asiguri prin stăruitoare neodihnă, pînă la bucuria de a intra în dialog cu cugetarea și fapta predecesorilor. Nu se poate porni la drum — și nici parcurge drumul anevoios spre valoare și progres — doar ti-l- • «V. Iarnă cu tăietor: de pădure Ionel Hrehorciuc, șoferul, este nervos. Privită din biroul directorului Dumitru lacob, iarna la Rădăuți părea frumoa- să. Pare și din mașină, fulgii așternîndu-se cînd ca niște u- riași fluturi obosiți, cînd ca niște insecte iuți și înțepătoa- re, în șuvițe lungi, răsucite sub roțile mașinii. începe să mi pară rău că am forțat nota, materialele puțind fi transpor- tate la Falcău și în altă zi. In cîmp, fulguirea se adună, gră- bită, în fuioare umblătoare ; Ionel face o probă la al doilea diferențial și se mai luminea- ză : „Merge...". Mergem in tă- cere, iarna nu mai este fru- moasă, s-ar putea ca, la întoar- cere, să nu mai răzbatem. Nici cu două diferențiale. Aș vrea să-1 întreb pe Ionel, dar este evident că n-are chef de ri- sipit îndoieli. I-ajung probabil ale lui. Și înțeleg abia acum, aflat la capitolul îndoieli, cam care ar fi sensul real al unei jumătăți de vorbă a inginerului șef, Virgil Cojocaru : „Oare-or fi deszăpezit drumul pe Bo- ul ?... „S-ar putea, deci, să merg degeaba... De la Vicovu de Jos însă vremea e alta. Nin- cu voință. Aceasta e un punct de sprijin, condițiile și am- bianța te pot favoriza, dar în lipsa „armelor" care sînt cunoștințele, singurele care te exprimă și consacră, inten- țiile sucombă, aspirația eșuează. înalta profesionalitate — care, astăzi, nu înseamnă gîndire pe perioade scurte și nici eludarea implicării în conexiuni de largă cuprindere — este, ca urmare, un comandament pe care strategia construc- ției noastre, programele acoperind noi etape istorice l-au luat în calcul, ca premisă și cerință pentru acumulările de calitate și progres. Ea semnifică biruința asupra rutinei, e „singelș" sănătos dintr-un organism social ce prosperă. E vitalitatea în acțiune. Cînd aparține unei asemenea realități, în care opțiunea se înalță pe terenul cunoașterii, al încrederii lucide, și crea- torul de valori ale spiritului, despre care George Călinescu afirma că ..apare ca o problemă de viață și de moarte pen- tru o epocă", își potrivește bătăile inimii cu cadența inspirată a timpului, cu rostirile adevărului. Mersul Iui — prin des- tinul operei — spre oameni, pornit de fapt din universul tulburător al convingerilor, atitudinii și sensibilității lor, este un examen necontenit și sever în fața tradiției și ac- tualității. Trecerea lui — validată de timp și nu de aserțiuni speculative și artificioase — e și ea o șansă a progresului general, în care adevăratele monumente ale spiritului devin ----------- Vis de februarie ------------------------------------------------ Și, iată, Orion își deschide brățara... Ard focuri pe dealuri ca făcliile adevărului în ființa ta numitoare cum își pleacă mantia-n purpuri Iarna prin aerul sticlos și memoria pietrei îndreaptă rătăcitele călătorii, îndreaptă Ochii lumii spre hrisov ca spre eternitate. O, numai dincolo de cuvinte cade zăpada Pe cîmpul copilăriei și pe drumul întoarcerii Cum numai dincolo de cuvinte ochii mitului îngroapă Melancolia ce deschide izvoarele deltei și iarăși Care cu fîn prin aburul cald al poeziei pînă cînd .Semințe pleznind sub lumină de stele Visează Orion pe calea fără de margini a iubirii. Dar, ninge și ninge și ninge, lumina Picură-n muguri și ninge, e bine că ninge în pace se duc amintirile, numai poemul acesta Simte un frig vertical de care atîrnă ca un fir de plumb Viitorul iubirilor de altădată și patimă lîngă patimă Bubuie viscolul, cad pînzele mitice, crucificările din flori de măr Nu-s decît mănușa aruncată veșniciei și ființa iubirii. Tu iartă, iubito, acest februarie zidindu-se în mine ca-ntr-o legendă. Constantin CERNICA fi»rvn«inwiiiniii i- ge cu soare, fulgii par voioși. Intru în vorbă cu Ionel, fără prea mult curaj, omul și-a re- venit, e tînăr, gîndesc, n-a avut timp să se cătrănească, s-o fi molipsit de la fulgi... Cu cît urcăm spre Falcău, vremea-i mai deschisă și fulgii mai sub- țiri, mai transparenți. „Co- boară soarele la vale", decre- tează Ionel și înțeleg că, în spate, viscolul urmează să-și ia tălpășița. Cobor la sediul Sectorului de exploatare fo- restieră din, Falcău și abia a- cum îmi dau seama cît de cald era în mașină... „Cum să nu lucreze ? se miră inginerul Mihai Caunii, șeful sectorului. Toader Jurav- le și-ai lui lucrează, de-i ne- voie, și-n seara de Anul Nou 1“ Ascult și nu-1 cred, dar în vol- bura de superlative, acesta nu-i unul dintre cele nereuși- te. Simte că nu-1 cred și lan- sează încă două. „Unu : pe Toader, care-i sortator cu ges- tiune, de fapt, pe post de mai- stru. nu l dau nici pe șapte maiștri cu școală. Doi : în ul- timul trimestru al anului tre- cut au dat jumătate din pro- ducția de bușteni gater răși- noase a sectorului". Trebuie să-l cred. La urma urmei, ur- cînd pîrîul Boul și găsindu-i, ce anume din ce mi se va o- feri privirii va confirma sau va infirma cele susținute de inginer ? Și chiar urcăm pe Boul, spre Măgura, și-l întreb pe Vasile Știrban a Silvestru (că s multi Stirbani în Straja) de ce se cheamă Boul și-și dă cu părerea că de la mulții cerbi ce-au fost pe-aici, apoi își a- mintește că este și o Măgură a Vacii și se dă bătut, nu știe. („Aici a fost bourie, adică nu aici, ci în vale, lingă gară, ne explică mai tîrziu Toader. Se creșteau multe vaci..."). Ajun- gem pe soare, cu frica sărită din sin, Ionel își crăpase ochii în șaisprezece ca nu cumva să ne ciocnim cu vreo remorcă eu bușteni. Cobor și dau bi- nețe celor de lingă drum, care separă crengile mai groase de cetină. („De ce ? am întrebat mai tîrziu. Ce se face cu ceti- na ?“ „Rachiu", a glumit cine- va. „Cum, rachiu ?“ nu m-am dumerit. „Un soi de rachiu. . Dacă pui o picătură în baie, așa am auzit, miroși a brad de parcă ai fi dormit o noapte în cetină... Esență, a rîs mai a- poi, lăsînd gluma. La Falcău se extrage esență de brad și de molid, amîndouă al dracu- lui de scumpe. Merită să strîngi cetina..."). Oamenii se bucură că au oaspeți și unul oprește un TAF ce urcă în parchet și-i spune ăluia să-1 trimită jos pe Toader. „Nu durează mult pî- nă coboară întreb, cu gîn- dul să mă urc și eu în TAF. „Nuu, ăsta-i ca iepurele, amu-i aici, amu-i Ia naiba, la Ciolo- tei...“. Soarele ne păcălește cu (continuare în pag. 3) Dumitru TEODORESCU A PRIVI Lumina zăpezii Îmi pare că am uitat cum înflorea bucuria în ochii țăra- nilor printre care am crescut atunci cînd ninsori darnice po- topeau țara. Viscolele și frigul erau doar strașnice fără a ascunde vreo spaimă. Nouă ne rămînea bucu- ria și pentru ca ajungea certi- tudinea atîtor zile cînd, pe gheață, poți rupe fără mare efort încălțările pe care le ai (și altele pe deasupra), cînd săniuța naște curaj, tenacitate și drame pedagogice, cînd patine cioplite din lemn ne învățau echilibrul și căderea. Straie ude și înghe- țate, adevărate armuri, nasuri curgind inestetic, șterse (vai!) cu mineca și foamea ce abia ne mai aduna pe-acasă. Amintesc și bățul folosit u- neori ca argument și pentru virtuțile sale de instrument lingvistic relevant al sinoni- miei ; hoinar, pribeag, ulițar- nic, haimana sau a umbla lela, teleleu, creanga, in bobote etc. Seara, picotind, așezam in noi, fără să știm, un strat sub- țire, alături de istorii de de- mult, cuvintele lor despre pîi- ne. Pîinea aceea era încă semin- țe, așezate în pămînt sau pre- gătite pentru primăvară, iar vorba lor cîntec de leagăn. A nins năvalnic și mă gîn- desc la pîinea aceea și la toa- tă cea care va fi. Copiii rid și innoată unde-i omătul mai mare. Privesc înapoi de cînd am întrezărit lumina înaltă, cu- rată, rară s-o pot (și s-o vreau) împărți între cuvintele toro- pite, piine și zăpadă. cucerire eternă. Mircea TINESCU Ion PARANICI Cronica literară"^" Cel de al doilea volum din „Scri- itori și direcții literare, (Editura Albatros, 1984), de Dim. Păcurariu (care, cu toate că nu, sîntem aver- tizați în acest sens, nu poate fi și ultimul), permite distingerea inten- țiilor și liniilor de forță ale an- samblului (pe care îl bănuim de mare anvergură), precum și a prin- cipiilor estetice și de istorie litera- ră care guvernează demersul auto- rului. Primul volum (neinspirat pu_ blicat în colecția Lyceum a aceleiași edituri) proptțnea o organizare bina, ră a materialului : într-o primă sec- țiune erau analizate cîteva din di- recțiile mari pe care a mers litera- tura noastră în ultimele trei secole (iluminism, clasicism, romantism, realism), urmată de o a doua în care se analiza modul lor particu- lar de manifestare în creația unor Scriitori români din această amplă perioadă de timp. Cum nu era a. nunțat al doilea volum, formula putea fi considerată și ca o chestiu- ne de „strategie“ editorială ; păs- trarea ei în următorul dovedește urmărirea unui program, cu atit mai mult cu cît direcțiilor mai înainte amintite li Se adaugă ba. rocul, iar autorilor deja explorați din punctul de vedere al aparte- nenței la una sau mai multe din direcțiile menționate, li se adaugă alții, văzuți din aceeași perspecti- vă integratoare. Formula este oarecum insolită și nu lipsită de dificultăți, atît în elaborare cît și din unghiul de re- ceptare al cititorului. Ea seamănă, pînă la un punct, cu o frescă am- plă, al cărei sens se dezvăluie, în totalitatea lui, numai după ce crea- torul a elaborat toate registrele, a conturat toate personajele și a a- șezat definitiv culorile. Altfel zis, se propune o istorie a literaturii române care, pentru a depăși fata- la fragmentare a fenomenului ar- tistic, datorată situării în timp a scriitorilor, ca factor de conver- gență, recurge la aderența lor la o anumită direcție literară funda- mentală. Așadar, sînt urmărite (în primul volum) dominanta romanti. eă a lui Bolintineanu, romantismul lui Nicolae Bălcescu. cel mesianic, âl lui Odobescu, al lui Goga, in- tncrîncenate, mîmile nodu- roase string brațele ferăstrău- lui mecanic. Răgetul sacadat al motorului ii umple urechile cu sute de ciocănele, ce se îm- bulzesc într-un iureș dureros în creier. Fierul mușcă hăme- sit din trupul bradului și scui- pă înverșunat rumeguș și așchii mici. Pe tîmple, adunată in pi- cături dese, sudoarea caută al- bie către mușchii împietriți. Deasupra tieturii o furnică urcă în zig-zag. Ochii privesc neodihniți șan- țul ce se adîncește în trunchiul gros. Un singur moment de neatenție poate să coste mult prea mult. El știe lucrul aces- ta și mușchii i se crispează, gata să declanșeze un salt îna- poi. O privire fugară cercetea- ză valea în care se va culca trupul viteaz al arborelui. DICȚIONAR FLOREA-RARIȘTE, DUMITRU (21.V.1914 — Ilișești, județul Sucea- va), poet, fiul unei familii de ță- rani, înrudită cu cea a folcloristu- lui Simeon Florea Marian. După cinci clase primare în comuna na- tală, urmează cursurile secundare la Liceul „Ștefan cel Mare" din Suceava. Studii superioare la Fa- cultatea de Litere și Filosofic din Iași, unde se bucură de îndrumarea unor dascăli ca : Garabet Ibrăilea- nu, George Călinescu, Octav Botez, lorgu Iordan. Paralel cu ultimul an de facultate (1939) și cu încă- doi ani în continuare, urmează Școala Normală Superioară (Academia Pe. dagogică) ia Iași și București. Exa- menul de capacitate în Limba ro- mână și Drept îl susține la Bucu- rești, în 1946 cu Al. Rosetti și Per- pessicius. Profesor la Liceul Națio- nal din Iași, iar după satisfacerea serviciului'militar și după campa- nia pe front, ca ofițer de rezervă, își reia activitatea la catedră, func- ționînd la Suceava, Cluj, Sibiu și în alte localități. între 1955—1958, redactor la revistele „Steaua" și „Tribuna". După această dată din nou la catedră, predînd româna, franceza, latina și germana. A debutat în 1931 cu versuri la revista „Țara fagilor", condusă de Eusebiu Camilar. Colaborator la numeroase publicații, printre care : „Arhiva", Analele Universității Al. I. Cuza“, „Cuget moldovenesc", „Grai moldovenesc", „Pleiada", „la- șul literar", „Convorbiri literare". Cronica". „Steaua", „Tribuna", „Scrisul bănățean", „Universul li- terar", „Ateneu" ș.a. Volumele de versuri (Maria-Mag- dalena. Iași. 1937 ; Valuri împietri- te si Kătăcire prin vis, Iași, 1941 ; Bobîlna, Sibiu, 1950 ; Doja, Cluj, 1952 și Troica (traduceri din Ne- krasov, Suceava. 1974) atestă sen- sibilitate și o stăpînire desăvîrșită a prozodiei clasice. Primul volum este expresia căutărilor, o stare de extaz liric, puțin relevantă. Sone- tele din Valuri împietrite și poe- mul Rătăcire prin vis fixează însă varianta romantică sadovenianâ sau inerția de romantism sesizabilă in proza lui Zaharia Stancu. A.poi (in al doilea volum) concepția clasică a lui loan Molnar Piuariu, opțiu- nea lui Dmicu Golescu pentru cla- sicism, „aspirație spre clasicism a unui mare romantic" — Emines- cu —, pledoaria călmesciană pentru clasicism, nota clasică a prozei lui Marin Preda. E clar că o astfel de istorie literară nu poate epuiza în- tregul nomenclator al scriitorilor români,'si nici creația acestora în totalitatea ei, adeseori contradicto- rie și insidioasa, trebuind operata o selecție inevitabil marcată de un coeficient fluctuant de subiectivi- tate, însă o astfel de abordare are avantajul esențial că permite de- celarea dominantelor literaturii noastre în dinamica lor și a pon- derii reale a acestora în ansamblul culturii naționale. Asupra anvergu- Di nț. Păcurariu: Scriitori și direcții literare, II rii și dificultății unei astfel de ini- țiative, ale cărei riscuri, la momen- tul finalizării, sînt greu de pro- nosticat, este inutil să insistăm ; ea impune, pe lingă o cunoaștere proflțndă a întregului fenomen li- terar românesc, obligația, care pe un istoric literar de talia profeso- rului Dim. Păcurariu îț avantajea- ză, de soliditate a conceptelor es- tetice cu care se vehiculează și, bineînțeles, de consecvență maxi- mă dar șl de suplețe în aplicarea lor ; cele două volume realizează și această performanță chiar dacă, uneori, cu sacrificii la nivel ana- litic și axiologic. Dar, unele, să Crengi umede și negre, risi- pite pe frunzișul mort, înco- voiate ca niște șerpi nemiș- cați, socotesc vremea. Mai in vale, o cioată putredă — mo- PROZĂ Dimineață de joi ment funerar hărtănit de ex- plozia timpului, amintește de un uriaș ce a trebuit să se în- chine vîntului sălbatic. De sus, au început să se cearnă ace mici, care cad pe coordonatele maturității poetice undeva între armonia feeriei ro- mantice și nostalgia orizonturilor îndepărtate, specifică simbolismu- lui : „Singurtăți alunecă pe dea- luri, / în valuri plutitoare de lu- mină. .. / Se-nchină / Bolta la a- pus, departe / Cu fruntea spriji- nită ca-ntr-o carte...“. Eseul critic Conștiința artistică la Tudor Arghezi (Iași. 1939) este relevant pentru șocul pe care l-a produs în epocă fenomenul poetic arghezian. Studiul lingvistic Din limbajul școlarilor (1939) este una dintre primele aplecări asupra lim- bajului argotic ai tinerilor. A tradus versuri din Ovidiu. II. Heine, Goethe, Hugo, Baudelaire, Pus lan. St. Scipaciov, precum și din~Rrica maghiară clasică și ac- tuală. în lucru, două monografii : una despre Simeon Florea Marian și o alta a satului natal, Ilișești. FOAEA SOȚIETAȚII pentru li- teratura și cultura română în Bu- covina (martie 1865 — decembrie 1869), una dintre cele mai impor- tante reviste apărute în Bucovina, publicație prin care scriitorii și intelectualitatea de aici se conec- tează organic circuitului culturii naționale. A fost editată de Socie- tatea pentru literatură și cultură română în Bucovina. Pînă în 1866 s-a aflat sub redacția lui Ambro- zia Dimitroviță, iar după această dată sub cea a lui I. G. Sbiera, deși un rol foarte important în orien- tarea revistei l-au avut frații A- lexandru și Gheorghe Hurmuzachi, ultimul în calitate de președinte al societății. Din articolul-program reiese cu claritate concepția pro- gresistă a fondatorilor referitoare la importanța cultivării limbii ro- mâne în contextul păstrării și a- firmării ființei naționale : „Căci astăzi recunoaște tot omuj cult, că limba maternă este izvorul și sin- gura condițiune a dezvoltării. a înaintării intelectuale și morale a unuj popor. Și frumoasa noastră le zicem simplificări în această privință sînt inevitabile și chiar necesare, sensul unei asemenea i- nițiative fiind generalizarea și sinteza. Din acest punct de vedere, unele dintre studiile din prima secțiune a volumului in discuție, intitulate O direcție literară con- troversată : barocul și Există un rococo literar ?, rețin atenția prin luciditate, spirit de disccrnămînt, sobrietate și chiar spirit ușor po- lemic. Un scurt dar substanțial studiu din a doua secțiune — Un creator de școală in istoria literară: D. Popovici, dincolo de valoarea lui intrinsecă, este revelator pentru metoda de lucru a autorului si pentru scopul general pe care îl urmărește. Aparținînd școlii mare- lui și cunoscutului profesor clu- jean, își propune, prin tipul de is- torie Jiterară pentru care optează, să depășească descriptivismul limi- tativ și lipsit de perspectivă. Ca- racterizarea pe care i-o face mo- delului său are valoarea unei pro- fesiuni de credință : . .compara- tismul. lui D. Popovici situează fe- nomenul literar românesc într-un larg context european, preocupat deopotrivă a i descifra elementele comune, interogatoare, ca și pe cele diferențiale ținînd de condiți- ile specifice — naționale și socia- le. .Și, intr-adevăr, Dim. Făcu- rariu practică a istorie literară cu subliniate valențe ideologice, a- tentă la contextul social-istoric și estetic Ia nivel național si european, gîtul umed al omului. Molidul se înclină lent, abia percepti- bil, dar cel de la rădăcina lui a simțit. Motorul mai zbiară o dată, după care, purtat de mîmile neînduplecate, își re- trage colții, bodogănind. Gigantul rămîne doar pen- tru o fărîmitură de clipă li- niștit. fși ia rămas bun de la văzduh. Apoi, încearcă zadar- nic să se agațe cu vîrful de limbă este însemnul etern al indi- vidualității poporului nostru, (.. .), luceafărul luminos întipărit în frun- tea națiunii noastre, drept martor nepieritor al patriei și seminției sale antice și glorioase". In lond, atenția acordată cultivării limbii avea să fie coloana vertebrală a revistei de-a lungul întregii sale existente, asigu,rîndu-i o largă po- pularizare în toate provinciile ro- mânești. In același articol-program sînt formulate criteriile de conținut și valoare pe care revista și le propune încă de la apariție. Ast- fel. FOAEA continuă nu numai în intenție, ei și în fapt, programul „Daciei literare", avînd spre deo- sebire de revista pașoptistă, avan, tajul cîtorva ani de apariție. Con- secventă -cu principiile formulate în program, revista bucovineană devine, de la'primul număr, o a- devărată tribună de luptă pentru simplificarea și unificarea ortogra- fiei. Prin ■ articole pertinente bine documentate, semnate cel mai a- desea de Gh. Hurmuzachi și I. G. Sbiera, bucovinenii pledează pen- tru o ortografie comună tuturor ro- mânilor, adaptată specificului lim- bii române și nevoilor de culti- vare a poporului. Scrierea propu- să în paginile revistei este cea fo- netică, aproape identică cu cea a lui Titu Maiorescu, într-o consec- ventă opoziție cu scrierea etimolo- gică propusă de Aron Pumnul. A. T. Laurian și, în general, de Aca- demie. Numărul din 1 februarie 1866 a- nexează „Lăcrămioarele învățăcei- lor gimnaziști la mormîntul prea iubitului lor profesor Aron Pum- nul" în care se află si cunoscuta poezie a lui Eminescu. între colaboratorii mai apropiati ai revistei : Vasile Alecsandri. D. Petrino, V. Mitrofanoviță, V. Bur- lă, P. Paicu. I. Negruzzi V. Bum- bac, Maria Rosetti, St. G. Vârgo- lici, T. V. Stefanelli. Bardul de la Mircești publică poezii : Bucovina, La o mamă, Cîntec vechi de lume. Sus la stîncă, fragmente de proză urmărind, în ultimă instanță, decu. parca personalității literaturii rO- măne. Experiența omului de știin- ța ae tip universitar, documentarea solidă (de unde absența para’dei ae erudiție) și, de ce nu, tempera- mentul ecnilibrat al cercetătorului conferă exegezelor sale o pondera- ție remarcaoilă a emisiunii critice. Clasicismul, in care vede trăsătura fundamentală a literaturii noastre, în ansamblul ei, îi este, în aceeași măsură, caracteristică. Intre origi- nalitatea cu orice Preț, a unei a- serțiuni riscate sau a unei abile trișerii de interpretare și temeini- cia punctului de vedere documen- tat, sprijinit de argumente nespe- culative, optează pentru acesta din urmă. Valorile noastre nu sînt nici supralicitate, nici minimaliza- te. Se pare, chiar, că autorul pole- mizează tacit cu astfel de excese destul de frecvente în ultimele două decenii. Ceea ce nu înseamnă că lipsesc din volum noutățile de viziune asupra unor scriitori : de pildă, clasicitatea personalității creatoare a lui E. Lovinescu și pon- derea substanțială a operei sale de istoric literar sînt susținute cu ar- gumente convingătoare. La fel, co- nexiunea clasic-baroc, în cazul u- nui creator de talia lui George Că- linescu, sau aparent paradoxala a- derență a lui B. P. Hasdeu la u- nele dintre obiectivele culturale și literare ale junimismului. Cele două volume din Scriitori și direcții literare apar, așadar, ca început al unei necesare și îndrăz- nețe operații de sinteză asupra literaturii noastre. Orice ipoteză a. supra continuării lor ar avea alu- ra unor sugestii absolut neavenite, dacă nu chiar a unei impoliteți. Un lucru este limpede în faza actuală a elaborării exegezei : după ce ma- terialul va fi epuizat în această formulă, va urma reorganizarea lui, etapa arhitecturală a travaliu- lui. Există premise certe ca edifi- ciul să se ridice armonios, echili- brat, logic ; ar fi încă o confirmare a ideii de clasicitate funciară a li- teraturii române pe care, pînă a- cum, autorul a demonstrat-o cu argumente care nu pot fi pu.se sub semnul întrebării. M. IOKDACHE ELENA STEFOI î cer. Strigă răpus și apucă dru- mul fără întoarcere al învin- șilor. Despicat de arborele do- borît, aerul șuieră nervos, zvîr- lindu-se în lături, tn cele din urmă, o cascadă de cetină aco- peră răbufnirea tristă și țipe- tele crengilor rupte pe coasta văii. Și s-a făcut deodată mai multă lumină. Truditorul își scoate casca de pe cap și își a- ranjează, neglijent, cu degete- le-i gîlmoase, șuvițele de păr îmbibate de sudoare. Se urcă pe cioata proaspătă privind peste făget la hergheliile de muguri ce zburdă către nori. Pe piedestalul acela cu rădă- cini, omul pare acum an ar- bore în viziunea modernă a unui sculptor. Castan BALABAȘCIUC (Marocul) ; teatru : Barcarola, pro- verb într-un act ; Florin și Florica, operetă într-un act ; Paraponisitul, cîntecel comic ironizînd tendințele etimologiste, comedia Arvinte și Pepelea, scenetele satirice Kera Nastasia sau Mania pensiilor si Milo director sau Mania posturi- lor, precum și cîteva manuscrise foarte importante rămase de la Alecu Russ-o, însoțite de J comen- tarii biografice (Piatra Corbului, Cugetări, Decebal și Ștefan cel Mare, Studii naționale, poezia po- porală). Prin proverbul dramatic împăcarea, în patru scene, semnat de I. Negruzzi, revista face loc i- deilor junimiste referitoare la pro- blemele limbii și literaturii româ- ne, potrivnice, evident, celor pum- niste. Un spațiu însemnat în economia revistei îl ocupă culegerile de fol- clor și studiile aplicate acestuia. Meritoriu în acest sens sînt arti- colele teoretice semnate de F. Ka. nitz (Țînțarii) și I. G. Sbiera (Des- pre însămnința refrenului „O Lere Doamne" din colindele române, despre timpul ivirii și despre în- semnătatea lui, lucrare în care au- torul propune interpretări origina- le, deosebite de cele de pînă a- tunci). Strîns legată de viața culturală a întregii țări, revista aducea infor- mații despre activitatea celorlalte reviste și publicații românești, re- producînd uneori articole și poezii din paginile acestora, Ideile pumniste, în domeniul le- xicului, susținute tot mai intens de I. G. Sbiera, au dus la desființa- rea revistei, la sfîrșitu] anului 1869. Referințe (selectiv) : Loghin, Con- stantin — Istoria literaturii române din Bucovina, 1926 ; Țugui. Pavel — Contribuții la o istorie a mișcă- rii cultural-științifice din ținutu- rile bucovinene, Craiova, 1977 : Dic- ționarul literaturii române de la origini pînă la 1900, Ed. Acad. R.S.R., 1979. Octavian NESTOR într-o sută de feluri Cu sughițuri plinge pe umărul tău ziua plinge și-ți arată (descriind într-o sută de feluri) camera de tortură a episoadelor șterse mereu de noroi, amănuntele biografice mai fioroase decît orice invenție tehnică. Aha, un șopron cu gînganii și prea multe citate celebre ! spui tu. în paralel descifrezi atent-milostiv tendința greșită și basmul unei grupe de mușchi. In locul marii iubiri Lună plină în geam. Grumazul tău înflăcărîndu-se de pomană pînă ce va trece și toamna. In locul marii iubiri, un maldăr de cîlți așteaptă să-i vorbești despre recunoștință. Din întîmplare, vorbele cad pe reșoul de-alături. Un cimitir te urmărește pe străzi, Lam văzut potrivindu-și pașii cu-ai tăi (11 sărutai bucată cu bucată-ntr-o vreme și fiecare silabă îți strălucea — mic Napoleon în hamac !>. Dar așa ceva nu se scrie. Ți-e dor de rămășițele acelei deznădejdi populare sau crezi cumva c-ai putea trăi toartă viața din singurul ei dinte de aur ? Adu-ți aminte : un maldăr de cîlți. Deasupra reșoului sinonimele sfîrîie cum sfîrîiau altădată mititeii la bîlci. Rol dublu De nimic nu ți-e teamă : cerneala năpădită de pălămidă, ghiuleaua măruntă dintre două secvențe ale echilibrului natural — toate acestea sînt mofturi strămoșești de care nu-ți pasă. Singurătatea trebuie înțărcată I degrabă. Visează, visează, vine noaptea ca un mic avion. Poți trece cu el prin brațele sfinxului — lumina e doar un exod de firimituri — nadă și apucător al ei, prăpastie împodobită. II — Pagini bucovinene PERMANENȚE O scrisoare inedită de ia Ludovic Antal în unghiul drept al numelui său era întotdeau- na foarte cald. L-am întîlnit întîia oară într-o seară de toamnă-iarnă, în 1969, în atelierul de pe Cosmonauților 41, al pictorului Constantin Dipșe. Venea puțină lumină de afară, printr-o singură fereastră, dar atîta cîtă se afla se aduna toată pe obrazul lui Ludovic Antal. N-am făcut decît să-1 ascult și să-mi fixez în memorie statura lui superbă, ținîndu-1 sub focul privirilor. Roșul intens și un straniu albastru de pe o mare pînză cu grădini din Maramureș, a excelentului Costan Dipșe, urcau, cu umbre și lumini, pe cămașa albă a marelui actor. Se sfia lîngă numele lui E- minescu. L-am invitat în Bucovina, pentru un recital. A promis. A încercat. Apoi s-a întîmplat ceva foarte trist. Mi-a scris. Rîndurile lui aș- teaptă mai jos. N-a mai venit. N-am încetat să-1 așteptăm. Marcel MUREȘEANU 26. III. 970 București îmi cer mii de scuze și vă întîmpin cu toate tristețile inimii mele pentru încurcătura ce v-am făcut-o. Dar, vorba ceia: omul propune, iar D-zeu dispune- îmi și cumpărasem bilet de tren ptr. simbătă noaptea. A trebuit să-l restitui, de- oarece vineri în urma mai multor manifestări avute in-a pălit o puternică hemoptizie (din se- nin), iar a doua zi — simbătă m-au internat in spital. Pînă la această oră nu se știe de ce na- tură a fost hemoptizia — care mai persistă încă, dar într-o formă banală. Așa că sunt trist și pentru mine și pentru su- ceveni, pentru că nu se știe dacă vom putea realiza vreodată recitalul cu care v-am rămas dator. Eu te rog pe domnia matale să prezinți scuzele de rigoare organelor locale de conducere, odată cu promisiunea solemnă că după ce mă restabi- lesc cu sănătatea voi veni în mijlocul dvs. Poate organizăm recitalul în 15 iunie, ziua înălțării la cer a lui Eminescu. Vă voi ține la curent cu zi- lele sau cu nezilele. .. mele. Scriu puțin cam hălbărit, pentru că scriu pe genunchi, din curtea spitalului. Vă doresc tuturor numai bine, al dvs., Ludovic Antal P. S. Deocamdată, dacă doriți să-mi scrieți, scrieți-mi tot pe adresa de acasă. Desen de Ion Carp FLUERICI Uită-mă Uite-mă uită-mă am venit am plecat m-am născut am murit am strigat am tăcut te-am îmbrățișat ți-am vorbit uite-mă uită-mă nu mai sta în picioare noaptea la geam fără să mă vezi uite-mă uită-mă. Ochiul bătrînului O zi și alta Către seară am vrea sa vedem un film (niciodată nu ne a.iunge timpul) Uite îmi zic încă o zi fără mine — trece trupul meu ridlil dorința zero (mă vă în oglinda odiiului !) Și nu-i iubirea (asta omoară) dansăm lipiți — două ființe. Nu vii fiindcă știi — totul este posibil pasul mina alunecînd in mina mea sărutul totul știi (va fi iar anul nou) Miine sau chiar începînd de la noapte vom rămîne închiși în ceea ce-am fost Nu vom mai fi îngrijorați nu vom mai fi temători (cer senin sticlos se va reflecta în oglinda de ieri — fabulos ne va Meditație la Moldovita 9 în Țara de Sus în a Zimbrului Țară Rostul lumii te întoarce acum în tirzie primăvară La Putna Eminescu Ștefan Țara întreagă Trecut — Trecut — Viitor și Prezent îl încheagă. Renasc Mănăstiri vâlvătăi vecinie treze Mii de chipuri sfinte și Domni stau pe metereze Și te așteaptă atenți iscoditori ai frunții Cum te așteaptă și învăluie pădurile colinele munții. Moldova Bucovina, Țara e așa o nuntă solară Un mai etern în crepuscul eternă primăvară începutul Patriei întregi întreg renăscută în certitudinea Durerii și a Speranței, dirză și mută. 26 mai 1984 George USCAtESCU Dedicație într-o dimineață de joi va veni la noi cocostîrcul Rautchi și își va face cuib în inimile noastre nesimțitoare și va sta acalb aștepîtnd vara pînă va auzi' ceva bătînd din aripi. Nicolae PRELIPCEANU Nu e ce trezi Să fiu găsit aș vrea cit mai departe de locul de unde-am plecat supus eroziunii luptei ca un gorgan mișcător. Să se zică acest fit de nisip n-a fost oare un munte cindva acest arbore nu este oare cel din urmă din neamul său care a cutreierat pîn-aici ateflsta pasăre văzută1 din cer nu e ca piatra unghiulară a stolului. .. Vreau să fiu găsit cît mai departe de locul de unde-am plecat, călătorind îndărăt dinspre moarte. apare timpul stmgăciilor). Cutreieră astfel pe prisa casei doi cîte doi șoriceii (două umbre niciodată văzute mal mUlt dlecît un minut) Fiecare dintre ei se teme pentrd celălalt și n-au cum ști destinul defît din teriierC (călători de frică — o viață). Muncile noastre zilnice — departe se vede nava aducătoare de liniște departe furtuna mieltil blînd caSa puiului nenăscut (naștere în singurătate) lîibetouri in viață păsările' cerului cîntătoăre imagini și sufleft (suprapunere ideală pe retina bătrină tot mai bătrină !). Ion HURJUI Montserrăt Bună dimnieața, domnule Karel Capec ! Miine, e ziua mea ! Nu-mi voi procura suferințe inutile, Mi-așt dori doar o călătorie la clasa întîi pe o rută mai lungă. Vrei pe jos ?Timpul, mă presează timpul. Cînd mureai, mă nășteam. I se poate intîmpla oricui. Ții minte mizeria aia cînd te a-njurat puștiul in Italia ? Miine, deci, mi se va călca frumoasa mea cămașă albastră și mă voi bucura de viață tăcînd îndelung. O schijă va secera ora la care veneam pe lume. M-am visat doge decapitat. M-am visat la cîmpia Luneburg. Este aproape exclus să nu prind ziua de miine, cînd va începe războiul cu salamandrele. Marcel MUREȘEANU RECENZIE De mulți ani, Ion Puha cochetează, discret, cu poezia, ca și cu teatrul scurt, semnînd pro- ducții dq o reală delicatețe și de o sinceritate care nu .permite declarativismului să se insta- leze. Și nici pastișei. Modestia omului și anu- mite considerente de viață și de profesie l-au ținut însă departe de planurile unor prea am- bițioase cărți. Dar ceea ce a publicat și publică în reviste și mai ales în volume poartă o am- prentă autentică, cîștigîndu-1 pe cititorul lipsit de prejudecăți publicitare. Dintre încercările sale, cele în proză ni s.au părut, totdeauna, mai reușite. Chiar într-un volum pentru copii, cum este Creanga de cîntcc (Ed. „Junimea"), autorul își demonstra calitatea de povestitor succint, fără obositoare sfătoșenii. Și totuși, la Ion Puha, filiația tradițională e evidentă însă numai în ceea ce ea are semnificativ pentru specificul ancestral și fermecător ca expresie a candorii sufletești, Jurnalul din noapte ne întregește a- ceastă impresie. Volumul cuprinde trei pove- stiri de oarecare întindere : Steaua omului (p. 5—35), Moartea unchiului (p. 35—83) și ultima, cu titlul omonim culegerii, Jurnal din noapte (p. 83—142). Sînt toate imagini rememorate, imagini de copilărie și de tinerețe, în care ceea ce, ca tradiții și sensibilitate arhaică, era sau este specific nordului bucovinean capătă funcționalitate epică, permițînd, prin viziunile fantaste de nuanță onirică, interpretări moder- Ion puha: JURNAL DE NOAPTE ne, în coduri semantice suprapuse. Practici și obiceiuri străvechi se justifică simbolic și pun în evidență, în vremuri de tragică restriște — cum au fost și cele ale ultimului război, cate- gorii sufletești definind un funciar umanism autohton. Modalitatea epică amintește de Eu_ sebiu Camilar, cel din Cordun și, mai ales, cel din Avizuha — însă fără culoarea și fără duri- tatea sumbră a acestuia. Steaua omului pare o povestire în care unele aspecte autobiografice s-au cristalizat în notații cu tilc, nelipsite de o anume luminozitate, — contrastul rezultat din cumularea finală a unor morți năpraznice a- vînd calitatea de a trimite cititorul spre ideea destinului tragic, însă fără pretenții filozofar. de, ci în chip firesc. în coordonate de baladă : ...sfîrșitul lui George Culai ! Cică se uita U- luit la steaua ce se îndrepta spre luncă. . . Și nu știu de unde s-a ivit o scroafă cît o juncă, guițînd și pufnind fioros, s-a năpustit cu ritul asupra lui și l-a aruncat în fîntînă. Căutîndu-1 peste tot, oamenii l-au găsit înecat în ochiul acela treaz al pămintului, în oglinda căruia ce- rul răsturnase puzderie de stele. Și nemuritoa- rele, străcitoare, dansau, roată în jurul trupu- lui său rece". Tot o moarte neașteptată consti- tuie nucleul celei de a doua povestiri : Moartea unchiului. Observația exactă alternează și aici sau se dezvoltă în impresii care ating fantasti- cul : „Casa mi se pare un clopot enorm ; sînt în interiorul lui și mă feresc să nu, mă lovească limba-i grea. De pe marginea clopotului, corbii scot capete negre și se holbează la mine". Fap- tele se petrec după spaimele și cumpenele ivite în timpul oblăduitorilor cu pistol lîngă cămașa verde, — ceea ce conduce la legarea între ele a unor evenimente în aparență disparate. Ni- cuță. unchiul, a stat fugar, — apoi a venit sfîr- șitul războiului apoi au fost molime cu morți în serie. Autorul izbutește să creeze o atmosferă, o ambianță aproape terifiantă, tratată însă, cu resemnată indiferență, astfel îneît ea explici- tează, într-un fel. condițiile formației sufletești a tînărultți .protagonist, respectuos față de obi- ceiurile străvechi, în măsura în care și le poate explica și. le înțelege, privindu.le oarecum de- tașat. Jurnal din noapte este povestirea cea mai lungă conținută în volum, și — adaug — cea mai dramatică. Sînt notații halucinante făcute în noaptea prelungă a războiului, ca și, în conT tinuare, mult după aceea, în împrejurări de confuzie sufletească, morală, cînd protagonistul, Ștefan, obsedat de a-și fi ucis, în jocul orb al destinului, în război, propriul frate și, mai apoi, propriul tată, rătăcește aproape slăbăti. cit prin scorburi, în păduri, sau în sălașuri păs, torești părăsite. Sînt aici implicații istorice dar și politice, după cum poate fi sesizată, pe fragmente, o impresionantă poezie a vieții și a morții, rezultată din epopeea rătăcirilor fostu- lui ostaș Ștefan printre vietăți și stihii dezlăn- țuite, purtînd osemintele tatălui în raniță, pînă va ajunge să le depună în groapa unde e în- humată și mamă-sa, cu care are, mereu, ima- ginare dialoguri, reflectind ideea vinei. Cele trei povestiri ale lui Ion Puha, care s-ar cuveni și mai atent examinate, fixează profilul unui prozator interesat de comportamentul u- man și de complicatele resorturi ale vieții in- terioare, acestea văzute într-un context româ- nesc specific, cu îțisușiri ce evocă basmul și balada de sevă mioritică. Unele oscilații și ne- siguranțe, sesisabile din loc in loc. se referă la construcția narației, la armonia părților me- nite a da contur imaginilor esențiale, memora- bile, care, prin aglutinarea în afara unui cres- cendo, își estompează reliefurile. N. BARBU Iarnă cu tăietori de pădure (urmare din pag. 1) razele lui, despre care mai speri că-s calde. „Calde, pe dracu", rîde Vasi- le Pătrăuceanu a Constantin („Dar ce, aici toți sînt străjeni fac pe miratul, că știam de la inginer. „Toți". „Dar ăla din Brodina ?...“ „Da, da, da-i singurul. Din 38, cîți sîn- tem aici, 37 sîntem străjeni"). Azi încă-i bine, dar ieri dimineață te seca la inimă gerul... „Stă soarele pe culmea Măgurii, parcă pîndind s-o șteargă pe nevăzute după molizi. Ne luăm nădejdea de la el șl ne tragem către foc. Pînă vine Toader grăim despre vreme și oftăm că-i grea iar- na, dar Petrea Popescu a Gheorghe nu-i deloc supărat, că zice, dacă iar- na-i iarnă, apoi și vara-i vară. Mai greu de fîn, c-a rămas pe dealuri și omătu-i mare, dar se-aduce și ăsta, că altfel are omul sfadă cu femeia, că ea rămîne „responsabil cu vite- le“ acasă. „Sînt multe vite în Stra- ja ?“, întreb și-aud imediat din spate răspunsul : „95 la sută cresc vite" și omul, văzîndu-mă gata să scuip în sîn, zîmbește o clipă și se recoman- dă : „Toader Juravle a Victor, sorta- tor cu gestiune la gura de exploatare Măgura Ciolotei". Mai lipsea să spu- nă șl „m-am prezentat la ordinul dv." și mi-amintesc de-a binelea de arma- tă. Are, într-adevăr, ceva milităros în el, de sergent. Mic, ager, cu ceva făloșenie („Așa-s străjenii..."), lăsînd parcă în orice clipă să se înțeleagă că „drujba-i drujbă, dar slujba-i sluj- bă". Nu vorbește decît întrebat și răspunde sec, exact, fără hazul vor- bei lui Petrea. Un fulg i se așază pe nas. îl ucide scurt, neimpreșionat. Petrea rîde și-mi vine și mie să rid, Toader rămîne însă serios și-mi re- prim rîsul, mă tem să nu se întoar- că spre molizi și să strige „Care rîzi, mă, în front ?“. O pală de vînt risi- pește zăpada de pe cîțiva molizi. Dis- cutăm despre iarnă și despre cît de dificilă este meseria de muncitor fo- restier, chestie cu care Toader nu este de acord, căci orice meserie are și greu și ușor, și pune chezășie oa- menii cu care lucrează, cu unii de 30 de ani, cu alții de 25, cu alții de 20, un Nicolai Juravle a Silvestru sau Gheorghe Cosovan, Petru Pătrăucea- nu a Ion, Vasile Juravle a Toader, Ilie Hasna a David. George Juravle a Arcadie, Vasile Ursaciuc a llie, Vasile Juravle a Ion, care, dacă au rămas în pădure, „nu vă temeți, știu ei bine de ce-au rămas și ce-i așteap- tă". Privesc în sus, înspre parchet, unde se-aud TAF-urile și cîte-un stri- găt, și-mi dau deodată seama că Pe- trea avusese dreptate că Măgura ră- mîne fără catrință și, parcă din pu- doare, fulgii din ce în ce mai rari îi acoperă goliciunea. Petrea se uită la Toader, se ridică sprinten de lîngă foc și zice „gata pauza", și rîd toți, or fi știind ei vreo glumă cu vorba asta, și se risipesc. Plecăm într-o clipă de liniște. Aud fornăitul unui cal părînd că readu- ce sălbăticia peste Măgura și peste Boul. Nu mal ninge. încet, încet a- supra Strajei și asupra Văii Sucevei, și asupra Rădăuților se așează, te- meinic, gerul.... III - Pagini bucovinene -----------CONSEMNĂRI MIKOLA LUKIV (U.R.S.S.) CADRAN ¥ ★ ★ Conștiința grea să nu vă fie. La părinți veniți, în ospeție. Bani n-aduceți, nici celebritate — Fiți duioși și vor avea de toate. De soroc aproape-s tatăl, mama... Și-a rămîne, pe vecie, rana. Conștiința grea să nu vă fie, La părinți veniți, în ospeție. *- ★ ★ în satul unde-arțarii înverzesc. Și unde-mi este veche rădăcina, Ei, fără mine, seamănă, cosesc — Eu parcă-s de prisos și-a mea e vina Deși Ia ei mă cheamă-n sărbători. Și bucuria lor nu-i minciunoasă, De mine se lipsesc foarte ușor. Eu însă vin mereu la ei, acasă. ★ ★ Seară. Noapte. Cîmpul mut. Și-o femeie în fereastră. Strălucește-n înălțimi Luna plină și albastră. Și sub luna asta mare. De pe front, pe drum, cu soarta, Din vecii, tatăl se-ntoarce, Cîștigînd lupta cu moartea. în românește de Arcadie ARBORE ANISE KOLTZ (Luxemburg) în zori Se sting luminile Și se aprind florile. Avînd gura plină cu stele Ziua ce vine nu poate striga. Numai o privighetoare cîntă Captivă în purpura zorilor... Noaptea urcă pe rug Și dispare în flăcări ! Traducere de George DAMIAN Există, se pare, în povești, în cărțile pen- tru copii o prezență feminină covîrșitoare ; să ne gîndim la cîteva din cele mai cunos- cute personaje de poveste : Scufița Roșie, Alba-ca-Zăpada, Cenușăreasa, Degețica, Ilea- na-Cosînzeana, Fata babei și fata moșului, sau, personaje mai noi din „cărțile" pentru copii : Alice, Lizuca, Dorothea. Dintre a- cestea se detașează net fetița ca personaj principal, erou putem spune, fetița care, in- tenționat sau nu, face o călătorie, care ex- plorează lumea, fetița-aventurieră care tră- iește adică aventura cunoașterii. Cînd spu- nem fetiță ne referim doar la personajul care n-a ieșit încă din copilărie : Scufița Roșie, Alice, Dorothea, Lizuca și nu Alba- ca-Zăpada, Cenușăreasa sau Degețica care-și sfîrșesc aventura dincolo de copilărie, în nuntă. Aceasta se întîmplă poate pentru, că fe- tița posedă în cel mai înalt grad facultatea de a se mira, de a se minuna, de a se incin- ta, de a se lăsa fermecată și, printr-o mereu reînnoită mirare, de a înainta în aventură. Pe de altă parte, preferința povestitorului, cunoscut sau necunoscut, pentru fetița ca personaj s-ar putea explica prin aceea că neajutorarea, fragilitatea sa aparentă declan- șează o dezlănțuire și mai aprigă a forțelor potrivnice, dar totodată a ajutorului, priete- niei, simpatiei care să le stăvilească sau să le anuleze la timp. Sau, poate, prezența fe- minină activă, în ipostaza de copil e oare- cum compensatorie, fiindcă odată ieșită din copilărie, devenită fata frumoasă pentru cu- cerirea căreia luptă justițiarul, viteazul, ne- înfrîntul Făt-Frumos sau prinț, această pre- zență este doar pasivă. Aventura intensă a femininului are loc deci mai ales în dome- niul privilegiat al copilăriei. Cele mai convingătoare exemple ale axei fetiță ■— poveste — aventură (călătorie) par a fi : Alice, Dorothea, iar din „mitologia noastră", Lizuca (și o dovadă incontestabilă a consacrării Lizucâi printre personajele preferate ale cotidianului, ale actualului sînt urmașele, rudele ei cinematografice : Vero- nica, Maria, Mirabela). Parafrazînd pe părintele ei, Dumbrava... este povestea unei „fetițe fantastice și a unui cățel ciudat" (ipostaza aceasta culminantă, sublimă ne pare definitorie) care trăiește a- ventura explorării unui Spațiu neobișnuit, greu accesibil, miraculos, recunoscut ca a- tare de autor, care-1 numește dumbrava „minunată" (asociația cu Țara „minunilor" Alicei este irepresibilă). Lizuca, precum Scufița Roșie altădată, merge, traversînd pădurea, spre bunicii ei. Dar călătoria ei se motivează altfel : ea este ca și Cenușăreasa, sau Albă-ca-Zăpada, sau Cum se scrie un roman încurajat de diverși „critici simpatizanți", pentru care scriitura constituie totul, chiar dacă cel care și-o asumă nu are mai nimic de comunicat, Costache Olăreanu devine în „Cvintetul melancoliei" victi- ma propriului orgoliu. El își propune să scrie o carte care să fie de fapt o radioscopie a alcătuirii acesteia, ba mai mult, ceva care să în- semne „o resurecție generală" (p. 197). Acest așa-zis roman poate fi rezumat în cîteva cuvinte : un bătrîn, care își încredințează amintirile autorului „să le pună într-o carte", ascultă pe scările unui bloc cvin- tetul lui Schubert. Ei bine, odată expus „cadrul epic", lui C.O. nu-i mai rămîne decît să umple cu text cele peste două sute de pagini, drept pentru care el reproduce cu hărnicie cînd din confesiunile bătrînului meloman („ar putea deveni un personaj foarte interesant într-o carte pe care mă tot silesc s-o scriu de vreo cinci ani"), cînd din filele vechi- lor sale jurnale, cînd din însemnările comise în timpul „nașterii" vo- lumului de față. Cum se vede, o formulă uzitată și de alții și pe care C.O. se ambiționează s-o ofere cititorilor mizînd pe iluzia că pro- cedeul „se poartă".*De altfel, C.O., mai pe ocolite, mai direct, ar vrea să repete reușitele (în asimilarea jurnalului ca element al ficțiunii na- rative) lui Mircea Horia Simionescu, de la care se și revendică, ceea ce nu-1 oprește să vocifereze cu amărăciune : „Toți scot cărți, numai eu nu !“ (p. 57). Din păcate, jurnalele făcute publice de C. O. sînt ne- interesante, banale. „Ici colo cîte o propoziție ce se poate reține" re- cunoaște și Eugen Simion, în ciuda laudelor exagerate aduse „Cvinte- tului..." C. O. își mărturisește necazurile de la servici, antipatiile și sim- patiile față de amici și de colegi, ne' informează că, i-a apărut cutare articol în ziarul „Scînteia tineretului" ori că a fost inclus în planul editorial cu un titlu care nu-i mai place. Numai că asemenea date de amănunt nu au nici o relație cu subiectul propus. Și toate acestea, în timp ce ți-ai abandonat personajul în holul de ieșire, lăsîndu-1 acolo să tragă cu urechea la sunetele emise de un aparat de radio ! Reveniri- le asupra scrierii romanului („Terminat partea a treia la „Cvintet". Ceva mai ușurat", de pildă), care ar putea fi luate și drept... obsesie a temei creației, nu salvează „Cvintetul" de la eșec. Bunele intenții ale autorului de a armoniza cele „cinci voci" narative într-un cvintet al melancoliei, nu-și găsesc împlinirea. Dovadă că, „numai cu tehnică (a scriiturii n.n.) — vorba lui Costache Olăreanu însuși (p. 24) — nu faci mare lucru". Toanid DELEANU FELURIMI... Mîinile noastre dibuie! ■ „Pe peretele tare pe care ni-1 opune coerența lucrurilor, mîinile noastre dibuie, căutînd mereu crăpătura unei uși sau gaura pe unde putem introduce cheia în broască". ■ „Ele, femeile, sînt îndepărtate. Cearșafurile lor au un miros de noapte bună !“ ■ „Poate exista țpt atîta noblețe în a fi ultimul, ca și în a fi primul, fiindcă atît locul din frun- te cît și cel din coadă sînt magistraturi de care lumea are nevoie de deopo- trivă și fiecare are nevoie de cealaltă". ■ „Frumosul este întîlnirea în- tîmplătoare dintre o umbrelă și o mașină de cusut pe o masă de ope- rație". ■ „Gîndirea simte o satisfacție foarte asemănătoare cu plăcerea dragostei atunci cînd pipăie trupul gol al unei idei". ■ „întrebat de-un naiv („Nu plîngeți deci niciodată în versurile dv. ?“), Mallarme a răs- puns : „Și nici nu-mi suflu nasul". ■ „Nu-ți vîrî nasul în tablourile me- le, mirosul de vopsea are să te otrăvească". ■ „Singura cale de a în- văța să desenezi bine e să nu desenezi niciodată nimic". Marcel Sendrail, Yannis Ritsos, Ortega y Gassct, Lauțreamont, Rem. brandt, William Hogarth, Rimbaud. Dumitru BRADAȚAN Fata moșului într-o relație de ostilitate, ad- versitate, nefericire cu mama vitregă, refă- cînd încă o dată în poveste cuplul mașteră/ orfană, sau poate chiar călău/victimă. Călă- toria Lizucăi este de fapt o fugă, o.căutare, o dorință de relație fericită ; de această re- lație Lizuca are parte în două moduri : o dată în tărimul poveștii-visului, la întîlni- rea din dumbravă, altădată în realitate, cînd ajunge în casa bunicilor. Traversarea pădurii devine sinonimă cu aventura, cunoașterea ; dacă pentru Scufița Roșie, pădurea, acel locus amoenus, se do- vedește înșelătoare, o posibilă cursă pe care Lizuca — fetița fantastică i-o întinde lupul, pentru Lizuca, dumbrava, care se aliniază clar în paradigma raiului sadovenian, această variantă mai tînără și fragilă a pădurii, este locul moliciunii și al minunii, în mod absolut, total, lipsit de con- trapondere primejdioasă, de perversitate, este spațiul adevărului, al fericirii. Dumbra- va este deci spațiul sacru, prin prezența aici a personajelor din poveste „care-și dau în- tîlnire cu fetița năcăjită și orfană". Este interesant că Lizuca nu face abia a- cum cunoștință cu aceste personaje, ea le cunoaște deja, iar acum nu face decît să le întîlnească și recunoască ; în acest sens Li- zuca nu este absolut inocentă : ea este, da- că nu o cititoare, atunci o ascultătoare de povești, este deci deja contaminată de po- veste. Cunoaște astfel povestea cu „copiii rătăciți" (Hănsel și Grettel desigur), și-a în- sușit chiar morala acesteia (se înarmează în consecință cu un buzunar de cenușă, care să-i marcheze drumul), cunoaște sau recu- noaște pe prichindeii și domnița care-și fac apariția în dumbravă, o cunoaște pe Sfînta Miercuri, pe împărăteasa furnicilor, sau pe oamenii și „dihăniile" prefăcute în sălcii de o vrajă. întertextul Poveștii exercită asupra ei o presiune, tentație, seducție care merg pînă la confuzia fericită : printre prichindei ea recunoaște pe bunicul și bunica, iar în- tr-unul din personajele poveștilor spuse în dumbavă o identifică pe mama ei. De fapt întregul text al lumii pare a se baza, a se sprijini pe poveste : în casa bunicilor Lizu- ca ascultă povești, pe care vrea să le trăias- că mai apoi într-un spațiu prielnic — dum- brava — (ea alege să fie copil rătăcit, fugit) („Duduca Lizuca plănuiește o expediție în- drăzneață"), de la mama știe că „fără po- vești viața omului ar fi tristă și searbădă" și verifică acest lucru cînd la întîlnirea din dumbravă, dintre Lizuca și personajele de poveste, află că acestea la rîndu lor se în- tîlnesc și „petrec" povestind : petrecerea constă deci in spunerea și ascultarea poveș- tilor. în acest sens Dumbrava minunată este, ca și Hanul Ancuței, Povestea, Textul însuși, locul unde se spun și se ascultă, se întretaie și se întrețes povești. Poate nu întîmplător însă poveștile acestea se referă mai ales la realitate și oameni (povestea răteșului), sau la conflictul realitate — poveste, povestea despre Zîna Închipuirii pe care, din incapa- citatea de a crede în imaginație, o pierde Făt-Frumos, plătind pentru aceasta să moară cu „sufletul uscat și bătrîn", sau povestea despre Statu-Palmă care se retrage în celă- lalt tărîm nefiind înțeles de oameni răi, sau pur și simplu povestea prichindeilor îngri- jorați de soarta Dumbrăvii — va fi vîndută sau nu de bunici, fiindcă Dumbrava mi- nunată, tărîm al poveștilor, este la propriu și la figurat proprietatea bu- nicilor. Drumul spre bunicii știutori de povești trece astfel prin poveste, iar Dumbrava oferă culcuș Lizucăi, tot așa cum Povestea o ține la adăpost de uscăciune, falsitate, constrîngere inutile (lumea monde- nă a „mămichii"), înfiripînd un miez al lu- mii, al curățeniei unde „oamenii de rînd“, incapabili de încredere și imaginație, nu a- jung. Astfel citind Dumbrava minunată povestea Lizucăi care a găsit culcuș in Dumbrava- Poveste este mai puțin aceea a unei „fetițe mărunțele, însă, voinice, plinuțe", cum apa- re ea în anturajul mămichii. sau a „gîngă- niei dracului" cum o vede slujnica, a unui „ghimpe și necaz", cum o consideră Madam Vasilian, a unui copil rău, cum o categori- sește cucoana Emilia, a „puiului babii", cum o alintă bătrînica Sflnta Miercuri, ci mai ales povestea unei fetițe fantastice, așa cum se vede ea odată intrată în Spațiul Poveș- tii, care o transfigurează, o modelează, o modifică asemeni lui, adică fantastică, ipos- tază pe care Lizuca o consideră normală, fi- rească, pentru că așa ajunge ea în Dumbra- vă,Ia relația fericită : „Văzu o clipă în apă o fetiță fantastică și un cățel ciudat. Și fără să se mire prea mult, intră în iar- ba dumbrăvii". Muguraș CONSTANTINESCU I • Anuala '84 Expoziția Cenaclului Suceava al U.A.P., mai cuprin- zătoare decît saloanele precedente (au fost prezenți 3G de autori cu peste 50 de lucrări), se înscrie, prin mijloa cele limbajului plastic, prin forța estetică a fiecărui artist în parte, printr-o unitate calitativă generală, în- tr-un vizibil ascendent spre profesionalizare și indi- vidualizarea „grupului" sucevean în climatul plastic național. Caracteristica tradițională a acistor mani- festări : marcarea sumei unui an de activitate — cu posibile previziuni pentru evoluția (în viitorul apro piat) a artiștilor își găsește o ilustrare concretă pe si- moze. Acestor considerente generale li se poate ală- tura și sublinierea că sculptura și tapiseria încep să-și asigure acel necesar centru de interes într-un astfel de salon (definit aici și ca loc de intîlnire al diferitelor stiluri, atitudini, competiții, însumarea preocupărilor de ansamblu). Tematic, expoziția relevă un oarecare echilibru în- tre domeniile recunoscute (peisaj, compoziție, natură statică, portret) și cele care abordează aria simboluri- lor, a semnificațiilor multiple, a metaforelor. Aserțiu- nea nu face decît să constate o realitate de fapt, fără a aduce în discuție diferențierile calitative inerente în- tr-o asemenea „concurență". Obținînd o strălucire nouă, „casele" lui Ion Carp Fluerici, au o cromatică ce tinde să-1 definească deplin pe autorul unor echilibrate construcții plastice, în timp ce Adrian Bocancea își dublează perfect ritmu- rile configurației unei palete stilistice adecvate. Pei- sajele largi ale lui Tiberiu Moruz (armonios înche- gate tonal) intră în consonanță cu „seria" de porți ale lui Mircea Hrișcă (voit spectrală), în timp ce aus- teritatea materiei picturale din portretul lui Virgii Parghel și-ar putea găsi compensația în „invazia" cro- matică expresionistă a lui Gabriel Baban, Dincolo de acest nivel se înscriu cu „producții" definitorii : Tra- ian Postolache (vizualizare căutată), Pușa Pislaru (compoziție dinamică) Angeîa Pitaru — Bolnavu (sem- nificație plastică), Costel Butoi (sobrietatea propune- rilor), Dan Grigoraș (relansarea portretului în pro- pria-i activitate). Grafica, aflătă, inexplicabil poate, la un nivel „sta- ționar", comparativ cu precedentele expoziții, este reprezentată prin cîteva gravuri corect executate de Grigore Ursu și Anton Costin. Marcjnd noi formule de dialog cu spațiul, sculptu- rile lui Mircea Dăneasa (stilizări anatomice îndelung elaborate) ale Floricăi Grosu (geometrie semantică spațială) și ale lui Alexandru Grosu (portret stilizat la limita necesarului) conferă „sectorului" o evidenție- re calitativă, alături de artele decorative (tapiseriile- Luciei Pușcașu — organizare echilibrată cromatic și ale Marcelei Larionescu — condensare de sorginte fol- clorică). In rezumat, o expoziție ce-și afirmă plusu- rile în contextul „dialogului" creativ. Petru DRIȘCU • Proiecte editoriale Și anu] 1985 anunță o notabilă prezență editorială- a autorilor suceveni. Proiectele de plan consemnează: în acest sens cîteva apariții demne de interes. Astfel, poeții Cornelia Maria Savu și Constantin Ștefuriuc vor fi prezenți în librării cu volume de versuri la e- diturile Eminescu și, respectiv, Junimea. Proza este reprezentată de : două romane, „Gambitul nordului",, de Constantin Badersca și „Nopți banale", de Iurii Lucan, și de două volume de proze scurte : „Mînzul cu stea în frunte" (Ion Filipciuc) și „După-amiaza unei amintiri" (Ion Beldeanu). , Mai semnalăm, de asemenea, semnăturile citorva dintre scriitorii originari de pe aceste meleaguri : Platon Pardău, „Tentația TU" (roman), Nicolae Pre- lipceanu, „Arma anatomică" (versuri), Stelian Gruia, „Calul negru" (roman), Adrian Dinu Rachieru. „Pro- tocronism și sincronism" (critică literară). (I B.)ș • Salonul umorului La Galeria de artă din municipiul Suceava, în or- ganizarea Centrului de îndrumare a Creației Popu- lare și a Mișcării artistice de masă, a fost deschis Salonul sucevean al umorului, aflat la cea de a Xl-a ediție. Sub genericul actualei ediții, „Echilibru", s-au întîlnit în expoziție 28 de autori din 11 județe ale țării și din Capitală. Juriul salonului (președinte losef Toth de la revista „Urzica") a atribuit unui număr de- 9 lucrări (din 52 selecționate), premii și mențiuni. Printre laureați : Vasile Crăiță-Mândră (Bacău), Le- onte Năstase (Constanța), Dânes Molnar (Tîrgu-Mureș), Radu Popovici (București), Ion Z. Georgescu-Lunică- (Ploiești), Viorel Corodescu, Alexandru Bartfeld. Mihai Constantin Papuc și Radu lațeu (toți din Suceava). Nistor DOMINTE. REALIZATORI : Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA RANICI, Mircea T1NESCU, Alexandru TOMA. Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48