IDQQini ^^ANUL III nr 12 (36^^ tucovnene Vicențiu DONOSE DECEMBRIE 1984 SUPLIMENT EDITAT ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Dulce Bucovinâ! Te-am întîlnit în copilărie, la ora de istorie ! Nu știam cine ești, nu te văzusem niciodată pînă atunci și în închipuirea mea ai căpătat, deodată, aura de tărîm mirific. Pe acolo, pe cal alb, trebuia să fi venit, cu durerea rotunjirii neamului, dinspre Maramureș, descălecătorii. Numai acolo trebuie să fi fost prisecarii de care, în voroa- vă fără ascunzișuri, amintesc în pagini de aur cronicile. Spiritul Congresului Ca și pămîntul patriei, istoria ei are pietre de hotar la care ținem, pe care le respectăm cu sfin - tenie și la care ne raportăm de fiecare dată pen- tru a măsura conturul integrității noastre, pen- tru a da sens devenirii noastre. Și cîte astfel de pietre de hotar nu are zbuciumata noastră istorie! întîia unire în stat a lui Burebista, a doua a lui Mihai Viteazul, a treia a lui Alexandru loan Cuza, a patra, marea unire a lui 1918; întîia mare renaștere a lui august 1944, a doua cea de după Congresul al IX-lea și iată-ne, astăzi, la numai cîteva clipe după Congresul al XlII-lea, o nouă și semnicativă piatră de hotar, care ne propune să năzuim, să îndrăznim și să înfăptuim încă de pe acum exigențele anului 2000. Te- meliile acestei îndrăzneli au ca suport zidirile de pînă acum. Față de anul 1945, industria ță- rii este de peste 100 de ori mai puternică, indus- tria construcțiilor de mașini de peste 400 de ori, industria chimică de peste 1000 de ori, indus • tria metalurgică de peste 100 de ori, iar produc- ția agricolă a fost în acest an de 7 ori mai mare. Și dincolo de aceste certitudini, verbul a nă- zui capătă prin documentele adoptate de marele Forum al Comuniștilor români putere de verdict: Vom continua industrializarea socialistă, pen- tru a da sens mondial inteligenței tehnicii roma- nești! Vom moderniza și dezvolta intensiv agricul- tura pentru a obține producții mari și sigure ! Vom construi mai mult, mai frumos și mai în folosul omului! Vom dezvolta cercetarea științifică și tehnolo- gică în consens cu marile priorități! Vom dezvolta învățămîntul cuprinzînd între- gul tineret în trepte tot mai înalte de pregătire! Vom continua să dezvoltăm cultura socialistă pentru și cu participarea întregului popor! Se va dezvolta și adînci democrația socialistă! Vom face totul pentru a ridica de la an la an calitatea vieții poporului nostru! Dincolo de aspectul cantitativ al acumulări- rilor cuprinse în aceste magistrale ale voinței și acțiunii românești’ se întrevăd, lesne, imperati- vele calității, dorința arzătoare de a adăuga bi- nelui de astăzi mai binele de mîine. Diriguitorul acestui magistral demers — Partidul Comunist Român; sufletul viu și înflăcărat al permanen- tei noastre înnoiri—tovarășul Nicolae Ceaușescu. Nu pot uita, acum, după ce țara își cunoaște ros- turile, cuvintele calde și frumoase ale unui bă- trîn învățător din satul ce poartă numele întîiei capitale a Moldovei, rostite în preajma Congresu- lui: „11 vrem în continuare pe tovarășul Nicolae Ceaușescu pentru că el reprezintă pacea țării, vocația de constructor a românului, tihna și bucuria sufletelor noastre". E sintetizat aici, un adevărat crez bucovinean de tăria unei pietre de hotar. Alexandru TOMA Traian BRADEAN — lacob LAZAR „Republica" — mozaic, I.U.P.S. Suceava ÎN PATRIE Eu — cîntăreț al poporului meu — M-am dus în munții bogați ai țării mele bogate Și-am văzut tăietori de copaci, Vajnici plutași și ciobani ; Trupurile lor sînt dure și-nalte ca stîncile. Umerii lor sînt largi ca și munții. Puterea lor e ca trăsnetul Și ca apa cascadelor ! M-am dus la picioarele munților Și-am văzut plugari; Ochii lor sînt senini ca și cerul de vară, Trupurile lor arse de soare Sint cafenii ca pămîntul; Mîinile lor sînt numai vine și mușchi. Palmele lor sînt aspre ca scoarța stejarilor, Puterea lor e ca vintul năprasnic ! M-am dus la Dunăre și la Marea cea Mare Și-am văzut pescari; Ochii lor sînt senini ca și marea, Trupurile lor sînt înalte ca plopii luncilor. Umerii lor sînt largi ca apele Dunării, Palmele lor sînt aspre ca crusta corăbiilor, Puterea lor e puterea mării învolburate ! M-am dus în uzine și-n fabrici Și-am văzut muncitori; Ochii lor sînt limpezi ca izvoarele de munte Și senini ca și cerul de vară și ca marea, Trupurile lor sînt puternice ca stîncile Și cafenii ca pămîntul; Umerii lor sînt largi ca și munții și ca apele Dunării, Palmele lor sînt aspre ca scoarța stejarilor Și ca crusta corăbiilor, Puterea lor e ca trăsnetul, ca vintul năpraznic Și ca marea-nvolburată ! Blindețea lor E precum cămașa de in. Clement ANTONOVICI Trist am fost cînd ți-am aflat necazurile. Fericit am fost cînd tu cîntai din tulnice fiecare izbîndă a lui Ștefan sau a Voievodului Mihai, care pentru o clipă de istorie a realizat visul nostru dintotdeauna. Viforoase, cu sarica pe umăr, bucovinencele se vor fi urcat pe obcine, cu nume și fără nume, și ele și obcinele, pentru a buciuma în patru zări Unirea. Dar, înainte de asta, cum s-a întîmplat cu Voronețul? Ce sineală fără moarte au găsit țăranii tăi, pentru nemu- rire, încît pictorii îi invidiază ? Ce ascunde sub tutela ei „neagră" fiecare piesă de la Marginea ? Sînt întrebări la care răspunsul este unul singur: voința de-a exista fru- mos și demn. De ce tocmai ție ți-au cerut adăpost cetățile de scaun în zbuciumata noastră istorie ? De ce vorba ta este ca mierea, fără ocolișuri? De ce îți înveșmîntezi ca- sele ca pe niște mirese. Pentru că oamenii tăi trăiesc istoria, cu adevărat. Pentru că oamenii tăi trăiesc la fel de intens trecutul, prezentul și viitorul, fără uimire în fața a tot ce durează pentru veacuri. Totul li se pare firesc, iar firescul, alături de omenesc, bate la porțile cele mari ale istoriei, care nu pot să rămînă niciodată închise. Un sat „Eu cred că veșnicia s-a născut la sat...“. Lucian Blaga Cerul e-n folare cînd pătruns de secreta nostalgie a revederilor mă a- flu în satul meu, primenindu-mă ; i- deea reîntoarcerii ne urmărește pre- tutindeni și pentru fiecare există, cred, această gravă, temătoare bucu- rie de a fi undeva mereu acasă, în- torcîndu-ne spre lume copii, strivind între pleoape — neapăsați de vreo grijă — volbura de visuri scăldată în grîu. Deci, mă-ntorc cîteodată acasă, poate prea rar, sigur prea rar și a- cest acasă, în ciuda oricăror altor apartenențe pe care le dobîndești trecînd prin viață, nu este doar al vacanțelor mele ; el se localizează precis, el nu poate fi — într-un timp întors în mine — decît acel sat din amintire unde-am descoperit cerul, satul alor mei, cu o poartă ce scîr- ție ușor și iarba ogrăzii povîrnite, a- coperind bătătura de joacă, cu stre- șini vechi și părinți bătrîni, cu odăi aranjate cu o cumințenie gospodă- rească, amintiri pe care te încăpățî- nezi să le fixezi în memorie, ghemui- te cuminți în cotloanele ei ferecate, privind în vacanțe desculțe goana norilor sau călcînd iarba făr’de vi- nă, împovărată de rouă în diminețile sfîșiate de semnalul biruitor al coco- șilor colerici. Copilăria e însă neuitare și înfo- metat de svîcnetul primăverii, cînd trezia pămîntului, preparîndu-și tai- nic esențele, mireasma reavănă a cîmpului amețit de viscolul rece te îmbată, simți delirul grădinilor și vîn- tul nechezînd peste bucuria materiei. întorcîndu-te spre acest sat, venit din adine ca oricare altul, așezat fiind în noile lui rosturi, așteptîndu-te neclin- tit, parcă de la izvoarele timpului, te știi cu rădăcini, te întîmpini cu daru- rile sale, frîngînd o pîine de grîu curat și sorbind tăcerea țintirimului care l-a apărat. Revăzînd satul tău, acolo unde în- cepe lumea, te purifici ; este uluitor ce te poate învăța un sătuc oareca- re : morala muncii răbdătoare, rever- berîndu-și clopotele chemării cu tă- ria certitudinilor. Ne-nchinăm ast- fel colțului de pămînt unde ne a- flăm rădăcinile, frumusețile de rea- zem și pildă pe care le știm acolo dintotdeauna și celor împrăștiate în noi, merinde purtată în lume, învred- nicindu-ne. Fiindcă avem nevoie de solitudini adînci, de certitudini și de îndoieli, de dragoste și speranță, fără a ne uita infrîngerile. Gîndul se-n- toarnă spre curăția acelui sat ocro- titor care a închegat chiar memoria copilăriei în alt timp al ființei noas- tre, născînd o fericire care nu se știe pe sine, rămasă în urmă. Un sat așa cum va fi fost, decupat în amintire și păstrat chiar dacă ceva din minu- nea de-atunci s-a risipit și nu se mai repetă, chiar dacă copilăria nu mai există, trăind doar în noi, re creată într-o iluzorie fulguire. Satul ne-a temelit, el rămîne, el e încă al părinților noștri și nici o plecare nu-1 smulge ; aici aflu un- gherele copilăriei și revin aici toc- mai din nevoia de a o regăsi. Locuia mai în siguranță printre amintiri. Adrian Dinu RACHIERU (continuare în pag. III) Dan HATMANII : „Toamna la Scobinți" a privi An nou Pogorîtor ca lumina și viața, încrustat în cremene de Colum- nă și pe răbojul grinzii. Anul Nou poposește, mereu tînăr, peste codrii încărcați de cetini argintate în care mai dăinuie e- coul de bucium din veacurile domnului Ștefan Vodă și pătrun- de către simțirea lăuntrică o- menească, ascunsă ca stropul de nectar în cupa din partea stin- gă a pieptului. Tînărul vlăstar zămislit din bo- bul predecesorului, atît de bătrîn cît poate să însemne vechimea de un an a metamorfozei sîm- burelui de timp, aduce, înainte de toate, speranțe, sărbătoare și prilej de urări ce se cer însoțite cu mireasmă de colac, de ulcior cu vin, de glas de copii și clin- chet de clopoței. Se naște întotdeauna în miez de noapte, iar nașterea sa în- seamnă sărut sfînt, cîntec și ve- selie, la noi ca și aiurea. Alunecă, cu iuțeala gîndului, peste ape de cristal și creste de omăt, de undeva de unde Ra- răul — salbă de brazi și pum- nal de granit — veșnicește în spațul de suflet al Bucovinei. An Nou 1985, bun venit cu aura de lumină a curcubeului de prosperitate și belșug, de opti- mism și demnitate românească așternută, ca pe o punte a de- venirii noastre prin magistralele chibzuințe ale forumului aleși- lor țării și care ne vor călăuzi de azi și pînă la sfîrșit de mi- leniu. Bun venit pentru' a rotunji cele două decenii de dăinuitoare zi- diri ce vor rămîne întipărite cu litere de aur în paginile milena- rei istorii ale neamului. ale timpului de armonioasă rezonan- ță — „Epoca Ceaușescu". Bun venit pe plaiurile acestei grădini de legendă în care, sub inflorescența aceleași epoci, Su- ceava și-a sporit de aproape opt ori zestrea industrială a anului 1965. Bun venit pe ulițele străjuite de case îmbrăcate parcă în bun- dițe de Vama și pe bulevardele flancate de locuințe ultramoder- ne în care plugușorul, ursul și capra, sorcova și semănătorii urcă grăbiți spre a colinda în viteza verticală a ascensoarelor. Bun venit pe luncile. în ca- re coșurile uzinelor-tulnice ur- cate în nori — respiră aburul cald al clocotului intern și, unde, sub brazda adine trasă, rumenă și umedă de ploile toamnei, să- mînța visează și ea la unduirile vîntului de vară. Bun venit, An Nou, în sufle- tele înnobilate de timpul proas- păt și larg deschis spre dragos- te de neam și dragoste de nea- muri ale tuturor bucovinenilor. Bun venit cu sănătate, belșug și pace pentru oamenii ce ocro- tesc și iubesc codrii, plămădesc și supun metalul, împletesc în urzeală de dor firele, mîngîie bunătățile meselor și rostuiesc slovele înțelepciunii. Bun venit cu dragoste de prunci și iubire de bunici, cu chiot de nunți și cîntec de cio- cîrlie, cu Tricolor liber și dem- nitate neîngenuncheată, An Nou, în Dulcea Bucovină ! George L. OSTAFl Cronica literară Un roman al memoriei (dar nu numai) ancorate într-o perioadă care, pare-se, nu și-a epuizat încă valențele epice, ne oferă prozatorul Corneliu Rădulescu, autor a încă patru cărți, după recomandarea parcimoni- oasă a editurii tutelare. Seria în care, cu voia sau fără voia autorului și-a noastră, se include, cuprinde titluri clasice sau în curs de clasicizare ; așadar, o comparație volun- tară se impune cu necesitate, cu condiția de-a nu vicia analiza. Romanul se centrează pe evocarea „anilor de ucenicie" ai lui Teofil Oprișan, istoric și proaspăt director al unui muzeu local, în curs de organizare. Fluxul memoriei este declanșat de misterioase telefoane și de în- tîlniri cu foști elevi, care resuscită vechi obsesii : excursia în trecut este, în parte, și o anchetă sui-generis în vederea identi- ficării „vocii din noapte", dar mai mult o încercare de clarificare a unui trecut nebu- los, care se circumscrie unei epoci la fel de frămîntate. Tehnica epică este clasicul flash- back, partea leului fiind rezervată perioadei petrecute de Teofil Oprișan la Ursești și Sătișoara de Sus ca profesor suplinitor (ter- menul se bucură de altfel de o copioasă teo- retizare în cuprinsul cărții, tinzînd spre o definiție ideo-sociologică a unei epoci), după un la fel de clasic (epic vorbind) eșec la fa- cultate. Rememorarea este intersectată de șicane cotidiene și marile ambiții pe care le încearcă acum maturul erou, intersecții care însă sînt mai puțin consistente în planul narațiunii. Titlul, voit liric, dar poate și de aceea ușor prețios și inutil patetic, este parțial justificat de constituția intimă a personaju- lui principal, a cărui voce se confundă, une- ori nepermis de mult, cu cea a naratorului (indistincție care nu este deloc profitabilă economiei romanului). Teofil Oprișan este un inocent, lucru explicabil și prin vîrstă, dar și printr-o anumită construcție psihică, care sesizează prea tîrziu și plătind prea mult neînțelegerea unei texturi de relații aparți- nînd unei epoci care tranșa cu brutalitate dilemele intelectuale și nu se arăta mai în- țelegătoare cu candoarea. Profesorul proas- păt ieșit din adolescență se simte mai de- grabă solidar cu proprii-i elevi, (elevi cu o priză a realității mai puternică uneori decît dascălul lor — acest raport inversat este prezentat cu o remarcabilă subtilitate nara- tivă) decît cu lumea maturității pe care se străduiește s-o înțeleagă cu bună-credință dar care, cel mai adesea, se refuză înțele- gerii sale. Naratorul adolescent nu face to- tuși greșeala de-a identifica maturitatea cu oportunismul, brutalitatea, delațiunea, sau indiferentismul, tare pe care ochiul său Cartea lunii Artă, artă, artă „20 noembrie Vînt și frig. Pînă la 3,30 scot fișe la biblioteca Mi- nisterului Chimiei, lingă Dalles, o încăpere la eta- jul I, cu două ferestre către bulevardul Brătianu și strada Regală, Multă liniște. Garderobiera îmi face reverențe înfricoșa- te. Citesc I. Pascoli del Cielo (așa e în traducerea italiană) de Steinbeck, re- comandată de P.C. Uma- nitate cuminte. Maupas- sant. După 7, ies să cum- păr cremă de pantofi și țigări". (Radu Petrescu, A treia dimensiune, Edi- tura Cartea Românească, 1984). Proză S-a nimerit însă că în primele zile din acea vacanță de primăvară o vulpe a dat iama prin cele cotețe, ba chiar și prin grajduri și, din păcate, a mușcat una dintre iepe de-un pi- cior. Tata i-a oblojit mușcătura însă rana a prins a îmboboci și a se zbîrli în cîteva zile îneît toți au fost de părere c-ar fi mai cuminte să fie lăsată slobodă iapa care se frămîntă la iesle și rupea cu dinții tehuie din lemn și stropșea din copite trîntindu-se pe jos de credeai că-i nebună nu alta. Și drept era căci dîndu-i drumu din că- păstru a luat-o razna peste dealuri fugărin- du-se strechiată ; rodea trunchiurile meste- cenilor risipiți peste obcină și, mai de neîn- chipuit și de necrezut, se arunca în iazul cu păstrăvi și buimăcea tot puietul. O zi și încă o zi a răbdat-o tata să-și facă mendrele crezînd că va obosi și se va astîm- păra, dar cînd a văzut-o și inginerul au so- cotit că-i turbată de-a binelea din mușcătura vulpii și mîntuirea ei se află numai în pușca tatii cea cu două țevi. A treia zi, după cum zic, pe cînd noi stăm proaspăt le observă în lumea minusculă dar complicată a satului aflat sub impactul unor noi relații socio-politice. Virgil Părere, Can- din Laslo, Sălăuță, Soeol sau Vornicescu, ma- turii care se străduiesc să-l protejeze pe inexperimentatul Teofil de „vremuri" nu reușesc să-l ferească totuși de contactul bru- tal cu istoria. Istoria așa cum este înțolea îl de siniștrii dogmatici Pociundeal, Dulubei, Palu, de bestialul Frumușelu, de arivistul și uerat'orul Aritel. Istoria ca adevăr netrucat, ca narațiune a progresului sau dimpotrivă ca punere în plan a violenței, a bestialității ca principiu inconștient, adevărul și regene- rarea lumii prin adevăr, asumarea acestor realități constituie dincolo, de tipologie și recriminări ret"oactive, adevărata substanță a cărții. Și Oprișan și Sanda Sănduca și Vir- „Răspunsurile se află în adevărurile dinții"*) gil Părere și doamna Rozaha sînt inocenții care justifică titlul cărții, sugerînd o izbă- vire a lumii prin bunătate și prin rectitu- dine morală. In ciuda înfrîngerilor tempo- rare, ei sînt niște învingători. în paralel cu evoluția epică a personaje- lor, se instituie o realitate mai profundă și mai durabilă care contrazice, discret dar ire- vocabil, realitatea halucinantă a libațiilor belferești sau a ședințelor de demascare : Lupul-cîine, Șarpele Alb „dâdătorul de ne- moarte", Cetatea, loc sacru, incintă inițiati- că si protectoare, „spațiu idilic pentru gîn- durile idilice" ale naratorului, ceata călușa- rilor, cei treisprezece copii care fac mărtur;a în final a trecerii prin lume a lui Teofil, sînt tot atîtea metafore epice ale acestei rea- lități, mitice am putea spune, dacă unele n-ar fi prea explicite sau insuficient dez- voltate. Această realitatea profundă intră in deplină rezonanță cu spațiul luminos, eterat al iubirii dintre Teofil (alt simbol, onomastic de data aceasta ! și el subliniat prea apăsat, Radu Petrescu era considerat încă din timpul vieții (îndeosebi de către tinerii cultivați) un mar- tir al scrisului ; conta foarte mult faptul că nu se străduise să obțină o situație socială avantajoasă și că își ruinase sănătatea, consacrîndu-se, cu o ardoare rece, literaturii. Odată, unul dintre admi- ratorii săi l-a „adus" la mine acasă, ca pe un tro- feu de preț, și am avut astfel prilejul să-l ascult vorbind, în stil digresiv, hiperintelectualizat, des- pre Luchian și Goya, despre farmecul unei străzi în pantă din București la o anumită oră a zilei, despre gestul grațios cu care fetele de optsprezece ani își ridică puțin rochia cînd sînt surprinse de ploaie și trebuie să alerge. Avea, în exprimare, o eleganță de umanist demodat (un Settembrini care nu urcase niciodată, pentru tratament, pe mun- tele magic) și, din cauza culorii pămîntii a feței, părea un personaj de demult, invocat printre noi. Citesc acum o nouă secvență din inepuizabilul său jurnal — inclusă în volumul A treia dimen- siune, alături de cîteva articole edite — și în cele peste trei sute de pagini de însemnări zilnice, da- tînd din perioada 1958—1960, recunosc vocea de epicureu obosit cu care Radu Petrescu enumera vo- luptățile artistice oferite la tot pasul nu numai de artă, ci și de viață. Jurnalul este un fel de anto- logie a situațiilor semnificative din punct de vedere estetic identificate în propria-i biografie. Scriitorul este vizitatorul unui muzeu care ieșind din muzeu, continuă să se uite la oamenii din jur și la peisa- jul citadin ca la niște tablouri. El merge și pe stradă cu ochii întredeschisi pentru efectuarea de expertize estetice și, dacă întîmplător ar asista la un accident de circulație, ar fi în stare să se dea cu cîțiva pași înapoi pentru a vedea cum se ar- monizează roșul sîngelui cu cenușiul pavajului. Impresia de panestetism și de amoralitate este accentuată de monotonia entuziasmului, de un fel de entuziasm profesionalizat. Scriitorul degustă cu delicii ritualizate și culoarea cerului, și zgomotul de tuse uscată auzit într-o sală de așteptare, și frumusețea unor pasaje din Shakespeare, și absur- ditatea servitutilor la care este supus într-o pe- rioadă în care intelectualismul său nu numai că nu reprezintă un atu, dar trebuie ascuns ca o boală rușinoasă. însemnările despre starea vremii — practicate cu pedanterie nemțească de Titu Maio- rescu, satirizate de G. Călinescu în Bietul loanide și ridicate de Petru Creția, în volumul Norii, la rangul de știință esoterică — sînt, poate, la Radu Petrescu o formă de refugiere ironică din fața kitsch-ului instituționalizat. Diagnosticele pe care și le pune singur, analizele voit exacte și prozaice ale stării fizice reprezintă, în intenția sa, mijloa- ce de intensificare a autenticității jurnalului. în sfîrsit, citatele transcrise cu plăcere de caligraf din alți autori (ca așa cum face Emil Brumaru în Rouă lecturii, dar fără umorul lui Emil Brumaru) au drept scop să ne convingă că pentru autor și ex- periența lecturii reprezintă o experiență existen- țială. Dar toate acestea rămîn simple ipoteze. în timp ce citim jurnalul nu putem depăși deloc sen- zația că am intrat într-o seră,_ în care_ vegetația seamănă perfect cu cea de afară, doar că este mai palidă. Excesul de artă duce în cele din urmă la ineficacitatea artei, așa cum armurile sofisticate ale cavalerilor teutoni îi făceau pe acești cavaleri, în ultimă instanță, inapți de luptă. Radu Petrescu a fost un mare artist condamnat la ineficacitate. Alex. ȘTEFANESCU la masă și tata mînca în grabă pentru că în- tr-un grajd mai erau încă două sau trei iepe de-a făta, intră speriat un îngrijitor și spu- ne că iapa turbată stă înfiptă pînă Ia piept în apa iazului cu un păstrăv bătrîn strivit Minzul cu stea in frunte (FRAGMENT DIN ROMAN) între dinți. Tata a smuls pușca din cui, a înșfăcat două cartușe din cutia de pe polița de lingă fereastră și a ieșit apucat. Eu, cu îmbucătura în gură, după dînsul ! ..Pe loc o împușc ! S-o crîmpoțească păstră- vii !“ scrîșnea tata pășind îndesat spre iazul cu pricina. atît de vocea personajului cît și de cea ac- torială, nu pentru prima dată slab diferen- țiate) și Sanda Sănduca. Așezîndu-se sub o lumină predianâ („Acest ritual sublim ce ne-a fost dat pentru a ne alunga teama, grija, neputința, prostia și moartea"), iubirea celor doi se reflectă crepuscular-premonitoriu în legătura cu Nora, fiica fostului său mentor de la Sătișoara de Sus, împins la sinucidere de pofta de parvenire deghizată în vigilență a odiosului Aritel. Pentru inexperimentatul dascăl suplinitor, plonjat într-o realitate u- mană cel puțin exotică și a cărei dinamică nu o înțelege, Cetatea de pe care coboară spre locul apostolatului capătă funcția magi- că â unui simbol cu care se identifică și care în final îl absoarbe. Ea este o certitudine a permanenței, credința în valorile eterne și de-aceea recurența acestei imagini în eco- nomia cărții nu este deloc întîmplătoare. EI, imagine tangibilă și totuși eliberată de co- tingent, îi este contrapusă, nu întotdeauna cu succes, categoria umană a suplinitorului, teoretizată de Virgil Părere, categorie i are stă sub semnul provizoratului și căreia i se refuză tragicul deși aserțiunea autorului va fi contrazisă de propriul său destin. „Diha- nie cu o singură aripă", „sinonim cu înlo- cuitor și locțiitor", suplinitorul devine o „catastrofă cînd e vorba de împărțit drepta- tea... el transformă adevărurile în dogmă". De aici deriziunea, lipsa de măreție a unei lumi supuse conjuncturilor, mutilată de ele, care este viciată dar și viciază climatul so- cial al unei epoci. Conștiința exacerbată a acestei condiții îl împinge Pe Virgil Părere la sinucidere (deși nu numai ea I) tot așa cum refuzul ei îl fortifică pe Oprișan. Lipsa unui spirit vindicativ, surdina pe care dis- cursul narativ o impune textului, curgerea potolită nu exclud însă un oarecare spirit manicheist, detectabil mai ales la nivel ono- mastic (schimbarea la față a lui Pociundeal în Pociovale) unde șarja e evidentă ; oricum, aceasta e în acord cu titlul: uitarea și neui- tarea, adică dialectica memoriei, continuita- tea în timp, aparțin inocenților (într-un sens aproape dostoievskian) în stăpînirea cărora se află și codul valorilor autentice. Lipsit de stridențe de stil, fluent la lec- tură, coerent narativ, variat tipologic — deși autorul pierde pe drum niște profiluri epice care aveau mari șanse de-a deveni memo- rabile : Mareșalul sau bovarica Valeria, ro- manul lui Corneliu Rădulescu este o carte adevărată și, dincolo de obiecțiile de mai sus, inevitabil subiective, necesară. Viorel DĂRJA * Corneliu Rădulescu — Uitarea și neui- tarea inocenților, Editura Eminescu, 1983. Acolea însă a încetinit pasul, a cerut unui maistru să aducă aparatul de fotografiat din laborator —„să pozăm minunăția asta !“ — a așteptat să vină acela cu aparatul pri- vind mirat și chiorîș cum iapa flutura din cap cu păstrăvul căluș între dinți, apoi a fotografiat-o din mai multe părți, după care, inaipoind aparatul, a cerut să treacă lumea în spatele lui, cu toate că nimeni n-a avut curaj decît să privească de după gardul ce împrejumuia înalt iazul de lîngă herghelie și peste care gard iapa noastră sărea ca o căprioară. Acuma tata era singur pe malul iazului și s-a apropiat ca la cinci metri de iapa că- piată proptită în muchia de răsărit a iazu- lui; a tras peidicile la amîndouă cocoașele puștii, și-a spirjinit zdravăn patul în ume- rul stîng dar, cînd să tragă, a întors capul căutător către oamenii de dincoace de gard. „Trage, bre omule", i-a strigat inginerul. „Ian fugăriți băiatul cela acasă" a răsu- nat glasul tatii peste liniștea aceea surdă în (continuare în pag. III) Ion FILIPCIUC Dialoguri Există atîta agresivitate în tandrețea mea, îneît, uimirea este sentimentul cel mai blînd cu care sînt întîmpinată. Diagnosticul provizoriu : tinerețe galopantă. Vocea lui mă traversa ca o stea căzătoare. Nu era întîia fugă și nu trupul său se depărta grav ; încrederea mea, o casă năpădită de verdeață, de gușteri, plutește luată de ape. w Ai să treci și-am să fiu cea mai caldă sfială in colbul acelei poteci. Tu ești nisip mișcător, dar unde sînt grindurile frumoaselor nopți ? ★ Pian cu o singură clapă. Zbor fulgerat. Muzică în ghips. îmblînzesc șerpi. Serpentine lunecoase, cuminți, unduind brățări. îmblînzesc tăceri veninoase. Ținem viața foarte sus, ca pe o luminare, și ne luminăm cu ea moartea. O candelă într-o scoică. Nu untdelemnul, ruga mea arde. Fără ieșire Scorbura plină cu termite suspina bătrînesc : — Stai cuminte ! Căutam un cuvînt în scorbura găunoasă. Pentru cuvîntul acela magic plecasem desculță de acasă. Un mușuroi de cuvinte foșnea împrejur. Toate, grăbite, plecate, întoarse sau abia pornite la drum. Mie doar un cuvînt îmi trebuia. Definitiv, neînduplecat, crîncen, de fiere ca un răspuns la o cerere de grațiere. Scorbura, un mormînt mirosind pașnic a mucegai și mina mea precum cinci mîini niciodată întoarsă. Termitele-mi umblă pe suflet mușeînd. Bintuită de roiuri flămînde, cuvinte, carnea îmi arde mocnit iar ce-mi doream cînd puteam să aleg, nici nu mai țin minte. Croazieră Pe care țărm al oceanului se află iubirea ? Eu, de ce mă aflu de cealaltă parte ? Totul abia bănuit, mîngîiat cu tandrețe, ca o amintire dragă. Am trecut printre dinții triunghiulari ai unui rechin, ca un strigăt de spaimă, într-o sticlă goală, Ani întregi în derivă. Zîmbetul curenților calzi. Politețea glacială a curenților reci. Și apus. De două ori pe zi apus. Unde am rămas ? Undeva între fansoanele lui Moby Dick. Pe urmă iar în derivă, pălmuit de curenți. Țărm. Junglă de beton. Libertate. Cînd au deschis sticla, m-am volatilizat, lăsînd amintirea să plutească, precum parfumul exuberant, al unei eleve de liceu, îndrăgostite. Fluture de fum Bat clopotele-n mine a primejdie I și mă prefac, ca fiara-n ascultare. I Zburînd din arcul pîndei, tremur de nerăbdare. | Alerg ecou, ca într-o cădere i printr-un tunel de colți de lupi. ' | Drumul e o stranie plutire de sînge. Dor zilele, nopțile, insă durerea j este abia la început. Pilpîie nădejdea, fitil de opaiț. j Fluturele de aur, micul trofeu. i Ploaie, ger, vară toridă, oricît de greu, rănită, zgîrîiată, obosită îl vreau, îl vreau, îl vreau al meu. Ling răni mute, vinovată. | Doamne, nu da noaptea de pe mine deoparte. । Mă arde-n pumnul strîns trupul său mic cu aripi zdrențuite și surpate. H - Pagini bucovinene ...Școlile începuseră mai tîrziu. Era in ultimul an de război și mă aflam -elev la liceul „Mihai Viteazul* din București. în clasă, la ora de limba română, a intrat un profesor înalt, cu mersul elegant și puțin studiat, fru- mos ca un actor. Era Vladimir Stre- inu. A lăsat catalogul pe catedră, s-a plimbat puțin prin clasă, apoi, tot plimbîndu-se, ne-a vorbit despre lite- ratură, despre importanța ei în viața omului, ca act de civilizație și înălțare morală. Pe urmă, ne-a vorbit, cu o altă intonație a vocii, despre război și des- pre plaga spiritului militarist. Aveam profesori buni, unii dintre ei ■cunoscuți deja ori afirmați mai tîrziu în viața culturală și științifică a țării : eruditul istoric-arheoîog Dumitru Tu- dor, filozoful Vasile Băncilă, clasicistul Pcpescu-Zimnicea, traducător al lui Plaut ș.a. Mai impunător decît toți, prin reputație și prin ținuta lecțiilor, ■era Vladimir Streinu. Vorbea cu de- tașare și eleganță, cizelind parcă, o dată cu pronunția, fiecare cuvînt, îneît lecțiile sale, amestec de prelegere u- niversitară și de încântătoare cozerie, erau adevărate recitaluri de vorbire frumoasă. La care se adăuga origina- litatea gîndirii și frumusețea omului. Natura înzestrase pe acest strălucit dascăl de literatură, gîndeam ascultîn- du-1, cu toate harurile. A Asistam cu regularitate la ședințele publice ale societății „Prietenii istoriei literare", ținute din două în două săp- tâmîni, dumineca dimineața, în biblio- teca liceului. Se prezentau comunicări, urmate de discuții, uneori aprinse, totdeauna interesante. Veneau la aces- te ședințe Petre V. Haneș, Scarlat Struțeanu (ginerele lui Slavici, profe- sor la liceul nostru, distins istoric li- terar), Șerban Cioculescu, Vladimir Streinu... Ultimii doi erau de fapt ve- detele acestor reuniuni. Intervențiile lor, de obicei polemice, erau cele mai gustate de asistență. Polemizau, de multe ori între ei, cu o artă de spa- dasini ai cuvîntului și cu o eleganță care îneînta auditoriul. își spuneau deschis părerea, combăteau punctul de vedere diferit al celuilalt, argumentat și urban și nu se supărau că preopi- nentul are altă părere. Polemicile nu duceau Ia ranchiune și dușmanii și, în această privință, prietenia foarte strînsă, de o viață, dintre Streinu și Cioculescu, a fost exemplară. Era spre sfîrșitul primăverii, prin luna mai. Trebuia să vedem, împreună cu profesorul, o expoziție la Dalles. Ne-am dat întîlnire acolo, și l-am aș- teptat, toată clasa, în fața expoziției. Vladimir Streinu a venit însoțit de un tînăr înalt și slab, cu bască și în san- dale. — Poetul Constant Tonegaru, ne-a spus profesorul, prezentîndu-ni-1. V ladimir Streinu Laureat chiar atunci cu premiul Fundațiilor, pentru volumul Plantații, Tonegaru făcea parte din cercul re- vistei Kalende, condusă de Streinu care, ca membru al juriului, izbutise, se spunea, să-și impună la premiu poeții promovați de revista sa (Mircea Popovici fusese de asemenea, premiat pentru volumul Isobare). — îl vom studia și pe poetul To- negaru anul acesta ? a întrebat cine- va dintre noi, glumeț. — Mai tîrziu, a răspuns rîzînd Sre- inu, în timp ce Tonegaru, care mi s-a părut timid și stîngaci, se roșise ca o fată marc. Au trecut anii. Vladimir Sreinu a avut o perioadă de eclipsă, apoi a reapărut în viața literară. în 1966 își publica excelentul studiu, Versificația modernă, teza sa de doctorat susținută cu două decenii în urmă, apoi, în 1968, o mică monografie, Calistrat Hogaș, precum și două volume masive de e- seuri și articole, Pagini de critică li- terară, cuprinzînd volumul din 1938, tipărit la Fundații, plus un mare nu- măr de texte critice noi, scrise și pu- blicate în deceniile următoare. In 1969, i se reedita, în colecția pentru tine- ret, Lyceum, volumul de studii din 1943, Clasicii noștri. întreținea o ru- brică permanentă, Distinguo, la revista Luceafăru, participa la dezbateri în presă, precum și la reuniuni interna- ționale ca membru în Comitetul euro- pean al criticilor literari; era directo- rul Editurii Univers și membru al A- cademiei de Științe Sociale. în 1969, Consiliul facultății de limba și lite- ratura română din București aproba ca Vladimir Sreinu să țină în facul- tate Un curs liber de estetica poeziei. Cursul, început în toamna aceluiași an, era audiat de studenți, de unii membri, cu deosebire tineri, ai corpu- lui didactic, de cercetători ai Institu- tului „G. Călinescu". Profesorul vor- bea liber, pledînd pentru o poezie înal- tă care să exprime năzuințele adînci ale omului, arătînd caracterul epigo- nic al unor așa-zise direcții moderne din poezia contemporană, încîntîndu-și auditoriul cu darul său de vorbitor și de fin analist. Cursul îi dădea mari satisfacții. Un magnetofon îi înregis- tra totdeauna lecțiile și e de mirare că aceste înregistrări n-au fost încă transcrise și publicate. ...Și, într-o seară de noiembrie, am primit un telefon care mă anunța că Vladimir Streinu a murit. Nu-mi ve- nea să cred. Cu doar cîteva ore înain- te, îl văzusem, discutasem cu el la facultate. Era joi și Streinu venise să-și țină cursul. Părea indispus, spu- nea că-i obosit. Ulterior, am aflat că, după trei sferturi de oră, și-a între- rupt cursul, spunînd că va continua săptămîna următoare dacă... Și mîna lui a schițat un gest a îndoială. în săptămîna următoare, la orele rezervate pentru cursul lui Vladimir Streinu, a venit Șerban Cioculescu, șe- ful catedrei de literatură română con- temporană, care a ținut în amfitea- trul Odobescu, arhiplin, o prelegere impresionantă prin obiectivitatea ei, despre viața și opera vechiului și bu- nului său prieten. nim. PACURARIU Un sat (urmare din pag. 1) A avea un sat pe lume înseamnă a fi mai puțin singur. Ne întoarcem în tre- cut, către părinți, în graiul curat de-a- casă, înlăuntrul acelui sat mărunt care ne-a îngăduit în preajmă-i, ascuns în căușul dealurilor, lîngă o pleoapă întunecată de pădure. Ne întoarcem în lumea curată a copilăriei limpe- ziți, revenind în adevăratul sine. A- vem nevoie de asemenea reveniri. Un sat e o lume plutind prin ano- timpuri ; el se desface-n muguri ca o matcă de rod și se reazimă pe tra- diția curată a bătrînilor care se trec. Ne întoarcem acolo pentru a mai culege o dimineață și a îngenunchea în fața răsăritului, ascultîndu-i le- gile milenare. Cît mai avem un ase- menea loc proteguind liniștea, un sat crescut lingă un fir de apă nin- gindu-te cu blîndețe, un sat fără de care — neaflindu-1 — ne vom simți împuținați, încă ne e bine. Recenzie IRAIM CANTEMIR: Studii de literatură Modest și exigent pînă la parcimo- nie, Traian Cantemir reunește într-un volum concludent (apărut la Editu- ra Junimea, 1983), un număr relativ restrîns din studiile sale de istorie literară, tipărite de-a lungul timpu- lui prin diverse reviste și publica- ții. Autorul, care s-a afirmat edito- rial mai întîi ca romancier (Meusa academica, 1938) ; dialectolog (Texte istroromâne, 1959) și folclorist (Fol- clor literar vîlcean, 1979) ; (Invocația Stînd astfel pe prispa oricărui sat, bătrîn și greu de oseminte, trecîn- du-și moștenirea de durere și urmînd trudnic legile soarelui, privim în istorie ; el este o nesfîrșită rădăcină, el rămîne viu și etern ca un stîlp de credință la rădăcina brazdei, măsu- rînd, veșnicia, chemîndu-ne de la început de lume, asemeni sîngelui a- prins de orice întoarcere acasă, cînd apele închid ceruri și nopțile se cul- că. Nimic din ce e frumos n-a dispă- rut, nici nu se poate pierde aici și ascultînd cu sufletul aburului de pli- ne trăiești febrele și neliniștile lu- tului. Acasă redevenim copii și tot aici trăim distanța care ne separă de co- pilul din noi ; nicăieri — observa O. Paler — nu ne vom simți mai acut virsta decît acolo unde vom fi copi lărit. Totuși, din sat, n-am plecat nici- odată dar satul însuși se strămută în amintire. în poezia populară, 1980), se prezin- tă acum în postură de istoric literar sagace, sobru și lucid, cu predilecție pentru exegeza de tip pozitivist. Avi- zat cercetător și interpret al docu- mentelor de arhivă, în valorificarea cărora își relevă disponibilitățile de a realiza, prin comentarii pertinente și citări edificatoare, „scenarii" sui generis de istorie literară, el își de- clară deschis (în Cuvînt înainte) as- pirația de a contribui la „stabilirea exactă a biografiei autorilor" investi- gați (A doua stagiune a lui Anton Pann la Rimnicu Vîlcea, M. Kogăl- niceanu în arhive mănăstirești, O monografie necunoscută despre Emi- nescu, Ipoteștii lui Eminescu) și la „cunoașterea evoluției lor literare". Din aceleași considerente reeupe- rator-informative, Traian Cantemir recurge la rezumarea și comentarea unor manuscrise literare netipărite sau ale scrierilor apărute în publica- ții efemere ori de restrînsă circula- ție (Vocația literară a lui Ciprian Po- rumbescu), aduce precizări și amen- damente la chestiuni „peste care is- toriile literare trec în goană" (Opinii despre primele scrieri ale Iui Al. Russo, Consonanțe între lirica lui Octavian Goga și Șt. O. losif) sau, pur și simplu, nu le observă (Surse- le poporanismului lui Jean Bart). De remarcat în mod deosebit că Traian Cantemir dedică o consistență sec- țiune a cărții sale poetului nostru na- țional, căruia-i consacră patru stu- dii : dcuă, menționate deja, bazate pe explorarea documentelor, unul privi- tor la măiestria prozodică (Arta ver- sificării Ia Eminescu) și altul referi- tor la eufonia poeziei eminesciene (Elemente eufonice în versul emines- cian). Valorificînd masiv, cu o compe- tență și rigoare, cu forță de argu- mentare și probitate științifică exem- plară, materiale documentare inedite sau puțin cunoscute, stăruind asupra unor teme și subiecte mai puțin frec- ventate de cercetători, Traian Cante- mir ne oferă o suită de studii isto- rico-literare de reală importanță ști- ințifică, dovedind că valențele cerce- tării de tip „tradiționalist", privită de unii cu condescendență ironică, își păstrează, neștirbită, valabilitatea. Nicolae CÎRLAN Liviu SUHAR : „Copacul" Minzul cu stea în frunte (urmare din pag. II) care se deslușea foarte clar răsuflarea șuierată a iepei și bătaia pîntccului ei zguduit peste fața apei tulburate. Eu m-am ascuns pe după niște băr- bați și careva din mulțime a zis „grija Iui mai ai !“ și tata a mai făcut cîțiva pași înspre iapă, a întins pușca de pe mai către țeasta dobitocului care por- ni spre pușca întinsă ; cele două țevi aproape îi intrau în fruntea lată și iapa plecă nările în apă și sforăi tul- bure ; scormonea cu copita în mîlul înfundat și-atunci tata a slobozit amin, două încărcăturile deodată și cu puș. ca încă în cumpănă aștepta. Iapa a scăpat dintre dinți păstrăvul mort — și păstrăvul plutea peste apa frămîntată ca un amenințător cuțit uriaș —, s-a aplecat într-un genunchi și a lunecat botul în apă ; boabe mas- cate de sînge au prins a înnegura pîn. za spintecată a apei. Cînd gata-gata să se prăbușească, iapa s-a ridicat dintr-odată pe picioarele de dinapoi, a nechezat un muget răgușit întor- cîndu-și botul năclăit de sînge spre pîntecele umflat — din doi pași tata a și fost sărit gardul iar cei ce pri- veau s-au tras încă mai departe de gard — și așa răsucită urcă sprintenă pe mal. Aici se frînse în jurul său ca și cum și-ar fi căutat umbra s-o prindă ori ar fî vrut să înhațe și să sfîșie duhul morții încolțindu-i trupul ; s-a lăsat încet peste iarba verde crudă răstur- nîndu-se și întinzîndu-șî picioarele și încercînd încă o dată să-și ducă bo- tul spre pîntecc dar capul i se trînti greu de pămînt. Inginerul a clătinat din cap și a zis „asta-i, nici la păstrăvi n-o mai putem da, că dacă are carnea turbată se în- tîmplă de turbează și păstrăvii și te pomenești de sar pe uscat și prind a umbla prin grajduri și prin case de-or să sfîrtece dobitoace și om ca un blestem". Și-n timp ce oamenii porneau pe Ia trebile lor lăsate vraiș- te, urmînd ca doi-trei să se întoarcă indată cu niște hîrlețe să sape o groa- pă, eu m-am furișat printre gard pe malul iazului și m-am apropiat de trupul dobitocului doborît să văd mai îndeaproape și poate chiar să pun mîna să pot povesti Ia școală cum a tur- bat iapa și cum era mușcătura vulpii înflorită peste piciorul stîng din spate și cum a fost împușcată de tata și pu- nînd chiar mîna pe spinarea udă răs- turnată și privind cu spaimă uimit de năzdrăvăniile ei — și ce dacă mînca păstrăvi ? — cu ochii țintă la pînte- cele tresărind frămîntat din loc în loc și ca și cum ar fi gata să dea în clo- cot, apropiindu-mă tot mai mult de zvîcnetele acelea înfundate și deslu- șind sub pielea cutremurată încă de fiorul vieții un nechezat încîlcit și bi- cisnic. „Oare ?“ mi-am zis speriat și_ am pus urechea și m-am ridicat ca trăsnit și-am alergat după tata și l-am ajuns și cu lacrimi în ochi și cu dinții scrîș- nind de turbare am început să-l bat cu pumnii mei înghețați peste piept, peste pușca strînsă la piept, peste mîi- nile lui încleștate încă pe țevile calde. Oamenii s-au întors către tata, m-au apucat de mîini și de picioarele cu care loveam înnebunit pînă ce tata s-a dezmeticit și mi-a șuierat o palmă vîrtoasă peste obraz îneît am alune- cat din brațele oamenilor jos abia șop- tind printre sughițuri că „are un mînz, are un mînz, are un mînz". „Vino", a făcut tata repezit desfăcîn- du-și cuțitul din chimir și apueîndu- mă de-o mînă și tîrîndu-mă înspre iaz. S-a apropiat de iapa moartă, a în- genunchiat lîngă spinarea ei strîmbă, s-a aplecat cu urechea peste burta um- flată și zbătîndu-se încă, a cerut unui om să aducă o pătură și un braț de fîn curat și apucînd între două degete pielea dobitocului a prins a o spin- teca în lung. Cel trimis după fîn nu mai venea, tata a ridicat capul și a lăsat cuțitul din mînă, și-a dezbrăcat haina si a întins-o pe iarbă cu căptu- șeala albastră în sus; apoi a băgat a- dînc mîinile suflicate în pîntecele ie- pei și numaidecît s-a ivit povara unui mînz pe care a răsturnat-o pe haina din iarbă. L-a înfășurat bine în haină și a pornit zîmbind spre grajd. Aici l-am vegheat toată ziua, i-am dat lapte muls de la altă iapă, l-am încălzit și l-am drăgostit pînă cînd în- tr-un tîrziu spre miezul nopții s-a ri- dicat în picioare firav, clătinîndu-se și căutind aiurea cu ochii încețoșați de uimire. Atunci am văzut că are o pată albă în frunte și un moșneag a zis să-i dau un nume. „De ce eu ?“ am întrebat neîncre- zător. „Asa a lăsat vorbă inginerul, îi mîn- zul tău și de-amu va trebui să-i porți grija de toate". „Și ce nume să-i dau ?“ mă frămin- tam eu pus în mare încurcătură. „Mai întîi că trebuie să-1 juruiești cuiva", zise moșneagul cu mare înțe- lepciune în glasul lui moldom, „altfel se tîmplă de nu trăiește ca lumea" și la vorba asta am fost sigur că moșul își rîde în barbă de mine. „Și cui să-l juruîesc ?" „Lupilor !“ a făcut dintr.un ochi moșneagul. „Și-ți faci și pomană că n-or să mai adulmece lupul în her- ghelia noastră". „Lupilor nu !“ am zis eu gîndind că dacă-1 juruiesc lor mi-1 pot oricînd sfișia. „Atunci... rîului !?" căuta moșneagul să mă ajute. „Nici rîului" am zis eu hotărît gîn- dind că rîul mi-I poate lua oricînd și am stat și m-am socotit și nu găseam nimic în mintea mea și în jur pentru că eram rătăcit acolo în genunchi pe fînul călduț, cu mînzul proptit șî tre- murînd în fața mea, la miezul nopții și-n întuneric și-atunci am sărit în sus țipînd „Soarelui !!!" „Acum dă-i un nume" rosti moșnea- gul. „Orice nume ?“ am întrebat eu. „Orice, numai să fie frumos". „Aliodor" am zis eu „e frumos ?“ „Cît se poate, dar acum juruiește-1 cu glas tare Soarelui să te audă și să-l ocrotească". Și iar am alunecat cu genunchii în finul călduț ; i-am cuprins gitul sub- țire cu mîinile și mi-am turtit frun- tea de fruntea lui înstelată și-am rostit cu glas zugrumat : „Aliodor, Aliodor, te juruiesc Soa- relui să fii sănătos și frumos și voios și...". Am început să plîng. III - Pagini bucovinene CONSEMNĂRI GEORGE LESNEA Epigrame inedite La apariția (in 1970) volumului VULPILE, de George Sidorovici : FELURIMI Gura păcătosului Spun cititori din orice parte, Și de la Iași poeții cei de soi, Uă vulpile-au intrat in carte Insă vulpoiu-i printre noi. Vulpile s-au arătat După cum băgarăm seama, Deci vulpoiu-i obligat Să plătească epigrama. * Ce se-ntîmplă ? Oare ce-i ? Exclamă-un critic slab în pulpe. Cînd lumea-i plină de femei Sidorovici mai scoate-o vulpe... lacoban, Junimii crainic, Rîde de-un poet sărac El ignoră versul tainic Insă vulpile ii plac ! l'ai de noi și vai de mine Sufletu-mi amar repetă Pulpele-aș vedea mai bine Dac-aș mai avea lunetă ! Tn atelier la sculptorul Eftimie Bîrleanu (1974), autorul cunoscutei statui acum aflată la Suceava : Ștefan cel Mare, domn trufaș. Pe calul lui, cu toată slava, De la Bîrleanu de la Iași O să se mute la Suceava. în Galeria de artă din Suceava, la un vernisaj : Eu vă spun acum discret Și cu vocea mea înceată, Că ieșenilor li-e dor De-un pahar de afinată ! ■ Flaubert: „Trei lucruri trebuie pentru a fi fericit : să fii imbecil, să fii egoist și să ai o sănătate bună. Dar dacă lipsește prima condiție, to- tul s-a sfîrșit". A fi / a nu fi... ■ „Attila era foarte cultivat, stă- tuse doar la Roma ca ostatec", (Ed- gar Papu, „Contemporanul", 23, 1983, p. 6). ■ „E cumplită gelozia Doamne- lor din România / Orice gest inter- pretează Și toate le enervează ! / Și te află peste tot / Urmărindu-te cum pot ! / Nu mai poți bea un co- niac ' Că-ți dă cu poșeta-n cap !“, „versuri" dintr-un foarte popular ro man românesc al anului. Delegație Din delegația Consiliului Culturii șn Educației Socialiste, condusă de scri- itorul Virgil Teodorescu, care s-a de- plasat în R. S. Ceohslovacia, cu prile- jul Zilelor culturii românești, a făcut, parte și dr. Alexandru Toma, președin- te al Comitetului Județean de Cultură- și Educație Socialistă Suceava. (L.H.) Propunere pentru o posibilă antologie a umorului involuntar imrmi „Adaptare și decupaj după poemul lui Mihail (sie!) Eminescu pentru un film realizabil prin procedeul VA- RIORAMA ecran lat-normal-îna’.t (în formă de T răsturnat)", apărut în „Cartea cineastului amator", (p. 226— 236) de V. I. Bălțatu. „... Fata îmbrăcîndu-și vesmintul de noapte apoi travelling înainte. S-a culcat. E agitată...". ... Tînărul are fața albă și ochi ne- gri scînteietori, o frumusețe stra- nie. în sufletul său sentimentele sînt mărețe. ... Tînărul, iar fata amorsată. ... tînărul plutind parcă (travelling înapoi) cuprinzînd în cadru în amor- să, pe fata... In privirile sale se sim- te un dor mistuior, neremarcat la prima sa apariție. Fata uimită (tînă- rul amorsat). Tînărul (cu fata amor- sată). în manifestarea pasiunii lu- ceafărului pentru fată se simte o creștere continuă. Fata, șovăitoare. Nu poate suporta un sentiment atît de intens. ... Pajul îmbie pe fată cu iubirea lui. îndrăzneț și viclean, el nu aspi- ră către nimic înalt. ... Cătălin înfățișează fetei farme- cul dragostei pămîntene. Fata lucrea- ză la gherghef. Devine din ce în ce mai interesată. Se înveselește. Șiret, ușuratic și stăruitor, pe un ton șăgalnic, Cătălin înfringe aspi- rația, dorul după luceafăr al Cătă- linei, descriindu-i mirajul fugii în lume. ...Lungit în iarbă pajul Cătălin cu capul pe sînul fetei o mîngîie, iar ea îl îmbrățișează pătimaș. Fata cu bluza răvășită, s-a ridicat într-un cot și încearcă să se dezmeticească Ochii i s-au oprit pe ceva... Fata nu se poate opri să nu împărtășească lu- ceafărului fericirea cucerită. ... Rănit de superficialitate și măr- ginirea acesteia, disprețuitor și calm, se izolează în sfera propriei sale măreții". Pentru conformitate. Petru DRIȘCU Un interlocutor din public : — Altădată, altădată ! ■ Cît a scris „Comedia umană". Balzac a băut 50 000 cești de cafea Gura păcătosului... ■ Camus (despre actori) : „aceste animale ciudate care se culcă tîrziu și divorțează devreme". ■ Tatăl lu ■ Marquez a avut 16 co- pii. Nu a băut niciodată alcool. Nu a fumat... Festivalul filmului științific Timp de o lună în unitățile cinema- tografice sucevene s-a desfășurat „Fes- tivalul filmului științific". Această a- zecea ediție, vizînd lărgirea orizontului de cunoaștere a oamenilor muncii de- la sate, a însumat proiectarea a pești 280 de filme documentare și organiza- rea, în paralel, a numeroase acțiuni educative : dezbateri, simpozioane și conferințe, duminici cultural-științifi- ce, concursuri, seri de întrebări și răs- punsuri. țl.B.) Parodie ----------- Marcel Mureșeanu: La moara cea veche Eram încă tinăr, aveam părul vilvoi și mai trăgeam cite-o fugă pe-acasă, la țară Ehei, ce vremi, ce trenuri de noapte Cu stele ochioase și lună sprințară. încă nu publicasem, recunosc, nici o carte „Ai vreme destulă-mi ziceam, tu scrie Are să vină, vezi bine, și clipa aceea Că toți din Bîrgaie or fi să te știe !“ Ei, și mergeam eu cătinel — singurel Cu desagii doldora de rime și op-uri Cînd iese morarul din moară și strigă : „Băiete, ia adă tu caii din Hapuri !“ Mă duc voinicește, chem caii domol Morarul, ca omu’, scoate pălinca și slana Fiș-fîș trec ceasurile serii Pita e bună, plină-i și cana... „No, dar să-ncepem lectura" fac eu Și dau oarece poeme la ivire „— Plăcutu-ți-a, bade ?" îl întreb înspre zori „— Plăcut, numai că prea ai cetit cu grăbire !“ Ion BELDEANU POȘTA REDACȚIEI DE ANUL NOU Platon Pardău : încercați în proza scurtă care, credem, v-ar avantaja mai mult. George Muntean : Așteptăm cu interes impresii de călăto- rie de la Tașkent, Veneția via Bilca. Stelian Gruia : Vă așteptăm în continuare cu traduceri din literatura ucraineană, de cali- tatea celor trimise ultima da- tă. Pan Solcan : Ori scurtați ro- manele, ori lungiți titlurile. Vasile Andru: Dintre pro- zele scurte trimise am reținut doar interviul luat de Geor- ge Damian. Mai încercați. Radu Mareș : Apreciem spi- ritul de observație și acurate- țea stilului din „Revista re- vistelor". Credem că aveți dis- ponibilități reale pentru pro- ză. Ion Țugui : Răspunsul la ul- tima proză trimisă îl veți pri- mi la rubrica „Cenaclu prin corespondență", semnată de Alex. Ștefănescu, din Supli- mentul literar-artistic al „Scîn- teii tineretului". Vă așteptăm (fizic) la sediul redacției pen- tru Convorbiri și (în general) la Suceava. P. S. Manuscrisele nepubli- cate se înapoiază pe cheltuia- la autorilor. Rubrică realizată de V. P. RUJESCU Autori suceveni------------------------------------------ într-o Noapte de grație. Frumosul în piele de tigru, că- lătorind Pe o vîrstă de băiat, a propus prietenului său să-și îmbrace Armura solară și să întreprindă împreună o Călă- torie pe cer și cîteva Aventuri fără anestezie. Și, pentru a preveni orice Pană de cauciuc, ar fi potrivit să călătorească cu Expresul din zori spre Amurgul furtunilor, ispitiți de Migrația iluziei. (G. D.). EPIGRAME CU ADRESA Lui Constantin Ștefurluc, autorul volumului de versuri Frumosul în piele de tigru Lui Marcel Mureșeanu, autorul volumului de versuri „Amurgul furtunilor : Conștiința veșnic trează, N-are cum să te înșele, Că și hainele contează Mai ales cînd sînt... de piele ! După ani de ..secetă" cumplita. Prevesteai din titlu vreme bună, Insă cartea, proaspăt tipărită. Printre critici a stîrnit... furtună Octavian Lazăr, debutează la editura „Juni- mea“ cu volumul de proză Expresul din zori. Lui George Damian, autorul volumului de versuri Noapte de grație Meseria ta nu e ușoară, Dar ți-aî pregăti abil succesul Și, în zori, pe calea literară Ai intrat de-a dreptul cu... expresul! Titlul cărții a dat dreptul Unor zvonuri și-acuzații Că poetul e adeptul Nopților c-un soi de.-, grații ■ „Poate nimeni nu-i vorbise Scu- fiței Roșii atît de frumos despre flori precum lupul", (P. Poantă, în „Tri- buna" nr. 1 1981). ■ „Hai să uităm totul. Mai ex stă o fereastră deschisă. / Dară mai ai bani, / Trimite-mi un pulovăr și iz- mene. / Iar m-a cuprins durerea de șale. / Și vezi, nu uita, / Femeia în- temnițatului trebuie Să gîndească numai la lucruri bune" („Antologie de poezie turcă", p. 126). Nu uita ! Dumitru BRĂDĂȚANL lînscmnări de trecător ■ Dați-mi o anecdotă bună și fac Pămîntul să rîdă. ■ Apropie-te de prieten dar nu te lipi de el. ■ Cel care fură din noapte, pen- tru a lungi ziua, doarme liniștit. ■ Cît de negre sînt nopțile albe ! ■ Toți oamenii sint trecători, dar nu toți trecătorii sînt oameni. ■ Dealul strică valea. ■ Decît să mi se spună un an de zile „Să trăiești" — mai bine o viață „Bună ziua" ! ■ Omul ? Ultima aventură a na- turii. Să sperăm că natura nu va fi ultima aventură a omului. ■ întunericul este lumina fărăde- legilor. ■ Fericit este acela care este li- ber să scrie că e nefericit. Constantin HORBOVAN ■ In singurătate caută pe alții, cînd ești cu alții încearcă să te cauți pe tine. ■ Toamna numără numai cei care știu cîți boboci au. ■ Bucură-te repede ! ■ Mai bine pedepsește cu îngădu- ință, decît să îngădui pedepsind. ■ Fiecare zi e o altă viață, fie- care noapte un alt vis. ■ După lectura volumului fluviu. am mai sorbit odată cu nesaț pică- tura mottoului. ■ Femeii dă-i bani că aur își cum- pără singură. ■ E bine să știm că ne-am înțe- les că nu ne înțelegem. ■ Tu ești omul care ai, eu sînt omul care sînt. Roman STECIC Poetul Ion Beldeanu publică la editura „Emi- nescu" volumul Armura solară. Pe țărmul „luptei" literare, Combătînd cu acte pe măsură Pentru orișice atac — se pare — Ai confecționat din timp... armură ! Lui Gheorghe Lupu, autorul volumlui de ver- suri Migrația iluziei : Spun amicii (cu aluzii Fără contestație) C-ai rămas tot cu iluzii Pururi în migrație ! Ion COZMEI Editurile, la care au apărut în ultima vreme cărți ale scriitorilor suceveni, ne-au trimis spre publicare următoarea ERATĂ ION BELDEANU — In loc de Armura solară se va citi : Corectura sumară (redactor, Nelu Oancea). GEORGE DAMIAN — în loc de Tîrziu, în decembrie, se va citi : Tîrziu, la Arcașul (renumit restau- rant sucevean). MARCEL MUREȘEANU — In loc de Amurgul furtu- nilor, se va citi : Murgul străbunilor. GHEORGHE LUPU — In loc de Migrația iluziei, se va citi : Migrația vinului (spre Virgil Cuțitaru). CONSTANTIN ȘTEFURIUC — în loc de Frumosul în piele de Tigru, se va citi : Frumosul în piele de Tibru. OCTAVIAN LAZAR — în loc de Expresul din zori, se va citi : La barul Expres, pină-n zori. ONU CAZAN — în loc de Pana de cauciuc se va citi: Cauciuc de pană. CORNELIA MARI A SAVU — In loc de Aventuri fără anestezie se va citi : Anestezie fără aventuri. (G. D.) Salonul cărții In această toamnă la Suceava a avut, loc tradiționalul „Salon al cărții". Pro- gramul manifestărilor a cuprins, ca și în ceilalți ani, prezentări și lansări de cărți, întîlniri cu scriitori și editori, șez.ători literare, dezbateri și mese ro- tunde organizate în întreprinderi, școli, instituții și librării. Au participat, între alții, Grigore Ilisei, Corneliu Sturzu, Virgil Cuțitaru, Nicolae Turtureanu, Corneliu Ostahie, Marcel Mureșeanu, Ion Beldeanu, Onu Cazan, Gh. Lupu, Victor Rusu, Mihai Tandru, Octavian Lazăr. Regretăm to- tuși că organizatorii au renunțat la a- menajarea obișnuitei expoziții a pro- ducției editoriale care să ofere citito- rilor posibilități largi de informare și cunoaștere a acesteia. (I.B.) în tilnire Comitetul Județean de Cultură și E- ducație Socialistă Arad a organizat, cu prilejul împlinirii a 40 de ani de la eroicele lupte de pe Valea Crișului Alb, împotriva cotropitorilor fasciști, o emoționantă întîlnire a veteranilor. Manifestarea a prilejuit desfășurarea unui întreg complex de activități cul- tural-educative : simpozioane, discuții cu veteranii de război, un itinerar pe locurile istoricelor bătălii, spectacole evocatoare. Din județul Suceava au par- ticipat foștii luptători antifasciști : Ma- tei Hulubei, Radu Halip, Vasilelano- vici, Victor Moise, Petru Curcă, Mi- hai Frumosu, Gh. Ciubotaru, George Deleani, Nicolae Popescu, Aurelian Prundeanu, Vladimir Herțog, Constan- tin Bucevschi. (L.M.) Șezătoare Scriitorii Ion Beldeanu și Gh. Lupu- s-au întîlnit cu elevii și cadrele didac- tice de la Școala Generală din Corni- Liteni in cadrul unei duminici cultu- ral-artistice inițiată de prof. Gheorghe Scobeniuc. Cei doi autori au citit din creația lor și au acordat autografe Tot cu acest prilej aici s-a deschis o ex- poziție de artă plastică semnată de în- vățătorul pensionar Emil Grigore și o- alta de instantanee fotografice. (I.B.) Expoziție Galeria de artă din Suceava a găz- duit recent expoziția de pictura a- parținînd artistului plastic din Sighet, Rozsnyai Valentin losif. în cele trei- zeci de lucrări prezente pe simeze (u- leiuri, pasteluri) artistul practică un fi- gurativ individualizat. Naturile statice și peisajele detașate printr-o paletă bo- gată, creează „serii" cromatice în func- ție de stare, generînd o „lectură" ac- cesibilă chiar și atunci cînd stilizarea- formelor este dusă la extrem. (P D) Participări La manifestările prilejuite de De- cada culturii și de împlinirea a două decenii de la apariția revistei Ateneu au luat parte și scriitorii suceveni Ion Beldeanu, George Damian, Mihail lor- dache si Marcel Mureșeanu. Atît în vi- zitele făcute la Tescani și-n alte loca- lități cit șl la șezătorile literare din întreprinderi, cămine culturale și li- cee, gazdele din Bacău s-au dovedit niște organizatori impecabili. (L.h.) REALIZATORI: Ion BELDEA- NU, George DAMIAN, Ion CARP FLUERICI, Mihail IOR- DACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PARANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA. Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48