ocini ANUL III nr. 11 (35) MIRCEA BRAGA ucovnenc NOIEMBRIE 1984 SUPLIMENT EDITAT ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA Șl EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Coordonatele devenirii noastre TRAIAN GIRBA PRIM SECRETAR AL COMITETULUI JUDEȚEAN SUCEAVA AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN Trăim în aceste zile de noiembrie momente de înălțător entu- ziasm, de puternică efervescență politică și legitimă mindrie pa- triotică : marele Forum al comuniștilor, spre care se îndreaptă vibrația inimilor și gindurilor noastre, va deschide noi și gran- dioase perspective de Înflorire a patriei, de înaintare fermă, neabă- tută a României spre piscurile luminoase ale socialismului și co- munismului. Directivele de dezvoltare economico-socială ce ur- mează a fi aprobate, după larga și democratica lor dezbatere in forma de Proiect, de către toți comuniștii, de masele largi de oameni ai muncii, conturează cu deplină claritate imaginea Romă niei socialiste de la sfirșitul acestui deceniu, prefigurind dimen- siunile sale înnoitoare pină în anul 2 000. Cutezătoarele orientări de însemnătate istorică sint emanația gîndirii revoluționare a to- varășului Nicolae Ceaușescu, marele strateg al României moderne, care prin analiza profundă a posibilităților și cerințelor concrete ale mersului nostru înainte, a legităților obiective ale dezvoltării societății noastre socialiste, constituie o expresie elocventă a ca- racterului științific realist al politicii partidului, a modului crea- tor in care sint aplicate principiile generale ale socialismului ști- ințific la condițiile specifice ale țării noastre. Noua etapă deschisă de apropiatul Congres vine să se adauge armonios treptelor de- venirii noastre de pînă acum, strălucitelor izbînzi înregistrate de națiunea română în cele patru decenii de viață liberă și cu deo- sebire în perioada inaugurată de cel de al IX-lea Congres al partidului, perioada cea mai fertilă din istoria patriei, denumită cu nețărmurită mindrie „Epoca Ceaușescu**. în impresionantul ta- blou al împlinirilor socialiste, pe care ] oferă astăzi chipul Româ- niei, se înscriu și prefacerile structurale petrecute pe meleagurile sucevene. Concludentă mărturie a acestei realități de netăgăduit este in primul rînd aprecierea pe care secretarul general al Partidului a făcut-o la marea adunare populară din municipiu] Suceava cu prilejul vizitei sale de lucru din iulie 1982 : „Suceava a devenit un puternic centru industrial, are o agricultură dezvoltată ; ea a devenit, de asemenea, un centru al invățămintului, al ști- inței și culturii". într-adevăr, străvechile plaiuri ale Țării de Sus sint astăzi de nerecunoscut. Urmare a alocării unor importante fonduri de investiții, aici au fost ridicate puternice platforme in- dustriale, adevărate citadele ale muncii și energiei creatoare, care pun în valoare cu precădere resursele materiale din zonă. Alături de îndeletnicirile tradiționale, cum sînt mineritul și exploatarea lemnului, și acestea, Ia rîndul lor conectate fluxului înnoitor, s-au creat noi ramuri industriale, între care chimia și construcțiile de mașini și au cunoscut o impresionantă modernizare industria ușoa- ră și cea alimentară. Asemenea acumulări cantitative și calitative au amplificat potențialul industriei sucevene care realizează astăzi o producție de aproape 50 de ori mai mare comparativ cu anui 1945. Modificări radicale s-au petrecut în agricultură, in modul în care se lucrează pămintul, în înfățișarea satelor și orașelor, in felul de a trăi și de a munci al oamenilor. De o deosebită înflorire se bucură arta și cultura, nordul Moldovei fiind, după cum se știe, depozitar al unor inestimabile valori și tradiții spirituale, terenul fertil pentru creație și pentru afirmarea acesteia. Dovadă stau in acest sens manifestările complexe organizate an de an in județ și care și-au cîștigat un binemeritat prestigiu pe plan na- țional : Festivalul de poezie patriotică „Nicolae Labis", Concursul național de pictură și grafică „Voronețiana", Salonul umorului, Concursul republican de interpretare instrumentală „Lira de aur", Reuniunea corală „Ciprian Porumbescu", Tabăra de literatură și artă plastică „Nada Florilor" de la Fălticeni, Festivalul cineclubu- rilor „Toamnă Ia Voroneț" de la Gura Humorului. Desfășurarea acestor notabile acțiuni reunește de fiecare dată numeroși crea- tori și interpreți m domenile poeziei, muzicii, artelor plastice, gra- ficii satirice, filmului etc. de pe tot cuprinsul țării. Caracterul divers și dinamic al vieții culturale sucevene însumează în același timp o paletă largă de manifestări periodice și permanente des- tinate tuturor categoriilor de iubitori de frumos : concursuri, fes- tivaluri, decade și săptămîni ale educației politice și culturii so- cialiste. O deosebită atenție se acordă conservării valorilor cultu- rale, asigurării condițiilor optime de creștere a eficienței actului cultural-educativ. în ultimii ani, spre exemplu, au fost inaugurate două „case ale cărții", la Suceava și Fălticeni, și Complexul As- tronomic Popular din Suceava, s-au deschis Colecția de artă „Ion Irimescu" și secția de științele naturii a Muzeului din Fălticeni, au fost instalate și integrate în peisajul urbanistic al județului un număr de 27 de lucrări monumentale semnate de reputați artiști ca Ion Jalea, Ion Irimescu, Iflimie Bîrleanu, Traian Brădean, Paul Vasilescu sau Marius Butunoiu, au fost organizate fondurile me- (continuare în pag. IV) CU TOATĂ INIMA MEA Scriu despre partid așa precum tatăl meu aplecat pe uneltele cimpului se risipea din primăveri și pînă-n toamnele tirzii rugind pămintul și cerul să rodească. Scriu despre partid cu toată iubirea așa precum mama uitindu-și tinerețea ne-a ocrotit pe toți și ne-a deprins cu trecerea neîntinată prin lumină. Scriu despre partid și simplu și cu demnitate știindu-mă un fir de iarbă umblătoare un bob de griu rodind in limba românească trup pătimaș cu suflet de răcoare. Scriu despre țară împătimit de frumusețea ei de oamenii ce-i împlinesc destinul plătind cu nopți de neodihnă și iubire pentru ca ea să dăinuiască-n nemurire. Scriu despre partid și țară cu toată inima. George DAMIAN „Bucovina este istorie coborită in spiritualitate'1 Bucovina a reprezentat întotdeauna pentru mine un spațiu de legendă, ceea ce vrea să însemne istorie coborită (sau urca- tă !) în spiritualitate. Mai înseamnă aceasta că „racordarea" la acest spațiu românesc, firească, „naturală**, se poate petrece — atașînd tensiuni afective — sub orizontul culturii, al gîndului și simțirii provocate prin desfășurare în structurile zămislite de alt gînd și simțire. Numele de localități (unele chiar pot ieși de sub rigori administrative) aproape nu mai au importanță Ori- cum, mai intîi aici ne întoarce vestea marilor ctitorii artistice domnești, durate în piatră și mai ales în culoare, căulînd pragul fragil al acelui visat albastru de Voroneț. Și tot aici revenim, la început, constrînși de posibilul și imposibilul prinse sub zo- dia cunoscutei Balade. Aici ne gîndim că artisticul concentrea- ză, în mișcare adîncă, energiile aparent neutre ale povestitorului din Humulești. Cum tot aici se adună semnificații de substrat la lectura, ritmată de consecvente impămînteniri, a magului ve- nit cu Creanga noastră de aur. Și sigur — am putea continua, dar va trebui să se întoarcem pentru a începe, tot de aici, cu povestea celui pe care Constantin Noica, dintr-un Păltiniș care vrea să însemne ascensiune în absolut, îl vede — cu marea vo- cație oraculară a filozofului — ca om deplin al culturii româ- nești. Am depășit granițele Sucevei ? Dar am spus de la început că Bucovina este istorie coborîntă în spiritualitate. Deci cul- tură. . . Deci fără limite. . . Desene de ION CARP FLUERICI A privi DtSIIN CREATOR Sămintă de lumină rodește spornic în orizon- tul patriei, întrupindu-se în facerile minții si brațelor, iradiind din nestematele împlinite in conștiința fiilor ei. înfrățite într-o tulburătoare imagine, zidiri de gindire și faptă comunistă, întemeieri monumentale în spațiul mereu în- noitei și întinerite! țări, edificii înălțate în și pentru spirit dau seamă despre puterea muncii libere și frumusețea vieții trăite în demnitate. Îndrăznește ochiul-gind îmbrățișarea nease- muitei priveliști, cît cuprinsul românesc de largă, și cutezanța i se răsplătește cu prețul mîndriei și al bucuriei. Dar acest ceas hotărî- tor de destin — cînd timpul (privilegiat) intră direct in istorie încununat cu numele înaltu. lui forum al comuniștilor — îndeamnă privirea să scruteze și dincolo de zările prezentului. O îndrumă spre viitor ideile-reper din propoziții- le rodnice ce alcătuiesc directivele devenirii noastre. Prin lucrarea lui a prevedea, desfășu- rată sub semnul iscusirii științifice și al res- ponsabilității, evoluția realității dinamice a fost „supusă" și se află cuprinsă într-o reve- latoare plăsmuire conștientă ; iar a vedea prin anii ce vin, pînă către prag de nou mileniu, devine o facultate proprie fiecăruia. Întrezărim, astfel, treptele cuceririi temerare a noii altitu- dini ale progresului ; anticipăm, asumindu-ne hotărîrea strădaniilor trebuitoare, chipul noii etape a afirmării destinului creator al națiunii; cugetul se mlădiază în descifrarea căilor de transformare a proiectelor în izbînzi concrete. Și sîntem mai bogați prin cîștigul „privirii", prin înțelegere și implicare. Ion NEDELEA Reporter Așteptind ziua 1300 Șantierul te copleșește cu „datele" lui. Cu legile lui. Nu numai cu desfășurarea sa pe cițiva kilometri. Mai ales cînd di- rectorul, volubil — cum nu pare la pri- ma vedere — te împovărează cu înțele- suri sugerînd neodihnă, efort, zbatere, cău. țări. Și cind acesta — inginerul Gheorghe Prepeliuc — te surprinde nepregătit pentru acceptarea afirmației : — Am aplicat, într-un moment mai di- ficil, o strategie — ca să-i zic așa — a ris- cului... In materie de aprovizionare. — Cind aveați certitudinea reușitei... .— Numai într-o asemenea alternativă. Au urmat argumentele. Logice. Acea inimă energetică a Sucevei, întreprinde- rea electrocentralei, se va constitui din pes- te 50 mii tone de utilaje tehnologice și e- chipamente. — Furnizorii lor, de ordinul zecilor, se află în multe, în foarte multe zone ale ță- rii. Sîntem în necontenită legătură cu ei. -----------— Stabilirea datelor de livrare e o operă nu dintre cele mai simple. Devansul — aici e riscul, el putîndu-se numi stocare — 11 corelăm atent cu pu- tința de a le monta. Și putința e de partea noastră. Aici lu- crează două mii ,de constructori și montări, ținînd de patru ministere. Alte cifre, alte precizări. De care nu am putut și nu am vrut să scap. Exacte și, aparent, reci. Laolaltă sugerînd un travaliu constructiv impresionant. El începea in februarie 1983. Incit, ieșirea in spațiul viu al șantierului ni se părea o chemare către înțelegere. Către ziua de muncă a oameni- lor. Era luni. -— Acum îmi pun problemele pe orbită. Pentru o săptă- mînă. Cel puțin. Fără perspectivă limpede nu poți trăi. Și nu știi pentru ce trăiești. Afirmația aceluiași director mă însoțea în burnița ce ne umezea obrajii. Eram cu inginerul Dan State, diriginte de șantier-montaj la obiectivul „Cazan 420 tone abur pe oră". Pămintul pe care călcam îmi părea sfînt ca aluatul frămîn- tat de mina femeii. Așa gîndeam. Poate așa gîndea și tînă- rul inginer. Și un altul, tot diriginte, pe care-l cunoscusem ulterior, cînd stropii de apă deveniseră rostirea umbroasă a toamnei peste construcțiile din metal și beton. („Vedeți, șan- tierul are doi dușmani : ploaia și soarele. Primul te ține în noroi, al doilea în praf. Totu-i să te înveți cu ei, să-i ac- cepți. Altfel nu e posibil, nu ești constructor. După aceea vin adevăratele satisfacții. Cînd vezi ce s-a făcut, ce s-a înălțat. E ca o biruință..."). Dar pînă să ajungi aici ? încercam să „prindem" o imagine de ansamblu. De jos, de la sol, par a domina dealurile de dincolo de Suceava, pe care stau, în liniște, cu pomi lingă geamuri, casele din Li- saura și Tișăuți. De sus însă, de la aproape 56 metri înălțime cît va avea fiecare din cele trei cazane reprezentînd inima în- treprinderii, ce va pulsa abur tehnologic și apă fierbinte spre cele două zone industriale ale municipiului, vatra șantieru- lui te cucerește. Mai întîi, țesătura metalică din preajmă. A- poi.. golul pregătit cu febrilitate. In el va viețui cazanul nr. 1 — o complicată țesătură de oțel, care numai la sistemul fierbător va încorpora 280 tone de țeavă. Și alte construcții. Se numesc t „Estacada de descărcare", „Turnuri de întoar- (continuare în pag. IV) Ion PARANICI _______________ Cronica literară Cînd ating o anumită vârstă a maturității, vulnerată de amintiri, dar mai puțin vulnerabilă la indis- crețiile lumești, poeții și chiar prozatorii tipăresc, uneori, pe frontispiciile volumelor dedicații : mamei, soției, fiicei, in general fi- ințelor apropiate de gen feminin. Ei exprimă, de obicei, în aceste scurte precizări, mai mult biogra- fice, gratitudine, admirație, iubi- re etc. Astfel persoanele dragi in- tră grațios în istoria literaturii, iar cititorii și cititoarele privesc aceste gesturi compensatorii cu simpatie, admirație și chiar cu inocentă in- vidie. Volumul de debut, de al doilea debut, al lui Victor Rusu (primul, consumat cu ani în urmă in cunoscuta casetă a Editurii Ju- nimea, a fost prea firav cantita- tiv pentru a putea susține niște judecăți de valoare) nu mai are nevoie de dedicație ; iubirea — dragostea, zice poetul — este co- loana vertebrală care ii asigură verticalitatea și ea are o singură adresă, nenominalizată dar perma- nent sesizabilă nu atit din date portretistice, cît din stările de su- flet pe care le declanșează. Spre deosebire de majoritatea confrați- lor de generație (sau, mai nou, promoție, ceea ce vrea să însem- ne că schimbările în poezie au de- venit mai rapide iar solidaritatea mai restrînsă). Victor Rusu nu re- fuză lirismul ca substanță a poe- ziei și cu atît mai puțin este dis- pus să-l măcelărească sau să-l în- groape cu diferite unelte și instru- mente artistice. în consecință, De dragoste este liric prin excelență și, uneori, chiar sentimental, fără a prezenta simptome de desuetudi- ne, și asta pentru că emoțiile pe care le comunică aparțin unui om al timpului nostru care posedă tă- ria de a nu-și refuza, cu cinism (adeseori trucat) sau cu stinghe- reală, gena sentimentelor, care nu consideră condiția insului modern incompatibilă cu trăirile afective tensionate și sincere. (Ar fi ridi- col să acuzăm de vetustețe sau inaderență la lumea noastră pe un Saint-John Perse pe un Odysseas Elytis !). Spunem că tema centrală a vo- PROZĂ —1 Mergea prudent și nu era în- grijorat decît la gîndul că o să-l certe taică-su pentru să lipsește atît de-acasă. Deși era aproape de țintă, o idee i se înfipse pe neașteptate în cap : nu cumva totul era doar o înscenare abilă, ca să poată pune mîna pe dînsul ? Inima își accelerase ritmul și-i auzea izbiturile-n tîmple. In fond, ce știa el despre acest „nea Toa- der“, care-i dăduse plicul și-i transmisese parola ? Nici nu-1 văzuse ca lumea în întunericul din parc. Observase doar un ochi sub sprinceana întunecată și o dungă pronunțată de-a curmezi- șul obrazului drept. Desigur, o cicatrice, fiindcă se distingeau parcă și urmele copcilor. In rest, fața-i era ascunsă sub gulerul înalt al pardesiului ud și uzat. Se știa destul de nedibaci și se temea că, încolțit de copoi, va scăpa o vorbă anapoda, de pe ur- ma căreia aveau să sufere alții, avea să sufere organizația. De fapt, ce știa el despre organiza- ție ? Nimic sau aproape nimic. 11 cunoștea pe Tiron, pedagogul de Ia profesională, care aducea mai degrabă a fiu de burghez, decît a utecist, prin aerul său de in- telectual pedant. E drept că Ti- ron îi vorbise și despre vreo trei- zeci de tineri ca el, cărora se es- chivase să le pronunțe numele. La ei, la toți acești necunoscuți se gîndea Mihai acum, oprit sub castanul cu coroana neagră — ultimul punct de reper ce-i fuse- se indicat înainte de cișmeaua cu rozeta de aluminiu cu zimți. își simți degetele tremurîndu-i încet și se rușină. E absurd, ce dracu ! își zise. Nu mai sînt un copil. Tata o să... O luă la dreap- ta după gardul de fier forjat. A- juns la cișmea, pipăi rozeta și se făcu că bea apă, deși îl apăsa stăruitor un nod în stomac. Simți zimții în vîrful degetelor și avu certitudinea că se află la locul indicat. Nu se auzea nici o miș- care. Doar foșnetul încărcat de taine al frunzelor. Un bec stin- gher se bălăbănea la vreo cinci- zeci de pași, ca o limbă incan- descentă de clopot, provocînd un joc fantastic de umbre și lumini. După un timp, tuși, așa cum i se stabilise să-și facă simțită pre- zența. Asta era o „preparolă". Numai că tușise puțin cam prea tare și oarecum ostentativ. Auzi un pîrîit ușor, ca de hîrtie lovi- tă cu piciorul și rămase cu pri- virea pironită în inima întuneri- cului de dincolo de stradă. Nu cunoștea locul, nu mai umblase pe-aici, deși se stabilise în tîr- gușorul acesta de mai bine de-o lună. Casele erau rare și, la ora aceea (probabil că trecuse chiar de unu după miezul nopții), nu era nici țipenie. Deodată tresări speriat. Auzise un zgomot surd, lumului este iubirea iar nu dra- gostea, pentru a introduce o dife- rență de nuanță : centrul de emi- siune al lirismului nu este în ex- clusivitate erosul, în sensul mai restrîns al cuvîntului, iubirea aco- perind o arie mult mai largă și, de ce nu, cu mai multe altitudini ale relațiilor poetului cu lumea. In centrul lumii sale este femeia sa și de la cuplul astfel se consti- tuie unghiul de perspectivă asupra existenței din care este privită via- ța. Astfel poezia lui Victor Rusu este intimistă, nu însă ca o con- secință a reacției retractile a poe- tului in fața violențelor existenței, nici ca reflex al vulnerabilității sau fricii ; cuplul este o sursă de energie și un punct de sprijin. Mu- tatis-mutandis el are virtuțile celui din Cărticica de seară a lui Tudor Arghezi. In interiorul lui nu se instaurează, ca la marele poet, pa- siunea incandescentă a factorului masculin, ci o stare de tensiune benefică și, în cea mai mare mă- sură, pură : „Intr-un fel de apă adîncă / Mă trage inima mea. Tu ai să vii, / Ai să vii. în odaie numai muzica va suna. / O culoare albă / De ziduri te va cuprinde / în dans. Și pe un fel de apă vei aluneca, / Luneca" (Dansul). Sen- zualitatea este prezentă cu o dis- creție maximă, aproape pudibondă, și într-o expresie grațioasă, ca un dans ritual : „La flacără se preface ea / în metale. / Numai la flacără ea / Se poate preface. Z Și numai o zi. / Altminteri e albă ' Cum n-am cunoscut" (Altminteri). Cu- vîntul, ca expresie a iubirii, trece în planul al doilea, comunicarea producîndu-se undeva mai în adine după un cod care cititorului nu îi este accesibil. Combustiile sînt pu- ternice, dar au loc în zone pro- urmat de o apariție stranie, umbră care se tîra pe pămînt spre dînsul. In prima clipă în- lemni, dar descoperi imediat că erau două mițe care se fugăreau, își reveni cu greu din emoție, întîi a auzit niște pași, apoi a observat statura unui om. Umbra înaltă se apropia iute. Abia la mijlocul străzii a înțeles că-i o femeie. De ce nu mi s-a precizat asta ? se miră el contrariat. — Aveți un foc ? Mi s-au udat chibriturile și- Era exact ce trebuia, dar nesi- guranța stăruia în capul lui. — Am o brichetă, dar... e cam greoaie. — Vino după mine, auzi el apoi porunca și se supuse. Nu-i putea distinge chipul, dar, ciudat lucru, glasul ei i se părea foarte cunoscut. Numai o anu- mită fermitate, care lui i se im- punea, părea să o deosebească de ceea ce... Traversau probabil niș- te grădini părăginite, cu buruie- nile încîlcite, care le îngreunau înaintarea. ONU CAZAN SURPRIZA — Dă-mi-1 ! zise femeia, întor- cîndu-se spre dînsul. îi simți degetele apucîndu-1 de antebraț. își scoase cu gesturi automate șapca, descusu iute căp- tușala într-un colț știut și îi în- tinse plicul minuscul, ușor foș- nitor. Dar mîna nu-i apucă ime- diat hîrtia împăturită și băiatul se uită atent la fața omului de legătură. Obișnuindu-se cu în- tunericul, putea distinge bine... — Tu ?! auzi glasul ei mirat. Nu-i fu greu s-o recunoască. — Fira ! rosti, la rîndul lui, su- grumat de surpriză. Apoi, după o clipă, adăugă : Tu ești omul de legătură ?! — După cum vezi ! Numai că nu-nțeleg ce-i cu tine... cînd ai intrat în mișcare ? — De-o lună. N-am prea făcut însă mare lucru pîn-acum. Dar tu ? Tc știam la Mănăstireni. E- ram îngrijorat că te-ai îmbolnă- vit. — Am fost, într-adevăr, bolna- vă, dar mi-am revenit. Rîseră amîndoi, stingheriți de o atît de neașteptată întilnire și-și împreunară mîinile. Fata vîrî repede hîrtia-n sîn. Se priviră apoi lung și Mihai avu senzația că între ei a intervenit ceva nou, care le-a tulburat relațiile de prietenie. El o socotise pe Fira slabă, fără personalitate. Se sim- țea bine ca „bărbat", cînd încer- ca s-o încurajeze ; etalîndu-și superioaritatea experienței sale de viață. Acum se vedea pe funde din care răzbat la supra- față numai semne care se țes în- tr-o rețea fragilă și transparentă : „Cum stai tu / In inima păsării ? / Cînd zboară pasărea, Tu nu ești oare / Ghemuită de spaimă ? / Și cînd pasărea nu se mai aude / Și cînd pasărea nu se mai vede / Și cînd pasărea nu mai e, / Tu ce ești ?“ (Cînd pasărea nu mai e). Starea primară a iubirii este ui- mirea, după cum se vede și din citatul de mai înainte, și din a- ceastă stare glisează într-o idola- trie care nu are nimic din agresi- vitatea posesivă a zelatorilor pen- tru că nu cere nimic decît ceea ce poate primi : „Cînd nimeni nu te vede, știu, / Tu nu gândești la ni- mic. / Doar ochii tăi sînt mari / în liniștea casei" (Cînd nimeni nu I Virtuțile poetice ale șoaptei te vede). Uneori iubirea declină în puseuri miniaturale de superio- ritate ; iubita este prețuită pen- tru fragilitate sau, tot ca la Tudor Arghezi, pentru exisența în afara „otravei gîndirii", intr-un dulce semn edenic al conștiinței în sine : „Mai am o bucată de vreme. / Pînă atunci am să-ți cînt. Șezi / Și ascultă : / Adesea ești ca o frun- ză. / Adesea te uit" (Pînă atunci). Chiar și blestemul (de dragoste) este lipsit de agresivitate virilă, sensul către care conduce el nefi- ind o posibilă trădare a femeii, ci aneantizarea iubirii prin dis- pariția bărbatului : ...Să plîngi încet. Zăpada să cadă. / Atleții să treacă zburînd în defi- lare. I în carnea de sticlă / Să simți înfiorarea muzicală / A plecării mele. / ' Și să rămină doar printre perdele / Foșnirea zilei ca o amânare" (La urmă). Mereu șop- tită, poezia de dragoste a lui Vic- tor Rusu posedă o sinceritate deloc retorică și are transparența răco- o sine micșorat și i se parea că nu mai reprezintă nimic pentru fată. — Parcă ești alta ! spuse din- tr-o dată. — Nici tu nu mai ești același, spuse și dînsa, după care rîse. Am avut mereu impresia că te umfi-n pene și te-am lăsat în a- pele tale, pentru că vedeam că te simți bine așa. De data asta îi veni lui rândul să rîdă. Dar se întrerupse brusc. Fira dispăruse fulgerător din fața lui, de parcă nici n-ar fi fost. Auzise un cuvînt scurt, mai mult un șuierat, caro putea în- semna „Hai !“ sau „Fugi Sim- ți o izbitură după ceafă și o fla- cără uriașă îi izbucni sub pleoa- pe. Apoi nu mai știu nimic. * — Copăcel, puișorule ! auzi un glas ca de departe. în fața lui, cîteva chipuri di- fuze se străduiau să-și capete contururi certe. Dar totul plutea într-o ceață și se legăna, ca ima- ginile reflectate în oglinda unei ape. Cineva rîdea. — N-ai auzit întrebarea ? Cum te cheamă ? în clipa aceea îi răsună în me- morie șuieratul acela scurt care însemnase „Hai !“ sau „Fugi !“, își aminti de izbitura neașteptată și se-,dumeri complet. Toate în- doielile i se risipiră și chipurile bărbaților îi apărură cu toată claritatea. își frecă fața cu pal- mele, privi în jur, se cercetă pe sine și nu se mai miră de nimic, — Sînt Mihai Lăcătușu, spuse simplu, încheindu-și un năsturaș la gulerul cămășii. Am și bule- tin, pot să vi-1... — Lasă buletinul ! Spune care ți-e numele adevărat ? — Nu-nțeleg ! Se poate ca un om să aibă două nume, unul nea- devărat și altul... Pumnul primit în plex îl făcu să icnească și-l apucă un sughiț spasmodic. — Ce făceai singur în grădi- nă ? Pe cine așteptai la ora a- ceasta înaintată din noapte ? Auzise bine, omul pronunțase cuvîntul „singur". Așadar, pe ea n-au văzut-o, e liberă ! Iar plicu- lețul din căptușeala șepcii a a- juns unde trebuia. Din clipa a- ceea cu el s-a petrecut un feno- men curios : n-a mai auzit nici unul din cuvintele ce i se adre- sau. Le studia oamenilor trăsă- turile, le vedea mișcarea buzelor, pupilele injectate de ură. Peste aceste chipuri grotești se supra- roasă a apei abia ieșite din stîncă. Aceleași virtuți le au și poemele care ies din sfera dragostei, păs- trînd însă iubirea ca atitudine e- sențială față de lume. Pledoaria pentru pace se traduce în evoca- rea unui peisaj rustic cu rezonan- țe din Teocrit. (Cum să vorbim despre pace). Patria senina traver- sată de un fior blagian este o gră- dină pătrunsă de o limpede stare de grație. Chiar și neliniștea în fața morții (încă nematurizată), sau sentimentul golului existen- țial se surdinizează pînă cristali- zează în stări muzicale (în loc să nc privim în tăcere. In acea di- mineață, Din tot ce cunosc). Cel mai realizat poem al volu- mului, și care pare a anunța des- chiderea și potențialul liric al vi- itoarei producții a poetului, este Umbra lui Icar. Se simte aici in- fluența benefică a lui Odysseas Elytis, în sensul capacității de a conferi arhitectură clasică unor stări de suflet și unor reflecții e- vanescente, posedînd limpezime în- șelătoare, dar nu și rugozitățile masculin-caline ale marelui grec. Ultima secțiune a volumului — Cîntec de despărțire — este, de fapt, o invitație discretă la viitoa- re întîlniri cu poezia. Se pot dis- cerne aici (pe alocuri și în cele- lalte două părți ale volumului) li- nia pe care va evolua poetul și, îndeosebi, cîteva din posibilele te- me și motive în care va ancora. Bunăoară, un patetic apel pentru menținerea stării de puritate pro- mite o posibilă dramă a inerentei maculări a eu-lui liric, după cum Te-aș iubi este, sperăm, promisiu- nea unor probabile seisme în stra- turile, deocamdată aparent atît de calme, ale trăirilor erotice. O per- sonală definire simbolic-oximoro- nică a poeziei ca și furtunile anun- țate (emfatic !) în ultimul poem al cărții ne permit, de asemenea, să mizăm pe acest debut pe care-1 consdierăm cel mai propițător din- tre cele pe care le-a girat, in poe- zie, anul acesta, Editura Junimea. Mihail IORDACHE Murele premiu „Nicolae Labiș" io» MANQLt (Suceava) Elegie despre pasărea albă zburînd din aripa poetului Din inima soldatului a crescut un fir de iarbă iar eu am scris un poem despre firul de iarbă crescut din inima soldatului Din piatra riului s-a născut o umbră iar eu, poetul acestei democrații am scris un poem despre umbra fulgerată a pietrei Din trupul iubitei, neașteptat s-a înălțat un templu iar eu am scris un poem despre ruina templului crescut peste trupul iubitei ca o ființă Din inima poetului a zburat o pasăre albă iar eu, neașteptatul, am scris un poem despre pasărea albă desculț, desculț, desculț, în iarbă. Columna patriei punea încet dar ferm, din ce în ce mai clar conturată, fața senină a Firei, cu ochii ei mari, albaștri, ca de copil. Iar cînd o izbitură neașteptată îi întunecă privirea, Mihai întinse amîndouă mîinile spre prietena Iui, care nu se clintise, ci doar clipise scurt, în momentul în care... • — Stai liniști, nu te mai fră- minta, n-ai voie... Era o zi învăpăiată și totul în jur era scăldat într-o baie de lu- mină. Se afla într-un pat îngust, intr-o cămăruță strimtă și ea și foarte modest mobilată, cu o fe- reastră larg deschisă, încadrată de faldurile unei perdele vapo- roase, ce se infoia la adierile moi ale zefirului. Erau doar ei doi. — Unde sîntem ? întrebă el neîncrezător. — Acasă la mine. Te simți mai bine ? îmbrăcată într-un capot viși- niu, Fira avea aerul unei adevă- rate gospodine și el o privi uluit, fiindcă nu și-o imaginase nici- odată în această postură. Ușa scîrțîi și în cadrul ei apăru si- lueta înaltă a unui bărbat, cu sprîncenele groase, care-i zîmbi reținut. — E tatăl meu, nu tc neliniș- ti, spuse fata. Atmosfera aceasta casnică îl intimidă de-a binelea. Nu izbuti să scoată nici un cuvînt. Privi lung la omul care se apropie de patul lui parcă măsurînd supra- fața odăii și cînd acesta îi întin- se brațul cu palma aspră, desluși pe obrazul părintelui Firei o cicatrice foarte pronunțată. — Ai fost tare, tinere ! vorbi bărbatul și Mihai recunoscu gla- sul celui ce-i transmisese parola și-i înmînase plicul. Nici nu-ți dai seama ce servicii ai adus, în felul acesta, partidului... — Vreau... vreau..., se bîlbîi de cîteva ori, sugrumat de lacri- mile care i se adunau în gîtlej, după care, nereușind să încheie fraza, întoarse neputincios fața-n- tr-o parte. — Ce vrei să spui ? îl incurajă omul, așezîndu-se ușor pe pat a- lături de dînsul. — Aș vrea să... să... să-i spu- neți și tatii ce mi-ați spus mie acum. Ca să nu mă certe c-am lipsit atît fără știrea lui de-acasă. — Tatăl tău știe tot, zise „nea Toader" zîmbind și încheindu-i năsturașul de la gulerul cămășii. Doar el te-a recomandat în or- ganizația U.T.C. — Cum și tata este... ? — Nu știai ? O pală de vînt izbi fereastra și un ochi de geam se sparse cu zgomot, provocînd în cameră o adevărată explozie de seîntei. Dar nimeni nu luă în seamă în- tâmplarea. De la infinit la adevăr, de Ia prunc și pină la țărină, de la poartă pină lingă cer graiul nostru dulce se ingină. Patria din graiul nostru sfint calm se primenește în lumină și-nveșmintă-n lacrimă de-argint arcuirea noastră carpatină. Tainic limpezindu-se sub cer ochiul nostru lacrima despică, Voroneț de dor și de mister la fîntîni de suflet se ridică. * * * Aurindu-și frunzele preablind ca-ntr-o necuprinsă catedrală toamna libertății din cuvînt peste obcini lunecă domoalâ. Sărbătoarea naște-un anotimp, cugetul și fapta dau în floare. Omul tinăr urcă demn prin timp, ochiu-i se preschimbă în izvoare. Brațele-nfrățite-n arc de dor mingîie semințele și lemnul, pașii înflorind spre viitor la hotar de ev își lasă semnul. Clipa dalbă a florilor de măr în această trecere fierbinte, visul se transformă-n adevăr, adevărul bîntuie-n cuvinte. Luminind prin sînge și prin gind, versul toamnei cu miros de faguri curge cu ninsoare de colind primenind aceste vechi meleaguri. * împlinind legende și dorinți sieși și stăpînul și profetul, fericit pămînt dintru părinți, încă multpreafericit poetul ! Prin columna Patriei vibrînd înflorind ca ramul pe tulpină, ești acum mai mîndră ca oricînd, dulce și frumoasă Bucovină ! Slavă libertății din cuvînt, toamnei rotunjjndu-și rodul — slavă ! I.asă-mă cu fagii să te cînt, strînge-mă Ia sinul tău, Suceavă ! * * * Din părinți întruna izvorînd neclintită, liberă credință înflorește patria din gind în aceeași unică ființă. Patrie de suflet și de dor, cinge-ți fruntea 'naltă cu izvoare și-nveșmîntă-n cînt de tricolor fiul tău viteaz și bun și mare ! Omul care dîrz și neînfricat sub seninul cerului de-amiază întru slava graiului curat la lumina Patriei veghează ! ______ ______________ ____ lonCOZMEI II - Pagini bucovinene PERMANENTE La Începutul anului 1943 — e- ram elev la Suceava — citeam în presă că Tudor Arghezi ține o con- ferință la București, la Ateneu, des- pre Eminescu. Conferința stîrnise vîlvă. Cel mai mare poet român du- pă Eminescu vorbea despre Lucea- fărul poeziei românești. Succesul conferinței a fost atît de mare, incit la cererea publicului, ea a trebuit, peste o săptămînă să fie repetată. In vară, conferința a apărut, sub forma unei cărticele de 60 de pagini. Am cumpărat-o, am citit-o și-am re- citit-o... „Eminescu e sfîntul prea curat al ghiersului românesc", spu- nea conferențiarul. „Eminescu a fost ceea ce se cheamă un caracter, într-altfel, nici nu se putea să fie ce a fost și ce este... Eminescu e, se poate spune, primul scriitor de pro- fesie român... Eminescu iubea stră- dania de ajungere la formă, dar o dată atinsă, din punctul visat o frac- țiune, cred că era, ca și în dragoste, decepționat..." Cuvinte profunde și, spuse de Arghezi, răscolitoare pen- tru liceanul de atunci care le citea. După aproape două decenii, asis- tam la sărbătorirea poetului octoge- nar, în aceeași sală, a Ateneului Ro- mân. Vorbeau Călinescu, Vianu, Ef- timiu, Philippide, Bogza... Poetul se afla în față, înconjurat de familie, in prima lojă din stingă sălii. „Da- că ar trăi Eminescu", își încheia vor- birea Geo Bogza, „și, ca să-i pot să- ruta mina, ar trebui să mă duc pî- nă la capătul lumii, n-aș ezita nici o clipă s-o fac. Acum, cînd un alt Eminescu se află chiar intre noi, vă rog să-mi îngăduiți să mă înclin, în același fel, in fața geniului său..." Și, cu statura sa înaltă, Bogza s-a îndreptat, în ovațiile sălii, spre loja lui Arghezi, în fața căruia s-a plecat, voind să-i sărute mina, ceea ce maestru n-a îngăduit. ★ întîlnire la Facultatea de Filolo- gie din București. Amfiteatrul Odo- bescu neîncăpător pentru studenții și profesorii veniți în mare număr să-i vadă pe poet. S-au pus multe întrebări, la care Arghezi a răspuns. au fost discuții și, la plecare, poetul a trebuit să treacă, pînă la decanat, situat în altă aripă a clădirii, printr- un lung coridor viu de tineri entu- ziaști care-1 aplaudau. In cabinetul decanului, poetul era vădit emoțio- nat. Pe coridor, se mai auzea frea- mătul studenților care nu se-ndurau să plece, așteptîndu-1 pe maestru. Decanul facultății i-a oferit poe- tului fotoliul său, din spatele biro- ului. Arghezi a refuzat, spunînd, cu ironia-i subțire, că... nu-i pentru el. ★ Un an mai tîrziu, în 1964, mă aflam la Sorbona, cînd am aflat că Arghezi vine la Paris, cu prilejul a- pariției, la Editura Seghers, a unei culegeri, în franceză, din poeziile sa- TUDOR ARGHEZI le. Invitat la o întîlnire cu studenții secției de română ai universității pa- risiene, poetul a acceptat cu plăce- re. în ziua hotărîtă. a venit înso- țit de Mițura. Sala Institutului Ro- mân al Sorbonei era plină. între studenții care frecventau cursurile de română se aflau și unii mai în vîrstă : un fermier din Bretagne, de pildă, de 38 de ani, o doamnă din Paris, traducătoare, de 52 de ani... însoțindu-1 spre sala unde urma să aibă loc întîlnirea, l-am prevenit pe Arghezi : — Maestre, în sală o să vedeți și oameni mai în vîrstă. Să știți că și ei sînt studenți. — Dar ce, m-a întrebat, privin- du-mă cu ochii săi jucăuși, au ră- mas repetenți ? — Nu, maestre, i-am spus, sînt oa- meni interesați de limba și de cul- tura română. La intrarea în sală, studenții s-au ridicat în picioare, aplaudînd minu- te în șr. Profesorul Guillermou l-a prezentat elogios ca pe unul din ma- rii poeți europeni, apoi studenții au comentat pe text poezii de Arghezi. Au urmat întrebări puse poetului și răspunsurile acestuia. Una din în- trebări se referea la poezia Duhov- nicească. — E o poezie revoluționară, a ținut să precizeze poetul. La sfîrșit, Mițura a recitat poezia ce-i fusese dedicată de tatăl ei, Cîn- tec de adormit Mițura cînd era mică. După care Arghezi a oferit autogra- fe, pe volumul apărut la Seghers și pe o fotografie înfățișîndu-l pe poet între pomii înfloriți de la Mărțișor, într-o tabletă trimisă de la Paris și publicată atunci în Gazeta litera- ră, el a evocat acest moment sorbo- nard. * Recepție la ambasada noastră din Paris, în cinstea poetului. Lume multă : diplomați, scriitori și ziariști, oameni de cultură. Cineva îi pre- zintă lui Arghezi un bărbat tînăr, brunet: — Atașatul militar al ambasadei române... — Cum, dumneata ești militar ? îl întrebă poetul. — Da, maestre, sînt colonel. — Și de ce nu ești în uniformă ? Uite, fă-mi, te rog, o plăcere. Im- bracă-ți uniforma de colonel și vino asa la recepție. Vreau să văd un o- fițer român la Paris. Ofițerul a plecat și, cum locuia a- proape, s-a întors îndată, în unifor- mă militară de gală. Poetul l-a pri- vit emoționat și l-a îmbrățișat în- delung. * Trei ani mai tîrziu, pe la mijlocul lui iulie, Arghezi se stingea la Bucu- rești. Cu puțin înainte, îi murise soția, Paraschiva și, sub impresia marei dureri încercate atunci, poetul a scris o emoționantă baladă des- pre Paraschiva din Buneștii Bu- covinei. Dim PACURARIU „Aceeași melodie, fierbinte și deplină" E toamnă iarăși și sîntem iarăși ia Mălini „Ca în preajma unei mari iubiri", într-una din casele mari ale sufletului nostru. Sub roiurile de frunzare ce se cern necurmat ca o metaforă a mereu tînărului Poet se instaurează pentru o clipă eternă capitala poeziei tinere din România. Și nu atît laurii simbolici merită a fi amintiți — deși, într-o ordine ve- getală a lucrurilor, s-ar cuveni să vorbim despre cununi de cetină Și brîndușe de toamnă — cît întîlnirea intru spirit a generațiilor literare, care se pot revendica cu aceeași în- dreptățire de la spiritul „luptei cu inerția" — întîlnire care face din a- cest loc al extremului nord moldav un topos privilegiat al poeziei. Ce- ea ce se petrece toamnă de toam- nă la Mălini, la Suceava și în alte locuri ale acestui pămînt binecuvîn- tat, este mai mult decît o întîmpla- re culturală ; este un fenomen be- nefic, avîndu-și adică o fermă legi- tate și legimitate. Este legitatea con- tinuității, a succesiunii firești a ge- nerațiilor care se traduce prin co- 230 de autori, din 31 de județe și municipiul București, peste 1 000 de poezii — cifre care traduc bilanțul participării tinerilor poeți la cea de-a XVI-a ediție a Concursului național de poezie „Nicolae Labiș", Suceava, 1984. Un juriu exigent, din care au făcut parte Anghel Dum- brăveanu (președinte), Sergiu Adam, Andi Andrieș, Ion Beldeanu, Cră- ciun Bejan, George Damian, Ion Gheorghe, Ion Horea, Mihail lordache, Marcel Mureșeanu, Ion Paranici, Nicolae Prelipceanu, Constantin Pri- cop, Laurențiu Ulîci, a acordat următoarele premii : Marele premiu „Nicolae Labiș" : Ion Manole din Suceava ; Premiul Uniunii Scriitori- lor : Nistor Tănăsescu (Florica — Buzău) ; Premiul revistei „România literară" : Liliana Petruș (Orăștie — Hunedoara); Premiul revistei „Lu- ceafărul" : Mihai Gălățanu (Galați); Premiul revistei „Contemporanul": luliana Paloda (București) ; Premiul revistei „Convorbiri literare" : Lu- minița Potîrniche (Galați) ; Premiul revistei „Cronica" : Liliana Ciornei (Cîmpulung Moldovenesc); Premiul Editurii „Junimea" : Radu Florescu (Borca — Neamț) ; Premiul revistei „Ateneu" : Dan Bodnar (Suceava) ; Premiul revistei „Tribuna" : loan Băducu (București); Premiul revistei „Familia" : Virgiliu Vera (Hunedoara) ; Premiul revistei „Orizont" : Ion Botezatu (Oituz — Bacău) ; Premiul ziarului „Zorii noi" : Mariela Ro- taru (București) ; Premiul Centrului de Librării Suceava : Georgeta Pă- trașcu (Brăila) ; Premiul Comitetului Județean Suceava al Uniunii Tine- retului Comunist : Sorin Davițoiu (Cîmpulung Muscel); Premiul Comite- tului Județean Suceava de Luptă pentru Pace : Camelia Corlățeanu (Su- ceava). Calendarul manifestărilor prilejuite de încheierea concursului a în- scris, alături de festivitatea de premiere, care s-a desfășurat la Mălini, în fața Casei memoriale „Nicolae Labiș", șezători literare la : Liceul Pe- dagogic „Emil Bodnăraș", Liceul Economic și de Drept Administrativ, Liceul Nr. 2 din Suceava, căminele culturale Băișești—Cornu Luncii și Sadova, unde au participat, alături de membrii juriului, poeții: Clement Antonovici, George Bodea, Denisa Comănescu, Ion Cozmei, Viorel Dârja, Gh. Lupu, Victor Rusu, Horațiu Stamatîn, Elena Ștefoi și Mircea Tines- cu. (V. R.). nectarea la marile ritmuri ale evu- lui contemporan. „Acest timbru de limpezi cristale", care înseamnă convergența tinere- lor voci ale liricii românești sub umbra protectoare a castanilor și merilor de la Mălini, este și o me- taforă a emulației creatoare. Pre- zidează, la aceasta prestigioase voci lirice și critice ale literaturii con- temporane, prezența unor nume de relief ale culturii noastre în juriul concursului Labiș, ceea ce înseam- nă un plus de greutate al acoladei care poartă în filigran silueta em- blematică a „puiului de cerb". Ar fi excesiv să credem că destinul poeziei românești se împlinește nu- mai sub semnul toamnei de la Mă- lini, dar sîntem convinși că acest destin se poate realiza asociindu-și-o și protejînd-o. Mai mult, sau altfel spus, asumîndu-și semnul îndrăzneț al unei poezii pe măsura acestui timp : „sobră-armonie pururea vie / Nezdruncinată putere-n tărie". ! Viorel DARJA Pămîntul a fost sculptat cu foarte mulți ani în urmă : pentru că artistul a murit prea devreme ne-a lăsat doar în manuscris : universul. Pămîntul este cea mai mică parte a întregului. Pămîntul are un pămînt al său pe dinăuntru și pe dinafară. Pămîntul pămîntului are și el părinți care sînt pămînt. Pămîntul este format din mai multe pămînturi : pămîntul vetrei pămîntul focului pămîntul cenușii ; iar în toate : pămîntul dragostei pămîntul de dragoste pămîntul din dragoste. Pămîntul este o rădăcină cu foarte miiIte rădăcini ce se prind cu un capăt de Univers și cu altul de casa părintească, în lume există numai rădăcini nimeni nu este frunză nici frunza nu este frunză, nimeni nu este fruct nici mărul nu este fruct, și celelalte toate sînt rădăcini și oamenii. Pămîntul a fost sculptat cu foarte mulți ani în urmă ; de-atunci a urmat să fie pictat, scris, cîntat neterminal... La Bucovina Și artistul moare mereu devreme nu de-atunci dintotdeauna moare prea devreme astfel că noi trebuie să continuăm să durăm ... Elena CÎMPAN Se cerne, tomnatec, lumina Ca-n veacuri de mult, de-nceput, Aici unde scriu Bucovina ... Și fluiere vechi se aud Departe-aproape-s și cerbii, Ciudatele nunți iar pornind. Pălește și sulița ierbii, Povești prin păduri presimțind Ca peste, de umbre, chemare. Sub soare tîrziu mă aplec ... Mi-e inima în sărbătoare. La masă cu vinuri petrec. Aici sînt acasă, știu bine, Poemele curg mai ușor, Mi-e sufletul între lumine ... Cînd spun Bucovina, spun dor ! Arcadie ARBORE Deplina împlinire Dulcele rod al cîmpiei se-arată necuprins la temelia universului unde, cu nemurire, patria vrea să ne inunde. Poetul ne locuiește, din toate descins ! El este fiul patriei, mirele îndeplinind lucrare grea cînd clipa se toarnă-n veșnicie. Flacăra laptelui plutește în prunci și în glie se-aud corăbii zburătoare oprind. Pentru numele tău nu cunoaște popas, in el exiști definitiv încoronată regină. Dulcele rod al cîmpiei se face lumină, timp de slavă că izvorul coboară în ceas deslușind tuturor împlinire deplină. George GAVRILEANU Patria Pe-un picior de plai flutură steag de purpură ; pe-o gură de rai, timp egal ca o rodie-aburindă ; val de val ce liniște înaltă mă sărută blînd, ca un fluture florile de cîmp și iarăși cîntecul ei undă de undă ierbii, cîmpiei; limpede îmi este gîndul și se poate, iată, visa cu ușile deschise și ferestrele toate ; ca o floare-n fața lumii cu petalele roșii casa aceasta — patria — cu moșii-strămoșii. Vasile GRAMATICU Cîntec Pasăre albă, rotitoare, ca obcinile Bucovinei Izvorul îți cunoaște setea întrebărilor, Cîntecul serii te poartă prin vii Cu arome, livadă de aștri Acoperă cărările acestei patrii, Stejarii cu dragoste învelesc pămîntul Să nu i se audă fremătarea, Chemarea lui e obsesie. Mă pierd adine în graiul tău, pasăre albă. Viorica PETROVICI Amintiri despre tară Se-ntimplă uneori să întîlnesc pădurea ca o pasăre albastră cu aripi de răcoare, se-ntîmplă uneori să prind în palme fluturii de aur ai griului și ai veșniciei, uneori se-ntîmplă să ard la hotare de răscruce de-atîtea ori se-ntîmplă țara s-o întimpin la poarta prin care intră cocorii. Vlad POGOREVIC’ Drum Ne vom întoarce sub povara zăpezilor înalte să sărutăm țărina cărării celei dinții dimineți. Albă (lumină răspîndi-vor stelele peste numele nostru și teii de-atîta soare băut părintește se vor apleca asupra ihimilor, deasupra-ne se va-nălța cîntecul peste pădurea memoriei. Ne vom întoarce, prin timp, cu toții ne vom întoarce ... Nicolae CARUNTU Destin Dă-mi și mama-mi dădea auzul — Dă-mi și mama-mi dădea cuvîntul. Dă-mi și muzica mișcă planetele. Amurgul zeilor, nașterea creierului. Firul ierbii străbate tîmplele. Florile-mi întărită sîngele Liniștea lutului care voi fi. Asemeni luminii bate inima Pe cuvîntul încă umed. De ziua mea se-ntorc oierii Și parcă-mi intră munții-n casă Trudim în zodia tăcerii. Unde gindirea-i mai mănoasă. Gutuia coaptă urcă miere Dulci luminări respiră plopii Cuvintele-s o adiere Care-mblînZe.ște văi cu dropii. Fără sfîrșit s-a strîns în poame Lumina. Sufletul e viu De-aceasta toamna-mi este foame, Născut din rodul ei mă știu. De sămînța cîntătoare Se umple carnea mea vie. Ființa de taină adie. Creierul își începe lucrarea. Inima tînără — cal nărăvaș Nechezul tău de sub pămînt Dezgroapă izvoarele Năvălind fără milă. Un echilibru nesfîrșit foșnește. Octombrie-mi ia pulsul. In sinii calzi vuiește laptele Veșniciei materne, mi mut auzul de pe-o stea pe alta Multiplicat nemuritor rodirii. Pune-un strop de vin pe rană Ochi în ochi lumina arde Raza izvorînd din cană Duce vinul mai departe. Șade vremea unsă-n miere, Iar eu spun ce se cuvine : Maică țărnă, dă-mi putere Să mă culc senin în tine. Gheorghe LUPU III - Pagini bucovinene — Vasile Andrii, mai întîi o întrebare „de latitudine" : Cum se simte un „nor- dic" în Capitală ? — Capitala este locul unde provinciile nil încetează niciodată. Eu știu că nici Bucovina nu încetează în București. Poate de aceea eu n-am strigat niciodată : „de ce m-ați dus de-acasă I" Iată o si- tuație : cind am fost în Siracuza, mă simțeam acolo în largul meu, de parcă eram în Rădăuți... Reiese de aici că Ră- dâuțiul rămîne un etalon lăuntric ; dar mai reiese că „nordicul de mine" este foarte adaptabil geografic. Oricum, Bu- covina îmi este o referință heraldică. în cîteva proze ale mele se vede asta. — De la lutlanda posibilă cu care de- butai în 1970, după care au urmat două volume de povestiri și două romane, proza ta a cunoscut o evoluție. Acum, în volu- mul O zi spre sfîrșitul secolului, se ob- servă o reevaluare a mijloacelor de ex- primare... — O reevaluare a mijloacelor de ex- primare încercam încă de la prima mea carte. Unele proze din volumele mele anterioare au aceeași dinamică internă ca și cele pe care le scriu azi. Vezi, spre exemplu, Colindul dificil, un text din 1967 ; sau H de la hîrtie, scris în 1971 și publicat doi ani mai tîrziu. Desigur, proza mea a cîștigat, progresiv, în ex- pansiune și trăire. în recentul volum mi se pare că am găsit tonul și forma care mă exprimă cel mai bine. — Marele cîștig al ultimului tău vo- lum constă, cred, în libertatea pe care o lași cititorului de a reclădi, de a re-face edificiul-cadrul propus de tine. — Da, în proza aceasta se desființează scena. Ca atare, textul încetează să fie „înscenare". Sau altfel zis : scena tinde să fie lărgită pînă la scara lumii. -— Cele 14 proze, rod al acumulărilor livrești și al împletirii acestor acumu- lări cu știința scriiturii, devin, în ma- joritate, „careuri enigmatice" care, o dată cu dezlegarea lor, produc cititorului avi- zat satisfacții dintre cele mai mari. — Voi spune că aceste 14 proze din O zi spre sfîrșitul secolului nu sînt deloc rod al acumulărilor livrești. Ele sînt CADRAN UN POET AL SATULUI E desigur o bucurie a sufletului să-l citești pe Ion Burnar scriind des- pre sat. Și nu pentru că n-ar exista suficientă poezie despre viața la țară, ci pentru că multe asemenea versuri nu exprimă altceva, vorba lui Marin Sorescu (Vatra nr. 9 a.c.), decît „do- rința (autorului, evident n.n.) de-a epata", dorință care de cele mai mul- te ori „trece înaintea ambiției de-a spune realmente ceva". Golită de emo- ție, mimînd sau vulgarizînd faptul de viață, o astfel de poezie (practicată cu sîrg de unii condeieri tineri) nu-și poate găsi drum spre inima cititoru- lui. In cel mai bun caz, poate amu- za. Cunoașterea „după ureche" a rea- lității n-a făcut niciodată casă bună cu literatura. Ion Burnar suferă do o mare sinceritate (condiție esențială. marcate vizibil de o revoltă anti-livrescă ; ele sînt rod al unei re-ascultări genuine a înțelepciunii trupului. Am făcut o asemenea scuturare de livresc și cînd scriam Mirele. Dar cu recentul volum, am dus încercarea și mai departe, spre non-artificiu, spre firesc. Careuri enig- mistice, ai zis ? O singură proză, în a- cest volum, ar fi mai dificilă, mai „her- metică". Este vorba de Explozie de genă. „...în proza aceasta se desființează scena’" Interviu cu prozatorul VASILE ANDRU Dar și acest text e accesibil, mai ales citit fără crispare și fără obsesia simbo- listicii, adică rămînînd la perceperea sen- sului propriu. Despre Explozie de genă, un critic a scris că este o proză ratată. Iar Mircea Horia Simionescu mi-a zis că aceasta e una din prozele cele mai reușite din sumarul cărții. Aștept o ă treia opinie, dacă se va putea, de la citi- torul anului 2001. Cît despre restul tex- telor, nu cred că pun dificultăți de re- ceptare: Nimic enigmistic : e doar o în- cercare de a cuprinde timpul nostru prin cîteva „eșantioane" de secol 20. — Ce crezi despre „Pagini bucovinene"? dealtfel; a actului creator). El vede satul cu ochiul proaspăt al celui care-i străbate zilnic ulițele și-i percepe rit- murile din interior, direct și fără me- najamente. Aceasta îi și permite, să declare : „Stimați poeți și critici lite- rari / eu Ion burnar din dragomirești / cronicar al satului crescut / cu spinoza și cu sfaturile tatălui meu vă spun că la noi tractorul ară pe tarla / și pîinea-i mai albă într-adevăr că nu se moare de fericire totuși / inima noastră crește sau scade / doar în funcție de grîu de prunci și de pace". Caracteristica esențială a versuri- lor lui Ion Burnar rămîne franchețea zicerii. Poetul ridică vălul falselor nostalgii și reverii edulcorate spre a ne descoperi o lume autentică, pal- pabilă și, tocami de-aceea, impresio- Coordonatele devenirii noastre (urmare din pag. I) mortale „Nicolae Labiș'*, la Mălini, și „Eusebiu Camilar", la Udești și o expoziție permanentă de etnografie Ia Vatra Dornei. Scrii- torii care activează în această zonă a țării beneficiază de un Ce- naclu al Uniunii Scritorilor și de o publicație lunară „Pagini buco- vinene", iar artiștii plastici de un cenaclu, o galerie de artă și de 7 ateliere de creație. Dealtfel. Festivalul național „Cintarea Româ- niei" oferă tuturor artiștilor profesioniști și amatori, tuturor celor pasionați de artă, cadrul generos de afirmare a talentului și mă- iestriei lor creatoare, de propulsare a valorilor tradiționale și ac- tuale ale culturii și artei sucevene. O nouă etapă de mari transformări revoluționare pe multiple planuri se deschide odată cu cel de al XHI-lea1 Congres al parti- dului. Hotărîrile și orientările care vor fi adoptate se vor consti- tui într-un amplu program de muncă al întregului popor pentru consolidarea cuceririlor și crearea condițiilor necesare tre- cerii, în perioada următoare, la realizarea fazei superioare a societății socialiste, la construirea comunismului în Româ- nia. Succesele de pînă acum constituie temeiul încrederii ferme că făuritorii de bunuri materiale și spirituale de pe aceste frumoase ținuturi românești, toți sucevenii își vor consacra și în continuare devotamentul, priceperea și elanul lor materializării istoricelor documente, îndeplinirii grandioaselor obiective de ri- dicare a patriei scumpe pe noi culmi de civilizație și progres. ziua 1300 (urmare din pag. I) cere", „Stafia de concasare", „Depozitul ele cărbune", „Cen- trala termică de pornire", „Stația electrică", „Stația de tra- tare chimică a apei"... Unele cu înfățișări definitive, altele in alcătuiri cărora fiecare zi le împlinește trupul. Toate în- tr-un spațiu în care hărnicesc gîndirea și forța. In care lu- crează priceperea. Pentru ca proiectele să devină amintire. Stare de nostalgie Da. o astfel de stare, fiindcă profesioniștii șantierelor trăiesc nostalgia despărțirii de proiecte, de locul unde au construit. Unde și-au lăsat, „puse în operă", dimi- nețile și înserările, zilele lor nici una la fel cu alta. Și con- vingerile, și inteligența lor. Inginerul State nu va fi, cred, încercat de o asemenea nostalgie. Intrucît nu e constructor. Deși, ca reprezentant al beneficiarului, gîndește și se zbate împreună cu cei care — asemeni unor arhitecți — pregă- tesc, metodic și artizanal, „ființa" cazanului nr. 1. — Lucrez aici de cînd terenul nu era al nostru. E o ex- । periență unică pentru mine. In facultate, pe care am absol- — Scriitorii suceveni fac un grup cu o fizionomie proprie, iar „Pagini bucovi- nene", o dovedesc din plin. Mă întreb despre posibilitatea ca ele să apară detașat de „Convorbiri". Am citit în aceste „Pagini" poezie bună semnată de Marcel Mureșea- nu, George Damian, Constantin Ștefuriuc (poet cu existență discretă), Cornelia Ma- na Savu, Ion Beldeanu, Mircea Tinescu, Viorel Dârja, Victor Rusu, George Bodea, Horațiu Stamatin. Cronica Itierară este la înălțime prin Mihail lordache,- un cri- tic care și-a arătat iscusința încă de a- cum 15 ani, cînd scria despre proza lui Ivasiuc. Remarc și critica lui Octavian Nestor ; și a lui Dumitru Brădățan, spi- rit sprinten, și deschis la inovație. Citesc proză de Ion Filipciuc, autor al cărui volum Vămile cireșului se înscrie printre reușitele promoției ’80. Mai pot cita pro- zatori suceveni interesanți : Onu Cazan, Constantin Badersca, Didina Hrenciuc. La fel, Constantin Blănaru care se ne- voiește să arate, de cîțiva ani, că este cel mai grozav inspector din sud-estul Europei ; dar eu știu că el este un pro- zator care îngroapă în el cealaltă jumă- tate, tenebroasă, a romanului său La lu- mina zilei. — Cum apreciezi faptul că unii dintre scriitorii bucovineni aflați acum în Bucu- rești ori în alte centre ale țării (te-am numit aici și pe tine), păstrează o tăcere ciudată, deși au fost adeseori solicitați. Chiar nu-ți este dor de Bucovina ? — Eu zic că scriitorul bucovinean se bucură cînd este solicitat. Iar dacă nu se bucură, și dacă păstrează tăcere, a- tunci cu siguranță că el (absentul) este în pierdere, nu Suceava. Căci Suceava nu este niciodată în pierdere. E unul din locurile care nu pot pierde. In ciuda a toate. In ciuda a multe. Ce să-ți mai zic ? Am în buzunar o foaie C.F.R. cla- sa I, luată de la Uniune, am vizat-o pen- tru rapidul 55, cu destinația Vicșani — Mușenița. Știi unde este Vicșani. O gară reper. Voi face o întrerupere la Sucea- va. Așadar, pe săptămîna viitoare. Convorbire realizată de George DAMIAN nantă prin simplitatea ei necăutată. Plăcerea de a polemiza nu-i lipsește și-i dreptul său s-o facă, atît timp cit implicarea și talentul îi conferă cre- ditul necesar : „Ce să vă fac domnilor istorici / dacă satul vă-ncurcă toate socotelile / și ml moare după cum ați prezis". Pentru că maramureșanul Ion Burnar vine „de prin lume cu o carte sub braț" și cu bucuria năvalnică do a spune ceva. Și o spune frumos și convingător. Iată de ce credem că apariția volumului său do versuri „Viața la țară fără Tănase Scatiu" (din care Suplimentul literar-artistic al Scînteii tinertului publică un con- sistent grupaj, care a făcut și obiectul prezentelor consemnări) va stîrni fără îndoială interes. loanid DELEANU felurimi LOGOSFERA „Prima carte pe care se cuvine s-o publice trebuie să fie cea de-a doua pe care o scrie" Guillen). „Marx îl știa pe de rost pe Shakespeare". un poet (Nicolas (Ernesto Săbato). „Am murit pentru frumos". (Emily Dickinson). Elvire Murail, 25 de ani, cîștigînd premiul primului roman : „Vreau să fiu celebră și atrăgătoare ca să distrug mai bine". Literatul ? .....acel tip care căzînd de pe acoperiș observă o greșeală de ortografie pe o firmă". (Nabo- kov) Valoarea marilor scrieri literare „stă nu în aceea că ne distrează sau ne distrag de la griji și nici în aceea că ne lărgesc cunoștințele despre oameni și locuri, ci în faptul că ne ajută să știm ce credem, întări ndu-ne însușirile cele mai nobile pe care Ie avem și făcîndu-ne să fim nemulțumiți de eșecurile și limitele noastre". (John Gardner). „Sînt cărți care ocupă in viața noastră același loc cu părinții, cu cei dragi și experiențele mari". (R. E- inerson) l Dumitru BRADAȚAN vit-o acum patru ani, nu m-am pregătit pentru viața de șan- tier... — Înțeleg că v-a fost și greu... — Esențial este că am depășit asemenea momente. — Nimic însă din ceea ce a rămas de făcut nu-i ușor. Golul acela trebuie să devină cazanul nr. 1, care, deocam- dată, pe o platformă de preasamblare, fragmentat, cunoaș- te încă, temperaturile sudurii, controlul razelor gamma. — De luna aceasta începem să-i montăm pereții me brană. Și golul din imensa construcție metalică va depăși gra- nițele visului, ale aspirației. La capătul a 1 300 de zile de în- dîrjită bătălie cu anotimpurile, cu capriciile lor, cu lipsa de experiență, prima capacitate de producție se va afla în „dialog" cu cetățile industriale ale Sucevei. Mai aproape de ceea ce va fi una din cele două esta- cade din preajma viitoarelor cazane (benzile rulante din ele vor transporta, zilnic, cărbunele din 8 trenuri a 50 de va- goane fiecare) pare o sugestie. Urcă în aer, solemn, asemă- nător unor trepte pe care o flacără olimpică se înalță în nu- mele simbolului. In numele energiei tinere. CONSEMNĂRI —------- î • Consfătuire internațională In cei trei ani care au trecut de la darea în folosința a Observatorului Astronomic din Suceava, acesta a devenit deja o instituție cultural-științifică cunoscută în întreaga ța ră, dar mai ales în județul Suceava. Alături de activitățile curente cu marele public : progra- me de planetariu, observații astronomice, seri de întrebări și răspunsuri, la care anual participă peste 50 000 de persoa- ne, aici se organizează cercuri și cursuri de astronomie, se- siuni de referate și comunicări științifice. Recent s-a des- fășurat cea de a opta consfătuire a Comisiei de probleme de fizică și evoluția stelelor, organizată în cadrul colaborării multilaterale dintre academiile de științe din țări socialiste. La lucrări au luat parte delegați din R. P. Bulgară, R. S. Cehoslovacă, R. D. Germană, R. P. Polonă, R. P. Unga- ră, U.R.S.S. și Republica Socialistă România. Consfătuirea a discutat și definitivat planul de cerce- tări în comun privind fizica și evoluția stelară pe perioada 1986—1990, precum și programul manifestărilor științifice ce vor fi realizate, în colaborare, de instituțiile participante. Dezbaterile s-ait axat, de asemenea, pe modalități de uti- lizare a energiilor neconvenționale și de dezvoltare a tehni- cilor moderne pentru valorificarea acestora. Cu acest prilej, a avut loc o sesiune de comunicări pe teme de astrofizica, Dimitrie CLINICI • Sesiune științifică • * La Institutul de subingineri Suceava s-au desfășurat lu- crările sesiunii științifice dedicate Congresului al XlII-lea al Partidului Comunist Român. La lucrările Sesiunii au parti- cipat cadre didactice și cercetători de la București, Iași, Ti- mișoara, Oradea, Craiova, Ploiești, Baia Mare, Brașov, Su- ceava. Cele 122 de comunicări au fost prezehtate in cadrul a șapte secțiuni (științe sociale, istorie, lingvistică, litera- tura română și universală, matematică, fizică. Chimie). Des- fășurate Ia puțin timp după încheierea unei alte manifeș- tări științifice de prestigiu, cea de-a treia conferință națio-: nală de variatoare elastodinamîce — lucrările sesiunii au do- vedit existența unui real potențial de cercetare la Suceava. (V. D.) • Toamnă la Voronet 9 în perioada 4—7 octombrie a.c. s-a desfășurat la Gura Humorului a patra ediție a Festivalului interjudețean „Toam nă la Voroneț", destinat foto și cineămatorilor care practică genul poemului cinematografic. Au participat în concurs 32 filme și 19 diaporame. Președintele juriului a fost criticul de film Eva Sîrbu. Amintim rezultatele sucevenilor : Marele premiul și premiul A.C.I.N. : Cineclubul Casei de Cultură din Gura Humorului ; Premiul al H-Ia : Cineclubul „Meta- fora" din Cîmpulung Moldovenesc : Premiul A.C.I.N. pentru debut : Cineclubul Casei de Cultură a Sindicatelor din Su- ceava (pentru film) ; realizatorii larema Oneșciuc din Gura Humorului (premiul al III-lea), Felix Smetaniuc din Su- ceava (mențiune) și Dumitru Ulian și Vasile Griul din Gura Humorului (premiul Consiliului Popular al Orașului Gura Humorului) (pentru diaporame) ; și Mențiunea specială a juriului pentru comentariu de film : Constantin Cojocaru , din Gura Humorului. (P. D ). e Expoziție Cinci pictori din Gura Humorului expun la Galeria de artă din Suceava : Irina Tincu, Corneliu Tincu, Viorel Gri- goraș. George Gavrileanu și Radu Bercea. Expoziția anto- loghează cele mai bune lucrări, din ultimul timp, ale ar- tiștilor. Peisaje aparținînd unui spațiu recognoscibil prin frumusețea lui aparte, portrete, naturi statice, într-o „pro- nunție" clară, lucidă, cu o cromatică reținută, iată ce ne propune acest distinct și distins grup. (M. L.). • Decadă în cadrul unei Decade a Culturii botoșenene a avut loc și cea de a VlII-a ediție a manifestării „Scriitorii pe me- leagurile natale". Din partea Cenaclului Suceava al Uniunii Scriitorilor au participat poeții Ion Beldeanu, George Da- mian și Marcel Mureșeanu. Șezătorile literare, dezbaterile privind condiția tînărului scriitor, de la Botoșani, Dorohoi și Pomîrla, s-au înscris ca momente de referință în viața culturală a județului. (L. M ). REALIZATORI : Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA R A NICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Tehnoredactare : Valentin MILICJ COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48