BDQQIHI ^ANUL III nr. IC (34^ Ibucovinene Dacă bați OCTOMBRIE 1984 SIJHJM1NT EDITAT IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DK CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA In această țară miraculoasă Toamna CONSTANTIN CUBLE$AN la poarta Sucevei numită limba română Este fericita metaforă cu care-și începea unul dintre capitolele des- tinate definirii limbii române prințul acestei limbi, de prea curînd intrat în panthconul umbrelor, Nichita Stănescu. Nu numai metafora din titlul pe care l-am dat și articolului nostru, ci întregul capitol de început din ultimul volum al marelui dispărut ar trebui să figureze în orice carte de CITIRE a limbii române, să fie murmurat de toți cei care învață să trăiască în limba română pentru tă frazele de aici, de o sinceritate tulburătoare, sînt adevă- rurile ființei noastre intime în raportul ci cu Lumea, cu Patria, cu Eternitatea. Uneori cuvintele pot să pară bombastice, repetițiile obositoare, sub- linierile ostentative, dar cînd este vorba despre Limba Română gestul trebuie interpretat ca încercare, mereu reînnodată de a defini unicita- tea ființei românești in contextul istoriei și al geografiei universale. Și nu numai atit, ea surprinde subtil și trăsăturile esențiale ale acestei ființe : „Noi, de fapt, :avem două patrii coincidente ; o dată este patria de pămînt și de piatră ți încă o .dată este numele patriei de pămînt și de piatră. Numele patriei este tot patrie. Limba română este patria mea“ (Nichita Stănescu — Respirări). Mai revenim asupra acestor de- finiri, mai mult sau mai puțin metaforice, mai demult sau mai recent scrise, și pentru că, în viteza deceniilor matematizate^ tehnicizante, cibcrnetizantc, unii dintre semenii noștri s-ar putea să uite ori să neglijeze unele adevăruri cuprinse în aceste ziceri și atunci să sufere însăși ființa limbii române și, implicit, a Patriei. Cu cîțiva ani în urmă, un profesor de limba română, pătruns de frumusețea și de noblețea meseriei sale, imputa colegilor de alte specialități faptul că nu corectau în lucrările scrise greșelile de ortografie și dezacordurile gramaticale. „Nu mă interesează, eu nu predau limba română !T venea răspunsul aproape invariabil, deși aceiași profesori se plîngeau că ele- vii nu înțeleg noțiunile pe care le predau. „Da, dar predați în limba română !“, insista filologul și colegii de la celelalte discipline vor fi înțeles în cele din urmă. Ceea ce ar trebui să se întîmple în toate școlile noastre. Cu atit mai mult, cu cît, în ultima perioadă, o serie întreagă de elemente de jargon și argotice par să cîștige teren mai ales în limbajul tinerei generații. De altfel, presa, revistele de literatură, publicațiile pedagogice iau mereu atitudine împotriva „stricătorilor de limbă", analizînd cauzele care determină renunțarea la graiul mlădios, limpezit în aproape douăzeci de secole, al neamului nostru, în favoa- rea unor cuvinte și expresii care nu au nimic comun cu spiritul nostru integru, echilibrat, armonios. Nu vom da exemple — ele sint cunos- cute — de expresii preluate fără discernămînt și fără rost din alte limbi, de cuvinte ciuntite cu nonșalanță de adolescenții noștri, ori de pronunțări ale vocalelor românești, atit de deformate îneît chiar și unui expert fonetician îi vine greu să le definească. Nu de astăzi sau de ieri, nu de pe vremea lui Eminescu sau a lui Alecsandri și nici chiar din vremea lui Coresi limba română înseamnă identitate și unicitate, ci mult mai demult. Cei de mai sus și alții, mulți alții, cunoscuți și necunoscuți, au‘ suferit întru frumusețea, lim- pezirea și adîncirea fără de sfîrșit a cugetării în această limbă. De aceea se cuvine efortul mai mare, niciodată prea mare, al școlii românești în transmiterea zestrei de neasemuit care este limba poporu- lui nostru, in acest sens, în anii socialismului, și mai ales după 1965, au fost redate circuitului școlii marile valori ale culturii naționale, au fost reconsiderate marile opere și scriitori de prim rang, ceea ce nu poate decît să facă cinste contemporanilor noștri. Un neam care-și respectă limba și scriitorii se respectă pe sine însuși. Și-au dobîndit locurile meritate în manualele de liceu Titu Maiorescu, Tudor Arghezi, Lucian Blaga, George Bacovia, personalități fără de care însuși spiritul românesc ar părea ciuntit, neîntreg, neformat. Intrarea unui scriitor în manualele școlare a marcat dintotdeauna consacrarea lui definitivă, ca o garanție a perenității culturii românești. Dacă bunicul și tatăl și copilul de pe băncile școlii și strănepotul care se va naște peste o sută de ani învață și murmură în clipe de inti- mitate existențială : „A fost o dată ca-n povești...", „Eu, îmi apăr să- răcia și nevoile și neamul..." ; „Moldova n-a fost a strămoșilor mei, n-a fost a mea și nu e a voastră, ci a urmașilor voștri ș-a urmașilor urmașilor (voștri ,în veacul vecilor..." ; „La noi sînt codri verzi de brad..." ; „Nu-ți voi lăsa drept bunuri după moarte..." ; „Seceta a ucis orice boare de vînt...“, nu înseamnă sărăcie, ci o dreaptă și accesară statornicire întru bogăția de spirit pe care orice generație este datoare a o prelua și transmite cu sfințenie posterității. Despre importanța cultivării limbii și literaturii române ca latură fundamentală a personalității oricărui om din patria noastră vorbesc documentele de partid de fiecare dată. Dovadă numărul extraordinar de mare de reviste și publicații literare din țara noastră. în paginile acestora, Ia radio și televiziune, rubricile consacrate limbii române subliniază grija pentru destinele acesteia. Multe reviste din țară au consacrat în ultima vreme pagini întregi unor opinii sau discuții refe- ritoare la felul în care se face educația prin limbă și literatură în școala românească. Binevenite au fost colocviile organizate în comun de Uniunea Scriitorilor ți reprezentanți ai Ministerului învățămîntului. Dacă astfel de dezbateri s-ar permanentiza, dacă ele ar deveni metode curente de lucru, cu siguranță s-ar îmbunătăți simțitor și calitatea ma- nualelor de limbă și literatură română și mai ales programele de stu diere a acestui obiect în școală. Pentru că nimic și niciodată nu va putea suplini nici lipsa lui Eminescu, nici pe cea a lui Caragiale, nici pe a lui Lucian Blaga din bagajul de sensibilitate al tinerei generații. Tehnicizarea, matematizarea, cibernetizarea nu pot fi cauze ale ne- cunoașterii suple a limbii române. Nu pot crede că este un bun teh- nician, un bun matematician, țin cibernetician cel care face greșeli de ortografie. Pentru că și tehnica și matematica și cibernetica se gîndesc într-o limbă și aceasta, în- cazul nostru, este limba română. Dacă un matematician de mare renume a devenit un clasic al literaturii noastre ; dacă un medic este azi, la Iași sau în altă parte, poet incontestabil, dacă la Suceava un inginer face poezie de cea mai bună factură, dacă un chimist s-a angajat, alături de lingviști, la elaborarea unui dicționar al limbii române, toate acestea sînt argumente care probează acordul de- plin între zestrea de spiritului românesc. Pentru că, dacă „a a vorbi limba română sensibilitate estetică și puterea de pătrundere a vorbi despre limba română este ca o duminică", trebuie să fie o permanentă sărbătoare. Octavian NESTOR marelui Congres Neprihănită și atotcuprinzătoare lunecă peste obcini toamna de aur a libertății noastre Ca o legendă își nemurește rădăcinile Ca o inimă își rotunjește răsuflarea O, cîte păsări din lacrima ei se despică și fîtă zvonire de iarbă prin cîntecul Omului Preafericită lunecă toamna prin sîngele nostru luminînd drumul rodului pînă la dragoste Preafericit poetul respirînd aerul libertății și ridici nd slavă pămîntidui de lingă inimă Ion COZMF.l Desene de Ion Carp Fluieriei Cu ani în urmă, împreună cu un grup de turiști, bine instalați într-un autocar al Oficiului de Turism, am vizitat Moldova de Nord. Plecasem într-o sîmbătă dimineața de la Slănic Moldova. La Suceava am ajuns abia spre seară- Fusese o zi de toamnă molcomă, cu lumina uleioasă a soarelui prelinsă peste dealurile domoale ale cuprinsului, peste pădurile ce păreau încremenite din vecie, cu frunzele date în polei de aur și aromă, cu livezi în care merele de foc aruncau roșeață dulce în obrazul plaiurilor cuprinse de un început palid jde vestejeală. Suceava ne-a primit așadar sub zodia amurgului, cumva somnolentă, lenevoasă, ori poate noi eram deja obosiți. Dădusem cu ochii de zidurile Cetății, albind pe versantul abrupt al dealului din fața orașului și nu mai aveam răbdare pînă a doua zi cînd urma să ne ducem intr-acolo. Mă aflam de altfel pentru prima dată la iSuceava și teribil ce-mi doream să mă intîlnesc așa, pur și simplu, cu aceste relicve ale trecutului, fără intermediul ghidului care știa pe de rost prea multe date istorice pe care ni ile vîrîse parcă anume cu pîlnia în cap de-a lungul întregii zile turistice. Am pornit așadar singur pe poteca ce coboară brusc pe lingă zidurile unei impunătoare biserici pînă jos pe fundul văii, unde, pentru w clipă am avut senzația că rătăcisem drumul, nenaivăzînd în față ruinele acoperite acum de coroanele înroșite ale arborilor. 'Am rămas descumpănit, căutînd sprijinul de îndru- mare al cuiva, cînd, pe neașteptate, o voce pițigăiată de copil, vorbind cu un pronunțat accent moldovenesc, m-a interpelat : „Matale ce faci pe-aici ?“. „Vreau să urc la Cetate", i-am răspuns. „Atunci ține-te după mine, și cu merg tot ,într-acolo“. L-am privit ușor amuzat pe băiețelul cu părul bălai, dar n-am crezut în spusele lui și am început să urc panta, mereu cu un pas în urmă, lăsîndu-i deci întiietatea de adevărat deschizător de drumuri. „N-ai mai fost la Cetate ?", m-a întrebat el după o vreme, fără să se oprească. „Nu“, i-am răspuns. El s-a oprit abia atunci, privindu-mă cu mare mirare. Apoi, reluîndu-și mersul, a continuat rechizitoriul : „Dar de unde ești ma- tale?'. „Din Ardeal'. „Aha, nu știu: E foarte departe?". „Peste munți" „Atunci se poate...". Cînd am ajuns la ziduri, sus. băiatul s-a oprit sub ar- cada intrării, făcîndu-mi semn să mă opresc și eu. ;„Nu putem intra oricum, a zis el, mai întîi trebuie să batem în poarta Cetății, să așteptăm să ne răs- pundă cineva ți numai dacă ni se încuviințează, abia atunci putem păși înăun- tru". L-am privit cu nedumerire. Nu era nici o poartă adevărată, nicăieri și nici nu bănuiam a fi cineva înăuntrul zidului, afară poate de vreun paznic, dar am acceptat jocul. Băiatul s-a apropiat de arcada de piatră a intrării și a bătut cu pumnul în zidul ei, după care s-a întors spre mine : „Ai auzit ?“ „Ce?". „Cum, n-ai auzit cum au răsunat bătăile mele pînă departe, departe?'. Eram nedumerit : „Nu", i-am răspuns. „Tu ai ‘auzit ?“. „Eu vin aici în fie- care seară și bat la poarta Cetății și ascult cum se aud bătăile în toată Mol- dova. Pentru că e liniște, de-aia se aud așa. E liniște și cu toții dorm tihniți după atîta trudă. Și atunci stau așa multă vreme și le veghez somnul. Și ntă bucur că e liniște acolo unde poți să intri numai prin poarta Cetății Sucevei și mă întorc acasă unde și acolo e liniște, de cealaltă parte a Ce- tății Sucevei. Și stau iașa și mă gîndesc la toți. Și la Măria Sa Ștefan cel Mare și la Petru Rareș și la loan Vodă. Apoi mă gîndesc și la tata și la mama și la soră-mea Anicuța... Matale, acolo de unde vii nu ai nici o cetate la poarta căreia să bați și să vezi dacă e liniște dincolo și dincoace de ea ?" M-am gîndit mult la spusele copilului și de atunci, de fiecare dată cînd mi-a fost dat să ajung în fața zidurilor vreunei cetăți, de pe tot cuprinsul ro- mânesc, o clipă m-am oprit în 'poartă și am bătut cu pumnul în piatra ei. Și de fiecare dată /n-am întrebat cită liniște este dincolo și dincoace de o astfel de poartă, de cumpănă în istorie. Și de fiecare dată m-am cutremurat. Cîtă liniște se așterne peste neliniștea istoriei ! Dar la poarta ei veghează în- totdeauna un copil, în toate serile, înainte de scăpătatul soarelui. Sînt sigur că l-ați întîlnit cu toții. E acolo și ascultă, veghind pînă departe liniștea și neliniștea noastră. SINTEZE Să înscriem această întîmplare prin- tre marile bucurii. S-o numim piatră de hotar. O bănuiam ? O așteptam ? Ce altceva s-ar fi putut naște în mij- locul Cetății care să ne fi tămăduit mai mult de noi înșine ? Vestea se îm- plinea în întîi septembrie, sîmbătă, cînd ceam vara" i-am le-am am și scris aceste rînduri. Zi- „vin actorii", cum am zice „vine sau „se face senin". Poate nu îmbrățișat îndeajuns, poate nu arătat dintr-o dată tot ce vo- iam să le arătăm în trecerea pe la Dragomirna, P.utna, Cîmpulung, Va- tra Dornei, ori Gura Humorului. Poa- te și „replicile" noastre, pregătite din timp, nu i-au convins atunci, cuvin- tele avînd forță și slăbiciune totodată. Mircea Radu lacoban, scriitorul, le-a lăsat un gînd : „sînteți ai celui mai vechi teatru românesc și ai celui mai nou, în același timp". Suceava și lașul, lașul și Suceava. O mînă prieteneas- că întinsă ! fn palma ei se poate citi o realitate peste care nu se va trece : teatru li Suceava. Se pot citi numele celor care sînt și vor fi prima trupă : actorii Costache Babi, Carmen Maria Ciorcilă, Sebastian Comănici, Pușa Da- rie, Rodica Dominte, Radu Duda, Con- stantin Horea, Adriana Gîrțoman, Bog- dan Gheorghiu, Mioara Ifrim, Liviu Manoliu, Adrian Păduraru, Răzvan Popa, Maria Ștefănache, Cristian Ro- taru, Carmen Tănase și regizoarea Cristina loviță. Marcel MUREȘEANU A PRIVI Două ipostaze ale aflate la — să zicem Poezia in Bucovina IPOSTAZE aceleiași realități, — o distanță de trei ani tina de cealaltă, a dona fiind egală \cu zecimea de secundă în care contururile se oferă luminii blitz-idui, întipărind pentru totdeauna imaginea. Egală deci cu revelația. Punîndu-se brusc în fața unei realități atît de puternic schimbate, incit așează sub semnul ui- mirii nu atît verosimilitatea ei, cît po- sibilitatea transformării într-un răstimp atît de scurt. Și nu într-un spațiu ur- ban, unde spectacolul transformării pro- voacă doar surpriza. Ci la Falcău, unde secția de industrializare a lemnului este, în cel mai nobil sens al cuvîntului, de nerecunoscut. Proces de producție mo- dernizat, condiții de muncă ce „refuză" să se compare cu cele de-acum trei ani, panouri solare, un sector de producere a uleiurilor eterice din cetină și mai ales satisfacția oamenilor că, și la capă- tul țării, imposibilul poate deveni, pes- te noapte, posibil. Sau la lacobeni, un- de un fost „utecist", rezolvînd pînă mai ieri, ca activist, probleme ale vîrstei, și mai realiste, și mai „romantice", lăsînd el însuși impresia unui incurabil roman- tic, s-a așezat cu atîta realism în func- ția de primar — detonînd pasivități par- că fatalmente caracteristice comunei — îneît, cine-l cunoaște acum, acceptă cu greutate că același om care astăzi se zbate să revalorifice celebra apă sulfu- roasă de lacobeni, sau să dezvolte atît de deficitarul spațiu locativ al comunei, ieri se „juca" animind „Serbările zăpe- zii" sucevene. Mărturisim că sentimentul încercat în fața unor asemenea rapide și esențiale transformări, într-un spațiu mereu sim- țit ca patriarhal, nu este de surpriză, ci de satisfacție. Calma satisfacție a li- nei evoluții pe care, iată, prin noi, vi- itorul așteaptă s-o dezvolte. Pentru Moldova medievală, acea parte a teritoriului ei care, mai tîrziu, avea să se numească Bucovina constituie primul centru de iradiere cultural-artistică ; și, poate, in ordine valorică, cel mai im- portant pentru edificarea personalității spirituale a acestei provincii românești. Aici a jucat, fără îndoială, un rol impor- tant și faptul că, în acest perimetru s-au succedat, pînă dincolo de momentul ma- ximei lui înfloriri, primele trei capitale ale statului moldav, intrate, apoi, pe rînd, în conul de umbră al istoriei. Dar la fel de ușor este de observat că întreg acest spațiu, nu numai capitalele, timp de mai multe secole, cunoaște o tensiune cărtu- rărească și artistică net superioară față de restul principatului. Argumentelor evi- dente, furnizate de tezaurele de istorie și artă care au ajuns pînă la noi li s-ar pu- tea adăuga, în pofida penurie! de docu- mente, altele ținînd de nivelul cultural al epocii. Bunăoară, la conciliul de la Konstanz, din 1415, din cele șapte orașe moldovenești reprezentate prin delegați, trei (Suceava. Baia, Șiret) aparțineau Ță- rii de Sus (celelalte fiind Tîrgu-Neamț, Piatra-Neamț, Roman și tru a participa la acest reau nu numai temeinice logice, ci și o cunoaștere Iași) ; or, pen- conclav, se re- cunoștințe teo- perfectă a lim- Dumitru TEODORESCU bii latine. De altfel, la începutul secolu- lui al XVI-lea, la Suceava, limba latină se studia încă în școala unui învățat tos- can — Babtista din Vesentino. (Continuare în pag. IV) Mihail IORDACHE Cronica literară Ca și congenerii săi din primul val echinoxist, Adrian Popescu nn s-a ară- tat prea risipitor cu prezențele editori- ale. Selecția de autor pe care ne-o pro- pune stă sub semnul unei rigori remar- cabile și pe care n-o bănuim pur retro- spectivă ; ea decantează din producția lirică manifestă a două decenii și doar ceea ce ajută la decuparea unui profil liric inconfiindabil. Pe de altă parte, severitatea cu care poetul și-a conside- rat propria-i creație e o notă semnifi- cativă pentru modul în care înțelege rosturile actului liric, devenind un prin- cipiu estetic. „Nimic mai mult / muri- torilor, faceți jocurile destinului" (Na- vigind). Oximoronic, așa cum s-a mai remar- cat, titlul definește emblematic univer- sul poetic al lui Adrian Popescu, „pre- zență pură și viscolite", „expediție în ținutul diamantului", Umbria, „aceas- tă prezență a naramzelor" este un spa- țiu al elecțiunii, o uimire a simțurilor. Este o poezie a revelației inefabilului, a viziunii, o tînjire metafizică după un spațiu edenic „de dincolo, de dincoace de moarte". Discursul liric, „la ceasul unic al minunii", cînd „lumina dinăun- tru în lumină se-ntoarce" construiește pe măsură ce se face acest univers pa- radisiac, altfel spus miracolul, transfi- Al treilea volum de proză al lui Onu Cazan nu produce, cum era de așteptat din partea unui autor care de- butează relativ tîrziu, o surpriză de evoluție, ci mai degrabă vine să con- firme așezarea sa într-un teritoriu al experimentului dincolo de care promisi- unile rămîn (totuși) la fel de îndreptă- țite ca și pînă acum. Pana de cauciuc (Editura Junimea, 1984) adaugă pe orizontală, aproape în aceeași tensiune și cu aceleași mijloace, o nouă serie de povestiri a căror substanță gravitează în jurul formulei epice din volumele anterioare : proză de mică întindere, riguros cenzurată, bine stăpînită din punctul de vedere al construcției epice. în cele mai izbutite povestiri din vo- lum, autorul exploatează o anume treap- tă a fantasticului, a insolitului, con- struind întîmplări din „irealitatea ime- diată". alcătuind o lume a coincidențe- lor, a hazardului obiectiv, a coerențe- lor inexplicabile, cu prelungiri imagi- nare, în care totul pare „liber" și nece- sar, unde realul este propulsat de vis sau de reverie. Tehnica este cea a su- prapunerii anormalului peste banahtatea CARTEA LUNII ------- FIINJA OMENEASCĂ „Castor, bunul Castor lonescu, lucra harnic la biroul său, puțin cam gîrbovit, cu aerul cuiva care împletește munca inte- lectuală cu cea fizică. Alături de ceilalți colegi ai săi — se mai aflau in aceeași spațioasă încăpere încă vreo opt-nouă funcționari —. el se distingea numai prin această aplecare exagerată asupra mesei, de parcă ar fi vrut s-o sugă cu trupul lui sau să se vadă in ea, în adîncul ei“. (Nicolae Breban, Drumul la zid. Poem epic, Ed. Cartea Românească, 1984) Cînd apare o nouă carte de Ni- colae Breban, în lumea noastră li- terară se produce agitație : parcă pătrunde un rechin printre hamsii. Noroc că în ultimii ani rechinul este din ce în ce mai obosit și miș- cările lui, rare, nu mai sperie pe nimeni. Această dezarticulare a . ta- lentului unui mare scriitor ni se înfățișează impresionant în roma- nul Drumul la zid. Din 784 de pa- gini, peste patru sute cuprind filo- sofări inutile, de un diletantism care îl amintește pe acela al cugetărilor PROZĂ --------------------- Plimbare de dimineață Stind în fața ușii vopsite în alb, Vlad își simte sîngele pul- sînd ritmic in urechi. Așteptarea asta îl chinuie mai mult decît ar fi crezut iar ultimele nopți de nesomn își spun cuvîntul. De aceea, ciudat, zgomotul ciocanu- lui pneumatic de peste drum a- junge la el ca printr-un ocean de vată, dar pașii moi ai dom- nișoarei ce traversează holul că- rînd un teanc 'de fișe în brațe îi lovesc timpanele cu intensi- tatea loviturilor unui pumn de boxeur. Apoi liniște. Aer rare- fiat în sala asta, poate plantele ornamentale, prea multe pentru o săliță de așteptare, îl înghit tot. Mai bine aș ieși puțin, își spu- ne. Și chiar iese, simțind în cre- ier fiecare pas. Un muncitor din cei cu pneumaticul taie felii groa- se de salam și pită. Ceilalți muș- că cu o poftă nedisimulată din prima hrană a dimineții. Așa a mîncat și el cele patru zile cît a ținut inundația. ...Un rîuleț blajin și cuminte, a- pnoape nu-l bagi în seamă, în partea de jos a orașului. Cu plo- ile din urmă, ieșit din matcă, gurarea lumii se alcătuiesc pe măsură ce poezia se construiește ; textul devine continuu miracol, ordine superioară, ar- monie universală, cuvîntul demateriali- zează teluricul, devine principiu ordo- nator, cosmic, dominînd și transfigu- rînd materia, o condiție de la care nu se poate abdica : „După ce-ai învățat / dialectul safirului, cum să mai / poți vorbi o limbă aspră, uscată, de lut". „Preafragedă lumină răzbind din Paradis'** (Mierla de apă). Extazul, comunicarea cu o lume eliberată de te'uric sînt de- pline și, ca la Blaga, (orice raport epi- gonic fiind exclus din capul locului), se face sub semnul metaforic al lumi- nii. Lumina îmblînzește, transfigurează, înaltă, este o amintire a paradisului, „lumină dulce, soața mea", și este un ecran protector împotriva materialită- ții, a urîtului baudelairian a cărui pre- zență agresivă, de-abia bănuita consti- tuie, nemărturisit, pariul actului liric, normalității, normalitate din care per- sonajul tinde să se sustragă către o con- diție superioară. Această tensiune, de- clanșată de regulă într-un moment-cheie al existenței, aduce personajul într-o criză de identitate, favorabilă introspec- ției. dar și raportărilor stranii, îl pla- sează la granița dintre real și imaginar, dezvăluindu-i toate legăturile secrete a'e ființei sale cu lumea. Există un dialog continuu intre „text" și . „pretext" în proza lui Onu Cazan, o tehnică de convertire a realului în fabula, atitudinea naratorului fiind nici gravă, nici ironică, ci una demonstra- tivă. Organizată în trei secțiuni, culegerea ilustrează tot atîtea ipostaze stilistice : ONU CAZAN Pana de cauciuc lui Victor Petrini. Unii prozatori au ajuns, probabil, la concluzia că „romanul total" este scrierea care cuprinde orice. Este curios că se întîmplă așa, mai ales că la calcu- larea drepturilor de autor, în siste- mul nostru editorial, nu se ține seama absolut de loc de numărul de pagini (ar fi meschin), ci se ia în considerație exclusiv calitatea cărții. Dar avem în față cartea unui mare scriitor și se cuvine să ne abținem de la clătinările din cap compătimitoare (adeseori ipocrite) și spumegind furios. Și fabrica noas- tră abia pusă pe picioare, iat-o plină de apă, noroi, pereții vă- ruiți umpluți de mizerie, utila- jele din curte, abia aduse, mîlite și nenorocite. Telefoane, ajutoa- re, mașini cu necunoscuți în fața cărora directorul și primarul iau poziția drepți, utilaje șterse pie- să cu piesă, cămașa mea nicioda- tă uscată de sudoare, salam cu pită, sîngele pulsînd în urechi. Și Irina așteptind zi și noapte la fereastră, cu burta la gură, cu mina pe telefon, mișeîndu-se printre mobile ca un elefant um- flat cu pompa, bine că totul s-a terminat cu bine, adică nu, încă nu s-a terminat... In spatele muncitorilor începe o străduță ce urcă, tot urcă — așa e orășelul ăsta cocoțat pe un virf de deal plin de grădini, ca un dop împodobit cu flori din loc în loc. La ora asta de dimi- neață proaspătă, cînd aerul ră- coros ii udă gitlejul ca o apă și-ncet încet îl trezește, Vlad iși începe plimbarea pe o străduță avroape pustie. De o parte și de alta mai sînt case cu anul zidi- rii trecut deasupra ușii, cu or- adică „un cearcăn astral". Spațiile la care se raportează poezia lui Adrian Popescu sînt de-o concretețe aproape flamandă, dar rar o poezie care să de- materializeze cu atîta „proporție și fi- nețe" mundanul, să des-realizeze coti- dianul prin discurs. Tot așa, rar o po- ezie mai stenică, de acceptare senină a lumii, o poezie care poate fi categori- sită drept un „amor mundi intellectua- lis". Paradisul lui Adrian Popescu este, cum bine s-a observat, un paradis de cucerit. Poezia fiind ea însăși un para- dis sau un mijloc privilegiat de a-1 cu- ceri, cade sub iminența auto-distrugerii. Spațiul edenic este, la fel ca orizontul, mereu mai departe și obiectul unei in- terogații asupra propriei sale meniri, nota dramatică și vizionară a unei poe- zii altminteri solare, aeriene : „Cine să știe / cum se poate pătrunde / prin una povestirile din Acuarele poetizează tră- iri și aspirații onorabile („Aripa", „Din joacă", „Oglinda", „Argument"), exer- sează fantasticul minor („Nedumerirea lui Nistor", „La poalele pădurii"), exaltă sentimental universul candorii („Baladă", „Cuptor"), construiește jocuri absurde ale memoriei („Amne- zie", „Reîntilnirea") ; Andante descrie, cu pana reporterului, secvențe din ero- ismul muncii, face portrete de oameni Care se disting prin cinste, abnegație, curaj, spirit de inițiativă, eroism („Lec- ție neterminată", „Incandescență", „Cheile"), analizează probleme de con- știință filială („Consimțămîntul"), dia- logul vîrstelor („Lumina"), drama ne- recunoștinței („Telegrama"), clarificări să ne bucurăm, cu candoare, de părțile inspirate. încă de la înce- putul romanului se simte ■— cum se spune — ghiara leului. Scriitorul ne prezintă un mărunt funcționar, Castor lonescu, care găsește o bu- curie umilă în îndeplinirea obli- gațiilor sale de serviciu. Gîndirea noastră, ghidată de automatisme culturale, este gata-gata să-l clasi- fice în seria inaugurată de Akaki Akakievici al lui Gogol. Dar ime- diat ne dăm seama că acest Castor lonescu reprezintă altceva. Cum se întîmplă de obicei la Nicolae Bre- ban, aparențele banale ascund abi- suri de mister. Funcționarul său este, în timpul liber, un erudit și mefistofelic glosator al Bibliei. Răb- dătoarele exerciții de spiritualizare îl pregătesc pentru aventura vieții lui : transformarea — printr-un ex- traordinar act de voință — dintr- un temperament sanguin în unul flegmatic. Aici încep interminabi- lele și falsele teorii ale lui Nicolae Breban despre „scurgerea de ener- gie", despre voluptatea thanatică ș.a.m.d. Dar dincolo de ele Castor namente ciudate din care ni- meni n-ar mai ști face acum ; două-trei balcoane din fier for- jat, cu inițiala proprietarului la mijloc; ferestre cu perdeluțe cro- șetate și begonii strălucitoare; păpuși îmbrăcate în mireasă și pur tind un minuscul voal, în vi- trina unui atelier cam culcat pe-o parte. In rest, clădiri noi, nu lip- site de gust, în locul grădinilor cu pruni și al straturilor întinse cu gladiole și busuioc. Trece pe lingă un gard nu prea înalt din seînduri proaspăt gelui- te, mirosind puternic a rășină. Curtea, tivită pe jos cu troscot și iarbă deasă, are pe două din laturi, aranjate unele peste al- tele, tot felul de lăzi și lădițe, boxe din sîrmă, cuști cu gaura rotundă, acum închisă. Un copil și un bătrîn trec de la o boxă la alta, punind cu grijă apă în mici recipiente, apoi boabe de mei și firimituri de pîine. înăuntru sînt hulubi. Piciorușe cu gheare lungi și roșii poartă alcătuiri din pene înfoiate, mu- iate în toate culorile. Doi cite doi, întîi ciugulește hulubița trei boabe, ia trei picături de apă și se întoarce la ouăle nu mai mari decît o prună mică. El, cu piep- din fațetele / fără figură, șlefuite, or- bitoare ale diamantului" (Expediție in ținutul diamantului). O perfectă stăpînire a une’telor poe- tice care ajunge pînă la finețea inefa- bilă a hai-ku-ului („Piatra vederii per- fecte / Piatra lunii Piatra liniștii / Și chioșcul de trestii / într-un singeriu apus" — Grădina botanica) sau la so- norități îngemănate, goetheene și emi- nesciene ca în „O magică oglindă" („cind nu dă încă bruma, călătoresc supus / în dulcea Bucovină, in Țara mea de Sus pădurea strălucește și ar- borii par magi / cunoști tu oare țara pădurilor de lagi ? (...) O pulbere că- zută de undeva de sus, / o scuturare blîndă din florile ce nu-s / sau o mi- rare mută cutremură făptura, / îngre- unează pleoapa, îți sigilează gura"), împreună cu profunzimea viziunii, fac ca locul lui Adrian Popescu între relie furile liricii actuale să nu poată fi con- testat. Am enunțat drept concluzie ceea ce era da fapt o premisă. Nu înainte de a încheia cu afirmația prezumțioasă că lumina cuceritoare a poeziei sale își însumă și se nutrește și din „lumina, fericită seară la Voroneț". Viorel DÂRJA •) Adrian Popescu — O milă sălbatică, Ed. Cartea Românească, 1983, Colecția Hyperion". morale („După avarie"), sentimentul ra- tării („Coincidență"), unitatea familiei („Fugarul"), obsesia adevărului („Pana de cauciuc"). In Reverii senine valențele fantasticului iau pe deplin locul con- strucțiilor schematice din povestirile an- terioare. substanța epică devine dintr-o dată mai densă, secvențele narative își răspund fără gratuitate, într-un dialog ce se refuză jocului și formulelor. Ia naștere acea ambiguitate care vine din știința implicării și neimp'icării nara- torului în desfășurarea acțiunii, din in- tersectarea perspectivelor temporale, din firescul și credibilul raporturilor fantas- tice. ..Caietul cu scoarțe de vinilin" este, din acest punct de vedere, una din cele mai închegate povestiri ale volu- mului. Adăugîndu-se celor două cărți ante- rioare (In fața ușii și > Confidență in parcul orașului), Pana de cauciuc ră- mîne, prin sinceritatea construcției sale, o treaptă bine clădită pe calea afirmării. Victor RUSU lonescu rămîne un om și roman- cierul știe să facă dintr-un om o prezență imposibil de ignorat, ne- liniștitoare, Celelalte personaje, adu- se pe rînd în prim-plan — maga- zinerul Vezoc, interlocutorul tac- ticos al lui Castor lonescu, Florica, soția funcționarului, blegul și atoa- teînțelegătorul doctor Grigore, Ve- niamin, răufăcătorul îmblînzit — exercită același efect hipnotic asu- pra cititorului. Fiecare apariție a lor reprezintă un eveniment. Acesta este tratamentul de care se bucură în proza lui Nicolae Breban ființa omenească : parcă ar fi o zeitate în fața căreia rămînem încremeniți de respect. Antropo- centrismul viziunii constituie unu! dintre secretele forței sale scriitori- cești. Este un secret pe care ni l-au mai divulgat și alți romancieri — de la Dostoievski la Marin Preda — dar pe care, aflîndu-1 avem de fiecare dată impresia că facem o mare descoperire. Alex. ȘTEFĂNESCU tul rotund ca un dinar imperial, se învîrte mindru în jurul soaței. Bătrinul stringe restul de hra- nă și intră în casă. Copilul se întoarce, complice, spre privitor. Mina stingă îi atîrnă inertă lin- gă trup. In degetele chircite ține ascunse cîteva semințe pe care le răstoarnă cu grijă în dreapta. Apoi se întoarce spre preferații lui, o pereche albă cu cozi în curcubeu și deschizind ușița, le strecoară porția dublă. De aici Vlad se întoarce încet pe trotuarul opus, film derulat invers, secvențe, suprapuse una peste alta, pentru totdeauna, in mintea lui limpezită de o simplă plimbare de dimineață. Tovarășe Pienaru, de zece mi- nute sinteți tatăl unui băiețel voinic, v-am căutat peste tot, unde erați ? îl 'ia în primire a- sistenta și el o ia mai apoi, fără să știe de ce, în brațe. Peste drum pneumaticul înce- pe să pulseze din nou, gospodine cu plase pline de verdețuri se în- torc de la piață, în timp ce, in aerul înalt, desenează arabescuri o pereche de hulubi albi cu coa- da în curcubeu. Brîndușa SUMĂNARU Adevăr O vîrstă înaintează pe membrana ocrotitoare fără egal a cîmpiei și vei vedea brațul decis al înotătorului cum trece prin stîncă într-o pîlpîire de salbă și umedă șoapta caldă a memoriei cind reflexele definesc măsura exactă a numelui in sensul comunicării marelui adevăr : PATRIA. F ngar risipindu-te într-o oglindă te închid ca și cum aș desena un gînd pe-o obosită culoare e atîta timp asurzit incit fugar risipindu-te extenuezi suflarea ce ți-ar aduce dovezi că exist. hi rîu în rîu pietrele sînt ochi de tăcere zilele au transparența celulelor vii ideea e stupul uriașului nerv în care frumusețea ta suplă își înclină auzul. In prag de așteptări In pragul casei umbra ta așteaptă, Un greier trage brazde-n asfințit, Eu pun cuvinte-n cuiburi la dormit Și-așa iubirea-n noi devine dreaptă. Cînd ziua intră-n corn dc vînătoare, Ce e pe lume stă încremenit : Sălbăticiuni cu pasul înverzit Din scorburi scot cărările fuioare. în pragul casei umbra ta-i putere, Scrisoarea-ți vine, scrisul e de lut. O apă ca un cer m-a străbătut Cu-n muntc-ascuns, venind din adiere. Toamna Cu-n trandafir rămas pe gură, Un vin uitat colindă pîrtii reci, Și trec prin piatră urme de poteci Sub scut de fum, ca o armură. Cai pe aripi de tîrziu Cai pe aripi de tîrziu s-au dus. între vis și-aducere aminte Bolta-i faldu-n care s-au ascuns Stele ce n-au raze, ci cuvinte. Garduri împletite ies din sat, Zile reci le-alungă-n depărtare, Culmca-i ca un turn decapitat Scris pe frunze și-aruncat în mare. Sănii mari cît munții la un loc Trag la deal din văi cîte o casă, Și va fi în lume cu noroc Locul pentru mire și mireasă. Din înserări Se șterge urma vechilor viori Și scuturi reci se frîng îngenuncheate, Cînd blind, mercurul, poposind în flori. Va bea alcoolul clipelor uitate. Difuz pe stinsul șoaptelor din ploi, Crescind în mers am hohotit ca valul. Ca-n scrînciobe crescute din altoi in înserări aprinde-vom amnarul. II - Pagini bucovinene PERMANENȚE reporter Mihai Eminescu despre Răscoala din 1784 Se împlinesc anul acesta 200 de ani de la Răscoala din 1784, condusă de Horia, Cloșca și Crișan, împotriva asu- pririi sociale și naționale. Despre isto- ricul eveniment și ecoul lui s-a scris mult. în articolul de față vrem să rele- văm un aspect din creația poetică și social-politică a lui Mihai Eminescu, le- gat de marea mișcare populară. Poetul a fost „un pasionat al isto- riei", cartea șl lectura istorică o pre- ocupare constantă a vieții lui. Studiile istorice de la Viena și Berlin, intenția de a-și trece doctoratul cu o teză din istoria românilor, fac din el un teore- tician al istoriei. Istoria românilor e ...Horia pe-un munte falnic stă călare : O coroană sură munților se pare, Iar Carpații țepeni îngropați în nori își vuiau prin tunet gîndurile lor. Eu am — zisc-un tunet — suflet mare, greu, Dar mai mare suflet bate-n pieptul său ; Fruntea-mi este albă ca de ani o mie. Dară a lui nume mai mult o să ție. Nalți suntem noi munții — zise-un vechi Carpat, Dar el c mai marc, că ni-i împărat... Cunoscător temeinic al istoriei na- ționale, cercetător asiduu al documen- telor istorice, naționale și străine, in- terpret atent al evenimentelor, el scoate în relief, ori de cîte ori are ocazia, semnificațiile adînci ale acestora, în- vățămintele istoriei. Mai tîrziu, în epoca redactoratului de la Timpul, într-un amplu studiu istorico-politic, publicat în ziar în vara anului 1878, Mihai Eminescu scrie; ... vom face dar, mai ales după docu- mentele istorice adunate de răposatul Eudoxiu Hurmuzachi, o dare de sea- mă asupra faptelor hotărîtoare ce s-au petrecut în țările din Orientul Europei de la anul 1700 pînă în zilele noas- tre...", adică inclusiv pînă la Războiul de Independență din 1877. în acest studiu, el se oprește și asu- La țărm o roată dințată, un burghiu îmi rod trupul încet c Soarele un lup ascuns în inimi ta dimineața la țărm îl văd îl aud îl respir îl sărut îl cuprind integrată întregii lui activități poetice și social-politice. încă de tmăr, cutreierînd Ardealul, poetul a venă în contact cu viața po- porului frămîntată anterior de revo- luția de la 1848. Deși trecuseră aproa- pe două decenii, urmele ei stăruiau încă in conștiința oamenilor. Poetul a sesizat acest lucru și și-a propus să redea poetic o serie de momente din istoria Ardealului. Răscoala din 1784 și uriașa figură a Iui Horia avea să le rețină într-un ciclu de poeme, Horiadele, ca și Re- voluția de la 1848, moții pe Avram lancu și pe Andrei Mureșanu. Toate aveau să formeze subiecte literare. Ro- manul Geniu pustiu e o mărturie vie a acestor oameni și evenimente. La această vîrstă a tinereții, cînd își scria romanul, Mihai Eminescu a cău- tat să-și sporească simțirea poetică prin rezonanța dată de viața obștească a poporului. Singur afirmă în romanul Geniu pustiu că poetul trebuie să fie un cîntăreț, un rapsod al aspirațiilor obștii, făcînd mărturisirea că ar vrea să se împărtășească din viața cea largă a neamului, să trăiască „in mijlocul poporului plin de focul entuziasmului, să fiu inima lor plină de geniu, capul cel plin de inspirațiunc, preot durerilor și bucuriilor, bardul lor". în acest timp scrie și poezia Horia, redactată în două versiuni. Reprodu- cem un fragment : pra cauzelor Răscoalei din 1784 și a urmărilor ei. Analizînd situația social- economică a secolului al XVlII-lea din Ardeal, poetul scria : „Moldoveanul și munteanul puteau să migreze, deși vo- ievozii își dau toată silința să-l opreas- că la granițe ; ardeleanul era însă «glebae adscriptus», legat de pămînt, supus unui singur stăpîn, care avea dreptul de a-1 ține legat. împotriva mai ales acestui drept s-au ridicat moții și mocanii sub Horia și Cloșca...". Astfel, imaginea lui Horia și a Răs- coalei din 1784 se integrează organic in poezia și opera politică a lui Mihai Eminescu, căci, așa cum scria el, „fără cultul trecutului nu există iubire de țară". Grațian JUCAN Fericită solie numai un singur foc arde în vatra mea de carne cînd nu va mai fi dc nu va mai fi va rămine o blinda cenușă în mîinile fiilor mei. Gheorghe SILEA Acum, întreprinderea — i s-o fi gîn- dit emblema ? — se cheamă șantier. Setea de cer a celor 2000 de stîlpi de ciment cu aripi metalice deschise pen- tru cuprinderea luminii. Sau, mai exact, rostire limpede în numele industriei, al zonelor ei de finețe și precizie. Ceea ce va fi, doar peste cîteva anotimpuri, materia vie din care vor „răsări", pen- tru înțelesurile vitezei, rulmenții de Su- ceava se află deocamdată in țară, în întreprinderi, școli și laboratoare. lângă mașini sofisticate și meșteri, în casele oamenilor din preajmă sau de mai de- parte. Acolo unde se deprind meserii ori cresc pasiuni pentru luciul și duri- tatea oțelului. Pentru noul său destin într-un cîmp niciodată cutreierat de gestul macaralelor, de mersul constructo- rilor. Doar de umbra păsărilor sau a avioanelor utilitare cu popas in veci- nătate, pe ierburile din imașul Șcheii. Aici, am acceptat riscul unei între- bări : — Care sînt, totuși, grijile de fiecare zi ale directorului Ș Mai ales într-un spațiu de producție ce vă aparține mai mult la ,timpul viitor... Nu rețin culoarea ochilor omului cu care discutam. Ca să le redescopăr adin- cimea sau febra ce pregătea răspunsul. Poate fiindcă inginerul Aurel Chifan te „fură" cu ageritatea și exactitatea gîn- dului. Cred că nu e o simplă impresie. Refac în memorie imaginea încăperii în care ne aflam. Pe pereți — cîteva pa- nouri „țesute" cu cifre. Repere ale timpu- lui supus planificării, ale mersului con- strucției și contractării utilajelor. Unul face excepție. El comunică „programul de fabricație a investiției". Este, de fapt, o anticipare a statutului autentic al res- ponsabilității specialistului care acum are doar zece colaboratori. In perspectivă — 6 000. Toți cei care vor lucra aici cu sutimi și miimi de microni, pe o su- prafață însumînd 25 hectare. Aveam în jur, deci, pe patru grafice, chipul gri- jilor de azi și de mîine ale directorului. Al acuității lor. — Mă copleșesc, oarecum, aceste griji... Dialogul părea stins într-un semn de mirare, surpriza era evidentă. Mă gîn- deam la experiența inginerului. _— E iun fel de a spune... — încerc o limpezire. — Așa-i... Mai bine zis, mi le asum. Adică simt cu adevărat că aceste griji sînt ale mele. Mai ales ale mele. Și nu-s puține. Ele privesc, mai întîi, investiția. Concomitent — pregătirea fabricației. Aceasta o facem, acum, pe hîrtie. Vom realiza peste 60 tipodimensiuni de rul- Destine într-un arc- ei e timp menți. Fără nici o cooperare cu alte uni- tăți de profil din țară. Ultima afirmație suna a performanță. — Dar materia cenușie ? — Și aceasta o pregătim. Inteligența tehnică o oamenilor este esențială. Sute de tineri se află în școli profesionale și la întreprinderi producătoare de rul- menți. Apoi maiștrii... Cu aceștia e o poveste. Unii spuneau că „Chifan alege aviatori". Afirmația cuprinde un adevăr. Pentru selecționarea maiștrilor, ce se for- mează la Brașov, s-a dat un test psi- hologic foarte sever. Din perimetrul ei, privitn întreprinde- rea în stare de șantier. Nu de „labora- tor" silențios, așa cum va fi. Pilonii, coborițt 14 metri in trupul pămîntului umed, pînă pe firul unor izvoare, spri- jină pe frunțile lor mulțimea de stîlpi severi. Toamna pășea pe aproape. O simțeam tn tremurul funigeilor nostalgici și în verdele greu al porumbului ce ul- tima dată va mai putea fi văzut de aici. Fiindcă spațiile vor fi închise. Pentru a se deschide priceperii oamenilor. Așa se va încheia un capitol al devenirii din partea de vest a municipiului, care în- clină spre păduri și munți. Același interlocutor, pare a se afla tn casa lui. Cea de toate zilele. Mă prinde cu vorba, mă poartă cu gestul mîinii. Să înțeleg. Să-mi imaginez și utilaje, și oameni, și îndeletniciri artizanale. — Deocamdată, aici e investiție. Cu lucrătorii ei... — Intre dînșii, coordonatorul, tehnici- anul Gheorghe Lesenciuc. Biografia lui ține de viața șantiere- lor. Nu i-a scris-o nimeni, l-o rostesc însă cîteva întreprinderi din cealaltă zonă industrială a orașului. Ne-o mărturisea, anterior, inginerul Chifan ; „Am venit in Suceava în 1966. Eram al unspreze- celea angajat al întreprinderii de repa- rații auto. Pe atunci — șantier și ea. Constructorii lucrau tot cu Lesenciuc. Apoi, la întreprinderea de mașini-unelte dezvoltările le-am realizat cu el. Acum e aici. Și lucrează bine cu oamenii lui". Două destine într-un arc de timp. Pentru ele, diminețile au culoarea griji- lor. Să crească o cetate în care întiiul director nu se vrea, în realitate, copleșit. Șl nici nu este. Intrucît visează la oa- meni, trăiește tn numele lor, deși nu-i are încă aproape. Dar gîndește pentru ei. Și ce-i mai aproape decît gîndul ‘ Ion PARANICI — Curînd... -------------------------------- Curînd va veni o privire de sus Pe licărul ud de sub pleoape Și iar vei pătrunde prin ochiul ascuns în frigul celestelor ape. Și luna, pumnal străveziu ascuțit, Croindu-ți veșmînt pe măsură Va crește în pomul abia-nmugurît Cît rouă visării îndură. Alături clipita din ceas va plesni Sub lama ce-ți mîngîie rana, Un tremur ușor, de luceafăr de zi, In vîrful săgeții, Diana. Galactice văi seînteieri renăscînd Torentelor vagi de gîndire, Surîsul va arde pe buze curînd C-un fum albăstrui și subțire. Acasă Acasă vorba-i lapte ne-nceput Și gîndul se botează în fîntîni ; Pădurea glăsuind a verde crud Ne află-n visul de copii bătrîni. Și cerbilor umblîndu-le pe-aproape Pîraiele cu murmur ostenit, Nu uită cum răsufletul de ape Cîndva spre buza lumii a țîșnit. La noi,coboară luna în ogradă Și poleiește boabele de grîu, își pune mama ochelari să vadă Cît infinit a mai țesut în brîu. Iar tata dintre cărți îngălbenite Amirosind a busuioc și-a cînt Dezmiardă stelele mai prăfuite Redîndu-ie lumina din cuvînt. Mircea AANEI CflOWK XIV DRAGOSLAV (IVANCIUC), ION .VI.1875 — 4.V.1928, Fălticeni), itor. Fiu al unor țărani stabiliți în liceni, urmează o singura clasă de maziu, timp în care este coleg cu loveanu și Lovinescu. După o scurtă ioadă la percepție și prefectură, curge, pînă la sfîrșit, un destin mar- iremediabil de mizerie materială. ’ătruns de rostul și de harul său itoricesc, I. D. avea să colinde cu .icurile de manuscrise de la un editor altul. Găsind sprijin la o serie de itori și critici ai vremii (Artur Go- ei, Emil Gîrleanu, Eugen Lovinescu, iliu Zamfirescu, Mihail Sorbul, Mi- 1 Dragomirescu), avea să publice un năr destul de mare de volume cu- izînd povestiri, povești, schițe, nu- î: La han la trei ulcele (19Q8), ■erea lumii (1908), Povestea copilă- (1909), Fata popii (1908—1909). țestiri alese (1910), Flori și povești II), Volintirii (1912), Povești de țciun (1914), Povestea trăsnetului 14), Nuvele și schițe (1921), Nuvele povestiri pentru copii (1922), Co- anu, haiducu (1924), Poveștile flori- I—II (f.a.) ș.a. Datorită accesibilității limbajului și didei călduri sufletești ce se degajă paginile acestor scrieri, I. D. a fost iparat cu Creangă și, nu de puține pus, de spiritele mai puțin critice, ar înaintea scriitorului humuleștean. Cu Povestea trăsnetului și Povești de Crăciun avea să obțină, în 1915, în urma referatului entuziast al lui Duiliu Zamfirescu, premiul „Adamachi", în defavoarea lui Hogaș. De altfel, o parte dintre volumele sale au făcut ca- rieră în epocă, nu numai în mediile modeste, ci și în cele elevate, deși Titu Maiorescu și Eugen Lovinescu au sanc- ționat categoric unele aspecte ale stilu- lui și limbajului acestor opere. Ceea ce incintă însă și acum este frumusețea sufletească a scriitorului care, în ciuda tragismului propriei vieți, nu poate să accepte mizeria și degradarea morală, acordînd un nesfîrșit credit ființei uma- ne. Tematica scrierilor îmbrățișează universul incert al mahalalelor în care oamenii, ducînd o existență precară, au pierdut codul etic și cultura țărănească, fără să fi dobîndit, în loc, principii și norme de viață bine definite. Astfel se explică de ce, în multe dintre povestirile sau nuvelele lui Dragoslav, se resimt rînd pe rînd influențe din Creangă. Caragiale sau Sadoveanu. De Creangă îl desparte însă lipsa invenției epice, de Caragiale sublima ascuțire a observației caricaturale și detașarea, iar de Sado- veanu liniștea marilor adîncimi. Ceea ce realizează scriitorul fălticenean este, după cum observa Constantin Ciopra- ga, o notație specifică „unui narator popular de la interferența dintre mediul rural și mahalaua orașului din Moldo- va de nord". Referințe (selectiv) : Trlvale, Ion — Cronici literare, 1914 ; Lovinescu, Eu- gen — Istoria literaturii române con- temporane, voi. II, 1973 ; Șerban, Mi- hail — Amintiri, 1969 ; Ciopraga Con- stantin — Literatura română între 1900—1918, 1970. DRUMUR (PAVELESCU), GEOR- GE (14.III.1911, Mănăstirea Horecii), poet, traducător, om de cultură. Licen- țiat în științe juridice, absolvent al Conservatorului de Muzică și Arte Dra- matice, precum și al Facultății de Ma- tematică-Fizică, posesor al unui vast orizont cultural, G.D. s-a aflat mereu în punctele de efervescență ale mișcări- lor cultural-artistice din țară. Debutul publicistic este legat de revista „Juni- mea literară" (1931), iar cel editorial de volumul Solstiții (1936). Preocupat intens de viața artistică, a condus, în calitate de redactor șef, revistele „Bu- covina literară", „Deșteptarea" (pentru sate) și editura „Bucovina literară". în- tre 1956 și 1974, secretar literar-muzi- cal al Operei Române din Timișoara și, prin cumul, profesor. Cunoscînd mai multe limbi străine și cu studii temei- nice în domeniul muzicii, G. D. a rea- lizat versiuni românești (în versuri) ale unor opere din circuitul muzicii univer- sale : „Orfeu", de W. Gliick, „Pescuito- rii de perle", de G. Bizet, „Elixirul dragostei", de G. Donizetti, „Norma", de V. Be'.ini, „Anotimpurile", de J. Haydn. Pe versurile sale cu conținut militant au compus muzică mai mulți compozitori contemporani. A colaborat la : „Junimea literară", „Revista Fun- dațiilor", „Convorbiri literare", „Gla- sul Bucovinei", „Plai", „Argonaut", „Orizont", „Universul", „Drapelul ro- șu" (Timișoara), „Zori noi" (Suceava) Ș.a. Volumele de versuri Solstiții (1936), Suflete în azur (1940), Vatra cu stele (1942), Însemnele anilor (1973) au co- mune lirismul și maturitatea limbaju- lui poetic. De-a lungul timpului se poate observa însă o traiectorie ascen- dentă, prilejuită de opțiunea pentru o anumită tematică sau alta, precum și de treptata subiectivare a metaforei. De la lumina mitică din primul volum („Iar gîndul nrins cu daltă-n voievod trecu, / Odată cu-nserările culese la fe- rești, — / Adulmecînd iubirea ce se desfăcu f Ecou de curcubeie-n cîntece s-o crești"), poetul se îndreaptă, cu ur- mătoarele două volume, spre marile ne- liniști (cu vagi ecouri argheziene) ale existenței : „Brumele ne-au aureolat la tîmple, / Iarba pîn’la gît ni s-a-nălțat / Și acuma așteptăm să se întîmple Ceea ce încă nu s-a întîmplat". Poe- ziile de după 1950 ancorează la țăr- murile unui echilibru liric datorat fil- trării emoțiilor prin experiența de via- ță : „Pașii luminați de plante și de ste- le / Mi-i port alăturea de fructele ro- tunde, / Simt sufletul străbunilor cum mă învăluie / Oriunde aș păși, ori- unde". Numeroasele traduceri din creația poeți că rusă și sovietică (A.S. Pușkin, N. Ne- krasov, M. Isakovski, Al. Jarov, N. Usakov, St. Scipaciov, N. Semenov), germană (N. Lenau, G. Trakl, G. E. Lessing), slovacă și cehă (P. Plavka, M. Kratoh- vilova) sau din cea a poeților de lim- bă germană din Banat (Franz Liebhardt, Hans Mokka, Hans Kehrer) comple- tează fericit activitatea literară a lui George Drumur. Gata de tipar și în curs de finisare : două volume de versuri, unul de poves- tiri și schițe, un roman (Dezghețul tim- puriu), precum și un volum de pagini medite din viața unor scriitori români. Referințe (selectiv) : Călinescu, Geor- ge — Istoria literaturii române de la origini pînă în prezent (1941) ; Mură- rașu, D. — Istoria literaturii române, ed. III, 1943 ; Țirioiu, N. — Lirica timișoreană (1970) ; Muntean, George — Prefața la volumul Însemnele anilor (1973) ; Berea, Olimpia — „George Drumur", în „Orizont" nr. 18 din 1 mai 1974 ; Literatura română contem- porană. Poezia (Ed. Ac.), 1980. O. N. II - Pagini bucovinene -- CONSEMNĂRI IURI VORONOV (U.R.S.S.) Drumul Drumul cîntă Cînd ne-ntoarce către casă Drumu-n lacrimi se frămîntă Pragul părintesc cînd lasă. De cumva Nu cunoști această taină Semn e că n-ai îmbrăcat A înstrăinării haină. Eu de drumuri Nu m-am plîns, știți, niciodată Noi cu drumurile noastre Devenim mai tari, mai ageri. Din îndepărtate drumuri Te întorci mai înțelept Și înveți să prețuiești întîlnirile de-o clipă Uneori, Cînd ți-s toate împotrivă Drumu-ți vine-n ajutor Și-apoi iară Drumul cîntă Cînd te-ntoarce către casă Dr.umu-n lacrimi se frămîntă Pragul părintesc cînd lasă. în românește de Arcadîe ARBORE • Paul Valery : „Educația profundă constă in a înlătura prima educație". • Goya : „Repudiază-1 pe prietenul care te îmbră- țișează cu aripile și te sfîșie cu ciocul". aveau — ca-n sintaxă — o „soție principală" și, de regulă, două-trei soții „secundare". Viață ! • Alt chinez : „In cărți sînt case de galbeni, banițe de orez și femei frumoase". Așa, mai vii de-acasă ! • Wu Jingzi vorbește și scrie (în „întîmplări din lumea cărturarilor", p. 73) că vechii chinezi înstăriți Dumitru BRAdAȚAN Inițiativa elaborării,, sub auspick ile Academiei, a unui tratat exhau- stiv de ISTORIA LITERATURII ROMANE, în cinci volume (înfăp- tuită doar parțial prin apariția pri- melor trei tomuri : I — 1964, II — 1968, III — 1973) dădea curs unui deziderat major pentru cultura noastră, izvorind, în primul rînd, din necesitatea de a pune la înde- mîna cercetătorilor și a publicului larg un tablou cuprinzător și riguros conturat al evoluției rostirii artisti- ce românești de la începuturile sale și pînă în contemporaneitate. în anul 1962, colectivul general de co- ordonare (compus din G. Călinescu, M. Beniuc, D. Panaitescu — Perpes- sicius, Al. Rosetti, T. Vianu, Al. Dima, G. Ivașcu, M. Novicov, I. Pervain) și comitetul de redacție al volumului I (constituit din Al. Ro- setti, M. Pop, I. Pervain, Al. Piru) scoseseră deja de sub tipar o ma- chetă a acestui volum, ce a fost su- pusă unor discuții largi și sistema- tice, care l-au implicat și pe scri- itorul Eusebiu Camilar (membru co- respondent al Academiei din anul 1955). Intre cărțile provenite din biblioteca sa și etalate în expoziția memorială de la Udești, se află și un exemplar din această machetă pe ale cărei pagini întîlnim numeroa- se sublinieri, încercuiri de cuvinte, de sintagme sau de paragrafe în- tregi, precum și adnotări succinte sau ample. Nu considerăm necesar să le înșiruim aici pe toate, ci doar pe cele mai semnificative. Să pre- cizăm, mai întîi, că cele mai insis- tente scrutări ale lui Eusebiu Cami- lar se opresc asupra capitolelor FOL- CLORULUI LITERAR ROMANESC POEZIA ÎN DUC OVINA (urmare din pag. I) După mutarea centrului politico- administrativ al țării la Iași, multe lumini se sting ; Nordul devine un loc sacru al Moldovei, osuar voievodal păstrînd aura spațiului originar — cel în care s-a desăvîrșit descălecarea — și depozitar al unor valori inestima- bile dar care așteaptă de acum alte timpuri pentru a ieși la lumina lumii. O mare tăcere învăluie pămîntul în- temeierii. Ultimul voievod pămîntean care mai ctitorește la Suceava este Vasile Lupu ; el adaugă, în 1643, fos- tei curți domnești bijuteria albă a u- nei biserici făcute parcă pentru un basm cu pitici. Lumea era în schim- bare. Se va fi întîmplat atunci ca de atîtea ori după aceea : cărturarii și artiștii acestor meleaguri coboară din tăcerea orașelor și mănăstirilor din nord către centrele unde cuvîntul și lucrarea lor se pot pune în valoare. Așa s-a întîmplat, de pildă, cu cei doi frați Scriban — Filaret și Neofit — care se întorc la Suceava, locul lor de obîrșie, numai pentru a fi așezați în pămînt alături de strămoși — țăranii pe care valurile istoriei nu-i clintise- ră. Dar asta se petrecea după mijlocul veacului trecut, cînd Bucovina avea deja peste o sută de ani de existență. Cînd însă, în 1775, a fost impus cumplitul „cordon", Țara de Sus a Moldovei este total nepregătită pentru a opune stăpînirii străine o minima rezistență culturală. La absența aproa- pe totală a unei pături intelectuale (C. I.oghin, istoricul literar âl Buco- vinei, spune că era reprezentată doar CADRAN fl$t DE ROMAN? „La prima călătorie cu avionul am fost atit de în spăimintat încit n-am dormit toată noaptea", mărtu- risește cu candoare Mircea Micu și, din vorbă-n vorbă, ne relatează următoarea întîmplare : cum că „un ins îmbrăcat ciobănește cu pălăriuță neagră în vîrful capu- lui și bundă mițoasă pe umeri" urcă în avionul de Sibiu și, numaidecît după decolare, respectivul, după toate aparențele aflat la prima experiență de acest gen, „începe să se tînguie", să se agite și să se roage de cei din jur „să oprească drăcovenia că vrea să co- boare". Intervine stewardesa, continuă M. M., apare și secundul, apoi se arată pilotul (sic!), care mai de care încercînd să-l liniștească. în fine, ciobanul dis- pare în cabina de comandă pentru ca la aterizare să coboare surîzător și „îmbrăcat înțr-un costum bleu". Deznodămîntul : totul s-a dovedit a fi doar o farsă a fostului căpitan de zbor care, ieșit la pensie, „în timpul liber se mai distrează și el, săracul...". Epuizînd hazliile sale întîmplări cu scriitori, Mircea Micu publică de o vreme asemenea snoave fără humor intitulate fudul „Fișe de roman“i Iată și două „fișe" care se ocupă de... cîini. In prima M.M. ne informea- ză că a reușit să ademenească un cîine „mic, flocos și roșcat", pripășit printre blocuri, determinîndu-1 vre- me de două săptămîni să-i viziteze „timp de o jumătate de oră" apartamentul. Cealaltă istorioară îi „încondeia- ză" pe bișnițarii de cîini. Același M. M. face o proaspătă afacere, cumpărînd un cățel d.n rasa caniș grifon, pentru a afla cu surprindere, ulterior, că are de-a face cu un dulău oarecare. „După patru săptămîni, tot la coafor, aceiași (sic !) cucoană fără memoria figurilor, o abordează pe nevastă-mea explicîndu-i avantajele unui caniș grifon. — Doamnă, a zis consoarta, am lua cu plăcere dar noi avem crescătorie de pisici sia- meze castrate..". Că astfel de fișe de roman îi vor fi fiind de folos autorului cîndva, e o chestiune care îl privește perso- nal. Dar nu înțelegem rostul publicării lor mai ales într-o revistă literară (Luceafărul) destinată tinerilor scriitori. Să-i prisosească numitei redacții atît de mult spațiul tipografic ? Pentru că, după modesta noastră părere, nu orice bagatelă trăită ori auzită și așternută pe hîrtie merită adusă grabn'c la cunoștința cititoru- lui. Iar dacă este nevoie de proză umoristică să se apeleze la cei care o scriu, operîndu-se însă selectiv și pe criterii de valoare. loanid DELEANU FELURIMI (subcapitolele: Vechi atestări isto- rice ; Genuri și specii; Poezia obi- ceiurilor), LITERATURA ROMANA IN SECOLELE XIV—XVI (subcapi- tolul : Apariția scrisului în limba română) si LITERATURA ROMA- NA ÎN SECOLUL AL XVII-LEA (subcapitolele : Poeme grecești întru slava lui Mihai Viteazul ; Simion Ștefan, Grigore Ureche). Trebuie să înțelegem că toate adnotările lui Eusebiu Camilar reprezintă premize „Atracția trebuie să stăpinească orice operă..." ale unui referat științific pe care scriitorul îl va fi întocmit și înain- tat celor implicați direct în elabora- rea volumului. Dacă acest (eventual) referat nu ne stă la îndemînă, pu- tem totuși să-i intuim structura și să-i estimăm conținutul chiar pe baza acestor adnotări, care eviden- țiază și preferințele scriitorului pen- tru anumite probleme ale istoriei literare naționale, precum și punctul său de vedere referitor la modul de redactare a unei lucrări științifice de un atare tip. Dacă o serie de note laconice („ ? fraza !", „? confuz !“, „fluierul etc., nu colinda, sînt instrumentele înso- țitoare...“, „greșeală ?“, „de refăcut ! de preoți) se adaugă factorul șoc. A fost nevoie de mai bine de un sfert de secol pentru ca românii din Bucovi- na să-și revină și să pună bazele unei strategii proprii în lupta pentru păs- trarea ființei naționale ; iar unica for- mă de exprimare a permanenței ro- mânești era cultura. într-o oarecare măsură situația lor se dovedea mai dramatică decît a fraților de suferință din Transilvania ; acolo, în decursul secolelor de oprimare, se instituise o stare de rezistență la nivelul maselor și exista o intelectualitate capabilă să organizeze și să exprime această re- zistență în plan cultural. Bucovinenii nu aveau o astfel de experiență și nici asemenea posibilități, iar, între timp, tehnica desnaționalizării făcuse în im- periul austro-ungar progrese remarca- bile. Foiletonistul bucovinean, Mihai Teliman, spunea într-un pamflet: „La noi.. . se procede.. . a la Machiavelli. Nouă ni se infiltrează Aqua tofana. Noi ne stingem inconștient. Cu un leu te poți lupta ; cu un dușman dul- ce și prevenitor — mori". Pe acest fond politic și social, lite- ratura trebuie să afirme două adevă- ruri esențiale : că românii din Bucovi- na posedă un potențial creator speci- fic, net diferențiat de al celorlalte et- nii cu care conviețuiau pe pămîntul lor străbun, și suficient de puternic pentru a genera valori autentice, iar pe de alta că arta lor face trunchi comun cu cultura și arta din princi- pate și, apoi, din România. Prezența cărturarilor transilvăneni în Bucovina, printre care Aron Pumnul, dovedește Se repetă aceleași lucruri!“, „a e- xistat un voivod Stavrinos ?“ — și altele) vizează inadvertențe la nive- lul expresiei ori lipsa de claritate a textului, alte adnotări, mai substan- țiale, reprezintă reproșuri sau apre- cieri care țin de fondul problemei. Astfel, la capitolul LITERATURA ROMANA IN SECOLELE XIV— XVI Eusebiu Camilar notează : „Filos, sfetnicul lui Mircea voivod, autorul unor opere religioase de mare valoare și răspîndire ; nu e pomenit în treacăt???", iar la subca- pitolul Apariția scrisului în limba română adnotarea scriitorului de- vine entuziastă : „Foarte frumos, f. f. interesant! Concomitent cu descoperirile privind literatura se descopăr aspecte necunoscute pentru mulți din istorie! E unul din cele mai bazate (întemeiate — N.C.) ca- pitole !“. Deosebit de interesantă ca sem- nificație, de fapt un fel de sinteză a tuturor observațiilor răspîndite pe paginile adnotate, rămîne însem- narea, autografă și ea, notată pe a doua foaie de titlu (verso) a vo- lumului machetă, care ilustrează nu numai solidaritate ; bucovinenii în- șiși realizează că au nevoie de expe- riența provinciei de peste munți pen- tru a învăța să se apere, să se afirme, să iasă din tăcere. Monumentele care le atestau cultura, de excepțională valoa- re și inconfundabilă, ca și obîrșia, nu puteau conta ca argumente în fața puterii imperiale decît în condițiile a- firmării, dovedirii permanenței ei, a integrării fără fisuri în matricea celei romanești. Arta în Bucovina trebuia să fie act de prezență și de continui- tate ; suportul lui nu putea fi decît afirmarea limbii române, așa cum se petrecuseră lucrurile și în principate. Iată de ce la începuturile culturii lor stau dicționarele și gramaticile româ- nești, dintre care cel al lui Vasile Can- temir, terminat în 1827 și rămas în manuscris — Dicționar germano-mol- dovean-francez — este aproape sincron cu Lexiconul de la Buda și de dimen- siuni impresionante (peste 4.000 de pagini). Afirmarea continuității și a unității românești pare și mai limpe- de în gramatica lui Teoctist Blajevici (care semna și Teoctist Șoimul) apă- rută la Lvov în 1844, intitulată Theo- retich-praktische Grammatik (dar da- ko-romanischen, das ist der moldaui- schen oder walachischen Sprache). Pri- mele semne ale afirmării poeziei apar în Calendare, care se tipăresc în Bu- covina începînd din 1811, după mo- delul celor transilvănene ; că autori- tățile intuiau „pericolul" lor o dove- dește faptul că al lui Porfiriu Dimi- trovici, din 1841, așteaptă patru ani avizul Cenzurii. Sensul modestelor în- cercări poetice care apar în ele este explicit și tranșant opinia lui Eu- sebiu Camilar in privința cîtorva principii care trebuie să guverneze realizarea unei istorii literare sub raportul clarității și expresivității stilului, al frumuseții limbii, al uni- tății de viziune și concepție : „Cred că mai cu seamă capitolul prim trebuie să fie scris clar, atrac- tiv și, dacă s-ar putea, cu mai mult farmec. în fond, chiar și o istorie „științifică" a unei literaturi, trebuie să fie o expresie a frumuseții lim- bii, a clarității în exprimare, lim- ba fiind, în esență „sufletul" unui popor. Toate elementele, fără expri- mare, ar fi moarte. O istorie literară, scrisă chiar de un colectiv larg, poate avea unitate desăvîrșită și o personalitate unică, și grija pentru exprimarea frumoa- să, de înaltă ținută, dacă nu e „ex- primată" frumos, chiar și cea mai științifică istorie literară devine sim- plă înșiruire de fapte. „Atracția" trebuie să stăpinească orice operă, chiar cum e istoria asta a literaturii române. Așadar, Eusebiu Camilar pledea- ză preponderent, de pe poziția ar- tistului, pentru grija față de latura expresivă în măsură să asigure o- perei științifice nota de sensibili- tate necesară spre a-î conferi acce- sibilitatea ; mai cu seamă că aceas- tă operă științifică are ca obiect de studiu un domeniu atît de com- plex al creației artistice, cum este literatura, al cărui material de ex- presie îl reprezintă limba, pe care scriitorul o numește inspirat, „«su- fletul» unui popor". Nicolae CARLAN trezirea conștiinței naționale a româ- nilor de aici, căci, cum spune P. D. (Porfiriu Dimitrovici, cu oarecare sfia- lă) într-un acrostih stîngaci, „Patriei zicem că șerbim, iar puțin de ea gri- jim / Vreun folos de-1 cîștigăm, la înteresu nostru-1 dăm", O fabulă de Teoctist Blajevici — Flămîndul motan — avertizează, într-o alegorie destul de abilă, pe cei care confundă osul cu o pilă „tăvălită cu slănină", rănin- du-și, pînă la urmă, limba. Mult mai îndrăzneață este fabula lui Silvestru Morariu-Andreevici, Cucoșul curcănuț, din al treilea număr al calenda- rului, a cărei morală este francă : „So- iul tău păzește, nu te fă curcan, / Limba ta cinstește de ești moldovan ! / Nu te urî însuși, nu te depărta / De obiceiul tău și de limba ta". Un T. Vasilovici preia, în poezia Limba noas- tră către noi, alegoria curentă în lite- ratura epocii, a mumei ; Limba se a- dresează astfel copiilor săi : „Pentru ce vă rog să-mi spuneți, voi mă pă- răsiți ? / Cum că cei mulți de-al meu nume încă vă roșiți începuturi, desigur, mai mult decît modeste ; poezia Bucovinei se situa sub nivelul celei din principate, apă- ruseră deja semnele unei desincroni- zări care avea să fie recuperată mult mai tîrziu. Important rămîne faptul că se manifesta o stare de tensiune creatoare și că această poezie se situa, încă din starea de germene, sub sem- nul unei angajări totale în slujba a- firmării identității naționale. Anul re- voluționar 1848 va aduce nu numai o radicalizare a conștiinței politice, dar și un salt calitativ remarcabil. • Turnee Ansamblul folcloric „Hora" al Cen- trului de îndrumare a Creaț ei Popu- lare și a Mișcării Artistice de Masă din Suceava a participat în luna iulie a acestui an la primul festival mon- dial de folclor din orașul-port la Ma- rea Adriatică — Pescara, Italia. Confruntîndu-se cu prestigioase an- sambluri ale genului din R. S. F. Iu- goslavia, R. P. Bulgaria, R. P. Polonă, R. P. Ungară, Franța, Turcia, Grecia, Israel, Spania și Italia, colectivul an- samblului sucevean a fost distins cu locul al III-lea. în cadrul aceluiași turneu, Ansam- blul „Hora" a participat la o serie de manifestări cultural-artistice închinate celei de a 40-a aniversări a Revolu- ției de eliberare socială și națională, antifascistă și antiimperialistă de la 23 August, manifestări organizate de Am- basada Română de la Roma în ora- șele Pacentro, Campo di Giove și Re- publica San Marino. Toate spectacolele, cu un reperto- riu muzical-coregrafic din principalele zone folclorice ale țării, s-au bucurat de un deosebit succes. (N. D.). • Expoziții • Dedicată celei de-a 40-a aniver- sări a istoricului act de la 23 August 1944, expoziția Cenaclului Suceava al U.A.P. „Trepte de lumină" a fost găz- duită de Galeria de artă din Suceava. Au fost prezentate creații recente ale plasticienilor suceveni (pictură, grafi- că, sculptură, tapiserie) inspirate din peisajul nou al patriei. O selecție re- prezentativă din această expoziție a fost deschisă la Cernăuți (U.R.S.S.) în cadrul schimburilor culturale dintre județul Suceava și regiunea Cernăuți (U.R.S.S.). • In cinstea marilor eveniment po- litice și istorice ale acestui an, la Ga- leria de artă din Suceava s-a deschis expoziția retrospectivă „Voronețiana". Au fost expuse peste 40 de lucrări semnate de cîștigătorii concursului în cele șapte ediții ale festivalului. (P. D.). • Expoziție despre Suceava Muzeul Județean Suceava găzduiește în sălile secției de istorie o inedită și interesantă expoziție foto-documentară intitulată „Evoluția ansamblului urban Suceava. Trecut și prezent". Rod al colaborării dintre muzeografi, cerce- tători de arhivă și proiectanți, expo- ziția prezintă, pentru prima oară în- tr-un asemenea cadru, ampla imagine urbanistică și arhitecturală a orașului, începînd din evul mediu (secolele XIV—XVII) și pînă în zilele noastre. Sînt înfățișate hărți, machete, stam- pe, piese de arheologie, fotografii și planuri de construcții care ilustrează principalele etape ale dezvoltării ur- banistice a Sucevei. Un loc aparte este rezervat „ascensiunii pe verticală" a orașului în ultimele patru decenii cînd, între altele, au fost ridicate și date în folosință peste 24.500 noi aparta- mente. (I. B.). • Premii • La ediția a Vil-a a Festivalului interjudețean de creație „Vasile Alec- sandri" de la Iași (15—16 iulie 1984) premiul Editurii „Junimea" a fost a- cordat poetului sucevean Ion Cozmei. Juriul a fost prezidat de dramaturgul Andi Andrieș. (L. H.). • La concursul de creație literară pentru elevi, organizat de revista As- tra din Brașov și patronat de Uniu- nea Scriitorilor din Republica Socia- listă România (concurs la care s-au prezentat peste 1.000 de lucrări în versuri și proză), Marele premiu „AS- TRA" pentru poezie a fost acordat Sînzîienei Mureșeanu, elevă la Școala generală nr. 1 din Suceava. Lucrările juriului au fost prezidate de Dumitru Radu Popescu, președintele Uniunii Scriitorilor. (D. B.). • Podul de la cetate La Cetatea de Scaun de la Suceava trei dintre cei mai pricepuți meșteri ai muzeului județean au proiectat și ridicat o impresionantă construcție, trainică și utilă : un nou pod de tre- cere peste șanțul de apărare, în lun- gime de douăzeci și unu de metri, care face mult mai ușoară vizitarea monu- mentului. Ei se numesc Mihai Bradu, Nistor lavorschi și Lazăr Găitan. (L. M.). REALIZATORI: Ion BELDEA- NU, George DAMIAN, Ion CARP FLUERICI, Mihail IOR- DACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PARANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA. Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48