ANUL III nr 9 (33) ucovmene CORNELII! STURZI! SEPTEMBRIE 1984 SUPLIMENT EDITAT IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA AUGUSTELE Profesiune de credință Literatura romană a fost, încă de la primele sale manifestări, o expresie a conștiinței ue sine a poporului nostru. Ea a înregistrat, în cele cîteva secole ue tunțarc, asemeni unui seismograf fidel, complexul fenomen al devenirii istorice a națiunii romane. De la primul cronicar aplecat, nu fără oarecare teama, peste slovele destinate eternității și pînă la marii poeți descinzind in adîncimile de aur ale istoriei, de la geniul eminescian pînă la autorul „luptei cu inerția" și de la acesta pînă la debutantul de azi, sen- timentul responsabilității, derivînd din identificarea fiecărui scriitor cu destinele poporului său, este o constantă de netăgăduit. in viziunea Luceafărului poeziei romanești limba națională reflectă „chiar caracterul unui popor" : „In limba sa numai i se lipesc (poporului) «e suflet preceptele băirinești, istoria părinților săi, bucuriile și durerile semenilor săi". Profesiune de credință și pledoarie pentru frumusețea sufle- tului românesc. Iar dacă limba poate defini un popor, literatura nu este altceva decît edificiul de spiritualitate al acestuia. Din punctul de vedere al actului scriitoricesc, literatura este identificare cu epoca, cu semenii, mai mult chiar, ea înseamnă dăruire totală : „A exprima inexprimabilul, a da o formă lucrurilor informe, a-ți pierde timpul cu alternarea monotonă a cadențelor, a trezi prin ritm sensibilități adormite, a face din cuvinte un leagăn cu care să adormi durerile altora, a desena un suns pe o gură ce-a uitat poate de mult să ridă, printr-o fericită corespondență ac imagini sau de sunete, și din toate acestea să faci să renască frumosul, pe care să-l dăruiești contemporanilor tăi, poate fi ceva mai sublim ?“. Kindurile de mai sus, aparțimnd iui uimitrie Angbel, ni se par semnificative, cu atît mai muit cu cit, puse alături de alte mărturisiri, aparțimnd celor mai de seamă scriitori romani, asemănările de conținut sînt surprinzătoare. Uitate în a- cest sens pot 11 selectate din oricare epocă de evoluție a literaturii romane. Literatura ultimilor 40 de ani marenează asumarea conștientă a respon- sabilității civice fără egal. A exprima m forme artistice realități sociale și istorice, politice și tlozotice ; a ti în avangarda luptelor pentru dreptate și tinerime sînt permanențe ale literaturii romane. Dar a da contururi sensi- bile, precise, viabile unei ere și unei societăți nemaiîntîlnite în istorie, iată, pragul de încercare a acestei literaturi, cum l-a trecut ea ’l Cum au reușit scriitorii să răspundă acestor deziderate T lată întrebări la care se strădu- iesc sa răspundă, nu fără rezultate meritorii, istorici și critici literari, este- ticieni, sociologi și filozofi, intr-un efort de sintetizare a acestei epoci. Froza primilor ani de după revoluția de eliberare națională și socială, antifascistă și antiimperialistă, deși sub semnul căutărilor, înregistrează și reflecta cu mai multă sau mai puțină elasticitate transformările din societate, banana btancu, Titus Fopovici, Marin Preda sau Eugen Barbu sint numai cîteva nume prin care romanul perioadei de tranziție atinge puncte de viri. Uu Marin Preda se face și trecerea spre sfera politicului și tot cu ei proza politica se maturizează. Cel de-al lA-lea congres al Partidului Comunist Român a însemnat insă pentru literatura romana un moment de lansare spre nebănuite orizonturi ■ alorice. Realizările celor aproape două decenii care au urmat istoricului congres, in proză, dramaturgie, poezie, critică și istorie literară sint com- paraoile iar pe alocuri depășesc pe cele ale perioadei interbelice. Fenome- nele politice naționale dar și universale, interesînd pe omul contemporan in cei mai înalt grad, datorită râsfrîngerii lor directe asupra societății, gă- sesc exprimări valoroase în operele prozatorilor contemporani. Alexandru Ivasiuc, Fănuș Neagu, Dumitru Radu Popescu, Ion Țugui, Constantin Țoiu, plafon Pardău, Augustin Buzura sau Sorin Titel, exprimă, în ordinea în ;are au fost citați, nu o scară valorică, ci complexitatea romanului românesc .'ontemporan. Dramaturgia, supunîndu-se și ea politicului, își adecvează mijloacele do sxpresie acestei tematici majore a literaturii în general. In fond, dintre scriitorii mai sus citați, majoritatea sint și autori dramatici, sau, multe din îperele acestora au fost dramatizate. Or, virtuțile dramatice ale unui seri- lor probează comprehensiunea lui socială, iar cele ale prozei subliniază iutenticul, viabilul operei respective. Poezia contemporană, extrem de bogată cantitativ, dar și ca diversitate le stiluri, trebuie abordată în primul rind prin prisma înaltului său uma- dsm. Poate sensibilității sporite a poetului se cuvine să-i atribuim o mai apidă adecvare a conținutului și mijloacelor de expresie ale fenomenului lolitic și social. Purtătorul de drapel al romantismului revoluționar rămine âiă îndoială Nicolae Labiș, poet prin care spațiul bucovinean impune lite- aturii naționale o școală de poezie. Arzînd total pe rugul dăruirii de sine, >oetul de la Mălini deschide poeziei românești una dintre cele mai fertile spoci din istoria literaturii române, magnetizind, asemeni Luceafărului de a Ipotești, conștiințele poetice ale veacului care-i urmează : „Trăim în uiezul unui ev aprins / Și-i dăm a-nsuflețirii noastre vamă, / Cei ce nu ard lezlănțuiți ca noi, / In flăcările noastre se destramă". Sub semnul iui Labiș or călători prin țara muzelor Adrian Păunescu — năvalnic torent de inspi- ație și energii; dulce și amară legănare de lirism („Nu-ți poate pune nimeni ătușe peste timple, / Și chiar de ți le-ar pune ți s-ar preface-n laur, / Ai ost adus pe lume, să scoți din mizgă aur, / Fii fericit de drama ce stă să i se-ntîmple.“), Ion Gheorghe — mitizînd granitice eresuri („Cremenea cînd e bate / De cremene, / Măsoară o calitate / Cu altele gemene."). Ileana Mă- ăncioiu — grav absorbită de tandrele-i ritualuri erotice, loan Alexandru — ducind pe buzele poeziei românești izul pămîntului amestecat cu singele i lumina străbunilor. Acelorași eforturi zămislitoare de frumuseți spirituale se aliniază și li- ica poeților nordici. Marcel Mureșeanu, Ion Beldeanu, George Damian, onstantin Severin sau Gheorghe Lupu. Primul are vocația eternizării gestu- ilor ritualice, realizind o viziune fabulos-mitică a repetabilei istorii uma- c : „Munte pe munte, apă pe apă, / iar numele nostru / ca o piatră albă e curăță / și se ridică la streașină casei / în fiecare veac, așa cum vin pă- ările, / așa cum răsare pe lume soarele". Ion Beldeanu cultivă fără osten- îție un lirism chtonic, adesea mai fertil sub aspectul originalității decît în- ercările voit ermetizautc. Ceilalți poeți suceveni citați, alături dc mulți Iții pe care spațiul articolului nostru nu-i poate cuprinde acum constituie, rin opera lor, expresia adecvării sensibilității poetice la specificul litera- urii actuale. O privire cit de succintă asupra fenomenului literar românesc din ulti- lele decenii nu poate face abstracție de critica și de istoria literară care au firmat existența unui spirit critic sensibil și exigent în receptarea noului, u nimic mai prejos de spiritele lui Maiorescu, Ibrăileanu, Lovinescu, Geor- e Călinescu. Nicolae Manolescu și Eugen Simion, critici cu temeinice in- ormații culturale, cu intuiții valorice subordonate unor exigențe metodice ecunoscute, nu numai că înregistrează evoluția fenomenului literar contem- oran, dar sînt în același timp factori de educare estetică a marelui public. Repunerea în circuitul marilor valori a operelor scriitorilor români din late timpurile prin reeditări masive, prin ediții critice sau in tiraje de iasă, contribuie la cunoașterea de către cercuri din ce în ce mai largi de ameni ai muncii, a valorilor din patrimoniul culturii naționale. Astfel, nu- lai in ultimii ani reeditarea a cel puțin două monumente de spiritualitate - Istoria literaturii române de la origini pînă în prezent a Iui George Căli- escu și Getica lui Vasile Pârvan — vorbește despre larga deschidere către imină a epocii numită pe drept cuvînt Epoca Ceaușescu. Cel de-al XHI-Iea Congres, spre care se îndreaptă acum inimile și con- iințele tuturor cetățenilor României socialiste, cu extraordinarele-i pro- ensiuni spre viitor, deschide literaturii române, tuturor scriitorilor din atria noastră, porți largi de lumină. Lumina marilor împliniri ale unui po- or care pășește cu demnitate pe calea desăvîrșirii unui destin demn, uman, ber ; destin la al cărui profil trebuie să cioplească fără preget, cu aceeași ărulre de pină acum și slujitorii artei. Octavian NESTOR Solstițiul se estompează și fructele s-au copt in vară, din ireal și nopți de august surprind căutările vii și tu le știi întregul sens. Se apropie timpii luceferilor. Spațiile se succed, în unde peștii strălucesc nesocotind cerul de noapte. Lumină, tu, de zi, în tine cred ! devenirii întotdeauna cînd mă gîndesc la Țara de sus mă năpădesc amintirile. O lume a copilăriei mele în care se perindau printre gene peisajele mirifice ale locurilor, sărăcia și demnitatea oame- nilor pămîntului, încrederea lor în vremuri mai bune, înțelese, pe atunci, din cuvintele lor spuse așezat și cu multă cumpătare. Mai tîrziu, după ani, cu magnetofonul reporterului, am stră- bătut oraș cu oraș și sat cu sat, de sus de la Bobeicuța și pînă jos, la Liteni și Dolhasca. Și mai apoi... Desigur astăzi Țara de sus nu este numai tărîmul mirific al ctitoriilor voievodale, leagănul unde au copilărit genii ale culturii naționale dar și un spațiu al devenirii noastre spirituale. Martor al ctitoririi civilizației acestui sfîrșit de secol în această vatră de țară, mă simt un privilegiat. Un privilegiat fiindcă pot să-mi spun bucuria și oftatul, dorul și speranța oamenilor din Bucovina, acestor oameni dîrji și mîndri, molcomi la vorbă dar profunzi în simțire care te primesc cu prietenie statornică. Un spațiu și o lume care devine tot mai mult „o gură de rai..." Vlad POGOREVIC1 Ilie BOC A : ÎNSEMNARE (Marele premiu „Voroneț" Ia Festivalul-concurs „Voronețiana", ediția a VUI-a) PERMANENTE București, 14 martie 1960 București, 17 noiembrie 1960 Scumpe domnule profesor, Scumpe domnule Jucan, Am primit studiul d-tale despre Eminescu și patrimoniul popular, in noua lui formă și mi-a părut bine că n-apucasem să-l dau în textul lui dinții, cum convenisem cu Corneliu Bărbulescu, editorul lui Nicolae Milescu, pentru Revista de Folclor. in momentul de față, studiul d-tale e în mîinile lui și-mi place să cred că redacția revistei, căreia urmează să-l pre- dea îl va agrea, ca pe un lucru bine gîndit și frumos expus. Dacă ții să iei contact cu el, ------------------- o poți face scriindu-i pe adre- sa : Corneliu Bărbulescu, cer- cetător științific la Institutul de folclor, str. Nicos Beloianis, nr. 25, raion Stalin, București. El te va ține în curent cu soarta manuscrisului. Pe celălalt text al d-tale, „Știri eminesciene", mărturi- sesc că n-am avut, din pruden- ță, curajul să-l încredințez ni- mănui. El s-ar cuveni publicat în întregime, cu ilustrația toa- tă și cu toată bogăția lui de informare și mi-a fost teamă să nu cazi victima vreunui act de piraterie, ce, din nefericire, se practică și pe uscat. De a- ceea îl țin la dispoziția d-tale. Cînd hotărăști să ți-l re-expe- diez, mă voiu executa. tn legătură cu recenzia Hințescu, am cetit și textul din Convorbiri și referința G. Dem. Teodorescu și dacă nu se poate cu certitudine spune că este a [l] lui Eminescu, con- (continuare în pag. II) Poate că întîrzierea cu care răspund scrisorii d-tale din 20/IX 1960 să nu fi fost cu totul rău venită, tn felul acesta, am avut norocul să-l întîlnesc, deunăzi, prin curtea biblio- tecii Academiei și pe Corneliu Bărbulescu. El susține că v-ar fi răspuns cu o c.p., pe care se pare că n-ați primit-o. Ce vă comunica nu am idee — dar PtBPJSSICIUS - --------------- CORISPONDENIĂ Intre anii 1958—1960 am apelat Ia acad. Per- pessicius pentru publicarea unor articole și stu- dii despre Mihai Eminescu, cit și pentru lămu- rirea unor chestiuni privindu-I pe poetul nostru național. D-sa mi-a răspuns prin șase scrisori, care, pe lingă lămurirea chestiunilor ce mă interesau, dezvăluie și alte fapte, atestînd și arta lui de mare epistolier. Publicăm două din ele acum, cu gîndul că vor interesa pe viitorii cercetători ai vieții și operei sale. Grațian JUCAN din ceea ce mi-a spus — ar fi vorba de anume rezerve ale colegiului redacțional al „Re- vistei de folclor" — s-ar putea bănui. Mi-ar părea bine să izbutiți la editura didactică și mai bi- ne dacă ați da drumul „știri- lor eminesciene" dimpreună cu ilustrația inclusă într-o pu- blicație regională, unde mo- ravurile vor fi fiind altele de- cît în Capitală. Cînd nu e vor- ba de o mică societate pe ac- țiuni, cu profiturile garanta- te, atunci mai e cenzura de diferite grade sau vămi. Mie mi-au trebuit nu mai puțin de 5 articole respinse, la „Lucea- fărul", ca să înțeleg că trebuie să plec. Se înțelege că vina e numai a mea: am înțeles prea tîrziu că sînt indezirabil. Dar de curînd pății una și mai bu- nă. După ce fac corectura în pagină la „Călăuza bibliotecarului", unui articol pentru Sa- | doveanu, aflu, mai de-a dreptul, mai pe ocolite, că totuși articolul nu se va tipări fără rezecții radicale. Ceea ce, evi- (continuare în pag. II) A PRIVI SENIN ECHILIBRU Privind coacerea; știind, sim-“ țind că în rodul ce se oferă privirii s-a întîmplat mereu uimitoarea în- trupare abia bănuită, cu speranța visată în primăvara semănatului... Și privirea nu cercetează cum s-a întîmplat, prin ce miracol crudul s-a petrecut în parfum ,și-n căldu- ra formelor, și-n îmbiere, și-n pace ; ea-și primește răsplata desfătîndu- se. Și nici de ce s-a întîmplat nu cercetează privirea, pentru că i se pare în firea lucrurilor ca semănatu- lui să-i urmeze culesul. Privirea constată. Noi știm însă că petrecerea cru- dului în rotund și împlinit este o alchimie topind atîtea esențe, atîta savantă dozare a lor, atîta veghe ca fiecare atom să țeasă cu răbdare perfecțiunea, atîta voință ca ea, perfecțiunea, să nu se risipească în pura bucurie de sine, ci în bucuria risipită în fiecare din noi, îneît a- cum, cînd a sosit vremea culesului, se cade să gîndim la menirea rodu- lui de a se (și de a ne) perpetua. Căci cu adevărat bogat nu este cel ce și-a pus bogăția în pod, ci acela care, reintegrînd-o sevelor pămîn- tului, o transmite către cei ce-1 ur- mează. Este o datorie despre a cărei noblețe vorbesc toți părinții lumii, de la cei ai celei mai neînsemnate insecte, pînă la cei care ne-au ză- mislit și ne-au dăruit vieții întregi și apți s-o luăm mereu de la capăt. Ne aflăm în încordarea dintre un bilanț și integrarea lui într-un nou pas către viitor. Oferindu-ne noi În- șine privirii acum, am genera — probabil — constatarea că, iată, spe- ranțele ni s-au pîrguit. Dar ar tre- bui, totodată, să se simtă că sub a- cest senin echilibru lucrează deja forțele care au datoria de a reîn- cepe semănatul. Și-l vom și începe, lăsînd toamnei bucuria nu numai de a încheia un ciclu, ci și de a-1 și lansa pe următorul. Dumitru TEODORESCU Cronica literară Portretul artistului la tinerețe. Maturitate și senectute. Lucian Valea a parcurs,' iată, binișor peste patru decenii de literatură, a scos un număr de volume și a împlinit 60 de ani. Opul de față *) este o bună carte de i- dentitate. Poetul privește (și se uimește) re- trospectiv și ceea ce vede (imaginativ-afectiv) dar, mai cu seamă, ceea ce simte (afectivul- imaginativ al lui Dămaso Alonso) se schi- țează parcimonios (linii vii, culori calde) în- tr-un fidel „autoportret în timp". Cu acest volum „recapitulativ (o repede aruncătură de ochi peste cele cîteva decenii) autorul lasă impresia visătorului trubadur școlit în- deaproape de filosofia ciobanului mioritic (de sorginte ardelenească, cel din „tulburătoarea Vale a Rodnelor"). Temele liricii sale sînt acum : străbunii, femeia și dragostea (aproape toate poemele au ca liant erosul, unul de „carne y hueso", care înviorează căldura că- minului conjugal), viața postumă a cărților, moartea etc. Lucian Valea este scriitor de „balade și idile" (vă mai amintiți exegeza despre Coșbuc ?), de arte poetice (Stanțe, Ci- negetică, Motiv, Voievod), de „suspine șl plînsuri" (Despărțire, Gol, Și e...) și mici „al- bume de familie" (Stanțe, Precizări, ciclul „Scrisorile”, Șî totuși. Veste, Dragoste, De la o vreme. Compoziție, Idilă, Vînătoarea...), de poeme (vii, calde) ale erosului dramatic (A trebuit, Cînd ai plecat, Aripi .Tîrziu, Rochia), „Apoi, pe neobservate, îi apăruse salvator înainte posibilitatea de a se îmbolnăvi : ți-o dorea din toată inima, ca pe nevoia ei cea mai stringentă ; o boală scurtă, rapidă, nu pentru a avea pretext să nu mai meargă o vreme la slujbă, să se simtă în siguranță, pe care o dădea spitalul, ci dintr-un motiv mult mai profund ; nu făcea față acestor relații degradate, era convinsă că nu mai poate vorbi cu nimeni, în spatele unui gest banal trebuia automat să presupună un altul, nefăcut, un cuvînt nerostit, o intenție ascunsă, iar apoi o stăpînea, tot mai insistent, o oboseală crescîndă, o lehamite de a suporta zilele teribil de egale. Uneori se întrebase dacă suspiciunea și neliniștea ei ' nu sînt prea exagerate, dacă o criză trecătoare de nervi nu a schimbat cu- lorile faptelor și dorințelor, și atunci cerceta cu atenție exagerată zilele, în- tîmplările, fizionomiile celor din jur, și tot ce observa nu făcea decît să-i sporească certitudinile : nu se înșelase, era obligată să se cenzureze mereu, să-și reducă dorințele, pretențiile, să se acomodeze unei vîrste de care însă era departe, unei mentalități detestate, primitive, să nu se depărteze de la un scenariu rudimentar acceptat de toți, un scenariu ce excludea orice ne- prevăzut. nevoile vîrstei, inclusiv cea mai dureroasă dintre ele, de afecțiune. (Augustin Buzura, Refugii — primul roman din ciclul Zidul morții, Editura Cartea Românească, 1984). Marea surpriză pe care ne-o face Augustin Buzura în recentul roman Refugii constă in- tr-o înțelegere cuprinzătoare și nuanțată a psihicului feminin. în literatura noastră exis- tă tradiția ca femeia să fie reprezentată din- tr-o perspectivă pur bărbătească, să apară, adică, asemenea unui „vînat" în legătură cu care „vînătorii" fac diferite supoziții, destăi- nuindu-și eventual unul altuia metode de „prindere". Așa se explică de ce Nadina lui Liviu Rebreanu cade in extaz în timp ce este violată de un țăran neras (poveste vînă- torească I), de ce îndrăgostiți! lui Gib Mihă- escu își urmăresc ca niște detectivi iubitele, de ce există o „enigmă" a Otiliei lui G. Că- linescu, de ce multe dintre eroinele lui Mi- hail Sadoveanu nu au viață sufletească, ci se constituie într-un fel de Meccă erotică. Chiar la Marin Preda, marele nostru specialist în sufletul omenesc, femeia ni se înfățișează tot înconjurată de mister, ca o ființă venită de pe altă planetă (nu suferă Victor Petrini cumplit pentru că Matilda rămîne mereu im- penetrabilă, stind tolănită în pat cu spatele la el ?). Augustin Buzura depășește această atitu- dine de adolescent în fața femeii și o pri- (urmare din pag. 1) firmarea documentară lipsind, prezumția, sînt îndeajuns și poate că ai dreptate. Despre volumul VI nu se poate încă augura un termen. Ac- cidentele survenite de aproape doi ani n-au fost pînă azi lim- pezite și-ți închipui ce înseamnă o sincopă de doi ani. In anumite Cazuri, se și moare. Dacă promisiunile de 1 Aprilie nu vor fi o simplă farsă — și voi putea relua lucrul, n-ar fi exclus să vă pot da o veste și o dată mai precisă. Cu cele mai bune salutări, al d-tale, cordial, Seninătăți în Tîrgul Frumos, în Tîrgul Frumos există o fată de abanos. Ea face uleiuri și ceaiuri campestre și nici nu mai prinde de veste cum trece viața, ' ah, cît de frumos din Tîrgul de Sus spre Tîrgul de Jos. de meditații (Numai în dragoste, încărunțim, Distanțe ,E nevoie...) ...Cînd condeiul mușcă cu virilitate din miezul materiei poetul scrie cu inspirație (Semnul, Umbre, Rod), vizavi de ipostaze labile (Și totuși, Veste, întrebări și răspunsuri), delicioase „povestioare" (N. Stănescu) copilăroase. Invers decît figurile Hronicul și cîntecul virstelor ascuțite și descărnate ale lui El Greco, bună- oară, poeziile lui Lucian Valea par să aibă mai degrabă „carne" decît spirit. Metafizica e timidă. Concretul tare, abstractul rarefiat. Fiecare poem ocrotește un grăunte de gînd, un miez înveșmîntat în afecte. Poetul scrie din inimă. Uneori ai impresia poetului popu- lar. Repudiind „curenții" estetici (tot mai a- gresivi și ademenitori) poetul scrie într-un registru simplu, cu onestitate. Referințele li- vrești sînt infime (Blaga ori Doinaș în Um- bre ,Preludiu, Presentiment de toamnă ; Ba- tartca lunii Femeia ca personaj de — roman vește ca pe o ființă omenească. îi înțelege și îi evidențiază specificul feminin, dar nu mut de uimire, ci înfrigurat de compasiune. Ioana Olaru, personajul central al romanului, este (urmare din pag. 1) dent, am refuzat. In fond, nimeni nu scrie ca să facă plăcere unui agramat oarecare, cu mai multe sau mai puține pre- tenții. Mai scriem și pentru plăcerea noastră. De aceea, și pentru că „Știrile eminesciene" — pe care le voiu expedia zilele acestea — vor apărea, poate că ar fi bine să retușați in două locuri : la pag. 2, unde vorbiți de Victor Eminescu, pe care l-am întîlnit odată f. de mult în Brăila, pe vremea liceului din copilărie și mai tîrziu, cu puțin înainte de moarte, la București, încălțat cu niște șoșoni enormi într-un anotimp nepotrivit. A lăsat o soție și două fete, pare că, des- pre cari v-ar putea informa Uniunea Scriitorilor sau Fon- dul Literar, la a cărui asistență mi se pare că au apelat. A doua retușa e ceva mai delicată. La pag. 10 versurile I-auzi departe strigă slabii Și asupriții cătră noi pe care Mihail Sadoveanu povestește să le fi cetit în copilă- rie, într-un ceaslov de la Vatra Moldoviței scrise și subscrise de mina lui Eminescu sînt, cum bine știi, din „La Arme". Nimic nu se opune ca ele să fi fost încrustate, cu artă de ebenist, ca și celelalte stihuri din amintita evocare. Iar dacă totuși le-a scris, lucrul s-a întîmplat după 1877. Ei, dar jocul ipotezelor e plin de riscuri. De-aceea spuneam că retușa a doua e cu mult mai delicată. La Ipotești am cunoscut un tinăr, care pare să vă fi fost elev și căruia i-am împărtășit salutările mele, ca și regretul că nu v-am putut întîlni. Mi-ar face plăcere să-mi confirmați primirea manuscrisu- lui dvs., dimpreună cu buna știre despre sănătatea dvs. cele mai bune salutări Perpessicius Incidente în războiul care ne periclitase existența Dunărea înghețase ca un porțelan de Maenzza. într-o noapte un turc o traversase prin dreptul cristalului teizecișișase trimis chiar de pașa Mahmud după ciorbă de burtă și vin de Aiud ! Lovindu-1 cu leuca, un țăran din Fetești l-a dat într-o copcă, la pești ! Și astfel defensiva română n-a scăpat nimica din mină ! Marcel MUREȘEANC covia în Anotimp ; Esenin și Goga, în ziua...). în forme, Lucian Valea probează voluptatea artistului migălos trebăluind la legile rigi- dei prozodii, descoperind ades ademenitoare sonorități mătăsoase. Versul e, mai totdeau- na, îmbrobodit în haina tradiției, figurile de stil (lipsite de performanță ori spectaculos) sînt, de regulă, obișnuite, purtate („viețile a- dînci ca niște fîntîni", „Că-n viața fiecăruia e-o Spanie,'/ Și-o luptă pentru a o cuceri" etc.). Puținătatea conotațiilor și miza eminamen- te denotativă fac ca lirica sa să înregistreze, prin unele poeme, aspecte valorice obișnuite. Pasteluri inspirate dintr-o bogată natură lăuntrică, poemele acestui volum sînt fu calzi ningînd în, din și prin sufletul poetu- lui. Cel mai mare cîștig al volumului mi se pare voluptatea evidentă cu care a fost scris. Nota de curățire morală și bogăția sufleteas- că inspiratoare. Ai impresia, în totul, că Va- lea își adoră poemele ca o femeie care și-a pus în ladă straiele de sărbătoare. Cele mai multe poezii n-au nimic spectaculos, zgomo- tos. Rulează potolit, molcom. Ca un rîu care nu face zgomot dar poartă profunzime. Dumitru BRADAȚAN * Lucian VALEA, Autoportret în timp, edi- tura Junimea o femeie frumoasă și demnă, care însă, d. cauza unei anumite rețineri în manifestarea sentimentelor, provoacă celor din jur, inclu- siv primului ei soț, o ciudată aversiune. Ciu- dată pentru că este amestecată cu dorința de-a o poseda. Această trenă de simpatii ne- dorite și antipatii nemotivate pe care o po„ tă eroina agravează necomunicarea cu 1 mea. Cu toată ținuta ei statuară, enervantă pentru toți cei ce înțeleg dragostea ca o con- viețuire promiscuă, Ioana Olaru are un su- flet fragil, în care se petrec drame. Dominan- tă rămîne „nevoia de afecțiune" („unde drc gostea nu e, nimic nu e" — spunea și Marin Preda), imposibil de satisfăcut într-un mediu cu o activitate afectivă simplificată la max. mum și ornamentată, în compensație, cu kitsch-ul unei retorici erotice la modă. Dar nu este vorba numai de erotism, ci și de o aspirație mai generală a eroinei spre o exis- tență spiritualizată. Ca și pe eroii lui Camil Petrescu, pe ea o înspăimîntă inautenticitatea. Este mai înțeleaptă ca ei și nu pretinde chiar absolutul, dar tot are motive să simtă o dez- iluzie profundă. Așa apare dorința găsiri, unor „refugii" care sînt, însă, de negăsit (de aici, și nuanța ironică a titlului romanului). Pentru o femeie, mai mult decît pentru u bărbat, o viață trăită fără „adăpost" consti- tuie o sursă de copleșitoare nefericire pentru că de multe mii de ani femeia și-a legat int n modul de-a fi de un spațiu ocrotit, cu valori sigure, de un rost în lume. Tocmai această nefericire specifică o analizează Augustin Buzura cu o siguranță de maestru și o com- prehensiune de duhovnic, scoțîndu-ne din calmul nostru englezesc de cititori rafinați și făcîndu-ne să ne simțim zguduiți, ca pe vremea cînd citeam ingenuu, identificîndu-ne cu personajele cărților. Romanul lui Augustin Buzura reprezintă, pentru literatura noastră, un progres consi- derabil în descrierea sufletului feminin. Nu va trece mult timp și vom avea și noi Anna Karenina noastră. Alex. ȘTEFANESCU Desene de Ion CARP FLUERICI Paznici de riduri Am putea supraveghea fiecare rid : — ridul bolii (sau) — ridul albastru al firii (sau) — linia subțire a ochilor după care se ascunde încurcată tabla-nmulțirii Am putea supraveghea fiecare rid să rostim liturghii despre contracția plăcerii să deosebim ridurile mutilaților de cele normale ale iernii și verii Lumea s-ar mira cît de metodic lucrăm cit de metodic îi simțim gestul, reacția sau cît de inteligibile ni se par — apusul, speranța — care-i compun respirația Nu-ți bea cafeaua, pînă la ușă te vei prăbuși precum coastele unui vapor ostenit numai NOI vom ști însă că în loc de galoane porți bulgări de rouă și antracit. N-ai nici un motiv, simulacrul s-a încheiat în ultima jumătate de zi teologul te va îmbrăca în mecanismul lui de bandaje ude bandaje cu miros de scorțișoară și stea La sfîrșit va veni înțelesul (ca un șarpe calomnios) și va spune : — paznici de riduri, sînteți netezi ca tegumentul apei, DA, DA, iar noi vom rîde de monstrul acela vom rîde, vom rîde și-l vom împușca. Renunțare Nici cubul nu mai are dimensiunile sale reale pasărea și-a întors respirația-n ceară lumina se desface în măruntaie egale și condamnații refuză să piară Rău-Făcătorui cu ochii roșii fumează și fumul i se retrage speriat în țigară timpul trece prin zile amar — ca fantoma — unui păianjen prin gară Ce încărcătură de piatră poartă faleza aceea in care marea se insinuează încet, încet faleza robustă, ca un cal ce-a murit în picioare ca un ca! ce s-a născut dintr-o dată schelet? Și între noi distanța devine iar renunțare gunoi abandonat oriunde fără vreo scuză și apoi plînsul, vai plînsul cum seamănă cu o zi cleioasă transformată ușor în meduză. Divorț Lumină uscată trista mea lumină atingerile noastre miros a floare de seră nu vezi, nu vezi că morții între ei se digeră ? Nici nu ai putea de fapt nici nu-ți trebuie această putere paharele singure se sparg și adorm și pînă și moartea plînge și piere Uite la ei, la mîinile lor vineții o, triste flori mutilate, triste îmbătrînite ca niște biblioteci învelite în ude batiste Vom împărți întîi obiectele mari apoi cele mici fără valoare cerceii, fereastra dinspre stradă și strada cu plămînii ei de răcoare Vom împărți apoi timpul, minut cu minut reziduurile lui (acum atît de albastre) și canapeaua cu ridurile pline de rătăcirile noastre Am obosit, acesta-i principalul motiv o culoare ciudată de vinilin, un dezgust... ne-a cuprins respirarea cu mirosul ei gălbui și vetust Liftierul va privi trist după noi după oboseala rînduită-n sînge an de an iar noi vom dispare fiecare purtînd o planetă încremenită în geamantan. II - Pagini bucovinene Debut editorial: Caiet de poezie, Ed. Eminescu, 1973.. Volume publicate: Destine din Nord, reportaj (în colabo- rare cu Alex. Rudeanu), Ed. Junimea, 1974 ; Mirele Plinii, poezii, Ed. Cartea Româneas- că, 1976 ; Albastru de Bucovi- na, reportaj, Ed. Albatros, 1979 ; Bună seara, frumoasă poveste, poezii, Ed. Junimea, 1981 ; Armura solară, poezii, Ed. Eminescu, 1983. Colaborări la : Ateneu, Con- vorbiri literare, Cronica, Fa- milia , Luceafărul, România literară. Tribuna, Viața româ- nească. ION BELDEANU REFERINȚE CRITICE (listă selectivă) ----------------------------------- Al. Piru : Luceafărul, nr. 15, din 19 aprilie 1977, p. 2 Constantin Cubleșan : Tribuna, nr. 14, dm 7 aprilie 1977, p. 4 Constantin Călin : Ateneu, nr. 129 (martie 1977). p. 15 Laurențiu Ulici : România literară, nr. 17 din 28 aprilie 1977, p. 11 C. Ungureanu : Orizont, nr. 17 din 28 aprilie 1977, p. 2 Liviu Leonte : Cronica, nr. 5 din 4 februarie 1977, p. 2 Dumitru Radu Popa : Tribuna României, anul X nr. 212 (februarie 1981), p. 13 Al. Cistelecan : Familia, nr. 5 (201), mai 1982, p. 2 Alex. Ștefănescu : Presa noastră, nr. 6 (iunie), 1982, p. 38—39 Valentin Ta.șcu : Steaua, nr. 8 (august), 1982, p. 56 Constantin Pricop : Convorbiri literare, nr. 5 (mai), 1984, p. 7 Mihail lordache : Pagini bucovinene, nr. 4 (aprilie), 1984, p. 2 „Versurile sale merită să fie citite cu atenție pentru că dincolo de aparența de seninătate și firesc, există în ele o tensiune lirică auten- tică, generată de sentimentul trecerii ireversibile a timpului. Cînd ride sau cînd privește cerul, cînd își așteaptă iubita sau cînd o contemplă dormind, poetul nu uită nici o clipă că nisipul se scurge fără încetare în clepsidră, că totul poate deveni pînă la urmă o amintire. Poate toc- mai de aceea gîndul său se întoarce adeseori în trecut, ca o încercare disperată de a se smulge din succesiunea implacabilă a orelor". „Există în toată poezia de pînă acum a lui Ion Beldeanu o tentație spre nostalgia barocă a unui pseudoexotism livresc care îl conduce spre o caligrafie a versului elegantă, elevată, de rafinate distilări sen- timentale. Motivul poetic iese aici din măsura cotidianului, haloul li- vresc proiectîndu-l insinuant pe coarda meditației grave asupra desti- nului". Constantin CUBLEȘAN „Cu "Armura solară»- Ion Beldeanu se include ferm în categoria poeților ce abolesc iluzia lirică necercetat de nici un complex, strident la unii confrați de generație, de a ajunge din urmă ultimele inovații poetice. Opțiunea sa, evidentă și în volumele anterioare, dar acum to- tală și programatică, ține de integrarea in marea și inepuizabila familie a neoromanticilor, care face breșe și în utima generație". încercarea El deschise ochii și văzu O pasăre de aer, am să Lansez o pasăre de vînt, zise Și prinse a căuta Rădăcinile apelor nedeslușite Spre dimineață auzi Fîlfîind zorii și-n aceeași Clipă umerii lui erau Loviți de stele cădeau Stele mici colorate Cling cling pe cînd Picioarele lui se-afundau Mai adine tot mai adine. simetria frigului Nu privi înapoi te poate încerca Umilința animalul acesta Superb îți aparține talpa Ta-i stăpinește grumazul Chiar dacă ochii aceia goi Alunecă-n pînze pustii învăluindu-te surizător Fii cît mai surizător Și nu lua în seamă Culoarea sîngelui mai Ales culoarea aceeași Desigur dintotdeauna. sfîrșitul verii astronomice O vară încărcată de gesturi Umbra unui dine sprijină amiaza Ar trebui să alerg să Trec printre oglinzile toropite Prin aerul moale alunecă Silueta Eldorei O ce pradă ușoară pentru Roțile melancoliei Cineva deschide fereastra Și strigă nimeni nu știe Nimic această pagină docilă Pare un mic animal de pradă Scăpat din captivitate. stare Ploile lungi cînd suspină Pădurea o pasărea Ibis Doarme într-o floare De tei află că mai exist Legănat între Odăile umbrite Deși sub pragul casei Se scutură epistole E greu nespus de greu Să te pomenești într-o caleașcă trasă De furnici în timp ce seara Mestecă nostalgic Frunze de dud. Alex. ȘTEFĂNESCU Mihail IORDACHE dans pentru o chitară Trecătorul de seară ; o Ipostază a cerului vînăt Cîteva uimiri Tinerețea depărtîndu-se Iată urme de lumină Tirite de-a lungul Asfaltului mort Absență Ferestrele zdrențuite Flutură la porțile Orașului din oglindă Mă privește o roată Speriată De propria-i fugă. O imagine Dealul din marginea orașului Pe care pendulează de fiecare Dată o umbră : singura Imagine ce mi se oferă în această dimineață Cind amintirile devin Atît de vulnerabile Incit aud cum din palme îmi crește un copac Poate fi cal poate fi Om umbra aceea sau Chiar o femeie din care Sar fluturi multicolori O posibilă preumblare De duminică agățat De trena melancoliei. in toate există O măsură Mărturisesc: sînt înduioșat De aparenta revenire a Velocipedului Din spatele oglinzii ochiul Iluziei — o temă la îndemîna poetului de luni Cind fostele iubiri nimeresc în azilul numit Agafton Da recunosc în fața Voastră nu știu nimic Despre moarte pe catafalcul Prietenului meu Croșetează madame bovary Dovadă că-n toate Există o măsură. călărețul ce despică mărul Ce frumos cădea mărul din măr Lumina se făcea roșie Și dulce se făcea lumina Rostogolindu-se spre tîmpla iubitei Ivită acolo din simplă așteptare Atunci călărețul trase sabia O sabie cu minerul bătut în agathe Iarba i se urcase pe glezne Ding dang își legăna ceasul Țeasta ca orice lucru cumsecade Izbind călărețul despică mărul Atunci iarba prinse să lunece pal O ce frig doamne mai zise Și-acelea au fost ultimele-i cuvinte. același hidalgo Trebuia să mă trezesc Această inconsecvență nu duce la Nimic seva nocturnă a Intimplărilor se adună Și dă putere captivului Același hidalgo rătăcește Prin iluziile mele nemărturisite Scări albe umbrite castele Și-o funie trasă pe Cumpăna zilei apoi Foșnetul flăcării făcînd Ordine-n cotloanele ereziei E o dimineață devorată de îndoieli îmi puteți spune Cine cintă pe puntea Nedesprinsă de țărm 7 acompaniament O serile de altădată exclamă Bătrîna domnișoară și-n glasul Ei se aud chermezele roze Frisonînd vechea grădină De vară îmi vine să rid Fără multă rigoare atît Cît si nu mi se observe Găurile care îmi ciuruiesc Nonșalanța o serile De altădată hehei mă Aud și vocea mea Aduce cu o pisică Rotindu-se după propria-i coadă. exercițiu Rezemat de acest copac adormit Care nu va înflori probabil Decît în decembrie (spre A-și uimi trecătorii) Mă pot gîndi la orice în afară de fericire Mi se poate citi în Priviri identitatea Sînt tunelul prin care Galopează acceleratele Cu geamuri trase în urma lor o voce de Orb însîngerează zidurile. nume O piersică pe plaja pustie Va să fie întîmplarea acestei Dimineți înlănțuită de gîtul meu încă tînăr frumoaso am Amețit căutîndu-te Privește cerul e o rană deschisă Prin care se vîntură lepile oarbe Trupul tău se acoperă in Purpură acum te voi Gîndi spunîndu-ți mi-e sete Să pășim peste aceste ape Triumfătoare egale cu Respirația noastră foșnet De șoapte incendiate Iată flacăra lor înconjurîndu-ne taci Sau ascunde-te in sîngele Meu dimineața spre care lunecăm Va purta un nume. biografie Despre tristețea mea nu se vor Emite ipoteze confortabile Trăiesc în apropierea Unui cimitir de elefanți Și în fiecare dimineață Mi se oferă șansa Aceluiași spectacol Veți snune că e vorba De singurătatea care-și Primește cu exactitate Glontele salvator Nicidecum O fată in albastru Dansează devorată de Privirile generalilor Sclerozați pînă cînd Vine ploaia și vizibilitatea Se reduce într-atît îneît nu-mi mai recunosc Strigătul în ciuda Semnelor sale disperate Dincolo de ferestrele acestui Poem. priveliște Vă ofer această priveliște Trasă la ultima rotativă Sentimentală pe care vă Puteți nota și numărul De telefon Curînd se vor deschide Ferestrele prin care se Văd plajele de Havai E o dimineață perfectă Nu aruncați cu pietre in pelicanii roz S-ar întimpla să nimeriți Intr-un cimp de rapiță Plouă peste întimplările Eldorei peste grădinile Microprocesoarelor petale De metal ramuri de carbon Pașii mei se dizolvă Mișcarea devine tăcere. transparența necesara Duminică fadă pendulare De frunze și clipa de trezire A armei cu repetiție Doar amintirea ochilor tăi Doar respirația sîngelui îmbătător ceva care se Cheamă și așteptare și Neliniște și dor O muntele acela suspendat în noapte precum o cupolă Și noi doi călătorind înfășurați în alba Iluzie a nemuririi îngăduie-mi să învăț Această lecție ca pe O lapidară definiție de Larousse surîsul tău O floare de cireș Pe masca veștedei duminici. o alergare Tunetele acestei primăveri împovărătoare ispite nevroze Și motanul tolănit Pe canapelele paradisului O pradă pentru starea Inițială a magnoliei Cînd ți se spune : în Marginea orașului Flutură capul inert al Confuziei o cum dispari sub Leneșele ieroglife Strada noastră are aerul Marțial de contabil In vacanță Știi ce-ți lipsește acum ? O alergare Prin ierburile ude. II — Pagini bucovinene CONSEMNĂRI -------- VASILI FOLIVAROCINll (U.R.S.S.) L I L I€ r y z Moda lată-ne în muzeu. Sub strălucitoarea sticlă, o pufoaică verde ! E un model din timpul Marelui război pentru apărarea patriei! E o formidabilă pufoaică, pe talie, pentru Nataliocika, fata de șaptesprezece ani! E o pufoaică tivită în roșu de rafalele mitralierelor- Alături, într-o fotografie, o fată, lingă casa ei, părintească, Nataliocika, fata-soldat, c-o tristețe adincă în ochi. Picioarele ei mici, parcă de copil, gingașe, in saboți grei, care au parcurs mii de kilometri, piuă s-au împiedicat de moarte. Alături, în altă sală, o rochie scurtă, tot soldățească, a Ninei, cea de șaisprezece ani, doar, rochie arsă de schijele minelor CADRAM II PHiEltNIf /--------- HEMPIARĂ Mircea Handoca dă la iveală (Cronica, 17 iulie a.c.), cîteva fragmente dintr-o corespondență puțin cunoscută : cea dintre Mircea Eliade si Constantin Noica. (Cîteva referiri le descoperisem și în „Jurnalul'de la Păltiniș", al lui Gabriel Liiceanu). Interven- ția, prilejuită de împlinirea vîrstei de 75 de ani a cunoscutului filosof român, dată aniversară consemnată de mai toate publi- cațiile noastre literare, atrage atenția asupra unui fapt remar- cabil : statornicia prieteniei dintre cei doi cărturari. Sîntem infor- mați, astfel, că Mircea Eliade îl cunoaște pe Constantin Noica „în- că de la Liceul Spiru Haret". Așadar, o prietenie întreținută pe parcursul unei îndelungi perioade de timp și care, iată, alimen- tată la temperatura stimei și considerației reciproce, devine într- adevăr pilduitoare. Intr-un secol grăbit, nervos, în care genul epistolar pare să fi intrat în desuetudine, doi oameni de aleasă spiritualitate își scriu de o viață, își comunică gîndurile și impre- siile, reușitele și nereușitele, emit idei și opinii de înaltă ținută intelectuală, menținînd, cu alte cuvinte, acea punte de legătură sufletească atît de necesară, atît de frumoasă și, de ce nu, atît de utilă. „Numeroase impresii de lectură și judecăți de valoare găsim în scrisorile lui M. Eliade către C. Noica din ultimii 16 ani", no- tează M. H, De altfel, Mircea Eliade urmărise cu interes evoluția creatoare a mai tînărului său prieten încă de la primele scrieri ale acestuia. O caracterizare făcută în 1935 devine edificatoare : „Erudit fără să fie pedant, pătrunzător fără să fie liric — Con- stantin Noica se distinge în tînăra pleiadă de gînditori și prin limba literară în care scrie. Mînulește tot atît de sigur demon- strația logică, pe cit de discret precizează nuanțele pasiunilor". Impresionantă rămine revederea celor doi prieteni după o des- părțire de aproape trei decenii. La 5 iunie 1972, cu puțin înainte de momentul mult așteptat, M. Eliade consemnează cu emoție în Jurnalul său : „Va fi una dintre marile bucurii pe care mi le dă- ruiește viața". Prețuirea pe care i-o acordă M. Eliade se regă- sește desigur și în scrisorile de dată mai recentă. Din aceeași con- secventă admirație față de opera fostului său coleg de liceu, el ii spune : „Lasă-mă să încerc editarea în limba franceză a cărții tale filozofice preferate**. Spicuirile oferite de M. H. din numeroasele scrisori adresate lui Constantin Noica au darul de a delecta și deopotrivă de a produce admirație. Dincolo de întîmplări și împrejurări, timpul n-a alterat cu nimic farmecul nostalgic al amiciției sincere și de- votate. „Tu ești un om extraordinar", j se adresează Mircea Elia- de la un moment dat. Cită măreție și noblețe în aceste simple cuvinte, care-1 onorează nu doar pe „destinatar", ci și pe „emi- tent". Și nu putem încheia rîndurile de față fără a nutri gîndul (și speranța) că o asemenea exemplară corespondență își cere dreptul de a fi adunată între coperțile unei cărți, spre folosul generațiilor tinere și nu numai. loanid DELEANU DICȚIONAR (XIII) 32. DAN DlMlTRlE (8.X.1856, Suceava — 25.V.1927, Cer- năuți), istoric, folclorist. Școala primară și gimnaziul la Suceava, studii superioare la Cernăuți (1876—1880). Preot cu deosebite înclinații și preocupări culturale. Publică nume- roase și interesante materiale de istorie, istorie literară, lingvistică, folclor, în revistele vremii („Aurora română", [„Junimea literară", „Deșteptarea", „Patria", „Șezătoarea", „Timpul") și în broșuri. Din 1870, membru al Societății pen- tru cultura și literatura română în Bucovina, iar din 1904, membru corespondent al Academiei Române. Lucrările de istorie se referă la monumentele istorice, per- sonalități ale vieții spirituale, originea și evoluția unor fa- milii românești. Ele sînt astăzi deopotrivă interesante, atît pentru istorici, cît și pentru etnografi și lingviști. Astfel, lucrări cu caracter monografic precum Dosoftei, mitropo- litul Moldovei, Ctitoria hatmanului Luca Arbore, Mînăsti- rea Sucevița, Minăstirea și comuna Putna se constituie în documente de referință, prin bogăția materialului informativ și prin ținuta lor științifică. La fel de interesante sînt studiile de etnografie și folclor, precum și culegerile și consemnările unor obiceiuri tradi- ționale și producțiuni folclorice. Comuna Straja și locuitorii ei este o exemplară monografie etno-folclorică, care, în 1897, cînd apărea, era una dintre primele lucrări de acest fel la noi. Sînt menționate aici obiceiurile la naștere, nuntă, în- mormîntare, alături de textele implicate, precum și un bogat Fulgerător se schimbă moda ! Luxos mai e îmbrăcat tineretul din ziua de azi. Adolescenți primăvăratici, in pantaloni evazați, fete cu mini-fustă, în jachete noi, indiferent la ce vă gîndiți, țineți-le minte pe Nina cea de șaisprezece ani, cu scurta ei rochie soldățească, colorată în verde-ars de schijele minelor, țineți minte pufoaica pe talie, tivită în roșu de rafalele mitralierelor pe care o poartă frumoasa Nataliocika. Traducere de lanoș HORVATH și Marcel MUREȘEANU . ---- K , us -n________i FELURIMI • De gustibus et coloribus... „Eu concep poezia ca pe o femeie nudă, naturală, model uman al naturii“. Poezia „tip cîmat" : „se face introducînd cu pîlnia carne tocată într-un intestin, și despre care de obicei se spune că este densă pentru că este mai literară ; și că literele, mai mult decît cuvintele, o fac să fie greoaie... Eu vă spun, vouă celor care mumificați niște vorbe de umplutură, că în loc de un poem cartof-gutuie-dalie, prefer un poem piersică-garoafă-buze-de femeie". (Juan Ramon Jimănez, „Eseiști spanioli", p. 437, 438). „Dacă nu există leac omenesc împotriva deficiențelor noastre artistice, e preferabil să fim în mod alternativ geniali și proști, mai degrabă, decît să fim în mod con- stant corecți și mediocri". (Angel Gani- vet, „Eseiști spanioli", p. 132). • Crede și nu cerceta! „Un erudit din secolul al Il-lea al erei noastre, Flegon din Tralles, în lucrarea sa despre „Minunății", a povestit întîmpla- rea nefericită a unui soldat roman din le- giunile din Germania, care, sub consulatul lui Cornelius Scipio, a dat naștere unui copii. Fără a ne duce spre un trecut atît de îndepărtat, am putea citi în revistele științifice mai puțin suspecte de frivoli- tate, că, în 1934, la Capilla-del-Senor, un tîrgușor din Argentina, un muncitor agri- col, căsătorit de cinsprezece ani, și a că- rui fericire conjugală nu era de nimic umbrită, se văzu într-o zi obligat să se adreseze medicului, deoarece abdomenul său lua proporții îngrijorătoare. Tot ceea ce medicul putu face fu să recunoască toate semnele unei sarcini deja avansate. Nașterea se produse la timp și muncitorul agricol deveni mama unui vlăstar perfect constituit". Nebănuite sînt căile omului. (Marcel Sendrail, „înțelepciunea forme- lor", p. 106—107). D. B. material de folclor literar. Alte lucrări se referă la tradițiile păstoritului în Bucovina (Stîna Ia românii din Bucovina), sau la obiceiurile altor naționalități (Rutenii din Bucovina — 1913 ; Obiceiuri armene la naștere, nuntă și înmormîntare — 1904). Fără îndoială că aceste preocupări ale lui Dimitrie Dan trebuie puse în legătură cu personalitatea lui Simeon Florea Marian, cu care era prieten și care i-a insuflat pasiu- nea cercetării folclorice și i-a sugerat probabil și concepția de lucru. Două Schițe și Descrieri de călătorie nu atestă calități de prozator. 33. DEȘTEPTAREA, „gazetă pentru popor", apărută la 1 ianuarie 1893 sub redacția lui Constantin Morariu. A fost una dintre cele mai importante publicații cu program ii .. minist din Bucovina. Prin tematică și accesibilitatea limba- jului era dedicată în întregime țăranilor bucovineni. Vie- țuind cu intermitențe (1 ianuarie 1893 — 7 noiembrie 1904 și 15 noiembrie 1907 — 1 noiembrie 1908), gazeta a cunoscut și o perioadă de declin, între 1900 și 1904, cînd s-a transfor- mat în ziar politic. Totuși, exceptînd perioada politică, D teptarea a militat constant pentru păstrarea limbii românești: „căci limba română este un drept dumnezeesc și împărătesc ; de aceea păziți-o, apărați-o și cinstiți-o, căci numai așa și voi veți fi păziți, păstrați, apărați și cinstiți...“. Octavian NESTOR OMAGIU Dedicată marilor evenimente ale acestui an, aniversarea a patru decenii de viață liberă și demnă, încununate de perspecti- vele luminoase ale Congresului al XHI-lea al partidului, expoziția omagială a artiștilor plastici suceveni a constituit un elogiu adus muncii rodnice a oamenilor acestui timp, pentru cinstirea patriei socialiste. Realizată sub genericul „Trepte de lumină", manifes- tarea Cenaclului Uniunii Artiștilor* Plastici Suceava reprezintă o expresie concludentă a forței creativității angajante de pe aceste meleaguri. (P. D.). Concurs O nouă ediție — cea de-a XlII-a, dedicată marilor evenimente politice ale anului — a concursului muzical de interpretare in- strumentală ..Ciprian Porumbescu" a avut loc la Suceava. A- proape 200 de tineri și foarte tineri slujitori ai Euterpei și-au dis- putat timp de o săptămînă rîvnitul trofeu „Lira de aur", cel care, de-a lungul anilor, a consacrat cîteva „nume" în muzica instru- mentală românească, și este suficient a-1 evoca doar pe cel al Mihaelei Martin, pentru a ne justifica afirmația. Cîștigătorul din acest an al „Lirei de aur" este tînărul violonist de 14 ani de la Liceul de artă „George Enescu" din București, Bilciurescu Dinu, „un adevărat concertist", după părerea președintelui juriului, prof. dr. loan Șerfezi, opinie cu care, se pare, a fost de acord și publicul sucevean, ce l-a aplaudat cu deosebită căldură pe laureat în concertul de gală. De altfel, cei mai mulți dintre concurenți au dovedit un înalt nivel interpretativ, juriul acordînd nu mai puțin de 83 de premii și mențiuni. (D. T.). Premii ■ La bienala de caricatură, poezie și teatru organizată în orașul italian Lecce, în perioada 1—3 iunie 1984, caricaturistul sucevean George Ostafi-OST a fost distins cu premiul întîi — Pentagonul de argint. Concursul, organizat de comitetul comu nai de inițiativă culturală din Lecce, împreună cu primăria ora- șului Lecce și Universitatea din localitate, s-a bucurat de partici- parea a peste 300 de caricaturișt din întreaga lume, tema sa fiind anul acesta — „G pietricică în gheată". ■ în localitatea Velden (Austria) a avut loc cea de a XlII-a ediție a Festivalului națiunilor al filmului de amatori, organizat sub egida U.N.E.S.C.O. și Federației internaționale a filmului ne- profesional, care a reunit 96 de țări, cu 331 de filme. La această competiție a luat parte și Ferdinand Michitovici, de la cineclubul „Rarăul" din Cîmpulung Moldovenesc, (cu peliculele Salutări din Bucovina, în memoria meșterului Colibaba, Comori pe coajă de ou și Culori pentru patru strune) care a fost recompensat cu Me- dalia de argint : Globul de cristal (cea mai valoroasă selecție pre. zentată de o țară) și Diploma de onoare a orașului Klagenfurt. ■ După ce a fost distins, la Festivalul „Gib Mihăescu" de la Rîmnicu Vîlcea, cu premiul revistei Orizont, pentru proză scurtă, și la Festivalul „Tudor Arghezi" din Tîrgu Jiu — Cărbunești, cu premiul al III-lea, profesorul Ion lacob din Suceava a obținut, la o altă manifestare artistică de prestigiu, concursul „Vasile Alec- sandri", de la Mircești, marele premiu acordat de Asociația Scri- itorilor din Iași (M. L.). Tirgul olarilor O „Săptămînă a muzeului rădăuțean" a inclus, în acest an, cu semnificații deosebite pentru instituția de cultură rădăuțeană (ea a împlinit 50 de ani de la înființare), și cea de-a doua ediție a „Tîrgului olarilor". Manifestarea s-a bucurat de un deosebit succes datorită, în primul rînd, prezenței unor olari renumiți din nu mai puțin renumite centre ale ceramicii românești (Ioana Mischiu și Victor Ogrezeanu de la Horezu, Ion Răducanu de la Oboga, Minerva și Aurel Golea de la Hălmăgel, Mihail Ilieș de la Corund și, bineînțeles, Marcel și Florin Colibaba, reprezentanți ai centrului-gazdă a manifestării etc.), care au prezentat ceramică de indiscutabilă valoare artistică. Numerosul public prezent la expoziția organizată în noua piață agroalimentară a orașului (inaugurată cu acest prilej) a „certificat" reușita deplină a celei de a doua ediții a „Tîrgului olarilor". Juriul, în fruntea căruia s-a aflat prof. dr. Ion Vlăduțiu, a acordat un mare număr de premii, cel mai important dintre ele revenind Ioanei Mischiu (Horezu). (D. T.). Expoziții ■ Festivalul-concurs „Voronețiana", organizat de U.A.P, și C.J.C.E.S. Suceava, dedicat marii sărbători a eliberării, de la 23 August, s-a bucurat, și de data aceasta, la a VIII-a ediție, de o largă participare : 41 de pictori, din 12 județe și din Capitală, cu 74 de lucrări. Sălile de artă ale muzeului sucevean găzduiesc, prin urmare, o expoziție reprezentativă, ale cărei generoase imagini din realitatea contemporană românească au în ele ceva de cîntec tineresc. Juriul concursului (președinte Ion Gheorghiu, din București) a făcut următoarea selecție : Marele premiu „Voroneț" — Ilie Boca, din Bacău ; premiul U.A.P. — Ion Carp-Fluerici, din Su- ceava ; premiul I — Virgil Parghel, din Suceava ; premiul II — Vasile Crăiță Mîndra, din Bacău ; premiul III — Radu Cotișel, din Botoșani și Mircea Dăneasa, din Suceava ; premiul Redacției Publicațiilor pentru Străinătate — Constantin Doroftei din Boto- șani. Premiul opiniei publice i-a revenit lui Gheorghe Mocanu, din municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej. (M. L). ■ In sălile Muzeului „Arta lemnului" din Cîmpulung Mol- dovenesc, pictorul Vespasian Ursu a deschis o expoziție de 40 de tablouri în acuarelă, reprezentînd peisaje din împrejurimile ora- șului de la poalele Rarăului. Sînt reprezentate toate anotimpurile în cadrul unor peisaje caracteristice nordului țării, care respiră, în limpezimea unei cro- matici potolite și specifice, întregul suflet al locului. (Grațian Ju- can). REALIZATORI : Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA RANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA. Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48