QQim aiifoynuC MALA OINFU „...te vom purta pretutindeni in inimă" IUNIE 1984 SUPLIMENT EDITAT IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA SINTEZE PROZA (ud Dacă marile teine ale literaturii răinîn apro- ximativ aceleași de-a lungul secolelor, mereu alții fiind scriitorii și mereu altele modalitățile de abordare, înseamnă că acestea din urmă (mo. dalitățile) rămîn criterii viabile în validarea sau nonvalidarea unui scriitor. Didactic, marile te- me pot fi înșiruite : istoria, natura, copilăria, iubirea, socialul, fantasticul etc., dar ele rămîn simple linii orientative, adesea pline de echi- voc în lipsa delimitărilor critice, cu atît mai inult cu cît numeroși prozatori bucovineni bat la porțile literaturii, avînd ambiția consacrării. Fantasticul cu rădăcini în bogatul folclor bu. covinean. exploatat de scriitorii interbelici, con- tinuă bunele tradiții ale literaturii românești de acest fel. Fiind o temă generoasă, pare să tenteze foarte mulți prozatori contemporani Aici cîteva precizări se impun chiar înaintea înregistrării formelor pe care le ia acesta in proza actuală. Valorile estetice ale multor scri- eri din această categorie au demonstrat că op- țiunea unor autori a fost determinată de o structură sufletească afină fabulației, cu aco- ■ perire în talent, pe cită vreme opțiunea altora, I fără acoperire in talent, a fost determinată doar de veleități scriitoricești. Scriitorii ultimei cate- gorii profită de așazisul „nedeterminat" al fan- tasticului pentru a camufla sărăcia imaginației, lipsa nervului narativ, neputința formulării u- nor aserțiuni generale cu valoare estetică, por- nite de la realitate, într-un cuvînt evadarea în- tr-un ilogic sub pretextul unui „modernism" care insă nu induce pe nimeni în eroare. Dovadă ne- aderența Ia public, tăcerea deplină în jurul unor astfel de cărți, venită adesea din clemența cri- ticii. Adevărată predispoziție pentru proza fantasti- că manifestă George Sldorovici, fapt pentru care poate fi considerat primul veritabil reprezen- tant al fantasticului în literatura spațiului bu- covinean. Povestirile din volumul Vulpile (1979) sînt modele ale genului. Se îmbină aici sensi- bilitatea poetică acută a autorului cu bogăția fabulației folclorice trecută prin filtrul scrisului lui Eminescu și al Iui Mircea Eliade. Seve de autentică viață, emoții puternice pulsează in i- maginile care continuă să ardă in cititor multă vreme după terminarea lecturii. O povestire precum Porțile (în care, într-o noapte de iarnă, ca intr-un ritual, fetele urcate pe toate porțile satului chemă bărbații tineri plecați la război) poate figura alături de cele mai valoroase texte de acest fel din literatura română. Din același filon pare să izvorască și proză lui Ion Filipciuc din Vămile cireșului, carte re. reprezentativă pentru structurile de trecere de Ia fantasticul folcloric spre cel cu finalități pa- rabolice. Neancorarea autorului într-o anumită modalitate trădează. în ciuda talentului evident, un glas care abia începe să devină propriu. Fără îndoială că acuitatea cu care scriitorii tineri sînt conectați Ia evenimentele sociale con- temporane au determinat deturnarea prozei fan- tastice spre politic și social. In final astfel de scrieri ajung de fiecare dată parabole. Norman Manea, după fertile experiențe în analiza psi- hologică (Captivi. 1970 ; Atrium, 1974 ; Cartea fiului, 1976) realizează prin Octombrie, ora opt (1981) una dintre cele mai interesante opere pa- rabolice din ultimii ani. Individul este privit aici din perspectiva tragismului unui destin in- trat in impact cu mecanica absurdului existen- ței contemporane. Reflexele parabolei cuprind individul întregii lumi. Personajul devine isto- rie, istoria contemporană, temă gravă de medi- tație a scriitorului. Tot parabole ale istoriei sînt și Solemnitățile supușilor (Ion Țugui), Scrisorile imperiale. Diavolul de duminică, Tentația (Pla- fon Pardău). Celei dinții, o deschidere epopeică asupra istoriei politice și sociale a Bucovinei, prima de acest fel dedicată acestei regiuni a țării, i se poate reproșa doar un anume baro- chism al stilului, nu și pendularea scriitorului între o modalitate retorică sau alta. Scriitor cu o extraordinară propensiune spre parabolă de textură fantastică, autorul Scrisorilor imperiale, al Diavolului de duminică și al Tentației stăpî- nește vastele spații ale narațiunii, făcînd-o să curgă sigur și purtînd în valurile ei personaje memorabile, precum Virgi! Virgil, pasionatul căutător de adevăr, Munteanu sau Romeo lo- nescu — simboluri ale violenței abuzive — sau inginerul Cicero și enigmatica Metula — iposta- ze ale conștiinței care se autoreflectă. în fine, aceleiași viziuni i se includ povesti- rile lui Onu Cazan (în fața ușii și Confidență (continuare în pag. IV) Octavian NESTOR Q .Portret de fată' Virgil PARGIIEL : . f ipătul unui nou născut este un * I ' triumf ! Cel al primului nou năs- I cut din Șiretul anului de grație T 1980 adăuga semnificațiilor pere- ne ale victoriosului prim strigăt către lu- me una de profundă rezonanță in istoria multisecularei urbe : pentru intiia oară, după cîteva sute de ani, in fața cifrei in- diclnd sporul natural al localității s-a reașezat semnul plus. Deprimantul semn algebric definind nimicinicia, stagnarea, vetusta „pace" a vieții nutrite aici mai ales de amintirea vremurilor de neostoită forfotă ți de mărire, incapabilă de a se opune scurgerii singelui tînăr către orizon- turi mai promițătoare, a fost suprimat de un țipăt. Nenumit cu nume și prenume, dar omenesc și nemuritor. Căci viața nu înseamnă, iată, doar venirea pe lume a copilului Stelei și al lui Gheorghc Zamo- steanu, pentru că totdeauna la Șiret au venit pe lume copii. Viața înseamnă mai ales șansa de a îmbogăți continuu aminti- rea. De a da, de lă Un alt nivel și cu totul alte posibilități, replică amintirii : cetății teutonilor și celei a lui Sas — cti- torii industriale a căror forță poate fi e- vocată de o singură comparație : produc- ția realizată astăzi de acestea este de peste o mie de ori mai mare decît cea obținută la sfirșitul anului 1965 ; trufașelor care de negustori bogați — aproape o mie de a- partamente; ocupației fundamentale, co- merțul, de bunul mers al căruia a depins,, in mod dramatic, aproape întreaga istorie a vechii capitale moldave, — ocupațiile pe care noul chip al cetății le-a impus ; drumurilor care aduseseră comerțul in. „civitas" (Șiretul devenea oraș la 9 au- gust 1370) — o nouă cale ferată și șoseaua europeană; furiosul riu umflat de ploi sau zăpezi topite (iată-i imaginea, reali- zată de scriitorul bucovinean Em. Grigo- rovitza : „Vedeam trecind pe spumele valurilor turbate case întregi, cu tot ce era intr-însele, mori și ferăstraie, turme de oi și vite, apucate așa din timp, grajduri, șuri și stoguri de fin și paie, pînă și bu- căți de pădure cu arbori smulși șl arun- cați in potop pe cari le ducea apa năpras- nică cu troscot și iuțeală amețitoare, pe Am trăit momente de neuitat pe pămîntul României frățești. Ziua de 1 Mai petrecută aici. Ia Suceava, face ca aceste clipe să ne rămînă mereu în suflet. în goana mașinii, prin fermecă- toarele peisaje ale Carpaților, parcă vedeam sclipirile săbiei lui Ștefan cel Mare, auzeam nechezatul cailor lui Mihai, în înăl- țimi deslușeam brațele lui Ciprian Porumbescu dirijînd un în- treg popor care cînta impresionantul „Cîn- tec al tricolorului", mobilizator și răscoli- tor. Acordurile acestui cîntec ne vor rămî- ne veșnic în suflet. Ah, Suceava, ai făcut ca să înțelegem mai bine gîndtirile românului, aspirațiile lui sentimentele lui, întreg sufletul românesc. Suceava, te vom purta pretutindeni în inimă. PROZATOR, SECRETAR AL SECRETARIA TULUI UNIUNII SCRIITORILOR DIN ÎNTREA- GA CHINA. Mai sus de lumină în apa cc-o bem e un cuvînt de spus, Mai greu decît munții, mai greu decît marea ; Să-i spunem lumină ; vedea-vom cum floarea. Cu cîntec de pace ne ține-n picioare Mai sus de lumină c lesne de dus Căldura răsfrîntă în zeci de izvoare, în brazi pun balanța pe-o creangă cu soare Ce sună copite de cerbi, în apus. Mai sus de lumină un timp suprapus, Cu cîntec de pace ne ține-n picioare. Se leagănă-n pietre un corn în mișcare : O viață de OM dă vechimii impuls. Liviu POPESCU spinarea ei uriașă, in ruptul cursului, tot cu dînsa, departe, cine știe unde...") — Șiretul domolii de imensul baraj de la Ro- gojești; și, mai ales, întreprinzătorilor oa- meni ai secolelor de mijloc ale mileniului nostru — oamenii harnici și ambițioși de astăzi, înscriind pe emblema cetății nedo- molita lor voință de a o lăsa, îmbogățită ți nouă, vremurilor viitoare. Este vorba, în fond, despre un alt fel de faimă. Cea din secolul al XlV-lea și de mai tîrziu depinsese aproape in exclușii REPORTAJ DESPRE UN ALT FEL DE FAIMĂ- . *■ ' - f. r* UY vitate de un vestit drum comercial; luau, de aici, calea Poloniei, Lituaniei, Sileziei, Brandemburgului sau ținuturilor tătărești vite, vestiții cai moldovenești, oi, porci, piei crude, blănuri de vulpe, de lup și de veveriță, cereale ți fructe, și intrau, pe aici, în Moldova pînză de Crasna sau de Lituania, hars, nădragi, căciuli, pălării, cu- țite, coase, seceri, vase, coarde de arc, fel de fel de arme. O lume în trecere, mîndră sau umilă, i-a locuit atunci și mai tîrziu hanurile. O lume răbdătoare i-a locuit dintotdeauna casele, suportînd poftele de jaf ți pustiirile vremurilor... Oricît de tîrzie ar fi binemeritata re- naștere a vechii capitale a Moldovei, ea se datorează in exclusivitate vremurilor noastre. Pentru intiia oară, după aproape cinci secole, din Șiret nu se mai pleacă. Tinerii rămîn sau revin de pe unde și-au încercat norocul. Gheorghc Zamosteanu a părăsit Brașovul pentru întreprinderea de covoare plușate și ca el au făcut alți cinci colegi de muncă de la atelierul mecanic. Aici s-a căsătorit, aici a devenit secreta- rul unei organizații de partid, dar mai ales aici este unul din miile de reali cti- tori ai cetății, căci nu pe. norocul mereu schimbător al comerțului cu produsele realizate aiurea se întemeiază actuala fai- mă a orașului lui, ci pe nobila calitate de creatori de valori, de făurari de sta- tornicie și perenitate. Oamenii nu-și mai rostuiesc viața în febra negoțului, ci în limpedea judecată a dis-de-dimineților multiplicînd ecoul miilor de pași ai celor indreptindu-se către locurile de muncă. Cu grijile de aici, cu cele ale copiilor eva- dind voioși în după-amiezile promise zbur- dălniciilor sau aflați deja în toiul pregăti- rii pentru examene, cu cele ale grădinilor și timpului în rod sau cu cine mai știe ce alte griji și speranțe legate de viața de fiecare zi și de mîine a orașului. Cind își trimite gîndul către cea de mîine, și se intimplă foarte des aceasta, primarul Pe- trea Fasolă socotește că nimic nu-i mai important poate decît faptul ca lui Gheor ghe Zamosteanu, de pildă, să nu i se pară „de la cer la pămînt" diferența din- tre Brașov și Șiret, „în ce privește civili- zația", cum zice. Și spune așa pentru că vrea să fie clar că nu-i vorba doar despre condițiile de viață, ci și de atitudinea față de viață, față de semeni, ceea ce, într-un cuvînt, zice, înseamnă civilizație, adică oraș cu adevărat modern. In august, vechea Capitală împlinește 614 ani de la ridicarea la rangul de oraș. Sărbătoarea sa este, în același timp, o în- cununare și un omagiu : o etapă în încu- nunarea secolelor de speranță în redobîn- direa dreptului real, mereu verificabil, de așezare urbană modernă ; un omagiu adus anilor noștri. Dumitru TEODORESCU a privi un poet—țăran Se numește Gheorghe Sahlean. Trăiește în comuna Frasin, județul Suceava. Este laureat la toate edițiile Festivalului național „Cintarea României". Ceea ce este surprinzător în poezia lui nu ține de tehnica versificației, nici de originalitatea stilului, autorul etalînd o „educație literară" dc sorginte folclorică, construită din asimilarea acelei atitudini specifice creatorului anonim, pentru care poezie nu e meșteșug în sine, ci o emanație „naturală" a sensibilității colective, act de profundă par- ticipare la alcătuirea unui model de frumusețe robustă, constructivă, în cuprinsul cărei r dragostea de (ară, de natură, sentimentul apartenenței la o istorie milenară sînt teme de căpătîi. Intîia datorie a poeziei, de- clară Gheorghe Sahlean, este „Să zidească-ntr-insa dorul, / Vatra, casa, țara, neamul". Privită din miezul acestei încredințări, poezia devine, pentru autorul ei, o adevărată profesiune de credință, cel mai sincer mod de expresie, cea mai directă formulă de implicare în realitate : „Versul meu miroase-a frunză, (/ 1A pădure și-a izvor; Mina ce le-a scris e aspră, f De țăran, de muncitor". Căutîndu-și mereu spațiul de frumusețe și adevăr, cuvintele devin adesea de o materialitate devorantă, în fața .căreia efortul creator al poetului se dezvăluie cu sinceritatea : „Cîteodată așa-mi vine / Să te blestem, poezie, / Să te spargi în bucățele, / Cioburi, cioburi mărunțele, j Cum ai fost mai înainte : / gînduri, slove și cuvinte". Poezia lui Gheorghe Sahlean știe să se încredințeze cititorilor ei cu naturalețe și căldură, cu gesturi de o rară și elegantă simplitate. Victor RUSU Cronică literară Trilogia Solemnităților este In așa fel gîndită și construită, In- cit, după lectura celui de al doi- lea volum, devine limpede cît ar fi de hazardat a se emite ju- decăți critice definitive asupra oricăreia dintre cărțile ei înainte de a lua cunoștință de întregul edificiu ; și, cu atît mai mult, a risca niște concluzii generale, integratoare, asupra ansamblului. Ion Țugui clădește, încă din pri- ma pagină, la dimensiuni monu- mentale, urmărește un plan mi- nuțios, elaborat din capul locului după reguli subtil inginerești, sau, mai degrabă, după modelul ma- rilor concerte ale lui Bach. Cel de al doilea volum — Solemni- tățile fericiților — pune în va- loare și mai bine complexitatea (pe orizontală și verticală) a pro- iectului. Dincolo însă de relativa independență (ca structuri nara- tive) a fiecăreia din cele două cărți deja editate, liniile de forță ale romanului converg energic către cea care nu a văzut încă lumina tiparului, fără a permite totuși cititorului posibilitatea să sc lanseze în previziuni. Mai mult decît atît, aceste linii de forță crează un cîmp de tensiuni ale lecturii care nu se lasă anulat prin lansarea unor ipoteze, fie ele oricît de generale și de abstrac- te, asupra unor posibile evoluții ideatice sau de substanță narati- vă ; fapt care probează amploa- rea deschiderii epice și originali- tatea interpretării istoriei în i- postazele ei de matrice și produs al omului. Se poate vorbi, deci, în cazul Solemnităților, despre omogenitatea reală a trilogiei, în sensul de unitate a scriiturii la toate nivelele ei. Tn aceste cir- cumstanțe, a recenza una dintre secțiuni, în cazul nostru cea de a doua, presupune căutarea trăsă- turilor caracteristice care-i con- feră unitate cu prima — Solemni- tățile supușilor. Pentru început, trebuie subli- niat că adoptarea structurii tri- partite nu este reflexul supune- rii autorului la un tipar curent în epica de amploare, ci decurge din decelarea, în istoria Bucovi- nei de după detrunchierea din veacul ai XVIII-lea, a trei mo- mente distincte. Mai mult, chiar, geometria triunghiulară capătă o motivație filozofică, ea guvernînd la toate nivelele romanului. De altfel, primul volum chiar începe printr-o profesiune de credință pentru principiul triadei : „Victor Vicovan, împlinind optzeci și pa- tru de ani mărturisi pentru a cincizecea oară despre temeiurile alcătuirii familiei și obștii în trei mari imperii : el spuse că la o- bîrșia tuturor lucrurilor stă o nouă judecată după care mama, CARTEA LUNII Critici, voi... „Literatura a sporit între timp enorm, numărul căitilor s a dublat si, în unele cazuri, s-a triplat, iar posibilită- țile de lectură ale criticului au rămas, din nefericire aceleași. Nu mi-e rușine să recunosc că citesc încet, nu m-am decis încă să trec la lectura în diagonală. Am în- cercat, pe cît a fost cu putință, să cuprind integral opera unui scriitor și, întrucît opera a trecut prin mai multe cercuri ale istoriei, să surprind sunetul ei intim în ra- port cu circumstanțele. Sunetul este uneori fals, decepțio- nant, însă, trecînd alt prag, talentul își poate regăsi, dacă arc în el forța necesară, sunetul adevărat, inconfundabil. Criticul trebuie să aibă răbdare și să înțeleagă, acolo unde e cazul, drama talentului copleșit do vremi". (Eugen Simion, Scriitori Cartea Românească, 1984). Volumul Scriitori români de azi, III l-aș fi salutat la Cartea lunii din principiu, chiar dacă n-ar fi avut valoare, pentru că ni se pa- re domn de stimă și de compăti- mire un critic care își ia sarcina să scrie despre autori contempo- rani cu el. La un nivel mai modest fac și eu, de mulți ani, această experiență și știu bine cît de... crudă și nedreaptă este soarta celui ce exprimă opinii despre crea- ția unor semeni ai săi. De tatăl și fiul (ș.a.) ar fi legămln- tul primordial al bucuriei ; în absența acestei întocmiri, Buco- vina însăși n-ar mai face parte din rîvnirile ce-o încunună...". Triada nu are însă semnificația conceptului hegelian de schemă a dialecticii, sensul adoptat de au- tor fiind cel de principiu ultim al armoniei : „. . .cucerind sensuri noi, Victor Vicovan întărise ter- menii triadei inițiale spre a re- zulta următoarele : pentru mine, pentru ai mei și pentru toți cei- lalți (ș.a.) ; ce-ar fi dacă numai una din laturile acestei triade s-ar mări față de celelalte două ? Nerespectîndu-se armonia lor, oa- re nu se strică firea oamenilor, nu cumva neamul însuși își ajută risipirea, dîndu-i imperiului hab- sburgic felurite pofte rele, la îm- plinirea cărora nu mai e nevoie să scoată sabia ?“. ION ȚUGUI: 9 Solemnitățile fericiților Pe aspirația către himera ar- moniei absolute se edifică roma- nul și din credința mărturisită în ea emană sensul lui tragic. După ce au supraviețuit cataclismului ruperii de patrie, apoi cutremură- torului calvar al teroarei și umi- lințelor imperiale (un funcționar chesaro-crăiesc afirmase : „în Bu- covina cunosc numai trei nați- uni: germani, evrei și trădătorii"), longobocii (bucovinenii) trăiesc împlinirea visului „binocli.știlor" — acei țărani din Vicuseni care, privind prin ochiane, întrevedeau fericirea întoarcerii între străve- chile fruntarii ; numai că reali- tatea se situează la antipodul vi- sului : țăranii sînt suspectați și persecutați pentru aceleași vir- tuți care declanșaseră teroarea imperială. Tragicul spectacol se- cular al destinului longobocilor are ca principali protagoniști trei generații ale familiei Vicovan care se jertfesc, fiecare în felul său, în numele mindriei naționa- le, al demnității și al armoniei între oameni ; o afirmă, în fina- lul celui de al doilea volum scri- itorul Laurențiu Vicovan : „Con- știința binelui și fericirea sînt marile construcții ale existenței umane ; prima se înalță pe res- pingerea neînfricată a răului, iar a doua pe dreptul sacru la liber- tate". în jurul acestui nucleu se con- stituie, în cercuri concentrice (vatra, satul, țarina, muntele-co- români de azi, III, Editura altfel, nici n-a apărut bine cartea lui Eugen Simion în librării, că a și explodat o petardă împotriva ei în paginile României literare, lan- sată (se pare, cu oarecare îndrep- tățire) de Constantin Țoiu. Și â- ceasta la puțină vreme după ce în revista Flacăra distinsul și discre- tul poet Cezar Baltag publicase pe neașteptate, spre surprinderea tu. turor, o tabletă sarcastică la a~ dresa criticii literare. De unde se vede că povestea cu împărăteasa dru, „ducatul" Bucovinei), nu nu- mai un tip de umanitate țără- nească definitiv cristalizat, ci și un spațiu înzestrat cu virtuțile originarului, de o remarcabilă organicitato. Ion Țugui nu cade în capcana patetismului liricoid, nu se lasă sedus de dulcegării i- dilice și nici nu frecventează locurile comune ale pitorescului facil datorită căruia clachează a'.îtea bune intenții anemiate de nostalgia paradisului pierdut al copilăriei rurale. Numai Platon Pardău, în Scrisorile imperiale, dar cu alte mijloace literare, mai reușește să confere acestui sep- tentrion românesc semnificații autentic matriceale. Impactul din- tre vocația eternului a acestui spațiu și a colectivității țărănești cu destinul individual supus efe- merului și catastroficului intem- pestiv generează în romanul lui Jon Țugui unul din câmpurile de tensiune cele mai expresive pe care autorul îl exploatează din plin. Există, de asemenea, un conflict adînc între acest spațiu omogen și continuu și timpul is- toric impur și fracturat. Satul Vicuseni posedă o vatră inaliena- bilă. el însuși fiind o vatră a „du- catului", și orice încercare de in- filtrare străină în acest sîmbure al lumii țărănești și românești e- șuează mai rapid sau mai lent. Muntele-codru este rezervorul veș- nic al energiilor longobocilor, dar cine cutează a pătrunde în el nu se mai întoarce, aspirat parcă, pe alte orbite, mai ample, ale deve- nirilor cosmice. Țarina, loc sacru al pîinii și satul, leagăn al fa- miliei în care țăranii se sfințesc prin muncă și procreare sînt ma- culate de cei veniți din exterior, pribegi sau intruși, prin necon- tenită vărsare de sînge, batjocu- ră, jaf. Istoria aduce peste acest spațiu originar aluviunile unui timp nămolos care curge pulsatil cu viituri de violență, teroare, înstrăinare. Așezată, cum spunea cronicarul, „sub vremi", puterea longobocilor traversează momente de agonie, dar își revine miracu- los datorită unei virtuți anteice ; ceea ce nu exclude aura tragică a acestei lumi a suferinței asu- mate. Ca structură epică. Solemnită- țile fericiților se subordonează autorității absolute a naratorului- care se înfurie pe oglindă și o face țăndări nu este doar o poveste. Stilul critic al lui Eugen Simion se caracterizează prin descripti- vism. printr-un vag umor și, din- colo de toate acestea, printr-o de- săvirșită competență în materie de literatură. Oricum ai întoarce vo- lumul Scriitori români de azi, III (și II, și I), nu se poate să nu re- cunoști că autorul este familiarizat pe deplin, ca un expert, cu dome- niul său. Chiar și în acest volum în care ne prezintă puține perso- nalități de prim-plan și mai multe personalități nepersonalități, în care ne oferă, deci, o imagine par- țială (complementară față de cele- lalte volume) a literaturii române contemporane, tot ne sugerează o viziune de ansamblu. Fiecare autor se situează automat într-o serie sau, mai exact spus, la interferența u- nor serii, astfel incit poate fi i- dentificat, ca pătratele de pe ta- bla de șah, prin indicarea a (cel puțin) două coordonate. Vorbind despre Virgil Toodorescu, Maria Banuș, Nina Cassian, A. E. Bacon- sky, Petre Stoica, Cezar Baltag, Horia Zilieru, Leonid Dimov, Mir- cea Dinescu, George Bălăiță, Con- autor. Acesta adoptă de la bun început tonul protocolar și dis- cret participativ al unui cronicar (implicit și al unui gînditor) cui. tivat și omniscient posesor al perspectivei simultane a întregu- lui, inițiat în înțelesurile genera- le, greu accesibile, ale devenirii, precum și în cele ascunse ale unor evenimente aparent lipsite de însemnătate. Acest mod de a nara determină solemnitatea sub- tilă a zicerii, alternările între co- municarea lapidară, seacă, aproa- pe jurnalistică și cea gnomică, o- raculară, nu de puține ori pe ju- mătate criptică. Se insinuează cî- teodată impresia vagă că autorul narator nici nu vrea să spună to- tul ; nu pentru a pune la încer- care perspicacitatea cititorului, cum se mai întîmplă în proza contemporană, ci pentru că nu trebuie deconspirate pînă la ca- pât anumite înțelesuri primej- dioase care i s-au revelat, el ne- avînd totuși dreptul să-și depă- șească condiția de intermediar. Sau pentru că se teme că înțele- surile la care accede ar putea fi întîmpinate cel puțin cu neîncre- dere. în tot cazul, el nu cade în greșeala de a explica totul (chiar dacă știe totul) ; își asumează de- liberat riscurile expresionismului. Un halou de taină învăluie cotele cele mai înalte ale înțelegerii. La prima vedere, Solemnitățile fericiților pare un roman compo- zit ; în realitate, ca și celelalte cărți de proză ale lui Ion Țugui, aparține romanului baroc, practi- cat nu de mulți scriitori români contemporani, însă la un nivel va- loric remarcabil. După primele pagini, un cititor nefamiliarizat cu această formulă estetică se simte copleșit de aglomerarea aleatorie de real, fantastic și parabolic, ori- bil și frumos, grotesc și insolit, bestialitate și inocență, terifiant și lilial ; inegalitatea și lipsa de si- metrie a secvențelor contrariază, dacă nu chiar debusolează. Trep- tat planurile de ansamblu își dez- văluie armonia, nivelele, dar, mai ales, ritmurile se limpezesc și ro- manul își deconspiră acea „incoe- rență coerentă", pe care Benedetto Croce o descoperea în baroc. De- sigur, despre soluțiile adoptate de autor în domeniul organizării scri- iturii s-ar mai putea discuta încă mult. Dar ceea ce remarcam la în- ceput — convergența liniilor de forță aie trilogiei către ultimul vo- lum al ei —■ funcționează și la a- cest nivel. Acesta este motivul pentru care o dezbatere mai am- plă asupra acestei chestiuni o a- minăm din considerente de probi- tate critică, pînă după apariția lui. Mihail IORDACHE stantin Țoiu, Al. Paleologu sau Li- vius Ciocîrlie, Eugen Simion vor- bește implicit despre toate tendin- țele care animă literatura noastră de dată recentă. Este o istorie a lite- raturii resorbită în profiluri. Criticul dovedește un înduioșător devotament față de literatura română contem- porană. însuși faptul că este scu- fundat pînă peste cap în studierea ei arată că nimic nu i se pare mai important decît s-o cunoască și s-o consacre în planul conștiinței cri- tice. Delicatele maliții se topesc ca niște fulgi în oceanul unei compre- hensiuni atotcuprinzătoare. Uneori, Eugen Simion devine de-a dreptul conciliant, salvînd de la uitare texte care de multă vreme nu mai spun nimic. El înțelege cu larghe- țe» chiar și tendințe de neînțeles sau, in orice caz, le acordă cir- cumstanțe atenuante. în aceste con- diții, comitem o injustiție dacă îi luăm micile răutăți drept pretext pentru manifestarea unei iritări mai generale împotriva criticii. O- glinda trebuie păstrată întreagă mai ales atunci cînd —• ca în ca- zul criticii profesate cu dăruire de Eugen Simion — este o oglindă ve_ nețiană. Alex. ȘTEFĂNESCU recenzie „Rămășițele unui război sufletesc'7*) Et in arcadia ego!... Nevinovat ca un surîs al vîntului prin înșelătoarele albii ale acestui tărîm am urcat fără vîsle și fără brigantineie aripilor fruntariilor frumuseții în somn să le trec am încercat și sub vîrste de împrumut m-am încins cu centura bărbaților într-o noapte fără lună si încă neinițiat Et in Arcadia ego ! strigam rătăcind printre lănciile umbrelor cu curo armii de îngeri mă alergau dintr-un vis încă nevisat... Prag Cărunte praguri de atîția pași rotunde și mai mult idee cum să le treci fără să lași un semn pe ce ? o epopee e orice zbor chiar nezburat mărire vouă praguri nevăzute v-aș trece pînă cînd văduv de pași am fi asemenea semne absolute... Călăreț spre nord Duios sfîșiate de vinturi izvoarele lacrimii lui și clopotul unui cer inghețat la răstimpuri ecouri trezind în ceea ce fiind numit totuși nu-i el culmea zăpezii retează cu umbra-i de Umbră în alb înflorire a florii de gheață cuvintele lui înțelesul luminii aburind cărui geam ?... Splendoare în uitare In orice vocală o lume in orice ecou numele numelor ei descalță-te suflete de mine și spune : hățișuri sînt semnele puse anume în grădina cu mere de aur să nu vă întoarcă visul în splendoarea clipei dinții... Debutînd relativ tîrziu în raport cu congenerii săi, Elena Ștefoi, are ambiția (perfect justificată) de a recupera han- dicapul editorial printr-o or- golioasă delimitare de peisajul liric al anilor '80, de „ninsori, comedii, eclipse, lecții", căro- ra le opune, intr-o ars poetica sui- generis, „rămășițele unui război sufletesc!... rămășițe mai adevărate decît o plită în- cinsă", adică, nu atît o altă biografie, ci un alt fel de a se raporta la aceasta, o altă atitu- dine față de „trăit", de date- le existenței. Ceea ce dă nota cu adevărat personală a poe- ziei Elenei Ștefoi este tocmai echivocul acestei atitudini, de- tașarea aproape sincronă cu aderența la o nenumită realita- te biografică ; confesiunea tem- perată de voința însingurării, o exasperare existențială („De vrea multă viață capul tău / e asemeni unei lungi convorbiri telefonice cu istoria") dublata de sentimentul deriziunii lim- bajului („Sîngel" între două fraze din ce în ce mai absur- de"). Amestecul de tristețe și sar- casm, de melancolie și ironie, ca formă a distanțării, pig- mentează în mod relevant poe- zia Elenei Ștefoi, contrapu- nind agresivității realității o agresivitate a analizei, care-și revendică spațiul înconjură- tor („spațiu întîrziat"), drept un pur obiect de disecție, o materie primă amorfă aservi- tă limbajului („Răsăritul și asfințitul tăiate bucăți / pe masa de scris"). „Molozul sar- castic al memoriei" este privit, fie cu îngăduință, fie cu o rece detașare, neconstituind însă decît un simplu pretext, unul necesar, deși supărător, punct de plecare pentru producerea textului poetic, „o stare de spirit in zdrențe". Deși distanțat voit (o repe- tăm) de poezia generației sale, discursul liric al Elenei Ște- foi i se alătură acesteia, în consecințele ultime, ca o medi- tație ascetică, neatrăgătoare la prima vedere, asupra puterilor poeziei. Este o atitudine de care trebuie ținut cont : este o poezie cu o promițătoare deschidere. Viorel DÎKJA *) Elena Ștefoi — Linia de plu- tire, Cartea Românească, 1984. Răs-timpuri Abia s-a înălțat și cade floarea aripa visul ... nisipuri lasă-mi cuvîntui ultimă șansă luntre sublimă răgazului cosmic între răs-timpuri ... Pagini bucovinei» - îi uitate pe foc intr-o casă de țară, un fierăstrău tăind cizmele unui ibovnic .. și deodată făcindu-se seară și-n timp ce dorm toți Iama sunetului trecindu-ți peste git, la rădăcină, convingindu-te cu dragoste să devii divin. Inscripție pe ora de veghe S-a născut la Cluj, în 28 noiembrie 1938. Absolvă Facultatea de Filologie în același oraș. Debut : 1957, în revista Tribuna. A publicat în : Steaua, Familia, Orizont, Cronica, Transilvania, Ateneu, Astra, Ramuri, Luceafărul, Flacăra, Contemporanul, România literară, Viața românească. Volume de verso ra tineretului, Versuri de vacanță, urmă, Editura Dacia, 1974, Scrisori Amurgul furtunilor, Editura Dacia, Cartea Românească. Pagină albă Descărnata iluzie zăcea pe patul ei alb draperiile grele lăsau doar fîșii subțiri de lumină să se strecoare în încăperi. Explozii mici acopereau porii aerului miros de săruri emulsii în pahare adinei mina ei atirnind inertă pe pustiul pernei. Nici un cuvînt în ochii întorși spre ingenua formă care se năștea pe perete. Primii pași ai unei Poloneze in surdină se curmară brusc. Gîndui frint al liniei genunchiului pluti doar o clipă. Despre vanitate In oglindă o carte despre succesiuni șuvițe subțiri pe fața sticlei cer interior nici o aplicație a mișcării. Gestul cu care mi s-au adus flori lunecînd Dincolo trăgîndu-mă înfiorat cu sine. Stropi mari Gheișe din piatră cele de pe urmă flori de lotus dintr-un oraș scufundat fluturi mari cît un brici desfăcut tăind pîntecele aerului saturat de miresme oblicii ochi ai peștilor trecind prin ferestre către camera de ceremonie a ceaiului. Pe rama de aur a malului inscripții de arbori inalți printre care cea care spune dimineața călătoream desculți, blind despicau apele pămîntului. Lirică Vești de Ia Euterpe : .Amiaza domoală m-a prins în brațele slujitorului tlnăr. A lui sînt. Acoperită numai cu umbra măslinului, visez. Cu sînge de rodie pare pătată lumina. Oare zeiasca-mi făptură s-a întinat ? Oare răgetele asinilor, care poartă piatră de calcar spre templu, pot urca pînă aici ? Iubitul meu adulmecă aerul. Mărite Zeus, fă-mă parfumul acestei flori de oleandru Vedere din lăuntrul corăbiei Un pește cu broderii mici în rochiță de noapte tînjind după o plimbare în sudul recifului ... Colonia întreagă pregătindu-se de odihnă, javre bătrîne cu mustăți lungi atingînd cu burțile coralii, mînjindu-i, clămpănind a lehamite, de miliarde de ani, sămînța lor scufundîndu-se stearpă în miiuriie adinei ale timpului. ri : Pe adresa copilăriei, 1969, Editu- Editura Ion Creangă, 1973, Cel din către prieteni, Editura Dacia, 1978, 1983. Sub tipar : Joc dublu, Editura înțeleptul Narcis Umanizarea expresiei limpezea încet opacitatea oglinzii din grosul vorbelor un praf înecăcios se ridica pînă-n dreptul ochilor, ca un meninge muzica ploii ca o apărătoare de noroi. Apoi din nou raci mici trăgind înapoi cu dragoste rîul între negrele coapse ale uitării. Insula scufundată împăratul roman în carlinga lecticii sale, pe locul din spate împărăteasa. Ea ține în mînă o rodie și aproape îi este suflarea sclavei sale din neamul prinților părți. Ei vor face o vizită scurtă unui senator bătrin, s-or asculta sunetul harpei, vor bea din cupe de aur lapte de cocos și vin de Chianti. Apoi vor obosi, în grădini adumbrite pe alei cu nisip lucitor îi așteaptă răcoarea havuzelor. Ei coboară în liniște, deci, trec pe lîngă păuni și nereide din piatră. Nimic nu le tulbură singurătatea. în oracolul apei, norii. în ruină. Studiu Ei bat mereu la ușă ea nu deschide. Imediat se naște o relație, o articulație nouă. •Să fie cea dintre vînător șl pradă ? Cea dintre bărbat și femeie ? Ei foșgăie încă dincolo de ușă, zgîrîie ! Nu pot intra fără voia ei. Ea nu este nevoită să deschidă. Ea știe cine sînt. Poate trăi mult și bine așa. Și totuși o face. Ei o devoră. Ea moare trist. Crinii și noaptea. Solsfifiu de fruct » Sînge de piersică pe mîinile tale sîmburele aruncat lingă banca din parc. Ca un schelet de mic anima! sarmatic. Ce va crește din el ? Pînă atunci lichidul dulce al fructului iți umple de aromă gura, curge lin pe bărbie. Narcotic. Lacrimă pe obrazul irealului. Arcadă Noapte de Anul Nou. Trec bande de huligani urlînd cuvinte murdare, pe sub fereastră. Ce bine că nu e zăpadă. Alba ei haină s-ar macula. >K' ■ • . rW Despre erori Erorile mici, aceste mici erori aie existenței care nu ne amenință supraviețuirea de pildă Ricardo lovindu-și peste obraz patronul sau tînărul care-și schimbă chiar acum haina ca a unui iluzionist sau dreptul de a fi învățător într-un sat iluzoriu sau textele grase într-o carte nu trebuie să fie decît un singur poem de dragoste. Un poem scurt. Ca o stea în șase colțuri, in inima căreia să se afle, rece. Oglinda. EI va putea astfel trece din mînă in mină fără a fi atins de gingașele degete ale cenușii. Despre cuprindere Vederea ca punct de plecare, ca o rasă acoperind trupul umbrei, mai trecătoare decît toate nepîngărind, rușine a căuta levitația, cînd însăși cea existentă, șoapta, cărămidă a armoniei, pătrunde-n făptură, mici dumnezeii adeverind despre ca. Ei poartă la șold orgă și sunete cît ochiul argintului. Un oarecare sfîrșit Ochiul meu pierea, cu lumina din el, cu memoria Iui tulburată pe pînza lui figurile dispar sfîrtecate, un terci din care nu mai poți modela nimic, ca și cum ți s-ar scurge pe obraz Oul Primordial, Perfecțiunea ființei cedează acestei pasiuni minerale. Lecturi la echinoctiu Lecturi la echinocțiu Revăzuta clepsidră dar oare cu ochiul nostru vedem rotundul lumii ? singura formă a timpului, el însuși, pururea pur, dar oare pricepem veacul din obscura secundă ? enorma, disperanta moară în care curg toate dar oare putem număra rotirile și însăilările apei ? cosmicul praf, malul, iarba tu în genunchi, dueîndu-te unda dar oare nu nemișcați rămînem in partea noastră robită întregului ? nici o ființă asemenea ție, răstignitule pe calcare și rugini, tu care vei ști oare să nu-ți arunci sămînța la rădăcina pietrei... Noaptea puterii Mergeam pe firul întins al apei, nepăsător spărgind nuci (cîte două !) albind nu-mi plăcea locul, spațiul care se crea atunci, legăturile mele prea intime cu el insinuările lui sărutările lui mieroasse senzuala lui legănare iarba de Ia subsioara malului piciorul curgător al undei ochii închiși ai cimpiei din jur rîsul ei straniu, hohotitor de femeie abandonată. Ce căutam singur aici ? De cine fugeam ? Să te trezești deodată așa lunecind fără țintă sub cerul semănind mai mult cu fustele unei uriașe să fie toamnă după cum se părea după cum arăta calendarul milos al riului ! Și-apoi ceva se mișca pe sub păinint. un fel de cocoașă mișcătoare, era mereu în fața mea ca și cum cineva care se tîra pe-acolo n-ar fi putut-o ascunde, oricum ceva viu care poate mă vedea. Toate astea Ie pricepeam dintr-odată pășind din ce în ce mai rar și în toate direcțiile în aceeași clipă. Mă golisem de timp eram înainte de toate și după toate. Acum știam cum este acolo și uram pierderea lumii prin noi și eram gata să iau totul de Ia început. III — Pagini bucovinene I MIHAI EMINESCU — rezonanțe------------------- El lago (Lacul) El azul lago del bosque Rubios nenufares cargu Al temblar en roldes blancos El canmueve una barca. Mămica și bomba cu neutroni Ultima mare partidă de-a v-ați ascunselea. Nici un puști. Nici un om mare. Nimeni. Pe străzi zac uitate ceasuri cu brațară de piele sau inox, ce păstrează forma încheieturilor dispărute, zac verighete căzute din inelare inexistente, cercei de turcoaz (sau alte minunății) rămași din nevăzute acum urechi feminine, și mănuși goale dar care strîng între degetele lor volanele intacte ale mașinilor fără să facă nici un accident. Nici mama nu mai e acolo. Rămîne chioșcul ei de ziare Unde vîntul atomic răsfoiește edițiile roase de mucegai ale săptămînalului de fotbal și hochei Mama care rar discută politică atunci cind s-a întors din bazarul «le pe Bulevardul Stelelor cu un nasture smuls în învălmășeală, mama a zis : „Doamne, ce lacomi sînt oamenii ! Pâră îndoială, de aceea s-a inventat bomba cu neutroni !“ Y al pasar por sus orillas Yo escucho, esperando Que clla salga de las canas Y' a mi pccho taiga blando AI saltar al bote angosto Voz dc aguas oiremos Dejare que me escapen El timon y los dos remos. Deslizando con encato En la luz de la Selene, Sople el viento en canas suave, La undante agua suenc ! Mas no viene... Solitario, Los suspiros me inundan, Cerca al lago azul que abarca Flore® rubias de nenufar. Traducere in limba spaniolă de Valeriu GEORGIADI Atît de f ragedă... (Cosi soave...) ( os> soave rassomigli II bianco fiore del cilegio, E come un angiol fra Ic genți Incontro alia mia vita sorgi. Appena sfiori i tappeti. La seta suona quando muovi, K dalia testa fino ai piedi, Leggera come sogno voii. Di tra le pieghc del vestito A mo’ di fermo niarmo spicchi, Mi pende I’anima ai tuoi occhi Di Jacriine c sorte riccbi. Oh, vago sogno di amorc, Soave sposa delle fiabe, Piu non sorrider ! II sorriso Mi sveia quanto tu soi dolce, E guoi col fascino notturno Per sempre gli occhi abbuiarmi, Con caldi sussurri di labbra. Con fredde barccia ad abbracciarmi. Di colpo vince un pensiero. — Un vclo sui tuoi occhi in fiamme : Ce il cuposcuro abbandonno, C’e l’ombra delle doici brame. însemnări Te'n vai ed io ho ben capito Di non tener dietro al tuo passo, l’cr me perduta in eterno, Dclla mia anima, tu sposa 1 A me la colpa vista averti, E mai me la perdonerh, L’ azzurro sogno sconteră, La destra sporta nei deserti. E a mc risorgerui, icona Delta per sempre Imniacolata, Sulla tua fronte Ia corona — Dove te’n vai? Quando verrai ? Traducere în limba italiană de Geo VASILE PROZA (urmare din pag. I) în parcul orașului), precum și cele ale lui Nico- lae Prelipceanu din Zece minute de nemurire. Dimensiunii istorice îi putem subordona și ro- manul de notație memorialistică, eseul sau roma- nul dezbatere, sau, pur și simplu romanul „Is- toric”. Romane „istorice" se vor Războieni (1980) și Dumbrava roșie (1984) semnate de Fetru Re- zuș, amîndouă amintitoare de proza lui Sadovea- nu. Proza de început a lui Radu Mareș (Ana sau pasărea paradisului — 1972 ; Cel iubit, 1976) evoluează spre o largă și nuanțată comprehen- siune în Caii sălbatici (1981), roman de notație autobiografică, cu sugestive imagini ale unei e- poci istorice care penetrează în conștiința unor tineri în formare. Fără pretenția de a fi exhaustiv, studiul nos- tru a încercat doar o privire asupra prozei bu- covinene din ultimii patruzeci de ani. Și dacă ar fi doar constatarea că mulți dintre scriitorii care s-au născut ori au trăit aici au reușit să-și ridice propria literatură la cotele estetice ale unor opere de referință, și tot ar fi destul ca să credem în utilitatea demersului întreprins. Tabăra Intre 1 și 10 iunie paisprezece scriitori și plasticieni au partici- pat, la Fălticeni, la prima ediție a taberei de creație din localitate. Organizată de Comitetul județean pentru cultură și artă socialistă Suceava, în colaborare cu Uniunea scriitorilor și Uniunea artiștilor plastici, tabăra reprezintă o premieră în cadrul manifestărilor de a- cest gen : inedita reuniune a oamenilor de litere și a pictorilor. Pen- tru prima oară în țară aceștia au avut ocazia să se documenteze și să lucreze împreună, întîlnirea celor două arte fiindu-le prilejuită de unul dintre cele mai bogate în tradiții culturale orașe ale țârii. A- șezarea în care au trăit altădată între alții Creangă, Sadoveanu, E. Lovinescu, Anton Holban, Horia Lovinescu, care adăpostește astăzi cu justificat orgoliu impresionanta colecție Irimescu a oferit creato- rilor prezenți prilejul să descopere, alături de locurile cărora aminti- rea iluștrilor înaintași le conferă pregnanța semnificației istorice, remarcabila dorință a forurilor locale de cultură, care au întîmpi- nat cu atita solicitudine pe oaspeții lor, de a face din Fălticenii de azi — localitate aflată, ca atîtea altele din România, în pline trans- formări economice și sociale — și un oraș al scriitorilor și al artiș- tilor plastici. Intîmpinați cu entuziasmul și atenția unor oameni ca primarul Fălticenilor, Costică Arteni și directorul Casei de cultură. Ion Nisloreasa, pentru care tradiția nu poate fi bine pusă în lumină decît de realizările contemporane, participanții la tabără (scriitori* Nicolae Prelipceanu, Denisa Comănescu, Constantin l’rîcop, Adi Cu- sin. Alexandru Văduva, și artiștii plastici Aurel Aniței, Lucian Mașec, Virgil Popa, Lctiția Oprișan, Augustin Costinescu, Constantin Andro- nic, Teodor Bogoi, Ion Minoiu și Mircea Dăneasă) s-au apropiat de trecutul și prezentul ținutului, de peisajele și oamenii lui. Au avut loc întîlniri cu membri ai cenaclurilor literare, cu artiști plastici amatori, cu alți iubitori ai artei cu care s-au purtat fructuoase dis- cuții, au fost vizitate monumente culturale din cuprinsul județului Suceava. „Dialogul artelor", ocazionat de tabăra de la Fălticeni, pro- fitabil, fără îndoială, atît pentru creatori cît și pentru gazdele care i-au întimpinat în orice împrejurare cu afecțiune se va concretiza, în final, într-o antologie proiectată să conțină textele inedite, în ma- nuscris, pe care le-au lăsat scriitorii și expoziții care vor reuni lu- crările artiștilor plastici invitați (prima dintre acestea se va vernisa în toamnă, cu prilejul decernării premiilor concursului de poezie „Nicolae Labiș"). Cu o organizare care, sîntem convinși, va fi tot mai bine pusă la punct cu fiecare nouă ediție, putem apune că tabăra de creație de la Fălticeni are toate șansele să devină unul din evenimentele vieții noastre artistice. FELURIMI ( ■ „înainte de a adormi. Ce groaznic — holtei, bătrîn, străduin- du-te din greu să-ți aperi demnitatea și cerșind invitații cînd vrei să petreci o seară printre oameni ; să-ți cari acasă mincarea In sufertaș, să nu mai aștepți pe nimeni încrezător și liniștit, să nu poți să dăruiești ceva cuiva, oricui, decît cu efort, cu ciudă, să trebuiască să-ți iei rămas bun de la oricine în fața casei, să nu poți urca niciodată scara alături de soția ta, să fii bolnav și să n-ai deoi mîngîierea de a te uita pe fereastră, cînd mai ești în stare să te ridici în cap oaselor ; să ai în camera ta numai uși c re dau în odăile altora, să ajungi să ur- mărești înstrăinarea rudelor de care n mai poți rămîne legat decît prin alianță, întîi prin căsătoria părinților, și apoi cînd asta trece, prin căsătoria lor ; să trebuiască să admiri copiii altora și nici să nu ți se mai permită să repeți — eu n-am co- pii ; să n-ai familie cu care să trăiești la- olaltă, să ai, mereu neschimbată, senza- Traducere de Viorel DARJA ția că îmbătrînești; să te potrivești în în- fățișare și în comportare cu unul sau altul din holteii pe care ți-i mai amin- tești din tinerețe. Toate sînt adevărate, numai că de multe ori faci greșeala c lași viața să se desfășoare mai departe, și-ți lași și privirea să treacă pe deasu- pra ei, să nu se mai întoarcă, în vreme ce, de fapt, astăzi și mai tîrziu, tu ră- mîi aici, cu trupul și cu mintea ta adev rată,deci cu fruntea asta peste care să te pocnești mereu cu palma". (Franz Kafka, „Pagini de jurnal și coresponden- ță", Univers, 1984, p. 59—60). ■ „Cel care nu poate să scrie cu mîna dreaptă n-are decît să scrie cu stînga ; cel care nu poate să scrie cu mîna să scrie cu picioarele. Chiar și cu brațul drept paralizat și piciorul stîng din ce în ce mai umflat poți continua să scrii. N-are im- portanță că nu mai vezi ce scrii. N-are importanță că nu poți înțelege. Scrie". (Augusto Roa Bastos, „Eu Supremul", p. 533—534). Dumitru BRADAȚAN ■--------- Consemnări ■ CIPRIAN PORUMBESCU — INEDIT. Con- servatorul de muzică „G. Dima", din Cluj-Napoca, a editat două caiete cu partituri din compozițiile iui Ciprian Porumbescu ; Piese pentru pian — ine- dite și Piese pentru vioară și pian — inedite. In primul, Enea Borza a selectat zece lucrări din 62 manuscrise descoperite in arhiva Muzeului Ju- dețean din Suceava. Nouă dintre ele (Ștejeriș — horă, Zefir de toamnă — idilă. Visuri —noctur- nă, Nu mă uita — romanță, Kîsul condamnatului — vals, Gavotă de concert. Direct peste deal — polcă, Din hop în hop — polcă și Galopul vinăto- rilor) sînt reproduse după ineditele găsite, iar Ho- ra de concert a fost modificată de pianistul Bog- dan Georgescu „în interesul unității stilistice a compoziției". In cel de al II-lea caiet, muzicologul Enea Borza a inclus Rapsodia pentru vioară și pian, „o compoziție diferită de Rapsodia cunoscu- tă pînă acum", urmată de încă trei : Idila — pre- lucrare de Romulus Cionca, O dimineață pc Tîm- pa — prelucrare de Karel Kolar și Nocturna — prelucrare de Victor Cenușe. Caietele cu partituri se găsesc de vînzare la Mu- zeul Județean din Suceava și la Stupea. (Paul Leu) ■ DELEGAȚIE. Aflată în vizită în țara noastră, la invitația Uniunii Scriitorilor, delegația scriitorilor minorităților naționale din Republica Populară Chineză, condusă de prozatorul Mala Qintu, secretar al Secretariatului Uniunii Scriitorilor din întrea- ga Chină, a poposit în zilele de 1 și 2 mai a.c. pe meleagurile sucevene. Din delegație au mai făcut parte Xakan Woalbai, poet, Li Qiao și Yixidanzen, prozatori, vicepreședinți ai filialelor Uniunii Scri- itorilor din regiunile autonome reprezentate. Oaspeții chinezi au vizitat monumente istorice și de artă, obiective turistice și culturale precum și Cooperativa Agricolă de Producție din comuna Dumbrăveni. Ei au fost însoțiți, din partea Cena- clului Suceava al Uniunii Scriitorilor, de poeții Marcel Mureșeanu și Ion Beldeanu. (I.D.) S EXPOZIȚIE. Personala botosâneanului Marcel Mânastireanu, deschisă la Galeria de artă din Su- ceava încearcă să afirme, într-un context regio- nal mai larg, numele artistului plastic din ju- dețul vecin, lucru realizat într-o proporție sem- nificativă. Pictorul și graficianul coexistă nu nu- mai prin lucrările prezentate (uleiuri, acuarele), ci, în primul rînd, prin conceperea și execuția acestora : construcții clare (peisaje, portrete), tușe exacte, cromatică precisă. Toate acestea relevă un artist aflat, încă, în căutarea propriei sale indi vidualități, despre care (sperăm) se va mai vorbi. Prezent, pe aceleași simeze, Virgil Parghel, im- pus deja în constelația plastică suceveana, pro- pune în cea de a treia sa personală un model de definire a artei sale la nivelul unui „modus viven- di". Etalind, fără reticiențe, peste cincizeci de lucrări (o simbioză complementară între ulei și pastel), realizate în decursul ultimului an, autorul, consecvent stilului care l-a impus (difuzie croma- tică, reliefarea atmosferei), promovează o concen- trare a subiectului prin „absorbția" materiei. Chiar dacă se mai observă unele vagi acorduri ale perioadei de ucemcie, desfășurată sub aureo- la maestrului său Corneliu Baba. expoziția lui Virgil Parghel impune deja un artist aflat la înce- putul maturității sale. (P.D.) ■ DECADA CULTURII CIMl’ULUNGENE. In ora- șul de la poalele Rarăului s-a desfășurat „Decada cul- turii cîmpulungene", amplă manifestare polltico-e- ducativă și artistică organizată sub egida con- siliului de educație politică și cultură socialistă din localitate. Au avut loc, între altele, simpozionul „Tradițiile de luptă ale clasei muncitoare din Ro- mânia, ale unității și coeziunii poporului în ju- rul partidului", vernisajul expoziței de desene „Sîntem primăvara țării" și al expoziției „Cartea de artă și filatelia românească", seri literare, ga- le ale filmului de amatori, spectacole muzical-li- terare etc. Cu acest prilej scriitorii Ion Beldeanu și Ion Filipciuc s-au întîlnit cu cititorii cîmpulun- geni si au acordat autografe pe noile lor volume. (I. Z.) ■ DECADA MANIFESTĂRILOR DE CREAȚIE STUDENȚEASCA. La Institutul de Invățămînt Supe- perior din Suceava s-a desfășurat a opta ediție a De- cadei manifestărilor de creație științifică și tehnică studențească. Cu acest prilej a avut loc o sesiune de comunicări și referate în cadrul căreia au fost puse în valoare rezultatele muncii de cercetare și creație a studenților în diverse domenii de spe- cialitate, rezultate concretizate în peste 300 de titluri de studii de științe sociale, limbi moderne, mecanică aplicată, energetică, matematică, fizi- că etc. Un alt moment marcant al manifestărilor l-a constituit Concursul profesional-științific de me- canică, faza națională, la care au luat parte stu- denți din numeroase alte centre universitare. Programul decadei a mai inclus, de asemenea, și organizarea Salonului studențesc de caricatură de desen satiric, reunind creații ale sucevenilor și ale unor invitați din Cluj-Napoca. (I. B.) REALIZATORI : Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MLJREȘEANU, Ion PARA- NICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA. Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48