wimnwmnwm^wwiiMiM un । Acad. Ai. GRAUR Unitatea limbii MAI 1984 SUPLIMENT EDITAT IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ SUCEAVA cînd Ia noi se întrebuințau clemente împrumutate din dificultate să ți-o însușești. Peste nu foarte mult timp înțelege între ei, chiar dacă nu vor aparține aceleiași nu va fi nici o oamenii se vor țări. Pe vremuri, SINTEZE Proza (in I Turism Suceava — Matei Hulu- județean de Interviu cu tovarășul bei — șeful Oficiului Poema vîrstei li Considerind mitul spațial drept una dintre principalele Coordo- nate ale narațiunii, cîteva nuanțări se impun in chiar interiorul aces- tei dimensiuni. Astfel. întoarcerea spre spațiul matrice este condi- ționată atît de evoluția fiecărui scriitor în parte, cît și de evoluția literaturii române in general. In perioada la care ne referim, scrii- torii bucovineni au învățat lecția obiectivării, a detașării de modele, vocația artistică preexistînd la cei mai mulți dintre ei. Cotele valorice ale scrierilor o dovedesc, dincolo de atitudini mai mult sau mai puțin subiective, atît în sensul supraestimării de circumstanță, cit și in cel al subestimării. Am sugerat anterior faptul că revenirea spre spațiul generativ s-ar putea explica prin necesitatea validării estetice a acestui spa- țiu în literatură. Considerăm că o primă treaptă a revenirii ar putea fi numită etapa idilizantă. Ne referim la faptul că întoarcerea spre un mit — existent în mod obiectiv — se face in această fază dintr-un impuls exterior, extraestetic și, prin urmare, extraliterar. foarte a- desea. Scriitorii bucovineni, în general răzlețiți sau rupți de locul obîrsiei, revin înfrumusețînd spațiul geografic, oamenii, evenimen- tele. Transfigurare, se va spune. Poate, dar nu de fiecare dată, ar- tistică, atîta timp cît lipsesc veritabilele conflicte umane și sociale ori sînt rezolvate convențional atunci cînd se întrezăresc. Idilizarea aparține unei viziuni reportericești căreia i-au plătit tribut Eusebiu Camilar (Nopți udeștene), Dragoș Vicol (Satul cu oameni frumoși), George Sidorovici (Pădurea de dincolo), Ion Țugui (Voivodcasa), Ion Beldeanu, Alex. Rudeanu (Destine din Nord). Următoarea treaptă a revenirii spre mit, implicînd maturizarea mijloacelor de expresie și detașarea necesară dobînairii unei identi- tăți inconfundabile este cea a obiectivării viziunii mitice asupra spa- țiului, a relevării dimensiunii sale existențiale. Acum scriitorii, abor- dînd sau raportîndu-se la același spațiu o fac din perspective mult deosebite. Șabloanele și modelele preexistente sînt abandonate în fa- voarea căutărilor proprii. Bucovina nu mai este spațiul generativ al tuturor legendelor clasice, ci un teritoriu în care existența individu- lui stă adesea sub semnul tragicului. Spațiul geografic, cu zestrea-i naturală, istorică și etnografică devine univers rezonator al dramelor interioare, ceea ce înseamnă în ultimă instanță realism istoric și so- cial. In fond, îndepărtarea de viziunile alegorizante)F si transfocarea spre interioritate a personajului marchează o mai limpede ilustrare a dramelor sociale cu caracter general, întrucît personajul, în unici- tatea sa, devine exponențial. Nu este surprinzător faptul că aceiași scriitori care au consumat prima etapă se vor ridica, alături de mai 1 merii care au folosit experiența celor dinainte, spre această vizi- une. Zbaterea Lilei din „La doi pași de inimă" (Pasărea Phocnix — Dragoș Vicol), mareînd drama dezrădăcinării, «este amplificată de spa- țiul rezonator al munților Bucovinei și de durerea cenzurată a unei Ic.milii tracasate de evenimente sociale necruțătoare. în Cartea dc piatră, restituire postumă a lui Eusebiu Camilar, aceeași vatră din Nopțî udeștene nu mai are nimic idilic. Lapidarele notații ale scrii- torului într-un jurnal personal marchează treptata îndepărtare de mi- tul frumuseții și armoniei milenare a „satului folcloric". Ciocnirea cu realitățile dure ale unui sat în care indivizii nu sint dispuși în orice moment la nesfîrșite ore de povești, legende și cîntece, ci se află gu- vernați de legile luptei pentru existență, dovedește faptul că aura mitică în care se învăluia spațiul bucovinean aparținea nu atît reali- tății, cît culturii și unei viziuni preconcepute a scriitorului. Nu nu- mai a lui Eusebiu Camilar, ci și a celorlalți scriitori. Cazul ni se pare simptomatic. Intr-o a treia etapă modalitățile de transfigurare artistică se di- versifică în funcție de personalitatea fiecărui scriitor, spațiul originar devenind semn. Autorii, în marea lor majoritate, nu mai demonstrea- ză ostentativ, ci sugerează, prin acest semn, acordînd credit citito- rului care este solicitat să coopereze activ la receptarea operei. In- teresantă ni se pare, din acest punct de vedere, atitudinea autorului I din Vămile cireșului (Ion Filipciuc), carte în care cititorul este pur I și simplu provocat la un „dialog" — in autentic sens socratic — des. g pre cultura mitică, sensul devenirii culturii contemporane, individ, I real și imaginar. La Alex. Rudeanu (Rușinea familiei) personajul I poartă spațiul in zestrea ereditară, semn reperabil și în proza lui Ion I Țugui (Exerciții de existență, în parte și în Solemnitățile supușilor). La poli opuși par să se situeze Constantin Blânaru (La lumina zilei) si Platon Fardau (Scrisorile imperiale). La primul observăm totala I abolire a mitului spațial (și a imaginarului) în favoarea disecării, în sens sartrian, a sinuozităților conștiinței de sine, în timp ce la al I doilea asistăm la un permanent proces de îmbogățire a sensurilor semnului (spațiul) prin imaginarul de tip fantastic. Alternarea rapidă între real și fantastic marchează, în ultimă instanță, ritmul îmbo- gățirii semnului cu sensuri noi. Nu tematica prozei în sine interesează acum (la ea ne vom referi mai tîrziu), ci modalitatea de trans-figurare a spațiului. In fond, cu Scrisorile imperiale, ne aflăm în punctul consacrării estetice a spa- H țiului bucovinean în literatura română. Va fi fost în intenția auto. rului acest lucru ? Se pare că da, din moment ce aproape toate ro- I manele lui Platon Pardău revin sau își extrag personajele ori sursa unor conflicte din acest spațiu. Revenirea nu înseamnă repetare, ci îmbogățire. In fond ce este Doruna ? Un spațiu al munților nordici în care viețuiește o umanitate ale cărei cutume scapă oricărei definiri și încercări de cunoaștere din afară. Timpul se relativează în funcție de 9 specificitatea spațiului, iar personajele, deși aparent supuse micilor I patimi sau marilor pasiuni — trăsături care umanizează —, privesc 9 spre exterior, spre lume, cu seninătatea și înțelegerea specifice ele- £ montului vegetal — trăsături care eternizează. O umanitate care se 1 definește prin misterul unor mituri ancestrale, printr-un spațiu supus ■ în permanență tribulațiilor istoriei dar și trăirilor eterne ale Omului. Tainic poema vîrstei Renaște în sămînță Bîntuie atîta înfrunzite In respirația mea de dragoste O, anotimpul cireșului Mă urmărește pretutindeni Și umerii mei dau în floare Prin coloanele nopții O, amintirea subțire A satului Ca o ninsoare electrică îmi acoperă ochii Ci iată Poema vîrstei sparge lacrima de argint Cicatrizînd neliniștea Pădurii dinspre-amiază La poarta dimineții Tainic poema vîrstei Descoperind continentul libertății Și aducînd Patriei nepieritoare laudă. Ion COZMEI Desen de Ion Carp Fluierici A PRIVI FLORI DE Octavian NESTOR MU în apusul Europei, doi oameni din două regiuni diferite ale aceleiași țări nu se înțeleg între ei, dacă fiecare vorbește graiul său local ; sînt si- liți să facă apel la limba literară, învățată la școală. La noi, nu e această situație : chiar dacă un cuvînt nu e cunoscut de ascultător, el poate cere lămuriri vorbitorului, iar acesta îi dă explicațiile necesare in limba co- mună. Aceasta se explică în primul rînd prin faptul că Ia noi țăranii nu au fost legați de un teritoriu limitat; cine avea interes să călătorească o putea face, astfel că exista mijlocul de a se cunoaște felul în care vorbeau cei din alte regiuni. în al doilea rînd, numeroasele năvăliri ale cotropitorilor obligau pe oameni să se refugieze în munți, unde aveau ocazia să întîl- ncască pe unii veniți, pentru același motiv, din alte părți aie țării. Fie că unii adoptau termenii folosiți de ceilalți, fie pur și simplu că se de- prindeau cu vorbele, chiar dacă personal nu le întrebuințau. în vremea noastră, se merge și mai departe : desființarea analfabe- tismului, răspîndirea presei, radioul și televiziunea ajută la eliminarea di- ferențelor de limbaj. Dacă acum cîteva decenii era desiul să asculți pe cineva pronunțînd o frază, ca să știi din ce regiune este, în momentul de față oamenii instruiți vorbesc toți la fel, indiferent din ce parte a țării provin. Dar se mai întîmplă și altceva. Mai demult, se împrumutau cuvinte din limbile vecine. Acum, cel mai des, se introduc termeni tehnici, formați din elemente latinești sau vechi grecești, acestea din urmă fiind trecuse prin latină, sau tratate așa cum le-ar fi aranjat românii dacă le-ar fi fo- losit. Acești termeni sînt identici în cele mai multe limbi, chiar în cele care în trecut nu acceptau cuvinte de împrumut. Astfel, televiziune, atom, scenariu etc. se folosesc mai peste tot. în felul acesta, vocabularul se unifică pe tot globul. Gramatica se simplifică mereu, așa că în viitor limbile orientale, un apusean care venea în România nu putea înțelege ce i vor să spună firmele ca birt, han. Acum, știe numaidecît ce înseamnă restaurant, hotel. Un francez sau un englez poate ușor citi o carte ro- J mânească din specialitatea sa. Nu va trece mult timp și oamenii vor putea călători peste tot pe glob și nu vor avea nici un fel de complicații din punctul de vedere al comunicărilor : se vor putea înțelege vorbind fiecare graiul său natal. Suceava, dimensiuni turistice R. Județul Suceava este, fără în- doială, o zonă de mare atracție turistică. Vă rugăm să aduceți cîte- va argumente care să îndreptățească această afirmație, stimate tovarășe Matei Hulubei! MAI în mai, in Bucovina, florile sint mai fru. moașe ca oricînd, mai luminoase, mai strălucitoare. Și cerul e mai albastru, e mai de Voroneț ca-n altă parte. în mai, Bucovina, pădurile de fag, de brad și de molid și de mes- teacăn, șoptesc, cînd abia înfiorat, cînd năvalnic nemuritoarea baladă a lui Ciprian Porumbescu. La Rădăuți și Vatra Dornei, la Humor și Fălticeni, sau lîngă Dalba Cetate de Scaun se înalță, an de an, noi flori ale muncii și luminii. La Rădășeni, la Preutești, la Dum- brăveni ninge, în mai, cu flori de măr. Și obcinile toate sînt semănate cu miei, în mai, în Bucovina. Și peste tot, printre toate acestea strălucesc florile-chip, florile-mîini, florile-gînd ale oamenilor din Țara de Sus. Ei sînt aceia care adaugă noi peta- le în faptele-flori ale țării, ei sînt aceia care aduc aici, la noi, în Buco- vina, înalte însemne de prețuire și îndemn, așa cum, firesc, s-a întim- plat și acum : Ordinul Muncii clasa a Il-a orga- nizației de partid a județului Sucea- va pentru locul II în industrie, con- strucții, transporturi și circulația mărfurilor și Diploma de Onoare pentru locul IV în agricultură ; Ordinul Muncii clasa a IH-a Con- siliului Popular al Județului; Ordinul Muncii clasa a Il-a Com- binatului de Celuloză și Hîrtie ; Ordinul Muncii clasa a IlI-a Între- prinderii de prospecțiuni și explorări geologice ; Ordinul Muncii clasa a IlI-a în- treprinderii de confecții; Ordinul Muncii clasa a Il-a între- prinderii pentru producerea și in- dustrializarea legumelor și fructelor; Ordinul „Meritul Agricol" clasa a Il-a Asociației economice intercoo- peratiste pomicole Rădășeni. Sint și acestea flori, flori de mai, care în clipa de față, par mai fru- moase ca oricînd, mai luminoase, mai strălucitoare. M. H. Multiplele frumuseți natu- rale, zetrea de cultură materială și spirituală a acestor locuri, o diver- sitate rar întîlnită și de o exempla- ră valoare a mărturiilor timpului, la care se alătură împlinirile viguroase ale prezentului. Cetatea de Scaun a Sucevei, salba de ctitorii de la Put- na, Voroneț, Moldovița, Mănăstirea Humorului, Dragomirna, Arbore, Probota, Muzeul de Istorie din Su- ceava. Muzeul Tehnicilor Populare din Rădăuți, Muzeul Lemnului din Cîmpulung Moldovenesc, colecția de artă „Ion Irimescu" din Fălticeni, iată cîteva puncte de reper care vor- besc de la sine despre bogăția de frumusețe a Țării de Sus... R. ...Și care, ele singure, ar putea descrie un itinerar plin de semnifi- cații. Vă rugăm să numiți și cîteva din coordonatele „de lucru*’ ale tu- rismului sucevean pentru acest an. M. H. Turismului sucevean îi sînt deschise, în acest colț de țară, cele mai largi posibilități de dezvoltare, precum și suficiente condiții privind evoluția și modernizarea. Aș vrea să ce cu subliniez că dimensiunile turisti- ale județului nu pot fi descrise adevărat fără a aminti de exis- (continuare în pag. IV) Alexandru TOMA Discuție consemnată de V. RUSU * Cronica literară Titlul ultimului volum al lui Constantin Ștefuriuc nu ni se pare a fi o simplă coche- tărie de poet încă tinâr ; parafraza după de- numirea epopeei lui Sola Rustaveli (pe care am întîlnit-o și intr-un poem de Mircea Di. nescu) vrea să spună că principala valoare a tinereții este frumusețea, intr-un sens foar- te larg, vremea vitejiei, a cavalerismului pierzîndu-sc în negura timpului, iar singurul apanaj — înțelepciunea și jocul ei, cum spu- nea Blaga — este iubirea. O astfel de premi- să generează poeme de dragoste elegiace și. în același timp, încărcate de o senzualitate dogoritoare, sincere pînă la naivitate și in- timitate, în sensul bun al cuvîntului. nutrite din stări de suflet accesibile și, in general, frecventate de bărbații aflați la o anumită vlrstă ; căci, trebuie spus, Constantin Ștefu- riuc face poezie de sentiment, pentru el cu- vîntul, imaginea, avînd doar funcția de ve- hicul al emoției. Poeziile din Frumosul în piele dc tigru sînt confesiunea-bilanț a ieșirii din tinerețe, semnul sigur al trecerii eu-lui empiric (nu și al celui poetic) într-o altă vîrstă ; dar cum empiria lui pare a fi aproape exclusiv ero- tică, volumul este planare în volute mai largi sau mai strînse în jurul profesiunii de cre- dință că singurul sens al existenței e iubirea. („Dragostea este forma mea de curaj"). Nu știu să fi citit în ultimii ani un alt volum de versuri făcut din cincizeci de destăinuiri de dragoste cărora li se adaugă un poem în- chinat mamei ; situația prezintă, totuși, ja ni- velul discursului poetic, un avantaj incontes- tabil : convergența și consecvența metafo. relor, simbolurilor, motivelor. Nu prea nu- meroase — luna, apa, sîngele, trupul, mes- teacănul. șarpele, fluturele, Voronețul si poa- te alte cîteva mai puțin pregnante — ele trec dintr-un poem în altul fără modificări în- semnate de substanță, ceea ce conferă confe- siunii lirice coerență și putere de convin, gere. Mai mult, simbolurile comunică între ele și se susțin reciproc Ia nivelul sensurilor mitice ; trebuie spus că aici intuiția lui Con- stantin Ștefuriuc a funcționat cu remarca- După parcurgerea primelor capitole ale Mesei de biliard, cititorul care cunoaște și celelalte volume ale lui Grigore Uisei încear- că un fel de nostalgie după povestirile sprin- tene din Năvod pentru scrumbii albastre (1972) și, nu mai puțin, după_ tăioasele proze scurte din Reîntoarcerea verii (1975). Roma- nul pare a se închega cu dificultate, lăsînd impresia că episoadele — în cazul lui, nara- țiuni de mici dimensiuni cu un coeficient mare de independență în context — domină întregul, îl fac să piardă dinamismul și ne- cesara convergență epică. Insă pe măsură ce lectura înaintează, senzația de mișcare cen. trifugă a secvențelor dispare, intențiile idea- tice se conturează și capătă forță, ansamblul îsi dezvăluie identitatea și astfel devine lim- pede că autorul are o strategie romanescă bine pusă la punct, ambițioasă cu discreție, curajoasă fără bravadă, modernă cu o mă- sură care demonstrează maturitate. Culoarea modernă i-o conferă, mai ales, faptul că se organizează și omogenizează treptat, din lăuntru, pe măsură ce tensiunile interioare ale personajului principal se dez- voltă pînă ating masa critică, iar dilemele sale capătă, prin acumularea de probe, sufi- cientă pregnanță pentru ca el însuși să le poată formula răspicat și să le inoculeze pu- tere de generalizare. Narațiunea este. în aceste condiții, doar un adjuvant al procese, lor intime ale eu-lui personajului, procese care se declanșează și se consumă odată cu derularea lecturii, pe o traiectorie sinuoasă, într-un ritm neregulat, aleatoriu. De aici, caracterul voit mozaicat al cărții, atît sub aspectul coordonatelor spațio-tempo. rale, al peisajului epic, al funcțiilor și rolu- rilor narative, al ponderei personajelor, cît si sub cel al jocului întrebărilor, care țîș. nesc surprinzător, ca niște fîntîni arteziene ascunse. Povestitor de autentic talent, fapt dovedit de volumele anterioare, dar la nivelul epi- soadelor. și de cel în discuție. Grigore Uisei pare a se teme de această vocație care ar pu. tea să-i estompeze sau să-i înece în substanță epică intențiile fundamentale ale romanului — expunerea unui caz de conștiință și, prin PROZA bilă precizie, căci este greu de crezut că poate fi vorba de o intenție programatică. Un narcisism neascuns străbate aproape toate poemele ; ființa bărbatului tînăr și a poetului tînăr se răsfrînge în ele cu nedisi- mulat orgoliu : „Credeam eu pe atunci că sînt o pasăre înaltă — / Trup transparent, singe de taur, iute, miere și foc / Știam încă de la mama că meseria de poet înseamnă / Să fii CONSTANTIN ȘTEFURIUC: F rumosul în piele de tigru aidoma păsărilor / Să ai priviri umede / și suferințe-n vîrtej. /...! Un mesteacăn răstig- nit pe cer sînt / Chinuit frumos și lunatic". Dragostea este oglinda în care se privește fă- ră să obosească, ncdisimulat admirativ și cu un fel de nădejde că timpul nu l-a schim- bat deloc, că starea de mesteacăn se perpe- tuează : „Fîntîna este inima casei / în patria dragostei mele / Noaptea cînd trupul fru. acesta, degajarea unor întrebări esențiale pentru forul interior al unuia dintre cei mai activi si importanți factori ai vieții social-po- litice a României contemporane — activistul de partid. Prin aceasta el se așează alături de cîțiva scriitori consacrați romanului politic de actualitate (Marin Preda, D. R. Popescu, Platon Pardău. Eugen Uricaru), marca șa constînd în unghiul de abordare și, implicit, în noutatea nivelului la care se plasează în- trebările. Curajul cărțiț constă. în primul rînd, în caracterul acut și polemic (în sen- sul bun al cuvîntului). al problemei ei cen- trale : în ce măsură activistul de partid se GRIGORE UISEI: Masa de biliard Argument Eugenia Răileanu la- cob se apropie de optzeci de ani. Acolo, in satul Roșcani, unde se întîl- nesc, întru curgerea mai departe, două ape. Su- ceava și Șiretul, ea mă- soară, de-acum singură, casa și grădina, mulți dintre cei cu care a ve- nit pe lume deodată fi- ind plecați pe drum fă- ră întoarcere. Ochii ei au străbătut de-o viață ce- rul, ca să vadă ce se va revărsa deasupra cîmpi- ei... și cimpia, ca să va- dă ce va răsări sub cer. Dar mai ales serile au străbătut alba pagină pe care scrisul ei mărunt, ca de dascăl, a mărturi- sit despre cîte-n lună și-n soare. Nenumăra- tele sale caiete, presăra- te de-a lungul veacului, sînt cărți netipărite ale unui scriitor adevărat. Marcel MUREȘEANU implică activ și generos în munca sa, depă- șește condiția de simplu executant aplicînd creator și responsabil generoasele idei poli- tice ale comunismului. în ultimă instanță în ce măsură s-a simțit și se simte răspunzător de felul în care se produc procesele sociale caracteristice României contemporane. Cel care își pune aceste întrebări (care nu epui- zează problematica romanului) este un fost activist, revenit la profesiunea lui inițială, Tirgul era așezat la poalele dealului, iar satul resfirat pe povârnișurile lui pînă sub pădurile Boinicului și a Poienii Ursului. Un conac măreț și l-au așezat neamul boieri- lor Vîmari, pe mijlocul pantei și al satului, la cea mai frumoasă priveliște. Acest vechi conac se vede de la mari depărtări și din alte sate. Avea grădină frumoasă, cu livezi mari pe coasta îm- prejmuită cu ziduri înalte. In grădină boierul avea păuni în număr mare. Aceștia aveau simțul lor, cînd vremea avea să se schimbe scoteau țipete ascuțite cari se auzeau departe. Satul nostru fiind pe vale îi auzeai bine ș-atunci își spunea fie- care : „Să ne silim cu treaba cît mai în grabă, că țipă păunii la curte, de-amu se schimbă vre- mea". Fiindcă așezarea Lite- nilor se găsește aproape la aceeași distanță de orașele Suceava, Fălticeni, Pașcani și Botoșani, trebuia așezat aicea un iar- maroc, in care să se facă schimb cu toate roadele și viețuitoarele pămîntului din preajmă-i. Iarmarocul Litenilor s-a stabilit lunia și ni- menea n-a putut să-i schimbe ziua. S-a încercat, dar fără sorți. Rostul lui a fost întotdeauna, după cele întîmplate în lume — mai bogat — mai să- rac. mai ieftin sau mai scump. Dar oricum ar fi fost, aici se găsea tot ce-ți dorea sufletul. Iarmarocul era mare și socotit de toată lumea cel mai bun. Se adunau în iarmarocul Litenilor și oameni din părțile Bucovinei. Spun asta, că pînă în anul 1918 granița noastră dinspre Austro- Ungaria era la miază noapte de satul Știrbăț. Pe marginea satului erau un păriuaș și un șir de movilițe, care se mai văd și astăzi. Hotarul mer- IARMAROC IA mm moașei / E o lacrimă plină de stele". Este aici ceva din spaima de bătrânețe a lui Endy- mion, frumoasa pradă a nesățioasei Selene, îndrăgostit de propria înfățișare precum Nar- cis, si, tot ca el, victimă a iubirii. Numai că poetul își poartă și își afișează cu min- drie rana (sau rănile) dragostei, văzută a. proape exclusiv ca explozie sau ritual al sen- zualității : „Mă sfîșie o ploaie cu unghii de iubită. / Sînt baierine-n aer cu sini de dina- mită" sau „Doctorii au găsit în mine / Re. ziduurile radioactive ale unei mari iubiri. / Tînăr, trup în febră, îmbrăcat în lumină ... / Frumos ca un crin destinat exportului". Zeitatea tutelară a etern-îndrăgostitului este Luna — peste tot cu majusculă — („Cînd venea noaptea mesteacănul se aprin- dea de la Lună") care concentrează, în ul- timă instanță, toate sensurile simbolurilor cu care se vehiculează în acest volum. Ea este Artemis — zeitate selenară, dar frecven- ta apariție în poeme a apei (rouă, lacrimă fîntînă, val etc.), conduce și la cunoscutul izomorfism apă-lună ; pe de altă parte, ob- sesia trecerii într-o altă vîrstă, a pierderii tinereții trebuie pusă în relație tot cu sim. bolica lunii — marea epifanie dramatică a timpului ; ea, luna, este indisolubil legată r feminitate și de moarte și, prin asta, de me- diul acvatic, însă și de șarpe, animal lunar care se împerechează cu femeile. Unul din tre poemele volumului (Tik) focalizează a- preape toate aceste semnificații : „Mestecenii îsi duc iubitele în nori / Frumosul trup se umple de petale / Luna visează adolescenți șerpuitori Să-i culce într-un strigăt de ne_ îumească vale. U Sîngele-i laș, dc Lună nu mă scapă / Cînd vine noaptea mă aurind Mestecenii frămintă-o apă / Și somnul e un lux pe care nu îl prind". Fără a aduce ceva nou fată de volumele anterioare ale lui Constantin Ștefuriuc, Fru- mosul in piele de tigru întărește linia de con- tur a unei individualități lirice care nu se hotărăște încă să treacă pragul maturității poetice, fiind încă ispitită de frageda epider- mă a existenței. dar care, deși în mod fortuit scos din această muncă, se simte, în continuare, solidar cu foștii săi tovarăși de muncă și responsabil de destinele lumii noastre. Abulia lui, inca_ pacitatea de a reveni la vechea matcă se explică nu printr-un complex al demnității lezate, deși fusese acuzat pe nedrept, ci prin obsesia culpei de neimplicare : „Vezi, eu mă tot duc pe urma celor întîmplate... încerc să.mi aduc aminte cît mai bine, să mă lămu- resc, să judec fără părtinire. S-au adunat în sufletul meu destule, dar nu pot să nu-mi dau seama că și eu. dar și alții la fel ca mine, am rămas la fel de puțin curajos în fapte. Mai puțin curajoși în fața noastră, a conștiinței noastre, dar și în fața altora și mai ales în fața vieții, a istoriei, dacă vrei și dacă nu-i prea mult spus, dacă nu-i un cuvînt prea mare și cred că nu-i. Uite, eu am tot întors și pe față, și pe dos evenimen- tele la care am fost martor și am desprins cu ușurință fuga noastră de răspundere". Dar dezbaterea în jurul temei principale se realizează nu numai prin aprofundarea pro- ceselor de conștiință ale lui loachim Strat, cl și prin analiza aplicată altor cîteva per- sonaje, constituite într-o galerie de cazuri — limită — Toader Amnaru, Tinel Vasiliu, Ion Albescu, Marin Potopea, Alexandru Modor. cea — repartizate cam prea simetric între polii plus și minus ai tabloului de valori. Dar. cum am mai spus, romanul nu inten- ționează desfășurări epice, deci nici crearea unei tipologii, ci. mai degrabă, dezvoltarea unei meditații asupra felului în care omul investit cu putere poate răspunde la sn'iri- tările istoriei : parabola jocului de biliard din finalul cărții ar putea fi socotită nu doar o confirmare a acestei ipoteze, ci și o rezol- vare ingenioasă a temei. Rezolvare care l-a salvat de unele locuri comune ale acestui tip de roman, dar nu și de alte capcane printre care cea mai frecventă este alunecarea ana- lizei în confesiune lirică. In tot cazul. Masa de biliard confirmă un prozator matur și. totodată, un romancier deplin constituit. Mihail IORDACHE gea pe marginea satelor Merești, Racova, Știrbăț pînă la apa Sucevei, care făcea hotarul în sus spre Burdujeni. Burdujenii rămîneau la noi, iar Ițcanii dincolo. Trecerea prin vamă era foarte anevoioasă. La Burdujeni era punctul principal de vamă. Cu toate greutățile, bucovinenii veneau la iarmarocul nostru. Fie că treceau apa Suce- vei, fie prin vamă, dar nu lipseau de la iarma- roc. Noi le ziceam corduneni, pentru că partea care cuprindea satele Chilișeni, Udești, Reuseni, Bosanci se numea Cordun. Ei veneau mai mult pentru cumpăratul porcilor. Erau oameni înalți, voinici, foarte curați, îmbrăcați cu cămăși de bumbac, ițari, cheptare, încinși cu chimire de piele, în care purtau ba- nii, mai mult purtau su- mane scurte, și cu pă- lării ele pîslă. Se cunoș- teau de pe port că sunt de dincolo. Femeile lor nu prea veneau, că era greu de trecut granița. Iar după ce s-au ridicat granița, veneau mereu cu toții. Din părțile Neamțului veneau muntenii, ve- neau cu cheptănuși și spete de tot felul, cu o- chinci, gata lucrate, ni le-aduceau nouă și ple- cau înapoi cu ceriale. Din partea Fălticenilor veneau oamenii tot după ceriale. Vite nu cumpărau, că aveau des- tule. Veneau și din partea Botîșănilor, pînă a- proape de Prut, după cai, oi și vaci. Din Ploiești soseau negustorii numiți ploiește- nii. Aceștia cumpărau numai boi bine împere- cheați. Dacă erau bine potriviți se luau pe ei bani frumoși. Din Lespezi veneau cei mai mulți ne- (continuare în pag. III) Eugenia RAILEANU-IACOB Sentimentul sinelui îmblînzit niciodată soarele nu fusese atît de alb era despuiat de frunze precum degetele sau trupul meu iarna și apusul ca o femeie în noaptea nunții era mi se părea un regat acest ai doilea trup al meu era icoana mea cînd flăcările ajungeau la fereasta noastră și un copil la poartă țipa niciodată liniștea nu fusese mai dureroasă liniștea sau altceva — brațele erau acoperite cu noapte apoi iar cu aur iarna cobora din copaci sau din coapsele femeilor singure și pașii mei inocenți sau triști făceau coroană in jurul fîntînii — sentimentul sinelui domnilor nimic altceva decît groaza cu care te împărți umbrei tale cineva striga înspăimîntat poate era chiar vocea mea voi sunteți nu alții sentimentul sinelui domnilor și ce nevoie aveam de dragoste cînd eu îmi ajungeam ca o cămașă de cauciuc mie însumi in patul meu ciorchini se tolăneau aproape vii și chipul meu îmblînzea numele unui zeu ce nevoie aveam eu de dragoste și iarna iarna te simți mai vinovat toate umbrele sînt oglinzi și copacii sînt mai monstruos! de altfel noi eram nu alții umbrele noastre alunecau peste văi și niciodată n» fusesem atît de albi alții erau moi și se scufundau în apă dar noi despuiam soarele de frunze și ne răsturnam prin lut nu că te-aș fi vrut dar semănăm atît de mult unul cu celălalt semănăm atît de mult. Tăcere sau nehofărîre ochiul aluneca pe lingă blocuri și copii umerii săi erau albi și nu știau dacă ceea ce-i îmblînzea era iarba oricum există acolo ceva ce nu coboară brațele noastre ceva care se naște și moare și totdeauna te orbește cu aerul care-i acoperă ceafa nici spre zimbetul nostru ceva ce fără să se ascundă trăiește totuși departe iatâ-ți degetele ale tale nu sînt cearșaful sau ce altceva acoperea strada fereastra pereții erai singur și știind toate acestea tăceai ? numele meu devenise pentru tine un parc te acopereai fără să te ascunzi — tu erai deci — cine altcineva se ascundea cine era cel cu trup nevăzut și indiferența nu sau nu ca dragostea — ce frumoși erau ochii tăi prin iarbă prin lemn atingeam scoarța aspră și abia-mi răsfirai trupu-ți prin păr la trei ani nisipul aluneca prin degetele mele și coboram nesiăpînit în casa ta milioane de corbi îți șopteau de deasupra ta dar ce altceva puteau ei ce altceva chipu-mi era mai frumos decît ți-ai putea închipui sătenii treceau triști pe lingă mine zimbetul li se părea sincer și cald dar ce altceva puteau ei ce altceva și abia șoptit îmi spuneau frate-tău a murit nu-i așa și Ie spuneam ați vedea că a plecat doar a plecat la altcineva — cum alergai tu goală prin iarbă și prin zăpadă — tristețea care ar veni din ploi nu din sînge dar iu îți întinzi peste imperii de trandafiri imensa coborîre din serbare iubirea ta care dezbracă leii de-aș mai putea o vară să cobor in rîul care este tot timpul braț întins tu ai veni cu animalele pădurii păianjenii mi-ar strecura sub piele freamăt nou ceva care lipsește pretutindeni și e tot timpul o amenințare — cum pe un vas de lut un vierme lucios escaladînd cu grijă — alo unde sînt cine ești tu — iar dimineața vecinii mei cu mare grijă strîngeau cioburile cele mai mici și le-ascundeau pe drumul către vale soarele era deja cu pieptul în apă și nu se mira Pagini bucovinon© - n A Intre noi Povara din chipuri CARTEA LUNII Ecce homo! „Să fi avut Nichita Stănescu, în 1964, intuiția faptului, incontestabil și fascinant, că literatura e, prin vechimea ei milenară, atit de uimitor de diversă, incit, oricum ai scrie, oricît de puține disponibilități lirice ai poseda ca poet’, pusă sub semnul actului creator și intr-o poziție intelectivă inde- cisă, orice expansiune verbală va genera, intr-un fel, o tensiune in raport cu un sistem dc așteptări, și va oferi criticii, spre decupare, zone cu infle- xiuni ezoterice, puncte de pornire pentru interpretări neobosite? Mai curir.d am fi înclinați să considerăm că, pentru început, nu a fost decît hotărirea (disperată) a poetului de a-și paraliza, intrucitva. funcțiile de supraveghere, de a sc lăsa cuprins de acea amețeală a spiritului, sub cupola căreia te poți dezlega de rigorile inteligenței responsabile, vigilente la solicitările de moment ale consumatorului, pentru a fi ceea ce ești". (Eugen Negriei în : Nichita Stănescu interpretat de.... prefață, notă asupra ediției, antologie, cronologic și bibliografic de Sanda Anghelescu, Ed. Eminescu, 193.3, colecția „Biblioteca critică"). Cind trăia Nichita Stănescu, opera lui și comentariile asupra ei se aflau într-o stare de proliferare explozivă, astfel incit nu-ți venea să crezi că vor puiea ti inventariate vreodată. Acum perspectiva s-a schimbat. Versurile, parcă împuținate, încap în citeva vo- lume de „opere", după cum, probabil, se va vedea în curînd ; între coperțile ca niște lespezi se vor rmdui cuminți, numerotate din cinci în cinci, iar in- tr-un ultim compartiment vor figura și fabuloasele inedite, cu indicații pre- cise privind identitatea posesorilor. Și textele critice se contabilizează relativ ușor, Au și fost cuprinse în- tr-o carte, prin reproducere integrală, sub formă de extrase sau menționate la bibliografie... Sa alungăm însă no- rul de melancolie care ne cuprinde și să vede m despre ce este vorba. Cartea, realizată de Sanda Anghe- lescu, a apărut în cunoscuta și folosi- toarea colecție „Biblioteca critică" a Editurii Eminescu. Nicolae Manolescu, adept recent al pedanteriei profesorale după ce timp de două decenii și-a în- vățat studenții să repudieze orice for- mă de pedanterie, dezaprobă modul de organizare a sumarului, declarind că-1 enervează tendința unor autori de a-și pune în scenă materialul documentar, în loc de a-1 prezenta fără nici o in- tervenție. Dar există antologie fără intervenție ? Ducind raționamentul pînă la capăt ar însemnă că Sanda Anghelescu ar fi procedat în mod ideal numai nealcătuind volumul și lăsînd ca rolul de antologie să fie îndeplinit, pur și simplu, de totalita- tea comentariilor critice risipite în periodice și volume („Că vinovat e tot făcutul, / Și sfînt, doar nunta, înce- putul"...). In ceea ce mă privește consider că Editura Eminescu se dovedește bine orientată încurajînd inventivitatea au- torilor dc antologii (cum să respecți aceeași schemă de alcătuire și la Mi- hai Eminescu, despre care s-a scris o bibliotecă întreagă, si la Dimitrie Anghel, a cărui exegeză nu depășește citeva sute de pagini ?). Totodată, mi se pare că apariția volumului sem- nat de Sanda Anghelescu merită sa- lutată, ca o întreprindere intelectuală serioasă. Autoarea are o concepție des. pre poezia lui Nichita Stănescu ca metaliteratură, despre existența a pa- tru etape de creație și. in funcție de aceste convingeri, riguros argumenta- te în prefață, și-a gîndit și antologia. Lectura cărții ne confirmă compe- tența unor critici de notorietate în discutarea poeziei moderne, dar ne oferă și cîteva surprize. Astfel, consta- tăm că interpretările cele mai intere- sante, unele senzaționale, ale creației lui Nichita Stănescu aparțin nu pro- tagoniștilor criticii noastre literare, ci unor comentatori de planul doi (în ierarhia vieții literare) : M, Nițescu, Eugen Negriei, Constantin Pricop, Paula Diaconescu. Pe de altă parte, aflăm cu stupefacție că autori cu o prezență energică în breasla critică- rească — de exemplu, Mihai Unghea- nu — nu au scris aproape niciodată despre Nichita Stănescu. Dar cea mai mare surpriză este alta : foarte puțini dintre comentatori au în- țeles cu adevărat poezia propusă de autorul Necuvintelor. îmi lipsește spațiul pentru a demonstra (o voi face cu alt prilej) că în majoritatea lor exegetii rămin alături de ceea ce are unic .inconfundabil marele poet. Și totuși, în pofida acestei neînțe- legeri, Nichita Stănescu a fost recu- noscut de aproape toată lumea. Chiar și cei care au dovedit o totală opaci- tate față de poezia sa au exclamat, înfiorați, „Ecce homo !“ Identific, aici, o trăsătură de mare noblețe a româ- nilor și anume un înăscut sentiment al valorii. In fața valorii firea noas- tră ne îndeamnă să ne depășim con. trarietatea, să renunțăm la orgoliu și, cu un eroism voios, simpatic iui Cara- giale, să spunem : „Jos pălăria !“. Alex. ȘTEFĂNESCU Și m-acoperă zăpezile și acoperă Citatele nopți cînd cu mina culegeam Stelele unui cer fără întoarcere, Ce bogat e sufletul înaintînd, între noi ne zărim tot mai greu. De dragoste șoapte sînt aceste petale, In tăceri trupul meu vămuit de nesomn, Mina ta ca o salcie albă chemînd, Gîndul tău, pasăre, înspre zi rătăcind. Viorica PETROVICI Și ori de ci te ori S-a făcut mai mare ziua ; mi-e frică să nu-mi îndrăgesc ființa netezîndu-i cu degetele, ușor, albia adîncă și istovită de spațiu ; mi-e teamă, peste umerii mei se poate pătrunde Și iată cad păsările arse ca dintr-un cuib al nimănui, peste-acoperișuri și-n oglinzi se face noapte. Vasile GRAMATICU Singur cu noaptea Singur cu noaptea. Pînă și tăcerea îngheață. Solide ecouri curg sloi in rîul întunecat. Pînă și cărțile au amuțit — ghețari rătăciți la polul tăcerii — Gînduri nepereche se prăbușesc la marginea orelor. Aura PANICO DEBUT Ca umbra ții minte cum alergam întruchipare de vînt e tîrziu m-am jucat și cu umbra de cîmp puteai fi iarbă care și-a schimbat clorofila cu sînge dar mai puteai fi tu însuți cel cu care mă învelesc între flori Fără să ne mirăm ne-am uitat unul în altul și din această încrucișare fugară de priviri vom descoperi un glas intonînd adevărul : „Ești purtătorul spaimei desăvîrșite statornicită în obișnuință, cotrobăindu-ți prin suflet, datorită ei drumul tău întortocheat de-a pururi te poartă printre prieteni și femei, te trezești în fiecare noapte strălucind de transpirație pe-un maidan plin de funingine, praf și gunoaie, imaginîndu-ți aceeași poveste despre modul absolut sublim cum se poate muri de singurătate în apa limpede a văzduhului sorbindu-te, ca o bulboană, cîte puțin pînă rămînc, deasupra ei, gestul din care-nțeleg că mă chemi și pe mine în adîncul înfricoșător pe care l-am zărit bolborosind în tine". Fără să ne mirăm ne-om uita unul la altul... George GAVRILEANU Desen de Constantin LEFTER apropii de pămînt rochia cu vînt înstelat ca învîrtirea clorofilei în frunză silueta unui rîu cu pești împletiți în iarbă ridică ziua și noaptea să le atingă de taina dealului arat cu nori Tania LEONTE De noapte petrece visul la masa neliniștii dintre aerul rădăcinilor Și aerul păsărilor ca la noapte visul să viseze flori cu aripi și păsări cu rădăcini, pe cind visul doarme Și somnul visează Elena ClMPAN DICȚIONAR (XII) 30. DAMIAN, GEORGE (24. III. 1927 — satul Zlătunoaia, județul Botoșani), poet. Studiile secundare ia Liceul Co- mercial din. Botoșani (1940 — 1947), studiile superioare la Facultatea de Drept din București (1949—1933) : a lucrat ca judecător, consilier juridic, ziarist. In prezent reporter al Radio- televiziunii. Debutul in periodice este legat de „lașul nou" (nr. 3—4, 1950), primul volum de versuri, Din nord, fiind editat la Editura Junimea in 11'72. A colaborat la „România literară", „Luceafărul", „Convorbiri literare", „Cronica", „Ateneu", „Steaua", „Tri- buna", „Familia-, „Contemporanul", „Pagini bucovinene", la alte ziare și reviste. Alte volume publicate: Vreți s-aveți și voi un zmeu ? (1973), Pădu- rea românească, (1976), Acțiunea păs- trăvul de argint ț!976), proză, Tirziu, în decembrie (1981), Noapte de grație (1982). Evoluția poetică a lui George Da- mian ar putea fi sugerată printr-o traiectorie care să se suprapună ace- leia urmărind evoluția liricii dc la vi- ziunea tradiționalistă la cea deschisă către registrul liric modern. Volumele Din Nord și Pădurea ro- mânească sînt definitorii pentru peri- oada viziunii tradiționaliste asupra poeziei. Răzbate din versurile acestor volume sentimentul de echilibru al u_ nei naturi cu care trăirile poetului se sincronizează perfect. O simfonie de sonuri și lumini generatoare de calm și optimism dirijată cu mină sigură de ia pupitrul prozodiei clasice. Cu Tîrziu, în decembrie și mai ales cu Noapte dc grație, George Damian se apropie mai mult de sine însuși. Tonul uneori retoric de mai înainte devine reflexiv. Poetul nu mai evocă, se confesează. Simbolurile devin mai frecvente. 31. DAN, ILIE (11. IX. 1938, Pîrteștii de Jos, județul Suceava), filolog, poet. Născut în familia unor țărani cu zece copii, a urmat cursurile școlii genera- le în comuna natală, pe cele medii la Liceul „Ștefan cel Mare" din Suceava, iar studiile suoerioare la Facultatea de Filologie din Iași, pe care a ab- solvit-o in 1961, ca șef de promoție. Din 1961, pină în prezent, cadru di- dactic (asistent pină in 1970, lector după această dată), la aceeași facul- tate. în 1976 obține titlul de doctor în filologie cu Toponimia Văii Solonețu. Iui. Intre 1975—1978, a susținut un curs de civilizație românească la Universi- tatea Aix-en-Provence (Franța). A de- butat în publicistică în decembrie 1972. Debutează editorial cu volumul Con- tribuții (Editura Eminescu, 1978) iar Cumpăna gindului (Editura Eminescu, 1981) este prima sa carte de poezie. A colaborat, cu numeroase studii și articole, la reviste de literatură sau cu specific filologic din tară și străi- nătate. Alte volume : Confluențe (1980), Toponimie și continuitate in Moldova de Nord (19801, I. I. Mironescu (1982) Contribuții la istoria limbii române (1983). A prefațat și îngriiit ediții cri- tice din operele lui I. I. Mironescu, Mihai Codreanu, Nicu Gane, Calistrat Hogaș, Alexandru Cazaban, Sextil Pușcariu, precum și volumele de stu- dii despre operele lui Creangă si .Sa- doveanu, apărute în 1973, respectiv în 1977. Avînd o formație filologică temeini- că Ilie Dan se impune de la început ca personalitate didactică distinctă, a. nuntind un cercetător de primă mină în domeniul căruia i s-a consacrat. Studiile publicate în periodice au con- firmat așteptările, iar Toponimia Văii Solonețului a impus. Lucrarea, con- cepută ca monografie toponimică a Văii Solonețului din județul Suceava, este considerată dren*: una dintre pn. finele de acest fel din literatura dn specialitate și prima lucrare toponi- mică desore o zonă a Bucovinei. Cu studiile adunate în Contribuții. Ilie Dan pășește cu aceeași dorință de originalitate pc teritoriul istoriei și al criticii literare. Interesantă completare a personali- tății. poate chiar hotărîtoare pentru definirea-i comnletă, este poezia. Du- ioasă în tonalitate, ea este celebrarea mc’ancol'că a durerii și bucuriei, no- tație scurtă, temătoare de prozaic, niciodată disimulata. O. N. (urmare din pag. II) gustări, cu căruțele cu mărfuri. A- duceau teancuri și suluri de bum- bac, casinci, pălării și tot felul de stămburi și de șiacuri. Aceștia erau foarte cunoscuți pe la noi și nu lipseau niciodată. Erau ca niște moștenitori ai iarmarocului, din tată in fiu, și oamenii aveau în- credere in ei. De la Burdujeni venea unul Aron. El era croitor vestit de cațaveici pentru femei. Lucra și pe la case mai mult cu blănitu. Dar mai mult ii vedeai lunia la iarmaroc. Era bă- trin, puțin șchiop, alb tot, purta barbă și perciuni lungi, îmbrăcat cu o giubea cu blană lungă pînă la ciobote, încins cu o curea, cu un băț in mină lustruit de vreme. Acela era cotul lui, măsura cu care lucra, pe atunci se măsura cu cotul orice fel de materie, fir, su- mani, pînză și multe altele. Nu se vorbea de metru, cotul avea 65 cen- timetri. Aron avea un fiu, pe Avrum, ves- tit negustor de căruți. Acela venea la iarmaroc, lua arvună de la oa- meni pentru căruți. El le aducea de la un mare atelier din Burdujeni, după comanda omului, mai mari sau mai mici, legate frumos. Avrum era negustor și de păsări și ouă. El ve- nea cu alții cu căruțele cu lăzi și cumpăra păsări și ouă de la iarma- roc. Veneau cordunenii din Teșăuți și Prelipca, cu panerașe, coșulețe de nuiele, foarte frumos împletite, în- florite și colorate, pe care le cumpă- rau femeile de la noi. Orice femeie, cind pleca la tîrg, trebuia să aibă coșuleț în mină. In el punea ce avea de vîndut, ouă, pui, semințuri și legume. Iar cînd venea acasă puneau ce-a cumpărat Din părțile Botișănilor, de pe la Zăicești, veneau cară încărcate cu coșuri de papură și mături, veneau și de la iazul Dracșanilor, din păr- țile Suliței cu rogojini și coșuri de papură. De la Tudora coborau carăle cu oale și hlădunețe pentru lapte. Toate erau smălțuite și inchestrite. In Tudora, pe un părîu, era o fă- bricuță de oale, a lui Toader Sofa. Din Dolhești poposeau în iarmaroc iarăși cară cu fel de fel de căni în- chestrite. Apoi țigani cu covățele, linguri, fuse, căușe. Aceia erau lin- gurarii, se adunau cu droaia, din Gulia, Arghira, Dealul Runcului și Vămeni-Podișor. Din Dolhasca veneau țiganii meș- teri, cari aduceau chepteni de chep- tănat cînepă, letci, virteje, foarfece de tuns oile, cuțite, seceri, chepteni de lăut și multe alte mărunțișuri. Se așezau in iarmaroc, la o parte, numai ei, și strigau toți de te zăpă- ceau, lăudîndu-și mărfurile. Din părțile muntelui ajungeau cu o zi mai devreme cară cu ciubere mari de spălat, ciubărașe mici, pu- iarmaroc ia hm tine pentru murături și brinză, de toate mărimile, cofe și donițe pen- tru lapte, burdace de ales unt, căcițe frumos inchiestrite. Aceștia veneau din Baia, Bogata, Mălini, din toate satele de sub mun- te. Carăle cu oale smălțuite și înflo- rite, străchini și sahane veneau din toate părțile ; de la Tudora, cum am mai spus, Sulița, Mihăileni, Rădăuți și din alte sate cu olari. Toate acestea au venit și mai vin și astăzi in iarmarocul nostru de la Liteni. Litenii pe acele vremuri era un tirgușor înțesat de dughene. in dughene găseai tot ce-ți poftea ini- ma, numai că stăpînii lor strașnic îl mai șmechereau pe țăran. Iarmarocul Litenilor era așezat la una dintre cele dintâi căi ferate care s-au construit in țara noastră. îmi amintesc Litenii de cînd eram mică. N-aveam încă șapte ani. Mă luau bunicii mei la iarmaroc la Liteni. Ei mergeau cu căruța cu le- gume ; cu ceapă, usturoi, mac, castra- veți, varză și altele. Parcă acum văd, după ce așezau bine rinduite toate în căruță, bunicul se schimba in cămăși albe de fuior de cînepă, se încingea cu șitoare a- leasă, punea punga cu baiere după gît, apoi o prindea în brîu. Se îm- brăca cu caftan de șiac negru, cu pălărie și cu botine, cu ochind nu- mai în țarină mergea. Bunica se îmbrăca și ea curat, cu fustă neagră, botine cu gumă, cu jachetă maro de șiac și se îmbrobo- dea cu bariz negru. Punea scaunul pe căruță, iar pe spătar un macat ales în multe cu- lori. Acela era anume pentru scau- nul căruței. Pe mine mă lua între ei pe scaun. Pe atunci nu era șoseaua de astăzi, cu podul pe Suceava. Mergeau pe un drumușor de pe lingă casa noastră. Acela era drumul principal, cum spuneau ei „Drumul la vadul Suce- vei" sau „După Grădini". Ajungeam la vad, treceam apa, care era numai pînă la coșul căruței, și de celălalt mal eram în Liteni. Nu mult mergeam pe drumușorul de pe miriște și intram în Liteni. Primele case erau în dreapta, un cojocari, Herșcu. Peste drum boian- gii vestiți. Apoi mai era o gospodă- rie a lui Pascaru și alta a unei fe- mei Magdalena, tot pe dreapta. Ca- sele erau mici și foarte rare. Pe stingă, cum cotește drumul, un om năcăjit tare avea un bordei, oamenii îi ziceau Țoncu. Apoi, de la el pînă la calea ferată, era o bulga- rie mare și frumoasă, lucrată de o familie de bulgari. Un șanț mare care da în apa Sucevei, cu o roată mare cu cape, vărsa apa pe răzoa- rele bulgăriei. Pe dreapta nu mai erau alte case pînă la rampă. Peste linia ferată era o clădire mare cu două etaje și la o parte grajduri lungi ca niște magazii. A- colo sub dealul Litenilor a fost vel- nița boierească, fabrica de spirt, pe timpul lui Vîrnav Liteanu. Acum cînd i-am cunoscut eu, era moară boierească iar grajdurile erau pline cu mașini vechi adunate acolo. Oa- menii ziceau la moara „la velniță". Pe partea stingă nu era nimic nu- mai o grădină mare boierească. Mai sus pe deal era un han mare, spre care urca șoseaua, avînd pe partea stingă dughene. III — Pagini bucovinene Isai TOBOLSKI (U R-S S.) Fericire Liniște multă, aer, soare, Așa e fericirea-n cîmp ... Femeia pruncul și-a întors, în scutec nou să-1 înfășoare. Și cînd dădu de sînul dulce, Din plîns el se opri, pe Ioc ; Curgea lumina albă-n juru-i, Ca într-un bun și simplu joc. Și-atîta liniște era, Incit femeia, mulțumită, Plecîndu-și ochii-ncetișor, Și murmurînd un cînt de dor. Căzu pe brazdă, toropită. Mama și fiul respirau, Intr-o suflare unică, Domoalâ — De se părea că-ntreg pămîntul. Și nu doar lanul de secară. S-a așezat de ei alături. Și dacă stau să mă gîndesc. Și dacă iau mai bine seama, l’e-acest pămînt vor sta mereu Alături, fiul, piinea, mama. în românește de Arcadie ARBORE Kingsiey AMIS O problemă de logică Dragostea înseamnă cunoaștere : Pașii noștri pînă-n dormitor (Sorbindu-ne din priviri, îmbrățișați) Sus un prag de marmură Sau mai modest o scuidură tocită, Ceea ce facem în uitarea noastră Tot atît de mult ne arată Cine sîntem și ce sîntem Și mai ales ce este viața. Âșa că stinge lumina, Ascunde-te în mansarda goală Printre hîrdaie ruginite Și-năcrite trupuri ; Lasă ușa larg deschisă Și năpustește-te peste tot, Zdrențe, zdrențe ; Apoi stai numai o clipă. Singur cu tine, Și nu-ți aminti nici un nume. A. ALVAREZ Pierdut Somnul meu șovăie, binele visează : Cerul strălucește verde, tu sosești Printr-un clopot de aer. Mă frămint. Aceleași riduri îmi brăzdează obrajii ; Le mingii cu degetele. Același cap se zbuciumă Pe pieptul meu. Brațele mele cuprind același mijloc Șî simt alte brațe paralizate cum tresaltă. Mîinile mele în același păr mort. Aceiași rărunchi, coapse anchilozate se desfac. Visul vibrează, taie. Zilele clipesc, se tulbură. Ale ei. Nu ale tale, iubito. Ale ei. Traducere de Horațiu STAMATIN FELURIMI Memento Harold Lloyd : „Niciodată să nu te mulțumești să fii al doilea. Un imitator este un secund. întotdeauna să țintești locul de frunte chiar dacă nu-1 vei atinge niciodată. Fiindcă chiar dacă nu-1 atingi niciodată ciștigi un plus de experiență. Numai cel ce se mul- țumește să rămînă pe loc rămîne pe loc sau face pași înapoi". (Lazăr Cassvan, „A fost odată... un cinema", P. 52>- , Bette Davis : „O atitudine rezervata, cumpatata, te poate duce fie la o carieră, fie la o căsătorie feri- cită. Trebuie să-ți cheltuiești cu grijă timpul ca să poți învăța, să-ți îmbunătățești cunoștințele, să ci- tești. Pur și simplu nu-ți poți permite luxul de a risipi minute prețioase cu frivolitățile sociale care nu te duc nicăieri" (Ibidem, p. 90). James Stewart : „bărbaților nu le plac femeile care vorbesc, vorbesc, vorbesc..." (ib., p. 119). Didcroi; Diderot : „Duminică a avut loc închiderea stagiunii, așa că ne-am dus la teatru. Cel care a făcut prezen- tarea, știindu-mă în sală, m-a blagoslovit în public cu niște aprecieri destul de bine întoarse din condei. Mă cunoașteți, deci vă puteți da seama ce jenat m-am simțit; m-am tot făcut mic, mic, mic în lojă ; de rușine eram gata să mă ascund sub fustele cucoanelor". (Scri- sori către Sophie Volland, p. 217). Topologii; a) „«napagalii» (cei care se dau în vînt, de ți se face greață, după tot ce e străin : de la discuri la boarfe), «vrăbiuțe cenușii» (cei care ciripesc cu mo- destie, înfundați în bălegarul autohton), «ciocănitori» (cei care nu sînt în stare să buchisească) și «curcani» (cei care de tineri încep să se înfoaie pe plan obștesc)". (Evgheni Evtușenko, „Dulce ținut al poamelor", p. 220). b) „Oamenii se împart în trei categorii : cei care au citit Frații Karamazov, cei care n-au citit încă și cei care nu vor citi niciodată", (ibidem, p. 67). Dumitru BRADATAN CADRAN „Rumegușuri de suspine^ Mult prea concesivă, cu unele din „producțiunile" literare ale colabo- ratorilor săi, revista Amfiteatru ne reține iar atenția cu o mostră de ver- sificare grosieră pe o temă fudulă. „Opera" în cauză poartă un titlu năstrușnic, ca să nu-i spunem altfel („Dealul de Gînduri") și ocupă su- prafața unei întregi pagini (din res- pectiva publicație), fapt pentru care parcurgerea sa pînă la capăt ne-a pus la grea încercare. Un poem stu- fos, confuz și bolborositor suferind de toate păcatele veleitarismului. Mizînd pe cîteva simboluri la înde- mînă, autorul (Augustin Iza) imagi- nează o colectivitate arhaică, din „străvechi orînduiri", pornită să cu- cerească un așa-zis Deal de Gînduri. (Schema epică amintește evident de „celebrii" mineri ai lui Dan Deșliu care se sforțau și ei odinioară să ur- ce pe munte un compresor). Luîn- du-și în serios misiunea, penița lui A. I. „colorează" atmosfera cu „de- sagi de-nfrigurări și doruri" (? !), „murmure de goluri", „nări de roze", „ceruri-mume", „basmele de-nnop- tări", „cămeși albe de-nzoriri" și al- te asemenea perle stilistice. Dar pre- dilecte rămîn „metaforele" de inspi- rație... forestieră ca de pildă : „aș- chii de neliniști", „bîrne de lumini", „șindrilite vieți", „rumegușuri de sus- pine", „grinzile neliniștii", „tîmple înstîncite" (sic !), „șindrila visării". Și cum orice poem care se res- pectă trebuie să aibă și un erou mo- del, iată că în mijlocul mulțimii ne- putincioase A. I. face să se ivească herculeanul Mitu Valahu (de profe- sie țapinar, după cum aflăm mai la vale). Ei, și Mitu Valahu se apucă (puterea exemplului, desigur), să-și clădească o casă chiar pe coama rîv- nitului Deal : „Sufla opintit sub stînci... / Clătinînd întreaga lume, precum oceanul o barcă / Cu explo- zii de răsuflet văzduhul tremurînd 1 Și el se încorda cu uriașa-i forță / Precum întreg abisul s-ar transforma în torță". Și uite așa, omul nostru studiind. învînjoșindu-se și strigînd „titanic peste codru" își duce (spre satisfacția cititorului) pînă la capăt treaba, în ciuda faptului că „Bezna-i zgîria cu ghearele aleanul". Ceea ce urmează nu-i decît un fleac : din- tr-o trăsătură de condei Dealul de Gînduri este rapid cucerit și împîn- zit de „case albe și albastre". Odată dezvăluit și „misterul" încrîncenate- lor asalturi colective și individuale, numitul Deal „se înfășoară în cercuri galaxine" și „oamenii vibrau înlăun- tru violoncele și viori", iar de atîta bucurie și voie bună „Metrouri de speranțe îi duceau departe" (pe ci adică, pe cei ajunși pe dîmbul cu pricina). Consumat fiind și deznodă- mîntul epuizantei acțiuni (acțiune dusă cale de aproape trei sute de versuri mălăiețe), autorul face ulti- mul efort de a ne înștiința cu seni- nătate : „Și cercurile se roteau rîn_ duri, rînduri 7 Invîrtcjind printre ele gînduri, fulgere de gînduri". loanid DELEANU — Suceava, -------- dimensiuni turistice (urmare din pagina I) tența unei bogate baze materiale ca- re stă, an de an, la dispoziția a sute de mii de turiști (din care zeci de mii din alte țări). Particularizînd, înregistrăm la această oră existența a peste 3 000 de locuri de cazare în hoteluri, cabane, căsuțe și a peste 6 000 de locuri în unitățile de ali- mentație publică. Adăugăm la a- cestea bazele de agrement care stau la dispoziția turiștilor, activitățile cultural-sportive organizate în per- manență, spațiile de cură balneară și, nu în ultimul rînd, competența lucrătorilor noștri, care, animați de indicațiile date în diverse ocazii de conducerea superioară de partid și de stat, au reținut și aplică în viața de zi cu zi spiritul participativ, de dăruire, adoptînd cele mai bune so- luții care să confere o calitate supe- rioară muncii lor. Aș dori să preci- zez că ceea ce ne preocupă în pri- mul rînd este asigurarea în perma- nență a unui specific bucovinean tu- turor activităților noastre. R. Actualul sezon turistic oferă, desigur, și cîteva „premiere"... MII. In stațiunea balneo-climate- rică Vatra Dornei s-a dat în folosin- ță un nou complex „Bradul", cu 300 de locuri de cazare, 500 de locuri de alimentație publică, bar de zi și te- rasă. Tot aici s-a dat în folosință și un telescaun. S-au făcut o serie de modernizări la cabanele „Mestecă- niș", „Runc", „Zugreni", „Deia” (un- de s-a construit o terasă cu 150 de locuri). Lucrări de modernizare s-au executat și la complexul turistic de la Putna (a cărui capacitate a cres- cut cu 100 de locuri), la Șiret, (unde se va amenaja o terasă acoperită, a cărei capacitate va crește cu 150 de locuri), la Rădăuți (terasă cu 200 de locuri) și aș adăuga că în curînd vor începe lucrările de modernizare la complexul „Suceava" din municipiu. R. Vă rugăm să vă referiți și la cîteva din serviciile și programele de agrement de care pot beneficia turiștii în județul Suceava. M. H. Aș dori să se rețină faptul că pentru județul nostru întregul an este sezon turistic, iar asigura- rea serviciilor și diversificarea pro- gramelor de agrement stau în per- manență în atenția noastră. Cîteva exemple: programul de divertis- ment înscris sub genericul „Cină bucovineană", la hotelul „Călimani" din Vatra Dornei, concursul de po- pice de la Deia. deplasările la coliba pastorală din apropierea Muzeului Lemnului din Cîmpulung Moldove- nesc, organizarea de excursii călare și de spectacole de echitație la ves- titele herghelii de la Rădăuți și Lu- cina, audițiile muzicale din casa memorială Ciprian Porumbescu (un- de se fac și degustări de dulcețuri de fructe de pădure) etc.. . . R. Ce oferă turiștilor anul 1984 în materie culinară ? M. H. Pentru anul 1984 vom cău- ta ca în toate unitățile noastre să se servească preparate cu specific bu- covinean (balmoș. sărmăluțe cu ciu- perci sau urdă, dovlecei cu smîntî- nă, preparate din pește etc.). Pentru sezonul cald vom oferi și alte pre- parate, cum ar fi : budincă din legu- me, tocinei, ghiveci rădăuțean, plă- cinte „poale-n brîu", colțunași cu povidlă, pui la ceaun și altele. Di- versificarea sortimentelor culinare ne preocupă, de asemenea, și, în a- cest sens, organizăm periodic între- ceri între bucătari, expoziții, iar pen- tru o mai bună aprovizionare a u- nităților de alimentație publică am extins activitatea gospodăriilor ane- xe, în care se cresc la ora actuală 500 de porci, 1 000 de păsări, pește, se cultivă rădăcinoase, plante ce- realiere și legumicole, pe 25 de hec- tare de teren. R. Ințelegînd din toate acestea că județul Suceava s-a pregătit să de- vină o bună gazdă, ce ați dori să transmiteți viitorilor oaspeți ? M. H. O călduroasă invitație pen- tru cei care doresc să cunoască oa- menii și înfăptuirile Tării de Sus, a. vînd convingerea că tot ceea ce-i așteaptă aici îi va face să revină an de an, așa cum „Mărul de aur", de- cernat în 1975 turismului sucevean, continuă și astăzi să înflorească și să dea roade. Consemnări Concursuri republicane In perioada 8—14 aprilie a.c. Suceava a fost gazda Concursului național de limba și literatura română „Mihai Eminescu" și a concursurilor m- terjudețene de limba și literatura maglumă și limba și literatura materna germană, manifestări de prestigiu organizate sub egida Ministerului Educației și Invățămintului, Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist și a Societății de științe filologice. Competițiile, considerate drept momente de referință în nobila acțiune a școlii românești pentru cultivarea limbii literare în rîndul tinerei generații și menite să pună în valoare cunoștin- țele și aptitudinile creatoare ale acesteia, au reunit peste 400 de elevi de liceu din întreaga țară, cîștigători ai etapelor premergătoare de selecție. Au luat parte, ca invitați, numeroși profesori de specialitate, cadre universitare, in- spectori școlari, oameni de cultură și artă. Pe lîngă probele de concurs, programul a cu- prins și o bogată sună de acțiuni cultural-edu- cative : vizite și excursii documentare, specta- cole artistice, seri cultural-distractive, dezba- teri, șezători literare. Premiul „Paginilor Buco- vinene" a fost acordat elevei Mihacla Herciu, de la Liceul „Petru Rareș" din Suceava. (I.B ). Expoziții • „10 + 1“ ar putea fi titulatura expoziției mem- brilor Cenaclului Suceava al Uniunii Artiștilor" Plastici, deschisă la Galeria de artă din Sucea- va și apoi la Școala interjudețeană de partid din Iași. 10 pictori și 1 sculptor și-au dat întîlnire în această expoziție colectivă concepută ca un e- șantion reprezentativ al lucrărilor existente în atelierele artiștilor plastici. Fără un program deliberat, decît propria autoselecțic și aprecie- re a fiecărui expozant, manifestarea din aceas- tă primăvară completează imaginea artei plas- tice sucevene, conturînd-o și afirmînd-o. Au ex- pus : Adrian Bocancea, Constantin Butoi, Ion. Carp-Fluerici, Veronica Gridinoc, Mircea Hrișcă, Tiberiu și Viorica Moruz, Virgil Parghel, Angela. Pitaru-Bolnavu, Pușa Pîslaru (pictură și grafică) și Mircea Dăneasa (sticlă). (P.D.) • Cu prilejul Zilei Sănătății a fost vernisată la Spitalul Județean Suceava, expoziția de pictură pe sticlă a medicului sucevean Tudor Marin. Dovedind reale aptitudini de colorist și o bună cunoaștere a tradiției, autorul se situează cu» cele douăzeci de lucrări expuse în apropierea, unor teme sugerate de propria-i profesiune.. (M.L.) șezători literare Cenaclul din Suceava al Uniunii Scriitorilor a organizat la Școala Generală din Dărmănești o șezătoare literar-muzicală înscrisă în cadruf manifestărilor desfășurate în această comună sub genericul „Săptămîna educației politice și culturii socialiste". Au fost prezentate cu acest, prilej versuri în lecura autorilor (Ion Beldeanu,. ion Cozmei, George Damian, Marcel Mureșeanu, Victor Rusu), pagini de proză (Petru Drișcu), un recital de muzică tînără susținut de Doina Șutu și grupul folk al Liceului Pedagogic „EmiL Bodnăraș". Alte două șezători literare au avut loc la Li- ceul agroindustrial din Rădăuți și Școala gene- rală nr. 2 din Suceava. Elevii și profesorii de aici l-au avut ca oaspete pe poetul Ion Beldea- nu, invitat cu ocazia apariției noului său vo- lum de versuri „Armura solară". (I.D.) Premii în zilele de 1 și 2 aprilie, în fiecare an, la Timișoara se organizează salonul național stu- dențesc de caricatură și desen satiric „Zilele u- morului studențesc". Studenții suceveni sînt de- ja la a treia participare și, continuînd tradiția celorlalte două ediții precedente, au fost laureați. Constantin Hatnean a obținut premiul special al juriului, iar Eusebie lanovici și Sorin Danciu — mențiuni. In decursul participărilor la acest salon na- țional, cenaclul studenților suceveni (îndrumat de caricaturistul Mihai Pînzaru-Pim) a cuceri', un premiu întîi, un premiu special, patru men- țiuni și un premiu de grup. (George Ostafi) REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU,„ Marcel MUREȘEANU, Ion PARA- NICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA. Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48