IPQQIAI Ibucovinene Acad. ION COTE ANO O limpede dovadă de mare vrednicie APRILIE 1984 SUPLIMENT EDITAT IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ SUCEAVA SINTEZE I. Drumul prin literatură Cînd Gcorgc Călinescu își alcătuia monumentala Istoric.... literatura Bucovinei se afla încă într-o stare care i-a permis criticului s-o sancționeze fără echivoc, apreciind doar „buna fră- mintare culturală'1 de aici. Explicația găsită de critic atunci nu se mai poate susține astăzi. In fond nici criticul nu și-a pro- pus să analizeze intim modestele realizări ale literaturii bucovi- nene din acea vreme. O atare întreprindere, din perspectiva cunoașterii nuanțate a evoluției fenomenului cultural bucovi- nean, se impune insă in momentul de față. Cu atît mai mult cu cit, se parc, afirmațiile lui George Călinescu, acționind fa- tidic, s-au constituit o bună bucată dc vreme mtr-unul din „complexele" literaturii acestui spațiu. Din acest punct de ve- dere, o istorie socială mult mai severă decît din alte zone ale țării explică in bună măsură „Limba peltică" (Titu Maiorcscu) a scriitorilor bucovineni in momentul in care geniul eminescian sc afirmase deja și mai apoi — în perioada interbelică — pre- luarea fără discernămînt a unor modalități și curente din lite- ratura universală. Un efort dc „sincronizare" cu mișcarea lite- rară din întreaga țară pe dc o parte, cu literatura universală pe de altă parte este delectabil de-a lungul întregului parcurs al literaturii din Bucovina. Fără îndoială, el nu este suficient pen- tru afirmarea unor .valori. Literatura, ca toate celelalte arte nu poate fi complinită cu explicații in lipsa obiectului in sine — opera. în fapt, scriitorii bucovineni s-au aflat, după război, în fața a două „complexe". Unul generat de transformările so- cial-economice înnoitoare și un altul de ordin cultural, izvorit din aprecierile deloc favorabile ale lui Gcorgc Călinescu. O altă latură a infirmării aserțiunilor critice la care ne refeream la început se constituie din însăși realitatea literară a Bucovinei de astăzi. Aceeași mică regiune despre care vorbea reputatul critic probează astăzi un fenomen literar deloc negli- jabil a cărui cuprindere și complexitate vizează întreaga viață literară contemporană. Fără ostentație, sc poate afirma, în acest moment al bilan- țurilor, că perioada postbelică este epoca de afirmare și dc ma- turitate a literaturii bucovinene. Dacă pînă în 1944 era de apre- ciat doar „buna frămîntare culturală", ultimii patruzeci dc ani permit identificarea etapelor evoluției literaturii române în chiar numai operele scriitorilor din această parte a țării. O epocă a eliberării dc complexe și a unor opere de referință, atit în proză, cit și în poezie. Impactul literar din primele două decenii postbelice surprinde proza prin puțini scriitori bucovineni în activitate (Poezia, la care ne vom referi într-un alt număr al revistei, beneficiind dc un cap dc afiș — Nicolac Labiș — va avea de la bun început un traiect valoric deosebit dc cel al prozei). Concesiile făcute unor concepții dogmatice sînt inerente. Unele lucrări semnate de Euscbiu Camilar, Dragoș Vicol sau Mircea Șerbăncscu în această perioadă ilustrează cu prisosință căutările prozei româ- nești în general. Desigur, nici una dintre scrierile apărute acum nu pot fi citate printre acele piese — puține, de altfel — pur- tătoare de valori autentice. Schematismul, optimismul lo- zincard, șablonul structural și expresiv, linearitatea subiectelor și a personajelor, idilismul pueril, didacticismul ostentativ sînt cauzele unui surogat literar necesar poate fiecărui autor in parte, cititorului și chiar criticului avizat pentru o mai rapidă trezire la realitate. O „criză" din care literatura română avea să revină moralmente fortificată de experiența nonvalorii. Deceniile de după 1960 înregistrează fireasca și rapida reve- nire a literaturii la nivelul posibilelor comunicări valorice cu trecutul. Pentru Bucovina, anii aceștia semnează actul de naștere a adevăratei literaturi. Scriitorii tineri sînt cei care înving nu numai complexele provinciale, dar și pc cele ale crizei anterioare. Faptul trebuie pus în directă legătură cu fenomenul politic din țara noastră. Implicarea politicului în artă, deschiderea unor nebănuite orizonturi ale libertății actului dc creație și în expresie sînt pre- mise ale unor acumulări fără precedent. Urmînd îndeaproape istoria politică a țării, literatura îi înregistrează drumul ascendent. Larga democratizare a tuturor compartimentelor existenței socie- tății noastre de după 1965 arc influențe benefice asupra lite- raturii, care devine la rîndu-i clement politic și politizant prin tîobindirca de noi și noi valențe ale obiectivării necesare pro- cesului de zugrăvire realistă a istoriei. De aici extraordinarul interes al marelui public mai ales pentru romanul ultimelor două decenii care nu mai este o simplă radiogramă a epocii, un roman care înregistrează pasiv evenimente politice și sociale, ci un principiu activ al autocunoașterii unei societăți. Sc explică astfel de ce numele unor scriitori precum Platon Pardău, Pan Solcan, Ion Țugui, Norman Manca, Vasile Andru, Radu Măreț, Onu Cazan, Ion Filipciuc nu sugerează astăzi nici unui cititor izuri provinciale. Dimpotrivă, toți cei menționați, precum și alții Ia care ne vom referi pe parcurs, au marcat la apariția unora din cărțile lor momente de inedit consemnate deosebit de favorabil de critica literară și căutate fertil de citi- tori. Or, reacția cititorului în fața prozei ar trebui consemnată chiar înaintea criticii, întrucît ieșirea prozatorului în lume sc face în primul rînd de dragul cititorului. Totuși, o radiografiere critică a prozei ultimelor decenii per- mite, în chiar evoluția acelorași scriitori, dar și a tuturor în (continuare în pag. IV) Octavian NESTOR Ion GRIGORE : „Ionică" urare: către COLINDĂTOR Aducătorului acestor rînduri gind bun ziua și noaptea Aproape de începutul anotimpului o urare de ani și de — cum spuneam — Lilieci aprinși în april Mi-e foame zice unul apoi celălalt bate vînt aspru dinspre deșert — arde Tineri fiind cită poezie în nisipul acesta migrator și liber ' Aducătorului arii mulți și zăpadă pămîntului. Ion HURJUI APRILIE Triste sunt semnele de întrebare asupra a ceea ce știm dragostea oricît e de mare o s-o sfîrșim nici moartea n-o să fie altfel nici noi n-o să fim robii ei cu niște mîini de oțel o să-i găsim șapte chei trece și lumea deasupra noastră pe o alee într-un parc mort cerul cu bolta-i cea prea albastră ni se așterne ca un vechi cort Nicolae PRELIPCEANU A PRIVI | Un spațiu ce te primește în ambianța I operelor sensibilității artistice este totdea- I una locul în care intri, întîi de toate, în „polemică" cu tine însuți. In care, ca un reflex, meditația e supremă ros- tire. Unica șansă de a te întreba fi a înțelege. I Fiindcă numai întrebările au privilegiul unui răspuns. Și, atunci cind ți le pui, aspiri la limpeziri. La dreptul de a aparține celei mai adinei zone a spiritului uman. Altfel, prezența în fața creației ce mărturisește har și autentic e un gest aproape mort. Un gest care seamănă cu teama de a deschide o carte, pentru a nu te contamina de viața ei. I-am văzut pe mulți în Galeria de artă a municipiului nostru. Singuri sau alături de cei care, supuși de taina culorii în care mai lucra sufletul lor, îmi păreau nefiresc de „vinovați". Ei înșiși mistuiți de întrebări. De parcă aici și-ar fi cuce- rit partea de natură în care se poate res- Despre limba română se poate vorbi ca despre mamă sau despic iubită, ca despre iii și fiice, nepoți ori strămoși, ca despre întregul nostru suflet, cel din fiecare zi și cel din visurile îndrăznețului viitor. Ea stă în imaginile lumii din afară și în cele din ncmărturisitul adine al minții. Ne însoțește in știință și în conștiință, dc la naștere pînă la moarte. O cintă, au cîntat-o și o vor cînta poeții, căci o trăim, o mîngîicm și i ne supunem. I se cuvine dragostea, i se cuvine respectul, i se cuvine învățătura tuturora, de la mic și pînă la mare. Dar — ar putea pretinde cineva — toate limbile au astfel dc virtuți și de drepturi. F. adevărat ! Numai că pe a noastră o aflăm din veac în istoria și cultura poporului, întovărășindu-i credința nestrămutată in unitatea lui spirituală căreia i-a devenit cunună. De aceea, cînd au intrat pe scena istorică a lumii moderne, scuturîndu-se de complexe, intr-un ritm și cu un entuziasm ncmaiintilnit altundeva, românii au făcut din graiul lor simplu de atunci instrumentul eficace pentru orice pretind acum cultura și civilizația universală. Lotul în mai puțin dc o sută de ani. Dc la sfîrșitul secolului al XVIII-lea la sfîrșitul secolului trecut ! Nu-i oare aceasta dovada limpede de mare vrednicie ? LIMBA NOASTRA (8) Limbă literară și unitate lingvistică (2) Dialectele, deși în cazul limbii române nu sînt atît de deosebite între ele ca acelea ale altor limbi, reprezintă rezultatul tendinței de diversificare lingvis- tica și „divergentele" dintre ele pot crește dacă nu există instituții menite să le controleze, atit cît este posibil, firește. Existența aspectului literar al limbii comune și cultivarea lui prin instituțiile de stat, între care școlii de toate gradele ii revine mi rol însemnat în această privință, apoi mijloacelor de comunicare în masă, specifice epocii moderne (presa scrisă și aceea vorbită : radioul, televiziunea), fără să înlăture dialectele din comunicare — căci ele cămin valide în mediul familial'și in cercuri sociale de amploare locală —, le restrîng totuși sfera de folosire. Sub raport științific, dialectele trebuie studiate, particularitățile lor sînt de înregistrat și de conservat în monografii și arhive fonogramice, ca aspecte distincte din perspectivă geografică ale celui mai proteic component al patrimo- niului național, limba vorbită de întregul popor — rostirile, cuvintele, formele și combinațiile acestora din urmă, specifice fiecărui dialect sau grai, fiind co- recte în locul și în mediul social unde ele se folosesc prin tradiția culturală locală. Dar nu mai puțină importanță este de acordat limbii literare, expresie a unei culturi unitare la scară națională, folosirea și extinderea acesteia pe spații geografice și în medii sociale variate exprimînd gradul de civilizație lingvistică a vorbitorilor. \rici limba literară nu este complet omogenă, ci prezintă varietăți în funcție de specificul activității sociale în cadrele căreia este folosită, varietăți numite stiluri funcționale, dintre care cele mai importante sînt stilul beletristic, stilul administrativ-juridic și stilul tehnic-științific. Dacă primul este mai deschis la diferitele aspecte „interne" ale unei limbi (limba veche : graiuri, dialecte, argouri, jargoane), ultimul este deschis influențelor externe (exercitate de alte limbi), creînd prin aceasta o punte către comunicarea interlingvistică, între vorbitorii de limbi diferite. Pînă în sec. al XVIII-lea normarea lingvistică era îndreptată în special spre „interiorul" limbii române, cum o dovedește atitudinea traducătorilor de texte eclesiastice; o dată cu a doua jumătate a aceluiași secol orientarea în consolidarea limbii române literare moderne se îndreaptă spre „exterior", prin Școala ardeleană, care acordă o mare importanță limbii latine, motivația fiind nu numai culturală, ci și politică (referindu-se la romanitatea limbii noastre, la continuitatea poporului român în Carpați și la Dunăre și la unitatea lui în toate cele trei principate românești), și prin orientarea unei părți din boierime și a burgheziei românești incipiente, la sfîrșitul sec. al XVIII-lea, spre cultura și limba franceză, achizițiile lingvistice rezultate din astfel de contacte avînd drept consecință îmbogățirea spectaculoasă a limbii noastre literare și, prin aceasta, facilitarea contactului europenilor cultivați cu limba $i cu valorile culturii românești. Sincronizarea cu Occidentul european, postulată de Lovinescu in ceea ce privește civilizația românească în general și literatura română în special, fusese aplicată avant la lettre în ceea ce privește limba noastră literară. Constantin DOMINTE Meditația ca suprema rostire pira. Totul se petrece, de fiecare dată, într-o liniște numită respect. Sau poate mai mult. In această tăcere, sinceritatea în fața artei încearcă să deslușească, să descopere neliniștea ce vine din arderi nepereche. Cu o vreme în urmă, în acest spațiu dăruit oamenilor Sucevei cu sentimentul că-l meritau demult, liniștea s-a numit — fi a fost — o limpede ipostază a res- pectului pentru creațiile plastice ale lui Ion Grigore. Un împătimit al culorii I Cu siguranță. Dar și un suveran al ei. Întrucît știința de a „țese" culoarea — totdeauna vibrantă — în imagini vine dintr-o inefabilă exprimare a personalită- ții artistice, dăruind ochiului și inimii clipa unei neasemuite bucurii, „Citindu-i" Operele, parcă te afli acasă. Împreună cu bătrînii, cu voievozii, cu case și ar- bori sănătoși, cu monumente și omături. Și cu Ion Grigore. Oarecum tăcut, cu sufletul dus în lumea din preajmă și din veacuri, să se împace cu el însuși într-o altă izvodire a sensibilității, intr-o altă rostire a culorii. Cîți și cît am meditat, în liniște, în fața tablourilor sale I Greu de spus. Mulți însă revin în ambianța aceleiași Galerii, își pun întrebări — fără ele, în noi nu ar viețui decît suficiența —, rememo- rează, cheamă imagini care, acum, cin- stesc alte locuri sau se află pe șevalet, în alcătuiri ce se vor ale eternității. Pen- tru că, aici, trăiește ceva din crezul întru frumos și biruință peste timp al lui Ion Grigore, atît cît l-au putut onora sime- zele unei încăperi prea mici pentru ma- rele gest al trecerii cu gîndul și simță- mintele prin orizontul de lumină al artei. Trăiește ceva din neodihna pictorului, din întruparea ei — ca o flacără curată — în creații ce nu mai sînt ale lui. Fiindcă le purtăm în noi. Ion PARANICI Cronica literară I Cu Armura solară, Ion Beldeanu st include ferm in categoria pocți- ’lor ce abolesc iluzia lirică, necercetat de •‘aici un com- plex, strident la unii confrați de gc- ncrație, dc a ajunge din urmă ulti- mele inovații poetice. Opțiunea sa, evidentă și în volumele anterioare, ■dar acum totală și programatică, ține dc integrarea in marea și inepuiza- bila familie a neoromanticilor, care l.nc breșe și in ultima generație. în iond, „armura solară" pe care > ar- borează este poezia înțeleasă ca lu- mină și căldură, strălucire în negu- rile crepusculari ori nocturne ale ilarilor de suflet autumnale, dogoare fie zăpezile anotimpului unei virste Cin ce în ce mai apropiate. Dar poezia pentru Ion, Beldeanu nu este deloc platoșă invulnerabilă la Văgețile timpului (ca la clas.ci), ci doar cămașă de mire al singurătății, mod de rostire a singularizării ro- mantice : „Noi venim de departe dintr-o / Aită fereastră a timpului prin care / Foșnește trifoiul și mi- reasma podului / Suspendat între cariatidele verii" și cale de evadare către un anotimp revolut : „Deschide fereastra cuvîntul / Se aprinde in porțile zorilor / Năvală dau caii de purpură ' Răvășind dimineața mi- resmelor". Poziția aceasta impune a- bplirea prezentului, în fond negarea lui, întoarcerea nostalgică în trecut, pe itinerariile unor mirabile incendii aie sinelui, către un Eldorado al e- rosului și, la polul opus, neliniștea dublată de voluptatea tristeții, a ți- nui viitor al declinului, sigur, pre- vizibil și imaginabil în infrastructura lui. între tumultul verii și liniștea iernii se interpune însă prăpastia de neguri și brume a prezentului — o toamnă fără virtuți : „Neliniștitele drumuri prin curata cîmpie / A zi- lei peste care se scutur elitre / A- devăr al așteptării și ploaia ce / Sea- Și poezia Iui Cătălin Ciolca e- mană tot dintr-un suflet funciar romantic ; nota ei diferențială pa- re a consta din transportarea unor teme specifice romantismului direct în cîmpul de forță ontologic și li- ric contemporan, după aspirarea, din zbor planat, a unor sugestii din estetica simbolistă (de la Mallar- nte, dar nu numai) și după oco- lirea cu grijă a convulsiilor poeziei primei jumătăți a veacului nostru. Rezultatul este poezia de o transpa- rență netrucată, în care respective- le teme, copleșitoare în masivitatea Ibr, sînt expurgate de canavaua fe- nomenală, eliberate din recipientele structurilor închise și lăsate să plu- tească liber, aparent fără o țintă precisă, dar vizînd, în fond, spa- țiul înalt al ideii. Poemele capătă astlel fluiditate, de fapt, o benefi- că imprecizie : sub aparența tranzi- toriului, a surprinderii clipei, ele căută să descopere nexul revelator dintre individual și universal, să re- alizeze saltul din experiența indi- viduală, aproape incomunicabilă, în atemporal. Tema romantică a însingurării, a izolării artistului, este motivul fundamental din Discursuri și pei- saje — discursurile fiind, în marea lor majoritate, solilocvîi — dar nu este împodobită nici cu romantica aură luciferică, nici cu orgolioasa damnare simbolistă, ncavînd o sursă metafizică ori socială. Vocația de eremit, însoțită de cea, voluptoasă, a suferinței și a umilinței, se lea- PROFESORUL-------------- Universitatea ieșeană a impus mari personalități in lingvistica româ- nească. Ajunge sa amintim numele lui Pbilippide, lorgu Iordan sau Gheor- glpe Ivănescu pentru a sugera imaginea unui arc de aur între două se- cole. Descendent și beneficiar al unor mari înaintași, profesorul universitar Gavril Istrate și-a dedicat activitatea, în mod constant, descifrării tainelor limbii noastre; de predilecție, limbii române literare. Preocupările lingvis- tice ale universitarului de la Iași încep de timpuriu. Ele vor însuma în curînd o jumătate de veac. Încă de la vîrsta de 21 de ani, Gavril Istrate publică frecvent arti- cole unde interesul pentru studiul limbii coexistă rodnic cu dragostea pen- tru literatură. Totuși, de la „Recenzie pentru Nicolae Drăganu", din 1935, pînă la volume de sinteză precum „Limba română literară", sau „Originea limbii române literare", predominanta se dovedește a fi aceeași: lingvistica. Gavril Istrate construiește argumente inedite fi plauzibile pentru a demonstra că limba română literară își are obîrșia în Transilvania. Con- vingerea lingvistului este exprimată fără echivoc: „Transilvania trebuie considerată vatra limbii române literare". Această convingere se bazează pe îndelunga analiză lexicală și fonetică a textelor p-e și posteoresiene, pînă la literatura modernă. Autorul află multe puncte de sprijin în proza artistică, mai cu seamă în cea sadoveniană. Vocația omului de catedră a consunat întotdeauna cu a cetățeanului desăvîrșit. Prin întreaga sa activitate, profesorul universitar Gavril Istrate im- primă lingvisticii românești modalități de studiu noi. li dorim mulți ani întru „creșterea limbii românești / și-a patriei cihstire". Gheorghe LUPU mână vrăbii în gură de fluier / Există acea mînie cînd vara / Devine poveste-n cămașă de plumb / Ca și. cum strigătul meu ar - reteza / Cu- țite prin ferestrele casei pustii II Trebuie să fii acolo în miezul stră- veziu / Al întimplării între inelele / Mohoritelor tăceri să-mi auzi brațul / Rămas ca o vîs'.ă zvîrlită pe țărm". De această suspendare a timpului ca- re este prezentul se teme poetul : „G.ndește-ic : cine sparge orele goa- le / Cu vremea confuză atîrnînd zdrențuită // Dincolo de clepsidra SCUTUL MEMORIEI*) acestor cuvinte / Picotind printre blînde nimicuri", de ea se apără cu singura armă compatibilă cu poezia amintirea ; dar scutul — memoria — are la Ion Beldeanu avers și revers, pe ir față figurînd efigia cuplului erotic pierdut în trecut, iar pe alta peisajul calm al zăpezilor viitoare. Trecutul este „vară nebună hohotind peste tei", unde nopțile sînt lumi- nate de stele și dc felinarele florilor de salcîm, iar „moartea chiar moar- tea-! un basm oarecare". Poetul reme- morează o grădină a Paradisului îm- bibată dc o b’agiană atmosferă de taină; acolo cuplul reface marea a- ventură a inocenței primordiale : „O, clopotul ploii și albe sulline / Ne- știutori noi fi-vom cu fire amare / De iarbă în dinți spre vară intrînd / Pereche curată-n grădini măsurată /1 Nimic nu se pierde din tainele mari / gă nemijlocit de asumarea conști- entă a misiunii de comunicare or- fică a esenței lumii, aprioric im- posibilă și datorită inaccesibilității codului (dintru început întors în sine) și pentru că instrumentul a- les — cuvîntul — este imperfect ; vinovăția, deci, îi aparține poetu- lui în exclusivitate. Condiția lui este cea a Trecătorului : „Trecăto- rul acela ciudat / cum taie noap- tea /' făcîndu-și drum din strigătul FORȚA INOCENȚEI*) lui // Cu ochii însîngerați / în- nodați. în batistă // Și gîndul care îi aleargă înainte / ca un cîine de pază II O și brațele sale / rupte de trup / de o parte și de alta II Cu ce stranie nepăsare / spune pie- trelor // Umbra aceea / care nu atinge aerul / nici pămîntul // Trecătorul care taie noaptea / cu un baston ușor / lovind zidurile / viața". Același mod de a gîndi des- tinul artistului generează un nuan- țat poem (vag kafkian) despre fa- talitatea damnării, al cărei resort ți- ne tot de împlinirea vocației : „...și cine poate crede / că te-ai rănit în vis / cu un cuțit foarte ascuțit, / încercînd să descojești o portoca- E gînflul acum e r.osiu! tăcerii / Suiietii' rîntă pc harpe de pace / Și-alege din toate o părere de. via- ță", Starea aceasta generează epita- lamurE care nu pot să nu lic senti- mentale, dar rămîn poezie datorit t suportului metaforic dens m supui ca- re le susține și unei tensiuni scnz.ua le bine- strunite : „Dmținciua clatină fhffdel? / în trupuD.iiuoitci xăljura și / Vrajă aduna intîm'plarca , Prin care tuec ca trece / I neyiiidu-t. co- roana uimirii Sub copleșitorul dan- găt tToYai // Tu pentru rod' hărăzit iată /’ Acesta e aburul veșniciei / Aripi de pace bat dinspre copacul / Amintirii în care îți / Voi prinde cea mai frumoasă / Cunună dc smir- nă". Impresionează plăcut Ia aceste poeme de dragoste, care, cantitativ și calitativ, dau nota caracteristi- că a volumului, unitatea dc tonali- tate lirică, ambitusul amplu și cro- matica'. delicată, rareori întreruptă ele stridențe metaforice parcă înadins căutaje. Reversul scutului cuprinde, după o expresie a poetului, „povestirea vii- torului", adică edificarea lui nu du- pă capriciile fanteziei sau meandreie Irico. ci riguros, prin opoziție cu trecutul, ca „un balans dc zăpezi ri- dicat lîngă snfiet". Aici timpul se rarefiază și curge mai lent, obiectele care populează spațiul poetic se iac hieratice și dobîndcsc o putere ocultă, lă, // că acesta este singcle tău, bie- tul tău smge, / care curge fără o- prire", damnare care nu exclude, ba mai mult, presupune menirea mesianică ; poeții sint neamul îna- inte-mergătorilor purtători ai „fla- murii sacre a neprihănirii și dra- gostei", gata pentru jertfirea de si- ne, pregătiți să cadă, la capătul drumului, într-o „veselă vale albas- tră", dar fără a afișa eroism, find- că numai celor aleși le este dat a-i vedea pe cei ce se-mplinesc prin sacrificiu „zburînd ori plutind pes- te ape" (Hermctism). Motivele meditației asupra condi ției poetului și finalității poeziei comunică între ele, ciclul „dis- cursurilor" constituind un vast po- em pe această temă ; reflecția a- supra goanei după himera frumu- seții face corp comun cu cea asu- pra funcției purificatoare a poeziei, a infinitelor și, totodată, insesiza- bilelor ei puteri : „să nu ne înșe- lăm însă cu bună știință / ploaia nu începe și nu se sfîrșește într-un loc / anume ba chiar nu începe și nu se sfîrșește / uite abia acum a- bia acum / înțelegem ce bine este ----- DEBUT ----- CĂTRE ASFINȚIT „Dacă am avea două suflete, pe unul dintre ele precis l-am vinde? ca să-i putem întreține pe celălalt. Din nefericire nu avem decît unul singur și’de prea multe ori îl vindem și pe acela, ncavînd cu ce să-l ținem". Pe ulița pustie alerga un cal alb învîrtejind în urma copitelor unrstol de frunze galbene, amețite de brumele timpurii. Seara își tîra aripile peste dealuri, în tăcerea de aur a toamnei. „De unde atîta liniște ? A amuțit prea dintr-odată satul. Unde e vorbăria goală a lumii I Unde e gîlceava iute a vecinelor I Se schimbă lumea. Și-locurile se schimbă. Ca și anotimpurile. Vine iarna... Vine iarna...". Valea, care izvora dintre dealuri, de hăt departe, își cerea, mută,. dreptul de a hoinări. Și, șovăielnică, înainta pășind nevolnic, cînd spre dreapta, cînd spre stînga, ca un om ce s-a ridicat de la al multulea pahar, pierzîndu-se undeva printre arinii prea trufași ai luncii. Se cădea să fi spus măcar un „Rămas bun I" „Crezi în văzduh i Eu cred. Sînt convins că nu minte niciodată. Iți spune sincer cînd se schimbă vremea, cînd se scoală soarele, cînd cade bruma. E o sursă sigură, vrednică de încredere, de la care să primești informații...". „Sus, pe vîrful dealului, sînt doi brazi. Oare ce gîndesc ei ? E o poiană așa de mare în jurul lor. Și cresc multe flori vara. E un vis să stai întins pe un petec de mușchi proaspăt clătit de rouă și să asculți cum, deasupra ta, vorbește vîntul cu cetina. Dar eu nu înțeleg nimic. Vorbesc cifrat". La capătul răbdării, soarele roșu căzu și începu să se scufunde în pămînt și piatră. Zorit, un uliu porumbar fulgeră cerul de la miază-noapte la miază-zi, fără timp de răgaz. „M-am speriat degeaba. Ce păsări de pradă brăzdează cerul! Ți-etot mai frică să-l privești în ochi. Nici nu mai poți ști ce poate cădea din senin peste tine. Dacă ar fi să ți se ceară să renunți la o parte din corpul tău, la ce ai renunța I" „Aș da capul !“ Și luîndu-și rămas bun, plecară la treburile lor. Casian BALABAȘCIUC ființa sc supune fără zbateri unei fa- tidice liniști : „Vîntul încearcă fe- reastra : aici / Parc a spune e scoica albastră / Și marea promisă a fi că- pătii // Plcaca-tc malul vuiește sub zid Numai el statornic biciuie caii ele inapte / Prin zăpezi cu nesomn gaiopînd // O să te-ajungă cu limbi ascuțite / îți va secera, casa, și glo- dul , Punți neincepute-n uitare su- ind ii Numele meu vai scut, prea- f răgii". Asitgl' .drwr.' solară se constituie din două spații poetice distincte, a-' flate într-o romantică stare de opo- ziție, despărțite de un teritoriu in care liniile de forță aie celor doi poli se anulează generînd o stare de vid : „Păsări Urzii înotau către sud / Lumina murea prelinsă-n semințe / / Mă depărtam și nu știam ce mișca- re / Toarce ascunsă...". Tot de sorginte romantică este re- torismul accentuat crescind cîteoda- tă pînă la diapazonul tiradei ; po- etul oficiază cu bună știință și cu nedisimulată voluptate, ceea ce se simte, după părerea noastră, fără a dăuna, la toate nivelele comunicării poetice. Tot la fel acționează un ma- nierism supravegheat constînd în fracturarea discursului liric și a structurilor prozodice. Efectul ar pu- tea fi totuși dăunător dacă n-ar fi echilibrat de un metaforism cu des- chidere foarte largă, eliberat, de orice prejudecăți ale logicii, posedînd o a- preciabiiă forță de șoc. Armura solară, volum construit cu meșteșug matur și pedanterie dove- dește o. ascensiune sensibilă a poeziei lui Ion Beldeanu, un definitiv act de prezență în cîmpul poeziei noastre contemporane. *) Ion Beldeanu,. Armura so- lară, București, Editura Emines- cu, 1983. că nu am ajuns că / încă nu am ajuns și dc altfel nici nu se poa- te / pină acolo unde încep sau se sfirșesc / ploaia și celelalte ploaia și celelalte" (Ploaia și celelalte). Peisajele, al doilea ciclu al volu- mului, sînt elegii la paradisul pier- dut al copilăriei în două ipostaze distincte : ca reconstituire a unui spațiu închis definitiv în memorie și ca recuperare a acelor irepetabile stări de suflet fluide — miraculoa- sele suspendări — plutiri în etern — pe care numai copilul le poate trăi : „Pe un deal foc de vreascuri arz.înd / Departe, primăvara călare pe-o mătură urca / Să fi fost în- spre seară atunci, iar aerul țipa / Ca un val, poate ca un val. care ar țipa. //...// Ardea un singur foc, a- colo, departe, / Atît de departe ca o voce răspunzînd undeva / Și un singur copil aruneînd vreascuri, în marte, / Și flăcările subțiateide vînt și cam așa ceva". (Peisaj). Starea dc vtilnerație este'* izvorul poeziei acestui volum straniu, de o blindețe tentaculară, saturat'de ino. cență și modestie. Cătălin Ciolca este poet dintr-o stirpe aproape stinsă în zilele noastre. Mihail IORDACHE *) Cătălin Ciolca, Dis- cursuri și peisaje, Bucu- rești, Editura Cartea Ro- mânească, 1983. narcis c timpul să te aducă valurile te aștept asa cum digurile cercetează mareea sute de scoici expiră valuri mareea de cenușă diguri verzi umbra unui catarg în respirația mea lacul lui Nicolae Labi». lăsați-mă să viscolesc, să mingii brazii dați-mi drumul, nu voi intîlni nici un tramvai lăsați-mă să rid. să îngenunchez în noroi să sorb plcaia înaltă, să mă înec în lacuri s ui închide nuferii în cutii de conservă deasupra voi vărsa alcool, voi trăi ca la început lăsați-mă să mă joc cu focul, să întreb pămînturile dați-mi drumul, nu voi intîlni nici un tramvai o viată de om » în ritmul tobelor chemînd la luptă termitele construiesc clepsidre din bumbac greierii rezolvă documente de iarbă fiecare generație are o liniște anumită deasupra hățișurilor de fibre artificiale într-un bumbac de mătase fosforescentă plutește viermele cel alb. el trăiește o mie de ani apoi este pus să scrie o carte despre duzi și e ars pe rug fără drept de apel înserare trupul mi se sfarmă a înserare vai mie vorbele spuse au riduri telegramă (poeziei) iartă-mă fiindcă o spun (Ia oglindă): trupul tău mă înspăimînlă ești începutul absenței să îndrăznesc ești singură ca un copac uscat copiii îți zvîrcolcsc în sînge să mai îndrăznesc să te sărut poesia departe in noapte pe galerele tăcute shigele prinde a licări ’ requiem urban baionetele amurgului împing sîngele în afara trupului copacii scot flăcări prin frunze cenușile curg încet dintr-un nor sub geamuri zidite cu asfalt, umbra gingurește încă vietăți din umed fosfor colindă întunericul. femei aprinzîndu-și țigările poesia intră goală în luminare (fierbinți apele sc grăbesc s-o ascundă) ea este frumoasă și nu există și totuși, înot împotriva curentului ți nu înec încercînd să-i spun cît de mult o iubesc Pagini bucovinono — H Q Nota poetică a cărții lui George Damian este dată tocmai de persis- tența acestui „tîrziu"', ndstalgic, desigur. Tîrziu c crosul, tîrzie c amintirea co- pilăriei, timpul, fără îndoială, se precipită mai cu seamă spre tîrziu și așa mai departe. Poemele, în această ipostază constantă, devin „nocturne", ori ziceri „de taină", „triste" în sens ovidian. Numai visele întorc timpul înapoi, dar nu pentru altceva, decît pentru conturarea iluziei infinitului. Trezirea din iluzie, doar ea, provoacă poetului o scurtă, stare dc opoziție. Cert este însă că George Damian, exduzînd din această mișcare ireversibilă tragismul, a obținut propria-i ieșire din negură, adică intrarea în poezie pe calea seninătății născută din cenușă. (1 alentin Tașcu, Steaua, nr. 1C/1981). ® Devenirea, maturitatea, iminența stingerii, privite cu o tristețe reținută, cu luciditate virilă, dau acestei cărți un aer dc gravitate și ceremonie. Fiind mai ales incantație, o dureroasă victorie a ființei asupra „spaimei umbrelor", a „apelor stranii, fără țărmuri", poezia lui George Damian aduce în „pădurile dc frig", „pe tărîmul neumblat" cuvîntul, cîntecul împotriva „umbrelor orbitor de adinei". (Viorcl Dârja, Zori noi din 17 mai 1981). 9 George Damian aduce cu acest volum de versuri o și mai profundă nuan- țare a trăsăturilor lirice definitorii din cărțile anterioare : obsesia timpului scurs, nostalgia candorilor copilăriei, neliniștea unor iubiri neînțelese ori neîmplinite. Deși nu întrutotul nouă, metafora „căpriorilor albaștri" ai copilăriei reușește să crcc?c o anume atmosferă dc nostalgie, un clar-obscur care cheamă parcă, tainic, spre lectură. (Florentin Popescu, Rorpânia literară, nr. 18 din 29 aprilie 1982). ® George Damian „își aruncă sonda" deopotrivă în prezent și în istorie, ambiția lui fiind de a capta acele izvoare care leagănă în unda lor ființa nea- mului, mai ales fabulosul pămînt al Nordului. Trăim acum și aici, vrea să spună George Damian, o ureche a noastră este mereu deschisă spre strămoși, spre acei ctitori dc țară și dc monumente cu care ne simțim și cu care sîntem solidari. Repetata referință la străbuni tinde spre o integrare a vîrstelor revolute în pre- zent, spre o comunicare neîntreruptă cu trecutul. (Nicolae Turtureanu, Cronica, nr. 9 din 2 martie, 1973). ® Construit polifonic, prin reluarea în variante distincte a unui instru- mentar simbolic sigur și convergent (toamna, amurgul, copacul, fluturele și alte cîteva, mai puțin frecventate), „Noapte de grație" dovedește o stăpînire matură a mijloacelor poetice și o conștiință limpede a resurselor de care dispune. Liris- mul lui George Damian curge iircsc în matca generației sale, fără pastișe, fără atitudini statuar-fotogenice destinate posterității, in afara oricăror tentații facile dc a epata gustul comun pentru senzaționalul de orice nuanță. Deși lirica lui este, prin excelență, confesivă, c clar că el așează poezia deasupra propriei per- soane. (.Mihail lordache, Pagini bucoviner.e, aprilie 19S3). ® Deși în Noapte de grafic a lui George Damian, cum însuși o spune. „A început să se facă tîrziu, ' Orizontul a intrat într-un declin vinețiu" tăce- rile vîrstei ureîndu-și mercurul Ia catul de sus al inimii, poetului i se întîmplă cel mai ciudat, mai fascinant eveniment, ca nurilor aflate la capătul timpului și care mai găsesc puterea să se întoarcă spre izvoare : miraculoasa vindecare prin florile de tei : „Numai teiul, pe care l-am sădit / în fața casei noastre sub flacăra luminii, / Numai cl, arborele acesta cuminte / Și cu flori mult aromi- toare, o să izbucnească , Să-mi vindece toate stările, / Toate izbînzile — cuțite reci I Arzîndu-mt trupul încă tînăr. / Astă noapte i s-au ivit florile / Și eu, nedormind, le-am ascultat răsuflarea...". (Marcel Mureșeanu, Zori noi, din 27 martie 1983). @ Poezii delicate, grațioase și de o tulburare discretă scrie George Damian în „Tîrziu în decembrie" (Junimea, 1981), în care își caligrafiază meticulos inte- rioritatea fragilă, stările melancolice ori tristețea iremediabilă. Versurile sale sînt line radiografii lirice provenite din anestezierea suferinței pînă la depărtarea ei aproape totală. Mai consistente liric sînt poeziile din ultimul volum, („Noapte de grație", Eminescu, 1982). Amestecul dc frondă și cinism, grefat pe fondul unui lirism crepuscular, produce frumoase poezii, simpatice bufonerii nostalgice în felul celor ale lui Radu Stanca. Poetul suferă acum de un fel de ncrvoz.itatc lirică, starea de grație dinainte a devenit încordare și în spatele fiecărui gest se ghicește predispoziția pentru spectacolul galant-amar. (Radu G. Țeposu, Flacăra, nr. 2C, din 20 mai 1983). ♦ Prin „Noapte dc grație", George Damian obține o dublă răsplată : oferă o autentică mărturisire drept trofeu al unor îndelungate pînde și frămîntări în peisajul imaginației și al lumii, și dă versului său un sunet de corn grațios re- chemind amintiri și obsesii. Pretutindeni vibrațiile mecanismului clipelor neobosite stîrnesc o trăire elegiacă neprefăcută, o melancolie neîmbrăcată în stearină stră- lucitoare, ci-n mantia lacrimii pure. Simboluri cunoscute, unele bacoviene, reite- rate (florile scuturindu-se, ninsoarea anilor, toamna și cețurile reci, apa, călătoria veșnic amînată, apusul, umbra, femeile în negru, somnul, plonjonul în neant etc., etc.), primesc un statut parcă mai aparte în versurile poetului. (Dumitru Țiga- niuc, Caiete botoșenene, nr. 9, septembrie 1983). se face întuneric... Se face întuneric și se-aude-n cerul celălalt Un fel de plîns mocnit și dureros Ast-noapte Doamnă eu te-am visat frumos Și iarăși eram iînăr și înalt Peste ființa mea ningeau luminile din zori Acasă mama invoca un nou descîntec Rugîndu-se ca să miroase-a flori Trecind prin apele pădurii ca un cîntec Jar eu făcutul ultim dintre frați Acoperit de viscolul din stele Mă-ncumetam spre munții cei Carpați Suflet și trup pe drumuri paralele Se face întuneric și s-aude-n cerul celălalt Un fel de plîns mocnit și dureros Ast-noapte Doamnă eu te-am visat frumos Și iarăși eram tînăr și înalt... iubirea, ca o flacără de crin... Floare de crin floare de crin Ut. un fior de salvatoare prelungire încă Atunci cînd noi mai cutezam Logodna-n liniștea din ierburi... Prin bunii noștri prunci începem ca să presimțim Mult mai tîrziu într-un final banal Asfaltul trecerii spre bunul țintirim Ființa noastră pasăre nevinovată Deprinde-atuncea zborul celălalt Înrourată crește floarea cea de crin Cind noi ne odihnim în liniștea-i curată Purificați de-amețitorul ei venin Și nici nu bănuim blestemele ce vin Din anii cînd nemuritori fiind Înmiresmând a trupurilor noastră trecere lubirea-i ca o flacără de crin... Debutează editorial cu volumul de versuri DIN NORD, Editura Junimea, 1972. A mai pub’ .t : VREȚI S-A VEȚI ȘI VOI UN ZMEU ?, versuri pentru copii, Editura Junimea, 1973 ; PĂDUREA ROMÂNEASCĂ, versuri, Editura Eminescu, 1976 ; ACȚIUNE A PĂS- TRĂVUL DE ARGINT, proză, Editura Ion Creangă, 1976 ; TÎRZIU, ÎN DECEMBRIE, versuri, Editura Ju- nimea, 1982 ; NOAPTE DE GRAȚIE, versuri, Editura Eminescu, 1983. Are în lucru la Editura Junimea din Iași volumul de versuri VÎNĂTORUL DE FLUTURI. Colaborări la revistele : România literara, Luceafă- rul- Tribuna, Convorbiri literare, Steaua, Familia, Cro- nica, Orizont, Ateneu, Pagini bucovinene și Caiete bo- toșenene. iar fîntînile albastre A' auziți cum umblă caii ca un gînd spre zori de zi Nechezînd peste pămîntul unde dorm stăpînii lor N-auziți cum vine turma oilor ca o ninsoare Pînă-n preajma unde-și nalță tirgul turlele semețe N-auziți cum trec țăranii pe sub stele coase lungi Și cum casele rămase fără ei trosnesc prelung jar fîntînele albastre și-au mutat izvoarele De nu au cum să-și mai facă cuib, Cînd vin, cocoarele ?... pîndă Frig peste tot și numai urme Dc undeva din hăuri gonașii se-auzeau La dreapta mea cercând să scurme Pindea cățeaua slobodă și rea Frig peste tot hăitașii au tăcut Pădurea-i taină iar omătul mut Ascunde-n el cu flăcări de răcoare Mistreți bătrîni și sfinte căprioare Cățeaua — arc întins — se gudură și geme in nări miros de fiară-adulmecind Mistreții mișcă muntele rupînd Tăcerea din omături și din mine La stingă ca un bici o armă a trosnit Din văi cu sihle și prăpăstii dure Gonașii fioros au hăulit Zăpada arde-acoperită de fluturi de pădure si eu atunci... Și o să mor și o să-mi fie frig Mai vîrstnicii mei morți or să zimbească strîmb Voi încerca să le explic, să strig Dar ei mă vor urca pe-un dîmb Un fel de deal l-am mai văzut cîndva De mult de foarte multă vreme în tinerețea mea Și o să-mi fie încă frig Și o să uit să pling și o să uit să strig Doar mina pîn-la raza ochiului s-o pun Cu ca ca să rostesc, să pot să spun Și-atuncea o să-mi fie și mai frig Și n-o să pot să spun și n-o să pot să strig Iar mina o să-mi cadă ca un șoim înfrint Mă va ascunde frica în pămînt Urcînd ca apa unui pașnic rîu Mă veți găsi atunci in bob de grîu... coloram La început pomii cînd verde Cind trist mai ales trist Apoi florile le culegem Și ele cîntă uscat Nu-i nimic răsădim altele Pămîntul mai are putere După flori ne colorăm ochii Sau poate ochii-s flori colorate Cu ei ne culegem iubitele Culoarea mersului lor ne orbește Și de atîta culoare cîntăm numai mov Încetul cu încetul deprindem Iarăși galbenul In sfîrșit după o vreme Și asta-i tare trist Colorăm cuvintele unul cîte unul Pînă ce toate au aceeași culoare Și atunci este singura dată Cînd vai nu mai putem fi triști... se vede că Cel care a gtndit lumea A fost un poet genial de-a trecut el așa de ușor Prin atîtea-ncercări; un fel de ecou Al acelor dureri țîșnind din mulțimea Care abia deprindea marea aventură pe două picioare Și de atunci a devenit posibilă Orice fel de-ncercare trucînd Adevăruri rostite din veci Ca să fii însă nu-i de ajuns Să-ți petreci trupul alb Sprijinit pe castelul de oase... I — Pagini bucovinene NKAM NT ANE (Camerun) simbol Pretații nedreptății lovesc vămintul eu cirja sacră a mizeriei. SticlețU, microbi ai forței brutale, tin predici despre calm. Tunuri autopropulsate pentru viitorul război ii obligă pe negri să salute o cîrpă simbol de cer albastru simbol de zăpadă albă simbol de singe roșu Simbol de nimic pentru mine. Traducere de Al. ȚENCHEA DORIS MUHRINGER (Austria) poveste într-o noapte, pe o stradă la numărul patru A-m găsit un om la temelia unei case noi. De departe i-am auzit plinsetul, Chemindu-mă ca un nechezat de animal ostenit Și el încovoiat în fața unei jumătăți de casă... Pe genunchii goi murea un roșu felinar Am petrecut împreună întreaga noapte fără să-i vorbesc Și l-am lăsat să plîngă lingă piatra dură Omul era mut... Traducere de George DAM IAN Consemnări ADRIAN MITCHELL (Anglia)----------------------------— cine s-ar mai teme intr-o zi am fost lovit de adevăr. De-atunci, vai, numai astfel o duc Așa că înfășoară-mi picioarele cu ghips Spune-mi minciuni despre război. Aud deșteptătorul țipînd cu durere, N-am putut să-l opresc și m-am culcat din nou Așa că toarnă-mi argint în urechi înfășoară-mi picioarele cu ghips Spune-mi minciuni despre război. Adesea ochii mi-i închid, tot ce văd e foc. într-o carte de telefoane din marmură am încrustat toate numele Așa că astupă-mi ochii cu păcură Toarnă-mi argint în urechi înfășoară-mi picioarele cu ghips Spune-mi minciuni despre război. Miroase a ars, sper să fie creierul meu de vină. Dar nu-s decît miresme de margarete și mentă Așa că înfundă-mi nasul cu usturoi Astupă-mi ochii cu păcură Toarnă-mi argint în urechi înfășoară-mi picioarele cu ghips Spune-mi minciuni despre război. Tnde ai fost în timpul acelei ticăloșii ? Jos Ungă Cenotaf dai pe gît o poșireă Așa că leagă-mi limba cu alcool înfundă-mi nasul cu usturoi Astupă-mi ochii cu păcură Toarnă-mi argint in urechi înfășoară-mi picioarele cu ghips Spune-mi minciuni despre război. pombardierele-ți sînt pe poziție, conștiința ta e nulă, Ținta c omul pe care-ncerci să-l sugrumi Așa că spală-mi trupul cu blîndețe Deagă-mi limba cu alcool înfundă-mi nasul cu usturoi Astupă-mi ochii cu păcură Toarnă-mi argint în urechi înfășoară-mi picioarele cu ghips Spune-mi minciuni despre război. Traducere de H. STĂM AȚIN • „Decada culturii dornene*. Tradiționala, deja, manifestare, desfășurată în perioada 20 -29 februa- rie a.c., aflată la cea de-a IV-a ediție — „Decada culturii dornene" a dobîndit m acest an, deopotrivă, amploare, calitate sporită și, implicit, o mult mai largă audiență în rîndurile publicului local și ale numeroșilor oaspeți ai cunoscutei stațiuni balneare. In cadrul acțiunilor organizate, s-au detașat „Zilele teatrului dorneari", realizate de teatrul popular din Vatra Dornei, în colaborare cu Ansamblul „Ciprian Porumbescu" din Suceava (care a prezentat opereta „Crai nou"). Teatrul „Mihai Eminescu" din Botoșani, și întîlnirea Cenaclului din Suceava al Uniunii Scrii- torilor cu cenaclurile literare „Țara de Sus" din Cîmpulung Moldovenesc și „Lucian Blaga" din Vatra Dornei, întîlnire prilejuind lui George Damian, Cor- neliei Mana Savu, lui Gheorghe Lupu, Victor lo- nescu și Gheorghe loniță semnificative lecturi din creația lor poetică. Simpozioane, mese rotunde, dez- bateri, expoziții de artă plastică, de artă populară, de fotografie și filatelice, spectacole, concerte-lecții, medalioane muzicale etc., au completat larga paletă de acțiuni organizate cu acest prilej, manifestarea dor- neană înscriindu-se astfel ca un moment aparte în viața spirituală a orașului sucevean. (DT.] ® Șezătoare literari. Elevii și cadrele didactice de la Liceul industrial nr. 2 din Suceava i-au avut ca oaspeți pe poeții Ion Beldeanu, George Damian, Gh. Lupu și Marcel Mureșeanu în cadrul unei șezători li- terare organizate de cabinetul de limbă și literatură română de aici. Cu acest prilej a fost lansat volu- mul de versuri „Armura solară" de Ion Beldeanu, apărut recent la Editura Eminescu. Despre noul vo- lum precum și despre cărțile de poezie ale celorlalți autori prezenți la manifestare editate în 1983 a vorbit prof. Octavian Nestor. Invitații au citit din creațiile lor și au acordat autografe. {l.B.) CADRAN ----------------------------- 0 „glumă“ FELURIMI Mircea Nedelciu, unul dintre „desantiștii" prozei de ultimă oră, care a reușit să atragă repede privirile încurajatoare ale cri- ticii, se confesează revistei Ateneu după cum urmează : „Ln bun coleg al meu, un prozator tînăr deci, a făcut următoarea expe- riență : a încercat să afle cam cum era viața cotidiană în de- ceniul 60—70 folosind ca sursă numai proza românească scrisă și publicată atunci. N-a aflat aproape nimic". Cu alte cuvinte, bieții prozatori de-atunci au scris despre toate, numai despre exis- tența de fiecare zi n-au suflat o vorbă. Probabil temele lor predi- lecte erau marțienii, OZN-urile, necuvîntătoarele ori flora spontană. Dar reproșurile la adresa „bătrînilor" nu se opresc aici. După pă- rerea lui M.N. „literatura română din ultimii 30 de ani", căreia, de altfel, i-a și dedicat volumul său „Amendament la instinctul proprietății", oferă doar „sugestii de mare literatură". Ca atare, deducem noi, din toată această perioadă nu s-ar alege la o adică nici o carte demnă de a i se acorda calificativul de „mare litera- tură". De-aceea, lasă a se înțelege intervievatul din Ateneu, M.N. și colegii săi de generație nu prea au ce învăța de la înaintași. Pentru că scriitorilor în cauză le-a lipsit „știința" procedeelor mo- derne de elaborare a textelor, „știință" despre care M.N. vorbește cu o inexplicabilă autoritate. Teribilismul tînărului „desantist" merge însă pînă acolo îneît recunoaște că chiar sus-pomenita dedi- cație („Se dedică literaturii române din ultimele trei decenii") n-a fost decît „o mică glumă". loanid DELEANU © MEMENTO „Se află suflete ticăloase ca- re socotesc că e mai bine să fii porc satisfăcut decît om neferi- cit, și mai ales sînt din acelea care bocesc ceea ce se cheamă sfînta ignoranță. Insă cine a gus- tat omenia, o preferă, chiar în cea mai adîncă nefericire, îndes- tulării porcului. Așadar, spiritul aproapelui trebuie tulburat, scor- monmdu-1 pînă în străfunduri și împlinindu-ne astfel îndatorirea de a fi milostiv, deșteptîndu-1 pe cel ce doarme cînd se apropie o pri- mejdie sau cînd se ivește prilejul de a ne bucura ochii cu ceva fru- mos. Trebuie să neliniștim spiritele și să le inoculăm dorințe puter- nice. chiar dacă nu vor vedea niciodată împlinindu-se cele do- rite. Trebuie să-l scoatem pe Sancho de-acasă, și luîndu-1 de lîngă nevastă și copii să-l facem să alerge în căutare de aventuri ; trebuie să-l facem om. Există o liniște adîncă, a străfundurilor sufletului nostru, și ea se dobîn- dește numai smulgîndu-ne din li- niștea părelnică a vieții domesti- ce". (Miguel de Unamuno, „Viața lui Don Quijote și Sancho", Edi- tura Univers, 1973, p. 233). „Nu te risipi. Concentrează-te. Nu te abate din drum dînd cre- zare zicerilor unora, care afir- mă că bărbații nu sînt decît fe- mei dilatate de căldură, sau că femeile nu sînt decît bărbați as- cunși, pentru că poartă elemente masculine ascunse în măruntaiele lor". (Augusto Roa Bastos, „Eu, Supremul", Editura Univers, 1982, p. 562). • DE GUSTIBUS... „Pat egiptean «Sala», de două persoane, zice, am. Bucătărie po- loneză, «Gdansk», am de aseme- nea deși accesoriile pentru ea s-a rătăcit nu-ș’ pe unde. Am și bi- bliotecă cehoslovacă, însă cărți pentru ea — am măsurat chiar cu cu centimetrul 1 — mai am nevoie exact de-un metru și douăzeci !“ (Evgheni F.vtușenko, „Dulce ținut al poamelor", Edi- tura Minerva, 198’3, p. 132). © CEI MAI BUNI DINTRE NOI „Copilul la rîndul lui, depă- șește pe cei mai mari prin sur- prinzătoarele sale daruri de asi- milare, extrema sa disponibilitate intelectuală, bogăția spiritului de fabulație, puterea de comuniune cu viața secretă a lumii. Cei mai buni dintre noi se recrutează prin- tre acei care nu au îngăduit nici uzurii cotidiene și nici obsesiei treburilor servile să atenteze îm- potriva sufletului lor de copil. Co- pilăria este aceea care deține fă- găduința unei supraumanități” (Marcel Sendrail, „înțelepciunea formelor", Editura Meridiane, 1983, p. 232). Dumitru BRADAȚAN ---------------1 I» R 11 1*1 IIL PRIN (urmare din pagina I) ansamblu, identificarea unor trepte evolutive suficiente inten- ției critice de conturare a personalității, distincte de pe acum, a literaturii bucovinene. Mitul spațial se impune, fără îndoială, ca o primă caracte- ristică a acestei literaturi. Ca element dc joncțiune a literaturii „arborosene" cu contemporaneitatea, mitul spațiului originar poate fi reperat, cu mai mare sau mai mică dificultate în Serta- rul cu medalii (Alexandru Oltea), Destine din Nord (Ion BeL deanu), Satul cu oameni frumoși, Pasărea Phoenix (Dragoș Vicol), Vulpile, Oameni și munți (George Sidorovici), Scrisorile imperiale (Platon Pardău), Solemnitățile supușilor (Ion Țugui) sau în apa- LITERATURĂ -------------------------------------------- rent aridul roman La lumina zilei (Constantin Blănaru). Nepu- tința desprinderii de concretul identificabil autobiografic ? De cele mai multe ori nu. Revenirea spre spațiul mitic trebuie înțeleasă — desigur, nu în toate cazurile — ca o încercare premeditată de afirmare și de personalizare estetică a spațiului bucovinean. Dacă celelalte provincii românești își creaseră prin Creangă, Sadoveanu, Slavici, Coșbuc, Odobescu, Goga sau Marin Preda criterii spirituale validate de conștiința marelui public, Bucovina mai avea nevoie de eforturi în această direcție. Există astăzi o dimensiune „Bu- covina" în literatura română validată de același public ? O con- firmă deplin Solemnitățile supușilor și fascinantul ținut al Dor- nci din Scrisorile imperiale. & Forum. Cenaclul din Suceava al Uniunii Scrii- torilor și-a reluat întîlnirile sale cu publicul, pre- zentind recent pe scena Casei de Cultură a Sindicate- lor din localitate o nouă ediție a Revistei litcrar- artistice vorbise „Forum". Noul „număr" (10), a oferit participanților un sumar divers și atractiv din care n-au lipsit poezia (Marcel Mureșeanu, Ion Coz- mei, Ion Drăgușanu, Victor Rusu, Viorica Petrovicl), comentariul critic (Mihail lordache), însemnările de reporter (Ion Beldeanu), eseul (Victor Rusu), notele de lector (D. Brădățan) sau pagina de literatură stră- ină (Viorel Dârja). Rubricile revistei vorbite au fost punctate de reușite momente muzicale (Herna și Pe- tru Horvat, loan Savin, Doina Șuțu, Liliana Șoiman și Marcela Grozavu) și de un emoționant recital de versuri datorat elevei Didona Horvat. (I.B.) © Expoziții. La Galeria de artă din Suceava a avut loc expoziția de gravură Traian Rotam. Această preocupare mai veche și constantă a autorului s-a materializat în peste treizeci de lucrări de bună fac- tură plastică. O anume epicitate a tablourilor, pu- terea de evocare, realizarea tehnică impecabilă fac din grupajul semnat de Traian Rotaru un „partener" mai mult decît agreabil intr-un dialog despre locuri și oameni. (A.T.). © Clubul Femina a găzduit prima expoziție de design vestimentar a arhitectei Ioana Nistor, pri- lejuind publicului sucevean întîlnirea cu o autoare pentru care fantezia și bunul gust sînt argumentele cele mai la îndemînă. (A.T.j ® Tipărituri. Comitetul Județean de Cultură și Educație Socialistă Suceava publică un nou volum de folclor, dc această dată din ținutul Domelor, cule- gere întocmită de Doru Scărlătescu, Grațian Jucau, Dragoș Nisioi. Prefața este semnată de conf. univ. dr. Vasile Adăscăliței, de la Universitatea din Iași. Coperta și grafica Ion Mafiei. Redactor de carte Victor Rusu. Cartea cuprinde un total de 395 de piese : 5 cîn- tece sociale, 162 doine și cîntece de dragoste și dor, 34 cîntece satirice, 183 strigături, 2 balade, 5 orații de nuntă, 3 plugușoare, un bocet, — culese într-un răstimp de 26 de ani (1951—1977), din 29 de loca- lități de la 103 persoane (49 bărbați și 54 femei). Marea majoritate a pieselor adunate sînt de o mare frumusețe. (George Macovei) REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PARA- NICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA. Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48