eoni cm) vmene „...precum în sufletul meu bolnav de istoria Românilor și a României"... NOIEMBRIE 1983 SUPLIMENT EDITAT IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Aici, în Țara de Sus, legendară precum în sufletul meu bolnav de is- toria Românilor și a României, am trăit în zilele unui octombrie de aur sîngerînd ruginiu ca foaia fagului două respirări de suflet, ca o diasto- lă și o sistolă a contemporaneității : un muzeu al Sucevei și-al istoriei noastre, amintitor de trecut, păstrător de prezent și creator — sper MAREA UNIRE DIN 1918: 0 ÎNCUNUNARE A STRĂDANIILOR Șl ASPIRAȚIILOR SECULARE, UN ACT EPOCAL DE ÎMPLINIRE SI DREPTATE ISTORICĂ Scrutînd încă o dată, cu ochiul minții, actul istoric al încheierii procesului de realizare a unității național-sta- tale românești, în 1918, al Marii Uniri — după alte două etape, care au prefațat și pregătit acest eveniment epo- cal : unirea Moldovei cu Țara Românească, in 1859 uni- rea cea mică, apoi cucerirea independenței în 1877-1878 și unirea Dobrogei la statul român — gîndul și sufletul nos- tru încearcă din nou să aducă cuvenitul omagiu și recu- noștința sa caldă înaintașilor, sorbind din apa vie a isto- riei, ca din slovele unui testament sacru, înțelepciune și tărie de nebiruit pentru brațul și mintea investite să a- pere si să urce spre noi piscuri de lumină și virtute ide- alul de libertate și unitate națională. Marca Unire realizată în 1918 prin voința și jertfa între- gii națiunii române a fost rezultatul eforturilor perma- nente și progresive ale evoluției milenare a poporului român care, din zorii apariției și dezvoltării sale, așezat aici „în calea tuturor răutăților1', străjer „la poarta fur- tunilor'1 a trebuit să ducă o luptă necontenită și îndîr- jită pentru a-și apăra și dezvolta limba și cultura,_ obice- iurile, credința și vatra, ființa și existența statală, în fața unor grele și nesfîrșite vicisitudini. Ca niște rîuri firave la început, izvorîte din cremenea Carpaților și care în drumul lor spre mare îșj adună ne- numărați afluenți din toate cotloanele, din toate văile și cîmpiile spațiului mioritic al vechii Dacii, întărindu-și necontenit potențialul spre a putea birui stăvilarele de orice fel din calea lor firească, tot astfel strădaniile îna- șntașilor pentru păstrarea ființei lor naționale si pentru dezvoltarea lor unitară au străbătut necontenit o imensă, o îndelungată și extrem de întortocheată cale avînd de în- fruntat: un mileniu învolburat de invazii și migrații, de la sfîrșitul secolului al IlI-lea pînă la începutul veacului al Xlli-lea, cînd s-au mișcat încoace triburile nomade sau seminomade în căutarea de bogății, de jafuri și de pradă : apoi, tendințele expansioniste ale regatelor feudale ma- ghiare și polone, ale hanatului tătăresc, dar mai ales ale Porții Otomane de la sfîrșitul veacului al XIV-tea, pînă la începutul epocii moderne — ale acelei Porți Otomane care lichidînd rînd pe rînd statele din Balcani, din su- dul Dunării și altele din această zonă, cătîndu-și drum spre centrul și inima Europei, s-a lovit necontenit de re- zistența țărilor române călcîndu-le adesea, îngenunchin- du-le uneori, dar nereușind niciodată să Ic sugrume exis- tența statală, să le transforme în pașalicuri, să le inte- greze imperiului ca simple teritorii supuse total osmanlîi- lor ; iar mai apoi, după dezastrul înfrîngerii turcilor sub zidurile Vienei (la salvarea acelei Viene pentru care și ro- mânii și-au adus o importantă și necontestată contribuție), poporul român a trebuit să lupte cu și mai multă forță, abilitate și cutezanță ca să supraviețuiască războaielor de jaf și cotropire, dezlănțuite în această zonă, timp de peste două veacuri, de imperiile habsburgic și țarist asupra celui otoman, care devenise „omul bolnav" al Europei și ale cărei bogății uriașe și teritorii constituiau o ispită pentru cuceritori. Transformarea frecventă a teritoriilor țărilor romane în teatru al operațiunilor militare în tim- pul nesfîrșitelor războaie austro-ruso-turce, rășluirea unor teritorii românești și integrarea lor la imperiile hab- sburgic și țarist, distrugerile cauzate de aceste războaie, jafurile efectuate de invadatori n-au putut nici de această dată să sugrume setea de libertate și unitate națională a poporului român, ci dimpotrivă, ea s-a transformat în- tr-o forță, care a crescut necontenit, însuflețită de drep- tatea cauzei sale, trebuind în final să izbîndească. Și tocmai în dreptatea cauzei sale stă extraordinara vitali- tate a poporului român. Realizată în condițiile prăbușirii imperiului habsburgic, țarist și otoman sub loviturile popoarelor din această zo- nă, ale victoriei Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, ale triumfului dreptului sacru a] națiunilor oprimate la autodeterminare, la existență statală liberă, independentă, suverană. Marea Unire din 1918 — proclamată prin voin- ța întregii națiuni române, în cadrul unor adunări națio- nale cu un profund caracter popular, democratic, cu pute- re de lege înscriind, totodată, un larg program de reforme burghezo democratice — a reprezentat o strălucită încunu- nare a strădaniilor și aspirațiilor seculare, un act de împli- nire si de dreptate istorică, pe care se sprijină întrega e- voluție a României socialiste de azi și de mîine. Mthai IACOBESCU Desen de Ion Carp FLUERICI De pace Deodată hotarele se topiseră-n pămînt împreună cu grănicerii și armele și haină a vîntului îmbrăcarăm să mergem să ne vorbim, înfrunzite poduri suirăm peste fața mirată a apelor pînă s-ajungem, pînă să credem, pînă să fie adevărat și nici un semn din țarină să ne apere drumul nu răsări, nici o oglindă pe cer făptura să ne-o recunoască ci numai un foșnet ca de pădure-auzirăm printre cuvintele noastre călătorind. Octombrie Victor RUSU Cad două verbe peste Bucovina, unul din pămînt, altul din cer, ca un serv se-ascunde-n fier lumina, ca neadevăru-n adevăr. Sîngerează toamna pe aproape, curge lin Șiretul în Șiret, sufletul trecut prin două ape nu-și încinge fruntea în regret ! Două ceruri peste Bucovina, unul din pămînt, altul din cer, nu-i a mea, iubito, astăzi, vina pentru ce-ți refuz, pentru ce-ți cer ! Marcel MUREȘEANU A PRIVI — de viitor cum puține, atît de înălțătoare și de rafinat spirituale, am întîlnit în patrie — căci un muzeu se trăiește cu ambianța și cu expona- tele lui ca o iubire — și lectura unor poeme de autori necunoscuți, sem- nate cu motto-uri, participanții la Concursul Național de Poezie Nicolae Labiș, colegii noștri mai tineri de astăzi, confrații noștri de mîine, vii- torul liricii românești, plini de sensibilitate, de nobilă demnitate și de conștiința poeziei. Pe aceste două repere, statornice precum doi stîlpi românești de prid- vor, se reazimă arcul unei spiritualități milenare pe fruntea căruia, ca o pecete de timp, strălucește emblema țării eterne. Romulus VULPESCU Autenticitate Și literatură Se cunoaște cazul lui Camil Pe- trescu care a topit un jurnal de front autentic într-o operă de fic- țiune. Romancierul îl atribuie per- sonajului principal. Ștefan Gheor- ghidiu. Dar între el și autor, așa cum bine observă Al. George, exis- tă deosebiri serioase. Gheorghidiu a fost conceput ca un ins neînsufle- țit de ardoarea patriotică, fără nici o dragoste eroică, încredințat că războiul e o absurditate sinistră. Dealtfel — aflăm din romanul Patul lui Procust — va fi condamnat pen- tru defetism. Camil Petrescu însă a plecat pe front animat de cu to- tul alte sentimente, ceruse intrarea României în război, suferise cum- plit că fusese respins la recrutare din cauza constituției fizice prea de- licate. Faptul îi provocase o adevă- rată „criză a personalității". Și-a spus că „niciodată nu se va mai (Continuare în pag. IV) Ovid. S. CROHMĂLNICEANU LIMBA NOASTRĂ (3) Dinspre natură spre cultură (in ----------------------------- Varietatea limbilor, ca fenomen originar, rezultă din analiza diferi- tă a datelor uneia și aceleiași rea- lități obiective. Mica floare albă despre care spu- nem, că „vestește" sosirea primăve- rii, ne-a apărut nouă. românilor, ca un ghioc în miniatură, de aceea o numim în limba noastră ghiocel. Altor popoare ea li s-a înfățișat alt- fel : francezii o numesc, în limba lor, „străpunge-zăpadă", germanii o numesc „clopoțel de zăpadă11, engle- zii — ..strop de zăpadă", iar rușii — „micuța de sub zăpadă11. Tot analiza diferită a realității unitare face ca unuia și aceluiași cuvînt dintr-o limbă să-i corespun- dă două sau mai multe în alta. Ast- fel, substantivul românesc limbă de- semnează realitatea analizată prin cîte două substantive în germană : Zunge (ca organ anatomic) și Spra- che (ca instrument de comunicare), iar verbele românești a spune și a zice desemnează actualmente pro- cesul la care franceza se referă prin- tr-un singur verb : dire. Așa se face că, spre deosebire de marea majoritate a interjecțiilor și onomatopeelor, celelalte clase de cu- vinte, clasificate de naționale (sub- stantive, adjective, verbe, adverbe, pronume, numerale), deși cuprind elemente referitoare la datele reali- tății obiective unitare, nu mai pre- zintă asemănări atît de mari în limbi diferite. Varietății originare a limbilor i se adauge, treptat, o varietate re- zultată din diversificarea comuni- tăților umane primare, deci a lim- bilor inițiale, și alta — din contac- tul între comunități, respectiv limbi diferite. Cunoașterea naturii în scopul în- țelegerii ei, și exploatarea acesteia în scopul îmbunătățirii vieții omenești nu mai reprezintă o necesitate pur naturală, ci una specific umană, fi- ind imposibil de realizat fără con- cursul gindirii si al acțiunii socia- le. Ca reflectare a cunoașterii și ca instrument de acțiune sub egida ra- țiunii, limbajul și-a modificat e- sența : fiind un fenomen mai cu seamă natural la originile foarte în- depărtate, varietatea limbilor prin care el a ajuns să se realizeze în decursul istoriei îi dă caracterul u- nui fenomen cultural și, prin aceas- ta, predominant social. Constantin DOMINTE Inima mea spre Alba luiia migrează r---------------------- Tn aceste zile cînd soarele din toamna spre sfîrșite mai stăruie în struguri și în mere, cînd, sub brazdă, reavănă, germinează sămînța viitoarelor holde, inima mea spre Alba- lulia migrează. Spre Alba, acolo unde, într-un început de de- cembrie 1918, ceea ce constituia o certitudine a noastră, a tuturora, avea să devină un fapt politic deplin și pentru eternitate. Fiii tuturor provinciilor românești, despărțiți ar- bitrar de visicitudinile vremurilor tulburi, care, dintotdea- una, se știau frați întru simțire și gîndire, și care vorbesc aceeași limbă, vor pecetlui, prin voință și multă trudă Ma- rea Unire. Ideea aceasta, pregătită cu migală de mințile luminate ale vremii sau de îndrăzneață faptă a Viteazului Mihai încă din zorii sec. XVII-lea. a existat Ia români dintru începuturi, așa cum Miron Costin, avea să rostească atît de tulburător : „Biruit-au gîndul să mă apucu de această V ________________________________________________________________ trudă, să scot lumii la vedere felul neamului, din ce izvor și seminție sînt locuitorii tării noastre. Moldovei și Țării Muntenești și românii din Țările Ungurești, cum s-au pome- nitu mai sus că toți un neam și odată descălicați sîntu“... Anul acesta se împlinesc 65 de ani de la istorica Adunare de la Alba-Iulia și inima mea înspre acolo migrează, și su- fletul meu călătorește peste acest pămînt rotund și țărmurit de fluvii,.. Și sînt custodele Muz.eului din Alba și paznic, sever, Ia porțile muzeului Unirii din Iași, dar, mai ales, sînt piatra de temelie pusă de strămoșii strămoșilor mei în zidu- rile Cetăților Domnilor Moldoveni... George DAMIAN Cronică literară La a doua ieșire în arena literară (Compu- nere cu portocale, primul său volum, este una dintre puținele cărți pentru cei mici apă- rute la noi în ultimii ani din care noțiunea de literatură pentru copii nu este compromi- să), Ion Filipciuc se recomandă ca un scriitor cu program. De obicei, la această vîrstă a cre- ației, autorii se autosuspectează de posibile surprize, își supraevaluează sau, dimpotrivă, își subestimează forțele (după temperament), în tot cazul foarte puțini au cutezanța de a propune, cu sinceritate, cititorului o selecție de unghiuri din care poate și trebuie să fie re- ceptată opera. Vămile cireșului, dincolo de va- loarea ei strict literară, încorporează o sumă de idei estetice, gnoseologice, ontologice, de teme, motive și mituri care, în ultimă instanță, se constituie într-un program perfect coerent și pe care autorul îl respectă cu rigoare ; se vede limpede că Ion Filipciuc este un reflexiv, nu un intuitiv, împătimit de sensurile adînci ale lumii, dornic nu să ia ochii cititorului cu strălucirile, înșelătoare de cele mai multe ori, ale aparențelor, ci să-1 conducă, adesea cu primejdioase dificultăți asumate, către ade- văruri mai puțin accesibile. Asemenea „pre- zentare" în fața cititorului comportă riscul unei anumite rigidități, dar este și semnul si- gur al maturității. De obicei, volumele de proză scurtă apar ca niște analecte ; între diferite bucăți există cel mult o unitate de scriitură. Vămile cireșului este un edificiu compozițional și ideatic ro- tund, ca acea încăpere-parabolă din Inox în în care naratorul (un copil), oricum s-ar mișca, se află în aceeași poziție fată de sine însuși. Dar aceasta este abia a treia proză a volumului, în care se procedează la circumscrierea și si- tuarea imaginarului ca tărîm al creației; în pri- ma autorul își fixează punctul de vedere asu- pra raportului realitatc-imagine-cuvînt : „ima- ginile noastre sînt ale realității asemeni pă- sării prin aerul deplin, pentru că abia aerul definește o pasăre, nu ?, dar realitatea poate fi scornită printr-un singur cuvînt sau distru- să printr-o bubuitură și cel ce se mîndrește cu pasărea împăiată nu poate fi iubit decît între hotarele ipocrizei". A doua, dezvoltând un semn din prima (porumbelul), este o fabu- lă, deliberat complicată, a alergării după hime- ra perfecțiunii (frumuseții) și abia ultima din volum — o adevărată profesiune de credință, construită pe trama poemului „Flori de mu- cigai" al lui Ar obezi — atacă întrebările gra ve ale funcției artei și destinului. Intre acești doi poli Vămile cireșului se rotunjește cu foarte puține denivelări și discordanțe, de fapt abia sesizabile. Dragoș Vicol—Sonete Apărute postum (dc ce tocmai la Editura Litera ?), sonetele iui Dragoș Vicol sînt o chintesență a întregii creații a scriitorului, mult prea repede trecut în lumea umbrelor. Nu este prima oară, dar, fatal, ultima, cînd poetul se exprimă în forma rigidă a sonetului. Formele fixe sînt uneori reflexe ale maturității artistice, maturitate în care Dragoș Vicol poposise de mult. Și nu este prima și nici ul- tima oara cînd un poet meditează la scurgerea inexorabilă a timpului, la apropierea clipei care va săvîrși trecerea în neființă. Iubirea, spațiul natal, patria, mitologia ro- mânească, omenia, prietenii sînt teme cărora autorul Satului cu oameni frumoși le-a fost sta- tornic neîncetat. Le regăsim în sonetele ulti- mului volum pe toate, dar parcă mai ascunse în ele însele ca niciodată, învăluite într-o densă at- mosferă elegiacă. Punct culminant al lirismului poetului, cunoscut îndeobște ca bard al cetății, volumul putea fi intitulat la fel de bine „Elegii", întrucît toate poemele sînt, de fapt, veritabile elegii : „Sună un clopot undeva, sună, / poate în sîngele meu de demult ; / sună un clopot și eu îl ascult / poate în clipă, poate din lună. // ... Pașii s-opresc, bate-o mistică spaimă / în frunzele inimii, în ani și în ceas : / oare din toate ce mi-a rămas ? // Sună un clopot și sunetu-ngaimă / spaima de sine, de propriu-i sens... / Doamne, ce clopot, ce sunet imens !“ Tema fusese anticipată în vo- lumul Cerbul singuratic de povestirea „Livada", un excelent poem elegiac în proză. O lumină interioară, nicicînd maculată, răzbate din fiecare poezie realizînd un uni- vers al armonici clasice. De altfel, poetul, ca și prozatorul, n-a experimentat niciodată, deși există în scrierile sale semne vădind cunoașterea experiențelor șocante ale contemporanilor săi. Probă de ancorare în teritorii estetice vali- date de timp. Orașul stresant, nevrozele, de- gringolada spaimelor lipsesc aproape cu desă- vîrșirc unei structuri poetice perfect echilibrate : „Să vină tot ce s-a-mplinit cuvînt / frumos, cioplit de mine pe-ndelete, / în ceasuri lim- pezi, din uimiri secrete, / din vis, din curcu- beu pe frunți răsfrînt". Spațiul natal, matrice sufletească și mit al originii, rezonator liric al Patriei, îndulcește l celebrarea misterului marii treceri prin sugestia tonifiantă a integrării în acele simboluri cu- prinzînd în ele deopotrivă dimensiunile isto- riei și ale artei : „Cu pas trudit de Voroneț m-apropii / cu ochii-ating divinele culori / și dintr-o dată parcă mii de sori/s-aprind în jur mu- ind în aur plopii...//Și parcă urc în timp prin curcubeu : / de Voroneț m-apropii ca Anteu..." Același spațiu este însă și prilej de mitizare într-o modalitate poetică în care eul liric se obiectivează. Astfel, Vitoria Lipan, cunoscu- tul personaj născut din prelucrarea mitului mioritic, devine mit prin fixarea în conștiința oamenilor. Un mit cultural avîndu-și obîrșia într-un mit folcloric. Este tocmai ceea ce face Dragoș Vicol care știe să mitizeze suspendîn- du-și subiectul într-un prezent continuu, ca într-un film în care scena cheie se reia la nesfîrșit, cu încetinitorul : „Și suie dintr-o vreme-n altă vreme, / și suie dintr-o viață-n altă viață. / Durerea ei numai în carpeni Autorul a optat pentru povestire și nuvelă (cînd i-ar fi fost atît de ușor să topească toa- tă substanța volumului într-o singură struc- tură) nu din motive de insuficiență a respi- rației epice, ci cu intenția de a decupa cît mai precis cîteva teme esențiale : viață, moarte, cunoaștere, destin, iubire ; dincolo de măștile fugoase ale efemerului recunoaște tiparele adînci ale etern-umanului. Și important nu este acest fapt în sine, ci descoperirea, de cele mai multe ori, a unor perspective noi, deri- vate dintr-un mod contemporan de a gîndi lumea. Este cazul de pildă al acelor remarca- bile nuvele numite Ana, tu nu ești pasăre și Dezrătăcită, planeta Pîine. întregul voltim este așezat sub semnul oglin- zii. Alegorie a gîndirii exacte, oglinda, în di- ferite ipostaze (memorie, apă, ochi, oglindă etc.) este, în același timp, expresia dorinței autorului de a lărgi granițele realului dincolo de ceea ce oferă simțurile, ea fiind, de fapt, așezată dinaintea ochilor minții. Astfel, în- tre real și fantastic, idee și imagine, fatum și VĂMILE CIREȘULUI*) cauzalitate granițele dispar sau devin ex- trem de elastice. Recursul la mit, de regulă folcloric și românesc, într-o gamă bogată de tehnici ale încorporării lui în structurile epice (sau lirice), este o altă dimensiune interioară a volumului. Favorizată de natura oglinzii, un- de totul e iluzie, expansiunea mitului, mecanis- mul său poetic acționează prin extensie, de- rivație sau extrapolare a structurilor ideatice și a programelor de reprezentare. Ion Filipciuc aplică (sau beneficiază de) tehnicile filmice pentru a realiza accelerări sau încetiniri ale ritmului, suprapunerea imaginilor sau trece- rea de la un plan narativ la altul, translația de sensuri ale motivelor, intarsierea unor sec- vențe narative insolite în desfășurări epice mai ample, totdeauna cu o remarcabilă pro- fcsionalitate. Merită măcar amintite, pentru că geme / iar lacrima numai în stea îngheață. / De cînd tot trece piscuri și coclaur / opincile i s-au făcut de aur...". Transfigurarea poetică nu se realizează cu mijloace complicate. Poetul a înțeles că poezia, pe lîngă metaforă, mai trebuie să fie și co- municare. De aici truda meșteșugarului asupra cuvintelor : „Nu mi-e cioplit în marmură so- netul, / nici n-are transparențe de cleștar. / Trudesc lâ el așa, ca un tîmplar: / îl potrivesc încetul cu încetul...", amintindu-mi-1 pe Ar- ghezi. Forța comunicării este dată însă de sinceritatea sentimentelor, de intensitatea ar- derilor interioare. întrebările întoarse spre înlăuntru, ca într-o litanie, aparțin cititorului, acel etern izvor și receptor de lirism : „Pe unde-or fi zăpezile din veac / și chipul tău, domniță visătoare, cu ochii cetluindu-se pe zare / și pe ghergef în liniști de iatac ? // Și unde-i cerul, nalt, cu stele scris, / cu buciume peste păduri și ape, / cînd ochii tăi mă dă- ruiau cu vis // cerîndu-mă de visul tău a- proape. / Și unde-s eu cu viața mea întreagă ?“ Fără îndoială, muzicalitatea izvorîtă din perfecta stăpînire a ritmurilor contribuie și ea la deplina reușită a acestui ultim mănunchi de flori ale poeziei și sensibilității lăsate poste- rității de Dragoș Vicol. Octavian NESTOR PROZĂ Cînd va veni un om A venit cu o valiză. Doar atît ! S-a mu- tat pe strada noastră, chiar pe colț, lingă brutărie. Construise poduri și tunele, rămă- sese singur și venea de undeva din sud. L-am cunoscut chiar în primele zile și ne-am îm- prietenit. Nu știu dc ce i-am spus de la bun început pe nume și el la fel. Purta costume deschise, avea părul sur și ochi albaștri. Pre- luase șantierul de pe malul rîului. — Știi, avea o dicție ireproșabilă, o voce catifelată — nu-mi place proiectul, băiete ! Cît de frumoase ar fi fost orașele dacă s-ar fi gîndit constructorii și la frumos. Ne rezumăm, din păcate la u t i 1... Au urmat discuții furtunoase cu cei din construcții, cu șefii. — Ultimul dumitale cuvînt ! •— Nu ! Obișnuiesc să pun la terminarea lucrării o plăcuță mică de marmură albă : Ion Mălinescu — și anul... Acest pod ar ră- mîne fără o asemenea plăcuță și... îmi stric stilul ! Directorul se încruntă. —■ Perfect ! Va veni un alt om care să... — Omul acela a venit ! Se află aici ! Am construit în Dobrogea, în Transilvania... Am venit să construiesc acum la mine acasă. Va fi un pod frumos, cu un arc ca un curcubeu, suplu și elegant... Plec chiar astăzi la mi- nister dacă e nevoie... Din antecalculație a reieșit că e și mai ieftin... Venise primăvara. Primăverile sînt reci pe la noi, pomii înfloresc tîrziu. Pe malul rîu- lui începuse marea bătălie. Nu se pomenise șantier mai zgomotos și mai trăznit. Ma- carale de toate mărimile, betoniere, prefa- în spațiul unei cronici analizele individuale nu sînt cu putință. Fotografia miresei (scri- să fără greșeală), Prin cearcănele Mioriței (re- iterare originală a mitului), Iarba vîntului (cu frumoase' treceri din real în imaginar) și, din nou. Ana, tu nu ești pasăre — adevărat joc artezian al apelor fanteziei, subordonat unei meditații tensionate asupra iubirii și morții. Trecut prin școală lui Mircea Eliade (nuve- listul), Ion Filipciuc posedă un ambitus larg al fantasticului, de la cel feeric (Vămile cire- șului), la cel oniric, magic (Iarba vîntului), em- blematic (Scrisoarea din săptămina o mie), doctrinar (Dezrătăcită, planeta Pîine) în care se mișcă fără complexe, după toate regulile genului, dar și în limitele unui program per- sonal. Iată de ce fac notă discordantă Chi- tanță — a cărei fabulă fără relief nu comuni- că deloc cu restul volumului — și Umbra mo- rii din Costișa în care eresul îngropării um- brei este hibridat cu o intrigă pasională de factură sadoveniană. Drapajul liric, de altfel fastuos și expresiv, nu reușește să ascundă sentimentalismul efeminat, dulceag și progra- matic din înfășarăți în frunze ca doi arbori și Noaptea în care cosașii ; singura lor justifi- care (parțială) ar putea fi că servesc drept contrapondere edenică (dar de ce era nevoie de ea ?) la aura tragică a iubirii din alte pro- ze ale volumului. Tot dintr-un fel de senti- mentalism izvorăsc și descrierile, de un etno- grafism excesiv, ale portului bucovinean — „ca_ trințe din stramatură" sau „bondițe cusute cu flori pe holiță albă, cu prim negru sau cu dî- hori gălbui". Este limpede că spațiul căruia se supune cu o devoțiune idolatră proza lui Ion Filipciuc este cel al nordului moldav ; și este, neîndo- ielnic, un merit că se desprinde categoric, în această privință, ca și în altele, de fabulosul decorativ al precursorilor. Cum, de altfel, se detașează și de unii prozatori contemporani legati, în operă, de Bucovina (Platon Fardau, Ion Țugui) prin modul superior în care vehi- culează fantasticul, conferindu-i o funcție on- tologică, nu una istoricizantă sau etică. Spuneam la început că Vămile cireșului atestă un prozator care și-a fixat o traiecto- rie. Afirmația nu intenționează să fio restric- tivă. Un program nu se confundă cu monova- lența ; pentru un prozator care posedă forța calmă, lucidă a lui Ion Filipciuc. el este doar simburele în jurul căruia pot cristaliza impre- vizibile învelișuri. * Editura Albatros, București, 1983. Mihail IORDACHE bricate gigant, fulgere intermitente ale apa- ratelor de sudură. — îl fac cum am zis, răcni Mălinescu la urechea mea. Nu mă las, Mitică. Un arc cu deschidere mare. Sus, voi aprinde niște lampadare albe. Un șirag de mărgele fluo- rescente se va oglindi în rîu. Ionică s-a scăl- dat pe vremuri in apele sale reci și albastre. Ideea, ideea e veche, băiete... Poștașul mi-a dat mie telegrama. Știa că sîntem prieteni. L-am căutat pe malul rîu- lui. Imensul lui arc prinsese contur. Visul lui Ionică făcuse marele salt peste ape... A apărut, plin de praf, vorbind cu toată lu- mea deodată. M-a zărit și și-a scos casca de protecție. — O telegramă, Ioane ! Zîmbi numai cum știa el să zîmbească. — Păstreaz-o că-ți zic eu conținutul : „Vino urgent ! Te așteptăm cu drag ! Ali- na ! Este ? M-am uitat. Așa scria. — E soția mea. E pictor scenograf de meserie și aici cum nu avem teatru... La poduri nu se pricepe și... cum să-ți explic cu... Unde se întîmplă să construiesc se întîmplă să nu fie teatru și unde e teatru... întotdeauna situația debutează așa : vine te- legrama, eu îmi văd de treabă și cam la trei zile vine ea cu fetița... Stau cu mine o săptămînă și... iar la teatru... Numai în concediu uităm de teatre și de poduri... După trei zile a venit Alina. Frumoasă și surîzătoare ca o zi de mai. Mirela, copie fidelă a tatălui, era învățată cu oamenii și șantierele. — Uite-o sus, pe schele... Nu ție frică ? — E obișnuită, puștoaica. M-a întrebat într-o zi dacă a sărit cineva cu parașuta din vîrful turnului Eifel... S-au mai întîlnit odată în vară și mai tîrziu, cînd vîntul aducea frunze galbene spre rîu. Se inaugura podul cel nou. Plăcuța se afla la locul ei cu numele constructorului înscris cu litere aurite. Ion tot supărat părea. — Auzi vorbă : că o să vină alt om. Știi, zicea șeful ! Adică, eu, eu care în sfîrșit am venit acasă... Mirela mă luă de braț și-mi șopti confi- dențial — Te-a minciunit tăticu ! Zicea că în con- cediu, gata cu teatrul și cu podurile... de unde... Le revedem în fiecare vară și nu lipsim dc la nici o premieră a mamei... Ne-am urcat în mașină. Mălinescu s-a in- stalat lingă mine. ■— Ele amîndouă în spate, că așa e regula. Știi ce am uitat să-ți mai zic ? S-a zis cu burlăcia și telegramele. A venit muntele la Mahomed. La primăvară inaugurăm aici tea- trul cel nou și Alina... Cineva chicoti pe bancheta din spate. Tra- versam podul și cîțiva trandafiri mari, roșii, se izbiră de parbriz. Am vrut să-i spun ceva prietenului meu. L-am privit. Era cel care se mutase în urmă cu un an pe strada noastră ? Era Ionel cel care se scălda în undele limpezi și reci ale rîului visînd un pod cu arc de curcubeu ? Mi-am zis că e mai bine să-1 las cu gîndurile lui acum... Jos, pe maluri nisipoase, luncile, vibrînd abia simțit, se pregăteau de iarnă... Octavian LAZĂR GEORGE GAVRiLEAN jmbra umbrelor Tot mai departe, fratele meu își biciuie tablourile, zilnic să mărturisească ce încrîncenare le obligă să-i arate cît poate tăcerea să-ndure, cum din ungherele nopții bate gindul pînza albă ca o carabină cu lunetă împrăștiind rouă împrejur, culorile gonind prin aerul zidindu-se de viu în ele desfereeîndu-i umbra dinadins, umbra sa ce tinde către zero confundindu-se cu tristețea pezind pe podium dezbrăcată, umbră a umbrelor altor umbre întoarsă din lecuri neumblate dezlegind misterele memoriei, el-rege al timpului și substanță, sumă a visurilor dureroase cîntind începuturile firii... Tot mai departe, fratele meu iși biciuie tablourile, zilnic, să mărturisească... Drumui Pămîntul guvernat de asfalt intră triumfal în orașe dînd deoparte lanurile coapte, pune stăpînire pe parcuri, pe căile de acces către vise și pe alte asemenea locuri fără trebuință, I intră în casele și-n conștiința noastră obișnuindu-ne cu el cum te obișnuiești cu o veche suferință, trupul său e un dig de oase îmbrăcat în cămașă de bitum proiectând pe cerul zidit mai jos de cel adevărat umbra plinii agonizlnd zborul dropiei imaginar ca lumina, larvele viselor noastre dormitând înlăuntrul altor vise ca o posibilă întoarcere ia țărîna primară măsurind viața si moartea deopotrivă. Vedenie in camera plină de somn Cine ești tu care îmi bați la fereastră cu o floare de crin ori cu umbra ei ? Umbra ta bate în umbra ferestrei • Ș și-n ea văd doar o umbră de glastră. Mă apropiai cu totul de aerul dens care luase forma ușii, forma ta, am văzut visul și-n aer furtuna de crini care dădea mișcării sens. Am înțeles greșeala și-am privit în jur descoperind în umbră atîrnînd o glastră... Mă năpădeau prin somn ierburi de abur. Cine ești tu, care îmi bați la fereastră ? In caz de nevoie In caz de nevoie intru în cuvinte ca-ntr-o pădure neinventată încă, pădure adormită-n aerul sticlos cu păsări fără seamăn, lumina lunii luminîndu-le zborul lucind ca lama de Toledo, cu ape stranii ce nu curg ținînd în Ioc măsura vremii într-o totală-ncremenire, cu lupi sub ferigi cuaternare pîndind cuvinte uimitoare — mușcături seînteietoare și abrupte dezvăluind nimicnicia gurilor de otrăvuri. Orișiunde mă întorc dau de ploile ce spală ochii-nlăcrimați ai lumii... Rouă somnului I Să ni se-ntîmple-n somn singurătatea, lama ei trecînd prin vis cînd limpede, cînd diform, neștiind că ne străbate. Teama subtil mă pătrunde ' că nu mai țin minte de vin ori merg către lume | alcătuit din tăcerile toate de care mi-e teamă și-atît de rușine îneît pleca-voi spre unde timpul e o rouă. Pagini bucovinene — II PERMANENȚE nostalgii sucevene La temelia iubirilor mele arborose- ne se află totdeauna oamenii pe care i-am așezat, rînd pe rînd, ca pe un iconostas profan, dar cu atît mai scump mie. Ca folclorist, nu se putea să nu mă apropii de Liviu Marian, fiul lui Simion Florea Ma- rian. și să nu mă împrietenesc cu el. Venise în Rădăuți în anul 1938, tocmai cînd eu eram disponibil dis- cuțiilor și aveam cel mai îmbelșu- gat cîmp pentru vise. Mi-1 adusese socrul meu acasă. M-am simțit în- dată ca lingă un frate mai mare. Liviu Marian era urmașul înteme- ietorului folcloristicii românești. Omul era un mare timid, care exte- rioriza cu prudență părerile și sen- timentele. Cunoșteam în întregi- me opera părintelui său, așa că am lăudat cele 22 volume de folclor și i-am inșirat atîtea amănunte, îneît sint surprins cînd mă gîndesc la e- fervescența acelor clipe. Am reușit însă să mi-1 fac prie- ten pe Liviu Marian, care avea 55 de ani, dar zîmbea fericit cînd și-i declara. Atunci ne-am legat prie- teni și am rămas prieteni. Liviu Marian nu se ocupa de folclor. Scri- sese doar articole folclorice despre tatăl Său și o monografie, altcum se depărtase de preocupările academi- w clanului. N-avca nici o perspectivă să-l întreacă, așa că preferase să fie scriitor. Era un prozator inti- mist (Suflete stinghere), un vrednic istoric literar (Hasdeu și Eminescu) și un teoretician avizat al culturii (Civilizație și poesie). Cu marele meu prieten m-am legat sufletește și l-am invitat cu dragoste, totdeauna, cînd venea în Rădăuți. Confesiunile lui îmi sînt scumpe și vor fi înșirate în alt loc. Legăturile noastre au continuat și în timpul răz- boiului, Liviu Marian trăia în Craio- va și a venit în Caransebeș. A avut prilejul să se întîlnească cu folclo- ristul Lucian Costin din Lisaura, fost elev al tatălui său, cu Victor Morariu, cu Constantin Loghin. Apoi am aflat că a murit Liviu Marian la Craiova, în 25 noiembrie 1942. O zi neagră, ca toate cele în care-mi mor prietenii. Abia în anul 1947 am ajuns din nou acasă, în Suceava, ca decan. M-am întîlnit cu marii mei dascăli, profesori la aceeași instituție : Leca Morariu, Alexandru Ieșean, Nicolae Grăma- dă, loan Zugrav, precum și cu co- legii Vladimir Prelipcean, Milan P. Șesan, Orest Bucevschi și Ilie Gră- madă. Ne-am dus de multe ori la Casa Memorială Simion Florea Marian, ca să dau de umbra prie- tenului meu. Toate erau la locul lor cum sînt și astăzi, numai prie- tenul meu lipsea... Lipsește, în cli- pa de față, ultimul profesor dintre cei vechi care mai era în via- ță : loan Zugrav... Așa se încheagă nostalgiile mele sucevene de altă- dată după prieteni și oameni care au fost și'nu mai sînt... Petru REZUS S-au împlinit cinsprezece ani de cînd Suceava găzduiește, în lumina do aur a toamnelor ei. Concursul național de poezie „Nicolae Labiș". Cinsprezece toamne ale poeziei la Suceava, sub semnul cărora, la această ediție, 213 tineri, din 35 de județe ale țării, au așteptat cu emoție zilele începutului de octom- brie. Un juriu format din scriitori : Sergiu Adam, Andi Andrieș, Ion Beldeanu, Alexandru -Căprariu, Dumitru Chirilă, George Damian, Anghel Dumbrăveanu, Ion Gheor- ghe, Ion Horea, Mihail lordache. Marcel Mureșeanu, Nicolae Prelip- ceanu, Corneliu Sturzu, Ion Țugui, Nicolae Turtureanu, Laurențiu Uli- lici, Mihai Ungheanu, Lucian Va- lea, Romulus Vulpescu și al cărui președinte a fost prozatorul Lau- rențiu Fulga, vicepreședinte al Uni- unii Scriitorilor din R.S.R., a acor- dat următoarele premii : Marele premiu ..Nicolae Labiș" — Ruxan- dra Cesereanu din Cluj-Napoca ; Premiul Uniunii Scriitorilor — Lia- na Mona Paiu din Iași ; Premiul I — Doru Mateiciuc din Suceava ; Premiul revistei „România Litera- ră" — Gheorghe Stepu din Oituz — Bacău ; Premiul revistei „Con- MCOIAE LADIȘ — OlND DE CALENDARE | Nicolae Labiș, Poetul celui de al șaselea an de după prima jumătate de veac a aces- tui secol, este jertfa neașteptată a unui nou început de Calendare în Poezia româneas- | că. El este cea mai scumpă Lumină a poe- ziei din acest sfîrșit de mileniu și mă gîn- desc ce s-ar fi intimplat — totuși ! dacă nu ar fi murit... Poate că opera sa, contrazicîndu-1 pe G. Călinescu, ar fi desăvîr.șit o nouă ordine de clasicitate. Și, iarăși, poate, că nu ar fi fost necesară „resurecția" din beletristica tinerilor poeți de azi, pentru că statura sa ar fi devenit ceea ce era necesar : pis- cul de aur post-arghezian. Tinerii poeți de azi nu sînt sub zările sa- le, după cum nici el nu și le-a vrut peste Ei. Labiș continuă un șir de martiri ai Poe- ziei. Florin MUSCALU PREMIUL I 4 ★ ★ iată : pe cimpul albastru înflorește încă un stol de păsări să ne grăbim să ne grăbim cu secera lumii să le tăiem să le culegem zborul. Doru MATEICIUC PREMIUL CENTRULUI DE LIBRARII SUCEAVA Metamorfoze O, oh, mari dezacorduri durează muzici ca un mag înfrint gîndul metamorfozei cimpuri se întind aprinzînd flori care-n dragoste mint — femeia se leapădă de soartă măsurîndu-și iubirea pe trup cu compasul CUNCURSUl NAȚIONAL Dl POEZIE „NICOLAE LABIȘ", EDIȚIA a temporanul" — Ștefan Bratosin din Călărași; Premiul revistei „Lu- ceafărul" — Sergiu Costel Vaida din Oradea ; Premiul revistei „Convor- biri Literare" — Mariana Boldurea- nu din Timișoara ; Premiul revistei „Ateneu* — Ion Machidon din Bucu- rești ; Premiul revistei „Cronica" Dan Bodnar din Suceava ; Premiul revistei „Tribuna" — Ion Botezatu din Oituz — Bacău ; Premiul revis- tei „Familia" — Sorin Davițoiu din Cîmpulung Muscel ; Premiul revis- tei „Orizont" — Bogdan Ștefănescu din București ; Premiul editurii „Ju- nimea" — Radu Florescu din Pia- tra Neamț ; Premiul ziarului „Zori Noi" — Georgeta Avadanei din Su- ceava ; Premiul Comitetului Jude- țean Suceava al U.T.C. — Ergin Ha- gicalil din Medgidia ; Premiul Consi- liului Județean Suceava al Organi- zației Pionierilor — Corina Aurica Grozea din Gheorghe Gheorghiu- Dej ; Premiul Comitetului Județean și poetul tace. Mari dezacorduri durează muzici greieri impăcați la suprapreț tulbură nopțile oameni se duc rîzînd către poluri și poetul tace sigilii purtind peste larma durerii. Liviu ȚIPLICA PREMIUL COMITETULUI JUDEȚEAN SUCEAVA AL U.T.C. Privim amîndoi Cuburi de sticlă taie lumina. Ești roșie, ești oranj, ești galbenă și mai ales ești bătaia de inimă nemaicolorată. Brațe cu vise rid primăvara. Care cu fructe, caise fierbinți sint portocale de ochi veseli. Că nu mai exiști, pătrunde-mă zeci de ferigi cu rouă plîngind frunze verzi de pază capului meu fără somn. Iarba ninge lupi în case fără lumină, grădina și ghitara în prezența mea le-ai chemat să mă-nșele. Păsări tirzii tulbură apa și chipul tău ferecat în mine mă-njunghie. Privim amindoi calul alb. Nici nu plingem. Ergin HAGICALIL PREMIUL CONSILIULUI JUDEȚEAN SUCEAVA AL PIONIERILOR Vin din Moldova Vin din Moldova, Dunăre, să-ți ascult valurile aici la Calafat, unde a murit Cobus, cel din Vaslui, în ’877 cînd plingea pe coală mîna poetului Alecsandri, și mina mea tremură, dar cu ea se deschid alte gînduri ce se dau în leagăn ca vacanța cu aripile de șindrilă ale lui Manole, care nu se mai frîng în izvor, ci se inalță ca pasărea măiastră a lui Brâncuși, semn că, după atîtea veacuri întunecate, și pe pămîntul românesc a început un cintec de zodie nouă. Vin din Moldova, Dunăre, să-ți ascult valurile albastre XV-a de Luptă Pentru Pace — Constantin Cotea din Focșani ; Premiul Centru- lui de Librării Suceava — Liviu Ți- pilca din Ghidiceni — Galați. Festivitatea de decernare a pre- miilor, desfășurată la Mălini, în sa- tul copilăriei lui Nicolae Labiș, a fost întregită de un recital de poezie sus- ținut de laureați și de un moment li- ric oferit de un grup de pionieri din localitate. Cele trei zile în care jude- țul Suceava a trăit sub semnul con- cursului, au gravat într-un calendar al sufletului alte manifestări, precum șezătorile literare care au avut loc în municipiu, la liceele economic și de drept administrativ, la liceele in- dustriale nr. 2, nr. 3 și nr. 4, la ca- sele de cultură din Fălticeni, Cîmpu- lung Moldovenesc, Gura Humorului și Suceava, la căminele culturale din Sadova și Stulpicani, intîlniri la care au participat, alături de membrii juriului, scriitorii : Clement Antono- vici, Vasile Băran, Gabriel Cheroiu, Stelian Gruia, Alexandru Husar, Traian lancu, Gheorghe Lupu, Emil Mânu, Florin Muscalu, Adrian Popescu, Victor Rusu, Constantin Ștefuriuc, Mircea Tinescu, și prof. univ. dr doc. Constantin Ciopraga. Același început de octombrie la Suceava a prilejuit și desfășurarea, în aula Institului de Invățămint Su- perior, a unui simpozion de istorie și literatură cu genericul „Sub sem- nul unității naționale", manifestare organizată sub egida Uniunii Scrii- torilor din R.S.R. și a Comitetului Județean de Cultură și Educație Socialistă, la care au luat parte Dumitru Radu Popescu, președintele Uniunii Scritorilor din R.S.R., po- eți, prozatori, critici și istorici lite- rari, personalități ale culturii ro- mânești actuale. Lucrările simpozionului au fost deschise de tovarășul Alexandru Toma, președintele Comitetului Ju- dețean de Cultură și Educație So- cialistă și susținute de Dan Zam- firescu, Laurențiu Ulici, Alexandru Husar, Mihail lordache, Lucian Va- lea, Emil Mânu și Constantin Cio- praga. R.V. povestind basme noi despre zorii de griu ai patriei, chiar dac-atunci cînd beau apă din cana curată de lut simt pe buza ei cum se prelinge sîngele străbun. Corina Aurica GROZEA PREMIUL COMITETULUI JUDEȚEAN SUCEAVA DE LUPTA PENTRU PACE Poem Veșnic se tulbură o petală pe care o sărut tu născutule prin mine privește și ia aminte la rana din trup trează ora mingîie pata de sînge a fiecărui început și eu am această durere în cîntec și mă împresoară zborul de pasăre neîntrerupt între rug și viață să pot aștepta o dimineață care venind mi-aduce în suflet cuib de cocor. Constantin COTEA Desen de Ioana NISTOR DICȚIONAR (VIII) / Notă : Cerem scuze cititorilor noștri pentru unele abateri de la ordinea strict alfabetică în apariția unor ar- ticole din Dicționar. Ele se datorează unor dificultăți de ordin documen- tar precum și necesității de echili- brare a spațiului redacțional rezer- vat acestei rubrici. O.N. 20. BUMBAC I. ION (31.1.1843 Co- stîna-Suceava —■ 25.V.1902, Cernăuți), scriitor. Fiu de țărani, urmează gim- naziu la Suceava și Cernăuți studii- le superioare la Viena. In gimnaziu îi are profesor pe Aron Pumnul, la care locuiește o vreme împreună cu fratele său, Vasile Bumbac, și cu Mihai Eminescu. Perioada de început a studiilor la Viena este legată de prietenia cu Eminescu, Slavici, Sam- son Bodnărescu, de care se va înde- părta treptat datorită concepțiilor po- litice și culturale deosebite. Activea- ză în cadrul Societății literar-știin- țifice a studenților români și a socie- tății culturale „România jună", unde este ales la început secretar general și apoi președinte. Adept al unor o- pinii diferite de ale junimiștilor, în- focat apărător al purismului pumnist, I.B. devine un antijunimist inflexi- \ bil. De la unele neînțelegeri referi- toare la modul de organizare a ser- bării de la Putna din 1871 intră în conflict cu Eminescu și Slavici. După susținerea doctoratului (1875) ește nu- mit profesor de limba română. Lup- tător pentru drepturile și emancipa- rea românilor din Bucovina înteme- iază societățile „Armonia" (1881), „Concordia" (1885), redactează revis- ta „Aurora română" (1882). Colabo- rează la „Familia", „Gazeta de Tran- silvania", „Șezătoarea", precum și la calendarele bucovinene. A alcătuit de asemeni, un manual de limba română. Poezia și proza lui I.B. suferă de mediocritate. O poveste Preminte So- lomon, folosind motivul incestului a declanșat reacția violentă a contem- poranilor. Florința, epopee națională in 5 cîntecc (1880) pastișează atît încer- cările asemănătoare ale fratelui său cît si unele scrieri ale lui Alecsandri. 21. BUMBAC, VASILE (7.11.1837 Costîna-Suceava- 27.11.1918 , Sucea- va) poet prozator, traducător. Ur- mează gimnaziul la Suceava iar li- ceul la Cernăuți, unde îl are profe- sor pe Aron Pumnul și coleg pe Mi- hai Eminescu. Din motive politice este nevoit să întrerupă studiile gim naziale și să le termine la Blaj/1862). In 1864 obține o bursă pentru studii la Viena, unde rămîne zece ani. Aici este unul dintre fervenții animatori ai Societății literar-științifice a stu- denților români al cărei președinte va ajunge mai tîrziu, precum și al societății „România jună". Este unul dintre principalii organizatori ai serbării de la Putna, alături de Emi- nescu și Slavici. După 1874 funcțio- nează ca profesor de limbă română si limbi clasice la gimnaziul din Suceava. Colaborează la „Albina", „Aurora română" „Concordia" „Fa- milia", „Federațiunea", „Foaie pentru minte, inimă și literatură" ș.a. Poezia lui V.B. este în general o poezie a momentului. Foarte nume- roasele compuneri poetice dedicate tuturor evenimentelor vremii au făcut din V.B. poetul festivist al Bu- covinei. Totuși datorită mesajului lor direct elanul patriotic nedisimulat.', limbajul cristalin, multe dintre poe- ziile de acest fel s-au bucurat de o largă circulație, fiind incluse chiar în manualele școlare, contribuind ast- fel alături de creațiile lui Alecsandri la mobilizarea conștiinței civice în vederea împlinirii idealului unității naționale. Mult mai reușite din punct de vedere estetic sînt, fără îndoială, poeziile de inspirație folclo- rică : cîntece, fabule, balade. Chiar dacă în unele dintre balade se simt modelele lui Alecsandri ele fac do- vada posibilitățlor lui V.B. de a de- păși modelul popular. Portretul făcut Corbiței din Piatra Corbului vorbeș- te elocvent despre trasfigurarea poe- tică : „Zînișoara munților,' Lauda părinților(...)/ Trupu-i subțirel și ’nalt, Păru-i negru și bogat,/ Și- ale gurei sale flori / Mănunchias furat din zori... Ochii ageri, sprîn- cenați,/ Două muri de la Carpați." A versificat o serie de povești po- pulare, printre care mai reușite par a fi „Petrea Cățelei", „Eleana Zina și Făt Frumos" și „Cei trei frați or- fani.". „Dragoșiada" Descălecarea lui Dragoș în Moldova este o epopee proiectată în douăsprezece cînturi dar întreruptă după cîntul al doilea. Scrise în alexandrini modificați de 13— 14 silabe, cele două cînturi realizate sînt superioare versificărilor lui He- liade Rădulescu din „Mihaida", prin frumusețea limbii prin fluența ver- surilor, prin rezonanța gravă a to- nalităților : „Dar zorile s-arată de cătră răsărit,/ Și noaptea-și păturește vestmîntul său cernit/ Și fuge ’nspăi- mîntată prin peșterile-afunde / A ste- lelor lumină dispare și s-ascunde...“ sau prin dinamica senzațiilor suge- rate de ritmica gradual crescîndă a frazelor poetice : „Dar limbile păgî- ne de pe’mprejur se scoală/Și peste frații noștri dau busnă, dau năvală. / Și pustiesc și calcă și ard frățescul loc./ Prin jafuri fără margini prin sabie, prin foc". Schițele de escursiuni cuprind pro- ză de călătorie lipsită de nerv și cu- loare. A publicat, de asemeni trei cînturi din Eneida, pe care a tradu- s-o în întregime. Cîteva studii despre folclor sînt între primele de acest fel la noi. Au rămas în manuscris o serie de încercări dramatice, precum și traduceri din Anacreon, Homer, Horațiu, Platon, Schiller, Goethe, Referințe (selectiv) 20. Curticăpeanu, Vasile — Mișca- rea culturală românească pentru uni- rea din 1918, București, E.S., 1968, 147—162 ; Dicționarul literaturii romă, ne dc la origini pină la 1900, Bucu- rești, E.A., 1979, 133—134 ; Loghin, Constantin — Istoria literaturii româ- ne din Bucovina, 1926, 189—192. 21. Dicționarul literaturii române de la origini..., p. 134 ; Loghin, Constan- tin — Op. cit., 112—127 ; Morariu, V. — Vasile Bumbac (1837—1918). Pagină din istoria literaturii bucovinene, 1940. Octavian NESTOK III — Pagini bucovinene FELURIMI CONSEMNĂRI Paul VERLAINE Cîntec de toamnă Prelungi suspine De violine ’n toamna tîrzie Inima-mi strivesc Și mă copleșesc De monotonie. înăbușit Ascult palid Cînd ora bate ; Mi-aduc aminte Vremi dinainte... Plîng pe-înecate. Și mă las dus De-un vînt ursuz Care mă poartă De colo-n coa’ Asemeni ca Pe-o frunză moartă. Traducere de Theodor R. CRIVEANU ® Să ne lăsăm de fumat! „Un om mare nu trebuie să fumeze. Este bine și practic, pentru a te izbăvi de viciul fumatului, să-ți cultivi viciul lăudăroșeniei. Bețivăneala, lăcomia și lăudăroșenia sînt păcate mai mici decît fumatul. Bărbatul fumător nu se ridică niciodată la înălțimea poziției sale, pe cînd femeia fumătoare este capabilă de absolut orice. De aceea, tovarăși, să ne lăsăm de fumat !‘ (Daniil Harms, „Un spec- tacol ratat", 1982, p.35) • Homo sapiens „în vremurile de demult, natura avea grijă de om. Acum, tu însuți trebuie să ai grijă de tine, omule. Natura nu mai e în stare să se descurce cu bombele tale și cu fascismul. Tu singur va trebui să te descurci, homo sapiens !... Pentru că există Bomba, pentru care și un timp scurt este sufi- cient. Oprește reacția în lanț cît mai e în puterile tale. Oprește-o la timp, homo sapiens, și nu uita să rupi firul care te leagă de bom- bă !“ (Ales Adamovici, „Cercul de foc", 1983, p. 356 ; 359—360) Memento ! • Homo aedificans „Nu există viitor : niciodată nu există viitor. Ceea ce numim noi viitor e una dintre cele mai gogonate minciuni. Adevăratul viitor este astăzi. Ce se va alege de noi mîine ? Nu există nici un fel de mîine ! Ce se întîmplă cu noi astăzi, acum ? Iată singura întrebare. Iar dacă-i vorba de astăzi, toți acești nemernici sînt cum nu se poate mai satisfăcuți, căci astăzi ei există, și dacă există le e de-ajuns. Existența, existența pură și mută, le umple tot sufle- tul. Nu simt că s-ar mai afla și altceva decît simpla existență. Dar există ei oare ? Există ei cu adevărat ? Eu cred că nu ; căci dacă ar exista, dacă ar exista într-adevăr, ar suferi că există și nu s-ar mulțumi numai cu atît. Dacă ar exista de fapt și cu adevărat în timp și în spațiu, ar suferi că nu există în eterni- tate și în infinit". (Miguel de Unamuno, „Viața lui Don Quijote și Sancho", Editura Univers, 1973, p. 55—56). Dumitru RRADAȚAN CONSFĂTUIRE DE LUCRU. în întîmpinrea manifestărilor prile- juite de aniversarea a 65 de ani de la Marea Unire din 1918, a avut Ioc la Suceava in ziua de 27 septembrie, o consfătuire de lucru între conducerea Uniunii Scriitorilor din Republica Socialistă România și membri ai Cenaclului Literar Suceava al U.S. Au participat, din partea conducerii Uniunii Scriitorilor, președintele acesteia, Dumitrii Radu» Popcscu, acad. Alexandru Bălăci, vicepreședinte și Traian lancu, direc- tor. Au fost discutate aspecte ale vieții cenaclului, ale activității mem- brilor acestuia, precum și măsurile de pregătire ale manifestărilor ce se vor desfășura în județ, dedicate evenimentului de la 1 Decembrie, precum și aspecte ale desfășurării celei de-a XV-a ediții a festivalu- lui național de poezie patriotică „Nicolae Labiș" Au luat cuvîntul .* Alexandru Toma, președintele comitetului Județean de Cultură și Edu- cație Socialistă Suceava, Marcel Mureșeanu, secretarul cenaclului, Geor- ge Damian, Constantin Badersca, Teofil Dumbrăveanu, Mihail lordache, Ion Beldeanu, Roman Istrati, Onu Cazan, precum și președintele Uniu- nii Scriitorilor, Dumitru Radu Popcscu. (P. D.). m SALONUL CĂRȚII (ediția a VUI-a), Adevărată sărbătoare a cultu- rii în ipostaza cuvîntului tipărit, cea de-a VUI-a ediție a „Salonului cărții" — manifestare suceveanâ complexă consacrată unor recente apariții editoriale — a programat, pe parcursul unei decade (1-10 oc- tombrie a.c.), circa 70 de manifestări desfășurate în toate orașele și în 15 așezări rurale ale județului. Lansări de volume, întîiniri cu scrii- tori, șezători literare, colocvii pe teme desprinse din lucrări de curînd in- trate în librării au avut ca „sediu" principal Casa Cărții „Mihai Emines. cu" din Suceava, fiind găzduite de asemenea de unități economice, institu- ții școli, cămine culturale. Cititorii, iubitori ai literaturii social-politice, beletristice, științficc, s-au bucurat, în acest cadru stimulator al intere- sului pentru lectură, de prezența unor personalități ale vieții noastre culturale, la manifestări luînd parte, ca invitați. Al. 'Fanase și C. Gh. Marinescu (autori ai cărții „Conștiința națională și valorile patriei"), prof. dr. Ion Vlăduțiu („Creatori populari contemporani din România"), Alex. ștefănescu, Nicolae Prelipceanu, Corneliu Ostahie, Petre Hlad- chi Bucovineanu, ca și poeți și prozatori suceveni ori autori de pe aces- te meleaguri ai unor lucrări cu profil cultural-științific.fl.N.) AUTENTICITATE Șl LITERATURA (urmare din pag. I) putea privi, față-n față cu conști- ința lui, și mai ales că nu-i va mai putea privi în față pe cei care au luptat pe front, dacă nu va fi fost și el acolo, alături de ei". S-a și înscris voluntar la artilerie, dar n-a putut achita garanția în bani, reclamă pentru cal și echipament. Ajunge, totuși, să fie încorporat, e rănit, revine în foc îndată după ce părăsește spitalul. Ordinul de zi nr. 560 din 1 august 1917 îl dă printre morți. Coincidență curioasă, în bă- tălia pentru cota Ungureanu, unde a căzut prizonier Camil Petrescu, trupele germane au fost comandate — ne semnalează Al. George — de Erwin Rommel, pe atunci căpitan. Operația respectivă e descrisă amă- nunțit în memorialul său de răz- boi, Infanterie greift an, Berlin 1941. Camil Petrescu și-a adaptat jur- nalul de front la roman, ca să co- respundă psihologiei lui Gheorghi- diu. A gomat probabil reacțiile prea nepotrivite. Dar citit atent, jurna- lul lui Gheorghidiu își trădează a- devăratul autor. Sentimentul exa- cerbat al „onoarei" (obsesia duelu- lui, atît de caracteristică pentru Ca- mil și semnalată de Al. Paleologu) se ivește din capul locului. „Conști- ința mea — îi suflă ei lui Gheorghi- diu să scrie — nu-mi permite la- șitatea de a evita un pericol, pe care soldații cei mulți nu-1 puteau evita". îl surprindem apoi făcînd demon- strație de curaj. Rămîne în picioa- re, pe șosea, cînd îi șuieră gloanțe- le la urechi și oamenii își ascund speriați capetele sub podețele case- lor. Oprește o companie din fugă, ieșind înaintea ei cu sabia întinsă. Ia în brațe un obuz maghiar ca să dovedească ceea ce susținea înain- te, că are pulbere proastă. Interlo- cutorii răcnesc furioși la el : „Fugi de aici : Domnule căpitan... a înne- bunit !“. „Vreau să produc admi- rația sfioasă a camarazilor" — scrie la un moment dat. Umilința face să sufere mai rău ca frigul, fiindcă aceasta îi dă la- crimi în ochi fără voie. încearcă dis- perat să le oprească, gîndindu-se : „De n-ar vedea, de n-ar ghici oa- menii". în sfîrșit, cînd își strică rău sto- macul, ar dori să fie trimis la spi- tal, în țară, dar nu poate accepta ideea să părăsească frontul pe mo- tivul că are „scaune dese". Apare și autopriceperea lui Ca- mil. Pe parcursul jurnalului, Gheor- ghidiu e împins adesea să emită ob- servații critice la adresa competen- ței Marelui Stat Major, „care igno- rează" un principiu esențial a' răz- boiului : niciodată nu trebuie să des- fășor! în cîmpul tactic mai multe trupe decît inamicul. „Sub nici un cuvînt". „Cîștigă războiul, — con- tinuă reinteresatul de probleme mi- litare Ștefan Gheorghidiu, ajuns subit cunoscătorul lor perfect, stra- tegul Camil Petrescu — armata ca- re a angajat mai puțin din forțele ei în bătălie. De aceea, marii cu- ceritori : Romanii, Mongolii, Napo- leon etc. nu au biruit decît atît timp cit au fost inferiori ca număr. A- devăr foarte explicabil pentru cine cunoaște cu adevărat psihologia răz- boiului". Altădată, după Turtucaia, ia constatarea cuiva că mergem spre dezastru, replică în același spirit: ..Dacă generalii noștri nu știu un principiu de tactică, elementar, că o bătălie prost angajată nu se con- tinuă, că provoci alta, ca Joffre la Marna". în Gheorghidiu recunoaștem și „frenezia preeminenței" care l-a po- sedat pe scriitor, cum credea Eu- gen Lovinescu, dar nu numai el („Contimporanul" din 10 iunie 1922 publica portretul lui Camil Petres- cu, adăugind după numele său ur- mătoarele informații suplimentare : ..Inventatorul armei Manlicher, mo- del 1893 și al pălăriei automate (ca- re salută singură). Descoperitorul sforii de tăiat mămăliga și al chi- britului cu gămălie în partea cea- laltă. Actualmente lucrează la per- fecționarea paharului de bere cu minerul în stînga"). Eroul romanului „Ultima noapte de dragoste, întîia noapte de răz- boi" vrea mereu să știe dacă a tre- (ut sau nu printr-o bătălie mare sau un bombardament faimos. Cînd cineva îi reproșează lui Orișan : „Nu poate să fie, dragă, tot una. Să compari, să zicem, bătălia de la Ver- dun, cu lupta de la Olt a noastră ?". Gheorghidiu sare în apărarea afir- mației camaradului său, desfășurînd o întreagă argumentație dialectică : — „Singur... Absolut... Nici chiar pentru noi, batalionul trei, care am intervenit în urmă și am avut nu- mai cinci șase oameni pierdere. Dar pentru compania a doua care a fost surprinsă de mitralieră în apă și înjumătățită din cîteva pîrîituri, cred că lupta a fost ca pentru ori- ce companie angajată la Verdun. închipuiește-ți răniți luptînd cu va- lurile toată noaptea. O patrulă, care luptă cu o forță superioară și e bombardată precis cu un singur tun, luptă tot atît de greu ca pe Som- me.. .“. Aceeași problemă îl chinuie, cînd ia contact cu soldații germani care luptaseră pe frontul apusean și că- zuseră acum prizonieri după bătă- lia de la Moha-Borcut : „Ce n-aș da — își spune Gheorghidiu, alias Ca- mil — să știu sincer impresia lor despre ziua de azi. Să-mi dea o sin- gură dată pe care s-o găsesc și în dicționarul experienței mele și apoi pe baza ei, eu mi-aș da seama de valoarea tehnică și sufletească a întregii campanii, stabilind „linia", așa cum fac iubitorii de curse de cai, care prin întrecerea dintre un cal al lor și altul străin, se pot apoi fixa ca situația, față de toate țările cu cai de curse". Camil întreg e în replica exul- tantă a lui Gheorghidiu la cuvinte- le veteranului german de la Ver- dun : „durch ein solches Trommei- feuer" : „Așadar găsești că a fost un bombardament puternic, neobiș- nuit". Psihologia romancierului străpun- ge pe cea a eroului său. E revanșa „autenticității" asupra „literaturii". Dar aceasta reapare acolo unde ne-am aștepta mai puțin. Senzația de „au- tenticitate" critica a găsit că o dau mai ales micile întîmplări banale, sinistre, grotești sau absurde care, intervenind pe parcursul narațiunii, iac să transpară acțiunea hazardu- lui, mișcarea imprevizibilă și hao- tică a existenței. Dar încercînd să reconstituim iti- nerariul unității lui Ștefan Gheor- ghidiu, după Istoria războiului pen- tru întregirea neamului de Constan- tin Kirițescu, descoperim un lucru cu totul neașteptat. O bună parte din episoadele pe care eram convins că au fost fapte întîmplate aievea și trăite nemijlocit de Camil Pe- trescu, se găsesc relatate in această lucrare. Femeia bănuită a fi spioa- nă, neexecutată de Gheorghidiu, așa cum primise ordin, doar printr-o împrejurare norocoasă, ca să cape- te apoi „Virtutea militară", pentru că ajutase soldaților români să treacă Oltul, există in Kirițescu, menționată cu numele ei exact, Ma- ria Manciulea. Colonelul, descope- rit de eroul cărții, tot atunci, mort, întins ca pe catafalc, nu lipsește nici din lucrarea amintită ; este coman- dantul regimentului 22 Dîmbovița, Băltărețu, lovit de un glonte în piept, după ce traversase O.tul la Crihal- ma, în fruntea ostașilor săi. Kiri- țescu arată că trupele germane care urmăreau armata a Il-a română, în retragere, fuseseră întărite cu regi- mente experimentate, trecute prin marile bătălii de pe Somme, și din alte locuri vestite, ca Verdun, Na- reu și Isonzo. Prizonierul rănit, in- terlocutorul lui Gheorghidiu, după lupta de la Moha-Borcut este toc- mai un asemenea veteran. Altfel cu cine mai discuta eroul, comparativ, intensitatea focului de artilerie prin care trecuse ? Nu e exclus, desigur, cu toate a- ccstea, să i se fi întîmplat realmen- te lui Camil Petrescu. Sînt însă cam prea multe coincidențe și ele iscă bănuiala că autorul a și fabulat pe marginea unor fapte scoase din car- tea lui Kirițescu (citată de altfel în notele care alcătuiesc subsolul ro- manului). Senzația autenticității, Camil Pe- trescu o creează, ca și altădată, inventînd amănunte (psihologice, comportamentale, vestimentare) pe marginea evenimentelor și persoa- nelor menționate de documente, cum ar fi suspectarea Măriei Manciulea că transmite informații inamicului, sau descrierea poziției și îmbrăcă- minții cadavrului colonelului Băl- tărețu : „lungit drept pe spate, cu picioarele lipite și mîinile întinse Îîngă el ca pe catafalc, în manta neagră cu șireturi roșii, cu gulerul ridicat și chipiul în cap". Acolo un- de credem că se manifestă urmă- rile experienței de viață, trăite ne- mijlocit și respectate aidoma, su- ferim practic efectul unui procedeu literar. Practicînd o estetică a „au- tenticității", Camil Petrescu rămîne scriitor și face vrînd, nevrînd, artă. B TOAMNA LA VORONEȚ. Aflat la a treia sa ediție, Festivalul con- curs „Toamnă la Voroneț" s-a desfășurat între 22-25 septembrie 1983 la Gura Humorului. Destinat filmelor de amatori și diaporamelor, fes- tivalul a prilejuit și în acest an o adevărată gală a poemelor cine- matografice. fiind prezentate în concurs peste 50 de creații cinefile și diaporame. în avanpremiera concursului au avut loc în orașul Gura Humorului și în municipiul Suceava „Zilele culturii cinematografice", manifestare ce a prilejuit prezentarea unor capodopere ale cinemato- grafiei naționale și universale, acțiune realizată cu sprijinul Arhivei Naționale de Filme. Juriul festivalului, prezidat de regizorul Alecu Croitoru, a acordat Marele premiu al Festivalului „Toamnă la Voroneț" ex equo, cineamatorilor Adriana și Simion Oțoiu din Baia Mare șl diaporamiștilor Marcela Ursachi si Emil Butnaru din Gura Humoru- lui. (P.D.) ■ TIPĂRITURI. Biblioteca Județeană Suceava a scos recent de sub tipar volumul II al ghidului bibliografic „Știința în Bucovina". Lucra- re de reală importanță (redactată de I.Pînzaru, Petre Froicu și Eugen Dimitriu, coordonată de Nicu Chirică, directorul bibliotecii), care um- ple un însemnat gol de informație. Știința în Bucovina (II) beneficia- ză de o impresionantă documentare, furnizînd celor interesați date des- pre 92 de personalități ale științei românești, sau cercetători do mai re- strînsă importanță, cei mai mulți aflindu-se în plină activitate creatoare. Secțiunile cărții (agricultură, astronomie, biologie, chimie, drept, econo- mie, filologie, folclor, filozofie, fizică, geografie, istorie, lingvistică, matematică, medicină, silvicultură și tehnică) au în vedere oamenii de știință născuți pe teritoriul județului nostau (chiar dacă se află în prezent în alte localități din țară) precum și pe cei care s-au „autoh- tonizat" printr-o îndelungată ședere aici. Semnificativă pentru multe laturi ale activității compozitorului și omului Ciprian Porumbescu, mai ales în acest an aniversar și co- memorativ totodată, ni se pare culegerea de studii (150 p.) apărută în luna octombrie sub egida Muzeului Județean Suceava. Fie că e vorba de Conștiința originii etnice românești în familia Porumbescu iPaul Leu), de O disertație de Ciprian Porumbescu — „Muzica antică a românilor" (Nina Cionca), Ciprian Porumbescu inedit (Stelian Mîn_ druț), Originea folclorică a Baladei lui Ciprian Porumbescu (Virgil Medan), Ciprian Porumbescu și Brașovul (Mircea Cenușă), Colecție de proverbe și zicători a lui Iraclie Porumbescu (Nicolae Cârlan si Eugen Dimitriu) Un album îndoliat (Grigore Foit), sau de Cîteva scrieri ale lui Iraclie Porumbescu în colecția Bibliotecii „Astra" din Sibiu, vizibilă este strădania autorilor de a pune în circulație informații semnificative care să contureze pregnant personalitatea marelui artist. (M.M.) UN DISC. Elcctrecordul a imprimat, de curînd, în seria „Virtuozi ai instrumentelor" discul suceveanului Constantin Sofian, solist al An- samblului „Ciprian Porumbescu". Dispunînd de un bogat repertoriu, interpretul și-a ales pentru această ocazie (fluieraș, nai și ocarină) cî- teva dintre cunoscutele melodii populare din Bucovina : Bătrineasca de la Voitinel, Bătrineasca din Frătăuți, Arcanul, Doina din laslovăț. Țărăneasca de la Grămești ș.a. Dincolo de satisfacția pe care o simțim față în față cu acest eveniment care împlinește discografia sucevenilor, unicul regret este acela că prestigioasa instituție în cauză a lăsat să sa strecoare pe genericul discului cîteva grave erori de tipar în numele localităților de unde sînt originare melodiile. (M.L.) REALIZATORI : Ion BELDEANU, George DAMIAN, Vicrel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IOR- DACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA. Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48