MAI 1983 i ANUL II, nr. 5 (17) vnnene O călătorie in propriul nostru suflet" „Dureros de dulce" și veche de cînd ființa neamului nostru, Bucovina cuprinde, ca un sipet tainic multe comori... Comori de frumos, comori de adevăr, comori-mărturii. Le străjuiesc bătrinii baci ai spațiului mioritic, voievozi și hatmani, oșteni și cărturari. BUCOVINA TOPOS ORIGINAR Ceea ce frapează la ficțiunile literare plasate geografic în Buco- vina este convergența, mai exact substanțialitatea pregnantă a repre- zentărilor toposuluî. Firește, nu este vorba de peisaj, sau nu în pri- mul rînd de aspectul vizual, ci de configurația lui spirituală și imagi- nară. Indiferent cărui teritoriu românesc ar aparține artistul (mai exact: din afara ori din lăuntrul Bucovinei) și oricărei epoci istorice, indiferent de adeziunea lui la o anumită orientare estetică sau de marca personalității creatoare, acest tărîm autohton se modelează în operă după un tipar de o excepțională durabilitate ; deși, fără îndoială, în epică sînt mai ușor de decelat, invariantele lui pot fi deslușite și poezia lirică. Cine a străbătut satele Bucovinei a putut observa structura microunivers a gospodăriei țărănești ; clădirile ei fac corp comun, tivă parcă una din alta într-o mișcare frapantă, de reliefuri, a acope- rișurilor negre în care șița se îmbină in unghiuri amintind pădurile de brad. In fond există un singur edificiu care ,fie că înconjoară incinta înverzită, fie că se situează în centrul perimetrului domestic, ca o culme care coboară spre șes : spațiu închis, dar nu izolat (nu este des- părțit de lume prin ziduri de cetate), dispus să comunice însă numai din interior către exterior; efectul artistic este remarcabil. Modelul evident e muntele — formula ultimă a toposului bucovinean. Mărtu- ria eminesciană este și ea elocventă :