ANNULU III, No. 26 [136]. YedI pentru abonamente ultima pagină "Hi® LUNI, 10 IULUJ 1872 COLUMNA LUI TRAIANU ISTORIA. — SC1INŢE ECONOMICE. - DREPTU. — MEDICINĂ. — SCIINŢE NATURALE. — POESIĂ. - BIBLIOGRAFIA. — LITTERATURA POPORANĂ. — &c. STTMMARIU. ISTORIA: Sântulu Nicodemă dela Tism^na, de B. P. Hasdeu. TEATRULU : Amoru-doctoru, comedia de Dr. Obedenaru. BELLE-ARTE : Prospectulii unei esposiţiunî artistice, de Comitatulu Societăţii Amiciloru de Belle-Arte. MATEMATICA : Calcululîi infinitesimalu, de E Bacaloglu-FILOSOFIA : Ce este naţiunea ? de G■ Vegezzi-Buscalla■ BULLETINU: etc. ISTORIA CRITICA A ROMANILORU IN MUNTENIA DIN SECOLULU XIV. Veţlî nr. 93—135. CARTEA I. PAMENTULE şi POPORULE. CAPULÎJI. T ERRITORIULU. §2. NOMENCLATURA. Urmare. Paulu de Aleppo <^.ice : „Nicodemă se născuse dintr’unu tată „Grecii, originarii din oraşulu Castoria, şi „ dintr’o mumă Ser bă. Fu gândii din casa părinţii oră, ellă veni aci prin inspiraţiunea „unul ângeră, carele’l indică sub culmea „muntelui locuiri cellă mai bunii prin abun-„ dinţa peraeloră(463). Attacândii stânca, ellu „îşi sfredeli singură o chiliă, în care astă-di „te poţi urca numai cu agiutorulă funiloră, şi „se vesti apoi prin minuni. Sossindă în ora-„şulă Buda, reşedinţa regelui un gureş cu, şi „predicându-I legea lui Cristă, principele îi „respunse : o să te credit, dâcă vei trece „intactă printr’ună mare focă, cu Evangeli-„ulă şi cu vestmintele telle. Apprindându-se „foculă, sântulă a trecută prin ellă, de’m-„preună cu diaconulă seă. Atunci regele „i-a dată scumpe daruri, între cari treizeci de sate, şi i-a mai accordată mari „agîutâre pentru construcţiunea acestei mo-„nastiri, la care Nicodemă cellă ănteîu a „lucrată şi a rădicat’o. Nn mai puţină şi „cnezulă serbescă Lazară i-a dăruită ună „mare t6rgă, cu şâsse-diecî de sate împre-„gîură, eră domnulă muntenescă î-a con-„ferită totă venitulă vamalii din cerculă mo- (403> „Runing waters“ din Paulii de Aleppo correspunde 4iu ,pişătorele“ din oronicuţa dela Prislopu. „nastiriî, pe longă mai multe alte daruri. „Regele ungurescă îi mai dedă o grea ca-„ delniţă de argintă, care ni-a şi fostă aretată, „avendă turnuri în forma castellului din „Buda...“ (464) In acâstă frumâsă legendă monastică pre-domnesce elementulă curată istorică. Castoria, de unde Paulă de Aleppo adduce pe tatălă sântului, se afflă puţină mai spre sudă în aceia-şi regiune cu urbea Prilepă, adevărata patriă a fericitului Nicodemă, în-câtă nemică nu p<5te fi mai firescă, decătă ună Grecă Castoriotă venindă a se stabili în Prilepă şi căsătorindu-se cu o Serbă de acollo. Scena focului cellui mare din Buda este negreşită o fabulă, dâră acâsta nu împedecă de a fi totuşi fârte documentală înalta pro-tecţiune, accordată monastirii Tismâna din partea regelui de atunci allă Ungariei, îm-păratulă Sigismundă, dela care ea possedă mai multe crisâve de pe la annii 1418 — 1420 assupra possessiuniî differiteloră proprietăţi territoriale (465). Tzarulă serbescă Lazară n’a dată fericitului Nicodemă „ună mare tărgă cu şâsse-decî de sate împregiură“, dâră ce-va camă pe aprâpe, căci o diplomă dela despotulă Ştefană, fiîulă acestui principe, afflătâriă actualmente chîară în originală în Archi-vulă Statului din Buccuresci, cu datulă din 1391, indietionă 14 , dice între altele : „Amă eliberată monastirile, dândă fierarii dupre a sea demnitate, între cari mo- (464) Loco cit-, 352. „He ran away from his parents, and came to this place by the inspiration of an Angel, who pointed it out to him. under tlie suinmit of the mountain, as an eligible spot for the abundance of its running waters ; and here , by scooping out the rock , he made himself a cell , to which you now aseend by the help of ropes, and performed great miracles. He went to the city of Bodom, the residence ot the Crâl ofHungary, and preachedto him the faith ofChrist. The Crai answered him : I will light up a great fire, and if yon pass through it, with your robes and gospel unhurt, I will believe yon. The Saint did so : he passed through the fire, together with his Deacon, who all tlie while threw incense : and, for this, their belief in him was great. The Crâl gave him valuable gifts, among which were thirty villages; and he bestowed on him great means for the construction of this convent, which it was he who first laboured at and erected. The Kniaz Aazar, or Lazarus, at tliat time sovereign of the land of Servia, gave him a large city, with the sixty villages around it ; and the Voivode of Wallachia made him a grant of all the customhouse dues within the circle of the convent, besides confering on him many other benefits. The Crâl ab-ove mentioned preş nted to him also a heavy gilver thurible, in the shape of the castle of Bodom, with its towers, which was shewn to us. (465) VeneUn, 20-30. „nastirî amu găsită şi pe acelle din Terra-Ro-„mânescă, \idite cu agiutorulu fericitului meu „părinte, anume templuluPre-curatei de D deu „ născător ei la Tismena şi allă marelui Antoniă „la Vodita. Siasadero metosele loru celle din „provincia domniei melle ftindu agiunse , ca „şi altele, la o deseversită uitare şi pustiire, „m’amă milostivită domnia mea de a le în-„noi şi, întărindu-le cu credinţa mea, a le „înapoia disseloră monastiri, şi anume metâ-„şele : Tribrodi, Hapovţi, Dragevţi, Cruşe-„viţa cu Duhovţi, Izvoreţă, Barici, Bichină, „Ponicva, Poporate; âră acel ce aă fostă „âmenl bisericesc! mai ’nainte de pustiire, „orl-unde s’ară fi afflândă ei, sâă în pămen-„tulă domniei melle, sâă la Unguri, să mârgă „în libertate fie-şi-care la loculă seă, şi ne-„mini din dregătorii domniei melle să nu aibă „a-î bântui sâă a li lua ce-va, şi să fie scu-„tiţi de globaşi şi de tâte dările dregătorescî; „âră decă cine-va va fi fugită din pământulă „domniei melle la ţârra ungurâscă sâă în „Bulgaria, fie allă meă omă sâă allă vre-„unui dregătoră allă meă, şi va fi petrecută „acollo trei anni, sâă duoi, sâă unulă, şi va „voi a se întârce în dissele sate bisericesc!, „acella să fie liberă a trece, affară numai de „cei osândiţi pentru crimele următâre : dâcă „va fi lucrată contra domniei melle, sâă va „fi gefuită pe dregetorulă meă, sâă va fi „uccidaşă, sâă fură de celle sacre, sâă este „robă cumpărată cu pămentă, sâă răpitoră „de fecîâră, unora ca aceştia nu li se accârdă „libertatea aci făgăduită; âră de va fi cine-„va osândită pentru o altă-felîu de crimă, „atunci să-mi rapporteze despre ellă econo-„mulă disseloră sate casă-I daă credinţa mea; „acestea tâte de mai susă se întărescă cu credinţa şi cu porunca domniei melle, ca să fie „nestrămutate şi neclintite pentru câtutimpu „va trăi popa kyr-Nicodemu, aşişderea şi „după mârtea lui în toţi annii viueţeî dom-„nieî melle , âro după reposarea domniei „melle etc.“ (466) Donaţiunea venitului unoră vâme de peste Oltă este âroşî ună faptă pe cătă se pâte de autentică, constatată printr’o lungă seria de diplome d’alle Tismeneî, începândă dela Mircea cellă Mare şi pâng mai încâce, de cari sunt pline pachettele Archivulul Statului şi vechia condică a acestei monastiri (467). (460) Vefiî origînfilulu în amea Archivă Istorică, I, 1, 71. (467) Unele s’aii şi publicată în VeneUn, 121; în Archiva Istorică, I, 1, 19 ; I, 1, 30 j etc. www.dacoramanica.ro 202 COLUMNA LUI TRAIANU. Cădelniţă cea dăruită de cătră împeratulă Sigismundă nu mat essistă, după cumă ne assicură d. Alessandru Odobescu, cellă mat profundă cunnoscStoră allă anticităţiloră plastice din România. Mat pe scurtă, affară de miraculdsa trecere prin rugă şi de essagerata ciffră a mo-şieloră, t6te celle-l’alte detaîurî din legenda lut Nicodemă, aşa precumă nî-o transmitte Paulă de Aleppo, sunt de cea mat rigurdsă veritate istorică. O particularitate este aci fdrte remarcabilă. Tismâna n’a conservată nici ună actă dela Radu-Negru, ci numai dela fiîu-seă Mir-cea cellă Mare; nici ună actă dela tzarulă serbescă Lazară, ci numai dela successorulă seă Ştefană; nici ună actă dela împeratulă Sigismundă pene la 1406, ci numai dintr’o epocă degia după mdrtea fericitului Nicodemă. Şi totuşi se probâză documentalmente , chîară prin diplomele celle în fiinţă, cumă-că Tismâna avusese crisdve dela Radu-Negru, dela tzarulă Lazară, dela împeratulă Sigis-mundă înainte de 1406. Unde sunt elle şi ce s’aă făcută ? Unica esplicaţiune possibilă a acestei dis-pariţiunî din România a mai tuturoră ac-teloră din secolulă XIV, pe cândă celle din secolulă XV totă mai essistă , sunt res-bellele esterne şi luptele intestine pe terri-toriulă mUntână între 1380 — 1400. Dâcă nu le putea păstra în midă loculă turburării generale o quasi-cetate, ună stân-cosă castellă ca monastirea Tismâna, apoi cumă 6re să nu le fi perdută particolarit! Ecce de ce dela Radu-Negru nu ni remâne mat nici ună monumentă grafică, şi nici măcară dela primulă seă fiiîu Dană Bassa-rabă, fratele şi predecessorulă marelui Mir-cea (468) ; âră dela acesta din urmă dâcă mat avemă căte ce-va, o buccată dintr’o sută, causa este mulţimea acteloră din îndelungata’! domniă. Ne întdrcemă la fericitulă Nicodemă. Mulţumită dateloră de mat susă, carrieră (468) Amiculu nostru d. Gr. N. Mânu ne assicura într’o di, cumu-că la Eforia Spitalelorii din Buceurescî s’aru fi af-ââudu unu crisovu slavicii originală dela Danii, fratele lui Mircea cellu Mare. Graţia amabilităţii unuia dintre efori, d. Gr. Cantacuzino,amuvedutu actuluîncestiune, pe allu căruia dossu unii anonimă modernă a scrisă în adeverii următorea comică notită: „După cronologia ţerreî (?) acesta trebue să fie „Dană II(?!;, predecessorulă şi frate mal mare allu Iul Mircea „I, şi a domnită dela 1376—1382 (??), eră după Aronă (!!) dela „1373 — 1398 (!!!)“. Amu citită crisovulă. Ellă n’are veletu. Totuşi după caractere paleografice, şimaî allesu după numile boeriloră din consiliulă domnescă: Coîco logofeţii, Balea pa-harnică, etc., ellă este de pe la 1425, nu dela Dană fiîulăluî Radu-Negru, ci dela Dană fiîulă luî Dană, adecă nepotu de frate allu lui Mircea cellu Mare; unu principe, dela care în Arcbivulă Statului se găssescu în originală doue crisove, unulu din 1424 şi altulu din 1430, ambele reproduse în a mea Ar chilă Istorică, I, 1, 19, 73. părintelui celloră mat vecliî monastirl mun-tene se reduce acumă la următdrea schiţă. Născuţii pe la începutulă secolului XIV de dincollo de Balcani în urbea Prilepă, din tată Grecă şi mumă Serba, ellă şt-a părăsitu părinţii, îmbrăcându haina mona-cală şi venindă pe la 1350 de dincdce de Dunăre în Muntenia, eăriîa’î apparţinea a-tuncî, de’mpreună cu mal multe alte localităţi limitrofe din Ardâlă, şi o parte din ţârra Haţegului. Aci înfiinţâză mica monastire din Pris-lopu; apoi pogorîndu-se în munţii Olteniei şi căutândti-şl prin stânce şi pescere unu locă mal potrivită pentru selbătecia traiului monasticii, clădesce successivamente chilie , schituri, biserice, monastirl, pe Giă, pe Mo-tru, pe Vodiţa, pâne ce se stabilesce definitivii la Tismâna. Decisă a înălţa ună locaşă modelă, călle-toresce în drâpta şi’n stânga, peste Carpaţî şi peste Istru, cerşindă şi obţinândă bogate aglutore: în ţerră delaBassarabî, în străinătate dela împeratulă Sigismundă din Ungaria şi dela tzarulă Lazară din Serbia. în fine, reuşindă în t6te, egumenesce în noua’I creaţiune în cursă de vr’o patru de-cennie, sub Vladislavă Bassarabă, sub Radu-Negru, sub Dană Bassarabă, sub Mircea cellă Mare, murindă centenară ce-va după annulă 1406, şi remânâudă ca apostolu allu propagandei evangelice nu numai în memoria Româniloră, ci aprope în a întregel or-todossie. r Ecce totă! Ba nu. Paulă de Aleppo mal adaugă ce-va de o valore superlativă, pe care noi totuşi cătă p’aci eramă să scăpâmă din vedere. Pe la 1650 se afla încă la Tismâna unu tesaurtt paleografică, a căruia posterioră per-dere este una din celle mal durerose pentru cel dedat! cultului suveniriloră naţionale. 7 ■> Paulă de Aleppo dice : „ Amu vedută acollo ună antică evange-„liaru, scrisă în Ungro-vlachia de propria „mână a sântului Nicodemă, cu nesce caractere de o fineţă admirabilă , în limba „slavică, pe o frumdsă membrană, împodobită cu argintă, şi la finea volumului a-„vândă datulă : 6912*. (469) Adecă : annulă 1404. Preţiosulă autografă se va fi ascundândă astă-dl unde-va în Russia sâă în Austria, devenindă victimă a lacomiloră archeologî, (469) The travels, II, 353 : „tbe ancient Gospel, whîcli be „wrote, with bis own hand, in Hungary, in an admirable fine „eharacter, in tlie Russian language, on handsome parcb-„ment. It is embellisbed witb silver, and at tbe end of tbe „book is tbe date, Six thousand nine hundred and tweloe, so „tbat it is now two hundred and fifty tbree years old.“ de cari se însoţescă mal totfi-d’a-una armatele de invasiune în interessulă aşa numitei spolaţiunî sciinţifice. . . In momentulă de a seri aceste ronduri, d. Gr. G. Tocilescu ni attrage attenţiunea assupra unei publicaţiunî etnografice bulgare, appărute la lumină d’abia de căte-va dille şi’n care, resfoind’o la prima vedere, ne întimpină o antică balladă, relativă în-tr’ună modă evidinte totă la fericitulă Nicodemă, deşi nu’lă numesce. Ecce subiectulă : O cadână turcă, fâta unul puternică emiră, lubindă pe ună vlădică bulgară recurge la violinţă. îllă răpesce, îllă adduce într’o gia-miă, îllă forţâză a îmbrăţişa mahometismulu; dâră sântulă, pusă la strîmtdre, invdcă pe Dumnedeă, cerândă „să’lă scape casămârgă „în Ţerra-Romănescă, să facă acollo minuni, „să lidescă în fie-care satu căte o biserică, eru „în oraşe monastirîu : „Da si izlieznem ot tuka, „Da si iotidem u Vlaszka, „ Da si s’tvorim eziudesa, „Na ’sieko selo po tz’rkva, „Au gradove manastyr*. Dumnedeă aude ruga; o terribilă furtună isbesce şi culcă la pământă giamia de’mpreună cu toţi Turcii; vlădica fuge; affară’lă aştâptă diaconii sel şi’lu conducă departe, „departe în Ţerra-Romănescă, unde ellu clă-„desce în fie-care satu căte o biserică, eru în „oraşe monastirl, şist face o mare gloriă11: „Ta go na daliek otveli, „Ta ie napravil po tz’rkva „D Vlaszka na sieko sielo, „Au gradove manastyr, — „Goliema slava stanalo“ ! (470) Acâstă frumdsă balladă, care constituă partea aşa dicândă epică din biografia fericitului Nicodemă, nu este fără legămentă cu „fuga dela părinţi" din legenda luî Paulă de Aleppo : „he ran away from his parents". încă o observaţiune, şi amă închiâiată. Noi numimă pe fundatorulă Tismenel „sântă", precumă îllă numesce Paulă de A-leppo, cronicuţa din Haţegă, d. Bolliacă, episcopulă Melchisedecă etc. Să se noteze înse că Românii, naţiunea cea mal puţină bigotă din lumea întrâgă, nu l’aă canonisatu nici o dată, precumă n’aă canonisatn absolutamente pe neminl, ci l’aă primită, degia cu multă mal tărdiă, sânţită gata dela Bulgari şi dela Şerbi, popdrele celle mal darnice în materia paradisului. In actele Tismenel din secolil XIV, XV, XVI, ellă este cunnoscută, tară nici o cali-ficaţiune de sanctitate, sub modestulă epi- (470) Czolakov, B’lgarshyi naroden sbornik, Bolgrad, 187 2 in-8, p. 343. www.dacaromamca.ro COLUMNA LUI TRAIANU. 203 tetu de „popfi-Nicodemu“, ca şi successo-rulu seu „popu-Agatonu", luându-se cuvân-tuld popii în înţellesulu primitivii de părinte, «Ajncaţ, fie preutii, fie călugeru. Ne oprimu aci. Amu demonstraţii epoca fericitului Nico-demu prin acte contimpurane şi prin tradi-ţiunî topografice. Prin acte contimpurane pe prima liniă, şi prin tradiţiunî topografice numai pe unii planii secundarii, admittCndu pe aceste din urmă unicamente în mesura conformităţii lorii cu celle de’nteîu. Actele contimpurane, adecă valabile prin propria lorii greutate, sunt : 1- o. Crisovulu lui Vladislavu Bassarabii dintre 1360 — 1370; 2- o. Crisovulu principelui serbescu Ştefanii din 1391; 3- o. Crisovulu marelui Mircea din 1406 ; 4- o. Evangeliarulu slavicii allu Tismenei cu annulii 1404 , etc. Tradiţiunile topografice, admissibile prin perfectulii lorii accordti cu aote contimpurane, sunt : l-o. Legenda despre fundaţiunea Prislopului ; 2 o. Legenda dela Motru; 3- o. Legenda din Paulii de Aleppo ; 4- o. Meneele serbe etc. Resumatulu sinteticii este, că „Negru-vodă“, a căruia mână dreptă a fostu ferici-tulii Nicodemil în spindsa tr^bă a organisăril monastice a Munteniei, şi mal allesii în crea-ţiunea classiculul locaşti dela Tism&ia, e purii şi simplu : tatălii lui Mircea celluMare, (Va urma.) HASDEU. AMORULU DOCTORt COMEDIA FâRSĂ ÎN DOIJE ACTE. imitată după Mediere de Dr. Obedenaru. (Veijî nr. 135). SCENA IY. Florica, Dragoiuka. Dragomira. Surdulu âllu mai reu este âllu care ’şî a-stupă urechile ca să n’autjă. Florica. Deh, Dragomiro, reii fâceamă eă cându nu vream u să spuîu tătuţului sufferinţele melle ? Veiji bine că degîaba şi de surda i-aî spusă ce dorescă eu ? Dragomira. Reu omu mai e şi boieru, e barbă nici musteţi, portă o pellăriă mică, giachettă jscurtă şi pantaloni pestriţi) Costicâ (vine prin fundă ; essageraţiune în voce şi in gesturi) Val de mine, Dragomiro! Ce s’a întâmplată Domnişdreî Florieheî ? — Scil bine că o adoră la nebuniă, scil că sînt passionatfi pene la disperare pentru densa, spune-mî ce i s’a întâmplată! spune-mî, te conjură ! . . . Dragomiba. Ia nu mă mal înjura, Domnule Costică! Mal viiă ’ţî în fire, că coconiţa n’are nemică. E săne-tdsă, bună sdravenă. A avută filinichiă şi cârtă cu bo-lerulă; scil Dumneata pentru ce. Costicâ. Nu sciă nemică! De graţiă, spune-mî ce a-venturî s’a întâmplată ? Dbagomiba. Ci lassă ’n collo greţa că nu s’a svSn-turatu nimică ! — Ce felă nu scil nimică ! — AI cerută pe coconiţa de nevastă; Dumneaei te vrea, te do-resce, deră boîerulu nu vrea s’auijă cu nici ună preţă de măritişulă coconiţeî. . . . Costicâ. O D6mne! să fie 6re adevărată? Mă Libesce Florica, mă lubesce diva mea, Beatiicea mea ! Dbagomiba. Te lubesce ; dâră ce folosă ! că boîeru nu ţl-o dă. Costicâ (îşi trece mâna in piră) Oh ! Desperarea desperărilorfi ! TenebrosulQ infernfi allă lui Dante me ascâptă pe acestă terră chîară ! Dbagomiba. Lassă’I pe toţi să te aştepte, şi să vedemă de pricina năstră! Eă cu coconiţa amă urnită lucrurile ca s’o scâtemă la căpăteiă. Du-mi-te a-casă, şi cândă o fi trebuinţă te chiămă eă. Costicâ. De a .S-s SOSIRE PLECARE s Ore. Min. Ore. Min. 5 Ore. Min. Ore. Min. Bărboşi dimin. 6 — Tecucîu săra 5 — Şebeştî 13 6 33 6 38 Iveşti 18 5 45 5 55 Prevala 30 7 20 7 26 Prevala 41 6 52 6 58 Iveşti 53 8 23 8 33 ŞerbeştI 58 7 40 7 45 Tecucîu 71 9 18 dimiu. Bărboşi 71 8 18 seră LINIA ADG1UD-ROMAN LINIA ROMAN-ADGIUD Mersulu tren. nr. 5 şi 6 între Adglnd-Koinanu şi vice-versa nu va ave locu în tote dillele, ci numai Mercurea şi Duminica STAŢIUNI de la Adj. Trenu nr. 5. de persone STAŢIUNI de la Rom. Trenfi nr. 6. de persone Adglud sera 5 00 Roman dimin. 4 00 Sascut 14 5 31 5 40 Galbeni 23 5 00 5 05 Racaeiuni 31 6 25 6 35 Baeăa 44 5 57 6 10 Valea Secă 48 7 20 7 23 Valea Săcă 55 6 37 6 40 Bacăa 59 7 50 8 05 Racaeiuni 72 7 25 7 35 Galbeni 80 8 57 9 00 Sascut 89 8 20 8 23 Roman 103 10 00 s6ra Adglud 103 9 — dimin. DIN SCRIERILE D-LUI B. P. HASDEU se mal află de vencjare la administraţiunea revistei COLUMNA LUI TRAIANU: Istoria toleranţei religiose în România : protestanţi, catolici, mahometanî, lipoveni şi evrei. Ediţiunea II. Preţulu 2 lei nuol. Răzvanu-vodă; dramă istoricăîn 5 acte in versuri. Ediţiunea III. Preţulu 3 lei nuoî. Trei Evrei : Shyloclc, Gobseclc şi Moise-, studi i litterariă. Preţuia 1 leu nuou. Talmudulu, ca professiunea de credinţă a poporului israelitu ; studia filosofica.-Preţuia 1 left nuofi. Industria naţională faţă cu principiulu concurrinţei; studia politico-economicO. Preţuia 1 leu nuofl. Cine le iea d’o-dată, preţulu totala este : 6 lei nuoi, era pentru Transilvania 3 fionni. Numai vr’o căte-va au mai remasa din ediţiunea I : ION-YODA CELLU CUMPLITD,. cu unfi portreta şi 10 gravure, aprope 300 pagine. Preţuia : 7 lei nuoi, era pentru Transilvania 3 */» fiorini. Se afflă de vendare în Buccurescî la Tipografia din Passagiu şi la fote Librăriele : LEGE PENTRU SI 3 REGLEMENTU DE APPLÎCATIUNE ALLU LEGEÎ PENTRU MONOPOLULtf VENpĂRll TUTUNURILOR LU Form. 12° coprindendu 64 PAGINE.—Precinlu unul esseinplaru 84 bani. Bucuresci.—Tipografia Curţii, (Lucrători Associaţi) Passagiu Komân, 12. www.dacoromamca.ro