ANNULU iii, No. 25 [135]. Vetlî pentru abonamente ultima pagină LUNI, 3 IULltJ 1872 ISTORIA. — SCIINTE ECONOMICE. - DREPTU. — MEDICINĂ. — SCIINTE NATURALE. — POESIĂ. — BIBLIOGRAFIA. — LITTERATURA POPORANĂ. — &c. O o «Columna lui Tralanu» datoresce din trecută lectoriloru sel duol numeri, de cari îl va îndemnisa negreşitu în cursulu ernel, căci vera, mal tdtă lumea fiindu plecată pe la bâl şi astu-felîu facerea abo-namenteloru împuţinându-se seu înce-tându de totu, midu-locele ndstre se potu dice mai mulţii decătu strîmtorate. STT3VC 3VT A. K.XXT. ISTORIA: Sântulix Nicodemu dela Tismena, de B. P. Hasdeu. TEATRULU : Araoru-doetoru, comedia de ir Ob eden ar ii. FILOSOFIA : Ce este o naţiune ? de Gr- Vegezzi-Buscalla. MEDICINA: Pregîudetele contra Chininei, de Dr. Petrescu. BELLE-ARTE : Prospectulu unei esposiţiunî artistice, de Comitatulu Societăţii Amiciloru de Belle-Arte. ISTORII CRITICI A RIIWII.IIRI m MUNTENIA DIN SECOLULU XIV. VeiJÎ nr. 93—134 CARTEA I. PAMENTULtF şi POPORULE. CAPULtJ I. T ERRITORIULU. § 2. NOMENCLATURA. Urmare. Reservâmă pentru paragrafulă 8 documentele municipale alle Câmpu-lunguTuî, cari ni voră procura occasiunea de a analisa în privinţa lui Radu-Negru o altă specia de impossibilităţl istorice, unele mal posnaşe decătu chîară acelle emanate din creeriî lui Grecdnu. Aşa bună-6ră crisovulu „despre sătulă Măţâulă de glosă ot sud Muscellu*, confecţionaţi! totu în fecunda epocă a lui Mateiu Bassarabu, menţiondză între celle-l’alte : „Cartea reposatulul Negru-vodă, care a „fostu ănteiu descăllecătoru terreî, si a fiîu-„seu Vladă voevodă, şi cartea lui Vladislavu-„voevodă, şi cartea strămoşu-seu Bassarabu „voevodu, şi a ginere-seu Alexandru voe-„vodu, şi a nepotu-seu Radului voevodu, şi „cartea lui Gavriiiă voevodu, şi cartea be-„trânului Mircea voevodu, şi cartea lui Alexandru voevodu, şi a nepotu-seă Alexandru „voevodu, şi a fiîu-seu Alexandru voevodu, „şi cartea lui Alexandru voevodu Hiâşă etc. „etc. etc.“ (446) Unit premiu pentru cine va desciffra acostă orrdre! Şi totuşi, precumu o vomu demonstra mal la văile în monografia Câmpu-lungului, camu de aceîa-şi natură, cellu puţini! în cestiunea luî Negru-vodă, este întregulu arcbivu municipalii din orgollidsa capitală a Muscellu-luî. Aci, pentru a completa epizodulu, nu ni mal remâne de purificaţii, după cumu o pro-miseserămu mai susu , decătu personagîulu atătu de simpatici! allii primului egumeni! din Tismena. D. Bolliacu, alle căruia desse escursiunl arclieologice în t6tă ţdrra i-aiî permisii a vedd şi a audi multe, dice într’una din operele selle : „Affară de sântulă Nicodemu, contimpu-„reni! cu Radu-Negrulu, pe care tradiţiunile „îllu voru Română şi părinte allu Bisericel „Române, nu mai cunndscen 'i nici unu sântă „Română.“ (447) înveţatulă directori! allă „Trompettel Carpaţiloră fiindă din numerulă acellora ce militaseră altă dată cu multă entuziasmă pentru ună Negru-vodă de pe la 1215, dcce dero fericitulă Nicodemă dela Tismena strămutată pe negăndite cătră începutulă secolului XIII, deşi însă-şî monastirea s’a fundată d’abia peste o sută şdsse-decî de anni maî în urmă! (448) Eruditulă episcopă Melchisedecă dela Iz-mailă, ce-va mai sobru în calcule cronologice, ni spune la rândulă seă : „Monastirea „Tismena, fundată de sântulă cuviosulă părintele nostru Nicodemă la 1313“, mal a-dăugândă apoi într’unu altă passagiu, cumă-că totă acollo se păstr^ză „ună degetă“ (446) Teulcscu, Documenta istorice, Buccuresci, 1860 in-8, p. 84-90. (447) Monastirile închinate, Buccuresci, 1862, in-8, p. 10. (448) A mea Istoria toleranţei religiose, Buceur., 1868, in-8, p. 17 : „Se maî pretinde, cumu că aru fi fostu Românii „unu sânţii Nicodemu, pe care d. Bolliacu îllu face contim-„puranu cu Radu-Negrulu ; aru trebui înse a decide maî ăn-„teiîi de tote cellu puţinii epoca acestuî problematicii prin-„cipe, pe care cronologia ndstră îllu strămută mereu din se-„eolu în secolii, ceîa ce aruncă, negreşitu, o obscuritate şi „maî mare assupra imaginariloru sfinţî românî din timpulu „seu. Unu Nicodemu a fostu, în adeverii, egumenă allu mo-„nastiriloru unite Tismena şi Vodiţa din Romănia cea mică „ sub Vladislavu-vodă şi sub nepotulu seu Mircea cellu Mare; „nicî o dată înse numele'î nu este precesu în documentele „posteriore de vre-unu titlu de sanctitate, ci simplu numai „se dice: popă Nicodemu.u din perdutele mosce alle primului sta reţă (449). Dela d. Bolliacă şi episcopulă Melcbise-decă să trecemă la adeverulă istorică. O cronicuţă rimată din secolulă trecută, scrisă peste Carpaţi de cătră ună călugSră dela Prislopă din ţerra Haţegului, attribu-indă totă fericitului Nicodemă fundaţiunea acestei monastirl, copprinde între altele: „0 Prislopu ! „ Numite locu, „Cumu fuseşî făr’de norocii! „—Ba eu bine amu fostu norocită, „Câcî sfântulu Nicodimu aici s’a sălăşluita, „Şi ănteiu sfântulQ Nicodimu mie „Mî-a pusu temellie, „Care stă de vdcurî multe „Acumii de dmenî trecute : „Mal ’nainte cu mulţi amu „De domnia fiu Matiaşii craîu; „Că acestui pre-cuviosu părinte şi sfanţii „Dela Dumnezeu Domnulu i s’a vestita „Locuia pişătdreloru (450) să’lu găsescâ „Şi acollo monastire să zidescă; „Şi în Ţerra-Bomăndscă preste munte „A trecuta şi a cereatu locuri multe, „De şi-a tocita toîagulu de ferra „Privindu pe pămentu şi pe cerb. „Loculu cella allesd maî ănteiu „Este în şurtucu susu pe Giitt : „Acollo pesceră a găsită „Si într'însa totu s’a sălăşluita, „Care pesceră şi pen’acumu se găsesce „Ş’a sfântului Nicodimu se numesce. „Apoi s’a dusă îu ţerră şi maî tu întru „Pene la apa ce se dice Motru: „Acollo puţina a conăcita „Şi după vremi monastire s’a ziditu. „De acollo s’a dusu spre Vodiţa, „Undei acumu scbitulu Topolniţa; „După acesta pişătdrele a găsită, „Unde şi sfânta latră Tismena s’a zidita, „Unde şi mdştele sfântului se găssesca „Şi minunile tdte i se vestescu. „Deci dela sfântula Nicodimu s’a făcuta „Tuturora de obsce începută „Iu Ţerra-Bomănescă la munte zidiri, „Biserici, schituri şi monastirl. „A doua lavră Cozia Mircea o a ziditu, ,Şi sfântulu Nicodimu o asfinţiţii. . .“ (251) Ori de unde să fi luată necunnoscutulă ver-sificatoră ardelenă isvdrele selle, narraţiu-nea ’I de mal susă, affară de errdrea de a (449) Oratoriii, Synassaru, p. 47, 71. (440) Cataracte, salturi de apă de pe stânce, precumu sunt acelle dela Tismena. (451) ţtiarulu Buclumulu, 1863, nr. 3, p. 12. www.dacoromanica.ro 194 COLUMNA LUI TRAIANU confunda Yodiţa cu Topolniţa (452), este de o remarcabilă essactitate. D. Bolliacu şi episcopulă Melcliisedecă, în ceîa-ce se attinge de apostolica figură a fericitului Nicodemă, nu aveau decătu să urmeze din litteră în litteră modestei cronicuţe din Prislopu. Ea pune pe s&ia acestui neobosită lucră-toru allti lui Cristu urmatorele creaţiuni successive : 1- o. Prislopulu din Haţegă ; 2- o. O pesceră lângă (Mu; 3- o. Unu schitu la Motru; 4- o. Monastirea Yodiţă; 5- o. Tismfina.. . Despre ultimele doue noî avemu numerose probe documentale. Edificândă Vodiţa între 1360-1370, Vla-dislavu Bassarabu îşi începe actulă de fun-daţiune , conservată în originală în Arclii-vulu Statului din Buccurescî, cu următdrele cuvinte : „Fiindă că eu, cellu în Cristu Dnmnedeu „bine-credinclosulă voevodu Vladislavu, din „graţia luî Dumnedeu domnu a t6tă Ungro-„ vlachia, amu bine-voită din inspiraţiune di-„vină a rădica o monastire la Yodiţa în nu-„mele marelui şi de Dumnedeu purtătorului „Antoniu, ascultându pe onestulu între mo-„nachîNicodemu, încătă dela domnia-measă „fie pornire şi donaţiune, âră munca luî kir-„Nicodemu şi a călugeriloru seî etc.“ (453) Apoi încheiă : „După mdrtea luî kir-Nicodemu, nici Dom-„nulu, nici metropolitulu, nici alţii să nu fie „liberi a pune egumenă în acellă locaşă, ci „după cumu va dice şi va regula însu-şî kir-„isicodemu, aşa să fie etc.“ (454) Acesta s’a întemplată, precumă amu maî spus’o, nu la 1215 seă 1313, ci între 1360 — 1370. La 1406 fericitălă Nicodemă trăia încă, fiindă în capulă Tismeneî, de-multă unificate cu Vodiţa. r Ecce ce dice unu crisovu de atunci : „Eu Io. Mircea, marele voevodă şi auto-„cratulu domnu allă totel ţerre ungro-ro-„mâne şi de peste munţi, încă şi allă ţerre-„loră tătăresc!, allă Amlaşuluî şi allă Făg'ă- (4î2) Positiunea ambelor! acestor! locaşuri este indicată . forte bine degia în Indice topografico allu luî Constantinii Cantacuzinu, reprodusă în Del Chiaro, Istoria della Vala-chia, Venezia, 1718, in-4. (453) Venelin, 5 : „Ponezse az izse v Christa Boga blago-„viernyi voevoda Vladislav, milostiî bozsieî gospodin v’sei „Vîgrovlachii, blagoizvolicli pobozsîemu nastavleniiu v’sta-„viti monastyr na Voditzi v imia velilcogoi bogonosnago An-„donia, posluszaY czestnago v inotziecli Nikodima, paczezse „St gospodstvami exod i prilozsenie , a s kyr Nikodimoviem „trudom i togo bratii." (454) Ibid., 6 : „Po smr’ti kyr Nikodimovie da niest niky „gospodar volen da postav! na miestie tom starieiszinî , ni „arcliierei, ni in kto , nî kako reczet kyr Nikodim i kako „oustavit. takozi, da dr’zsît.“ „raşuluî duce şi allu banatului de Severinu „domnu, şi pe ambele laturi pe tdtă Dună-„rea până la marea cea mare şi peste ora-„şulu Silistria autocrată, dâ domnia-mea a-„cdstă poruncă domndscă rugătorului dom-„nieî melle luî popii Nicodemu, ca neminî să „nu cutede a pescui în apa Tismeneî etc.“ (455). Inchiăiarea sună : „A fostă acesta în annubi 6915 (1406), „cândă me duceamă domnia-mea la Seve-„rinu întru întelnirea regelui, şi amu a-„gîunsă la monastire în 23 alle luî noembre „cu toţi egumenii monastirescî şi cu toţi „boeriî etc“ (456). între 1360 — 1406, în cursă de vr’o cincî-decî de annî, în t6te actele Tismeneî şi Yodiţeî figureză în permaninţă fericitulă Nicodemu, căruîa’î urineză apoi în acostă duplă egumeniă maî puţină renumitulă A-gatonă (457). Verificată documentalmente în privinţa celloru doue monastirî întrunite, cronicuţa din Haţegtî se susţine nu maî puţină în res-pectulă Prislopului, allă pescereî de longă Griu şi allă schitului dela Motru, decă nu prin testurî diplomatice, încaî cu agîutorulă u-noră fdrte positive daturi de topografia. Pe la monastirea Motru, deşi edificată în starea’! actuală cu multă maî tărdiă, essistă totuşi pene astă-dî o viiă numită a luî Ni-codimu, şi totu acollo se păstrăză din tată în fiîu tradiţiunea acelluî loculă, unde se affla chilia sântului (458). „Pe Giă în susă, pe mâneca Surtucului, — dice editorulu cronicuteî nostre, — se „formeză o insulă, în care se găssescu şi „astă-dî ruine, şi tradiţiunea spune că aci „ ară fi fostă o biserică mare, zidită înainte „de Ttadu-Negru" (459), adecă anume sub fratele şi predecessorulu seu Vladislavu Bas-sarabu, atunci cândă venise fericitulă Nico-demă în Muntenia. In fine, o vorbă despre Haţegă. După arretarea vechiloră menee serbe şi a uneî cronice bulgare, loculă de nascere allă fericitului Nicodemă a fostă orasulă î trans-danubiană Prilepă sdă Prilipă (460), (455) Ib-, 22 : „Davat gospodstvomi si'e Srizmo gospodst-„vami molebniku gospodstyami popu Nikodimu , iako nikto „da se ne smieet pokusiti da lovit ribî po rietzie Tismienski.“ (456) Ib., 23: „I se byst v lieto 6915... gradîsczu mi gos-„podstvumi k Sieverinu da se s'tanu s kralem, ta doidoeh v „monastir miesietza noemvriia v 23 s v’siemi egumeni mona-„stirskiia i s v’siemi bolieri gospodstvami.“ (457) Condica MS. a Tismeneî, în Arckivulu Statului din Buccurescî. —Venelin, 12 sqq., etc. (45b)' Bucîumulu 1. cit., nota 4. (459) Ibid., nota 3. (460) Martinov , Annus ecclesiasticus graeco-slavicus, Bruxellis, 1863. in-f, p. 326 : „Prilep seu Prilepia civitas est „Serbiae, olim celeberrima regumque Serborum sedes. Haec „itaq e urbs patria fuisse videtur Nicodemo, quem auetor a-„nonymus Historiae Bulgărise inter sanctos recenset, ordine „decimums xtum eet, insuper vocat Prilepiensem et myro- aşedată nu departe de Ochrida sdă Prima-Iustiniană între Albania şi Macedonia, şi allă căruîa nume se pdte pronunţa romănesce Prislepă sdă Prislopă prin intercalarea unul 5, întocmai precumă din lapis se face lespede, seă precumă la vechiî Latini se dicea tri-resmos, dusmosus, cosmittere. poesnis, în locă de triremos, dumosus etc. (461) Este ddro maî multă decătă naturală, că fericitulă Nicodemă va fi botezată în călle-toriă cu numele patriei selle cellă ănteiă petecă de pămentă, pe care a venită să se stabiUscă în străinătate. Prislopulă din Haţegă e în tdtă puterea cuvântului o legitimă colonia nicodemiană a Prilepuluî din Macedo-albania. Cronicuţa ardelână maî menţionâză încă sănţirea monastiril Cozia sub marele Mircea : „ A doua lavră Cozia Mircea-vodă o a ziditu „Şi sfântultt Nicodimu o a sfinţită. . .“ Acestă faptă n’are trebuinţă de confir-maţiune : fundatorulă Tismeneî fiindă lucd-ferulă clerului muntenă dintre 1360-1406, parteciparea’I la consacrarea unui locaşă de importanţa Coziel decurge ca o firâscă consecinţă. Aşa ddronu la 1215 , după d. Bolliaeă, şi nici la 1313, după episcopulă Melchisedecă, ci anume între annil 1360-1406, sub patru Bassarabl, dintre cari unulă a fostă adeve-ratulă Radu-Negru, tatălă marelui Mircea, a trăită în Muntenia fericitulă Nicodemă, e-dificândă templurl peste templuri în totă lungulă banatului oltenă, dela Haţegă pfine la Dunăre. Pentru a completa şi a maî întări a-ceste daturi biografice, ni pdte servi famdsa călletoriă a lui Paulă de Aleppo, scrisă ara-besce pe la 1657 şi cunnoscută d’o-cam-dată numai după o traducere anglesă. Ignorantă în culme, deră observatoră hirte scrupulosă şi narratoră fdrte veridică, acestă Siriană visitase, în societatea patri-arcului Macariă de Antiochia, aprdpe tdte monastirile muntene, essaminândă cu at-tenţiune monumentele loră şi cullegendă traditiunile. In privinţa petrecerii fericitului Nicodemă „bletam. Prilepia in Vlacliiam migrasse ibique ad mortem „nsque degisse testantur spelunca et sepulcrum sancti viri „qui etiamnum supersunt in monasterio Tismana. Est autem „hoc monasterium non proeul a limitibus Hungro-Transyl-„vaniae situm, quod anno 1366 absolvit Vlachi® Voivoda „Radu seu Rudolphus." — De unde luat’a Martinov eiffra 1366 ? In orî-ce casă, ea se depărtez! de veritatea istorică numai doră cu vr’o patru-ciueî annî. (461) Diez, Grammatik der romanischen Sprachen, Bonn, 1836, in-8, t. 1, p. 266-7.— Festus , De significatione verbo-rum, ed. Dacerius, Amstelod., 1699, in-4,p 125: „Dusmosoin „loco apud Livium significat dumosum locum, antiqui enim „interserebant s litteram.“ www.dacoromaiiica.ro COLUMNA LUI TRAIANU la Motru, ellfl se nnesce pe deplinii cu rela-ţiunea cronicuţeî ardelene, cumu-că : „ Apoi s’a dusă în ţerră şi mal în întru „PenS la apa ce se di ce Motru, „Acollo puţină a conăcitu „Şi după vrem! monastire s’a zidită*. Paulii de Aleppo dice : „Monastirea Motru se consideră ca mai „vechia decătu Tism^na, căci sântulu Nico-„demu fusese cellu ănteîu o mu ce venise a „locui acollo într’o cuvidsă solitudine, apu-„cându-se a clădi o biserică, şi numai cu „mulţii timpii maî în urmă totu densului s’a „duşii de a zidiţii Tismdna* (462). Deru partea cea mal curidsă şi cea maî instructivă din narraţiunea lui Paulu de A-leppo , este viueţa fericitului Nicodemtt , aşa după cumu î-au povestit’o călugeriî. (Va urma.) HASDEU. (462) The travels of Macarius, London, 1S36, in-4, t. 2,p. 359 : „Motro runs close by the convent, aud supplies it with „water. This convent îs reckoned be more ancient than that „of Tetsiraana : for St. Nicodemus was the first person who „came to live here in holy retirement, and set abont the e-„rection of the church. A long time afterwards , lie went to „build the convent ot Tetsimana." AMORULt DOCTORII COMEDIA FABSĂ ÎN DOUE ACTE DE MOLIERE, tradusă în romănesce din vorbă în vorbă cu cea maî mare fidelitate. persOnele Ivancea, rachieru înavuţită. Florie», fiica lin. Costică, studentă în medicină, înamorată după Florica. Cocona Frosa, vecina lui Ivancea.g^ Anica, nepota luî Ivancea. Dragomira, servitorea lnî Ivancea. Dnmitraclie, lipscann. Ghiţă, giuvaergiu. Doctorulu Colică. Doctorulfi Reposatu Doctorulu Nerodovicl. Doctornlă lîoiangescn. Doctorulu Bătăiosu. Unu membru (lela Trlbunalu. Marină, servitorulă luî Ivancea. Scena se petrece în capitală. ACTULP I. Teatrulă represintă unusalonu denegustoru mitocană şi înavuţită. Pe păreţi cadre ds’mperaţî şi Ierusalimu. Mobile de lemnn poleită, îmbrăcatecu culori vine: roşu, galbenă etc. Doue messe , fiă-care dinaintea uneî canapelle. Pe fiă-care messă po-licaudre. Pe o a treia messă, în drepta, o pendulă enormă cu figure poleite cu aură. Pe glosă tapete turcesc! Pe canapelle : perne cusute, mari de totu. în fundă, la drepta şi la stânga, câte o uşă. SCENA I. Ivancea, Cocoana Frossa, Anica, Dumitrache , Ghiţâ. (şedu toţi pe scaune). Ivancia. Amară e şi viueţa în lumea asta!.. Nenoroci- rile vină cu grămada , eru nu cu ţîrîita!... N’aveamă decătu o soţiă, şi a murită şi ala. Dumitrache. Da câte soţii vrei să aî o dată ? Ivancea. Adică, vorba vine. Biata soţia mea a murită, mi-a luat’o Durane^eă! Ce perdere adăncă pentru mine! De câte ori mî-adducă aminte de ea, plângă ca unu copillu. Ce e dreptuliî luî Dumnecjeu, pe cându trăia reposata Lucsiţa nu prd ’mî plăceau purtările eî, şi maî totu-d’a-una o duceamu într’o gălcdvă; deru ce să rjicî, o dată că e mdrte la mi<)u-locu, se hirtă tbte. Fiindu-că e pe lumea a-l’altă, plăngu de densa ; deca ară trăi, par’că sciu bine că ne-amu certa şi ue-amu ciocmăni într’una. Diucăţî copii mî-a dată Dumnezeu, numai o fetă maî este în fiinţă; ea era bucuria mea altă dată, ea era măngăierea mea. Deră acuma mi se fârîmă inima câudu o veiju , căci a căzută într’o întristare de speriată, într’o melancoliă înfricoşată; nu bagă în gura eî unu firu de aţă t6tă ijiulica, nu închide ochii totă nopticica 1 Se topesce şi se prăpădesce din (}i in (Ji. Pe câtă me taiă capulu, amu scotocită t6te, gi n’amă putută să afflu pentru care pricină fiiă-mea a agîunsu în starea asta. Nu maî sciu ce să facă; îmî per^ă minţile; îmi vine să-raî îeau cămpiî! Ye rogu şi pe Dumneavostră , creştini buni, spuneţi’mî ce să facă, ce să dregu? la ve<)i cocdnă Froso, suntemu vecini ! Ia veiji şi tu Anico, mî-eşti nepdtă !Ia vedeţi şi Dumneavostră Domnule Dumitrache, Domnule Ghiţă, îmî sunteţi prieteni bunî, îmî sunteţi vecini; ce me învăţaţi să facă, pentru numele lui Dumnedeu! ' Ghiţă. Despre mine, eu cre^u că p’ofetă mare nemică n’o înveselesce ca lucrurile strălucitore şi fruruose , cumu aru fi gîuvaericallele. Şi apoi nu sunt bani prăpădiţi ; pentru că o sculă bună se păstreză în familliă şi trece dela mumă la fetă, dela fetă la nep6tâ, şi aşa mai iu eollo. Uite, iu loculu Dumitale, kir Ivan-ceo, eu aşă cumpera fetei o parură trumdsă de bril-liante ori de mărgăritare. Dumitrache. Şi eu iu loculu Dumitale, kir Ivau-ceo, i-aşu cumpera catifea liliachiă pentru o rochiă a-pilpisită, cu volane de dantellă negră. 1-aşu maî cumpera şi unu cumaşu de atlasa havaiă, ori ca guşa porumbului. Nemicu n’aru încănta-o ca o dualettă feu-mosă. Frossa. Eu să fiă iu loculă Dumitale, sciu ce aşu face! Nici una nici alta, aşu mărita-o câtă mai cu-reudu după căpitanulă âlla moldovenu, care ţî-acerut’o mai de-ună-^i, după cumă mi s’a spusă. Anica. Şi eu să-ţi spuiu dreptă, Elorica Dumitale nu e nici de cumă făcută pentru măritişă. E aşa de plăpândă, delicată, subţirică, pirpiriă, că ară fi vai de ea sărăcuţa ddcă ară fi măritată şi deca ară face vre-uuă copillu. îi e urrîtă lumea cu focă. Âlă mal ne-merită pentru densa este s’o bagi într’o mănăstire. Acollo aru găsi într’adeveră ună traîu ticnită şi liniştită cumă ii place el. DA Ivancea. Sfaturile Dumnea vdstră sunt minunate. Minunate, minunate______deră camă interessate. Dum- neata, Domnule Ghiţă, eşti giuvaergiu şi vrei cu orî-ce preţă să-ţi găssesci muştiriî. Ghiţă (esse cu gesturi de ciudă; a-parte). Sgărci-tulu naibeî! Ivancea. Dumneata, Domnule Dumitrache, estî lip-scană, şi cauţi câtă poţi mai multă să viciji catife şi atlasă. Dumitrache (esse cu ciudă-, a-parte) Caliculă totă calică ! Ivancea. Dumitale, cucdnă Frosso, ţî-e totă temă sâ-ţî scape din mână hamorezulu care ’lă al. Aî aurită că drăguţulă Dumitale se uită cu jindă la fiiă-mea, şi doresci ca câtă mai curendă Elorica să se mărite cu altulă. 1!J5 Frossa (esse cu gesturi de ciudă ; a-parte) Ho-dorogă hetrână ! Ivancea. Câtă despre tine, Anico, ţî-amă pricepută şi maî lesne gândurile. Aî vre să veijî pe fiiă-mea la Passerea pentru ca să moştenesc! averea mea mâine poimâine, cându oîu fi eă îngropată la Cernica. Anica (esse cu gesturi de ciudă-, a-parte) De Cernica să aî parte câtă maî curendă ! (Ghiţă , Petrache , cocona Frossa şi Anica plecă unulu câte unulu cându li se fiice ceia ce’î privesce, făcendă gesturi de supărare şi desconcertare.—Essil pe uşa din fundă). Ivancea (remasu singurii) A ! . . . Nu pră le place Dumnealoră cumă le dedeîu cu ardem pe la naşă. Auijî sfaturi ! . . . SCENA II. Florica, Ivancea. (Florica intră pe uşa din stânga). Ivancea (a-parte) Ah ! . . . ecee şi fiiă-mea. O ve