c A F s E A P O S T R O • Ileana Mălăncioiu și Dan C. Mihăilescu, Cluj, 1997. Foto: M. P. • Ion Vartic, în fața teatrului de La Huchette, septembrie 2003. Foto: M. P. • Adrian Marino și Ruxandra Cesereanu, Conferințele Apostrof-Korunk, 2001. Foto: M. P. • Nicolae Manolescu, ședință de Comitet Director, Sibiu, ianuarie 2006. Foto: M. P. • Andrei Șerban și Norman Manea, New York, decembrie 2006. Foto: M.P. • Marta Petreu, în fața teatrului de La Huchette, septembrie 2003. Foto: I. V. -Fi-dvleuldlut- 2 • APOSTROF Ancheta. APOSTROF / II I I I LvA. revista a uniunii scriitorilor " Jocuri de vară Aveți superstiții? Ce superstiții aveți și ce forță au ele în viața dvs.? Superstiție de dreapta Paul Aretzu NU CRED în superstiții, dar cred în mi- nuni, pe care le întâlnesc la tot pasul. Din nepăsare și din năzăreală, confundăm minunile creației lui Dumnezeu cu magia și ocultismul. Ține de natura noastră să ne lăsăm înconjurați de mister, să credem în predicții și în posibilitatea ritualizată de a ne controla destinul. De altfel, există un lanț întreg de conexiuni care vin din timpuri ar- haice, legate de reprezentări existențiale și sa- cre, aflate însă la nivelul unui empirism naiv. Nu cred în semne, în întâmplări de rău augur, în vise, în cifre fatidice. Nu cred în fetișuri, în niciun fel de idolatrie, așa cum nu cred în puterea absolută a banului. Nu mă fascinează chiromanția, astrologia, vrăji- toria, spiritismul. De fapt, superstițiile sunt perfect motivate psihic, determinate de di- verse stări, de aprehensiuni, de anxiozități, de ignoranță, de dorințe himerice tălmăci- te ocult. A-ți cultiva superstițiile înseamnă a face ceva (sau a nu face ceva) pentru a ob- ține ceva (sau a nu păți ceva). Chestiune care poate complica mult și așa foarte com- plicata noastră existență. Cred în schimb în bunul Dumnezeu, în suflet, în destinul eshatologic. Superstițiile, care sunt forme fantasmatice, adesea extra- vagante, sunt amăgiri, provocări demonice, profanări ale modelului limpede și simplu al lui Hristos. Despre proveniența lor fan- tezistă, Conul Leonida are înțelegerea per- fectă: „Omul, bunioară, de par egzamplu, dintr-un nu-știu-ce ori ceva, cum e nevri- cos, de curiozitate, intră la o idee; a intrat la o idee? fandacsia e gata; ei! Și după aia, din fandacsie cade în ipohondrie. Pe urmă, firește, și nimica mișcă“. După firea sau cultura practicanților, su- perstițiile pot fi tradiții populare, care inte- resează folclorul, antropologia (obiceiuri de naștere, de nuntă, de moarte), magii dato- rate fluidului magnetic, dar și excedentului de timp sau lipsei de preocupări mai con- centrate, succedanee de fond religios. Su- perstițiile sunt respinse de religie și de știin- ță, pentru încărcătura lor negativă. Ele nu sunt întotdeauna simple elucubrații, adesea implicând ispite și zbenguie li demonice. Diavolul, meșter seducător de suflete, neîn- trecut psiholog, manipulant de mesaje sub- liminale, cel care de-a pururi are un măr sângeriu, înrourat în mână, vicleanul care îmbie cu gânduri și patimi, cum sunt cele cpt ale lui Evagrie, lăcomia, desfrânarea, ava- riția, întristarea, mânia, plictiseala (akedia, demonul amiezii), slava deșartă, trufia, este, cu siguranță, și autorul superstițiilor, al ma- giei (albe și negre), al descântecelor, al du- hurilor rele, al energumenilor. Superstițiile sunt soluțiile cele mai simple, adesea amu- zante, ale oricărui impediment. Ca oricare, am avut și eu multe aseme- nea reprezentări, de la mâncărimea de nas la ciocănitul în lemn sau la evitarea întâl- nirii cu pisica neagră, cu vremea m-am dez- bărat de ele. Mi-a rămas însă, încă din arca- nele copilăriei, obișnuința neclintită de a mă îmbrăca întâi pe mâna dreaptă, de a mă în- călța în piciorul drept, de a merge pe par- tea dreaptă a trotuarului, de a sta în biserică în partea dreaptă a naosului, adică de a în- cerca să fiu un om cât mai drept cu putință. Plăcerea superstiției Ștefan Bolea Am CÂTEVA superstiții, care îmi persiflează spiritul critic. îmi place să trec pe sub scări, să merg cu șireturile desfăcute, o pi- sică neagră este întotdeauna un semn bun și mă bucur când e vineri 13. Ceea ce se prezintă ca minarea unei gândiri super- stițioase ar putea reprezenta totuși o ma- • Alexandru Păsat, Coloană - lemn și fier nifestare a ei, pentru că lucrurile de mai sus nu îmi provoacă indiferența, ci îmi tre- zesc o plăcere autentică. 13 Ștefan Borbely Superstiția presupune, cred, o tempo- ralitate secvențială aparte, bazată pe logi- ca discontinuității calitative. Ieși pe stradă bine dispus și stenic, conștient de lucrurile pe care le ai de rezolvat (pentru care te pre- gătiseși din vreme): îți trece prin față o pisică foarte neagră și te retragi speriat, pe cale de a renunța la programul bine planifi- cat al întregii zile; clipa a distrus durata, hazardul a subminat ordinea, bulversând-o cu o nesiguranță pe care nu o avusese îna- inte. Ca reflex general, de conservare, oame- nii caută durata, ordinea bine rostuită, certitudinea planurilor bine gândite și pre- meditate, motiv pentru care sunt de păre- re că superstiția nu e trăită ca atare - adică transformată în fior existențial - decât de firile cu propensiuni artistice, indiferent de modul particular în care s-ar manifesta ele. Voința puternică nu e compatibilă cu super- stiția; apatia contemplativă, dimpotrivă: da. Superstiția ține de metafizica minoră, de esență artistică a existenței, motiv pentru care a trăi mici sau mari superstiții echiva- lează cu voluptatea de a te abandona vieții, lăsând-o să-ți alee.gă ea momentele de inten- sitate estetică majoră, să te selecteze. Super- stiția nu ți-o alegi tu însuți, ci ești ales de ea: acesta e, de altfel, și motivul pentru care multor oameni ea le repugnă, ca un soi de micromagie fatidică, descumpănitoare. Expresia cea mai clară a artisticității este dată de faptul că toate epocile de cultură crepusculare, alexandrine au fost supersti- țioase; romanii, în epoca imperială târzie, s-au întrecut în folosirea de amulete, ceea ce indică și faptul că superstiția are drept adjuvant un gadget, sau mai multe, care s-o orneze. Laba de iepure sau de nevăs- tuică, banala potcoavă sau imitația de mă- măruță ținută-n portmoneu fac parte din seria acestor adjuvante cu caracter apotro- paic: dar tot aici intră și trifoiul cu patru frunze, „lucrul vechi“ purtat la nunți de către mirese sau cuiul de pantof ascuns în buzunar de către un cunoscut campion olimpic. Epoca hippy s-a întrecut pe sine în folosirea de amulete; Renașterea ocultă sau Anul XIX, nr. 8 (219), 2008 • 3 alchimia le-au folosit și ele. Toate, fără ex- cepție, au fost epoci superstițioase, fiindcă implicau o anumită artisticitate ezoterică; nu întâmplător, dușmanul cultural cel mai redutabil al superstițiilor nu a fost rațiunea, ci creștinismul, care continuă să condamne „semnele și practicile păgâne“ din perspec- tiva continuității existențiale pe care o pre- supunea credința. Personal, am intrat în grațiile supersti- țiilor benefice încă din fragedă pruncie. Nu- mele meu - indiferent cum este el scris, în ungurește sau în românește - are 13 litere. M-am născut pe strada Oltului, la nr. 13, de unde părinții mei s-au mutat - după o foarte scurtă perioadă de interimat - în stra- da Eminescu, bl. 1, sc. 2, ap. 10: însumând, cele trei cifre dau 13. Mistica lui 13 trebuie înțeleasă flexibil, și prin reflectarea sa în oglindă: am venit pe lume în data de 31, CNP-ul meu se termină ascensional, cu ci- frele 6 și 7 (însumate, dau tot 13), numă- rul meu de buletin și celelalte acte conțin, invariabil, combinația. Când Blanca, fiica mea, s-a născut, „certificatul născutului viu“ purta numărul 706; am fost al 13-lea pe lista de admitere în clasa a IX-a (se dădea un examen la sânge pe atunci, mamele de la țară veneau condescendente la mine, spu- nând că nu am cum să intru cu un aseme- nea număr de ordine), pașaportul meu con- ținea, la prima emisie, combinația fericită. Cel mai simpatic lucru mi s-a întâmplat la admiterea în facultate: necunoscători în ale Clujului, părinții mei găsiseră cu totul în- tâmplător niște rude prin alianță, care m-au adăpostit pe timpul examenului într-o ca- meră frumoasă de pe strada Făgărașului, nr. 13; în sala unde am dat examen, am fost tri- mis pe locul nr. 13, ceea ce nu mai avea cum să mă surprindă. Bizar a fost ceea ce mi s-a întâmplat în faza finalizării lucrării de doctorat: după calculele mele, trebuia să termin teza în 11 septembrie, dar mi s-a stricat subit imprimanta (care funcționase impecabil până atunci) și am isprăvit-o în data de 13 (ziua de naștere, de altfel, a lui Augustin Pop, foarte bun prieten). M-am tot jucat, ani de-a rândul, cu des- tinul, încercând să combin semnul Scorpio- nului - în zodia căruia m-am născut - cu cifra 13. Am reușit de câteva ori, dar nu vă spun acum unde și când, documentele fiind publice și accesibile tuturor; esența e că Laura Poantă, care mi-a lucrat coperta la Grădina munistrului Thomas (volum de de- but publicat la 13 ani de la prima sa ver- siune editorială, interzisă), a conspirat puțin spre voluptuoasa mea surpriză, strecurând un mic indiciu în textura grafică a desenu- lui. Alte mici „chei“ sunt diseminate pe ici, pe colo, așteptând exegeza să le descopere. Mi-am numărat volumele de până acum, nu din vanitate, ci din dorința de a nu scăpa un moment important, fiindcă mi-am zis că al 13-lea va purta neapărat titlul 13 eseuri pe teme bizare, deși Mircea Petean, bunul meu editor, m-a avertizat că s-ar putea să nu aibă „relevanță comercială“. După ce a pus sca- rabeul pe coperta lui Oleg Garaz - i-am re- plicat -, s-ar putea ca lumea să nu mai fie totuși atât de sensibilă... ...Deși, din proprie experiență, știu că este. în Statele Unite, blocul în care locuiam nu avea etajul 13: locatarii se cazaseră la etajul 12 bis. Povestea cu Apollo 13 vă e, desigur, cunoscută: dacă s-ar fi sărit peste acest număr, probabil că excursia n-ar fi fost • Alexandru Păsat, Fără titlu - lemn și fier atât de aventuroasă. Dar am și povești au- tohtone, din imediata mea proximitate: mărturisisem, în prefața la Visul lupului de stepă, preferința mea pentru lucruri și teme bizare, pe care o reiterasem inocent într-o convorbire anodină, purtată cu câțiva pă- rinți la școala unde învață fiica mea. La câte- va zile, mi s-a spus că unul dintre interlo- cutori - medic foarte cunoscut, de altfel, și foarte grijuliu cu sănătatea psihică a pro- geniturii sale - a întreprins o mică anchetă socială, să vadă ce influențe „bizare“ pot avea asupra fiicei sale, cu care Blanca este prietenă. Nu știu la ce concluzii concrete a ajuns, fiindcă a rămas suspendat într-o ama- bilitate circumspectă. Pe care - n-am cum să-mi reprim această supoziție - ați pu- tea-o încerca și Dumneavoastră frisonant la citirea textului de față. Am ezitat, de aceea, la fixarea titlului, care ar putea fi de rău augur. în cele din urmă, mi-am zis să las 13 (deși ocazia de a-1 tehnoredacta pe pagina 13 nu mi-a ieșit, din motive independente de voința mea): cifra funcționează preven- tiv și selectiv, rămâne la latitudinea Dvs. dacă citiți sau nu textul. Oricum, 13 mulțu- miri dac-o faceți... De ce nu am superstiții Cătălin Ghiță PRIMIND UNICA și ghidușa întrebare din partea Martei Petreu, legată de prezența superstițiilor în viața mea și de importanța deținută de acestea, am avut, inițial, o reacție de jenă: ca și în cazul unei anchete mai vechi, referitoare la politică, m-am temut că nu voi avea ce să răspund. Reflectând însă mai bine asupra problemei în sine (desigur, sub pre- siunea amenințătoare a deadline-ului), am realizat un lucru neliniștitor: singura mea superstiție este că, de fapt, nu am superstiții. I-am privit întotdeauna cu suspiciune (și, de ce să nu fiu sincer până la capăt, chiar cu milă) pe oamenii care se feresc să treacă pe sub o scară, care nu pleacă la drum în ziua de 13, care-și fac griji dacă se varsă, accidental, sarea, care nu pun nicic)dată cuți- tul cu lama în sus, care își fac, disperat, cruci atunci când trec prin fața sau prin spatele unei biserici. De când eram adolescent, mi se părea absurd ca o instanță transcendentă (fie ea Dumnezeu sau Buddha) să urmă- rească, avid, micile erori comportamentale, măruntele derapaje actanțiale ale unei per- soane și să le taxeze a posteriori, integrân- du-le într-un sistem axiologic. Neatribuind, așadar, divinității un comportament de vo- yeur, găseam că toate gesturile („faste“ sau ,,nefaste“) trebuie să se topească în magma informă și sortită uitării a vieții cotidiene individuale. Și, spre disperarea faliei irațio- nale din mine, care de-abia așteaptă să colo- nizeze noi teritorii, la fel cred și acum. în final, trebuie să vă cer iertare atât pen- tru lipsa de spectaculozitate a răspunsului meu (avertizam însă, într-un alt context, că anticlimaxurile sunt specialitatea mea), cât și pentru involuntarul ecou nietzschean din titlu (cf. Ecce Homo). însă aceia dintre dum- neavoastră care sunt posedați de legiuni de superstiții nu ar trebui să ia prea în serios rândurile scrise de mine: este foarte posi- bil ca vidul meu de superstiții să provină dintr-o simplă carență de imaginație. Jocul cu mine însămi Ana Mureșanu MI SE pare cel puțin suspect cel care afir- mă că nu are niciun fel de superstiții. Se pare că există într-adevăr asemenea per- soane rare, e cât se poate de posibil. Nu îmi doresc cu tot dinadinsul să le întâlnesc. Experiențele puternice, estetice, reli- gioase sau erotice, se hrănesc din afara pre- ceptelor raționale, de dincolo de ceea ce e dobândit prin lunga și anevoioasa, aici de- venită inutilă, experiență socială și educație - ele se substituie în imperative, își caută sprijin și se supun semnalelor vehiculatoare de mistere, ce înaintează parcă anume spre tine din părțile toate deodată, iar miracolul care prinde corp devine împlinirea, adeve- rirea semnelor, a intuiției. Când m-am îndră- gostit ultima dată în viață, definitiv și cu sentimentul neantizării iminente, am urmat semnele cu supunere oarbă, un act de ascul- tare suprem, deși avertismentul asupra con- secințelor era mai mult decât transparent. Dar ce intensă bucurie... Nu am niciun fel de superstiții legate de pisici negre, de o sutană neagră ivită în cale, de faptul că m-am întors din drum după ce 4 • APOSTROF am plecat de acasă și am închis ușa în urma mea, de zbaterea pleoapei stângi, de cifra 13 (deși Grigore, soțul meu, s-a stins într-un 13 februarie, Nichita într-un 13 decembrie, iar Georgică Apostu într-un 13 octom- brie...). Chiar nu le am! Superstițiile mele se leagă de lumea irea- lă a mirosurilor, de culorile care îmi popu- lează visele, de forma efemeră a norilor, mai ales în după-amiezile târzii, când trupul e deja ostenit și se sprijină de cer, de zăpadă sau ploaie (elementul amniotic de care, se pare, nu mă pot desprinde nicicum, în preajma unei ape mă fluidizez, plutesc, mă fascinează mai cu seamă suprafețele plane, calme, ca în instalațiile moderne japoneze, dreptunghiuri imobile de apă ce par fără fund, mărginite de marmoră neagră, vocea vizitatorului - în șoaptă! - iscând un tremur abia sesizabil pe oglinda nemișcată), de mu- zica pe care o ascult, când deschid în mașină radioul, la drum lung (dacă „prind“, să zi- cem, aria Ein Miidchen oder Weibcben inter- pretată de Jose Cura, din mirifica operă mo- zartiană Die Zaubeiflote, sau inegalabilul cvartet în la major al lui Schubert Der Tod und dus Miidchen, semnele sunt benefice, mă așez mai profund în scaun și simt că va fi pace în mine și în jurul meu și drumul va fi suportabil), de orele insomniace care mă devastează și mă împlinesc, de pagina unde cartea se deschide la întâmplare, când întind spre aceasta mâna, ca spre un refugiu vital, de sonul primei silabe în dimineață, rostită de vocea ta și numai a ta, de tatăl meu (ju- mătatea mea ideală), mort atât de tânăr, care îmi însoțește adesea partea obscură a existenței, pentru că mi-e efor de el din clipa în care mi-am dat seama că nu îl voi mai ve- dea, nu-1 voi mai atinge și nu-mi va mai vorbi niciodată, dar care mi-a trimis și îmi trimite necontentit semne, pe care le ascult sau nu le ascult. Revelația vine oricum, pozitivă sau alt- minteri, o conștientizez și fac bilanțuri, mo- ralizându-mă despuiată de orice orgoliu. Superstițiile mele (nici nu sunt sigură că sunt demne de acest nume) sunt semnul plus, precum și sui plusul, sarea, condimentul... existenței mele. Am nevoie de ele, sunt jocul meu cu mine însumi, le stimulez, le conjur să nu mă părăsească, le supun une- ori unei sau altei probe, ei bine, adesea le aud șoptind aievea, mă aflu în zona dintre logică și eroare, între da și nu, cu simțurile înfrânte, ceea ce urmează, miracolul sau absența sa, rămâne în seama grației divine. Subsoluri • Alexandru Păsat, Coloană albastră II - lemn CA ORICE european care se respecta, am și eu superstiții destule. Dacă le-aș pier- de, aș socoti, probabil, că identitatea mea de locuitor al Vechii Lumi dinainte de Co- lumb - al acelei Europe care, prin mișcări misterioase de natură demografică și cultu- rală, leagă neoliticul nostru și bronzul și vâr- stele fierului de moșteniri uitate și ademe- nitoare care vin dinspre Summer și Akkad și Uruk și Theba - și de moștenitor al unei tradiții mai vechi decât memoria noastră încărcată de palimpseste genetice și arheti- pale a suferit pierderi însemnate. Ei bine, nu vreau să pierd acele lucruri la care, până astăzi, nici nu m-am prea gândit, refugiin- du-mă printre stereotipurile zilei. Locuitor al modernității (și încă târzii!), socoteam, la repezeală, că superstițiile țin de un model explicativ precar, demn de oamenii naivi și fără instrucție, de vârstele infantile perpe- tuate subiacent până la senectute prin fide- lități față de mamele și bunicile noastre... Le atribuiam spiritelor nedevelopate la nive- lul ideii, lumii ticurilor neinterogabile, me- canismelor paralogice și pseudointerpreta- tive la adresa realității. Aveam o blândă condescendență față de practicanții acestor scurtături comportamentale și de gândire, acceptându-le obiceiurile sau idiosincrazii- le (mimate, asimilate sau pur și simplu per- petuate) ca pe o colecție - cu componente variabile - de reacții de-a gata, prescrise, probate de generații. Aceleași însă, când ve- nea vorba despre mine însumi, le prețuiam ca pe mărturiile unei memorii de familie, aproape niște ritualuri de celebrare a amin- tirii celor dragi din copilărie, de la care le deprinsesem. Acum însă, că veni vorba, constat că, de fapt, superstițiile sunt - sau pot fi - vehi- culul unor obiceiuri magice, reminiscențe de spiritualitate arhaică ori deghizări mai apropiate de timpurile noastre ale acestora, vorbind - pentru cine vrea să asculte și să încerce să înțeleagă - despre configurații apuse în orizonturi istorice care rămân să fie, eventual, determinate. îmi dau seama că ideea asta mi-ar fi venit mult mai greu, poate niciodată, dacă nu citeam cu interes, încă acum aproape trei decenii, în șpalturi obținute cu greu de la un meșter tipograf, Istoria ideilor și credințelor religioase a lui Mircea Eliade. Cred că tentativa mea inter- pretativă datorează mult celui care înțelegea să alăture, în cuprinsul aceluiași ancadra- ment teoretico-metodologic, marile religii constituite sistemic ale lumii și miriadele de constelații disparate, modeste, reflectând, fiecare în felul său, sacrul sau relația cu el a unor grupuri umane. Din Oceania până în Carpați, Eliade vedea - și avea instru- mentele să o facă - uluitoare deschideri că- tre universuri religioase, coerente sau nu, dar mereu capabile să îmbogățească peisa- jul diversității umane cu nuanțe palpitan- te, neașteptate, complexe. Există, desigur, și superstiții confecțio- nate acasă, ad usum delphini. Cunosc un prozator excelent ale cărui titluri poartă, toate, numai titluri din opt litere. Exercițiul lui numerologic se bazează pe un reflex ca- balistic simpatic și nu l-aș expedia ca pe o simplă excentricitate fiindcă, iată, i se pot descoperi substraturi mai profunde la țăr- mul cărora ancorează, fie și numai din in- stinct. Religiile dominante s-au străduit secole de-a rândul să eradicheze moștenirile aces- tea neconvenabile. Spre satisfacția istori- cului care sunt, bisericile din zona noastră nu au fost niciodată suficient de persuasive, de coerente și, până la urmă, de puternice pentru a reuși așa ceva. Urmarea este că avem încă destul material în arhivele și în culegerile de folclor, ca și pe teren, pentru a putea recupera ceva din bogăția unor su- prapuneri și intersectări de vârste culturale și spirituale la noi acasă, care ne face inte- resanți și pentru oamenii altor arealuri, sărăcite ba de asiduitățile recurente ale cato- licismului, ba de austeritatea radicală a pro- testantismului. Urmarea pe dos este că poți găsi în interiorul ortodoxiei destui preoți ce practică felurite manții, recomandă practici și terapii fără fundamentare biblică și înte- meiază, pragmatic, fără teoretizări pericu- loase, destule versiuni de credință și ritual cu componente New Age. Nu-mi place să mă întorc din drum, iar dacă o fac, mă învârt de trei ori în jurul pro- priului ax. Nu mai știu cum am ajuns la deprinderea asta profilactică idioată, dar îi pot inventa acum, pe loc, o justificare. Mo- dul meu de a fi - sunt capricorn - presu- pune avansul cu eforturi constant distribui- te, fără viteză, dar cu un considerabil efort. A mă întoarce din drum contravine cu mo- dul meu de a gândi și a acționa. Pot face opriri, „halte“, pot încetini ritmul, dar nu confund nici din greșeală direcția înspre care mă îndrept. A refuza întoarcerile din drum îmi apare deci ca fiind ceva contrar felului meu de a fi. Cât despre cele trei rotiri, ele reproduc figura geometrică a cercului, pe care Sfântul Augustin o socotea perfectă și care, evident, „taie“ linia nefastă a întoar- cerii, anulând-o. Mai e și un traseu de ou- roboros, un mod de a te ajunge din urmă într-un mod dinamic, refăcând situația exis- tențială în mod simbolic. (Nu?) în fine... Ar mai fi și altele, dar una, acum, ajun- ge. Observ că, vorbind despre superstițiile mele - subiect de aparență ultrafrivolă -, mă înfund tot mai tare în subsolurile pro- prii. Și nu am de gând să le frecventez sub reflectoarele eventualilor cititori. Anul XIX, nr. 8 (219), 2008 • 5 Trifoi cu patru foi Elisabeta Pop PENTRU CINEVA ca mine, care vine din- spre lumea scenei, superstiția și super- stițioșii sunt lucruri dintre cele mai firești. Am învățat, de-a lungul anilor, să respect superstițiile colegilor și cunoscuților mei „teatrali“ - fiindcă, adesea, întâmplări sau fenomene care mie mi se păreau nu doar lipsite de importanță, ci chiar ridicole, pu- teau provoca adevărate catastrofe. Iată de ce, mărturisesc sincer, eu nu mai râd de superstițioși și nici nu-i mai iau peste picior. Am învățat că oamenii superstițioși - artiștii, mai ales - sunt teribil de sensibili și uneori au un echilibru psihic precar și au nevoie de suportul superstiției pentru a recâștiga, fie și temporar, încrederea în ei înșiși. O colegă actriță intra în scenă numai cu piciorul stâng, sfidând povestea cu „intră cu dreptul“, alta avea mereu în mână „talisma- nul“ ei, pe care nimeni n-a reușit să-l vadă, fiindcă-1 scotea în cabină, din poșetă, și-l ținea strâns în mână. O dată, pe când per- sonajul ei era îmbrățișat în scenă, partene- rul ei, un hâtru, a văzut ce era (și mi-a spus și mie, aflată în seara aceea la spectacol): un ciorăpel mototolit de copil, desigur al uni- cului ei fiu, la ora aceea ditamai doctorul! „Ce crezi că strânge ea în mânuța-i delicată? Un ciorăpel!“ Un ciorăpel, dar ce dezastru când îl uita acasă! Odată, la o vizionare cu tot ministerul și „tot partidul“, își uitase ciorăpelul în altă poșetă. Ei bine, a luat un taxi, a spus că dă o fugă să-și aducă me- dicamentele absolut necesare și s-a întors, de-acasă, firește, cu... ciorăpelul. E drept că a jucat impecabil... Alți actori nu rostesc pe scenă anumite cuvinte („Dracu’“, de pildă), înlocuindu-le cu altele. Regretatul actor Ion Mâinea (plecat foarte de curând dintre noi) a pățit ceva ce i-a dat multă vreme de gândit: juca în spec- tacolul - remarcabili atât spectacolul, cât și el! -Amadeus al lui Ducu Darie. A fost un Salieri greu de uitat. Pentru cine nu-și mai aduce aminte piesa, voi aminti că mediocrul compozitor, rivalul lui Mozart, „se prinde“ în fața lui Dumnezeu să se abțină de la tot ce i-ar putea înveseli și îndulci viața, în schimbul unui talent cel puțin egal cu al „obraznicului, impertinentului puști Wolfi“. Dar cum, se pare, Dumnezeu nu l-a ascul- tat, Salieri proferează, privind spre înaltul cerului, un fel de blestem, oricum, o ocară la adresa Creatorului. Ion Mâinea, mai con- vingător decât credea el însuși, și-a rostit replicile cu o obidă care, cine știe, ascundea ceva și din propria amărăciune... Ei bine, după premieră (succesul a fost imens), acto- rul alunecă pe asfaltul din apropierea casei și-și rupe piciorul. Despre alcool nici nu putea fi vorba, nimeni nu cred să-l fi văzut beat vreodată! Atunci? El susținea că Dum- nezeu l-a pedepsit, iar noi îl consolam spu- nându-i că prea s-a confundat cu perso- najul... O vreme n-a putut juca, apoi a reluat spectacolul și a făcut o serie de spec- tacole, toate primite admirabil de publicul din Oradea și din alte orașe. Ion n-a mai pățit nimic. Se prea poate să fi făcut el în- suși un pact, o înțelegere cu bunul Dumne- zeu să-l ierte și să-i permită să ducă la bun sfârșit acest rol complex și foarte frumos, care i-a ieșit foarte bine și pe care-1 iubea nespus. Cei apropiați meșterului Vlad Mugur știu foarte bine ce tragedii se nășteau din apariția unor obiecte sau a unor persoane non grata - în momentele decisive ale unei repetiții sau înaintea unei premiere. în ce mă privește, pe când eram școlă- riță în orășelul Lipova, știu că nu intram în școală înainte de a păși în biserica cato- lică (clădirea vecină), unde era utrenia; spu- neam Tatăl nostru, ne stropeam (cu sora mea mai mare) cărțile cu apă sfințită și ple- cam liniștite. Să fi fost și asta cauza că eram mereu premiantele clasei? Cine știe? Verile mergeam în vacanțe la bunica, în comuna Ghioroc, spre Arad. Mergeam cu acel tramvai electric verde, nemțesc, unic în țară. Bunica noastră Rozâlia era cea mai bu- nă bunică din lume: văduvă de război de la 28 de ani, își crescuse singură cele două fete, rămase de mici fără tată. Bărbatul ei, Geor- ge, murise în Italia, pe front. Ne arăta două fotografii îngălbenite și ne vorbea cu glas domol, ștergându-și din când în când o la- crimă din colțul ochilor, despre cel mai bun bărbat „din lumea astaK, pe care, de altfel, nu l-a putut înlocui niciodată cu altul... Era un bărbat de statură mijlocie, cu ochi căprui foarte vii... De o bunătate rară, cumva re- semnată, credincioasă, răbdătoare, buna ne spunea tot felul de povești legate de „bobo- teli“, cum zicea ea, de farmece, și văzând că ne mirăm, spunea: „Eu vă spun ce-am au- zât, da’ poate n-o fi fost chiar așa“. Se în- doia și ea... Nu bârfea, nu vorbea de rău pe nimeni, nu se certa cu nimeni. Avea umor. Odată, când a întrebat-o un „domn de la oraș“ ce pensie are, ea a zis că are „tenzia mai mare ca penzia“ (tenzia - tensiunea - era 180, iar pensia 120!). Singura superstiție care ne-a rămas până în ziua de azi - dar parcă nici nu e super- • Alexandru Păsat, Fără titlu - lemn și fier 6 • APOSTROF • Alexandru Păsat, Pliere - lemn și fier stiție, mai degrabă e un obicei, mă rog! - e descântecul de deochi! Ea zicea că „tapă cărbuni". Ce făcea? Dacă veneam din sat, de la biserică sau de pe la neamuri și ne plân- geam că ne doare capul, ea nu se speria, ci lua un pocal, punea în el trei linguri de apă (linguri de lemn, din cele adânci), dintr-o căldare cu apă „ne’ncepută", apoi arunca, pe rând, trei cărbuni aprinși, descântând. Noi auzeam doar: „Dacă e pocită [deocheată] de bărbat... dacă de femeie, dacă de copil...“ Spunea o rugăciune, făcea cruce cu cuțitul (cu el punea cărbunii) - ne dădea să bem de trei ori, apoi arunca apa în grădină, pe pă- mânt curat, întorcea pocalul cu gura în jos și gata leacul! Ne arăta înainte: „Vezi, te-o pocit femeia aia sprâncenată, că tare s-o mai uitat la tine, fată!". Știa, fiindcă urmărea care cărbune se duce la fund! Ciudat, doi pluteau, unul se ducea în fundul cănii! Ori- cum, nouă ne trecea îndată orice durere. Magie? Autosugestie? Homeopatic? Cert e că și azi, fiind, la rândul meu, bu- nică, de câte ori văd că nepoțeii mei dau semne de „rău" când ne întoarcem din lo- curi cu lume multă, le „țâp" și eu cărbuni. Cum n-am cărbuni, am reținut de la fata bunicii, mama mea, că poți arde bețe de chi- brit care cad sfârâind în pahar. Și cum buna nu ne-a spus și descântecul, era secretul ei, ne-a zis odată: „Spuneți și voi o rugăciune". Ei bine, funcționează! Dacă nu mă credeți, încercați! Eu cred că, atunci când o persoană sprân- cenată te privește, duce cu ea, de la tine, o parte din energia ta, pe care, cu grijă, ți-o aduci înapoi... Deh! Mai cred în trifoiul cu patru foi. în orice livadă m-aș afla, când văd trifoi, caut firul cu patru foi. îl găsesc aproape întotdeauna și, cel puțin în ziua aceea, îmi poartă noroc! Odată am lipit cu scotch un trifoi norocos deasupra patului copiilor mei, pe perete. Fina noastră, micuță, Dina, s-a dus acasă și și-a desenat un trifoi cu patru foi deasu- pra patului, cu o carioca verde... Ce-i drept, e o fată norocoasă... chiar și așa... Păstrez în agenda mea un fir special, cules din cimiti- rul de la Sighet, acolo unde comuniștii tică- loși au aruncat, în gropi nici azi știute, tru- purile unor înalți prelați sau intelectuali români... Trifoiul era la poala troiței și parcă voia să-mi spună: „Hai, norocoaso, tu ai apucat să vezi cum dispare criminalul regim comunist..." E un noroc, trebuie să recu- nosc... Acum sunt la Lyon, pentru o vreme... în curtea-grădină a blocului unde locuim cu copiii noștri, sunt multe flori, pomișori, tu- fișuri verzi, iarbă, trifoi. Nici de frică n-am găsit unul cu patru foi... Ori poate doar ro- mânilor nu li se-arată.... Oricum, mai caut... Mai știi de unde răsare norocul? ■ Lyon, 15 iunie 2008 Vineri, 13 și un penalty Adrian Sângeorzan Nu cred că sunt superstițios și sper să nu mă apuce cu vârsta. Pentru că nu se știe, bat totuși în lemn... Mă trag dintr-un popor superstițios și trăiesc în America, un continent care n-are etajul 13 la zgârie-nori, dar are o colecție întreagă de angoase pe care încearcă să le evite în tot felul (n-am auzit ca americanii să-și scuipe în piept, dar fac lucruri și mai stranii). Se feresc ca de dracul de vinerea de 13, zi în care trec stra- da prudenți, dar n-ar zbura cu avionul. Astăzi e 13 iunie, e vineri și m-am gân- dit c-ar fi bine să nu mă joc scriind despre superstiții, dar totuși o fac, pentru că e o zi care se va termina în curând, iar după ora României e deja terminată. Ieri ne-am reîn- tors din țara noastră natală. Avionul ne-a zgâlțâit rău de tot de câteva ori și am avut o aterizare foarte proastă, care m-a făcut să-mi fac cruce cu limba și să promit nu se știe cui tot felul de lucruri pe care bănuiam că dacă scap cu viață le voi uita pe loc. N-aș vrea ca să-mi arate cineva vreodată lista aceea cu promisiuni făcute atunci când eram la mare ananghie. în dimineața asta m-am trezit deranjat de fusul orar, am văzut ce zi e și am sunat la serviciu să le spun că nu mă simt prea bine. Soția, care se pricepe la vise, se sculase de la 5. Era palidă, speriată și mi-a spus că și-a visat băiatul rău de tot. L-am sunat pe celular, n-a răspuns și ne-am speriat și mai tare. Știam că merge la Cra- iova cu mașina, iar noi tocmai scăpasem cu viață timp de două săptămâni din tot trafi- cul de-acolo. L-am sunat și pe bunicul lui, care era și el îngrijorat. Știam cu toții că ceva rău se întâmplase și am aflat până la urmă de dezastru. Mutu tocmai ratase cu Italia lovitura de la 11 metri. Răzvan era blocat în trafic din cauza unei cisterne care luase foc și asculta meciul la radio. Termi- nați cu superstițiile voastre, ne-a spus. Mai sunt încă 10 minute de joc. Lucruri care nu se fac Simona Sora IN zona Hunedoarei, unde m-am născut (ținut de vrăjitoare, din mamă-n fiică), nu se numesc superstiții, ci, mai degrabă, „lu- cruri care nu se fac", spre deosebire de cele- lalte, „care se fac", cu diverse instrumente- substanțe-gînduri. Așadar, am știut dintot- deauna că: nu se dă mîna peste masă sau peste prag, nu se deschide umbrela în casă, nu se iese în zilele de 13, iar cînd 13-le cade într-o vineri, nu se răspunde nici la telefon, nu se împrăștie sarea, nu se fixează copilul mic nici dacă ai ochi albaștri (ca mine), nu se iese din casă înaintea mortului, nu se pri- vește noaptea în oglindă, nu se trece prin fața unei biserici catolice, iar în cazul celor protestante, se ocolește și strada... Am aflat, prin adolescență, într-un pen- sion de surori medicale, remediile magice pentru amor neîmpărtășit și incendium amo- ris, deochi, invocație demonică, făcătură, oreion, negi și somnambulism. De cînd i-am citit pe Swedenborg, pe contele de Saint-Germain și mai ales pe Konrad Zucker, nu mai aprind țigara în ruptul capului cu o brichetă galbenă, nu scriu direct la computer, nu citesc și nu recenzez autorii ale căror nume, la o anali- ză numerologică simplă, dau numărul 4, nu depășesc și nu intru în vorbă cu con- ducătorii de Dacia Logan. Textul Andrei Zanca Superstiția mea este textul. Pesemne, pentru că l-am privit mereu ca pe un mij- loc către un alt scop. Ceea ce rămîne la urma urmei se înscrie într-o carte invizibilă. Fiind- că tot ce ducem cu noi în stingere, tot ce ne definește este în fond înscris într-un invizi- bil. Cărțile multora dintre cei admirați, din- tre prietenii duși. Ceea ce exi doar presupun, presimțind, este pentru ei acum certitudine. Și iată cum văd eu lucrul acesta: dacă un vînt sacru s-ar năpusti prin biblioteci, prin- tre cărți, ar alunga multe dintre cuvinte, lă- sînd poate pe undeva multe cărți imaculate. Ca ele să se întoarcă în valea de unde poate se vor înfiripa alți arbori, prin moartea căro- ra s-au ivit ele. Și mai văd unele cuvinte, unele propoziții fremătînd de încordare sub bătaia acestui vînt. Văd cum tremură re- zistând suflului lui. Sunt textele care, chiar dacă sunt scrise cu „naivitatea" celor pă- trunși, rămîn. Fiindcă deseori adevărul este atît de șters, de banal și de evident, încît este trecut cu vederea, ignorat: simt cărțile scri- se cu vîrful inimii. Și ele vor rămîne. Sunt cărțile intuiției, ale dăruirii. Ce poate să fie mai superstițios decît această secvență de imagine, frizînd „apocalipsa unei culturi", care ar fi poate și posibilitatea ei de mîn- tuire, într-o lume ce o ignoră nu atît în fa- voarea altor surogate, cît mai ales pentru faptul că - analog religiei instituționale de azi - nu mai corespunde cerințelor ei „rea- le" și legitime, adică lăuntrice? ■ ------Anchetă realizată de------ -------------------------------- - Anul XIX, nr. 8 (219), 2008 • 7 PUNCTE DE REPER iriTA a Mise en abyme în Mortua est! Rodica Marian IN LEGĂTURĂ cu pesimismul eminescian, despre care s-a scris atâta în România, de- rivându-1 preferențial din frecventarea filo- zofiei lui Schopenhauer ori din așa-numita influență budistă, Emil Cioran observa sem- nificativ, într-un eseu despre Mihai Emines- cu, scris în 16 ianuarie 1943 (Apostnf, anul XII, nr. 11, 2001, p. 13), că esența poeziei înseși nu poate fi altfel decât pesimistă, iar calificarea lui Eminescu ca pesimist este una ce trece pe de-alături de dificultățile înca- drării lirismului său. Optimiștii scriu prost, zicea și Valery, ceea ce înseamnă în fond, co- mentează Cioran, că afinitățile încorporate în lirismul autentic nu pot exista decât între vis și absență, precum nici incompatibili- tatea între poezie și speranță nu poate fi ne- gată, fiind totală. Pentru că poezia expri- mă numai ceea ce s-a pierdut ori ceea ce nu există, și nu ceea ce ar putea fi. Semnificația ultimă a poeziei, subliniază Cioran, este im- posibilitatea oricărei actualități. De aceea, inima poetului nu e nimic altceva decât spa- țiul interior și incontrolabil al unei ferven- te descompuneri. Astfel, Cioran atinge pro- blematica preponderenței morții în opera eminesciană, cum fac uneori și unii emi- nescologi mai noi și precum am ară- tat adesea, prin argumente textuale și eu. Emil Cioran nu-și argumen- tează gândul exegetic printr-o ana- liză a conținutului poetic al mor- ții din textele eminesciene și nici nu se referă la mentalitatea în cadrul căreia moartea devine dominantă în lirismul emines- cian, însă intuiește, cu putere, o dimensiune esențială a uni- versului poetic eminescian, un axial reper semantic de pro- funzime, care este dorul de eterna pace a începuturilor universului, propensiunea spre neființă, valorizată pozitiv. Eseul lui Cioran conden- sează fericit acest dor de nefiin- V ță al spiritului eminescian, exem- plificând cu Rt^dciunea unui dac și Mortua est! In acest din urmă poem de tinerețe este semnificativă semantica textuală a neființei, cu atât mai mult cu cât această apetență tim- purie a lui Eminescu nu are cum să fie pusă, eventual, pe seama dezgustului de viață și a neîmplinirilor ei, după cum obser- vase și T. Vianu. Filozoful Emil Cioran decriptează implicit, cu acuitate, sensul din întrebarea „Oare totul nu e nebunie?^ (to- tul înțeles și ca moarte, și ca viață), aceasta fiind indirect o invocație a neființei, mai ales alăturată de imaginea oamenilor ca „vise-n- trupate gonind după vise“, doar că, trebuie să adaug eu, opțiunea, propensiunea, aspi- rația spre neființă este la Eminescu o alter- nativă cu cel puțin două fețe, aflate într-un evident raport de opoziție, un tip de anti- nomie care nu este însă ireductibilă, după cum voi arăta mai departe. O anume am- biguitate a soluțiilor, respectiv a crezului lui Eminescu, sesizează și Roșa del Conte (Eminescu sau despre Absolut, 1990, p. 42, 51), în pofida concluziilor din finalul exegezei sale asupra poemului, unde se ali- niază celor care văd în romanticul text poe- tic un act de acuzare a lui Dumnezeu, ară- tând că în acel act de acuzare, în care se anulează atât acceptarea fatalistă, cât și în- doiala sceptică: e moartea un bine sau un rău?, Eminescu mărturisește drama întregii sale existențe, răzvrătita lui vocație titanică. Motivația unei valori cosmice a morții ca o contrapondere la nimicnicia vieții („O, moartea-i un haos, o mare de stele, / Când viața-i o baltă de vise rebele; / O, moartea-i • Eminescu • Eminescu un secol cu sori înflorit / Când viața-i un bas- mu pustiu și urât...// Și moartea ta n-o plâng, ci mai fericesc / O rază fugită din chaos lumesc“ - s.n.) este desigur, cum s-a mai observat adesea pentru multe texte eminesciene, inconsistența și lipsa de valo- ri perene a vieții, Eminescu excelând, cred, mai ales în Mortua est! (cu o vervă extrem de dezvoltată în variantele poemului), în condamnarea caducității și a sensului calp al existenței umane. Dorința profundă de absolut, structurală spiritului eminescian, dar și compensatorie, sinonimă cu dorul de neființă, se manifestă într-o propensiune spre anean- tizare, care are, se cuvine să observ, două semnificații majo- re, două căi de acces spre apro- ximarea liniștii eterne, o cale paradisiacă și una luciferică, foarte bine aspectate în alcă- tuirea textului poetic antum Mortua est!. Deși filozoful Lucian Blaga conferă numai cunoașterii luciferice rolul de- terminant și fertil în creație, totuși descrierea cunoașterii pa- radisiace alături de cea luciferică se va adecva expresiv într-o ana- liză textuală a poemului Mortua est!, întru caracterizarea tensiunii specifice a compoziției acestui text, precum și a celei degajate de sub- stanța lui ideatică, în care se confruntă două arealuri de gândire a morții. Ipo- tetic, așadar, nu voi porni numai de la gân- direa identicului, care ar fi la baza onticu- lui, respectiv moartea din ecuația devenirii, adică nu voi absolutiza sensurile existențial- heideggeriene, ci voi ipostazia un cuprins 8 • APOSTROF exegetic în care se confruntă unele sensuri heideggeriene, dar/z sensurile teologice ale morții. „Prin cunoașterea paradisiacă ne simțim parcă în lumea grației, pe când prin cunoaș- terea luciferică ne simțim părtași la nu știu ce mare tragedie“, spune Blaga despre dua- litatea cunoașterii, care, ca proces însă, este integrată în dogma trinității, ca sinteză a contrariilor, denumită antinomie transfigu- rată. Mai precis, cel de-al treilea termen, soluția, transfigurarea, este demonstrat, în epistemologia blagiană, în cadrul paradoxi- ei dogmatice, care în esență este diferită de unitatea dialectică a contrariilor, „fiind pos- tulată în transcendent [...] e suma deter- minărilor ei posibile sub dublul unghi de vedere al abstractului și concretului". Sen- sul ei nu este logic, dar are „un sens funcțio- nal în cadrul gândirii umane în general“ și Blaga adaugă precizarea fundamentală: „pentru a întâmpina orice confuzie cu alte tipuri de ideație, formula dogmatică trebuie înțeleasă esențialmente ca expresie a unui mister [ea] [...] vrea determinarea unui mister conservând acestuia caracterul de mister în toată intensitatea sa“ (Triltgia cunoașterii, 1943, p. 65-66, 58). Blaga mai precizează: „Antinomia dialectică n-are nevoie de «transfigurare». Antinomia dog- matică are nevoie de «transfigurare», adică de-o scindare de termeni solidari, fie în chip explicit, fie în chip implicit, odată cu formu- larea ei“ (s.n.). Această scindare de termeni solidari, explicând transfigurarea, este fun- damentală în cazul categoriei persoanei, respectiv a eului poetic, așa cum am postu- lat în relația și identitate, și alteritate. Toto- dată, în ceea ce privește înțelesul morții, scindarea de termeni solidari, necesară transfigurării, scindare manifestă în chiar expresia ei, ar fi și credința într-un dincolo paradisiac, pentru sufletul desprins de trup, și necredința într-un dincolo de viață, an- trenând firesc, aceasta din urmă, zguduito- rul, durerosul sentiment de despărțire defi- nitivă de o ființă umană. în textul poemului Mortua est! confrun- tarea dintre aceste două gândiri (poetul le spune textual așa: „Gândirile-mi rele su- grum’ cele bune“), de altfel ușor de remar- cat chiar la suprafața semantică a poemului, nu configurează numai o tensiune de sor- ginte romantică. Privite prin prisma terme- nilor solidari trup-suflet, cele două gân- diri, credința (numită poetic gândirile-mi bune) fiind implicit legată de suflet, iar ne- credința (gândirile-mi rele) de trup, și înțe- lese ca scindare a unui întreg, înlesnitor el însuși pentru a revela misterul, după cum pledează Lucian Blaga, și credința, și necre- dința, altfel spus credința-necredință („Aju- tă, Doamne, necredinței mele!“), sunt trans- figurarea de care are nevoie antinomia dogmatică. Postulatul demersului de față este, în consecință, starea poetică concen- trată textual, ca o mise en abyme, de reuniu- nea transfigurată a elementelor scindate, exprimată în strofa a 13-a din textul antum: „Și totuși, țărână frumoasă și moartă,/ De racla ta razim eu harfa mea spartă/ Și moar- tea ta n-o plâng, ci mai fericesc/ O rază fu- gită din chaos lumesc". Compensația nu are numai această valoare aparentă, din mo- ment ce, în spiritul opozițiilor de fond an- trenate de întregul text, „nimicul" își depă- șește condiția de insignifiant, desăvârșin- du-se la dimensiuni ontice, ca neant: „Se poate ca bolta de sus să se spargă / Să cadă nimicul cu noaptea lui largă". Dar aspirația spre moarte e mai adânc justificată, din punct de vedere ontologic, ea este dorința de reintegrare în sâmburele tăinuit al ne- ființei, valorizat pozitiv ca matrice a ființei; aceeași idee, în esență, se regăsește și în comentariile legate de textul poetic Mai am un singur dor, la Ioana Em. Petrescu. Cunoașterea paradisiacă din filozofia blagiană mi se pare că ar corespunde cu descrierea feerică a lumii de dincolo din par- tea I a textului Mortua est!, reprezentându-1 de fapt pe poetul ori ic, mitic. Pe când par- tea a ll-a, numită de Ileana Oancea și Lilia- ne Tasmowski (Mortua est! și oximoronul de identitate ca fgută textuală) axul polar re- flexiv, îl reprezintă pe Eminescu poetul gno- mic, dar, s-ar putea, în credința mea, să fie aici, în fondul ideatic al acestei părți, și ceva din angoasa lui Heidegger, mai ales pe filo- nul tragismului, mai evident în finalul poe- mului. Acest ax polar reflexiv al textului, diferit de seninătatea paradisiacă, îmi pare • Cioran că ar configura, într-un fel, cunoașterea luci- ferică blagiană, manifestă, cu tensiunile ei dominante, în expresia textuală a acestei părți a doua a poemului Mortua est!. Trebu- ie totuși să observ că interogațiile retorice se insinuează, cu valoarea lor dramatică, și în partea întâi, începând cu strofa a șasea: „Și-ntreb al meu suflet rănit de-ndoială/ De ce-ai murit înger cu fața cea pală?/ Au nu ai fost jună, n-ai fost tu frumoasă?/ Te-ai dus spre a. stinge o stea radioasă^ (s.n.). Cele trei versuri terminate cu semnul întrebării, mar- când evident zbuciumul eului poetic, îl ate- nuează însă în semantica ultimului vers, strecurând prin sugestia stingerii unei stele radioase, din nou, axul cu înțelesul larg al descrierii paradisiace a lumii de dincolo. Credința că destinul omului este legat de o stea transpare aici în conexiune cu suges- tia strălucirii încorporate în persoana iubi- tă, dar și cu luminozitatea lumii cerești. Pe de altă parte, conectorul DAR, cu care începe strofa următoare, a șaptea, subliniind opoziția cu întrebările dureroase anterioare, deși este urmat de dubitativul PGA1E, intro- duce un segment textual (strofele 7-8) ce poate fi cuprins în filonul strofelor 1-5, adi- că în așa-numita parte întâi, cea a poetului orfic, de substanță mitică. în acest poem, descrierea paradisiacă a lumii de dincolo nu-mi pare totuși numai o pură iluzie, o ficțiune pur textuală, cum consideră Ileana Oancea și Liliane Tasmowski, ci cred că ele- mentele ei feerice se întemeiază pe bine- cunoscuta credință creștină despre edenul în care nu e durere, nici întristare: „Dar poate acolo să fie castele/ Cu arcuri de aur zidite din stele,/ Cu râuri de foc și cu poduri de-ar- gint,/ Cu țărmuri de smirnă, cu flori care cânt',// Să treci tu prin ele, o sfântă regină,/ Cu păr lung de raze, cu ochi de lumină,/ în haină albastră stropită cu aur,/ Pe fruntea ta pală cunună de laur" (s.n.). Imaginea para- disiacă a lumii de dincolo (conotația reli- gioasă este conținută mai intens de epitetul de smirnă, alăturat aurului, precum și cân- tarea florilor, ce ar putea trimite, în sub- sidiar, la cea a îngerilor), descrisă într-un inconfundabil limbaj poetic eminescian, cu- prinde și imaginea semnificativă a fintei rtgine. Portretul acesteia se apropie de cel al lunii, ca ngină a ncpții moartă, din Melan- colia de mai târziu (cuprinzând în lexicul poetic albastru, aigint, arc), dar și de por- tretul simbolic al Sfintei Fecioare, încoro- nată ca regină a cerurilor și reprezentată în- deobște intr-o haină albastră stropită cu aur. în plus, părul de raze (sugerând culoarea blondă), ochii de lumină și fruntea pală fac parte din portretul ideal al iubitei poetu- lui, ca ființă vie, ceea ce angajează imagi- nația poetică spre o însuflețire a sufletului celei moarte. „O, moartea-i un secol cu sori înflorit / Când viața-i un basmu pustiu și urât" este ideatic și compozițional concluzia părții de descriere a lumii feerice de dincolo, urmată semnificativ de începutul Dar poate: „Dar poate... o! capu-mi pustiu cu furtune, / Gân- dirile-mz rele zugrum’ cele bune... / Când sorii se sting și când stelele pică, / îmi vine a crede că toate-s nimică". Urmează celebra strofă în care apare descrierea naturii cate- goriale a nimicului, conceput ca neant, în dimensiunile onticului, dar nu în înțelesul pe care termenul îl va câștiga în opera ma- tură eminesciană, impregnată de filozofiile A Anul XIX, nr. 8 (219), 2008 • 9 orientale (precum în variantele Luceafărului, unde neantul și neființa condensează și prin- cipiul creator omnipotent). In Mortua est! neantul este o moarte eternă, în mod cert, însă ceva din principiul renăscător pornit din moarte străbate deja în ideatica emines- ciană, deși nu accentuat în prim-plan se- mantic. Totuși, „cerul negru ce-și cerne lu- mile ca prăzi trecătoare ale morții eterne“ sugerează, prin înțelesul determinantului atributiv trecătoare, tocmai faptul că prăzi- le morții au o anume ciclicitate. Așadar, moartea este eternă, dar entitățile ce-i cad victime sunt trecătoare prin moartea eternă și nu se integrează acesteia în mod definitiv. După confruntarea celor două gândiri, bună și rea, cea rea introduce, în sintaxa poetică, un „Dar poate...“, dubitativ, ceea ce înseamnă tocmai faptul că gândirea bu- nă era încă certă în mintea poetului, urmată de ceea ce eu consider că este revelatoriu, respectiv conținutul concluziv și rezumativ al strofei 13: „Și totuși, țărână frumoasă și moartă,/ De racla ta razim eu harfa mea spartă/ Și moartea ta n-o plâng, ci mai feri- cesc/ O rază fugită din chaos lumesc“. „Și totuși", crucială funcție semantică concesi- vă, referind la cele două axe deja puse în contrast, și care este expresia eului profund, este recunoașterea simultană în ecuația și... și din dogma triadică a acelui terț inclus, terț ascuns. Totodată, întreaga strofa este func- țional textualizată, precum o mise en alyme\ din perspectivă sintactic-poetică, TOTUȘI se corelează necesar cu segmentul de text ante- rior, iar conjuncția și anterioară lui totuși este semn de legătură. Și din versul 3 pare a fi concluziv, marcând semantic urmarea între- ruperii cântecului poetic („harfa mea spar- tă“), însă relația sintactic-poetică este tot una concesivă, propagându-1 pe Și totuși din primul vers al strofei. Așadar, versurile tre- buie citite: „De racla ta razim eu harfa mea spartă / Și [totuși] moartea ta n-o plâng, ci mai fericesc...“ In variante, această strofă cu valoare de mise en abyme este și mai elocventă: „Dar totuși țărână tăcută și sântă / Eu nu mân durerea-mi pe lira mea blândă / Nu plâng a ta moarte ci mai fericesc / O rază trecută din caos lumescC£. Această atitudine, intro- dusă mai ferm cu adverbul adversativ dar, este explicitată pe încă 6 strofe, una cu 6 versuri, în total 26 de versuri care descriu motivația opțiunii de a prefera bucuros ori fericit trecerea în cealaltă lume, fiindcă acolo tot ce este aici calp ori falsificat se ridică la cotele valorilor absolute. Justificările por- nesc de la ultimul vers al strofei citate, ară- tând, în esență, condiția razei, anume aceea a întoarcerii la soare, ca etern izvor'. „Când zboară la soare o rază de soare/ Când zboară pe nouri un angel ce moare/ Eu nu plâng că raza c-un zâmbet d-amor/ O trase la sine eternu-i izvor// Eu nu plâng pe-un angel ce n-avea în lume/ Afară de zile neci aur neci nume/ Că astăzi d-un cântec în ceruri răpit/ La nunțile lumii e binevenit“. Urmea- ză o strofă semnificativă pentru felul în care Eminescu, cel tânăr, vedea frumusețea și bunătatea din cer, în evident contrast cu nimicnicia vieții într-o societate care pro- movează valori pervertite: „De e înc-o viață, de e înc-o lume/ Acolo speranța nu-i aur de spume/ Acolo amorul nu este vis/ N-ascun- • Blaga de otravă dolosu-i surâs// Acolo copilă n-o fi calomnie/ Ce fruntea pătează și inimi sfâșie/ Maimuța de ură nu-ți strâmbă ea grima/ Pe luciul legei nu hohotă crima/ Acolo-nprejuru-ți de larve un laț/ Nu saltă rânjinde grotescul lor danț“. Verva sarcasti- că adaugă note grave și dispreț neiertător ce vizează viața într-o societate fără valori morale. Pe când în prima strofă referitoare la cealaltă viață valorile pure și absolute priveau generic sufletul omenesc, acestea fiind mai întâi speranța și apoi iubirea. Pentru textul antum (ca și pentru varian- te), de remarcat insistența pe mai, adverb subliniat în text de poetul însuși, cu sem- nificația durativă, într-o construcție nega- tivă, de încetare a unei acțiuni și de înlocui- re a unei stări (,,plângerea“) cu opusul ei. Cu atât mai mult cu cât mai este precedat de ci, conjuncție adversativă ce contrapune limpede cele două acțiuni, a plânge și a feri- ci. Avem aici, ca achiziție poetic-semantică, teza materială a naturii umane: „țărână fru- moasă și moartă“, ca identitate, iar ca alte- ritate, în cadrul nonopoziției simultane Și... Și, avem raza fugită din chaos lumesc, ceea ce știm din descrierea feerică a tărâmului de dincolo că este imaginea maiestuoasă a sfin- tei regine ce trece printre stele, sori, flori etc. Prin urmare, raza este partea imaterială, su- fletul nemuritor, îngerul. Așadar, nu avem o sciziune între elementele unei unități, trup/suflet, ci în echilibru trupul și sufle- tul, care, ca transgresare, ca transfigurare a antinomiei, se rezolvă prin atitudinea ferm exprimată de poet: „moartea ta n-o plâng, ci mai fericesc/ O rază fugită din chaos lumesc“. 10 • APOSTROF Poeme de Aida Hancer psalm psalmul acesta n-o să urmărească pe nimeni în mormânt și n-o să chinuie decât pe acei care simt că-1 au pe Dumnezeu în ei într-o sticlă niciun fel de scris nu mântuiește în fond și niciun om nu se sprijină de lumea asta decât într-o bucată de carne și cine a știut de unde vine carnea a trăit iar cine n-a știut II caută acum pe vârfuri de piatră și nu scriem pentru noi fiindcă noi avem în vene zeamă de sare și pe sare ne modelăm femeile tot în sare murim și nu murim de bunăvoie ne sinucidem cu încrederea că după noi generații întregi vor crede în altceva și se vor salva dar când pieptul nostru atinge pieptul părinților noștri nu ne mai așteptăm la nimic Și . voi veți săpa scoțând dintre oasele noastre castroane cu sare cai încă murind multe filosofii ale noastre sunt urechi de copii care omoară în lume ecoul sau și mai bine credem în oameni murind numai pe noi ne credem până la capăt și sângele nostru stă să se roage la oricare pas dar nu spune nimic trăim abuziv în corpuri care nu spun nimic decât trage cu arcul cine mai poate trage și se întoarce în sine cu fața la coapsa de argint a lui Dumnezeu trăind pe spate cu lumea înfiptă în șolduri trăind cu pământul pe umeri ni se rod genunchii și ne rămâne în noi numai sânge din sângele altora există răbdare pentru liniștea noastră și vrem s-o trăim să nu se spună că în noi carnea a făcut ce-a putut și apoi s-a retras cântarea cântărilor uite cum m-am ratat mi se părea că în fața mea cântă o pasăre fără voce un experiment de ființă fără vocație era o zi deloc luminoasă și aproape extraterestră prin liniștea pe care-o înghesuia în arterele principale alte corpului meu și atâția oameni călăreau în șinele lor nori de lumină încât am considerat falsă un accident al imitației pasărea fără voce sau vocea a cărei pasăre aproape că nu se vedea nu merita văzută atunci mi-a apărut prima oară un zid înainte un zid copleșitor care se făcea din păsări moarte una câte una puse cu ciocul deschis Și am înțeles că din tot zidul de păsări aproape putrede una fără voce și fără duh e cumva cea mai iubită ea o să rescrie pentru mine când va avea timp cântarea cântărilor vârste frică un acord între spații spațiul cu pată și spațiul cu viscol un fel de blestem la dorința sîngelui să arunci cu piatra dorința că vrei să umbli în care de foc între ele se înalță la cer cineva frică două spații sunt pentru nimic ca două oglinzi cum nimicul pentru noi o lumină leneșă Anul XIX, nr. 8 (219), 2008 • 11 „Rănit de frumusețe, de hău..." Andrei Zanca (n. 1952, poet român stabilit în 1991 la Heilbron, în Ger- mania, traducător din mai multe limbi, absolvent al Literelor clujene și echinoxist, redactor pentru Germania la re- vistele Vatra, Poesia, Pagini corvine, Eupho- rion etc.) a debutat în 1984 cu Poemele nor- dului, urmate de volu- mele Un străin în bâr- logul lupilor. Elegiile din Rcgcnsburg, Euro- blues, După-amiazâ cu branduardi, Nopțile franciscane, Suitele transilvane, Cei ce-n ini- mă-s desculți, Viața și moartea din glas, Ma- ranatha și de alte câteva în germană. A tra- dus în limba română cărți ale unor Hans Magnus Enzensberger, Reiner Kunze, Die- ter Schlesak, Paul Celan, Werner Dursson, Michael Kruger, Ingrid Bacher, Richard Wagner, Richard Reschika, Jurt Drawert... In țară, poezia sa e receptată (aproape) exclusiv în superlative ale recunoașterii, în dublu sens, de valorizare constantă a operei și de asumare a întreprinderii sale în interes comunitar, aș zice, poetul trăindu-și exilul ca pe o stranie misiune (și) thanatică în numele celor rămași acasă. Poemele sale sunt, toate, un soi de scrisori de dincolo: „Nu este adevărat / că morții nu mai răs- pund. / dacă închidem noaptea ochii - bez- nă decantată de beznă - îi auzim. / rămâ- nem întinși, fără de replică". Laconice, „epistolele" lui Zanca traduc meditații, per- plexități, rumori, jumătăți de taine, expe- riențe cotidiene și cotinocturne ale întâlni- rii cu viața/moartca și cu zvonurile ei: „doar auzul rămâne deschis, oricând / reîntorcân- du-se dintr-o / depărtare, nouă / necunos- cută"... „ochiul caută. Auzul găsește". „Ra- portul" din abis al lui Zanca {Abis, Editura Limes, 2007, 168 de pagini) știe că impor- tant e „nu atât să convingi / cât mai ales, să rostești / ceea ce crezi". „Cu sfială, găz- duit de o colină", conștient de supunerea la clipa cea repede, divaghează pe cele două „teme majore", cum le numește în cartea de eseuri fragmentare Eumea, un limbaj al invi- zibilului (Editura Grinta, 2008, 216 pa- gini): iubirea și teama, revenind asupra lor în variațiuni infinite, „spiralat, după mode- lul neasemuitelor, neîntrecutelor variațiuni ale maestrului absolut", Bach. Fugile sale răspund, în formula foarte lapidară a poe- melor, atitudinii omului contemporan față în față cu lumea și „natura" înconjurătoa- re, fiind variante de evadare. Rătăciri și în- depărtări, nu priviri cuprinzătoare, prive- liști. Jean-Franșois Lyotard crede că nu se mai poate vorbi despre Landscapc (priveliște a pământului, a ținutului, peisaj), ci despre Placescape (priveliște/imagine a locului, dar și fugă de...). Imaginația poate fi tradusă, atunci, și ca „(f)yc^f "/scăpare de. Poezia e minciuna necesară sau, ceea ce e același lucru în cele din urmă, singurul adcvâr la îndemână. Ea avansează posibile traduceri vizibile ale limbajului invizibilului. Nostalgia, oricât de vagă, e alt nume pentru plecări fără întoarcere, iar dorul îmbracă haina elegiacă într-o gesticulație de crispată generozitate. Exilatul e cel fără acasă, drumețul e cel fără casă. Nici exilul, nici călătoria nu sunt forme rele ale locuirii, ci alt fel de forme. Nevoia situării repetate și insistente, a amplasării ține de nevoia de interacționare, de relație cu lucrurile și cu ceilalți. Țipătul din poemele mai vechi, mul- comit acum, dar vibrând dureros dincolo de ritmul ținut în frâu al versului, tânjește mai mult ca altădată după un auditoriu: „însă cine poate spune dacă unul a cântat / când nimeni nu l-a auzit?" Andrei Zanca nu se sfiește să lanseze un manifest al comunică- rii/comuniunii și al generozității în chiar evul grabei goale și „fără timp": „Tot ce avem mai de preț, tot ce luăm cu noi la urmă este nemijlocita noastră experiență de viață, răsfrântă lăuntric și care presupune necondiționat timpul". Un timp personal și individual, smuls zarvei sterpe, un timp de dăruit celorlalți. Originar din Sighișoara, crescut între sași, Andrei Zanca a deprins perfect ideea de vecinătate. Aceasta presu- pune sentimentul responsabilității/răspun- derii față de ceilalți, fără a exclude singură- tatea și cultivarea ei anume, ca marcă și garanție a unicității; o închidere/deschidere spre lume străfulgerată de luminișuri. Pe cale de consecință, poetul și poezia sunt inter- pretați ca „derogare", ca altă cale „prin care se [poate] produce o limpezire"; ei valo- rează cuvintele tuturor, sunt iscoade în abis. Moartea însăși ascultă de regulile vecinătății. Iar Celălalt e însoțitorul la pândă, din afară și dinăuntru deopotrivă: „precum în antica- mera interogatoriului, făpturi / ascunse-n spatele oglinzii / te urmăresc și te ascultă". In poemele lui Andrei Zanca, metafora se repliază pe o diaprură avară, melodia aco- peră o singură octavă gâtuită delicat (deli- catețea nu e abandonată nici în cele mai atroce tablouri ale existenței amenințate), miresmele sunt înlocuite cu izul iute al tre- cerilor, degetele exersează asprimi textu(r)a- le. Intre poet și lume, legătura senzorială (certă) este pusă în umbră și „în abis" de le- gătura verbală (incertă, interpretabilă). în această ruptură interioară identifica Heideg- ger, de pildă, sursa conștiinței vinovate, fiindcă în stare să inaugureze prin metaforă o altă lume. Vina este molipsitoare. Citito- rul se lasă prins în pânza poemelor, fiindcă invitația la călătorie are o doză acută de am- biguitate, e lucrată oximoronic. Deschis la frumusețile existenței, cu gesturi de gur- mand, poetul le subminează programatic siguranța și le despoaie cu tăietura iute a verbului potrivit, tot așa cum urâțenia nu e lăsată niciodată în desăvârșirea sa tihnită. „Freamătul elegiac" despre care s-a vorbit apropo de poezia sa numește exact ameste- cul foarte personal de plâns tonic și râs exte- nuat. Al. Cistelecan vorbea altădată despre „mutarea decepției înseși în frenezie", iar Gheorghe Crăciun credea că distinge în această „morală melancolică și revoltată" un chip liric pe măsura „europenității noas- tre transilvane". O anume stare de veghe față în față cu semnele iscate din traversarea pură și simplă a zilei picură în pagină un biografism sublimat, prezența detaliilor apa- rent strict personale atenuând gustul amar al dezvăluirilor cu valoare general-umană: „a trăi în clipă înseamnă / a muri la fiecare ticăit // ceva în noi rămâne / mereu neatins de timp, cu // nefiind amintirea, ci martorul ei, însă / cum să ajungi la ceva, ce este..."; „și nu ne putem / folosi de timp / spre a ieși / din timp // vina legându-ne de ieri, teama / de mâine, odinioară / plecat-am în / căuta- rea / sinelui / și am găsit lumea / nu există granițe, nici delimitări. / și fără de sfârșit, clipa"; „toate / întru înfiriparea unui răgaz / spre a lăsa să se înalțe din abis, tămădui- rea"; „nu aud decât prezentul, însăși / amin- tirea e trăire în clipă". Prezentul este răs- frângere a „bibliografiei" existențiale. Poezia e instrument firesc de gestiona- re a morții, ca referință de gradul doi și ca unic, suprem valorizator al existenței limi- tate. Adevărul ei e mereu relativ și provi- zoriu, dar încăpător. Chiar dacii se petrece în timp și generează timp, dă iluzia înte- meierii unui spațiu securizant, unui loc de așezat tabăra vremelnică. Eternitatea nu e în viitor, ci într-un prezent conținând în sine, prin efortul selectiv, constructiv și valorant al memoriei, tot trecutul. Raporturile cu timpul și eternitatea nu sunt susceptibile de o soluție adecvată, recursul la memorie și la cuvântul potrivit este singurul instrument acceptabil și accesibil. Timpul subiectiv e o simplă culoare a trecerii, pe care n-o pot descrie și nici înregistra ca proprietate. Deși numit în termeni ai proprietății - am{n-am timp să/pentru a -, timpul nu se lasă avut decât sub forma memoriei, a urmelor pe care trecerea prin locuri și vârste le lasă. Timpul trecut, singurul oarecum consistent, are o consistență indirectă, el nu e nicăieri altun- deva decât în aceste urme - de faceri/făcu- turi și trăiri/trăituri. „La un pas / de moar- te, aproape / pasul de care ne-am temut atât de mult", se conturează „taina / dincolo de lizierele vegheate ale memoriei". Să mai spun că revenirea la sentiment e considerată o bună cale spre „mântuire": „pășesc prin trena unui sentiment rarefiat"; sub „unduirea / deplină / a inimii"; „aud co- borând tot mai adânc cugetul / în inimă, mâna / preschimbându-se în sentiment"; „doar intensitatea inimii răzbate-n tânjire, și răzbate / între două rostiri. // un privilegiu al tăcerii". O confesiune-poem, așezată ca prolog Elansărilor din cartea de eseuri, reia chemarea: „Nu de capete ducem lipsă, ci de inimi. Șansa «lirismului» este propria noastră șansă..." într-o fișă de lectură reține încheierea că „prima parte a unei vieți constă în acțiu- ne (dramă), cea de-a doua parte, împlinind cercul, în devenire (tragedie)". Eseurile și poemele lui Andrei Zanca o probează convingător. Cu disperare tonică. 12 • APOSTROF O regăsire fericită: Paul Aretzu Paul Aretzu este profe- sor de Limba și Literatura română la un liceu din Cara- cal și unul dintre cei mai atenți cronicari literari de ca- re dispune în momentul de față cultura română. Biogra- fic, el este ceva ce s-ar putea numi un optzecist cu lansa- re întârziată: se naște mai devreme (în 1949) decât mulți dintre membrii generației pe care, ulterior, o va numi pe drept cuvânt „tragică“, folosind cuvântul în sensul lui nietzschean, ontologizant și estetic, dar se va impune editorial cu mare întârziere, doar în 1996, cu volumul de poeme Carapacea de sunete, scos la Editura Eminescu. Peste patru ani, acestuia îi va urma volumul Dia- pazonul de sânge, confirmat ulterior cu Cartea psalmilor (2003) și Urma lui Uriel (2006), întrerupte tematic de volumul de comentarii Viziuni critice (2005), aparți- nând unui om care trăiește din interior lite- ratura, prin forme rafinate de identificare adecvată, pe care le regăsim și în volumul Scara din bibliotecă (București: Editura Ideea Europeană, 2007), pe care ne-am propus să-l comentăm ca pe o revelație profesio- nistă, foarte serioasă și aplicată pe text, ve- nită într-un timp al sarcasmului fragil și al neîncrederii în valoarea intrinsecă a actului critic. Una dintre constantele cenușii, ste- reotipizate ale magiștrilor de azi din litera- tura română este aceea a neîncrederii în valoarea criticilor care îi deservesc, care nu indică altceva decât o foarte bizară insecu- ritate - convertită paradoxal în orgoliu - față de propria lor valoare. Un mare pro- zator spunea deunăzi - și avea să repete observația, semn că ea a devenit între timp obsesie - că generația "80 nu are prozatori însemnați fiindcă nu a reușit să dea încă niscaiva critici importanți care să îi susțină. Faptul că veninul este picurat sub forma unei fracturi de logică nu interesează pe nimeni, atât timp cât constatarea ține de vasta campanie de discreditare a generației din care face parte Cărtărescu; oricum, Paul Aretzu e dovada vie că generația '80 mai are critici foarte buni implicați în dina- mica scrisului de la noi, apelul la textele sale - exemple bune sunt și în Scara din biblio- tecă - putându-se produce întotdeauna ca un gest de încredere în adevărul celor con- statate și ca mostre sigure de probitate inte- lectuală exemplară. Poetul apare întotdeauna în interstițiile textelor scrise de către Paul Aretzu, ceea ce nu înseamnă câtuși de puțin că reflexele sale critice sunt înecate în metaforizări. Dimpo- trivă: stilul e foarte precis, analitic, luminea- ză textul din interior, poeticitatea implicită făcând parte din complicitatea generoasă cu care criticul citește textul asupra căruia se apleacă. Poet el însuși, vecie altfel cărțile comentate decât ar face-o un critic sec, lipsit de vână beletristică; ca o consecință, Aretzu practică o critică de identificare, participa- tivă, fără ca ea să fie împinsă într-o direcție tematistă, dar capabilă de a surprinde deta- lii de interior pe care ochiul detașat nu are cum să le surprindă. Trăind într-un univers al textelor critice care se intersectează, auto- rul are și puterea de a se detașa de ele, stabilind cu cărțile pe care le comentează un soi de complicitate solitară: nu apelează la autorități, nu răsfoiește dicționare decât avizat și pe tăcute, ceea ce îl interesează fiind confruntarea solitară cu volumul pe care îl deschide, verificarea propriei sin- gurătăți în ansamblul singurătății artistice a celuilalt. Rezultă o critică adevărată, foar- te nuanțată și bine scrisă, în care se poate avea încredere, fiindcă darul ei de a vedea mereu altfel, mulându-se pe adevărul in- terior al cărții comentate, este inepuizabil. Critica de poezie se pretează în cel mai mare grad la stereotipizare, pe motiv că devine foarte repede autoreflexivă, devitalizantă. Paul Aretzu, dimpotrivă, demonstrează în prima secțiune, foarte substanțială a volu- mului său, o disponibilitate versatilă supe- rioară, derivată din capacitatea de a se mula pe adevărul interior al cărții citite, din do- rința de a-i sesiza unicitatea, aventura dife- rită de a celorlalte pe care o propune. Câteva exemple nu fac decât să apro- fundeze validitatea acestei identificări. Astfel, Constanța Buzea, în volumul Netiăi- tele - constată criticul - „dorește o ființare nemaculată de propria naștere, respinge povara trupului, își asumă o virtualitate incertă (retroproiectivă)“, pe fondul unui - psihanalizabil, de altfel - complex al mater- nității recuperative. La Constantin Abăluță (Orașul Marea, 2006), senescența îl face să nu-și mai găsească locul, să rătăcească pe străzi pustii, fără identitate, ca un manechin, ca un străin care învață cu greu alfabetul realității, pentru care obiecte- le vechi ori ființele necuvântătoare sunt mai atrăgătoare, mai misterioase decât oamenii, adesea bătrâni taciturni, mesageri ai deșertă- ciunii... Am dat aceste citate și pentru a subli- nia frumusețea literară cu care sunt ele scri- se: majoritatea pasajelor lui Paul Aretzu sunt, în realitate, proiecții intelectuale par- ticipative, rezonanțe artistice perfecte, re- verberate, ale atmosferei pe care o degajă volumele citite, ceea ce îl determină pe cri- tic să sesizeze semne și simboluri peste care altcineva ar trece neatent, discreditându-le realitatea de concentrate poetice proteice. Trăitor la intersecția mai multor tipuri de sensibilitate artistică, neoontologismul crepuscular al șaizeciștilor fiind substituit prin neoexpresionismul generației ’70 și - ulterior - prin postmodernismul sarcastic, citadin al generației ’80, criticul nu agluti- nează stilurile, dar constată cu acuitate că noua sensibilitate de viață pe care această evoluție tipologică o ascunde se bazează pe o percepție din ce în ce mai fragmentată a realității, care încetează să mai funcționeze ca sistem ordonator, pentru a deschide calea către autenticismul experimentalist, de care de altfel vorbește Marin Mincu. Astfel, scrie Paul Aretzu, Mircea Ivănescu (versuri poeme poesii altele aceleași vechi nouă, 2003) „are o mare pricepere a fragmentării mișcării, ri- tualizând-o, pe sine însuși percepându-se obiectual, din exterior, printre ceilalți actanți ai timpului, ai aventurii absurde a sensu- rilor“. In consecință (observația poate fi extinsă cu folos asupra întregii lirici a poe- tului sibian, nici extrapolările înspre alții nefiind excluse), timpul agonic, himeric al lui Mircea Ivănescu nu produce destine, ci numai gesturi mici, reale/imaginare, senzații, frigul, încălzirea mâinilor, întoarcerile târzii sau în zori, câr- ciuma, odăile goale, valurile/voalurile vechi- mii, lumina înșelătoare sau proiectată pe fragmente de imagini, prezența afectivă a pisicii, cea care îl așteaptă să se întoarcă, dar și a ei (mama, iubita, poezia, scrisa) care nu mai are chip, din care nu a mai rămas decât prezența. în același spirit, poezia lui Aurelian Titu Dumitrescu „... are dezordinea misterioasă a hazardului“, prezența „nemaiexistând“ pentru poet, decât ca „perspectivă instabilă din care [se] contemplă/spionează timpul istoric/psihic“: In volumul O rescriere a romanului „Moby Dick“ textele au aspectul unei colecții de enunțuri, amplasabile între monolog și dic- teu suprarealist, monotone, dar comprimând o aură oraculară. Discursul nu are structură, nu se fixează pe o temă, nu converge către un mesaj explicit, ci se revarsă ca o lavă rece sau are forfota ordonată a unui furnicar de imagini, de absconzități, de cuvinte care nu se pot opune inerției (retorice) de a se vorbi. „Voalurile trecutului“, „furnicar de ima- gini“ etc.: totul e superb spus, cu un câș- tig sugestiv de zile mari, care indică un ar- tist al criticii literare, dublat de exactitatea patetică, bine strânsă din condei, a for- mulărilor memorabile. Puțini, în critica ro- mână actuală, mai sunt în stare de așa ceva, semn că „mantaua” stilistică a lui Cistelecan a funcționat din plin aici, dând la iveală o linie exegetică remarcabilă. într-un similar regim de finețe, Paul Aretzu identifică complexele paterne din opera Martei Petreu și a Ruxandrei Cesereanu; sub aspect stilistic, textul despre Marta Petreu e mai crispat scris, dar cu observații de acuitate superioară, pe când cel despre Oceanul Schizoidian dă măsura adevărată a valorii, fiind, până în momen- tul de față, cel mai bun text scris despre volumul în cauză. Iată o mostră: „Viziuni- le neguroase ale Ruxandrei Cesereanu nu se izbăvesc prin divin, ci se întorc în sine, în nebulozitățile psihicului, în cochilia eului“, retroversiune tipică pentru un poet care nu vede transcendența din cauza fervorii de a-și exacerba, în sens tragic, propriul vertij psihedelic interior. Să încheiem tot cu un citat: Robert Șerban practică „o tehnică a instantaneității, a decupajului din concret, lăsând impresia prelucrării minime, fără efort, fără compli- cații, expediind pur și simplu poemele către un cititor absolut comun“. Ca peste tot, precizia sugestivă a celor scrise de către Paul Aretzu e remarcabilă: e nu numai o plăce- re, dar și foarte folositor să îl citești, fiindcă textele sale indică o superioară disciplinare de sine și un altruism exigent, de bună fac- tură umană și artistică. Aretzu e un profe- sionist: dacă ar fi mai vizibil, ar fi spre câștigul nostru, al tuturora. Anul XIX, nr. 8 (219), 2008 • 13 cu (Ochiul LIBER Așa CUM în romanul actu- al corinticul pare să do- mine pulsiunile scriitorilor și ale cititorilor înrobiți ge- nului, la fel ultimii ani rea- duc, parcă, în prim-plan, în materie de poezie, ludicul și manierismul. Pe lângă he- moragia - bine-venită! - de volume semnate de Șerban Foarță, nici cele ale lui Emil Brumaru nu chiar lipsesc. Situația devine dramatică pentru criticii care s-au grăbit să atribuie coordonata ludică mai ales poeziei optzeciste, de la Traian T. Coșovei la Florin laru. în rest însă, numai bucurie. Pe măsură ce ecranul cinematogra- fiei românești se umple de mizerabilism, neorealism postceaușist și minimalism cine- veritist (sic!), biblioteca își consolidează conținuturile rafturilor cu cărți fanteziste, flou-flou, ficționale ca niște prăjituri cu frișcă și gureșe ca o protipendadă decrepită. A făcut senzație - și a produs senzații - în ultima etapă noua apariție a lui Emil Brumaru, Povestea boiernașului de țață și a fecioarei cu lindic zglobiu: Pentru pudilon- doci șivampirizole (București: Ed. Trei, 2008, 144 p.). Textele sunt însoțite de o argu- mentare elegantă a lui Ion Vianu, caracteri- zată nu de vreun demers critico-artistic, ci de preocuparea de a readuce interesul lite- rar pentru erotic în zona naturalului și a normalității estetice. Totodată, ediția cu- prinde și o serie de desene de Dumitru Gorzo, apariția devenind și prin aceasta un eveniment artistic al actualității. Titlul volumului pare o pledoarie impli- cită pentru resurecția baladei, fie ea și inte- resată de restaurarea integrală a normalității limbajului. Lucrurile nu stau însă așa, ela- nurile lirice nestând în echilibru cu propen- siunea spre epică versificată. Citind consis- tenta selecție de poeme a lui Emil Brumaru, adolescenții - de orice vârstă - vor jubila. La fel vor reacționa, probabil, și profesorii Unrat de oriunde, pensionari sau ba. Sub- scriu însă fără rezerve că fronda simpatică uneori, atroce în alte cazuri, a autorului o vor gusta toți iubitorii de poezie. Măiestria bardului va fi, pentru mulți, aceea de a ima- gina situații erotice „pre versuri tocmite“, după cum alții vor constata masiva operă de recuperare la nivelul cuvintelor și ima- ginilor prohibite întreprinsă aici. Pe mine însă m-a fascinat cel mai mult disponibili- tatea ludică a celui care, în tinerețe, jongla cu îngerii și râmele domestice, cu detectivul Ardiur și juna Reparata, pentru ca acum, în prelungirea acelei vârste, să aterizeze răspi- cat în plin manej lasciv, demn de Muzeul Erotic din Amsterdam. Ludic și anarhism Adevăr zic: Brumaru nu încearcă aici nici să ilustreze Kama Sutra, nici să exploreze anatomia umană în mișcare. Reveriile lui sexuale, de relevanță pentru o gamă largă de licențiozități - unele tradiționale, altele taxabile de rigoriști drept perversiuni -, multe legate de gineceu, altele de partenere colaterale instituției matrimoniale, rămân, orice s-ar zice, exerciții ludice. De aici și bănuiala ci Povestea... nu este altceva decât o miinchhausiadă dominată de preocupa- rea insațiabilă pentru exercițiile de sex și ex- plorările lascive ale celuilalt (de fapt, întot- deauna, ale celeilalte). Citind poemele, unul după altul, în orice ritm, nu poți rămâne in- diferent față de exercițiul de virtuozitate pe care î I vădește pagina. Suntem foarte depar- te de competiția de la Blois, care a dat nu- mai două realizări memorabile: a gazdei, monseniorul de Orleans, și a dubiosului Villon. Aici performanța vine în cascadă, vădind un priapism al creativității demn de invidiat și explorând un filon departe de a fi epuizat. S-ar zice că, dacă pentru Noica senectutea era eliberatoare de poverile sexualității și locului obligatoriu de muncă, pentru poetul din rezervația angelică din Moldova, de la Dolhasca, s-a nimerit toc- • Alexandru Păsat, Coloană albastră I - lemn mai pe dos. Urmaș demn al tradiției muca- lite și, deopotrivă, dedate la contacte epi- dermice, vădite de Povestea poveștilor și de „corozivitățile“ lui Creangă, Emil Brumaru duce mai departe, cu mijloace poeticești, un impuls care nu ocolea nici anecdotica din preambulul cronicii lui Ion Neculce, nici zâmbetul ironic din lirica lui Topârceanu. Există însă la el o plăcere a măscărilor ce intră în competiție numai cu aceea a mare- lui humuleștean. Aici e, repet, și schepsisul acestor poe- me și directe, și îmbârligate în metafore fastuoase, în comparații de amplă cuprin- dere, în ceremonialuri ale rostirii despre ce și cum. Și tot aici și relevanța lor literară, deși nu trebuie nesocotit nici potențialul imens pe care îl au raportat la circumstanțe practice (recitări sub balconul iubitei, în interludiile din patul acesteia, la ospețe și în turniruri poetice de burlaci macho puși pe epatat etc.). După ce a petrecut decenii în penumbra dictaturii scriind, cu pofta din rețetarele gastronomice ale lui Radu Anton Roman, despre bucătăriile de vară și universul calm al unei case pitite în fundătura unei provin- cii topite sub caniculă, Emil Brumaru irupe în prim-planul stacojiu al unei scene lubri- ce, agitând ca un scamator dildouri imense menite să agite publicul nud din sală și de pe la balcoane. Din acest punct de vedere, cred că putem vorbi despre eveniment și ca despre o altă perioadă de creație - căci dominanta preocupărilor pare acum alta - din viața acestui gustat artist contemporan, dar și de o ofensivă asupra publicului nos- tru, nu tocmai lipsit de ipocrizie și de pre- judecăți. Această atitudine merită să fie subliniată, fiindcă scoate volumul de sub imperiul unei anecdotici modeste și al cle- vetirilor și chicotelilor cu jumătate de gură, pe la colțuri, intrând într-o zonă majoră, aptă să redimensioneze mentalitățile curen- te. După tatonările tinerilor prozatori poli- romici din familia Adrian Șchiop, Claudia Golea etc., revoluția erotică românească - întârziată până după 2000 și după apariția flagelului SIDA - se înfăptuiește cu mijloa- ce literare mai radicale nu atât prin condeiul Ioanei Baetica (Domnia Sa e o doamnă, se știe!), cât, mai ales, prin elaboratele flam- boaiante ale lui Emil Brumaru. Și totuși, după discreția cu care este întâmpinat acest volum - comparabil, prin mitologia pe care o presupune și prin cea care s-ar prea putea să crească în jurul său, numai cu craii mate- rni -, se prea poate ca resurecția în năra- vuri să nu se producă și românii să roșească în continuare în public pentru mai puțin decât sfertul celor pe care, altminteri, în discreție cât mai deplină, le întreprind cu inimă ușoară. Avem, din acest moment chiar, un Bakunin al erotismului literar românesc și mă grăbesc să îl salut ca atare. 14 • APOSTROF • Scrisoare către Gabriela Melinescu, din 1 6 iulie 1993 DOSAR Anul XIX, nr. 8 (219), 2008 • 15 16 • APOSTROF DOSAR • Scrisoare către Ovidiu Cotruș, din 1 7 iunie 1959 DOSAR Anul XIX, nr. 8 (219), 2008 • 17 6oeTHe _ ^2. '• îi '¹U4t^£«- î>w^r - 6^U» a ; X* . i a *SL- _ fi. JLuuwt ; LîUjiit * wfâtU Qy, ci^ < a>/ • t*⁴*' fel < ZUiftM “) -.