Arini Di. POPUL^R^ Apare în fiecare Duminecă «r- V ---.. niaeru (Bicaz-Suceava), 1 leu ; Vasile Babătă (Bicaz-Suceava), 1 leu ; Gi-covanu Gh. (Bicaz-Suceava), 1 leu; I. C. Popovici (Bicaz-Suceava), 2 lei; Martin Simion (Ungaria), 3 lei; George C. Popovici (Bicaz-Suceava), 2 lei; Panel I. Chihaia (Bicaz-Suceava), 2 lei; Osias Goldscliiag (Besdâs-Ungaria), 2 lei; Pr. I. Corigescu (Bicaz-Suceava), 1 leu; N. Popescu (Bicaz-Suceava), 2 lei; Ioan a Mariuţei (ISicaz-Sueeava), 1 leu ; Gavril Gli. Bobu (Bicaz-Suceava), 1 leu ; Gh. S. Bejan (Bicaz-Suceava), 1 leu ; Iosif Niculai a Petri (Bicaz-Suceava), 1 leu ; Gavril Nemţeanu Sima (Bicaz-Suceava), 1 leu; D-tru Bejan (Bicaz-Suceava), 1 leu; Mihaiu P. Scurtu (Bicaz-Suceava), 1 leu ; Gavril Drăgoi (Bicaz-Suceava), 1 leu ; Gh. S. Nichita (Bicaz-Suceava), 1 leu ; N. Drăgoi (Bicaz-Suceava), 1 leu ; P. Gh. ■ Tărniceru (Bicaz-Suceava), 1 leu; Gh. Enache (Bicaz-Suceava), 1 leu; Niţă Creţu (Bicaz Suceava), 1 leu ; Ioan Gh. Irimia (Bicaz-Suceava), 1 leu; Vasile Gh. Ţuţuianu (Bicaz-Suceava), 1 leu; Gavril L. Chirllă (Bicaz-Suceava), 1 leu ; Ilie Sasu (Bieaz-Suceava), 1 leu ; Gavril M. Ţapu (Bicaz-Suceava), 1 leu ; Carol Zani (Bicaz-Suceava), 1 leu. Numărul membrilor înscrişi cu începerea anului 1906 şi până în prezent este de 500; iar veniturile societăţii, tot în acest timp, sunt de 2.110 lei. şi 10 bani, (Va urmk în numfirul viitor). www.dacaromamca.ro Anul IX. No. 30. 23 Aprilie 1906. jfllbitia Revistă Enciclopedică populară .. Diaconul 1. V. KiiIciiIchcii, Predică la ziua Sfântului Gbeorghe. — N. Nicolaescu $1 G. Stol* nescu, Ramele pentru faguri.—Solia Nădejde, O datorie. — Get., Pasărea trompetă. — Const. t'. Pop.-Taşcă, însemnătatea studiului istoriei în şcoala primară.—Din viaţa rândunelelor.— V. S. Moca, Un duşmanul ovăzului şi al altor plante agricole. Erupţiunea Vezuviului.— Pr. Ion Turn, Relele urmări ale beţiei. — C- Rudulescu-l'odin, Miază-noapte (poveste). — Dela sate. — Cel mai puternic cuirasat.— Informaţiuni. Anecdotă.—Zicători. — Bibliografii. Sfaturi: Contra petelor de pe frunzele perilor şi gutuilor. Ilustrutiuni: M. S. Regina Elisabeta. S-tul Gheorglie.— Rame pentru faguri. — Pasărea trompetă.— Cum luptă Românii. — Bătălia dela Călugăreni. — Soldaţii Români în faţa morţii.______________________________________________________________________________________ Luni 24 curent, este ziua numelui fi. S. Reginei Elisabeta. Toţi Românii vor serba cu bucurie această zi, căci ştiută este nemărginita dragoste ce Buna noastră Regină, poartă neamului nostru. (Jnindglasul nostru cu a! întregei suflări româneşti, depunem respectuos la picioarele fi. Sale urările cele mai calde de sănătate şi ani îndelungaţi, alături de M. 5. Regele şi întreaga familie Regală. ll în etrftln. pa an lei • ................15 bani COMITETUL. www.dacaromanica.ro M. S. Regina Elisabeta. www.dacoromanica.ro ALBINA 791 CuYânt la ziua Sfântului marele Mucenic Gheorghe. Dacă pe mine m’au persecutat, şi pe voi vă vor persecută. Fraţi creştini, învăţătura dumnezeească, adusă în lume de fiul lui Dumnezeu, Iisus Oristos, pentrucă cuprindea numai adevărul şi dreptatea, numai cinstea şi sfinţenia, nu putea să placă acelor oameni, cari erau îmbrăcaţi cu haina minciunei, a făţărniciei, a tuturor relelor şi a tuturor păcatelor. De aceea fariseii cu făţarnicii şi păgânii cei plini de tot felul de răutăţi, văzând că învăţătura creştină le scade din puterea, pe care o aveau asupra poporului şi că oamenii, primind poruncile şi sfaturile evangelice, se deşteaptă din întunecimea sufletească, în care-i ţineau credinţele mincinoase, porniră persecuţiuni grozave asupra creştinilor şi a acelora cari răspândeau învăţăturile sfinte ale Mântuitorului. Iisus Cristos ca Dumnezeu, prevăzând aceste persecuţiuni, mângâe pe Apostoli şi urmaşii lor cu cuvintele: Dacă pe mine m'au persecutat, şi pe voi vă vor persecută. Multe au avut să sufere creştinii din partea Evreilor, dar neînchipuit de dureroase au fost muncile la cari i-au pus păgânii şi împăraţii lor. Numele de creştin eră urît şi persecutat de toţi; iar cei cari aveau îndrăsneala să mărturisească învăţătura creştină, să creadă că Iisus Cristos este Dumnezeu, şi să lucreze pentru întinderea învăţăturii mântuitoare în lume, erau munciţi şi omorîţi mai rău ca fiarele sălbtice. Pentru credinţa lor, creştinii erau unşi cu zmoală şi, legaţi de stâlpi, li se da foc să lumineze grădinile publice ale păgânilor ; li se atârnau greutăţi mari de corp şi se aruncau în mare; erau îmbrăcaţi în piei de animale sălbatice şi a-runcaţi câinilor spre a fi sfâşiaţi; li se întindea corpul pe roţi dinţate; erau încălţaţi cu încălţăminte pline cu piroane ascuţite, etc. Aceste suferinţe însă, au întărit şi mai mult credinţa lor ■creştină, făcându-i să îndure moartea cea mai amară, decât să tăgăduească pe Mântuitorul. Şi cu toate că sângele a curs aproape 300 de ani, cu toate că jalea cuprinsese sufletele tuturor creştinilor, totuşi credinţa creştină a biruit lumea şi a triumfat asupra răutăţilor omeneşti. — Cei cari au murit pentru Iisus Cristos şi învăţătura Sa sunt cinstiţi şi lăudaţi de biserică cu numele de martiri sau mucenici. Sângele lor a fost ploaia binefăcătoare, care a făcut să încolţească şi să crească sămânţa credinţei creştine. Şi după ■cum o sămânţă aruncată în pământ nu încolţeşte, nu creşte şi nu produce rodul dorit, până când nu este udată, tot ase- www.dacaromamca.ro 792 ALBINA menea şi sămânţa creştinizmului n’ar fi prins rădăcini în lume, dacă n’ar fi fost udată cu sângele martirilor. Sângele vărsat pentru o cauză dreaptă totdeauna a trebuit să aibă urmări binefăcătoare. Aşa se întâmplă cu toate lucrurile din lume, aşa s’a întâmplat şi cu învăţătura creştină. Sângele lui Mihai Viteazul, al lui Tudor Vladimirescu şi al tuturor patrioţilor noştri; sângele soldaţilor pe câmpiile Plevnei, au avut ca rezultat o Românie liberă şi independentă, o Românie respectată şi cu nume mare în rândul celorlalte state. Asemenea şi sângele martirilor, vărsat pentru cauza dreaptă a creştinizmului, a avut ca rezultat întinderea bisericii creştine în toate părţile, răspândirea civi-lizaţiunei şi luminarea popoarelor. Din mulţimea martirilor creştini sfânta noastră biserică sărbătoreşte astăzi pe marele mucenic Gheorghe. Vieaţa acestui sfânt este o icoană vie unde vedem pe omul plin de credinţă şi devotat unei cauze sfinte. El este soldatul model şi p'in de curaj pentru apărarea patriei şi a religiei. Creştinătatea întreagă ’l-a apreciat în deajuns, ridicând o mulţime de biserici în numele său ; iar domnul Moldovei, Ştefan cel Mare, l-a făcut patron al armatelor moldovene, pu-nându-î chipul pe drapelul său, care în timp de pace şi răs-boiu fâlfâiâ'deasupra oştilor, insuflând curaj şi vitejie soldaţilor, în lupta cu cei de alt neam, pentru apărarea moşiei şi religiunei strămoşeşti. Marele mucenic Gheorghe s’a născut în Capadocia din părinţi renumiţi pentru faptele lor creştineşti. De mic per-•zând pe tatăl său, a fost crescut în frica de Dumnezeu sub îngrijirile mamei sale, — o femee pioasă şi cu tot sufletul devotată învăţăturii creştine. Când deveni mare intră în armată, unde se distinse foarte mult prin vitejia sa, în nişte răsboaie ce avu împăratul Diocliţian cu vrăjmaşii patriei; în cât foarte repede fu ridicat la gradul de general al tuturor armatelor împărăteşti. Ca general luă parte la un sfat pentru persecutarea creştinilor; acolo susţinu credinţa lor şi combătând planurile împăratului său, declară pe faţă că crede în Iisus Cristos. Această purtare a sfântului turbură grozav pe împărat, care nu putea să pedepsească şi să se despartă cu atâta uşurinţă de un general deştept ca Gheorghe. Însuşi Diocliţian se încercă prin cuvinte blânde să-l întoarcă dela învăţătura creştină, dar el rămase statornic în hotărîrea sa. Atunci fu aruncat în temniţă şi supus la chinurile cele mai grele; acolo i se puse o piatră mare pe piept,-încât era aproape să fie strivit. A doua zi se duse înaintea împăratului şi, abia vorbind, îi dovedi că rămâne nestrămutat în sfânta sa credinţă. Din porunca împăratului fu legat de o roată şi sfâşiat de fiarele ascuţite prin care i se trecu corpul. Prin minune dumnezeească însă, a fost deslegat şi vindecat de ranele căpătate; iar ostaşii mirân- www.dacoromanica.io ALBINA 793 du se de ceeace văzuse şi chiar împărăteasa Alexandra văzând pe sfântul vindecat prin minune, crezură în Iisus Cris-tos, care are grijă de aleşii săi. — împăratul porunci după aceea ca Gheorghe să fie îngropat într’o groapă cu var nestins, dar eşi nevătămat. I se puse apoi în picioare încălţăminte cu piroane de fier şi fu silit să fugă; şi do astădată însă se vindecă repede. După multe alte chinuri fu dus în templu păgân ca "să se închine idolilor (Dumnezeii păgâni făcuţi din piatră, lemn, marmură, etc.), dar spre marea mirare a tuturor, când intră înăuntru, toţi idolii căzură la pământ, sfărâmându-se în mii de bucăţi. La vederea acestui fapt, împărăteasa Alexandra nemai putând ascunde credinţa sa în Iisus Cristos, strigă din mijlocul mulţimei: Dumne- zeul lui Gheorr/he ajută-mi, căci tu eşti singurul adevărat şi atotputernic /» Sf. murele mucenic Gheorghe. In urma acestor munci împăratul văzând că toate încercările sale sunt zădarnice, că nu poate să întoarcă pe Gheorghe şi pe Alexandra dela credinţa adevărată, dete poruncă ca să li se taie capetele la amândoi. — Astfel în ziua de 23 Aprilie îşi găsi sfârşit acest mare mucenic al lui Cristos, care nu cruţă nici cinstea de general, nici promisiunile îm- www.dacarotnamca.ro 794 ALBINA pârăteşti, nici vieaţa, pentru sfânta credinţă în Mântuitorul omenirei. Mari şi nepătrunse sunt lucrurile lui Dumnezeu, fraţi creştini ! Căci El trimete aleşilor săi noi puteri pentru a-i întări contra răului şi minciunei. Numai aşa ne putem explică răbdarea marelui mucenic Gheorghe în mijlocul atâtor suferinţe şi munci. Amintindu-ne numai aceste chinuri, sufletul nostru se sperie de grozăvia lor; iar mintea sănătoasă ne îndeamnă să credem că ochiul lui Dumnezeu stă neadormit asupra credincioşilor săi, şi că în relele ce li se întâmplă în vieaţă îi înarmează cu curaj şi cu toate puterile trebuincioase, pentru a le birui şi a eşî din ele curaţi ca şi urgisitul din foc. Câtă deosebire între noi creştinii de astăzi şi între mucenicii de altădată ! Aceia mărturiseau credinţa lor cu un curaj nemaipomenit înaintea împăraţilor şi a tiranilor prigonitori ; noi cei de astăzi nu numai că nu apărăm învăţătura creştină în faţa celor ce o defaimă, dar cu multă uşurinţă, fără a ne sili cineva, trecem în partea bârfitorilor, susţinând ca şi ei că religiunea este numai de talia oamenilor simpli şi ipocriţi, şi că trebue păstrată nu ca ceva trebuincios, ci numai pentru că aşa am apucat din moşi strămoşi ! Mucenicii mergeau cu tot sufletul şi cu tot devotamentul să moară pentru învăţătura creştină; nici muncile cari sperie mintea, nu-i depărta de dragostea către Mântuitorul Cristos; lioi cei de astăzi în loc să mergem la biserică să le ascultăm faptele şi să le imităm credinţa, ne ducem la cârciumă să ne otrăvim corpul şi să ne osândim sufletul! Mucenicii pronunţau cu respect numele Celui ce a adus mântuirea şi luminarea popoarelor; noi. creştinii de astăzi, dela copilul care abia vorbeşte şi până la bătrânul gârbovit, ne întrecem în a înjură numele cel sfânt al lui Dumnezeu, al sfinţilor şi al tuturor lucrurilor bisericeşti! Mucenicii şi toţi sfinţii se întemeiază în a probă dragostea lor către Dumnezeu şi aproapele; iar noi cei ce purtăm pe frunte numele frumos de creştin, nu dăm nici un semn că iubim pe Dumnezeu, nu ne mişcă mizeria şi lipsa celui sărac, furăm şi răpim averea altuia, vorbim de rău pe toată lumea, suntem nepăsători la strigătele de ajutor ale văduvelor şi scăpătaţilor, suntem conduşi numai de gusturile şi plăcerile noastre, agonisind totul pentru noi şi nimic pentru alţii! Iată ce deosebire între noi şi aleşii lui Dumnezeu ! Şi pentruca să dovedim că suntem adevăraţi creştini şi dorim mântuirea sufletului şi liniştea în această vieaţă trecătoare, să le imităm faptele şi să nutrim în inima noastră credinţa mucenicilor, căci numai aşâ vom birui relele şi necazurile ce ne amărăsc traiul în fiecare zi. — Atunci ochiul lui Dumnezeu va fi veşnic asupra noastră şi mâna Sa ne va călăuzi contra tuturor vrăjmaşilor sufleteşti şi trupeşti-Acum când nu avem putinţa să murim pentru Iisus Cris- www.dacoroimaiiica.iD ALBINA 795 tos şi învăţătura Sa, să ţinem cel puţin credinţa strămoşească, care a condus sufletele străbunilor noştri prin toate greutăţile trecutului şi să imităm faptele lor creştineşti : iubind biserica, susţinând religia contra bârfitorilor, mărturisind adevărul fără frică, cinstind creştineşte numele sfinţilor, îndeplinind poruncile lui Dumnezeu, şi lucrând numai pentru binele ţărei şi al credinţei. Atunci Tatăl nostru ceresc ne va asculta rugăciunile, spre mulţumirea noastră sufletească şi spre câştigarea fericirii pământeşti şi cereşti. Faptele şi credinţa marelui mucenic ‘Gheorghe să ne călăuzească în toate împrejurările vieţii moastre ! Diaconul I. V. Raicnlescu. SevtriH. ~=—------------------ ■Ramele pentru fajuri. Construcţia ramelor. Ramele se fac din şipculiţe de brad, late 26 — 26 milimetri şi groase de 8 milimetri. Şipculiţele * se aleg din acelea care n’au noduri. Speteaza de sus treime să fie destul de tare, ca să poarte greutatea fagurului plin -cu miere; de aceea i se dă o grosime îndoită, făcându-se •ori din 2 speteze de câte 8 milimetri fiecare, ori dintr’una singură de 15 milimetri. Capetele ei ies puţin mai afară decât spetezele lăturaşe, ca să se sprijine de păreţii uleiului, ca grinzile tavanului pe ziduri. La ramele înalte, speteaza de jos se pune în muchie, ca să le deâ mai multă tărie şi să lase mai mult aer să pătrundă printre faguri. Capetele de jos ale spetezelor lăturaşe se tae de amândouă părţile pieziş ca să formeze un vârf în jos. Pe faţa din năuntru a spe-tezei de sus, fabricanţii de uleie sapă în lung două şenţuleţe. Acestae sunt despărţite numai printr’o limbuliţă subţire de lemn, care se poate înclina într’o parte, ori într’alta cu uşu- www.dacoramamca.ro 796 ALBINA rinţă. Un şanţ e săpat tocmai prin mijlocul spetezei, iar celălalt, alăturea. In şanţul clin mijloc se bagă o margine de fagure tipărit, iar în cea de alături, o pană de lemn, care apasă limbuliţa pe ceară şi o strânge în ramă. Albinele încleiază tare capetele ramelor de pereţii uleiului şi fagurii ajung să se scoată cu greutate. Ca să se înlăture încleiarea ramelor, se pune pe margine lambei săpată pe muchia de sus a pereţilor uleiului, o făşie de lv'2—2 centimetri, lăţime de tablă de fier, de zinc, sau de şină îngustă şi subţire de cerc de fier, flig. 2. a. Pe muchia acestei făşii, scoasă cu 1 -r 2 milimetri mai sus de marginea lambei se sprijină ramele, pe care albinele nu le mai lipesc. Dacă se scurtează capetele ramelor cât lărgimea uleiului, se bate în ele cue, care se lasă cu capul de 1 centimetru afară, ca să se sprijine pe muchia şinei. Atunci încleiarea e înlăturată cu desăvârşire. Chipul acesta de atâr-nare a ramelor e cel mai de sfătuit, fiindcă înlesneşte mult umbletul la albine, fără sguduire şi fără a întărâtă roiul. Depărtarea dintre rame. Ramele se aşează în uleiu unde lângă altele, lăsând depărtări anumite între ele, între spe-1 tezele lăturaşe şi părăţii uleiului, deasupra şi dedesubtul lor. E de trebuinţă ca aceste depărtări să fie păstrate cât se poate de exact, pentrucă albinele nu îngădue între faguri decât locul ce le trebue pentru trecerea lor. Dacă se lasă mai mult loc, ele fac adaosuri de clădiri, unind fagurii unul cu altul, sau cu păreţii uleiului. S’a cerut de unii S tu pari ca în depărtarea ramelor să urinăm firea albinelor lăsate să-şi clădească fagurii rn voia lor. Dar, după cercetările făcute, s’a dovedit că firea albinelor nu ne poate sluji de călăuză sigură în acest lucru. La albinele lăsate să clădească după placul lor, se găsesc faguri depărtaţi din mijloc în mijloc dela 66—41 milimetri, şi chiar până la 50 milimetri. Stuparul trebue să primească depărtarea care îi dă cele mai bune rezultate. Mulţi stupari aşează ramele la 37 sau 38 milimetri depărtare, socotită din mijloc în mijloc. Dar cei, cari au făcut încercări cu băgare de seamă, la mai multe depărtări, au recunoscut că 36 milimetri e cea mai bună. S’a socotit că grosimea unui fagur necăpăcit din cuib e de 22 milimetri şi căpăcit, de 25 de milimetri. Dacă lăsăm între rame depărtare de 36 de milimetri, atunci rămâne loc liber de 13—14 milimetri între fagurii necăpăciţi şi de 10—11 milimetri între cei căpăciţi. Când şe pun fagurii la depărtare mai mare, de pildă de 38 milimetri, rămâne 17—18 milimetri depărtare între fagurii cu puet, în loc de 13—14, cât trebue se fie. Vor trebui atunci mai multe albine ca să umple acel loc şi să facă căldura trebuitoare clocirii, decât în locul de 13—14 milimetri. In locul acesta, ajung două rânduri de albine clocitoare, aşezate un rând pe un fagure şi altul pe celălalt fagure, ca să închidă tot locul şi să păs- www.dacaramanica.ro ALBINA 797 treze căldura de care puetul are trebuinţă. O depărtare prea mare a fagurilor pare că prieşte creşterii unui puet mai numeros de trântori, lăsând loc destul pentru lungirea căsuţelor în care cresc aceştia. De aceea câţiva stupari sunt — ---- R- www.dacoromanica.ro ALBINA 809 Un duşman al ovăzului şl al altoi plante agricole. Mai toate cerealele şi cu deosebire ovăzul, când se întâmplă ca primăvara să fie mai ploioasă suferă de muştarul sălbatec, pe care unii agricultori îl mai numesc şi muştarul de câmp. In primăvara anului trecut (1905), prin luna Maiu, am văzut semănături întinse acoperite de această plantă, şi, fiindcă era tocmai în floare, nu se vedeâ pretutindeni decât floarea muştarului, care este de o coloare galbenă ; pe când planta semănată şi acoperită de muştar, nu se poate vedeâ decât numai când te apropii de marginea câmpului semănat. Muştarul sălbatec, nu creşte numai prin cereale dar şi prin alte plante, ca inul, etc. Astfel am văzut peste o sută de pogoane de semănătură de in copleşită cu totul de muştar, aşa că din cauza acestui duşman, inul era foarte slab crescut, prin urmare şi recolta în boabe caşi în fuior aproape pierdută. Muştarul de câmp numit şi sălbatec (Sinapis arvensis) se înmulţeşte într’un mod înspăimântător, astfel plantele (muştarul) ce ar putea creşte pe o suprafaţă de 30 cm. pătraţi, pot să producă până la 6.000 de boabe, care pot să-şi păstreze mult timp puterea lor de încolţire (germinaţie). Prin diferitele lucrări ce se fac locurilor de cultivare, grăunţele sau boabele muştarului sunt îngropate şi ele în pământ, mai mult sau mai puţin, după cum şi aratul ori săpatul pământului se face mai adânc ori mai la suprafaţă, şi când seminţele, după modul de cultură al pământului, sunt readuse mai la suprafaţa pământului, încât pot găsi condiţiuni bune de încolţire, ele încolţesc şi dau naştere plantei care le-a produs. Fiindcă creşterea muştarului este foarte repede în cât acoperă toată semănătura de ovăz sau de altă plantă, aşa încât recolta este aproape pierdută, trebuiesc luate oarecari măsuri de stârpire a acestui duşman, care în câmpurile noastre se înmulţeşte din ce în ce mai mult. In Franţa mai cu seamă s’a întrebuinţat mai multe mijloace de stârpire pentru muştarul de câmp, dintre care trei sunt mai economice pentru stârpireu muştarului, şi pe care ar trebui să le întrebuinţeze şi agricultorii noştri. Prima doctorie este de a disolvâ (topi) în o sută litri apă 15 kgr. de calaican (sulfat de fier) şi cu această apă să se stropească tot muştarul cu un pulverizator, aşâ cum se face la stropitul viilor ca să nu fie atacate de mană. Stropitul câmpului trebue să se facă la noi în ţară, cam pe la începutul lunei Maiu, adică înainte de a înflori muştarul sălbatec. Muştarul sălbatec începe a înflori cam pela 10—15 Maiu. îndată ce muştarul este stropit cu doctoria de mai sus, începe a se înegri şi se prăpădeşte. Altă doctorie www.dacoromamca.ro 810 ALBINA şi mai economică ce se poate întrebuinţa este tot calaicanul (sulfatul de fler) dar în stare de praf sau ca pulvere. Calaicanul în stare de praf se seamănă tot pe la începutul lunei Maiu, până ce muştarul sălbatec n’a înflorit, şi semănatul se face dimineaţa până ce rouă nu s’a ridicat de pe frunze, ca astfel praful de calaican să se poată lipi cât mai bine pe frunză. La un hectar se seamănă 200—250 kg. şi semănatul se face cu mâna prin împrăştiere. Deci această lucrare o poate face orice agricultor în condiţiuni destul de bune şi cât se poate de iute spre aşi scăpă semănătura de acest duşman. A treia doctorie, tot atât de economică şi folositoare plantelor agricole atăcate, nu numai de muştarul sălbatec, dar şi de pălămidă, de care plantă vătămătoare nu puţin ne putem plânge, de oarece şi pălămidă caşi muştarul sălbatec în pri-măverele ploioase, creşte şi se înmulţeşte foarte mult; este Kainita, care este foarte bogată în potasă, şi care este un e-lement indispensabil la hrana plantelor, dar în acelaş timp duşman neîmpăcat la stârpirea muştarului sălbatec caşi a pălămidei. Deci prin întrebuinţarea Kainitei, bunul agricultor, are două câştiguri, pe de o parte dă pământului potasă de care toate plantele agricole au trebuinţă la creşterea lor, şi pe de altă parte se stârpeşte din locurile agricole muştarul şi pălămidă. Kainita, se întrebuinţează astfel: într’o sută litri apă, se disolvă (topeşte) 30 kg. de Kainită, cu această apă se stropeşte câmpul cu un pulverizator. Chiar dacă în semănătura de ovăz sau de orz, primăvara s’ar fi semănat trifoiu sau lucernă, agricultorii pot întrebuinţa doctoriile de mai sus la stârpirea muştarului, fiindcă trifoiul caşi lucerna, n’au să sufere de loc, din contră au să crească cu mai multă putere. Y. S. Moga. ----------------------- Erupţiunea Vezuviului. Precum spuneam în articolul nostru din numărul trecut, Yezuviul s’a potolit. Ploaia de cenuşă a urmat şi în celelalte zile să cază asupra satelor şi oraşelor chiar depărtate, dar focul nu mai eşiâ din gura muntelui. Corespondentul unui jurnal francez spune că în ziua de 31 Martie (13 Aprilie) aplecat C) » Buneştii-Urlueşti 2(5 » » 7) » Ciofrângeni-Poenari 48 Total . . .277 » 0 » • Vânzarea acestor nuci se face prin bună învoială, iar amatorii adresă oferte Eforiei arătând numărul de ordine ce poartă nucul ce voeşte a cumpără şi preţul ce oferă. Condiţiunile vânzare! se pot vedeâ la Eforie la Serv. Silvic, în toate zilele de lucru dela ora 8—1 p. m. unde se poate lua şi orice lămuriri la această vânzare. ANECDOTA. D-l Zăpăeescu era să se însoare. Logodnica lui şedea la Ploeşli, iar el în Bucureşti. Când a venit ziua căsătoriei civile, înloc să plece din ajun la Ploeşti şi să doarmă acolo, s'a gândit că e mai bine să doarmă tot acasă şi să se ducă adoa zi cu trenul. Cum a făcut cum a dres, a scăpat trenul dela S şi avea numai rinul la 10. Căsătoria era anunţată pentru 101Când a ajuns la gară şi a văzut ce se întâmplase, a început să tinere de necaz. Deodată îi vine o idee şi aleargă la telegraf, unde expediază următoarea depeşă: Per ciut trenul. Rog nu faceţi căsătoria fără mine >. Pâine de peşte. In vremea din urmă bântuind seceta prin Rusia, în unele ţinuturi bogate în peşte, s’au gândit oamenii să fabrice pâine dintr’un fel de făină de peşte sărat, uscat şi măcinat. La câte nu sileşte nevoia pe om! — Apa la matca şi omul la teapă. — După cum buretele nu dă apă până ce nu-1 storci, aşâ şi scumpul nu dă nimic până nu ii iei cu sila. — Banii nu sunt ai zgârcitului, ci el este al banilor. www.dacoromamca.ro BIBLIOQKdFM r J Din interesanta bibliotecă a societăţii culturale «Steaua a apărut a 12-a cărticică, intitulată: La Răscruci, de cunoscutul scriitor I. Slavici. Această broşură cuprinde 96 pagine şi costă numai 15 bani. Cărticelele ce au apărut până acum în aceasă Bibliotecă şi care se vând tot cu 15 bani exemplarul sunt: Din Ţara Busarabilor de G Coş-buc ; Foloasele învăţăturii de P. Dulfu ; Minunea vieţii şi cheia lumii de Th. D Sperantia; Grădina de legume de Ioan Hăşeganu ; Medicul poporului de Dr. I. Felix; Avem cu ce să ne mândrim de T. Duţescu-Duţu ; Biserica Ortodoxă Română de I. Mihălcescu şi Victor Puiu; Ştefan cel Mare de Alex. Lepădatu ; Ce se poale învăţă (lela un drum lung de Dr. I. Simionescu ; Comoara Dorobanţului de Mihail Sadoveanu. Pentru cereri a se adresă la Institutul de Arte Grafice «Carol Gobl» S-sor I. St. Rasidescu, Str. Doamnei No. 16. Qâniâref doreşte ocup a fie a se adresâ: Căntâref 1-iu, (teodor Suca. TÂRGU-OCNA (Bacău). fl=u=== ■■■■■■—ip= ' --1= —-Ji......^=si'~—' " — i—ir=li Avis important. In editura cunoscutei librării H. STEINBERG, str. Gabroveni No. 10, Bucureşti, au apărut în TREI VOLUME lecţiuni practice, întocmite după programa şcoalelor primare urbane şi rurale de Gh. N. Costescu, directorul şcoalei de băeţi «Enăchiţă-Văcărcscu», din Bucureşti. Această mportantă lucrare cuprinde 3 volume şi anume : Volumul I-iu Metodica linibei Române, coprinde aproape toate lecţiile de Limba Română dela cl. I—IV-a aşa cum trebuesc făcute cu copiii. Costă 5 lei. Volumul II-lea: Metodica Matematicei, cuprinde lecţiile de aritmetică şi geometrie după program, dela cl. I—IV-a. Costă 5 lei. Volumul III-lea: Metodica Istoriei şi Geografiei cuprinde toate lecţiile de istorie şi geografie după program dela cl. II—IV-a. Costă 7 lei. Fiecare volum cuprinde două părţi: teoria şi practica. Comanclele se pot face la toate librăriile din (ară. www.dacoromamca.ro 1 C O L A E LUPANI 24, Calea Viefcoriei, Bueureşti. 0 PALARil, PĂLĂRII, PĂLĂRII a fi] b GHETE, GHETE, GHETE ■ H <* | moi şi tari, culori şi negre pentru Dame, Bărbaţi şi Copii primesc zilnio Fabricaţiune proprie Noutăţi diferite. Atelier special pentru comenzi Primesc blănării în păstrare. = 52-7. THE BANK OF ROUMANIA, LIMITED Capital Lire sterline 300.000 deplin vărsat. Sediul Londra. Sucursala Bu- cureşti. Comitetul central: la Londra Ladilan Mnchiutush Rate, n G. 1. Gusclieu n Vicontele Ditneannon . . . E. W. 11. ItaiTV Roliert Hanii!ton lang . . Demelre de Frauk .... Viena P. Xaville Paris Ad. Vernes Directori: f C. A. Stolz I E. E. Goodwin. Censori: loan Kalinderu, Deiuetru Ioau Gliika şi Arthur Green. Sediul social: Londra 7 Creat Winchester Street. Sucursala: Bucureşti, Piaţa sf. Gheor-ghe. „NAŢIONALA SOCIETATE GEHEIUlA 0£ ASIGURARE, BUCUREŞTI Capital iu acţiuni întreg vărsat în aur..............Lei 2.000 000 Fonduri de reservă compuse din prime şi daune .... » 3.955 688.70 Idem format din capital şi alte rezerve » 1.075.842 60 Total în aur Le; 7 052.531.36 Daune plătite .... Lei 33.000.000 Vice-preşedinte A. Băieoianu, Dir. general E. Griimvald. „NAŢionai..a“ asigură contra in-cediului, a «grindinei», contra riscului pierderii valorilor. Asigurările pentru viaţă sunt primite în toate combinaţiunile obişnuite ca : «cas de moarte, supravieţuire, zestre şi rentă». Sediul social in palatul Societăţii din str. Doamnei No 12, Bucureşti. Re-presentanţă generală în Bucureşti, str. Smârdan No. 4. Agenţii în toate oraşele din ţară. 4- 4> -«> -4-0- -44- -4-4- -44- - Ins;, de Arte Grafice Carol GoblS-sor Rasidescu, Str. Doamnei 16.—15.838. www.dacoromanica.ro