Anul VII No 30. 25 Aprilie 1904. Gomiletul de Redacţie: Ion Kalinderu P. Gârboviceanu G. Goşbuc Colonel P V Năsturel G. Adamescu I. 6tescu P. Dulfu V. 5- Mo^a N Nicolaescu Gr. Teodossiu Const. C. Pop.-Ta?câ. Redacţia si Adminiswww.:dacoro!manica.îo ' ■■■■ Jfoua par/umerie şi Droguerie Medicinală T6MA B’RĂTULElSeU gucurescl. calea Griviţei No. 145 (lîqjâ Gara de Nord). Bucurescl Oferă onor. sale clientele parfumurl din cele mat renumite fabrici franceze, ruse, germane şi engleze; pudre de orez, depilatore şi saponealese, briliantine, superbe colorante pentru păr, diferite loţiunl, apă de colonia, de lavande, de verveine şi portugal, etc., ape şi pomecji de quinquina parfumate, Capilarlne, col-cream, de la princesse şi cosmetice higienice, piepţinî fint, Odol, perii, paste pentru dinţi, thermometre pentru baie şi diferite feluri de bureţi, glicerină, vasilină, lanolină şi tot felul de articole pentru tualete. Articole pentru menagiu, ca : ceaiuri, cafea şi cacao in sămânţă şi pulbere, făină lactată Nestlâ, culori vegetale, arome şi esenţe pentru liqueruri şi li-monade, romuri şi cognacurl, esenţe pentru conserve alimentare, Sifone cu cari se prepară ape gazdse, alcool şi sistematice maşine pentru spirt denaturat, ape minerale şi diferite săruri pentru băl, cum şi prafuri «Zackerlin», carboral, borax, acid boric, naftalină ieftină, bicarbonat de sodiii, salol şi chinine, etc. Aniline şi culori, aparate, accesorii şi gata soluţiunl, băl, pentru fotografie. Uleiuri şi grăsimi minerale, parafină, benzină şi vasilină americană, terebentine, pensule, lacuri şi culori pentru pictură, vopsele, câră ş: sîrmă pentru parchete, etc. Diferite ierburi alese, rădăcini, scorţe, frunze, flori şi seminţe pentru câiuri, in şi muştaruri, precum şi felurite uleiuri vegetale şi animale, ca: unt de cocos, de in, de ricin şi amigdale şi curat uleiii din ficat de morun pentru cura de ărnă, etc. Multe specialităţi farmaceutice române, franceze şi germane. Itogat asortiment de cnuciucăric şi pansamente cum instrumente şi accesorii do resortul Farmaciei, Obstetricei şi Chirurgiei, Opticei şi Dcntisticeî, ca: vată şi tifone, guthapercha şi muşamale impermeabile, tuburi de cauciuc, canule, injectore şi sistematice irigatâre pentru Moşe şi Lehuse, pompe trage-lapte şi biberdne, ploscî şi lighâne de porţelan, specule, aţă de mătase şi ace, siringi, sonde, aparate inhalatore, bandage şi cercuri herniare, corsete elastice pentru domne şi ciorapi pentru varice, tuburi stomachale, pul-verisatdre şi vaporisatdre, preservative, suspensdre thermometre maximale cum şi alte utensile şi accesorii de sticlă, aluminiă platină, faianţă şi porcelan, ochelari, fotfecl şi cleşti. Acostă Droguerie are organizat un servicii! special pentru ducerea acasă a obiectelor cumpărate sau comandate in capitală, cum şi un servicii! (le expediţie deosebit pentru provincie. Pentru d-niî profesori şi profesdre, institutori şi institutore, învăţători şi nvSţătore, cum şi pentru toţi abonaţii revistei «Albina» cari vor presantă alăturatul cupon, se vor face preţuri scăzute la tdte articolele trebultdre. Cupon de reducere pentru „Albina" 52 -29 www.dacoromanica.ro Anul VII. No. 30. 2o Aprilie 1904. AL.BINA REVISTĂ ENCICL) Abonamentul în ţară pe * > * 6 lu Pentru anunolurf 1 leu M an t) CĂ POPUL.A'RĂ in străin. pe an lei 6 . . . . . 15 ba nl te, 5 bani euvîntul. ard <». Coşbne, Cântec.— Sp. Popeseu. Scrisorî către învăţători. — I.uiircnţiu «rlbineea, Povestea lui Ştefan cel mare şi sfânt. —Pr. (’onst. An. Macrl. Nucul.-St. Negiilesea. îmbrăcămintea copiilor mici.—T. (•heorţhlu. Plugăria. — Toina Dlcesrii, Lăcul beţiei. — VItort., Impără-tăsa Japoniei.—De pe Domeniile Cor6neI.—Informaţiunl. Sfaturi : Mijloc de a opri sângele care curge dintr'o rană Ilustraţlul: Mal nainte de a muri Ştefan cel mare, încredinţăză ţiului şi urmaşului său Bogdan, testamentul său politic.—Plug de fier.—Grapă de fier. - Imperâtăsa Japoniei. cântec Ţi-al mînat prin veacuri turmele pe plaiu, Din stejarul Romei tu mlădiţă ruptă, Şi-ţî cântai amarul din caval şi naiu. Dar cumplit tu fost-aî când te-a dus în luptă Ştefan şi Mihaiu. Când ţî-or pune piedici duşmanii să cazi Spada ta să fie şi de-acum, Române, Fulger care-aprinde, vînt ce rupe brazi, Şi te ’ncrede apururî că vei fi şi mâne Tare cum eşti azi! Sus ridică fruntea, vrednice popor! Câţi vorbim o limbă şi purtăm un nume, Toţi s’avem o ţintă şi un singur dor — Mândru să se ’nalţe peste toate ’n lume Steagul tricolor! <1. Coşbne. www.dacoromanica.ro 690 ALBINA Scrisori către învăţători (1). De ce mă opresc atâta asupra moravurilor fruntaşilor ? Ţi-am mal spus şi repet: Cele mal multe şi mai adânci amărăciuni, din viaţa unui învăţător, stau în legătură şi izvorăsc din moravurile fruntaşilor satului şi din lipsa de tact a învăţătorului. Pentru multă lume nici nu se explică cum de se sparg atâtea în capul învăţătorului; e învinovăţit, de multe ori, pentru lucruri cari n’au nici în clin nici în mânecă cu şcola şi cu misiunea învăţătorului. învăţătorul, adică se amestecă, vorba românescă, şi unde nu-i ferbe ola. Ei, veţlî ?...Aici iar trebue să ne oprim şi să ne lămurim. E drept că de multe ori învăţătorul se amestecă şi unde—după tote aparenţele—nu-i ferbe ola; dar eu sciu, îmi dau semă că dacă nu-i ferbe ola, îi ferbe alt-cevâ : îi ferbe inima! Am dat aci peste o chestie, care nu-i de loc uşoră.... deşi, totă lumea, se uită cu forte mare uşurinţă la ea. Pentru totă lumea chestia e simplă de tot: învăţătorul se amestecă şi în lucruri cari n’au a face cu şcola şi deci trebue să sufere tote consecinţele acestui amestec. — Consecinţele acestui amestec însă nu pot să fie numai decât rele pentru învăţător, ele pot fi şi bune, din punctul de vedere al satisfacerei trebuinţelor sale sufletesc!. E drept însă că până acum amestecul său, în alte chestii de cât acele care îl privesc direct ca învăţător, a avut mai dese-orî, şi forte dese-orî, urmări grele pentru el. Ca să nu păţim şi noi păcălela, pe care o păţesce forte multă lume, e bine să precisăm din capul locului, ce va să clică chestii în cari învăţătorul să nu se amestece, adică chestii cari nu-1 privesc ca învăţător. înainte însă de a răspunde la acestă întrebare, suntem siliţi să ne înţelegem, ori cel puţin să nu uităm că e vorba de un om care are anumite îndatoriri ca învăţător. învăţătorul ca om nu-şî pote smulge din el una din feţele sufletului omenesc, simţirea omenescă; nu pote nici măcar să fie supus vre-unei operaţii chirurgicale de stîrpirea, ori amorţirea, unor anumite bucăţi din inima sa. Prin simplul fapt că e om, el nu pote trăi decât acestă viaţă omenescă. Noi îl înarmăm cu cu-noscinţele despre o viaţă omenescă, alta decât aceea pe care o trăesc sătenii, îi dăm drumul în sat şi spunem că viaţa satelor trebue schimbată şi ridicată la idealul de viaţă pentru care l’am trimes să lupte; iar când intră în viaţa reală şi se întâlnesce cu tote buclucurile ei, atunci îi spunem că nu trebue să se amestece în viaţa reală. Ca şi când i-am spune: du-te la ţară, ridică vmţa sătenului la idelul de vieţă omenescă; fii învăţător nepă-nxînten, însă nu ax voe să fii om şi să te amesteci în vieţa reală! 1 (1) Scrisorile următore, privind esclusiv pe înveţătoiă şi pe pi’eoţî, vor apare numai în colecţie, împreună cu scrisorile apărute până acum în «Albina». Coleoţiunea complectă va apare în curând, în editura tipografiei „Moldova» din Galaţi. Cine doresce să aibă un exemplar pote face, chiar de acum, o Carte poştală la adresa C. Graur, tipografia «Moldova» Galaţi. Se vor imprimă numai atâtea exemplare câte cereri se vor face. Cererile pot fi şi individuale şi colective. www.dacoramamca.ro ALBINA 691 Nu! vieţa reală îi izbesce simţirea învăţătorului—om cu mai multă violenţă—decât ar putea fi izbită simţirea ori-cărui din acuzatorii săi, adică simţirea tuturor acelor cari cred că învăţătorul nu trebue să se amestece în tote părţile vieţeî reale. Dacă totă lumea, care pretinde învăţătorului să nu se amestece în tote părţile vieţei reale, s’ar găsi la un moment dat în aceleaşi împrejurări în care se găsesc învăţătorii tineri, ar înţelege pote pentru ce aceştia caută să se amestice în tote părţile vieţii reale. Toţi l’ar justifică, însă nu toţi l’ar ertâ. Intre aceşti din urmă sunt şi eu: justific, înţeleg amestecul învăţătorului în vieţa reala, însă nu’l apăr şi nu’l ert de amestecul necondiţionat, orb. Amestecul necondiţionat, în întregimea vieţii reale, a satelor, nu-şî ajunge nici-odată ţinta; mai degrabă şi tot-deauna face victime, învăţătorul cade în primele rânduri. Cari sunt deci chestiunile, în care nu trebue să se amestece învăţătorul ? Nu există chestiune legată de viaţa reală, a satelor în cari să nu trebuescă să se amestece el; viaţa eînsuşi câmpul său de activitate ; cu tote acestea nu pote trată tote chestiunile la fel. Sunt anumite chestiuni în care e nevoe de amestecul său direct; sunt alte chestiuni—cele maî multe—în care amestecul direct ar fi un pericol şi pentru el şi pentru scopul urmărit. Se vor fi găsit, de sigur, învăţători al căror suflet s’o fi revoltat de apucăturile cămătarilor din sate. Dacă un învăţător s’ar fi apucat să atace direct pe un cămătar, să-î spue în faţă că-î hoţ, ar fi spus un lucru adevărat, însă.... ce resultâ din amestecul său direct? îşi pote închipui ori-cine că voinicosul nostru învăţător n’ar fi maî avut a doua oră poftă de un asemenea atac direct. — Atacul însă indirect—băncile populare—şî-a ajuns ţinta mai repede. Puţine sunt chestiunile, cari pot fi atacate direct. învăţătorul trebue să scie că viaţa nu e glumă, că nu te poţi uită uşor la ea. Sunt chestiuni—cum e chestiunea pămîntului—cari, dacă sunt atacate direct, duc....direct la puşcărie. Atacate însă indirect —cum ar fi adoptarea cultureî intensive a pămîntului, de pildă— duc de-adreptul la ţintă. — Dar despre acesta vom mai vorbi. învăţătorul trebue să se gândescă bine, înainte de a luă o ho-tărîre. De la început să se gândescă la urmările reale la care pote duce acea hotărâre; e mai cuminţesc lucru să nu-ţi încerci voinicia, când şeii ci nu vei reuşi. Bărbăţia unui om se judecă numai după stăruinţa in hotărărele înţelepte, chibzuite. Nu uită că menirea de învăţător cuprinde în ea nu numai instrucţiunea ci şi educaţia. Educaţia însă nu pote aveâ un mai mare impuls decât puterea exemplului. Trebue să dai exemplu de ordine; desordinea provocată de moravurile fruntaşilor satului să-ţi fie motivul cel mai puternic pentru respectarea or-dinei, care nu pote lipsi de la basa propăşire! nostre ca popor. XVIII. Sunt ore fruntaşii satului atât de negri la suflet încât să fie nevoie de evitarea lor sistematică din partea învăţătorului.? Nu mă unesc cu acestă părere. Totă lumea care stăruesce, prin fapte, pentru îndulcirea moravurilor, e convinsă că acestă îndulcire e posibilă; iar acestă îndulcire se şi constată că are loc de www.dacoromanica.ro 692 \ I.HIN A fapt. Acesta e şi convingerea mea ; ba chiar eu sunt convins că îndulcirea moravurilor se va face de aci înainte mult mai repede, pentru că văd că mult mal multă lume se intereseză şilucrăzăjm acestă direcţie. Mai cred în posibilitatea’şi mersul repede al acestei îndulciri şi pentru consideraţiunea următore: Fruntaşii satului nu sunt toţi la fel. Susţin chiar că sunt forte puţini, cari pot fi numiţi omeni cu suflet negru. Trebue să facem deosebire între un om rău care scie că e rău şi între un altul, care nu-şi dă semă că e rău. Cu primul e greu de luptat, cu al douilea nu; de primul trebue să rupi şi să fugi,, de al doilea trebue să te apropii şi să fii cu prudenţă în relaţiile cu dânsul.—De felul celui din urmă sunt, în genere vorbind, fruntaşii satului. In genere fruntaşii satului sunt răi, însă ei nu sciu că sunt răi. Răutatea lor deci nu e o ihanifestare calculată a fondului lor sufletesc, nu e ceva care pornesce din năuntrul seu, ci e venită din afară; e un lucru împrumutat, imitat, impus de moravurile mediului şi de tradiţie.—Moravurile rele, la rîndul lor, nu au luat nascere din propria iniţiativă a fruntaşilor de origină ţerănescă, ci au fost şi sunt aduse din oraş; iar la oraş^ sunt resultatul luptei pentru vieţă şi a interpretăreî greşite a civilisaţiei. Mişcarea satelor către oraş e funestă pentru ţara nostră—ţară agricolă — dar e tot atât de funestă pentru moravuri, dacă nu şi mai mult, năvala oraşului la sate. Prima mişcare a umplut de groză pe totă lumea; a doua nu e observată. Satul dă pentru oraş în genere ce are mai bun ; oraşul trimite-în sate ce are mai rău.—Satele judecă pe orăşeni după stărpi-ciunea morală a orăşenilor cari se pripăşesc prin ele ; iar acesta în dauna comunităţei de sentimente care trebue să existe în sufletul naţiuneî întregi.—Mişcarea satului către oraş o pote împiedica învăţătorul—vom vedea mai departe cum—mişcarea oraşului către sat nu o pote împiedică decât ore-cari măsuri pe cari le îa şi va trebui să ia mereu statul. Şi statul are tot interesul ca moravurile să fie asanate; aşâ se şi explică năzuinţa omeni-lor de Stat de a legifera şi a pune stavilă perpetuăreî moravurilor rele în general. La rîndul său şi Statul are nevoie de sprijin. * * * Fondul sufletesc al fruntaşilor nu e rcu; pe acest fond sufletesc însă se găsesc ore-cari pete. Aceste pete sunt mai mult sau mai puţin întinse, au pătruns la o ore-care adâncime; n’au acoperit însă, nici n’au străpuns întreg sufletul lor. Dacă fruntaşii satului ar avea numai defecte, n’ar mai fi nimic de făcut; ei au însă şi calităţi. Nu numai atât: ori cât de mari şi de multe defecte ar avea un fruntaş — vorbesc şi de cei pripăşiţi—nu se pote susţinea că are numai defecte. Ast-fel stând lucrul, am greşi dacă am privi pe fruntaşi numai în partea lor rea. Acesta mă şi face să cred în posibilitatea armoniei, cel puţin convenţionale, între fruntaş şi învăţător. Pentru acesta mă şi opresc inereu asupra raporturilor dintre fruntaşi şi învăţător. Greutatea pentru învăţător stă tocmai aci; să scie să încun-jure defectele fruntaşilor şi să se folosescă de calităţile lor. In primul loc însă va trebui să scie, să distingă defectele şi calităţile. Aci însă trebue putere de pătrundere, timp şi răbdare. www.dacoromamca.ro ALBINA 693 Acesta m’a făcut să-î spun învăţătorului tînăr să fie sgîrcit în manifestarea sentimentelor sale, faţă de fruntaşi, până când nu-î va cunosce; şi tot acest lucru m’a făcut să-i atrag luarea aminte eă tot umblând, fără reservă, după prietenia fruntaşilor să nu se pomenescă mai degrabă cu duşmănia lor in cale. De duşmănia fruntaşilor pote scăpă un îuvăţător în două chipuri : ori să se facă la fel cu ev—mijlocul cel mai comod de a-şî eâştigâ simpatia lor imediată—ori, înarmat cu forţa convingerilor şi cu consciinţa permanentă de rolul său de învăţător, să nu cedeze ispitei de a se luă după ei dar nici de a-i zădări. In caşul întâi prietenia e găsită, e drept... la început o ilu- sie, mai apoi o tristă realitate. Pote găsi chiar prietenia adevărată, fără să cădem de loc în contrazicere cu ceea-ce am zis asupra prieteniei adevărate (potrivire sufletescă). In caşul din urmă însă învăţătorul are încă rolul său neştirbit, dar şi trebuinţele sale sufletesc! nici până la un punct satisfăcute. i9unt silit deci să urmez cu sfaturile mele date învăţătorului tînăr. * * * Mângâe-te cu speranţa că nu vei avea piedici în misiunea de învăţător dacă vei sci să le înconjuri orî să nu ţi le stîrnescî singur. Cată că în sufletul fruntaşilor trăesc încă multe calităţi bune comune nemuluî nostru. Orî-cum s’ar uită un fruntaş la d-ta, e cert pentru el, că nu te pote privi ca pe un ţăran de rând. De pildă şi fruntaşul e ospitalier. Ospitalitatea lui nu-î aşa de largă ca a unui simplu ţăran, dar pentru d-ta o are. Să te folosescî de acăstă calitate, numai să nu abuzezi de ea. Să ai o măsură în tote, şi măsura acesta să-ţi fie dictată numai de ţinta misiu-nei de învăţător. Ospitalitatea să-ţi fie punctul de plecare pentru a studia şi a cunosce şi alte calităţi bune ale lor. Defectele lor nu ai nevoe să le cunosc!—cel puţin nu vei avea mare muncă pentru acesta— ele o să-ţi sară repede înainte; greutatea o vei avea în cunoscerea calităţilor. Numărul şi puterea calităţilor o să-ţi arate dacă trebue, când trebue să faci un pas şi cât de mare pas să faci către ei; defectele lor îţi vor arăta cu câţi paşi trebue să dai înapoi, fără să fă simţit de ei. Nici mergerea cătră ei nici retragerea- -nu înţeleg ruperea, căci acesta ar însemnă declararea de răsboiîi—să nu fie sgomotosă; să laşi să se înţelegă că mergerea înainte ca şi retragerea sunt numai bănueli nejustificate. Starea acesta nu-î de loc plăcută, dar e necesară. In acest chip poţi să-î cunosci mai uşor pe fruntaşi. Afară de cu-noscinţa lor mai pote resulta şi captivarea lor, dacă vei avea răbdare. In adevăr. Nu se pote ca un om să nu aibă influenţă asupra altui om, dacă întâlnirea are loc de multe orî şi dacă nu sunt puse în relief defectele unuia, fără trebuinţă, de către cel-lalt. Forţa convingere!, a moralităţei a cumpătărei în cuvinte, a corectitudine! în fapte şi a tactului, impune; cumpăna se plecă în partea acestor calităţi. Ai tote aceste calităţi, să scii numai să te folosescî de ele, vei captivă pe fruntaş. Dacă vei avea răbdare te vei impune de la o vreme, pentru că în partea d-tale sunt numai calităţi. Când vei ajunge aci, vei putea încet încet influenţa în bine şi asupra moravurilor, ori cel puţin nu vei putea www.dacoromamca.ro 694 ALBINA fi atacat şi nu vei suferi consecinţele lor. Să ţintesc! să câştigi ' admiraţia fruntaşilor. Vei putea ajunge obiectul lor de admiraţie numai dacă vei stărui mnltă vreme în acestă direcţie şi numai dacă nu vei face sgomot. Să sciî că admiraţia fruntaşilor, în general, vine forte târdiu, dar vine negreşit; iar dacă nu va veni nici odată,.... să ve<,li în acest fapt lipsa de tact din partea d-taleî Intîrdierea admiraţiei fruntaşilor trebue s’o atribui nu numai moravurilor fruntaşilor ci şi lipsei de tradiţie asupra adevăratului rol al învăţătorului. De vei face în totă viaţa d-tale de învăţător numai acest lucru—convingerea fruntaşilor asupra adevăratului rol al învăţătorului—să scii că aî făcut cel mai însemnat lucru pe care îl pote face un om în vieţă; urmaşul d-tale va fi primit de fruntaşi cu braţele deschise, se va scî prin urmare rostul şcolei şi (urmaşul) va putea lucră cu spor chiar de la început. Cum vedi, nu mă grăbesc.... eu nu aştept schimbarea moravurilor numai într’o vieţă de om. Susţin însă că o singură vieţă de învăţător apostol ajunge unui sat pentru ca să fie înzestrat cu tot ce-î trebue pentru ca şcola să nu mai aibă piedici; iar o ast-lel de vieţă îşi sapă, ea singură o amintire neperitore în în-trăga consciinţă a nemului românesc. * * * Trebue să-ţi atrag luare aminte asupra unei cestiuni, despre care n’am vorbit până acum: politica. Ce atitudine trebue să ai în politică? Pentru ca să-ţi pot da sfaturi, trebue să-ţi amintesc despre rostul partidelor politice, pentru că ai dreptul legal de a te manifestă politicesce. Manifestarea politică nu e lipsită de ore-cari neplăceri; ba, de multe ori, îţi aduce amărăciuni neaşteptate şi neprevăzute în nici o lege. Când Z*uem manifestare politică înţelegem numai decât manifestare pentru un partid politic; iar când (,Ucern partid politic înţelegem o grupare de cetăţeni apărători aî unor principii. In tote partidele politice—nu numai în ţara nostră—nu toţi membrii unui partid sunt admiratori ai principiilor în numele cărora se face gruparea politică; sunt membrii din partide — şi sunt cei mai mulţi — cari nici nu sciii în jurul căror principii se adună. Acest lncru se petrece la oraş—şi, repet, nu numai în ţara nostră, ci şi în ţările cele mai civilisate. Grupările politice din oraşe se presupun— minoritatea membrilor unui partid e conscientăde principiile pe care le apără— că sunt făcute în vederea apărărei principiilor respective; la sate însă pot fi grupări de orî-ce natură — dar forte rar se pot numi grupări politice.—In sate sunt lupte, cari numai până la un punct se pot asemăna cu luptele politice din oraşe. Asemănarea constă numai în aceia că grupările se fac în jurul unor persone. La oraş însă şefii represintă nisce principii, la sat şefii represintă, în genere interesele lor personale. Lupta pentru principiu, cum se scie, e civilisată; lupta pentru interese personale,, cum iarăşi se scie, e sălbatică. Pe cât sunt de folositore luptele www.dacoromamca.ro ALBINA 69b între princif, pentru propăşirea ţărel, pe atât sunt de dăunâtore pentru propăşirea satelor, luptele între grupările fruntaşilor din ele. E uşor de prevăzut care ar fi resultatul amestecului unul învăţător în luptele grupărilor din sat; e mal uşor încă unul învăţător tînăr să întrebe pe un învăţător, cu experienţă îndelungată, să-I spue din păţeniele Iul, dacă se va fi amestecat în luptele grupărilor din sat. Vel aucjii fel de tel de lucruri, fel de fel de învinovăţiri aduse de fruntaşi unii altora. Vor veni, după ce va trece destul timp, după ce vel începe a inspiră încredere, şi-ţl vor şopti, şi-ţi vor cere toţi concursul, în luptele lor personale. Fereştete de a aprobă sau de a desaprobă purtarea vre unul fruntaş. Nu uită că clevetirea e principala armă şi hrană sufletăscă în lupta dintre imntaşi. Nu uită că dacă grupările sunt tomnate astă-c]Lî într’un chip, nu ar putea ca mâine să fie formate în alt chip. Nu pierde din vedere că dacă ţi-aî arătă astă-cji părerea d-tale despre un fruntaş, faţă cu un duşman al său, mâine, în noua formaţie a grupărilor, duşmanul de erî al fruntaşului cu care vorbeai, prietenul de astăzi al aceluiaşi fruntaş, nu-ţî pote deveni duşmanul d-tale personal, întovărăşit încă de duşmanul lui de erî, fostul d tale prieten. Nici un moment nu scăpă din vedere că prietinul d-tale ue astă- Anul al VI, No. 27. 34, 37,'39 şi 49. www.dacaromamca.ro ALBINA 705 naturale a pielei; dar îndestulătore, spre a-i feri de recelă. Preotul Kneipp dice: «Acolo, unde pătrunde aerul, dom-nesce sănătatea; din contră, acolo de unde el este gonit, moleşirea şi boia nu întârzie de a se arătă. O condiţiune igienică de cea mai mare însemnătate pentru sănătatea copiilor este curăţenia. Să nu se uite, că prin întrebuinţarea albiturilor şi a veştmintelor murdare se pote da nascere la multe bole. De aceea se impune ca o datorie schimbarea desâ a albiturilor, îndată ce s’au murdărit înlocuindu-se cu altele curate şi bine uscate. Fac o mare greşală mamele şi doicele, cari usucă rufele sau le netezesc cu maşina cu cărbuni în odaia copilului. Nu se pote ceva mai periculos şi mai nesănătos ! Capul copiilor trebue ţinut descoperit, pentru motivul, că acestâ parte a corpului va fi expusă aerului liber totă viaţa. Nu e nevoie de scufiţe căldurose, dar nici chiar de cele subţirele, căci acestea nu lasă aerul să pătrundă până la porii capului şi să înlesnescă evaporarea prin piele a substanţelor nesânătose. De aceea pe mulţi copii îi vedem cu capul plin de bube şi de care cu greu se pot vindecă. De alt-fel, Dumnedeu a îngrijit ca, încă de la nascere capul plăpândei fiinţe omenescî să fie acoperit cu perişor. Un reu obiceiu, care din fericire se observă mai rar, este legarea frunţii copilului cu o basmâ Cum cutia ososă a capului la început e mole, aprope ca cera, e uşor de înţeles, că legătura acesta e vetămătore. Un doctor de ţară întrebat în privinţa acesta, se exprimă: «Este o mare prostie de a strânge ast-fel capul copilului! Dîn acdstă causă se produce fără îndoială o scufundare sau o dungă mai cu sămă de asupra ochilor, care n’ar fi lucru mare, dacă n’ar împedicâ desvoltarea creerului şi prin urmare şi a inteligenţii copilului». Dacă capul e destinat de a fi neîncetat expus aerului liber, piciorele sunt menite să fie în atingere cu pămîntul. Şi cum ori-ce răcelă se începe prin răcirea piciorelor, o îngrijire deosebită a acestor membre se impune. Greşesc mamele, care caută să-şi obicinuiască copiii cu ciorapi, ba chiar şi cu pantofi, încă avându-1 în legăn. Să li se lase piciorele gole, atât în casă cât şi afară, se înţelege pe cât e cu putinţă, căci aerul curat cu care vin în atingere, atrage sângele în tote părţile suprafeţei lor. Şi www.dacoromanica.ro 70K A T.TUN A cum sângele este izvorul de căldură din corpul nostru, se înţelege uşor ce influenţă bine făcetore are starea de căldură a piciorelor asupra sănătăţii. Preotul Kneipp, citeză următorul cas: «Vecinul meu avea o fetiţă, care îndată ce putu să umble, căuta să se stre-core în curte ori de câte ori erâ neobservată. Odată afară, nu se mai sătura de alergat; iar când mama şa o siliâ să intre în casă, plângea cât îl lua gura. Ca o înpedicare de a nu mal ieşi, adesea-ori era ţinută neîncălţată, ba chiar fără ciorapi. Mare fu mirarea şi spaima mamei când, într’o di de ernă, îşi vă(Ju fttiţa alergând desculţă prin zăpada de curând câdută. De astă dată însă, mititica nu scăpă nepedepsită. La aplicarea pedepsei, aflându-me din întâmplare şi eu de faţă, dice Kneipp, făcuiu observarea, că o fuguliţă prin zăpada prospătă nu pote fi vătămătore. Şi de atunci mama îşi lăsă copila să alerge desculţă p’afară, fără a o mai dojeni; iar ea cresceâ văzând cu ochii şi adi e femee puternică şi plină de sănătate.» Apa rece şi aerul liber sunt pentru piciore, ca şi pentru corpul întreg, cele mai sigure mijloce de întărire. Câte mame de temă de a nu pricinui vre-un rău îngeraşului iubit, nu lasă nici odată plăpândele lor picioruşe să vie în atingere cu aerul atmosferic, cu pămîntul ori cu apa rece, nesciind că prin acesta le fac mai mult râu de cât bine. Este aprope de necredut, cât de mult câştigă un copil fiind întărit de mic prin mijloce naturale şi câte suferinţe nu-i pregătesc părinţii pentru maî târdiu, cocolo.şindu-1 prea mult în timpul copilăriei. Şt. Negulescu. Mijloc practic de a opri sângele care curge dintr'o rană.—Când cine-vâ îşi produce o rană şi dacă sângele curge în mare cantitate, ne pierdem capul şi nu mai seim ce să facem. Iată un mijloc forte simplu de a opri o emoragie. Luăm vată curată şi o înmuiăm în apă fierbinte, de asemenea forte curată. Punem apoi vata pe partea sângerândă. www.dacoroinamca.ro ALBINA 707 PbUGARlA emănăturile nostre ca să crescă şi să înverclâscă, au nevoie de hrană Acestă hrană ele o găsesc în pămîntul pe care-1 avem. Pămîntul arabil îl putem asemăna cu-un hambar, din care plantele iau neîncetat hrana de care ah nevoie. Sciţî, însă ce se întâmplă când dintr'un hambar de păpuşoiu sau grâu, luăm mereu fără să mal punem la loc ce am luat: Vine o((li, în care hambarul rămâne gol, fără bucate. Tot aşa şi cu pămîntul. Plantele tot sugend din el hrana de care au nevoie, ajunge o vreme când ea se isprăvesce, atunci semănăturile nemal găsind nimic, nu mal pot cresce şi rodi cum ar trebui. Pămîntul ţărel nostre eră odată forte bogat în hrană, erâ deajuns numai să-l sgârii puţin, să arunci sămânţa şi luai rode însutite. S’a dus pomina pe mări şi ţări de bunătatea bucatelor nostre. Grâu, orz, ovăz, secară, meiu, păpuşoiu, fasole . . . cre-sceaii cu îmbelşugare pe mănosele nostre câmpii, sătănul mal vindea din prisos şi la streini, de la cari luă bani berechet. Şi traiul nostru erâ atunci uşor şi frumos şi casa fie căruia erâ îmbelşugată cu de tote. Au trecut acele vremuri! A(,ll în vatra celor mal mulţi dintre săteni domnesce nemilosa sărăcie, plugarul e descurajat, îşi blestemă sorta şi se plânge mereu că nu-I ajunge pămîntul; iar cel ce mal sciii puţină carte, alărgă după slujbe — cred el mal bănosă meseria de slujbaş, vecinie plecat şi smerit în faţa stăpânului seu şi totdeauna cu frica în sîn, câ-1 va da afară—de cât meseria de plugar voios, liber şi stăpân pe casa şi avutul său. Dacă unii au ajuns aşâ, pricina cea mal însemnată, este că pămîntul nostru acjî nu mal produce bucate cum produceâ înainte vreme. Am făcut plugărie fără nici o socotelă şi am ajuns ca roda semănăturilor nostre să fie ne-în-destulătore şi dacă se mal întâmplă şi un an de secetă, cum a fost acum trei ani, ajungem lipiţi pămîntulul, la sapă de lemn. * * * Grâul, orzul, ovăzul, păpuşoiul, fasolea şi alte bucate, le semănăm în pămînt. Mal întâid însă trebuie să arăm. Arăturile le lacem: 1) pentru a mărunţi bine pămîntul, ca aerul să potă pătrunde; iar plantele se-şi potă întinde cu uşurinţă rădăcineleîn tote părţile, şi al 2) ca să stârpim rădăcinile buruenelor rele, cari înăbuşesc sămănâturile nostre. Priviţi! Vedem un plug de lemn şi altul de fier: simplu fără rote. Astfel de pluguri nu mal sunt bune; fiind-că cu ele arăturile nu se pot face destul de adânci. AcJI, partea de deasupra a pămîntulul s’a sleit de hrana trebuitore plantelor, ea însă se găsesce mal în alund. Noi nu ne dăm semă de asta www.dacaromamca.ro 708 ALBINA şi arăm, după cum arau şi părinţii noştri, tot cu pluguri de acestea adecă brazda tot mică o facem, şi aici stă tot răul. Arăturile trebuie, să le facem mal în adânc, trebuie să desfundăm bine pămîntul ca să scotem hrana ce se găsesce mal înăuntru şi pe care plantele n’au putut’o suge. Cu cât brazda va fi mal adâncă cu atât şi recolta va fi mal bogată şi plantele vor suferi mal puţin de secetă. Aceste arături nu le putem face de cât cu pluguri de fier, din cele mal bune, trase nu de doi cal sati doi bol, ci de şase bol puternici. Cu un plug de acestea să lac brasde mari, cu el arăturile se fac de o palmă domnescă şi mal bine. Sunt pluguri mânate de puterea aburului şi a electricităţii, pe cari mintea omenescă le-a născocit, că să facă arăturile cât se pote de adânci, spre a scote din pămînt cât mal multă hrană pentru semănăturile ce le vom face. O altă lucrare a pămîntuluî este grăpatul. Grapatul se face; 1) pentru a scote şi adună la marginea ogorului rădăcinile bu-ruenelor, 2) pentru a sfărâmă bine bulgării şi pentru a îngropa şi răspândi deopotrivă sămînţa aruncată. Pentru a ne face acestă trebă, grapa trebuie să fie bună, cu dinţi de fier iar nu de lemn şi dinţii să fie destul de rnarî. Grăpatul trebuie tăcut şi în lungul şi dăeurmezişul brazdei. După ce se aruncă sămînţa se mal trage o grăpare, apoi se tăvălucesce cu vălătugul spre a se netetjl bine, a omorâ gângâniele răspândite la faţa pămîntuluî şi a îngropâ sămînţa, rămasă neîngropatâ de grapă, ca să nu fie mîncatâ de păsările cerului. Aratul şi grăpatul sunt lucrări ce să mal lac şi pentru ca ploile şi aerul să pătrundă cu uşurinţă în pămînt. Sămînţa înainte de a fi semănată trebuie alesă, nu ori ce se-mînţa e bună. Dintr’o sămînţă mică, sfrijită şi pipernicită nu pote ieşi o plantă puternică şi bună, de aceea trebuie să avem grijă, să alegem în totdeauna seminţele cele mal frumose, mal mari şi mal grele. Unele seminţe pot fi stricate de insecte sau necopte; ca să încercăm de sunt bune pentru semanat, luăm un www.dacaromamca.ro ALBINA 709 vas, e bine să fie de sticlă ca să vedem prin el, turnăm apă şi apoî aruncăm doi trei pumni de sămînţă, dacă tote cad la lund sunt forte bune; dacă cea mal mare parte staâ deasupra, însemnă că mal mult de jumătate din sămînţă e stricată. Şi după cât stă deasupra apel sau cade la fund, ştim cât de bună sau rea e să-mînţa. Se mal încercă şi ast-fel: se iau 25—50 fire şi se pun între două bucăţele de postav umede sau două bucăţi de hârtie sugătore şi se lasă aşa câteva » » » Botoni i > Colori > » » Gems cu Nasturi şi 11.95, 12.95, 13.95, 14.95, 16.96. 12.95, 13.95, 14.95, 16.96. 7.96, 8.95, 9.96. 6.95, 6.95. 6.95, 7.95, 8 95. 5.96, 6.95, 7,96, 8.95, 9.96. Şireturi » Pantofi de Chuvreau albi decoltaţi» Idem cu Şireluri şi Nasturi » Idem de Lack diferite forme » Rayon de Lingerie pentru Dame , , __ _____________________ In tot deauna se găsesc mari cantităţi' de mănuşi Glacd, Albe, Colori, şi Negre pentru Dame Lei 2.50. » Bărbaţi » 2.95. Rupdndu-se la încercare, se dă altă pereche. Magasin la tote Sesonele, Calea Victoriei No. 27, alături de Poliţia "IÎV.SÎ T?ravâ “ «>ă4«mint de si ’j n - r & /o din preţurile Însemnate, presen*—1 Capitalei, Bucuresci. cuponul. „ 5% Cupon de reducţie pentru cititorii Albinei. Inst de Arte Grafice WWWCuBCfllflBlIlHICMlldesou. Str. Dâmnel. 16. 11-241