21-28 Decemvrie 1903 Anul VII. No 12-13 . I m uminsca Comiletul de Redacţie: Ion Kalinderu P. Gârboviceanu G Go^buc Colonel P V Năsturel G Adamescu I. 6tescu P. Dulfu V 5 Moja N Nicolaescu Gr Teodossiu Gonst. G. Pop.-Ta^câ. «a ■ www.dacoromanica.ro Jtoua parfumerie şi Droguerie JVCedicinală T6MA flîţĂTULESeU 0ucurescl. calea Grlvlţei No. 145 (lîr\£â Gara de Nord) 0ucure$cl. Oieri onor. sale clientele parfumurl din cele maî renumite fabrici fran-oexe, ruse, germane şi engleze; pudre de orez, depilatore şi sapone alese, briliantine, superbe colorante pentru păr, diferite loţiuni, apă de colonia, de lavande, de verveine şi portugal, etc., ape şi pome. Sperantiu, In biserica bătrână (poesie). — Aniversarea naseerii M. S. Ucaincf — 8p. Popescn, Din vacanţele de Crăciun (amintire). — Ion P. Neamţ iii. Economia schiinbfttdre. Rotaţiunea.—N. Kudulescu-Nurer. Poveste de Crăciun. - N. Popescn, Nu faceţi reu.—lsidor Dopp şi Nastnsiu Ciorlui. Colinde.— I). Teleor. M. Cogălnicemi.— A. A. Nani». Din literatura populară. — I). Iludulesen, Câte-vă cuvinte asupra strugurilor streini în România. — Doctor, Cum să trăiască, cel atins de bolă de inimă.—Moş Toton, Despre biserică. — Mdrtca lui H. Spencer.—De pe Domeniile Coronei.-De la sate.—Soc. economice la sate.— Informaţiunl. Mulţumire.—Bibliografii.—Poşta administraţiei. Sfaturi: Pentru gospodine. Cartofi cu smântână. —Salată de icre. — Pane de Crăciun. — Locuri : Contra beşicăriî de piciore. — Pentru bubă ndgră. IlustraţiiiiiI: Cea mal înaltă decât cerurile. — Să stăm bine, să stăm cu frică...— Cul-ţunaş.—M. S. Regina Elisabeta.—Vicleimul. —M. Cogălnicânu. OPULA'RĂ sg ^ ^ Jîg ^ [^7 ^Uj Redacţia Revistei, ureză iubiţilor seî abo- I# naţi sărbători fericite, şi le dice : LA MULŢI ^ 4)jfi AM! ’ p- Nascerea Mântuitorului. CUristOB se nasce, slăviţl-l.s Îrec (Jilele, trec lunile, cum trec la urmă şi anii ca or-ce în acestă viaţă, şi an cu an, timpul vecinie alergător şi vecinie aducător de lucruri nouî, de regulă streine trecutuluî, ne aduce şi câte o (Ji plăcută pe care omul a hotărât-o să se maî întorcă. Asemenea cjile sunt sărbătorile anuale, mai ales cele bisericesc!, cari sunt statornicite de Sfinţii Părinţi a se repetă ne contenit, ca necontenit să ne amintăscâ împrejurări sau fapte de mul folos sufletesc tuturor creştinilor, întru cât ne fac. de multe ori chiar fără să voim, a simţi şi a ne găsi într’o stare sufletăscă cu totul deosebită de starea sufletescă cjil-nică, deci într’o stare sufletescă mal înaltă, maî plăcută. Potrivit cu viaţa creştinilor, Sfinta Biserică a presărat în de-alungul anului o mulţime de sărbători, unele mal fru-mdse decât altele; unele în amintirea Sfinţilor, altele în a www.dacaromamca.ro 210 ALBINA Mântuitorului, întocmai cum e presărat câmpul cu felurite flori frumdse, pentru că precum florile împestriţesc faţa câmpului, făcend’o mai plăcută vederii, tot aşa sărbătorile să mai împestriţeze cu clipe plăcute monotonia dilelor unei vieţi, care pentru unii dintre noi e p<5te mult plină de necazuri. Şi. una din celo mai însemnate sărbători creştinescî din cursul unui an e tocmai sărbăt6rea care ne adună astădi prin biserici, adică strălucita sărbătdre a Nascerei Domnului. Şi, ca creştini, socotim că e bine a nu trece prin asemenea fjile mari, fără a căută să ne dăm sema de însemnătatea lor, măcar prin câte-vâ cuvinte. * * Pentru a ne da sema întru cât-vâ despre acestă prea însemnată împrejurare din istoria omenireî, a cărui amintire sărbătorim astăcjî, să străbatem pentru câte-vâ clipe cu mintea timpurile, şi să vedem după cele-ce ne spun istoriile vrednice de crecjut, cum se găsea lumea când vine pe pă-mînt Mântuitorul Christos luând trup omenesc, şi cum a devenit după aceia ? Dacă plecăm de la lucrul cel mai însemnat, de la ideea de Dumnedeu, şi ne întrebăm cum se găsea pe atunci omenirea în raporturile sale faţă cu Dumnedeu, apoi rătăcirea în care se găsea din acest punct de privire înainte de nas-cerea Mântuitorului ne înspăimîută. Omenii uitaseră de mult că au un Dumnedeu, nevăzut din veci, A-Tot-puternic, şi-l schimbase de mult în multe feluri la nenumărate popdre de pe atunci. In loc de un Dumnedeu aveau mai mulţi, în loc de a se închină cu duhul, unui Dumnedeu nevădut, aveau idoli văduţi, ciopliţi din lemn ori din piatră şi aveau închinăciuni păgânesci şi jertfe de animale şi de dmeni chiar ; dmenii erau. precum ne spune Sf. Apostol Paul într’o epistolă a sa: «că deşi cunosceau pe Dumnedeu, nu l’au mărit ca pe un Dumnedeu, nici i-au mulţumit, ci amăgiţi în gândurile lor, schimbară mărirea vecinioului Dumnedeu în asemănare de chip de om peritor, de sburătdre, de animale şi de târâtdre.» (Rom. I. 21...). Din punct de vedere moral, adecă al sfinţeniei vieţei, starea lumei în acele timpuri eră şi mai îngrozitdre. Nici nu pdte fi vorba în acele vremuri de cevâ moral, în înţelesul de adî al cuvîntului, căci pretutindenea eră desfrîu, pretu-tindenea putrejune; familia eră departe de a fi alcătuită cum în adevăr trebuie să fie o familie, femeea eră rdbă, iar robii nisce nenorociţi la bunul plac al stăpânilor, cari îi puteau vinde ori ucide. In tdtă lumea, de la cetatea împăraţilor Romani, adecă de la Roma, şi până la marginile lumei cunoscute pe atunci, pretutindenea lumea rătăciâ într’un mare întuneric sufletesc. De nicâiri nu se ridică nici un strigăt de nemulţumire, dmenilor le plăceâ desfrâul şi idolii; lumea păreâ mulţu- www.dacoromamca.ro ALBINA 211 mită cu o asemenea viaţă. De nicăeri nu se ivea o racjă de lumină care să o călăudescă, făcend’o să vadă pe ce drum prăpăstios apucase. Dintre omeni nimeni nu eră în stare să facă acesta, iar învăţaţii timpului mal mult o rătăceau, căci învăţăturile lor erau carî de cari mai rătăcite. Pretutindenea răutăţi, pretutindenea răsbdîe nedrepte. Nicî odată nu a fost în lume o vreme mai îngrozitdre, ca vremea de înaintea ve-nirei Mântuitorului. Intr’o ast-fel de stare găsindu-se lumea, un fapt care să o sdrobescă, sau să o reînvieze, aducend’o pe calea către lumină şi către adevărata viaţă, trebuia să se întâmple. Precum spune Sf. Evanghelie: «Eră plinirea vremii.» * * Tocmai eră timpul domniei împăratului roman August. De puţin timp răsbdiele dintre diferite popdre ale lumii păreau că mai conteniseră. O linişte părea că cuprinsese lumea. In acestă părută linişte în care se găsea lumea, iese poruncă de la cesarul August, ca tot omul să mergă şi să se înscrie la locul unde se născuse. Seim din viaţa de tdto cjilele, că omul în clipe de linişte îşi face socotela avutului său; tot aşâ în aceste clipe de părută linişte, puternica Romei dau ordine să se facă catagrafii şi tot felul de socoteli, cari să-î pună în stare a-şî da sema mai bine peste cât s’a întins stă pânirea romană. Dacă multe lucruri omenesc! pentru mulţi sunt neînţelese, cu atât mai mult lucrurile şi hotărârile A-tot-puterniculuî Dumneua când Dumne-cjeu din nemărginire se pogoră pe acest pămînt şi la trup omenesc, spre a da lume! adevărata cârmă a vieţel, spre a-î da dumnecjeescile sale învăţături cuprinse în Sf. Evanghelie, cari să fie apoi răspândite, în tot decursul timpurilor, tutulor celor ce vor crede şi le vor urmă. Nascerea lui Christos aduce renasccrea lumii!.. Iată ce www.dacoromanica.ro 214 ALBINA serbăză acum întrăga lume creştină ortodoxă! Iată însem nătatea acestei dile '■ * * * Au trecut de atunci aprope 2.000 de ani. Şi cu tdte acestea, de am privi puţin în lumea întregă, sau numai la parte din ea, vom vede cât de puţin pătrunsă se găsesce dînsa de însemnătatea venire! în lume a Mântuitorului şi de r<5-dele înveţăturel Sale. Sunt aprope 2.000 de ani de atunci, şi la lumina creştinismului şi a Evangheliei, a vedut omenirea drumul care o duce din ce în ce către o mal mare luminare, — şi cu t6te acestea tocmai din potrivă, lumea astădi pare a se depărta de ea. învăţăturile evanghelice au întărit familia şi deci societatea în lume, pe unde ea a străbătut de atunci în c<5ce, şi cu tote acestea lumea de astădi pare a fugi de ele. Strălucitărele învăţături dumnecjeescl ale Mântuitorului, au pus în orînduială neorînduiala morală ce erâ în lume şi a dat şi sbor gândirel şi înţelepciune! omenesc!, şi cu tăte acestea, câtă rătăcire şi în starea morală şi în rodul gândire! lume! de astădi! • . Şi ceia-ce se vede petrecându-se în lumea întregă, putem observă şi la noi! Dovedi?... De prisos ar fi s’aducem. N’a-vem decât să lăsăm să ne trăcă pe dinaintea ochilor minţii întregul şir de rele, mal ales morale, de cari suferă societatea năstră şi la oraşe şi la sate, şi vom vede că fărte pe nedrept ne însuşim frumosul nume de creştin ! căci e o mare deosebire între a se chemă cine-vâ creştin şi între a fi creştin. Christos se nasce şi aduce atunci renascerea lumeî. O, de s’ar mal renasce puţin sufletesce şi lumea din dilele ndstre!: Ar fi bine să ne folosim măcar de acestă sfîntă di. una din singurele două prilejuri însemnate ale anului, în care ne mal adunăm prin biserici şi ne gândim ceva mal mult şi la cele ceresc!, şi să ne privim scăderile şi paşii rătăciţi de cele sfinte ce ne-am obicinuit a face în viaţă, căci de mult bine ne sunt asemenea reculegeri. Măcar astădi, smulgen-du-ne din făgaşul tutulor gândirilor şi deprinderilor sarbede în care trăim încătuşaţi de obiceiu, să dăm sbor minţii să se înalţe către seninul cerului şi cu zdrobire de inimă şi cu credinţă tare, să putem dice: Domne Dumnezeul nostru Cel îndurat şi milostiv, carele pentru iubirea de dmenî Te-aî pogorât din ceruri şi pentru a ndstră mântuire Te-aî întrupat de la Duhul Sfînt şi din Fecîdra Maria, şi Te-aî făcut om, ne curăţesce sufletele şi ni le prefă în Ieslea bine-cuvîntată în care să te sălăşluim de-apururî, ca măcar de-acum înainte să ne deprindem a vieţui adevărat creştinesce. Dă-ne dragoste a veni şi a ne închina ca păstorii Betleemulul, cât mai des înaintea Ta; a-Ţî aduce ca Magii drept daruri o inimă înfrîntă şi smerită, iar ca îngerii se ŢI dic®m: «Mărire întru cel de sus lui Dumnedeu şi pre pămînt pace, între binenî bună venire.» www.dacaromanica.ro ALBINA 215 Şi ne ajută Mântuitorule a ajunge cu bine şi sănătate a sărbători sfînta (Pentru o moşie de 6 — !8 pogone). Anul Tabla l-a Tabla a 2-a Tabla a 3-a I. 1904 ♦ Cucuruz Mâzăriche Grâu de tomnă II. 1905 Mâzăriche Grâu de tomnă * Cucuruz III. 1906 Grâu de tomnă • Cucuruz Mâzăriche Rotaţiunea de 4 ani. J (Pentru o moşie de 20—40 pogone). Anul Tabla l-a Tabla a 2-a Tabla a 3-a Tabla 4-a I. 1904 * Cucuruz Orz cu trifoiu Trifoiu Grâu de tomnă II. 1905 Orz cu trifoiu Trifoiu Grâu de tomnă * Cucuruz III. 1906 Trifoiu Grâu de tomnă * Cucuruz Orz cu trifoiu IV. 1907 Grâu de tomnă * Cucuruz Orz cu trifoiu Trifoiu * însemnă gunoirea tablei. www.dacaromanica.ro ALBINA 227 Rotaţiunea de 5 ani. (Pentru o moşie de 25—50 pogone). Anul Tabla l-a Tabla a 2-a Tabla a 3-a Tabla a 4-a Tabla a 5-a I. 1904 * Cucuruz Grâu de primăvară sau orz sau ovăs cu trifoiu Trifoiu Trifoiu Grâu de tomnă sau secară II. 1905 Grâu de primăvară sau orz sau ovăs cu trifoiu Trifoiu Trifoiu Grâu de tomnă sau secară * Cucuruz III. 1906 Trifoiu Trifoiu Grâu de tomnă sau secară * Cucuruz Grâu de primăvara sau orz sau ovăs cu trifoiu IV. 1907 Trifoiu Grâu de tomnă sau secară * Cucuruz Grâu de primăvară sau orz sau ovăs cu trifoiu Trifoiu V. 1908 Grâu de tomnă sau secai’â * JCucuruz Grâu de primăvară sau orz sau ovăs cu trifoiu Trifoiu Trifoiu Rotaţiunea de 6 ani. (Pentru o moşie de 60 — 120 pogone). Anul Tabla l-a Tabla 2 a Tabla 3-a Tabla 4-a Tabla 5-a Tabla 6-a i. 1904 * Măzări-i clie sau Ogor Grâu de tomnă * Cucuruz sau Napi Orz cu trifoiu Trifoiu Grâu de tomnă II. 1905 Grâu de tomnă * Cucuruz sau napi Orz cu trifoiu Trifoiu Grâu de tomnă * 1 Măzăriche sau Ogor III. 1906 * Cucuruz sau napi Orz cu trifoiu Trifoi Grâu de tomnă * Măzăriche sau ogor Grâu de tomnă IV. 1907 Orz cu ; trifoiu Trifoiu Grâu de tomnă * Măzări- J che sauj Ogor | Grâu de tomna * Cucuruz sau napi V. 1908 Trifoiu Grâu de tomnă * Măzăriche sau Ogor Grâtl de tomnă * Cucuruz sau napi Orz cu trifoiu VI. 1909 i Grâu de tomnă * Măzări-che sau Ogor | Grâu de tomnă * Cucuruz sau napi Orz cu trifoiu Trifoiu www.dacoromamca.ro 228 ALBINA Trecerea de la economia veche în 2 sau 3 câmpuri la economia schimbătore. Anul Tabla l-a Tabla 2-a Tabla 3-a Tabla 4-a I. 1904 * Cucuruz După la în- plac torcerea până rotaţiunii. 2. 1905 Grâu de primăvară; sau orz cu trifoiu. * Cucuruz După plac. III. 1906 Trifoiu Grâu de primăvară; sau orz cu trifoiu * Cucuruz După plac IV. 1907 jrâu de tomna sau secară Trifoiu Grâu de primăvară; ovăs sau orz cu trifoiu * Cucuruz Precum se vede din aceste tabele, gunoim în fie-care an o tablă şi încă sub planta aceea, căreia îi place gunoirea pros-pătă. In chipul acesta ţinem pămîntul tot în stare bună, productivă, nu-1 slăbim, ci din contră, îl îmbunătăţim. Şi aşa în pămînt puţin, dar lucrat şi îngrijit bine, producem bucate mai frumdse şi mai multe. Fie care econom p6te să-si alegă rotaţiunea, care i se pare mai corespundetbre împrejurărilor sale locale. De la sine se înţelege, că rotaţiunea odată introdusă, se repetesce semănând plantele în aceeaşi ordine. Ca trecerea de la economia veche in 2 sau 3 câmpuri, la economia raţională, până la introducerea rotaţiunii, tablele, cari încă n’au ajuns la rând, le cultivăm după plac şi aşa în anul prim şi în tabla a II, III şi a IV semănăm ce voim. In anul al doilea cultivăm după plac tabla III şi a IV ; iar în anul al treilea tabla IV. — De aci în colo avem stabilită ordinea. Tot aşâ urmăm şi atunci, când moşia ndstră ar fi împărţită în 5, 6 sau mai multe table. Acestea ar fi principiile generale, după care trebuie să ne lucrăm moşiile ndstre, pentru ca acelea să ne aducă venitul cel mai mare posibil şi pentru ca pămîntul nostru să rămână tot-deauna în stare bună, productivă. ; Noi plugarii încă numai prin bună chibzuinţă, prin cumpătare şi îndoită muncă, ne putem croi un viitor mai bun. Iân F. Negruţiu. Profesor şi redactor Ia „F6ia scolasticii" Blaj. www.dacammMiica.-m ALBINA 229 PGVESTE DE GRĂeiUl'l. i. râ plină încăperea cea mare a şcolei. Bine luminau lampele, dar mai bine luminau chipurile întru aşteptarea poveştilor, unele glumeţe să trecă vremea, altele înflorite din poveţe, cine o asculta, să înveţe... Eră rândul lui Moş Irimia, mare ghiduş când îi veniâ lui să începă din caerul graiului a tdrce fire glumeţe. Şi prinse-a-î sfîrâî limba ca un fus: — Se făcuse vremea când dascălul Toiag, trage clopotul ăl mic... Asta eră şi pentru mine vremea să fac ochi, şi par’că mă îmboldi cevâ, că fuiu drept în picidre, poponeţ. Şi iacă-mă afară: ti ! ce mai neuă prdspătă! Par’că’mi intră în suflet încă un dram de sănătate... Aşternut afânat, albăţă care înfrâna întunecimea, mai să ţi se pară poleiu de lună... Ai fi vecjut că-ţi smulge fir cu fir perul din palmă de ţi-ar fi fost crescut... Bine eră cu aşâlumină, că puteam împlini ce-aveam de gând, fără s’aştept zorile... Şi, cum vă spun, m’apropiiî de cinstita cocină... Unde călcam, pecetea tălpii lăsam, de par’că ’mî-ar fi luat mătuşa Iarnă măsura, ca să me dăruiască cu multe perechi de cisme. fîcă’mi ajunge la ureche aşa, ca un fel de vorbă, în graiul rîtanilor. Pasă-mi-te, feţii mei, sfătuia un guiţandru cu maică-sa Scrdfa, iar jupânPoreu ’l bătrân, numai aci şi aci scotea câte un grof! grof! ca şi cum ar fi cjis : bre ! bre I. . ori, da ! da.. Şi spune guiţandru, maîcă-si Srdfa. — Ddmne, maică, ce vis visaiu ! se făcea noroiu gros, cât ce. vedeam cu ochii, negru ca pana ciorii ce ţi-se pune une ori pe spate; adânc, de nu-î ajungeam fundul cu rîtu. .. — Rău, maică, rău.., grohăi bătrâna. Să visezi ce’ţi place, e răii, maică, rău. — Şi cum îţi spun, maică, numai ce să închipui că începu să iasă de lângă mine un fel de spangă... Eşiâ roşie ca din cuptor, şi cum eşiâ negră se făceâ, şi se tot înălţa partea negră în sus, partea de jăratec în jos, până ce stătu drăptă, înaltă cât omul; şi nici vânt o mişcă, nici putere de om n’o cercă ... — Dămne, cum mai semână a frigare! se văetâ bătrâna. — Nu sciu ce-î aea, maică... Şi ăcă, ce-mi veni mie, zor să mă scarpen de ea... Şi o simţiiu cum se clatenă, şi-o vă îngerii cântau Magii s’apropiaii Omeni mulţi veneaâ. Mii de flăcări că ardeâ Multe mii se-aprindeâ Mii şi mii de luminele Străluceau ca nisce stele. Prin iesle flori cresceâ Maria se veseliâ, Pruncu ’n braţe cuprindeâ Forte mult se bucură. Astăzi s’a născut Cel fără ’nceput. lsidor Dojip. C’un fecior micuţ în braţe. Fiu ’n braţe, stare nare, Maîcă-sa ’î făgăduiă (1) Se repeteză după fie-care viers. www.dacoramanica.ro ALBINA 237 Două mere, două pere Să se joce ’n raiu cu ele. ţ>ăQ maică nu mî-e de ele, Mie de puntea raiului Că-I ca lirul paiului. Care om e păcătos Pică de pe punte jos, Care om nu-î păcătos Merge pe punte frumos. Câte flori sunt pe pămînt La masă galbină (cântă de 2 ori) Haida Ierul Domne (1) Şed doi, trei Domni mari, Ei se sfătuiau Care e mal mare Sfîntul grâu cjiceâ Că el e mal mare Că din el îşi lac Colaci şi prinose La dile frumose. Tote merg la jurămînt, Numai Horea soreluî Ea stă ’n porta raiului, Vin florile şi-o întrebă Dar tu florea soreluî Ce nu mergi la jurămînt? Mî-am aflat faţa întorsâ încărcată de păcate De suflete adunate. III. Sfintui teiu (jiceâ Că el e mal mare Că din el se fac Crud într’aurite Prin ţerinl sfinţite. Slîntul brad (Jiceâ Că el e mal mare Că din el îşi tac Icone trumose Ce le pun prin case. Nastasia Ciorba. Vicleimul. (1) Se repeteză la fie-care vers. www.dacoromanica.ro 238 ALBINA MIHAIL GGGĂLNieEANU - - Anecdotă -- — Bine-aî venit, părinte Petricule! — Bine te-am găsit, domnule Cogălnicene! — Poftim de stai! — Mulţumesc! — Tot protopop eşti ? — Tot! — La Braşov? — Oraşul nostru. — Cum stau lucrurile p’acolo ? — Prost! — Prost ? — Românii ce fac ? — Tînjesc ! — Şcolele ? — Reu! — Bisericele? — Răii! — Cum se pote ! — Ne bântuie şi sărăcia ! — Da? — Da, domnule Cogălnicene. E sărăcie mare! Şi protopopul Petricu începu să plângă. — Ce faci, părinte ? — O ducem greii! — Eî, lasă, nu mai te mâhni atât. . . — Cum să nu mă mâhnesc! — Cu răbdare, cu luptă, învingem tot! — Nu pentru noi! Pentru sfintele Biserici. .. Pentru şcole! — Da, Părinte ! Ai dreptate ! — Pentru asta plâng. — Nu mai plânge ! Uite, poftim din partea mea.. . Cinci sute lei ! Dinarul văduvei. . Primesce-1! — Să trăescî! — Poftim ! Şi picând aceste vorbe, Cogălniceanu luă de pe www.dacoromanica.ro ALBINA 239 masă o cutie cu bani şi-o răsturnă în mâna preotului ardelean. — Să trăescî, domnule Mihalache! — Să trăiţi şi voî Românii! Mihail Kogăluiceanu. După ce plecă părintele Petricu, Cogălniceanu voi să trimetă pe fecior se-î cumpere ceva, dar băgă de semă că nu mal are nici o para... nici chiar pentru cele necesare hranei sale. I). Teleor. Contra bgşicării (umflături) de piciore.— Se întîmplă adesea, că umblând mult, ies nisce beşici foarte dureroase pe piciore. Un-gendu-ne piciorele cu următorea alifie, scăpăm repede de aceste beşicî: Săpun alb, 50gr; seu de lumenare, 50 gr; alcool camforat,25gr; şi oţet camf'orat, 25 grame. — Munca de dimineţă, este izvor de dulceţă. www.dacaromamca.ro 240 ALBINA Foie verde bob năut Desfă-mî, puică, ce-aî făcut Că ţî-oî da un ban bătut. — Nu-ţî desfac, bădiţă hăî, Că nu ţî-am făcut să piei Ci ţî-am făcut să me ieî. Drum pe deal şi drum pe vale, Drum pe la porta matale; Trec pe drum me uît la tine N’am ce-ţî face, vai de mine, Că-î duşmanul lângă tine Cu două pistole pline Să ne mântuîe de ţlile Unu ’n mine Unu ’n tine C’amîndoî am trăit bine Ca doî braŞS lângă, sau prin satele, ca şi prin oraşele el, vederea-ţî veste atrasă mal întâiu de biserici. Pe lângă acestea nu poţi trece nici la del, nici la vale, până ce nu le cercetezi de amănuntul din ochi, admirându-le arhitectura, sau do-d înbunâtâţirea lor. Cam aşa cevâ ni se întâmplă şi cu casele din sat. Trecend pe lângă cele mal bine construite şi observându-le, am dori ca să seim ale cui sunt? El bine, acestea lârâ îndoială sunt ale celor cari sciu carte prin sate. Lor, dar scriu aceste rîndurl despre biserică: Aţi contribuit ca ctitori, dragii moşului, cu material, cu transporturi şi cu sume de bani, la construirea frumosului templu religios, Biserica, din comuna d-vostră. L’aţl terminat şi acum este falnic împodobit cu crucea de pe măreţele el turle, la-ţl lăcut sfinţirea cuvenită, cu destulă pompă şi cu multe cheltuell. Aii fost numele d-vostră publicate prin «Monitor» şi alte cjiare din ţară, cu laude şi mulţumiri din partea tuturor. Guvernul la rîndul său a versat visteria ţării, spre a ve trimite demni servitori al altarului, cari să vă reamintescă la diferite ocasiunî preceptele divinului şi liberatorului Iisus, îndeplinind şi cele 7 taine ale religiunil nostre creştine ortodoxe. Mulţimea sătenilor, nu numai că v’a imitat, dând fie-care obolul şi munca sa, dar v’a şi admirat pentru iniţiativa, pentru îndemnul şi resultatul ce aţi obţinut. Nu me îndoesc un minut, dar, că veţi sci, dragii şi iubiţii mei, a iubi operă vostră şi în viitor, o veţi visitâ şi ajută moralicesce şi materialicesce cât veţi pute şi de aici înainte. Alegeţi-vă, deci tjilele plăcute sufletelor d-vostră şi din când www.dacaramanica.ro ALBINA 245 în când arătaţi-vă înaintea altarului ce vă cunosce de când v’aţî înbrăcat întru Christos cu haina botezului, şi de când aţi contribuit la ridicarea lui, cum am dis. Vedeţi, dragii moşului, ce mal e de lipsă aici la biserică, pote că de, cântăreţul va fi înbătrânit şi clopotul bisericii nu va fi având o voce răsunătâre, fiind prea mic, ca să corespundă menire! lor şi să atragă pe credincioşi la serviciul divin, atât de necesar inimilor creştine. S’aii înfiinţat destule şcole de cântăreţi bisericesc!, mijlociţi a se trimete acolo copil pe ales şi mergând pe la tîrgurl mari ca, Rîureniî, Drăgaica, Fălticenii şi altele, atrageţl atenţiunea omenilor din comuna d-vostră asupra frumoselor şi plăcutelor răsunete ale clopotelor ce sunt expuse aci de vîmjare. Nu l lăsaţi în pace până ce nu vor cumpără clopotul şi ce va mal fi de lipsă, şi cu chipul acesta veţi face ca să înfiorescă tot mal mult biserica lui Christos. De câte ori veţi visitâ biserica, veţi fi bine veniţi aci şi copiii sătenilor vor fi însufleţiţi, nu numai de dragostea către cele sfinte, văcjându vă în biserică, ci şi către d-vostră şi familia d-v. care până în sfârşit daţi probe de iubire către Dumnetjeă şi a-propele. In anvonul bisericii, după preot, luaţi şi d-vostră cuvîntul, vorbind sătenilor puţin dar cu mied, potrivit posiţiuneî ce d-v. ocupaţi între dînşii, fie ca proprietari, ca funcţionari, sau alte profesiuni libere. Veţi cjfice, pote cu drept cuvînt, că d-vostră sunteţi nedeprinşl la aşâ lucru; o cred, dar cu acesta scusă ne ertată, eu me tem, că nu veţi începe nici odată! Aci se cere curaj, iubiţilor. Procesele din (jfilele de sărbători, mal amânaţi-le, mal împu-ţinaţi-le, faceţi-le ce le veţi face. îndemnaţi şi pe învăţători, în-curajându-î cu presenţa d-vostră, ca şi dînşii să vorbâscâ la biserică, ca şi la şcolă, despre ce'.e de lipsă, că după cum fiice preotul în (jiua de Pasci: «Cuvîntul e de la început şi iote prin el s’au făcut. Să nu pierdem, aşa dară, nici de cum timpul, când este vorba să ne împlinim o datorie. Moş Totan. ---- --------------------— Pentru bubă negră.—Varză verde tăiată mărunt, să se fiarbă cu lapte dulce prospăt şi curat, să se piseze sămînţa de in cer-nându-se bine; acestă făină să se presare peste laptele cu varză, să se mestece bine şi întin » » » Botonî * 11.95, 12 95, 13.95, 14.95, 15.95. » » Colori » » » ■ Gems cu Nasturi şi Şireturi » Pantofi de Chuvreau albi decoltaţi» Idem cu ŞirelurI şi Nasturi » Lac Idem de Lack diferite forme 12 95 12.95, 13 95, 14.95, 15.95. 7.95, 8.95, 9.95. 6.95, 6.95. 6.95, 7.95, 8 95. 5.96, 6.95, 7,95, 8.95, 9.95. Rayon de Lingerie pentru Dame şi Bărbaţi ou preţuri fabulos de eftine. In tot deauna se găsesc mari cantităţi de mănuşi Glacă, Albe, Colori, şi Negre pentru Dame Lei 2.50. _____________________________________ , Bărbaţi > 2.95. Rupăndu-se la încercare, se dă altă pereche. Magasin la Iote Sesonele, Calea , . _ , UT- n~ j. Cititorii revistei vor av<5 un 8că