Anul VII. 23 Noemvrie 1903 No 8 mssîsea Comitetul de Redacţie: Ion Kalinderu P. Gârboviceanu G. Go^buc Colonel P V Năsturel G. Adamescu I 6tescu P. Dulfu V 5. Moia N Nicolaescu Gr Teodossiu Gonst. G. Pop.-Ta^că. www.dacoromanica.ro jfoua parfumeric şi Droguerie JVtedicinală TGMA BTţĂTULESSU Bucurescl. calea Grlvlţel N°. 145 (lîrt$ă Gara de Nord), gucurescl. Oferă onor. sale clientele parfomurî din cele maT renumite fabrici franceze, ruse, germane şi engleze; pudre de orez, depilatore şi saponealese, briliantine, superbe colorante pentru pSr, diferite loţiuni, apă de colonia, de lavande, de verveine şi portugal, etc., ape şi pome<}î de quinquina parfumate, Capilarine, col-cream, de la princesse şi cosmetice higienice, piepţini fini, Odol, perii, paste pentru dinţi, thermometre pentru baie şi diferite feluri de bureţi, glicerină, vasilină, lanolină şi tot felul de articole pentru tualete Articole pentru menagiă, ca : ceaiuri, cafea şi cacao în sămânţă şi pulbere, făină lactată Nestlâ, culori vegetale, arome şi esenţe pentru liqueruri şi li-monade, romuri şi cognacurl, esenţe pentru conserve alimentare, Sifdne cu cari se prepară ape gazdse, alcool şi sistematice maşine pentru spirt denaturat, ape minerale şi diferite săruri pentru băi, cum şi prafuri «Zackerlin». carboral, borax, acid boric, naftalină ieftină, bicarbonat de sodiu, salol şi chinine, etc. Aniline şi culori, aparate, accesorii şi gata soluţiunl, băi, pentru fotografie. Uleiuri şi grăsimi minerale, parafină, benzină şi vasilină americană, terebentine, pensule, lacuri şi culori pentru pictură, vopsele, cără şi sirmă pentru parchete, etc. Diferite ierburi alese, rădăcini, scdrţe, frunze, flori şi seminţe pentru câiurî, in şi muştaruri, precum şi felurite uleiuri vegetale şi animale, ca: unt de cocos, de in, de ricin şi amigdale şi curat ulei Ci din ficat de morun pentru cura de ărnă, etc. Multe specialităţi farmaceutice române, franceze şi germane. Bogat asortiment de cauciucărie şi pansamente cum instrumente şi accesorii de resortul Farmaciei, Obstetricei şi Chirurgiei, Opticei şi Dentisticei, ca: vată şi tifdne, guthapercha şi muşamale impermeabile, tuburi de cauciuc, canule, injectdre şi sistematice irigatdre pentru Moşe şi Lehuse, pompe trage-lapte şi biberdne, ploscî şi lighâne de porţelan, specule, aţă de mătase şi ace, siringi, sonde, aparate inhalatdre, bandage şi cercuri herniare, corsete elastice pentru ddmne şi ciorapi pentru varice, tuburi stomachale, pul-verisatore şi vaporisatâre, preservative, suspensdre thermometre maximale cum şi alte utensile şi accesorii de sticlă, aluminiă platină, faianţă şi porcelan, ochelari, forfecl şi cleşti. Acestă Droguerie are organizat un serviciu special pentru ducerea acasă a obiectelor cumpărate saft comandate în capitală, cum şi un servicii! de expediţie deosebit pentru provincie. Pentru d-nii profesori şi profesdre, institutori şi institutdre, învăţători şi invăţătâre, cum şi pentru toţi abonaţii revistei «Albina» cari vor presentâ alăturatul cupon, se vor face preţuri scăzute la tote articolele trebultdre. Cupon de reducere pentru „Albina" 52-8 www.dacoromanica.ro AUBINA REVISTĂ EN<2ICL> CĂ POPULARĂ Abonamentul în ţară pe > » * 6 Pentru anunelurl 1 leu ivian în străin, pe an lei 8 .............15 bani te, 5 bani euvîntul. ard. SUMARUL: ., Dobrogea. — Y. S. Mogu. Cronica agricola şi comercială.—Societăţi economice la sate. — Informaţiuni. — Bibliografii. — Apel.—Poşta administraţiei. Sfiituri: Contra mătreţel. Ilustriiţiunl: Selbaticî.-Măcriş de riurî.—Pelicanul. — Anton Pann. — Oraşul Tulcea.— Oraşul Constanţa. Plante apărătore de trăsnet. |^g^^tTredinţa poporului nostru că sunt anumite plante care chiamă ploia şi altele care o alungă, o poţi găsi la tote poporele indo-europene, dar trebuie căutată si de multe ori numai cu multă » trudă, ori prin ghicire, o poţi recunosce, căci ori e ştirbită ori încărcată cu alte alemente, ori şi-a pierdut cu totul înţelesul şi a intrat în altă serie de credinţe. Când voiu ave odată vreme mai multă, am să scriu în «Albina» despre tote aceste plante şi să urmăresc credinţele legate de ele. Tot aşâ sunt credinţe în anumite plante cari pot să cheme ori s’alunge vîntul, grindina şi trăsnetul. Vorbesc acum numai de plante, căci sunt şi animale şi metale şi lucruri făcute de mâna omului, cari au puterea s’alunge şi să chieme puterile văzduhului, prin descântecele babelor, prin vrăji, prin ameninţări şi prin şolomonării. E un complex de credinţe cari se împletesc între ele şi se ţin ca verigele lanţului. > Fulgerul în descântece e ori o păsărică albăstrue — la www.dacoromamca.ro 198 ALBINA tote poporele fulgerai e albastru, nu sciu de ce—ori e biciu de foc al cărui plesnet uriaş e tunetul, ori e şarpe-balaur care bate cu coda mările. Mai ales şarpe, iar acest lucru trebuie ţinut minte, căci ori unde întâlnim şarpele în basm şi descântec e vorba de fulger, când nu e vorba într’ade-văr de un şarpe real ci de unul închipuit. Descântecele de muşcătura de şarpe, orî-cât au de a face intr’adever cu un şarpe viu, ele nu sunt decât ameninţări la adresa fulgerului, căci şarpele şi fulgerul sunt una. La muşcătura de şarpe jocă mare rol în medicina descântecelor alunul. Omul îşi spală rana muşcăturii şarpelui cu zemă de coje de alun fiert în apă neîncepută. Deci alunul are o putere naturală de a te mântui de şarpe, dar şarpele fiind fulgerul, alunul are şi o putere supra-naturală de a te apără de fulger. Cine portă băţ de alun, nu va fi muşcat de nici un şarpe, crede poporul. De nici unul, adecă, nici de cel de pe pâmînt, nici de cel din cer. Dacă cu un băţ de alun ai scăpat o broscă din gura şarpelui, ai dobândit un amulet, căci cu acest băţ când ameninţi norii îi poţi risipi. Adecă de băţul de alun se tem norii, mai ales şarpele din nori, fulgerul. Băgaţi de semă, că băţul nu pote fi de alt lemn, ci numai de alun, ca să sperii fulgerul, şi iarăşi nu ori-ce băţ de alun, ci unul cu care ai speriat un şarpe. Deci alun, şarpe şi fulger. Cât e urzica de mică, şi totuşi are putere de a te apără de fulger. In Tirol, când e furtună, omenii aruncă pe foc urzici culese în diua de Sânziene, şi se cred apăraţi de trăsnet. In Italia pun o urzică, culesă şi ea pe la Sânziene, sub crucea ferestrei, când e vremea grea, ca s’o vadă fulgerul şi să trecă într’altă parte. Şi aşâ sunt multe alte credinţe, în felurite locuri, dar eu nu pot să le înşir pe tote şi nici n’am de ce, că gândul mi-e să vă arăt ce legătură are la Români fulgerul cu urzica. La noi s’a pierdut credinţa că urzica te apără de fulger, cum te apără bună-oră usturoiul de strigoi, dar ea supravieţuesce într’un obiceiu general al neamului nostru. Sfintul George, pe calu-i alb, e omorâtorul balaurului-şarpe şi e începătorul primăverii. Acel balaur închipuesce o putere a întunericului şi a spaimei, deci erna pe care-o ucide sorele cald al primăverii, dar şi puterea întunecătore şi nimicitore a norilor cu furtună şi grindină, deci şi a fulgerului care mai ales e şarpe- www.dacaramanica.ro ALBTNA 199 balaur. In diua de Sf. George se afumă vitele, ca să fie ferite de muşcătura şarpelui, şi de a celui viu dar şi de acelui mitic, de a fulgerului, căci cui i te poţi rugă mai cu folos să te apere de şarpe decât celui ce are puterea să ucidă şarpele? Şi e firesc lucru să aduci ca jertfă acestui ucigător de balaur, plantele care-î sunt sfinte şi, tocmai din causa asta apărătore de trăsnet. Sfinte au să-i fie plantele cari pe vremea asta sunt în «toiul lor» cum dice poporul, şi dintre tote, mai apropiete cu casa omului sunt salcia şi urzica. Acum pote bănuiţi de ce vitele s’afumă în diua asta cu urzici, pentru muşcătură de şarpe? Dar în diua de Sf. George e bine să fierbi urzici şi să le bei zema, ca să ’ţî prime-nesci sângele. Obiceiul general însă, de care am pomenit, e urzicarea în diua asta. Fie-care, mai ales ceî tineri portă cu ei urzica în diua sfîntului George, şi care cum pote urzică pe celă-lalt, ca să aibă pielea curată, dice poporul. Dar nu pentru piele curată se face asta. Urzica, fiind apărătore de trăsnet, e purtată ca amulet; ţărănul, uitând cu vremea credinţa asta şi păstrând cu tote acestea obiceiul, a căutat o explicare a faptului, că trebuie să porte la el urzici la sf. George, şi a iscodit urzicarea şi vorba cu pielea curată. Iar din cea-laltă plântă, apărătore de trăsnet, din salcie, se pune câte o crenguţă într’o brazdă de pămînt şi s’a-şedă pe pragurile casei, pe lângă grajd, prin grădină, şi mai ales sus pe stîlpii porţii (1). Asta va să cjică, să îndepărtezi fulgerul de pe brazda ta, de la pragul casei, de la pomi şi de la vitele tale. Că ţăranul ar pune brazda cu salcia pe la chiotorile casei şi pe la stîlpii porţii ca semn al învierii naturii, deci ca simbol, nu e nici măcar de gândit, căci asta ar fi o simplă poesie ori o prea înaltă filo-sofie pentru el, şi ţăranul ori-ce obiceiuri străvechi are, le are numai din interes de a se apără de puterile ce-i sunt superiore. E adevărat, că pe multe nu le mai înţelege şi le explică pe dos, ele însă negreşit au pornit din izvore meta-fisice, nu din fantasie şi din plăcerea omului de a-şî face jucării Salcia nu numai la sf. George e apărătore de trăsnet, ci tot-deauna. Mlădiţa de salcie de la Florii o ţine ţăranul după iconă, şi într’asta scie anumit că salcia îl apără de (l) (l) Aici e o legătură de credinţe cu Armindenul, deşi acesta se înalţă ân ţliua sf. Ereinia şi pentru alt cuvînt mai puternic. www.dacoromanica.ro 200 ALBINA trăsnet, pentru-că tot-deauna vara când e furtună, ia mlă-diţa de după iconă şi o pune în mijlocul casei. Intrebă-1 de ce o ţine după iconă, şi răspunde că e bună când e vremea grea cu trăsnet şi ploie mare. Mulţi umblă încinşi tot anul peste mijloc, pe piele, cu o cunună de mlădiţe de sălcii de la Florii, pentru durere de şale şi pentru muşcătură de şarpe. Iară-şî şarpele! Atâta pricepe şi ţăranul, că cu totă salcia ce-o porţi încinsă, te pote muşcă şarpele şi-ţi pote intră şi pe gură. Dar credinţa să raportă la fulger, nu la şarpe. Vorbind de urzică, spuneam că Italienii şi Tirolejii o a-dună în diua de Sânziene. Sărbătorea nascereî Sf. Ion e la tote poporele creştine una dintre cele mai plină de mistere. Obiceiurile şi credinţele poporale o dovedesc a fi o serbâtore solară, adecă a Sorelui, cu focuri vii şi cu roţi de foc şi cu multe de tote câte au de-a face cu cultul Sorelui. Avem însă noi un obiceiu — pe care îl au şi alţii, dar alt-fel — care stă în legătură cu fulgerul. E natural ca tocmai în miezul verii, când furtunile sunt mai puternice, să ai o serbâtore a fulgerului. Urzicile cari te aperă de fulger se culeg în diua de Sânziene, în noptea spre Sânziene se caută iarba-fierului, cu un lacăt încuiat, tras după tine prin iarbă. Vestita şi de nimeni încă vedută iarbă a fierului, ar ave putere să deschidă ori ce încuietore, să spargă lanţurile şi uşile de fier. Iarba cea reală, numită a fierului, e o plantă mică roşie şi e, ca tote buruenile, fără nici o putere. Insă cea mitologică, faimosa iarbă a tâlharilor, care nu există şi totuşi există, şi pe care o caută omenii în sera de Sânziene, este fulgerul însu-şi. Da fulgerul, o flore roşie, care pe pămînt pote deschide ori-ce uşi de fier, şi le pote topi, precum în cer pote sparge uriaşele porţi ale norilor şi să deschidă cerul, cu vuet groz-nic — după cum în basme uşile atinse cu iarba-fierului, se dau în lături cu mare sgomot, care închipuesce tunetul — fulgerul e acea iarbă a fierului. Tot în ajunul Sândenilor ţăranii culeg florile numite sânziene şi le aruncă sera pe acoperişul casei, de obiceiu făcute cununi. Ca şi urzica, sânzienele au puterea de a îndepărtă fulgerul, tocmai de-aceea se pun pe acoperiş, pe locuri înalte, ca şi salcia pe stîlpii cei mai înalţi ai porţii, ca şi urzica în virful Armindenului: paratrăsnete ale po- www.dacaromamca.ro ALBINA 201 ruluî. Sânzienile, aruncate pe casă în buchete ori in cununi, se lasă acolo totă vara. Tradiţia o cunoscem toţi, şi cu toţii aruncăm sânziene pe casă, dar am uitat motivul pentru care tăcem acest lucru. Şi într’adevăr ţăranul nu mai scie de ce pune sânziene pe casă şi n’are nici măcar o explicare a faptului, decât că îşi caută norocul prin semnele de pe cununi a doua di. Ei adecă ^menesc» cununile, asta a mea, asta a ta, şi a doua di le dau jos şi caută. (Va urma). (j. CoşbtlC. Scrisori către învăţători. VIII. (A^Wipsa de cunoscinţă, de convingerea despre adevăra-tul scop al şcălei şi de folosul ei pentru viăţă, e singura camă şi a aplicăreî principiului obligaţivi-tăţeî învăţămîntuluî, şi a formărel şcălelor de adulţi ®7. prin constrângere, şi în genere a resultatelor slabe, date de învăţămîntul rural. Daca învăţăiura de carte ar fi una din trebuinţele sufletesc! ale ţăranului, cuin ar fi de pildă trebuinţa fisică a mâncărei, atunci nici una din celelalte piedici nu l’ar opri de la învăţătura cărţii. In adevăr, dacă nu avem, cum au popărele apusene, ve-curi de cultură în urma ndstră, poporul nostru a dovedit că-şi pote însuşi, când e lămurit asupra nevoilor sale, tăte resultatele experienţei la cari au ajuns apusenii: ca dovadă avem tăte aşe^ămintele de stat, cari ne au îndreptăţit, deşi popor nou în civilisaţiune, să stăm alături cu popărele ci-vilisate. Va să «jlică. nu-I nevoie, drept vorbind, să aşteptăm până când tradiţia de civilisaţiune proprie să influenţeze asupra maselor adîncî ale poporului. De asemenea, dacă poporul ar fi convins de rostul şcăleî, micul număr de şcăle n’ar fi o piedică pentru împuţinarea analfabeţilor: cunoscut fiind rostul şcălei, asta ar însemnă că vieţa e mai bine înţelăsă, că munca tuturor e nemăsurat mai productivă, că bogăţia ţărei e neasemănat mai mare, iar statul ar avă cu uşurinţă posibilitatea de a crea tdte şcălele rurale de cari ar fi nevoie; în acelaş timp nici o distanţă, până la şcdlă, n’ar fi prea mare. Rămâne deci stabilit că unica piedică pentru progresul cultural al mulţime! stă în însă-şi mulţime şi anume : că a-câstă mulţime nu scie ce vrea şcăla. Asupra mijldcelor prin cari s’ar grăbi progresul cultural www.dacoromamca.ro 202 ALBINA în mulţime, au urmat o mulţime de discuţiunî. Am vă Cincantin . . . » )) » 11—12 » 50 » Orzul .... » » » 7—9 » — Ovăsul .... » » » 7—10 » 65 Orzoica .... » 2* 9—12 » — Secara .... » » » 9—10 » 25 > Meiul » » 7—8 » > Fasolea . . . » » » 14-24 » — Mazărea . . . » > 10—11 » » Seminţe de in . » » 17—18 2> 80 » Sem. de cânepă. » » » 16-17 2> — a Mulţi dintre speculanţi, credeau că seceta care a durat în unele localităţi din ţară până în luna Octomvrie, va mai ridică preţul cel puţin la grâu, daca nu şi la cele-lalte cereale. Ei prooroceau acest lucru după cum precupeţii au proorocit, despre varză, că are să se vîndă suta de varză cu www.dacoromanica.ro albina 20 lei, daca nu şi cu 30 leî. Cei mai mulţi din locuitorii Bucureştilor, luând de bune vorbele acestor precupeţi, s’au silit să cumpere cât mai degrabă varză pentru ărnă, plătind suta de varză cu 10—15 leî; pe când maî târziu, aceeaşi calitate de varză s’a vîndut cu 5—6 leî suta. Acest lucru se explică ast-fel, că îndată ce a început să plouă, sătenii s’au ocupat de semănatul grâului şi culesul porumbului şi numai după ce au maî isprăvit au început să vie la Bucureşti cu varză. Situaţiunea semănăturilor, în cele-lalte ţări din Europa, se pdte socoti ca şi la noî; iar întru cât privesce preţurile, nicî o schimbare în folosul agricultorilor, după cum se păte vedă din rîndurile ce urmâză. In târgurile din Franţa, grâ-nele indigene s’au vîndut cu 20—21 leî suta de chilograme, acele străine cu 17 leî, orzul şi ovăsul cu 14—16 leî suta de chilograme şi secara cu 14 leî; în tîrgurile din Germania, grânele s’au vîndut cu 20—21 leî, secara, orzul şi ovăsul, cu 15—19 lei. In tîrgul din Belgia, grânele s’au vîndut cu 16—17 leî, secara, orzul şi ovăsul cu 13—15 leî. In Englitera, grânele s’au vîndut cu 16—18 leî. La Viena şi Pesta, grâul s’a vîndut cu 16 leî, secara, orzul şi ovăsul cu 13 —15 leî. La târgul din New-York (America), grâul s’a vîndut cu 15—16 leî suta de chilogr., la Chicago cu 14—15 leî. Acestea sunt preţurile mijlocii, socotite de la 20 August şi până la 22 Noem-vrie st .v In tote târgurile străine, preţurile sunt socotite la suta de chilograme, iar nici de cum pe hectolitru. Y. S. Moga. Societăţi economice la sate. Bilanţul casei de Economii «Şiretul» din Tg. Paşcani, jiul. Suceva. ÎNCASĂRI Taxa de înscriere .... 362,— Colisaţil lunare.........34.294,68 Procente................. 5.369,47 Amenzi..................... 123,80 Taxa de 5%.................. 332,— Scompt...................... 16,50 Capital de constituire . . 2 320,— Total. . . 42.818,45 PLĂŢI Cheltueli generale. . . . 1.164,75 împrumuturi............. 26 973,20 Restituiri.............. 13.920,73 Numerar în casă .... 759,77 Total . . . 42.818,45 La 2 Noemvrie a. c., adunarea generală a votat cu ore-carî mici mo dificări, Statutul-tip, trimis de Onorata Direcţie generală a Băncilor po pulare, alegendu-şî tot odată şi consiliul de administraţie, constituit ast l'el: d-1 Gli. Yasiliu, sub-prefect, ca preşedinte; vice-preşedinte, C. Ni culcea, primar; casier, T. C. Ionescu, institutor-director; Nicolae Vasi liu, înveţător, ca secretar; membrii: A. Popovici, C. Teodorescu şi Gli Tăcu. Censorî: C. Sofian, D. G. Melente şi pr. N. Florescu. Suplianţi; Gli. Spiridonescu, N. Bogos şi C. Nedelcu. www.dacoramamca.ro ALBINA 223 I nform aţiuni Vineri, 14 Noemvrie, s’a sărbătorit în Dobrogea jubileul de 25 de anî de la alipirea eî la România, S’au oficiat Te-Deumurî în Tulcea, Constanţa şi principalele comune din Dobrogea. La Constanţa serbările au fost presidate de d-nul Sturdza, preşedintele consiliului de miniştri, care cu acâstă ocasiune a asistat şi la inaugurarea lucrărilor aducereî apei potabile la Constanţa. La Tulcea serbările au fost presidate de d-nul V. Lascar, ministru de interne * * * Importanta carte «Regele Carol» pe care a tradus-o în românesce d-nul Const. Graur, primul redactor al «Tribunei liberale» din Galaţi, se vinde pentru bibliotecile rurale, numai cu 30 bani volumul. îndemnăm cu tot dinadinsul pe toţi abonaţii noştri să profite, pentru a-şî procură acestâ folositore carte, adresându-se cât mai în grabă d-lui Graur, Galaţi. * * * In editura cunoscutei librării Socecu et Comp. Bucuresci, a apărut în patru volume, Tetru, de Vasile Alexandri. Costul acestor patru volume, la un loc, este de lei 12. Acestă lucrare cu îngrijire tipărită, pe hârtie bună şi un format plăcut, n’ar trebui să lipsescâ din biblioteca nici unui Român. Felicităm librăria Socecu pentru iniţiativa ce a luat de a edita operile marilor noştri scriitori, cari coprind tesaure nepreţuite, dar aprope necunoscute. Ar fi de dorit însă ca d-niî Socec să facă o ediţie populară, cu un preţ cât s’ar pute de mic, pentru ca ast-fel să potă fi cumpărate şi de cei cu mijloce mai restrinse. * * * In t. loneseu, pro fesor secundar; Const. Alexandrescn, revisor şcolar Membrii înscrişi şi cotisaţiuni plătite (Urmare). Florea Dumitrescu, directorul şcoleî primare No. 15 (Bucuresci), 2 lei; Danielescu T., învăţ. (Făresa-Suceva), 1 leu; Cârceanu Gh.. (Pângăresc), 2 lei ; Antoniu Ion, (Pângăresc!), 2 lei ; Bălăşeanu Gh., (Pângăresc!), 2 lei; Făgărăşeanu I. N., (Iaşi), 2 lei; Stăniceanu I., (Iaşi), 2 lei; Chela-rescu I., (Iaşi), 2 lei; Ficşinescu V. C., (Botoşani), 6 lei; Giurgea Nico-lae, (Botoşani), 2 lei ; Ursoiu C. N., (Botoşani), 4 lei; Petrescu Ar., (Botoşani), 2 lei; Petrescu G., (Botoşani), 2 lei ; Cosloschi Ion, (Botoşani), 2 lei ; I. Popovicî Puiu, (Botoşani), 2 lei; Ana G. Rugescu, (Botoşani), 2 lei ; Malcoci M., (Botoşani), 2 lei; Troţianu C., (Stâucescl), 1 leu.; Constantinescu C., (Copâlin), 1 leu; Popovicî Ion (Leorda) 1 leii; Bu-deanu C., (Delenî), 1 leu ; Cumpătă Gh. (Draşani). 1 leu ; Cumpătă Va-sile, (Tg.-Ştefănesci), 1 leu; Cumpătă Elena, (Tg.-Ştefănesci), 1 leu; Va-siliu Mibai, (Tg -Ştefănescî), 1 leu; Iordăchescu, Ion, (Cristescî), 1 leu; Axentie Vasile, (Dumbrăveni,) 1 leu ; Mandinescu C., (Siminicea), 1 leu; Popovicî Gh, doctor în drept str. Columb 5, (Bucuresci), 5 lei; I. M. Demetrescu. comuna Tihiris, ţud. Putna, 2 lei ; Fraţii Mircea, restaurantul gării de Nord, (Bucuresci), 20 lei ; Economu G. Popovicî, proto-ereu, (Piatra-Nemţu), 2 lei; Economul Gh. Gernescu. (Piatra-Nâmţu), 2 lei ; Economul N, Roşescu, (Piatra-Nemţu), 2 lei; Preotul, V. Capşa, (Piatra-Nemţu 2 lei; Preotul V. Sacordoţescu, (Piatra-Nâmţu 2 iei; Preotul C. Gheorghiu (Piatra-Nemţu, 2 lei; Preotul V. Focese, (Tg.-Nemţu), 2 lei ; Diaconul V. Ionescu, (Tg.-Nâmţu), 1 leu ; Preotul C. Bejan, Tg.-Nâmţu), 2 lei Pr. V. Enăchescu, (Tg-Nemţu), 2 lei; Preotul I. Posa, (Tg.-Nemţu), 2 lei; Preotul Gr. Stupeanu, (corn. Taslău), 1 leu; Preotul V. Gbeorgiu, (corn. Seliscea) 1 leu ; Const. Gerote, (Berlad), 1 leu; Ha-ralambie, Popa, (Zorlenî), i leu ; Dumitru Mihail, (Zorleni), 1 leu; Numărul membrilor înscrişi cu începerea anului 1903 al Societăţii de <500, iar numărul banilor încasaţi de la aceştia şi de la vechii mem brii, e de 6.274 lei 70 bani. __________________ (Va urma în No. viitor). www.dacorornanica.ro — —— - ~ ~—rj;rf LOTERIA Societăţii pentru învăţătura Poporului Român Pentru clădirea aripei drepte de la localul şcolelor ei normală şi primară din Bucuresci, str. Sf. Eeaterina. Autorisată de Onor. Minister de Interne cu adresa No. 19.693 din 1909, comunicată Soc. cu adresa Prefec-turei Poliţiei Capitalei No. 56.812 din 8 Iunie 1902. 350.000 Bilete a un Leă unul Câştiguri 1 a 35.000 Lei .... . Lei 35.000 1 » 15.000 » ...» 15.000 2 > 5.000 > .... » 10.000 3 » 2.000 » .... . » 6.000 6 » 1.000 > .... . » 6.000 12 » 600 B .... » 6.000 30 » 200 » .... » 6.000 60 » 100 » .... a 6.000 100 > 60 » .... . » 6.000 250 » 20 1 .... * 5.000 W 466 Câşt. în val. totală de Lei 100.000 Biletele se găsesc de vindare: In Bucuresci: La sediul Societăţii, Strada sf. Eeaterina No. 2, la Casieria Centrală a Ministerului Finance-lor; la Casa de Depuneri; la Administraţia financiară Ilfov şi la debi-tanţiî de tutun. Judeţe: La tote administraţiunile financiare de judeţe cu secţiile lor; la vămi şi la debitanţii de tutun. Trngerea Lotâriel s’a fixat irevocabil la 6 Decemvrie 1903. , NAŢIONALA" Lei 2.000.000 3.955.688.76 SOCIETATE GENERALA DE ASIGURARE, BUCURESCI Capital în acţiuni întreg versat în aur........... Fonduri de reservă compuse din prime şi daune.......... Idem format din capital şi alte reserve . „ 1.075.842.60 Total in aur Lei 7.052.531.36 Daune plătite .... Lei 33.000.000 Vice-preşedinte A. liăicoiana. Dir. general E. Griinwald. -Naţionala» asigură contra incendiului, a grindinei, contra riscului pierderii valorilor. Asigurările pentru viaţă sunt primite în tote combi-naţiunile obicinuite ca: cas de morte, supravieţuire, zestre şi rentă. Sediul social în palatul Societăţii din str. Domneî No. 12, Bucuresci. Repre-sentanţă generală în Bucuresci, str. Smârdan No. 4. Agenţie în tote oraşele din ţară. La biserica parohială «Sfida» din Vălenii - de- Munte, Prahova, fiind vacante doue locuri de cântăreţi, se publică spre cunoscinţa celor în drept. Paroh, Apostoleauu. 1 I Cel mai mare şi vast magasin şi singurul care vinde eftin. Dilnic sosesc încălţăminte Negre şi Colori, pentru Bărbaţi, Dame şi Copil din propria ndstră Fabrică, lucrate de noi. Preţnrl corente la (Jliete de Bărbaţi: de Vax cu Elastic sau Şireturi Lei 10.95, 11.95, 12 95, 13.95. 12.95, 13.95, 14.95. 15.95. 12.95, 13.95, 14.95. 13.95, 14.96, 15.95. 12.95, 13.95, 14.95- 13.95, 11.95, 15.95. »• » » Nasturi e Lack cu Elastic sad Şireturi » » o Nasturi » Chovreau cu Elastio » » » Nasturi Preţuri corente la Ghete de Dame: de Chevreau negre cu Şireturi Lei 10.95, 12.95, 13.95. » » » » Botoni » 11.96, 12.95, 13.95, 14.95, 16.95. » » Colori » » » 12.95, 13.95, 14.95, 15.95. > Gems cu Nasturi şi Şireturi » 7.95, 8.95, 9.95. Pantofi de Chuvreau albi decoltaţi» 6.95, 6.95. Idem cu Şirelurl şi Nasturi » 6.95, 7.95, 8 95. Idem de Lack diferite forme » 5.95, 6.95, 7,96, 8.95, 9.95. Rayon de Lingerie pentru Dame şi Bărbaţi cu preţuri fabulos de eftine. In tot deauna se găsesc mari cantităţi de mănuşi Glace, Albe, Colori, şi Negre pentru Dame Lei 2.50. » Bărbaţi > 2.95. RupCndu-se la încercare, se dă altă pereche. Magasin la tote Sesonele, Calea .. . . , , o? An Cititorii revistei vor ave un scagemint de v letonei A O. 2/, (lUltU'n de Poliţia 6% din preţurile însemnate, prezentând 5% Cupon de reducţie pentru cititorii Albinei. Capitalei, Bucuresci. cuponul. -*'*' ift ~ ***“r —-w -"'iTTfc.j1"1 ~ «fci şmi ' rffi in» «ti» * i»i Inst. de Arte Grafice CffW^flBCOroroMMCIJffleseu■ Str. Domneî, 16. 1°.1