No. 40 — 41. ANUL V. 7—14 Iulie 1902 Hevisîă Enciclopedică populară -fipare în /ie-care Duminică Abonamentul în ţară pe an Uei 5 I Abonamentul în străin, pe an L»eî 8 » » * 6 luni » 3 I Un număr...................15 bani iri 1 leu linia. jviiea publicitate 5 bani cuvîntul lan useripteie nepublieate se ard. Comitetul de Redacţie: on Kalinderu îceaqu dh J. Otescu p. 2)ulfu Colonel p. V. J/ăsfurel 6". jtfdamescu V. S- Mo ga pf. jYico/aescu Qr. Veodossiu Corjst. C. popovict-c'ască. SUMARUL: T. Dufescu-Duţu, Noptc de vară. — Carmen Si/lva, Nobleţea feineol.— G. Coşbuc, Lene şi superstiţie. —A'., Viitorul Rege al României.—Dc la Corod, Casa de edu-caţiune pentru minorii de la Mislea.-Dr. I. Felii, Cultura Cartofului.—Th. J). Spcranţia, Balul la sate.—Trib., Legenda florei sfirelul.— O serbare.—N. Ilădulcscu-Niger, Teatru sătesc.— B. E., Capra.- O circulară a d-lul Kalinderu.—I6n E. Mihdescu, Cultura legumelor şi a pomilor fructiferi.—Societăţi economice.—Sfaturi.—10 Maiu.—InformaţiunI.—Bibliografii. Ilustrafiuni: A. S. R. Principele Carol.—Mislea.—Minorit.--Şcâla minorilor.—Atelierul de tâmplărie.—Biserica şi Tâmpla bisericel.—Monastirea Grădiştea.—Ţap.—Capră. —Varză.— Conopidă. Eforia Spitalelor Civile din J3ucuresci. PUBLICAŢIUNI In (jlilele de 5 şi 6 Iulie 1902, orele 10 a. m. se va ţine licitaţie publică cu oferte închise, la Eforie, pentru arendarea moşiilor pe un nou period de 10 şi 15 ani; iar în rjiua de 8 Iulie a. c. ora 3 p. m. şi in tjhua de 9 Iulie a. c. ora 10 a. m. se va ţine Ia Eforie licitaţie publică orală pentru moşiile pentru care nu s’au presentat concurenţi cu oferte închise în filele de o şi 6 Iulie. In cfiua ele 5 Iulie. Jndeful Argeş. 1) . Balomireasca Marianca, comuna Teiul, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 900. 2) . Li vedea din Vâlsani, comuna Urluescî BâbenI, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 20. Jude{ul liuzeu. 3) . Clociţii, comuna Vadu Soresc!, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 500. Jude\ul Gorjiu. 4) . Muntele Tigvele, comuna Novaci, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 250. Judeţul Muscel. 5) . Muntele Clăbucetu, comuna Nucşoara, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 450. Judeţul Prahova. 6) , Piscul Leurţlei, comuna Brebu, cu începere de la 23 Aprilie 1903? garanţie provisorie lei 1.000. 7) . Vatra schitului Poiana, comuna Poiana, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 800. 8) . Podul Cheeî, comuna Brebu, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 150. 9) . Slănicul şi Verbilău, comuna Slânic, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 1.600. 10) . Muntele Coţofana, comuna Sinaia, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 500. In eţiua de 6 Iulie Judeţul Prahova 11) . Muntele Pleşuva Mare, comuna Comarnic, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 400. 12) . Ploesciorî, comuna Ploesciorl, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 1.500 13) . Un teren de pe moşia Poiana, comuna Poiana, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 50. 14) . Petricica, Pâraele şi Cazscu, comuna Brebu, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 500. 15) . Gagu Mare, Găguţu şi Valea Rea, comuna Sinaia, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 600. Jud. Ialomiţa 16) . Persica Merlarî (Dor Mărunt), comuna Dor Mărunt, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 20.000. Jud. R-Sărat 17) . Bordeasca, comuna Bordescî, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 300. Jud. Romanaţi 18) . Horezu], comuna Gropşanî, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei I 000. Jud. Vlaşca 19) . Rosmiresci, Berislăresci şi Rosmirescî Pantelimon, comuna Tres-tenicu de Sus, cu începere de la 23 Aprilie 1903, garanţie provisorie lei 10.000. Condiţiunile speciale, precum şi ori-ce alte informaţiuni se pot luă la serviciu Bunurilor Eforiri, în filele şi orele de lucru. Licitaţia se va ţine conform art. 68—79 din legea comptabilităţeî publice. www.dacaramamca.iD |e cobdră către luncă Mâniat aprinsul sdre, Şi apusu-şl rumenesce Ceru-albastru de cicdre. Sub făşiî de nori de aur Şi’l ascunde ruşinat, Fiind-că sbrele şăgalnic Coborând l’a sărutat. Din văzduh se las’ amurgul Răcorind dumbrăvi şi sate Şi cătunele-ostenite Pe sub crânguri presurate. Sus pe boltă es sfidse Stele, una câte una, Şi-apoî dornică de lume Din păduri răsare luna. P’în ogradă trec sburdalnicî Licuricii scăpărînd, Şi odihna se lăţesce Pretutindeni, pe de rînd. Numai rîul mal grăesce La zăgaz, ne îngânat Nici de fremăt, nici de şdpte, Nici de dor nemîngâiat. Ba, la şipotul din cdstă Mal se’ngână doue fete... Un flăcău sprinţar, juratul, Le-a descins în drum de bete. Apoi somnul îşi deschide Mreja farmecelor sale, Şi-un drumeţ îşi spune ’n fluer Doina pe şosea la vale. T. Rutescu-Dutu. www.dacQFomanica.ro 1070 ALBINA ÎNALTA nobleţe a femeei DE CARMEN SYLVA. Sunt în lumea asta maî multe biserici de cât cunoscem noi. Avem vederea scurtă şi suntem vecînic gata să credem că tote trebue să aibă o formă specială, că acordurile rugăciunilor şi ale cântecelor ceresc! trebue să se împrăştie în ecouri prin vastele lor cuprinsuri. Cum să uităm noî aşa de uşor că pentru ceî maî mulţi dintre noî, cei patru pereţi aî odăeî în care se află legănul nostru, represintau prima biserică, când, îngenun-chiaţî în (aţa mamei nostre, învăţam din gura eî prima nostră rugăciune? In momentul acesta mama e o adevărată preotesâ, iar copiiî, adunaţi în jurul el şi cu ochii la buzele el, formeză corul adunat în jurul altarului, cari îngână răspunsurile cu vocile lor fragede. A-I învăţă să-’şl înalţe sufletele, a ţine ţinerile lor minţi deapururî în conglăsuire cu gândurile pure şi nobile, iată în adevăr o misiune sfintă, şi e rar fără îndoială ca o misiune maî mare să fie încredinţată celui maî stînt dintre preoţi. Pretutindeni unde covârşesee înrîurirea mamei, îndată se co-borâ un colţişor de cer pe pămînt; iubirea el veghetore, care sfinţesce tot ce atinge, înnobileză atât de mult pe cel mai mic din serviciile eî în cât până şi soba la care încălijesce o ceşcă cu lapte pentru copilul eî bolnav devine altarul pe care întreţine focul preţioseî jertfe. Flacăra sa duce până sus la Tronul Graţiei lacrimile amestecate cu suspine pe cari le varsă ea pentru tămăduirea acelei fiinţişore scumpe care îl datoresce lumina (jilel. Ce altă scenă pe pămînt e mal dulce şi maî frumosă de cât aceea a plăpândului pruncuşor legănat în braţele mamei sale şi adormind la sînul el! Pola maicel sale care a fost pentru el cel dintâiti legăn e adevăratul Sfînt al Sfinţilor, sanctuarul din care sunt gonite primejdia şi ispita, portul care te adăpostesce de furtunile vieţeî. ♦ * * Mal e şi un alt sanctuar, sala de spital, a cărei preotesă, sora de caritate, cu pas uşor, lunecă de la un bolnav la cel-lalt, ducând fie-căruia rând pe rând dumnecjeiască-i vestire a păcel şi a mângăereî. Chemarea el e pote cea mal nobilă dintre tote, căci neavând nici un copil născut dintr’însa pe care sâ-1 adore, ea devine mama tuturor desmoşteniţilor omenirel: O găsesc! oriunde întristarea şi boia fac victime: puternici şi umili, bogaţi şi săraci, tineri sau bătrâni, frumoşi sau urîţi, fie-care e un membru al mare! sale familii de adopţiune, şi comorile milei şi duioşiei femeesci sunt dăruite de o potrivă cu belşug tuturor. Ea e cu drept cuvînt pentru toţi îngerul Ajutător care trece prin mijlocul lor, când răcorind cu dulcea el atingere o frunte arsă de friguri, când adăpând buze ardătore şi cojite, când ridicând www.dacocomamca.ro ALBINA 1071 sau muind perna pe care se odihnesce un cap greti, îndurerat, sau nisce membre chinuite de bolă. Mâna eî delicată are un balsam pentru orî-ce rană. Vocea eî blândă mângîie pe descurajaţi, însutleţesce pe desnădăjduiţî; pare că somnul nu închide nici odată ochii el vecinie veghetori, şi că obosela nu o opresce nici' odată în mersul eî milostiv. La lumina pe care o răspândesce presenţa eî, scenele cele maî întunecose se transfigurată: sala de spital ticsită de suferind!, coliba murdară şi năgră, celula puşcăriaşului, cortul de ambulanţă pe câmpul de luptă, fie-care din locurile acestea este un templu al cărui farmec sufletesc întrece cu siguranţă perfecţiunea rece a celei mal împunătore catedrale de piatră. * ♦ * Femeea maî este şi preotesa căminului eî. Aci e fortăreţa eî, regatul eî netăgăduit. De diminăţă până sera ea se îndeletnicesce fără răgaz cu rostul gospodăriei sale, dă soţului el ajutorul cel mai credincios, umblând în juru-î pe când el lucreză, şi punend fie ce lucru la locul său în tăcere ca să-l facă fericit şi mulţumit. Graţie eî, el pote lucră fără a fi neliniştit de grijile casnice cari i-ar putea rătăci gândul de la ţintele cele mal înalte şi de la ambiţiile cele maî nobile. * * * Maî sunt vrednice de tote laudele acele femei care, cu o inimă de mamă, primesc să crescă copii cari nu sunt aî lor, şi, ne-mărginindu-se a şî împlini datoria numai de ochii lumeî, pun în mişcare tot sufletul lor pentru binele şi fericirea micuţilor carî li se încredinţeză. Adese-orî e cea maî mare dintre copil care servesce de mamă celor maî micî, de-şi câte odată nu e mare deosebire de vîrstă, şi care desfăşură tote puterile sale trupeşei şi intelectuale, slabe încă, pentru ca orfanii să nu simtă prea amar lipsa îngrijirilor materne; tot ea îî învaţă—de ore-ce n’au pe alt cine-vă care să le deâ lecţii—ceea-ce a învăţat şi ea, fără a se gândi vre-odată în simplitatea devotamentului eî, că îngerii îî călăuzesc paşii, ţin semă de tote faptele el şi îl înscriu numele în eternul registru al preoteselor religiei de iubire şi de caritate. * * * Nu este sferă cât de umilă în care femeea să nu potă sfinţi opera ei prin spiritul în care o întreprinde. Aceea care îndură supărările şi tonele unei stăpâne aspre şi neîngăduitore şi caro nu înceteză să-şî deâ tote ostenelile pentru casă merite o vorbă bună de care în vecî nu are parte, aceea care nu se cruţă nici odată, care e vecinie gata a face un serviciu de bună voe, fără nici o pretenţie de răsplată, nu trebue ore să o considerăm şi pe ea ca pe o preotesă obscură şi anonimă a aceleeaşî cauze măreţe ? Dar tînăra lucrălore, cusătoresa săracă care mănuesce acul până noptea tânjiu pentru a susţine un tată bătrân sau o mamă www.dacoramanica.ro 1072 ALBINA bolnavă, nu împlinesce şi ea o misiune din cele mal piose făcând, fără a se plânge câtuşi de puţin, jertfa tinereţelor el, a sănătăţeî şi a puterilor el? Trista şi îndurătorea mică creatură, încovoiată pe lucrul el—tablod de un patetic mut—e în adevăr eroică în resemnarea el cu sorta lipsită de orl-ce bucurie; nici un murmur nu ese din buzele el şi totuşi trebue să înăbuşe tote dorurile inimeî sale, neputând să aspire la nici una din plăcerile pe cari viaţa le reservă copiilor el mal fericiţi. Mica păzitore în sdrenţe, care duce gâştile în piaţă, cât timp gândurile el rămîn pure şi inima cinstită, e şi ea un inel din lanţul cel mare care legă pe femei la olaltă ca pe nisce surori. Căci un serviciu, ori cât de inlim ai fi el, când îl îndeplinesc! cu credinţă, nu e nici odată perdut, iar al el, cu tote că nu-şl dă sema de el, trebue în mod fatal să contribue la sporirea totalului general. Ea nu se gândesce de loc că cerul a închis, ca într’un preţios păstrător de moşte sfinte, fiinţa el atât de şubredă; ea şade pe câmp împrejmuită într’un decor de verdeţă, cu ochii plini de nevinovăţie copilărescă fixaţi în mirare pe albastrul profund al bolţel care se întinde deasupra capului el, în timp ce piciorele-î se sprijină pe un covor de catifea verde ale cărui flori pe cari n’ar fi în stare să le numere sunt numai pietre scumpe. Da câmpia e un sanctuar, ca şi ţărmul incult al mărel. * * * Femeea de colo care, stând în piciore, îşi strânge pruncul la sîn şi ţine un alt copil de mână, în timp ce privirile-1 sfiose şi gânditore se fixeză pe orizontul depărtat, asupra valurilor crude şi lacome, cari, pote, au înghiţit barca soţului eî, nu simboliseză ea ore preotdsa măre! şi a Tempestei ? Vîntul urlă, cerul se întunecă, dar ce-î pasă ? Ea aşteptă, pîndesce, iar obrazul el pălesce cu cât cesurile trec lără ca vre-o pînză să se zârescă pe largul mărel. Ce vor deveni bieţii eî copilaşi, dacă acela care câştigă pâinea qlilnică nu se va mal reîntorce ? Ea, atunci, va trebui să fie şi tată şi mamă pentru acei mici nepăstuiţî fără apărare; inima 1 se sfâşie dar ea nu pierde curajul ci se oţelesce în lupta desnădăjduită. * ♦ * Strămoşii noştri! din antica Germanie sciah bine ce erau femeile lor şi le ţineau în mare cinste. Ele erau sfinte pentru dânşii, se apropiau de ele cu respect şi temă, considerându-le ca pe nisce preotese, care trebuiai! să ia hotărîrea tuturor afacerilor în momentele grave. Căci acel răsboinicî viteji judecau cu drept că nu puteaQ trată cu destulă veneraţie pe femeile lor, pe mamele lor şi pe mamele copiilor lor. EI mal gândeau, afară de acesta, că aceste credinciose păzitore ale căminului şi ale familiei puteau forte bine să fie dotate cu darul profeţiei, căci ochiul lor obicinuit cu vecînica vigilenţă şi prevedere, trebue să fie mal mult de cât orl-care altul, apt să pătrundă tainele vii - www.dacQFomanica.ro ALBINA 1073 torului. De asemenea şi căminul eră pentru el un sanctuar, iar întreţinerea focului o datorie slîntă. Din timpurile cele mal depărtate, fetele tinere cele mal nobile, formau o clasă privilegiată însărcinată de a veghia asupra Iul şi de a-1 ţine în tot-deauna aprins. Ele erau cele mal bune şi deci alesele naţiunii, şi îndată sacerdoţiul lor capătă un caracter aprope divin, căci flacăra ajunsese simbolul obiceiurilor şi tradiţiilor antice. In epocele acelea primitive eră aşa de greii să faci focul ! trebuia cu o răbdare nemărginită, să freci o bucată de lemn de alta pentru a căpăta o simplă scîntee, aşa că nu e de mirare dacă pietrile pe cari se aprindeâ şi se întreţinea focul erau considerate ca altare de sacrificiu. * * * Templele omenirii, ale căror preotese sunt femeile sunt forte numerose şi de o imensă varietate de dimensiuni şi de forme: unele sunt vaste şi de proporţii uriaşe; altele mici şi neînsemnate în aparenţă. Spaţiul pe care-1 ocupă nu e nimic; totul atârnă de munca ce se desfăşură într’însele de bună voinţa acelora cari o esecută. Unele femei îşi consacră vieţa pentru educaţiunea tineretului; căci fondurile de înţelepciune şi de sciinţă cari figu-reză printre bunurile cele mal mult preţuite din tote timpurile şi din tote ţările, nu sunt de cât nisce împrumuturi cari ni se fac şi cari transmise din generaţie în generaţie, trebuesc puse la disposiţiunea tinerilor cari cresc în jurul nostru. De sigur că nu e o misiune mediocră faptul de a deschide acestă comoră sufletelor tinere şi arijetore, impaciente de a-şl căpăta moştenirea lor de cunoscinţî. Şcola satului, şi ea chiar pote fi o tindă care sâ-ţî înlesnescâ intrarea în sanctuar, iar învăţătorea formeză o demnă servitore a templului. Rolul ei nu e în tot-deauna comod. Semînţa pe care o semănă dînsa pote cădea câte odată pe un pămînt ingrat dar adesea însă ea produce şi fructe, şi aceea e răsplata. Ea cunosce valorea darului pe care-1 face, când călău-zesce degetele stângace în primele lor sforţări pentru a se servi de ac; căci pentru multe fetiţe, acesta e adevăratul punct de plecare al vieţii, prima lecţiune a acelor arte folositore cari mal târcliu trebue să facă dintr’însele nisce femei şi mame fericite. * * * Mal sunt apoi femeile cari sunt păzitorele piose ale unul mor-mînt, a renumeluî unul mort — fete sau femei devenite preotese ale fidelităţii, al căror pelerinaj (jilnic are dept ţintă locul sfinţit prin amintirea unei vieţi şi unde tote speranţele lor se odihnesc sub pămînt. Altele nu se mărită de loc pentru a pută servi mal în voe pe semenii lor. N’au voit de loc să aibă legături, interese, sau afecţiuni proprii cari le-ar fi putut depărtâ de cauza căreia s’au devotat: serviciul omenirii suferinde. In tote timpurile, în tote sesonele pe vânt sau pe furtună, le vecjll alergând la postul lor pretutindeni unde le chiamă datoria. www.dacQFQmanica.io 1074 ALBINA Mal există un mare sanctuar pentru noi toţi: pămîntul pe care ne-am născut, biserica unde ne întâlnim cu toţii, uitând certurile şi neînţelegerile nostre. Altarul şi tronul se găsesc alături în acest mare templu şi, a fi preotesă într’însul e o slujbă care-’ţl face cinste mare, dar care cere sacrificii mari din partea ace-leea care vrea s’o împlinescă cu dreptate, căci trebue să renunţe la tote speranţele şi la tote plăcerile personale, să sacrifice propriile el dorinţl şi aspiraţiunl spre binele altuia şi să n’aibă gând, grijă, vieţă, rugăciune de cât pentru alţii. Ea e vigilenta, al cărei ochi nu trebue să cedeze nici o dată somnului; focul întreţinut pe altarul el trebue să proecteze până departe de tot lumina sa ca un far care semnaleză tote primejdiile readucând în port barca ne atinsă. Câte lucruri mari nu pote împlini ea, preotesă încoronată şi miruită spre binele ţării sale, schimbând chiar blestemele în binecuvîntârl, dacă acea ţară pe care o ţine sub al el sceptru e un templu consacrat Adevărului şi Dreptăţii. Orî-ce femee pote fi preotesă, numai dacă păstreză flacăra altarului în propriu-1 sîn pură şi imaculată, fără a o lăsă întunecată de frivolitatea deşartă, nici înăbuşită de grijile zdrobitore. Cu totele suntem preotese prin puterea de căldură care dom-nesce în inimile nostre vecinie palpitânde, prin binecuvîntările cari pot eşi din buzele nostre, prin lumina care trebue să radieze din ochil|!noştriî veghetori, prin munca pe care o săvîrşesc mânile nostre. Orî-ce femee care se gândesce la alţii mal mult de cât la sine, e o preotesă în adevăratul înţeles al cuvîntuluî. Sunt preotese tote femeile cari asistă şi ajut pe nenorociţi şi cari readuc la Dumnezeu pe toţi rătăciţii. Şi dacă, noî femeile, avem mult de suferit în pelerinagiul nos-stru pămîntesc, acestă suferinţă nu face decât să ne dea puteri mai mari şi să fim mal apte pentru misiunea nostră. Femeea artistă e o adevărată preotesă, fie ea scriitore sau pic-toră, sau că stimuleză prin cântec sau muzica instrumentală, sufletul omului, pentru a deşteptă într’însul gândiri nobile şi a-1 împinge la fapte viteze. Ea are o misiune gloriosă, cu atât mal mult cu cât e conscientă de puterea care eîntr’însa şi scie că va fi de ajuns energia el pentru opera care’î incumbă. Pentru ca flacăra altarului el să potă respîndi o flacără vie şi limpede, trebue să-l hrănescă cu alimentul cel mai curat, cu ce pote dă ea mal bun, cu sângele propriei sale inimi. Şi când flacăra inspiraţiei se răs-pândesce în valuri în atelierul femee! pictor sau sculptor, sau aruncă strălucirea ei pe fruntea palidă a iemeeî poet, plecată asupra mesei sale de lucru, câsurî întregi din nopte, nu o putem compară atunci cu lampa sanctuarului şi să vedem în odaia pe care o lumineză, un loc cu adevărat slînt, un templu al gândirii nisce gânduri cari îşi găsesc expresiunea într'o formă frumosă şi neperitore în acelaşi timp? Hamlet se dă pradă desnădejdeî şi lumea se întunecă în ochii Iul, din momentul în care mama sa a perdut aureola femini- www.dacaromanica.ro ALBINA 1075 tăţii adevărate şi pure; el ajunge să se îndoiască de el însuşi, când vede întunecendu-se şi înegrindu-se renumele bunel credinţe care pentru dînsul ar fi trebuit să fie idealul perfecţiunii. Nu e nici o preotesă egală cu mama; dar, nu-î o deziluziune mal amară pentru creerul unul muritor decât să vadă cum cade statua de pe piedestalul el şi se starămă bucăţi; nu există tortură mal durerosă decât a vede că(Jend vălul care acopere o fire adevărat perversă şi acum expusă privirilor, în tot ce are falş, gol şi nesincer. * * ♦ Sorta nostră nu e nici odată crudă. Dacă une-orl ea apare ast fel curajului nostru slăbit, e pur şi simplu pentru că am neglijat să-i pătrundem rostul. Şi dacă-î pricepem în mod sănătos misterul, cum am îndrăzni să ne plîngem printr’un singur murmur, de sarcina nostră, dacă ea nu face decât să ne dove-descâ înalta nostră vocaţiune? Nu e mal bine să împrumutăm puteri noi din mândria sentimentului intim pe care-1 avem de a fi fost judecate de Dumnezeu ca fiinţe demne de binefacerile sale de ia începutul lumii până la finele timpurilor? Nu suntem noi servitorele sale alese, preo-tesele sale, ajutorele templului său, Sibilele cărora le-a revelat el arcanele destinului, Vestalele cari întreţin flacăra pe altar, purtălorele de forţe a cărora mână de apururl fermă ridică destul de'sus lumina pentru ca să se potă propagă până la frontierele cele mal întunecose ale pământului ? de$pre lene şi superstiţie. e poţi să vorbesc! despre filele săptămânii ? Că sunt şepte, şi le chemă aşâ şi aşa, că într’una nu e bine să torc!, într’alta să ţeşî, într’alta să coşi, într’alta să speli, într’alta să frămînţi (tot lucruri femeescî, săracele femei!) că una te apără de foc, alta de băle, alta de trăsnet? Iată, chiar de n’aî ave alta de vorbit, ţi-ar ajunge şi-ar şi ’ntrece să vorbescî cu de-amănuntul chiar numai despre cele ce le-am înşirat. Iar femeilor lesne-cre Acestei inimose cuvîntări a răspuns d-1 G. Missail, vice-preşe-dintele comitetului Societăţii, print’o cuvîntare caldă, patriotică şi forte mişcătore, aşâ cum veneratul vechiu parlamentar scie să fure inimile şi să înalţe sufletele. Pentru a satisface cererilor abonaţilor noştri, dăm la un loc, nu-merile revistei de la 8 şi 15 Iulie, (purtând No. 40 şi 41), iar la 28 Iulie vor apare tot unite, numerile pentru 22 şi 28 Iulie (purtând No. 42—43). www.dacQromanica.ro Monastirea Grădiştea din jud. Orheiu, cu chiliile săpate în stâncă, restaurată la 175(5 de către Radu Racoviţă. Vel Logofăt. 1100 ALBINA TEATRU SĂTESC PĂCALĂ A RG AT (eomedie în 2 tablouri) de N. RĂDULESC U-N I G E R PERSONELE: Uncliiaşul sfătos. Dascălul Pricolici. Kiva. Mirea. Sanda. Păcală. Tândală. TABLOUL I In fundul scenei Primăria, cu prispă largă, cu gard de ostreţe, cu portă mare şi mică. In drepta, între culisa I-iu şi Il-a, clopotniţa bisericii şi în faţa eî o cruce mare de lemn, o buturugă destul de mare, dinaintea cruceî. In stînga loc deşert, cu copaci. SCENA I. Păcală, Tândală. Păcală dorine de-a’n-piciorele, rezemat de un copac. Tândală, jos, lângă buturugă. PĂCALĂ (se deşteptă, ca speriat do ce-vâ). Eaca socotelă. Am adormit, poponeţ... par’că n’ar ti fost mal potrivit să dorm jos... ca Tândală, bunioră... Da aşa’s efi... om harnic... Nu-mi vine să şed... nici când dorm... dar când umblu? (Tândală slorăe) Sirecul! .. dorme dus.. . Sciţi că nu se pote văita că nu dorme. Eu aş munci tji şi nopte... El dorme nopte, cji. . . Ăsta, dacă s’ar îneca în Dunăre .. . s’ar face somn. . . Ia să-I gătesc una de-a lui Păcală ... să aibă şi el o mulţămire când o deschide ochii... (scote nisce bucăţi de storă, îl legă mânile, apoi piciorele, pe urmă îl petrece o sforă pe după subţiori şi capetele le legă de buturugă), la să vedeţi: o să viseze că ’l-a legat nuş-cir.e în temniţă ... (trece între copaci, scote un biciu cu coda scurtă şi începe a plesni şi a chiui). MS... care-I acolo. .. In lături... că trece boerul cu butca !.. Tândală (deschide ochii). Aud ? (cască). PĂCALĂ (plesnind iar) înlături... că te calc, mă... TÂNDALĂ (lenos) Aud ?.. Ia treci şi mal pe devale . .. (cască) Oare de mult oiu li dormind? (vrea să ridice o mână). Eaca ... mi-a amorţit mâna... (vrea s’o ridice pe cea-laltă). Şi asta. .. Bre! dar greu am dormit... (vrea să se scole). Ce naiba... (cască). Nu cum-va mi a prins spinarea rădăcină? (suceşce capul) Par’că mi-ar fi crescut ce-vâ. după cefă . .. (cască). Dacă-î aşâ... ia să mal dorm... că par’că nu mi-am făcut somnul întreg./. www.dacQFomanica.ro ALPTVA 1101 PĂCALĂ (iăcându-se că intră). Aici eşti, mă Tândală ? TÂNDALĂ (căscând). Aici... PĂCALĂ. Te-aî trezit? TÂNDALĂ. Eaca nuş-cine eră să dea peste mine cu trăsura.... PĂCALĂ. Şi dor cât adormiseşî, aşa-I ? TÂNDALĂ. Pesemne... (căscând) că uite... mi-I som ... (cul-bărindu-se) Domne, tare mi-î a dormi... PĂCALĂ. Dormi, Tândală, mal dormi că sorele-I la nămecjl abia TÂNDALĂ (căscând). La nămecjil ? .. mă, neastîmpărat sore ! .. Degrabă mal veni la nâmedî... (căscând) Dacă n’are altă trebâ. PĂCALĂ. Da fome nu ţi-1 ? TÂNDALĂ. (căscând). Par’că... PĂCALĂ. Am în desagi, mă Tândală, mălaiu cald, brânză de burduf şi-o prepeliţă dată’n spuză... ştii, să te lingi pe buze... Tândală. Dacă mi-î da şi mie ... oiu mânca... PĂCALĂ. Dacă t’eî scula, ţi-oiu da. Tândală. Scolă-mă tu ... că nu-ş ce am ... Par’că mi-a crescut trupul din pămînt, din iarbă verde.. . (dă să se ridice şi nu pote). PĂCALĂ. Te-or fi legat Ielele, mă Tândală... unde te ştiă ele mal harnic din sat... TÂNDALĂ (căscând). M’or fi... Domne .. . ce-aş mal dormi... PĂCALĂ. Dormi... că eu oiu mânca... (s’aşetjă jos şi se face a mânca). Tândală. (după o clipă). Bună I prepeliţa, mă ? PĂCALĂ (ca şi cum ar fi cu gura plină) îhî... Tândală. Mi-I apa la gură... mă Păcală... PĂCALĂ. Ia taci... şi dormi... Tândală. Vecji că mi-î iome, mă... PĂCALĂ. Iaca dormi, că-ţl trece... Tândală. Că bine (Jicî... (s’aşecjă mal bine). Să’mî laşi şi mie. TÂNDALĂ. 1-hî... urletul morii şi bătaea vîntuluî. .. Tândală. (aprope adormit) Bine, bine ... (adorme). PĂCALĂ, (uitându-se la el). La furat somnul... (după o clipă). Tare aş mânca... Eaca mai nainte vreme, lumea eră mai cu milă pentru calici... Taci că nu’ş-cine se ivesce... (închide o-chiî, parc’ar fi orb şi întinde mâna). SCENA II. Păcală, Tândală, Unchiaşul Sfătos. Sfătos, (oprindu-se la portiţa Primăriei). Mă ! e care-va a-colo ? (după o clipă) Nimeni... PĂCALĂ. Fă-ţl milă şi pomană de-un biet orb ... fără lumină. Sfătos. Orb? Săracul!.. Eaca... ce s’a găsi... (scotocesce în chimir şi s’apropie; când să î dea, să opresce). Ptiu I bleste-matule ! Tu eşti, mă Păcală? PĂCALĂ. Eu... Am orbit, Moş Sfătos... Sfătos. Da de unde cunosc! că-s eu, dacă ai orbul găinilor ? PĂCALĂ. După glas ... şi după umblet ... că grăescl ca bu- www.dacoromanica.ro 1102 ALBINA nătatea şi te-apropil ca norocul... Fă-ţî milă şi pomană şi dă-ml un ban... Sfătos. Bun de gură, da loc de leneş, te ştiam... Acuma te’ndemnl şi la şireclic ? Ia vetjll să nu-ţî găsesc! omul... şi să mănânci vre-o sfîntă de bătae... Păcală. Bună-î şi bâtaea la vremea eî, numai nu ţine de fome... Sfătos. Apoi te urnesce la muncă şi dacă muncesc! aî ce mânca... (aude pe Tândală storăind tare şi se întorce spre el) Eaca şi cel-lalt... Unde-I Păcală să facă pozne, se pote să nu fie şi Tândală mort de somn ? (se duce şi-l hîţînâ). Scol dihanie... că şi noptea e un vec... Tândală (trezindu-se) Ce? se cutremură pâmîntul ? (vrea să ridice mâna). Da ce naiba de nu pot ridica a(,lî nici mână, nici picior ? (cască). SFĂTOS. Nu vetjî, că eşti legat, lenea pămîntuluî ! Tândală. M’au legat Ielele, ci-că... SFĂTOS. Trebue să fie o ispravă de-a lui Păcală, că numai de astea e bun... (lui Păcală) Eaca ve()I la ce-ţl pul tu puterea braţelor? La jocă mal rău de cât copiii, şi eşti om în tot locul. Păcală. In tot locul omu-I om... Sfătos. La ce ţi-e de folos, mă Păcală, că aî două dramuri de isteţime, dacă n’o pui la muncă? In loc să te apuci de vre-un meşteşug, ori măcar să muncescl la câmp cu braţele, faci degeaba umbră pămîntuluî... Bagă-te argat, mă, că tot e mal cinstit de cât să şecjl şi să cel de pomană... Cum a trăsnit de v’a adunat, pe tine şi pe ăst-la!t? Tândală apoi mai e şi prost de dă în gropi... (îl tae sforile). Halte scolă... c’o să te faci una cu pămîntul... Tândală (intimjăndu-se cască). La ce vreme-a fi ore? Sfătos. Apoi, s’au întors vacile cu codile la spinare. .. (Păcală se ridică). TÂNDALĂ. Care va să c)ică... mal e până de-seră? (se întorce pe cea parte). Sfătos. Iar te pul pe somn ? Tândală. Nu ţi-î lene a şi vorbi !.. Sfătos. Cu dihania asta n’o scoţi la capăt... (se întorce spre Păcală). Ascultă mă Păcală.. . Mi-e milă de tine, că la urma urmei eşti om... Vrei să argăţescl la mine în ogradă? Iar dacă mă-I asculta, mal vrednic n’a li altul... Apoi, pentru vrednicia ta, oiQ da o cojă de mămăligă şi păcătosului ăstuia.. . PĂCALĂ (după o clipă de codire). Da nu mă I pune la cine scie ce greutăţi ? Sfătos. Dacă nici pe saltea nu te-oiu ţine ! O să te învăţ să grădinărescl, că mai rar grădină cu de tote. .. PĂCALĂ. AI copaci mari, cu umbră... Sfătos. Da cum nu... Păcală. Scil, pentru câte un puiu de somn, pe vremea arşiţei. .. www.dacQFomanica.ro ALBINA 1103 Sfătos. Dacă aşa ţi-I vorba, plecăciune ! PĂCALĂ. Ba nu, moş-Sfătos... Ia-me că mă bag la dumneta. Sfătos. Acum... o cercare, n’a ti cine scie-ce... PĂCALĂ. Aşâ (Jic şi eu... Sfătos. Te prinzi care va să <,lică... PĂCALĂ. Pe un an... Da să-mi dai un cojocel, o căciulă şi o pereche de iţarî... SFĂTOS. Pân’la iarnă mal va... PĂCALĂ. Eaca mă prind pe un an... SFĂTOS. Pe un an ... Şi fiind că eşti argat la mine, i-a începeţi slujba. Du-te’n primărie şi vecjl de este care-va acolo... că am să scot un act... Mi-a făcut nora un nepoţel... PĂCALĂ. Să-ţi trăescă... Eaca mă duc... (intră în primărie). Sfătos, (cătând la Tândală). Cum să-l tămădueso de lene pe netrebnicul ăsta ? că mare povară şi urît nărav ! Eaca am să chibzuesc... (va urma) apra se găsesce astădî aprope la tote poporele, mai ales în regiuni muntose şi ne dă un câştig destul de însemnat, cu deosebire unde cultura oilor nu mai este rentabilă. Ea este mai prăsitore, dă mai mult lapte, şi se mulţumesce cu mai puţin decât oia şi după împrejurări se pote întreţinea cu forte puţină cheltuială, îndes-tuleză casa cu lapte şi produce şi gunoiu pentru o mică bucată de pămînt, perul ei încă se folosesce la ţesături mai ordinare. Cu drept cuvînt se (Jice «capra este vaca săracului». In turme mari nu e chip a le ţineâ, fiind-că nu le putem ţinea laolaltă ca oile; ele ar pută aduce şi mari pagube prin păduri tinere, a căror lăstare şi muguri le mănâncă cu multă poftă. Bărbatul se numesce «ţap», femeea «capră», puiul «ied»-Ţapul trebue să fie mare, cu gâtul scurt, capul mare, urechile să atârne în jos, barba lungă şi stufosă, piciorele puternice, pulpele voluminose, perul des insă mole la pipăit. CAPRA www.dacoromanica.ro 1104 at.tuna Un ţap în etate de 2 — 8 ani este destoinic pentru 100 capre. Capra de prăsilă să fie înaltă, lată în şale şi la cruce, pulpe voluminose şi totă făptura ei să fie mai delicată, ugerul să fie mare şi ţîţele lungi; perul scurt, însă des si mole. împerecherea se face prin Septemvrie — Noemvrie; căldurile dureză la capră 24 ore şi revin după 11 dile de la fătat. Timpul gestatiunei este de 21 — 22 săptămâni şi fată prin Februarie — Martie—Aprilie, unul, doi, câte odată 3 şi 4 iedi. Pentru prăsilă vom folosi capra numai până la 9 — 10 ani. Iecjii cari sunt destinaţi pentru prăsilă, ii lăsăm să sugă până la 6 săptămâni, alt-cum numai 3, le dăm însă dejâ după 2 săptămâni fen sau frunze mai fragede de mâncare. Dejâ după 5 (Jile iedul urmeză în tot locul pe mama sa şi devine după o jumetate de an bun pentru a se prăsi. Caprele iubesc ca nutreţ înainte de tote ierburi subţiri şi plante nu prea grase, crescute prin locuri sbicite, apoi www.dacoromamca.ro ALBINA 1105 frunze, ramuri tinere de copaci. In grajd se dedau a mâncâ pa lângă fen şi pae, napi, cartofi, tărîţe, lături şi tot felul de rămăşiţe din bucătărie şi grădină. Caprele sunt forte alegătore în mâncare şi dacă sunt de capul lor, pot aduce mari pagube prin grădini şi mai ales pomilor, rodendu-le mugurii şi coja cea tînără. In grajduri fac mare risipă cu nutreţul, din care causă trebue să le dăm tot-deauna câte puţin nutreţ, însă des Capră. Sarea nu trebue să le lipsescă. Să se socotescă ca la 3 kg. de cap pe an; le-o dăm presărată pe nutreţuri mai ze-mose şi mărunte sau le punem un bulgăr de sare pe care o ling după plac. Apa ce o dăm caprelor trebue să fie cât ce pote de curată şi prospătă, iar celor în gestaţiune (când sînt îngreunate) le vom dâ de băut numai o apă (care nu este prea rece, altcum ar putea lăpădâ. In privinţa plantelor veninose, capra chiar de voia ei consumă multe din acestea, fără a-’i vătăma sănătatea. Capra ne dă lapte cel puţin cât o vacă obicinuită. Dacă o mulgem regulat, ea înţarcă forte târdiu. Laptele caprelor este forte bogat în grăsime (unt), ca-seină (caş) şi zahăr când ele sunt bine hrănite şi ţinute în grajduri curate şi sânătose, altfel el are un gust particular (deosebit), neplăcut şi aspru. Din el se prepară o brânză grasă, forte gustosă. In Italia se face din laptele fert amestecat cu smântână o brânză dulce renumită şi cunoscută sub numele de «Risotta». www.dacaromaiiica.ro 1106 ALBINA Carnea iedilor este asemenea celei a mieilor, însă mai mole, mai fragetă; a caprelor mai bătrene încă nu este rea. Pielea caprelor se folosesce pentru prepararea pieilor numite Corduan şi Saftian; se mai folosesc argăsite în diferite moduri pentru mânuşi, pantaloni, pergament animal, burdufe pentru brânză, vin şi apă etc. Cornele le folosesc strungarii pentru fabricarea diferitelor obiecte mărunte de corn. _______________ Bunul econom. 6 50cietate care dă rode. Dăm cu plăcere loc, circulăriî d-luî I. Kalinderu. adresată Agenţilor Sei, din ea se pote vede rodnicia societăţilor sătesc!, când ele sunt bine înjghebate, încurajate, şi conduse cu pricepere. Domnule Agent, Am plăcerea a vă comunica, că „Societatea cul-turală-economică Al. N. Lăhovary", înfiinţată prin îndemnul nostru pe Domeniul Coronei Ruşeţu din judeţul Brăila, a cumpărat în primăvară o garnitură de treer modernă, spre a o închiria societarilor şi locuitorilor pentru treeratul recoltelor. Ca acompt s’a dat 1.000 lei, iar restul se va a-chitâ în timp de 3 ani din produsele maşinei însă-şî. Locuitorii, veseli, că vor pute treerâ de acum înainte la vreme, cum se cade şi fără risipă, se grăbesc a îmbrăţişa societatea cu mai multă căldură. Plătesc regulat cotisaţiunile şi se întrunesc în fiecare Duminecă la sediul societăţii pentru a se sfătui cu toţii şi mai ales a ascultă conferinţele ce se ţin despre gospodărie, higienă, morală şi despre tot felul de alte subiecte folositore. Pasul făcut de Societatea de la Ruşeţu, fiind din cele mai însemnate, pentru că înlesnesce pe de oparte pe locuitori, perfecţioneză agricultura lor, şi pe de alta adună la un loc pe toţi locuitorii, strînge legăturile dintre ei şi le desvoltă interesul şi spiritul de a se asocia, nu pot să nu l semnalez atenţiunei d-v. şi să nu vă invit a lucră şi de aci încolo cu totă stăruinţa la desvoltarea societăţii culturale-econo- www.dacQFomanica.ro ALBINA 1107 mice din ocolul d-v., pentru a pute să lărgiţi şi d-v. cercul eî de activitate. Ve atrag însă totă băgarea de semă că societatea, pentru a pute propăşi temeinic, trebue să fie înainte de tote bine condusă. Cei din fruntea ei trebue să fie imparţiali, să pună totă stăruinţa pentru bunul ei mers, şi să caute a nu da nici odată prilej de neînţelegere. Cum v’am recomandat şi cu altă ocasiune, veţi ave totă grija şi în acestă privinţă. Administrator. Ion Kalinderu. Cultura legumelor şi a pomilor fructiferi C). VARZA. Este o plantă bis-anuală (face sămînţă în al doilea an) şi se cultivă pentru căpăţînele sale ce sunt întrebuinţate în economia casei. Varietăţile de varză, după timpul când se sămănă se împart mal întâiu în doue: de vară şi de tdmnă. Acestea la rîndul lor se împart în alte soiuri cari se deosebesc prin mărimea căpăţînel, forma şi culdrea lor. Pămînturile de natură nisipo-argildse şi argilo-nisipbse sunt mai bune pentru cultura verzeî. Varza de vară se semănă în luna Fevruarie în răsadniţă, iar către sfîrşitul lui Martie se scot firile şi se planteză pe rezdre, aşâ că în Iunie, cel mult Iulie, vom căpătă căpăţînl de varză. 1 (1) Ve Lack cu Elastic sau Şireturi ■> » » Nasturi » Chevreau cu Elastic «an Nasturi 12.95, 13.95, 14.95, 15.95. 12.95, 13.95. 14.95. 13.95, 14.95, 15.95. 12.95, 1395, 14.95- 13.95, 14 95, 15.95. 11.95, 12 95, 13.95, 14.95, 15.95. 12.95, 13 95, 14.95, 15.95. 7.95, 8.95, 9.95. 5.95, 6.95. 6.95, 7.95, 8 95. 5.95, 6.95, 7,95, Preţuri corente la Ghete de Dame: de Chevreau negre cu Şireturi Lei 10.95. 12.95, 13.95. » » a a Botonî i) » » Colori » » » n Gems cu Nasturi şi Şireturi » Pantofi de Chuvreau albi decoltaţi» Idem cu Şireluii şi Nasturi » Idem de Lack diferite forme » Raj'on de Lingerie pentru Dame şi Bărbaţi cu preţuri fabulos de eftine. In totdeauna se găsesc mari cantităţi de mănuşi Glace, Albe, Colori, şi Negre pentru Dame Lei 2.50. » Bărbaţi » 2.95 Rupăndu-se la încercare, se dă altă pereche. Magasin la tute Sesonele, Calea Victoriei No. 27, alături de Poliţia Capitalei, Bucurescî. 5% Cupon de reducţie pentru cititorii Albinei Cititorii revistei vor av4 un scn