No. 4. ANUL V. 28 Octomvrie 1901. Hevisfa Enciclopedică -Populară yîpare în fie-care Duminică Abonamentul în ţară pe an Lieî 5 | Abonamentul în străin, pe an Uei 8 » » » 6 luni » 3 | Un număr. . . ..........15 bani Pentru nntmniiiri 1 leu linia. JVIIea publicitate 5 bani euvîntul. lanuseriptele nepublieate se ard. Comitetul de redacţie: on Kalinderu yrbqvrccarju '/eseu-Jflotru Toşbuc 3. Otescu p. 2)u/fu Colonel p. V. plasture! Q. jfîdamescu V. S■ Mo ga Jf. JVico/aescu Qr. ceodossiu Cor/st. C. popovicl-Caşcâ. SUMARUL: O. Coşbuc, Iadul lui Dante.—G. Coatu-Cema, Cartea nouă.— Petru Răş-canu, Mişcarea naţională din 1857 In Moldova.—Al. Tzigara-Samurcaş, Redeşteptarea artei naţionale.—Predicator, Despre răutato şi vorbirea de reu. — Zoe lonescu, Două rugăciuni vechi ce se S>S>@c3<3<=---- Despre răutate şi vorbirea de rău. — P r e 9 i c ă — «Să lepădăm totă răutatea si t6tă viclenia şi făţăria şi pismele şi totă vorbirea ^ de reu*. (I Petru, II, 1). Omeni buni, ceste cuvinte rostite acum, sunt luate dintr’o epistolă a Sf. Apostol Petru. Ele alcătuesc la un loc un sfat, pe care Sf. Apostol Petru ni-1 dă cu acelaş gând cu care ne sunt date tote sfaturile şi învăţăturile tuturor sfinţilor apostoli şi ale Bisericii. Este un sfat ce ni se dă cu scopul de a ne face să aruncăm de la noi nisce obiceiuri ce nu-s do loc potrivite cu firea nostră de omeni şi de creştini adevăraţi. Este învăţătura l'rumosă şi de mult lolos de a lepădă de la noi totă răutatea ce avem unii asupra altora şi totă viclenia şi făţărnicia şi pisma ce ne otrăvesc sufletul, în sfirşit totă vorbirea de rău. Şi de ore-ce—după cum fie-care din noi scie — aceste deprinderi urîte sunt mult, forte mult, răspândite şi între noi, am cre-cjut^ de cuviinţă că e bine ca astâcjl să vorbim ce-va şi asupra lor. (Jmenilor le este dat să trăiască mai mulţi la un loc. Singur un om nu va pute trăi nici-odată. Şi acest lucru îl pote pricepe ori-cine, îndată ce va cugetă câtuşi de puţin. Omenii pentru ca să potă trăi cum se cuvine aii novoie fie-care de ajutorul altora. Şi tocmai acest lucru îi face să trăiască la un joc în gospodării, sate, târguri şi oraşe. Dar 'o viăţă la un loc, aşâ cum se cuvine, nu vor pute duce de cât atunci, când între ei va fi o bună înţelegere, şi nu va fi vieţa lor pacinică şi plăcută de cât atunci când între dînşii va fi dragoste. Alt-fel traiul lor va li turburat, ei se vor duşmăni, se vor urî, se vor vorbi de răii şi, mal mult decât atît, chiar îşi vor face răii unul altuia, întocmai cum — dacă băgăm de semă — vedem că se întâmplă cjilnic nu mai departe cu noi, şi nu numai cu noi, ci cu ori-cine alt sat sau oraş. Aşâ e de când lumea, că acolo unde nu-I dragoste, răutatea îşi află loc numai de cât. Şi ca să ne încredinţăm că lucrul aşâ stă, n’avem de cât să luăm puţin sema la câte-vâ din obiceiurile nostre. Nu e chip să se strîngă doi, trei, la un loc — fie bărbaţi, fie femei — că www.dacaromanica.ro 98 ALBINA îndată, din una în alta, aii şi ajuns a se vorbi de răii unul pe altul; îndată încep a ave grija altora. E de ajuns să fie în sat un om harnic, care să-şi agonisescă prin muncă cinstită o stare ce-vâ mal bună decât a altora, căci sunt şi de aceştia numai cât îs puţini la număr, şi îndată o mulţime de alţi 6menl să se pornescă a-1 vorbi şi a-1 judecă şi a-1 huli cu atâta răutate şi cu atâta uşurinţă de par’că le-ar fi tăcut cine scie ce răii. Cum s’a părea că unul are cevă mal bun ca altul, îndată se şi stîr-nesce răutatea în inimile altora, şi de-s prieteni se linguşesc, sau se pismuesc, în cât numai pe dinafară se arată prietenoşi, pe când sutletele li-s chinuite de răutate. Şi câte alte multe obiceiuri pline de răutate nu se văd printre noi. El bine, tote aceste deprinderi şi multe altele, pe cari toţi le seim, numai bine nu aduc omenilor, căci ele tac amărăciunile vieţii; şi cu tote-că fie-care dintre noi scie răul lor, noi le facem. Asta însemnă, fraţi creştini, că suntem cu desăvîrşire streini de adevărata vieţă plăcută în care e menit omul a trăi şi că suntem străini de Irumosele învăţături creştinesc!, care ne arată drumul şi ne dă mijlocele de a dobîndi o vieţă adevărată. învăţăturile Bisericii, ne îndemnă a nu ave răutatea în sufletele nostre, ne îndemnă a nu ne urî, a nu ne pismui; ne învaţă a nu ne vorbi de rău; iar dacă din nefericire ar fi care-vâ, care să aibă aceste deprinderi, ne îndemnă să le aruncăm din sufletul nostru. Sunt, e drept, şi împrejurări când e bine ca cine-vâ să vorbescă — cum se (Jice — pe socotela altuia, dar numai a-tuncl când va avă de spus ce-vâ bun cu privire la acel om, numai când are să facă cunoscut şi altora faptele bune ale cuî-vâ; de asemenea şi atunci când va arătă şi apucăturile rele ale altul om, ori greşalele lui, dar cu gândul de a ni-1 arătă ca pildă de care fie care să se păzescâ ori-cine ar fi asemenea. Insă, şi când avem de tjLis de alţii ce-vâ bun, ca şi când avem de arătat relele altuia, cugetul să ne fie curat; să nu-I vorbim cu patimă ci cu bunătate, cu dragoste, cu gând bun de a arătă pe omul bun drept pildă de urmat, iar pe cel răii cu gândul de a-1 căinâ sau de a-I căută mijloce de îndreptare. Graiul, omeni buni, e un dar Dumneţleesc pe care numai o-mul îl are, şi a-1 întrebuinţâ rău e o nelegiuire de care puţini ne dăm semă. El ne este dat ca mijloc de a ne înţelege între noi unii cu alţii, să ne dăm sfaturi, să cântăm, să ne rugăm lui Dumnezeu cu vorbe, iar nu să-l întrebuinţăm ca mijloc de a semănâ între noi vrajbă şi ură şi a grăi câte alte răutăţi. Şi noi tocmai aceste greşeli amare facem. Iată, de aceea am crezut că e bine ca astâfjl să vorbim ce-vâ şi asupra acestor obiceiuri rele ce avem, şi arătând că ele-s păcate, să căutăm a le arunca de la noi, iar în locul lor să ne deprindem cu alte obiceiuri plăcute şi de iolos. De aceea, fraţi creştini, bine e să aruncăm din sufletul nostru orl-ce răutate, iar în locul el să ne sădim bunătatea, să ne sădim dragostea creştinescă; căci precum spune şi Sf. Apostol Pa- www.dacoromanica.ro ALBINA 99 vel: Dragostea îndelung rabdă şi este bine-fâcătore; dragostea nu pismuesce; dragostea nu se trufesce; nu se îngâmfeză. Ea nu se portă cu necuviinţă, nu caută ale sale, nu se întărită, nu gândesce răul. Nu se bucură de nedrept, ci se bucură de adevăr. Tote le sufere, tote le crede, 'tote le nădăjduesce, tote le rabdă (I Cor. 13, 4 — 8). Ea ne face să ducem acea vieţă laolaltă, dorită de orl-ce om. Să depărtăm din sufletul nostru viclenia, care împreună cu făţărnicia sunt răutăţile cele mal urîte, ce fac pe om din ceia ce el ar trebui să fie, un om primejdios, un om de nesuferit, cu alte cuvinte un adevărat diavol. Iar în locul lor să ne sădim curăţirea sufletului, gîndurile şi vorbele curate, căci acestea sunt de folos şi-s ca o podobă de mare preţ pentru tot cel ce le are. Să svîrlim apoi, din sufletul nostru pisma, adecă răutatea cu care privim tot binele altuia, căci de băgăm de semă îndată vedem că pisma nu face nicl-odată rău celui pismuit, ci din potrivă tot sufletul nostru îl chinuesce. Căci cel pismuit trăesce înainte cu binele ce-I are, pe când sulletul nostru e ros ca de un verme nevăzut. Să aruncăm deci din sufletul nostru şi acest păcat, iar în locul lui să ne sădim iarăşi dragostea, care ne face să privim bunul altuia ca al nostru, şi care ne îndemnă a-1 dori dar în acelaş timp şi a-1 câştigă şi noi, însă pe căi cinstite. In sfîrşit, fraţilor, bine e să lepădăm de la noi orl-ce vorbire de rău şi orl-ce deprindere de a grăi cele ce nu se cuvin, şi să ne deprindem a întrebuinţa graiul numai pentru ceea ce dîn-sul ne-a fost dat, adecă pentru a grăi numai cele bune şi plăcute lui Dumnezeu. Să nu avem grija altora, sau cum spune tot Sf. Apostol Pa-vel: «Să nu judecăm unul pe altul, ui acesta e mal bine să gin -diţl: ca să nu puneţi piedică sau să fiţi smintelă frateluP (Rom. XIV, 13). — «Deci să urmăm cele ce sunt ale păceî şi cele ce sunt spre întărirea unuia către altul. (Rom. XIV, 19); iar nu spre desbinare.» Şi maî ales să nu uităm că: «Câte s’au scris, s’au scris spre învăţătura nostră» (Rom. XV, 4), şi că, de vom căută a face cele ce ne spune Sf. Biserică, tote spre binele nostru vor fi.—Amin. Predicator. Două rugăciuni vechi ce se ţlic înainte De culcare. i. Cruce’n cer, cruce ’n pămînt. Cruce’n locul ce me culc. Maica Domnului cu milă, Dumnedeu e cu lumină, îngerii mă străjuesce. Sfânta cruce mă păzesce. * * www.dacoramanica.ro 100 AT.PTXA Mare eştî tu Domne. Mare ’ţi sunt minunile tale. Păzesce-me şi me apără. De foc, de năpaste şi de morte grabnică. II. Ingeru lui Dumnezeu, Păzitorul trupului meu. Dau trupul meu, sub acoperemîntul teu, Dau sufletul meu în mâna ta, Din di până ’nopte, Pân la cesul cel de morte... Zoe lonescu. Maeştrii do lucrftrl manuale, Grindu, Ialomiţa. GEORGE CHITU > »nul dintre marii bărbaţi politici pe car! i-a avut Ţera-Românescă este şi George Cliiţu. yş^.; Născut în Craiova la 24 August 1828, Chiţu (q a studiat la Sf. Sava în Bucurescî, unde a figurat, după sfîrşirea studiilor, ca profesor. Când a venit mişcarea din 1848, Chiţu, deşi cu totul tîner, s’a simţit atins de ideile frumose ale revoluţiei şi a luat parte activă la luptă. Din nenorocire, încercarea acesta nu isbutî. începută cu speranţele cele mai frumose, întărită prin succesele ce capătă la începutul acţiune! sale, revoluţia că. Th. Ştefănescu __________________ Dirig. şcdlel Tomşanî. POŞTA ADMINISTRAŢIEI N. 1. Ciucă, Drăgăneseî-Suceva. — S’a primit şi v’am achitat pe anul al V-lea cu chitanţa No. 2.636. Poesia nu se pote publică. Manuscrisele napublicate se ard, deci nu vi’l putem înapoia. Ilic Ignătescu, Clenov-Mehedinţi. — Pe anul al IV-lea sunteţi achitat cu chitanţa No. 2.547. l’r. T. Niţulescu,Amărescii-de-jos, Romanaţi.—Sunteţi achitat cu chitanţa No. 2.184, anul IV, listele au fost’trimise înainte de a primi banii. D-luî I. Nicolnescn, Târgovişte. — Abonamentul d-v6stră pe a-nul curent, al V-lea achitat cu chitanţa 2.694. D-luî I. Panaitescn, Socetu-Teleorman. — Abonamentul d-vostră pe anul al IV espirat, e achitat cu chitanţa 2.616. A V I S D-nii Abonaţi sunt rugaţi a achită abonamentele pe trecut ca şi pe present, fie prin mandat poştal adresat Administraţiei, care nu costă de cât 15 bani, fie prin casele de bancă publicate în No. 39 din 24 Iunie 1901 anul al IV. Cu deosebită mulţumire aflăm că d-sora Roxandra I. Leonte, diplomată a şcoleî profesionale din Focşani, după o practică de doui ani în unul din cele mai mari ateliere de croitorie din Bucurescî; a deschis un atelier în Str. Gabroveni intrarea şi prin Str. Lipscani, prin Magasinul «La Luna de Aur», în care con-fecţioneză ori şi ce fel de rochii pentru domne şi domnişore, şi lucreză cu preţuri cât se pote de modeste, asemenea primesceco-mendi din provincie şi le execută numai după trimiterea unui cor-sagiu şi măsurile foilor. www.dacoramanica.ro 112 ALBTNA STEAUA Societatea Steaua are de scop a lucra pentru întinderea înveţătureî în popor, prin tipărirea şi răspândirea de scrieri şi publicaţii morale, patriotice şi de folos practic, şi pentru împiedecarea, prin tote mijlocele legiuite, a răspândire! do scrieri şi publicaţii imorale, sau cu tendinţe contrarii statului şi ideii naţionale române. Cotisaţia este de cel puţin doi lei pe an, iar pentru învăţători, preoţi rurali şi săteni, de cel puţin un leu pe an. Fic-care membru este îndatorat ca, în cel d’întâiu an după primirea sa, să facă a se primi în Societate cel puţin alţi doi membri noi. Cererile de înscriere, însoţite de cotisaţia pe un an, se pot a-dresa d-lui Petru Gârbovicenu, strada Sf.’ Ecaterina, Bucurescî. Comitetul. Preşedinte, Ioan Kaliuderu, membru al Academici Române.—Vice-preşedinle, Sava Şomănescu, mare proprietar, fost senator.— Administrator şicasier delegat, Petru G&rboviceanu, deputat, director al Şc. Normale a Societăţii pentru învăţătura poporidui român; — Secretar, Const. Bann, profesor secundar şi inspector şcolar —Membrii, Spira C. Haret, Ministru, profesor Univers.; I. Dlmitrescu Procop., senator şi Primar al Capitalei; M. YlAdescu, deputat, profesor universitar; Crlstu S. Negocscu, profesor secundar; Dim. Cecropid, institutor, preşedinte al Societăţii corpului didactic primar. — Censori. Const. Alimă-neştonnu, inginer de mine; Preotul econom Const. lonescn, profesor secundar; Const. Alexandrescu, revisor şcolar. Membrii înscrişi şi cotisaţinni plătite (Urmare). Gheorghea N., (Puntişenî), 1 leu; Popa I. Gh., (Dragomiresci), 1 leu; Ciobanu Ştefan, (Corod), 2 lei; Iepure Demetru, (Micesci), 1 leu; Borş N., (Bădesci), 1 leu; Avram George, (Rădăescî), 1 leu; Cortojan Ion, (Puescî-Găltescî), 1 leu; Gheorgliiu I6n, maior, (Plopana), 2 lei; Miha-lache Gh., (Şendresci), 1 leu; Ifrim Costache, (Lălescî), 1 leu; Anto-nescu I. C., (Bălăbănesc!), 2 lei; Bradea N., (Cărăpcescî), 1 leu; Dodu Teodor, (Priponesciî-de-sus), 1 leu; Buinbariu G., (Odaia-Bursucanî), 2 lei; Căpăţînă I. G. Vasile, (Cât. Pupezenî), 2 lei; Stamatin P„ (Bogdă-nesci), 1 leu; Alexa Ion, (Chilieni), 1 leu; Mardare Simion, (Pochindia), 1 leu; Ioachim C. Gh., (Cudalbi), 1 leu; Demetriu Demetru, (Lungescî), 1 leu; Moeanu Vasile, (Ciumescî), 1 leu; Buşilă C. D, (Blădescî), 1 leu; Balaban Ion, (Adam), 1 leu; Manole Alexandru, (Hălărăscî), 1 leu; Cosma Alexandru, (Ivescî), 1 leu; Colea Emanoil (Pogonescî), 1 leu; Scânteie Ap. Demetru, (Puescî-Tîrg), 1 leQ; Rădulescu Nicolae, (Flămânda-Vlaşca), 1 leu; Popescu N., (Chiriaci), 1 leu; Bârlcanu S. Atanasie, (Măgura), Pa-velescu Alex, (Bila), 1 leu; Dragon Necşiu, (Corbiî-Ciungî), 1 leu; Vur-tejan I., (Comana), 1 leu; Păunescu Mihaiu, preot, (Slobozia), 1 leu; Vi-şan Uie, (Slobozia), 1 leu; Dăscălescu R. I., (Drăgănescî), 1 leu; Nico-lescu V., (Novaci), 1 leu; Popescu I., preot, (Gratie), 1 leu; Prahoveanu C., ^Bălănoia), 1 leu; Bădulescn D., (Obislav), 1 leu; Constantinescu I., (Adunaţiî-Serbenî), 1; Ţinculescu M. M., (Gostin), Panaitescu Teodor, (Măgura), 1 leu; Georgescu Maria, (Alexandria), 2 lei; Resuceanu Ion, www.dacoromanica.ro (Fundu-Păruluî), 1 leu; Tomescu Andrei, (Obislav), 1 leu; Măgureanu D., (Gogoşarî), 1 leu; Spălătescu Radu, (Putineiu), 1 leu; Ene Aureliu-