a 0 @ o 0 $ l« o o 0 © o -o ir o o o f $1 o & w a a o o <5 O e O o o m o tij o o Na 32 0 0 0 OG. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 001 6 Maiu 1901. E!0llsE0SI!;: ANUL IV. ^ a1 se .oeo.o sîffiiasE i 0 o 0 EO o 0 0 ii 1 ÎJ O O 0 • G 0 |.o l Q Revisîă Enciclopedică populară yîpare în /ie-care Duminică Abonamentul în ţară pe an L.ei 5 I Abonamentul în străin, pe an Uei 8 » » » 5 luni » 3 | Un număr....................15 bani Pentru anuneiuri 1 leu linia Mica publicitate 5 bani ouvîntul. Tanuseriptele nepublioate se ard. f' - j ,2:jl Comitetul de redacţie: Vf, .J^lon Kalinderu . P. yarbOvicearju & lulescu- jVîotru Ş. Coţbuc 3. Otescu p. 3)u//u =i= CorjsK C. popovic'-Vaşcâ. 4» •»» ■ SUMARUL: O. Coşbuc, 10 Maiu.— Victor Puiu, Cuvîntare populară pentru T) Hon. H. A. Larvrence . . n M. Adolplie Vernos.. . . â Paris II. Charles Mallet .... T) Director: M. C. A. Stolz. » ajutor: M. E. E. Goodivin CensorI: loan Kalindern, Demetrn ’ loan Gliika şi Artliur Grecn. Sediul social Piaţa sf. Gheorghe, Bucurescî • Sucursalala Brăila, Agenţia la Londra. G rica Cotroceni, Bucurescî. — Arbori fructiferi, Arbori pentru şosele, Arbori altoiţi de ornament, Arbuşti, Plante urcătore, Bra Majestăţile Lor Regele şi Regina! — Trăiască Familia Regală! — Trăiască toţi Românii!... Amin. Victor Puiu. io Mi m n w a) Iubiţi şcolari, ajuns mică patria nostră prin crâmpeierile la care a fost supusă, a suterit multe nevoi în trecutul ei, dar nu e mai puţin adevărat că au fost pe lume şi alte ţări cu mult mai mari şi mai puternice decât a nostră şi cari s’au stins pentru totdeauna, stăpânite de streini cotropitori. E mică ţara nostră, dar a rămas a Românilor,, a unui popor care nu s’a lăsat să fie răpus: a unui popor cu inima tare, cu credinţa în Dumnezeu, în Rege şi în braţele-î voinicesc!. Trebue să sciţi, iubiţii mei şcolari, că nu-î pe pămînt o altă, ţară pe care aţi putea-o iubi mai mult decât pe a nostră. Dumnezeu a sădit în inima nostră acest simţimînt ales al iubirii de 1 (1) Ve(Jî No. 31. www.dacoromaiiica.ro ALBINA 809 ţară şi cine nu ascultă de el, face o laptă rea şi nu merită să albă o patrie. Noi Românit avem o patrie Irumosâ, bogată, cu nume bun pe lume, să seim să ne-o păzim. In adevăr, din vîrlurile înalte ale munţilor Carpaţî, cari ca un briti înconjoră patria nostră, despre M N. şi A., până la undele reper}! ale bătrîneî Dunârî şi până la ţărmii Mării Negre, care ne scaldă ţara, nu-î un colţ de pămînt, care să nu ne placă şi pe care să nu-1 iubim; nu-î un petec cât de mic, care să nu fi fost stropit cu sângele vitejilor voinici, morţi pentru apărarea ţării, din vechime şi până adi. Ne plac şi ne încântă ochii piscurile până la nori ale munţilor, de-asupra cărora vulturul, în sboru i rotitor, de abia se ză-resce cât o muscă; ne umplu de admirare pădurile venjfi, cari îmbodobesc ca o haină scumpă munţii, plaiurile şi dălurile; ne desfătăză mulţimea de rîurî şi de rîuleţe, cari ca tot atâtea nesecate bogăţii lac pămîntul patriei roditor şi înlesnesc traiul; ne S>8>@<3< privire generală asupra rolului ciupercilor în natură. n lupta pentru existenţă dintre diferitele vieţuitore după pămînt, se v6d omoritorî r* şi transformători aî celor omorîţî în sub-*- ^ stanţe pămîntose şi gazose, cari substanţe devin hrană a fiinţelor ce continuă acestă luptă. Omoritoril sunt fiinţele, animale sau vegetale, cari au relativ mai multă forţă, fie dată de împrejurări, fie de nemărginita putere a natureî. Transformatori ai celor omo-rîţi, în substanţe pămîntose şi gazose sunt agenţi recrutaţi tot din nemul celor omorîţi, voesc a elice, dintre animale şi plante. Un exemplu va ilustra bine scena luptei pentru existenţă. Un om omoră un viezure. Omul este omorîtorul. Cadavrul viezurelui, (1) expus, dispare. Dacă căutăm agenţii dispariţiuniî cadavrului, dăm peste transformatorii Iui, dintre cari unii se ved cu ochii nearmaţi de istrumente mă-ritore, cum sunt animalele carnivore (câini, conclani, coţo-feni, musce etc.), iar alţii, cari nu se ved, de cât cu ochii armaţi de aceste instrumente; aceşti transformatori microscopici sunt microbii. Substanţele pămîntose şi gazose rezultă din mişcarea 1 (1) Este un animal de mărimea unul porc de un an ; trăesce în viduiniî făcute în ţarine, unde se ascunde diua şi de unde ese ndptea pentru a mânca in semănături cărora le face mare stricăciune. Molatic fdrte, cu tdte acestea ne învinge, graţie indiferenţei şi nepricepereî ndstre. — In alte ţări civilizate nu se mai vede acest animal. www.dacoramamca.ro ALBINA 871 de vidţă a transformătorilor, şi iacă cum se vede acesta. Câinî, ori conclani, de ex., transformând carnea înghiţită din viezure în carne a lor, o aruncă în atmosferă sub formă de gaze şi pe pămînt sub formă de excremente şi de alte soiuri de substanţe, cari dacă nu sunt încă pămîntose, vor fi transformate în pămînt prin alţi transformători, între cari sunt mai ales microbii. Microbii îmmulţiţii pe cadavrul viezurelui şi ei transformă în acelaşi mod, acest cadavru, în gaze şi substanţe pămîntose. Substanţele pămîntose şi gazose devin hrană preparată pentru plante şi prin intermediul acestora şi pentru animalele cari trâesc. Lupta pentru existenţă nu este numai între animale ci şi între vegetale. i Am dat un exemplu de luptă între animale şi de transformare a unui cadavru, în substanţe pămîntose şi gazose;— acum să dăm un exemplu şi de lupta între plante şi de transformare a unei plante morte. Un copac mare înăduşă în umbra lui, un copac mic, care se usucă. Animalele, cel puţin până la viermi, nu pot transforma acest copăcel mort, în substanţă pămîntosă şi gazosă, atunci cine face acestă operaţiune? Acdstâ operaţiune o face mai ales un soiu de plante şi unele animale inferiore. Aceste plante sunt tote soiurile de ciuperci cari se socotesc peste 25.000, de la cele mai mari până la cele microscopice (microbii). * Când un cadavru animal se expune, transformătorii animali se adună din tote părţile şi microbii se îmulţesc colosal pe acel cadavru. Când o plantă more, transformătorii ei în substanţe pă-mântose şi gazose se arată pe ea, ca şi cum o putere anumită ’î-a adunat şi aceşti transformători sunt ciupercile şi viermii. Dacă este o epocă în care mor multe plante, în aceea epocă ciupercile sub tote formele abundă, ca şi chemate a împlini un rol mare. Asemenea epocă este mai ales tomna, când cad foile, www.dacoramanica.ro 872 ALBINA se veştejesc ierburile, se coc fructele, tânjesc copacii bătrâni încărcaţi de părţi morte etc. ; în acestă epocă se a-rată ciupercile, pe tote plantele morte sau gata a muri, în număr colosal, cu formele cele mai variate, cu colorile cele mai deosebite cu mărimile cele mai diverse şi cu consi-tenţa schimbată forte. Fără apariţiunea transformătorilor plantelor morte,, representaţî mai ales prin ciuperci, plantele uscate pe de-oparte s’ar grămădi nedescompuse pe pămînt, ceea ce ar face ca mişcarea vieţeî să se îngreuneze, ba să devie în anume condiţiunl chiar imposibilă, iar pe d’alta hrana pentru plantele în vieţă să nu se prepare în măsura necesară. Aşa fiind, rolul ciupercilor pentiu continuarea vieţeî animalelor şi a plantelor este de mare importanţă, este chiar necesar. Dacă ciupercile n’ar avea decât acest important rol, rolul de transformător al substanţelor lemnose morte, în substanţe pămîntose şi gazose, şi totuşi ar aveâ un rol vital enorm de mare. Insă ciupercile au şi alte roluri, mai ales în viaţa omului. Ciupercile au mare rol în hindustrie, în igienă, în cultura plantelor din care ne hrănim noi şi animalele domestice,, şi mai ales în economia alimentară. Chiar medicineî ciupercile plătesc un frumos tribut. Ciupercile au o vitalitate fără semăn în natură, atât pentru a se reproduce, cât şi pentru a se desvolta repede. Acestă proprietate unită cu rolul lor în vieţa nostră, face din ciuperci fiinţe pe cari nu le putem trece cu vederea de cât cu perderi însemnate de mari folose. Dr. N. Maiiolescii. Prof. de bole tic ocbî la Universitatea din BucurescT, Medic primar in spitale pentru bdlelc de ocbî şi urechi. -------------------- Un sfat pe săptămână. Ca să împiedici furnicile să se urce pe pomi, e destul să ungi trunchiul pomilor cu esenţă de terebentină. www.dacoramamca.ro ALIUNA 873 Îrţmormîntarea la 'Româaiî-Macedoneni- oporele ca şi indivizii clin carî sunt compuse, aii un început şi finit mai mult sau mai puţin lung. Poporul Roman de la care descin-dem, îşi are începutul după legenda istorică cam pe la 754 a. d. ch. Treptat, treptat s’a mărit a ajuns la apogeul şeii şi de acolo începe a declină până când a ajuns la ultima faşă: mortea. Murind acest popor a lăsat în urma sa mai mulţi moştenitori legitimi dintre cari în primul rang suntem şi noi Românii moştenind atât calităţile, cât şi viciile, cum şi multe obiceiuri, carî sunt adînc săpate în noi şi nu ne vom desbărâ de ele cât timp vom fi gintă pe pămînt, •căci ele sunt comora nepreţuită pentru noi, dovedindu ne origina şi superioritatea faţă de cele-lalte naţiuni, cari nu lac parte din trunchiul latin. Dovadă că am moştenit şi am păstrat prin graiu viu din generaţie în generaţie mai tote obiceiurile romane, vom descrie îmmormîntarea. Acestă solemnitate de durere se face la noi Românii din Macedonia, cu totul deosebit ca la cele-lalte popore ■conlocuitore. Românul încă în viaţă îşi are la o parte straile de sănătate. Aceste straie nu se pot îmbrăcă nici odată ci numai când more. S’ati numit straie de sănătate, căci prea greă le vine a spune straile de morte. Apoi Românul mal la tote bolele mortale şi grele a dat nume măgulitor; aşâ bună oră: buba negră a numit-o «grăuntele cel bun», Variola a botezat’o cu numele de «Alba» etc. etc. Şi acăstă numire are semnificare, căci cred ei că numindu-le cu epitete bune, dacă din întâmplare ar suteci de ele nu vor taceravage, fiind îmblâncjite. Românul care more şi nu are straile de sănătate în reservâ, este defăimat şi familia din care face parte este desconsiderată de totă lumea. Prima grijeacelor vii, îndată ce more un membru din casă, este de a legă un şervet alb în laţa casei mortului, de un stîlp sau copac. La un capăt al şervetului se legă o petricică. Românii Macedoneni pe lângă Dumnecjeu care este unul pentru totă lumea şi pentru ei, mai au şi zeii casei. Aceşti ţlei sunt protectorii lor şi la timp intervin pe lângă Dumnezeu a ocroti casele şi protejaţii lor de bob şi de morte. Dacă morte se întâmplă. cei rămaşi cu viaţă spre a nu supără pe micii (Jeî şi a nu crede căi vor huli şi că de aci înainte nu vor avă credinţă şi respect laţă de ei, cu tote că nu s’a putut preveni răul, -ţin a arătă prin şervetul alb; că inima lor faţă de (jieii casei este curată. Prin petricică vrea să deă a înţelege că de aci înainte •deii casei să fie cu prevedere ca cei rămaşi cu viaţă să fie sănătoşi ca pătra. www.dacorcmamca.ro 874 ALBIXA In timpul agoniei şi mal cu semă dacă ţine mult acesta, se împărţesce pe la săraci, bani, pânză, şi altele. Se hărezesee de către membrii familiei şi o parte din avere, bisericel. Comunicarea bolnavului este precedată de mărturisire. In momentul a-gonieî se face în casă o tăcere absolută. Se întoree bolnavul cu faţa spre răsărit şi o babă străină se aşeţlă la capul lui, fără să fie văzută de cel în agonie, ţinând o luminare aprinsă în mănă. Dându-’şî sfîrşitul, baba care ţine luminarea aprinsă o pune în mâna mortului, îl închide ochii spre a nu rămâne sgăiaţî, îl lăgă pe sub fălci o batistă albă, dacă mortul e tînăr, şi ne-gră dacă e bătrân şi cu o aţă negră se ia măsura mortului pentru sicriu şi gropă. După aceia mortul este spălat, îmbrăcat cu straile de sănătate, cari sunt cele mal frumose şi mal luxose din cele ce a purtat vre-odată în viaţă. Aşâ gătit este aşezat în mijlocul casei cu faţa spre răsărit, pe un mindir făcut din velinţele cele mal frumose. Tot cu o batistă se legă piciorele. Dacă ar fi purtat arme în viaţa sa i se pun şi ele alăturea. Ruda cea mal de aprope cu mortul se aşaţlă la cap. La drăpta şi la stânga vin rudele cele-lalte cari formeză cercul mortului şi încep a-1 boci. In bocete se face totâ biografia mortului. Bocetele se fac în versuri. Cel bogaţi tocmesc bocitore de meserie. La autjul cuvintelor pronunţate de bocitore ori cât de tare de înger ar fi cine-va, nu şi-ar pute ţine lacrimile. Marna mortului şi surorile îşi despletesc părul îşi înegresc hainele şi îşi întorc sarica pe dos. Tatăl şi fraţii mortului îşi lasă barbă şi nu se bărbieresc timp de un an cel dintâiu şi de 3 luni cel de pe urmă. Nici unul din membrii familiei mortului timp de un an nici nu cântă, nici nu danseză. Mortul se ţine 24 ore în casă. In timpul nopţel nu se bocesce. Noptea se face privighere. înainte ca mortul să fie ridicat din casă, i se pune un ban de argint în buzunarul drept şi altul în gură. Cu aceşti bani este credinţa la Români, că sufletul mortului are să plătescă Dervenul lume! de veci. Derven este locul de vamă prin care sufletul trebue să trecă spre a ajunge la lumea de veci. La acest punct vamal când a-junge, trebue să trecă un rîâ mare peste care se întinde o punte îngustă ca firul de păr păzită de marele Verzevul — cum îl numesc ei pe Satana—la piciorele căruia stă lungit un câine uriaş cu limbi de foc. Puţin mal departe pe malul rîulul stă un înger cu sabia de foc; iar la spatele lui Harlu (Charon?) cu o barcă. Sufletul ajungând după 40 - La tote cele ce bătrânul le arătase cu durere de inimă, Apostolul Petru îl răspunse: «Da? aî dreptate să te superi, fiind în suferinţele, pe care mi le spuseşl. ţ)eiî cărora tu te-ai închinat şi te-aî jertfit, nu puteau să te ajute! Cum să te audă şi să te ajute aceia cărora tu te-ai închinat când el nu erau ţ)eî adevăraţi ci numai nisce idoli, materie lucrată de mâini omenesc!. Tu deci ai fost înşelat, când te rugai la acele chipuri, eu însă nu. Dacă tu aî fi cunoscut pe adevăratul Dumnecleu, căruia eu mă rog, te încredinţez că aî fi avut tot aceiaşi fericire în tot-d’auna.» După acestea, Apostolul Petru îî dădu câte va scirl despre întruparea şi venirea Mântuitorului Christos, despre minunile, patimile, răstignirea şi învierea lui, în fine cele tote ce le aşteptă pe cei ce cred în el. «Dacă ai creZut îî Zise> >n acesta, şi dacă aî crede din totă inima, vei vedea puterea DumneZeirii lui Christos, care pote să’ţi redea fericirea pe care tu ai avut'o mai înainte, soţia şi copiii.» www.dacaromamca.ro 886 ALBINA Din cele ce bătrânul spusese, Sf. Petru înţelesese că acesta trebue să fie soţul Matidieî şi al fiilor eî, şi se minună de a lui Dumnecjnîi purtare de grije. Pătru(,16ndu'Se bătrânul de cele explicate de Apostolul Petru nu putu răspunde nici un cuvînt şi merse cu el împreună la gazdă, unde erau ceî-l’alţî. Ajunşi aci, bătrânul rămase înmărmurit, când se văcju în iaţa Matidieî şi fiilor lui. De uimire şi bucurie nu putu (jfice de cât: «O Dumnezeule ce văd aci? Acesta este Matidia, iubita mea soţie de odinioră? O! dar marî sunt minunele Tale!.... şi se recunoscură bărbatul, temeia şi copiii, udându-se cu lacrămî multe ceasuri, unii pe alţii. Toţi cel de faţă se mirară de o minune ca cea dinaintea o-chilor şi dădură mulţumită cu toţii lui Dumnetjeij. După ce apostolul Petru boteză pe Faust, urmară împreună cu toţii călătoria, propovăduind pe unde treceau cuvîntul Evangheliei, până ajunseră în Antiochia. Aci vestea despre aflarea lui Faust şi a familiei lui, ajunsese până la urechile Ighemo-nulul cetăţii, care fără întârZiere, anunţă împăratului că Faust, ruda sa cea mal apropiată, despre care făcuse atâta timp cercetare, şi din causa căruia acum era forte întristat, se află în cetatea sa de reşedinţă, Antiochia. împăratul, primind scrisorea, răspunde că dacă într’adevăr, s’a găsit Faust, să’l trimetă cât mal curând cu familia la împărătesea cetate, Roma. Aşa se şi urmă. Guvernatorul cetăţii, chemă pe Faust, ’I arătă scrisorea împăratului, îl dete mal multe slugi la dispoziţie, şi-l rugă ca, fără întârZiere, să se ducă la Roma. Faust luându-şi soţia, şi pe cel 2 copil gemeni, plecă la Roma; Clement nu se deslipi de Apostolul Petru. Ajungând acolo, Faust fu primit de împărat cu mare pompă, fu dăruit cu mal multe bogăţii, robi şi robe şi aprope cjilnic se aflaţi la masa împărătescă, atât el, cât şi soţia sa, păstrându-şl cu tote acestea credinţa în Christos şi făcend multe milostenii la cel săraci. EI trăiră ast fel până la adânci bătrâneţe, când adormiră în pace plini de fapte bune. Faustin şi Faustinian îşi urmară misiunea lor, propovăduind credinţa în Evanghelia Mântuitorului, până ’şl sfîrşiră vieţa în chinuri cumplite din partea necredincioşilor. In călătoria sa pentru lăţirea cuvîntulul lui DumneZeu, ajunse şi Apostolul Petru la Roma, unde puse pe Clement ca Episcop mal înainte de sfîrşitul săh, care i se vestise prin îngerul Domnului. După acesta Sf. Petru fu răstignit cu capu în jos de împăratul crud, Nerone. (Va urma) Ieroin. Eftimie Georgescu. Mănăstirea Ciolanul Nici un lucru minunat nu se face dintr’o dată, nicî măcar o bobă de grâu sau de porumb. www.dacoromamca.ro ALBINA 887 Starea copiilor de la ţarăt1) ând copiii ajung în etate de 7—8 anî, sînt daţi la şcolă, mai mult de nevoe de cât de voe, căci îi silesce legea şi se tem de amenzi, îi veţi! atunci mergend la şcolă, unii din ei la distanţă de 3—4 kilometri, primă-văra şi tomna îmbrăcaţi numai cu albiturile intime ale corpului, desculţi şi cu o căciulă mare de oie pe cap, pe care o păstreză neschimbată şi vara ca şi iarna, de se coce de căldură la cap. Dacă ajung copiii la 10—12 anî, părinţii îl trimit mal bucuros la câmp cu vitele, la săpat şi la prăşit ogorul de cât la şcolă, şi o fac acesta cu tote dispoziţiile legii, pentru-că din munca copiilor părinţii trag un profit material imediat, pe când profitul îndepărtat al instrucţiunii el nu voesc să-l aibă în vedere, cu tote că îşi dau forte bine semă despre dînsul. ’ Când copiii au ajuns la vârsta de 15 anî, după ce a trecut prin tote aceste pericole, el devin mal rezistenţi de cât orăşenii. Tote aceste piedici la existenţa şi perpetuarea nemuluî nostru arată doue lucruri: 1 cât de resistentă este rasa românescă, pe care rari alte popore pot să o egaleze, de cât pote ChinejiI; al 2-lea că dacă sătenii noştri ar sci să-şi crescă copiii şi mal ales ar ave cu ce, dacă copiii de ţărani ar fi puşi în condiţiunile celor de la oraşe, poporul nostru ar fi unul din cele mal vigurose şi s’ar înmulţi cel puţin îndoit mal repede de cât astă-ţll. Ar fi a-tuncî un popor de eroi, egalând pe Elinii şi Romanii antici sau pe Burii de astă-ţll. După ce am vorbit atâta timp despre copiii de ţărani din punctul de vedere fizic, să-mî fie permis a menţionâ în trecăt abia numai câte-vâ trăsături caracteristice a acestora, din punctul de vedere moral şi intelectual. Pentru ce copiii în general sînt forte fricoşi? Frica nu este înnăscută în om, ci se arată din momentul ce copilul îşi dă mal binişor semă despre lumea ce-1 înconjoră; ea este provocată de părinţi şi rude pe la sate, după cum la oraşe e provocată de servitori. Spre a face pe copil să fie cuminţi şi să nu plângă, părinţii îl înşelă cu venirea a tot felul de dihănii care mal de care mal înspăimântătore, gata să-I ieâ, să-I mănânce, etc. pentru că sînt neascultători; iar când sînt liniştiţi li se spun poveşti cu zmei, balauri, urşi, stafii, strigoi, cari umblă noptea. Cu aceste poveşti ce li se spun sera, în imaginaţia lor vie şi lipsită de reflectare li se pare că şi ved acele dihănii, de unde eî devin aşa de fricoşi, că nu mal vor să facă nici un pas noptea, nici să stea în casă pe întuneric. Acestă stare psihică este forte vătămătore sănătăţii, căci pote provocă boli nervose, boli de i-nimă, ba chiar şi morţi subite. Când copiii sînt în vîrstă de merg la şcolă, vedem că mulţi din el învaţă binişor, cu tote dificultăţile numerose şi cu totă lipsa de stimul, pe care cei din oraş nu le întâmpină de cât în un (1) Ve(JI No. 28-29, 30 şi 31. www.dacaromanica.ro 888 ALRTNA grad mai mic, ba se găsesc şi talente între copiii din şcolile rurale, ceea-ce dovedesce că ţărănimea nostră este dotată cu multă inteligenţă, fapt bine cunoscut. Cu tote acestea, copiii sătenilor nu aii nici o aspiraţie; îî vedem la şcolă, la adunările lor, vorbind, întreţinendu-se despre orî-ce, afară de aspiraţiunile lor în viitor, contrarul vedem la copiii orăşenilor. Dar ore pentru ce acesta? Pentru că copiii nu fac de cât să imiteze exemplul părinţilor lor. Aceştia din urmă, sătenii, fiindcă sînt ignoranţi şi cu totul nepăsători de cjiua de mâine, fiindcă nu se gândesc de cât pentru hrana de as’tă-ţli, cultivă pămîn-tul forte răii şi primitiv, nu simt trebuinţa unei vieţi mai confortabile, nu voesc a schimbă nimic din sistema cultureî pămîn-tuluî apucată de la strămoşi, nici a îmbunătăţi starea locuinţei sale, nici a face economii. Acestă indolenţă ce se perpetuează prea mult, provine de acolo că ţările Române au fost expuse numerose secole la invasiuni barbare şi la spoliaţiuni din partea poporelor vecine cari, intrând cu oşti în ţară, distrugeau totul în calea lor. Aşa a devenit poporul nostru fatalist şi nu se mai preocupă de loc de viitorul lor, ast-fel cresc şi copiii lor. Când însă copiii au ajuns în stare a judecă mai matur, şi încep a-şî da semă că cu ajutorul cărţii are drept omul a aspiră la un trai mai bun, apoi după ce termină şcola, îşi croesc ca vis al lor de aur să se facă condeieri fie, în sat la ei, fie plecând la oraş. Eî nu-şî pot da semă că ar pute să-şi îmbunătăţescă sorta prin eî însuşi rămânând la cultura câmpului. Acesta dovedesce că învăţătura şi direcţia ce li s’au dat de la şcolă sînt greşite şi trebuesc remediate. Ajungem acuma să tragem următorea concluziune: Dacă vi-gore şi calităţi bune există în poporul nostru şi dacă ele nu aşteptă de cât să fie cultivate şi ajutate spre a’ se manifestă cu maximum de energie, sîntem prin urmare datori, noi clasa cultă, iniţiativă privată şi stat, să curăţim ogorul românesc de buruiana ignoranţei, fatalismului, alcoolismului, risipei şi a altor viţii, pentru ca să favorisăm crescerea şi rodul cât mai abundent a calităţilor celor bune din popor, spre a-i asigură nu numai existenţa unui bun traiu ţlilnic, ci şi crescerea şi perpetuarea nobilei sale rase. Trebue mai întîiu să protejăm prin legi, dar mai ales prin a-jutore materiale pe femeea însărcinată şi mica copilărie, prin tote acele măsuri ce le-am enumerat în conferinţa mea de anul trecut. Femeile însărcinate şi cari alăpteză, să fie oprite de a munci greu, iar câte-vâ săptămâni înainte şi câte-vâ săptămâni după facere, să le fie interzisă munca cu totul, dar pentru acesta trebuesc înfiinţate societăţi sau aziluri cari să ajute materialminte pe cele cu totul lipsite de mijlocele de traiu, sau abandonate. Să se formeze prin mai multe şcoli de moşit, de gradul al 2-lea cum e acea din Craiova, moşe practice, fără multă carte, dar cu cunoscinţi antiseptice despre arta moşituluî, tot dintre femeile de ţară, cari să nu se deosibescă în obiceiuri şi îmbrăcăminte de ele. Medicii de asemenea să-şi dea mai multă ostenelă în căutarea bolnavilor rurali, dându’-le şi sfaturile trebuitore, lumi-nându-i asupra regulilor higieneî. (Va urma). Dr. S. Possa. www.dacoramaiiica.ro albina 889 TEATRU LA 5ATE In diua de 3 Aprilie a. c., s’a dat o serbare şcolară în conu Iazu, jud. Ialomiţa, în folosul elevilor săraci şi al bi’blioteceî şcolei. Cu acest privilej s’a jucat de elevii şcolei sub conducerea d-rei înveţătore Irina Yasilescu piesele: De Necaz», «Ce face beţia», şi «Ce face Dracul», iar cu fetele piesa: «Reutăciosa», cari aii reuşit pe deplin. Venitul acestei serbări a fost de 400 lei; chieltuelile de 165, remânend ca beneficiu net suma de 235 lei. SERBARÎ ŞCOLARE » In sera qlileî de 3 Februarie 1901, în localul de şcolă din câtuna Rah-man, comuna Calfa din jud. Constanţa, a avut loc o frumosă serbare şcolară, dată în folosul şcolei şi sub conducerea învăţătorului N. Lun-gulescu. Serbarea a început la ora 8 şi a durat până la orele 11 noptea. Sala de clasă era plină de asistenţi. Intr’o parte a clasei, era formată scena frumos împodobită cu hărţi şi cu tablouri, pe care elevii şcolei, au recitat poesii, dialoguri şi istoriore morale şi cu conţinut anti-alcoolic; iar către sfirşil, elevii de clasa V-a au jucat piesa teatrală anti-alcoolică de T. Speranţă «De necaz».— Piesele anti-alcoolice, au plăcut mult publicului. Serbarea a produs un beneficiu de 60 lei, care se vor întrebuinţa în folosul şcolei, după chibzuinţă comitetului format în acesta privinţă. * * * Sâmbătă 24 Februarie 1901 a avut loc o prea drăgălaşă serbare şcolară în Calafat dată de elevii şi elevele şcolei primare «Carol I» în folosul colegilor lor sărmani. Serbarea s’a deschis la orele 8*/2 prin representarea obicinuitei comedii într’un act «tătrul de familie» din cunoscuta lucrare cu acelaşi nume a d-luî Grigoriu. Piesa acesta a fost studiată de copii graţie zelului depus de D. Director al şcolei Tomache Popescu, ajutat de d-şora Macri. Toţi improvisaţii noştrii artişti şi-au jucat prea bine rolurile, ce păreau a fi înadins create pentru ei. După representarea piesei, artiştii noştrii executară cu mult talent imnuri, cînturî etc. ca: Imnul dinastiei, Hora lui Michăilenu, pis-a Badea, Ecoul, Aşa era Românul, Răsaî lună, Marş regal, Stăncuţa, Un suspin (duet) etc. Elevii aii fost acompaniaţi de veteranul şi respectabilul ex-director C. Stefănescu, ce treî-cjeci de generaţii a îndrumat pe calea propăşire!, de directorul D. Tomache Popescu, căruia totul i se datoreste, de Sf. sa Preotul Calafateanu, cum şi de d-1 M. Pelian. Acompaniamentul la pian era ţinut de d-şora Stefănescu institutore. Cea-ce a produs o mişcare în public, o adevărată admiraţie a fost execuţia imnurilor naţionale ca: Banul Mărăcine, Ţuţuianca, Hora de la Cloşani etc., pe cari elevii le executau cu multă măestrie. Era şi frumos de privit totă acestă lume de flăcăiaşî şi fetiţe costumate naţional, ţi-ei’a mai mare dragul să privescî cum la sunetul mu-sicei sălta opinca cadenţat şi frumos şi cum sdrăngăniau clopoţeii legaţi de nojiţele opincilor în timp ce panglicele tricolore de la pălăriore fluturau nebunatic în aer! La 12 ore am plecat cu toţii satisfăcuţi. Satisfacţia nostră era cu atit mai mare cu cât cugetam la făptui că:. www.dacQFomanica.ro 890 ALBINA majoritatea artiştilor — copii sărmani ce urmau sâ vie a doua gluoti vai cu nasturi, 15,95,14,95 » chevr. ju elastic. 15,95,14,95,13,95 » » nasturi, 16,95 Ghete color, simple, 13,95, 12,95 » » beseţuri, 14,95, 13,95 » » şirete, 14,95, 13,95, 12,95 » » nasturi, 14,95, 13,95 » » > piele rus. 15,95,14,95 Pantofi pentru bărbaţi De gems, 10,95, 9,95, 8,95 ohevreaux american, 9,95 franţuzesc, 12,95 oolor. 11,95, 10,95, 9,95, 8,95 » piele rusescă, 12,95, 11,95 is2 . Ghete pentru dame De gems, 9,95, 8,95, 7,95 »chevreaux, 13,95,12,95, 11,95,10,95 » » ext. fine, 15,95,14,95,13,95,12,95 ■ » » High-Liffe, 16,95 » color. 12,95, 11,95, 10,95 » » High-Liffe, 15,95, 14,95 » » extra-fine, 13,95, 12,95, 11,95 Pantofi pentru dame Colori şi negre, 9,95, 8,95, 7,95, 6,95 5,95, 4.95. Ghete pentru băeţl, fete şi copil Pentru băeţî, 9,95, 8,95, 7,95, 6,95 » fete 6,95, 5,95, 4,95 » copii 5,95, 4,95, 3,95, 2,95 Numai la t6te sezonele se p6te găsi încălţăminte bună şi cu preţuri fabulose da eftine. Magasinul la t6te Sesonele lingă Poliţiă. Bucurescî, Calea Victoriei 27, Bucurescî. 57. Cupon de redue(ie pentru cititorii Albinei. Cititorii revistei vor avdun Bcâijemînt de s% din preturile însemnate, presentând cuponul. Institutul de Arte Grafice OAROL GOBL, Strada DOmnei 16. — Bucurescî. www.dacQFomanica.ro