No 3. ANUL IV. 15 Ootombre 1900. o Q 0 0 O O 0 <3-, O o IWistă Enciclopedică populară yîpare în Jie-care Duminică Abonamentul in ţară pe an Uei 5 I Abonamentul în străin, pe an Liei 8 » » » 6 luni > 3 | Un număr..............15 bani Pentru anuneiuri 1 leu linia ]Vlica publicitate 5 bani oui/întul. Manuscriptele nepublieate se ard. Comitetul de redacţie,-Ion Kalinderu vicearju ’dulescu-jVfotru ff. Coşbuc J. O teseu P. 3>u//u Q. jfdamescu V. S■ jv°ga Jf. Jfico/aescu Corist. C pop.-Ceaşcă Qr. Veodossiu. N, I. Basilcscu, Sentimentul naţional. — G. Coşbuc, Iscăliturile autorilor. — Mişcarea poporoţiunil ţării In 1899. — P. G.t Biserica la ţară. — Gh. Âdamcscu, Să dăm ajutor statului — Povestitorul, înfrângerea lui Carol Robert. — D. Petrâla, Crescerea pomilor roditori. — Moş-Negu, Renul —Scrisori către redacţie—Virgil Broscărcscu, Patrie.—Cititorul, Dintr'o carte veche. — O boia a strugurilor. — Industria fructelor uscate — Dr. Bcla, Somnambulii. — Bibliografie. — Radu, Pentru ce bem apă?. — Din «Monitorul oficial» — Cronica săptămânii. — Loteria casei naţionale din Sibiu. — Informaţiunî — Mulţumiri — Ilustraţiuni: Din frumuseţile ţării: Vîrful Omului plin jud. Prahova. — înfrângerea lui Carol Robert. — Ren. £ pedacfia ţi JJdministrafia S?r. J/!âqtulesa Jfo. 9, pucurescl. www.dacoromanica.ro Desluşiri pentru D-nil abonaţi. Acesta e al III-lea numer din anul al IV-lea. Atât acest număr, cât şi No. 1 şi 2, conform hotărîreî luate de comitet, nu le-am trimis de cât abonaţilor cari au fost achitaţi pe anul al III-lea, celor ce au cerut a se înscrie pe anul al IV-lea şi la câţî-vâ din cei neachitaţi, cari au rugat cu insistenţă a nu li se suspendă trimiterea, făgăduind că vor achită cât mai grabnic. Rugăm dar pe abonaţii noştri cari sînt achitaţi pe anul al III-lea şi au fost suprimaţi fără cererea lor, să ne comunice când au achitat abonamentul ca în cas de erdre să putem îndrepta, iar de au încredinţat altor persdne costul, iarăşi să ne comunice, arătându-ne precis, numele, funcţia şi domiciliul acelor persdne. Mal rugăm pe toţi d-nii abonaţi cari şi-au schimbat sau îşi vor schimbă domiciliile să ne comunice noua lor adresă, arătând neapărat unde au primit revista în trecut. Abonaţii ce ne trimit bani, să scrie pe dosul cotorului mandatului desluşit pe ce timp trimete abonamentul; iar dacă cere abonamentul din nou, să scrie desluşit numele şi comuna pe cotor. Cel ce trimit şi pentru alţi abonaţi, să puie desluşit pe cotorul mandatului numele şi comuna în. care locuesce fle-care abonat. In cas când unul abonat nu i se aduce revista cel mult a treia (Ji după Duminică, să reclame oficiului poştal prin care primesce şi de nu e satisfăcut să ne reclame nouă. Acelaşi lucru să-l facă şi când li se aduce revista neregulat. Numerile ce n’ar fi fost primite la apariţie şi nu ne vor fi reclamate cel mult în 15 cjile de la data lor, sub nici un cuvînt nu se vor mal trimite. Tirajul revistei fiind redus numai la numărul abonaţilor şi reservându-ne numai un numer forte restrâns de colecţii, rugăm cu insistenţă pe d-nil abonaţi a ţine socotdlă de avi-sul nostru, în interesul d-niilor lor. Abonaţii neachitaţi încă şi cari ar dori să continue abonamentul în anul al IV-lea, să se grăbescă a achită cel mult pînă la 30 Octombre pentru a li se pute da No. 1, 2 şi 3 din anul al IV-lea. Administraţia. www.dacQramanica.io ALBINA 57 Sentimentul naţional. t/S£,p. tffb'1 evista «Albina» este menită să fie un adevărat interpret între sufletul Românului de la oraş şi sufletul Românului de la sate. Ea trebue dar să întreţie viu focul sentimentelor şi gândurilor cari intereseză de o potrivă viaţa tuturor Românilor. Dar care dintre sentimentele, ce ard cu o flacără curată în inimile tuturor celor cari vorbesc dulcea limbă românescă, trebue să fie mai bine îngrijit, mai bine şi mai cu dragoste interpretat de cât sentimentul naţional? Sentimentul naţional ? Pentru unii aceste două cuvinte îm-părechiate dau un sentiment vag de aspiraţiune spre viaţă, spre viaţa sa proprie şi a familiei sale, spre viaţa tuturor celor care-i sînt iubiţi; pentru alţii sensul acestor două cuvinte însemneză amor exclusiv de neam, dar şi ura neîmpăcată împotriva tuturor elementelor cari nu sînt de o viţă cu el, însemneză ceia-ce se chiamă în limbagiul modern şovinism. > Din ceste două înţelesuri, cel d’intâiu este prea mărginit, cel din urmă prea exclusiv, prea exagerat. Intre sarcinile pe cari trebue să şi le ia Albina,» cea mai nobilă să fie sădirea sentimentului naţional în inimile în care ca în pămînturile sălbatice n’a fost încă acestă sămînţâ a-runcată; să fie curăţirea, plivirea, îngrijirea caldă şi iubitore pentru acele suflete, în care acest vlăstar cresce mai mult la voia întâmplării, înăbuşit une-ori de burueni streine, alteori firos şi galben din causa lipsei de îngrijire. înţelesul clar al aspiraţiilor naţionale este consciinţa limpede despre menirea unui neam în viitor, şi nimic nu dă mai mult avânt sufletului, mai multă răbdare inimii, chiar când sufletul este oprit în cale de puternice obstacole, chiar când inima este încercată de grele suferinţe, ca strălucirea luminosă a unui liman frumos şi sigur, vădut în depărtare prin zările limpezi. Naţiunea nostră nu trebue iubită orbesce, cum iubesc unii părinţi pe copiii lor, pe nenorociţii copii răsfăţaţi, pe care-i pierde tocma acâstă iubire orbă şi nebună. Iubirea nostră, mai ales a elementului menit să facă educaţi unea poporului — şi Albina în deosebi la învăţători se adresâză — www.dacoromanica.ro 58 ALBINA iubirea nostră să fie ca iubirea cultivatorului prevădător, care mai nainte de tote smulge din câmpul lui tote buruenile rele. Aşâ să facă educatorii neamului, învăţătorii, institutorii şi profesorii, să smulgă mai întâiu buruenile din ţarinile tinere cari lor le sînt încredinţate şi numai ast-iel învăţăturile lor vor da rode dulci şi frumose întocmai ca viile cele lucrate. Iar dacă vor lăsă inimile ca viile cele părăsite, pot fi în ele viţele de strugure cele mai alese, fructul va eşi firav, rar în bobe şi trenţuit din firul înalt pînă la brâu. Să ştiţi voi, cei chemaţi a educa poporul român şi toţi Românii să o ştie că neamul nostru nu va trăi şi nu va merită să trăiască de cât dacă va aduce cu el în viaţă acele virtuţi ale inimii, în care stă adevăratul progres al omenirii. Să învăţaţi dar voi, părinţi spirituali, pe copiii voştri su-fletescî, să-şi iubăscâ patria, să învăţaţi voi profesori pe elevii voştri să-şi iubescă neamul; dar cuvîntul iubire de patrie, să faceţi pe copii să înţelegă că sinonim este cu cuvîntul cinste, cu cuvîntul datorie, cu cuvîntul curaj, cu cuvîntul supunere şi disciplină; să înţelegă şi să simţă adînc în inima lor tinerii neamului nostru, că nu există patriotism fără virtute şi că totă raţiunea existenţei neamului nostru stă în calităţile de inimă şi de spirit pe care le are rasa nostră. Căci dacă nu ne vom ţine de cuvîntul dat, dacă vom fi lipsiţi de lealitate, dacă vom fi fricoşi, dacă vom înşela şi dacă vom fură pe semenii noştri, dacă nu ne vom face datoria, dacă vom fi omeni de desordine, corupţi în moravuri rele, la ce am mai propagă noi iubirea de un ast fel de neam ? Să fie dar iubirea nostră de neam, ca inelul credinţei, să fie semnul vizibil al tuturor virtuţilor. Să fie virtutea nostră ca o puternică corabie, în care să plutescă iubirea nostră de neam. Noi, învăţătorilor poporului român ne adresăm, lor, cari prin cultura lor spirituală ţin ca un sghiab cu un capăt de oraş, iar cu inima şi cu traiul lor cu celă-l-alt capăt de locuitorii satelor, lor ne adresăm, care prin virtuţile sufletesc!, trebue să stea d’asupra tuturor, căci prin sghiabul lor curge apa cea limpede a generaţiilor ce le sînt încredinţate spre crescere. Să cultive cu sîrguinţă inimile şi sufletele Românilor, să cultive virtuţile şi ast-fel vor sădi iubirea de neam asigurând Românilor un viitor strălucit în mijlocul popore- www.dacoromamca.ro ALBINA 59 lor civilisate. Căci civilisaţiunea nu stă numai în învăţarea canonelor sciinţei, ci în calităţile de inimă ale unei rase ; iar sciinţa, podoba inimii, va cresce mai din plin intr’un pămînt ast fel curăţat, ast-fel pregătit. N. I. Basilescu. Iscăliturile autorilor. ând scrie un Domnitor către alt Domnitor, în chip oficial, sau către supuşii sfii, el îşi spune numele tot-d’a-una de la început şi de obi-iserica a fost pentru sătenii noştri, înde- ZŞrjj, lungată vreme singurul isvor de lumină şi viaţă. De la biserică învăţau eî cum tă se însufleţescă în vremuri grele pen- ^ tru apărarea legii şi a moşiei. Nimic mai N de semă nu făceau fără să nu porte pe- cetea aprobării bisericii. Când vre-o nevoe apăsă pe capul sătenului singurul Iul duhovnic şi povă-ţuitor nu eră de cât preotul. Când ţăranca la rîn-dul eî avea şi ea vre un necaz, cum de pildă: bolă în casă, neînţelegere cu bărbatul, vre-o greutate în ale căsniciei, alergă de îndată la maica preotesa spre a o sfătui spre cele de cuviinţă. Preotul eră adevăratul păstor în mijlocul turmei sale credinciose şi ascultătore. De aceea pînă în ţliua de astăzi, când sătenul sau sătenca se adreseză preotului îî ţlic părinte, iar preotesei îî (,lic maică preotesă. Preotul şi preotesa erau părinţii satului! Sătenul nostru ţinea la biserică şi la feţele bisericesc! ca şi la sufletul său. El eră gata să facă ori şi ce jertfă pentru podoba Case! Domnului şi pentru întreţinerea slujitorilor eî. Pătrunsese adînc în sângele şi sufletul lui cuvintele Mântuitorului lumii, «Că cel-ce vă primesce pe voi, pe mine mă pri-mesce...; iar ceî-ce vă nesocotesc pe voî, pe mine mă nesocotesc.» Cu un cuvînt, pătrunsese adînc în sângele şi sufletul sătenului nostru, că tot darul de-săvîrşit de sus este pogorât prin biserică şi prin servitori! eî. De aci se explică faptul că nu eră sat pe pă-mîntul ţări! românesc! ca să nu aîbă două sau maî multe bisericî cu un numeros personal; de aci se explică, de ce bisericile erau pline de credincioşi Dumineca şi în alte ţlile de sărbătore; de aci se explică pentru ce voia biserici! erâ îndeplinită cu cea maî mare sfinţenie! Şi, Domne, ce bine erâ aşa! Ţărani! noştri erau www.dacaromanica.ro ALBINA ()fj plini de inimă, plini de viaţă, cu tote nevoile ce a-păsaă asupra capului lui. Erau de o bunătate de suflet şi de o cinste în purtarea lor, cum numai în poveste ni-e dat să auţlim şi să citim! Cum stăm astăzi, iubiţi cititori ?... P. G... 5ă dăm ajutor statului. tna din bălele de cari pătimesce ţara nostră, este şi acesta că ne-am deprins să aşteptăm totul de la stat. Pentru mulţi, statul este ceva io în afară de noi, este o personă bogată şi puternică, menită să ne dea ce ne trebue şi pentru care noî nu sîntem datori să facem nimic. Spiritualul scriitor Caragiale a luat în rîs acestă credinţă într’o piesă «Conu Leonida.» Aci vedem pe acest bătrîn doritor de a schimbă felul de guvern din ţara nostră în republică şi când îl întrebă nevastă-sa ce folos are să iasă din acesta, răspunde, între altele: «N’o să mai plătescă nimeni bir şi toţi cetăţenii vor primi o lefă bună de la budget.- Biata nevastă se gândesce, se răsgândesce şi-l întrebă din nou cu ore-care frică: «Dar dacă nu mal plătesce nimeni bir, de unde au să se plătescă lefile?»— «Iaca vorbă! răspunde Leonida. ce trebă are? Asta e grija statului: să plătescă lefile la vreme!...» Ceea-ce spunem aci în glumă se aude de multe ori ca lucru serios, ba putem fi siguri că mulţi dintre noî, chiar din cel ce au învăţat la şcolă, gândesc că aşa merge treba. La orî-ce nevoie, la stat alergăm. Vrem şcolă ? Să ne-o facă statul. Vrem şosea? Statul. Vrem spital? Statul. Avem copil cari n’au cu ce să înveţe la şcolă ? Statul să ne dea burse. Avem vre-un băiat care n’a învăţat carte şi n’are ce face? Statul să-î dea slujbă. Am vă^ut mulţi omeni cari sînt forte bucuroşi când pot să înşele statul. Li se pare că au câştigat ceva de la un duşman. Nu se pote mal mare www.dacoromanica.ro 66 ALBINA greşală. Statul o o personă închipuită care înfăţi-şază interesele tuturor locuitorilor clintr’o ţară. Cine înşală statul, pe el se înşald, luî îşî face rău. Să luăm o pildă pe înţelesul tuturor. Să ne închipuim că toţi cari plătesc contribuţie pentru case ar face aşă ca să plătescă maî puţin de cât se cuvine; că ceî cari plătesc taxa pentru diferite fabricaţiunî ar înşelă pe ceî car! controleză din partea statului; că tot asemenea ar face proprietarii do moşii şi atâtea alto soiuri de omeni cari dau bani statului. .. Ce s’ar întâmpla? Statul ar sărăci şi toţi ceî carî l-au înşelat maî nainto s’ar vede păcăliţi : n’ar maî ave pază a averii lor, n’ar maî ave şcole, n’ar maî ave luminate uliţele, n’ar maî ave drumuri de fior, etc... Do aceia cu toţii să iubim statul, să-î dăm cu sfinţenie ce ne cere el, căcî la urmă tot pentru folosul nostru dăm. Maî mult încă... să-l ajutăm şi noi ca particulari cu toto puterile nostre. In ce chip să facem acesta? Avem să cercetăm în alt număr. Gh. Adamescu. Din eartea treeutuluî. Nu *eştî frumosă, o! ţara mea, nu eşti bogată? N'aî copil mulţi la număr carî te iubesc? N'al cartea de vitejie a treeutuluî?.* Cântarea României. ÎNFRÂNGEREA luî carol robert Plăcut este să deschid! cartea trecutului, să citesc! acolo din viaţa moşilor şi strămoşilor; să ved! cum au hălăduit în vremilo acelea, cum s’au răsboit cu duşmani!... Este în firea nâstră aşă: trăim par’că şi no! ce-va din viaţa lor, suferim cu suferinţele lor, no bucurăm cu bucuria lor. Să citim astă-d! din cele vechi do tot ale neamului, de acum aprdpo 600 de ani. Pe vremea aceea principatul Ţăriî-Romănese! eră la început: d’abiă de cîţ!-va ani se întemeiase şi căută şă capete puteri spro a-şl asigură viaţa. Se vede însă că sc^is eră ca de a-tuncî încă să începă greutăţile şi ne.voilo. Spun cronicilo vechi că pe la 1330 domnea un Basarab numit Alexandru. In Ungaria stă pe tron Napolitanul Carol www.dacQromanica.io ALBINA «7 Robert. Pe vremea aceea principi! noştri aveau legătură de supunere faţă cu regii unguresc!. Se vede că Basarabul nostru a cam cercat să scape de aceste îndatoriri. Acăsta a stîrnit furia regelui unguresc. Şi iată-1 pe Carol Robert intrând pe la Orşova în ţara românescă şi înaintând pînă la Olt. Domnitorul, nesimţindu-se în stare să se împotrivescă cu <5stea, a încheiat pace; dar acest lucru n’a plăcut norodului, care s’a hotărît să-şi răsbune. înfrângerea lui Carol Robert. Se scia că acum regele Ungur va trece cu 6stea prin strîmtorile munţilor, ac! se hotărîră Românii să-l aştepte. Cînd dstea lu! trecu — cjice un istoric — Români! aruncă peste ea arbori tăeţ! şi stîncî rostogolite şi fac apoi un grdznic măcel în oştea duşmană. O sumă de nobil! pieriră; ba chiar regele eră aprdpe să fie ucis. Aşa erau vremile de atunci: crude, dar vitejesc!. Poetul Grigore Alexandrescu povestesce ast-fel întîmplarea lu! Carol Robert: Cu trufie riga Ungur către ţară’nainteză: Sînt plin! munţi! de oştire, sună zalele de fier; Pinteni! lucesc; la lună săbiile scînteiază; Basarab închee pacea cum vrăşmaşi! lui o cer. Dar Românii nu vor pacea, nu vor trista umilinţă Ce asupră-le aduce un necinstitor tractat; Ura lor e ne’mpăcată; în a lor crudă dorinţă Cuprind munţii, închid drumul Ungurului spăîmîntat. www.dacQromanica.ro 68 ALBINA Ast-fel e atunci omorul, cînd ostaşul înceteză Obosit, şi riga singur cu puţini scăpă fugind ; Strălucitele-î veştminte le aruncă el de groză, Plânge, şi în a sa ţară se întorce blestemând. Nici-odată astă lună ce înotă în tărie Ca fanai purtat de valuri pe a mărilor câmpie Mai mult numer de cadavre de atunci n’a luminat. Nici-odată mîndrul vultur ce’n văzduh se cumpănesce, Acel domn al atmosferii ce un vec întreg trăesce, De o pradă aşa bogată încă nu s’a’ndestulat. Se găsesc şi-acum pe rîpe bucăţi de armuri sdrobite; Am verlut înşine pinteni de rugină putrediţi Şi pe al resboiuluî munte monstrudsele morminte, Unde şefii ungurimii zac cu toţii grămădiţi. Aşâ a fost; aşa citim în cartea trecutului. Paginole ei silit adesea înroşite de sânge, figurile ce ne trezesce istoria sînt une-ori provocătdre de spaimă; dar lumea întregă eră aşâ: dreptul pumnului, dreptul celui mâi tare erâsfînt... Dar acjî ore nu sînt destule exemple de criujime? Nu vedem sub ochii noştriî cum vitdza naţie a Burilor e isbită de colosul Engliterii, şi cu tote că a făcut minuni de eroism, nimeni nu le-a venit în ajutor.? Au făcut şi ei 'ce au putut; aşâ şi părinţii noştri au făcut cum au sciut ca să-şi apere ţara. ________________ Povestitorul. S'uyfr'i, Grescerea pomilor roditori. rumos şi folositor lucru este de a ave icine-va lângă VV? casa sa, o livadă cu pomi roditori; căci pomii, pe lângă că dau în fie care an fructe plăcute şi folositore, apoi aduc poddba grădinei, prin faptul că înfrumuseţeză 'o locul, unde ei sunt plantaţi. — In adever, folosele pomilor sunt destul de mari, prin aceia că fructele lor se consumă în stare prdspetă sau uscate, ori în fine se fac din unele şi diferite produse precum: din mere şi pere se pdte face o băutură plăcută numită cidru; asemenea se face şi oţet; din vişine, cireşe şi altele se prepară diferite dulceţuri; din prune, se pdte face magiunul sau povidla şi ţuică. — Dar din nefericire, mulţi nedându-şi semă de aceste mari folbse, nu se intereseză de cultura pomilor roditori, nici cel puţin pe acele locuri, unde alte producte nu se fac. De multe ori, chiar interesul ne impune a plantă unele locuri cu pomi, spre exemplu: avend un del fdrte înclinat sau nisce www.dacQromanica.ro ALBINA 69 locuri rîpdse, nepotrivite pentru alte culturi, acolo trebue să plantăm pomi roditori, căci numai prin eî ne vom folosi de acele locuri. De aceea este bine, a nu neglija cultura pomilor, ci din contra a căuta pe tote căile mijl6cele cele mal economice pentru îmultirea lor, căci este o ocupaţiune plăcută şi folo-sitdre tot odată după cum am arătat mai sus. Ace! car! ar vroi să cultive pom! roditor! şi nu au însă mijldce de a şi-! procură din altă localitate, sau din causa unor împrejurări le vine peste mână de a-î aduce din depărtare, atunci cu puţină osteneală şi cu puţine îngrijiri şi-! pot cresce eî singuri din seminţe, sau prin alte moduri după cum vom vedă ma! departe. Aceşti din urmă pom!, crescuţi pe loc, de multe ori reuşesc ma! bine de cît ce! aduşi din altă localitate; căci s’a dovedit, că pomi! aduşi din altă parte, din causa con-diţiunilor climatice şi a împrejurărilor în car! au crescut, devin ma! puţin viguroşî. O să cercetăm în No. viitor chipurile cum se îmulţesc pomi! roditori. 1) Petroîa. Din poveştile lui Moş-Neagu RENUL — Ce frumosă ţii este astăţlî, moşule! .. — Da, feţii mei, e frumosă şi căldurosă; nu-ţî vine să creţii că e o ţii de Octombre. E adevărat că avem în ţara nostră o tbmnă forte frumosă. Vedeţi voî ce plină de variaţii este natura! Câte feluri de clime se întâlnesc pe faţa pămîntuluf! Ce-or fi făcend, cum or fi ducând-o locuitorii din ţinuturile frigurose! Nu-ţî vine să creţii că pot trăi omeni prin acele locuri unde zăpada stă aprope tot anul pe pămînt şi unde întunericul domnesce mai multe luni. Cu tote acestea Dumneţleu a îngrijit de toţi copiii lui. Pe acolo nu pot vieţui animalele de pe la noi. Ei n’au boi, n’au cai, n’au oi, n’ati capre; dar li s’a dat în schimb un animal care preţuesce cât tote celea de cari ne slujim noi. Aţi auţiit voî de ren ? Renul e animalul ţinuturilor îngheţate, e tovarăşul, e hrănitorul locuitorilor de pe acolo. Ia privi- www.dacQromanica.ro 70 ALBINA ţi-î chipul! Sem6nă cu un cerb; dar are cornele mari şi rămurose. Perul î-e lung, coda scurtă şi copitele late. E plăcut la privire, are ochi blânzi şi e forte prietenos. Ştiţi ce face renul? Trage la căruţă cu puterea boului, fuge cu iuţela calului, femeia luî dă lapte maî bun ca al vacii, din perul lui se fac blănT, din piele se fac haine, carnea luî e excelentă. E un adevărat dar al luî Dumnezeu. Şi, ca să dea tote a-ceste înlesniri omului, se lirănesce cu te miri ce.Vara mănâncă frunze de pe copacî; iar iarna găsesce sub zăpadă un muschiuleţ care-î ajunge. Va să ţlică nu dă pe om de nici o casnă ca să-l hrănescă. Iacă de ce, dragii moşului, trebue omul în tot minutul să se gândescă la Dumnezeu şi să-î înde-plinescă poruncile luî, căci marî şi felurite sînt bunătăţile ce trimite asupra neamului omenesc. Moş-Negu. Scrisori către Redacţie. Domnule Gărbouiceanu, Revista «Albina» — al cărei redactor sînteţi — care coprinde atâtea serii de articole pentru moralisarea şi cultura poporului, netăgăduit e o revistă de prima necesitate. Cel care-nu se vn fi deşteptat la bâzîitul melodic şi plin de învăţături folositore, apoi acela pe lingă că va dormi pe vecie, apoi nu pote fi un adevărat Român. Dascălul rural şi urban a îmbrăţişat o, el o consideră ca un ce sfînt şi nu va cruţă nimic pentru a face ca ea să mergâ falnic înainte! Eu, de aici de la polele Bujoresculuî, apreciind însemnătatea «Albinei,» vă felicit pe toţi d-niî redactori. Insă nu voiu uită nici odată pe cel ce a dat viaţă «Albinei» când şi-a făcut apariţia E nume scump, e cunoscut, e apreciat şi iubit de totă suflarea dăscălăscă din ţară. Păşind cu fală în al IV-lea an, rog Cerul să ve dea mulţi ani şi să vă îmbărbăteze şi maî mult la lucru, pentru a duce departe, departe, acesta măreţă operă ! Cu totă stima, I. I). Băceseu. _________________ Roşiuţn, Mehedinţi. Ren. www.dacoromanica.ro ALBINA 71 — Bate toba! bate toba! strigară copiii din mijlocul uliţei, unde se jucau în ţărînă şi începură să alerge nebunatic! la au caşul cel mal bun întunecată. (Telegraful Român) BIBLIOGRAFIE A apărut Luxul din punctul de vedere al economiei rurale de V. S. Moga. E o cuvîntare ţinută In