1 Ootombre 1900. 0 . © m o £3 0 I O O p | m O G $ O >0 1 G ' 0 O Q 0 |s o I G 10 G O O 0 0 I G l'l • r© G O ; $ t 0 G i 9 •0 10 : g 0 1 Hevisîă lEnoiclope^Tcă populară ------ M ^îparc în /ie-care Duminică Abon. în ţară pe an bei 5 j Abon. în străin, pe an bei 8 6 luni * 3 | Un număr...........15 bani Pentru anuneiuri 1 leu linia. JVIic& publicitate 5 bani cuvîntul. anuseriptele nepublieate se ard Comitetul de redacţie: n Kalinderu fceariu îescu-Jfiotru G- Coşbuc J. Otescu ?. 2>u/fu G- jTdamescu V. S■ jyioga jY. JYico/aescu Corjst. C. Pop. -caţcâ Gr. ceodossiu. SUMARUL: G. Coşbuc, Dorobanţul. —Spira C. Jfarct, O propunere. F. Gar-boviceunu, Biserica şi Şc61a.— Economul St. Călinescu, Albinei. — Ion Kalinderu, Creştinismul şi îmbrăcămintea. — Th. D. SjTerantia, Ţărani lwuinaţî. — P. Dulfu, Omul nemulţumit.—/con. Const. Nazaric, Mărturisirea unul adevăr.—O faptă adevărat creştinăscă şi românescă*.— C. Râdulcscu-Motm. Eroii timpului nostru*— G. Missail, Cugetări. — Gh. Adamcscu, Datoria de a li soldat. — 1. Otescu, Ploile do sânge. — Grig. Tcodossiu, Teatru sătesc. — V. S. Moga, Cronica agricolă şi comercială.- Informaţii. 1 lustra/iutii: Faustina cea tînără.—Pieptănături artistice.-Coafură numită co-rymbium.—Messalina.—Matronă creştină din primele timpuri ale creştinismului. — Lucreţia.—Carissia. — Iulia, fiica lui August.—Poppen, soţia lui Nero. — Iulia, soţia lui Titus.— Plotina, soţia lui Traian.—Sabina, soţia lui Adrian. — Fustina, soţia lui Marcu-Aureliu.—Crispina, soţia Iul Comodiu. — Octacilo, soţia Iul Filip. - Cornelia Salonina, soţia lui Galian.—Elena, soţia lui Constantin.—Livia, soţia Iul August.— Coafură de la începutul secolului I după Clirislos. - Julia, fiica Iul Traian.—Pagina glumăţă: Sfatul rău. Jţedacfia ţi JJdministrafia Sfr. Jdâijtulesa J/o. S, pucure&I. www.dacoromaaica.ro Desluşiri pentru D~nii abonaţi. Cu acest număr revista a intrat în al IV-lea an* al existenţei sale. Conform hotărîrei luate de comitet n’am trimis de cât abonaţilor cari au fost achitaţi pe anul al IlI-lea, celor ce au cerut a se înscrie pe anul al IV-lea şi la câţi-vâ din cei neachitaţî cari au rugat cu insistenţă a nu li se suspendă trimiterea făgăduind că vor achită cât mai grabnic. Rugăm dar pe abonaţii noştri cari sînt achitaţi pe anul al IlI-lea şi au fost suprimaţi fără cererea lor, să ne comunice când au achitat abonamentul ca în cas de erdre să putem îndreptă, iar de au încredinţat altor persdne costul, iarăşi să ne comunice, arătându-ne precis, numele, funcţia şi domiciliul acelor pers6ne. Mai rugăm pe toţi d-nii abonaţi cari şi-au schimbat domiciliile să ne comunice noua lor adresă, arătând neapărat unde au primit revista în trecut. Cei ce ne trimit bani să scrie pe dosul cotorului mandatului desluşit pe ce timp trimete abonamentul; iar dacă cere abonamentul din nou să scrie desluşit numele şi comuna pe cotor. Cei ce trimit şi pentru alţi abonaţi să puie desluşit pe cotorul mandatului numele şi comuna în care locuesce fie-care abonat. *~ In cas când unui abonat nu i se aduce revista cel mult a treia cji după Duminică, să reclame oficiului poştal prin care primesce şi de nu e satisfăcut să ne reclame nouă. Acelaşi lucru să-l facă şi când li se aduce revista neregulat. Numerile ce n’ar fi fost primite la apariţie şi nu ne vor fi reclamate cehtnult în 15 învelescă şî capul. «Căci un bărbat nu trebuo să şî învelăscă capul, fiind chipul şi mărirea lui Dumnezeu; iar femeea este mărirea bărbatului.» Să facem urări pentru ca femeea din cjilele nbstre, inspirată de sentimentele de cari se însufleţiau femeile la aurora creştinismului, să rămâe statornică în aceleaşi principii de credinţă şi de modestie, pentru ca, cu t6tă transformarea societăţii şi mersul timpului, acele frumdse învăţături să dom-nâscă în inima el şi s’o întărescă in o cale aşa de gloridsă. “e trebue ţărani luminaţi! Da. Dar luminaţi la ce? Lu-i minaţi ca să scie a găsi mai repede drumul de a in- tră funcţionari? Luminaţi ca să se apuce de meserii pe cari nu le cunosc şi pentru care nu sînt pregătiţi? Dar ce vor deveni atunci mănosele pămînturi ale ţării nostre? Cine vor îngriji de aceste pămînturi cari s’au secătuit crescând copii de aceia cari uită de ele şi le părăsesc, ducendu se la oraşe să ajungă peritorî de fome ori să înfunde puşcăriile ? Ne trebuesc ţărani luminaţi, a munci pămîntul cu îndemânare şi a se folosi de bunurile lui; ne trebuesc ţărani luminaţi ca să rămână ţărani. Ar trebui create şcoli practice chiar de către particulari, ori de asociaţiun;, şcoli în cari să se primâscă copii nu cu acte de paupertate, ci copii de omeni cu dare de mână ca să înveţe a fi şi a rămâne ţărani. Românul o fi avend multe cusururi dar are şi cevâ bun: când apucă într’o parte o scote la capăt. Nu de mult s’a apucat de carte şi am ajuns de s’au prea înmulţit cărturarii. Când vor vede că singură cartea fără aplicaţie practică nu e de ajuns, se vor da la muncă folositore: deci, o ho-tărîre bărbătescă şi vom ave ţărani, şi încă ţărani luminaţi. Ion Kalimleru. ŢĂRANI LUMINAŢI Th. D. Sperantia. www.dacoroimaiiica.io 12 ALBINA OMUL NEMULŢUMIT — legendă — Sn lucrător, ce Ziua totă — Ba une-orî şi noptea încă — ^fp Muncia, ca să-şî câştige pâinea, To Tăind la piatră dintr’o stâncă, — Odată, cum eră de muncă Din cale-afară obosit, Işî înălţă ’n spre cer privirea Şi ’n sine ast-fel a grăit: «O, Dumnezeule prea sfinte! «De ce tu ore m’aî lăsat «Să duc atâta greu în lume? «De ce nu sînt şi eu bogat, — «Să am argaţi, să am în casă «De tote câte-mî trebuesc, «Şi ’n loc de-a mă trudi cu munca: «Să stau şi să mă odihnesc?.. Atunci — din înălţime-un înger Veni la el şi-î Zise: «Fie Precum dorescî. .Şi muncitorul Crescut de mic în sărăcie Se pomeni ca ’n vis d’odată Bogat, scutit d’orî-ce nevoi, — Şi ’n loc de-a se trudi cu munca, Steteâ lungit pe perne moi... Dar într’o Zi trecu pe-acolo Al ţării rege ’ncoronat, Cum umblă regii: în trăsură, De patru cai frumoşi purtat, C’un şir de călăreţi ’nainte Şi călăreţi avend şi ’n urniă... Bogatul din pridvor îl vede, * Şi fericirea i se curmă. * www.dacoromanica.ro ALBINA 13 «Ce strălucire! câtă pompă!.. Aşâ viaţă-aşî înţelege!.. Eu nici pe sfert nu sîpt ca dînsul. .. «Ah, pentru-ce nu sînt eu rege?..» — «Să fie dup’a ta dorinţă...» Ii ţlise iar cel înger blând Cu vocea sa mângăetore, * Din cer la dînsul coborînd. Şi rege se făcu bogatul. Umblă printre supuşii săi Intr’o căruţă d’aur, trasă De patru cai ca nisce smeî, C’un şir de călăreţi nainte, Şi-aveâ şi ’n urmă călăreţi... Dar, iată, sorele răsare, •Nălţându-se pe cer măreţ! .. Şi-a luî lumină — foc ce arde E pentru globul pămîntesc; De sete iarba se usucă Şi florile se ofilesc. Sărmanul rege nu maî pote De năbuşala ar^ătore .. «Ah, Domne!., (se gândesce ’n sine) «Ce mult aş vre să fiu eti sore!...» — «Prea bine!» îngerul îî spune Din nou. «Va fi precum vrei tu...» Şi regele pe loc în sore Strălucitor se prefăcu. Şi de pe cer cu câtă fală îşi aruncă a sa privire Spre lumea ce steteâ uimită De-a luî măreţă strălucire!... D’odată îns’un nor apare, Drept sore se aşeză chiar; Să scalde ’n raze-acum pămîntul, Se ’ncercă sorele ’n zadar... www.dacoromanica.ro 14 ALBINA «Of!» (plin de ciudă el grăeşce, Văzând că strălucirea-! piere) «Acest nor nu mă bagă ’n semă, «Işî bate joc de-a mea putere! .. «El e mai tare decât mine!.. «Vai, pentru-ce nu sînt eu nor?..» Şi îngerul îî ţlice iară: — «Să se ’mplinescă al teu dor!..» Şi ’n nor pe sore mi-1 preface Iar norul varsă măr! ele apă, Potop îngrozitor, de care Necopleşit nimic nu scapă; Semănături, flori, case, omeni, Se ’necă ’n unde, pier de arîndul: O stâncă, numai, stă măreţă In faţa lui, despreţuindu-1... A!»—(^ice norul,— «stânca asta «MS ’ntrece în puteri pe mine?... De ce nu pot să fiu eu stâncă?» Şi bunul înger iarăşi vine, — Şi ’n stâncă norul mi-1 preface... Iar stânca arsă e de sore, De ploi şi vînturî e bătută, Dar stă pe loc nepăsătore. D’odată îns’un om sosesce, Având pe umăr o casma; El dă în stâncă cu putere Şi stânca ’ncepe-a se sfărmâ... «Vai, Domne!.. Muncitoru-acesta «Mă prăpădesce, mă doboră!.. «De ce nu-s muncitor, ca dînsul?.. Şi iar cel înger se coboră . Din cer, şi-î (^ice cu blândeţe: «Să se împlinescă ce-aî cerut...» Şi bietul om — din stâncă iarăşi In muncitor s’a prefăcut.. www.dacQFomaiiica.ro ALBINA 15 Fusese-avut, — fusese rege! — Iar astăzi?.. taie obosit La piatră, cum tăia ’nainte, Al său traiu nu e maî tihnit; De sortă însă nu se plânge, Căci — a ’ncercat în viaţă tote, Şi traiu făr’ de necaz el scie Că ’n lumea asta nu se pote... P. Dulfu. Mărturisirea uqui adever. jjfevista «Albina» propovăduesee cu multă rîvnă dragostea către Biserică şi Şcdlă; a propovădui dra-jjV goştea către Biserică şi Şcdlă e tot ce păte urmări mai bun un om, o societate, o naţiune. Dragostea către Biserică sporesce credinţa, care vindecă minunat durerile în vieţă, care duce şi aduce la vieţă în vecul de acum şi cel viitor. Dragostea către Şcdlă aduce la înţelepciune şi duce la fericire; lumea întrcgă alergă şi după una şi după alta. O revistă care caută să dea ţinui popor vieţă, înţelepciune şi fericire este îngerul păzitor al acelui popor. Pentru aceste motive doresc ca revista «Albina* să reuşescă pe deplin întru a răspândi la infinit dragostea către Biserică şi Şcdlă în poporul nostru românesc. Icon. Const. Nazarie Directorul Scminnrulul Central. 0 faptă adevărat creştineseă şi românescă. In Botoşani a încetat din viaţă Nicolae Sofian, fost senator, în Arirstă de 90 de ani. Defunctul şi-a lăsat întrega avere, în sumă de trei milione, asi-luluî de infirmi din Botoşani, înfiinţat de dînsul, cu condiţiune ca numărul paturilor să să se sporescă de la 25 la 50; să se înfiinţeze patru şcoli agronomice pe moşiile sale şi să se împartă în fie-care an, la sf. Nicolae, sate o mie de lei celor mal sărace familii de săteni de pe moşiile sale. Să-l fie ţărîna uşoră şi amintirea neuitată! www.dacocomamca.ro lfi ALBINA EROII TIMPULUI NOSTRU timp îşi are eroii săi. Poporul arare-ori se în recundscerea eroilor. El distinge instinctiv i eroică, de o faptă întâmplătdre, sau de o 3 divină ; se cutremură dinaintea minune!; se miră de întâmplare, şi admiră fapta eroului. Iar în admiraţia lui transpiră dorinţa de a imită. Poporul consideră pe erou, ca pe un prevestitor de timpuri mai bune ; ca pe idealul de care el trebue să se apropie în viitor. Minunea, ca şi întâmplarea, îl lasă rece, sau îl înspăimîntă; fapta eroului îl atrage şi-l umple de entusiasm. Imagina-ţiunea poetului se inflăcăreză de fapta acestuia, fiind că în ea se oglindesce vitalitatea propriei sale firi. Numai rasele istovite şi pesimiste n’au avut poesia eroilor. Dar dacă în admiraţia dată eroului se oglindesce optimismul poporului întreg, natural este că timpul care schimbă felul de a fi a popdrelor să schimbe şi pe erou. www.dacoromazdca.ro / o ALBINA 17 \ Cerinţele timpului trecut îndreptau admiraţia spre faptele răsboinice, fiind-că răsboiul eră condiţiunea indispensabilă a existenţei popdrelor, (şi ast-fel Herkul trecea de prototipul eroilor antici); pe când timpul modern, schimbând con-diţiunile de existenţă a popărelor, a schimbat şi înţelesul eroismului. Resboiul sgomotos, de altă dată, este înlocuit astătji cu o îndeletnicire în aparenţă pacinică, în fond însă tot atât de nemildsă: munca. Vitejia resboînică asigură exclusiv odinidră existenţa popdrelor antice; munca şi numai munca fără preget o asigură pe acea a popbrelor de astăzi. Eroii timpului nostru sînt biruitorii prin muncă! Lucrătorul, care a isbutit să alunge sărăcia şi lipsa din sînul familiei sale; învăţătorul şi preotul, cari au risipit ignoranţa; publicistul, care a făcut să triumfe adevărul; funcţionarul, care s’a devotat serviciului; regele, care a dat e-xemplu de muncă şi cumpătare ... aceştia ne sînt adevăraţii eroi, fiind-că prin faptele acestora se întăresce temelia po-porelor moderne. Şi poetul care simte frumuseţea biruinţei prin muncă, e poetul menit să trăiască în amintirea viitorimeî. Eroismul muncii! Fericite popdrele care Iau înţeles şi îl practică. Puterea şi bogăţia lor vor merge crescând ; lor li se vor supune tdte nâmurile pămîntului. In zadar alţii vor invoca gloria trecutului, învingători vor fi numai aceia ce sînt organisaţî prin muncă. Armata acestora e invincibilă, căci în mijlocul ei se găsesc adevăraţii eroi ai timpurilor ndstre! Iar noi, iubiţi compatrioţi, dacă e să asigurăm viitorul ţârei acesteia, să ne gândim la muncă! Să ne deprindem a ne cultivă şi a ne slăvi muncitorii. Să ne punem cu acord în cerinţele vrem ei. Să seim că numai atunci vom fi^pregătiţi pentru luptă, când vom ave în mijlocul nostru muncitori cinstiţi. Când nu ne vom mai teme, că ţăranul are să lenevescă, corupt de alcool şi păcate; când pe preot şi pe învăţător îi vom sci la locul lor, exacţi şi luminoşi ca răsăritul de sdre; când funcţionarul va fi aşa cum ar trebui să fie; când publicistul şi omul politic nu se vor încăhji de cât de iubirea adevărului... atunci, dar numai atunci, să fim liniştiţi asupra viitorului ţării. Dar pînă atunci, ţara ndstră e încă desarmată cu tdte regimentele din cazarme, şi cu tdte tunurile din fortăreţe. Adevărata înarmare a ţârii este organisarea muncii. Acesta s’o înţelegem pînă nu va fi prea târziu. C. Rădulescu-Motru. www.dacQFomanica.ro 1» ALBINA CUGETĂRI ergem cu paşi repezi către domnia asociaţiunilor, în practică, nu numai în teorie. Nu ne mai putem dispensă de la bine facerile marei legi a iniţiativei private, în totul şi în tote; nu numai între individ şi individ, ci şi între cetăţeni cu statul. Nu mai putem remâne indiferenţi la suferinţele şi lipsurile societăţii românesci, dacă sîntem români... Manile tuturor şi mai cu semă a celor avuţi, trebue să se întindă, şi umerile să se pue spre urcarea poporului român, la nivelul celor-lalte popore civilisate. Ce s’a făcut, de abea e un început. Acesta-î singura cale, sigură, prin care vom face din satele nostre, aceea ce sînt Domeniile Coronei: un model perfect de comună rurală modernă. Acesta-î singura cale prin care vom industrialisâ, comercialisâ şi româniza, ca odinioră, oraşele cosmopolite de astăzi. Alt-fel nu vom ave comune urbane moderne. Nu numai în hardughii mari cât cazarmele, stă puterea, viitorul şi gloria unei naţiuni. Şi dacă totul se mărginesce în hardughii, de ce n’am face ca şi sătenul să-şî aibă micul seu şaleu asemănat celui al ţăranului elveţian ? Antagonismul dintre comuna urbană şi cea rurală, nu mai pote dură. Astăzi satele sînt aceia ce aii fost şi în secolul de mijloc, — sub călcâele barbarilor; — pe când oraşele au ajuns nisce burguri feudale: cetăţi în cetăţi, fără catedrale ortodoxe... Aci lumina cu electricitatea. Acolo cu tăciunele. Unde-i proporţia ? Şi fie-care burghez cu ajutorul creditului fonciar urban, îşi edifică castelul seu cu turnuri poleite, în care se instaleză, ca un idol într’o ca piste păgână ... o sehastrie, un mormînt în care proprietarul intră de viu. Şi acolo vegeteză, cu ai săi, în singurătatea cea mai complect pdsibilă. Or-ce solidaritate, între castel şi castel, între burg şi restul ţării, este tăiată. S’ar păre că castelanii, rumpând legăminţile cu ţara, vor ca numele lor să nu mai existe în amintirea Românilor, ci numai în a străinilor, cari nu pronunţă cuvîntul de Român, de cât pentru a-1 insultă. (Dovadă Bulgarii şi asociaţii lor). S’ar păre că mulţi potentaţi de aî noştri, nu vor să trăiască pe lume de cât ca o figură zugrăvită pe apă... Şi apoi, vrem noi, ca aceştia să-şi repete în totă dimineţa: Dar cu satele, dar cu ţara ce facem? 26 Septembre 1900. G. Missail. O dicetore bătrînă. Munca e balsamul sângelui; munca e isvorul virtuţii. www.dacaromamca.ro ALBINA 19 Convorbiri cu -vecinul meu ISTiţă. Datoria de a fi soldat. — Ce te face, vecine, să fii aşa posomorit pe (Jiua de a dar eu nă-dăjduesc sâ-mî scutesc băiatul. — Şi cine să apere ţara? — Iacă vorbă! Tocmai pe băiatul meu l-al găsit? Sînt el alţii destul. — Dacă or dice toţi aşa, atunci .... — De! Adevărat este că dacă ar d*ce toţi... Dar omul caută să-şî facă treba cum îl vine la socotâlă. — Dar la socotela ţării nu te gândesc! ? — Audi vorbă! Par’că ţara se gândesce la mine... — Dar cine este ţara, vecine Niţă? — Cine? Iaca na! Cine 6â fie? Guvernu... — VedI că nu este aşâ. Ţara o formăm noi cu toţii: eu şi d-ta şi Petracho chiristigiul din colţ şi Vasilache bărbierul de colo şi altul şi altul... şi toţi la un loc, — Bine, bine, aşâ este; dar dacă sînt eu ţara de ce n’am voe să fac ce vreau? — Pentru-că şi cel de dincolo ar face tot ce vrea şi în loc să fie înţelegere între noi, ar fi numai gâlcâvă şi — Domne feresce! — pdto chiar bătae. — De asta cam aşâ e... www.dacaromanica.ro * 20 ALBINA — Ca să mârgâ ţara bine, trebue iie-ce om să cugete că lucrăză pentru sine, căci dacă o fi statul — ţara — în belşug şi nouă o să ne mergă bine. — Ce! Imî dă mie statul parale ? — Iţi dă. — Hei! bată-te norocul! .. Mai auijii una. Adicătelea, dacă or fi parale multe în vistierie, o să me cheme pe mine şi o să-mi <}ică: «Na şi ţie, Niţă, că avem bani berechet!» — Nu aşâ, vecine... — Dar cum? — Dacă statul are bani, nu-ţi pune biruri şi dacă nu-ţi îea, însemneză că-ţi dă. Ia vetjî acum când statul are nevoe, n’au şi care pot fi aduse de vent şi nori de la distanţe colosale. I. Otcscn. O povaţă pe săptămână. Nu e nici un prieten mai bun de cât meşteşugul ce ţi-aî ales. www.dacoramanica.ro ALBINA “28 TEATRU SĂTESC lături de şcola de adulţi, de şecjlătore şi de predica din amvon, teatrul pote fi un însemnat organ de cultură la sate. Am, pute (jiice că el, — teatrul, — este chiar cel mai însemnat organ. Rostul rîndurilor ce urmeză e tocmai sc6-terea la ivelă a acestei încredinţări. Nimic nu tace intipărire asupra omului ca traiul şi chipul do purtare al semenilor săi. E în fie care om o tainică năzuinţă de a imită pe alţii. După omenii cu cari vine în atingere îşi for-meză şi el viăţa. Dacă am duce pe un om într’o comună numai cu suflete bune şi cinstite, l-am pute mal cu înlesnire îndreptă. Dacă pe acelaşi om l-am pune să trăescă într’o cetate de omeni răi şi desfrînaţl, va ave destulă vreme înaintea sa să se strice şi el. Spune-ml cu cine te aduni, Şice înţelepciunea poporului, ca să-ţi spun eu cine eşti. De multe-orl nu e nevoe de multe, prea multe exemple bune sau rele, ca omul să se ia după ele. Un învăţător cuminte priceput, cu rost in gospodăria lui, pote fi cel mai de frunte exemplu bun pentru sătenii din comuna sa. O fermă minunată, cu un pămînt bine lucrat, cu seminţe alese, cu unelte bune, cu 6-menl muncitori, pote scote din sărăcie sute şi mii de omeni, numai prin puterea cea mare a exemplului. Un preot evlavios, şi cu vorba şi cu fapta, va ave de sigur destulă înrîurire asupra enoriaşilor săi. Numărul unor asemenea exemple e fără de sfirşit. E adevărat că sătenul nostru nu lasă cu multă înlesnire obiceiurile sale bune sau rele. Trebue să trăcă multă vreme pînă când el să vadă şi să primeseă alte obiceiuri, mal bune de cât alo lui. El se mulţumesce cu ce a apucat şi prin urmare ru-nosce, şi nu se ia lesne după ce nu cunosce de cât pe deasupra. A trecut multă apă pe Dunăre, pînă sătenii să se hotărască a şî lua un plug de fier. Dar când el au vă aprbpe complete de pl6ie în cele maî multe judeţe ale ţării, speranţa lor cu privire la producţiunea rapiţeî pare că s’a nimicit pentru tot-d’a-una. Chiar dacă am presupune că în cursul luneî Octombre vor căde ploi abundente, aceste ploî numai folositbre rapiţeî nu pot fi ; în acele locuri unde pînă acum din causa secetei şi a insectelor încă nu s’a prăpădit; de bre ce timpul fiind prea înaintat şi răcoros rapiţa are să se prăpădăscâ la cel maî mic frig, în starea de vege-taţiune în care se găsesce actualmente. îndată ce vor începe nopţile să fie brumbse, tbte semănăturile de rapiţă a căror frunze nu s’au premenit, şi n’au mărimea cel puţin a unei palme, o să se prăpădescă. La semănăturile de rapiţă cu frunzele premenite şi ceva maî desvoltate, dacă iarna nu va fi prea frigurbsă se va pute aşteptă o bună. recoltă. Un lucru se impune, ca in locul rapiţeî perdute din causa secetei să se semene grâu sau la primăvară să se semene alte plante oliaginbse ca rapiţe de primăvară şi ca-melina, etc. In tot caşul seceta din Septembre no-a prăpădit pentru anul viitor una din cele maî bănose recolte şi în a-celaş timp maî timpurie. Un alt rău al secetei a fost că semănatele de grâu şi secară nu s’a putut face în bune condi-ţiunî, din causa pămîntuluî tare, cu tbte acestea în speranţa că vor căde ploî, agricultorii au început a face cât maî multe semănături, fără ca mulţi să se gândescă ce au să recolteze. Din grânele semănate, fbrte puţine sînt răsărite, căci în cele maî multe locuri grâul stă ascuns sub brasda pămîntuluî uscat în tocmai ca şi în magazii, cu deosebire că în magazii stă scutite de insecte, pe când î'n pămînt pot să fie mâncat de ciori, unde semănătura s’a făcut la suprafaţă, fără să mal punem la aceste daune şi relele insectelor. Răul secetei de o cam dată este cu mult maî mare pentru semănături de cât s’ar crede, chiar daca am lăsă la oparte rapiţa, mult regretată ca plantă bănbsă şi de export pentru comerciul nostru cu străinătatea. Răul este mare, căci deşi semănăm, dar din causa secetei care se prelungesce, nu putem sci ce vom recolta. Dar un proverb (Jme: fie-care reu trebue să aibă şi binele. In caşul de faţă însă răul este maî mare de cât binele, cu privire la producţiunea nbstră agricolă. Totuşi seceta din luna acâsta, a iuţit cbcerea porumburilor semănate maî de timpuriu, şi întru cât-vă chiar şi pe cele semănat maî târziu, au maî reparat întru cât-vâ răul ce răcăla a adus asupra recoltei viilor. www.dacoromanica.ro ALBINA 27 Culesul viilor, care în unele localităţi au început de pe la 15 Septembre, s’a putut face în bune condiţiunl; dar mustul este acru, din causă că strugurii n’ati fost destul de bine copţi. Seceta a maî iuţit cdcerea pdmelor detdmnă; acest lucru se pdte probă prin marea abondenţă de pdme cdpte şi gus-tdse la mâncat, ce cjilnic inunddză piaţa Bucureşti ului ca şi a altor oraşe de la noi din ţară, precum şi prin eftinătatea lor. La acest bun se mal pdte pune şi cosirea livezilor naturale pentru a 2-a oră, şi în unele părţi chiar şi pentru a 3-a dră, şi uscarea finului (otavei) în bune condiţiunl. Insă binele arătat în rîndurile de mal sus, nu se pdte compara nic! pe jumătate cu reul ce seceta a adus pînă în present semănăturilor do tdmnă, a căror producţiune for-meză adevăratul articol de export şi mal bănos pentru agricultura ndstră. Recolta pdmeîor şi a viilor, nu pot înlocui nici odată exportul grâului şi al rapiţeî, ori cât ar fi de a-bundente aceste recolte, şi chiar nici porumbul. Pricina este că atât via cât şi pomii sînt cultivaţi pe suprafeţe restrânse, şi-apol unde mal punem filoxera şi mana din acest an ? Deci .răul se vede de la începutul semănatului, şi un bun agricultor va trebui să se gândescă chiar de acum ce măsuri va trebui să ia la primăvară pentru repararea lui, va trebui a-şl face un adevărat plan economic, de la care nu va trebui a se abate nici o clipă, fiind-că orî-ce abatere ar ii în dauna lui economică. De aceste măsuri ar trebui să se ocupe chiar stăpînirea, îndemnând, dacă va fi de trebuinţă chiar prin » pentru d-niîofiţ. 14,95, 13,95 » » cu nasturi, 15,95, 14,95 » glace vax cu nasturi, 15,95,14,95 » chevr. cu elastic. 15,95,14,95,13,95 » » nasturi, 16,95 Ghete color, simple, 13,95, 12,95 » » beseţuL'î, 14,95, 13,95 » » şirete, 14,95, 13,95, 12,95 » » nasturi, 14,95, 13,95 » » » piele rus. 15,95,14,95 Pantofi pentru bărbaţi gems, 10,95, 9,95, 8,95 ohevreaux american, 9,95 » franţuzesc, 12,95 color. 11,95, 10,95, 9,95, 8,95 » piele rusescă, 12,95, 11,95 De Ghete pentrn dame De gems, 9,95, 8;95, 7,95 chevreaux, 13,95, 12,95, 11,95, 10,95 » ext. fine, 15,95,14,95,13,95,12,95 » High-Liffe, 16,95 color. 12,95, 11,95, 10,95 » High-Liffe, 15,95, 14,95 » extra-fine, 13,95, 12,95, Pantofi pentru dame Colori şi negre, 9,95, 8,95, 7,95, 5,95, 4.95. Ghete pentrn b&eţl, fete şi copil Pentru băeţî, 9,95, 8,95, 7,95, 6,95 > fete 6,95, 5,95, 4,95 » copii 5,95, 4,95, 3,95, 2,95 Numai la t6te sezonele se pite găsi In-rălţăiniute bună şi cu preţuri fabulăse de eftiue. Magasinul la tdte Sesdnele lingă Poliţia. Bucurescî, Calea Victoriei 27, Bucurescî. 0 0 * 11,95 6,95 5% Cupon de reducţie pentru cititorii Albinei. Cititorii revistei vor av6un scade*mint de 6°/0 din preţurile însemnate, presentând cuponul. Institutul de Arte Graficewww.daco«mailica.ro mneî 16. — Bucurescî.