ANUL III. 12 Decembre 1899. my Albina Kevîstă 'Enciclopedică Populară yîpare în Jie-carc Duminică Pbon. m ţara pe an Ueî 5 4 Abon în străin, pe an Liei 8 6 luni * 3 f Un număr............15 bani Pentru anuneiuri 1 leu linia SUMAR: George Coşbuc, Cele două calendare.—G. T., îndatoririle primarului sătesc.— G.. Mănăstirea Noul Neniţ. — Victor Putu, Despre rugăciune şi Însuşirile el. — Hristca N. Ţapu, Din literatura poporană românăscă. — V. S. Moga, A repetă un lucru bun. este tot d’a-una folositor.—O societate de credit şi economie. — Cuibul de pasăre.—Gh. A., Contra alcoolismului.—întrebări şi probleme.—Premii pentru desiegătorl.- V. S. Moga, Cronica Agricolă şi Comercială.—Insciinţare. Ilustrafiuni: Mănăstirea Noul Nămţ.—Copil rahitic din părinţi beţivi.—Tip de beţiv. J. Of eseu p. Sul fu de Tţedacfie: ■$> jîdamescu V. S- Mo gr a Jf- jYico laescu Oorjsf. C. Pop.-Caşcâ & Qr. Veodossiu. pedacfia şi Îmi iis 9, Ţjucuresci. Cu începere ele la 1 Ianuarie 1900 Apare în Bueuresei la 1 şl 15 a fle-oărei luni: NOUA REVISTĂ ROMÂNĂ Cu coluboraţiunca celor mal distinşi scriitori români. Director gerant: C. Rădulescu-Motra, Bueuresei. Noua Revistă Română cuprinde în fie care număr al seu : Articole asupra cestiunilor politice de actualitate; studii literare şi sciinţifice; dări de semă despre publicaţiunile de valore apărute. Fiecare număr al Revistei este însoţit încă de două suplimente : unul re-servat informaţiunilor; cel-lalt lectureî recreative: roman, nuvelă, etc. Noua Revistă Română este publicaţiunea indispensabilă pentru toţi câţi doresc a urmări mişcarea cultureî române în secolul XX. Abonamentul pe un an..............Lei 24 » pe 3 luni.................» 6 Un număr . .......................» 1 Abonamentele se primesc la Administraţia Revistei in Bucnrescî, Pasagiul Român 20; la principalele librării; precum şi la biurourile poştale din ţară. GRADINA PREOTUL ILIE Biserica Cotroceui.—Bueuresei. Arbori fructiferi, Arbori pentru şosele, Arbori altoiţi de ornament, Arbuşti, Plante urcătore, Bratjî, Pini austriac! Thuya şi altele.—Stupi. Trandafiri. * 1 La administraţia revistei ndstre se găsesce spre vînejare din lucrările d-lui C. Râdulescu Motru: 1. Valdrca Silogismului........................ cu lei 1,— 2. Problemele Psihologiei........................» » 1,50 3. llolul social al filosofici...................» » 0,50 Din lucrările d-lui G. Coşbuc: Itesboiul nostru pentru neatârnare pe înţelesul tuturor, lei 0,95 Povestea unei corone de oţel.........................» 1,50 Asemenea se găsesce: Colecţia revistei pe anul I şi II în fascicole fie-care cu lei 5,— Idem legată într’un volum fie-care . . . . » » 6,50 Ori-cine ne trimite costul cărţilor notate mai sus le primesce franco la domiciliu. www.dacaromanica,ro ALBINA 281 CELE DOUE CALENDARE pun bătrânii, c’ar fi au^it de la părinţii lor spu-nend că pe vremea când umbla Dumnezeii pe tpf( pămînt, aii cerut omenii de la Dumnezeu să ^ le aşeze rîndul sărbătorilor şi numele lor. Şi ci-că au trimes omenii la Dumnezeu pe un Român şi pe un Nemţ, ca să vorbescă pentru toţi. Iar Dumnezeu le-a spus să mergă la Crăciun şi să-l întrebe. Iar Crăciunul era un moş de când lumea, cu barba pînă în genunchi şi cu sprîncenele lăsate peste ochi, în cât le ridică la nevoe cu toiagul din mână, ca să potă vede. Şî-a plecat Românul şi cu Nemţul la Moş Crăciun. Românul avea opinci în piciore, iar Nemţul avea cisme după obiceiul nemţesc. Şi mergend aşa amîn-doî, au ajuns la un rîu şi s’au descălţat ca să-l trecă. Nemţul şi-a tras repede cişmele şi-a trecut prin apă; dar Românul pînă ce să-şî desfacă sforile de pe lîngă glesne a zăbovit multişor. Şi do-geba strigă Românul către Nemţ, să-l aştepte dincolo de rîu, ca să mergă în tovărăşie, căci Nemţul, după cum sînt Nemţii într’o ureche şi sciţi numai una, a plecat înainte. Iar pînă la Moş Crăciun a fost cale lungă şi multe rîurî în drum. Românul, şi aşâ rămas în urma Nemţuluî, zăboveâ la fie-care rîu cu descălţatul şi cu încălţatul, şi rămâneâ tot maî în urma Nemţuluî. Şi aşâ s’a făcut că Nemţul a ajuns cu douăsprezece ţlile înaintea Românului. Moş-Crăciun a dat Nemţuluî răvaş pe care erau însemnate lunile şi săptămânile, începutul primăverii şi al tomneî, Anul-nou şi tote sărbătorile. Când a ajuns Românul la Moş Crăciun, Nemţul plecase de mult îndărăt. Şi Românului i-a dat Moş Crăciun tot acelaş răvaş, şi dintr’acea (,li a şi început să-şî numere filele. www.dacocomanica.ro 282 AL1HNA Nemţul a început să şi le numere din <,liua în care a primit răvaşul, şi aşa s’a făcut că Nemţii sînt cu sărbătorile lor şi cu tote începuturile lunilor cu două-spre-dece (Jile înaintea Românilor. Gcorge Coşbuc. îndatoririle primarului sătesc. ^T^ie-care comună rurală are în capul seu un slujbaş numit primarul comunei, ajutat de unul sau mai mai mulţi consilieri, cari portă numele de ajutori ai primarului. Primarul sătesc este alesul locuitorilor din comuna sa. Nu-şi pote cine-vâ închipui cât de numerose şi de însem-semnate sînt îndatoririle sale. Pentru-câ primarul e dator să iea tote acele mesuri pri-vitore la buna stare şi liniştea locuitorilor, la priveghiarea poliţiei, la ţinerea bunei rîndueli publice, el este magistrat comunal. Iar pentru-că e dator să îngrijdscă de averea şi de interesele comunei, al cărei ales este, primarul e administratorul comunei. îndatoririle sale, ca delegat al cetăţenilor, sînt de doue feluri, privind cele doue calităţi de care am pomenit. * * Să vedem mai întâiu cari sînt îndatoririle primarului sătesc, ca magistrat comunal. Aceste îndatoriri sînt cerute de legea comunală, printr’o mulţime de articole. E nevoie ca primarul să le respecte, ca să merite frumosul nume de părinte al comunei şi de ales al consătenilor sei. Primarul are datoria de a publică şi aduce la cunoscinţa locuitorilor legile, regulamentele şi ordonanţele comunale. El va stărui, priveghiâ şi îngriji pentru îndeplinirea lor. Dînsul trebue să scie că tote mesurile ce se iau în folosul comunei, nu trebue să remâte numai pe hârtie. Acesta ar fi cea mai mare greşelă. Cum ar pute locuitorii să în-deplinescă poruncile scrise, dacă nu le cunosc? Nu e destul ca hotărîrile regulamentelor comunale să fie www.dacoromanica.ro ALBINA 283 lipite pe păretele primăriei. La noi, unde prea puţini săteni se duc acolo, ca să mai vadă ce porunci nouî sînt, câţi vor fi cei ce le vor citi? E nevoie ca însuşi primarul, ori ajutorul acestuia, sau chiar notarul, să le aducă la cunos-cinţa sătenilor, citindu-le. Acesta se pote face chiemând sătenii la primărie, ori într’o odaie a şcolei, în dilele de săr-bătore. Chiar după eşirea din biserică şi la horă li s’ar puteâ destul de bine comunică regulamentele. De obiceiu, cei ce iau ore-cari măsuri în scris spun mai puţin de cât trebue sau spun lucruri de prisos sau gteu de înţeles pentru ne-cărturarî. Primarul să fie bun a tălmăci cuprinsul celor citite, lămurind'cu tot dinadinsul pe săteni. Publicarea cu darabana e bună, numai pentru poruncile puţine şi pentru vremea când se pote strînge cât mai multă lume. Primarii să nu uite că nu pot face răspunzători pe consătenii săi de abaterile pricinuite, dacă nu le-a făcut în destul cunoscute măsurile luate. La nevoie, dînşii pot cere şi sprijinul învăţătorilor pentru lămurirea poruncilor din legi. E mai bine să toce popa de dece ori şi pentru o babă surdă, că pote va audi, de cât numai odată. Acesta va să dică că e mai bine ca primarul să citescă locuitorilor de mai multe ori cele cuprinse în regulamente, ca ele să fie pricepute, ţinute minte şi mai ales îndeplinite. Şi e firesc lucru, când se scie că locuitorii n’au în cap numai cele ce li se spun odată. Dar regulamentele şi poruncile comunale trebuiesc date potrivit cu articolele legii. E nevoie ca primarii să ţină socotelă şi de cele apărute prin comunele urbane, unde se lucrezâ cu multă băgare de semă. Nici nu pot pricepe ca un primar să croăscă şi să facă regulamente, aşa, numai după capul lui; căci capul unui singur om pote greşi. E dar firesc lucru să cerceteze şi în alte părţi despre măsurile luate în cutare privinţă şi să se slujescă şi de ele. Cel ce scie să facă ast-fel, nu se lovesce nici odată de călcarea fără de voie a legii comunale. Legea spune lămurit că primarii nu pot lua măsuri contrarii celor luate şi de consiliul comunal în cutare privinţă. Intr’alt-fel s’ar face să se credă, că cei din capul comunei nu se înţeleg şi s’ar da locuitorilor un exemplu rău. Negreşit că luarea de măsuri din partea primarului, nepotrivite cu cele date de consiliul comunal este o călcare de www.dacaromanica.ro ALBINA 2H lege. Nu pot îndestul recomandă primarilor sătescî respectarea legilor, un frumos exemplu ce-1 pot da sătenilor. Primarii sînt datori iarăşi ca ordonanţele ce le dau să nu se bată cap în cap cu regulamentele din care sînt luate, pentru temeiul că ar fi iarăşi o abatere de la lege. Şi cei-ce sînt puşi să facă pe alţii a ascultă de legi, trebue ei înşişi să facă acesta. In acestă privinţă, e lămurit că prefecţii pot revocă ordonanţele primarului când acestea contravin legilrr şi regulamentelor. Primarul este capul poliţiei comunale, rurale şi administrative. In aceste calităţi e ajutat de locuitori, de şeful gar-nisonei, de gardiştii comunali, de jandarmii rurali, de vă-tăşeî, de guardii câmpenesd şi chiar de armată, potrivit deosebitelor legi ale ţării. Să vedem ce se înţelege prin aceste feluri de poliţie, la care primarul trebue să fie băgător de semă. Poliţia comunală cuprinde mai ales : Siguranţa şi înlesnirea m rsului pe şosele, uliţe, cheiuri, pieţe şi alte locuri publice. Mersul căruţelor şi al trăsurilor pe drumuri. Măturatul şi ţinerea în stare curată a uliţelor, şoselelor şi canalurilor. Luminatul drumurilor. împiedecarea locuitorilor de a aruncă lături şi orî-ce lucruri ce ar pute aduce vătămare trecătorilor. De asemenea şi a lucrurilor ce le-ar pricinui mirosuri nesănătose. împiedecarea locuitorilor de a topi cânepa şi inul în apele din jurul satului. Dărâmarea clădirilor cari stau să cadă, dregerea lor (dacă va fi posibil) şi ridicarea ruinelor. Arătarea locurilor de construit şi supraveghiarea clădirilor ce se fac în sat, potrivit cu regulamentul pentru alinierea satelor şi construirea locuinţelor ţerănesci. Observarea lucrurilor de hrană (carne, pâne, lapte, etc.) asupra bunătăţii, precum şi a cântăririi lor drepte sau în-şelâciose, cu cântarul şi măsura. Ţinerea curăţeniei fântâ-nelor şi a apelor de băut şi adăpat. Prevenirea sau încetarea întîmplărilor rele ca : focurile, înecurile, bolele molipsitore, bolele de vite, potrivit legilor. înlăturarea întîmplărilor nenorocite sau supărătore, aduse de nebuni, de fiarele sălbatice sau rău făcătore (lupi, urşi. bivoliţe speriate, etc). www.dacQFQmanica.ro ALBINA 285 Chipul transportării cadavrelor, ţinerea bunei rîndueli şi a bunei cuviinţe în cimitire, fără osebire de cult şi credinţe religiose. Luarea de măsuri cuvenite pentru împiedecarea desfidului temeilor necinstite. Asigurarea liniştei, sănătăţii şi moralităţii publice. împiedecarea acelor jocuri publice şi privelişti, cari ar aduce vătămare liniştei şi moralităţii tuturor. Să vedem acum iarăşi pe scurt ce cuprinde poliţia ru rală. Acesta e tot o parte a poliţiei comun le şi privesce: împiedecarea furturilor şi a pagubelor pricinuite pe câmpuri sau prin ţarine. întrebuinţarea regulată a apelor, când aparţin locuitorilor comunei sau numai la o parte dintr’inşii. Măsurile de observat la nimicirea gângăniilor şi a altor animale vătămătore câmpurilor. Oprirea păşunatului, ori de câte ori trebuinţa obştescă ar cere-o. Regularitatea ţinerii bâlciurilor (iarmarocelor), târgurilor, serbărilor şi jocurilor publice. împiedecarea strîngerii recoltelor (cereale, pome, struguri) mai nainte de a fi bine copte. * * * Am ajuns acum şi la poliţia administrativă, care e încredinţată tot primarului. El are dreptul şi datoria de a potoli ori-ce turburări a-duse liniştei obştesci. Aşa certele, însoţite sau nu de bătaie, pe uliţe şi în locuri publice, îmbulzelile de omeni, larma şi petrecerile necuviinciose, precum şi ori-ce lapte de acelaşi fel, care strică liniştea. Va ţine buna rânduelă în bâlciuri, târguri, serbări obştesci, cârciumi, biserici şi alte locuri. La nevoie va pută cere înscris puterei militare să trimită armată, care să restabilăscă liniştea. In numerile viitore, vom vorbi despre îndatoririle primarului ca administrator al comunei. G. T. www.dacQFomamca.ro 28fi ALBINA JS/Iănăstirea Ţloul J4emţ publicat în acestă revistă chipul mănăstirii Nemţul, din judeţul Nem-ţul (1). Dăm acum şi chipul mănăstirii Noul Nemţ din Basarabia. Mănăstirea acesta se află în judeţul Bon-der, într’o posiţiune din cele mai frumose. Ea e, după spusa d-lui Z. Arbore, încinsă de trei părţi de rîul Nistru, care curgând aci în zig-zag formeză o peninsulă. Numele acestei mănăstiri e de la mănăstirea Nemţul, aşa că s’ar păre că e un fel de metoc al acesteia. Ea s’a întemeiat în următorele împrejurări. In urma secularisării averilor mânăsti-rescî de către Domnitorul Cuza, o parte din călugării de la mănăstirea Nemţul a trecut în Basarabia şi au intervenit către Ţarul Ruşilor ca să lase moşiile Copanoa şi Chiţcanî din Basarabia pe sema mănăstirii Nemţul. Ţarul, după ore-care gândire, a aprobat acesta şi în 1864 s’a permis ca să se zidescă de către călugării plecaţi din Nemţul din Moldova o mănăstire pe moşiile Chiţcanî şi Copanca cu numele de Noul Nemţ, cu condiţiune ca soborul călugărilor să alegă egumenul, care va trebui să fie întărit de Mitropolitul Moldovei. In acelaşi timp mănăstirea să fie considerată ca filială a la-vrei Nemţul din Moldova. In ce stare vor mai fi stând lucrurile acum, n’avem destul de precise cunoştinţe. G... 1 (1) Ve » 8—9 » — » » roşu . > » )) 9 -10 » — » Orz » )) 10—11 » — » Orzăică .... T> » > 11-13 » 50 » Meiu » » » 7-7 » 80 Secară .... 5» » » )) 11 » 80 P Fasolea .... » » » 13—14 » 55 Iată şi preţurile din tîrgurile străine în luna Noemhre. La tîrgurile din Paris, grânele s’a vîndut cu 17—18x/Sl la suta de chilogr., secara cu 1372 leî; orzurile cu 16—171/* lei; ovăzurile negre, cu 16—18 lei şi cele albe cu 12—19 lei suta de chilogr. Porumbul cu 141/, leî; făina de grâu cu 27 — 30 leî suta de chilogr.; făina de secară cu 20—21 suta de chilogr. In cele-l-alte tîrgurî francese grânele s’au vîndut cu 181/. leî suta de chilogr.; secara cu 13Y2 leî; orzul cu 1572 leî şi ovăsul cu 16*/a leî suta de chilogr. In tîrgul din Pesta şi Viena grâul s’a vîndut cu 17—18 leî suta de chilogr. In tîrgurile din Germania, grâul s’a vîndut cu 18 — 21 leî suta de chilograme, secara, orzul şi ovesul cu 16—17 leî suta de chilogr.; iar în tîrgurile Belgiane, grânele s’a vîndut cu 15—16 lei suta de chilogr.; secara, cu 14—15Vs leî; orzul şi ovăsul cu 15—161 /2 leî suta de chilogr. şi porumbul cu 10—12 leî suta de chilograme. La Liverpol (Englitera) grâul s’a vîndut cu 15 leî suta de chilogr. La Amstard (Olanda) grâul s’a vîndut cu 15 leî şi secara cu 13 leî suta de chilogr. La tîrgul din Berna (Elveţia), grâul s’a vîndut cu 18>/2 leî suta do chilogr.; secara cu 16 leî; orzul cu 20 leî şi ovesul cu 17V2 leî suta de chilogrome. La tîrgul din New-York, grâul s’a vîndut cu 14>/2 leî suta de chilograme, iar la Chicago cu 12—13 leî suta de chilogr. In tîrgurile din Algeria şi Tunis, grânele s’a vîndut cu 19—22 leî suta de chilograme, orzul cu 13—15 leî şi ovăsul cu 161/» lei suta de chilograme. ________________ Y. S. 3Ioga. INSCIINŢARE Rugăm pe toţi corespondenţii noştri cari ne trimit dări de semă despre serbări, conferinţe, ele., să resume lucrarea d lor ca să nu frecă peste 2 jnigine (de sferturi de colă) ca să putem cu acest chip satisface pe toţi la timp. www.dacaroimaiiica.io Din cărţile înseninate mai jos, potrivite pentru Biblioteci şi Daruri de Sărbători Librăria Haimann, Bucurescl, oferă cu următorele MARI SCĂDERI DIN PREŢ: Pentru 5 lei trimite franco cărţi In valore de 8 lei | *10» » » »» » » 18 » pe alese » 26 » » » » * » » 50 » J « 40 » » » colecţia întregă. Cărţile se expediază cu poşta plătită de Librăria Haimann, îndată după primirea sumelor de mai sus. ut B. Carmen Sylva, Pablo Domenich, istorie militară. . •...........—,50 Cooper 1. Fenimore, Ciorap de-pîele, poveşti americane, un volum mare în 4°, ilustrat cu tablouri în culori şi negre........5,— Şeineanu L., Linguistica contimporană sau şcola neo-gramaticalâ. 1,— Dr. Gaster, Literatura populară română, un volum mare.........5,— Kotzebue, Din Moldova. Descrieri şi schiţe ...................2,— Const. Miile, Dinu Milian, roman, un volum....................4,— Const. Miile. Feciorul popeî, un volum........................4,— Veronica Micle, Poesii, un volum..............................3,— Al. Mecedonski, Poesii, Iadeş, un volum mare..................4,— Carol Scrob. Poesii complecte, un volum.......................4,— Teochar Alexi, Ciarda albă, poemă ...........................—,50 Rădulescu-Niger. «Scriitori, cititori şi critici..............1,— Livescu Ioan Cerşetorul, Dramă-idilă originală în versuri . . • 1,— Nicolae Ioi-ga, Poesii, un volum..............................2,— Livescu Ioan /., Florea din Firenze, Comedie-idilâ originară în 2 acte şi în versuri . ......................................1,— Stăncescu Dumitru, Snove, un volum............................1,50 Stăncescu Dumitru, Basme culese din gura poporului», un volum. 4,— Th. Cr., Vrei să te iubescă bărbatul? Poveţe către femei......1,— Florantin I. P., Reforma metodului în studii şi pedagogie.....1,— Alex. C. Groza, Studii asupra stării actuale a ţeranului nostru ; propuneri pentru îmbunătăţirea sorteî lui.................. . . 1, Legende din Mitologia Greacă şi Română, ilustrate cu 12 tablouri artistice în culori, un volum în 8° mare ... ........... 6,— Albumul armatelor europene, 120 grupuri militare în aquarele fine şi 62 figuri negre, representând tdte armatele continentului, textul prelucrat după mal mulţi, de Grossmann, volum în8l>mare, legătură de lux............................................12,— Ce influenţă are cultura intelectuală asupra imoralităţii şi criminalităţii, de «C. G. Disescu»...............................1,— Bogaţi şi seracî, de «C. C. Arion» ... •......................1.— Despre psichologia criminală, de «Grigore Ioan Lahovari • .... 1,— Despre împărăţia Româno-Bulgară de «Nicolae Ionescu»..........1,— Libertatea inveţămîntuluî şi educaţiunea populară, de «Stătescu». 1,— îmbunătăţirea stărei sătenilor, de «Gr. G. Peucescu»..........1,— Influenţa franceză în România, de «Al. Xenopol»...............1,— Rolul femeîei în democraţie, de < G. D. Pallade*..............1,— Limbagiul şi gândirea de «Dr. Petrini-Galatz..................1,— Despre prejudiţiî, de «C. C. Arion»...........................1, - Opiniunea publică, de