jffpare în fie-care Duminică Abon. în ţară pe an Ueî 5 • » » 6 luni » 3 ( un numir Pentru anuneiuri I leu linia -----=2-s>îi!t)- Nu departe, într’o poiană din pădure, trăia un călugăr; la acesta se duse femeea, îl povesti amărâta sa stare şi sfîrşi dic^nd : «Nu e lucru curat în casa mea, învaţă-mă părinte ce să fac?» Călugărul, om sfînt, însă păţit, îl dete o cutiuţă sigilată şi înmânându-i-o îl dise: «VedI cutidrâ acesta! un an întreg s’o porţi, de trei ori dina şi ndptea prin bucătărie, prin ce-lar, prin grajd şi prin tdte unghiurile casei tale şi bun e Dumnedeu, economia îţi va merge mal bine.» Femeea avu mare încredere în cutidra călugărului şi a purtat-o cu sfinţenie prin tot cuprinsul casei, întocmai cum o sfătuise călugărul. In dina d’întâiu, când a intrat în celar, dădu peste un servitor care scotea pe furiş o cană cu vin. Mergând ndptea târdiu în bucătărie, găsesce pe servitdre cocendu-şl plă- ti) A se vedea începutul în No. 51 anul II pag. 1018. ■Albina III. & www.dacQFQmanica.ro ALBINA 66 cinte. In coşar, mergând, găsesce vacile îngropate în gunoiu şi fără nutreţ, caii neţesălaţi şi înaintea lor numai nisce ogrinjî; de fin nici pomenelă. Purtând ast-fel cutia, tot-d’a-una afla câte ceva de îndreptat. După ce trecu anul se duse cu cutidra la călugăr, şi plină de bucurie, (Jise: Părinte, acum tdte-ml merge mai bine. Te rog, să mi-o mai laş! un an; lucru mare e într’însa. Atunci, călugărul deschise cutidra. Ce să veijî într’însa? Numai un mic bileţel pe care eră scris vorbele: «Ochii stă-pînuluî păstrdză averea. învăţaţi din istoria acesta a fi cu ochii în patru după lucrurile vdstre! De multe ori o mică greşală are mari şi triste urmări. Un cuiu de la potcdvă (Jicem că nu e lucru mare; însă pentru un cuiu se pierde potcdva, şi pler 72 ALBINA nisce ciară ce-o avea pe corlată, o tncă/tfesce la foc, o fră-mântă Intre degete, o întinde pe palmă, ea pe o turtă, apoi ijiee copilului posnaş: —«7a fămi-te tu, bob de neghină şi aruncă-te ici în palmă!» Copilul se făcu numai de eăt bob de neghină şi hop! îi sări în palmă. Omul nostru strânse repede dara cocoloş. şi ast-fel apucă sărăcia înăuntru; porunci apoi nevestei sale de-i aduse o putină, pe jumătate cu pămînt, puse cocoloşul cu sărăcia la mijloc, o umplu piuă sus iar cu pămînt şi, pe seră, porniră de îngropară putina, afară din sat la rădăcina unul copac. La întorcere spre casă, omul dă peste o pungă cu bani. De bucurie nu mai dete foc casei. El cunosch, din acel moment, că sărăcia l-a ertat şi de acum, norocul l-a îndrăgit, căci orî-ce făceâ, tot bine îi mergeă. In scurt timp, el îşi făcu car cu boî, căruţă cu cai, vaci şi bivoliţe cu lapte, ş. a. Se vedea bine, că mila, lui Dumnezeu se revărsă din belşug asupra casei lui şi fericirea luase locul sărăciei isgonitc. Dar pisma, boldul răului, începu să-şi arate colţii: Nevasta fratelui său nu putea suferi fericirea acesta; vine înlr-o rji la dînşii şi ispitesce pe nevasta săracului, să-i spună ce-au făcut ei de-au ajuns bogaţi. Acesta, nebănuind nimic, îi spune tot, din fir în păr, cum bărbatul său, desnădăjduit, eră să pună foc casei, cum au scos copiii afară şi în loc de doisprezece, a găsit treisprezece, cum acest al 13-lea a fost sărăcia; cum a prins-o băirbatu-său în ceră, cum la întorcerea lor spre casă, au găsit o pungă cu bani, şi cum în fine, din acel timp tote le merge bine şi casa, li se umple de Iote bunătăţile. Ispititor ea fenice, pe data ce aude tărăşenia povesteî. plecă repede, plină de bucurie că a aliat mijlocul cum să întărea pe omeni noştri, la sărăcia de mai nainte. Ea se duse drept la copacul din marginea satului, desgropă putina, o răsturnă, jos, găsesce cocoloşul de dară, îl deschide şi pe dată hop! lingă dînsa, se face un copil. Acesla, adre-sându-se femeei, îi spune că el e sărăcia şi căi-i mulţumesce de bunătate, că l-a desgropat, de unde eră să zacă pe veci. Femeea ascultându-l, îi (f ise: «Şi eu sînt veselei de scăparea ta, dar... de vrei să-mi faci plăcerea, du-te iarăşi la acela, care te a îngropat». — Vai de mine, îi răspunse sărăcia; numai asta n'o fac, accla-i om rău din cale afară şi mi c frică să nu mai paf iar ce-am păţit; merg mai bine la d-ta acasă, că eşti fenice bună şi milostivă; sciu c’aî să mă cauţi bine şi cred că la el-vâstră voia trăi în fericire.» în zadar stărui femeea să se dcsgârnescă ele sărăcie; dar nu putu, căci ea din copil se făcu nevăzută şi o urmă pînci acasă. Aci îşi alese culcuşul pe lada cu albituri din casa bogatului. Din acel cias, bogatul scăpătă văfiend cu ochii. El perdii www.dacQFomanica.ro ALBINA 73 în scurt timp vitişârele şi tot avutul agonisit şi ast-fel ritmase sărac, lipit pămîntuluî. în schimb însă, Dumnezeu ii dărui un cârd de copilaşi, cari duseră aceeaşi lipsă ca copiii fratelui seu. Nu săpă (/râpa altuia, că dai singur înlr'însa. Ceea ce ţie nu-ţî place, nici tu altuia nu face. Rău faci, răii găsesci. ' Aurită de la Talce Moşoiu din Bechet. Ion Dimitrescu. Invfiţ. Bechct. CULTURA CÂNEPEI «ânepa se cultivă în vederea fibrelor din care să extrage fuiorul ce se întrebuinţeză la fabricarea ţesăturilor şi pentru seminţele sale din care să extrage un uleiii ce să între" buinţeză la: luminat, văpsele şi fabricarea săpunului. Varietăţi.- In ţară la noi se cultivă două soiuri de cânepă. Cânepa comună şi de Bulonia, cea dintâiu nu cresce înaltă, dă însă un fuior fin, pe când cea de-a doua cresce mai înaltă şi se cdce mai târziu, fuiorul ce să scote este mai gros şi mai tare. Pămîntul şi prepararea lui. Cânepa trebue cultivată în terenurile argilose, calcaro-argilo-nisipose, bogate profunde şi bine mărunţite. Ii priesce mult în pămînturile de pe marginea rlurilor, în văi şi după spargerea livedilor naturale sau artificiale. El trebue să fie bine lucrat, căci cu cât pămîntul va fi lucrat mai adânc şi mărunţit bine cu atât cânepa va da recolte mai frumose. Prepararea pe întinderi mici se face cu casmaua (hârleţul) în care cas i se fac două săpături; iar pe întinderi mari se prepară cu plugul dându-i-se trei arături din care una tomna şi cele-l-alte primăvara. După aceea se grăpeză de 2—3 ori pentru ca să se mărunţăscă bine pămîntul. Pe întinderi mici mărunţirea se face cu grebla. Ingrăşarea solului. Când pămîntul nu este fertil în de ajuns, atunci trebue a-1 îngrăşâ. Gunoiul de grajduri bine descompus este bun, mai cu sămă gunoiul de oi. Se pune 20.000 —30.000 kgr. la hectar. El trebue dus la câmp din tomnă pentru a se descompune bine. Timpul semănatului. In ţară la noi timpul mai favorabil pentru a semăna cânepa este de la Aprilie şi pînă la finele lui Maiu. Alegerea seminţelor. Pentru semănat seminţele trebue alese www.dacocomamca.ro 74 ALBINA din cele mat bune şi aceste se cunosc prin aceea că sînt grele şi lucitdre, cu dungi negre, pe când cele rele sînt de culdre alburie şi uşdră. Cantitatea de semînţă. Variază după scopul culturel. Când cultivăm cânepa pentru fuior, se sămănă 150—200 kgr. la hectar. Când vrem să avem sămînţa e de ajuns a semăna 60—100 kgr. la hectar. Acoperitul seminţei. După semănat, seminţele trebuesc acoperite. Acestă operaţie pe întinderi mari se face cu grapa şi pe întinderi mici cu grebla. In general sămînţa trebue îngropată la 5 c. m. adîncime. Ingropându-se mal adînc, şi mal cu sămă în pămînturile argilose, putrezesce. Pe întinderi mici se pdte pune după semănat pae pe deasupra pămîntuluî; acesta grăbesce germinaţiunea, fiindcă ţine umiditate în pămînt. întreţinerea constă în: spargerea cojeî şi plivitul. Spargerea cojeî. — Se întâmplă ca după o ploae pămîntul să prindă pe deasupra o cdjă. Este necesar a o sparge însă cu mare băgare de semă pentru a nu distruge germenii cari sînt fdrte delicaţi. Plivitul. — Cu tote că prin repedea crescere cânepa se pdte apără singură de buruene, totuşi trebue plivită odată sau de două ori. Recolta firelor. Se face după soiuri. Pentru cânepa maculă (de vară) recoltarea se face mai timpurie, culegendu-se. Din cea fi-nată (de tomnă) culesul se face cu băgare de semă ca să nu se încurce cânepa. Pentru acest scop se lasă printre cânepă mici potecuţe pe unde lucrătorii să potă umblă. In general cânepa se smulge atuncea când florea a îngălbenit şi acesta să întâmplă pe la 12—14 Sep-tembre. Cânepa smulgându-se se formeză snopuşore cari se legă şi se pun în piciore pentru a se uscâ. Când cânepa se sdmănă numai pentru fuior, recolta se face numai odată. Recolta seminţelor. Se aleg plantele cele mal frumose pentru a recoltă seminţele trebuinciose. Când cânepa de tomnă trebue să producă sămînţă şi fuior, atunci sămînţa trebue recoltată, când e aprope de copt, lăsându-se întinsă pe pămînt ca să se cocă mal bine. In urmă se bate şi se lasă la sore pînă să usucă bine, apoi trebue a o dârmoni (ciurui) şi a o pune la hambar. Conservarea seminţelor. Pentru ca sămînţa să nu putrezescă şi să nu perdă coldrea cenuşie strălucitore, trebue ţinută într’un loc www.dacoramanica.ro ALBINA 75 aerisit şi uscat, după recoltă e bine a se vînturâ câte-vâ dile căci alt-fel să încăldesc. Când seminţa e pentru comerciu, trebue dată cât de curând, căci scade treptat. II. Codrănu. Ferina-Laza. Cronica săptămâneî In acestă săptămână, b61a A. S. R. Principelui Carol, care fusese aşa de grea cu câte-vâ