Anul II Dominicâ, 5 Septembbe 1899. No. 49. AL33I REVISTĂ ENCICLOPEDICĂ POPULARĂ APARE ÎN FIE-CARE DUMINICĂ Abonament, pe an în ţară . . Uei 5 || Abonament, pe an în strâinât. Uei 8 » » 6 luni în ţari • a || Un. număr.15 bani Manuscriset» neoublleate se ard. COMITETUL DE REDACŢIE: P. Garboviceanu a G. Adamescu C. Rădulescu-Motru j V. S. Moga G. Coţbuc j! N. Nicolaescu I. Otescu | Const. C. Pop|-Taşcă P. Dulfu ^ Gr. Teodossiu. Redacţia şi Administraţia Str. Msntulâsa, No. 9 SUMAR: Victor Puiu, Dntf lumină sufletului.—Miron Costin, Rădica tu s’au boeriî asupra Tom-şel-Vodâ. -Anton Pann, Povestea vorbi.—/. N. Ciocan, Câmpulungul. — Gritj. Teodossiu, Te-am prins cu ocaua mică. — Ion Crivctz, Sădirea pomilor. — G. Golaş, Petroleul. — I. P. Dobrescu, Povestea viei.—/). Mihdileacu, Legenda monastirn de la Bolovani. — T. Voi cu, Moş Goraş.—G. N, Popescu, O serbare şcolară. — C. C. Datculescu, Cultura practică a Sparanghelului.—Găinăria In Franţa.— V. S. Moga, Cronica Agricolă şi Comercială.—Un ajutor.— Informaţiunî. — Apeluri.—Adrese către redacţie.- Mulţumiri. — Bibliografie.— Poşta administraţiei. llustrafiunî: Mănăstirea Flămânda.—Extragerea petroleuluî.—Sparanghel de Ilolanda. APEL La 1 Octombre 1899, revista nostră intră în al III-lea an al existenţei sale. N'am cruţat nimic pentru a face ca revista să apară tot d’a-una Dumineca. Deci, pentru a ne pute dii vreme rindui numărul exemplarelor ce va trebui să scotem pentru anul al III-lea, rugăm pe acei dintre abonaţi, cari nu vor maî voi să se aboneze, să bine-voiască a ne încunosciiaţâ printr’o carte poştală. Toţi acei ce nu ne vor încunosciinţâ, vor fi consideraţi că continue abonamentul şi deci datori a plăti. Suma de 5 lei, costul abonamentului anual, fiind destul de neînsemnată faţă cu sacrificiile ce facem, rugăm a ni se înainta la începutul anului, prin ma idat poştal adresat administraţiei revistei, pentru că numai ast-fel vom fi în mesură să aducem noi inbunâtăţiri, spre satisfacerea numeroşilor noştri abonaţi. Facem încă un călduros apel celor remaşi în urmă cu plata, atât pe anul I cât şi pe al II-lea, a ne trimite banii. Avem credinţa, că cei-ce nu ne-au trimi3 încă, a făcut-o din scăpare de vedere şi vor profită de acestă ocaziune pentru a repara gre-şala făcută pri i întirziere. •Albina II. 9 7 www.dacoromamca.ro 1538 ALBINA DAŢI LUMINĂ SUFLETULUI 9 — Predică — Fraţi creştini, iditorul a tote, hotărînd ca omul să fie fiinţa cea maî desăvîrşită dintre tote făpturile Sale, a sădit, încă de la început, în el şi frumosa dorinţă care îl îmboldesce vecinie a cunosce adevărul, a cunosce frumosul şi binele. Hotărînd de la început pe om a fi stăpînitor preste tote bunătăţile acestui pămînt, i-a dăruit şi o 7>iinte, o judecată, pe care el trebuie să îngrijescă a o face luminată şi sănătosă. Omul recunoscător proniei Dumnedeescî, a trebuit şi a căutat să îngrijescă sau să cultive mai departe acest dar ales făcut lui cu deosebire, care cu un cuvînt îl numim inteliginţă şi cine are grijă de ea, are grijă de sufletul seu. Şi, ca să vedem că noi fie-care s'ntem datori ca tot-d’a-una să ne luminăm sufletul, căci ar fi un păcat cu urmări răle pentru noi neîmplinirea acestei datorii, m’am ho-tărît a vă vorbi astădî puţin tocmai despre luminarea su-fletescă cu folosele ei, arătându-ve în puţine cuvinte cum că pe de o parte ea e o trebuinţă Jirdscă a omului, iar pe de alta, că e în acelaşi timp şi o datorie 7norală, o datorie sfintă, ce fie-care dintre noi nesmintit e dator să o îndeplinescă. De aceia vă rog să-mi daţi cuvenita luare aminte. Cuvioşî creştini! Ca să vedem cum luminarea sufletului nostru e o trebuinţă firescă, să vedem ce înrîurire are învăţătura stăruitore şi temeinică asupra lui — căci învăţătura e isvorul luminei sufletescî. Prin învăţătură, prin carte şi meşteşug, omul ajunge, mai mult sau maî puţin, în stăpânirea bunului pe care St. nostră biserică îl numără între cele şepte daruri ale Sf. Duh şi anume cel d’întâiu : virtutea înţelepciune!. înţelepciunea e o virtute prin care omul îşi propune să făcă numai ceia ce este bine, cinstit şi potrivit cu drepta judecată şi ne dă în acelaş timp şi mijlocele de care slujindu-ne să putem săvîrşi tote acestea. învăţătura ne insuflă încredere şi ne face să primim cu plăcere ceia-ce este bun şi folositor, deşteptă în noi pre- www.dacoromanica.ro ALBINA 1539 vederea şi paza bună în împrejurări grele şi ne lumineză sco-ţîndu-ne din neîngrijirea şi nepăsarea celor ce dic că tote ni se vor întîmplâ după cum ne este scris. învăţătura, care e hrana sufletului după cum mâncarea a corpului, ne scote din nepricepere şi din întuneric la lumină. Învăţătura ne cultivă şi ne ţine în frâu închipuirea şi simţirea pe de o parte, iar pe de alta ne cultivă voinţa stîrnind în noi virtutea bărbăţiei, care ne dă curajul trebuitor a îndură greutăţile şi a răbda cu tărie nenorocirile şi necazurile vieţeî acesteia, fie că am fost vinovaţi a le suferi, fie că n’am fost. Acesta e o virtute nu numai vrednică de cinste, ci şi trebuitore, căci fără ea am căde de multe ori ruşinos sub povora greutăţilor vieţeî şi am ajunge de multe ori la descurajare. Luminând sufletul, învăţătura ne dă o sumă de mijloce bune cu ajutorul cărora noi să putem avă un traiu bun şi vrednic de fiinţa nostră. Ea răspunde trebuinţei nostre firesci care face din noi o făptură alesă, cum se şi cuvine să fim. In al doilea loc, luminarea sufletului prin învăţătură am dis că e şi o datorie morală, o datorie sfintă, ce fie-care din noi e dator să o îndeplinescă. In adevăr, fraţilor, fie-care din noi scie că bunul Dumnedeu a iăcut pe om din suflet şi corp; că sufletul ni l-a înzestrat cu însuşirile cele mai alese: cu înţelegere, simţire şi voie liberă de a lucră ori-ce. Ei bine, după cum datori sîntem a ne îngriji şi păstră sănătos corpul nostru, tot aşâ avem datoria de a îngriji şi sufletul cu tote însuşirile lui. E o faptă de nerecunoscinţă faţă de Dumneqeu neîngrijirea şi lăsarea sufletului în întuneric !... Dumnedeu ni l-a dat, noi sîntem datori a-1 în-griji!... Păcătuim amar când nu ţinem samă de acestă datorie şi urmările acestui păcat cred de prisos a le arătă acum, căci ele se văd şi se simt destul de bine, de ore-ce ele sînt pricina care ne face a duce viaţa în greu. Iar acum, cuvioşi creştini, când am vădut că luminarea sufletului prin învăţătură e pe de o parte o trebuinţă, pe de alta o datorie, să vedem unde este locul şi care sînt mijlocele prin care am putea-o noi căpătă? Răspundem dicend că : Locul este mai întâiu şcâla întru cât ea învaţă pe om de mic copil şi apoi biserica iar mijlocele prin care se dau lumina sînt: cartea şi meşteşugul. Şcola, pentru care statul nostru cheltuesce milione în do- www.dacoromanica.ro 1540 ALBINA rinţa lui de a răspândi lumina ei bine-făcătore pînă în cele mai îndepărtate colţuri ale ţării, este locul unde putem face să se ivescă cele întâiu lumini strălucitore ale înţelepciuneî în sufletul nostru ! Şcola ne face să devenim buni cetăţeni care să ne iubim ţara, ea ne insuflă dragoste către tot ce e bun, frumos şi folositor, ea ne face şi buni creştini. Şcola ne pune pe un drum bun în viaţă. Am ţinut ca să vă vorbesc despre tote acestea mai ales acum când sîntem în ajunul deschiderei şcoleî. E de datoria mea să vă îndemn a face tot ce vă este spre bine şi spre folos şi de aceia vă îndemn din tot sufletul să daţi copiii la şcolă. Daţi-i să se lumineze !... Cu acesta le daţi un mare sprijin pentru viaţă, le daţi un bun mai mare ca o zestre. . Să nu dică nimeni că: Cum am trăit eu fără carte, îmi vor trăi ei şi copiii, căci acesta nu e o judecată bună. Alte timpuri au fost când-vâ, altele sînt acum şi altele vor fi, cartea însă prinde bine ori-cui ori-când. Trimiteţi copiii la şcolă, nu-i ţineţi de mici la muncă, căci dacă o vită nu o întrebuinţăm la lucru de cât la o vîrstă anumită, cu cât mai vîrtos va trebui să facem acesta cu copiii noştri ? Acum când le e timpul daţi-i să înveţe carte sau meşteşug, căci le va veni şi timpul de muncă. Nu diceţî iar că nu aveţi cu ce cumpără cele trebuitore pentru şcolă, căci dacă găsesce omul mult mai mulţi bani de dat pe alte lucruri vătâmătore din tote privinţele, ca bunăoră pe băutură, cu cât mai vîrtos sîntem datori a face ce vom pută ca, cu ajorul lui Dumnedeu să putem da copiilor ce le trebuiesce spre a nu-i face să piardă bunurile ce le câştigă cine-vâ prin şcolă? Să fim mulţumiţi că avem şcoli şi cu plăcere să ne dăm copiii să înveţe carte, căci ne vor bine-cuvînta. Iar tu, Domne Dumnedeul nostru, revarsă asupra nostră bine-cuvîntarea ta, dăruesce părinţilor voie bună spre a-şi trimite fie-care copiii la şcolă; copiilor le dăruesce pricepere şi bună-voinţă la învăţătură; iar învăţătorului nostru sănătate şi putere ca cu folos să-şi îndeplinescă greua sa chemare. A?nin. Victor Puiu. www.dacoromanica.ro ALBINA 1541 Din literatura română Rădicatu-s’au bocril asupra Tomşeî-Vodă de Miron Costin (1). omnia lui Ştefan Vodă Tomşa precum s’aii început, în vărsări de sânge, tot aşa au ţinut. Aveâ un ţigan călău, adecă pîerdător de omeni, gros şi mare de trup; acela strigă de multe ori înaintea lui, arătând la boerî: «Domne! s’aii îngrăşat berbecii, buni sînt de junghiat !» Ştefan-Vodâ la aceste cuvinte rîdeâ şi dăruia bani ţiganului. Ce cum a tuturor tiranilor, la tote ţările în lume, urâtă este stăpânia, aşa şi a Tomşeî-Vodă. II urîse şi boeriî, măcar că erau de casa lui mal toţi, anume: Beldiman Logofătul, Bărboiu Vornicul, Sturdza Hatmanul şi Boul Visternicul; că nici eî fără groza morţel nu erau, ci umblau în tot cesul, cum se rjice, cu dilele în mână; şi fie când, unde este frică nu încape dragoste. Pentru ce, întrebând un împărat pe un dascăl, cum ar fi împărat să fie drept tuturor, au răspuns: «de nu vel fi împărat gros-nic, nimănui.» Fericiţi acel Domni cărora ţările lor le slujesc din dragoste, nu de irica, că frică face urîciune; şi urîciunea, cât de târdiu, tot isbucnesce. Aşâ s’a prilejit şi la Tomşa-Vodă, în tote «jilele petrecând boeriî tot cu prepusuri, tot sub grijă, s’aîi vorbit cu toţii, şi aă tras slujitorii toţi în partea lor, şi pre Mârzescii cei de la Mihaiu-Vodă; şi într’o nopte au eşit cu toţii la sat la CucutenI, şi de acolo aii poruncit lui Ştefan-Vodă cu bine să iasă din scaun, că nu pote nimeni suferi domnia lui cu atâtea vărsări de sânge. Se speriase Ştefan-Vodă de o turburare ca aceia; ci înbărbă-tându-1 cine erau pre lîngă dînsul, aii strâns dârăbaniî, cari tot pre un cuvînt eraii cu cel-l-alţî slujitori. Ci, dacă aii văcjut ban! vărsându-le Ştefan-Vodă, au stătut ei cu Domnia, şi au strigat şi târgul în lefă; şi s’aii strâns din târgovişto şi din slugile neguţătorilor şi omeni nemernici câtă-vă glotă şi la Ştefan-Vodă şi s’aii prilejit atuncea de venise şi din ţinuturile din jos nisce stegurî de călăraşi la căutare, şi erau descălecaţi la Tomescî. Aii repezit Ştefan-Vodă şi la aceia, cu lefă, şi i aii tras în partea sa. Slujitorii ce erau cu boeriî, aucjind că strigă Ştefan-Vodă în lefă, măcar că jurase boerilor, aii început mulţi a se smulge din glota boerilor şi a veni la Ştefan-Vodă, şi în loc aii început a slăbi partea boerilor. Daca aii autjit boeriî că nu va să iasă Ştefan-Vodă de bună voie din scaun, au venit cu răsboiii; cărora aii eşit Ştelan-Vodă înainte cu glotele sale, de laturea tîrguluî, d’asupra fântânei lui Pecurar şi scose şi tîrgul tot Ştefan-Vodă cu arme, cine cu ce aveâ; şi despre vil aii lovit călărimea ce aveâ pe glâta boerilor, din dos. 1 (1) Vet}! biografia şi portretul acestui scriitor in «Albina» No. -- Anul II. www.dacaramamca.ro 1542 ALBINA Fără zăbavă au început a se risipi glota boerilor; deci, şi boeriî ■cari încotro aO putut au plecat fuga, din carî îndată au prins pre Bărboiu Vornicul, apoi şi pe feciorul luî. Deci, pre Bărboiu cel bătrân în loc l-au înţepat, de-alăturea tîrgului; iar pre feciorul lui Bărboiu l-au trimes de l-au spânzurat în porta casei tătână-său. Iar Beldiman, şi Sturdza, şi Boul, năzuiră în ţara Muntendscă, unde şi acilea tot n’au hâlăduit. Pre câţi şi aducea prinşi, pre toţi îi omorâ cu mustrarea ce avea el în obiceiu : Să nu te erte Dumneded cu acel cap mare al tău!» Tuturor acdstâ mustrare făcea. POVESTEA VORBEI n neghiob cu totul ’n vremea mai de mult Ca să-şi ia nevastă făcend şi el nuntă, De masă bucate în gând îi venise, Dar cu ce să fiarbă de loc nu ’ngrijise. Socrul, ca şi dînsul, ve^end că nu-s lemne Alergă la horă pe tineri să ’ndemne, Strigând: — Cine este mai voinic de ducă? Să mergă îndată lemne să aducă ? ■Ginerele sare, ia car şi secure, — Me duc eu, răspunde, şi plecă în pădure, Ajungând se uită la un eopac mare... — Să-l duc întreg, rjice, ce de mai haz are! I-aşî face îndată pe toţi ca să-mi cjhcă: — Hop odată, măre! ce mai ginerică! Dar numai el singur în car cum să-l suie? Şi-i veni ’n gând carul alături să-l puie Ca, tăind să-l culce, drept în car să ca(jă Şi aşâ să-l ducă nuntaşii să-l va Oel mat vechiu popor care l-a cunoscut, au fost Indienii. Eî îl întrebuinţau ca medicament contra reumatismului. Petroleul se găsesce în pămînt la o forte mare adîncime şi în multe ţări: în România, Suedia, China, pe marginele mărit Caspice şi mat cu semă în Sta-tele-Unite, unde există cele mal întinse reservorit. O mare parte din Pensilvania (Statele-Unite) este formată din lacuri chiar de petroleu, iar unuia din oraşele acestei provincii i s’a dat numele de Pe-trolia. Scoterea petroleului din adîncimile în care natura l-a aşeţlat este o lucrare forte anevoiosă. Când după ore-cari arătări, inginerii cari se ocupă cu acest soiu de exploataţiune presupun că un teren ar fi conţinând petroleu, încep a săpa puţuri. Spre acest sfîrşit se servesc de un burghiu (sfre-del, sondă)—bară de fer forte tare,—terminată prin-tr’un vîrf ascuţit de oţel şi fixată cu extremitatea superioră de o funie grosă şi forte lungă (de mai multe sute de metri) înfăşurată pe o rotă şi pu-tendu-se desfăşură după trebuinţă. Acestă funie trece pe un scripete, a cărui axă de fer este fixată pe un braţ al unei cumpene, un fel de maşină care re-guleză mişcarea de înaintare în săparea puţului. Acestă cumpănă este formată dintr’o bucată lungă de lemn, aşezată orizontal, drept pe mijlocul găurei, www.dacoromamca.ro 1550 ALBINA pe un stîlp, putend oscila în sus şi în jos ca şi o balanţă. O maşină cu vapori transmite acestă mişcare (oscilaţiune). La fie-care mişcare a capătului de care este legată funia, ridică şi burghiul, pentru a cădeâ iarăşi cu maî mare forţă, adîncindu-se şi mai mult în pămînt. Când cine-vâ străbate o regiune, unde se exploa* teză petroleul, din depărtare va vede nisce con* strucţiunî de lemn, patrate, ridicate în sus, indicând locul unui puţ. Aceste mici construcţiunî servesc la scoterea pe* troleuluî; alături de ele se află maşina cu vapori, care face să balanţeze cumpăna. Maşina, când se presupune că burghiul a ajuns cu săpătura în apropierea vinei de petroleu, este transportată mult mai departe. In acelaşi timp se stinge lumina ori focul din vecinătate; alt-fel a* www.dacaromanica.ro ALBINA 1551 cesta s’ar pute comunica la petroleu şi ar resultâ o frumosă iluminaţie. Numai atât că proprietarul puţului, care a cheltuit însemnate sume de bani şi a întrebuinţat maî multe luni de muncă, ar găsi că iluminaţia l-ar costă prea scump. După ce s’a săpat în deajuns în cât petroleul pote fi scos afară, în gaura formată de burghiu se aşe^ă un tub de pompă. Pompa dă afară petroleul din fundul puţului, mişcată fiind tot de o maşină cu vapori. De la locul unde se exploateză, petroleul este dus la usine, unde se destileză, curăţindu-se mai ales de gazele prea uşor aprinţlibile. Căci în adever în petroleu, de multe ori sînt a-mestecate şi alte gaze (aprope la fel cu gazul de iluminat). Când se sapă un puţ, se întâmplă adesea explosiunî numai din causa acestor gaze, cari comprimate sub pămînt, tind a se destinde. Când burghiul a pătruns la petroleu, ele caută a eşi prin gaură afară. Lichidul împins în afară ţîşnesce ca şi geyserii. In acest cas nu maî este trebuinţă de pompe, pentru că petroleul ese singur, rămânend numai a-1 culege în reservore anume făcute. Este un spectacol măreţ, privind aceste colone de petrol, cari aprinse formeză o flacără colosală, luminând pînă la mari distanţe. Americanii, au căutat să se folosescă de gazele din petroleu. Se formă chiar o societate din ingineri şi bancheri, avend de scop săparea unui puţ în apropiere de oraşul Pittsburg (Statele-Unite) Odată lucrarea sfîrşită, gazele cari eşiră cu co-lona de petroleu, fură culese în reservbre considerabile, şi utilisate, nu numai pentru luminatul oraşului, dar şi pentru ori unde eră trebuinţă de încălzit, fie în case, fie în fabrici etc. Prin acestă descoperire, nu mai eră trebuinţă ca gazul să se obţină din cărbuni de pămînt, cum se obicinuesce şi la noi, natura îl procură singură. Cum la noi în ţară există petroleu în mare can- www.dacoromanica.ro 1552 ALBINA titate, dacă s’ar utilisâ şi gazele dintr’însul, atât pentru luminat cât şi pentru încălzit, atunci pădurile nostre ar pute cresce şi înverzi în pace, sau că ar fi mai puţin ameninţate cu distrugerea. _______________ G. Coleş. Din credinţele poporului POVESTEA VIEI i cjice prin tradiţiune că ceî dintâiu care a sădit via, a fost Noe, omul cel ales al lui Dumnezeu, care a dat nascere la acestă lume vremelnică după potop şi care, cu drept cuvînt, se pote numi 'ca un al doilea părinte, la o a doua lume, după cum Adam a fost numit părinte la întâia (înainte de potop). Tocmai în timpul acela când Noe sădea via şi tot îşî căuta de treba sa, iată că scrie şi Satana (Dracu) şi întrebă pe bătrânul Noe: — Ce faci acolo, Noe? Ce pot, Măria ta, răspunse Noe, că doră astă culme cu vie îmbrac ! — Şi dacă astă culme cu vie veî sădi, ce erecţi că o să crescă şi ce-ţl va folosi? Iar Noe îi răspunse: — Va cresce prea frumosă şi îmbelşugată pomă şi bună şi gustosă, cu sfîntă băutură, ce are să încânte inima şi întârescă voinţa şi în cer te avîntă! Şi-î cţice lui Satana: — Să-mî faci şi mie parte din via ta, bătrâne, căci scris aşa este în carte, că din drepte agonisite, de vei vrea, de nu veî vrea, din două, în jumătate Satanei ai să daî! Bătrânul Noe se supuse voiei Satanei, iar acesta ca să-şi cunoscâ partea făgăduită, îndată aduse un mieluşel, îl înjunghieri cu sângele lui, adăpă butaşii săi de vie. După aceea mai ucise un leu, apoi un porc şi în fine o maimuţă şi cu sângele lor stropi frumosele sale viţe. Satana d’atuncl s’a făcut părtaş la tote viile din lume; aşa, că bătrânul Noe de mult a murit şi Satana pînâ astăclî îşi păstreză partea sa cuvenită. www.dacoromanica.ro ALBINA 1653 Şi tot de acolo vine, că, atunci când bel vin prea mult, te face mai întâiu ca meiul, al doilea leii te taci, al treilea — cu er-tare — ne apropie de porci. La a patra apoi cu totul prost te face, căci începi să te strîmbî în mod ridicol, întocmai ca o momiţâ şi faci caraghioslâcuri, saii nu scil ce mal faci. Ba ce e mal mult, nici nu poţi să mergi şi nici chiar să zaci nu poţi. I. P. Dobreseu. Ilfov. Legenda Monastiril de la Bolovani «||am la o depărtare de apropo două chilometre la Nord de m cătunul Schit, (corn. Comăniţa jud. Olt), se află astăcjl nisce ruine şi mormane de ziduri vechi. Aceste mormane se par triste şi tăcute mal ales, când sorele trece sub orizont şi se apropie noptea. Dar altă dată când pădurile se ţineau lanţ de acolo şi pînă la podul Mavrodin, trebue să fi fost mare frică trecătorilor prin locul pe unde se află aijl ruinele mănăstirii de la Bolovani. Se scie, că acum 65 de ani erau păduri colosale, şi pe acolo pe unde acjl nu e de cât potecă, eră drum de care şi pe lîngâ el paralel trecea Oltul. Se spune că aste mormane de ziduri sînt sfărîmate de Olt când nu se scie... căci nimic scris nu sa aflat pînă în present. Se scie însă cu siguranţă că Mănăstirea e zidită de Matei Basarab, ca să potă apără la timpuri de nevoe în contra inimicilor. Posiţiunea locului celui stra tegic de astăzi dovedesce 'pînă ;la evidenţă că Mănăstirea a fost făcută spre acest scop. Astă