Anul II Duminică, 29 August 1899. No. 48. REVISTĂ ENCICLOPEDICĂ POPULARĂ APARE ÎNf/£lE~CARE DUMINICA '' ■■■■■ Bldb ' ■ Vf —-- Abonament, pe an în ţară . V Lei 5 j| Abonameiit, pe an în strâinât. Liel 8 > » 6 luni în ţarff^-;^ 3 j! Un n^mir ..... 15 bani Şate se ard. Manuscris COMITETUL P. Garboviceanu C. Rădulescu-Motru G. Coşbuc I. Otescu P. Dulfu îDACŢIE: ofc G. Adamescu V. S. Moga N. Nicolaescu Const. C. Pop;-Taşcâ Gr. Teodossiu. Redacţia şi Administraţia Str. Mântulăsa, No. 9 SUMAR: — Gcorge Coşbuc, La Griviţa.—D. Bolintinfnu, Ferentarul. — Grig. Teodossiu, Trimiteţi copiii la şcolă 1 — Dr. Eleftcrcscu, Blândeţea este însuşirea cea mai neapărată a preotului.- h'ihu, Cel trei mincinoşi. — I. Stănescu, Un îndemn. — I6h /. Dimitreseu, Muntele Pionul sau Cialilăul. — I. Mihăilcscru, Focurile sumedre. — G. Todiriţă, Un vis. — Contra otrăvuri.— T6n Isvorann, Resboiul nostru pentru neatârnare.—Cum capătă omul darul beţiei.— M. F., Apa de var.—G. 1. Tomescu, Sfaturi practice. — G. A’ifescu, Formarea pomilor cu trunchiul înalt. — Sică Vulcanii, Unde este Dumnezeu. — Inforinaţiuni şcolare.— Adrese către redacţie.—Mulţumiri. — Poşta administraţiei. — Lotăria bisericii din comuna Drăcşinî din ju:l. Botoşani.—Pentru burse în străinătate. «Ji lluslrafiuni: O încăierare pe sub redută.—Domnul Carol pe d<51 la Griviţa. —Trăsură de ambulanţă_______________ _____ .A. P E L La 1 Octombre 1899, revista nostră Litră în al III-lea an al existenţei sale. N’am cruţat nimic pentru a face ca revista să apară tot d’a-una Dumineca. Deci, pentru a ne pute di i vreme rindui numărul exemplarelor ce va trebui să scotem pentru anul al III-lea, rugăm pe acei dintre abonaţi, cari nu vor mal voi să se aboneze, să bine-voiască a ne încunosciiaţă printr’o carte poştală. Toţi acei ce nu ne vor îucunosciinţă, vor fi consideraţi că continue abonamentul şi deci datori a plăti. Suma de 5 lei, costul abonamentului anual, fiind destul de neînsemnată faţă cu sacrificiile ce facem, rugăm a ni se înainta la începutul anului, prin mandat poştal adresat administraţiei revistei, pentru că numai ast-fel vom fi în măsură să aducem noi înbunătăţiri, spre satisfacerea numeroşilor noştri abonaţi. Facem îucă un călduros apel celor rămaşi în urmă cu plata, atât pe anul I cât şi pe al II-lea, a ne trimite banii. Avem credinţa, că ceî-ce nu ne-au trimis încă, a făcut-o din scăpare de vedere şi vor profită de acâstă ocaziune pentru a repară gre-şala făcută pri i întîrziere. «Albina II» - »* * ; www.dacocomamca.ro 1506 ALBINA LA GRIVIŢA — 30 August — °.Q.- mm multă morte a fost la Griviţa. Vînătoriî ba-« talionului al doilea, cu dorobanţii botoşenenî, s’asvîrliră asupra redutei: vînătoriî în frunte ochind cu puşca, dorobanţii maî în urmă alergând în şiruri ştrînse de companie, fără să tragă cu puşca. Turcii îî trăsniau din patru locuri. La şanţul redutei un rînd de Turci stătea în pi-cîore pe coma şanţului, iar altul în şanţ. Aceştia trăgeau printre picîorele celor ce steteaîi pe comă. Tot aşa pe parapetul redutei. Potopiţi de focul turcesc, aî noştri n’aii apucat s’ajungă nici pînă la şanţ. Se umpluse locul de morţi. Românii s’ati dat îndărăt după o movilă. După scurtă vreme, au năvălit iară. Acum săriră şi dorobanţii din Roman şi cu toţii isbutiră să intre în redau, dar când au voit să iasă din el şi să alerge spre redută, aşa i-aîi pustiit de tare Turcii, că trebuiră să se dea iarăşi îndărăt după movilă. Turcii, fugăriţi din şanţuri, s’au întors în ele. Acum săriră Românii a treia oră, vînătoriî, dorobanţii din Botoşani şi Dorohoiu, ceî din Roman şi Bacău, ajutaţi şi de regimentul al cincilea de linie. Eră prăpădenie negrăită. Româniî se împiedecau de morţii lor; se făcuse delul roşu de sânge, şi eră un fum de puşcă de te înecă, iar urletul tunurilor îţi luă auriul. Cădeau ca frunzele aî noştri, dar a-lergâ cât îî ţineâ răsufletul şi-aii intrat în redan şi au eşit din el, şi ar fi ajuns la şanţul redutei, la luptă piept la piept, dacă nu le sosiau Turcilor în-tr’ajutor Harapii trimeşî de Osman. Şi când s’ati asvîrlit buzaţii de Harapi, ceî negrii ca tăciunele, au rărit pe-aî noştri şi î-aîi dat îndărăt. Şi iarăşi s’ati adăpostit Moldovenii după movilă, acum striviţi cu totul, numai apă de obosiţi. Muriseră vr’o patru sute dintre ei, şi peste o mie www.daconHnanica.ro ALBINA 1507 parte zăceau ciuntiţi, pe sub redută parte se tî-rau spre ambulanţă. Şi nu s’ati lăsat. Au sărit a patra oră. Acum porniseră şi Ruşii să ocolescă reduta. Şi, în sfîrşit, au răsbit printre morţii şi căluţii lor, au alungat pe Turci din redan, ati ajuns la şanţul redutei, au sărit în el, şi cum se umpluse şanţul de morţi, au pus scări şi s’au urcat pe redută, şi aii intrat în ea. Ce-a fost acolo în redută, numai Dumnezeii o scie cu de-amănuntul. Românii au pus mâna pe patru tunuri şi pe un steg. Turcii parte aii fugit parte au murit în luptă, aşa că Românii n’aii prins Turci. Aşa a fost la Griviţa. Făcend cale dreptă, vei avea tovarăş pe Dumnezeu. O încăierare pe sub redută. George Coşlmc. UN CUVINT www.dacaromamca.ro 1508 ALBINA Din literatura română FERENTARUL DE DIMITRIE BOLINTINENU (1). Nu e nici mândria, nu e nici mulţimea Care'n bătălie încunun’oşfiniea, Nu e nici noroc; Cela ce se bate pentru ne-atârnare, Are rjece braţe, Zece inimi are, Inime de foc. lloşiorul mândrul şi frumos ea crinul, Când pe mal s’ arată, tremură Vi di nul La vederea sa. Face de se miră Iotă arăpimea Enicerî, Spahiii şi Arnăuţimea, Şi-î strigă: ura! Ferentarul ager şi cu lungă chică, Intră in oştinie fără nici o frică, Tare ca un leu; Iute ca săgeta tabără străbate, Bate ilccc singur, cincisprezece bate: «Ferentar sînt eu!* Ast-fel Ferentarul scie ca să moră: Pentru ţara dragă, pentru moşioră, Cine n'ar muri? Unul ca acela blestemat să fie! Nimeni să nu-l plângă! nimeni să nu-lscie Când el va peri Junele feciore, tineri luptători, Pe mormînlul nostru vor culege flori!... (1) Vedii biografia şi portretul acestui autor ia Albina No. 25, Anul I, pag. 777. www.dacoromanica.ro ALBINA 1509 TRIMITETÎ COPIII LA SC6LĂ! e apropie şi vremea deschiderii şcdlelor din oraşe şi din sate. Pare că văd pe orăşeni cum se grăbesc să-şi trimită copiii sau să vină cu ei Ia şcdlă, ca să ia parte la sfeştania ce se face în întfiia cji, ori ca să copieze lista cărţilor trebuitdre. Dar în timpul anului, de câte ori nu cercetâză ei cum le mai merg copilaşii, bucuria şi fericirea lor? Mi se umple inima de bucurie, când ved şi aud de asemenea omeni cari n’au nevoe nici de avise de chemare, nici de avise de amendare şi cari îşi înţeleg de minune datoria de părinte. Dacă şi la sate sînt <5meni cari sciu că scdla deşteptă pe om, îl face să ducă lupta vieţii cu mai multă înlesnire, îl scdte din amorţirea [celor nesciutorî de carte şi din rîndul acestora, trebue însă să mărturisesc că sînt încă mulţi nesocotiţi şi mai ales mulţi mărginiţi la minte cari nu se gândesc câtuşi de puţin la luminarea fiilor lor prin şcdlă. Sînt săteni cari răspund fdrte adesea celor ce le spun că acesta face din neom om, dintr'un pom sălbatic şi pădureţ unul altoit şi cu r<5de bune: — Ia lasă-mă, nenişorule, cu vorba asta! Cum am trăit eu fără carte, o trăi şi fiul mîeu! Nu sînt unii cari sciii carte şi ce folos au de la ea? Cei nesocotiţi, spunând aceste vorbe, nu stau de loc la îndoială să le creijă. Cântecul cel vechiu: Cum am trăit eu o trăi şi fiul mîeu, îl spun orî-cuî. Ei nu se uită nici în drepta nici în stânga, când rostesc aceste vorbe, ci pdte numai în paharul cu rachiu, cu vin sau cu basamac. Pdte că îşi aduc aminte de aceleaşi cuvinte pe cari le spuneau părinţii lor despre dînşii. Ori pdte în nesciinţa lor îşi închi-puesc că învăţătura e făcută numai pentru cei bogaţi, ca să le trâcă de urît cu ea. Orî-cum ar fi, e adevărat că sînt omeni cari urăsc şcdla şi cari nu aşteptă nici un lucru bun de la ea, cu tdte pildele ce le aii în faţa ochilor. Un om sciutor de carte nu-a învăţat-o numai pentru şcdlă ci şi pentru vieţă. Tocmai acâsta trebue să fie ţinta celor ce-şî dau copiii la învăţătură. E adevărat că dacă şcdla primară, de exemplu, nu scdte nici agricultori, nici cismari, nici chiar bragagii ori covrigari, ea are o chemare dre-care şi cei ce strigă pe tdte cărările: —Trimiteţi-ve, omeni buni, copiii la şcdlă! N’o fac în paguba păi’inţilor saii chiar a copiilor, ci spre binele şi mulţumirea unora şi a altora. Intr’adever: www.dacoromamca.ro 1510 ALBINA Omul sciutor de carte îî dă o mie ’nainte celui nesciutor. Cel d’întâiu s’ar pute asemăna cu o m6ră perfecţionată, din care scoţi mii şi mii de kilograme de făină într-o vreme scurtă; iar cel din urmă cu o morişcă, cu care de abia te slujesc! ca să-ţi dea mălaiu pentru o mămăligă. Prin şcdlă, omul îşi deşteptă tdte puterile sufletului seu: judecata, priceperea, ţinerea de minte, simţul de frumos, de bine şi de adevăr. Şi cu ce se p6te deosebi omul de cele-1-alte vietăţi ale pămîntuluî, dacă nu prin mintea sa, care pătrunde prin mijlocul învăţătureî t6te tainele firii? Pentru mine, un om cu mintea închisă pentru minunile lui Dumne(jou şi cu judecata îngustă, în sfîrşit mărginit la minte, cum se (Jice, nu e nici mai mult nici mai puţin de cât un dobitoc. Şi se scie ce fac dobitdcele pe lumea asta, şi se mai scie ce va să ojică a trăi ca dobitocele. Dobitocul se mulţumesce cu o mână de paie sau de fîn, dorme într’un coşar murdar, bea apă din tdte băltacele şi e lovit fără milă cu biciul sau cu beldia. De ce? Pentru că e dobitoc. Omul fără carte, vreau să Voî, în cari salut o nouă auroră, Voî, cari mă veţi iubi, Tineri aî timpurilor cari încă nu sînt, O batalione sacre! Povestirile sînt atât de însufleţite şi încântătore în cât doresc! să nu se maî sfârşescă. Cu cât foile se împuţindză, cu atât se nasce în suflet o părere de reu. «Răsboiul nostru pentru Neatârnare,» aşâ cum este narat, e o lungă epopee şi povestirile sînt prea plăcute şi interesante prin caracterul lor dramatic. Personagele istorice sînt nisce fiinţe vii cari se mişcă, vorbesc, lucreză, se luptă şi prin urmare trăesc. Pe lîngă acestea, în totă desfăşurarea subiectului se observă: hotărîre, siguranţă, obiectivism, iubire înflăcărată pentru patrie, energie şi precisiune, o limbă dulce şi armoniosă într’o formă de miere, reflexiuni logice şi sănătose, cari împreună formeză buchetul de calităţi briliante ale marelui talent. www.dacaromamca.ro 1526 ALBINA Să dea Dumnedeu ca gândul autorului să se isbândescă. Poeţii rămân să încordeze lira şi să cânte faptele vitejesc! ale eroilor de la 1877, făcend din «Răsboiul nostru pentru neatârnare» Odiseea şi Iliada Românilor, iar pictorii să zugrăviască cu penelurile lor dragile tablouri istorice să înlocuiască pe cele străine, aşâ de răspândite în masa poporului nostru. Şi să Iacă Dumnedeu, ca sângele luptătorilor de la Plevna să aprindă vitejia în piepturile tinerelor batalione de mâine, chemate la sacra datorie de întărirea nemului românesc! Cartea domnului George Coşbuc o pot numi «Evanghelia educaţiunii patriotismului.» Români, cumpăraţi-o! Nu este o carte să şedâ, dată uitării, în rafturile librăriilor. Ion Isvoranu. învăţător, Mehedinţi. DIN R&SBOIUL INDEPENDENŢEI Trăsură de ambulanţă. www.dacoromamca.ro ALBINA 1527 Cum capătă omul darul beţiei? jameniî neseiutorî <,lic că i-a făcut cutărul om, cutare femee de beţie, i-a făcut să s’apuce de băutură. Să maî spun că tote astea sînt minciuni şi iar minciuni ? Singur omul îşi face de beţie şi iată ■cum: ^ Din nenorocire, sătenii noştri, nesciind altă meserie de cât plugăria, iarna totă şi-o petrec la cârciumă. Dar nu numai iarna şi-o petrece sătenul nostru la cârciumă, ci şi tote sărbătorile de peste an. Aici, la cârciumă, se întâlnesc mai mulţi, şi pe ■cinste, unul un ciocan de rachiu, altul altul, şi astfel se cinstesc pînă când limbile se încurcă ca la turnul Babei. Asta e începutul. A^î cinste, mâine cinste, pînă când omul nu se maî pote scăpa de acest obiceiu devenit viţiu. Dacă omul nu caută să scape de acest viţib, cel maî ruşinos dintre cele maî ruşinose, atunci ajunge :să se îmbete dintr’un singur păhăruţ de basamac. Atunci îl ve^î pe om într’o scârbosă stare, care îl pune maî pre jos de cât tote animalele. Şi Domne! dacă ar fi numaî atât şi tot ar fi îngrozitor, dar nu, nu se termină aci urmările beţieî. Omul, care a căpătat darul beţieî, nu maî pote mânca, căci stomacul lui cade într’o lenevie extremă, bucatele aruncate nu se maî pot mistui. Cu timpul, beţivul pierde pofta de mâncare, stomacul lui se urgăsesce din causa vinului şi rachiului, carî tăbăcesc pieliţa ce căptuşesce stomacul. Cu timpul, acestă pieliţă se găuresce, face răni carî dau nascere la du-rerî şi vărsături grozave, pricinuind chiar şi mortea. Ne maî mâncând, omul caută să umple golul prin băutură. De aci proverbul că mâncarea e o fudulie, băutura e unde e. Urmările beţieî nu sînt terminate, căci partea otră- www.dacoromanica.ro 1528 ALBINA vitorea trece în sânge şi-l otrăvesce, se suie la cap,, şi atacă nervii, dacă omul nu caută a se desbărâ de beţie. Maî târziu, beţia nu se maî pote înfrâna, omul bea şi iar bea, sati cum se maî ţlice «bea pînă se desbată...» Ou timpul, omul e apucat de un fel de tremură-tură a mâinilor şi capului; omenii nesciutorî dic: că l-a apucat un vini reu, da, da, l-a ajuns beţia de pe urmă. Partea cea maî grozavă însă a beţieî, e atuncî când omul e aruncat în delirul tremens. Când delirul a apucat pe beţiv începe să strige, să sbiere, să vocifereze ca nebunii, să dea din mâînî şi din picîore, pare că l-a apucat epilepsia, în cât adesea trebuesc puşî în cămăşi de forţă ca la balamuc. Beţivul, în delir, începe să aibă vedenii, ţipă, strigă că vede animale îngrozitore şi după faţă chiar poţi citi groza din sufletul lui. Noptea din somn sare speriat, ţipend că-1 mănâncă guzganiî, sbiară să pună. mâna pe gardistul ce <;lice că-1 urmăresce, sau să dea afară pe cutare mort, ce vrea să pună mâna pe el. începe atuncî a o da din mâînî, a scrâşni din dinţi, a se repezi, aşa în cât vîră în groză pe ceî din prejurul lor. Repetindu-se beţia, după maî multe scene de acestea, beţivul sau more, sau continuă să trăiască, dar ce folos, că acum devine stupid, idiot. Atuncî dă peste el îelele şi-î i-ea o mână, un picîor, sau câte două de odată. Beţia e însă îelele ce l-a lovit. Maî tâi%liu omul se buhăesce prin îngrămădirea, de grăsime nefolositore, care se aşeţlă şi pe inimă şi ficat. Sângele se otrăvesce tot maî mult, circu-laţiunea sau mergerea luî prin tot corpul nu se maî face regulat, omul e aruncat în dropică, adică se îngrămădesce apă în pântice, se umflă, se umflă,, pînă ce după câte-vâ lunî mult doî anî more. www.dacoramamca.ro ALBINA 1529 APA DE VAR leurile se întrebuinţezi cu folos în maî multe caşuri pentru liniscirea durerilor şi vindecarea rănilor întinse, precum sint acele de fripturi sau opărituri. Oleurile pot fi de migdale dulci, de măsline, de cânepă, de in, etc. Ele se întrebuinieză simple sau combinate cu ore-care substanţe vegetale, minerale sau animale. In oricare cas, oleurile trebue să fie de cea mai bună calitate ca provenienţă şi ca mod de conservare, să nu fie rincede şi se preferă cât de prospete. — Una din combinările ole-urilor din cele mai comune este cu apă de var în propor-ţiunî egale, care servesc cu folos în caşuri de fripturi şi o-părituri. Apa de var se pregătesce în modul următor: se ia o bucăţică de var nestins, se stropesce cu puţină apă, pînâ ce varul desfăcendu-se, întloresce şi se preface în pulbere albă şi fină. — Se ia o părticică din acea pulbere şi se amestecă cu de 30 sau 40 ori volumul seu de apă, lăsându-se după aceia să se limpedescă; apoi se varsă acestă apă care a servit să spele numai varul, şi se tornă peste acel var o altă apă curată şi în o cantitate de două ori maî mare, de cât acea d’întâiu, se amestecă bine cu varul, şi se lasă de se limpedesce.—Acesta de a doua apă este apa dc var. M. F. SFATURI PRACTICE Mijloc (le a ave ouă tari. Cine voesce să aibă ouă tari în cât un ou de găină să potă sparge mai multe oue de gâscă şi să fie şi naturale, se între-buinţeză următorul mijloc. Se ia o cantitate de cel puţin 3 — 4 chilograme gips, pe care le dă câte puţin unei anumite găini închise, înmuiat în puţină apă şi lâinâ de porumb. Ouăle ce va iace acea găină vor ave o coje destul de grosă şi tare, fiind tot-de-odată şi naturale şi pe care le pote întrebuinţa cu mult gust la spargerea ouălor, la Pasci. G. I. Tomescn. ______________ Mehedinţi. www.dacoromanica.ro 1530 ALBINA Formarea pomilor cu trunchiul inalt a să potă căpătă pomul un trunchiu vîr-tos, trebue să se reteze trunchiul altoiului în al 2-lea an, pînă la jumătate, iar celui mai slab pînă la a treia parte. După un an de altoire, tăietura se face d’ asupra unui mugure viguros. Mugu-rele pe lîngă care se face tăietura, va cresce drept în sus, iar cei după margine cresc mai mult pe lături. In timpul vereî să să se scurteze pînă la 10 c. m., şi în primăvara viitore să tăiem cu un cuţit bine ascuţit de la truncliiu. Tot ast-fel se urmeză cu tăietura şi în anii următori pînă când pomul ajunge la înălţimea cerută de doritor, formându-şî coronă. Pentru ca să căpătăm o coronă frumosă, trebue să lăsăm numai 4, cel mult cinci ramuri, cari în fiecare primăvară se reteză la 4 or 5 ochi, acea din mijloc se taie mai lungi şi după 5—6 ani corona nu se mai taie. Maî la toţi pomii corona se formăză prin tăierea dintre tote, însă maî mult la meri, peri şi pruni, căci ei suferă maî mult tăierea de cuţit. Corona nucului se formeză singură. Nucii nu se scurteză în primăvară, ci numai vara când ramurile tinere şi numai cele laterale au crescut, se taie de lîngă trunchiu, asemenea se taie şi ramurile uscate care au degerat în timpul ierneî. Cireşii, prunii, persicii şi caişii nu sufer mult tăietura cu cuţitul, lor li se taie maî încet ramurile laterale, iar cele de la mijloc, odată ce s’a format e bine să nu le atingem. De aseminea trebue să seim că fructele de per-sicî nu se produc de cât de ramurile de un an, şi în tot-d’a-una ramurile care au dat fructe odată, să nu le maî păstrăm şi în anii următori. La tăierea lor însă, trebue în tot-d’a-una să lăsăm 2 — 3 www.dacoromamca.ro ALBINA lo31 (muguri) ochi, ca să dea nascere la alte ramuri noi. Acesta însă pentru ceî-ce se ocupă serios de cultura pomilor. G. Niţescu. UNDE ESTE DUMNEDEU Un copil în vîrstă de 6 anî, fu adus la un episcop (vlădică,) care aflând în acest copil o mare supunere îi (,lise: «scumpul meu amic, iată o frumosă portocală; cunoscî acestă frumosă fructă, îţi voiu da acestă portocală dacă tu îmi spui unde este Dum-nedeu.» Copilul îî răspunse: domnul mîeu, eu vă voiu da vouă două maî frumose, dacă îmi veţi spune unde nu este Dmnnedeu.» Episcopul încântat de un asemenea răspuns, dădu două portocale copilului. Traducere de Sică Văleanu. INFORMAŢIUNl ŞCOLARE Şcdla de arhitectură, din Capitală va fi reorganisată. Este vorba ca acestă şcdiă să fie alipită pe lingă şcola de poduri şisosele. * Ministerul cultelor şi instrucţiune! publice a decis urinătdrele, cu privire la punerea in aplicarea noilor programe elaborate la 1 Aprilie a. c.: Programa nouă, cu începerea anului şcolar 1899, se va pune în aplicare numai in cl. I, a tuturor gimnasiilor şi liceelor, iară deosebire; în cele-l-alte clase rSmâind în vigore vechia programă, cu deosebire că, în locul a 2 ore de limba latină in cl. II, se vor face 3 ore de limba germană; iar in cl. III şi IV limba elenă se va înlocui cu limba germană. In cl. V programa nouS se va pune în aplicare numai la liceele de mai jos, cari vor funcţiona precum urmdză: Liceul sf. Sava Bucurescî, cu secţia clasică şi modernă. Liceul Mihaiu Vitezul, Bucurescî, cu secţia reală; Liceul Maxim din Brăila, cu secţiile clasică şi modernă; liceul Bălcescu din Brăila, cu secţiile reală şi modernă; liceul Negrutzi din Iaşi cu secţia clasică şi modernă; liceul Naţional, laşi, cu secţia reală şi modernă; liceul Traian din T.-Severiu, cu secţia reală şi modernă * Ministerul Domeniilor luând disposiţiunea de a nu se maî da gratuit viţe altoite americane de cât conform noului regulament publicat in numărul 111 al Monitorului Oficial din 18 August 1899, ne grăbim a aduce la cunoştinţa numeroşilor noştri abonaţi preţurile viţelor altoite şi nealtoite, pio-duse in pepinierile Statului, destinate vincjereî in campania 1899—1900, cari se fixdză precum urmdză: www.dacoromanica.ro 1532 ALBINA a) 100 lei %n (miea) viţe altoite în varietăţi românesc!, orî-carl ar fi varietatea americană; b) 200 lei %o viţe altoite cu tămâiOsă, precum şi cu diferite varietăţi străine, orî-carî ar fi varietatea port-altoiuluî; c) 30 lei %o viţe americane nealtoite, cu rădăcini, din orî-ce vaiietate; d) 15 lei °/oo port-altoiti, socotiţi de 33 cm. lungime şi cel puţin o m. 006 diametru, din orî-ce specie şi varietate. e) 8 lei “/«o butaşi simpli americani, lungi de 45—50 cm. (mal subţiri de 6 mm.) din orî-ce specie şi varietate. Aceste preţuri sint socotite loco la pepinieră, viţele fiind scdse din şcăle cu cheltuiala ministerului. Port-altoiI se vor predă cumpărătorului, fasonaţi in lungime de 1 m. 66 cm. sau 33 cm. Cererile de cumpărări condiţionate se inregistrâză, dar ministerul nu ia nici un angajament. * Ciuma, băla cea mai periculosă s’a ivit in Europa, ea cosesce deja deci de vieţi în Portugalia ca şi în Rusia. Guvernul nostru a luat straşnice măsuri pentru a opri venirea acestei teribile boli în România. Având în vedere însă că in timpuri de epidemii s’au văcjut persăne cari, sau de temere, sau chiar de rea voinţă, ori împinse de alte interese, răspândesc-neadevărurl în privinţa flagelului care ameninţă societatea şi cari pot alarma opinia publică din ţară şi din Statele limitrofe; Ministerul de interne publică spre cunoscinţa generală, că personele cari se fac culpabile de răspândire de svonurî falşe de natură, a alarmă opinia publică In privinţa ivirel pestei orientale, vor fi pasibile de penalităţile prevăzute de codul penal. Dar ori câte măsuri ar lua guvernul ele nu vor fi folosităre dacă însăşi cetăţenii nu vor da ajutor. De aceea este de datoria fie-căruî cetăţean in interesul viţel lui şi a lor lui, de a da mână de ajutor ca măsurile luate să fie folosităre, denunţând autorităţilor ori ce abatere din partea fuucţionarilor însărcinaţi cu apărarea ţăreî şi chiar a particularilor cari ar căută să înşele autorităţile. Locuitorii de pe marginea Prutului să se supuo cu sfinţenie poruncilor ce dă guvernul pentru apărarea ţăreî de ciumă. * Guvernul provincial al Bucovinei a oprit importul oilor şi caprelor din judeţele: Covurluiu, Buzău, Constanţa, FălciQ, Ialomiţa, Tutova, Vasluiu şi Sucâva, din causa epizootiei de variolă ovină. * Cu începere de la 1 Octombre 1899, preţul de vîncjare al săreî pentru usul vitelor, s’a redus de la 10,50 la 5 lei suta de chilogr. franco la salina Dof-tana sau Tirgul-Ocna, sau la orî-carl din depositele regiei din ţară. Pentru a se împiedică însă abusurile ce s’ar pute face şi a se asigură fiscul că sarea ce se va vinde cu acesta destinaţiune să nu fie întrebuinţată pentru oonsumaţiunea ămenilor, s’au luat următărele măsuri: 1) Sarea pentru vite se va vinde ori in blocuri, ori măcinată (uruialâ), spre a fi amestecată in iesle cu pale tocate şi ea va fi denaturată cu oxid de fer şi cu pulbere de cărbune de lemn ; 2) Cantitatea de sare pentru vite este limitată la maximum de 8 chilogr. pentru vita mare care a trecut vlrsta de un an, 4 chilogr. pentru vitele mart cari n’au atins vlrsta de un an şi 2 chilogr. pentru vitele mici, ol, capre şi rimătorî; 3) Cumpărările vor trebui să se facă pentru o intrăgă comună prin autoritatea comunală. In acest scop, locuitorii cari vor aveâ necesitate de asemenea sare pentru trebuinţele vitelor, urmâză să se adreseze verbal către primăria respectivă, care va întocmi o listă, indicând numele şi pronumele acelor locuitori, cât şi numărul şi felul vitelor pentru cari se cere sarea. Pe temeiul acestei liste, întocmită şi certificată de autoritatea comunală şi. www.dacoromamca.ro ALBINA 1 533 adeverită de perceptorul respectiv, salina sau depositul regiei din apropiere va liberă cantitatea de sare arătată intr’insa, după ce se va plăti iu nume-•rariu preţul săreî, calculat pe 5 lei 100 de chilograme. * Ministerul instrucţiunii publice aduce la cunoscinţa tuturor celor ce afl •cerut dispensa de virstă, să se adreseze direct şcolel unde a cerut înscrierea cu dispensă cărora li s'a trimis cererile resolvate de Minister. * In cjilele de 6(18) Septembrie a. c., se va ţine concurs la şeola supe-riorâ de agricultură din Bucurescî, pentru ocuparea a 15 burse şi inaî multe locuri de solvenţi pentru anul şcolar 1899—1900. Gondiţiunile de admitere sînt: 1) Să aibă etatea de cel puţin 16 ani împliniţi (dispensa de etate nu se admite. 2) Să aibă terminat cel puţin patru clase gimnasiale, clasice, reale, sau un alt curs equivalent recunoscut ca atare de ministerul Instrucţiunii Publice. 8) Să trecă un concurs de admitere. 4) Absolvenţii liceelor clasice, reale şi bacalaureaţii se admit fără con curs. Informaţii mai amănunţite se pot luă de la direcţia şcoleî. Pentru anul şcolar 1899—1900 devenind vacante, la Universitatea din Bucurescî, 9 locuri de bursieri, şi anume: 3 la facultatea de litere şi 6 la facultatea de sciinţă; ministerul publică spre cunoscinţa doritorilor de a le oeupâ, că se va ţine concurs în cursul lunei Octombre, în (Jilele în cari se vor fixă de decanatele respective. Condiţunile de admitere sînt pentru cei cari se înscriu întâiu: absolvirea cu succes a liceului; pentru cei în decursul studiilor universitare, trecerea cu distincţiune a examenelor anuale universitare. Materiile concursului se vor lua după natura fie-cărei facultăţi, dintre Studiile anului imediat inferior celui pentru care concureză. Aceste burse se vor acorda acelor studenţi cari se consacră carierei didactice; bursierii admişi vor fi obligaţţ a se conforma în acestă privinţă regulamentului seminarului pedagogib universitar înscrierile se primesc la secretariatul Uuniversităţeî de la 1—10 Octombre 1899. ADRESE CĂTRE REDACŢIE De puţin timp sînt abonat la revista «Albina», dar m’am convins pe de" plin de foldsele ce ne aduce noue învăţătorilor şi chiar săteanului citind-o' Mulţumesc din adîncul inimeî iniţiatorior valordsel reviste «Albina» şi-i uiez •cale nesfirşită în munca ce-şî pune pentru înflorirea şi propăşirea ndinului românesce. Petre Ilinoiu. învăţător, comuna Frătila. * Urez cu acdstă ocasie îndelungată apariţie revistei. I. Cepăriann. InvSţător-dirjginte, Roma nap. www.dacoromamca.ro 1534 ALBINA MULŢUMIRI D-l D. Ionescu, dirigintele şcoleî comune! Fundenî-Buzeu, aduce viile sale mulţumiri d-lui Nica Ionescu, comersar.t, din corn. Yadu-Soresc!,. care a bine-voit a dona pentru şcolă doi stup!. D. Ionescu. * Venerabilul preot Cosma Moşescu, fost institutor din Brăila, oferind bibliotecei parochiale Ţînţărenî, judeţul Dolj,-între alte cărţi şi «Isus Cliristos şi Reforma sa socială», «Predicile Părintelui Elie Meniat» în 2 volume,. Epitropia ii aduce viile sale mulţumiri. X. Pretoriană. Paroch. POŞTA ADMINISTRAŢIEI D-nul M. Teodoreseu, Prof, str. Vânători No. 7, Ploescî. — Autorul lip-sesce din Bucuresci, când va veni vom vede de scote o noue ediţie, sau de mai are vr’un exemplar. D-lni N. Bradea, învăţ. Cârăpceştî, jud. Tutova. — Abonam, d-vostră anul II, care expiră la 30 Septem. 1899, e achitat cu chitanţa No.15.75U Corectat adresa. Escursiunea se va publica. Lotăria bisericii din comuna Drăcşinî din judeţul Botoşani Nr. Franci No. Franci No. Franci No. Franci No. Franci 151 25 4053 10 9954 10 13896 10 16825 10 523 10 4089 10 10163 40 14009 10 46941 10 715 10 4139 10 10272 10 14217 10 17408 25 1606 50 4453 250 10312 25 14473 25 17612 10 1614 10 4634 10 10491 10 14708 10 17704 10 1681 10 4711 10 10585 10 14862 25 47834 25 1750 10 4848 10 10600 25 14953 10 18091 25 1816 10 4857 10 10715 10 15126 10 18195 10 1853 10 5355 10 10737 260 15150 10 18377 50 2009 50 5397 10 10763 10 15285 25 18424 10 2167 10 5606 10 10781 10 15294 10 18473 25 2207 10 5679 10 10835 50 15638 10 48491 10 2209 10 5735 10 •10881 10 15655 50 18540 10 2356 10 5738 25 10892 10 15766 10 18575 10 2367 500 5772 10 11011 10 15958 10 18663 10 2426 10 7523 10 11402 10 15962 10 18858 10 2471 10 7931 10 11814 10 16052 40 19009 100 2498 10 7951 10 11890 100 16222 10 19077 25 2554 10 8062 10 11973 10 16239 10 19106 40 2517 10 8285 50 12159 10 16275 10 19159 10 2923 10 8444 10 12323 25 16281 40 19219 50 3098 25 8523 10 12560 25 16404 10 49223 10 3210 10 8531 10 12634 10 16466 25 19244 10 3216 25 8624 25 13070 10 16726 25 19306 50 3306 10 8766 60 ■13296 10 16727 4 00 19332 50 3821 10 8911 10 13362 10 16728 10 19730 10 3873 10 9318 10 13590 400 16798 10 19840 . 25 4020, 100 9490 50 13838 10 Câştigătorii se vor presentâ la Societatea de Economie din Urbea Botoşani. Câştigurile nereclamate în curs de 6 luni, vor remâneâ în folosul bisericei. www.dacoromanica.ro ALBINA 1535. Pentru burse în străinătate Pentru ocuparea burselor de arhitectură şi geografie, pentru specialisarea studiilor în streinătate, ministerul publică concurs pentru ocuparea lor, pe cjiua de 1 Octombre 1899. Concursul se va ţine la Universitatea din Bucurescî, înaintea comisiunilor ce se vor întocmi conform legeî. Durata studiilor se fixeză: pentru geogralie la 3 anî şi pentru arhitectură la 5 anî. Bursele vor fi de 3.600 leî anual fie-care, cu începere de la 1 Noembre 1899, şi se vor plăti în rate trimestriale, şi anume: bursa de geografie din fondul «Iosit Niculescu», şi bursa de arhitectură din fondul «Răducanu Simonide». Concurenţii spe a fi admişi, vor trebui să fie români şi de religie ortodoxă, şi să presinte următorele titluri: Pentru ocuparea bursei de geogralie: diploma de licenţă în litere (secţia istorică ), sau orl-ce diplomă de licenţă în sciinţî. Pentru ocuparea bursei de arhitectură: bacalaureatul saQ absolvirea a 7 clase liceale. Materiile asupra căror vor da concurs sînt: Pentru geograliie: geografia cu cunoscinţe asupra sciinţelor naturale, fisice şi istoriei universale. Pentru arhitectură: matematicile din liceu, desemnu de ornamente de pe model grafic, desemnul de pe modelul de platru,. desemnul liniar elementar, cunoscinţele elementare din sciinţele fisice şi naturale, şi limba germană. Concurenţii cari vor obţine bursele sînt datori: Pentru bursa de geografie: a urmă la cursurile respective, un an la Paris şi doi în Germania, cu obligaţiunea de a urmă şi seminarul pedagogic pentru predarea materiilor în cursul secundar; pînă în 3 ani va trebui să obţină ultimul grad academic la Paris sau la una din universităţile de prima ordine în Germania. Pentru bursa de arhitectură: a urmă 4 anî cursurile şcoleî po-litecnice, secţia de arhitectură, cu tote lucrările accesorii, din Miinchen şi un an în Italia. In fie care trimestru, sau cel mult Ia sfirşitul anului, vor trebui să probeze ministerului, prin certificate şi memorii studiile şi lucrările ce au făcut şi fac. înscrierile pentru admiterea la concurs se fac la minister, cel mult cu 10 ua fixată pentru ţinerea lui, depunându-se o dată cu cererea de înscriere aetele şi titlurile specifiicate mal sus. www.dacoramanica.ro