Anul II Duminică, 8 August 1899. No. 45. REVISTĂ ENCICLOPE APARE î A POPULARA UMINICĂ Abonament, pe an în ţară . v f v'Ab^îament, pe an în strâin&t. L»el 8 > * 6 luni în ţarâ.^^^jw num6r 15 bani Manuscrisele neoublieate se ard. COMITETUL DE REDACŢIE: P. Garboviceanu * G. Adamescu C. Râdulescu-Motru G. Coşbuc t. Otescu P. Oulfu ^ ____Bedaoţia, şi Administraţia Str. Mântulesa, No. 9. V. S. Moga N. Nicolaescu Const. C. Popţ-Taşcă Gr. Teodossiu. SUMAR: Recensămîntul genera!.—Costaehe Negruzii, Catacombele mănăstirel Nămţu.—Moş-NtZgu, Din lumi dispărute. — Tudora. — ltadu Dobrcscu, Şcdlele din judeţul Ilfov. — Gritj. Teo-dossiu, A-şI găsi Bacăul.—/. Halippn, Coroinoniile nnnţcl. — Petru Vancu, Cultivarea viţei de vie. — Paul Vopeseu, Datoria de om. — Radu, Câinele San-Bernard. — Ion C. Torn o/ală, Culesul, conservarea şi transportul pomelor —A’. Ghinescu, Voci din public despre cartea d-iul Coşbuc. — Societăţi culturale. — Serbare şcolară. — Informaţium şcolare. Ilustrafiuni: Peşteri cu dse de oin şi de animale. — Mamut găsit în gheţurile de la gura rîulul Obi. — Scheletul unei paseri uriaşe. — Mamut restaurat prin imaginaţie. — Cuinele San-Bernard. .A. 3? IE3 X_i La 1 Octombre 1899, revista nostră intră în al III-lea an al existenţei sale. N’am cruţat nimic pentru a face ca revista să apară tot-d’a-una Dumineca. Deci, pentru a ne pute din vreme rîndui numărul exemplarelor cs va trebui să scotem pentru anul al III-lea, rugăm pe acei diutre abonaţi, cari nu vor mal voi să se aboneze, să bine-voiască a ne încunosciinţâ printr’o carte poştală. Toţi acei ce nu ne vor încunosciinţâ, vor fi consideraţi că continue abonamentul şi deci datori a plăti. Suma de 5 lei, costul abonamentului anual, fiind destul de neînsemnată faţă cu sacrificiile ce facem, rugam a ni se înainta la începutul anului, prin mandat poştal adresat administraţiei revistei, pentru că numai ast-fel vom fi în măsură sa aducem noi înbunâtăţirî, spre satisfacerea numeroşilor noştri abonaţi. Facem încă un călduros apel celor rămaşi în urmă cu plata, atât pe anul I cât şi pe al II-lea, a ne trimite banii. Avem credinţa, că cei-ce nu ne-au trimis încă, a făcut-o din scăpare de vedere şi vor profită de acâstă ocaziune pentru a repară gre-şala făcută prin întirziere. «Albina II» 89 www.dacoramamca.ro 1410 ALBINA RECENSĂMÎNTUL GENERAL n vederea recensămîntuluî general care se va ■ face în luna Decembrie, s’a înfiinţat o comi-siune compusă clin cl-niî M. Stoianescu, secre-' ^ tarul general al ministerului de finanţe, G. Vi-vescu, directorul- contribuţiunilor directe şi L. Co-lescu, şeful statisticei generale a ministerului domeniilor. Pentru ca operaţiunea acesta să dea resultate mai bune de cât în trecut, s’au luat hotărârile urmă-tore: 1) Se va face o publicaţiune generală pentru a semnală însemnătatea lucrăreî şi a arătă că nu ur-măresee nici un scop fiscal. 2) Se va cere ca ministerul de interne să ordone să se facă nomenclatura stradelor şi numerotarea caselor. Pînă la 15 Septembrie primăriile vor comunică ministerului domeniilor numele şi numărul stradelor cu numărul de case din fie-care stradă. 3) Se va cere ministerului de culte şi răsboiu, ca învăţătorii şi şefii de garnisonă să fie- obligaţi a face parte din comisiunile de recensământ. ■4) In comisiunile de recensămînt pe suburbii sau cătune, va fi un perceptor, un agent de percepţie, un învăţător sau un şef de garnizonă. 5) Centralisarea şi supravegherea lucrăreî se va face de sub-prefecţî, controlori financiari, revisorî şcolari şi şefi de ocole. Pentru fie-care operaţiune ve vor da instrucţiuni precise pentru a înlătura erori sau diferenţe de procedare. * * # Ptecensămîntul» acesta este numârătorea locuitorilor. Statul trebuie să scie câţi omeni trăesc în ţară, câte familii sînt, câţi membri sînt în fie-care familie, câte case sînt în fie-care comună, ş. a. Mă întreba cine-vâ: de ce tote acestea? www.dacoromamca.ro ALBINA 1411 Iată câte-vâ lămuriri. De vreme ce guvernul are grije despre bunul mers al trebilor ţării, el trebuie să facă legi, regulamente, să ia felurite măsuri. Ca să potă lua mai bune măsuri, el trebuie să cunoscă cu deamăruntul tot ce se petrece în ţară. Vrea să scie, de pildă, daca un imposit e prea apăsător; pentru acesta va trebui să scie câţi îl plătesc, cum îl plătesc, cât vine de om ş. a. Vrea să scie dacă poporul scade în număr orî cresce; va trebui să afle prin nume-rătore din vreme în vreme. In ţările civilisate, numărător ele acestea se fac regulat şi cu mare stricteţă. Acolo poţi scl câţi locuitori sînt în cutare judeţ sau în cutare oraş; cum trăesc, cu ce se ocupă; sînt familii numerose sau restrînse... La noi, când s’au făcut recenseminte, do obiceiu locuitorii au privit acesta ca un lucru rău, n’aîi dat desluşirile tote, au spus neadevăruri, creilănd că se vor pune cine scie ce biruri noul, dacă or spune câţi copil aii cu adevărat sau altele de felul acesta. De aceea, ne folosim de acest prilej că să rugăm pe toţi cititorii noştri, maî ales pe cel de la ţară să spue tote cu deamăruntul, fiind încredinţaţi că fac ţării un mare bine. Recensămîntul acesta e plin de învăţături felurite. El o să ne arate câţi streini şi de ce nemuri locuesc la noi; o să ne arate câţi sîntem noî Românii; o să ne facă cunoscută starea industriilor, a negoţului; o să ne arate o sumă de nevoi, o sumă de rele de cari suferim şi 6 să ne îndrumeze spre căutarea lecurilor pentru a le vindecă. Să dăm prin urmare cu toţii mână de ajutor a-cesteî înţelepte măsuri. UN CUVÎNT Maî bine este a boli cu trupul de cât cu sufletul- www.dacaromanica.ro 1412 ALBINA Din literatura română CATACOMBELE MĂNĂSTIRII NEMŢU DE COSTACHE NEGRUZZI (1) u departe de cetăţuea Nemţu — a căreia ruine se mal ved încă dărâmate de dmenî şi de timpuri — mai în sus de pe o vale ce se întinde verde şi recordsă între două şiruri de munţişorî umbroşi, Alexandru cel bun fâcii la 1402 o bisericuţă de lemn în cinstea S. I6n Teologul, pe lîngă care se adunară câţi-va monahi, şi pentru adăpostirea lor şi a altor creştini în timpurile acelea pe când Moldova se bântuia de resboie şi de rescdle, zidi aprope de biserică şi un turn de piatră. Pe atunci înturnându-se de la Viena I6n Paleologul, trecu prin Moldavia. Alexandru îl primi cu tot onorul cuvenit moş-tenului imperiei Bizantine, însoţindu-1 pînă la Galaţi. Spre resplata ospeţiei ce primise, Ion suindu-se pe tron îi trimise lui purpură şi cortină împerătâscă, iar mitropolitul Iosef sacos şi mitră, dar spre a-şi învecinici pomenirea trimise Dăm-nei Anei, soţia lui Alexandru, şi o iconă făcătore de minuni a Maicei Domnului. Icona acesta se puse în bisericuţa maî sus arătată. După trecere mai de un veac, Ştefan Marele văcjend că s’a mărit numărul călugărilor, începu a zidi la anul 1479 lîngă bisericuţa lui Alexandru Vodă, o altă biserică mare de piatră cu hramul înălţării, dar murind ol la 1503, o sfinţi fiul seu Bogdan, şi aduse icăna Feciorei acea hărăzită de Paleologul în biserica asta nouă, unde este şi pînă în cjiua de astăcji. Acestă icănă se cunăsce că o făcută pe când arta zugră-vieî eră în decadenţă la Greci. Desemnul este grosier şi coloritul slab. Mănăstirea Nemţul — ce luase astă numire de la părîul ce curge aprăpe — luă o întindere mare. Prin pietatea Domnilor şi a boerilor căpătă venituri însemnate şi astătji acestă lavră nutresce la o mie cinci sute monahi, şi ori ce sărac află în tdtă vremea aici căutare şi ospetare. Mai multe biserici şi paraclise se zidiră pe lîngă acesta, dar bisericuţa S. I6n Cuvîntătorul de Dumnezeu, acea făcută de Alexandru cel bun, deşi învechită, stă pe lîngă ele ca o sfîntă reliquie doveditdre că ea a fost începetdrea acestui locaş dumnetjeesc; însă învecliindu-se fdrte, se făcu în acelaşi loc alta de piatră tot în numele S. Teolog; dar de o arhitectură nouă. De şi acâsta e maî frumdsă, maî graţiâsă, e de 1 (1) Vecjli portretul şi biografia acestui autor în «Albina* No. 34, Anul I. www.dacarcmamca.ro ALBINA 1413 jălit acea vechie de lemn, şi era de dorit ca asta de acum să se fi făcut întocmai după modelul bisericuţei lui Alexandru Vodă. Din norocire tot a mai rămas turnul de care ţi-am vorbit mai sus, care stă încă întreg cuprins într’un unghiu a zidului mănăstirii. Lîngă biserica acesta e mormîntul monahului Chirii Carp (1) unul din ostenitorii şi fundatorii ei. Alăturea stă mormîntul monahului Platon, ucenic al cuviosului Stareţ Paisie. Fraţii ne-au spus lăudata viaţă a acestui călugăr, care de şi privit de t<5tă obştimea ca un cuvios, eră cel mai smerit între toţi, urmând porunca evangelică: Cel ce vrea să fie mai mare între voi, să fie voue slugă. Prevecjendu-şî sfîrşitul, cucernicul Platon s’a rugat să nu-1 îngrdpe cu paradă, ci numai un preot să-l întovărăşescă la grdpă spre a-î ceti rugăciunile morţilor, dar nu fu ascultată cererea lui. Toţi sluşbaşil mănăstirii îmbrăcaţi în aurite vestminte, cu cântări, tămăeri şi făclii plecară ca să însoţescă rămăşiţele sfîntului bărbat; când eacâ cerul se întărită, vîntul stinge luminele şi ploia vărsându-se în şiroie, silesce pe toţi a-şî căuta aciuare prin chilii. Insă îndată ce a rămas mortul cu un singur preot, sorele sparge norii, ploia stă atîrnată în aer fără a cuteză să cază, şi înmormântarea cuviosului monah se sfîrşesce în pace şi linişte. Sub biserica asta nouă sînt catacombele mănăstirii în care se pun osele morţilor când le desgropă din umedul lor locaş, ca să dea locul lor altor morţi mai prdspeţi. Acestă hrubă e boltită; are şese stînjenî lungime, trei lăţime şi-şese palme înălţime. O singură ferestrică ce slobode o radă miste-riosă pe o iconă a Mântuitorului care stă pe un tetrapod în fund, lumineză acest loc funerar. Trei rîndurî de poliţe zidite sînt dealungul păreţilor, iar pe sub ele dulapuri. — Ce se înşiră pe poliţi ? — Titve de morţi. — Ce se pune în dulapuri? — Cse de morţi. Când s’a deschis uşa, şi m’am coborît în acest azil al morţii, un sfînt fior m’a cuprins; şi de n’aş fi fost pregătit pentru o asemenea privelişte sau de eram singur, aşi fi că(Jut în genunchi umilindu-mă dinaintea lui Dumnedeu în faţa acestei mulţimi de morţi. In adevăr, omul se simte cât e de mic în-naintea marei puteri a lui Dumnedeu înaintea astor oso mucede ce au avut odinibră carne şi sânge ca noi! După aceste întâiu cugetări triste, altele mai lumesc! m'aii cuprins. Aste capete aşezate cu simetrie pe poliţi, aste 6se puse cu regulă în dulapuri, m’aii mâhnit şi m’au supărat. Ce sînt ele alta de cât noi, rămăşiţe a celor ce au fost ca noi? Şi nouă nu ne place a vedă că se jdcă cine-vâ cu noi când trăim, cu atât mai vîrtors după ce am murit. Liniştea 1 (1) Fiind laic se numia Serdarul Constantin Carp. www.dacaromamca.ro 1414 ALBIXA mormîntuluî e mal de preferit de cât astă regulă, unde tit-vele nostre figurăză ca şipurile în magazinul unul spiţei’. Maî bine de două sute capete sînt pe aceste poliţî de piatră; fie-care are lipit pe el câte o ţidulă pe care e însemnat numele celui ce l-a purtat. Este de luat sema că unele din ele sînt mal pe jumătate putrede de rugina pămîntului sau de bălele de cari a pătimit în viaţă. Un doctor Gal pipăin-du-le ni le-ar pută spune, şi păte din sciinţa cranologiei s’ar pute află câte virtuţi, câte viţiuri au fost în ele. Căutând aceste titve, vecjuiu una maî mică, mai delicată; osul eră alb şi luciu, dar nu avea nici o etichetă lipită pe ea. Monahul ce-mi slujâ de cicerone mi-a spus că eră a unei fete ce a murit acolo, dar nu sciîi să-mi spue maî mult. Cu-riositatea mea nu se îndestulă cu atâta. Am întrebat, am cercetat şi am descoperit o forte tristă dramă pe care Iţi voiu spune-o altă dată, căci acum mă grăbesc a lăsă pe morţi, ca să mă întorc între cei- vii. DIN LUMÎ DISPĂRUTE ine nu-şî aduce aminte din copilărie cu câtă plăcere ascultă basmele pe cari vre-o bătrână iubitore sau vre-un moş sfătos le spunea ca să-l adormă ? Povestea îşî urmă încet cursul şi tote a-cele icone încântătore sau înflorătore, ne treceau pe dinaintea ochilor şi ne fermecau închipuirea. Trăiam şi noî cu Feţi-frumoşii şi cu Co-sinzenele; întrebam mereu: —' Dar, moşicule, o fi departe ţara de care spui? — Departe, ve Mal adesea îşi lăceâ cele mal aspre mustrări. «Ar fi trebuit să-l priveghiez mai bine ! O voi, cari aveţi încă fericirea de a fi mume, Ziceâ ea femeilor din sat, cari veniau s'o mângâie, fie-ve de învăţătură nenorocirea mea, spre a vă îngriji copiii mal bine. Nu-î perdeţî din vedere nici un minut. Ah, dacă bunătatea cerului mi l-ar înapoia şi pe al mieii!...» www.dacaromamca.ro 1422 ALBINA - I,)icend acestea, suspin urile îl tăiau vocea, şiroie de lacrămî îî curgeau pe faţă, şi nimic nu-î mai puteâ alină suferinţele. Tudora, strivită de durere, ajunse în stare de compătimire, ba i-se sdruncină şi sănătatea. Peste câte-va sâptămînî, ducendu-se la biserică într-o duminică, cu vestmintele eî cernite, cel de faţă şoptiră între dînşiî: «Biata femeie nu o s’o ducă mult pînă să şt urmeze bărbatul şi copilul în lumea ceea-laltă.» Preotul satului, bătrân cum se cade, care împărtăşiâ atât nenorocirile, cât şi bucuriile consătenilor, se dusese în mal multe rîndurl la dînsa, ca s’o console. Când o vecju în biserică, cu laţa galbenă şi cu totul schimbată de mîhnire, rămase uimit şi o chiemă la dînsul după eşirea de la biserică. Când ea intră în casă, preotul sta înaintea mesei de lucru şi scria într-o condică. O primi cu bună-voinţă şi o rugă să şedă un minut, pân-o termină ce avea de scris. Intre acestea, ea îşi aţinti ochii la o i-eoniţă rotundă, cu margini poleite. — Se vede că-ţî place mult iconiţa, îî cjise preotul sculându-se şi lăsând pana din mană. — Da, părinte, răspunse Tudora. Cu tote acestea, nu mă pot opri d’a plânge, uitându-mă la dînsa. — Scil dumneta ce înfăţişeză? o întrebă bătrânul. — Da: e Sfînta-fecioră. Şi nici o dată nu mi s’a întimplat să văd un chip mal frumos al unei mume duiose, care-şl plânge mdrtea prea iubitului eî fiu. — Eî bine, într’însa poţi vede cel mal frumos şi mal mângâietor exemplu pentru dumneta. Privesce bine acestă i.conă : ea îţi arată pe sfinta mumă a mântuitorului Christos, cu inima străpunsă de durere la vederea dumnedeesculul său fiu răstignit pe cruce, când sta de faţă la chinul, la ţipătul şi la mortea Iul sfîşietore, de care se cutremură cerul şi pămîntul. Uită-te cum îşi înalţă spre cer ochii plini de lacrămî şi mânile slăbite, ară-tându-şî printr’acesta pietatea, supunerea şi încrederea în Dumnezeu. Radele strălucitore, ce-î înconjoră capul, însemneză fericirea de care se bucură acum în cer şi pe care a meritat-o, prin îndelunga-î răbdare în restrişte, prin nestrămutata-! credinţă în DumneZeu. Negreşit că şi dumneata al suferit pe rînd două pierderi mari: soţul şi copilul! Un cuţit cu două tăişuri ţî-a străpuns inima. Inalţă-ţî însă căutăturile către cer, pune ţi tbtă încrederea în DumneZeu şi rogâ-l ca, din înălţime, să-ţî trimită mângâiere şi putere. Precum scil, sfînta Maria stătu în picîore www.dacaromamca.ro ALBINA 1423 lingă crucea lîiuluî el; credinţa religiosă, puternică şi neclintită îl întări şi mal mult inima, în timpul mâhnirii, şi o împedică de a cădea în disperare. Ast-lel, fiica mea, numai statornica încredere, că tot ce ne vine de la Dumnecjeu este spre binele nostru, pote să te întărescă şi să te împedice de a câdeâ în prada durerilor. Nu uită nici odată unde au să se curme tote suferinţele nostre, şi că nemărginită va fi fericirea ce le va încunună. Numai prin suferinţe se încercă şi se vădesee virtutea; ele trec repede , şi lac loc fericirii nesfîrşite. Numai prin suferinţe Christos şi-a întemeiat mărirea. Sfînta Maria l-a urmat pe acestă cale spinosă, şi noi n’avem alta, spre a ajunge în cer. Tudora ascultă cu respect cuvintele preotului şi, pe când îl vorbiâ, ochii nu i-se mal rădicau de la chipul Sfintei-feciore. — EI bine, părinte, d’acum încolo o să urmez după poveţele slinţieî-tale : o se mă rog, o să cred şi o se cjic: împliniscă se voia ta, Domne! — Forte bine, fiica mea, sînt mulţămit de acestă hotărîre, şi voiţi rugă pe Domnul să-ţi vină în ajutor, spre a te întări în-tr’însa. Noi nu putem nimic singuri; cată să cerem întru tote a. jutorul lui Dumnezeu, fîind-că numai el pote să deâ puterea de a ne pune în lucrare liotărîrile cele bune. Apoi, fiind că eră vorba să îndulcdscă o inimă amărîtâ, luă din părete preţiosa iconiţă, şi i-o dete, clicendu-î: — Ţine sfînta iconiţă, ia-o, pune-o în părete şi, când vel simţi că mîhnirile îţi înăspresc inima, că durerose cugetări îţi împre-soră sufletul, uită te la Maica Domnului şi rogă-te ferbinte, căci îţi va da curagiu şi putere. Cu ajutorul lui Dumnecjeu, rana se va vindeca pe nesimţite şi... gândesce-te că cununa ce ne a-şleptă în cer va fi cu atât mal frumosă, cu cât vor fi mal mari suferinţele nostre pe pămînt. Tudora urmă întocmai după îndemnul bunului preot şi durerea i se alină cu încetul. Cu tote astea, de câte ori treceâ pe dinaintea stejarului sub tulpina căruia veijuse pentru cea din urmă oră pe scumpul ei copil dormind, ca un fior rece îl treceâ prin inimă. Adesea îngenunchiâ pe iarbă unde dormise Anton şi scălda pămîntul cu laorămî. Şi fiind-că în urmă simţiâ în cuget un fel de mustrare pentru atâta plânset, îl veni în minte fericita ideie de a face o scobitură în trunchiul copaciulul şi de a aşecjlâ într’însa icona mângăietore. «Vederea stejarului, îşi dise ea, neîncetat îmi reînoiesce durerea; el bine vederea sfin- www.dacaromaiiica.ro 1424 ALBINA teî icone, îmi va reînoi puterile şi răbdarea: va fi un semn despre iubirea mea pentru amintirea scumpului meu Antonică. Spuind acesta preotului, el lăudă şi încuviinţă ideia. Atunci Tudora săpă în trunchiul stejarului o mică scobitură rotundă, în care aşetjă icona. Din minutul acela, de câte-orî trecea pe dinaintea conaciulul, îşi uită durerea şi strigă ju’ivind, frumosa iconă: — Slîntă-teeioră, vino în ajutoru mî! După aceea se rugă în, sineşî, şi îndată îşi simţiâ inima uşurată. (Va urma.) Şcolele din judeţul Ilfov rec acum la al doilea punt principal—la cercurile culturale. Aci încă am fericirea a vă comunica că şi aceste cercuri culturale atât de mult dorite de mine şi atât de necesare (ăW pentru propăşirea sătenuluî nostru aă dat rode forte îm-b bucurătore. Pe multe locuri s’aă făcut bune începuturi iar în altele cum este acela presidat de d-1 S. Vasilescu Radovan chiar aii întrecut aşteptările mele. Veţi cunosce că Românii sînt doritori de cunoscinţe folositore şi sănătose şi încă că rolul învăţătorului nu este terminat între cel 4 păreţi; învăţătorul mal are de lucru şi în afară de şcolă tot cu acela pe care î-a avut în şcolă, căci în comunele rurale el este facla civilisaţi-unei. învăţătorul fiind cel mal cu carte, de la djnsul trebuie să pornescă cuvîntul cel înţelept şi în tote începutul cel sănătos ; el trebuie să îndrumeze ţărănimea pe calea progresului, prin sfatul şi exemplul şeii; el să fie apărătorul nestrămutat al principiilor pe care se întemeeză ordinea socială şi propagandistul neobosit al aspiraţiunilor nostre naţionale. Munca sa este mare, este nespus de mare; recunoscinţa către dînsul însă va fi şi mal mare, căci în timpurile din urmă s’a adeverit cu prisosinţă că într’o ţară există cam atâta fărţă cât a sciut şi a voit să pună într’însa învăţătorul. Sufletul mi se umple de bucurie când văd că nici n'a sosit finele anului şi cu tote acestea aste două lelurî de instituţiunl aii ajuns aşâ de departe. Dar în sufletul aceluia de la care aii pornit întâiaşl dată aceste lucruri atât de jfrumose ce credeţi dumnevostră că trebuie să se petreeă? Şi iarăşi câtă mulţumire sulletescă va aveâ în urmă acela care luând în spinare un lucru abiâ început îl va duce la un bun sfîrşit. In acest an şcolar cercurile culturale împreună cu cantinele şcolare au format unul din punctele principale ale preocupaţi-unilor mele şi în acest scop am alcătuit un proect de statut pe www.dacaromanica.ro ALBINA 1425 care vi-1 presint d-vostrâ şi ve rog a-1 studia cu atenţiune şi a propune tole modificările ce se cred necesare. Din comisiunea ce veţi alege pentru studiul acestui proect de statut va trebui să facă parte neaparat şi 2, 3 învăţători de la şcolele pe lingă cari au funcţionat cantine. Acestă comisiune în vederea statutelor va trebui să facă şi un regulament pentru funcţionarea cantinelor şcolare şi cercurilor culturale. Tot din sinul d-vostră propun a se maî alege o comisiune care să studieze mijlocele cele maî nemerite prin care să facem pe săteni a-şî trimite cu drag copiii la şcolă. Veţi avă în vedere că între altele sătenul nostru caută să vadă că din şcolă ese pentru el şi un beneficiu real. In privinţa stărei materiale am de spus următorele : ă) Pentru anul acesta consiliul judeţen a votat suma de 20.000 lei ca subvenţiune pentru învăţători, ceea ce va face ca la re-partisaţiune, care se va face iarăşi în mod egal, să vie o sumă cu mult maî mare de cât anul trecut. b) In inspecţiunile mele am constatat că una din cele maî mari pedicî la bunul mers al instrucţiuneî este lipsa de mobilier şi în special de băncî. Am avut scole unde nu se găsesc bănci nici pentru 1/3 din numărul elevilor, aşa că mulţi din copil erau nevoiţi să stea în piciore saă trântiţi pe jos cu placa şi condeiul în mână. De aci pentru învăţător o greutate nespusă de mare şi în genere în şcolă un progres cam puţin mulţămitor. De a-ceea în urma comunicărilor mele şi a intervenireî d-luî Prefect, Consiliul judeţen a votat suma de 80.000 leî pentru facerea unul mobilier sistematic de o cam dată la şcolele cu localuri bune. Pentru acesta tote lucrările sînt făcute, în luna MaiQ se va ţine licitaţie şi în August mobilierul va fi gata. c) Un alt rău iarăşi destul de mare este faptul că cea mal mare parte din şcoli se găsesc isolate fără verdeţă şi fără umbră prin jurul lor, iar sermanul copil cu capul gol în timpul recra-ţiuneî sau înainte de intrarea în clasă cu greii pdte răbda arşiţa sorelul din timpul verel. In ast-fel de condiţiunî şcola şi învăţătorul numai ca exemplu de regulă şi de gospodărie nu pot servi. Dorinţa mea este ca fie-care şcolă să aibă cel puţin câţî-vâ tel sau castani sălbatici ori şi alţi arbori puşi într’o regulă şi o simetrie aşâ cum trebue să fie la un local de unde copiii pe nesimţite să se deprindă cu ordinea şi cu frumosul. Dacă însă şcola dispune de o bucată de pămînt maî mare, atunci ar fi bine ca într’o parte a şcoleî arborii ca cel menţionaţi să formeze nisce alee frumose prin umbra cărora micii copilaşi cu cărţile în mână îşi vor învăţă cu mal mult drag lecţiunile cerute; iar într’o altă parte o grădiniţă de pomi roditori din diferite specii, împreună dacă se pote, cu o mică şcolă de pomi de unde fie care copil să potă avea câţî-vâ puişori pentru grădiniţile lor. «Albina II» 90 www.dacoronianica.ro 1426 ALBINA Sînt sigur că exemplele acestea vii vor găsi un resunet cu mult mal mare de cât tote teoriile şi poveţele ce vom da în acest sens. Ba când în capul comunei se vor găsi omeni care să cu-noscă importanţa şcolel şi datoriile lor faţă de şcolă, eu am speranţă că pe lîngă acestea se vor mal pute face şi alte soiuri de culturi. Cum trebue tăcut şi cât trebue făcut rămâne numai la chibzuinţă învăţătorului şi la ajutorul ce acea şcălă prmesce de la comună. Trebue sciut însă că la început are să se întîmpine greutate chiar la şcolele cari se găsesc în condiţiunl favorabile. Dar în-chipuiţi-vă 3, 4 ani în urmă când greutatea este aprope înlăturată şi şcola înfrumuseţată. Câtă mulţămire nu va procura învăţătorului, şcolarilor şi satului întreg o asemenea lucrare! AstăcJI te ia jalea când intri într’un sat şi vetjl curţile sătenilor pustii, grădinile lor pline cu buruenî sau numai cu salcâmi aşteptând 10—15 ani pînă să dea un lemn, pe când copilaşii lor totă vara duc dorul de pome. D vostre aţi observat când trec căruţele prin sate cu mere, pere sau prune cum alergă toţi cu străchinile de malaiu sau alte cereale spre a cumpărâ atât de scump aceea ce nu-I ar fi costat aprope nimic şi cu tote acestea îndestulare tot nu pote fi. Copilul încă va rîvni la vecinul său unde vede un mic pomuleţ sau în lipsa gimnasticei de la şcolă, face un mic exerciţiu peste gardul vecinului spre a-şî apropia aceea ce este convins că nu este al seu. Tot aşâ, dacă nu şi mal rău • se în-tîmplă şi cu zarzavatul. Pentru tote acestea însă recunosc că afară numai de câte-vă caşuri, învăţătorul nu este nici de cum vinovat pentru că localul de şcolă se găsesce neîmprejmuit şi comunele în genere nu dau nici un ajutor pentru acest scop. Din parte-mî, pe de o parte voiu căutâ în înţelegere cu d-1 Prefect ca şcolele să fie împrejmuite şi pe de alta a se da după cerere pomii şi arborii necesari; iar d-vostre prin şcolă şi în afară de şcolă, vă rog, cu totă stăruinţa îndrumaţi sâtennl pe calea cea bună, căci în sate cum am mal spus, învăţătorul este factorul puternic al lumineî şi al ordine!; el este, cum se scie, delegatul civilisaţiuneî şi totă omenirea de la dînsul aştepă numai aceea ce este bun şi folositor. Lucrând în modul acesta, va veni timpul când ni se va (Jice: vouă se datoresce mult propăşirea ţăreî căci voi aţi alungat întunericul ce a învăluit mintea săte-nuluî şi în schimb aţi dat lumină, fericire şi bogăţie, familiei, satului, judeţului, deci scumpei ndstre ţări. Radu Pobreseu. DE ŢINUT MINTE Fii drept, pentru ca să câştigi în adever cele drepte. www.dacaromamca.ro ALBIHA 1427 A~şî găsi Baeăul and omul dă de vre un necaz, de vre-o şugubinâ cu alt om, numai că îl audi dicend: Cu ăsta mi-am găsit Bacăul. El vrea să dică, că a păţit-o, că a dat de dracul, că nu se aşteptă la o asemenea întâmplare rea. Un negustor prins cu ocaua mică, un pungaş surprins în fapta lui necinstită, pote să-şi dică: Mi-am găsit Bacăul. Cu alte cuvinte: mi s’a înfundat, nu mai merge, a rîs dracul de noi. Alte-ori se întorce lucrul. Audi pe unul dicend: -— Bagă de semă, neiculiţă! O să-ţi găsescî Bacăul cu mine! E aceeaşi dicătore românescă, cu acelaşi înţeles, spusă într’un chip ameninţător. Cu câte alte dicători nu se pote înlocui? O s’o păţesc! de-a binelea! Vedi să nu-ţî ia părul foc! Cu mine nu e de glumit, că eu sînt naşul teu! Te-am apucat de scurt acum! Eu am să te învăţ câţi bani are leul! Explicarea dicătorii «a-şî găsi Bacăul» o găsim în istoria ţârei nostre. (1) Pe la anul 1410 adecă prin vecul XV, Bacăul eră pe fruntaria dintre Moldova şi Muntenia. Acest oraş eră pe atunci un punct însemnat de vamă, loc de deslegare a mărfurilor venite de prin Transilvania şi Muntenia. Se plătiau două feluri de vămi, una pentru valorea lucrurilor şi alta pentru greutatea lor. Acolo cupeţii şi călătorii eraţi straşnic căutaţi, suciţi, răsuciţi, mai scotociţi pote de cât în dilele nostre. îndată ce erai prins cu ceva, cu vre-un lucru pe care îl tăinuiseşi, apoi aveai să dai sema judecătorilor şi să plătesci globnicilor banii cu care erai amendat, dacă nu cum-vâ te băgă şi la gros. Cine eră ast-fel prins, putea forte bine dice: Mi-am găsit Bacăul! ceea ce însemnă: Am păţit-o la Bacău, unde am fost prins cu lucruri tăinuite. Am plătit globâ pînă n’am mai putut şi mă mir cum am scăpat. Se face deosebire intre a-şi găsi Bacăul şi a găsi Bacăul. (J) Veifi cercetările d-lui Ilasdeu în Dicţionarul seu la cuvîntul Bacău. Mulţumită acestor cercetări cunoscem înţelesul clicetoriî în mod sigur. www.dacoromanica.ro 1428 ALBINA Cea de-a doua dicere însemneză: a ajunge la oraşul cu acest nume ori am aflat oraşul pe care il căutam. Nu se prea intrebuinţeză adî de cât când arăţi pe hărţi. Pentru dicetorea întâia, poporul î-a întins înţelesul, în cât aprope nu-i mai cunosci însemnarea sa de la început. Adî o spui ori-cui, care cu fapta sau cu vorba ţi-a adus vre-un neajuns. O spui ca om mare unuia mai mic, ca stăpân, slugii; ca prieten, în gluma sau într’adins, prietenului. Şi scriitorii îşi găsesc adesea ori Bacăul cu criticii; dar cu deosebire hoţul şi buclucaşul îşi găsesc Bacăul, căci atunci li se înfundă. Cum vedem, explicarea e istorică, nici de cum datorită firei locuitorilor din Bacău, de care nu ne putem plânge că sînt omeni reî. (frig. Teodossiu. Moravurile Românilor din ţinutul Chişineuluî CEREMONIILE NUNŢEI (1). Câud e gata masa, nănaşa ia pe mirâsă dintre drujte şi o aduce în casă. Aici încep a se găti spre iertăciune şi la drum. Ceremonia acesta e cea mai mişcătdre. In mijlocul casei pun doue scaune pentru părinţii miresei! mirele şi miresa, aşternend un lăicer stau în genunchi dinaintea părinţilor; cei din casă stau în picîdre şi unul din vorniceî (jice «iertăciunea, exprimată în următorele versuri populare: Ascultaţi, ascultaţi cinstiţi nuntaşi Şi dumniavostră împrejuraşi, Cu noi acestor părinţi ne vom rugă, Şi dumnialor fiii sfii vor iertă, Iară noi cu fiii ne vom smeri Şi de î’ost vom grăi. Şi dumniavostră cinstiţi părinţi, Cari de la milostivul Dumnezeu sînteţi rînduiţi-, Ca şi pomii cei rodiţi, Ce fac roda rodelor Din recoltul rădăcinilor, Aşă şi pre dumniavostră Dumneţleu să vfi învrednicfiscă. Căutaţi pre acei doi fii ai dumniavostră îngenuchiţi, Şi de la inimă vfi umiliţi, 1 (1) Ve(ţl No. 42 43 şi 44. www.dacoramamca.ro ALBINA 1429 Şi cu duh de la inimă să-I Iertaţi şi să-î blagosloviţi. Că nu sînt fii în lume să trăiască Si părinţilor să nu greşescă. Că părinţii mult se osîndesc, Pîn’ pre fiii sel îl cresc Şi de tote relele îî feresc. Că aşâ şi Dumnezeu A făcut cerul şi pămîntul Numai cu cuvîntul Şi marea, şi cele ce sînt într’însa Numai cu cjisa; Iar cerul şi pămîntul L-a împodobit Dumnecjeă: Cu sorele, cu stele, cu luna, Care o privim tot-d’a-una; Şi pămîntulul a poruncit Dumnecjeu Şi îndată l-a înverzit Şi încă l-a împodobit: Munţii cu măgurile, codrii cu isvorele, In care locueso tote fiarele, Şi tot felul de pome roditore, Fie-care după sămînţa sa; Că aşâ a vrut sfinţia sa. După acestea, după tote, Ca un Dumnecleu cel ce pote, A făcut ralul la răsărit, Deosebit de pămînt, Şi într’însul a zidit Pre strămoşul nostru, pe Adam, Cu trupul din pămînt, Cu osul din piatră, Cu sângele din rouă, Şi cu ochii din marea, Şi cu duhul sfînt Din duhul sfinţiei sale. Şi a vădut DumneŞeu că nu este bine Să trăiască omul singur pre pămînt, Şi a adormit DumneŞeâ Pre strămoşul nostru Adam Şi-a luat o costă din mâna stângă Şi-a zidit pre strămoşa ndstră Eva Şi i-au deşteptat Dumnedeu ca dintr’un somn. Iar Adam sculându-se ca dintr'un somn, ţ)ise: mulţumesc ţie Domne, Că vScJuî os din osul mieii Şi trup din trupul mieii. Iar Dumnedeu i au blagoslovit şi-au (Jis : Cresceţî şi vă înmulţiţi, ca nisipul măreî, Ca stelele cerului, ca chedril Livanuluî. www.dacoromanica.ro 1430 ALBINA Iar d’atuncl trăgându-se viţă, şi sămînţă Pin’ la aceşti doi fii al domniilor vostre, Iată se rogă la dumniavdstră, cinstiţi părinţi, De vă înduraţi şi-I Iertaţi, şi-I blagosloviţi, Precum a blagoslovit Dumnecleu pe Avram, Şi Avram pre Isac, şi Isac pre Iacob, Şi Iacob pre cei 12 patriarhi, Cari din nunta canagalelor era aleşi. Că blagoslovenia părinţilor Intăresce casele fiilor, Iar blestemul părinţilor Risipesce casele fiilor. Şi al treilea rînd Tot acest cuvînt; Că Dumnedeu fiilor viaţă le-au dăruit Şi di de căsătorit, Ca unul pom înflorit Ce l vine vremea să înfiorescă. Aşâ a venit vremea şi la aceşti Doi fiî a domniilor vostre Să se căsătorescă. Fiind la dumniavostră născuţi, crescuţi, Vor fi luat multe greşale Cum şi câmpul cu erbele; Când poruncesce Dumnezeii câmpului, De se usucă verdeţa îerbeî, Aşâ şi dumniavostră, cinstiţi părinţi, Tote să le primiţi, Şi tote în pămînt să le lăsaţi Şi pre fiii voştri Iertaţi, Ca să fie de părinţi întăriţi Şi de Dumne din Roman, clasa I, 49 locuri; In seminarul din Curtea de-Argeş, clasa I, 15 locuri; In seminarul din Râmnicul-Vâlcea, clasa I, 28 locuri. Disposiţiunile privitdre la acest concurs sînt: T6te cererile de Înscriere se adreseză direcţiunii seminarului, unde voiesce canditalul a concura, cel mai târcjiu pînă la 27 August. O dată cu cererea de înscriere la concurs, fie-care candidat trebuie să pre-sinte următdrele acte: A) Ptntru clasa I: 1) Act de nascere, prin care să se constate că are versta intre 12 şi 13 ani 2) Act de vaccină saă dovadă că a zăcut de vărsat! 3) Act de botez; 4) Act doveditor că este român; acest act va fi dat de primărie; 5) Certificat de absolvirea cursului primar complet; www.dacoromanica.ro ALBINA 1439 6) Certificat de bună purtare, liberat de direcţiunea şcbleî unde a urmat cursul primar. B) Pentru clasa IV: 1' Act de nascere, pt in care să se constate că are virsta între 15—16 anî; 2) Act de vaccină safl dovadă că a zăcut de vărsat; 3) Certificat prin care să se constate că a absolvit 3 clase gimnasiale, safl un alt curs secundar, declarat echivalent; *• 4) Certificat de bună purtare, liberat de direcţiunea şcoleî unde a urmat; o) Act doveditor că este român; acest act va fi dat de primărie, şi 6) Act de botez La 1 Septembre se va face examinarea medicală a tutulor candidaţilor înscrişi. Medicul va respinge pe toţi cei ce nu slnt de constituţie excelentă pe toţi cei nedesvoltaţî sau cari ati simptome de boli ereditare, precum şi pe cei cari nu au o înfăţişare portivită cerinţelor canonice pentru acei ce doresc a deveni preoţi. De asemenea vor fi respinşi, chiar înainte de începerea concursului, acei candidaţi cari nu vor întruni- Cundiţiunea de a avea o voce frumosă şi justă. Candidaţii admişi şi cari vor poseda actele in regulă vor fi supuşi la 2 serii de probe, scrise şi orale. Probele scrise vor fi: A) Pentru clasa I: a) Din limba română (o pagină dictată in care să se aprecieze corectitudinea limbeî şi caligrafia). Subieciul se va alege din religie; b) Din artmetică (un exerciţiu uşor cu numere întregi safl tjecimale). B) Pentru clasa IV: a) Din limba română (o composiţie uşoră, naraţiune, scrisore, etc.); b) Din aritmetică (o problemă de lorţa celor ce se dafl in clasa III a liceului clasic) şi c) Din caligrafie (o pagină dictando şi alta caligrafie propriu clisă). Examenele înscrise se ţin la 2 Septembre. Pentru iie-care probă scrisă se acordă cel mult o oră şi jumătate. In (}iua următflre, după terminarea examenului înscris, se începe examenul oral. Probele orale vor fi: A) Pentru clasa I: a) întrebări asupra limbeî române; b) Istoria şi Geografia ţârei; c) Matematici (exerciţii uşore); d) întrebări asupra istoriei sacre. B) Pentru clasa IV: Examenul oral se va face asupra materiilor coprinse in programul celor 3 clase gimnasiale clasice : Cestiun! asupra limbeî române, limbeî latine, matematicilor, istoriei şi geografiei. * * * La liceul S-tu Sava din Bucurescî sint 6 locuri de bursieri şi 17 de solvenţi ; La liceul Matei Basarab din Bucurescî, 4 bursieri, 6 solvenţi; La liceul internat din Iaşi, 20 bursieri 20 solvenţi. Dintre cari cel puţin ,/i silit reservate în iie-care internai fiilor de săteni (1) cari s'ail distins la studi. ţi purtare in ţcâlcle rurale, ţi cari se vor da tot prin concurs. Concursul se va ţine in localul liceului respectiv, între 1—10 Septembre, in faţa unei comisiunl, instituită dintre profesorii liceului de către inspectorul general, şi va avea de obiect materia clasei inferiore celei in care doresce a intra candidatul. (l) (l) Intre cari sc num&ră fiii de preoţi de la ţara şi liiî de înveţfitorl. www.dacoramamca.ro 1440 ALBINA Părinţii sau tutorii concurenţilor la bursele vacante, vor aduce liceului, cel mal târdiQ până la 25 August,- o cerere, însoţită de actele mal jos specificate. Pentru fiii de orăşeni aceste acte sint: a) Actul de nascere al candidatului; b) Actul de revaccină sau dovadă că a zăcut'de vărsat; c) Actul de paupertate al părinţilor, eliberat de primăria comunei unde el domiciliază, sau un act de aceea ce are ca avere sad venit şi din care să se constate că nu îl e in deajuns pentru întreţinerea copilului. Ambele aceste acte vor trebui să fie însoţite de certificarea administraţiei financiare a judeţului de reşedinţă ; d) Certificatul de studiile făcute. Fiii de săteni, pe lingă actele de mal sus, vor trebui să mal presinte încă un cerlifioat din partea primăriei comunei lor de domicilii!, din care să se constate că părinţii lor se ocupă cu agricultura mică, indicându-se aproximativ şi întinderea de pămînt ce el cultivă, precum şi o recomandaţie pe hârtie ordinară, cu sigiliul şcolei din partea dirigintelui, cum că a fost elev distins la studii şi purtare. Pentru a fi admişi la concurs, candidaţii vor trebui să fie români, lipsiţi de mijloce şi având etatea: orăşenii de 10—12 ani pentru clasa I, de 11—13 ani pentru clasa II, de 12—14 ani pentru clasa III, ş. a. m. d.; iar sătenii de 12—14 ani pentru clasa I, de 13—15 ani pentru clasa II, ş. a. m. d. Clasificaţia concurenţilor se va face ast-fel : Din lista fiilor di săteni se tace un tablou cu cel întâiu eşit în clasificaţie, şi anume cu atâţia câte lacuri sînt reservate pentru ei prin lege — cu cei-lalfi cari rămân şi cu fiii de orăşeni se formfză un al doilea tablou, în care se înscriu după ordinea de merit, şi din acest tabloil se declară admişi atâţia câte locuri au mai rămas libere. Societatea pentru Învăţătura poporului Român din Bucuresci Se aduce la cunoscinţă, că în şcola normală a Societăţii pentru învăţătura poporului Român din Bucuresci, sînt vacante 41 locuri de bursieri şi solvenţi pentru anul şcolar 1899—1900. Condiţiunile de admisibilitate sînt aceleaşi ca şi pentru şcolele Statului şi de aceia se va presentâ: 1. Extract de nascere prin care să se constate că aspirantul are vîrsta între 14 şi 17 ani împliniţi; 2. Act de vaccină sau dovadă că a zăcut de versat; 3. Un certificat al primăriei locale, prin care să se dovedescă că e fiu de săten (se vor considera ca fii de săteni şi copiii de muncitori agricoli cari locuesce prin mici tîrguşore, unde nu se află nici o şcolă secondară); 4. Certificat de absolvire a unei şcoli primare, urbane sau rurale; 5. Certificat de bună purtare liberat pe hârtie netimbrată de direcţiunea şcolei unde a absolvit cursul primar. Cererile de înscriere la concurs ale aspiranţilor la.locurile vacante din acestă şcolă, se vor adresă între 15 şi 31 August a. c., la direcţiunea şcolei, strada st. Ecaterina, Bucuresci. www.dacoramanica.ro