Anul II Duminică, 23 MaiO 1899. No. 34 REVISTA ENCICLOPEDICĂ POPDLARÂ APAF*E ÎN FIE~CARE DUMINICA ------—------;---'V- ■ . ■" Abonament, pB an în ţarâ . . Liel 5 ţi Abonament, pe an ln strâln&t Uel 8 » » 6 luni în ţară. • 3 Jj Un număr. .15 bani Manuscrisele nepublleate se ard. COMITETUL DE REDACŢIEI P. Gar-boviceanu 0. RAdulescu-Motru G. Coţbuo 1. Dteacu P. Dulfu Bed&oţla şi Administraţia Btr. Mintuldsa, Ho. 0. G. Adamescu V. S. Moga N. Nicolaeacu Const. C. Popi-Taşcă Gr. Teodossiu. SUMAR: I. Kalinderu, Educaţiunca voinţei. — Inaugurarea bustului lut Gr. Alexandrescu. — Vrei să fii sănătos? — N. Brodea, Cum se face roirea artificială la stupii sistematici? — Vrei să lucrezi cu spor? — Victor Puiu, Ce trebue să facem?—Serbări de 10 Maiu.—Iliescu Dumitrii, Familia, şcdla şi societatea.—G. I. Tomescu, Serbări şcolare.— D. J'opcscu-Sdn-gem, Jocul căluşarilor.—/, tonda, Inimicii agriculturei.—Pomii roditori.— N. Gădureanu, Societatea apicolă din judeţul Olt.— N. Intra ti, Sfaturi pentru cumpărarea taurilor. — T/i. Zaharescu, Urdinaren.—Bibliografie.—Răspunsuri la întrebările din No. 23.—Adrese către redacţie.- Poşta redacţiei. —Preţul cerealelor. Iluatrafiuni: Monumentul luî Gr. Alexanlrescu, înălţat în Tîrgovişte. — Fintână din curtea castelului Peleş.—Pagina glumăţă: Dacă te lăcomescl, o păţesc!. PENTRU PREMII Anul trecut, un însemnat număr de d-no şi d-nî directori de licee, gimnasii, externate şi şcole profesionale de fete, ca şi mal tăte prefecturile şi primăriile din ţară, ne-au luat revista pentru a se împărţi ca premii. Fiind siguri de aceiaşi încurajare, oferim colecţia amilul I a revistei n6stre, coprin-4end peste două mii iedne, pe lingă un variat şi bogat material, legată frumos, cu preţul de 6 lei volumul. Anul I, împărţit în 2 volume, a 3,50 volumul. Este cea mai nemerită carte ce se păte oferi elevilor şi rugăm pe amicii revistei a adresă cererile însoţite de cost, administra-> ţieî nostre, str. Mântulesa 9, primind franco la domiciliu volumele comandate. Administraţia revistei pote asemenea procură şi întâia jumătate a anului al Il-lea în fascicule, cu costul abonamentului, adică 3 lei, iar legată cu 4 lei. Rugăm a ni se face cunoscut din vreme pentru a putea satisface tote cererile. Onor. autorităţi şi particulari, cari ne-aii făcut clejă coman-dele sînt încunosciinţaţicăle vor fi expediate pînă la 20 Maiu c «Albina II» www.dacoromamca.ro 1058 ALBINA EDUCAŢIUNEA VOINŢEI In $iua de sf. Ion d-1 I. Kalinderu, administratorul domeniilor Coronei, a rostit următorul discurs la şcola din comuna Cocioc, unde se aflau adunaţi învăţătorii şi elevii. Domnilor, m venit să împărtăşesc cu d-vostră serbarea sfîntukif Ion, patronul mieii, în acestă adunare însemnată şi în mijlocul acestor copii animaţi de generose sentimentet ale tinereţel, aceşti copil, cari se îndemnă cu atâta zel să onoreze pe gloriosul premergător al lui lsus Christos, sf. Ion alesul de Dumnezeu, ca să mărturisescă lumina strălucţtore în chaosul întunecat, şi pe care omenii deatunci n’aii înţeles-o. Sfîntul Ion carele a vestit venirea lui lsus, rezemul aştepta, şi speranţa naţiunilor, a profeţilor, a sf. bătrân Simion, sf Ion, care avu negrăita fericire să torne pe capul venerat al Domnului său apă botezâtore din Iordan şi să apropie pe acest întâiul şi Dumnetjeescul neofit de urmaşii fiilor lui Adam, ertaţ1 d’acum de Tatăl a tot Puternic, să-l apropie de pămîntul renăscut din sfîrşitul îndurerat al Raiului perdut. N’aşî pute întrebuinţa mal cu folos timpul, acestei tjile sacre petrecută aci, de cât întreţinendu-vă despre o însuşire numită voinţa, care e de cea mal mare preţuire în problema educaţiunel, primul imbold al el, şi al eî mai mare ajutor de cât sînteţî d-vostră, domnilor institutori, orl-care ar fi de altminteri ştiinţa, talentele-şi devotamentul vostru, a căror însemnătate nici o clipă nara încetat a o recunosce. Neapărat că pentru voi, tineri elevi, m’am hotărît să vorbescr dar cu deosebire cuvintele mele privesc şi pe profesori şi pro-fesorele vostrs; el vor pricepe mal bine de cât voi sfaturile, pecari îngrijirea mea de voi, sprijinită pe experienţa mea, mi leva insuflă, şi eî vor găsi ca datorie să vi le reamintescă, să vi. le desvolte pînă le veţi pătrunde, dacă timpul şi nestatornicia firăscă la vârsta vostră, vi le-ar putea şterge din minte, şi, re-înprospătându-le, vor adăogâ şi poveţele lor. Da, voinţa, acesta este în educaţiune însuşirea de căpetenie, şi spre ea găsesc potrivit să chem luarea vostră amine, institutori, cari faceţi elevilor cunoscută viaţa şi îndatoririle el tote- www.dacoramamca.ro ALBINA 1059 Din nenorocire, acestă facultate tot atât de folositore pentru muşchii şcolarilor, cât aerul folosesce plămânilor lor, este în deosebi neîngrijită în generaţiunea de acum, voinţa, de cât care nimic nar trebui mai mult deprins, mal mult cultivat. Şcola e un câmp de resboiu paclnic, adică unde sângele nu curge nici odată; dar şcolarii trebue să risipescă atâta curagiu, atâta forţă, atâta statornicie cât şi soldatul desiăşoră în luptele cele mal omorîtore; mal ales nu trebue descurajare; isbâncjile cele mal hotărîtore sînt adese ori datorite unei schimbări de noroc, pînă atunci protivnic, de noroc, adică de voinţă mal puternică, mai eroică. Tot-ast-fel se întâmplă şi în aceste lupte pacinico, în aceste întreceri şcolare; adversarul fost a multă vreme cel dintâiu, dar •o deşteptare de curagiu, o minune de stăruinţă îl culcă îndată lapiciorele învinsului său înviorat, reîntărit, care-î smulge cununa de lauri O bătălie perdută, ţliceâ un general, este numai aceea ce creclî că al perdut-o. Da, d-lor institutori, spuneţi elevilor voştri, că nu trebue să-şi amintescă de o neisbândă în clasă, ca şi pe câmpul de bătae, de cât pentru a-î şterge dojana printr-o victorie. Şcola pote fi comparată cu un resad, cu o pepinieră. Ce fad într-o pepinieră? Cultivi arbori; şcăla este pepiniera, în care institutorul cultivă omeni. Totă vremea grădinarul întrebuinţeză sciinţa, experienţa sa, ca şă păzescă arborii de bole; au şi aceştia bolele lor. Tot ast-tel voi, d-lor institutori, luaţi tote îngrijirile cerute pentru sănătatea fisică, morală şi intelectuală, a elevilor, adică vă siliţi şi veghiaţî să se desvolte mintea, inteligenţa şi sufletul, odată cu corpul lor, vă munciţi să stârpiţi viţiile, relele porniri, ce sînt pentru om, ceea ce sînt pentru plante, Hori, insectele cari le strică, le veştejesc, cari rod fructele ce trebue să producă, împiedecându-le, înveninându-le crescerea şi coce-rea lor. Voinţa copiilor, d-lor institutori, este slabă, îndoiosă, de 6re-ce nu are sprijinul experienţei, e un arbust nevoit să aibă un ocrotitor ca să-l apere de silnicia vînturilor şi a furtunilor; sufletul are şi el ale sale, cari pot să desrădâcineze nisce bune înclinări firesc! ori nisce bune rînduirl cu cari a fost înarmat. Părinţii nu sînt în stare să se îngrijescă de acestea, mal ales la ţară; să cuvine, ca institutorul să o facă; singur el e răspunzător de elevii săi ţaţă de părinţi, faţă de societate, şi el singur trebue să aibă grijă de tote îndeletnicirile lor: rugăciune, curăţenie, muncă, hrană, odihnă. www.dacoromamca.ro 1060 ALBINA Acestă silinţă, isvorită din stăpânirea voihţeî, e neîncetat deprinsă, nu rămâne nici odată trândavă; ea se supune reguleî, după cum orele ascultă de ciasornic. Acestă regulă, acest jug blând şi mântuitor, acest povăţuitor al şcoleî, nu va face din elevi numai nisce muncitori, dar şi omeni de consciinţă, închinaţi tuturor datoriilor. Trebue aşâ dar cu stăruinţă să-î desâvîrşiţi pe toţi. Adesea ori ne plângem, şi cu dreptate, de schimbăciosul caracter al copiilor, care îl duce neîncetat să tot trecă de la un lucru la altul. Cum să învingem acestă nestatornicie eternă, aceste tone fără sfârşit? Cum? Numai prin supunerea elevilor, prin ascultarea lor de bună voe de disciplină, care domnesce în scolă. Da, domnilor institutori, când veţi face pe copii, în timpul celor cinci ani cei petrec sub conducerea vostră, să se îndoie fără şovăire sub acestă disciplină, el vor dobândi o mare victorie, căci au putut pune voinţa lor sub jugul raţiuneî. Cari sînt stâncile de unde prea adesea se întorce abătută voinţa elevilor? Aceste stânci, aceste goluri sînt lenea şi trândăvia. Cine nu scie să voiascâ neclintit, e slab; cine are o voinţă ne-mlădiosă, este stăpânul unei mari puteri; acesta eră şi devisa prea scumpului şi neuitatului Constantin Rosetti: «Voesce şi vei pute». Se aruncă uşor piatra în omenii de voinţă cari sînt socotiţi ca ambiţioşi. Eu preţuesc mai mult aşâ omeni, de cât pe ambiţiosul leneş, care, orbit de lăcomie, stă să cadă în prăpastie. Omul, a cărui voinţă nu eunosce piedecî, trece muntete cel o-presee, străbate mările cu tot lanţul lor de stânci şi furtuni; îşi ajunge ţinta numai prin stăruinţă. Fiţi înzestraţi dar cu acestă mare ambiţiune pentru elevii voştri, institutori Covîrşesce măsura? O veţi domoli, o veţi îndrepta pe calea cea bună, de s’a depărtat. Dar copiii obosesc curând, n’au zel de cât pentru petreceri. Acesta e un reu: ori cât de sus s’au urcat elevii, spuneţi-le, institutori, că trebue să se înalţe, să se sue mereă pînâ la culmea datoriilor. Voinţa, acestă însuşire cere să fie desvoltată din copilărie, şi îndreptată către bine; când o lăsăm în placul ei, sub domnia simţurilor, puţin îi trebue să cadă pradă plăcerei şi să ajungă geriul rău al omului, geniul care îl prăpâdesce. Şi acum, domnilor institutori, şi scumpii mei copii, luându-mî rămas bun de la voi, şi pentru a încheia acestă cuvîntare pri- www.dacoroinaiiica.ro ALBINA 1061 vitore la însuşirea voinţei, îngăduiţi-mS să stăruesc în recomandarea mea. Da, voinţa întemeiată pe consciinţă, primită ca bună de voi, d-lor institutori, şi de personele cercate, cari se îngrijesc de tineret, voinţa, în aceste condiţiunî, trebue să fie orînduitorea vieţel nostre, căci numai prin ea ve veţi face onore, prin ea veţi fi omenii datoriei, prin ea veţi răspunde la aşteptările Patriei, veţi fi cetăţeni folositori şi veţi uni sforţările umile ale muncii vostre cu acelea ale generoşilor noştri Suverani, ale binefăcătorului nostru Rege şi ale nobilei Sale soţii, a căror caldă stăruinţă şi liberală protecţiune, ve susţin cu atâta dărnicie şi ve-ghiază neîntrerupt la binele şi propăşirea copiilor clasei ţărănescl. Inaugurarea bustului lui Alexandrescu (i) uni 10 Maiu orele 11 jum., a avut loc în Târgovişte, inaugurarea bustului marelui fabulist Grigore Alexan-drescu, ridicat în grădina din faţa Primăriei. Solemnitatea a fost deschisă printr’un cor format de elevii şi elevele de la şcdla primară, toţi îmbrăcaţi în costum naţional. Ateneul Român a delegat pe d-na Smara, spre a-1 reprezenta, printr-o scrisdre plină de elogii la adresa d-sale, Ateneul neputend delegă pe alt cine-vâ de cât chiar pe iniţia-t6rea ridicăreî unul bust marelui fabulist. D-na Smara luă cea dintâiu cuvîntul în numele Ateneului Român. D-sa salută maî întâiu pe târgoviştenl în mijlocul cărora, a tovarăşilor săî de copilărie, se simte fericită; apoi spuse că ideia ridicării unul monument lui Alexandrescu se datoresce nemuritorului Ion Ghica, iar nu d-sale. Expuse după aceea greutăţile ce a întâmpinat pînă să vadă redat târgoviştenilor bustul. D-na Smara făcu apoi biografia marelui fabulist şi vorbi despre operile lui. Discursul d-nel Smara a fost des întrerupt de aplause. Preşedintele comisiuneî interimare, luând cuvîntul după d-na Smara, rosti un scurt discurs, aducend elogii d-nel Smara, în numele oraşului. După aceea directorul gimnasiulul < Vă-cărescu» schiţă viaţa lui Grigore Alexandrescu şi adresân-du-se elevilor, le recomandă a lua drept exemplu pe acest mare fabulist. Preotul Gimachilon, într’un discurs fdrte frumos, relevă meritele ddmnel Smara, căreia îl aduse elogii, cât şi ale marelui fabulist. 1 (1) Vecru: fă exerciţii de câte ori ai timp liber. 10. Dacă îţi câştigi viaţa cu munca trupescă, dă .şi inteligenţii hrană, prin citiri şi alte ocupaţii de acest fel. www.dacoromamca.ro 1064 ALBINA Cum se face roirea artificială la stupii sistematici? ntr’un număr trecut al acestei reviste, am arătat deosebirea ce există între cultura nouă şi veche a albinelor, cum şi greutatea ce se întîmpină la prinderea roilor provenit! de la stupii de sistem veehiu, şi care pe mulţi îl hotărăsce a se lipsi şi de miere şi de ceră şi de tot; mal cu sâmă cel începători şi cari nu le prea sciu meşteşugul. La stupii sistematici, <58 • www.dacoromaiiica.ro 1074 ALBINA Pe la ÎO1^ a. m., toţi locuitorii, mare cu mic, gătiţi în haine de sârbătore veneau la biserică. După ce s’a oficiat un Te-Deum, preotul a ţinut o frumosă şi patriotică predică, arătând importanţa şi însemnătatea cjileî de 10 Maib. La Ieşire s’a cântat de corul şeolel «Imnul Regal,» şi «Mulţi ani trăiască,» în urma căreia un tunet de voci a Ieşit din piepturile tinerime! de un: Ura! puternic, însoţit în acelaşi timp de trei salve de pusei. C. Bobârnac. Dirigintele şc61el Familia, şeola şi societatea and (Jicem «eclucaţiune» înţelegem totalul lucrărilor ce reclamă desvoltarea trupescă şi sufletescă a omului. Educaţia pentru om, începe odată cu prima respi-raţiune şi nu se termină pe deplin de cât cu ultima respiraţie a lui. Silit unele timpuri, unde se cere o mai mare atenţiune pentru educarea omului, şi altele în care singur individul se pdte educa. In orî-ce cas, pentru a se pute da societăţii un membru înţelept şi fericit, sînt chemaţi a depune lucrările lor educative, trei factori de mare importanţă: familia, şcâla şi societatea. In primii ani ai vieţeî copilului, se cere din partea familiei o deosebită îngrijire pentru educaţia corporală. Trebue ca fie-care părinte să fie convins că: «Intr’un corp sănătos, o minte sănătâsă». Treptat cu desvoltarea corporală se impune şi cultivarea sufletului, adică formarea unui caracter moral religios. Spre acest scop, mamei, celei dintâiu din familie, îi stă în putinţă ca să încălcjescă inima fiului eî cu razele dulci ale moralităţii şi religîosităţii. Un mare pedagog a cjis: «Inima nu este un vas ce trebuesce umplut, ci un cămin ce treime xncăUliU. Sentimentele moralo-religiose se pot înrădăcina în inima copilului, cu fapta şi euvîntul. Copilul face şi spune aşa, pentru că aşa a veţlut făcând şi spunând pe părinţi. Sînt, însă, de înlăturat cu desăvârşire conversaţiunile şi rugăciunile ne înţelese pentru copii. Aici, părinţii, se vor mărgini www.dacoromamca.ro ALBINA 1075 în a face pe copii în simplu, a înţelege neputinţa ndstră faţă do fiinţa creatâre. Convorbirile clar pot să fie pe cât se pdte de dese despre DumnecJeQ, prin care noi vom căută a Ie înrădăcina temerea de Dumnecjeu. Când copilul simte acăstă temere, edificiul religios moral este început, şi acum familia îl pdte continuă. Tot în familie copilul Ia exemplu de ordine, buna cuviinţă, ţinută în purtare, vorbire ş. a. Vom ţine în s6mă, însă, că tote acestea le-am spus în comptul unei familii unde razele bine-făcătore ale pedago-gogiei au putut străbate şi încălzi acea familie. Majoritatea, pot cjice întregitatea, familii nbstre nu îndeplinesc aprdpe nicî una din aceste calităţi. Unele din causă că sdrta le-a făcut să zacă departe de razele pedagogiei, în mizerie complectă spirituală şi materială. Altele că aceiaşi sdrtă le-a favorizat şi deschis drumul către lues şi destrăbălare. Cele din categoria d’întâiu, n’au în posesiune cunoscinţele pedagogice şi nicî existenţa cjilnică. El întrebuinţeză timpul lucrărilor cu braţele, numai pentru a pute trăi materiali-cesce, spiritul fiind neglijat. De asemenea crescerea copiilor este privită ca o sarcină de rangul al doilea. Cele din categoria a doua nu se simt obligate a da ele însăşi educa-ţiunea fiilor lor, ci însărcineză pe alte persdne; dar mama nu p6t,e fi suplinită. Pe Ştefan cel mare... mamă-sa t-a făcui să fie mare! ... De asemenea tdtă lumea cundsce pe «Cornelia mama Gra-chilor». Pînă la acest loc am accentuat scăzămintele ce se observă în educarea copiilor din familiile neglijente. Trebuesce, însă, spus că în majoritatea cazurilor scăderile provin şi din cauza altor defecte ale lor. Iată ce spune pedagogia în asemenea materie: «Intr’adever, câţi părinţi nu sînt care n’au tactul cerut pentru a conduce crescerea copiilor lor; câţi nu sînt care n'au pacienţa şi puterea morală ce se recere pentru suportarea multor neplăceri şi sacrificii împreunate cu educaţia; câţi nu sînt, care pe lingă cea mal bună-voinţă, nu sciu, nu pot susţine disciplina în casa lor; câţi nu sînt, care nu sciu a-şl arătă iubirea către copiii lor de cât prin lucruri desmerdătore şi prin plăceri sensuale, lăsăndul- www.dacoromanica.io 1076 ALBINA Intr’aoeea sâ trecă după placul lor în neorânduială, şi în lenea •cea mal desfrânată; c.âţî părinţi nu sînt dominaţi de prejudiţil familiare şi sociale, prin care infiuenţeză şi asupra erescerel copiilor lor; în fine, cât de puţini părinţi sînt norocoşi de a ave în casa lor persone într’adever calificate pentru a-t pute suplini, sau şi numai pentru de a pute ajută în ceea ce-1 privesee e-ducarea fiilor!!». Comunitatea omenăscă în general, vătjend marile scăderi •ce se observă în educarea fiilor el, fie aceste scăderi din causa neglijenţei familiilor nepătrundereî razelor pedagogice, sau neputinţelor familiare, s’a hotărât a-î da un ajutor. Acest ajutor este şcola. Şcdla este dar al doilea institut de educaţiune, unde se pot întâmpină şi repară parte din scăderile dobândite în educaţia familiară. Ea este chemată a repară ce a început familia reu şi clădesce mai departe ce familia a început mai bine. Şcdla se ajută reciproc cu familia în educarea tinerime!. Dacă familia este nefavorabilă pentru desvoltarea germenului moral-religios în copil, atunci şi lurarea şcdlel este aprope imposibilă. Ce ea zidesce, familia prin apucăturile eî rele dărâmă. Prin şcdlă înţelegem un institut de educaţiune, şi de instrucţiune, căci un filosof german a cjis: : > » » 11 » 60 » Orz . . » 11» » Fasole . . . . $ » > » 11 » 50 » www.dacoromamca.ro