Anul II Duminici, 25 Aprilie 1899. No. 30 REVISTĂ ENCICLOPEDICĂ POPDLARĂ f'- = j APARE îfl FIE-CARE DUMINICA «bon»m«nt, pe an în ţară . UeI"Ş tfl Abonament, pe an în strilnic. Uel^ » » 6 luni în ţarft. numSr..........IB bani Manuscrisele nepublicate ae ard. COMITETUL DE REDACŢIEI P. Garboviceanu O. Râdulescu-Motru 0. Coşbuc 1. Otescu P. Dulfu G. Adamescu V. S. Moga N. Nioclaescu Const. C. Popţ-Tafc* Gr. Teodosaiu. Bedaoţla şi Administraţia Str. Mfintnldsa, No. >. SUMAR: D. Eleflerescu, Datina Pasîilor în Biserica romfinăscă. — G. Coşbuc, Ierusalimul şi biserica sfintului mormînt. — Gr. Tcodossiu, Mijloce de propăşire. — H. N. Degnescu, Aşezarea stupilor primăvara.—Holera pasărilor.— I). P. Şterănescu, Judecătorul înţelept. — Th. Zaharescu, Limbricii.— Ir, Popestu, Ilasele de porci.—N. Gâdeiu, Frumuseţea şi averea.— V. /. Dălfitescu, Mulţumire.—E. Gcorgescu, Crescerea viermilor de mătase.—Apel.—Radu, Congresul contra alcoolismului -- A. C. Groza, Capra. — Răspunsuri la întrebările din No. 23.—Informaţiunl.—Poşta redacţiei. Jlustrafiuni: Vedere din Sinaia: Monastirea.—Ţărancă din Sibiu. — Bucurescil în sta-rea de Sala de jos a Ateneului din Bucureacl.____________________ CĂTRE ABONAŢI încă de la 1 Octombre trecut, revista ndstră a intrat în anul al II-lea al existenţe! sale. Facem un călduros apel către abonaţi! noştri cât şi către persdnele şi autorităţile ce ati bine-voit a ne procură abonamente, să ţie socotălă de preţul absolut mic al abonamentului şi imposibilitatea în care ne găsim de a ne expune la cheltuel! pentru a trimite un încasator şi îi rugăm a ne trimite cât raa! grabnic abonamentele; lucru ce se p6te face, cu atât maî uşor, cu cât ma! mulţi abonaţi se pot uni şi trimite costul printr’un singur mandat adresat administraţiei ndstre, însemnând pe cotor numele trimiţătorilor. Aceiaşi rugăminte o facem şi stimaţilor noştri abonaţi din Bucurescî. Facem cunoscut d-lor abonaţi cari ne datoresc abonamentul pe anul trecut, că cu numărul 30 din 25 Aprilie vom încetă a le maî trimite revista. Noî am trimis cu încredere tuturor celor ce ne-au cerut-o şi regretăm că încrederea n6s-tră a fost înşelată de unii cititori. N’avem alte mijl6ce pentru existenţa revistei; deci, dacă abonaţii noştri o iubesc şi voiesc ca ea să trăiască, să ne trimită abonamentul. ADUINIST RAŢIA. «Albina II» ■— —■ - 69 • www.dacoFomamca.ro 930 ALBINA Datina Paştilor în Biserica românescă ând vorbim despre datina Pascilor în biserica românescă, nu înţelegem sărbătorea cea mare a învierii Mântuitorului Isus; ci înţelegem datina ca, în Duminica învierii Mântuitorului, fiecare creştin să primescă maî întâii! în biserică pâine şi vin bine cuvîntat de preot, şi numai după aceea să mănânce alte bucate. Acestă datină la cei maî mulţi li se pare curiosă, fiind-că nu se poto dice nici de cum, că este generală în biserica răsăritului, şi ast fel nu se pote consideră ca aparţinătore de ritul ortodox răsăritean. Din causa acesta mulţi a considerat-o de o datină specială românescă, ba încă specială numai a Românilor Ardeleni şi Munteni; de aceea în Ardeal aîi şi început a-i cerceta originea. Datina de a luă în Duminica învierii Mântuitorului înainte de mâncare pâine udată în vin, sub numele de Pasci, este o datină, despre care ritul bisericei răsăritului nu conţine nicăeri nici o rugăciune pentru bine-cuvîntare; de altă parte între tote poporele de ritul grecesc, nu se observă la nici unul afară de Români, şi numai la Românii din Ardeal şi Muntenia; căci la Românii din Moldova, Bucovina, Basarabia şi Macedonia, nu există acestă datină. Ritul bisericei răsăritului prescrie rugăciune pentru bine-cuvîntarea bucatelor de dulce în Gr. Teodossiu. VORBE ÎNŢELEPTE Risipitorul se fură singur. www.dacoromamca.ro Vedere din Sinaia: JVIonastirea. www.dacoromanica.ro ALBINA 939 Aşedarea stupilor primă-vara ă vorbim puţin, iubiţi cititori, despre aşedarea stupilor primă-vara, o cestiune forte importantă pe care apicultorii trebue să o cunoscă, ca să potă cu succes să aibă stupi buni care să producă miere multă în timpul verei. De comun apicultorii, atât de la munte cât şi de la câmp, scot stupul de la ernatic în diua de 40 de Mucenici, adică la 9 Martie, odată cu începutul primăverei. Atât cei-ce posed stupi raţionali, cât şi cei-ce încă practică stupăritul primitiv, scoţând stupii, îi vor aşedâ în modul următor: vor împărţi stupii în trei clase şi anume: stupi de frunte, adică forte buni, stupi de categoria a 2-a, adică mijlocii, şi stupi slabi. Cei-ce nu posed stupine anume făcute, vor aşedâ atât stupii raţionali cât şi stupii primitivi pe nisce scaune lungi, făcute din scânduri şi înalte de 3 d. m. de la pămînt, punând fie-care stup departe unul de altul la o distanţă de 60—70 c. m.; iar stupilor primitivi le va lipi orî-ce des-chidetură afară de urdiniş. Stupii se vor aşedâ cu urdinişul spre medă-di, iar d’asupra se va face o învelitore comună la toţi, ca stupii să fie feriţi de ploie, de isbirea vînturilor reci şi de prea multă căldură. Stupii slabi trebuiesc ajutaţi. In stupii raţionali acâstă cestiune este forte lesniciosă: scotem ramele din stup şi în locul lor punem una sau doue rame cu faguri plini cu miere din magasinul nostru de reservă, saudacă acesta s’a sfirşit, luăm faguri de la stupii cei puternici cari au prea multă miere. Dacă stupul este slab şi în populaţie, pentru a-1 pute populă cu albine de la alţistupi fără ca ele să se bată între ele, vom procedă în modul următor: luăm un stup raţional gol, îl aşedăm în stupină pe un scaun, aprope de un stup puternic în albine, ii închidem urdinişul şi apoi îl deschidem, deschidem apoişi stupul cel puternic în albine şi pentru ca să fim siguri contra înţepăturilor albinelor, suflăm în stupul cu albine, puţin fum din ţigare sau din-tr’o cârpă aprinsă; pe urmă scotem din stupul cu albine 2 faguri încărcaţi cu albine şi care să aibă cel www.dacaromamca.ro 940 ALBINA puţin unul miere; cercetăm apoi pe aceşti doi tagurî dacă nu cum-vâ se află şi matca printre albine; iar dacă o găsim, o prindem uşor de torace şi o punem în stupul din care am luat fagurii, iar fagurii cu albinele iî punem în stupul gol, îl închidem şi îl punem unde-vâ la un loc întunecos, lăsându-1 acolo 4 dile. In diua a 3-a înmuiem 2 cârpe într’un parfum ore-care în lipsă de parfum chiar şi în petroleu — mergem la stupul slab, îl deschidem şi introducem o cârpă în stup unde-vâ între faguri; mergem şi la stupul cel cu albinele ce am luat şi punem şi aci o cârpă parfumată, apoi lăsăm totul aşâ pînă în diua. următore. In cea-l-altă di des de dimineţă scotem cele doue rame cu albine, deschidem stupul slab şi introducem ramele cu albine cu tot acolo; albinele nu se vor bate acum, căci ele cunoscendu-se numai pe miros şi tote mirosind la tel, vor crede că tote sînt din acelaşi stup. In modul acesta stupul slab s’a îmbunătăţit ore-cum. La o săptămână sau două după acestă operaţie, mai scotem un fagure cu pui plin, aprope de ieşire din celule, scuturăm tote albinele de pe el cu un fulg şi apoi acest fagure îl punem în stupul ce l-am înbunătăţit înainte şi în modul acesta am format dintr’un stup slab un stup puternic, care ne va da resul-tatele dorite. Stupii slabi primitivi îi ajutăm în modul următor: Scotem fundul de d’asupra stupului, tăem fagurii la o adîncime de un lat de mână. In acest spaţiu punem o pânză împătu-rată în patru, lipind pânza de jur-împrejur cu lut bine frământat, aşâ că albinele să nu potă eşi pe lingă pânză în sus, formând astfel cum am dice un cuib; în acest cuib vom turnă câte puţină miere, zahăr bine fiert şi subţiat. Albinele vor suge de pe cârpă care va fi tot-d’a-una umedă, mierea sau siropul de zahăr, cu care se vor hrăni. Dacă stupul e slab şi in albine, îl vom împuternici cum am procedat mai sus, scuturând albinele de pe cei doi faguri în stupul primitiv pe care îl vom pune culcat. In modul acesta vom îmbunătăţi toţi stupii slabi fă-cendu-i egal de puternici, care apoi ne vor aduce rodele dorite. Când facem nutrirea stupilor slabi, acăsta nu o facem acolo unde am aşedat albinele spre sbor, căci atuncea am pune în pericol pe toţi stupii, atrăgend albinele răpitore la www.dacoromanica.ro ALBINA 941 mierea care am pune-o stupilor, mai cu sămă stupilor primitivi. Lucrarea o vom face ast-fel stupilor raţionali: le vom da miere in faguri sera după apusul sorelui, când albinele nu mai sboră pe-afară, Lsându-i pe aceştia la locul unde am aşedat albinele spre sburare Numai pe stupii primitivi îi vom duce şi i vom aşedâ la un loc întunecos, nutrindu-î cum am arătat mai sus. De aci se vede avantajul cel mare ce-1 au apicultorii care-şi cresc albinele în mod raţional cu stupi raţionali, căci în stupul raţional poţi răsfoi ca într’o carte, ajutând albinele la timpuri oportune, pe cât timp în centrul unui butuc nu poţi cercetă nici odată şi de şi poţi întinde ajutorul albinelor, acesta o poţi face numai în unele caşuri şi la diferite împrejurări. Lepădaţi dar hodorogele primitive, lăsaţi-le a fi puse în museul de antichităţi şi aprovisionaţi fermele d-vostră cu stupi raţionali care vă vor da rodele dorite. După ce ne-am asigurat că stupii noştri sînt destul de puternici, cam pe la 25 Martie vom procedă la aranjamentul stupilor din năuntru (vorbesc de stupii raţionali, căci în stupii primitivi acestă lucrare nu o putem face.) Alegem din stupi toţi fagurii mucecji, toţi fagurii degeneraţi, adică acei lagurî a căror celule s’au strimtat din causă că au dat nas-cere multor generaţii de albine în ei, cari au lăsat pe pereţii celulelor, fie-care generaţie câte o poşghiţă şi sudorile lor care aii strimtat celulele; pe aceşti faguri îi vom delăturâ şi-i vom înlocui cu alţi faguri mai noi, sau dacă avem, chiar faguri virgini sau faguri artificiali; aceştia pentru scopul că în ei să se nască albine perfecte, nu degenerate cum s’ar nasce în fagurii degeneraţi. Dacă pe fagurii ce voim a-i scote din stup s’ar afla miere sau pui, pe aceştia îi vom pune, în stupi «Berlepsch Grand» în etajul al 3-lea de jos, iar în stupii sistem Begnescu, în partea despre uşe în etajul de jos, punend între ei un fagure gol. Albinele nu vor părăsi puii, ii vor cloci şi scote, însă in aceşti faguri care sînt depărtaţi de centru, matca nu va mai depune ouă. Când vom vede că puii au eşit din celule, atunci fagurii scoţendu-i îi vom înlocui. La fagurii cu miere astupată ce voim să-i eliminăm le destupăm celulele, apoi albinele cărând mierea din ei în fagurii de sus, sau în fagurii de la centru, atunci îi vom elimină şi pe ei. www.dacaromamca.ro 294 ALBXNA Vom cercetă pe fie-care stup cu de-amănuntul, ca să ne convingem dacă toţi stupii noştri au matce sati cum-vâ unele au murit în timpul erneî. Stupul care n’are matcă se cu-nosce pe urmâtorele semne: uîtându-ne pe faguri vedem că nu se află pul, stupul este slab în albine, iar albinele care se află în stup umblă de colo pînă colo în desordine pe faguri Stupii fără mătci îi vom împreună cu un stup slab care are matcă, după regulele arătate cu altă ocasiune; procedând ast-fel vom asigură mersul perfect al stupilor noştri în timpul verei. Asupra aranjârei stupilor primăvara s’ar pute vorbi forte mult încă, de rîndul acesta mă opresc însă aci, lăsând pe apicultorii interesaţi ca să pună întrebări de ceia-ce doresc la acest capitol, prin colonele preţiose ale revistei «Albina,» care sînt sigur că va bine-voi a primi acestă; iar cu plăcere voiţi răspunde la cestiunile ce-mi vor pune apicultorii interesaţi. R. N. Begnescu. Ţăraneă din Sibiu. www.dacaromanica.ro ALBINA 943 Holera paserilor Au Sub-semnatul, învăţător al şcoleî rurale mixte din comuna Vulpesc!, judeţul Argeş, dorind a în fiinţa o bibliotecă populară în acestă comună, rog pe tote personele cari doresc binele şi luminarea ţăranului român, spre a contribui la acestă bibliotecă. www.dacaromamca.ro 956 ALBINA Congresul contra alcoolismului j|&înt vre-o câte-vă cjile de când s’a deschis la Paris con-1^' greşul contra alcoolismului, la care participă şi doi de- Este interesant acest lucru, cum esto în genere interesantă întregă acăstă mişcare protivnică viţiuluî beţiei. Un amic sceptic îmi spuneâ că e aci o nouă scornitură a 6me-nilor cari n’au ce face, a doritorilor de reclamă, a iubitorilor de vorbe mari... — Ce!... îmi cjiceâ el: de ce a lăsat Dumnecjeu viţa? Ca să facem vin şi să bem. Nu ştii vorba cântecului cu Tata Noe: Dacă s’a îmbătat el Noe, care a scăpat nemul omenesc de potop, apoi să nu ne îmbătăm şi noi? Raţionamentul amicului mieu erâ hasliu, dar nu convingător. In primul rînd se p6te stabili în mod neîndoelnic că alcoolul este o otravă, căci dacă-1 injectezi sub pielea unui animal — experienţele se fac cu purceii.de India — animalul e apucat de convulsiunî şi măre. Omul nu măre dintr’o dată do beţie, dar se otrăvesce treptat; apoi el e şi mai resistent de cât un purcel de India şi nu-şî injecteză alcoolul sub piele, ci-1 introduce în corp prin vin, rachiu şi alte soiuri de băuturi. Afară de asta, fiind-că pomenirăm de bătrânul Noe şi de sădirea viţei, omul nu se mărginesce să bea alcoolul din vin, ci-1 face din tăte: din prune, din mere, din cartofi, din grâu, chiar din ăşchii de lemne. Şi apoi, trebue să fim mai cercetători, să nu ne mulţumim cu o vorbă, cu prima impresie a năstră despre un lucru; să vedem cari sînt pricinile cari au silit pe alţi ămeni din t6te ţările să încăpă campania contra alcoolismului, să scrie cărţi, să facă societăţi, să se adune în congrese. legaţi din România. Tata Noe cel bătrân Fost-a fost puiu de Român; El a născut veselia, Căci a sădit întâiu via...! www.dacoromamca.ro ALBINA 957 Dacă cercetăm, vedem un lucru îngrozitor: beţia e una din pricinile bălei teribile care se întinde aşâ de mult, nebunia. Spitalele sînt pline de asemenea nenorociţi. Noi Românii— de sigur ca şi alte naţii—avem a ne plânge că acest viţiii ne-a pierdut pe câţi-vâ bărbaţi pe cari natura îi dotase cu o inteligenţă superiără, cari se cultivase cu frumăse învăţături şi ar li putut să fie adevărate podăbe pentru ţară. Cine n’a vădut un beţiv şi n’a fost apucat de scîrbă? Cine n’a avut nenorocirea ca el însuşi să fie vre-o dată la vre-o petrecere, să se ameţescă ?... Gândăscă-so la ce a simţit a doua (Jii gândescă-se la desgustul care l-a cuprins când s’a simţit cu gura acră şi amară, cu capul turburat, când s’a vădut cu ochii roşii, cu trupul sdrobit ca de o oboselă grozavă, cu mâinile lipsite de putere, gândăscă-se că sînt ămenî cari o duc di cu di în aşâ fel, că dilnic se otrăvesc, se dis-trug, se pierd... şi va înţelege pe cei cari au pornit lupta contra alcoolismului. Am un bun prieten, un ofiţer fărte de trăbă, militar distins, om afabil, în fine plin de calităţi. Eră odată un beţiv do frunte..., adică nu, mă exprim rău, nu eră viţios, nu bea singur, ci făcea chefuri cu camaradiî şi fărte des se îmbătâ Nici odată nu se îngrijâ de urmările ce ar pută să aibă a-supră-î acestă deprindere aşâ de plăcută în aparenţă: să chefuescl cu prietenii. Odată însă cade bolnav de răcălă şi mai mulţi medici chemaţi în grabă—căci băla era gravă — îi spuse că se află în mare primejdie, fiind-că e alcoolic. îmi descrie câte odată grăza şi ruşinea ce a simţit atunci când a vădut că ămenii sciinţeî îl stigmatiseză cu acestă pecete a infamiei, alcoolic !... Ce fel? El nu se sciâ beţiv; se gândea la acei nenorociţi ce-î veduse târându-se pe uliţi, duşi la secţie de sergent ca să petrecă năptea, şi nu-şi amintea să fi fost vre-o dată aşâ. Se îmbătase des, e adevărat, dar nu în aşâ hal... şi totuşi erâ stigmatizat... alcoolic... S’a însănătoşit. Acum—şi sînt vre-o patru ani do atunci— nu mai bea nici un fel de rachiu, nici vin ; acum a devenit cel mai mare duşman al beţiei. Nici odată n’am audit accente mai sincere, mai puternice, combătând alcoolismul, ca la acest prieten. Dacă ar fi continuat să' bea, ar fi murit. www.dacoromanica.Fo 958 ALBINA L-am vă(Jut adesea cu ochii plini de laerămi, l-am vă<}ut cuprins de ruşine de viaţa lui trecută. Şi ce bine se simte acum! Par-că tdte organele i s’au făcut din nou. Stomacul, mai ales, care îl supără des — căci pe vremuri nu putea să mă-mance—a devenit acum perfect sănătos. Şi e mulţumit, şi nu gustă vin, nu gustă rachiu! îl vecji după masă bend un pahar mare cu apă... Dacă ar pută să so ocupe cu chestiunea, ar fi de sigur cel mai mare propagandist contra alcoolismului. E un cas plin de învăţăminte. Nenorocirea este că sînt puţini cari au făcut acesta; pentru cei mal mulţi lucrul e imposibil... şi mor, ucişi de beţie... sinucişi, aş pută ; Mitrescu, C, Ion, (Loco); Elena N. institutăre, (Olteniţa); Eleonora I. Popescu, (Prahova); D-ra Eugenia Părvulescu, (Focşani); Constantin Băltii, (Iaşi); P, Slăvuţănu, blăvuţa, (Dolj); Teodor M. Constantinescu Măgurelilo, (Prăho-va); D-ra Elena Danielescu. (Loco); I. I .Spinănu (T.-Severin); N. Lăzărescu, (Iaşi); Dumitru Nicolau, (R.-Sârat); Negoescu Coman, (Focşani). Au răspuns la şepte întrebări: M. Gold, (Loco); Zamfir Ionescu, (R.-Sârat); Lucreţia Antonovicî, (T.-Severin); George Bogdănescu, (Craiova); Riu Agamemnon, (Iaşi); Istrats Petrescu, Constantin Pantazescî, com. Ciumaţi (Prohova); Teodor Marta, (Iaşi); Pezla, (Loco), Aureliu Hagi Nicolau, Gâu-jani de la vale, (Argeş); Const. Evulescu, învăţ, comuna BotescI (Mehedinţi); Icbă, Ocniţa (Vâlcea); George Negoescu, Mislea, (Prahova). (Va urma INFORM AŢIU NI Miercuri, 21 Aprilie, s’aii adunat Corpurile Le-giuitore şi li s’a citit decretul de disolvare. Alegerile viitore se vor face la sfîrşitul luneî Maiu. POŞTA redacţie! D-neî Ana Const. pensionară, Fălticeni. — Abon. d-Vâstră pe anul curent (al IMea) achitat cu chitanţa No. 13.722. D-luI Ion Alexe, Chilieni, Tutova.—A fost o greşalâ care s'a îndreptat al 11-lea abonament achitat cu chitanţa No. 13.580. V’am trimic numerile şi credem că în viitor nu veţi mai avea motiv de supărare. IJr. Mazăre com. Măndrescî, jud. R.-Sârat. Răspundeţi cât mai grabnic în privinţa abonaţilor de la Mănăstiâră. M. Pienescu, Şasea jud. Sucăva. — Vă rugăm trimeteţî spre a închide partida. D-luî Primar, com. Otopeî, Botoşani. — Faceţi cererea cu adresa oficială şi vă vom trimite: sau trimiteţi mai InlâiQ costul. Am luat hotărârea de a nu mai trimite nici un abonament Înainte de a ni se achita. Tot acum v’am şi »cris. •1*1 www.dacoromanica.ro