Anul II Duminică, 14 Martir 1899. No. 24. REVISTĂ ENCICLOPEDICĂ POPULARĂ APARE ÎN FIE-CARE DUMINICA ----- - ■=■-!.-- ------------------ — Abonament, pe an în ţară . . Uei 5 j| Abonament, pe an în strâlnât. Liel 8 > > 6 luni în ţa».;' • 3 | Un nueasl..15 bani _____________Manuseţlaple nepubUeaţe ye ard._______ COMITETUL DE REDACŢIE! E Garboviceanu C. Rădulescu-Motru G, Coşbuc I. Otescu P. Dulfu G. Adamescu V. S. Moga N. Nicolaescu Const. C. Pop|-Taşci Gr. Teodossiu. Redacţia şi Administraţia Str. Msntulâsa, No. 9 * I SUMAR: I Kalinderu, Sfaturi pentru cultura pimintulul.—O faptă bună.—Silvestru Moldovan, Moţiî.—Irimia J’opcscu, Scoterea potcovel.—Cronicii anti-alcolismulul. — Conferinţe populare.— Ion C. Murinescu, Grădinile de legume la sate—Cantinele şcolare -X. GAdciii, -La hora unirii».— O serbare la Obârşa. — N. Bibirit înfiinţări de ateliere. — Exemple vrednice de imităt.—D. V. Păcdţianu, O avere a poporului nostru la sate bisate în părăsire.— Un drum al mîntuiriî. — Conferinţe preoţescl.- Pentru copil săraci. — G. C., Oxigenul.— Const. Marittcsca, Către săteni.—Din pricina beţiei.— Apeluri. — Conforinţe populare.— Serbări de 24 Ianuarie. — Mulţumiri. — Către deslegătoriî ghicitorilor. — Poşta redacţiei Unşi raţiuni: Privelişte din ţara Moţilor. — Port din Zarand. — Producerea apel prin arderea hidrogenului.________________________________ CĂTRE ABONAT! încă de la 1 Octombre trecut, revista ndstră a intrat în anul al II-lea al existenţei sale. Facem un călduros apel către abonaţii noştri cât şi către persdnele şi autorităţile ce au bine-voit a ne procură abonamente, să ţie socotâlă de preţul absolut mic al abonamentului şi imposibilitatea în care ne găsim de a ne expune la cheltuelî pentru a trimite un încasator şi îi rugăm a ne trimite cât mai grabnic abonamentele ; lucru ce se pdte face, cu atât mai uşor, cu cât mai mulţi abonaţi se pot uni şi trimite costul printr’un singur mandat adresat administraţiei ndstre, însemnând pe cotor numele trimiţătorilor. Aceiaşi rugăminte o facem şi stimaţilor noştri abonaţi din Bucurescî. Rugăm asemenea pe d-ni! abonaţi cari ne datoresc încă pe anul trecut, să bine-voiască a ne trimite abonamentele Noî am trimis cu încredere tuturor celor ce ne-au cerut, nu ne îndoim că încrederea ndstră nu va fi înşelată. N’avem alte mijlbce pentru existenţa reviste; deci, dacă abonaţii noştri o iubesc şi voiesc ca ea să trăiască, să ne trimită abonamentul* ADMINISTRAŢIA. «Albina II» ------------- www.dacaromamca.ro 738 ALBINA Sfaturi pentru cultura pămîntului D. Ion Kalinderu a adresat agenţilor de pe Domeniul Coronei următorea circulară de o importanţă deosebită: Domnule Agent, n agricultură ca şi in silvicultură sau ori care altă industrie, ţinta esploatatoruluî trebue să fie de a obţine maximum de produc-ţiune cu minimum de cheltuelî şi cu condiţiunea de a nu ataca sau micşora fondul de producţiune. Acum când mai tote domeniile Coronei se explotdză în regie, trebue bine observat principiul enunţat mai sus. Pămînturile din ţara nostră, de şi au fost şi încă sînt din cele mai bune şi productive, totuşi în unele părţi, printr'o cultură abusivă, s’au sărăcit şi nu mai dau o producţiune mulţumitore sau rentabilă. Arendaşii, mai cu sdmă din causa modului defectuos de arendarea moşiilor fără restricţiune şi pe termene scurte, nu au putut cultiva moşiile într’un mod raţional, fără a micşora puterea de producţiune a pămîntului. Erau siliţi să cultive în rând pe acelaşi an plantele cari le produceau maî mult şi în special griul, pînă când vedeau că nu se mai face şi pămîntul s’a sleit. Pe domeniile Coronei exploatate în regie, de şi s’a observat de la început principiul alternării plantelor cultivate, totuşi, pentru o maî bună regulă, doresc a se întocmi pentru fie-care moşie asolamente potrivite cu natura pămîntului şi împrejurările locale. Este ştiut că, fără asolamente raţionale, prin ori-ce combinaţiunî agricole, nu putem ajunge la resultate favorabile, afară de caşuri excepţionale. înainte, însă, de a întocmi a=olamentele, trebuie a alege sistemul de exploataţiune care convine în localitate. Cundsceţî că sunt două sisteme de exploataţie în agricultură, şi anume: sistemul de exploataţie intensivă şi -i-temul de exploataţie estensivă. Prin sistemul intensiv se tinde, în puterea muncei şi a capitalului, a ajunge la cel din urmă scop al economiei rurale, adică de a produce maximum, păstrând în acelaşi timp fertilitatea pămîntului. Acest sistem este admis ori unde proprietatea este mică şi populaţiunea numerosă. Prin sistemul estensiv se tinde ca, prin maî puţină muncă şi puţin capital, să ajungem maî încet şi în un timp maî îndelungat la acelaşi resultat, ca în cultura intensivă. Acest sistem este admis peste tot unde populaţiunea este rară şi proprietatea mare. După cum cunosceţî starea proprietăţii, în ţara nostră nu putem admite de cât sistemul estensiv Cu tote acestea, pe domeniile Co-rdneî, unde s’aii înfiinţat deja ferm>, unde dispunem de mult bălegar pentru îngrâşarea pămîntului şi cultivăm plante industriale sau altele, cari reclamă un pâmînt îngrăşat şi lorte bine preparat, trebuie să introducem, pe suprafeţe mici, in jurul fermelor, şi sistemul culturii intensive. www.dacoromamca.ro ALBINA 739 Orî-care ar fi sistemul de cultură admis, asolamtntele sînt partea cea mal importantă în agricultură, căci de la întocmirea lor depinde ca pămînturile să-şî păstreze fertilitatea lor, safi să sărăcescă şi să ajungă sterpe. Pămîntul se pdte considera ea un reservoriu din care plantele cultivate sug o pai te diu nutrimentul lor. Dacă vom cultiva neîntrerupt plante cari îşî sug hrana lor din pămînt, fără a-l restitui nimic sau a-1 lăsa să se mal odihnescă, de sigur că va veni un timp? când nu va maî produce nimic, după cum s'a întâmplat în multe localităţi din ţara ndstră, unde pămînturile au ajuns să se umple cu pălămidâ şi alte buruenî şi cultura lor să nu maî fie rentabilă. Asolamentele merită deci o deosebită atenţiune în întocmirea lor şi nu trebuie a se uita principiul ca să obţinem maximum de pro-ducţiune, fără a sărăci pămîntul. Alcătuirea unul bun asolament, după cum sciţi, depinde de o mulţime de circumstanţe economice, culturale, de natura pămîntuluî şi altele, ast-fel că chiar pe aceeaşi moşie pote fi necesitate de a se întocmi maî multe asolamente. Nu mg îndoesc, d-le agent, că d-vostră, ca cunoscător al moşiei ce exploataţi în regie, apreciind tdte împrejurările locale, veţi întocmi asolamente raţionale, prin cari să se asigure cultura regulată a moşiei. Vg învit tot odată a-mî trimite copie de pe tdte asolamentele ce veţi întocmi. Pe domeniul Coronei Dobrovgţ, care se exploatdză in regie, deja din anul trecut s’au întocmit două asolamente: unul pentru cultura estensivă, aplicat pe suprafaţa cea maî mare, şi unul pentru cultura intensivă, aplicat pe o suprafaţă mal mică. Sînt încredinţat că, apreciind avantagiile celor prescrise maî sus, veţi pune totă rîvna în esecutarea lor- Ion Halind cru. Administrator. O FAPTA BUNA In dina de '18 şi 20 Februarie a. c. a avut loc inaugurarea a două fântâni construite din nou, în comuna Menţi-din jos Mehedinţi, prin con-tribuirea maî multor ctitori. Printre alţii amintim: D-na Maria I. Cos-tescu din comuna Bolboşî, Gorj, care a dăruit materialul unei fântâni, Vasile Brebenaru, fost învăţător în acestă comună, acum pensionar, fiul seu A. Brebenaru actualmente învăţător, care a zugrăvit aceste fântâni împreună cu doi foşti elevi ai săi, St. Traşcă cântăreţ, Ion Ţucu, D. Aldea, P. Brebenaru, G. Rîjniţă, Marian Vasiloiu, Ion C. Troean şi alţi 40 ctitori. Pe frontispiciul fântânilor s’au scris mai multe maxime şi învăţături morale şi instructive. Intre altele se citesc: «Nimic fără Dumnezeu», •■Cine face, lui îşi face», •Cine dă, lui îşi dă», •Ce ţie nu-ţiplace altuia nu face». •Ce vreţi să ve tacă vouă omenii, faceţi şi voi lor>, •Bărbăţia este mama norocului», • Lenea este mama sărăciei». www.dacaromamca.ro 740 ALBINA MOŢII Alb ac şi Scărişdra, la Găina şi la Câmpeni ne aflăm OilM *n iara Moţilor. Ţinutul sau ţara acestor fiî ai mun-• ţilor începe de la Găina şi Curcubeta, pe la obârşia S® Rîului-Mic şi Rîuluî-Mare, şi se întinde pe ape în jos pînă pe ia Bistra, în valea Arieşului, iar spre Abrud pînă la Cărpiniş. Acesta e, în înţeles mal restrâns, adevărata patrie a Moţilor. Alăturea de numele Moţ se mai întrubuinţeză adese-orî în glumă şi termenul de Ţop. Pe când însă cel d’întâiu e mai general şi precum am amintit, se dă unei părţi însemnate a Românilor din Munţii-Apusenî, sub numirea de Ţopî se înţeleg numai o parte din Moţi, anume ceî-ce locuesc de la Câmpeni în sus pe ambele rîurî şi cari se pricep la lucratul cu lemnul. Cuvîntul ţop» este folosit abia de vre-o 30—40 de ani şi în munţi este puţin răspândit; ast-fel că mulţi nici nu l cunosc, asemenea termenului Hăoiu, pe care locuitorii de pe Rîul-Mic îl dau celor-ce locuiesc pe muntele Biliarieî. Originea numirilor de Moţi şi Ţopî este necunoscută, dar după tdtă probabilitatea, ele se derivă de la cuvîntul moţ (moţ de păr, chică.) Odinidră în Munţii-Apuseni purtau şi bărbaţii chică şi acesta, spre a o deosebi de chica fetelor, se numea «moţ,» iar numele de ţop se deduce de la cuvîntul nemţesc «zopf,» care însemnă tot moţ sau chică şi pe care se crede, că l-ar fi folosit mai întâiu dregătorii nemţi după 1848, batjocorind pe Românii munteni pentru chica lor. «Muntenul însă — cjic Frâncu-Candrea—se mândresce tot atât de mult cu obârşia sa romană, ca şi cu numele său de mocan, moţ sau ţop. El scie bine că aceste numiri, luate de unii în bătaie de joc, de mult formeză o pagină gloridsă în istoria nostră naţională.» Moţii sînt de obiceîu de statură mijlocie, au faţa expresivă, inteligentă şi profilul lungăreţ oval; părul le este brunet deschis, castaniu, mai rar blod, fruntea e lată şi ochii sînt de culdre albastră sau căprii, bărbia ascuţită. Ei au un mers deosebit de cel al locuitorilor de la ţară, anume îşi încovdîe spre înainte partea superidră a corpului şi-şi ţin braţele în jos, nemişcate. Acăsta provine de la natura mun-tdsâ a patriei lor, fiind siliţi la suirea cdstelor a-şî pleca trupul înainte, ca ast-fel să-şi uşureze mersul şi să-şi păstreze mai bine echilibrul. Ei umblă mult călare, bărbaţii şi femeile de o potrivă. Caii lor mărunţi, numiţi căi mocăncscl, urcă cu o siguranţă uîmitdre, cele mai prăpăstidse poteci de munte. www.dacoromamca.ro Privelişte din ţara JVloţ'lor (Trunchiuri adunate pentru transport.) 742 ALBINA Caracteristica Moţilor este seriositatea şi statornicia; sînt sinceri, dar neîncrezători în străini, pentru că de nenumărate ori au fost înşelaţi şi nedreptăţiţi de către aceştia. Sînt <5menî aşezaţi, stâmpăraţî şi pacînicl, dar iuţi la mânie când sînt vătămaţi sau când li se face vr’o nedreptate. Eî iubesc, ca în general locuitorii din munţi, libertatea şi se închină înaintea dreptăţeî, pe care o pretind să li se aplice. De aceea fiind apăsaţi şi nedreptăţiţi din partea stăpânirilor străine nemildse, s’au răsculat în mai multe rîndurf şi înainte de Iloria, cercând a-şi câştigă prin puterea armelor libertatea şi drepturile încălcate. Eî au urzit cele mai mari revoluţii românesc! din Ardeal şi în luptă au dovedit o tărie, statornicie şi vitejie deosebită, în cât au pus în respect pe duşmani. Silvestru Moldovan. SCOATEREA POTCOAVEI Mulţi potcovari, pentru a scote poteova se servesc mai întâii! de clesce, cu care apucă una din ramurile eî, în apropiere de colţ. Odată poteova prinsă cu puţină putere, mişcând clescele în lături, este săltată din locul eî, apoi scoţând clescele, prin câte-vă lovituri de ciocan, este din nou aşezată, lăsând cu totul libere căpăţînele caelelor ce o ţinea nemişcată pe copită. Meşterul scote atunci cu clescele caea cu caea, pînă când vechia potcovă, ne maî fiind ţinută de caele, cade, sau este smulsă de el, cu cele din urmă 2 sau chiar 3 caele. O ast-fel de urmare la scoterea potcoveî, nu pote fi de cât dăunătore, putend aduce ruperea unghiei şi de aci boli. Acel ce-şî iubesce animalul, nu trebuie să lase pe potcovar a lucră în aşa fel. Potcovarul care-şî cunosce meseria, face despot-covitul, începând cu desdoirea printr’o mică daltă, a părţilor terminale ale caelelor, ce se îndoesc pe păretele copitei, o dată cu baterea potcoveî. Numai după ce acestă lucrare este sfîrşită, el prinde cu clescele una din ramurile potcoveî, mişcând-o din locul eî, pentru ca în urmă, să tragă afară caelele. Caelele scose, le pune într’un loc anume, nearun- www.dacaromanica.ro ALBINA 743 cânclu-le împrejurul calului, ferindu-1 ast-fel de a călca şi înţepă în ele. După scoterea potcoveî se procede la curăţitul unghiei şi la baterea potcoveî, chestiuni de care ne vom ocupă cu alt prilej. Irimia Popescu. _______________ Medic-veterinar. atţODICH #NT-1-HBGOODIjSMUDQI e sigur nu este o glumă. Pe tie-care di se produc fapte cari ne dovedesc că s’a început o reală mişcare în contra obiceiului de a irtose. Ne aducem aminte cu câtă neîncredere ne vorbiaiî mulţi din amicii noştri când am început să luptăm, prin câte-vâ articole, în primul an al revistei nostre. Noi însă aveam convingerea puternică, pe care o dă omului consciinţa că face bine. Românul elice', «Fă binele şi aruncă-1 în mare.» Şi n'am greşit. . . nu l-am aruncat în mare, ci am aruncat semînţa pe un pămînt bun. Acum primim dîn tote părţile sciri relative la diferite conferinţe, la întruniri cu scopul de a combate beţia. De aceea deschidem rubrica acesta pentru a ţine în curent pe cititorii noştri şi pe propagandişti, de tot ce se face în ţară în acestăi privinţă. In comuna Laza, judeţul Vasluiu, d-1 1. B. Băbuşianu, dirigintele şcdleî, a convocat pe locuitori în cjiua de 22 Noem-bre 1898 la ora 10 dimineţa, fiind Duminecă —tocmai ora când sătenii obicînuesc să mergă la cârciumă — le-a ţinut o conferinţă despre alcoolism. Un mare număr de săteni, peste aşteptarea învăţătorului, venise să-l asculte. D. Babuşianu a arătat ce este alcoolul, cât de lesne cade omul în acestă patimă şi cari sînt urmările nenorocite ale beţiei. In luna Decembre 1898, în comuna Slătidra din jud. Ro-manaţî, d-1 I. Crivianu, învăţător, a ţinut o conferinţă despre alcoolism. www.dacoromanica.ro 744 ALBINA După ce a arătat efectele otrăvitore pe cari le are alcoolul asupra corpului omenesc, d-1 Crivianu a înfăţişat urmările sociale funeste ale acestui obiceiu. D-sa închee conferinţa vorbind despre societăţile de temperanţă ce s’au înfiinţat în Occident. «Să ne căsnim să formăm şi noi—ţlice d-sa terminând—societăţi de temperanţă şi de abstinenţă, căci acest lichid otrăvesce sângele şi aduce pe capul nostru nenorociri materiale şi morale.» * In prima