Anul II Duminică, 7 Martir 1899. No. 23. REVISTĂ APARE POPULARĂ DUMINICĂ (Abonament, pe an in » >6 luni în pe an în strâln&t. Uel 6 ................15 bani se ard. P. Garbowiceanu C. Rădulescu-Motru G. Coşbuc I. Otescu P.' Dulfu i Adamescu . S. Moga N. Nicolaescu Const. C. Popj-Taşcâ # Gr. Teodossiu. Redacţia şi Administraţia Str. Mântnlâsa, No. 9. SUMAR: Dr. Ştefan Possa, O scrisdre.—aV. Gâdeiu, Fapte gloriose. - G. D. Scraba, Monumentele Sucevei.—Un drum al mântuire!. — Nicolae Istrati, îngrijirea vitelor. — M. IC. Mihd-eseu, Tinerul Cirus.—G., Ion Lepădata.—Irimia 1‘opcscu, Potcovitul calului. — Nicolae /• Hipcanu, Librăriile rurale. — Cantinele şcolare. — Vasile Marincscu-Socet, Frigurile. — .!/. Durnitreseu, Grădiniţa Şatenului.—72. N. IJegncscu, Cum s’ar putd organisa stupăritul ra- * ţional în ţara ndstră V—Cum se pote înmulţi rodul pomilor de fructe şi al viei.— G. Coleş, Pentru ce se . 14. Reforma înveţămintuluî secundar şi superior. 15. Uşurarea muncii învăţătorului rural. www.dacaromanica.ro 710 ALBINA 16. Rădicarea prestigiului învăţătorului rural. 17. Incuragiarea artiştilor ţării. Şi... cele multe înainte ! Trăiască domnul ministru Haret, care, prin asemenea fapte, face cinste scumpei sale patrii! N. Gâdciu. învăţător, Tutova. MONUMENTEI/E jSUCEYEI gwftonul dintre cele mai falnice oraşe românesc!, este Suceva, Wjl vechea capitală a Moldove!. ■m* Chiar de la descălicătdre, adică de atunci de când (9 Dragoş-Yodă cu voinicii se! puse temeiu ţării, acest oraş îşi Ta mare avînt prin mulţimea caselor şi palatelor sale, prin puternicele cetăţi de apărare care îl înconjurau din tdte părţile, cum şi mai ales, prin sfintele lăcaşuri cu car! a fost împodobit. In vechime se socotiau în Sucăva la 20.000 de case şi peste 40 de biserici de piatră, şi altele multe de lemn. Eî, dar vremea îmbătrânesce şi ascunde din ce în ce ma! tare ochiului nostru tot ce odinidră fu slava şi bucuria străbună. Ma! pune pe deasupra multele nevoi şi necazuri prin car! a trecut încercatul nostru neam, şi veî rămâne apoi uimit cum de ne-au mai rămas de la străbun! câte ceva drept moştenire. Suceva de ma! bine de Un veac nu ma! e a ndstră, ci căzută cu totul în mân! streine şi duşmane nouă. Ce vroiaţî să facă streinul? A dărâmat şi el pînă în temelie ceea ce vremea se milostivise să lase în piciore şi cu piatră sfîntă ş!-a clădit sie-şi locuinţă, că prea intrase lacom şi fără cuprins, în căruciore trase de câni, în acel colţişor de raiu, ce-î (}ice Bucovina. Dar nicî vremea şi nicî duşmanul nu a putut să spulbere cu totul de pe faţa pămîntuluî urmele măreţului nostru trecut. Aşa, în sfînta cetate a Sucevei se ma! pot vede câte-vâ odore nepreţuite. Ne-a ma! rămas acolo câte ceva din vechiul Castel, biserica Mirăuţi şi biserica Sf. Gheorghe; ne-a rămas Zamka! Rămăşiţele Castelului se află pe un capăt de deal, drept în faţa tîrguluî. Câte-vâ ruine abia zărite din depărtare te vestesc că acolo a fost cea ma! vajnică întăritură şi cel ma! sigur adăpost în potriva duşmanului. Uitându-te cu băgare de semă la rămăşiţele acestei cetăţii!, lesne îţ! poţi închipui cum a trebuit să fie odinidră. www.dacoromamca.ro www.dacoromanica.ro Pfuineje vechiului eastel din Sueeva. Biseriea |Vli«"ăuţilor ALBINA 713 Cu ziduri grose de aprdpo un stînjen jumătate, cu tainiţe afunde, iar împrejur cu şanţ adânc, umplut cu apă, castelul are mal la 30 stînjenî, atât în lungime, cât şi în lăţime. Puternic şi mândru răsărea el pe vîrful deluluî, spre bucuria Românului, ca un uriaş fără habar de viclenia şi în-cumătarea duşmanului. Că şi mult bine aduce el nemuluî în rjile de cumpănă. In josul tîrguluî, drept în faţa castelului, se află biserica Mirăuţl, cel mal vechili şi mai sfînt altar al Sucevei. Acest lăcaş se crede a fi fost zidit odată cu castelul. El a slujit multă vreme de Mitropolia ţării. Aici se miruiau aleşii nemuluî la venirea lor în scaun. Vestitul Domn Alexandru cel Bun, cu mult alaiu şi bucurie aduse în acest lăcaş mdştele sfîntuluî I6n Noul, ca să fie de pază statului şi Scaunului, de fericire Domniei şi întărire legii. Dar ve Cirus se duse cu mama sa la curtea lui Astyage. Voinic şi forte deştept, Cirus încântă pe unchiul seu, prin bune purtări şi răspunsuri înţelepte. La curtea lui Astyage, era pe vremea aceea un funcţionar anume Sacas, care făcea pe paharnicul la masa regescă. Sacas, prin frumuseţea chipului seu, prin felul cum serviâ pe rege, devenise unul dintre funcţionarii ceî mai bine ve-4uţi ai curţeî. Odată, când Cirus şedea la masă, aud'i pe Astyage cum aducea laude lui Sacas, dicend că îl iubesce mai mult ca pe orî-es funcţionar de ai săi. www.dacoromaxrica.ro 720 ALBINA Cirus când aucjii atâtea laude, nu-1 răbda inima şi (Jise : — Unchiule, spune-mî de ce-1 iubesci atâta? — Pentru că este fărte dibaciu când umple paharul şi-mî dă să beau, răspunse Astyage, zîmbind. Şi în adevăr, paharnicii prinţilor din acele vremuri, erau forte îndemânatici. După ce umpleau paharul, îl luau între troî degete şi-l presentau celui care doriâ să bea, în aşa chip că eră forte uşor de luat din mânile lor. — Atunci, scii ce? (Jise Cirus, vreau să capăt şi eu iubirea ta, prin acest chip. Porunciţi lui Sacas să-mi dea cupa, să to servesc ca dînsul, dacă-mî va fi cu putinţă. Astyage, porunci lui Sacas să dea cupa prinţului. Şi Cirus luând-o, o clăti bine, cum a văcjut că face Sacas; o umplu x-u vin şi o dete regelui cu o graţie uimitore şi o înfăţişare fărte seriosă. Când vă()ii Astyage şi Mandana, mama tînăruluî, ţinuta şi chipul cum a servit, nu-şi putură ţine rîsul, însuşi Cirus l ise cu hohot. Apoi aruncându-se în braţele unchiului seu, noi omenii cei cu capul mare. Păcat, $ăii! Dar ele noi şi mai păcat, căci prea puţin ne trudim pentru a deschide ochii poporului. Ian să ne punem mâna pe inimă şi să ne întrebăm: ore făcu-tu-ne-am noi datoria în astă privinţă?... Nu, nici măcar pe departe. E minciună, o mare minciună, a omului luminat a luă de mână pe cei nesciutorî şi a-î conduce arătându-le binele, ferindu-i de răii. «Aşa trebuia să fi lucrat de mult; dar ne-a plăcut a pierde verile certându-ne şi defăimându-ne de cât a purtă grijă de bietul opincar, pe care-1 vedem astăzi pe alocurea la sapă de lemn şi-l au(,lim flue-rând a sărăcie. > Tot ce a lucrat şi a scris acest bărbat învăţat nu eră isvorît de cât din marea dragoste pentru popor. G. PROVERBE Frumuseţea vestejesce, dar înţelepciunea cresce. La orî-ce trebă pe Stan păţitul întrebă. Mai bine stăpân mic de cât slugă mare. Vorba îşi are şi ea vremea eî. www.dacoromanica.ro 724 ALBINA POTCOVITUL; CTHDUIiUI nvăţaţiî spun că potcovitul nu dateză de cât din al Y-lea veac, că la început a fost cu totul simplu, modificându-se treptat cu progresul civilisaţieî, cu schimbările ce au luat căile de cornu-nicaţiune. Omul a pus fierul, pe care-1 numim potcovă, sub copita calului, silit de împrejurări, maî ales de starea mai mult sau maî puţin resistentă a pămîntuluî pe care umblă. In adevăr, un cal, care ar merge numai pe locuri relativ moi, nu are necesitate de potcovă; la el, cornul cresce potrivit cu tocirea ce suferă prin mers, aşâ că părţile vii din năuntrul copitei, sînt ferite în de-ajuns. Din contră, pentru un altul, care maî totă vremea ar umblă pe un pămînt cu piatră sau alt-fel, la acela, fără acestă armătură — potcova, — cornul se rode iute, aşâ că părţile cărnose de sub unghie, ar fi repede atinse. Reese, prin urmare, că potcovitul are principala menire, de a împiedică o stricare repede a cornului, punend ast-fel în stare pe animal a face serviciu pe terenuri orî cât de resistente. Potcovitul însă, când este rău făcut, fie din nepricepere, şi maî obicinuit din causa nepăsării cu care-1 execută unii potcovăraşî, departe de a fi folositor, pote da nascere la boli şi de aci schiopă-turî. Pentru ca un potcovit să fie bine făcut, e nevoe, între altele să seini: cum se scote potcova veche, cum să se curăţă unghia şi cum trebue să batem potcova nouă. Irimia Popescu. Medic-veterinar. www.dacocomamca.ro ALBINA 725 LIBRĂRIILE RURALE — O propunere — na dintre pedicile cari opresc şcola sătescă, din avîntul şi progresul ce trebue sâ-1 aibă, e pe de o parte lipsa de mijloce a sătănulul şi prin urmare imposibilitatea de a corespunde cerinţelor şcolel, iar pe de alta greutatea cu care se cumpără cărţile didactice şi t6te rechisitele şcolare, chiar dacă ţăranul posedă mijlocele suficiente. Acesta încă este o causă din multe altele, care pun pe dascălul rural în neînchipuit de tristă posiţie, de a nu promova cu isbândă scopul măreţ ce-1 are sfînta sa chemare. E cunoscut de cei cari se ocupă de mersul învăţămîntulul la sate că o bună parte a anului şcolar, chiar pînă la vacanţa Crăciunului, majoritatea din şcolele despre cari ni-I vorba, sînt predominate de o durerosă stagnare, de 6re-ce cărţile necesare, cărţile «sprijinul memoriei», nu-şl au fiinţa în manile şcolarului şi prin urmare cu neasemănat de mare greutate va pune el în aplicare principiul «repetiţia este mama studiilor». Acestă lipsă e explicată prin faptul că părinţii sau tutorii şcolarilor, n’aii în cercul lor anume locul de unde să le procure cu totă buna-voinţă ce ar avă; căci cu mare bucurie trebuie să constatăm că mulţi ţărani astăcjl — graţie factorilor luminaţi al satelor — sînt adine pătrunşi de rodele sfinte şi neperitdre ce le dă focarul de lumină şi culever şcola; sînt de ajuns convinşi că: -cine arc carte, are parte» «cine nu scie carte, nu trăesce fericii». Dar unele sate cu şcdle sînt aruncate de sdrtă prin creeriî munţilor, prin pustiurile pădurilor — departe mult de vre-un târguşor sau vre-un centru mai populat — şi trec (Jile, trec luni şi chiar ani fără ca locuitorul pacînic şi neturburat de nimeni prin aceste loctalităţl, să vadă oraşul. Prin asemenea localităţi multe desavantagil va ave învăţătorul şi multă vreme se va strecura pînă când îşi va vede pe micii săi ucenici înzestraţi cu tdte cele trebuitore pentru lumina minţii şi a sufletului. www.dacoromanica.ro 726 ALBINA De aceea mulţi dintre dascăli din aî lor bani, cumpără tăte cele necesare; vîmjendu-le în urmă cu preţul indicat pe ele. Acesta nu-i scutesce de multe desaprobărî din partea ome-nilor răutăcioşi Iată dar, încă o pedică din multe altele, ce se pune culturii poporului la sate. De aceea, credem că ar fi nemerit să se înfiinţeze librării rurale. In fie-care centru şcolar să se înfiinţeze mici librării rurale unde în ori-ce moment şcolarul să-şi potă găsi cele trebu-inciăse. Aceste librării vor fi conduse de debitanţii de băuturi spir-tăse şi tutunuri, cari în tot caşul să fie Români. Ei trebuie a fi obligaţi de autoritatea în drept, a avă tote cele trebuitore pentru alimentarea şcălei în tot cursul anului. Nu ne îndoim că d-1 Ministru al instrucţiunii, ce-a dovedit cu prisosinţă, că este promotorul tuturor ideilor mari va ţinea sâmă de acâstă părere şi chiar în viitorul an şcolar, vom fi fericiţi a vede pe la sate funcţionând librăriile rurale», cari vor pune pe sătean în posibilitatea de a-şi procura mai lesnicios copilului său cărţile şi rechisitele necesare, iar învăţătorului i-se va deschide mai bine prilejul de a lucră mai cu spor, în ogorul învăţămîntulul primar. Nieolae I. Kîpeami. Bivolari, Iaşi, Cantinele şcolare 9 In sera dileî de 21 Februarie s’a dat un bal în comuna Vânju Mare din jud. Mehedinţi în folosul Cantinei şcolare. Au luat parte peste 200 de săteni fruntaşi. In curtea şcolei se construise un prea frumos pavilion, format din ţesături naţionale prin îngrijirea d-luî Ştefan Popescu, conductor technic şi a primarului local. Elevii şcolei au esecutat mai multe bucăţi musicale vocale sub conducerea harnicului lor învăţător Roman Mihăileanu. Lumea a rămas pe deplin mulţumită de frumuseţea cântărilor. Beneficiul e de 350 lei. Din parte-ne sîntem încânţaţi de o asemenea bine-făcătore mişcare. Amintim, că d-1 D. Bungeţianu, revisor şcolar, dispune şi conduce în personă asemenea mişcări. www.dacoromamca.ro ALBINA 727 FRIGURILE — Scrisore către săteni — e-am ainfit adesea, frate sătene, plân-gendu-te că copilaşii îţî sînt mereu bolnavi de friguri. Spuneai că le-aî făcut câte şi maî câte descântece, dar de surda. Spunea-î chiar că le-aî pus şi «rachiu la stele, > că le-aî «vărsat cositorul,» că te-aî dus la tote vră-jitorile şi ţl-au spus că sînt friguri din sfinte. Nu mă mir că copilaşii nu ţi s’aii însănătoşit, dar me mir cum de aî cheltuit în zadar cu atâtea flecuri. Bine frate, n’aî omeni deştepţi în sat către cari să te adresezi şi să-î întrebi ce trebuie să faci? Nu e acolo preotul şi învăţătorul, pe cari trebuia să-î consulţi? Din fericire, aî în comună şi preot şi învăţător deştepţi, dar te-aî mulţumit maî bine a întrebă pe baba Stanca de cât a luă un sfat de la ceia pe cari tu însu-ţî ÎI numesc! «cu patru ochi.» De ce aî făcut aşa, nu sciţi, dar văd că din acestă pricină ai suferit pentru că în loc să apuci pe drumul cel bun, aî apucat pe unul învechit, care te-a dus la un sfîrşit rău. Ar fi de prisos, cred eu, ca sâ-ţî maî descriu frigurile, căcî sînt, sigur că aî văţlut nu o dată, cum din om înalt şi falnic ca bradul, te trîntesc la pat şi te fac să tremuri, cu trei cojoce pe tine prin luna lui cuptor. Şi dacă tu aî avut fericirea ca să nu fii bolnav, aî vă^ut cel puţin cum chinuesc pe alţii. Să-ţî spun însă din ce causă omul se bolnă-vesce de friguri. Sciî, că ori de câte-orî un om face un păcat, el trebue să-şî iea pedepsă. EI bine, frigurile sînt o pedepsă pe care Dumnezeu ţî-o trimete, de ore-ce nu ţii curat în casă. Ainjli, să ţii la un loc cu copilaşii tăî, omeni după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, să ţii, miei, ţapi, ş. a. Nu e ore a-cesta un păcat? Şi frigurile nu sînt o pedepsă? Ba www.dacoromanica.ro 728 ALBINA da, căci omenii trebue să trăiască la un loc cu omenii şi animalele cu animalele. E forte rău ca aerul din casă, după ce e puţin—căci terestra aî prins-a ou cuie—să-l mai strici şi cu aceste animale. Şi să observi că copilaşii acelora cari ţin animale în casă, sînt galbeni şi ofiliţi şi aprope în tot-d’a-una bolnavi. Ce probă maî vrei ca să te încredinţezi că acesta e o pedepsă? I)e aceia, frate, dă mieii afară din casă, mătură maî des prin curte, du gunoiul pe ogore şi spoiesce casa din când în când, căci pe lîngă că şi jandarmul te amendeză, apoi şi Dumnezeu te pedepsesce. Maî departe, aî niscaî-vâ gropi cu apă pe lîngă casă ? De sigur că aî.. . . Din ele beau găinele, gâs-cele, raţele ş. a. Aşa e că apa din ele e verde şi pe de-asupra are «mătasea brosceî ?» Nicî acest lucru nu-1 poţî tăgădui, căci l-am vă