Anul II. Duminică. 11 Octombrr. 1898. No. 2. REVISTĂ ENCICLOPEDICĂ POPULARĂ APARE ÎN Abonament, pe an în ţarâ > » 6 luni în ţ| Mânu COM P. Garboviceann C. Rădulescu-Motru G. Coşbuc I. Otescu P. Dulfu DUMINICĂ er\t, pe an în strâinât. bei 8 Sr . . . . ... 15 bani se ard. CŢIEa Adamescu . S. Moga N. Nicolaescu Qonsf. C. Pop;-Taşcâ V. Staicânescu. Redacţia şi Administraţiea Str. Mântulesa. No. 9. SUMAR: Sp. Jlarctv, Apel către profesorii şcdlelor secundare.— J. O., Sfîrşitul lumii. —P. OMănăstirea Văraticul. — Ilarinn Veleuleseu, Satul mieii. — Oh., Teatrul naţional. -Dr. S. Argeşianu, Turbarea. — Const. N. IScrcvoescu, Peştera Dâmbovicidra.—A. D., Rîn-dunica.—Corist. N. Mateescu, Păcală advocat. — Or., Din viaţa «i obiceiurile animalelor. -Bibliografie. — Un servicii! arhieresc.— Inaugurarea societăţii Kalinderu. — O faptă vrednică de imitat.—Apel. — Or., întâmplările săptămânii.—Informaţiunî.— Adrese către redacţie.—-Poşta redacţiei.—Preţul cerealelor. Ilustrapiunl: Mănăstirea Văraticul.—Teatrul naţional din Bucurescl.—Un colţ din peştera Dâmbovicidra.—Rîndunica. iHsciinţArî In No. viitor vom începe publicarea interesantului roman «O dramă în fundul mării», traducere de pe Cortambert. Cu începere din No. acesta dăm regulat preţurile produselor agricole din portul Brăila şi Constanţa. Pentru a satisface numeroselor cereri ce ni s’au adresat, vom începe în No. viitor a publica mersul trenurilor în totă ţara, după cele din urmă modificări de la i Octombre stil noii. D-niî abonaţi cari cer schimbarea adresei sînt rugaţi a ne comunica comuna şi judeţul unde aii primit revista înainte. «Albina 3 www.dacaromamca.ro 34 ALBINA UN APEL D-l Spini C. llareiu, ministrul instrucţiunii publice a adresat corpului profesoral al şcolelor secundare următorea circulară: ; {®erioda de 15 (Iile care a trecut de la 1 pînă la 15 Septem-r yvt bre va trebui să fie considerată ca una din cele mai în-semnate în istoria şcolelor nostre, de ore-ce într’însa s’a început aplicarea nouei legi a învăţămîntuluî secundar şi (■>') superior. Fără îndoială, va mai trece vreme pînă ce acestă lege să fie pe deplin aplicată; dar în clilele acestea, s’a pus cel puţin început unei măsuri de o importanţă capitală, reclamată de ani întregi de toţi cei pe cari îi intereseză bunul mers al şcolii şi cari au grija’viitorului. E vorba de limitarea numărului de şco- lari din iie-care clasă. Legea cea nouă coprinde două disposiţii cari se referă la acestă chestiune; una (art. 16), care limiteză la 50 pentru cursul inferior şi la 40 pentru cursul superior, numărul de şcolari din fiecare clasă; a doua (art. 15), care prescrie limitarea admiterilor în clasa I secundară, după media notelor de aritmetică şi de limba română din ultima clasă primară. îndelungata practică a sistemului nenorocit, de a se admite într’o clasă ori-câţi şcolari, este intrată atât de adine |în obiceiuri în cât anul acesta măsura salutară prevădută de lege nu s’a putut aplică de cât cu ore-carî temperamente. Ministrul a ţinut însă ca cu nici un preţ admisiunile nouî în clasa I să nu se facă altfel de cât în limitele legii. Făcend ast-fel, ministerul este sigur că, independent de alte avantage, măsura acesta va avea ca efect de a pune în evidenţă deosebirea care este între o clasă cu şcolari aleşi şi în număr limitat, şi o clasă unde se admit şcolarii cu sutele, fără nici o precauţiune de a depărta pe cei cari nu pot urmă cu folos cursul secundar. Suntem siguri că, la finele anului şcolar, profesorii cari vor fi avut a conduce asemenea clase, când vor face comparaţiune cu clasele lor din anii trecuţi, vor avea impresiunea de a fi eşit dintr’un vis rău, şi de a fi început o nouă viaţă şcolară, întru nimic asemănată cu chaosul din anii trecuţi. Mai sperăm că şi părinţii vor apreţiâ, prin comparaţiune, avan-tagiul sistemei celei noui, şi că cu timpul lumea se va deprinde cu binele, precum pînă acum a fost deprinsă cu răul. Ca să ajungă aci, ministerul a avut, în aceste câte-va (Iile, să lupte cu enorme greutăţi; şi avem părerea de rău a constată că au fost unii cari, pentru interese şi consideraţiuni cu totul străine de interesul şcolii, au făcut tot ce au putut spre a-î mări aceste greutăţi, usând de tote mijlocele posibile pentru a induce în erore opiniunea publică şi a o ridică contra unei măsuri pe care nici un om cu dreptă judecată nu o putea critică. Ministerul nu s’a preocupat de aceste încercări; el şi-a făcut datoria, şi cu totă greutatea circumstanţelor, are acum satisfacţia de a fi făcut, pentru prima oră, ca şi şcolele secundare să începă a funcţionâ cu clasele limitate, ocupate de şcolari selecţionaţi şi acesta mai fără nici o sarcină nouă pentru Stat. www.dacaromamca.ro ALBINA 35 Dar, cu tot succesul acesta, ministerul nu-şi disimulezâ că chestia presintă încă mari greutăţi, şi rolul săâ nu este sfîrşit, pe câtă vreme ele vor subsistâ. Greutatea cea mare este de a face să intre în convingerea celui mal mare număr de omeni, ideia că intrarea în şcola secundară nu este un drept, nici o datorie pentru toţi copiii cari termină cursul primar. Trebue să se încredinţeze toţi că liceul nu este, ca şcola primară, o şcolă prin care trebue ca toţi să trecă negreşit, orî-care ar fi direcţia ce ar luă pe urmă în viaţă. Liceul este, în felul lui, o şcolă specială, de ore-ce el corespunde la anumite trebuinţe şi de ore-ce frecuentarea lui este, nu numai inutilă, dar chiar vâtămătore pentru aceia cari, in viaţă, vor urmă o direcţie diferită de aceea pentru care prepară liceul. Pe lingă acestea, pe când totă lumea pote să urmeze şcola primară, oricare ar li condiţia sa socială şi capacitatea sa intelectuală, nu orL cine pote urmă liceul; trebue, pentru acesta, ca tînărul să aibă un grad de preparaţiune suficient; mai trebue să fie in posiţiune de a trece prin o periodă de cel puţin opt ani, în cari consumă mult şi nu produce nimic. E adevărat că, ca corectiv la acest din urmă inconvenient, sunt bursele şi ajutorele diverse date de Stat; dar ce sînt acestea, pe lingă marele număr de tineri cari năzuesc la dînsele? Aceste lucruri, aşa de simple şi aşâ de evidente, nu sînt cunoscute, ori nu sînt admise de cât de un mic număr de omeni. Diverse împrejurări, pe cari ar fi prea lung şi inutil a le des-voltâ aci, au contribuit a face să se considere liceul ca un fel de portă, prin care orl-cine este dator să trăcă, sau prin care are dreptul să trecă. Nu se ieâ în seină că Statul este singur care suportă tote poverile, că puterile lui sînt limitate, şi că poverile ce portă, din causa învăţămîntuluî secundar, sînt deja colosale şi cu totul în disproporţi’une cu ceea-ce tot el este dator să dea învăţămîntuluî primar. Dar s’a trecut peste consideraţia acesta, grămădindu-se în clase, pînă la nisce cifre fantastice, copil cari, în mare majoritate, nici nu sînt în stare să le urineze. Acesta a ruinat învăţămîntul, şi a fost o causă de ruină şi pentru societate, care-şl înţelegea aşâ de rău interesul său. In adevăr, ce ruină mal mare pote fi de cât aceea ca imensa majoritate a copiilor, adică 96 la sută din aceia cari se obstineză a intră în liceu, să rămână pe drum, cu cursul neterminat, fără nici o carieră făcută, cu ani întregi perduţî, vegetând pe băncile liceului în loc de a li lucrat să-şi formeze o carieră sigură şi onorabilă ? Şi cu tote acestea aşâ este: din 100 de copil ce intră in cursul secundar, abia patru îl termină; cel-l-alţî rămân perduţî, declasaţi, aruncaţi de valurile vieţei de la un ţărm la altul, eterni cerşetori de posturi, nenorociţi condemnaţî pentru totă viaţa la supliciul nesiguranţei dileî de mâne, aventurieri cari devin pe di ce merge un pericol social, prin crescerea necontenită a numărului lor. (Sfîrşitul în numărul viitor) Ministru, llaretu. www.dacoromanica.ro ALBINA 30 SFIRŞITUL LUMII f7\ e câtă-vâ vreme a început, cum de alt-fel s’a e3M>/ făcut un fel de obiceiîi, ca să se vestescă sfîr-şitul lumii, ca şi cum Dumnezeu, infinitul mare creator, s’ar putea asemănă cu un copil, care face aţii o jucărie şi mâne o strică că aşâ e capriciul lui, sau că ’I vine o altă idee cum să o facă mai bine. Legile dumneţleireî, cărora le ţliceni sciinţificesce legile natureî, nu sunt de loc capriciose, şi daca genesa pune în gura lui Dumneţleu vorbele «m să facem om, după chipul şi asemănarea nostră» de sigur n’a voit să înţelegă că de ore-ce noî putem fi cu barbă şi mustăţi, raşî sau spâni, Dumnezeu trebue să fie după asemănarea tuturor de ore-ce toţi ar trebui să se asemene cu el. La spiritul omenesc, face de sigur alusiune genesa, căci prin spiritul seu omul se asemănă cu Dumnezeirea. Legile natureî spiritul omului le pătrunde, infinitul pentru spiritul lui finit este din ce în ce cuprins, nu-î mai scapă nimic, nu-1 mai surprinde nimic: din contra omul, prin spiritul lui, se surprinde el pe el însu-şi, şi daca aţii spiritul lui X este înmărmurit de creaţiu-nile spiritului lui Y, mâine vine rîndul lui Y să admire spiritul lui X, şi împreună pe al lui un Z oricare. picătorea «rîde om de om şi dracu de toţi» se potc înlocui aţii cu «admiră om pe om şi omenirea întregă pe toţi.» Insă tot suntem destul de departe de timpul când sciinţa, adevărata cultură, să fie ge* neralisate, să nu fie un apanagiu de specialitate. La acele reflecţiunî am ajuns cetind de ună-ţli într’un jurnal, care înregistră ca orî-ce svon politic, că sorele nostru se va stinge din causă că este pe el o pată colosală etc., etc., vorbe scrise de sigur de cei ce nu pot înţelege lucrul, căci nu au putut pătrunde sciinţa nici-o-dată, şi pot fi uşor surprinşi de orî-ce descriere, care, deşi măreţă, nu are nimic supra-natural, nimic mai pre sus de a fi înţeles şi www.dacoromamca.ro ALBINA 37 explicat de omul ce e în curent cu ale natureî. Să descriu fenomenul acesta ceresc după Journal du ciel» o revistă astronomică care ’î dă tote amănuntele ce pot interesă. (No. 1310 din Sept. 1898). «I)e la începutul lui Septembre se pote admiră pe sore o grupă de pete vizibile cu ochiul liber, cea mai mare din aceste pete are 80 mii km. de lungime, şi aprope 60 km. de lărgime, iar întinderea grupei 240 mii km. Este caşul de a spune că pămîntul nostru cu diametrul său care n’are 13 mii km, s’ar juca în acestă pată fără să-I atingă mar-ginele. Se întâmplă adesea la epoce când petele solare sînt cele inaî puţin numerose, că se presint ast-fel de fenomene. Se pare că la epocele maximului de pete, ultima a avut loc în 1892—93, acoperişurile sorelui sunt supuse la mişcări neîncetate, vîr-tejuri cari brăzdeză şi mişcă din tote părţile gazele şi lichidele cari acoper astra flileî (sorele) şi nu permit petelor mari de a se formă. «Liniştea revenită câţi-va ani apoi, perioda fiind de 11 ani, aceleaşi pete au timpul de a se formă şi de a persistă chiar în timp de mal multe rota-ţiunî ale sorelui (o rotaţiune este de27l/3 <,lile). Este forte natural de a apropia de aceste observaţiunî rarile călduri prin cari am trecut de curînd, aurora boreală ce se vă > «La fie-care slîrşit de lună, toţi slujbaşii îşi luau lefa, pînă şi vătăşeii; numai pentru învăţător nici odată nu sc ajungeau banii, lui tot-d’a-una trebuia să ise dea cel puţin cu 2 lei lefa ştirbită şi tot-d’a-una mai târdiu. Avea noroc cu preotul că îl găzduia şi îi da demâncare, căci alt-fel ar fi dus-o greu de tot, bietul învăţător. Pe iarnă în loc de lemne de foc primarul a adus o cioclă de paie pe cari le-a trântit în bătătura şcolei. Din acestea nu s’a putut arde nici un braţ, căci paiul e ciudat: când intră apa în el, scote numai fum în loc de căldură. Bieţii copilaşi erau siliţi să-şi aducă, d’acasă, în fie-care dimineţă, câte un braţ de vrăscuri sau câte o buturugică ca să încăldescâ şcola. Tot ei trebuiau să-şi aducă, în câte-o tigvă, apă de băut şi, împreună cu învăţătorul, să măture şi să dea gunoiul afară, pentru că nimeni din sat nu voia să se bage slugă la şcolâ. De tote astea învăţătorul a raportat o dată revisorului şcolar, acesta a făcut cunoscut prefectului şi prefectul a dat ordin subprefectului să cerceteze la faţa locului, însă şi sub-prefec-tul a dat ordin, a invitat pe primar să arate cum stau lucrurile. Ce-o fi răspuns primarul, nu sciu; am audit numai că învăţătorul a primit ordin, de la revisor, ca altă dată să nu mai reclame neadevăruri, că îl va pedepsi. «De câte ori veniâ sub-prefectul prin comună nici odată nu se ducea pe la şcolă şi nici pe învăţător nu voia să-l vadă; de multe ori a mas în sat, la arendaş, de multe ori a încercat şi învăţătorul să i se tânguiască, dar nici odată n’a fost primit. Când veniâ înainte de masă şi rugă pe bucătăresă să-i spue să-l primescă, acesta îi răspundea că n’a nemerit-o bine, fiind-că numai de cât cuconaşul o să se aşede la masă, şi când încercă după masă i se răs-pundeâ iar că n’a nemerit-o bine, pentru că după ce o isprăvi cu cafeua domnul sub-pretect se aşedă la j )cul de cărţi şi nu se ridică pînă după miezul nopţii. «Arendaşul erâ om bun la inimă şi dorea să vadă satul într’o stare mai bună de cum erâ, dar nu sciu cum îi intrase şi lui în cap că dacă sătenii s’or apucă să înveţe www.dacoromanica.ro 44 ALBINA carte, atunci nu mai face nimic cu ei, şi aşa cu totă bunătatea lui arendaşul eră şi el în potriva şcolei. «Veqlend tote acestea bietul înveţător, în loc să se descurajeze, s’a pus cu nădejde pe lucru, şi de la Vinerea Mare pînă la Crăciun, a făcut ca cei patru şcolari să potă ceti, scrie, socoti şi să cânte bisericesce aşa că în dina de Crăciun, când biserica erâ plină de lume, înveţătorul cu şcolarii sei au cântat totă slujba sfintei le-turghiî şi la sfirşit, în loc de cazanie, înveţătorul a ţinut o cuvântare aşâ de frumosă şi aşâ de căldurosă în cât n’oîu uita-o în viaţa mea. După ce a arătat cum Domnul nostru Isus Christos s’a născut într’un staul de vite, cum s’au auclit cântări cerescî, cum au venit păstorii de s’au închinat, în slîrşit după ce a spus totă istoria nascerii Mântuitorului, cu un glas îngeresc, a început ast-fel: «Fraţilor, şi pentru satul nostru s’a născut mântuitorul «tutulor relelor şi neajunsurilor de cari suferim astădî. Mântuitorul nostru s’a născut în casa părăsită de la marginea «satului, cântările cerescî lăudând pe Dumnedeu pentru nas-«cerea acestui mântuitor le audirăţi astădî eşind din gurile «acestor patru îngeraşi. «Mântuitorul născut în satul nostru este şcola, ea ne va «lumină mintea, ea ne va încâldi inima spre a săvârşi numai «fapte cari ne sînt de folos. Şcola ne va înveţâ cum să ne «rugăm lui Dumnedeu ca să fim audiţi când cerem rouă «multă pe pămînt şi ploie la timp. Şcola ne va înveţâ cum să ne ferim de bole, şi cum să scăpăm de serăcia care ne «chinuesce aşâ de rdu. Şcola ne va face parte d’o viaţă mai «bună, mai uşoră de cât cea de adi. Voi, fraţilor, oftând «spuneţi dilnic că: cine scrie şi citesce cu patru ochi se nu-«mesce, şi, tot oftând cliceţx: cine pdte, osc rodcj cine nu, «nici carne mâlc. Ei bine! să ştiţi că numai şcola ne face «cu patru ochi, şi tot ea ne dă puterea să rodem şi să sfâ-«râmâm lanţurile sărăciei care ne-a supt totă vlaga nostră «românescă; numai şcola ne va învioraşi ne va da puterea «să ne scuturăm de pirotela care ne-a micşorat pasul în tote «şi ne-a luat sporul munceî nostre cu sudori. Tot voi sin-«guri jinduiţi d’o viaţă mai bună de cât aceea pe care o «aveţi, diceţî: cuie are carte are parte. Da, aşâ este, ca «să ai parte d’o viaţă mai bună, adi, trebue să ai carte, să www.dacaromamca.ro ALBINA 45 «ai mintea îmbogăţită cu cunoscinţe cât se pote de multe «şi acestea nu se pot căpătă de cât in şcolă. «La şcolă dar trebue să alergăm cu toţii—bătrâni, tineri, «căci ea este mântuitorul nostru, ea ne va face să ne bu-«curăm şi să ne veselim în acestă viaţă, ea ne va face să «trăim împreună ca nisce fraţi şi ne va face vrednici de fe-«ricirea vecinică, în sfîrşit numai şcola ne va aduce în stare «ca toţi plini de voioşie pururea să cântăm: «Slavă întru «cel dc sus lui Dumncden şt pre pămînt pace, între omeni «bună voire.'» «Focul cu care învăţătorul a spus aceste cuvinte şi glasul lui mângâios şi milos a făcut pe mulţi, din cei cari l-au ascultat, să verse şiroie de lacrămi. Ai fi crerlut că d’aci înainte toţi o să se ducă la şcolă Dar . . . cum au eşit din biserică şi s’au abătut la cârciumă toţi şi-au uitat de tote câte le spusese învăţătorul, aşâ că tot anul, la şcolă, n’au venit mai mulţi copii de cât cei 4 şcolari cari începuse de la Vinerea Mare. «Pe învăţătorul plin de iubire pentru nemul său nimic nu-1 descurajă şi nimic nu-1 desnădăjduiâ. Vădend el că numai cu vorba nu pote să capete încrederea sătenilor s’a ho-tărît să încerce a ajunge la acesta prin fapte. In timpul când nu eră ocupat cu şcola, a început — împreună cu preotul—să caute pe cei bolnavi. Cu oţet aruncat pe vătraiul ars făcea să mai piară putorea din odăiţa în care zăceâ bolnavul d’avalma cu cei sănătoşi, după ce da bolnavului picături de Davila, ori câte un praf de chinină sau câte un ceaiu de muşeţel ori de nalbă, flori de teiu sau de soc, îî da nădejde că o să se facă sănătos; iar preotul, în audul tutulor ai casei, cu vobe rari şi înţelese făcea câte o scurtă rugăciune în care cu fierbinţelă rugă pe Atot puternicul Dumnedeu să se milostivescă de robii sei, să le ierte păcate, să-i tămăduiască de bole şi să depărteze din casa lor totă scârba şi întristarea. In urma acestora mulţi se tămăduiau şi multora le pornea spre bine, aşâ că dc la o vreme au început ca, în loc de descântece, toţi bolnavii să alerge la ajutorul învăţătorului şi al preotului. «Când era vr’o vită bolnavă inveţătorul o însplinâ, îî lăsă sânge ori ii turnă păcură pe gură şi vita se făcea sănătosâ. Cu modul acesta încep omenii să cam aibă încredere in www.dacoromanica.ro 46 alrina spusele preotului şi ale învăţătorului. începuse unii să clică: De, mă, tot e bun la ceva învăţătorul şi preotul că, de nu erau ei, mi se prăpădea copilaşul. Durnnedefi să le dea sănătate! iar alţii: Că bine di ci, frate, şi mie mi-a scăpat şi pe sur an şi pe prian, că de mitră învăţătorul rămâneam ca vai de capul mieii, fără nici o vită. Trebue să Jic ctva de învăţătura lor. «Cum a început să se desprimâvăreze, preotul s’a apucat să lucreze pogonele bisericei şi le-a muncit aşă fel în cât nici pe moşia satului nici pe moşiile din prejur nu se pomeneau holde ca ale sfinţiei sale. învăţătorul a săpat cu mâinele lui tot locul ce îl închisese împrejurul şcoleî, l-a împărţit în tarlale şi la timp a semănat tot felul de legumi, de zarzavaturi şi de flori şi a sădit şi vr-o 50 de pomi roditori. O tarla a semănat-o cu trifoiu pentru că îşi cumpărase o văcuţă cu lapte şi n’aveâ unde s’o ţie- pe marginea lacului a pus richită şi vr’o cinci rîndurî de florea so-relui şi împrejurul şanţului a sădit dud:. Nu ştiu cum sădise şi cum semănase învăţătorul că tot ce pusese în grădină se prinsese şi cresceâ de-ţî eră mai mare dragul. (Va urma) Ilarian Vclcnlescu. TEATRUL NATIONAL ■ pţ5)a 1 Octombre Teatrul Naţional din Bucurescî şi-a deschis porţile pentru stagiunea 98—99 sub direcţiunea d-luî Petru Wf Grădişteanu, care, luând în mână conducerea acestei insti-tuţiuni, şi-a propus să facă reforme însemnate, punend-o-pe un drum mai bun. Publicul bucureştean a şi primit ca o adevărată serbătore artistică acest început de stagiune. Din parte-ne, profităm de acestă ocaziune ca să dăm câte-va notiţe istorice despre instituţia teatrului la noî. Primele încercări pentru a reprezenta piese în limba română au fost făcute de Gheorghe Asachi în Iaşi la 1816 şi de societatea filarmonică întemeiată de Ioan Eliade Rădulescu în Bucu-resci la 1834. Pe atunci sală de teatru nu eră, ci se juca prin www.dacoromanica.ro ALBINA 47 case particulare; actori de profesiune nu erau şi jucau tineri din societate sau începători fără nici un fel de pregătire ; cu tote acestea lumea eră forte doritore de representaţiunî teatrale şi încuraja cu multă dragoste tote acele încercări. Gazetele din vremea de atunci vorbesc cu mare bucurie despre reprezentaţiunea din August 1834, când s’a făcut examenul şcolei de declamaţiune. Solemnitatea s’a deschis printr’un discurs al lui Eliade. După ce expuse în scurt istoricul societăţii filarmonice, el arătă cât de importantă pentru desvoltarea culturală este arta dramatică şi câte coudiţiunî se cer unui actor bun. Când vor dispărea prejudiţiile ce le au toţi în privinţa acestei cariere, când guvernul va dă ajutorul seu şi va face să devie o ocupaţiune sigură, atunci fără îndoială că tineri cu mai multă cultură se vor devota teatrului. După discursul lui Eliade, directorul şcolei, se înfăţişară elevii sub conducerea profesorilor lor Coslache Aristia, pentru declamaţie, şi Bonjcinini pentru muzică. Se cîntară mai multe bucăţi între cari o compunere a lui Bellini «Piratul» şi se jucă piesa «Mahomed sau Fanatizmul», tradusă de Eliade după Voltaire. O dată cu acestă încercare se îndemnară şi mulţi scriitori să traducă piese, pentru-că succesul ei întrecuse tote aşteptările, mai ales ţinend seină de slabele mijloce de cari dispuneau actorii. Se pregătîau numai 6—7 luni, după ce se adunau cum da Dumnedeu, iar tînăra Raliţa Mihalache—care juca rolurile principale femeescî—nu sciâ nici să citescă la intrarea ei în şeolă. Mai importantă este mişcarea din Moldova începută la anul 1840, când s’a format un fel de comitet teatral, compus din Va-sile Alexandri, Mihail Kogălnieeanu şi Costache Negruzzi. Acestă sarcină impusă celor trei bărbaţi îi sili să devie autori dramatici. Ca să ridice instituţia, a cărei sortă li se încredinţase, ei traduseră, localizară, scriseră piese de tot felul. Aveau însă să lupte cu multe greutăţi, pe carîînsu-şi Alexandri le arătă în-tr’o scrisore: 1) lipsa de libertate în literatură, căci pe vremea aceea guvernul căută să oprescă ori-cefel descriere ce ise părea contra lui şi a fost vorba chiar de închiderea teatrului; 2) lipsa de actori cari să înţelegă rolurile; 3) lipsa de decoruri şi de costume; 4) lipsa de gust în public. In ciuda acestor greutăţi, directorii luptară şi obţinură succese. Străduinţele lor căpetară un puternic sprijin în Matern Millo, care studiase la Paris arta dramatică şi, întorcendu-se, avu cu-ragiul să se urce pe scenă. Eră în adevăr mare curagiu din parte-i, fiu de boier mare, să lupte cu ideile ruginite ale familiei sale, care a meis pînă acolo în cât a pus să-l fluiere când a a-părut pe scenă. Aceste greutăţi ale începutului i-au dat însă mai www.dacoromamca.ro 48 ALBINA lnultă tărie de luptă; peste căt-va timp luă singur direcţia teatrului; creă o mulţime de roluri însemnate; scrise chiar piese. O eră nouă se deschide pentru teatrul românesc prin zidirea în Bucuresci a Teatrului Naţional în 1852. Localul s’a închiriat diferitelor trupe, cum a fost a lui Miilo, a lui Pascali; iar în 1877 s’a însărcinat statul să conducă acesta instituţiune formând o societate dramatică şi punend în frunte un comitet cu un director general. Teatrul Naţional din Bueuresel. Acesta este starea de adi. Societatea dramatică mai are o secţiune la Iaşi—unde statul a zidit un edificiu superb pentru teatru—şi la Craiova, unde s’a închiriat localul zidit de Elena Teo-dorini, celebra cântăreţe, care a avut mari succese prin ţările streine. Cel d’intâiu dii’ector al teatrelor a fost Ioan Ghica, de la care avem chiar legea de organizare şi care a adus multe îmbunătăţiri. Aii mai ocupat apoi postul de director d-nii I. L. Carageale, Gr. G. Cantacuzino şi acuma, din luna lui Iuliu, avem pe d-nul Petre Grădişteanu. * www.dacaromamca.ro ALBINA 49 Stagiunea s’a deschis printr’o reprezentaţie de natură istorică •^i patriotică. Ca un semn de recunoscinţă pentru meritele lui Alexandri, s’a început printr’o piesă a lui într’un act: «Coneina»; -a urmat o comedie tradusă din franţuzesce «In timpul balului» şi o operetă de asemenea tradusă «Cântecul lui Fortunio»; iar ca încheiere s’a dat poema dramatică « Visul Dochiei» de d-nii D. Olănescu şi Fr. Dame. A doua seră s’a dat «O scrisore pierdută de I. L. Caragiale. * * * O măsură forte bună este aceea de a se dă şi Duminica rliua -reprezentaţiunî cu preţuri reduse. Cu acest chip se va răspândi gustul pentru teatru în cercuri din ce în ce mai largi. Gli. TURBAREA (i) Jlparactcrclc. Turbarea se arată după 20 — 60 de cjiie de la c['\Es muşcătura animalului turbat; acest timp se numesce pe-V^; rioda de incubaţiuue, sau timpul necesar pentru desvol-« tarea virusului, după care urmeză perioda de intoxicaţiune. I. Ore-cari condiţiunî pot scurtă timpul de incubaţiune; se cu-nosce, că nu la tole personele muşcate de câini, răul se arată numai de cât. Adîncimea rănilor, numărul lor, aşezarea lor la mâini sau la faţă, grăbesc desvoltarea bolei. La acestea se a-•daugă slăbiciunile sistemului nervos, prin escese, prin băuturi alcoolice, prin vegheri, emoţiuni, prin tema de turbare cari scad puterea organismului şi grăbesc ivirea fenomenelor de bolă. In acest timp rana, pe unde s’a introdus virusul turbării, se pote vindecă în unele caşuri, în altele ca nu se închide, e iritată, roşie; părţile dimprejur sînt umflate şi durerose şi acestă stare •se observă mai cu semâ când începe perioda de intoxicaţiune. La cei mai mulţi bolnavi se observă sub limbă nisce băşicuţe numite li/ssa, cari pînâ la aflarea virusului de turbare au avut •o mare însemnătate, atât pentru cunoseerea bolei cât şi pentru tratament. II. Perioda de intoxicaţiune e însemnată prin turburări ner-vose, cari sînt legate de ajungerea şi îmulţirea virusului în •creerî şi în măduva spinării. Bolnavul e cuprins de un rău geţi) Ve » C. Pantazescu, Ciumaţi.—Funcţionarul nostru însărcinat cu expedierea premiilor a scăpat din vedere in Iulie a ve trimite cărţile cerute; voiţi acum aceleaşi cărţi sau altele ? Răspundeţi. C. Vonicscn, Corabia.—Legea dice că la sate cârciumile trebue să fie închise cât ţine serviciul religios. loan Uncii.—Publicăm. V. C. I., Bălăcea nu. — E prea lungă e o poveste intrăgă nu o anecdotă. Nu e rea; o vom preface şi o vom utiliza, dacă nu s’a mai publicat unde-va. 1. T. Popeseu, Cârpiţi.—Se va publică cu modificări. Dom. Mândicelu, Merenil-de-jos.- Se va publică. P. Vancii, Transilvania.—Se va publică mai tăi diu cu modificări. N. Gâdeifi, Tutova.—Se va publică. T. 81., jud. Dăinboviţa.—Despre «Vinătore» vom cercetă şi vom răspunde. «Descrierea focurilor» ar avea nevoo de multe transformări ; p6te mai ti «Jiu o vom publică. I. C., Va ţa.—Şarada «Elena» nu se va publică. I). Simulescu, Studinn.—Se va publică. A. It., R.-Sărat.— «Războiul cu Tătarii» nu ni se pare izbutit. Alt-cevâ; de preferat de natură practică. Ionică.—Inaugurarea biblioteeei se va publică. Discursul se va reface, dăti-du-i-se forma de articol. S. Const. II.,—Traducerea de pe Lamartine se va publică; cea-laltă nu. D-na Constantinesen, Gura Padina.—Se va publică. Pr. T. Yasilesen, Trestia —Se va publică. f. I Murineseu, Bâjeşli— Se va publică. >' F. Ş., Mănăstioara. — Răspunsul către d-1 ’• ancu se va reface şi se va publică sub altă formă. F. Gloiiţescu, l obrotescî —Se va publică. I. T. Popa.—Se va publică. I. NT. Ciocan —îndată ce se termină «Satul mieii», începem. Pr. G. P. P„ Loco.— Parabola cu lluturele şi albina c prea lungă; totuşi de se va puteă remaniă, se va publică. 1. 81., Prahova. — Legenda Calomfiruluî se va cercetă. Cea-l-altă se va publică, E. R,—Studiul despre «Cantetnir» ar mai trebui revăcjut; are nevoie de mal multă ordine. FI., Bragadiru.—Propunerea d-v6strănu e potrivită cu cadrul revistei n6s-tre. Din ideile cuprinse in expunerea de motive s’ar puteă face un articol. A. 81 Th., Carloganî.—»Făt frumos» nu se va publică. I. 1). Gr., Gura-Câliţeî.—Se va publică cu ore-carî modificări. www.dacoromamca.ro '64 ALBINA D. Grigorescu şi N. Stan Bucşă, Brebu.—Am mal primit o dare de seamă despre acăstă sărbătore şi am făcut un extras pe care-1 publicăm în No. acesta. P. I.,—«Intre Vecini» se va publică cu ore-carl modificări. N. I. P., Nicoreştî.—Se va cercetă. P. De la Valea Raţei.—înţelegem pseudominul pentru public; dar pentru redacţie ? ... Pr. St. I., Hotăranî.—Se va citi de comitet. I*. Nestorcscu, Istriţa. — Spuneţi lucruri bune; cu puţine modificări se va publică. C. U.,—Studiul despre epilepsie e important; dar are prea multă tehnică. O să mai tăiem şi o sâ-i facem loc cevă mai tiroid. T. P., Simnicu-Dolj. — Eră vorba despre o împărţire de premiu; d-vdstră ne trimeteţi o mulţumire publică fără însă a vorbi de un fapt real. Aşă ceva ar interesă pe cititori. Pr. S. M., Târgovişte.—Se va trimite la «Teologul». A. S., Ilirlăd.—Am lucrat prietenesce ; nu credem că încape supărare în-tr’acestea. D-ta sciî pe ale d-tale şi noi pe ale ndsire. Nu e bine să ne împăcăm? Cea-l-altâ se va publică şi ea; dar.. .. să nu fie cu supărare dacă om tăia pe ici pe colo. N. V., Grindu —«Purtarea ţăranului» nu o putem publică; din cele-l-alte vom alege. I. 1).,—«Cele trei institute de cultură» se va cercetă de comitet. G. N., Jidenî.—Se va cercetă. C. S., Loco.—«Cucul» şi «Vacanţia de vară» nu se vor publică. I. C., Turnu-Măgurele.—Regretăm că nu putem publică poesia «Gbeorghiţă». I. Cr., Romanaţî. ■ Articolul despre «căuşele sărăciei» se va utiliză. Vă ,plingeţî că punem multe mulţumiri şi apeluri, etc. Ce voiţi ( Sint necesare, căci interesăză şi ele pe o parte din cititori. N. G-, Tutova.—Poveştile se vor publică. II. A. P., Ilfov.—«Meditaţii asupra vanităţii lumii» nu se va publică. PREŢUL CEREALELOR pe (lina de 5 Octombre la Brăila şi Constanţa. | No. curent j CEREALE BRĂILA CONSTANŢA Preţul unul cc-tolitru Preţul unei chile de 35 du-bli-decalitri Preţul unui ec-tolitru Preţul unei j chile de 35 du-, bli-decalitri | 1 Grâu 10,90-12,10 76,30-84,70 12,30 84.10 2 Porumb . 8,30 58,10 6.50 45,50 3 » roşu 9,25 64,75 — — 4 Orz .... 10,20 -10,30 71,10—72,10 10,- 70,00 5 Orzoîcă. . . . 11,75—12,25 '82,25-85,75 { 0 Secară .... 10,80-10,90 75,60-76 30 — — 7 Fasole .... 12,60-13,50 10,20 — 8 Rapiţă .... 6,10— 6,25 — * 6,20 — i) Meiu — — 5,10 35,70 10 In 11,50 80,50 www.dacaromamca.ro