Anul I Duminică, 20 Septembre. 1898. No. 51. ALBINA REVISTA ENCICLOPEDICA POPULARA APARE ÎN FIE-CARE DUMINICĂ Abonament, pe an: In ţară Lei.5 „ „ „ străinătate „......8 Un număr.................15 bani. SUMAR: Gr. C. Buţureanu, Cine-I Românul?—/. Velculescn, Satul mieii. — P. P. Argcşel, Tîr-goveţul şi 8St£nul. — Or., Dervişii.—T. S., Sgircitul şi risipitorul. — I. M., Valdrea mânii muncitorului.—/. V. R.t Legenda lut Iovan Iorgovan.—/. Voiculcscu, Căuşele sărăciei sătenilor.— P. Vanou, ţăranul român. — Gheorghe Predcscu, Bolcle albinelor.—Mulţumiri.— Informaţiunî.—Bibliografie.—Adrese către redacţie. Ilustrafiunî: Dervişi învirtitorî.—Derviş urlător.—Derviş cerşetor.—Un şeic. CINE-I ROMÂNUL? ^Lupă o luptă grea şi omorîtore, Românii pusese stăpînire pe reduta Griviţa. Şanţurile erau pline cu cadavre. T* Răcela serei închegă sângele pe rănile morţilor şi răniţilor; din vreme în vreme să au^eâ câte un uşor oftat sau vaet întrerupt a vre-unui rănit ce zăcea în mijlocul cadavrelor. Sentinela aşezatăpeînălţimea şanţurilor se preumblă oprindu-se din când în când şi sprijinindu-se pe puşcă, privea cu băgare de semă prin întunericul nemărginit, căutând acel necunoscut care pune în grijă gândul... vrăjmaşul. — Ce-a mai fost şi d^ia de astăzi, d-le Căprar, <,lise soldatul Trifan oprindu-se şi sprijinindu-se pe puşcă. — Aşa-i Trifane, mulţi din ai noştri au murit, ei! dar nici noi nu ne-am dat, veţli tu aşa-inemul nostru. «Albina» 101 www.dacoromanica.ro 1600 ALBINA — Vorba d-tale, nemul nostru aşa e, dar veţli, eu bine nu ştiti să grăesc de nemul mîeu; mai îerî m-am întâmplat la vorbă cu un Muscal din ai noştri din Basarabia, şi el me întrebă despre nemul nostru; şi de, mai cât ştia el, pe atât şi eu; ce-î cu nemul nostru, d-le Căprar, dacă nu te-aî supără... nicî somnul nu ne-ar prinde... că d-ta eşti om cu multă carte, ai învăţat în şcoli înalte, nu ca mine, d’abia să pot cit! şi scrie, aş vrea... de, să-mî spui şi mie despre neam, ca să nu mai păţesc ruşinea de erî. — Veţli Trifane, nu-s aşa învăţat cum creţii tu, dar din carte cât mî-oîu aduce aminte şi din inima asta românescă ţî-oîu spune şi eu. — Hei, păcat că nu ne spune şi nouă ăstora din oştire câte-cevâ din a nemuluî nostru; totă ţliua ne înfundă capul cu reglemente şi nu ne deschide capul cu lucruri mai prielnice, ele care am prinde şi noi folos şi ţara ar avea omeni mai cu multă ştiinţă de sine; dar să nu-ţî uiţi făgăduinţa, d-le Căprar... — Nu mî-o uit, dar... să fii cu îngăduială, că nu-i lucru uşor, una-î învăţătura şi alta-î povestirea, mai ales într’o vreme aşâ tulbure cum este acesta de acum. Unde nu te-î dumeri, să mă întrebi. — Las pe mine d-le Căprar. — O să iau pe mai de departe lucrul, ca să-ţi fio mai pe înţeles: «Neamul nostru din vechi de tot să chiamă Traci şi trăiau pe la noî în România, pe aici pe la Con-stantinopol, unde şede Sultanul cel mare al Turcilor şi chiar peste mare dincolo; dar nu alcătuiau o împărăţie la olaltă ci mai multe. Şi erau Tracii aceştia omeni vrednici de munca câmpului şi de răsboîe, ba chiar omeni pricepuţi şi-’n ale cărţilor. Dintre tote împărăţiile lor, mai de semă eră aceea a Dacilor, care se întinsese mai ales prin părţile ţărilor nostre, după ce un craiîi mare Alexandru Macedon i-a alungat de peste Dunăre la noi în ţară. — Care Alexandru, nu acela ce-î zice în Alexandrie? întrebă Trifan. www.dacoromamca.ro ALBINA 1601 — Ba chiar acela, că doră pentru faptele luî vitejesc! îl pomenesce norodul. «Dacă s’ati aşeţlat Dacii prin ţările nostre, s’au pus omenii pe lucrul câmpului şi al lemnului, pe scos aur şi alte bogăţii din pămînt; şi mergendu-le bine s’au înmulţit ş-au prins a se amestecă în tre-bile vecinilor, aducendu-le multe neajunsuri. «Dintre toţi vecinii, ceî maî puternici erau Romanii, popor mare şi puternic dinspre apus, cu care s’au luat la certă Dacii, când în fruntea lor s’a ridicat un craiii al lor anume Decebal, om vrednic şi ne pomenit de vitez; în certa acesta, împărăţiei celei mari Romane i-a mers rău, pînă când Dacii i-au umilit şi i-ati nevoit să le plâtescă haraciu. Şi au stat lucrurile aşa un sfert de veac pînă ce s’a ridicat Traian împăratul. — Să fie Traian împăratul acela, pe care îl pomenesc băeţiî cu uratul la anul nou? întrebă Trifan. — Da, el este acela, şi veţi! tu, multe vecurl de om sînt de atunci, şi norodul tot îl pomenesce, că sînt de atunci maî la 2.000 ani. — D’apoî că aşa-î norodul nostru, el vecinie pomenesce pe omenii vrednici ce i-a apucat din bătrâni. — «Aceşti doi mari crai s’au războit multă vreme prin ţările nostre, că eră vitez şi unul şi altul; la cele din urmă a biruit Traian împăratul, iar craiul Dacilor Decebal, s’a ucis el singur, ca să nu cadă viu în mânele vrăjmaşului. Şi clacă a robit Traian împăratul Dacia, adus-a norod mult din totă împărăţia, ca să fie cine să tragă folose din bogăţiile ţărilor nostre, şi să facă pe Daci să se amestece cu norodul adus. Le-a mai dat apoi Traian împăratul legi şi ocârmuitorî buni, ş’ati mers lucrurile bine, înmulţindu-se bogăţiile şi bunul traiu, dân-du-se cu toţii pe partea legilor şi graiului Roman, ca unele ce erau mal îndemănose şi se puteau sluji de ele cu toţii, atât din vechil Daci, cât şi locuitorii aduşi din nou cu sciinţa legilor şi limbii Romane. Cu chipul acesta s’au făcut locuitorii din ţările nostre una cu toţii, şi le <,lic unii Daco-Ro- www.dacaromamca.ro 1602 ALBINA mani, iar noî îi numim Români. Ş’aii trăit locuitorii din ţările nostre aşa, vre-o sută cincî-decî anî, pînă când au început să curgă mari nevoi asupra lor. — Să nu-ţî uiţi vorba d-le Căprar, dar nu sciu ce se vede mişcând pe colo, ţlise Trifan arătând cu patul puştii în spre Plevna. — Să vede vrăjmaşul, nu-1 pierde din ochi, eu mă duc să dau de veste d-lui Sergent. Alarma se dete în năuntrul redutei, oştirea obosita, fu gata de luptă. — Cercă de vedî la ce depărtare e vrăjmaşul de noî, (.lise căpitanul. Chitesce, Trifane, bine în movila cea negră, (.lise Căprarul. O detunătură isbucni, la care răspunse un şir de detunături. — Aşa vă e vorba, (.lise căpitanul, apoi îndrep-tându-se către mijlocul companiei comandă: foc! O detunătură puternică, apoi alta, la care răspunde din partea vrăjmaşului un şir de detunături, dar mal apoi răspunsul e maî slab, vrăjmaşul se retrage, detunăturile sînt maî rare... nu maî răspunde... tăcere. Armata română se întoree în redută, vrăjmaşul să retrage în Plevna. II. E linisce în reduta Griviţa... nici ţipenie, numai pasul cadenţat al sentinelei se aude pe alocuri. Nu te lasă în pace Turcul, dise Trifan, aşe-dendu-se la un loc maî înalt. — Vrednici ostaşi mal sînt şi Turcii, dise Căprarul, neadormiţi şi ispitelnicî, el aii crezut că ne vor prinde pe neştiute după o luptă aşa de omo-rîtore. — Hei, d’apoî nici noî nu ne dăm, să nu ne prindă somnul... ia d-le Căprar, bine aî face să-mi maî spui câte-cevâ din cele ce începuseşl mal nainte. — Dar nu-mî maî aduc aminte de unde am lăsat. Iţî aduc aminte eu; spuneai că prin ţările www.dacoromaoica.ro AT BTNA 1603 nostre se aşezase nemurile care le adusese împărăţia cea puternică a lui Trai an, şi hălăduiati bine, cu leg! bune şi cu muncă rodnică, pînă ce aii venit cumpene grele pe ei. — Eî lasă, acum îmî aduc aminte de unde am stat cu vorba. «Au început a curge asupra ţărilor nostre puhoie de norode ce veneau despre răsărit, lifte rele şi neîmblânzite, păgâni fără milă, cari se hrăneau cu carne crudă şi beau sângele vrăjmaşului, ce umblau vecinie de-a călare, ucigând şi răsturnând tot ce întâlneau în calea lor. — Ore aceştia să fie căpcăunii cei cu un ochiu în frunte şi unul în cefă? — Da, Trifane, omeni aşâ cum Zici tu n’au fost nici odată pe faţa pămîntuluî, dar ceea-ce se Zi°e în norodul nostru că aii fost căpcăuni, apoi vor fi fost cam cum a fost puhoiul norodelor, care au năvălit şi pustiit ţările nostre, cu ochii la locul lor, dar cu inima crudă ca de o fiară. — Şi ce a făcut atunci norodul nostru, care era aşeZat în ţară? întrebă Trifan. — Ce să facă? mai întâii! a căutat să ţie piept, iar mai apoi, văZend că nu este chip, s’ati tot tras către partea muntelui la locurile tari, lăsând văile în mâna vrăjmaşilor păgâni. Ş’aîi tot curs nemuri prin aceste locuri; dar Românul nici că s’a dat. Yenit-au însă într’o vreme peste eî în munte un neam numit al Slovenilor sau al Rusniacilor cum îî numim noi, fiind acest neam strîmtorit de alţi păgâni năprasnici. La început nemul Românesc nu s’a lăsat în amestec cu păgânii Sloveni, ci numai atunci, când pe încetul aii început a se creştină; ş’aii trăit aşâ unii şi alţii câtă-va vreme răsleţi, pînă mai apoi cunoscendu-se mai bine s’aii încus-crit şi încetul cu încetul s’ail topit într’un singur neam Românesc, care erâ mai numeros şi mai învăţat; de atunci în limba ndstră au prins putere multe vorbe slovene, cari trăesc şi pînă astă-Zî- — Să fie în nemul nostru mulţi Sloveni amestecaţi? întrebă Trifan. www.dacoramamca.ro ALBINA 1604 — Aşa mulţi tare nu, dar cu vremea şi prin încuscrire, sângele cel mai tare al Românului a co-vîrşit, şi copiii după o vreme n’au mai avut de la Slovenilor nici înfăţişare nici sînge, iar limba o pierduse de mult. «Ş’aîi stat Românii pe traiu mai bun şi liniştit pînă ce au venit prin părţile ţărilor nostre nemul cel cumplit şi păgân al Ungurilor, care s’ au aşezat în spre apus de noi dincolo de apa Tisei. — Eu cunosc Unguri, par-că sînt şi ei creştini papistaşi, (lise Trit'an. — Aşâ e acum, dar ei când au venit prin părţile ţărilor nostre erau păgâni şi numai mai târziu s’au creştinat. Daca s’ati aşezat Ungurii în ţara lor, nu s’au mulţumit cu pră<,lile de pe la vecini, ci au căutat să supue şi pămînturile, să aibă împărăţie mai mare; şi fiind ai noştri împrăştiaţi, iar eî venind cu grămada, i-au zăpsit pe ai noştri! şi i-au supus. — De atunci avem Români Ungureni, se vede că-s de aceia, cari vin pe la noi prin ţară cu cărăuşia sau cu turmele de oi. Da, de aceia, şi mult atî avut eî să sufere din domnia Ungurescă, făcut’au învingătorii robi din învinşii Români şi pînă astăzi tot robi vor să-î aibă. Venit-au mai apoi asupra pămînturilor nostre şi alte horde barbare, dar cea mai cumplită a fost aceea a Tătarilor, cari au făcut multe pră^I prin părţile locurilor nostre, au intrat prin munţi şi au răscolit totă România, luând pe mulţi în robie, armând şi pustiind pe unde treceau. Atunci ai noştri au început a se lăsă prin văi şi a se strânge sub oblăduirea Cnezilor şi a Voevozilor; atunci s’a făcut descăliearea ţărilor nostre. Acei ce au rămas prin partea muntelui au stat tot sub Unguri şi stau şi astăzi; nu de mult, fără voia lor, ţara Ardeiului au lipit-o la cea Ungurescă şi caută prin tote chipurile să-î facă pe ai noştri Unguri. — Aşâ am au<,lit şi eu din omeni, că Ungurii din www.dacoramamca.ro A.LBINA 1605 Ardeal de şi sînt puţini la număr, dar fiind stăpâni vor să robescă pe aî noştril, luându-le pămînturile şi dându-le la aî lor... Rele vremi pe acolo. — Trifane, <,lise căprarul, dacă Românii noştri nu s’au dat când erau împrăştiaţi şi n’aveau de ni-căerî nici un sprijin, dar acum când este o ţară Românescă şi un început de sprijin în piepturile nostre ostăşescî! Dacă un Ştefan-Vodă cel mare şi un Mihaiu Vitezu au fost în stare în vremile lor să facă minuni de vitejie cu ămenî puţini, apoi ore strănepoţii lor nu vor fi în stare să ţie piept vi-tejesce străinilor cari voesc să-î înghită? Ştii tu vorba moldovenescă, apa trece pietrele rămân; aşa şi cu apăsătorii: vor trece ca apa, Românii vor rămâne ca pietrele, căci sînt legaţi cu sângele lor de aceste pămînturî şi de mii de ani hălăduesc pe acolo; nu e venetic Românul în ţara lui, ci străinii cari aii venit peste el. Şi acum când se arată lumina despre <,liuă şi e vorba pe limpe- www.dacoromamca.ro ALBINA 1611 vă arată calea cea dreptă şi ve ajută întocmai ca un părinte!» —«Tocmai aşâ! El e singurul nostru ajutor! Când cine-vâ nasce, la popa dă fuga; de boteză la popa; de cunună la popă, când e cine-vâ bolnav după popă umblă; de more, tot la popa merge. Noi n’avem spitale, n’avem doftori, n’avem moşe, n’avem spiţerii, trăim aşâ, la voia întâmplării!» —«Bine! Dar eu aud că se trimit şi pe la ţară doctori cu carte, ba încă în multe părţi s’au făcut şi spitale destul de bune, şi sătenii fug şi se ascund de doctor, el nu se arată şi nu-şl duc bolnavii la spital. De ce ar fi aşâ de nepăsători? La oraş cum cade un om bolnav, cum cliiamă doctorul.» —«Sînt neînveţaţî sătenii, d-le Gheorghe, dar încetul cu încetul au să se deprindă şi eî, şi o să vadă că e bine. > —«Se înţelege c’o să fie mal bine ca acuma. Dar, ori-ce s’ar ţlice, sătenii n’au aşâ nevoie de mulţi doctori, cum au târgoveţii. La târg lumea e desă, strînsă la un loc, casele sînt grămădite şi înţesate de suflete, murdăria e mare, că nu se pote face curăţenie de ajuns, şi bolele sînt mal dese şi molip-sirea şi mal grosnică. La ţară, satele sînt mici, casele depărtate unele de altele, aerul destul de curat ; câmpurile cu flori, grădinile şi pădurile cele frumose aduc multă sănătate şi muncitorul lucreză afară, în curăţenie, nu ca târgoveţii, grămadă în-tr’o casă, unde se ofilesc după cum se ofilesce o flore, pusă la întuneric, fără sore şi neudată. Iată de ce (,lic eu că e mai bine de o sută de ori să trăiască cine-vâ la ţară şi sănătos, de cât la oraş şi bolnăvicios.» --«Oumte veci eu, domnule Gheorghe, par’că aî vrea să schimbi cu mine, să me fac eu târgoveţ şi d-ta săten, muncitor la câmp!» —«N’aşI sta mult pe gânduri. Ml-aşî deschide prăvăliora mea într’un sat bun şi mî-aş scote mal în pace pâinea. Pote că aş scăpă de concurenţa ce mî-o fac străinii şi mal ales ovreii îmbogăţiţi, cari www.dacaromanica.ro 1612 ALBINA ne-au luat înainte şi nu ne dau pas să ne mai întremăm şi noi.» Tot vorbind aşa, vremea trecu şi băgarăm de sămă că începu a se crăpă de recum s’au desvoltat la creştini institu-ţiunile călugăresc?, adică mănăstirile şi viaţa de pustnic, tot aşa s’au desvoltat la mahomedani instituţiunile dervişilor. Mai scurt: ceea-ce sînt la noi călugării, aceea sînt dervişii la mahomedani. Derviş e o vorbă persienescă şi însemneză serac. Dervişii au port deosebit, întocmai cum deosebit este portul călugărilor creştini; ei trăesc mai mulţi la un loc, în vr’o pădure, având o casă în care se închină cu toţii de odată, stând sub porunca unui mai mare şi trăind după anumite legi făcute de ei prin înţelegerea între sine. Intru tote deci ei par asemeni cu călugării noştri. Par numai, căci într’adevăr nu sînt călugări. Maî întâiu, ei nu sînt preoţi, sau nu se ţin de nici o tagmă bisericescă, n’au de-a face nimic cu biserica mahomedană şi nu atîrnă de autorităţile bisericesc!. Al doilea, ei nu se îndeletnicesc cu adevăratele rugăciuni pe care le cere religia lui Moha-met, nu citesc cărţile sfinte şi nu se închină ca toţi cei-l’alţi credincioşi. Şi în urmă, nu duc viaţă de adevăraţi pustnici, căci au neveste şi copii. Nu numai că nu sînt preoţi şi nu sînt supuşi autorităţilor bisericesc!, ci de multe ori ei sînt vrăşmaşi ai preoţime! şi ai bisericei, de aceea adevărata tagmă preoţescă a Turcilor îi urăsce, îi prigonesce şi le face neajunsuri. De asemenea îi prigonesce şi guvernul, de şi mai pe ascuns, căci de-a dreptul nu pote isbi în ei de târna mulţimei fanatice a poporului care ţine mult la dervişi. www.dacoromamca.ro www.dacoromanica.ro Pervişi învîrtitori. 1614 ALBINA La urma urmei, cine sînt ei şi ce vor? De obiceiu sînt omeni cu dare de mână, mai ales industriaşii de prin oraşe, cari «caută mila lui Dumnedeu» şi cred că o găsesc în-tr’un chip forte ciudat. S’adună mai mulţi, bună-oră într’o pădure, îşi fac case de locuit, apoi o casă comună unde s’adună ca să caute mila lui Alah, îşi aleg un stareţ, un şeic sau />*>, îşi fac legi sau primesc pe cele ce le au alte corporaţiuni de dervişi, postesc şi-şi fac singuri totul de ce 033303 339999 .>3393 3 C©©C©CC. 000999© au nevoe — nu e iertat adică, să aibă servitori — singuri îşi fac hainele, mâncarea, locuinţele. Legile lor, în general, sînt forte aspre; sînt cumpătaţi întru tote, linisciţi şi cucernici. Chipul ciudat în care caută ei mila Domnului, e nesimţirea. Altă religie, mai veche de cât a mahomedanilor, re- www.dacaramamca.ro ALBINA 1615 ligia luî Buda în Indii şi prin China, ajunsese încă de mult să propăvădudscă nesimţirea ca lucru de căpetenie a milei lui Dumnedeu şi a fericirii omului. Temeiul e acesta: omul nu e fericit, fiind-că simte dureri, neplăceri, supărări, fome, sete, obosdlă, frig, căldură — cine pote să nu le simtă, e mulţumit că trăesce, e prin urmare fericit. Şi mai departe: omul calcă voite luî Dumnedeu, fiind-că ochii ved, urechile aud şi carnea e cuibul poftelor. Vedi femei frumose, vedi © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © © q Derviş cerşetor. 3 a © Q © 0'5000a00000C5 OOOC5C5C» limpedimea vinului, audi cântece cari te aprind, aucji şop-tele clevetitore şi insultele cari te rovoltă — cine nu aude, nu vede, nu pote deosebi în gură dulcele de amar, acela nu pote aveâ pofte, deci nu păcătuesce şi e întru tote în voile Domnului. Aşâ dar fericirea ta pe pămint şi dincolo «Albina» www.dacaromamca.ro 102 1616 ALBINA în cer o poţi câştiga obicinuindu-te să pierdi simţirile, să treci în stare de nesimţire, ca mortul, ca leşinatul, să fii un mort viu. Trecerea asta în nesimţire, în nirvana cum o numesc budaiştiî, e cel din urmă scop al vieţii nostre, cine a ajuns în ea nu mai păcătuesce, nu mai are de ce să se plângă. Fie căruia dintre noi i se întâmplă să cadă într’o anumită vreme, în nesimţirea pe care o cer religiile orientale. Când stai aşâ, ca dus cu gândul, de şi nu gândesc! nimic, şi trec pe lîngă tine omeni şi nu-i vedi, şi vorbesc tare şi te strigă şi nu-î audi, şi ţî-e bine ore-cum, şi eşti ca amorţit ast-lel că dacă te-ar ciupi cine-va în vremea asta mai că n’ai simţi: ăsta e temeiul sufletesc al fericirii orientale. Dacă stai tare cu gândul aţintit se cădi în starea asta de amorţire, şi probezi şi adi şi mâine şi mereu, te deprindi aşâ de mult în cât într’adever la urmă cădi într’o deplină amorţelă, n’audi, nu vedi, nu gândesci nimic, te pote arde cu fier înroşit şi nu simţi, şi poţi stă întreg întins ca un mort fără să faci o mişcare. Firesce, că în nesimţirea şi negândirea aceea, eşti fericit, căci n’ai dureri şi supărări, nu poţi păcătui căci nu gândesci şi nu simţi nimic. Unii dervişi duc într’adever acestă deprindere pînă la atâta meşteşug, încât te prinde mirarea, mai ales dervişii în Arabia şi în India — numiţi fakiri — fac lucruri de mirare : pot sta cu piciorele gole pe cărbuni aprinşi, îşi străpung braţele cu sabia şi nu curge sânge, bagă un cuţit prin obraz şi 1 scot prin gură străpungând carnea obrazului şi altele. In nesimţire poţi cădeâ şi prin îmbătare, bine înţeles nu cu băutură căci asta e păcat, ci printr’alte lucruri. Când sufli bună oră mult în foc, te îmbeţi de cap, când te în-vîrtesci mult în loc tot aşâ. Dervişii deci «caută mila Domnului» prin îmbătărî de felul acestora: unii se învîrtesc atâta pină cad jos ca morţii, alţii suflă în bucine pînă le iese sufletul şi râmin cu ochii la stele, ciudată evlavie e acesta Poporul de rînd se miră de aceşti dervişi, şi vedend că ei fac lucruri pe cari numai ei le pot face, ii cred vrăjiţi şi ajunşi în deplina milă a cerului. Când ved că stau pe cărbuni aprinşi, cum să nu credă Turcul, că într’adever Alah a intrat în dervişi? Aşâ numiţii vrăjitori ai noştri, căr- www.dacoromamca.ro Un şeie. www.dacoromanica.ro 1618 ALBINA turăresele, etc. sînt nişte şarlatani ordinari şi fac «minuni» forte proste, şi totuşi cum ţin nebunii şi uşuraticii la cărturăresc şi la vrăjitori! Dar dervişii, cari într’adever fac lucruri pe cari şi învăţaţii le găsesc minunate, de şi nu sînt minuni ci simple deprinderi. Dervişii au trei secţii. Unii cari jocă mereu, se învîrtesc ca o slîrlăzâ totă diua, dând din mâini şi din piciore aşâ de des şi de mult, în cât ţi-se pare că se sbat în gura morţii. Ei se numesc Rufai. Alţii, cântă, sau mai bine urlă totă diua din bucine, într’un chip de-ţi vine să-ţi iei câmpii când îi audi. Se numesc Mevlevi. A treia secţie, Begtaşi, sînt dervişi cerşetori, cari trăiesc din milă. Aceştia erau forte puternici o dată, căci oştirea de ianiceri ai Sultanilor eră a lor. Fiind ci ei făceau un abus neruşinat din cerşitul lor, Sultanul Mahmud II la 1826 i-a oprit să mai umble cerşind şi le-a stricat cuibul, aşâ că astâ-di sînt rari. Toţi dervişii dintr’o ţară au o căpetenie a lor şi formeză o societate întinsă, de aceia sînt şi primejdioşi uneori pentru stat şi pentru guvern, mai ales că au cu ei poporul. Or. SGÂRCITUL ŞI RISIPITORUL gârcitul adună bani şi bunuri fără nici un scop ; risipitorul prăpădesce fără nici un scop şi bunurile şi banii. Sgârcitul n’are nici o plăcere şi nici o bucurie de averile sale; risipitorul are şi plăceri şi bucurii, dar tote fără nici un folos. Sgârcitul pote să şe îndrepteze şi să se reîntorcă la drumul mijlociu, ori când vrea; risipitorul nu se mai pote îndreptă, ci se prăbuşesce tot mai mult. Sgârcitul pote tot-d’a-una să se îndrepteze, dar maî nici odată nu voesce; risipitorul maî tot-d’a-una voesce să se îndrepteze, dar maî nici odată nu pote. www.dacaramamca.ro ALBINA 1619 Sgârcitul îşi face necontenit duşmani; risipitorul îşî face numai prieteni, dar tot de aceia cari sînt mai răi de cât duşmani'. Pe sgârcit îl fierbe şi-l frămîntă pofta s’ajungă tot mai departe; pe risipitor îl fierbe şi-l frămîntă părerea de rău că a ajuns aşa de departe. Pe sgârcit îl omoră grijile şi frica; pe risipitor căinţa şi supărările. Sgârcenia e rădăcina multor rele ; risipirea e un pom cu fructe forte amare. De multe ori un tîner risipitor ajunge cu vremea un bătrân sgârcit, dar de obiceiti averea sgârciţi-lor ajunge pe mâna moştenitorilor cari o risipesc, rîţlend de sgârcitul care a adunat-o, căci banii strîn-gătorului vin în mâna cheltuitorului. Mai bine e să mergi pe calea din mijloc, să nu fii nici sgârcit, nici cheltuitor, căci sgârcitul îşî face negoţ cu sufletul, iar risipitorul negoţ cu viaţa. T. S. Valorea mânii muncitorului ■ «’aî putea judecă mai bine importanţa mânii de muncă, de cât citind datele următore. Nu e vorba de cât de fer, ca materie primă. O singură bară de fer de lungime potrivită costă 25 lei. Dacă o transformăm în potcove, ea va costă deja 60 lei. Dacă faci din ea cuţite de masă, valorea i se va urca la 880 lei; în ace de cusut 1.176 lei; în lame de bricege — 15.928 lei; în mecanisme de nasturi —• 22.425 lei; în material de cesornice — 125.000 de lei. Ast-fel după mâna de muncă şi după transformare o simplă bucată de fer posedă o va-lore comercială cuprinsă între 25 lei şi 125.000 de leî. Valorea pote să se urce de la un leu la 5.000 de leî. Mâna omului valoreză aur. I. M. www.dacoromamca.ro 1620 ALBINA LEGENDA LUI IOVAN IORGOVAN (O Bacă cine-va va face o plimbare primăvara cam prin tim-i pul luneî lui Aprilie şi Maiu în părţile de prin împre-jurul Vîrcioroveî, Severinuluî, Cladoveî şi Orşoveî, va observă de sigur că aprope jumătate din Oltenia, o parte din Temişana şi Serbia, este bîntuită de un fel de musculiţă, care sub formă de nor negru se năpustesce asupra animalelor ce trăiesc prin acele părţi. Trebue să spunem că aceste insecte în număr forte mare aduc pagube însemnate pentru plugari, prin faptul că în acel timp vitele stau ascunse numai prin coşare şi chiar prin peşteri în părţile muntose. De aceia când ţăranii încep să are câmpiile, avend trebuinţă negreşit de munca vitelor, se pot observă o mulţime de focuri pe brazde, cari prin fumul lor cel negru şi des sînt în stare să gonescă acele musculiţe. Acestă insectă este forte veninosă. Cu deosebire după ploie începe să iasă din locurile stufose unde se ascunde de picăturile de apă, şi să atace animalele în roiuri forte mari. Un sore frumos şi un timp călduros după o ploie îndelungată sînt cele mai bune momente când aceste insecte pot să-şi ajungă scopul. Dacă vitele se află pe câmp atunci, apoi puţine scapă neînveninate de aceste musculiţe cari în roiuri negre străbat câmpiile, văile şi delurile, aducând supărare chiar şi omului. Animalele cari sînt mai mult expuse sînt cele cu perul alb. Este de ajuns ca un roiu să se aşeţle bine pe o vită, ca în timp de 24 cesuri vita să se învenineze, să se umfle butie şi apoi să moră. Deci veţlend că acest lucru se petrece numai prin părţile pe cari le spusei mai sus, am căutat să mă interesez care ar fi causa; şi din întrebările făcute unor bătrînî am descoperit o legendă relativ la musculiţă ce descrisei. Iată acestă legendă. Se rlice că în timpurile mai vechi s’ar li aflat prin părţile de peste Olt un mare şarpe; că ar li avut şapte capete şi că ajunsese spaima satelor pe unde locuia. El eră aşa de mare că pe unde trecea lăsă în urmă-i o dîrîitură destul de adîncă. Ochii lui erau aşa de luminoşi, că în apropierea culcuşului unde dormea noptea eră ca şi ţliua în ameaiji. Nu sta numai într’un loc, ci mergea unde-i plăceâ fără să aibă vre-o frică, fiind-că nimenea nu îndrăsneâ a-î sta în cale. Dar după cum se spune, locul unde petrecea mai mult era prin apropiere de Craiova, pentru că pe acolo putea să aibă şi să găsescă mâncare mai cu înlesnire. Hrana lui erau animalele şi omenii pe cari îi prindea în cale. Toţi erau coprinşî de o mare groză când aucleau puternicul lui (1) Ve 3. Lipsa tovărăşiilor. ovărăşiile de împrumut sau cum le (jicem no! Societăţile, sînt isvdrele de avuţie ale satelor. Acolo unde sătenii au asemenea tovărăşii nu pot nici o dată să ajungă la ananghie în cât, când îi trebue unuia 20 lei de-î crapă buza, face rugăciuni cârciuma-rului să-i deâ, par’că i-ar cere de pomană. Când se împrumută cine-va, nu face o faptă de ruşine. Ruşine e atunci când întin