Anul I. Duminică, 30 August, 1898. No. 48. ALBINA REVISTA ENCICLOPEDICA POPULARA APARE ÎN FIE-CARE DUMINICĂ Abonament, pe an: în ţară Leî.5 „ „ „ străinătate ........8 Un număr.................15 bani. SUMAR: P. GIon Honterus.— A. Scripcă, Moş Dumitru.— 1. P. N. Horezanu, Poiana lui Mi liaiu.— Frica de m6rte. — Iris, Marea m6rtă. — D. Munteanu-Rimnic, Datorii patriotice. — Pentru îngrijirea copiilor.—/. Petrarea, Un martir.—Smara, ţugui al babei I.—/. Adnm, Patima cea mal urâtă.—/. Niculcscu, Ferirea seminţelor de pasări. — Clopoţelul Caprei.— Mulţumire.—Băiatul şi epurele.—Sfaturi practice.—InformaţiunI. -Apel.—Deslegarea întrebărilor.—Adrese către redacţie.—Poşta redacţiei. Ilustraţiunl: I6n Honterus.—I6n Honterus în tipografia sa.—Oraşul Braşov. —Curidsa.— Sat African.—EI! AI păţit-o ? IOH HONTERUS aşii din Transilvania au avut acum trei septemân! frumose serbări în Braşov. Serbările acestea s’au făcut cu prilejul ridicării unui monument lui Ion Honterus, supranumit apostolul lor. De ore-ce Saşii în număr de peste 200.000 locuesc în mijlocul fraţilor noştri! de peste Carpaţ! şi de ore-ce activitatea luî Honterus a influenţat în bine şi asupra Românilor în general, am creţlut de datoria nostră să spunem în câte-va cuvinte cine a fost acest Honterus şi ce a lucrat el pentru poporul sas. Ion Honterus s’a născut în Braşov în anul 1498. In casa părinţilor se! s’a bucurat de o frumosă crescere. Studiile elementare şi le-a făcut în Braşov, iar pe cele universitare în Viena. In scurt timp prin inteligenţa şi sîrguinţa sa ITorterus dobân-desce aci bacaloriatul şi titlul de doctor în filosofie. «Albina» www.dacoromanica.ro 95 1504 ALBINA Peste 75 de tineri saşi se aflau la universitatea din Viena, dar Honterus i-a întrecut pe toţi prin calităţile sale sufletesc!. Pe la 1530 îl găsim în Cracovia ca învăţat desăvîrşit. Nu stă însă mult timp, căci după trei săptămînî se îndreptă spre Basel în Elveţia. Pe acest pămînt sfînt este Honterus martor ocular la marile lupte ale luî Luther contra ierarchi! catolice. De aici se înarmeză el cu tote învăţăturile reformaţiuni! şi cu care avea să aducă în curând fericire micului popor German din Transilvania. Tot aci se introduce el şi în cunoscerea arte! tipografice, care avea să-î servescă de cel mai puternic mijloc pentru răspîndirea ideilor reformă-tore la Saşi. Ion Honterus. In 1533 Honterus se întorce pentru tot-d’a-una în Braşov. El nu se presintă de la început ca un apostol pătimaş al reformaţiuni!, căci eră un ce-contra caracterului său liniştit. Din contră el vo-îesce să-şî prepare terenul pe cale pacinicâ prin www.dacoromaQica.ro ALBINA 1505 ajutorul tiparului. Mai întâiu trebuiai! luminate minţile şi mişcate inimile cu nouile idei. De aceia totă atenţiunea sa a fost dată tipografiei, ale'oărifrlitere le adusese el însuşi din Germania. Tipografia acesta e cea d’intâiu în Braşov şi în întregul Ardeal. Pentru ca lucrarea sa să fie înlesnită prietenii sSî Fuchs şi Becknei' din Braşov întemeiază o fabrică de hârtie, care e cea d’intâiu în Ardeal şi în ţările vecine. In câţi-va ani apăru în acestă tipografie o mulţime de scrieri pentru luminarea poporului în semnul vederilor reformătore. Aci tipăresce el şi renumita scriere «proiect pentru reformarea bisericii în Braşov şi în Ion Honterus în tipografia sa. întrega ţară a Bârsei >, pe care Melanchton a pus să se retipărescă în Germania. Luther citind acestă scriere a esclamat despre autorul ei: «In adever, acesta este apostolul, pe care Domnul l’a trimis ţării unguresc! >. ţ)ile grele sosesc însă pentru Honterus şi lucrarea lui. Ierarchia Catolică şi guvernul ţării sînt uniţi spre a se opune reformei. Tote încercările lor re- www.dacoromanica.ro Oraşul Braşov. Delul Tâmpa.—(Biserica Negră) ALBINA 1507 mân însă zadarnice, căci în 1543 întregul sfat săsesc din Braşov depune jurămîntul pe «Cărticica rsformeî» şi tot aşâ şi restul poporului săsesc din întrega Transilvanie. Biserica reformată e intemeeată la Saşi şi în 22 Aprilie 1543 Honterus e ales preot al Saşilor din Braşov. De acum înainte ITonterus ’şî depune tot sufletul pentru luminarea poporului său prin şcolă şi prin biserică Tot ce are poporul săsesc: biserică naţională, cultură şi literatură nu se datoresc de cât lui Honterus. El a desvoltat în acest popor mic la număr consciinţa noţională, dragostea de limbă şi neam, condiţiunî esenţiale pentru existenţa unui popor ! In 23 Ianuarie 1549 Honterus s’a dus în sînul vecinicieî, iar memoria lui trăîesce cât va trăi poporul Săsesc! Principiul reforinaţiuniî eră : Mergeţi şi învăţaţi tote nemurile>. învăţăturile aceştia trebuiau propovăduite fie-cărui popor în graiul lui naţional. De aceea Saşii au înlăturat limba latină din biserică şi în locul ei aii introdus limba germană. Mişcarea acesta s’a resimţit şi asupra poporului Român. In tipografia întemeiată de Honterus au apărut cele d’intâî cărţi românescl pentru serviciul bisericesc. Aci şi-a tipărit diaconul Coresi scrierile sale. In epilogul din Tetravanghelul tipărit în Braşov în 1560—61 Hans Beckner spune că el a pus să se traducă pentru ca să fie «de învăţătură popilor românescl, să înţelegă, să înveţe Românii cine-s creştinii». De aceia la serbările de 400 ani de la nascerea lui Honterus au fost representaţi şi Românii din Transilvania şi Ungaria! De aceea ne am creţlut datori de a aminti şi noi în acestă revistă populară, cine a fost acest mare bărbat al poporului Săsesc. P. G. www.daooramamca.ro 1508 ALBINA MOŞ DU M.I T u U atu-î mare şi aşezat pe nisce costişe ponorîte, ce se pîercl sub polele unei păduri brăcuite—odinioră, codru vestit prin prădăciunele făptuite asupra străinilor, nevoiţi a străbate prin el — Pe una din costişe, în cotul MartinenI, se vede şi astă-(,li casa lui Moş Dumitru, îngrijită ca o cutie şi avend în prejma-î aca-retele gospodărescî. Loc de casă e mult şi în faţă cât şi în fundul grădineî sînt căsuţele feciorilor şi ginerilor lui. Pe când trăia Moş Dumitru, puţini gospodari îi stăteau de opotrivă în cotul acela. Om tihnit, blajin, harnic, gospodăros şi cu frica lui Dumnezeu, nu s’a sfădit (certat) nici odată cu megieşii lui.— Avea de tote: de ale îmbrăcămintei şi de ale gurii pentru întrega glotă,—şi mergea regulat la biserică. N-ar fi vorbit el pe nimeni de rău, Domne feresce, şi cum îi eră lihamete de ponose, se ferea, ca de foc, de facialele pismuitorilor satului. De alt-min-trelea eră sfătos şi primitor, lucru mare. Iţi eră mai mare dragul să intri în sălaşu-I cu păreţiî albi ca omătul, cu ferăstruîcele străvezii, cu podelele spălate, cu faţa casei curată, de puteai să culegi mac, cu vatra şi hornul tot-d’a-una date cu humă. De care cum-va îl găseai cu masa întinsă, te pofteâ numai de cât: «Poftiţi, vă rog, luaţi şi ospătaţi şi nu ne bănuiţi, că cu cât a clat D-ţleu cu atâta vă primim»... şi nu te lăsă pînă nu-î cins-tiaî masa, măcar să fi tot spus c-ai mâncat. Apoi de-1 întrebai cum mai merge cu sănătatea şi cu gospodăria, îţi răspundea mulţumit: «Bine, slavă Domnului, numai am cam îmbătrînit şi nu mă mai slujesc puterile ca să muncesc din greu, dar mi-aii sburătăcit băeţiî şi fetele şi-mi duc ei şarul gospodăriei. Mulţămită Tatălui Ceresc, am www.dacarotnamca.ro ALBINA 1509 boi, văcuşoră, câte-va oiţe şi pentru iarnă porc de tăiat; am poloboc cu pepeni (castraveţi), cu cu-rechî (varză) şi cu verze (curechî tăiat mărunt şi în curmeziş); apoi sfecle, cartofe, ba şi o putinică de brânză şi una de perje (prune) uscate. In sfîrşit, avem berechet de ale gureî, ba şi de ale îmbrăcămintei. Am sclipuit ceva parale şi pentru comand, căci nu voesc ca, după ce s’o îndură Dumnezeu să mă strîngă, să brăhnescă lumea că am fost un irositor şi că stau cu ţărîna în gură, ne-fiitad ce să mi-se dea de pomană. «Elieî! De-ar fi toţi gospodarii ca mine: să nu-şî prăpădescă pe la cârcime sănătatea, mintea şi ce bruma avere mai au, n-ar mai avea lipitorea de jidan pe cine să-î lucreze moşia, mai mult de geba; dar aşâ ce să-î faci: românul, când îî nasce femeia, orî pote când îî more cine-va, ori că se face o casă nouă (gospodărie), fuga la nemernicul de arendaş şi-î ia bani pentru lucru... şi, odată încurcat nu mai scapă totă viaţa, măcar că muncesc toţi ai caseî, aşi putea ţlice, de sufletul dracului, Domne, mă iartă. De, omul trebue să chibzuiască şi să nu cheltuiască mai mult de cât îl îngădue punga. «Şi să nu-mi uit vorba: eu unul nu ţî-oiti luă rachiu în gură, măcar să fie ce-o fi, căci sciu eu cum te arde la măruntae otrava cea jidovescă cu vitriol. Nu beau de cât apă din isvorul de sub del, că-î rece şi limpede de te străvezii prin ea; pe iarnă am câte un poloboc de must de pădureţe şi, când mă duc pe la tîrg, beau câte un pahar, două de vin, şi de 111-aî crede, mulţumită şi Celuî de Sus, eu nu sciu ce-î boia şi copiii îmi sînt sănătoşi, voinici şi cuminţi. Şi apoi, se vede că aşâ ni-î felişagul (temperamentul), nem de nămul nostru nu ne-am împricinat nicî odată cu nimeni, şi nu ne-am tras barem la primărie, necum pe la tribunale. «Imî plătesc regulat birul, fac şoseua, copiii mi i-am dat la şcolă..., şi nimenea nu-ml (,bce măcar cât îî negru sub unghie. La sf. biserică merg regulat în fie-care Duminică şi în fie-care sărbătore www.dacoromanica.ro 1510 ALBINA cu cuget curat, şi inima la maica Domnului cea în-găduitore către păcatele nostre cele multe, şi acasă mă întorc mai cu putere, mai cu voioşie». Moş Dumitru s’a stins an-ţerţ şi a fost urmat de întreg norodul pînă la locaşul de veci. Ba, la biserică, se spune, că părintele Aftanase, cum îî (,lice poporîmea, pe când voia să citescă sf. Evanghelie, s’a deschis cartea de la sine şi pe faţa de-câră a lui Moş Dumitru se vedea par-că, sclipirea unei lumini. Norodul întreg s’a clătinat de pocăinţă şi de atunci merge mai regulat la biserică. Urmaşii lui Moş Dumitru sînt omeni de omenie şi totă lumea îî fericesc că calcă pe urmele tatălui lor. A. Scripcă. Poiana luî iVrihaiCi-Vodă — L»egend£ istorieă — a polele muntelui Dâlma din judeţul Gorjiu, în drumul ce duce din T.-Jiului prin vama Bulega la Vulcan şi Live-ţlanî în Ardeal, e o frumosă regiune ce portă până aţii numele de «Poiana luî Mihaiu-Vodă.» Aci se termină de o dată doue piscuri şi lasă să se întindă de acolo în vale o poiană nu tocmai mare. O potecă care vine din jos, străbate poiana, ocolesce primul pisc pe la pole şi ajungend la cel d’al-doilea se desparte în două: o parte duce drept pe coma piscului, iar cea-l-altă, apucend co-tiş, ocolesce piscul şi se întâlnesc amândouă tocmai în vîrf. De treci p’aci venind din deal, privesce la drepta şi vei vedea lângă un isvor o cruce mare de piatră înnegrită pe alocurea de muşchiu şi ameninţând să cadă. Inscripţia ce purtă odinioră — de şi ştersă aprope în întregime — vorbesce drumeţului de vremuri vechi «Aci —spun bă-trînii — petrecu Mihaiu-Vodă o nopte cu ofiţerii seî > şi se crede că în amintirea acestei nopţi cântă poetul: ‘Ca un glob de aur luna strălucea Şi p’o vale verde oştirea dormea; www.dacoramamca.ro AI.BINA 1511 Dar p’un vîrf de munte stă Mihalţi la masă Şi pe dalba-i mână fruntea lui se lasă ». ete. Aci se mal într’o casă deşindrilită de crivăţ, ■Mii-rn cu pereţii crăpaţi de igrasie, cu uşile şi ferestrele vraişte, trăia o biată babă văduvă, care avea un fecior viteaz, viteaz, ne mai pomenit de viteaz şi de puternic. Ţuguiu al babei I-iu eră groza mame-sei şi al satului întreg. Intrând de mititel purcar la pîrcălabul, se luase la trîntă cu păstorii, cu purcarii, cu vâtăşeii şi cu strejariî şi pe toţi îi biruia în luptă. In pădure, când se ducea, răsturna lemnele şi pietrele; iar de groza lui mistreţii se îmblin^eau şi în turma lui Ţuguiu intraQ ca mieii. Sera se mirau sătenii de cea ce vedeau la dînsul, încremeneau omenii cu cumpenile în inîini, le scăpau ciuturile, ori cădeau în sghiaburi de frică când aureau guiţăturile acestor namile, le vedeau colţii înfigend care pe lângă ce trecea D’apoî Ţuguiu? Venea călare pe câte un buştean gros de $ece ori cât omul şi cântă cu buciumul aşâ de tare de părea că da răsmiriţa. Pârcălabul ar fi fost mulţumit de el, dar ce-î faci, că îi umplea mereu curtea cu câte jigănii sălbatice de n’aveâ unde le mai pune şi cu ce le mai hrăni. Trecu ce trecu şi Iui Ţuguiu i-se urî cu acestă slujbă de nimic, precum i hrănite reu. Pentru ca o asemenea carne să potă căpătă frăgezimea tre-buinciosă, se procedeză ast-fel: După ce s’a liert carnea şi s’a curăţit spuma, se târnă (peste o cantitate de 5 klg. zemă de carne) ■o lingură de spirt. Cea mai vînjosă carne devine prin acest mijloc fragedă, fără ca să capete miros de alcoliol. Mai e alt mijloc de a frăgezi carnea : o lăsăm să steâ 10 minute în apă amestecată cu zemă de pepeni. O asemenea carne dacă se fierbe, se frăgezesce până la descompunere. I^FORMflŢlU^I A S. Regală principele Ferdinand însoţit de d. Ion I. C. Brătianu, Ministrul lucrărilor publice a făcut plimbări prin partea muntosă a Olteniei. Pretutindeni a fost întîmpinat cu mare bucurie de către popor. A. S. Regală a remas încântată de frumuseţele locului din acestâ parte istorică a ţării nostre. * In Bucurescî s’a format un comitet compus din studenţi universitari •cu scopul de a găsi mijlocele pentru ridicarea unui monument marelui nostru istoric A’. Bălcescu. Dorim deplină reuşită tinerilor noştri studenţi. * Congresul studenţilor noştri universitari se va ţine anul acesta în Tulcea. * Profesorul G. Weigand de la Universitatea din Lipsea se află în partea muntosă a Olteniei, unde face studii asupra limbii românesc!, iar profesorul Sîrcu de la Universitatea din Petersburg a făcut studii tot asupra limbii românescî, însă în Banat şi Transilvania. * Localul seminarului Central din Bucurescî se va construi în curtea bisericii Antim. Acesta în urma dorinţei esprimate de Maj. Sa Regele şi de I. I. P. P. S. S. Mitropoliţi. De alt-fel locaşul seminarului din Buciiresci aci a şi fost pentru prima dată. * Comisiunea pentru examinarea candidaţilor pentru şcola normală de institutori se compune din d-nii Colorian, Dulf şi Speranţă, iar pentru examinarea candidatelor pentru şcola normală de institutore din Iaşi .şi pentru Asilul Elena Domna, secţia normală, se compune din domnii Haliţă, Manicatide şi Bufureanu. www.dacoromanica.ro 1532 ALBINA A. PEL Comitetul de iniţiativă pentru ridicarea unui monument naţional lui Tudor Vladimirescu în oraşul Tîrgu-Jiu, face cunoscut că statuia este gata şi că este deja expediată din Milano. 'Sculptorul acum lucreză la soclul statuei, iar în a doua jumătate a lunei Septembre a. c. se va face inaugurarea cu mare solemnitate. Comitetul a turnat o medalie comemorativă, admirabil reuşită, care se va împărţi în . 1’., Tismana.—«Ursitorile» şi poesiile nu se pot publica. Trimiteţi slt-ceva şi, de va fi chip, sîntem gata I’r. G. I’., Bucuresci.— «Citirile vătămătore > se va publica; cele-l-alte două nu. Rugăm pc toţi domnii, cari au binc-voit a ne procură abonamente şi n’nu trimis încă banii persanelor stab-scrise in liste, să bine-vo-iască a ni-I înainta de urgenţă. Asemenea rugăm pe toţi domnii, cari nc-au cerut abonamentul, fie prin scrisori, îie prin cărţi poştale, să bine-voiască a ne trimiti costul. La 30 Scptcmbre revista împlinind un an de existenţă, rugăm pe de o parte pe d-nil abonaţi neaciiitaţî, a trimite banii; iar ţie de alta, rugăm pe toţi muicii noştri a stărui pentru facere de noul abo-Jiamcntc. www.dacaromamca.ro