Andl I. DcminicA 9 Adgdst, 1898 No. 45. ALBINA REVISTA ENCICLOPEDICA POPULARA APARE ÎN FIE-CARE DUMINICĂ Abonament, pe an: în ţară Ler.5 „ „ „ străinătate „.........8 Un număr.................15 bani. sumar:: Gr. M. 4lexandrescu, O călătorie la Cozia.—Gh., Michelet.— Grig. Theodosiu, Om, nu glumă \.—Phoenix, O lecţie de economie.— V. Pârşan, Norocul şi mintea.—/. Moisil, Ursul.—Z. G. Negoescu, Pelagra. — I. C., Din istoria plantelor agricole. — Poveţe sanitare.— N. O. Popovici-Lupa, Bibliografie.—Din înţelepciunea celor vechi.—Informaţiunî şcolare.— Apel.—Fapt lăudabil.—Cărţi şi reviste.—Serbare şcolară. — Mulţumire. — Adrese către redacţie. — Poşta redacţiei. Ilustra fiuni: Monastirea Cozia.—Urşi.—O grupă de Somalî. O CĂLĂTORIE LA COZIA DE GR. M- ALiEXANDRESCU (1842). a la trei ore departe de Râmnic, pe un braţ de pă-mînt ce din pălele Carpaţilor se întinde d’asupra Oltului, este zidită Cozia. Ca operă de architectură, mănăstirea acesta nu diferă întru nimic de cele mai multe. Numai numele fondatorului deşteptă nisce suvenire măreţe nutrite încă de zgomotul valurilor, cari udă înaltele ziduri, şi se închină în trecăt ţarinii eroilor. De cea-l-altă parte a rîuluî, un şir de munţi acoperiţi de arbori, formeză monă-stiriî o statornică barieră, caro o apără despre răsărit, şi •opresce razele sdrelui de a turbură fără timp repaozill părinţilor. Oltul în măreţele lui capriţii aci desfăşură cu fală undele sale, aci strecurându-se ca un şarpe printre două stîncî, ce se par a se împreună ca să-i închitjă drumul, îşi răzbună prin urlete sălbatice de strîmtorirea ce suferă, şi «Albina» 89 www.dacoromanica.ro 1410 ALBINA spărgendu-se cu furie de pietrăselo lor temelii, paro a Io ameninţă că, ajutat de timp, va surpă o dată culmea şi trufia lor. In cea d’întâiu intrare, la uşa bisericii este un tron do piatră, şi Vulturul cu două capete ţine d’asupra-î cordna re-gală. In acel tron spun că se odihniă Mircea, care se află picturat în întru bisericii, june încă, după cum eră când a fondat-o (1). Statura lui e de mijloc, chipul blând şi voios, ochii mari şi albaştri, părul castaniu blond şi buclat. O parte din îmbrăcămintea lui e vechiul costum al cavalerilor cruciaţi : veşmînt scurt şi spată, călţunî şi culţi, la genunchi are cusuţi în fir vulturi cu două capete, pe d’asupra portă mantie roşie cu mărginare de aur, şi pe’,cap o corănă. Valorosul Domn este înmormîntat în biserică, în cea d’întâiu intrare; două mari pietre acoper mormîntul. Inscripţiunca uneia a început a se şterge, în cât abia poţi descifrâ câteva cuvinte şi numele Mircea, iar pe cea-l-altă se citesc desluşit aceste cuvinte: «Aci odihnesce Maica Ten fana călugăriţa, cu tiesa Domna Deorica şi fiul seu Nicolae Vodă, leat 1425,>. Descoperire neaşteptată şi plăcută ! familia lui Mihal Vităzul în acelaş mormînt cu bătrînul Mircea. De şi o istorie (jac® că Domna Florica a murit în sclavie la Hanul Tătărăsc, căruia se trimesese în dar de Sigismund Ba-tori în urma bătăliei de la Boroslo, dar se vede că sau Mi-haî însuşi a reuşit s’o scape cu promisiuni trimise Hanului prin deputaţii săi, saîi că Radu Şerban I-iu, moştenitorul tronului şi boierii ţării, au liberat-o cu dare de bani, cretjend că este o desonore generală să se afle în mâînele Tătarilor familia unul ast-fel de om. Cât pentru maica lui, Theodora, pe care in anul 1599, în timpul cutezătăreî espediţil în Transilvania o trimesese spre siguranţă la Cozia, este de crecjut că, amărîtă de mortea durerosă şi timpurie a fiului său, după care ea mal trăi doi ani, a îmbrăţişat viaţa călugârescă, şi s’a înmormîntat acolo lingă un Principe de aceeaşi familio şi valoros ca şi fiul său. După un prînz de acelea ce nu se şterg uşor din memorie, ne aruncarăm într’o luntre, însoţiţi de un june călugăr şi trecurăm pe malul din drepta ca să vizităm un metoc al Cozieî numit Ovedenia, ce se află pe căsta muntelui în dc- (1) La 1386. www.dacoromamca.ro www.dacoromanica.ro Mănăstirea Cozia. 1412 ALBINA simea pădurii. După ce mergi cât-va pe marginea rîuluî, te sul pe un fel de galerie tăiată în piatră, care negreşit face parte din drumul Romanilor; apoi o scară cu câte-va trepte iarăşi de piatră faciliteză suirea pe o măreţâ teraţă, spîn-zurată ca printr’un farmec d’asupra abizulul. Aci silit stîn-cile ce privite din foişorul monastirei se par a se împreună ca să oprăscă Oltul. La spatele teraţeî pe culmea muntelui se văd rămăşiţele unei (Jidiri, ce se numesce Turnul lui Tra-ian, loc de observare demn de acei omeni în care tdte erau mari, virtuţi ca şi crime. Ne trebui mai mult de o oră pînă să ajungem la Ove-denia, mic schit, locuit de vre-o (jece călugări .şi fondat de Mitropolitul Varlaam pe la anul 1675 în timpul domniei lui Duca Vodă. Părinţii, în buna lor voinţă de a ne arătă tot ce au mai interesant, ne duseră la două cliiliuţe făcute în piatră, care, în termeni bisericesc! se numesc peşteri: una din ele încă ne terminată, se lucreză cu cheltuiala unui boier din Râmnic. Am făcut observaţie părinţilor că, -cu 600 de lei ce (Jiceau că s’au cheltuit la dînsa puteă acel boier • să facă 5 sau 6 camere, când în chilia de piatră abia te poţi învîrti. Dar opinia părinţilor eră cu totxd contrarie; ei considerau scobitura în piatră ca cea mai complectă probă de cuvioşie, şi cel mai mare serviciu ce pdte cine-va să facă lui Dumnezeu. Cu un cuvînt, un om care face o peşteră, ori cum ar fi trăit în lumea acesta, este sigur că va fi mîntuit în cea viitore. Aceste cuvinte semănau (Jise ca să ne îndemne şi pe noi la asemenea faptă, dar din nefericire ne lipseau şi mijldce şi voinţa de a pune în lucrare îndemnul. Ca să nu fim însă crezuţi de eretici dădurăm ceva părinţilor ca să ne comemoreze. — Aveţi şi ceva morţi ? ne întrebară. — Avem, dar pentru că au murit de mult îî-ău comemorat alţi preoţi. - Asta nu face nimic : noi aici n’a-vem nici o trebă şi putem să ne rugăm pentru dînşiî. Acum eră tîrziu ca să mai pierdem timpul în vorbe; lua-răm dar bine-cuvîntarea părinţilor promiţîndu-le a cugetă mai serios la fondarea unei peşteri, şi ne întdrserăm la mănăstire. piua începuse a se ascunde după munţii de.J.a. apus, mai luminând încă puţin culmele cele din faţă. Apropierea serei da obiectelor colori fantastice, şi deşteptă nenumăratele voci www.dacarotnanica.ro albina 1413 ale Singurătăţii. Hotăriţi a plecă a doua-cjî de la Cozia, ne mal silirăm o dată în foişorul ce dă d’asupra Oltului: de acolo preumblarăm căutătura ndstră pe deşertele-î ţărmuri şi îndeplinind lipsa talentului cu entusiazmul pentru gloria naţională, plătirăm un tribut de laude meritate valorosului Mircea, prin poesia întitulată : «Umbra lui Mircea sau o sără la Cozia.» Ale turnurilor umbre peste unde stau culcate; Către ţărmul din protivă se întind, se prelungesc, Ş’ale valurilor mîndre generaţii spumegate Zidul vechiu al mănăstire! în cadenţă îl izbesc. Dintr’o peşteră, din rîpă, noptea ese, me’nprcsoră: Dup >, muche, după stîncă, chipuri negre se cobor: Muşchiul zidului se nişcă... printre iarbă se strecoră, O suflare, care trece ca prin vine un fior. Este ora nălucireî: un mormint se desvelesce, O fantomă încoronată din el ese... o zăresc... Ese... vine către ţărmuri... stă... în prejma ei privesce, Rîul înapoi se trage... munţii vîrful îşi clătesc. Ascultaţi..! marea fantomă face semn... dă o poruncă. Oştiri, taberi fără numer împrejur-î înviez... Glasul ei se ’ntinde, cresce, repetă din stîncă în stîncă, Transilvania ’î aude, Ungurii se înarmez. Oltule, care-aî fost martor vitejiilor trecute, Şi puternici legione p’a ta margine ai privit, Virtuţi mari, fapte cumplite, îţi sînt .ţie cunoscute, Cine pote ca să fie omul care te-a ’ngrozit? Este el cum îl arată sabia lui şi armura, (1) Cavaler de ai credinţei, sau al Tribului stăpîn, Traian, gloria Romei ce se luptă cu Natura? (2) Uriaş e al Daciei, sau e Mircea cel bătrîn ? Mircea! îmi răspunde delul; Mircea! Oltul repeteză; Acest sunet, acest nume valurile îl primesc, Unul altuia îl spune, Dunărea se înştiinţeză, Ş’ale ei spumate unde către mare îl pornesc. (1) In biserica de la Cozia Mircea este zugrăvit în costum de cruciat (2) Pe malul drept al Oltului se vede drumul făcut de Traian. www.dacaromamca.ro 1414 AT.BIXA Salutare umbră veche! primesce închinăciune De la fii ai României care tu o aî cinstit Noi venim mirarea nostră la mormîntu-ţl a depune. Vecurile ce ’nghit nemuri al teii nume l-au răpit. Rîvna-ţi fu neosebită, îndelung’ a ta silinţă: Pînă 1’adîncl bâtrîneţe pe Români îmbărbătaşi; Insă, vai! n’a iertat sorta să ’ncununî a ta dorinţă; Ş’al tău nume moştenire libertăţii îl lăsaşî. Dar cu slabele-ţî mijloce faptele-ţi sînt de mirare; Pricina nu rezultatul, laude ţi-a cîştigat : Intreprinderea-ţi fu dreptă, a fost nobilă şi mare, De aceea al teu nume va fi scump şi nepătat. In acel locaş de piatră, drum ce duce la vecie, Unde tu te gîndescî, pote, la norodul ce ai iubit, Câtă ai simţit plăcere când a lui Mihai soţie (1) A venit să-ţi povestescă fapte ce l-au strălucit! Noi citim luptele vostre, cum privim vechea armură Ce un uriaş o dată în răsboîe a purtat; Greutatea ei ne apasă, trece slaba ne măsură. Ne îndoim dac’aşâ omenii întru adevăr au stat, Au trecut timpii aceia, timpi de fapte strălucite, Insă triste şi amare; legi, năravuri se îndulcesc: Prin sciinţe şi prin arte naţiile înfrăţite, In gîndire şi în pace drumul gloriei găsesc. Căci războiul e bici groznic, care mortea îl iubesce; Şi ai lui sîngeraţl Dafini naţiile îl plătesc ; E a cerului urgie, este foc care topesce Crângurile înflorite, păduri cari îl hrănesc. Dar a nopţei negră mantă peste delurî se lăţesce, La apus se adun norii, se întind ca un -veşmînt Peste unde şi ’n tărie întunericul domnesce : Tot e groză şi tăcere... umbra intră în mormînt. (1) Domna Floriea soţia lui Mihai este îngropată în acelaşi mormînt cu Mircea, după cum arată inscripţia după piatră. www.dacoromamca.ro ALJUN/> 1415 Lumea e în aşteptare... turnurile cele înalte Ca fantome de^marî secoli pe eroii lor jelesc, Ş’ale valurilor mîndre generaţii spumegate, Zidul vechiu al monastireî in cadenţă îl izbesc. MICHELET 8n luna Iulie, Francezii aii serbat centenarul nasceriî lui Mi-j clielet, unul din cei mai mari scriitori ai Franţei. ^ Pentru că el a fost un susţiitor călduros al naţionalităţii vW nostre, datori sîntem să amintim acesta tuturor Românilor ca un prinos de recunoscinţă către memoria aceluia care a întrevăzut şi a arătat farmecul poesiei nostre poporane şi calităţile poporului român. Născut în 1789, mort în 1874, Jules Michelet a strălucit prin talente multiple: istoric, poet, om politic, profesor, el a lăsat în tote, urma puternicii sale personalităţi. Ca istoric n’are păreche prin metoda şi prin stilul seu. El are darul de a învia epoca pe care ne-o înfăţişeză. Vedem omenii mişcându-se, trăim traiul lor, auţlim sgomotul adunărilor şi al luptelor. Şi nu e un poet care să creeze tipuri după cum îi po-runcesce fantasia; el cerceteză arhivele, scutură de praf documentele şi dintr’însele îşi adună elementele operei sale. Precum a Z's Eminescu despre un scriitor al nostru, putem elice şi noi despre Michelet că «scutură colbul de pe cronice bătrâne şi după ce «moie pana în cernela unor vremi de mult trecute,» scrie lucrările sale cari i-au făcut numele atât de cunoscut: «Istoria Franţei» (pînă la revoluţiune), Istoria revoluţiunii, Istoria romană, ş. a. Ca profesor la College de France, între anii 1837 —1818, Michelet este unul din acel cari au pregătit mişcarea din acest an memorabil. Elocuent cum rar întâlnesc!, cunoscut ca un om de o înaltă moralitate şi de un patriotism ardent, el fermeca pe ascultători, îi transportă, după expresia lui Jules Simon — ca pe nisce călători pe vîrfurl de munţi, unde li se înfăţişă de o dată spaţiurî imense înaintea ochilor. Propaganda pe care o făcea de pe catedră o susţinea prin lupta din presă, căci şi ca polemist îşi făcuse un mare renume. Ca poet, de şi nu a scris versuri, el a cântat frumuseţile naturii, a cântat amorul, a cântat mai presus de tote patria. I-o numi cine i-o numi ast-fel, dar numai om de rînd nu este cine pricepe viaţa cum tre-bue să fie, şi cine îşi împlinesce cu sfinţenie îndatoririle sale de om, de cetăţean şi de părinte. Firesce că am dreptate, când vorbesc aşâ: ori-cine a adăogat măcar cât un grăunte de meiu pentru binele satului, ori al oraşului unde îşi face vecul, e cu drept cuvînt un om-de omenie. Şi pe omenii de omenie eu îî iubesc şi ti'ebue să scriu de el, ca unii cari, aducend cunoscinţele lor felurite şi sânătose în sprijinul semenilor, merită să fie pomeniţi. Numai aşâ vor fi pilde vil celor-l-alţ! şi vor avea mulţi următori la bine; căci din bine, bine ese. Me rog, cine pote spune că nu e om de bine, sătean cinstit şi plin de hărnicie, primar fără pereche, Radu Mi-halcea? Eu dic că nu scie ce grăesce cine ar spune altfel de cât mine. Dar,... să iau lucrul de la început : Când Radu Mihalcea a venit în Vadulat, unul din satele nostre despre munte, erâ ca mal toţi omenii de acolo : plugari şi muncitori, cari îşi cîştigă viaţa de adî pe mîîne. Aveâ însă ceva mal mult de cât mulţi alţii: erâ vrednic, nevoie mare. îşi lăsase satul lui de nascere, care erâ la www.dacaramamca.ro AI.RTNA 1417 câte-va poşte în depărtare, sint de atunci două-deci şi doi de ani, bob numărat. Făcuse el ăst lucru pentru Sanda, (fata lui Stan Custură), pe care pusese ochii s’o ia de nevastă, şi pace. Nu-i plăcuse nici o fată din satul lui, fiind-, că nu erau tocmai vrednice; aşâ spunea el la o horă. Nu-i vorbă că obiceiul Românului e ca fata, pe care şi-ales-o de miresă să-l urmeze de unde este flăcăul, însă tatăl Sandei, Moş Stan, voia trup şi suflet ca fata, şi dacă s’o mărită, să rămâie pe lingă el. Ce vreţi, eră un om bătrîn care n’aveă alt odor de cât pe Sanda şi voia să aibă cine-i închide ochii, când o adormi somnul din urmă. Şi aşâ Radu Mihalcea, de focul Sandei, îşi lăsă casa şi pămîntul «ce bruma avea în satul lui şi se mută în sărăcăciosul şi ve-vechiul sat Vadulat, adică de unde îi eră nevasta. Bătrînul muncise cum muncise pămîntul, pe care îl dădu letei de zestre ; dar Mihalcea, forte iscusit in munca câmpului ajunse în curînd să scoţă împătrit şi încincic din ro-dele lui. Şi nici nu putea fi alt-fel, cum avusese norocul să înveţe carte în copilărie şi cum cunosceâ ca pe degete din cărţi rostul şi rînduiala lucrării pămîntului. Spuneam că dînsul avea şi în satul lui vre o câte-va pogone de loc; însă, fiind-că nu mai putea să mergă necontenit acolo, ca să-şî vadă de ele, le vîndii şi cumpără altele lîngă ale bă-trînului. Cu tote că acum avea mai multă muncă, dar lui îi venea mult mai bine. De ce? Pe pămîntul cumpărat în urmă trecea o gîrlă: prin şanţuri anume săpate, ţăranul nostru abătu o parte din apă pe care o revărsă peste verdeţuri şi bucate, la trebuinţă. O parte din pămînt, pe care lăsă să trecă, vitele lui, îl ţinea să se odihnescă ori îl semăna cu unele plante ierbose şi când acestea cresceau bine, şi înfloriau şi legau rod, el le culcă pămîntului cu cosa. Rîdeau sătenii, cum rîd adesea cei nepricepuţi, că-şi pierde vremea de-a surda ca să semene şi să cosăscă er-buri care nu-s de nici o trebă ; dar lui nu-i păsa. îşi dicea în gînd: numai aşâ se împuternicesce un loc secătuit, sleit. Radu Mihalcea făcea şi mai mult încă : ca sâ nu-î îea pă-mîntuluî totă vlaga, punea cu schimbul bucate pe locurile lui, cum citise el prin cărţi: într’un an porumb ; la anul punea grâu ; în cel-l-alt an mai sciu eu ce, şi eră bine. www.dacoromanica.ro 1418 VLTUXA Nu mai socotesc îngrâşămintele ce le căra primăvara şi tomna pe locuri. Ajunse o vreme omul când bucatele nu-i mai încăpeau prin hambare, afară de acelea pe care le vindea cu un preţ bun, fiind că erau cu bobul mare şi greu. Nu-i părea râu dacă da la vite ceva mai mult ca de obiceiu ; căci vitele se făceau mai bune de carne, de lapte şi cele de muncă duceau povară cu uşurinţă. iarna, când sătenii au puţin de lucru, Mihalcea n’o pier-deâ fără de folos. El în fie care an işi făcea provisie de scânduri, de pînzâ grosă de cânepă, de fă.şii de fer, şi de tot.ce-î trebue unui meşteşugar. Şi lucrând totă iarna la cufere, — meserie pe care o învăţase de mic la oraş, nu simţiâ cum trece greul îernei. Nevastă-sa, pe de altă parte femee bârbatâ şi pricepută nu slăbiâ resboiul din lucru ; şi ce mai pînză alesă şi trainică ţeseâ ea, că se mirau tote femeile din sat ! Ceva mai mult încă : se găseau în Vadu-lat femei, care de drag ce le eră ţesutul şi frumosa pînză românescâ ii vindeau Sandei in şi cânepă meliţate şi dâ-răcite ori făcute fuior. Şi Sanda le preschimbă în fel de fel de pînzâ. Şi când începeâ să dea în primăvară, ori când socoteau ei că pot să ieâ un preţ bun, încârcau căruţa de cufere şi mai mari şi mai mici şi de pînzâ, şi maî desă şi mai rară, şi Radu pornîâ la oraş. Când se întorcea înapoi, îi eră chimiraşul doldora de lei şi de gălbiori. Nu-i vorbă, în munca lor de tote dilele aveau şi câte un ajutor ori mai multe după trebuinţă: băieţi desgheţaţî, fete sărace ori bărbaţi fără de lucru la ei acasă, in schimbul unei plăţi cu diua şi ale mâncării. Dar ce să mai înşir multe ? Radu Mihalcea ajunse peste câţi-va ani chiabur, nu glumă; se pomeni cu altă casă, cu alte pătule şi coşare, cu câte-va slugi, cu vite multe, şi chiar cu altă vadă. Cine rîsese la început că bate apa in piuă, îl pismuiâ acum; că de pisma asta e lucrul dracului la Român; când se apucă de el apoi nu-1 maî slăbesce Dar Mihalcea, care n’aveâ de ce să se ţie mîndru, ii chemă când pe unii când pe alţii şi le arătă cum scie el să muncescă, şi primăvara, şi vara, şi tomna, şi iarna. Şi parcă le luă pisma cu mina: sătenii se făceau maî încrezători; in loc să stea, — cât mî-e diulica de mare — www.dacoromanica.ro ALBINA 1419 pe la cârciumi, ori tolăniţi pe sub pătule ori ciuciţî pe lingă vatră iarna, prinseră şi eî a se apucă de muncă mai cu drag. Puţinii cari sciau carte îşi luară cărţi de agricultură şi de crescerea vitelor şi a paserilor şi-ţi eră mai mare dragul să-i vedi muncind după ele; cei mai mulţi îşi de-terâ copiii la şcolă, ca să ajungă omeni mintoşi; în sfirşit o parte din ei şi-î trimesesă şi pe la oraş ca să înveţe şi unele meşteşuguri bune pe vreme de iarnă, şi să facă şi ei ca Radu Mihalcea. Pe an ce trecea, Vădulâtenii pricepeau mai bine cum trebue să trăescă. De acolo vine că astâ-cji satul Vadula-tuluî e mare şi bogat, semenând mai mult a tîrg de cât a comună rurală. Şi cui trebue adusă mulţumire pentru bună starea sătenilor de care vorbim? Mumai lui Radu Mihalcea, care a făcut să înţelegă că unde e vrednicie şi chibzuinţă se strîng şi banii şi se înfrumuseţeză şi locurile. Lui, care ca primar a potrivit aşâ de bine lucrurile că cu prea puţină ostenelă a făcut şi pe ceî mai îndărărnicî să pricepâ că omul fără carte e ca vita pe care o duci de funie şi că numai mulţumită sciinţei de carte înainteză satele şi oraşele, şi se înalţă ţările, în faţa tuturor. Şi cu vorbele lui bune, care eşind din inimă mergeau drept la inimă, frumosa clădire de şcolă săvîrşită subt el s’a umplut de copii cari vin cu drag acolo. El sciuse atât de bine să le esplice sătenilor cu cuvin-tul şi cu lapta, că de geba şi reu dic : «Cum a fost trăit tata, aşâ o trăi şi copilul», că aceştia înţelesese îndestul cât e de folositore cartea. Le mai spunea el că pe di ce mergem, lumea se face mai luminată, spre binele ei, că omenii pot trăi cu puţine mijloce nu numai in sărăcie, în lipsuri, cu bole de tot felul; că o locuinţă mai bună, un traiu mai omenesc, nisce vite mai grase şi mai folositore, se pot aveâ numai printr’o muncă cu rost... Şi câte altele nu le spuneâ Radu, mai ales Duminica, când chiemâ lumea într'adins la primărie. Nu-i un singur om în frumosul sat al Vadulatului, care să nu-1 laude şi să nu-i asculte sfaturile lui isvoritore de fapte bune. Ca primar, nici o dată n’a vorbit răstit la locuitori, dar nici ei n’aveau nevoie de asprimea şi usturimea cuvintelor. Vorba lui eră de om cuminte, disă la vreme www.dacoromamca.ro 1420 ALBINA cui se cuveniâ, şi nu gâsiâ împotrivire nicăieri. Şi nici nu putea să dea loc ‘la împotrivire cu un om care voesce binele tuturor. E o Irumuseţe, e o plăcere să stai să-l asculţi cum scie el să împace doi omeni certaţi pentru vre-o pricină şi cum dînşii ajung iarăşi prieteni buni, după. cuvintele mierose ale primarului lor. Am dis la început că Radul Mihalcea e un sătean cinstit; aşi dice vorbă mare dacă n’atî voi să mă crederi. Maî mult încă, aşi voi să me puneţi faţă cu atâţia omeni, cari mi-au vorbit tot bine despre el. Atunci o să me credeţi ? Nu mai rămâne îndoială că da. — E sătean forte cinstit, o să vă spună ei. N’a înşelat pe nimeni nici cu o para chioră. Ba încă cine l-a rugat să-l ajute nu s’a codit să-şi deslege băerile pungii şi să deâ omului la nevoie. Mai anul trecut, când s’a zidit casa cea mare a primăriei, fiind-că nu erau bani destui, Mihalcea a dat de la el mai totă lemnăria, din pădurea pe care a luat-o în tăiere> din sus de Vadulat. De ce să nu deâ, dacă are?. . . De ce ? Nu sînt atâţia omeni cari au, dar nu-i aşâ că nu se atinge de ei nimeni la o vreme ?. . . — Cinstea omului o mai cunoscî şi din purtarea lui cu el şi cu ai casei sale. In casă la Radu nu-i nici o dată certă: de când îl cunoscem, se înţelege de minune cu nevasta. Dar fiind-că certă vine mai de multe ori din nesa-ţiul la băutură, de cât din răutate, să ve spun curat: o singură dată nu l-am văcjut prin cârciumi, ori cu căciula nea-ntr’o parte. Feritu-l-a stintul: cumpătat la vorbă, cumpătat şi la băutură. Şi'după el s’au luat mulţi alţii, şi ce bine le este ! . . . Numai un necaz are bietul om, că nu-i este casa plină de copii, că aşa-i stă Românului frumos să aibă câţi mai mulţi, ca să arate tuturor că scie să şi-î crescă. Radu n’are de cât o singură fată. Doar că nu plîngeâ într’o di, când mi a povestit despre un băiat pe care l-a pierdut, sînt ani de atunci. Acum ingrijesce şi el de copiii altora: dă cărţi pe la şcolari, une-ori haine ţărânesci, botine şi i-se pare că ar da la ai săi. Mi-este că lungesc prea mult vorba, că v’aşi mai spune şi alte lucruri de acest om al lui D-deu, dar mai bine o scurtez. www.dacoromamca.ro ALBINA 1421 De ast-fel de omeni avem trebuinţă pe la sate, de astfel de omeni cu dor, cari să ajute pe săteni cu cuvîntul .şi cu fapta să se ridice, să se înavuţescă şi să fie cu toţi în rîndul lumei. Sînt sigur că atunci n’ar mai fi nimeni care să se plîn-gă pe tote drumurile, că Românii de la ţară sînt înapoiaţi, neciopliţi şi că nu prea sciu să deosebescă unde stă râul. Omeni ca Radu Mihalcea merită să stea alături cu mulţi dintre bine-făcetorii poporului. Grig. Theodosiu. _______________ * I. B. S A Y O leeţie de eeonomie. Fiind la ţară, avuseî un exemplu de acele mici pierderi la care e expusă o gospodărie ca s’o suporte din causa neglijenţei. Din causa unei încuietori de puţină valore, porta unei curţi a păsărilor care da pe câmpie, eră tot-d’a-una deschisă. Fiecare personă care îeşiâ trăgeâ porta; dar rămânea deschisă. Mai multe animale fuseseră pierdute din acestă causă. Intr’o $i, un porc tîner şi frumos, scăpă şi fugi în pădure. Iată toţi omenii alergând pe câmp: grădinarul, bucătăresa, găinăresa, eşiră fie-care de la locul lor spre căutarea animalului fugar. Grădinarul fu primul care-1 zări, şi, sărind o gropă pentru a-î închide drumul, îşi făcu o scrântitură pe-riculosă, care-1 reţinu mai mult de cincî-spre-dece dile la pat. Bucătăresa găsi arsă rufa pe care o lăsase lîngâ foc ca să se usuce; şi, găinăresa părăsise coşarul fără ca să lege animalele; una din vaci, în absenţa ei, sfărâmă piciorul unui mânz, care eră în acelaşi grajd. Iată deci, în puţin timp, din causa unei încueturi de câţi-va gologani, o pierdere mare, suferită ele omenii cari aveau trebuinţă de cea mai strictă economie, fără să mai vorbim de suferinţele causate de bolă, nici de grija şi de alte neajunsuri străine cheltueleî. Traci, de lMioenix. www.dacoromanica.ro 1422 ALBINA NOROCUL ŞI MINTEA ntr’o <,li norocul să certă cu mintea, vrînd fie-care să trecă de cel d’întâiti. Norocul diceâ că nu-i pasă de minte, numai el să vrea şi face pe omul cel mai sărac, bogat. Mintea pe de altă parte aducea câte şi mat câte probe, dicend că fără voinţa ei, nu pote nimeni să fie făcut bogat. Pe când înşiră ast-fel şi unul şi altul la ver din Birlad, 17 locuri; In şcola normală «Costache Negri» din Galaţi, 25 locuri; In şcola normală din Craiova, 30 locuri. * * * Conform art 36 din regulamentul pentru admiterea elevilor în şcoiele normale primare ale statului, în iie-eare an un număr de 20 absolvenţi de şcole primare clin Dobrogea, cari vor dovedi că s’au născut în acestă parte a ţărei, vor ii primiţi, fără concurs, ca bursieri în şcoiele normale de învăţători, bărbaţi clin ţară. Când numărul candidaţilor e mai mare de 20, alegerea se va face, în vederea certificatelor de absolvire, după mediile mai mari din ultimul an şcolar. Tot ast-fel se va procedă cu primirea în fie-care an a 10 fete dobrogene, în secţiunea normală a asilului «Elena Domna.» Anul acesta, Ministerul a rezervat deja 20 locuri de bursieri la şcola normală de învăţători Carol I-iu» clin Cimpu-Lung şi 10 locuri în secţia normală a azilului «Elena Domna . www.dacoromamca.ro ALBINA 14:57 SERBARE ŞCOLARĂ In diua de 21 Maiu a. c., s’a făcut inaugurarea şcolei din cătunul Crucea- de pe Domeniul Regal Broşteni.» Şco'a a fost clădită cu totă cheltuiala M. S. Regelui In (,liua de 21 Maiu a. c., în faţa d-lui D. L. Basset administratorul Casei Regale, a d-lui Revisor şcolar şi a unul numeros public s’a făcut inaugurarea şcolei. Apoi d. D. L. Basset a ţinut un discurs prin care arata interesul ce-1 pune M. S. Regele pentru luminarea poporului; apoi d. Adrian Zaharescu a rostit un discurs, şi în urmă d. Revisor şcolar a rostit un discurs prin care arată importanţa şcolei şi interesul ce-1 pune M. S. pentru a ridică pe săteni din starea in care se află într’o stare cu mult mai bună, prin înfiinţarea de şcoli. M’am gîndit că ar 11 bine de dat la lumină o fâptă atât de lăudabilă a M. S. şi deci a o publică în revista d-vostră pentru că sînt sigur că toţi cititorii vor ii mulţumiţi veţlend o asi-fel de faptă. -A. 3? IE3 Xj Conform Art. 30 din regul. legei Clerului, am înfiinţat o bibliotecă, pe lingă biserica parohială sf. Dimitrie. Rog deci pe toţi domnii autori de opere: istorice, morale, religiose, etc., a veni fie-care după a sa bună voinţă şi putere, in ajutorul acestui edificiu moral. Pr. Const. Marin eseu Comuna Gura-Padini,—Romanaţt. FAPT LĂUDABIL D-l Gli. Petculescu, învăţător la clasa I şi a Il-a din acestâ comună, prin neobosita ! muncă de aprope un an de, (file, doritor de binele şi înflorirea bisericii şi a neamului Românesc, a alcătuit un cor compus din trei voci. Acest cor a cântat pentru prima oră liturghia în biserică, în