Andl I. Dominică. 3 MaiO. 1898. No. 31. ALBI HR REVISTA ENCICLOPEDICA POPULARA APARE ÎN FIE-CARE DUMINICĂ Abonament, pe an: fn ţară LeT..5 „ „ „ străinătate „.........8 Un număr .'.................15 bani. SUMAR: Comitetul, 3 (15) Mniu. — G. C., Amintire istorică. — Gheorghe Adamcsc /, Simion Uăr-nuţ. — O., Jigodia la câini. — De ce rod şdieciî. — Spiridon Popescu, Taifasuri cu moş Gheorglie.—Muscele sînt animale primejdidse.— Curiozităţi sciinţifice.—P. G., Biserica Iul Bucur.—îngropăciunea împăraţilor Austriei. — C. St. Bilciurcscu, Lăutarii noştri. — Econom. Grinfcscu, Cum să se spele rufele. — /. O., Vorbirea prin fluîerare. — Drago?, împăratul Traian. — Un cal cu rang de boier. — Dc la Buzeu, Cresus şi Solone. — Sfaturi practice.—Intîmplările săptămâneî.—Informaţiunî.—Adrese către redacţie. -Ghicitori. Ilustrafiuni: Simion Bărnuţ (portret).—Biserica lui Bucur.—Cioban cântând din fluier.— Vorbire prin fluîerare.—Cele două capre.—La (Jiua t&tfilul el. 3 (15) (VI A I 0 ii diua de 3 Maiu se împlinesc 50 de ani de când sa ţinut măreţa adunare din Câmpul libertăţii în Blaj. Este una din acele date cari treliuesc să fie sărbătorite în cursul secolelor. Ne facem deci o patriotică datorie de a ne asocih la mani-festaţiunile ce se produc acum în tote unghiurile Românimii şi a aminti în scurt evenimentele acelei epoce măreţe. Când — în 1S48 — Ungurii cereau unirea, adică alipirea Transilvaniei la Ungaria, Românii se adunară în oraşul Blaj în număr impunător de mare. După ce se pregătiră spiritele prin discursul rostit ele Băr-nuţ în diiua de 2 Maiu, — totă acea mulţime, socotită la 40.000 de omeni, veni să ascidte sfînta slujbă în biserica «Albina» www.dacaramamca.ro 61 962 ALBINA Mitropoliei. Porniră apoi toţi spre câmpul de la marginea oraşului. Episcopii Şaguna şi Lemeny se proclamară presidenţl, vi-ce-presidenţl se aleseră : Simion Bărnuţ şi Gheorghe Bariţ ; iar secretari : lîmoteiă Cipariu, Ion Popasu, August Ireb. Laurian, Dumitru Boleru, lacob Bologa, Paul Dunca, Gheorghe Angliei, Ion Bob, Petru Mania şi 16n Bran. După ce jurară toţi că vor lupta pentru pădirea dreptăţii, pentru înaintarea naţiunii române şi a patriei; — se votară concluziunile, adică cererile Românilor, precum urmeză: 1. Naţiunea Română pretinde independenţă naţională, reprezentanţi in dietă; pretinde să se serve de limba sa în legis-laţinne cât şi în administraţie. 2. Naţiunea Română pretinde ca biserica română fără distinc-ţiune de confesiune să (le liberă de orî-ce altă biserică, egală în drepturi cu cele-l-alte biserici ale Transilvaniei. 8. Naţiunea Română cere desfiinţarea iobăgieî fără nici o despăgubire din partea ţăranilor. 4. Naţiunea Română cere libertate industrială şi comercială. 5. Naţiunea Română cere să se desfiinţeze darea ce s’a pus asupra vitelor. (i. Naţiunea Română cere desfiinţarea deciuielii metalelor găsite în pămîntul Patriei. 7. Naţiunea Română cere libertatea de a vorbi, a scrie şi a tipări fără nici-o censură. 8. Naţiunea Română cere asigurarea libertăţii personale; nimenea să nu se potă aresta sub vre un pretext politic. 9. Naţiunea Română cere tribunale de juraţi cu publicitate în care procesele să se facă verbal. 10. Naţiunea Română cere înarmarea poporului. Miliţia Română să-şi aibă ofiţeri români. 11. Naţiunea Română cere dotarea clerului român întreg din casa statului întocmai ca cierurile celor-l-alte naţiuni. 12. Naţiunea Română cerc înfiinţarea şcdlelor române pe la tote satele şi oraşele, cum şi universitate română, cu libertate de a învăţa. 18. Naţiunea Română cere purtarea comună a sarcinilor publice după starea şi averea fle-căruia şi ştergerea privilegiilor. 14. Naţiunea Română cere să se facă constitnţiune nouă pentru Transilvania prin o adunare constituantă a naţiunilor Ţă- www.dacoromamca.io ALBINA 963 rii şi să fie întemeiată pe principiile libertăţii, egalităţii, frăţiei. 15. Naţiunea Română cere ca naţiunile eele-l-alte din ţară să nu ia în desbatere cestiunea unirii cu Ungaria pînă când naţiunea Română nu va fi constituită şi organisată cu vot deliberativ în camera legislativă. Acestd măruţă adunare, are o însemnătate forte mare în istorie. Ungurii diceau: votaţi unire i Transilvaniei cu Ungaria, căci în acest chip se vor uni Romanii din acestd Ţară cu cel din provinciile uvgureşei. Mult timp Tarnsilvănenil nu stat la îndoiala, s’au emis chiar păreri favorabile unirii; dar în adunarea de la Blaj poporul a înţeles că a consimţi la acestd unire ar fi să-şi puie singur capul sub jug. Să ne închipuim ce spectacol impunător. . . Acest popor aşa de holărît întru apărarea drepturilor sale, sciţi să se porte cu atâta demnitate, cu atâta linisce în cât chiar comisarii gu-vernidul recunoscură «cu mirare» lucrul. Izbânda adunării de la 3 Maiă se datoresce — cum elice istoricul Papiu Pariau — numai poporului, care singur a dus în curs de veacuri lupta pentru naţionalitate, părăsit când de nobilimea sa conducătore, când de preoţime. Si câte greutăţi aă întîmpinat acei ţărani cari veneai! din fundul munţilor, clin văile depărtate ale ţării! . . . Funcţionarii unguri i-aii ameninţat în tdte chipurile; s’aii stricat poduri peste rîuri ca să nu potă trece; s’aii oprit chiar cu arma. Când ne gîndim la tote acestea, când ne gîndim că aii rdsbit prin atâtea nevoi, ne pătrundem ele admiraţie, vedem că Românii din Ardeal aă înţeles spiritul timpului şi că — de atunci chiar — s au arătat vrednici de libertatea pe care sorta vitrigă le-o tăgădulesce pînă în cliua de adl. Şi când se împlinesc 50 de ani de la asemenea momente, este de datoria orl-cărul Român să înalţe către Dommd rugăciune pentru odihna sufletelor acelor răposaţi martiri şi, tare încredinţat pe temeiul trecu'ului, să privescă cu hotărîre viitorul şi să nu uite vorba poetului-. Că din vultur, vultur nascc; din stejar, stejar răsare!. . . Comitetul. www.dacoromamca.ro 964 ALBINA Amintire istorică uza-Vodă se plimbă într’o di prin Bucurescî, îmbrăcat civil, întovărăşit numai de un sergent care îi veniâ în urmă la vr’o treî-decî de paşi. Tocmai trecea pe dinaintea cazărmii din strada Isvorului— care se nu-mesce astădî cu numele seu cazarma Cuza — şi-î trăsni prin cap să facă o glumă cu soldatul care stăteâ de pază la uşa cazărmii. Când ajunse în dreptul soldatului, se opri de o dată şi dise răstit: — Haide, mitocanule, nu prezinţi arma ? Soldatul nu răspunse nimic. Dar fiind-că Vodă-Î stăteâ drept înainte ca o luminare, încruntat şi fără să aibă de gând să plece, soldatul ii (^ise: — Caută-ţî de drum, domnule ! — Să-mi caut de drum? Aşâ cunosceţi voi pe omul care v6 dă pâine ! dise Vodă, prefăcendu-se furios şi înaintând spre soldat cu pumnii strînşi. — Aşâ ! Adică d-ta mi-ai fost păcătosul de brutar care ne dă pâini aşâ de mici şi necopte? dise soldatul cu dispreţ, apoi sug6ndu-şi gura ca s’adune scuipat, adaogă printre dinţi: «Şi vrei să ţi presint şi arma? Hai cară-te de aici, că să me iea pe mine dracul dacă nu te scuip şi-ţi înjur un regiment de rubedenii!» Vodă n’a aşteptat de la soldat să-şi împlinescă lăgădu-ială şi a plecat ca să se oprescă din nou la câţi-va paşi să vadă mutra soldatului, căruia sergentul i-a spus din urmă că a înjurat pe Vodă. Urmarea a fost că Vodă chiar în diua aceea a chemat pe brutarul cazărmii să-l întrebe de ce nu coce pâinea. G. C. O vorbă mare Ca să realisezi o faptă mare, nu e destul să lucrezi, tre-bue să visezi; nu e destul să calculezi, trebue să credi. www.dacoromanica.ro ALBINA 965 SIJVIIOH BflRHUŢ — Schiţă biografică — nul dintre bărbaţii de frunte ai fraţilor noştri de dincolo, conducător în vremuri grele om cu sciinţă de carte, cu sufletul aprins de adevăratul sentiment al patriotismului, — Bărnuţ se născu la anul 1808 în Bocşa Română din Comitatul Crasnei (Transilvania,) unde tatăl său eră cântăreţ la biserică. După terminarea studiilor, deveni la anul 1831, profesor la gimnaziul din Blaj. Primind atunci darul preoţiei, ocupă diferite funcţiuni eclesiastice; dar vocaţiunea pentru cariera profesorală îl făcu să se întărcă iarăşi la şcolarii săi şi ar fi continuat multă vreme dacă neînţelegerile cu episcopul Lemeny nu î-ar fi adus destituirea. Ar fi fost om de trebă acest episcop, dar eră prea fricos şi prea încrezător în Unguri. De aceea ori când vedea pe vre-un profesor sau pe studenţi că se arată partizani pe faţă ai românismului şi nu se sfiesc să declare acesta şi să facă fapte dictate de un asemenea sentiment,—Lemeny căută să-i potolescă cu un «lasă» caracteristic dmenilor slabi şi dacă nu puteâ, îşi pu-neâ în cumpănă autoritatea, le impunea tăcere, numai să nu se arate în faţa stăpînitorilor ca un răsvrătitor. Aşă i-se impuse tăcere şi lui Bărnuţ, care — depărtat din post — se retrase la Sibiu, unde trăi în linisce, studiind dreptul pînă în preziua evenimentelor din 1848. In aceste momente rolul lui Bărnuţ fu forte mare. 11 vom examina în scurte cuvinte. * * * Constituţia proclamată de Unguri la Pesta în 14 Martie 1848 cuprindeâ 12 puncte şi cel din urmă eră: unirea Transilvaniei cu Ungaria. Tote cererile lor fură aprobate de mo-narch şi trebuia numai ca şi dieta Transilvaniei (care se aduna la Cluj) să se pronunţe, pentru ca unirea acestei ţări Românesc! să fie fapt îndeplinit. Ungurii transilvăneni întreprinseră o agitaţie în favdrea ideei acesteia. Românii se văzură surprinşi. Unire cu Ungaria: păte este unire cu fraţii din Crişana, Banat, Maramureş. Iată punctul îndoios asupra căruia Românii nu sciau www.dacaromamca.ro 966 ALBINA ce să cr£cjă. Ei se întrebau de nu va fi 6re bine să se grupeze într’un mănunchiu toţi Românii din monarchie. Unirea face puterea! Ziceau mulţi; dar o grozavă stare de nelio-târîre cuprinsese sufletele Românilor. Gazetele discutau chestiunea ; diverse articole dăduse cuvîntul pentru unire; cu tdte acestea Foia pentru minte a lui Bariţ găsea necesar să Acestă bisericuţă ruinându-se în cursul vremurilor a fost reparată în 1869 prin stăruinţele preotului Grigorie Musceleanu, păstrându-i-se cu totul forma veche. In bisericuţa lui Bucur nu se mai slujesce. Ea stă însă neclintită pe marginea Dâmboviţeî şi spune trecătorilor şi visitatorilor forte multe din ce a fost o dată Bucureştii şi ce este acuma! De dorit ar fi numai că să i se facă o împrejmuire mal ca lumea şi să se dărâme şi căsuţa cu totul ruinată din curte. P. G. îngropăciunea împăraţilor Austriei. rumos şi vrednic de a fi sciut este şi vechiul obiceiu al îngropării împăraţilor din Austria. Biserica numită a Capuţinilor—în Viena, aprope de Burg, de palatul împărătesc—e locul de vecînică odihnă a familiei Habsburgilor, care domnesce astădl în Austria. Biserica e un fel de paraclis al familiei împărătesei; intr’insa e o tainiţă în care se aşedă unul lîngă altul sicriile împăraţilor morţi. Iar când ajunge convoiul îngropăciunii la uşa bisericii, ca să intre cu mortul împărat în tainiţă, uşa bisericii e închisă. Convoiul se opresce, toţi preoţii se uită spre uşa bisericii, iar măiestrul ceremoniilor de la palat bate cu un toiag în uşă şi strigă: Deschideţi! înăuntru e un călugăr, care la vorba deschideţi, întrebă: — Cui să deschidem ? www.dacoromamca.ro 982 ALBINA — Majestăţii Sale, Prea luminatului şi înălţatului împărat al Austriei, rege al Ungariei... răspunde măiestrul ceremoniilor, înşirând tote titlurile împăratului. — Nu-1 cunoscem! răspunde glasul din mormînt. Se face tăcere şi toţi stau nemişcaţi. După câtă-vâ vreme măiestrul ceremoniilor iarăşi bate în uşe. — Deschideţi! — Cui să deschidem? întrebă iarăşi glasul dinăuntru. — împăratului Austriei. — Nu-1 cunoscem! Şi arăşî se face tăcere, şi-n urmă măiestrul bate din nou în uşe. — Deschideţi! — Cui să deschidem ? — Fratelui nostru Francisc. Atunci porta de fier scârţîie în ţîţîni şi fratele Francisc — nu împărat şi rege, căci în faţa morţii sîntein fraţi — intră în tainiţă, iar preoţii îl aşedă lîngă cei-l-alţi împăraţi cari tot cu a-celaşî obiceiu au fost aduşi acolo. Lăutarii noştri Instrumentele musieale ale poporului. - './"V. usica lăutarilor este forte plăcută fiind caracterisată prin-d '-'J, Ijilsî tr’un gen aparte. Se scie că Ţiganii aparţin celei mai vechi rase indiene şi că acest element a conservat mai kine limba şi tipul original. Ei se găsesc răspândiţi pretutindeni. Câte unele din melodiile lăutarilor, ciudate ca formă, dar dulci şi melancolice pînă la lacrămi, provin direct din leturghiile sacre ale lui Vişnu conservatorul sau ale lui Siva distructorul. Musica lăutarilor a fost supusă în cursul timpului la diferite influenţe. In primul rînd influenţa cântecului eclesiastic, care la început era cântecul gregorian modificat mai în urmă prin cântecul eclesiastic al bisericei. Mai târziu elementul turcesc a contribuit forte mult la schimbarea musiceî lăutarilor. Beii din Fanar, la rîndul lor introduseră feluri nouî de cântece. In fine musica europenă a desfiinţat mai totă originalitatea caracteristică a cântecelor lăutarilor. Costumele lăutarilor erau haine lungi turcesci, costum la fel www.dacoromanica.ro ALBINA 983 purtat cu multă poesie de Millo în piesa luî Alexandri «Barbu Lăutarul.» Nici la ţară nu mai veşli lăutari în anteree şi giubele, ci toţi au îmbrăcat haine nemţesci. Instrumentele principale ale lăutarilor noştri sînt: viora, cobza şi naiul. Cioban eântând din fluier. Vidra (lăuta sau dibla) este de origină orientală, introdusă în Europa în epoca cruciaţilor. Cordele vidrelor au numele urmă-tdre: Rast, cdrda lui sol, Neva corda luî re, Seba sau Saba aceea a luî la şi Neva aceea a lui ML Cobza este un fel de mandolină cam grosolană, ce servă nu- www.dacaromamca.ro 984 ALBINA maî pentru acompaniament. Cele patru corde principale (cobza numără (lece) au aceleaşi numiri ca şi la vioră. Naiul numit muscalagiu nu este de cât flautul lui Pan. Sunetele sale ascuţite răsunând prin munţi şi câmpuri produc un fel de armonie sălbatică, forte caracteristică. Lăutarii mai întrebuinţeză şi un alt instrument forte curios (acum aprope nu se mai întrebuinţeză) aşâ disu canonul ce este probabil vechiul palterion al Ebreilor, are o mulţime de corde şi o formă pătrată şi se întrebuinţeză şi o ea ca de cobză pentru a acompaniâ. Principalele instrumente întrebuinţate de ţărani şi de păstori sînt : Cimpoiul instrument de predilecţiune al Bulgarilor stabiliţi în România. Buciumul, un fel de trompetă mare de lemn la sunetul căruia se adună turmele la munte. Fluierul, (cum se vede în ilustraţiunea alăturată) e un fel de flaut cu sunete ascuţite. Cavalul, asemenea un fel de flaut cu sunete adîncî. Tilinca, un fel de flaut. Daîraua sau tamaninina, un fel de jumătate tobă deschisă în formă de sită, acest instrument se găsesce aprope numai în orhestrele Evreilor şi la Ţiganii nomazi la sunetul căreia jocă ursul. Pe lîngă aceste instrumente populare mai este şi drîngul cu care se jocă copiii. Const. Ştefan Bilciurescu. Cum să se spele rufele. §e caută a se înmulâ tote rufele în apă rece decusera sau cel puţin cu 2 ore înainte de a se pune la fiert. jw Gospodina trebue să aibă un cazan mare ca de 4, 6 sau 10 decalitri apă, după cum are şi albituri de multe. Se pune în cazan, 4 decalitri apă la suta de bucăţi (gulerul, manşeta ca şi cămaşa şi cerşaful), se mai pune în a-cestă apă 1.200 gr. săpun, tăiat feliuţe sau ras pe o rindea pentru ca să se disolve mai curînd, şi un deci-litru gaz ordinar (petrol). Dacă sînt albituri maî multe, să adaogă sau să micşo-rdza în proporţie cantităţile de mai sus. Se aşedă cazanul pe ioc şi când începe a fierbe, se mai iea din apă lăsându-se atâta cât trebue, adăogând-o în urmă www.dacoromanica.ro ALBINA 985 după trebuinţă. Apoi se storc bine rufele din apa în care a stat, se pun în cazan (pe când începe a fierbe), se fierb ®/4 din oră, în care timp se tot întorc din când în când cu o lopăţică de lemn, de la o margine a cazanului înspre fund, răsturnându-le ca să nu se prindă de fundul caza nulul. După trei sferturi de oră se scot cu lopăţică se pun în balie (spălătore), se lasă balia cam plecată şi apa ce se scurge din ele, se pune înapoi în cazan. Se pune alt rînd de rufe, se fierb iarăşi ca mai nainte, mai adăogându-se din esenţa luată de la început, dacă e nevoe. Se pun la fiert rufele cele mai bune întîiu. îndată ce s’au scos rufele din cazan şi s’au pus în balie, se tornă peste ele apă rece, atât cât pote suferi mâna, pentru a le zoii (spălă). Să se zolăscă repede pînă a nu se reci cămăşile. Puţină zolitură e de ajuns. Fie-care albitură spălată se pune într’un ciubăr cu apă rece să stea acolo pînă le va găti pe tote. Apoi le clă-tesce încă în altă apă rece şi storcendu-le bine le dă si-nela cuvenită, ş’apoî se pun la uscat. Modul acesta e cel mai lesnicios şi economic din câte s’aii vădut pînă acuma. Econom Gr. Grinţescu. învăţător. Vorbirea prip fluierare. u este vorba de o glumă, ci din contra de un ce forte serios, de o vorbire reală dar care se schimbă de la popor la popor, după limba lui. Mî-aduc a-minte a fi audit aşâ cevâ la ţară, la munte, în judeţul Buzăului, la ciobani, dar eram mic şi abiâ îmi mai aduc aminte ca prin vis: nu e prea uşor de a-şî reaminti cine-vă la maturitate amănunte, mai ales în lucruri de mică importanţă pentru acel moment, de când eră de 6—7 ani. De atunci n’am mai întâlnit aşâ cevâ, de şi am căutat a-desea întradins. De aceia voiu descrie acest mod de a vorbi, aşâ cum s’a constatat aiurea, şi dacă cum-vă se practică încă la noi, www.dacoramanica.ro 986 ALBINA primesc cu plăcere orf-ce comunicare, precum şi dacă se practică cum voiu arătă eu. Pentru a se înţelege în genere o combinare de vorbire prin fluerare, să reamintesc o jucărie la copii: aşâ (jisa vorbire păserescă. Iată un mod de aşâ vorbire, de alt-fel sînt multe feluri. Se adaogă după fie-care silabă care se termină cu o vocală, o silabă formată din litera p şi vocala acelei silabe p. e. la silaba via se adaugă pa se face mapa, la silaba cu se adaugă pu şi se face cupu; caracudă se face caparapacupudăpă, iar când silaba se termină cu o consună după vocala ei s’adaogă p cu acea vocală şi consuna finală se adaogă pe urmă p. e. la silaba con se adaogă po după o şi se face copon, la silaba cuc se adaogă pu şi se face cupuc; Constantinopol se face Coponstapan-tipinopopopol. Dacă în locul literei p fluerăm, avem vorbirea prin fluerare: la care flueratul nu este de cât un mijloc aduce departe sunetul vocei, însă neapărat că din vorbă şi din fluerare resultă un amestec care nu pote fi înţeles de cei ce nu sciu şiretlicul lucrului şi nu sînt obicinuiţi: ast-tel nu se înţelege uşor, dar cu niţică băgare de semă, cine-vâ se o- Vorbirea prin îluierare. bicinuesce cu o ast-fel de vorbire, şi pentru ca să poţi să înţelegi bine e nevoe de a fluera vorbind insu-ţi. www.dacoromanica.ro ALBINA 987 Pentru fluerat se vîră unul sau două degete în gură (vedî figura). Vorbirea prin fluerare este importantă mai ales în localităţile muntose şi întretăiate de văi, unde comunicările nu sînt nici uşore şi nici repedi, şi e bine înţeles că nu se vorbesc de cât frase scurte, şi maî ales atunci când flue-rări simple învoite dinainte nu ar fi de ajuns. I. O. împăratul Trajan — După Paulus Diaeonus — w^râ la o primejdie de răsboiîi şi Traian împăratul eră tocmai gata să încalice pe cal, să plece la bătălie. Toc-mai atunci se potrivi să vie la el o văduvă, plîngend ^ şi sâ-I (Jică : — Domne, am avut un fecior, bun, nevinovat. Şi tocmai sub stăpînirea Măriei Tale mi l-au omorît. înapoi nici Măria Ta n’o să mi-1 dai, dar poţi Măria Ta să me răsbuni, cum <}ice legea să-l răsbunî. Traian răspunse: «De m’oiu întorce tefăr clin răsboiu, am să-l răsbun, fii pe pace.» Dar bătrîna nu se lăsă ; ci cjlise : «Şi clacă vei muri în bătălie, cine o să m’ajute?» Traian răspunse: «Cine xa stăpîni după mine. Dar văduva cjise iarăşi: < Şi ce-ţî folosesce, dacă o să-mi facă altul dreptate?» — Nimic, de bună semă răspunse Traian. Iar văduva sfîrşi: «Atunci nu-î mai bine, să-mi faci dreptate, de cât s’o laşi pe seina altuia?» Traian să înduplecă, de cuminţenie şi de milă, descălică şi nu maî încălică pînă ce n'a făcut dreptate văduvei. Dragoş. UN CAL CU RANG DE BOIER >a dovadă cum îşi băteau joc Domnii greci ele obiceiu-v, rile ţării ndstre, povestim o glumă prdstâ" a lui Nicolae v Mavrogheni, cel mai nebun stăpîn pe care l-au avut xf Românii. După obiceiul din strămoşi, Vodă ridicând în boierie pe omenii cari i se păreau vrednici, le cla cu acestă ocasiune «straie boîerescî» după ranguri. Mavrogheni, într’o www.dacoromamca.ro 988 ALBINA (}i de anul nou, a dat mai multe boierii; în urmă şi-a adus calul seu de călărit, i-a pus în spate straie boieresc! şi l-a numit căminar (boier de a doua stare). Boierii au protestat, porunca lui Vodă însă a rămas, şi calul a fost trecut în lista oficială a boierilor. Dar ticăloşia lui Mavrogheni n’a fost numai asta: spre ruşinea lumii, Mavrogheni a dat boieria calului în mijlocul bisericii! Un cal în faţa altarului, în faţa boierilor ruşinaţi! Biserica, în care s’a făptuit acesta, e biserica zidită de însuşi Mavrogheni, (a