Asm. I. Duminica, 2o Ianuarie, 1898. No. 17. REVISTA ENCICLOPEDICA POPULARA Oh. Adameseu, 24 Ianuarie. M. Cogălniceanu, Discurs la alegerea lui Cuza în Moldova. Vasile Boerescu, Cuvînt pentru unire. G. Missail, Costaehe Negri. /. N. Ciocan, Povestea lui Dragoş şi a Bourului. Un prieten al Românilor, Frate Române. -- Econ. G. C. Drâgănescu, Predica la Duminica Vameşului şi a Fariseului.— Petre Pclrcscu, Poiana Ţigăncii. Manolc, Laptele. Magniet şi Radianu, Tlantarea richiteî.—Cât timp se cere pentru mistuire.—C. Pop.-Taşod, Sfaturi practice. —N. O. Popoincî-Lupa, Manual de agricultură raţională de dr. G. Maior—Adrese către redacţie.—Informaţiunî. Ilustraţiunii Cuza. —Mihail Cogălniceanu.—Vasile Boerescu. — Costaehe Negri. — Plantator pentru richită. « piua de. 24 Ianuarie este una din datele măreţe, ale istoriei nâstre : cea mai importantă din secolul nostru, fiind că în anul 1859, în acestă (ji, Românii au realizat visul unirii, alegend un singur Domn, măcar-că cele mai multe din puterile Europei se împotrivîau la acesta şi dorian ca ţările să rămăie despărţite. Ne facem deci o datorie sfîntă de a o sărbători, reamintind împrejurările de căpetenie de atunci, reproducând câte-vâ din cuvântările rostite în acele momente vrednice de veci-nică aducere aminte şi înfăţişând chipul câtor-va dintre fruntaşii unirii. Ideia unirii ia între Români o formă hotărîtă la 1818, căci în programa revoluţionarilor de la 48 intră şi unirea. I)e aci încolo ideia ia întindere şi mal mare. Fie-care patriot se crede dator s’o propage în tote chipurile şi peste puţin se formâză chiar o societate la Iaşi, care avea să 15 bani. 5 8 24 I A H U A R I E * Albina* www.dacoromamca.ro 514 ALBINA lucreze pentru acesta chlestiune. întemeierea acestei societăţi se face la o vie de la marginea oraşului, sub un castan şi cu acest prilej Alexandri scrie acest jurămînt în versuri: Sub acest măreţ castan Noi jurăm toţi în frăţie Ca (le a« * ţ' * * m •H m * m * * * * * * *« * * * VflSIUE BOERESCU. * *ţ> *ţţ * * * ►5* * ►ij 1^1 Kf * * * * * * * * »«• * N> * * * »•? * * * * * * <î« ■î*^î''î''î« /În'În/Î' <î«»3n <î> ^ ^ ijv «î* «î* ^ »î> >î* »îs Ca să m unim cu toţii asupra aceluiaşi candidat este posibil? Cred că nu; fiind-că, am j t Câte nopţi n’aii petrecut ei amîndol, Megaluza şi Constantin, în tăcuta poiană — care aveâ să pdrte mai târdiîi numele de Foiana-Ţigănciî—şi în liniştea codrului, poleit de luna argintosă, legănat de bdrea vîntului, în şoptitul frunzelor, la suspinul firelor de iarbă şi la gemătul pîrîîaşuluî neastîmpărat. Se reîntorceau la mănăstire abiâ în revărsatul zorilor şi lumea se miră a doua di şi nu puteâ înţelege de ce iarba e călcată şi presurată ici-colo cu câte un maldăr de busuioc. A ţinut dragostea lor tocmai o vară în cap, nici mai mult nici mai puţin; a început în Florar şi s’a isprăvit în Brumărel. Nu fie nici un bănat, firea omului — batu-o-ar focul s’o bată — e sburdalnică ca o păsăruîcă şi nestatornică ca vremea din luna lui Prier. Jurămintele Iui Constantin, cu sorele, cu luna, cu stelele, e .... he .... he .... s’au dus, au zburat, vorba cântecului, www.dacaromamca.ro 536 ALBINA Sorele nu s'a gătat Şi pe mine m’aî lăsat; Stelele nu s'au isprăvit Şi pe mine m’aî părăsit. Constantin a început a se arăta maî rar; nu maî da ndptea la poiană de cât rar, rar de tot şi când venîâ, eră hursuz, plictisit şi căută să plece cât maî repede. Megaluza, săraca, într'una o podidîaii lacrimile şi numai furca pieptului eî sciâ ce noian de patimi şi ce dogore o mistuiâ şi de dorul lui Constantin şi de ruşinea faţă cu lumea. Cum slăbise sărmănica, de aî fi suflat peste ea, se fpîngeâ în două. Tdmna se apropia; şi sfîrşitul istoriei nostre vine. Intr'o seră, sora Megaluza, după vechiul eî obiceiu, rătăciâ prin poiană, aşteptând mereu pe Constantin să vie. Dar Constantin — nu se arătă de nicăieri. Megaluza steteâ trîntită pe pajiştea verde, capul îî ardeâ şi trupul îî eră mistuit de frigurile nerăbdării. Luna, liniştită şi nepăsătore ca în tot-d'auna, trimetea radele eî dulci şi blîndi peste intrega fire şi o linişte desăvîrşită cuprindea poiana. Dar .... ce foşnet se aude colo? ... ce se mişcă în tufărişul de de-alungul pîrîului ? o umbră de om ... şi încă una .. . da, Megaluza nu se înşeală .. . Recunosce pe Constantin.. . este el... e însoţit de o maică şi amîndoi se înfundă pe furiş în huceag. Pe loc, ameţălă cuprinse pe biata Megaluza şi fără a maî sci ce face, se reped! în spre stîncile pîrâuluî, luându-se după urmele tllharuluî vieţii eî. Ajunsă la pîrâu, prăpastia eră mare, voia să trecă numai de cât dincolo şi’n neşcire cum eră, se prăbuşi din înălţimea stîncilor, drept în pîrâu .... Peste cât-vâ timp, luna dispăru în nori şi o furtună se stîrni, cum sînt cele de la munte —. par’că ar fi fost prăpădenia pămîn-tuluî, — cari desrădăcineză arborii şi rostogolesc din locul lor stîn-cele şi le mută unde putere de om nu e în stare. A doua di se lăţise vestea la mănăstire că printre stîncile de lângă poiană, s’a găsit trupul neînsufleţit şi zdrelit al unei surori. Sora Megaluza abiâ eră de recunoscut. Şi aşa s’a isprăvit cu dragostea bietei fete, şi de atunci poiana asta frumdsă din spatele mănăstirii Văratecul, portă numele de Poiana-Ţigăncii, în amintirea soreî Megaluza. Petre Petrcscu. www.dacoromanica.ro ALBINA f)37 LAPTELE Consumaţiunea laptelui şi a produselor sale a luat o des-voltare mare în străinătate. Mai cu semă în Germania şi în Anglia, în- mare parte şi în Elveţia, în Statele Unite ale Americeî, întrebuinţarea laptelui e generală. Nu e familie, care să nu fi fost pătrunsă de foldsele mar! ale acestui aliment. Lucrătorii din fabrici şi cei agricoli din aceste ţări, au ajuns la convingerea că e mai folositor a bea un pahar de lapte bun şi sănătos, de cât o ceşcă cu rachiu otrăvitor, şi dăunător sănătăţii. Produsele lăptdse iarăşi se consumă destul de mult în aceste ţerî, mai cu semă în Germania. Smîntîna, untul, brînza şi alte produse ale laptelui au luat locul diferitelor cărnuri uscate, mai în tot-d’auna vătămă-tore stomacului. Pe de o parte că laptele e mai eftin, dar maî are şi avan-tagiul că hrănesce maî bine şi maî substanţial. Chiar şi cârmuitoriî au început a preţui importanţa produselor lăptdse, introducându-se brîpza ca hrană în anumite cjile la soldaţi şi arestaţi. Consumarea laptelui în timpul tinereţii are o inrîurire pe desvoltarea în viitor al corpului. S’a constatat că în părţile unde copilul de mic nu e hrănit cu lapte, mortalitatea e maî mare. * * . * Laptele e cel maî firesc aliment pentru om şi singurul, cu care ne putem hrăni timp maî îndelungat, fără nici o scădere simţită pentru buna stare trupescă: el e fdrte nutri tor şi se preface 6re-cum pe nesciute în sânge. Cel maî bun e laptele de Auiră, muls de dimineţa, de la o vacă sănătosă hrănită la grajd cu fin bun. Iarna laptele nu e atât de bun; de asemenea laptele de seră e maî slab de cât cel de di-mineţă. Pe urmă atîrnă şi de cu cea ce se hrănesce vaca. Dacă se hrănesce cu ierburi, laptele e maî apos şi adese-orî unele dintre sucurile Ierburilor trec în lapte şi-î dau un miros ori gust cu totul deosebit, care nu în tot-d’auna e priincios. Fdrte bine-î priesce omului laptele călduţ crud, aşa cum a fost muls de la vacă. Lapteie fiert e maî puţin nutritor şi se mistuie maî greu. www.dacoromanica.ro ALBINA 538 Laptele fiert însă se păstreză mai bine, maî ales ţinut fiind la un loc răcoros şi zvîntat, însă nu la aer liber. Maî bine se păstreză laptele la o temperatură de 8—10° R. Vasul de lemn, porţelan, sticlă orî lut, în care se păstreză laptele, trebue se fie cu deosebire curat. Vasele de metal şi maî ales cele de aramă nu sînt bune pentru păstrarea laptelui, fiind că ele îl pot otrăvi. Laptele bun e alb şi gros, e dulce şi nu are nicî un miros neplăcut. Lăsând să ca Carne de porc (sărată)......................6 tfanolc. www.dacoromanica.ro ALBINA 541 SFATURI PRACTICE Cnrăţitor de apa, (filtru) fără parale. întrebuinţarea apelor murdare, dau loc în cele mal multe caşuri, bălelor celor mal grele. Epidemiile la omeni, epizotiile la animale, au adevărata causă în apa murdară. Pentru ca apa să iie bună de băut, trebue să fie limpede, curată, fără gust şi fără miros. Nu tot-d’a-una putem găsi apă care să împlinescă aceste condiţii. De obiceiu bem apă din puţuri cu gust sălciu, iar din rîurî pline de tot felul de necurăţenii. Aceste ape trebuesc neapărat, psentru a nu fi vatămătore, să iie mal întîi fierte şi apoi curăţite (filtrate). Prin fierbere apa se curăţă de milionele de vermişorl forte mici, cât nu pot fi veţluţl cu ochii, ce silit în ea şi mal cu semă în apele stătâtdre, iar filtrul o face frumâsă la vedere şi b-ună la băut. Fiind însă că nu în tote locurile găsim filtrurî şi nu la tâtă lumea îi dă mâna să cumpere, iată un mijloc prin care OrI-cine îşi pote face singur filtru, ba pote chiar mai bun decât acele cumpărate: Se ia un butoiaş, se aşaşlă pe 2 căpătâie în picîore, apoi la partea din jos a doge! i se pune o cană; cam la a treia parte din înălţime de jos în sus i se pune un alt fund, căruia i se face cu un burghiu (sfredel) mic, de la 20—50 găuri, după mărime. Se pune apoi peste acest al doilea fund o pătură de 12—15 centimetri, cam o şchiopă grosime, cărbuni mărunţi sau chiar jăratic stins, peste cărbuni se aşadă cam de 2 degete de gros nisip de rîu, bine spălat şi curăţat’ peste nisip se pune de un deget grosime, pietriş: totul se acoperă* cu o bucată de flanelă curată. Se târnă apoi apa pe de-asupra, care trecând în locul rămas între cele 2 funduri, e curăţată prin nâsip de tote murdăriile, iar cărbunii îl iau mirosul urît şi gustul rău. Acest soiu de filtru, e mult mal bun, de cât filtrele de piatră, cari se obicînuesc de obşte prin oraşele nostre, şi cum se vede, costă forte puţin. Când nu mal funcţioneză bine, e de ajuns să se reînoiască cărbunii, punendu-se alţii. Omenii cari ţin la vitele lor, pot face ca şi ele să bea apă curată în chipul următor: Se desfundă un butoiu la un capăt, iar cel-l-alt fund se gă-uresce în mal multe locuri (50—100 găuri). Se pune apoi înăuntru una lîngă alta mal multe pîetrâîe, nu tocmai mari, de-asupra se tornă nisip subţire, apoi se pun ciubuce de cărbuni, peste cari se pune din nou nisip. Peste ele se aşadă fundul ce am scos, pe care de asemenea îl găurim. Să aşadă apoi acest butoi pe nişte bolovani, sau pe pari, în iazul, balta sau gârla, unde adăpâm vitele, aşa cât să remăîe afară numai atât cât e nevoie ca vitele să-şî bage capul înnăuntru. Apa pătrunzând în butoiu, pe dede-supt, şi trecend printre bolovanii, cărbunii şi nisipul pus, Ies de asupra curată, şi pe măsură ce este băută, alta vine în loc. www.dacoromamca.ro 542 ALBINA Nu putem în cleajuns îndemna pe cultivatorii de vite, mal cu seină în localităţile, pe unde nu sînt ape curgătore, de a întrebuinţa acest mijloc de curăţire a apei, şi avem bună nădejde, că multe din bolele cari bîntuîe astăţli, cea mal mare parte din satele nostre, dacă nu vor pieri cu totul, cel puţin se vor rări mult. Când ine gândesc, în timpul căldurilor celor mar!, cum bietele vite obosite de muncă şi aprinse de căldură, beau cu lăcomie apa murdară de prin şanţuri şi tot felul de lacuri, nu stau un minut la îndoială să dic, că boia le-o dau singuri cultivatorii, caid n’au nici o grijă de ele. Const. C. Pop.-Taşcă. MANUAL DE AGRICULTURĂ RAŢIONALĂ DE d-l Dr. G. MAIOR, pofesor la şcâln centrală do agricultură şi la seminarul Nifon. Acesta e titlul unei cărţi de agricultură, care de şi a apărut deja de câte-vâ luni, totuşi credem a face un serviciu numeroşilor noştri cititori, în deosebi institutorilor, învăţătorilor şi preoţilor, arătându-le pe scurt cuprinsul acestei cărţi. Vorbele «agricultura raţională» ine fac să ine întreb: Ce se înţelege prin ele? Există şi o agricultură ncraţională'l Prin agricultură raţională trebue să înţelegem folosirea pă-mîntuluî în aşa chip, în cât să dobîndim producte (animale şi vegetale) de cea mai bună calitate şi în cantitate cât de mare cu mijloce cât de mici, dar cu condiţiune de a nu sărăci pămîntul, ci de a-1 ţine în putere statornică. Acesta e înseşi definiţiunea sciinţeî agricultureî şi s’ar păre, că fie-care cultivator se supune ei, căci cine n’ar voi să aibă producte cât de multe şi cât de bune, cu mijlocele cele mai mici? Aşa este, dar pînă acuma nu putem susţine, că la noi se cruţa puterea de producţie a pămîntuiuî. Ei bine, în acest cas agricultura este neraţională. Afară de asta forte mulţi cultivatori, maî cu samă cei mici, folosesc greşit ogorul lor: nici nu păstreză condiţiunea de mai sus, nici nu dobîndesc cantitatea cea mai mare de producte şi deci venitul cel mai mare. Aşa se face, că noi vorbim, atât de des şi cu drept cuvînt, de agricultură neraţională sau rău chibzuită? * * * M’am abătut ast-fel puţin de la subiect, tocmai în scopul de a spune, că unul din mijlocele de a înlătura agricultura neraţio-nală este şi aci tot învăţătura, răspîndirea cărţilor de agricultură printre cultivatorii de totă mâna. Din acest punct de vedere salutăm cu deosebită bucurie cartea d-luî Maior. Acestă carte este numai partea I (Agrologia sau agricultura geiierald) din opul, ce autorul şi-a pus în gând a scrie. Intr’adever d-sa făgăduiesce, în precuvîntare, că va publică încă trei volume. www.dacoromamca.ro ALBINA 548 In aşteptarea celor-alte volume, să ne ocupăm puţin de partea întîî: ea cuprinde 516 pagini, format octav mare şi 250 figuri în text. Agrologia d-luî Maior este ast-fel cea mai completă şi mai mare carte de agricultură, din câte s’au scris pînă acum. (1) Cuprinsul ei este împărţit în următorelţj 12 capitole: 1) plantele şi viaţa lor, 2) despre pămînt, 3) situaţia şi clima, 4) îmbunătăţirile agricole, 5) cultura pămîntului, 6) îngrăşarea lui, 7) semănatul, 8) întreţinerea culturilor, 9) recolta productelor, 10) treeratul şi curăţitul lor, 11) păstrarea lor şi 12) mijlocele de transport. In primul capitol se face pe scurt anatomia, organografia şi fisiologia plantelor, iar al doilea tracteză mai pe larg despre pămînt: origina şi formaţiunea terenurilor arabile, proprietăţile fisice ale pămîntului şi diferitele feluri de teren. In capitolul al treilea se vorbesce de situaţie şi climă (îndeosebi despre clima ţării nostre), apoi despre atmosferă şi apă, ca factori în vegetaţia plantelor. Capitolele următore conţin tote cunosciinţele relative la munca pămîntului (punerea lui în cultură, îmbunătăţirea şi îngrăşarea Jui, ete., la întreţinerea culturilor, recoltă, păstrarea şi transportul productelor. O simplă înşirare a tuturor cestiunilor tratate de autor ne-ar duce prea departe: de acea me mulţumesc a spune că cartea este, complectă. Tiparul este forte bun, iar figurile, cari împodobesc textul, sînt. forte bine executate ; rar se vede la noi o carte cu figuri atât de curate. Opul d-luî Maior este încuviinţat de Ministerul agricultureî şi întocmit de autor «pentru usul şcolelor de agricultură, pentru învăţămîntul particular şi ca carte de consultat pentru agricultori, etc. > In deosebi cartea e de mare preţ pentru preoţi, învăţători şi institurori, care au a predă noţiuni de agricultură. «Agrologia •> e scrisă în o limbă uşoră, aşa că va pute fi folosită chiar de către agricultorii practici, care n’au învăţat a-gricultura în şcolă. Cartea d-lui Maior mai trebue luată şi din alt punct de vedere: ea înfăţişezâ fa un loc o muncă seriosă şi înainte de tote desinteresată, căci dacă în alte sciinţe cărţile de învăţătură pot aduce venit scriitorilor lor, în agricultură, din nenorocire, o asemenea întreprindere pote sfîrşi cu perdere bănescă. De, acea d-luî Maior se cuvine nu numai lauda riostră că a înzestrat literatura cu o carte atât de bună, ci şi totă încurajarea putin-ciâsă. Ţin să notez aci că Agrologia d-lui Maior a fost forte bine primită în Transilvania, unde diferitele aşezăminte culturale românesc! au cumpărat un mare număr de exemplare. N’ar fi măgulitor ca noi, ţară eminamente agricolă, să rămânem în acesta privinţă, înapoia fraţilor noştri de peste munţi! (1) Cei care au Bcris primelo cărţî didactice de agricultură sînt d-niî P. S. Aurelian, S. Moga, P. S. Radianu şi alţii. www.dacoromamca.ro 544 ALBINA Agrologia costă 7 lei, pentru învăţători, preoţi şi agricultori mici-6 lei, un preţ mult mai ieftin, de cum se vînd cărţile în alte părţi. Felicităm pe d-1 Maior şi-î dorim isbîndă deplină în continuarea operei sale. N. 0. Popovicl-Litpa. ADRESE CĂTRE REDACŢIE Vă(Jend scopul frumos ce-1 urmăresee comitetul acestei reviste de a contribui la cultivarea minţii şi inimii, mai ales a ţăranului, şi fiind convins de necesitatea de a se lucră cât mai mult în acesta direcţie, nu pot face alt-fel de cât a primi cu deosebită mulţumire onorea ce-mi faceţi, propuindu-mi a fi şi eu printre colaboratorii acestei reviste. I. Panaitescu Profesor de istorie la Liceul Mihaiu Vitâzul. * Me simt măgulit că v’aţi adresat şi la mine în chestia colaborării la «Albina» şi ve făgăduesc că, după puterile mele şi timpul de care dispun, voiu aduce şi eu neînsemnatul m*eu obol. C. Gal muşchi Profesor la Liceul din Ploescl. * Felicitându-ve pentru frumosa d-vdstră întreprindere, me grăbesc a ve răspunde că ve dau cu plăcere modestul meu concurs. Radu 1). Rosetti. * Revista îmi place forte mult şi a făcut o bună impresie; de aceea me voiu şi strădui să o popularizez intre învăţătorii şi ţăranii noştri. Dr. Petru Şi>an Profesor în Sibiu. Urez din suflet viaţă lungă «Albinei». Const. Popescu Inveţător Coin. Glâmboccl (Muscel). INFORM AŢIUNI Sosindu-ne pînă acum puţine respimsun la întrebările puse în No. 12—13, amânăm publicarea lor pentru No. 18. * In No. viitor vom începe publicarea cunoscut ului «Necrolog al lui Ştefan cel Mare *, una din cele mai li'nmdse lucrări ale trecutului nostru literar. * Mat mulţii cititori din comunele rurale ne râpă să dăm în revistă o dare de stimă de tote întîmplările din cursul săptămînii Pentru a satisface cererea d-lor, în locul obicinuitei «Cronică politice> lunare vom publica repertoriul faptelor importante de la noi şi din străină-ate sub titlul «Intimplarile săptămânii*. www.dacoromanica.ro