Traian Anghel DICŢIONAR DE INFORMATICĂ Redactare: Marieva Ionescu Tehnoredactare: Cristina Gvinda Date despre autor: Traian Anghel, profesor gr. I la Grupul Şcolar Industrial „Anghel Saligny” din Brăila, absolvent al Facultăţii de Fizică din cadrul Universităţii Bucureşti şi al unui curs postuniversitar de specializare în informatică la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi. A publicat lucrări în care este reflectat interesul său pentru programarea Web (folosind AJAX, JavaScript, PHP, MySQL), serviciile Web, interacţiunea om-calculator, Web-ul semantic (metadate, microformate, ontologii) şi utilizarea în sistemul educaţional a instrumentelor şi a resurselor Web. Autorul vă invită să vizitaţi şi blogul acestei cărţi, la adresa http://dictionarinfo.blogspot.com/ Editura CORINT Redacţia şi administraţia: Str. Mihai Eminescu nr. 54 A, sector 1, Bucureşti Tel./Fax: 021.319.47.97, 021.319.47.99 Difuzarea: Calea Plevnei nr. 145, sector 6, cod poştal 060012, Bucureşti Tel.: 021.319.88.22; 021.319.88.33; 021.319.88.55; 021.319.88.77 Fax: 021.319.88.66 E-mail: vanzari@edituracorint.ro; Magazin virtual: www.edituracorint.ro Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României ANGHEL, TRAIAN Dicţionar de informatică / Traian Anghel. - Bucureşti: Corint, 2010 ISBN 978-973-135-547-4 8r374.2:004=135.1 ISBN: 978-973-135-547-4 Toate drepturile asupra acestei lucrări sunt rezervate Editurii CORINT, parte componentă a GRUPULUI EDITORIAL CORINT. Format: 16/61x86 Coli tipo: 28 Tiparul executat la: Imprimeria OLTENIA Traian Anghel DICŢIONAR DE INFORMATICĂ Corint Cuvânt-înainte Introducere învăţarea bazată pe mediile electronice de comunicare şi de furnizare a materialelor de învăţare, cunoscută ca e-Learning, este practicată astăzi la scară din ce în ce mai mare. Cei mai mulţi dintre elevi şi studenţi sunt familiarizaţi cu folosirea calculatorului personal, precum şi cu tehnologiile modeme care oferă posibilitatea înregistrării imaginilor, mişcărilor şi sunetelor, având deprinderea de a utiliza aparate foto şi camere de filmat digitale, telefoane şi alte dispozitive mobile cu funcţii avansate. Adesea, aceştia îşi partajează proiectele prin intermediul unor instrumente colaborative online furnizate de noul Web, aşa cum sunt serviciile pentru partajarea conţinutului (YouTube, Flickr), reţelele sociale (.Hi5, Facebook, MyS-pace), blogurile, wiki-urile etc. Abilitatea de utilizare a TIC (Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor) este văzută - în cadrul strategiei Lisabona1 - ca o nouă alfabetizare, care, împreună cu formele tradiţionale de educaţie, le permite tuturor cetăţenilor să participe la „societatea cunoaşterii”. De aceea, cunoaşterea termenilor de bază ai informaticii a devenit obligatorie pentru toate persoanele implicate atât în domeniul educaţional (elevi, studenţi şi profesori, indiferent de disciplina predată), cât şi în celelalte domenii ale sistemului social global. Despre informatică Informatica este un complex de discipline având ca scop procesarea informaţiei prin intermediul sistemelor automate, în special cu ajutorul calculatorului. Acesta reprezintă dispozitivul prin care sunt implementate conceptele teoretice ale informaticii, crearea şi dezvoltarea sa bazându-se pe câteva discipline aplicative (fizică, electronică, telecomunicaţii etc). Conform lui Edsger Dijkstra2, „în informatică ai de-a face cu calculatorul la fel cum în astronomie ai de-a face cu telescopul”. Astfel, informatica este un sistem de gândire formal (ca şi matematica^realizabil prin intermediul calculatorului. Aşa cum afirmă Grigore Moisil3, „Informatica restabileşte nu numai unitatea matematicilor pure şi a celor aplicate, a tehnicii concrete şi a matematicilor abstracte, dar şi pe cea a ştiinţelor naturii, ale omului şi ale 1 Cunoscută şi ca Agenda Lisabona sau Procesul Lisabona, reprezintă un set de obiective, domenii prioritare de acţiune, ţinte şi măsuri pentru orientarea politicilor de creştere economică şi ocupare a forţei de muncă, având ca scop realizarea obiectivului strategic al Uniunii Europene de a deveni cea mai competitivă şi dinamică economie bazată pe cunoaştere. Strategia a fost adoptată la Consiliul European extraordinar de la Lisabona din 23-24 martie 2000 şi reînnoită de Consiliul European de la Bruxelles din 22-23 martie 2005. 2 Edsger Dijkstra (1930-2002), informatician olandez, cunoscut în special pentru algoritmul drumului minim într-un graf, algoritm care îi poartă numele. 3 Grigore C. Moisil (1906-1973), academician, profesor la Facultatea de Matematică a Universităţii din Bucureşti, fondatorul şcolii de logică şi informatică. 5 societăţii. Reabilitează conceptele de abstract şi de formal şi împacă arta cu ştiinţa, nu numai în sufletul omului de ştiinţă, unde erau întotdeauna împăcate, ci şi în fi-losofarea lor”. Iată câteva dintre disciplinele incluse în cadrul informaticii: algoritmi şi structuri de date, limbaje de programare, arhitectura calculatoarelor, sisteme de operare, inginerie software, calcule numerice şi simbolice, sisteme de gestiune a bazelor de date, reţele de calculatoare, securitatea informaţiei, criptografie, teoria jocurilor, inteligenţa artificială. Elementele implicate în procesarea informaţiei alcătuiesc un sistem informatic. Acesta include calculatoare, diverse elemente hardware utilizate în transmiterea datelor, datele prelucrate şi software-ul folosit. Despre carte Acest dicţionar le oferă cititorilor posibilitatea de a avea acces, folosind o singură sursă, la definiţiile unui număr mare de termeni utilizaţi în informatică şi în studiul sistemelor informatice. Definind circa două mii de termeni, lucrarea clarifică într-o manieră simplă şi accesibilă sensul unor cuvinte şi expresii incluse în vocabularul de bază al informaticii. Dicţionarul a fost elaborat astfel încât să poată fi consultat de utilizatori cu diverse niveluri de pregătire în domeniul calculatoarelor, de la începători la specialişti. Această abordare ţine seama de faptul că tehnica de calcul este utilizată de un număr din ce în ce mai mare de persoane, în diverse scopuri. Un număr important de termeni se referă la utilizarea calculatoarelor în activitatea de predare-învăţare-evaluare în educaţie (e-Leărning). Aceştia sunt definiţi in ex-tenso, oferindu-le educatorilor un util material didactic. De asemenea, sunt prezentate pe scurt biografiile unor personalităţi ştiinţifice (programatori, matematicieni, ingineri) care au adus contribuţii decisive la dezvoltarea informaticii şi a sistemelor informatice. în sfârşit, lucrarea include prezentări ale unor aplicaţii populare, atât proprietare, cât şi open source, precum şi ale unor site-uri care oferă diverse resurse, software şi servicii folosite adesea şi în educaţie. Ţinând seama că majoritatea termenilor utilizaţi în informatică provin din limba engleză, fiecare termen definit este însoţit de echivalentul său englezesc, inclus între paranteze. Totuşi, atunci când varianta englezească a unui termen a pătruns ca neologism în limba română sau când este preferată celei româneşti (în manuale, lucrări ştiinţifice, dar şi în limbajul comun), termenul este inclus în limba engleză (de exemplu heap), iar între paranteze este conţinut - atunci când există - echivalentul său românesc („grămadă”). Destinatarii cărţii Cartea de faţă se adresează în special educatorilor (cadre didactice) şi educabililor (elevi şi studenţi), dar poate fi consultată, în general, de toate persoanele care 6 utilizează calculatorul. Dicţionarul le poate fi util celor care activează în domeniul educaţional, atât în învăţământul preuniversitar (gimnazial şi liceal, la toate filierele, profilurile şi specializările), cât şi în cel universitar. în particular, lucrarea poate fi folosită de către elevii claselor cu specializarea matematică-informatică (inclusiv intensiv informatică), profilul real, filiera teoretică. Convenţii utilizate Pentru a facilita parcurgerea dicţionarului, au fost utilizate următoarele convenţii de reprezentare a conţinutului acestuia: • extensiile de fişiere, URL-urile, precum şi numele aplicaţiilor, organizaţiilor, consorţiilor, grupurilor, instituţiilor şi conferinţelor au fost scrise utilizând stilul italic; • au fost utilizate acronimele e.g. pentru exempli gratia („de exemplu”, în limba latină) şi Le. pentru id est („cu alte cuvinte”, „adică”, în limba latină). Traian Anghel Dicţionarul 5 Numere şi simboluri & (ampersand). Caracter utilizat în şirurile de interogare incluse în URL-uri pentru separarea perechilor de forma nume_data = va!oare_data. * ( {paranteze unghiulare). 1. Pereche de simboluri utilizate pentru definirea marcajelor în limbajele de marcare {e.g., XML, HTML). 2. Pereche de simboluri utilizate pentru evidenţierea adresei în antetul mesajelor de e-mail. A se vedea şi mesaj de e-mail. @ {a rond). Citit şi at, este utilizat în adresele de e-mail pentru a separa numele contului de numele domeniului. A se vedea şi adresă de e-mail. 1 educat. Portal specializat în prezentarea ofertei de cursuri a mai multor furnizori, conţinând informaţii despre planificarea carierei şi mediul educaţional {http://www.leducat.ro/). De asemenea, le oferă utilizatorilor un asistent online. lOOBaseT. Numit şi FastEthernet, este un standard Ethernet pentru reţelele locale de calculatoare care folosesc cablu bifilar torsadat şi lucrează la rate de transfer de 100 megabiţi pe secundă. A se vedea şi Ethernet şi Mbps. 1GL (first-generation language). A se vedea limbaj de programare la nivel maşină. 200. Cod de stare HTTP generat de serverul Web, având semnificaţia de O.K. şi indicând faptul că resursa solicitată de client a fost furnizată, cererea acestuia fiind astfel satisfăcută. A se vedea şi cod de stare HTTP. 2GL {second-generation language). A se vedea limbaj de asamblare. 301. Cod de stare HTTP generat de serverul Web, semnificând redirecţionarea permanentă {Moved Permanently) a cererii către o altă locaţie (în care a fost mutată resursa cerută). A se vedea şi cod de stare HTTP. 3GL {third-generation language). A se vedea limbaj de nivel înalt. 11 400. Cod de stare HTTP generat de serverul Web, indicând o cerere eronată (.Bad Request) a clientului, care nu poate fi satisfăcută deoarece conţine o eroare de sintaxă. A se vedea şi cod de stare HTTP. 401. Cod de stare HTTP generat de serverul Web, indicând o cerere neautorizată (Unauthorized), care nu poate fi satisfăcută deoarece implică existenţa unui antet Authorization, iar acesta nu a fost furnizat odată cu cererea. A se vedea şi cod de stare HTTP. 402. Cod de stare HTTP generat de serverul Web, indicând o cerere cu plată (.Payment Required) care nu poate fi satisfăcută deoarece nu a fost furnizat antetul changeTo (plătit pentru). A se vedea şi cod de stare HTTP. 403. Cod de stare HTTP generat de serverul Web atunci când cererea clientului nu poate fi satisfăcută deoarece accesul este interzis (Forbidden). A se vedea şi cod de stare HTTP. 404. Cod de stare generat de serverul Web, având semnificaţia Not Found (lipsă), atunci când resursa solicitată nu a fost găsită. A se vedea şi cod de stare HTTP. 4GL (fourth-generation language). A se vedea limbaj din generaţia a patra. A AboutUs.org. Director Web de tip wiki, fondat în 2006 de Ray King, în Portland, SUA. Ca oricare aplicaţie de tip wiki, le oferă utilizatorilor posibilitatea de a adăuga intrări sau de a modifica informaţiile existente (http://www.aboutus. org/). A se vedea şi director Web şi wiki. AcademiaOnline. Sistem de e-Lear-ning dezvoltat şi implementat de compania InsideMedia, care pune la dispoziţie cursuri online pentru afaceri, Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor şi limbi străine (http://www.academiaonline.ro/). A se vedea şi e-Learning. accelerated learning (învăţare accelerată). Teorie elaborată de Colin Rose, conform căreia stilurile de învăţare predominante în învăţarea tradiţională sunt: vizual, auditiv şi tactil/kinestezic. Oamenii pot învăţa citind (vizual), ascultând (auditiv), văzând (vizual), vorbind (auditiv) sau efectuând o activitate (tactil/kinestezic). Primele trei moduri de învăţare enumerate sunt pasive, în vreme ce ultimele două sunt active. Modurile active favorizează o rată înaltă a retenţiei (Le., reţinerii informaţiilor, deprinderilor şi competenţelor). Oamenii îşi amintesc foarte bine ceea ce fac/practică în timp real. De asemenea, o combinaţie între activitatea practică şi vorbire (despre ceea ce învaţă) determină un grad mare de retenţie. în sfârşit, vorbirea (despre ceea ce învaţă) favorizează retenţia. Modurile pasive se află mai jos decât cele active pe scara retenţiei. Combinaţia dintre ascultare şi văz produce o rată a retenţiei mai mică decât cea determinată de vorbire, fiind urmată de ascultare, văz şi citit. A se vedea şi Memletic. accelerator (accelerator). Tastă (sau combinaţie de taste) prestabilită, utilizată (utilizate) într-o aplicaţie, în scopul de a mări viteza cu care se realizează o acţiune (e.g., selectarea unui cuvânt). Mai poartă şi numele de tastă de scurtătură (shortcut key). Accept. Unul dintre anteturile cererii HTTP. Permite clientului să precizeze -prin intermediul unei negocieri conduse de server - tipurile MIME pe care le poate recunoaşte şi care pot fi incluse în răspunsul serverului (e.g., Accept: image/gif, image/jpeg). A se vedea şi cerere HTTP şi MIME. Accept-Language. Unul dintre anteturile cererii HTTP. Permite specificarea unei limbi în care este scris documentul solicitat, în situaţia în care pe server există versiuni ale acestuia în diverse limbi. A se vedea şi cerere HTTP. 13 acces de la distanţă (remote access). Utilizarea unui dispozitiv (e.g calculator) de la distanţă. acces deschis (OA, Open Access). Reprezintă accesul online liber, imediat şi permanent la textul complet al materialelor ştiinţifice şi educaţionale publicate în Internet. Accesul deschis presupune că oricare utilizator care are acces la Internet, indiferent de locul unde se află, poate citi, descărca, stoca, printa, utiliza conţinutul digital al articolelor. în mod obişnuit, un articol OA are Copyright şi restricţii de licenţiere limitate. Ceea ce face posibil accesul deschis este Web-ul şi acordul autorului sau al titularului dreptului de autor. Cele mai importante momente din istoria mişcării Open Access sunt: conferinţa de la Budapesta (februarie 2002), care a adoptat Iniţiativa cu privire la Accesul Deschis (BOAI, Budapest Open Access Initiative); conferinţa de la Berlin (20-22 octombrie 2003), care a adoptat Declaraţia cu privire la Accesul Deschis în Ştiinţe exacte şi Ştiinţe umaniste (.Berlin Declaration on Open Access in the Sciences and Humanities); lansarea spre semnare în ianuarie 2007 a petiţiei pentru garantarea accesului public la rezultatele cercetărilor finanţate din fonduri publice. Cele mai importante documente adoptate pe plan internaţional referitoare la accesul deschis sunt: declaraţia BOAI (Budapest Open Access Initiative), care furnizează 14 definiţia accesului deschis şi fundamentează filosofia acestei mişcări (14 februarie 2002); Bethesda Statement on Open Access Publishing (20 iunie 2003); Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and the Humanities (22 octombrie 2003). accesibilitate (accessibility). Proprietatea unui sistem (software sau hardware) de a fi utilizabil de către persoanele cu anumite deficienţe fizice (e.g., imobilitate parţială, deficienţe de auz, de vedere). A se vedea şi tehnologie cu accesibilitate. achiziţie (acquisition). Termen folosit în marketing-ul pe Internet pentru a denumi momentul în care un vizitator al site-ului devine client sau cumpărător. în mod obişnuit, este momentul în care acesta realizează una dintre următoarele trei acţiuni: cumpără un produs, furnizează date de contact şi este interesat de un produs sau se înscrie pentru a primi newsletter-ul oferit de compania în proprietatea căreia se află site-ul. achiziţie de date (data acquisition). Extragerea datelor dintr-o sursă externă unui calculator (aflată în lumea reală) cu scopul de a genera informaţii care pot fi manipulate (i.e., analizate, prelucrate, stocate şi afişate) de calculator. ACM (Association for Computing Ma-chinery - Asociaţia pentru maşini de calcul). Fondată de Richard Hamming, este prima societate ştiinţifică şi educaţională din domeniul ştiinţei calculatoarelor. A fost înfiinţată în 1947 la New York, SUA, unde îşi are centrul administrativ (http://www.acm.org/). A se vedea şi Hamming, Richard Wesley. acronim (acronym). Cuvânt format din litere (primele, de obicei) sau din grupuri de litere ale unor cuvinte (e.g., HTTP este un acronim pentru HyperText Transfer Protocol; Benelux este un acronim care comprimă numele a trei ţări vecine: Belgium, Netherlands şi Luxembourg). ActionScript. Limbaj de scripting, complet orientat pe obiect, dezvoltat iniţial de Macromedia şi ulterior de Adobe pentru a fi utilizat în mediile Flash (e.g., Adobe Flash). Limbajul, având la bază standardul ECMA, le permite dezvoltatorilor să adauge interactivitate animaţiilor Flash. A se vedea şi Adobe Flash şi limbaj de scripting. ActiveX. Cadru de lucru care permite componentelor software reutilizabile (denumite controale) care îndeplinesc o funcţie sau un set de funcţii particulare în aplicaţiile rulate în sistemele bazate pe Microsoft Windows să interacţioneze într-o modalitate independentă de limbajul de programare folosit pentru implementarea lor. ActiveX a fost elaborat de Microsoft în 1996, având la bază tehnologiile COM şi OLE. A se vedea şi COM, controale ActiveX şi OLE. Ada. Limbaj de programare de nivel înalt, imperativ, orientat pe obiect. A fost proiectat iniţial de o echipă condusă de Jean Ichbiah (între 1977 şi 1983) şi extins ulterior de S. Tucker Taft (între 1992 şi 1995). Este utilizat în aplicaţii mission-critical (e.g., software pentru domeniul aviatic). Numele limbajului a fost dat în onoarea contesei Ada Lovelace (fiica lordului Byron), considerată a fi primul programator. A se vedea şi programare orientată pe obiect, limbaj de nivel înalt şi Lovelace, Ada. adaptor de reţea (network adapter). Numit şi adaptor LAN (LAN adapter) sau placă de reţea (network card), este un dispozitiv utilizat pentru conectarea unui calculator la o reţea locală. Fiecare placă de reţea este identificată printr-un număr unic pe 48 de biţi (furnizat de IEEE), denumit adresă MAC sau adresă fizică, stocat într-o memorie ROM proprie. A se vedea şi adresă fizică, IEEE, reţea de calculatoare şi ROM. adaptor wireless (WNIC, Wireless NetWork Interface Controller). Placă de reţea utilizată pentru conectarea calculatorului la o reţea fară fir. Un dispozitiv WNIC este conectat la calculator folosind magistrala PCI sau portul USB. A se vedea şi adaptor de reţea şi USB. adâncimea culorii (color depth). Caracteristică a imaginilor în format raster, egală cu numărul de biţi utilizaţi pentru stocarea culorii unui pixel. Culoarea imaginilor raster necom-presate poate fi stocată utilizând pentru 15 un pixel: un bit (monochrome), 8 biţi (grayscale şi colour-map) sau 24 de biţi (truecolor). în imaginile monochrome, fiecare pixel este stocat folosind un singur bit (0 sau 1). Astfel, o imagine monocromă, cu dimensiunile 640x480, necesită 37,5 kB pentru stocare (640*480/8=38 400 octeţi, adică 38 400/1024=37,5 kB). în imaginile grayscale, culoarea unui pixel este stocată folosind un octet. O astfel de imagine, cu dimensiunile 640x480, necesită 300 kB pentru stocare (640*480=307 200 octeţi, adică 307.200/1024=300 kB). în imaginile color pe 8 biţi (colour-map), culoarea unui pixel este stocată folosind un octet. Imaginile de acest tip suportă 256 de culori simultan, dintr-o paletă incluzând milioane de posibilităţi. O astfel de imagine, cu dimensiunile de 640x480, necesită 300 kB pentru stocare (ca şi o imagine grayscale). în imaginile color pe 24 de biţi {truecolor), culoarea fiecărui pixel este reprezentată utilizând trei octeţi şi un model cromatic (e.g., RGB - Red, Green, Blue şi CMY - Cyan, Magenta, Yellow). Suportă 256*256*256=16 777 216 de posibile combinaţii de culori. O astfel de imagine necesită 900 kB pentru stocare (640*480*3=921 600 octeţi, adică 921 600/1024=900 kB). Cele mai multe imagini color pe 24 de biţi sunt, de fapt, imagini color pe 32 de biţi în care fiecare pixel are alocat un octet suplimentar utilizat pentru a stoca o valoare de tip alpha channel, aceasta reprezentând informaţii despre transparenţa imaginii. A se vedea şi formate raster. add-on (add-on). Program de mici dimensiuni care extinde funcţiile unei aplicaţii (e.g., browsere). Există chiar şi un depozit oficial de add-on-uri pentru software-ul dezvoltat de Mozilla (Mozilla Firefox, Mozilla Thunderbird, SeaMonkey şi Mozilla Sunbird), la adresa https://addons.mozilla.org/. A se vedea şi browser Web. ADL (Advanced Distributed Learning-Iniţiativa de învăţare avansată distribuită). Proiect comun al instituţiilor guvernamentale, agenţilor economici şi comunităţii academice, având ca scop fundamentarea unui nou mediu de învăţare distribuită care să permită interoperabilitatea instrumentelor de învăţare şi a conţinuturilor la scară globală (http://www.adlnet.gov/). ADL produce SCORM, standard pentru administrarea obiectelor de învăţare. A se vedea şi obiect de învăţare şi SCORM. administrator de sistem (system administrator). Persoană având rolul de a opera, administra şi menţine în stare de funcţionare optimă un sistem: de calcul multiutilizator sau o reţea de comunicaţii. Deţine contul rădăcină (i.e., contul de superutilizator). A se vedea şi cont-rădăcină şi superutilizator. Adobe Acrobat. Software pentru crearea documentelor PDF, produs şi distribuit de Adobe Systems. Este 16 realizat în trei variante: Adobe Acrobat Standard, Adobe Acrobat Pro şi Adobe Acrobat Pro Extended. A se vedea şi Adobe Reader, Adobe Systems şi PDF. Adobe Fireworks. Editor comercial pentru grafică bitmap şi vectorială (fost Macromedia Fireworks), produs şi distribuit de Adobe Systems. A se vedea şi Adobe Systems. Adobe Flash. Platformă multimedia (fostă Macromedia Flash) dezvoltată şi distribuită de compania americană Adobe Systems, utilizată pentru-crearea animaţiilor Flash. A se vedea şi Adobe Systems, Flash şi SWF. Adobe Flash Player. Software creat de Macromedia şi dezvoltat astăzi de Adobe Systems, distribuit gratuit, funcţionând ca plugin în browser, utilizat pentru vizualizarea animaţiilor şi filmelor în format Flash incluse în paginile Web. Poate rula fişiere SWF create cu Adobe Flash, Adobe Flex sau cu instrumente dezvoltate de alte companii. Are versiuni pentru numeroase platforme, inclusiv mobile (e.g., Windows, Linux, Solaris, Mac OS X, Windows Mobile, iPhone OS, Symbian OS, Palm OS, Pocket PC). A se vedea şi Adobe Flash, Adobe Flex şi Flash. Adobe Flex. Kit de dezvoltare furnizat de compania Adobe Systems în scopul creării aplicaţiilor RIA, bazat pe platforma Adobe Flash. în februarie 2008, Adobe Systems a lansat Flex 3 SDK sub licenţă open source Mozilla Public License. A se vedea şi Adobe Flex Builder şi RIA. Adobe Flex Builder. IDE dezvoltat de compania Adobe Systems pe baza platformei Eclipse, utilizat pentru crearea aplicaţiilor RIA şi desktop. A se vedea şi Adobe Flex, IDE şi RIA. Adobe Illustrator. Editor grafic vectorial, creat şi distribuit de Adobe Systems. A fost lansat în 1986, pentru calculatoarele Apple Macintosh, începând cu 1992, Illustrator are versiuni şi pentru Windows. A se vedea şi Adobe Systems. Adobe InDesign. Unul dintre liderii aplicaţiilor de DTP (desktoppublishing), creat de Adobe Systems şi lansat în 1999. A se vedea şi Adobe Systems şi DTP. Adobe Photoshop. Aplicaţie utilizată pentru editarea imaginilor digitale, creată de fraţii Thomas şi John Knoll. Aceştia au semnat în 1988 un contract de licenţiere cu Adobe Systems, împreună cu Photoshop este livrat şi Adobe Image Ready, un editor de imagini bitmap. A se vedea şi Adobe Systems. Adobe Reader. Program gratuit oferit de compania Adobe Systems, utilizat pentru vizualizarea documentelor în format PDF. A se vedea şi Adobe Acrobat, Adobe Systems şi PDF. Adobe Systems. Una dintre cele mai mari companii americane de software, fondată în decembrie 1982 de John Warnock şi Charles Geschke 17 (http://www.adobe.com/). Cele mai cunoscute produse ale companiei sunt incluse în pachetul de programe Creative Suite, care conţine, printre altele, Adobe Acrobat, After Effects, Dreamweaver, Fireworks, Flash, Illustrator, InDesign, Photoshop, Premiere). De asemenea, compania mai produce Adobe Premiere, PageMaker, GoLive, LiveMotion şi Adobe Flex. A se vedea şi Adobe Acrobat, Adobe Fireworks, Adobe Flash, Adobe Illustrator, Adobe InDesign şi Adobe Photoshop. adresă de e-mail. Este asociată unui cont de e-mail, având forma nume_ utilizator@nume_calculator, în care prima parte reprezintă numele (z.e., identificatorul) utilizatorului, iar cea de-a doua, situată după caracterul @, permite identificarea calculatorului pe care se află căsuţa poştală (i.e., server de e-mail), organizaţia de care aparţine acesta şi/sau ţara (domeniul). A se vedea şi poşta electronică. adresă fizică (physical address). Denumită şi adresă MAC (Media Access Control), este adresa unui adaptor Ethernet (denumit şi placă de reţea sau adaptor de reţea), fiind înscrisă în hardware-ul acestuia. Adresa fizică este alcătuită din 6 octeţi (i.e., 12 cifre hexazecimale). Fiecare producător are grijă ca adresa MAC să fie unică, reţelele Ethernet bazându-se pe această unicitate în livrarea mesajelor. A se vedea şi adaptor de reţea, ARP şi RARP. adresă IP (IP address). în sistemul de adresare IPv4 (Internet Protocol, versiunea 4) este un număr binar pe 32 de biţi (4 octeţi) care identifică în mod unic o gazdă (un calculator) conectată la Internet. în termeni strict tehnici, o adresă IP identifică o interfaţă capabilă să trimită şi să primească pachete IP. Un sistem poate avea interfeţe multiple. Oricum, atât gazdele, cât şi routerele trebuie să aibă fiecare cel puţin câte o adresă IP. Este exprimată prin valorile în sistem zecimal ale celor patru octeţi, separate prin puncte, convenţie denumită Dot-Decimal Notation (e.g., 127.0.0.1). O adresă IP este alcătuită din următoarele două părţi: identificatorul (sau numărul) de reţea şi identificatorul (sau numărul) de gazdă. Fiecare identificator (id) este reprezentat prin intermediul unui număr de biţi: adresa IP = . Numerele de reţea sunt atribuite în mod centralizat de InterNIC. Primul sau primii (doi sau trei) octeţi identifică reţeaua la care este conectată gazda, iar restul biţilor identifică gazda. Prin intermediul celor 32 de biţi pot fi specificate aproximativ patru miliarde de adrese IP. O adresă IP în care toţi biţii identificatorului de gazdă sunt înlocuiţi cu valoarea 0 se numeşte adresă IP de reţea, reprezentând şi adresa IP a primei gazde incluse în reţea. O adresă de reţea defineşte un spaţiu de adrese, acesta incluzând toate adresele IP care au acelaşi identificator de reţea. 18 O serie de adrese IP sunt rezervate pentru utilizări speciale. O adresă de acest fel este 0.0.0.0, care identifică gazda locală, fiind utilizată în timpul procesului de boot. Tot pentru utilizări speciale sunt rezervate şi adresele în care una dintre componente (de reţea sau de gazdă) are toţi biţii 0 sau 1: toţi biţii 0 înseamnă aceasta (this), adică această reţea (adresă IP CU = 0) sau această gazdă ( = 0). Când o gazdă vrea să comunice în reţea, dar nu cunoaşte încă adresa de reţea, poate trimite pachete având cidentificator retea> = 0. Alte gazde din reţea vor interpreta adresa ca însemnând această reţea, iar răspunsul lor va conţine adresa de reţea pe care expeditorul o va înregistra pentru a o folosi în continuare; toţi biţii l înseamnă toate (a//), adică toate reţelele sau toate gazdele. De exemplu, adresa 130.20.255.255 înseamnă toate gazdele din reţeaua 130.20 (de clasă B). Adresele în care toţi biţii identificatorului de gazdă sunt egali cu l (numite adrese de broadcast sau de difuzare) permit maşinilor să trimită pachete de difuzare în LAN-uri la distanţă (tuturor gazdelor incluse într-o astfel de reţea), oriunde în Internet. Tot pentru utilizare specială sunt păstrate şi adresele 127.x.y.z (i.e., incluse în spaţiul de adrese definit de reţeaua de clasă A 127.0.0.0). Acestea sunt rezervate pentru testarea şi depanarea programelor în bucla locală (loopback). Pachetele IP trimise către o astfel de adresă nu pleacă, de fapt, din maşina locală, fiind totuşi tratate ca pachete sosite. A se vedea şi clasă de adrese IP şi InterNIC. adrese IP private {private IP address). Aceste adrese (care nu sunt atribuite de InterNIC) sunt utilizate în mod obişnuit în reţele locale mici din instituţii de învăţământ, aeroporturi, hoteluri, firme mici etc. Calculatoarele cu adrese IP private nu pot fi conectate direct la Internet. în mod corespunzător, calculatoarele din afara reţelei locale nu pot comunica direct cu un calculator cu o astfel de adresă. Comunicarea se face utilizând un router sau un dispozitiv similar care suportă tehnica NAT (NetWork Address Translation). Tehnica amintită schimbă - la plecarea datelor -o adresă privată într-una publică (vizibilă în Internet). La returul traficului, adresa privată este refăcută, pentru ca datele întoarse să ajungă la calculatorul de origine. Spaţiul adreselor IP private este alcătuit din următoarele trei grupuri: 10.0.0.0-10.255.255.255; 172.16.0.0-172.31.255.255; 192.168.0.0-192.168.255.255. A se vedea şi adresă IP şi NAT. adresă MAC (MAC address). A se vedea adresă fizică. adware. Program de tip malware care include reclame sau alte tipuri de materiale publicitare, încărcate automat şi afişate după instalare. De asemenea, aceste programe trimit automat către un destinatar prestabilit informaţii despre 19 calculator sau activităţile utilizatorului, fară permisiunea acestuia. în ceea ce priveşte resursele sistemului, programele adware ocupă spaţiu pe hard-disk, consumă din puterea procesorului, folosesc lăţime de bandă şi scad viteza de transfer în reţea. A se vedea şi malware şi spyware. AeL (Advanced e-Learning). Soluţie completă de e-Learning dezvoltată de compania românească SIVECO şi utilizată pentru managementul învăţării şi al conţinutului educaţional, reprezentând un suport integrat pentru predare, învăţare şi evaluare. AeL are rolul de a sprijini educatorii, studenţii, dezvoltatorii de conţinut, precum şi pe alţi participanţi la procesul educaţional (e.g., manageri şi personal administrativ). Platforma poate administra şi livra diverse tipuri de conţinut educaţional: materiale interactive multimedia, tuto-riale, exerciţii, simulări, jocuri educaţionale etc. Cele mai importante caracteristici ale AeL sunt următoarele: are o interfaţă prietenoasă, adaptabilă, diferenţiată pe roluri, grupuri şi drepturi de acces; rolurile, grupurile, utilizatorii şi drepturile de acces sunt foarte uşor de administrat; este bazat pe standarde, fiind compatibil cu MathML, SCORM şi IMS Content Packaging; este uşor de instalat şi administrat; oferă suport multi-lingvistic şi regional, AeL fiind uşor de transpus într-o altă limbă şi uşor de reconfigurat. A se vedea IMS Content Packaging şi SCORM. AES (Advanced Encryption Standard -Standard avansat de criptare). Algoritm pentru criptarea datelor, denumit şi Rijndael, adoptat ca standard de NIST (National Institute of Standards and Technology). Este utilizat pe scară largă în aplicaţii, înlocuind cifrul DES (Data Encryption Standard), considerat nesigur. Algoritmul AES a fost dezvoltat de criptografii belgieni Joan Daemen şi Vincent Rijmen. A se vedea şi DES. agent-utilizator (user-agent). Ortografiată şi user agent, este o aplica-ţie-client utilizată pentru un protocol de reţea particular. în mod obişnuit, termenul este folosit în legătură cu accesul la Web. Agenţii de utilizator Web sunt browsere Web, clienţi de e-mail, roboţii motoarelor de căutare, telefoane mobile, browsere Web folosite de utilizatorii cu dizabilităţi etc. A se vedea şi User-Agent. agent de consultare ( A se vedea şi HTML. AMBULANT SMIL Player. Player open source pentru documentele create folosind limbajul SMIL. Are versiuni pentru platformele Linux, Mac OS X, Windows, Windows TabletPC şi Windows PocketPC. Furnizează suport pentru subseturile de specificaţii Language, Mobile, Extended Mobile şi Basic. Dezvoltarea proiectului AMBULANT SMIL Player este posibilă datorită unui grant acordat de NLnet Foundation. A se vedea şi SMIL. AMD (Advanced MicroDevices). Companie multinaţională americană, producător în domeniul semicon-ductorilor, înfiinţată în 1969 de Jerry Sanders III, Ed Turney, John Carrey şi alţii (http://www.amd.com/). Este al doilea producător mondial de microprocesoare bazate pe arhitectura x86, după Intel. Acestea (e.g., Athlon, Athlon XP, Athlon 64, Opteron, Phenom) sunt utilizate în calculatoarele compatibile IBM PC. analiza reţelelor sociale (social network analysis). Domeniu de analiză a relaţiilor sociale în care acestea sunt 27 referite în termeni de noduri şi legături. Nodurile (nodes) sunt actori individuali în reţele, iar legăturile (ties) sunt relaţii stabilite între actori. Acestea din urmă pot să fie de diverse tipuri. Cercetările arată că reţelele sociale operează la mai multe niveluri, de la cel al familiei până la nivel naţional, având un rol important în determinarea căilor de rezolvare a unor probleme, în funcţionarea organizaţiilor şi în atingerea propriilor scopuri de către indivizi. A se vedea şi reţea socială. ancoră (anchor). în HTML, reprezintă sursa sau destinaţia unei hiperlegături. Utilizând atributul href, ancora devine o hiperlegătură către un alt document (vezi primul exemplu) sau către o altă parte a documentului curent (vezi al doilea exemplu): Către o alta pagina Către ancora Folosind unul dintre atributele name sau id, ancora devine ţinta hiperlegăturii în documentul curent, ca în următorul exemplu: Ancora A se vedea şi atribut, hiperlegătură, HTML şi text-ancoră. Andreessen, Marc (n. 1971). Investitor, antreprenor şi inginer software, cunoscut mai ales în calitate de coautor al primului browser grafic, Mosaic. A fondat în 1994 Netscape Communications Corporation, aflată începând cu 1998 în proprietatea companiei AOL (http://netscape.aol com/). A se vedea şi browser Web şi Mosaic. Android. Sistem de operare open source pentru dispozitive mobile (e.g., telefoane inteligente), bazat pe Linux, dezvoltat iniţial de compania Google şi apoi de OHA (Open Handset Alliance) sub licenţă Apache, lansat în anul 2008 (http://www.android.com/). A se vedea şi licenţa Apache, OHA şi telefon inteligent. animaţie GIF (GIF animated). Animaţie rezultată prin suprapunerea succesivă în aceeaşi poziţie a unor imagini diferite în format GIF. A se vedea şi GIF. anonymous (anonim). Numele standard cu care un utilizator se poate conecta la un server FTP public. Utilizatorii care se conectează la server vor introduce anonymous atunci când li se solicită numele de utilizator, iar ca parolă vor furniza adresa de e-mail. Clienţii FTP moderni se conectează transparent la serverele FTP publice, furnizând automat o parolă standard (care depinde de client). Multe servere FTP nu permit accesul anonim, din motive legate de securitate, iar cele care îl permit acordă utilizatorilor numai dreptul de a descărca fişiere. A se vedea şi FTP. ANSI (American National Standards Institute). Organizaţie privată non-profit, care supraveghează dezvoltarea standardelor pentru produse, servicii, procese şi sisteme în SUA (http://www.ansi.org/). De asemenea, 28 ANSI coordonează standardele americane cu cele internaţionale, operaţie desfăşurată pentru ca produsele americane să poată fi utilizate în întreaga lume. antet (header). 1. Referitor la o pagină, zonă aflată în partea superioară a acesteia. Poate să includă numărul paginii, precum şi alte informaţii. A se vedea şi subsol. 2. Una dintre cele două secţiuni incluse într-un document HTML. Conţine marcaje al căror conţinut nu este afişat în browser. A se vedea şi HTML. antet de mesaj (message header). Structură de octeţi plasată înaintea unui mesaj, cu scopul de a furniza informaţii cu privire la sursa, destinaţia şi structura acestuia (e.g., lungime, format). A se vedea şi mesaj. antivirus (antivirus). Program utilizat pentru a împiedica infectarea unui sistem cu viruşi informatici sau pentru a-i elimina. A se vedea şi dezinfecţie şi virus de calculator. AOLLLC. Fostă America Online, este o companie americană furnizoare de servicii Internet şi media, fondată în 1983, aflată în proprietatea lui Tim Warner (http://www.aol.com/). Apache. Cel mai popular (începând cu aprilie 1996) şi unul dintre cele mai rapide, eficiente şi funcţionale servere Web, dezvoltat de Apache Software Foundation (http://www.apache. org/) sub licenţă open source (licenţă Apache). Serverul îşi are originea într-o serie de corecţii (patch-uri) create pentru NCSA Web Server, iar denumirea sa provine de la Apatchy server. A fost dezvoltat iniţial pentru platformele UNIX, Linux şi BSD, fiind portat ulterior şi pe Windows. Serverul Web Apache este alcătuit dintr-un nucleu relativ mic, împreună cu o serie de module. Acestea din urmă pot fi compilate static în server, sau -de cele mai multe ori - încărcate dinamic la execuţie (runtime). Comportamentul serverului Web Apache şi al modulelor sale poate fi controlat prin modificarea valorilor directivelor incluse în fişierul principal de configurare, numit httpd.conf utilizând directiva .... Fişierele de configurare de tipul .htac-cess controlează comportamentul serverului la nivelul directorului (şi al subdirectoarelor sale) în care este inclus un astfel de fişier. A se vedea şi licenţă Apache şi server Web. Apache Software Foundation (ASF). Fundaţie americană non-profit înfiinţată în martie 1999, care are ca scop sprijinirea proiectelor software denumite generic Apache, inclusiv Apache HTTP Server (http://www.apache.org/). ASF este o comunitate descentralizată de programatori, software-ul produs de aceştia fiind distribuit sub licenţă Apache (Apache License). A se vedea şi Apache şi licenţa Apache. apel de funcţie (function caii). Apel care pasează controlul programului 29 unei funcţii. Se realizează prin specificarea în program a numelui funcţiei, însoţit de lista parametrilor actuali (numiţi şi efectivi), dacă aceştia există, plasată între paranteze rotunde. După ce funcţia este executată, controlul este întors către următoarea instrucţiune din corpul programului. O funcţie poate returna o valoare. Funcţia apelată poate să fie definită în program sau în alt fişier. A se vedea şi funcţie. API (Application Programming Inter-face, Interfaţă de programare a aplicaţiilor). Set de instrumente şi/sau proceduri folosite pentru realizarea aplicaţiilor software. API le furnizează programatorilor un mecanism pentru a utiliza funcţionalităţile unui set de module fară a avea acces la codul-sursă. în particular, folosirea unui API în Web nu presupune cumpărarea sau deţinerea unei licenţe, acestea fiind calificate ca deschise (open). API-urile au determinat dezvoltarea rapidă a serviciilor Web 2.0 şi au favorizat crearea unor aplicaţii denumite mashups, care utilizează date din variate surse, transformând Web-ul într-o experienţă multimedia complexă. A se vedea şi mashup, serviciu Web şi Web 2.0. aplicaţie Web (Web application). Ansamblu de pagini Web interconectate, având un conţinut generat dinamic şi care oferă o funcţionalitate specifică (e.g., motor de căutare, magazin virtual, client de e-mail). O aplicaţie Web este rezidentă pe un server dedicat, fiind accesată de utilizatori prin intermediul unei reţele (e.g., Internet). Dacă se doreşte, aplicaţiile Web pot fi disponibile numai în intranet sau extranet, nefiind publice. în mod obişnuit, o aplicaţie Web este structurată pe următoarele trei niveluri (three-tier architecture): nivelul I -browserul Web; nivelul II sau nivelul intermediar - serverul Web şi tehnologia utilizată pentru generarea dinamică a conţinutului; nivelul III -sursa/sursele de date. O aplicaţie Web structurată pe trei niveluri funcţionează astfel: browserul trimite cereri nivelului intermediar, acesta efectuează interogări ale bazei de date şi generează automat un răspuns pe care îl retur-nează browserului. Transferul cererii şi al răspunsului (către/de la nivelul intermediar) sunt realizate prin intermediul serverului Web. Funcţionalităţile aplicaţiilor Web sunt asigurate în cea mai mare parte de server. Din acest motiv, utilizatorii folosesc un client care nu necesită performanţe deosebite, numit thin client (i.e., browserul Web). Prin comparaţie, aplicaţiile desktop sunt bazate pe un client cu performanţe ridicate, numit thick client (sau fat client), care oferă cea mai mare parte a funcţionalităţilor. A se vedea şi server Web şi site Web. aplicaţii Internet avansate (AIP, Advanced Internet Applications). Aplicaţii bazate pe un set de tehnologii Internet complexe, care realizează activităţi de proiectare, gestionare a datelor şi acces de la distanţă la servicii Internet. 30 Apple, Inc. Fost Apple Computer, Inc. (până în ianuarie 2007), este un producător american de calculatoare personale (denumite Macintosh), software (e.g., sisteme de operare: Mac OS X, Mac OS X Server; aplicaţii: iTunes, QuickTime Player) şi dispozitive mobile (e.g., iPod, iPhone, iPad) (http://www.apple.com/). Compania a fost înfiinţată de Steve Jobs şi Stephen Wozniak în aprilie 1976. A fost prima companie care a utilizat tehnologia GUI în sistemele sale de operare. în 1977, compania a lansat Apple II, primul calculator personal. De atunci, piaţa de calculatoare preasamblate a oferit unor largi categorii de persoane posibilitatea de a avea acces la sisteme de calcul, impulsionând astfel dezvoltarea continuă a software-ului. A se vedea şi GUI, iPod, iPhone şi iTunes. applet. Componentă software care rulează în contextul altui program (e.g., browser Web). Spre deosebire de un program, un applet nu poate rula independent, ci într-un container furnizat de programul-gazdă. Iată câteva exemple de tipuri de applet-uri: Java Applets, Adobe Flash Applet, Media Player Applet. arbore (tree). în programare, structură de date care generează o structură arborescentă ierarhică, incluzând un set de noduri legate. Mai exact, un arbore este un graf neorientat conex şi fară cicluri, în care un nod are zero sau mai multe noduri-copil şi cel mult un nod-părinte. Nodul fară părinte se nunteşte nod-rădăcină. Un nod fară copii se numeşte nod-frunză. Se poate da şi o definiţie recursivă unui arbore. Astfel, acesta este un set finit de unul sau mai multe noduri, care îndeplineşte condiţiile: există un nod unic numit rădăcina arborelui; celelalte noduri sunt repartizate în k>0 seturi disjuncte, fiecare set fiind la rândul său un arbore. Tot recursiv se poate defini nivelul unui nod: nivelul nodului-ră-dăcină este 1; nivelul oricărui nod este nivelul părintelui + 1 (nivelul unui nod este 1 + numărul de arce care alcătuiesc un „drum” de la nodul rădăcină la el). Un subarbore (subtree) al unui arbore A este un arbore care conţine un nod al arborelui A şi toţi descendenţii acestuia. Nodurile unui arbore pot fi traversate (enumerate) în următoarele moduri (între paranteze sunt oferite definiţii recursive): în preordine (pre-order; se vizitează mai întâi rădăcina, apoi se traversează pe rând în preordine toţi subarborii); în postordine (post-order; se traversează pe rând în postordine toţi subarborii, apoi se vizitează rădăcina); în inordine (in-order; se traversează întâi în inordine primul subarbore -stâng, se vizitează rădăcina, se traversează pe rând în inordine toţi ceilalţi subarbori). A se vedea şi arbore binar, graf şi structură de date. arbore binar (binaiy tree). în programare, colecţie de noduri cu următoarele proprietăţi: orice nod are 0, 1 sau 2 succesori (copii); orice nod, cu excepţia nodului-rădăcină, are un 31 singur nod predecesor (părinte); nodul-rădăcină nu are predecesori; nodurile-copil sunt ordonate: copilul stâng, copilul drept (dacă un nod are un singur copil, trebuie menţionat care este acela). Altfel spus, arborele binar este o mulţime finită de noduri care este fie vidă, fie un arbore ordonat în care fiecare nod are cel mult doi descendenţi. A se vedea şi arbore. arbore binar complet (complete binary tree). Numit şi heap, este un arbore binar în care fiecare nod care nu este frunză are exact doi descendenţi. Se demonstrează că un arbore binar complet care are n noduri terminale, toate situate pe acelaşi nivel, are în total 2n-l noduri. A se vedea şi arbore binar şi heap. Archie. Introdus în anul 1990, este un instrument utilizat pentru indexarea arhivelor FTP publice, permiţând utilizatorilor să găsească diverse fişiere (Archie este o prescurtare de la archive, arhivă). Este considerat a fi primul motor de căutare în Internet. Versiunea originală a fost scrisă de Alan Emtage, Bill Heelan şi J. Peter Deutsh, studenţi la McGill University din Montreal. Servele Archie păstrează indexuri ale serverelor FTP indexate, iar clienţii le accesează. Astăzi mai sunt în funcţiune numai câteva servere Archie. A se vedea şi FTP. argument implicit (default para-meter). In programare, argument (al unei funcţii) pentru care se precizează o valoare implicită, astfel încât nu va mai fi obligatoriu ca acesta să primească o altă valoare la apelul funcţiei, atribuirea explicită a unei noi valori fiind totuşi posibilă dacă se doreşte acest lucru. Argumentele implicite trebuie plasate în partea de sfârşit a listei de argumente (deoarece un argument care urmează unuia implicit trebuie să fie, de asemenea, implicit). Iată un script scris în limbajul de programare PHP în care se defineşte şi se utilizează o funcţie (având numele multiplica ()) a cărei listă de argumente include unul implicit: "; // Se afiseaza 20 echo multiplica(4); // Se afiseaza 8 ?> In exemplul oferit mai sus se poate observa poziţionarea argumentului implicit după cel explicit. A se vedea şi funcţie. arhitectura client-server (client-server architecture). Cunoscută şi ca modelul client-server (client-server model), arhitectură care descrie relaţia dintre două entităţi cu roluri diferite: una dintre acestea - clientul - este activă (trimite cereri şi aşteaptă şi receptează replicile serverului), iar cealaltă - serverul - este pasivă (aşteaptă cereri ale clientului, le primeşte, le procesează şi îi trimite 32 acestuia rezultatul obţinut). Altfel spus, în cadrul acestei arhitecturi, informaţiile sunt cerute de clienţi şi oferite de servere. Clienţii şi serverele nu sunt neapărat calculatoare, ci şi programe, ceea ce înseamnă că un calculator poate fi simultan server şi client. Totuşi, în mod obişnuit, programele-server sunt instalate pe calculatoare puternice, pentru a putea deservi rapid numărul mare de clienţi care solicită informaţii. Programul-client interacţionează direct cu utilizatorii prin intermediul unei interfeţe grafice. în schimb, în mod obişnuit, programul-server nu interacţionează direct cu utilizatorii. Când are nevoie de informaţii, clientul se conectează la server şi îi adresează o cerere. Acesta trimite înapoi un răspuns care poate conţine informaţia solicitată sau precizează că nu dispune de ea. Clientul poate continua să emită cereri, eventual către alte servere. Aplicaţiile Web funcţionează conform modelului client-server. Pentru Web, navigatoarele (sau browserele) sunt clienţi, iar serverele Web sunt servere. Principiul descris oferă portabilitate faţă de platforma hardware, execuţie multitasking, execuţie multiprocesoare, execuţie multifilară (execuţia simultană a mai multor fire de execuţie). în principiu, serviciile Internet necesită servere şi clienţi specializaţi. Astfel, există servere Web, servere FTP, servere de e-mail etc. şi, corespunzător, clienţi Web (numiţi browsere sau navigatoare), clienţi FTP etc. Totuşi, în mod obişnuit, un browser Web este atât client Web, cât şi client FTP şi client de e-mail, dar există şi clienţi specializaţi pe câte un singur serviciu. A se vedea şi browser Web şi server Web. arhitectura von Neumann (von Neumann architecture). Arhitectură de calculator imaginată de John von Neumann (1945), care stă la baza calculatoarelor electronice moderne, descrisă în articolul First Draft of a Report on the EDVAC. în viziunea lui Neumann, un calculator digital are patru părţi componente principale: unitatea aritmetică-logică, UAL (Arithmetic Logic Unit, ALU); o zonă de memorie pentru stocarea datelor şi a programelor; o unitate de control (realizează transferul datelor şi instrucţiunilor între memorie şi UAL); dispozitive de intrare/ieşire I/E (sau I/O, de la input/output). Aceste părţi sunt interconectate prin intermediul unei magistrale (bus) şi conduse în tactul unui ceas (clock). Deşi designul şi performanţele calculatoarelor s-au îmbunătăţit extrem de mult în comparaţie cu anii 1940, arhitectura von Neumann se află practic în continuare la baza tuturor maşinilor de calcul utilizate astăzi. A se vedea şi von Neumann, John. arhitectură (architecture). Planul unui dispozitiv hardware sau produs software. Arhitecturile deschise se referă la sistemele compatibile cu dispozitive sau software create de diverşi producători. în schimb, arhitecturile închise se referă la sisteme care includ 33 caracteristici proprietare, neprezentând compatibilitate cu sistemele altor producători. arhitectură peer-to-peer (peer-to-peer architecture). Arhitectură corespunzătoare unei reţele formate din minim două calculatoare în care nu există servere dedicate şi o organizare ierarhică, toate calculatoarele fiind egale. Astfel, într-o reţea peer-to-peer (de la egal la egal) fiecare calculator are atât rol de client, cât şi de server. Acest lucru înseamnă că nu există un administrator care să se ocupe de reţea, fiecare utilizator trebuind să aibă grijă de propriul sistem (este atât administratorul, cât şi utilizatorul acestuia). Costul unei astfel de soluţii este în general mic, nefiind necesar să se achiziţioneze un sistem care să joace rol de server. Din acest motiv, o reţea peer-to-peer este mai ieftină decât o reţea bazată pe server. A se vedea şi arhitectură. arhivă (). în mod obişnuit, o astfel de structură este similară cu următoarea: Pagina principala> Sec-tiune> Sub secţiune... De exemplu: Acasa> Produse> Cosmetice> Săpun. Breadcrumbs este considerat un element important atât din punctul de vedere al utilizabilităţii, cât şi în ceea ce priveşte SEO. A se vedea şi SEO. Bricklin, Dan (n. 1951). Programator american, coautor, împreună cu Bob Frankston, al primului program de calcul tabelar, programul VisiCalc (h ttp ://www. danbri ckl in. com/). browse (a răsfoi). A parcurge o listă de fişiere (e.g., dosar), o bază de date sau un site Web, cu scopul de a găsi un anumit articol sau alte lucruri considerate interesante de către cel care efectuează operaţia. Nu coincide cu căutarea, care se realizează folosind aplicaţii specializate (e.g., motoare de căutare) şi nu implică modificarea informaţiilor accesate, ci numai observarea (e.g., citirea) acestora. A se vedea şi bază de date, browser Web şi dosar. browser WAP (WAP browser). Aplicaţie utilizată pentru accesarea site-urilor WAP prin intermediul terminalelor mobile. Furnizează toate serviciile de bază care sunt oferite de un browser Web, dar simplificate, pentru a 52 opera ţinând seama de restricţiile impuse de natura terminalului (e.g., dimensiune redusă a ecranului de vizualizare). A se vedea şi site WAP şi WAP browser Web (Web browser). Denumit, pe scurt, browser sau navigator Web, este un software care rulează pe calculatorul clientului, utilizat în principal pentru afişarea interfeţei cu utilizatorul a site-ului sau aplicaţiei Web. Comunicarea dintre clientul Web (i.e., browser) şi serverul Web se realizează folosind protocolul HTTP. Utilizatorii au posibilitatea de a alege dintr-un număr mare de browsere oferite gratuit, rulând pe diverse platforme (Windows, UNIX/Linux, MacOS). Alături de Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari, Netscape Communicator, Opera şi Mozilla, mai pot fi amintite şi browserele Maxthon, Konqueror, Amaya, SeaMonkey şi Lynx (acesta din urmă rulând în mod text). Principalele caracteristici ale browse-relor Web actuale sunt: asigură suport pentru limbaje de marcare (e.g., HTML, XHTML), pentru unele limbaje de programare utilizate în paginile Web dinamice (e.g, JavaScript, VBScript) şi pentru foi de stiluri folosite în scopul obţinerii unor modalităţi de afişare unitară a conţinutului (e.g., CSS, XSLT); oferă posibilitatea realizării listelor de adrese ale site-urilor favorite (numite, în funcţie de browser, Bookmarks sau Favorites), precum şi acces la istoricul navigării (.History); asigură suport pentru aplicaţii care extind funcţionalităţile principale. O astfel de aplicaţie este cunoscută adesea sub numele de plug-in, fiind utilizată în scopul accesării unor tipuri speciale de date (e.g., conţinut grafic vectorial în cunoscutele formate Flash şi SVG); asigură securitatea transmiterii datelor confidenţiale; îi oferă utilizatorului posibilitatea de a configura şi controla unele caracteristici ale modului de afişare şi navigare. A se vedea şi server Web şi HTTP. BSD (Berkeley Software Dis tribut ion). Versiune de UNIX dezvoltată şi distribuită de Computer Systems Research Group (University of California, Berkeley), între 1977 şi 1995, având numeroşi descendenţi. A jucat un rol important în conectarea la Internet a instituţiilor academice. A se vedea şi FreeBSD şi NetBSD. buclă (loop). Secvenţă de instrucţiuni inclusă într-un program, care se repetă de un număr prestabilit de ori sau până când o condiţie îşi schimftă valoarea de adevăr. A se vedea şi buclă cu contorizare. buclă cu contorizare (counting loop). Secvenţă de instrucţiuni inclusă într-un program, care este executată repetat, de fiecare dată fiind incrementată o variabilă cu rol de contor. Când variabila atinge o valoare prestabilită, secvenţa nu va mai fi executată. A se vedea şi buclă. buclă infinită (infinite loop). într-un program, o buclă din care nu se iese 53 prin mijloace obişnuite, din cauza unor erori logice (e.g., nu există o condiţie de terminare a buclei sau, cu toate că o astfel de condiţie există, aceasta nu poate fi atinsă). A se vedea şi buclă. buffer de comenzi (command buffer). Zonă de memorie temporară în care sunt păstrate comenzile lansate de utilizator de la tastatură. îi permite acestuia să repete comenzile fară a le mai scrie încă o dată, să corecteze comenzi scrise eronat, să editeze comenzi introduse anterior pentru a schimba argumentele acestora sau să obţină lista comenzilor lansate. buffer de ieşire (output buffer). Porţiune de memorie rezervată, folosită pentru stocarea temporară a informaţiilor care vor fi utilizate de un dispozitiv de ieşire (e.g., imprimantă). buffer de tastatură (keyboard buffer). Zonă de memorie temporară în care sunt păstrate cele mai recente caractere introduse de utilizator de la tastatură. Rolul său este de a reţine caracterele care nu au fost încă prelucrate de sistem. buffer de tipărire (prinţ buffer). Zonă în memoria calculatorului sau imprimantei în care sunt păstrate datele înainte de a putea fi tipărite. Rolul acestuia constă în a prelua rapid informaţiile care urmează a fi tipărite (cu viteză relativ mică, specifică imprimantei), astfel încât calculatorul să devină disponibil pentru alte activităţi. bug (deficienţă, hibă). Eroare de proiectare sau de programare care are drept consecinţă funcţionarea incorectă a unui produs software. De multe ori, bug-urile sunt descoperite după lansarea pe piaţă a produsului. După eliminarea bug-urilor (depanare), utilizatorilor le este oferită o nouă versiune a produsului. A se vedea şi (a) depana. bullet (marcaj de listă). Simbol utilizat pentru evidenţierea elementelor unei liste neordonate (e.g., cerc gol, cerc plin, pătrat). în (X)HTML, bullet-ul se creează folosind elementul , utilizat împreună cu