CE.AL CU MINE, VÎNTULE? CE,AI CU MINE, VÎNTULE? Ce ai tu, vîntule, cu penele mele? De ce»mi răscoleşti biletele, îmi împrăştii apa din blid şi* >^,' nt’-< ^V* , S'*~ UsZ^-exJŢ ^4. <^>1t'«>l^ yu’c^^'A , /Jtuţs+*. r JKA ^4^/" K<^>i f *uîx*.*• o»— «£*-" ^6uyLjc**A< 3«-e£^~ f 0 ££/'&'»*+' cl+** “ "“' et» - «uo prin văzduh, inima nemă sculat în luntre ca o statuie, fermecînd apele şi citindude molitvele nădejdilor mele. Căci dacă nu voi putea prinde cerul în plasă, poate voi izbuti să îngroş balta prin descîntece şi cîntări, şi să*mi scot luceferii ce;mi trebuiesc, ca nişte sîmburi de lumină, rupîndun din mîlurile închegate. . . GRĂDINA CU LEACURI — Sînt un necunoscut care vine săau resemnat. Voi aţi primit aşe» 37 zarea lumii aşa cum sţi pute, ţie, scele* ratule sau amăgitule, măduva de puroi a coap< telor mărgăritare? Strînge puţin cercelul din ureche. Viaţa voastră, săracilor abnegaţi, durează zilnic numai o zi. Aprinse dimineaţa, paiele vi se sting la înserat. O pîine v*a săturat şi un rachiu vă 38 împacă. Capul vostru, împleticit că stă îndătinat între picioare, nu l/aţi ridicat încă pînă la ferestrele stăpînului care miluieşte, şi fruntea vi s/a obişnuit să fie a cincea talpă de călcat prin întuneric. Luaţi aminte că o rîvnă necurmată şi o lepă/ dare de mulţumirile clipei oţărăsc puterile de năzuinţă şi fac, dintr/un ins înnodat în sineş, zece. Scoală/te, neputinciosule, şi umblă! Şi înna/ inte de orice cîştig al minţii, dobîndeşte scîrba de comoara altùia, pe care o caută tîlharul. Su/ primă aurul din viaţa ta, ca să/l stîrpeşti din viaţă de tot: meargă osîrdia ta drept. Cîntăreţii voştri v/au îndemnat întotdeauna, şi voi nu i/aţi ascultat. Sau i/aţi bătut cu pietre, ca să/i siliţi să vă blesteme şi să vă vîndă, şi pe unul l/aţi răstignit, pentru că v/a silit să treceţi peste voi şi peste stîrvul beţiv al stăpînului vostru, răsturnat subt masă, în vomitura în care v/a găsit lingînd. Sărăcia ta nu poate să fie răbdată decît atunci cînd toată lumea se va împărtăşi cu dreptate dintr/însa. Bogăţiile nu se ajung pentru toţi, sărăcia e de totdeauna şi trebuie căutată călugăreşte. O mie de oameni dumică şi golesc hambarele toate, şi popoarele se uită, din drum, ca la o horă de nebuni. Ia scripca din umărul lăutarului şi sfărîm/o subt ciubotă, zdrobeşte naiul, închide beciul de vin! Sînt două soiuri de lăutari. Lăsaţi/i să cînte numai pe aceia care fac pomenire şi aducere/ aminte, şi alungaţi cîntăreţii de uitare. Relele nu trebuiesc uitate, şi suspinele sînt datoare să facă parte din voi. Nici o dulceaţă nu vă îndulcească, nici un farmec nu vă adoarmă, nici un descîntec nu vă înmoaie trezirea ce vi se cade. Un sfïnt a călcat, pe cîmp, întrmn cuib de mierle, omorînd puii, fără voie, — şi el şi/a osîndit piciorul cu păcat să umble gol în ârşiţă şi îngheţ. }9 Tu, care stai cu mîna întinsă ca să ceri, şi nu ca să porunceşti, încearcă şi întoarce jarul vetrei cu mîna ta pedepsită. Tu, care plîngi, opreşte*te şi scrîşneşte. Tu, care te vaieţi, fă*ţi glasul jude» cată. Tu, care ai aţipit, zmulgc<ţi pleoapele, ca să nu mai adoarmă niciodată luminile ochilor tăi, arzătoare. Nu te lenevi, nu sta, nu întîrzia: umblă şi deprindere cu mersul înnainte, aşa ca moartea să te găsească în picioare şi să mai mergi şi după ce ai murit. . . POVESTE întorcîndu retul închis şi către Ierusalimul încuiat. « Deschi* deţi zadarnicele porţi de granit ale Cetăţii împie» trite! », strigă mumele şi fecioarele, bătînd cu pumnii în uşile munţilor zăvoriţi. Pămîntule, la care ne închinam pe brînci, pe pieptul neamurilor noastre dintru început, culcate în cuibul tău părintesc, de ce ne fugi de subt nădejde şi de ce te ascunzi graiului nostru cer» şetor, care te sărută? Caut pămînt şi nu mai găsesc, caut cer şi nu mai găsesc, caut lumină şi nu mai găsesc. Unde sînt, Domnule, Pămîntule? Zburătoarele nu mai au ramuri pe care să se 48 odihnească, şi plutesc între două neanturi căscate, — rîpă sus, prăpastie jos. Drumurile au pierit, carele sa strîns laolaltă — movilă. Dumnezeu a făcut tot aşa iarba, ca să măsoare zilele. A strîns*o toată şi a făcut o a doua movilă, deopotrivă cu cea dintîia. Dumnezeu a făcut timpul, ceasurile, minutele, secundele şi a desfătat viaţa cu mărgăritarele lor de apă şi lumină de rouă. A secerat o dată timpul, ha făcut grămezi şi movilă. A treia movilă, deo* potrivă cu celelalte două. Dumnezeu a făcut tot aşa gîndul şi visul cu neînchipuitei lui podoabe, şi dragostea dimpre* ună cu ele — lea ciocnit de o corabie ca a lui Noe. A mai fost un Apocalips, şi au să mai fie unul, şi cîteva. 54 O hibernare de patru luni ar fi trebuit să fie de rigoare, întra părut mai neînţeles şi mai puţin adevărat. Din ziua memorabilă a eve< nimentului am căpătat o preocupare nouă, ca omul sănătos, copleşit, pe neaşteptate, de o boală sensaţională, la care se gîndeşte fix, pe care o urmăreşte sporind, în care crede şi nu crede îndeajuns, înfricoşat că există şi nădăjduind că se înşeală. în capul meu, totuş normal, şi în viaţa mea, totuş orînduită, încăpuse din senin o pricină incurabilă de dezordine şi dezagregare. Tot ce deprinsesem cu sîngele, de la părinţi, şi cu mintea, de la învăţătorii mei, se afla dintr*odată înlăturat. Arhiva mea sufletească se răzvrătise, muzeul meu experimental se întuneca. Bijuteriile, sucurile, otrăvurile, prafurile şi pe< tecele de soare şi de ceaţă, din care se compu/ neau întnascuns certitudinile, îndoielile şi chib< zuirile mele, îşi perverteau, în văzul meu şi în simţirea mea, care strălucirea, care aroma. întorcîndu«mă din pădure acasă, nu am spus ni* mănuia nimic. Un sentiment de bucurie deplină, cel puţin după interpretările mele, umpluse golul meu vechi, de care sufereau toate noţiunile, şi se instala ca un cor tumultuos, înnăbuşind vocile solitare şi izolate de pîn*atunci. Am refuzat să cinez şi mam întors în pădure, la aceeaş oră ca în ajun, şi am aşteptat degradarea vînătă totală a luminii, numărînd zborul pasărilor de pradă, aruncînd cu pietre, ca un prost, în gaura milenară a muntelui şi ascultînd vîjîitul căderii şi şoaptele înmulţite ca nişte nevăzute frunze. înnainte de ploaia zăpezii, mbinemiciodată(de< 62 nimeni. Ori de cîte ori adversarii lor le vor arunca în faţă aprecieri despre puturoşia socială a părin; telui, ei să poată ridica ofensa, obiectînd orgolios că tatălui lor, Acelal cheamă sus. Drum bun, drum bun! Mîinileîi sînt împreunate în dreptul gurii mute, a rugă, şi fiinţa lui transparentă pluteşte. Drum bun în turle, drum bun în icoane!. . . Măslinii muntelui s*au dat deoparte, ca spin» tecaţi de*o vijelie, la apropierea omului nou. El s1 că nu şidei putea cere deocamdată mai mult şi poate că el era singurul fericit căruia prinţesa, purtîndu*şi două degete la buze şi despărţindu*şi*le de gură, io şi îmbrăcară cu pufuri. Şi cînd şezu pe podul pălmii Iui, domniţa i se destăinui: — Cu toate că străbaţi pădurile mele din copii lărie, tu nu ai auzit de mine niciodată, zise păpuşa. Eu sînt domniţa Pulheria, aceea care face fru< moaşe lucrurile urîte. Am venit să te întreb şi eu: de ce tot suferi şi de ce tot plîngi?. . . Nici tu nu ştii, bietule Iosife ! Uite, ţ'nam adus o văpaie de oglindă. E oglinda descîntată a bătrînilor cîn< tăreţi şi a sfinţilor apostoli. Unii o pierd, şi oglinda rămîne pierdută. Alţii o găsesc, şi acelora le*o dau. Te poţi vedea întmnsa întreg, dar mai poţi vedea şi prin oglindă, ca prin cleştar. Pune«o la ochi şi nu te mîndri de ce*ai văzut. . . Iosif văzu şi nu putu sa spuie nimic în aiureala ochilor lui, iluminaţi de beţie cerească. Faţa i s>a înseninat, copilărită. în suflet i se desluşi întîia oară şoptirea fîntînii săritoare a bucuriei. 123 « Vezi? sita zis. Eu cercetam pînă acum înlăun* trul lucrurilor, şi mintea nu mi«a dat nici un răs* puns. Acum văd lucrurile pe dinafară, aşa cum sînt. » Şi Ioslf găsi o rostire nouă în graiul viorii lui. Puse oglinda rece în sîn şi porni către sat. Era în ziua Paştilor, şi sătenii, în straie albe, aflaseră minunea şid aşteptau, gliicindud după sunetul viorii ce se apropia de biserica Sfintei Fecioare. — De aci înnainte, Iosife, ai să ne iubeşti şi ai să ne dezmierzi, a strigat la el, din uşa cîr* ciumii, văcarul. Şezi colea şi cîntă. . . OMUL SUNĂTOR El se născuse cu o infirmitate ciudată şi cu un har nemaicunoscut. Trupul, sau poate sufletul, îi suna. Fie că plasma lui avea proprietăţi analoge cu acumulatorii, care absorb şi păstrează electri* citatea, fabricînd la rîndul lor energie şi lumină; fie, vreau să zic, că înmagazina sunetele, incon* ştient, în carne, sau fie că torentul sîngelui se însoţea de la sine de muzica valurilor marine, — omul suna ca un clopoţel, ca o vioară, ca o ţiteră şi ca toate uneltele de cîntat. Se poate că starea lui vibratoare venea numai de la suflet, ca o reminiscenţă cu cauzele pier* dute, asemănat în această privinţă cu scoicile trandafirii de porţelan sălbatec, care, fără limbă şi fără o cireaşă de fier înlăuntru, cîntă necorr* tenit în vitrinele muzeelor de ştiinţe naturale, bolnàve de nostalgia mugetului de ocean. Ca un ceasornic, vibrează orice fiinţă de carne, iar şopîrlele aud un zumzet chiar în interiorul plantelor, pe care noi oamenii nud putem desluşi: inima bate şi aleargă, vîna zvîcneşte. Omul sunător suferea şi se bucura cu totul de alte însuşiri, de strune şi de metal, care nu puteau şedea laolaltă cu prea cunoscutele, deşi neînchipuitele pulsaţii biologice ale amforei cordului, ploscă vie, spîn< zurată pe întuneric, şi lacăt al tainelor asociate. Ca şi cum ar fi fost montat din organe de nichel şi tablă presată, prevăzut cu şaibe, şplinturi, nituri 125 şi piuliţe, încheiate în angrenaje conice, cilindrice şi circulare, pasul lui suna uneori ca o cizmă de fier, umbra lui trecea prin lună ca o broboadă de zale, cu zgomote de belciuge şi chei, zdruncinat în automatica lui organizaţie de măruntaie meca» nice, ca o uzină în momentul pornirii, la orele de ceaţă ale dimineţii industriale. Cînd îşi ridica mustaţa cu peria, în faţa oglinzii, mustaţa lui fluiera ca stalactitele de cristal atinse, din jurul abajurelor de lampă. Dacă se netezea cu şervetul rece, sportiv, la sculare, carnea lui se impresiona ca sticla plouată cu grisul de gheaţă al iernii. Umbla ca un lanţ fără sfîrşit şi nevăzut, de care se ţinea tîrîş ghiuleaua planetei. De copil, urechea ii mai zăreşte de piper» niciţi ce sînt. ba lăsat în luptă cu pămîntul, cu vremea, cu iarna, — pe care a făcut vărat de plumbii de pe margini, la ceruri. Şi stelele se prinseră de zalele lui. CÎNTAREA CÎNTĂRILOR în visul meu fusesem un vîslaş cu pielea cară» mizie, înnegrită de arşiţa mării şi de vînturi. Obosit, pe la prînz, de pescuit, mă culcam în barcă, aşternut între forfota mării şi furnicarul luminii, şi în visul meu visam încă o dată, îndoit, întrmn vis mă legănau talazele, şim visul celâ< lalt, — cuprins în visul cel dintîi, ca un clopot mai mic în vocile unui clopot mai mare, — treceam de mare şi nemărginiri într*alte nemărginiri. în cîn* tarea liturghiei vine şi cîntă din depărtări un glas de fată, care/şi întinde trîmbele albe, ca nişte poteci de lună, de*a lungul rîului dintre iarbă: eram un vîslaş ostenit şi eram un cîntec de fată, şi visul meu se întorcea între amîndoi, ca un fum şovăitor. în luntrea mea cu vîslele părăsitem voile apei, am ademenit o fată mai neagră decît mine, al căreia alb al ochilor împestriţa negreaţa ei ca două paftale cu zmalţuri. Am furat*o malurilor cu un descîntec, şi cînd a intrat în barcă, pogo* rînd din treapta pămîntului în chivotul meu, am văzut ţioase decît inelele şi brăţările care ţi leai avut încredere şi copilărie în inima dumitale. Scoalăite şi vino la noi în livadă, să te primească iezii, caprele şi viţeii şi să citeşti în ochii lor alte litere decît cele cu care te*ai obişnuit, şi alte învăţături.» Cărturarul s;a însănătoşit numai cu un descîntec. Zilele lui vii începeau prea tîrziu. Ce>, plo« ilor: « spălaţi! » şi fulgerelor: « ardeţi! » — şi ele te ascultă. Dar nici n*ai să le mai spui, căci ele devastează, iar tu ai înviat cruţător şi bun. împotrivitorii se tîrăsc, treptat, către moarte: nu«i împiedica, — şi nu vor învia. '4* * OŞTEAN JURAT Am chibzuit lucrul ce începe, şi, după ce a început, miam supus lui, ca şi cum fusese început de altul, şi müm îndatorat păzirii lui, ca o slugă credincioasă şi ca un oştean jurat. Nimic nu mă mai poate abate, şi drumul merge drept. Dacă slăbesc, iau puteri din stele şi din răsărit, şi binecuvîntarea ceasului mă însoţeşte. Mă ţine cineva teafăr, vioi şi biruitor. Ce mişcăm mine mişcă şim izvoare, ce răsunăm mine a răsunat şim munte, ce mă duce pe mine duce şi lumea, care