SPINI DE HÎRT1E 19^—1927 r ; i EPIGROMANT1C ŞI ROMANT1GEPIC Domnul H. Sanielevici, care după o harnică izolare în domeniul, ni se pare, al antropologiei, unde n»a prea fost întîmpinat cu toată gloria cu< venită unui spirit universal, cum este domnia»sa, revine în Flacăra, din trehpatru părţi deodată şi subt mai multe pseudonime, la literatură, fă» cînd operă de critic. Iată cum descoperă excelentul polemist meritul circulator al literaturii noastre: «în a doua jumătate a secolului al nouăspre» zecelea am avut în literatură o epocă liric» romantică, iar în prima pătrime — ori prima jumătate? cine ar putea»o spune? — a secolului al douăzecilea, avem un curent epic»romantic ». Cuvintele « liric » şi « epic » sînt cu o literă groasă în text, arătînd însemnătatea lor excep» ţională. Ceva mai jos: «Or, liricul, o ştim, ca fire prea simţitoare, se izolează bucuros şi»şi aţinteşte privirea înnăun» tru; epicul, din contră, se îndreaptă înnafară şi trăieşte cu mulţimea. . . Afară de asta, lirismul caracterizează o clasă care decade, sau una care, vrînd să se ridice, e oprită în dezvoltarea ei; pecînd sufletul epic aparţine unei clase stăpîni» toare, războinice, în apogeul puterii, sau unei mici»burghezii, de origine vasală, pe cale de a se ridica. » Chestiunea este, prin urmare, tranşată, nu»i mai e nimănuia îngăduit să se înşele, să continue cumva să creadă că domnul Brătescusa este liric* romantic, şi că domnul Pătrăş* canu, epioromantic, ar putea fi confundat cu un lirioromantic. Sînt adevăruri deo cred cel dintîi odinioară » — scrie domnul H. Sanielevici, conştient de cesa la contribuţie modestă. Astfel domnul Varone poate fi oricînd estet, critic, filosof şi în definitiv de orice breaslă artis» ticoditerară. Cînd te gîndeşti că alţii se duc la cafenea, joacăm cărţi şi sînt roşi de vicii, îndeletni* cirea domnului Varone apare moralizatoare şi trebuie recomandată ca un ce social. PIGMEI ŞI MUŞTE Excesul de personaje ridicule care vor ilustra istoria epocii noastre de lupte şi idealism nu se datoreşte vre unor convingeri, credinţe sau sin» cerităţi. Abundenţa lor are o cauză particulară. Ei trăiesc cu intensitate, mulţumită celor morţi: Caragiale, Toni Bacalbaşa, Panu au dispărut de timpuriu. Cu aceşti bravi soldaţi ai bunului» simţ şi ai măsurii am petrece o proză mai îngri» jită, şi o bună parte din retorica umflată a zilei ar rămîne îngropată în gîtleje şi călimări, sau şiCîmpina vede aci şi dispariţia doamnei soţii. Se întîlnesc în articolul Universului expresii şi destăinuiri de calibrul următor: « O neînţelegere de menaj. . . S»au introdus în casa directorului nostru şi speculînd momentele de supărare ale doamnei DumitrescmCîmpina, bau zmuls, fără voinţa ei (sic!). . . contractul de arendare pe cinci ani. . . Condiţii revoltător de avantagioase d!) pentru pungile dumnealor. . . Domnii Virgil Dărăscu şi Stelian Popescu, care singuri aveau acces în casă, alimentau supărarea doamnei Dumitrescu. . . pentru ca orice împă< care să devie cu neputinţă. . . Un prieten al casei a putut să intervină şi neînţelegerea casnică a fost înlăturată repede!. . . Şi e ciudat că în aşa» zisul contract, domnii Virgil Dărăscu şi Stelian Popescu arendează şi noile maşini rotative, lino» tipurile, uzina electrică, materialul rulant şi acce» sorii de tot felul, în valoare de peste un milion lei, care nu sînt proprietatea doamnei Dumitrescu, ci aparţin exclusiv directorului nostru. (Al cui al nostru l). » Şi aşa mai departe. E vorba de*o porcărie ge< nerală. Articolul e un imens mahalagism ţigă< nesc şi ameninţă cu un proces, care s»a judecat sau nu. Doi bărbaţi care se bat pe o femeie, ca să puie mîna pe un ziar. Niciunul din ei nun ziarist, ceea ce nud împiedică s㻺i ia titlul de director în fruntea ziarului lăcomit. în două rînduri, se defineşte presa, care fabrică opinii şi curente: directori geambaşi, văcari. Legea care împiedică pe tinichigii să fie dentişti, nu opreşte pe samsari 140 să fie directori de ziare şi conducători ai credinţe» lor publice. lată un ziar, Universul, al cărui fondator moare. Acest ziar nu va trece, ca de drept, subt direcţia colectivă a redactorilor lui, ci devine nu numai proprietatea, dar proprietatea morală şi politică a soţului nou, fie el cîrnăţar sau chelner, pentru ca mai tîrziu să poată trece, la un eventual divorţ şi o nouă căsătorie, altui bărbat, cojocar sau negustor de brînză. Duhoarea latrinei con» jugale, miazmul putreziciunii morale răbufnesc subit chiar din coloanele ziarului, care incon» ştient, s»ar zice, de tot ce este murdar în această afacere de «jurnal», etalează, împotriva mă» car a demnităţii ipocrite faţă de cititor, toată vomitura « casei», ca un steag şi ca o credinţă orgolioasă. In statutele Asociaţiei Generale a Presei Ro» mâne, întemeiată nu demult, s»a scris că Asociaţia caută înnălţarea prestigiului presei româneşti. Doi ani mai tîrziu au loc, în presa românească, ope» raţiile cele mai abjecte. Ar fi loc pentru o nouă Societate de Presă, care să se preocupe, înnainte de toate, de acest prestigiu, şi, într»un ziar nou şi cu adevărat in» dependent, să ducă o luptă definitivă de izgonire a paraziţilor din presa românească renovată. PĂDUCHII în vreme ce armatele se distrug cu tunul, bomba, mina şi baioneta, în vreme ce zilnic se înmulţesc văduvele, mormintele, orfanii şi sluţii, un individ necunoscut şi ignobil este adevăratul devastator al armatelor în luptă, gentilul bestiol cunoscut subt numele de păduche. Eroii se bat şi se scarpină. Păduchele politicoditerar pare, comparativ, şi mai detestabil. El scoate şi din război efecte. Se strecoară între beligeranţi cu broşuri, fiţuici şi telegrame şi se ridică pînă la a reprezintă însăş onoarea, bravura şi puterea unei ţări care nici în clin nici în mînecă nu are cu el. Acest păduche îşi fabrică o personalitate, ago» niseşte titluri de recunoştinţă. în ziua păcii el va cere, nu fără ifos, misiuni, burse şi subscripţii. Poate că păduchele de sex feminin trebuie totuş respectat. Să cerem atunci scuze doamnei Elena Bacaloglu, care, uzurpînd situaţia inter» naţională a doamnei Smara, strînge legăturile dintre România şi Italia şi publică la gazetă răspunsurile ce le primeşte ca o muză reprezintă» tivă a geniului latin românesc. UN AGENT DE CULTURĂ Domnul Munteanu»Rîmnic « profesor Ploieşti », cum singur se întitulează, e un agent activ de cultură. Metoda întrebuinţată de acest domn fiu al învăţămîntului e rapidă. Domnia4) DESPRE CRITICĂ. Domnul Eugen Lovinescu, o cunoştinţă veche şi o precocitate literară, era la paisprezece ani de două ori mai abundent decît Balzac şi de trei ori mai genial ca Goethe. Mina lui scrisese din vreme cîteva volume. La torentul de mediocri* tate al literaturii mai noi, domnul Lovinescu a contribuit cu o dărnicie splendidă. El primeşte şi împarte tot ce primeşte, ca o pasăre cu in* testinul scurt, care se hrăneşte şi evacuează pa* ralel. Literatura domnului Lovinescu nu se deosi* beşte nici în calitate de acest produs al pasării noastre. Atingînd toate chestiunile şi digerînd toate obiectele, ele sînt toate uniformizate şi reduse la. . . acelaş lucru. E literatura omului erudit care doreşte să scrie şi nu ajunge să se personalizeze. La vreo patruzeci de ani cîţi ni se pare că are, domnul Lovinescu se găseşte pe acelaş punct literar ca la frageda sa vîrstă de celebritate. Pre* cocitatea a încetat să mai constituie, atît de tîrziu, o promisiune. Scriitor de moment, el şi*a pier* dut momentul, în vreme ce alţi scriitori, mai puţin imberbi la debut şi mai puţin pripiţi, şi*au consolidat un loc în istoria literaturii. Pe de altă parte, el nu cunoaşte sentimentul nici* uneia din compensaţiile care remediază omeneşte atît de bine, durerile de ordin artistic. Insufi* cienţe, care explică precocităţile copilăriei, îl fac 144 impropriu pentru eroismul comun al vieţii. Chiar mediocritatea domnieusale literară este atinsă de artificiu. S»a zvonit că domnul Galaction va fi numit director al Teatrului Naţional. Fără să fie o distincţie acordată talentului, Funcţia de director al Teatrelor poate fi socotită la un scriitor ca o recompensă a sîrguinţii literare. între diverşii postulanţi la funcţiune, este, măcar sufleteşte, şi domnul Lovinescu, care, ca orice român, a fost pe la teatru şi a scris că a fost şi ce a văzut; ar avea chiar drepturi, cîştigate prin faptul iscăli» turii, pe cîteva aprecieri. Asupra acestei eventualităţi, domnul Lovinescu scrie un articol despre domnul Galaction, de critică, într»o revistă Flacăra, la care domnul Lovinescu consumă resturile, cu lăcomie şi mul» ţumire. înnainte de toate, articolul său trebuie deci socotit ca un act meschin, şi numai după aceea ca o critică neizbutită. Domnul Galaction, care pentru sensaţiile dom» nului Lovinescu e şi posesorul unui premiu aca» demic, e acuzat de conruperea limbii în care scrie. . . E un lucru citit, subt o formă mai dulce, în unele notiţe de revistă, agravate ca să pară o descoperire. E greu de admis că observaţia per» sonată poate fi aşa de prost exemplificată. Deşi capricioase, citatele domnului Lovinescu nu dovedesc că domnul Galaction conrupe lim» ba; cel mult că»i strică tiparele uzate. Limba domnului Lovinescu este, faţă de limba domnului Galaction, limba oricui începe să scrie după o cantitate de lectură: o limbă decentă, otova şi lină şi nesemnificativă; toate limbile au această limbă am putea spune quasi»purgativă. Limba domnului Galaction purcede de la sineş; aci e toată diferenţa; el are limba lui, care nu»i a dom» >4) 10— nului Lovinescu. Regretabil este că nu are şi domnul Lovinescu o limbă personală. Un scriitor român trebuie, bineînţeles, să scrie româneşte: pentru motivul practic că trebuie să fie înţeles: cine scrie datoreşte, de altfel, celui ce citeşte, această probă de respect, care nu poate fi totuş împinsă pînă la adulaţie şi lichelism. Dar tot fiind român, el va rămîne scriitor, putem să zicem artist. Or, ca scriitor el are altă datorie, să scrie altfel decît toţi scriitorii, ceea ced evi< dent greu şi irealizabil numai prin voinţă. Cîţi nu voiesc să fie străluciţi şi nu e gata. Rămîne de căutat cum o susţii din cheltuială. Foarte simplu: Pe alte trehpatru pagini publici toate hotărîrile Tribunalului de Prahova, pe care le>. Ne vom ocupa cel mult vreodată de dobitoacele, puşlatnalele şi escrocii sentimentelor şi ideilor, şi atunci îi vom găsi un loc modest în această clasi» ficare şi domniefisale. CODOŞLÎCUL DE PRESĂ O nouă foaie, de care publicistica românească ducea o lipsă mare, maimuţăreşte aspectul revis* tei noastre, Israelitul. Confratele ne şterpeleşte chiar detaliul spaţiului din ultima pagină, re* zervat adreselor şi timbrului abonaţilor. Fără nicio indicaţie de sursă, desenul copertei este furat cu legenda lui din Facla. Domnul « Di* rector Carol H. Agatstein » ar fi putut face mai mult şi să urmeze pilda bunului său camarad «Profesor Ştefănescu» din Moldova, care nc*a tras la stingă chiar titlul Cronica, născocind un adaos cu literă mai mică dedesubt — şi revista domniefisale ar fi putut lua numele de Cronica israelită. Soarta scriitorilor probi din România cultu* rală a veacului nostru este să fie intens escrocaţi. Pecînd unii bandiţi îi discreditează încasînd de la public « pentru » dînşii, alţi bandiţi pun masca înfăţişării lor. Lipsa de orice onoare rentează şi în pscudo* publicistică; codoşlîcul se încetăţeneşte în aşa* zisa presă. Scriitorii şi ziariştii cu un nume şi o chemare vor fi siliţi să*şi cedeze locul acestor şnapani, pe care ziarele nu*i stîrpesc, pe care Poliţia îi tolerează şi la foile cărora, colaborează, într*adevăr, uneori chiar victimele lor. . . UN RAPORT ACADEMIC în Analele Academiei Rpmâne descoperim ra< portul domnului A. Naum, unul dintre poeţii noştri nemuritori, asupra cărţii domnului V. Demetrius, Tinereţea Casandrei. Să cităm şi să fim serioşi: « Departe de«a avea vreo legătură cu legendara şi poetica fiică a lui Priam şi profetesa Troiei de homerică memorie, după cum ne'4 pildă ce trebuie popularizată, de solidaritate şi energie. Măcar ca să mulţumim Societăţii pentru o găzduire, aproape sentimentală, neVoineşti i»a recunoscut însuşirea de scriitor faţă de Siguranţa Generală, de vreme ce rapoar» tele lui trebuiau predate în scris. Părintescul nuvelist şi ilustrul academician vînduse pe Vissa* rion poliţiei secrete, ca său asigure un scriitor ţăran agent provocator ţărănesc. Cade în sarcina unui critic, mai obiectiv decît cei din trecut, să examineze opera literară, politică, socială şi filosofică a domnului Brătescu* Voineşti şi din acest punct de vedere nou, al agentului special. REPLICĂ ÎNGREŢOŞATĂ Domnul Brătescuau băgat feciori la orgoliile speriate ale domnului Blank. Aş fi putut să mă opresc. Vreau să dau o pildă deplină în sensul luptei, la care invit zadarnic pe scriitorii români de trei ani încoace, despre rolul adevărat în cultura românească a unei case de editură cu firmă sentenţioasă şi despre feroci» tatea apetiturilor de nuanţă liberală ale unei categorii de nulităţi abjecte, care, aliate cu marile capitaluri, parazitează literatura şi cultura, şi le descompun. Primesc lupta şi pe terenul calom* niei. 20f După ce prin Ideea europeană — o filială a «Culturii naţionale» — so strecurat ca să se caracterizeze campania mea literară în sensul moravurilor şi sensibilităţilor morale ale « Casei », cuvîntul şantaj, în ziarul Aurora, al domnului Blank, sînt numit de crocheriile calificate» pe care leom săvîrşit şi, de aşijderi, «şantagiul» pe care bam făcut. Mai somez Aurora să dovedească precis: Că Naţiunea « apare stipendiată de Banca Românească ». 4. Că domnul N. D. Cocea, care, am mai auzit la întoarcerea mea în ţară, acum doispre» zece ani, că ar fi adunat fonduri pentru un poet care se afla în Elveţia, mior fi trimis vrodată, mie, bani. Sînt convins că domnul N. D. Cocea nu a strîns niciodată asemenea bani, pe care aş fi avut multă nevoie săa produs încă un leu, pecînd domnului Simionescu? Rîmniceanu, directorul «Culturii naţionale», care nu scrie, şi nu poate, literatura îi raportează pe an 300.000 (trei sute mii) lei plus casă, au< tomobil şi combustibil. 10. Că m*a «subvenţionat» vreodată vreo « Bancă » sau vre un « bancher ». Că am primit vreodată o «subvenţie» de 8.000 (opt mii) lei lunar. Care Bancă? Ce bancher? 11. Că aş avea sau că am avut un « cont curent » de 2J0.000 (două sute cincizeci mii) lei de la vreo Bancă, — ceea ce nu m*ar nemulţumi deloc, — şi că aş fi în « solda » unei asemenea Bănci. Care ? Aceste unsprezece puncte, de mai sus, consti* tuie materialul foiletonului din Aurora. « Cultura naţională » a găsit în persoana unui lacheu dintre lacheii cei mici şi numele ca să iscălească foile* tonul. Acestui bleg imbecil, autor de numeroase articole, enervante prin stupiditatea lor, de adu* lare pentru mine, ba plăcut iluzia ce şba făcut*o 207 cu sentimentul că e consacrat într*o polemică literară, că vorbind într*un articol trecut de cîţiva scriitori calificaţi din jurul «Culturii na* ţionale », baş fi avut în vedere pe el. . . Cer nu răspunsuri, cer precizări, precizări care să nu dea loc la îndoială. Nu ezitări, nu confuzii, nu interpretări. Cer probe, dovezi. Este de la sine înţeles că acuzaţiilor cu vorbe precise, odată formulate, trebuie neapărat şi imediat să le corespundă dovezi precise şi indis* cutabile, pe care domnii de la « Cultura naţio* nală » — dacă ştiau ce fac — trebuiau să le pro* ducă odată cu acuzaţiile. Este de la sine înţeles că orice ezitare, orice preambul, orice zigzag, orice dialectică, orice « am auzit că », « ni s*a spus că », şi alte formule de amînare şi de trimitere mai departe sînt acum cu totul excluse. Am determinat cu de*amănuntul cercul strîns în care trebuie amintită proba, dovada pentru a le face categorice şi prompte. Dacă domnii de la «Cultura naţională» nu cunosc noţiunea cuvintelor «escrocherie» şi « şantaj », cu care se vede că tratează ca şi cu celelalte două cuvinte, « cultură » şi « naţională », vor avea de astădată un prilej dureros ca să o înveţe. Pour une fois geniile creatoare ale domni* lor Aristide Blank şi Simionescu*Rîmniceanu sînt silite să consulte dicţionarul. Dacă domnii de mai sus şi prepuşii lor; dacă ziarele lor, Ideea europeană şi Aurora, nu vor do* vedi afirmaţiile cuprinse în somaţia de mai sus, — ei vor mînca bătaie, căci unei Bănci interna* ţionale nu poate să*i fie totul permis, fără impuni* tate, în lumea culturală, din care domnul Blank face un obiect de excitare pentru măruntaiele sale. Vor mînca bătaie următorii domni: i. Aristide Blank. i. Simionescu'-Rîmniceami, slugoiul preceden* tului. 3. Redactorul responsabil de la Ideea europeană. 4. T. Branişte, slugoiul slugoiului. Primii trei vor scăpa de bătaie în singurul caz cînd, pînă duminică la prînz, se vor desoli» dariza în mod public sau prin scrisoare parti* culară: primii doi de al patrulea, iar al treilea de autorul notiţei din Ideea europeană. Bătaia va fi dată în aşa fel ca personajelor culturale aci numerotate să le treacă definitiv cheful de a glumi cu vorbele, cu tiparul şi cu libertatea presei. Subsemnatul e om de cuvînt. RECAPITULĂRI Domnul Aristide Blank a invitat acum un an pe scriitorul Galaction la Bancă, şi na propus să tnânesc. Răspuns pecît de comod pe, CONTRIBUŢII ROMANTICE De Ia domnul N. D. Cocea, sau un interpus, primim în plic două pagini tăiate dintr*o colecţie veche şi cuprinzînd reproducerea ironică a unui articol al nostru, anterior războiului. Reprodu» cerea precedase atunci o polemică între domnul Cocea şi revista Cronica, de pe urma căreia fostul bărbat al fetei domnului Constantin Miile a ieşit cam cocoloşit. Paginile tăiate sînt însoţite în apostilă recentă de un rînd în manuscris, semnat N. D. C., care poate să fie sau nu de mîna proprietarului celor trei iniţiale, dar care mustră pe domnul Tudor Arghezi că şi astăzi, cînd este « liberal», a rămas acelas. . . Domnului N. D. Cocea îi place mult să facă pe romanticul cînd o îndrăzneală ieftină şi un suflet timorat nud mai pot sluji. Domnia*sa a citit unele pagini de scepticism şi scîrbă ale lite* raturii şi iar putea să tăgăduiesc ofranda domnului Cocea, chiar atunci cînd exploatarea ei abuzivă, întrm polemică literară, ar da o argumentare plăcută domnului Cocea, dar de neînţeles? Şi»ar putea închipui cineva că mi»aş putea permite să neg că domnul Cocea mda trimis sumele colectate de domnia»sa, dacă mi le»ar fi trimis? Nu aş puteam face decît în cazul unei stări cerebrale de aberaţie totală, de care, pecît îmi dau seama, nu sufăr şi de care nu aş fi putut suferi doisprezece ani neîntrerupt. ORGANrZAŢH SECRETE O întreprindere de dizolvare şi amoralitate, condusă de un bancher. — Domnul Aristide Blank şef de acţiune Sîntem siliţi să ne repetăm. Repeţirea nu con» stituie, în cazul acesta, un neajuns. Ridicînd neîncetat la punctul de pornire un început de polemică, degenerat în porcărie gen «Cultura naţională» şi gen Aristide Blank, se pune în evidenţă un procedeu. Dacă ar fi numai un pro» cedeu de mediocritate, el e de tolerat. Nu ne găsim nici la debutul, nici la finalităţile medio» crităţii în artă şi cugetare; personagiile prin autoselecţiune vor continua încă destulă vreme să joace rolul inutil şi deşert al băşicilor de aer, sparte la suprafaţa apei. Dar e un procedeu de anumită finanţă, care, bizuindu»se pe eroarea că totul i»a devenit permis, recrutează cu bani soldaţi de pripas, îi angrenează la politica ei secretă, îi demoralizează, îi despersona» Uzează, pentru ca din spatele frontului lor, împins din Bănci în ţară, să murdărească, dacă se poate, — şi nu se poate! — forţele ce i se opun. Am spus în numărul nostru trecut că mişcarea studenţească trebuie s㻺i corijeze obiectivele, şi dacă loveşte, să lovească just. Cultura românească nu poate să devie un nou trafic politic al unei firme, «Marmorosch, Blank & Cie», a cărei dibăcie suspectă îşi constelează strategia cu nume . de profesori universitari români, zeloşi în a cîştiga cîteva zeci de mii de lei mai mult pe lună, dintr»o muncă pe care nu o fac şi nici nu li se prea cere. 220 Asistăm la conrupţia şi degradarea intenţio» nată, cu tarif şi program. Şi în vreme ce Banca ne conrupe, ziarele Băncii ne batjocoresc, învi* nuindume de conrupţie şi destrăbălare, iar agenţii ei, din străinătate, ne fac portretul naţional, ob< ţinut prin conrupere, în persoana cîtorva duzini de somnolenţi, atrofiaţi sau vicioşi. Aceste nuanţe ar fi de dorit să le mediteze tinereţea vie a stude» ţilor, cu un ceas mai devreme, înnainte de a fi tîrîţi, la rîndul lor, în marea mocirlă organizată, şi pentru că au pornit, să se oprească numai după ce reacţiunea deplină se va fi făcut, însă în sensul evenimentelor, nu al iluziilor şi al resentimentelor pripite. Cînd se iveşte o pildă demonstrativă, ea trebuie ţinută şi îndelung arătată. lată acum exemple despre formula după care organizaţia secretă a actelor de cultură românească improvizează un front pentru necesităţi diverse, în caz de descoperire şi primejdii. Aristide Blank face « Cultura naţională », pentru tipărire de cărţi, la care închiriază ctitoria de faţadă a domnilor Pârvan, Gusty, X iţe ic a şi alţii. Aceştia, la rîndul lor, sînt încurajaţi să mobilizeze la editură cît mai mulţi tineri scriitori, care, izolaţi de conducerea « casei », sînt risipiţi prin posturile subalterne. « Cultura naţională » scoate o serie de « bibii» oteci» şi de reviste cu aparenţa independenţei, care par a fi numai tipărite la ea, şi de fapt se hrănesc din orientările directivei supreme. « Cultura naţională » improvizează, tot cu aer de independenţă, un serviciu de colportaj, ca să acapareze şi piaţa librăriei, şi scoate un Buletin al cărţii, pe cared pune subt conducerea unui ucenic de filosofie ratat, însă util prin numele lui de lonescu. 221 Aristide Blank scoate ziarul Aurora cu domnul doctor Lupu, notabilitate a partidului ţărănist, asigu? rîndujşi pe firmă şi prezenţa unui ţăran zugrăvit. In « Pasajul român » iese ziarul Ideea europeană, ai cărei redactori fac servicii şi la « Cultura naţi? onală » şi la Buletinul cărţii. Ziarul e editat de un alt organ al organizaţiei secrete « Marmorosch, Blank & Cie », de Reforma socială, organizaţie a şefilor ţărănişti şi proprietară a unei tipografii. îndată ce caracterul cultural al « Culturii na? ţionale » este contestat, din toate bălţile alimentate cu lăturile în care Aristide Blank îşi spală inte? lectul presupus, ies broscoii la iveală. Aţi observat socotelile organizaţiei: pretutindeni ea plăteşte numai profesori. Ceilalţi, profeţii, stau sus, pe Sinai, în Bancă. Este ceva, ceva bine sistematizat în toate aces? tea ? Este. în polemicile noastre trecute — şi avem la ac? tivul nostru destule •— niciodată nu am apelat la pumn şi la baston; căci, într?un fel sau altul, toate polemicile au fost duse cu fantezia şi culţi? varea caricaturii, ceea ce face chiar din pamflet o savuroasă operă de artă. De astădată, în chestia «Culturii naţionale», a intervenit factorul asasin al asociaţiei de dizol? vare, care, în probleme de cultură, descoperit şi ruşinat, caută să murdărească o pornire mentală şi o fervenţă literară cu insulta zarafului ticălos, procopsit din zdrenţe dezbrăcate de pe morţi şi mascat cu figurile celor vii. Aci pumnul şi bastonul sînt de rigoare. Discuţia devenind infamă, încetează. E de doborît un făeător?de?rele, care, în întuneric, încearcă, pe sufletele noastre, cheile lui false. El se doboară cu pumnul şi cu bastonul — nu este nevoie de revolver. 222 LIBERTATEA PRESEI înfiinţarea unei asociaţii de represiune Cînd guvernul actual a reflectat, întrmn articol al Constituţiei, la îngrădirea a,şa