PE O PALMĂ DE ŢĂRÎNĂ POVEŞTILE BOABEI ŞI ALE FĂRÎMEI PE O PALMĂ DE ŢĂRÎNĂ Pe cîmpul dintre pomi, iarba e lăsată să răsară şi creşte în voie şi neştire. Nu trebuie turburată tihna pămîntului, care doarme şi visează buruie» nile frumoase cum îi trec lui prin somn. Cazmaua şi plugul n»au ce căuta în livada păzită de dîre de umbră şi de dîre de soare, în care joacă horbota frunzelor legănată de o adiere. Cîinii stau întinşi în jurul mesei de lucru, la distanţe alese după umbrii, şi se mută cu ea. Doarme pămîntul subt ei, şi dorm şi ei cu pămîntul: e o înţelegere între toţi, tfi te farmece unii pe alţii şi să*i legene volbura treazft, care işi închide ochii numai la înnoptat. !n fiecare an alte flori se ivesc să umple cîmpul. Venite nu se ştie cum, ele n»au mai fost pe la noi niciodată. Anul trecut grădina fusese galbenă de sunătoare. Iat»o albă toată: un văl de mireasă aşternut pretutindeni. Aş căuta iarba nouă în botanica lui Bonnet, care asortează plantele după frunză şi cuprinde toate buruienile din Europa, şi cu numele ei latinesc mam dus în ţara ta, cu daruri pentru surori şi nepoate, şi am intrat prin miazăzi. Nu mai era vamă. Dar şi satul pierise, de şase ori secerat cu focul şi fierul, din două părţi. 15 Şoseaua Su evii, arată cu plugul, se pierduse în semănături. Primăria şi clădirile împăratului intraseră în ţănnă, ca o îngrăşăminte. Intraseră în ea, ca săau cernit cu zăbranic de sînge. Au fugit paiftri Ic, au gemut pădurile, rîurile s*au uscat. Şi iar au plin» ochii tăi dc acum treizeci de ani, şi acum au plîns pe umerii copiilor noştri. Cottfn», ifjt ACASĂ, LA NOI — Ai băgat de seamă. . . De cinci ani, de cînd ne este casa gata, nu a venit nici o păreche de rîndunele săişi puie cuibul în streaşina noastră. . . Nuroşii ieşiţi tîrîş pe genunchi şi coate din gropi, a apropierea Mîntuitorului, se mută din loc în loc, ca nişte oameni minusculi, bolnăvi. Viziune de avortoni, care, refuzîndudia urcat în pomii ţepofl, Din coliviit lor pentru cuci, el numără, lllieilllllliil pe rftlnij cu briceagul, petalele ce se (Irat'lllil. Dur fermecul de Irageda drăgălăşie, (innnml ne iiluleţte ţii îşi civntcază degetul ară* Ifltor. O l>oal>.l de itînge ne scurgc pe faianţa liitll'elie a florilor de gutui. LĂSTUNII înttvo fiinţă de o sută de grame, legănată de un zbor ascuţit, ei reprezintă regula întreagă a vieţii şi cinstea naturii. Âu venit din depărtările mari ale mării, cu âripile de culoarea talazului din orizont, singurateci ca marea, singurateci ca zarea. Trecerea lor dintr*o lume întmlta, despărţită de bărăgane de valuri, nu o ştie nimeni, şi nimeni nu o poate povesti, frămîntată de furtuni înnalte şi de negrele vijelii cereşti, care scutură, din adîncuri necunos* cute, constelaţiile şi zodiacul. Aşezată pe un fir de telefon, rînduneaua poartă prestigiul universu* lui văzut dintno planetă mai pură, fără descorrw puneri şi putregai, unde vegetaţia şi carnea au însuşiri de metal şi corindon. Abia scoborîtă din întuneric şi din lumină, ea îşi pregăteşte cula, în care sălăşluieşte un anotimp, curată în deprinderile ei, stăpînă de sine stătătoare, neîmpărtăşind cu omul şi cu gîngania parazitară obiceiul de a<şi fura cuibul şi de*a dormi în gunoi şi sudoare străină. O casă pe Argeş, o casă pe Mediterană, o casă în Egipt, printre morminte de regi, bisericile, turnurile, stîncile sînt pline de clădirile ei uniforme, — ca nişte urcioare de lut spînzurate de streaşini. în osteneala zidirii îşi găseşte îndreptăţirea de a se odihni şi de a visa în bordeiul ei aerian, dispreţuind poteca pe care îşi tîrăşte momîia omul în cîrji, şi drumurile gata făcute. Unde coboară începe, şi sfîrşeşte plecînd. 38 nouă pretutindeni, neostenită în perpetua ei mobilitate şi renovare. A sosit, a stat, a plecat. Lunatecii, chemaţi în somn către slăvile sti< cloase, se întraripează ca să urce turla catedralei, dar zborul lor şovăielnic se opreşte la cruce. Ar voi sufletul să se ridice mai sus, să escaladeze cerul şi, pribeag printre nori, să se risipească în zări, ca un parfum întors în floarea lui, deslînat de azur. Omul scoboară însă pe brînci înnapoi, îngreuiat de spinare şi de genunchi şi purtînd în şold rana robului sîngerată. Rînduneaua zboară la aştri. Ea nu a lăsat, despărţindui încerci sonoritatea. IntA, i'fntil 1.1*1 unul, la drifacrrca zilei de petale. 1,1 »a întors în colivie, a ieşit din nou, a plecat, a reapărut şi, prinsă de un sentiment de mişcare perpetuă, a intrat într»o spirală de învîrtire dementă împrejurul lui Coc6. Atent şi intrigat de rotogoalele meschinului vultùr cu ciocul moale şi cu capul de aţă neagră, Coco s»a mutat pe vergele de cîteva ori, s»a suit pe trapez, a ieşit din colivie, sa venit să strice viaţa cu ele? Nuo fi ducînd, mă, la ei de*a dreptul, să*i mănînce, că stau la un loc: liliecii, lipiţi dc bolta turlei, şi bufniţele, de;am picioarele pe clopote ţi schele ? — Findcă lii. Să ntapuce să ameţească puii. — Ce vrei să zici, Pătrule? întreb. — Parcă dumneata nu ştii! zice Pătru. Cum apucă de intră, dihôrul lasă o duhoare, şi găinile îşi pierd cunoştinţa. — Eşti un prost, Pătrule, să nu te superi. — Ba mă supăr, şi proaste sînt cărţile dumitale, conaşule, că nu ştiu ce spun. Ariciul mănîncă pui, şi iepurele de casă şobolani. MURGUL Ce vrei, Murgule, aşa e progresul. Tragi de cîteva mii de ani căruţa pe secetă şi ploaie, şi te rile ciufulite, cu înflăcărări şi nuanţe. Tulpina zveltă, dintre pămînt şi corolă, măsoară pe firul ei plăpînd şi totuş rigid, însă fragil ca un pai, corect perpendiculară, o distanţă, pe care bobul de rouă diamantin o parcurge, alături de vaca lui Dumnezeu, pînă la prînz. Din desimile florii, bătută ca un puf de pudră pentru poşetă şi ruj « Rachel », cînd scoboară gămălia lui cărămizie pestriţă, gîndacul rotund pare inima chiar a crîşmăriţei, trimisă pe fir în jos, în peţit. Rîndul întreg are atitudinea şi detaliul echilibristicei chinezeşti — o farfurioară de porcelan pe sfircul unei nuiele de bambus. Autoarea sîrmelor şi ţevilor vegetale are materiale 1>crsonale pentru fiecare soi, între linoleum, utilizat a verze, şi zmalţurile textile ale dovlecilor, unşi cu apă de mătase şi retuşaţi, cu opal lichid şi uleiuri de atlaz. Iatăam vorbit, încet, cum are să fie împărţită casa ei între fraţi. Ea o să se mărite odată, şi odată şi el o să se însoare... Aş fi de părere să nu se 92 despărţească niciodată unul de altul... Fratele cel mare s neţi la zece şi la nouă ani. Şi tata nu mai pleacă niciodată de lîngă voi, pentru că trebuie să vă dea în fiecarc zi o ciocolată şi o carte. Şi copila mea, zîmbind ca de un vis fermecat, «coaie ain «ecretcle sufletului un suspin. ZDREANŢĂ Ograda e un refugiu al tuturor animalelor prigonite de concetăţeni, aruncate, alungate, bătute, flămînde, cu care nu se onorează omul în herghelii, turme şi cirezi. Cîinii şi mîţele fac ce fac şi ajung pînă la noi, dar nici un cal, nici un porc, nici o vacă, nici o oaie, nici o capră nu ne»au sărit niciodată zaplazul, să vie să caute adăpost. Ne»ar fi dat şi aceste cvadrupede, în schimbul tratamentului de prietenie, cîte ceva: niţel lapte, niţică lînă, o leacă de slănină, un ajutor la arat. Ne vine numai poezie, numai durere, numai dragoste, numai sentiment, dar nici un sac de mălai, pentru mămăliga lor. Vine o pisică pestriţă ca un Luchian, albă ca o statuie, cenuşie. Mama Fatalitatea o prevede pe fiecare cu o particularitate. Uneia/i stă bine pata pe un ochi sau cărarea simetrică din frunte; alta, mînjită cu galben şi roşu, ori vînătă pînă la două labe cu ciorapi, se apropie, — pis, pis ! — şi, elegantă, se suceşte cu pîntecul în sus, pe spate. Un pisic în mizerie tîrâ după el o sfoară de coadă frîntă, apucată de o uşe: acum e frumos, e proprietar şi ciordeşte ca un ţigan, cu o seni» nătate de înger. Cred că am ajuns între căţeii şi mîţele din lume celebri. Sttm putut cunoaşte în toate amănuntele lui internaţionale. înnainte de toate, am căzut ile acord tacit că e băiat. Asta se vede fără docu* ment «cris. Şi era tînăr. Era ca un animal ieşit din aşternutul lui cu o ţoală tîrîtă după el, cu o plasă cocoloşită, de pescar, în spinare. Trebuia botezat. Să»i zicem: Ursuleţ. Diminu» tivul era moale şi inexpresiv. Să»i zicem: Mai* muţa. Ar fi fost ceva. Trebuia o poreclă mai zvăpăiată. Ne uitam la pèticele şi cîrpele de cîlţ bălţat, spînzurate de el. I cile lor de vrăbii, împletite subţire pe murmùrul tor* de pisicii, sfinx răsturnat leneş pe orizont şi supt de pantere. Ei sînt uimiţi de venirea ciudată a tuspatru pisoilor deodată şi nu sa redus individul la sfert, şi capul mare şi gîtul gros sînt aşezate pe un monstru mic, impresionant ca un copil dezbrăcat. Pulpele 124 lui pline, şoldurile lui grase dau un preţ ridicul sutelor de mişcări şi atitudini pe care le traver» sează întrmn minut, întrmn vîrtej nebun de jocuri cu cîinele lui mare, care sînt eu. (I % Pussy nu chilor, odată cu capul. Urechile i se deschideau lungi, terminate cu vîrfuri ascuţite, desfăcute ca nişte âripi de liliac. Şi ochii se strîngeau cu o dorinţă de şiretlic şi haz. Apoi, înfăţişările lui de seriozitate, de melan* colie, de filosofică interioară scrutare, de contem» plare, atunci cînd, pe covor şi răzimat în picioa» rele dinainte, strîmbate fiecare în cîte o parte, lua înfăţişarea unei statuete compusă caricatural! Căutătura lui fixă, de bleg înţelept, de « moş ». Plimbările lui, întotdeauna supravegheate şi moderate de o chemare la realităţi, erau urmate de o scăldătură lungă pe ţoale, de aruncături subite pe o parte, de o răsturnare, de o ridicare bruscă, urmată de altă cădere bruscă, urmată de tăvăleli imense, de gemete, de sforăiri rapide, încheiate cu o îngrămădire generală a vellnţelor de pe parchet. El sta un moment pe spate, cu picioarele în aer. Cu o labă distrată îşi sîcîia o ureche. Cu labele dinapoi sprijinite de un scaun îşi făcea vînt să alunece cu covorul pe parchetul ceruit sticlos. Sau, culcat pe o parte, imita şarpele călătorind tîrîş, ca un înnotător lungit pe umăr. Din acest exemplar genial al formelor, al mişcărilor şi al vieţii sufleteşti, a rămas un mor< mînt învelit cu frunze gălbui. Şi va rămînea, poate, o povestire, pe care Tătuţu ar vroiam lustruit unghiile pentru tine şi miiam pus ochii de rubin. FEMEIE ÎN GALBEN, CU BERBEC Epistolă către Timotei Pentru situarea subiectului în tablou trebuie precizat raportul dintre femeia zveltă, îmbrăcată în galben de morcov, şi miel. Nu l;am numit de la început, pentru că subiectul implică sex, şi neam ferit de diminutivul « berbecuţ », pentru că ne displace şi pentru că e rimă la « drăguţ ». Dimi* nutivul e cuvîntul înmuiat în dulceaţă zaharisită şi prezintă facilităţi neliterare, de fetiţă prostuţă şi de cavaler palid. Un berbec mic e tot un berbec; « berbecuţul » e de vată, înfăşurat cu foiţă de mătase, în surpris zele oului de Paşti, jumătate ciocolată şi juma* tate noroi, încins diagonal cu panglici. Va să zică, Timotei, o femeie în capotă galbenă avea un berbec, rămas de la o stînă, în ziua în care fusese fătat în dreptul grădinii. Neavînd copii, ea îl luase de la baciul din Teleorman, care va umbla toată vara cu oile şi cu măgarul lui după iarbă, pînă la Borcea, şi nu se întoarce decît după seceriş, cînd cîmpurile slobode prii mese turmele înnapoi. Şi4 iubea ca ochii din cap, hrănit cu lapte de vacă, giugiulit şi înflorit cu funte roşii, pentru deochi. Un clopoţel îşi sună limba de sticlete la gîtul agneţului alb şi creţ. Poate că singurul cusur al mielului nevinovat era căcăreaza, un cuvînt neobişnuit în graiul de salon din pricină că e fără diminutiv. O domni* şoară ia întors odată din grădină cu bijute* riile de opal întrmn coş de răchită, cîntînd. Pe 164 lîngă Boghiata şi Boanca, ea mai are patruzeci de artiste, tot atît de harnice, purtătoare de acelaş har de a construi o capodoperă cotidiană cu viaţă vie înlăuntrul ei, de cătăriei. FAMILIARITĂŢI Moartea găinii a bîntuit o lună. Acuzarea cade asupra infinitului mic şi mijlociu. Noi am hotărît că vine de la păduchi. Am zis o vreme poux, ca să mă feresc de vorbirea otova şi de evocarea scabroasă. Cînd ziceam poux, Axinte se uita, fară să simtă că era vorba de familia lui merci şi bonjour. — Sacrebleu, mais ce sont des peux, mon cher. Encore des poux, et toujours des poux. . . Ces sales poux. . . — C.e sună ca un titlu de poemă, şi prin « avicultură », care»i îndeletnicirea găinăresei, ai sensaţia sublimă că în plodul cu coaje militezi pentru Cultură, şi pădurile sufleteşti dau repetarea muzicală a cuvintelor specialităţii, compuse din vocale deschise, asociate cu consune galeş sonore. Âltfel vorbeşti şi cu Axinte, dacă ai adoptat credinţa că faci avicultură şi nu crescătorie de găini. Poţi să te abonezi la revistele franceze şi englezeşti, care divulgă secretul cum a pierdut eminentul Baron de la Motte Barjaque trei mili» oane de franci în şase luni, instalînd o superavicul» tură pe o sută de hectare. Apoi, avicultura implică aparat fotografic şi publicarea în gravură a marilor amatori pe hîrtie ae cretă, cu o raţă indiană în palmă dinaintea unei oglinzi. — A ce mai seamănă, Axinte, maşina noastră ? — Nu ş’ce să zic, domnule. Dar parcă nu mai seamănă cu nimic. 172 — Axinte, gura ta grăieşte adevărul. Cînd mai vine domnul Kreps pe la noi, o să te pui să>l împuşti şii tot un păduche, evoluat? La ce te gîndeşti, Axinte? La un avans. Vrei leafa pe trei luni: întîi ca să te asiguri, şi al doilea ca să<ţi mai faci o bucată de şură la tine acasă. Trebuie să te mănînce negreşit ceva, ca să ştii că trăieşti, să te gîdîle, să te usture, şi, cînd îmi spui că munceşti, eu ştiu că te scarpini şi tu, în felul tău. Blak se rîcîie toată ziua, adîncit în problema puricilor, a căpuşei şi a rîiei. Din douăzeci şi patru de ore, cîinii se scarpină douăzeci, cu pi> ciorul dindărăt şi cu dinţii, şi unde nu ajung, acolo se instalează păduchele fix. Scapă ori nu găina de păduchele din coteţ, dar nu>şi poate distruge păduchele din creastă. Ea se fugăreşte, dementă, pe sine, închipuindu<şi că fuge după invizibil şi că invizibilul se găseşte înnaintea ciocului ei. De ce atîtea muşte, atîţi bărzăuni, atîtea viespi, atîtea gîngănii? Vaca noastră munceşte numai ca să rumege şi să se apere. Ai numărat tu de 178 cîte mii de ori biciul ei bate şoldul şi alungă tăunul? Natura rîde de noi, Axinte. Ne zoane nu vrea să spuie nimic cînd plezneşte de încordare şi, pregătit să ridice în slavă un glas de bariton, încheie elanul cu un fîsîit. O să vă scot de la şcoala acestei domnişoare îndoctrinate şi rigide. Ea vorbeşte esperanto, şi numai în prepoziţii. Vouă vă trebuie clono clonc, cotcodac şi cucurigu. Simţului vostru de inflexiuni îi trebuiesc nuanţele, declinările şi conjugările toate. Trebuie să fiţi informaţi cum se caută un vierme, preveniţi că nu trebuie să vă speriaţi de lăcustă, care se mănîncă şi ea, şi să nu vă temeţi de şopîrle, un fel de bucate destul de rar, însă delicios. Aţi văzut că pentru tînăra salamandră, înşfăcată de pielea spinării, găina galbenă a trebuit să se lupte deam face amîndoi nevăzuţi?. . . Tu teau întins, şi sam apucat să încerc. Am citit întrmn manual de specialitate că poeţii îşi culeg lirismul ca urzicile, de unde îl găsesc. Am onoarea să vă prezint astăzi pe Herr Gitzuk von Edelschwein. Nu vă emoţionaţi. Nu e vorba de un nazist, cu toate că la fizic ar părea reacţionar, în ce priveşte intelectul, asta e altăceva. Exce* lenţa Sa, ca şi scribul prezentei tablete, nu a făcut nici o politică niciodată. Numai că, dintrmn păcătos de instinct necontrolat, păstrează calea proştilor, dintre cardinale, mijlocia. La Nüremberg, nici una din marile puteri nu la răzgîndit şi a oprit miezurile la el. Bunînţeles, ştiu ce ai să spui, că din cînd în cînd ia şi cîte un sîmbure, şi*l pune în bobîrnac şi ne loveştem cap cu o firimitură de aluat. Te uiţi şi tu în sus, şi mă uit şi eu în sus. Şi nu vedem nimic. Le*am cerut o firimitură de drojdie, ca să mă dospesc, şi nu mi*au dat*o, nici pasărea 226 — Dumnezeu a zis, Axinte, să nu<ţi fie milă de făpturile fară oase, lipicioase şi moi. — Vreo sămînţă de şarpe, domnule?. . . gîndesc. — Ţii şi pe copii să uite că au avut o mamă, care a murit... Ea primea poveţele în silă. Nu o interesau prea mult. 238 După alte cîteva luni, Lăptăruş nu se mai rădea deloc, îi creştea iarăş barba, dăruită amin» tirii nevestei. Şi*a pus şi zăbranicul din nou la căciulă. Cămaşa nusi mai era proaspătă. Haineleù erau cocoloşite, încălţămintele cojite, faetonul stropit, roţile încărcate cu noroi învechit. — Vezi de Lăptăruş, iamiezi de iulie, fierbinte şi alb. E un cîntec toată culoarea livezii, ridicată pe ramuri către cer, şi soarelui îi pare bine că limpezeşte zece orizonturi pe rînd, pînă la hotarele cele mai din fund ale lumii. E vechea toamnă românească, turburată altă> dată de viscole şi cutremure negre. Ni s»a întors, ca să ne bucure inima îngrijorată, odată cu stolu? rile de porumbiei aruncaţi în văzduhul albastru. Am rămas cu vrăbiile, cu sticleţii, care<şi sucesc ghiersul pe un fluier de sticlă cu trei atingeri, cu scatiii, cu piţigoii. Dacă ar fi ştiut berzele şi rîndunelele că la întîi octombrie vara se va întoarce exuberantă, binefăcătoare şi senină, ar fi rămas pe clopotniţele noastre şim cuiburile de lut, şi lea fâcut aşezarea ei de iarnă, să ştii că toamna o să fie lungă, spuse cineva. întrvă jos încet. A murit.. . COCORII Moină, vînt şi frig în miezul nopţii. Prevăză» toarele rîndunele şi/au luat rămas bun de la cuiburi de mult. De patruzeci de zile, de cînd au plecat, aripa lor de fluture a trecut peste Partenon, peste Fenicia şi Cartagina, — clasice în zbor şi în ideal şi ataşate culturilor medite< rane, încă de pe cînd Pitagora zgîria pe treptele de piatră, cu nouă cifre, o sută de rezultate. Plîng în cer cocorii, sau alte pasări drumeţe? A trecut de şase ori zvonul lor peste somnul copiilor, adormiţi în cearşafuri, — şi încă nu a cîntat cocoşul, supărat pe răscolirea frămîntată a vişinilor, care se zmuncesc din pămînt, ca să ajungă cocorii. îi ţine rădăcina. . . E bună casa noastră, pisică. Putem dormi la cald, întno canapea de reps şi în perini de mătase, şi şoarecile mic, inteligent, ne poate trece pe la nas. Fabula ta rămîne încă o dată mincinoasă, iar gustul şoarecilor ţi/a trecut, ca şi mie gustul de citit. De ce nu cauţi o excepţie, ca să te văd sărind ageră de pe sofa şi urmărindu<ţi fostul adversar printre picioarele scaunelor clătinate. Uited la raftul cu cărţi, oprit la cotorul roşu al lui Michel de Montaigne, care miroase a cocă de scrobeală şi ar fi bun de mîncat. Pune gheara pe el! Să te văd! Mai bine întoarcere aşa, cu blana dulce a pîntecului în sus, încovoiată a lene neisprăvită: 262 faci estetică aplicată, şi oricum te»ai încolăci îţi şade bine, cu ochii de*abia deschişi, subţiri, ca nişte crăpături de aur lungi. Au trecut toţi cocorii, nu te supăra. ’Ţua miunat în vis piuitul lor din negura mare. S*au dus către Egipet, unde doarme Pisoiul vostru cel de piatră, pe salteaua lui de nisip. Ai auzit ce a spus adineaori Roma, cu vocea sensual guturală a fetei care a salutat Europa: — Buona notte a tutti. Bictule cocor, îmi vine urît să te plîng, după ce zeci de ani nvam uimit de tine. Te urmăream venind şi plecînd cu ai tăi, departe de noi, prin văzduhul de mai sus, de două ori pe an, pe întuneric. Graiul cîrdului vostru mia legat'O cu stelele din vîrf, sosesc după bilanţ şi inventar. De culcare, ochii cîmpului sl înjgheb. Unde sam uitat mai bine. Căţelul cu trei ochi murise chiar lîngă locul de unde scule, vrăbiile limbute, sticleţii şi scatiii gălbiori se întîlnesc la orz şi porumb, cafeneaua lor ma* tinală. Intrarea: pe gaură, —şi tot pe acolo ieşirea cu guşa plină. Vara şi iama, raţele rîd în hohote mari. Au şi de ce. Marţial, curcanul se desface pe dinaintea lor arătos, şi, umflat peste măsură, cînd crede că atinge apogeul formei de tambur/major, face pasul rigid şi trece ritmic pe subt frînghia de rufe, înfăşurat în eghileţi. « Ce caraghios! », trebuie să zică vrăbiile din vişinul degerat, în care au crescut mii de cartofi, mutaţi dintrmn vişin întroitul. « Dar e băiat bun! », a răspuns găina pe lîngă el, confidenta lui. « Ceea ce*mi place la oamenii ăştia, vorbeşte ograda cu o aluzie la noi, este că nu ne mănîncă. » întrodevăr, noi ne hrănim, ca şi ea, cu orz şi porumb, şi tovărăşia s*a închegat. « Fetele mamii! », strigă Paraschiva. Vrăbiile vin de pretutindeni, porumbieii, găinele, raţele, curcile, şi ea nu se mai vede din ele. Paraschiva e pentru ele « cucoana cu capotul roşu ». Ea ştie să vorbească păsăreşte, şi*i sînt orăteniile atît de supuse, încît însuş curcanul cloceşte, 314 primăvara, pentru ea, treizeci şi cinci de ouă, numai ca săvă la giuvaerele astea. Ochii 319 ăştia nu se poate să nu poarte sufletul cuiva de mai departe. Cîinele ăsta n*a venit singur, a fost trimis... Mi ha trimis aici de#a dreptul, de ziua mea. Şi ţuai zis că poate cu poeţii se petrece oarece de felul licăririlor, scrise cu pensula de aur pe icoane, din jurul capetelor evangheliştilor, care au luat vorbele din văzduh şi le*au pus în carte. Şi ţi#ai chemat cîinele Ion Botezătorul. HAIHUI Dacă entomologistul Fabre nu era silit să trăiască la ţară, învăţător la Sérignan, astăzi am avea o ştiinţă mai puţin. Atîta pagubă! ar putea să răspundă cititorul, nu fără oarecare dreptate, admiţînd că omul perfect ignorant, cinstit igno> rant, total şi divin ignorant, e cel mai aproape de adevărul în sine. Dar decît imaginaţia igno» ranţei, fară care nu poate dura nici ignoranţa, ştiinţa pare şi mai autentică şi mai frumoasă, viaţa întrecînd în fantastica ei varietate toate imaginaţiile, şi geniale, adunate laolaltă. în multul timp liber de la mica lui catedră dintrmn sat catolic din Midi, în lipsa modelelor mari şi exotice, care pe naturalişti, ca şi pe pictori, îi fac să zugrăvească leul, pantera, elefantul, crocodilul, gazela, hiena în cuşca zăbrelită, Fabre şiţestoasă întraripată. Pe un trup masiv şi elegant stă agăţată caricatura unui gîtlej ca un cîrlig, terminat cu un cap grotesc; două barbete de carne trandafirie, spînzurate de gura ciocului, şi un corn de os în creştet, copiat după rinocer. După fizionomie, pasărea pare sceptică şi scîrbită. Auzindutem uita în ochii lui de fulger, fără să ne fugă umina ochilor noştri. Toate tablourile şi pinacotecile din toată lumea ni s>au adunat la ferestre, pe toate zările trezite departe. Moş scula pe nişte picioare lungi şi sînt sigur că aş zări toate cerurile frămîntate de ape şi talazele jucînduîse cu ciucurii hlamidei lui Dumnezeu, spînzurată în mare. Mă găsesc obligat de o politeţe idilică să<ţi prezint, sire Păianjene din prapurul de pe geam, pe domnii Pomii mei, care se plimbă cu mîinile la spate prin livadă. Sţi mulţumească si să te sărute, că vorbeşti de ele > > ' > frumos. . .