Supracopcria şi copcrta de Petre VuicărtescU , .../fi ¿HO- u- ţ ' $ r Desene de Afiţura Arghezi j TUDOR ARGHEZI i SCRIERI 7 i PROZE EDITURA PENTRU LITERATURĂ CARTEA CU JUCĂRII JUCĂRIILE Am făcut pentru tine o povestire mică, mică de tot, cît o batistă. M*am deşteptat din somn dina» intea ferestrei, acoperit pe de*amtregul de soare, şi, ridicînd capul din perini, ca dintno groapă cu aureole, m*am uitat în munţi şi am rîs. Mi sa lungul căreia curge borangicul printre năframe şi giulgii de mătase. Se întocmise, fără să ştiu, din nou, toată împrejurimea, şi stihiile dumnezeieşti, ale miracolului din aer şi din pămînt, voiau să dea o pildă de zi fericită, pierdută, fără alţi martori decît viţeii, în eternităţi. Mia crăpat de ziuă, pisica, uitîndu*se, ca să se oglindească, în geam, şi ca să<şi aşeze puful dintre urechi în felul cum bar fi. stat mai frumos, văzu o lume neagră şi albă în bătătură, cum nu mai văzuse niciodată. — Nu te înfricoşa, zise măgarul. Asta e averea noastră. S chini rumeniţi ai unei podgorii frumos îngrijite, la care licărea căutătura cuminte a vreo zece copii. — Ce faceţi voi, frumoşilor, aici? i*a întrebat Tătuţu pe franţuzeşte. — Ne uităm la strugurii ăştia copţi, răspunse un copil bălan. — Nu vreţi să mîncaţi? a întrebat Tătuţu. — Nu e voie! au răspuns toţi copiii, cu părere de rău. — Cine v>a spus că nu e voie ? i*a întrebat Tătuţu. Şi ei răspunseră, care: «Mama», care: «Profe* sorul», care: «Pastorul». — Nuii adevărat! răspunse Tătuţu. Pentru copii e voie orişice. Duceţi^vă şi rupeţi. — Ne vede domnul proprietar, răspunseră copiii, care începuseră să se bucure că, măcar cu gîndul, ar fi putut să guste din strugurii îngrădiţi. — Domnul proprietar e în capătul celălalt al viei, zise Tătuţu. L*am văzut fumîndu<şi pipa, cînd am trecut încoace. Şi dacă vă prinde, ce*o să vă facă? Dacă ar şti că voi staţi aci, cu ochii la strugurii lui, el ar veni tot pe fuga şi v*ar da să vă săturaţi. — Proprietarul e zgîrcit şi ne bate. — Voi sînteţi cu toţii elveţieni ? a întrebat Tătuţu. — Elveţieni, răspunseră copiii toţi. — Eu sînt Rpumain, a zis Tătuţu, şi o să vă învăţ româneşte. La noi, cînd copiii se uită la struguri, vine proprietarul singur şi le dă o poală. îi băgăm vie şi le zice: « Mîncaţi ». — Afon Dieu! ziseră copiii. Şi ştii ce a făcut Tătuţu? A pus copiii pe iarbă. A scobit o groapă cu hîrleţul lui de alpinist dede» subtul gardului ghimpat, s*a tîrît pe burtă pînă la 45 struguri şi sauzi? Nu te apăsa pe geam, că se sparge. Cesai făcut? Scoate degetul din gură. Dacă m*ascultaţi şi mergeţi frumos, ne ducem acasă şi o să vă spui o poveste, ştiţi, cu ursul şi ariciul. Acasă. — Întîi să vă spălaţi, şi pe urmă. Scoatcde hainele şi punede camizoalele de noapte. Dă drumul la baie. Să fie apa căldicică. Cum, tot mereu avem scandal, la spălat? Nimeni nu mă* nîncă şi nu se culcă murdar. Fără săpun? Dar ce*are săpunul? Cu săpun şi cu apă caldă. Nu mai plînge, că te faci urîtă. Am mai văzut un şobolan mîzgălit ca tine. Astîmpără*te! Ai să răstorni măsuţa şi spargi toate lucrurile. Vezi că s*a întins după oglindă, iao fi sete. Şi ca să stea trenului mai bine, liotărîm de comun acord să punem sifonul deasupra locomotivei, lîngă coş. Aşteptăm să ne vie locomotiva şi gara. . . BALONUL SPART Din două baloane de cauciuc transparent, cumpărate din mîna conducătoare de aştri mulţi* colori a vînzătorului de băşici, unul a crăpat. Evenimentul s*a petrecut pe neaşteptate, ca la toate lucrurile umflate şi trecătoare. A pocnit o dată, şi copiii şuau întors capul, cu impresia că cineva a « mîncat» o palmă. De sus, cobora o sfoară fără suflet, cu o zdreanţă de cauciuc spînzurată de ea. Orice dialog rămînea zadarnic. în ochii lui Baruţu se rosteau lacrimi dramatice, şi un gea* măt îi rupse gîtlejul gras. Cînd plînge, frumosul Baruţu nu mai seamănă cu sine şi cu nici una din fotografiile lui. Gura lui, croită plastic pentru surîsuri de garoafă, cu arcul mlădios şi sprinten, „ îşi pierde linia şi expresia; maxilarul deschis i se cască după regulile artelor japoneze; îşi arată aproape toată limba. Un răget de mare sinceri* tate îi deschide toată orchestra vocală, însoţit de o gîrlă de lacrimi. Cu ce se poate înlocui un om? Cu nimic. Şi mai puţin un balon. Totuş, baloanele au asupra oamenilor supe* rioritatea că sînt identice, oarecum. Am încercat o minge, un cerc, am făgăduit un cal, o puşcă: toate laolaltă nu echivalau, în momentul dezas* trului, cu balonul, şi ne*am dus prin lume să căutăm un al doilea balon. Suferinţa lui Baruţu era cu atît mai greu de vindecat cu cît un martor 61 permanent sta de faţă, ca să*i aducă aminte că nu toate baloanele se sparg. Balonul Miţului, surîzătoare şi trufaşe, plutea în aer, galben şi roşu, sfidînd răscoacerea materialului şi dilataţia solară fierbinte. Ba mi se pare că balonul fetei se făcea mai mare şi mai ispititor, pe măsură ce aducerea aminte a balonului băiatului se micşora. Din ce în ce mai lucios şi mai fraged, el îşi per< mitea capricii şi fantezii în jocul cu văzduhul. Dragă Baruţu, e primul tău balon pleznit. La 4 ani nu este prea devreme. Lacrimile tale vin dintrmn punct al iluziei, care va izvorî de»acimnainte totdeauna. E un simplu început, şi fii mulţumit că, murind, balonul a pocnit. Se mai găseau în inima lui o voce şi un entuziasm. Baloanele tale viitoare, cele mai multe, se vor dezumfla fără zgomot, sleite nesimţit, fără să bagi de seamă decît în momentul cînd, numărîn» du*ţi aţele, cele mai multe vor rtîrna în jos, tîrîte moale de o pungă goală. Asemenea baloane nu se vor mai putea umfla niciodată, căci nu va mai fi vînt. Te necăjeşte balonul surioarei, mai ager şi mai dîrz decît nădăjduia şi ea. Ne vom plimba în tot oraşul cu el ridicat şi vioi şi ne vom duce acasă, îi vom da drumul în odăi, şi mîine, tot atît de tînăr şi de nou, se va înnălţa şi mai sus. Aşa sînt baloanele, fătul meu. întro seară, doamna din Viena plecă grăbită la teatru, şi în antractul al doilea îşi aduse deodată aminte că, împotriva deprinderii ce şiai parale », răspunse Miţu, cu un accent ironic de baletistă. Rămînea ameninţarea: «Te iau de păr!». Argumentul sa fi fost şi rîde că se bucura cînd nu era. — Prostule! zice Măicuţa. Şi4 sărută. AMNISTIA Tătuţu trebuie să explice cît mai neîntîrziat « amnistia ». Baruţu a luat cunoştinţă de amnistie din lectura cu voce tare a ziarelor, după masă, şi cu cotul lui gros dedesubtul bărbiei aşteaptă o soluţie satisfăcătoare. Tătuţu i*a spus că amnistia nu seamănă nici cu un cal, nici cu o raţă, proce* dînd prin imagini şi asemănări, ba spus că ar putea semăna cu o cafea cu lapte după sare amară, dar că seamănă şi nici nu seamănă, pentru că ceaşca e pe fund, — şi amnistia nici cu o ceaşcă goală nu poate fi asemănată. — Seamănă cu un măgah ? a întrebat Baruţu. — Nici cu un măgar nu seamănă. Ar semăna cu un măgar un deputat care făgăduieşte amnistia şi nu o dă, dar nu este cazul, căci amnistia s*a‘ dat. Atunci ce»i amnistia? Să ne mai gîndim. — Uite, Baruţu. Dacă ţie ţi*e foame, închipu* ieşteiţi că Tătuţu te pune la masă, îţi leagă şer< vetul la gît, îţi aduce cornuri calde şi o cafea cu lapte cu smîntînă. Şi în loc să ţi le dea, tocmai cînd ai deschis gura, Tătuţu te ia de ceafă şi te*aruncă pe fereastră. — Nup. . ., care pătura uşii. — Acum mă duc să facem dreptate şi să pedep; sim pe Baruţu, a zis Tătuţu, şi s*a dus după Baruţu, care s«a ascuns şi mai în fund, în baie. ► Şi Tătuţu, negăsind altceva în drum, a luat în mînă o bătătoare de muşte. — Unde eşti? a căutat Tătuţu prin baie. Te*ai ascuns în coşul de rufe? Şi ştii ce a făcut Tătuţu? A stat acolo, în baie, cu Baruţu, pe care şi ba întins pe genunchi şi ba mîncat de tot, de subsuori, de burtă, de guşe şi de toate părţile lui grase. Şi Baruţu, în loc să plîngă, rîdea în hohote şi se zvîrcolea. Dar a păţibo şi Tătuţu, că a venit Mama loacete de invenţie ale lui Baruţu. Părîndun rău că nu a pupat el întîi, stă puţin pe gînduri, se repede şi sărută stîngaci, de două ori, pe Mama, pe obraz.) MAMA: — Cînd erai mică, Miţu, te uitai la lampa electrică din tavan şi rîdeai. BARUŢU: — Şi eu mă uitam la lampa electică. MAMA: — Tu plîngeai cînd te uitai la lampa electrică. MIŢU: — El plîngea, findcă era urît. (Se ajustează cu cochetărie.) 90 BARUŢU:— Auzi? Auzi? (Lastî iar buzele în jos. îşi scobeşte un nasture, rejlectînd. ) MAMA : — Acum a sunat cu adevărat. Sculaţi*vă şi ieşiţi. Va să zică: daţi mîna şi faceţi un compliment. (Musafirii intră odată cu toţii, întîmpinaţi de copii, ) MIŢU (către doi domni): — Ce mi»ai adus? BARUŢU (către două cucoane ) : — Mie ce misai adus? (Se desfac pachetele la uşă. Ies cîini, raţe, muzici, păpuşi, pe care copiii şi le grămădesc în braţe. ) MIŢU : — Ale mele sînt mai frumoase. BARUŢU : — Ba ale mele sînt mai sumoase. MIŢU (pedantă): —-Tu nu ştii, tu eşti un prost mic. BARUŢU: — Tu eşti o poastă mahe. (Baruţu îi da în cap cu un cărucior. Miţu îi trînteşte în cap o păpuşă. A început bătaia.) TATA (se apropie): — Ce devăr, pe lama cuţitului de masă alunecă un pol de metal, de*a lungul braţului gol. 103 — Lom învăţat eu, zice Miţu, care mai exer» sase scoaterea pe cuţit. Tu ce vrei să*ţi cumpăr? — Iaa dreapta şi dea trimis acasă cu ţapul, la părinţi, care erau nişte săteni harnici şi săraci, ca să*şi cumpere pămînt. Şi, deotunci, palatul e gol aproape tot anul, căci nici o pasăre nemaiputînd să se urechea dreaptă la curăţit, el s>a încăpăţînat să şi*o dea întîi pe stînga, şi nasul a trebuit lăsat la urmă. Era un fel de a<şi demonstra voinţa, ceea ce«i atrase o răstire, un ordin şi o păruială. Păru» iala se practică, la domiciliul lui Baruţu, cu două ^ degete, cum am mai spus, arătătorul şi vecinul lui cel gros, între care sînt prinse, întrmn gest culegător de flori, trei, patru fire de păr şi zmun» cite din loc. Zmuncirea e uşoară, dar zbierătul e monstruos, în zilele cînd caută gîlceavă, Baruţu aşteaptă cu nerăbdare să urle, şi are nevoie de un pretext, pe care îl provoacă, ostentativ, dintra botezat Iisus Hristos nu era gerul Bobotezei şi că pe acolo, şi iarna şi vara, oamenii au umblat şi umblă ca Baruţu la Tekirghiol, — în pielea goală. E foarte bine acolo, cînd te gîndeşti. Nu te mai necăjeşti săiţi puie ciorapii, să te încheie peste tot şi să nu poţi scoate afară decît nasul. însă şi acolo e un mare neajuns: nu poţi să te dai cu sania şi să faci oameni de zăpadă şi nici nu e Moş Crăciun, ca la noi, şi nu sînt nici jucării cu barbă. Şi, pormă, e departe. Domnul nostru Iisus Hristos umbla pe marginea rîului, care secase, şi nu putea să se scalde nicăieri. El voia să intre de tot în apă, pînă la gît, şi să se răcorească puţin. Umblase mult pe zăduf şi era plin de praf. Nu*i aşa, Baruţulei* Ce bine e să te gîndeşti, pe frig, cum o să fie la vară!. . . Intrmn loc, iacă o lingură de apă, în care bălăceau două vrăbii. Pentru vrăbii apa era de ajuns: «Am să aştept să se scalde vrăbiile bine, apoi îmi răco; resc şi eu niţel tălpile picioarelor», a zis Iisus Hristos, care iubea mult pe oameni, dar iubea şi pasările cerului şi florile cîmpului. Plecînd vrăbiile la treaba lor, Mîntuitorul a păşit printre pietre către puţina apă dintre ele, cu gîndul să se aplece şi să soarbă; dar apa era m,ur*. dară. Atunci se auzi un glas de om, care se apropia din fundul nisipului şi a pietrii, făcînd semn cu mîna ridicată. El aducea o scoică albă, pentru băut apă dintrânsa, nefiind prin locurile acelea pahare. Minunea, de care nu vorbeşte Sfînta Scriptură, sa adus toţi copiii, — fete zulufate şi băieţi cu ochi albaştri, toţi frumoşi, curaţi şi bine îmbrăcaţi, fiecare aparţinînd cîte unui model deosebit. Singura rău îmbrăcată era italianca mamă, încinsă totuş cu un şorţ bine călcat. După harmonică, sîcîită cu o dibăcie uşoară şi rapidă, toţi copiii italiencei, sprinteni şi nervoşi, cu dansul în sînge şi cu saltul în talpă şi călcîie, s*au 135 pus să joace şi să cînte un balet, unii învîrtiţi la dreapta, alţii ocolind în stînga, şi strecurîndua obosit. Schimbă plicul în mîna în care ţinea scrisoarea şi scris soarea în mîna în care ţinea plicul. Iar le împreună, iar greşeşte. Mîna cu scrisoarea trece dincolo de mîna cu plicul. Depărtează mîinile, le apropie, le mai depărtează o dată. în sfîrşit, pune pe masă plicul şi scrisoarea. îl privesc cu sensul: «Ce ţi*am spus eu? ». Dar cum şi*a făcut el socotelile, că o ia dear urî copiilor, dacă nu ar fi îngerii să li se arate. Cînd vine noaptea, coboară din cer întîi stolur rile, ca porumbieii, şi după ei se arată şi Dum» nezeu, care se fereşte atît de lumina soarelui, cît şi de a ferestrelor, unde lucrează omul cu con? deiul pe hîrtie. Cînd trece Dumnezeu pe la spatele lui, zîmbeşte, şi omul se simte mai însu* fleţit de dogoarea răcoroasă, neştiută, a trecerii lui Dumnezeu pe lîngă zid şi fereastră. Cum crezi tu că sa putut vedea unde. însă în dreptul uşii mai stătură puţin 154 cocorii de la care îşi lua rămas bun Petrică, în cămaşe şi pieptănat cu cărare, aşa cum fusese îngropat. — Umblaţi sănătoşi, le zise copilul, care, înnainte de«a fi fost dus în lumea de apoi, începuse să grăiască, mîncînd unele crîmpeie din cuvinte. Nu mai încăpea greşeală. Se întorsese acasă Petrică. în dosul uşii mama aştepta, tremurînd ca nu cumva să fie un vis. Crăpase uşa puţin, şi cînd Petrică se pregătea să batăm lemn cu pumnul lui cît o castană, ca să nu4 doară mîna, mama s*a repezit la el, l*a ridicat în braţe şi s*a ascuns cu băiatul în odaia de lucru. Acolo zăceau pe jos sute de talaze încălecate de pînză albă. Cînd închise uşa, se auzi o mare fîlftire de aripi, ca şi cum toată pînza lucrată zbura către ceruri. El puse capul pe sînul mamii şi adormi omeneşte, obosit de lumini şi de Raiuri. . . în cutia mesii, mama i>a păstrat arşicele, pe care o să i le dea mîine dimineaţă. Şi mingea. Şi un urs de catifea verde. Această minune nu s«a mai făcut pîn pe braţe, se aud şoapte călugăreşti, pădurile din creştetul munţilor vorbind adeseori cu Dom« nul, în limba de rugăciuni a vîntului, careţi graiul către vecie al lucrurilor tainice de pe* pămînt. Pădurea mea era şi locuită de o mulţime de făpturi cu coarne sau numai cu copite, cu labe, degete şi unghii; făpturi, unele mari, însă blajine, lăsîndiKse să fie apucate şi prinse; zimbri cu fruntea lată, cerbi cu ramuri în cap, ţapi cu zulufi de os, şi mistreţi, purtători de rîturi ai ştampilei umede dumnezeieşti, însemnată cu două litere, alfa şi omega, în mijlocul unui rotogol. Noi alergam cîte o jumătate de ceas după un bivol sălbatec, îl prindeam în braţe, şi el se dezumfla încet, dîndu<şi sufletul întreg, de bucurie. 157 Vrei săiţi spui adevărat? Animalele erau de cauciuc subţire, şi pădurea era de gutapercă, — şi primarul nostru le umfla în toată sîmbăta seara cu pompa de bicicletă, ca să avem cu ce ne juca duminica dimineaţa. PLICUL Baruţu vrea un plic. — Nu*ţi mai dau plicuri, că le strici, îi răspunse Tătuţu, şi mă costă unul cinzeci de bani. — Veau să chiu la Başov. . . — Tot scrii şi nu mai înveţi să scrii. De un an, de cînd « chii», au mai ieşit opt roman* cieri şi zece poeţi. Te rog, Baruţule, fii serios. Şi să nu*mi mai mîzgăleşti plicurile, că mă supăr. Pauză. — Dă*mi un plic, că nu mai chiu. — Dacă nu scrii, de ce*ţi mai trebuie plic ? Acum nu e timp de plicuri. Du ţile şi să faci cozonaci cu apă în mijlocul odăii. Nu e voie să dai cu pietre în lampă. Nu e voie să tai canapeaua. Nu e voie să rupi cărţile şi să verşi cerneala din călimările lui Tătuţu. Nu e voie să te pudrezi cu « Houbigant» şi să te faci roşu pe faţă, după ce te casem peşte, şi peştele care se vinde la ţară, pentru 187 « proşti », e stricat. Mîncase peşte şi tata. Oamenii se deprinseseră cu legea asta, şi parcă ar fi fost poruncă de Sus să mănînce peşte ca să moară, altă boală neputîndua făcut, ce^a dres, că m*a apucat cu ochii de inimă, în locul unde bătea inima mieilor, şi m*am dus, mulţumesc lui Dumnezeu, după el! Aş fi avut oi şi capre multe, dar nu v;aş fi avut pe voi, mlncamar maica să vă mănînce. ABECETARUL Ion D. Marinescu este elev în clasa întîia primară şi stă îngîndurat pe un scăunel, speriat de literile abecedarului. E într*a şaptesprezecea zi de şcoală. în mîna lui minusculă condeiul e mult mai greu ca piatra cu care dă în sus, mult mai complicat ca praştia, ca ţurca şi coinacul. El poate merge pe bicicletă, însă nu poate să ţie condeiul după cum i se cere. — Mă ustură deştiul, se plînge Marinescu, căruia la şcoală îi zice ca lui tată*su, om în vîrstă, cu inele, cu ceas la brîu şi cu mustăţi. Lui i*ar plăcea mai bine să*i zică şi la şcoală Ionel, ca acasă. Dar nici acasă vorba Ionel nu mai sună ca pînă în luna lui septemvrie 1927, cînd au intrat în viaţa lui Programul, Domnul, Şcoala, Tabla, Catalogul. . . El simte că de aci nainte totul va merge numai cu program şi certificat şi că orice om străin o să aibă dreptul să se amestece în sufletul lui, desfătat pînă atunci de mama, care nici ea nu mai seamănă cu ce era, apărînd pro* gramul şi << abecetarul » cu sălbătecie. Toată lumea s*a învoit să*i puie în mînă un condei, un băţ mic cu peniţam vîrf, să*l tortu* reze, silindu*l să facă litere după model. Cînd îl ia de jos, el se uită la condei ca la un lucru pe care nu*l poate stăpîni, care poate să ia foc şi să*l ardă pe mîini, cine ştie? Ar vrea să facă 194 un căţel sau o pisică şi trebuie să facă nişte lucruri care se numesc bî, dî,fî şi z,ed, şi să le ţie minte pe toate, cum se scriu şi cum se rostesc, cu toate că sînt aproape la fel. Şi, nedespărţită de toc, e sticla cu cerneală. De unde a mai ieşit şi sticla de cerneală? După cît se vede, această apă neagră nu se mai între; buinţează la altceva nimic decît la scris. Dai drumul tocului în cerneală şid scoţi mînjit, şi cu el te mîzgăleşti pe degete, pe haine, pe nas. Ionel e acoperit de cerneală, parcă ar fi fabricat«o el în ah bie şi în lighean, înnainte de a fi umplut sticla cu ea. Cerneala nu exista înnainte de septemvrie 1927. Ce caută cerneala în viaţa lui, ca să i«o îndurereze în fiecare zi ? De dimineaţa pînă seara nui da dreptul să fie disperat. — Ai spus că imam agăţat şi eu de dulap ? ba întrebat Miţu. — Nam speriat. Nu mai vorbesc de codrii de brazi cu luminile pregătite în vîrfuri. Deasupra lor însuş luceafărul pogoară, ca să le dea scînteia spicului din ceruri, de argint, pentru noaptea de Crăciun. O sută de sănii mari s*au oprit pe Bărăgan, pline cu ce crezi? Cu păpuşi! Păpuşi dintnacelea Frumoase, deştepte, cum numai mîna de ceară a Moşului Crăciun ştie să facă. Nemuritoarele trăiesc pînămtno zi, cînd au căzut şi s*au spart. Moşul le«a înjghebat din acelaş porţelan din care chinezii cu ochii de mîţă şi japonii cu pleoapele măslinii au frămîntat bliduri şi urcioare subţiri ca foaia de arpagic. Am văzut, în coşuri şi papuri, păpuşile bălane, cu cosiţa ca mustaţa păpuşoiului, roşcovană, şi păpuşile negre şi oacheşe ca nişte ţigănci ispititoare, de pe la Benares sau de prin Cirenaica. Am văzut o jucărie mergînd, pe roate mici: o păpuşe mică ciupea strunele unei ghitare, şi o pisică juca pe două labe. A! şi am văzut urşi de ăia marii, nişte dulăi fioroşi de urşi, însă cu căutătura blajină, de fetiţă, uitîndu*se cu gămălii de sticlă la cer. Pe luna lui decembrie ei au renunţat la toate apucăturile rele şi au lepădat şi blana aspră, răşinoasă, îmbrăcînduar fi fost adevărat. Şi însuş Domnul nostru Iisus Hristos era acolo, tot ca o umbră de zugrăveli, răstignit nu pe crucea lui, dar pe toată poarta şi pe toată clopot.; niţa, de sus pînă jos, de se atingeau fire de zăpadă de rănile picioarelor lui. Şi pe săgeata clopotniţei sta o bufniţă mare, cu ochii de aur şi cu ghearele 250 de sticlă fulgerată. Toaca nu se mai auzi, deodată, decît ca o toacă de lînă în care ar fi bătut un tîrlig de lînă. Şi mugi cerbul cu toată vocea lui, aruncată ca un trăznet cu vuiete şi clocote numeroase, rupte unele întrialtele, în cîteva sute de rîpi şi piscuri. Şi sfinţii, obosiţi de;a fi ajuns la schit, se şi în; toarseră înnapoi, înfricoşaţi. De ce au luat;o şi sfinţii îndărăt ? Vezi, asta nu s;a mai văzut pîn;atunci. Coarnele cerbului aveau nouăzeci şi nouă de ramuri şi vlăs; tare, ca un pom de glădiţă cu pinteni. Şi«n vîrful fiecărei ramuri scînteia o stea. . . ZĂPADA Pentru nişte păpuşi, nici că s*a putut ţară mai curată ca împărăţia zăpezii. Alb în miazănoapte, alb în miazăzi, alb jurîmprejur şi alb între margini, pretutindeni. Golul din codri s«a împlinit cu bro< derii şi urzeli albe, ţesute migălos cu miliarde de igliţe şi ace. Plopii s*au înfăşurat în mantale lucii, satele sa rezervat singura îndeletnicire de a tăia firicele de hîrtie de cristal, de;a fabrica milimetri, puncte albe, virgule şi parenteze, pentru a dovedi omului, variabil şi trîndâv, că Alpii s trebaţi de ce umblă pe jos? Pentru că se teme de accident: caii dau cu potcoavele, iar automobilelor le crapă cauciucurile. 265 Din Muntele Ghiocica, unde îi sînt atelierele de jucării, pînă în apropierea primelor sate şi oraşe, Moş Crăciun are de umblat. II vedeţi destul de sănătos şi de gras. Se hrăneşte cu nuci, alune şi castane, cu strîngerea cărora sînt însărci* nate becaţele şi veveriţele din toată lumea. Din asemenea mîncare nu i s*a aplecat niciodată. De băut, bea apă distilată. (Către Moş Crăciun, care iese căscînd.) Du«te şi te culcă. Noapte bună. Bagă de seamă să te scoli de Sfîntul Dumitru şi să porneşti la drum, ca să fii la 2j decembrie în Bucureşti. Dumnealui este Lapte Covăsit, fiul lui Papăs Lapte. Nu vă uitaţi că e lungăreţ şi prost. Fără el nu poate fi închegat laptele nicăieri. Pui lapte dulce într;o oală, şi ajunge să te gîndeşti la dum* nealui ca numaidecît să înceapă închegarea. în piesa noastră, el fabrică zăpada, pe vîrful Mun* telui Ghiocica, închegînd Calea*laptelui, şi îi dă de acolo drumul peste ţară. C Către Lapte Covăsit. ) Dui pune cu sticlele la ceafă.) Nu văd nimic. LAPTE COVĂSIT: — Moşul crede că ochelarii se poartă la coadă. 272 UN LUCRĂTOR: — Daţii retează pe neaşteptate nasul. ) Să vie Ifrim! (Către Ifrim.) Du nasul acesta la atelierul nr. 27 şi pune să se extragă imediat ţeapa, cu aer comprimat. SFÎNTUL PETRU: — Aoleo! nu mai am nas. UN LUCRĂTOR: — Cred că nu aţi simţit nici o durere. (Sfîntul Petru îşi trece mîna pe locul unde Jusese nasul şi răcneşte, necutezînd să se uite, ca să nwşi vadă sîngele.) SFÎNTUL PETRU (cu palma întinsă la spate): — Sînge! e ud! UN LUCRĂTOR (examinează, la spatele Sfîntului Petru, palma întinsă): — Fiţi liniştit, pă; rinte. Este muci! Aşteptaţi puţin, în zece minute nasul este gata. (Intră Baba Crăciuna.) BABA CRĂCIUNA: — Daţi zor, băieţi! CINCI LUCRĂTORI (în cor):—-Mai avem patru luni. Sîntem abia în iunie. BABA CRĂCIUNA: — Cine;i ăla cu nasul mîncat? SFÎNTUL PETRU: — Nu mă mai cunoşti... fetiţo? BABA CRĂCIUNA: — Parcă, după profil. . . CINCI LUCRĂTORI: — E Sfîntul Petru. . . Are nasul la reparat. BABA CRĂCIUNA: — Să mă bată Dumnezeu, prea; sfinte, dacă bănuiam. 273 SFÎNTUL PETRU (către Baba Crăciuna): — De cînd nu neiam văzut, te-.ai mai îngrăşat, îţi şade bine. . . BABA CRĂCIUNA: — Şşşt! Să nu te audă dînsul. SFÎNTUL PETRU: — Doarme buştean. BABA CRĂCIUNA: — Ştie tot ce se petrece, nu mai vorbi. SFÎNTUL PETRU: — Negul de colo, de subt ure* che, a făcut o mustăcioară ca un cîrlionţ de viţă. . . Ah! BABA CRĂCIUNA (sentimentală ): — Totdeauna ai fost berbant. SFÎNTUL PETRU: — Dacă n*ai vrut să mă iei acum o mie şapte sute douăzeci şi trei de ani! Ai luat pe somnorosul ăsta! BABA CRĂCIUNA (îşi şterge o lacrimă): — Eram frumoşi amîndoi. (Visătoare. ) Mai păstrezi vreo fotografie? SFÎNTUL PETRU: — Crezi că aş mai avea trai cu ăla? (Arată pe stăpînul lui, cu barbă, cu aureolă şi slăvit în trei Jîinţe.) Nu ne lasă să trimitem o scrisoare. (Se caută prin buzunarele de la Jlanela de dedesubt.) Pentru tine venisem. . . Ţii am adus ceva. . . BABA CRĂCIUNA (surîde, cu ochii în jos):—Ce mi«ei fi adus? SFÎNTUL PETRU: — Un bob de tămîie. Şi ţi*am mai adus şi niţică smirnă. . . BABA CRĂCIUNA (le ia cu bucurie ): — Mulţu* mese. SFÎNTUL PETRU (transportat): — Ce se aude colo, în depărtare, ca un murmur lung? BABA CRĂCIUNA (transportată şi ea): — Lucrează bondarii la vopsitul jucăriilor. SFÎNTUL PETRU: — în părţile din fund ale păi durii am văzut tot timpul fulgerînd. . . BABA CRĂCIUNA: — La topitoriile cu minuni. SFÎNTUL PETRU: — Faceţi şi voi minuni? 274 BABA CRĂCIUNA: — De«ale mici, pentru copii. SFÎNTUL PETRU: — Veneau din vale, cînd mă suiam încoace, parcă nişte turme adînci... BABA CRĂCIUNA: — Erau urşii de catifea. Nu teii fi speriat!. . . SFÎNTUL PETRU: — Nu erau urşi, erau mai mici şi umblau singuri. BABA CRĂCIUNA: —Aha! Trebuie să fi. fost aricii şi poponeţii. Nu purtau ace pe spinare? SFÎNTUL PETRU: — Ba da. BABA CRĂCIUNA: — Şi ceilalţi, cîte;o donicioară cu apă. . . E apa pentru acuarele. BABA CRĂCIUNA: — Se întoarce Moşul în aşter* nut. . . (Moş Crăciun se scoală, se întinde, cască.) MOŞ CRĂCIUN:—Mai daţi?mi o bomboană de aia cu gust de zmeură. . . BABA CRĂCIUNA: — Nu mai este. Să;ţi dau o bomboană cu izmă. MOŞ CRĂCIUN: —Face recem gură. Dă cum sa lungul căreia curge borangicul printre năframe şi giulgii de mătase. Se întocmise, fără să ştiu, din nou, toată împrejurimea, şi stihiile dumnezeieşti, ale miracolului din aer şi din pămînt, voiau să dea o pildă de zi fericită, pierdută, fără alţi martori decît viţeii, în eternităţi. Mia crăpat de ziuă, pisica, uitîndu*se, ca să se oglindească, în geam, şi ca să<şi aşeze puful dintre urechi în felul cum bar fi. stat mai frumos, văzu o lume neagră şi albă în bătătură, cum nu mai văzuse niciodată. — Nu te înfricoşa, zise măgarul. Asta e averea noastră. Si un bulevard şi a văzut că nu ştie. — Are felinare, bănci, copaci. . . zice Măicuţa. — Dar are şi pietre, şi asfalt, şi canalizare. . . — Atunci ? — Atunci e stradă ce spui tu, nu e bulevard! zise Tătuţu concludent. — Nuşi îngrijească florile sin* gur. Aşa e Dumnezeu. MIŢU: — Cînd ne ducem la el, să ne dea crăiţe? BARUŢU (brusc): — Eu veau şi un cal. MĂICUŢA (cu ochii la Tâtuţu): — Nu e drum la Dumnezeu. . . Miţu vrea să înţeleagă şi urmăreşte un gînd tăcut. BARUŢU: — Să ne suim pe casă. (Lăudăros.) Eu Lam văzut pe Mudnezeu, dîn pom. MIŢU (ironică)-. — Parcă te chini rumeniţi ai unei podgorii frumos îngrijite, la care licărea căutătura cuminte a vreo zece copii. — Ce faceţi voi, frumoşilor, aici? i*a întrebat Tătuţu pe franţuzeşte. — Ne uităm la strugurii ăştia copţi, răspunse un copil bălan. — Nu vreţi să mîncaţi? a întrebat Tătuţu. — Nu e voie! au răspuns toţi copiii, cu părere de rău. — Cine v>a spus că nu e voie ? i*a întrebat Tătuţu. Şi ei răspunseră, care: «Mama», care: «Profe* sorul», care: «Pastorul». — Nuii adevărat! răspunse Tătuţu. Pentru copii e voie orişice. Duceţi^vă şi rupeţi. — Ne vede domnul proprietar, răspunseră copiii, care începuseră să se bucure că, măcar cu gîndul, ar fi putut să guste din strugurii îngrădiţi. — Domnul proprietar e în capătul celălalt al viei, zise Tătuţu. L*am văzut fumîndu<şi pipa, cînd am trecut încoace. Şi dacă vă prinde, ce*o să vă facă? Dacă ar şti că voi staţi aci, cu ochii la strugurii lui, el ar veni tot pe fuga şi v*ar da să vă săturaţi. — Proprietarul e zgîrcit şi ne bate. — Voi sînteţi cu toţii elveţieni ? a întrebat Tătuţu. — Elveţieni, răspunseră copiii toţi. — Eu sînt Rpumain, a zis Tătuţu, şi o să vă învăţ româneşte. La noi, cînd copiii se uită la struguri, vine proprietarul singur şi le dă o poală. îi băgăm vie şi le zice: « Mîncaţi ». — Afon Dieu! ziseră copiii. Şi ştii ce a făcut Tătuţu? A pus copiii pe iarbă. A scobit o groapă cu hîrleţul lui de alpinist dede» subtul gardului ghimpat, so fi sete. Şi ca să stea trenului mai bine, fiotărîm de comun acord să punem sifonul deasupra locomotivei, lîngă coş. Aşteptăm să ne vie locomotiva şi gara. . . BALONUL SPART Din două baloane de cauciuc transparent, cumpărate din mîna conducătoare de aştri mulţi* colori a vînzătorului de băşici, unul a crăpat. Evenimentul s*a petrecut pe neaşteptate, ca la toate lucrurile umflate şi trecătoare. A pocnit o dată, şi copiii şuau întors capul, cu impresia că cineva a « mîncat» o palmă. De sus, cobora o sfoară fără suflet, cu o zdreanţă de cauciuc spînzurată de ea. Orice dialog rămînea zadarnic. în ochii lui Baruţu se rosteau lacrimi dramatice, şi un gea* măt îi rupse gîtlejul gras. Cînd plînge, frumosul Baruţu nu mai seamănă cu sine şi cu nici una din fotografiile lui. Gura lui, croită plastic pentru surîsuri de garoafă, cu arcul mlădios şi sprinten, „ îşi pierde linia şi expresia; maxilarul deschis i se cască după regulile artelor japoneze; îşi arată aproape toată limba. Un răget de mare sinceri* tate îi deschide toată orchestra vocală, însoţit de o gîrlă de lacrimi. Cu ce se poate înlocui un om? Cu nimic. Şi mai puţin un balon. Totuş, baloanele au asupra oamenilor supe* rioritatea că sînt identice, oarecum. Am încercat o minge, un cerc, am făgăduit un cal, o puşcă: toate laolaltă nu echivalau, în momentul dezas* trului, cu balonul, şi ne*am dus prin lume să căutăm un al doilea balon. Suferinţa lui Baruţu era cu atît mai greu de vindecat cu cît un martor 61 permanent sta de faţă, ca să*i aducă aminte că nu toate baloanele se sparg. Balonul Miţului, surîzătoare şi trufaşe, plutea în aer, galben şi roşu, sfidînd răscoacerea materialului şi dilataţia solară fierbinte. Ba mi se pare că balonul fetei se făcea mai mare şi mai ispititor, pe măsură ce aducerea aminte a balonului băiatului se micşora. Din ce în ce mai lucios şi mai fraged, el îşi per< mitea capricii şi fantezii în jocul cu văzduhul. Dragă Baruţu, e primul tău balon pleznit. La 4 ani nu este prea devreme. Lacrimile tale vin dintrmn punct al iluziei, care va izvorî de»acimnainte totdeauna. E un simplu început, şi fii mulţumit că, murind, balonul a pocnit. Se mai găseau în inima lui o voce şi un entuziasm. Baloanele tale viitoare, cele mai multe, se vor dezumfla fără zgomot, sleite nesimţit, fără să bagi de seamă decît în momentul cînd, numărîn» du*ţi aţele, cele mai multe vor rtîrna în jos, tîrîte moale de o pungă goală. Asemenea baloane nu se vor mai putea umfla niciodată, căci nu va mai fi vînt. Te necăjeşte balonul surioarei, mai ager şi mai dîrz decît nădăjduia şi ea. Ne vom plimba în tot oraşul cu el ridicat şi vioi şi ne vom duce acasă, îi vom da drumul în odăi, şi mîine, tot atît de tînăr şi de nou, se va înnălţa şi mai sus. Aşa sînt baloanele, fătul meu. întrar fi putut înneca. îi trebuia lebezii o lebădă, ca să fie două, împărechiate, el, Baruţu, rezer» vîndu<şi rolul de lebăd băiat. Toate propunerile făcute surorii deteră greş, Miţu refuzînd să fie lebădă şi preferind rolul de luntre cu motor; • ceea ce iarăş nu se putea, din pricină că lebăda s«ar fi putut ciocni cu barca, şi dacă nu se răsturna barca, se scufunda lebăda negreşit. Urmară tratative, începînd cu o cutie de bom< boane, care pe Miţu a lăsat*o indiferentă, cutia trebuind abia cumpărată, şi Baruţu neavînd bani, pentru că nu poartă buzunar. Baruţu a oferit atunci o păpuşe cu braţul scrîntit: preţul fu socotit prea mic. Scoase un iepure dintrp. . ,, care pătura uşii. — Acum mă duc să facem dreptate şi să pedep» sim pe Baruţu, a zis Tătuţu, şi s*a dus după Baruţu, care s loacele de invenţie ale lui Baruţu. Părîndun rău că nu a pupat el întîi, stă puţin pe gînduri, se repede şi sărută stîngaci, de două ori, pe Mama, pe obraz.) MAMA: — Cînd erai mică, Miţu, te uitai la lampa electrică din tavan şi rîdeai. BARUŢU: — Şi eu mă uitam la lampa electică. MAMA: — Tu plîngeai cînd te uitai la lampa electrică. MIŢU: — El plîngea, findcă era urît. (Se ajustează cu cochetărie.) 90 BARUŢU: — Auzi? Auzi? (Lasă iar buzele în jos. îşi scobeşte un nasture, rejlectînd.) MAMA: — Acum a sunat cu adevărat. Sculaţuvă şi ieşiţi. Va să zică: daţi nuna şi faceţi un compliment. (Musafirii intră odată cu toţii, întîmpinaţi de copii, ) MIŢU (către doi domni): — Ce mi»ai adus? BARUŢU (către două cucoane): — Mie ce mi;ai adus? (Se desfac pachetele la uşă. Ies cîini, raţe, muzici, păpuşi, pe care copiii şi le grămădesc în braţe.) MIŢU: — Ale mele sînt mai frumoase. BARUŢU: — Ba ale mele sînt mai sumoase. MIŢU (pedantă): —-Tu nu ştii, tu eşti un prost mic. BARUŢU: — Tu eşti o poastă mahe. (Baruţu îi da în cap cu un cărucior. Miţu îi trînteşte în cap o păpuşă. A început bătaia.) TATA (se apropie): — Cea trimis acasă cu ţapul, la părinţi, care erau nişte săteni harnici şi săraci, ca să*şi cumpere pămînt. Şi, deotunci, palatul e gol aproape tot anul, căci nici o pasăre nemaiputînd să*mbătrînească, ele nu mai rămîn neputincioase în mînăstirea lor, ci se întorc, întinerite în fiecare primăvară, din ţările calde, la Giurgiu, în Argeş, la Bacău, la Severin şi în Bucureşti. . . Acum, dacă povestea noastră nu v*a plăcut, să ne iertaţi. GEAMANTANUL Trebuind să plece peste Olt, pe două zile, Tătuţu i*a cerut Miţului, fetiţa lui, să*i împrumute un geamantan. La patru ani şi jumătate, Miţu e proprietăreasă de o mulţime de lucruri. Afară de păpuşi, ea are o furculiţă, un cuţit, o lingură şi un colac de şervet, închise întno cutie de atlaz, cu copci şi paftale bisericeşti. Are o umbrelă de cucoană mică, gălbuie ca măduva de banană şi cu trei flori tighelite cu aur. Are poşetă, şi în poşetă: oglindă, un harap de celuloid, o batistă, doi nasturi, un dop, un leu, un chibrit şi un ac. Mobilier cît vrei, pentru pisici imaginare, o maşină de călcat gulere pentru vrăbii, şi ciorapi pentru greieri. Scaune pentru veveriţe mai mici decît în pădure şi toată gospodăria unui basm fără sfîr< şit, cu fiinţe din ce în ce mai minuscule, cu închi» puiri fragede şi neverificate. Şi zestrea ei călătoare se încheie cu un geamantan, care trece, din odaie în odaie, ca prin gările unui continent zugrăvit cu aurore şi tapisat cu poveşti. — Hamal! strigă Miţura, ■— şi vine Baruţu, bondoc şi spătos, cu ceafa lui ca fierul şi cu muşchi la braţe ca Tătuţu. El ia geamantanul şi suflă ca de o greutate mare, de la canapea la scaun, dînd « bagazele pentu Başov. . . » De două ori pe zi, Miţu pleacă la una din sta« ţiile apartamentului, grăbită să vadă mai repede pe unchiul Sesis şi pe Tătana, pe care îi iubeşte 122 tare de tot, ca pe o mîţă şi ca pe un cal şi ca pe o văcuţă, superlativele de dragoste ale copiilor domnului Tătuţu. —• Nu vă mai stîmpăraţi, măi băiete ? se supără Tătuţu, furios. Lăsaţiimă să scriu. . . Uite, Tătuţu o să facă o editură mare, o librărie, o moştenire. Baruţu o să fie director, şi Miţu directoare: peste cincisprezece ani povestirile lui Tătuţu o să le citească toată lumea. . . Baruţu priveşte cu o speranţă şi răspunde: — Nu mai fac gălădzie: să duc bagazele la ga’ă şi mă înto’c. Miciu pleacă la Başov. Şi pomă mă duc şi eu. Tătuţului i;a trebuit insistenţă ca să determine fetiţa săişi dea geamantanul ei. Tocmai bun pentru două batiste, o păreche de ciorapi, cîteva gulere, o cămaşă, maşina de ras, un prosop şi două fia» coane, geamantanul putea să slujească o dată şi el la o călătorie mai lungă decît drumul accidentat de la odaia copiilor la dormitor. Miţu ascundea însă un secret în geamantan şi pitise şi cheia, ca să nu poată fi descoperit, evazivă la întrebări şi hotărîtă săd lase pe Tătuţu fără bagaj. Tîrgul s*a făcut cu greutate şi cu o chirie scan; daloasă. La întoarcerea din Olt, Tătuţu s se urechea dreaptă la curăţit, el s«a încăpăţînat să şi*o dea întîi pe stînga, şi nasul a trebuit lăsat la urmă. Era un fel de a<şi demonstra voinţa, ceea ce«i atrase o răstire, un ordin şi o păruială. Păru» iala se practică, la domiciliul lui Baruţu, cu două ^ degete, cum am mai spus, arătătorul şi vecinul lui cel gros, între care sînt prinse, întrmn gest culegător de flori, trei, patru fire de păr şi zmun» cite din loc. Zmuncirea e uşoară, dar zbierătul e monstruos, în zilele cînd caută gîlceavă, Baruţu aşteaptă cu nerăbdare să urle, şi are nevoie de un pretext, pe care îl provoacă, ostentativ, dintra botezat Iisus Hristos nu era gerul Bobotezei şi că pe acolo, şi iarna şi vara, oamenii au umblat şi umblă ca Baruţu la Tekirghiol, — în pielea goală. E foarte bine acolo, cînd te gîndeşti. Nu te mai necăjeşti săiţi puie ciorapii, să te încheie peste tot şi să nu poţi scoate afară decît nasul. însă şi acolo e un mare neajuns: nu poţi să te dai cu sania şi să faci oameni de zăpadă şi nici nu e Moş Crăciun, ca la noi, şi nu sînt nici jucării cu barbă. Şi, pormă, e departe. Domnul nostru Iisus Hristos umbla pe marginea rîului, care secase, şi nu putea să se scalde nicăieri. El voia să intre de tot în apă, pînă la gît, şi să se răcorească puţin. Umblase mult pe zăduf şi era plin de praf. Nu*i aşa, Baruţule? Ce bine e să te gîndeşti, pe frig, cum o să fie la vară!. . . Intrmn loc, iacă o lingură de apă, în care bălăceau două vrăbii. Pentru vrăbii apa era de ajuns: «Am să aştept să se scalde vrăbiile bine, apoi îmi răco* resc şi eu niţel tălpile picioarelor», a zis Iisus Hristos, care iubea mult pe oameni, dar iubea şi pasările cerului şi florile cîmpului. Plecînd vrăbiile la treaba lor, Mîntuitorul a păşit printre pietre către puţina apă dintre ele, cu gîndul să se aplece şi să soarbă; dar apa era m,ur*. dară. Atunci se auzi un glas de om, care se apropia din fundul nisipului şi a pietrii, făcînd semn cu mîna ridicată. El aducea o scoică albă, pentru băut apă dintmnsa, nefiind prin locurile acelea pahare. Minunea, de care nu vorbeşte Sfînta Scriptură, si stricăm originalitatea, ne»am interzis săd corectăm. în loc să se aplece înnainte, Miţu se lasă pe spate cu braţele şi salută pieziş, ridicînd piciorul puţin de pe parchet. Dansul a început. El poate fi chinezesc, cambodge sau grec; meritul lui este de*a fi fost 138 inventat fără model; căci în gospodărie nu dansează nimeni. Odată a vrut şi Tătuţu să joace, dar a rîs şi pisica. Miţu i*a spus: « Stai jos, Tătuţule, că nu melge ».—Miţu avea numai trei ani. — Şi Baruţu i*a spus: « Eti talaghios». Iar Măicuţa, ca să nu?i ucidă prestigiul în public, i*a şoptit la ureche: «Prostul mamii! » şi ha mîngîiat. Dansul Miţului e leneş, lin şi sentimental. Piciorul ei, fluid, face un val în sus, care se ridică treptat în mijloc, în umăr, în braţul legănat, pînăm vîrful mîinii înnălţate ondulat, şi apoi valul întreg coboară înnapoi pînă la tălpi şi se urcă din nou cu pasul al doilea, şi iarăş coboară, dînd un desen de nuferi răscoliţi. Şi, la mişcarea gleznelor şi a braţelor, ia parte şi figura, — ochii care se leagănă, grumazul care se cleatină şi vocea, mică. Baruţu, inventiv întnalte domenii, în materia dansului e redus la rolul de imitator. Din douăzeci de dansuri inventate de agilităţile Miţului, Baruţu a prins pe jumătate unul singur, pe care îl repetă, necăjit că nu are mai multe dansuri şi el. — Altul! strigăm noi, cînd Baruţu joacă. Altul! — Ăta e antul, răspunde Baruţu. Dansul lui e comic pentru că, gros şi inelastic, Baruţu face mişcările şi ia expresiile de figură ale fetiţei. El închide ochii a sentiment şi înnoadă gura a melancolie. — M tului. . . Ducamin». Dar a greşit întîi mîna, începînd semnul crucii, cu stînga; ceea ce este un mare păcat. Crucea se face cu dreapta, şi Baruţu nu ştie exact carear urî copiilor, dacă nu ar fi îngerii să li se arate. Cînd vine noaptea, coboară din cer întîi stolur rile, ca porumbieii, şi după ei se arată şi Dum» nezeu, care se fereşte atît de lumina soarelui, cît şi de a ferestrelor, unde lucrează omul cu con? deiul pe hîrtie. Cînd trece Dumnezeu pe la spatele lui, zîmbeşte, şi omul se simte mai însu* fleţit de dogoarea răcoroasă, neştiută, a trecerii lui Dumnezeu pe lîngă zid şi fereastră. Cum crezi tu că satunci cu acul împînzit, o lacrimă şi o împunsătură, mută şi lacrima şi acul mut ? Ea ştia cinezi răpise copilul: Dumnezeu. Şi trebuie săpriniîntune* ric a vînat în viaţa ei şi i*a sîngerat cu viaţa iepurelui ţarinei, curmată, cocenii suspinători şi dovlecii, tîrîţi de*a buşile, ca nişte prunci cu frunţile mari, printre muşuroaie. Inima i se frămînta aci, dedesubt, oarbă ca o cîrtiţă care vrea să bea o gură de aer, fără să<şi izbească vederile de lumină, şi sfredeleşte lutul în loc. Cîrtiţele pribegeau toată vremea prin cîmpia dureroasă a sufletului ei, pe dinlăuntru. Pînza, la care cusea fără trebuinţă, e udă toată pînă la ziuă, acul oboseşte, firul se culcă, pipă'* itul nu mai e vioi, ochii, îngheţaţi de nesomn, încremenesc fără să mai vadă, şi lacrimile de noapte s«au sfîrşit. Dimineaţa poartă însă de grijă celor ce plîng: face rouă şi umple lacrimile din nou. întno noapte, tîrziu, mama auzi zgomot în curte şi, crezînd că s*au sculat găinile, înşelate de creşterea lunii, dete perdeaua deoparte şi nu*i veni să creadă că vede cele ce vedea. Scînteierea lunii sporise, ograda era îmbrăcată într;o strălucire pogorîtă din ceruri întnadins. Cîteva cîrduri de cocori, cu penele de culoarea 153 văzduhului, se aflau în bătătură şi ascultau cu ciocul ridicat, ca nişte spade la un jurămînt, cuvîntarea şoptită a cuiva de printre buturugi şi doage. Mama trecu în odaia din faţă, ca să vadă cine vorbeşte, şi se uimi. însuş Dumnezeu, întocmai cum îl povestesc icoanele, se arăta în ogradă, — şi pentru că picioarele lui nu trebuiau să atingă pămîntul, de atunci de cînd ha bleste* mat, el sta pe un tron, care pogorîse, odată cu dînsul, din veacuhce*va#să*vie. Dumnezeu nu se poate muta niciodată din loc fără jilţ şi fără în< geri. întmdevăr, mii din aceştia, unii cît vrăbi« ile, alţii cît porumbieii şi cucii, roiau în jurul scaunului, în stoluri adînci, cîntînd bisericeşte. Călugăriţe în straie albe, cu mîinile nevăzute din stihare şi cu picioarele mai scurte decît poalele lor~de argint şi in, se mişcau prin aer ca nişte salcîmi adiaţi prin floare. Dincoace, bărbile albe, ca nişte patrafire de zăpezi, arătau pe schivnicii care făcuseră în viaţa lor ascultări aspre şi se munciseră pe piatră, în genunchi. Armate nemă? surate de sfinţi, de apostoli şi mucenici, se vădeau, după licărirea creştetului lor, purtător de*o creastă subţire aurie, umplînd satul şi lumea întreagă, pînă la marginile nepăşite ale uscatului şi poate că şi peste ape. Parcă un vînt ar fi trecut peste un şes de candeli şi le*ar fi ascuns cîte o clipă: din cînd în cînd se stingea totul, şi numai« decît după aceea, scăpărînd, învia din nou. — Petre, zise Dumnezeu, tea putut vedea unde. însă în dreptul uşii mai stătură puţin 154 cocorii de la care îşi lua rămas bun Petrică, în cămaşe şi pieptănat cu cărare, aşa cum fusese îngropat. — Umblaţi sănătoşi, le zise copilul, care, înnainte de«a fi fost dus în lumea de apoi, începuse să grăiască, mîncînd unele crîmpeie din cuvinte. Nu mai încăpea greşeală. Se întorsese acasă Petrică. în dosul uşii mama aştepta, tremurînd ca nu cumva să fie un vis. Crăpase uşa puţin, şi cînd Petrică se pregătea să batăm lemn cu pumnul lui cît o castană, ca să nu4 doară mîna, mama s*a repezit la el, l*a ridicat în braţe şi s*a ascuns cu băiatul în odaia de lucru. Acolo zăceau pe jos sute de talaze încălecate de pînză albă. Cînd închise uşa, se auzi o mare fîlftire de aripi, ca şi cum toată pînza lucrată zbura către ceruri. El puse capul pe sinul mamii şi adormi omeneşte, obosit de lumini şi de Raiuri. . . în cutia mesii, mama i*a păstrat arşicele, pe care o să i le dea mîine dimineaţă. Şi mingea. Şi un urs de catifea verde. Această minune nu s«a mai făcut pîn pe braţe, se aud şoapte călugăreşti, pădurile din creştetul munţilor vorbind adeseori cu Dom» nul, în limba de rugăciuni a vîntului, careţi graiul către vecie al lucrurilor tainice de pe* pămînt. Pădurea mea era şi locuită de o mulţime de făpturi cu coarne sau numai cu copite, cu labe, degete şi unghii; făpturi, unele mari, însă blajine, Iăsîndu*se să fie apucate şi prinse; zimbri cu fruntea lată, cerbi cu ramuri în cap, ţapi cu zulufi de os, şi mistreţi, purtători de rîturi ai ştampilei umede dumnezeieşti, însemnată cu două litere, alfa şi omega, în mijlocul unui rotogol. Noi alergam cîte o jumătate de ceas după un bivol sălbatec, îl prindeam în braţe, şi el se dezumfla încet, dîndu<şi sufletul întreg, de bucurie. 157 Vrei săiţi spui adevărat? Animalele erau de cauciuc subţire, şi pădurea era de gutapercă, — şi primarul nostru le umfla în toată sîmbăta seara cu pompa de bicicletă, ca să avem cu ce ne juca duminica dimineaţa. PLICUL Baruţu vrea un plic. — Nu*ţi mai dau plicuri, că le strici, îi răspunse Tătuţu, şi mă costă unul cinzeci de bani. — Veau să chiu la Başov. . . — Tot scrii şi nu mai înveţi să scrii. De un an, de cînd « chii», au mai ieşit opt roman* cieri şi zece poeţi. Te rog, Baruţule, fii serios. Şi să nu*mi mai mîzgăleşti plicurile, că mă supăr. Pauză. — Dă*mi un plic, că nu mai chiu. — Dacă nu scrii, de ce*ţi mai trebuie plic ? Acum nu e timp de plicuri. Du*te de te culcă: mi*ai făgăduit că ai să dormi două ceasuri, în toate zilele, după masă, ca să te duc la cinema* tograf. Ţine*te de cuvînt. — Mă cunc cu el! zice Baruţu. — Cu cine cu el? — Cu plicul. — Şi mi*l dai înnapoi nemîzgălit şi curat ? — 11 pui su’ pennă. — Bine, uite un plic. Să dea naiba să mi*l mototoleşti! Miţu a prins de veste că fratele ei a căpătat un plic. — bai dat lui Baruţu un plic, zice Miţu. — De unde ştii ? — L*am văzut. — Şi dumneata ce vrei acum? 159 — Săimi dai şi mie ceva. . . — N*am nimic de dat. — Săimi dai ochelarii, să mă culc cu ei. — Cum săiţi dau ochelarii? Trebuie să citesc. Dacăiţi dau ochelarii, nu mai pot să fac nimic. Miţu ştia că nu i se pot lăsa ochelarii. Repede: — Atunci dăitni ceasul. — Ai săii spargi geamul. L-ai mai spart. — Eram mică. Acum sînt. . . frumoasă. — Şi cînd erai mică erai frumoasă, şi tot ai spart geamul. Dar ce vrei să faci cu ceasul? — Il pui la gît. Mă uit cît o să dorm. . . — Lasă, cînd o să cunoşti numerele de pe ceasornic, îţi cumpăr unul de mînă. — Ştiu, zice Miţu: acii e douăsprezece. — Ai pus deştiul pe patru. — Patru nu*i douăsprezece? întreabă Miţuca. — Ai dreptate, Miţule. Totuna e. Ţine ceasul. Stai să ţid pui de gît. Aproape două ore reglementare au trecut, Tătuţu uitase, furat în povestirile unei cărţi cu poze, pe care o ascunde de copiii lui, lacom să mănînce singur din dulceţurile scrise. Baruţu căsca gutural; cu un mare accent de lene în vocea căscatului, scos dintrmn mare gîtlej. în privinţa lui, Tătuţu e fără grije: Baruţu o să doarmă mult şi o săd răzbune pe el. O să ceară toată viaţa săd dezbrace şi săd îmbrace, săd culce şi săd scoale cineva, şi cum e băiat fru» mos, şi cum Tătuţu are un singur băiat, iar tătuţii ceilalţi au fete multe, Baruţu o să fie fericit. A bătut de 6. — Bună dimineaţa, purcei! MIŢU (înapoind ceasornicul)'. — Nu ştiu ce are, Tătuţule, că se învîrteşte mereu. 160 TĂTUŢU (tehnic) '■ — bai rupt, desigur, MIŢU: — Nu s»a rupt nimic. BARUŢU (restituind plicul în perfecta — Poftim! TĂTUŢU: — Bravo, Baruţu! BARUŢU: — L ţile şi să faci cozonaci cu apă în mijlocul odăii. Nu e voie să dai cu pietre în lampă. Nu e voie să tai canapeaua. Nu e voie să rupi cărţile şi să verşi cerneala din călimările lui Tătuţu. Nu e voie să te pudrezi cu « Houbigant» şi să te faci roşu pe faţă, după ce tea făcut, ce#a dres, că m*a apucat cu ochii de inimă, în locul unde bătea inima mieilor, şi m*am dus, mulţumesc lui Dumnezeu, după el! Aş fi avut oi şi capre multe, dar nu v;aş fi avut pe voi, mîncamar maica să vă mănînce. ABECETARUL Ion D. Marinescu este elev în clasa întîia primară şi stă îngîndurat pe un scăunel, speriat de literile abecedarului. E într*a şaptesprezecea zi de şcoală. în mîna lui minusculă condeiul e mult mai greu ca piatra cu care dă în sus, mult mai complicat ca praştia, ca ţurca şi coinacul. El poate merge pe bicicletă, însă nu poate să ţie condeiul după cum i se cere. — Mă ustură deştiul, se plînge Marinescu, căruia la şcoală îi zice ca lui tată*su, om în vîrstă, cu inele, cu ceas la brîu şi cu mustăţi. Lui i*ar plăcea mai bine să*i zică şi la şcoală Ionel, ca acasă. Dar nici acasă vorba Ionel nu mai sună ca pînă în luna lui septemvrie 1927, cînd au intrat în viaţa lui Programul, Domnul, Şcoala, Tabla, Catalogul. . . El simte că de aci nainte totul va merge numai cu program şi certificat şi că orice om străin o să aibă dreptul să se amestece în sufletul lui, desfătat pînă atunci de mama, care nici ea nu mai seamănă cu ce era, apărînd pro* gramul şi << abecetarul » cu sălbătecie. Toată lumea s*a învoit săsi puie în mînă un condei, un băţ mic cu peniţam vîrf, să4 tortu* reze, silindud să facă litere după model. Cînd îl ia de jos, el se uită la condei ca la un lucru pe care nud poate stăpîni, care poate să ia foc şi săd ardă pe mîini, cine ştie? Ar vrea să facă 194 un căţel sau o pisică şi trebuie să facă nişte lucruri care se numesc bî, dî,fî şi z,ed, şi să le ţie minte pe toate, cum se scriu şi cum se rostesc, cu toate că sînt aproape la fel. Şi, nedespărţită de toc, e sticla cu cerneală. De unde a mai ieşit şi sticla de cerneală? După cît se vede, această apă neagră nu se mai între; buinţează la altceva nimic decît la scris. Dai drumul tocului în cerneală şid scoţi mînjit, şi cu el te mîzgăleşti pe degete, pe haine, pe nas. Ionel e acoperit de cerneală, parcă ar fi fabricat*o el în ah bie şi în lighean, înnainte de a fi umplut sticla cu ea. Cerneala nu exista înnainte de septemvrie 1927. Ce caută cerneala în viaţa lui, ca să i*o îndurereze în fiecare zi ? De dimineaţa pînă seara nui da dreptul să fie disperat. — Ai spus că imam agăţat şi eu de dulap ? ba întrebat Miţu. — Naş fi adus aminte, — şi rîdem, fiecare în sensul lui, cîteşs trei. Eu mă gîndesc ce crud am fost bătut, şi ei se gîndesc că existenţa lui Moş Crăciun e o farsă. Totuş, Miţu aduce vorba din nou. — Mater Philomela near fi fost adevărat. Şi însuş Domnul nostru Iisus Hristos era acolo, tot ca o umbră de zugrăveli, răstignit nu pe crucea lui, dar pe toată poarta şi pe toată clopot* niţa, de sus pînă jos, de se atingeau fire de zăpadă de rănile picioarelor lui. Şi pe săgeata clopotniţei sta o bufniţă mare, cu ochii de aur şi cu ghearele 250 de sticlă fulgerată. Toaca nu se mai auzi, deodată, decît ca o toacă de lînă în care ar fi bătut un tîrlig de lînă. Şi mugi cerbul cu toată vocea lui, aruncată ca un trăznet cu vuiete şi clocote numeroase, rupte unele întrialtele, în cîteva sute de rîpi şi piscuri. Şi sfinţii, obosiţi de*a fi ajuns la schit, se şi în* toarseră înnapoi, înfricoşaţi. De ce au luat*o şi sfinţii îndărăt ? Vezi, asta nu s*a mai văzut pîn*atunci. Coarnele cerbului aveau nouăzeci şi nouă de ramuri şi vlăs* tare, ca un pom de glădiţă cu pinteni. Şim vîrful fiecărei ramuri scîntela o stea. . . ZĂPADA Pentru nişte păpuşi, nici că s*a putut ţară mai curată ca împărăţia zăpezii. Alb în miazănoapte, alb în miazăzi, alb jurîmprejur şi alb între margini, pretutindeni. Golul din codri s«a împlinit cu bro< derii şi urzeli albe, ţesute migălos cu miliarde de igliţe şi ace. Plopii s*au înfăşurat în mantale lucii, satele sa rezervat singura îndeletnicire de a tăia firicele de hîrtie de cristal, de trebaţi de ce umblă pe jos? Pentru că se teme de accident: caii dau cu potcoavele, iar automobilelor le crapă cauciucurile. 265 Din Muntele Ghiocica, unde îi sînt atelierele de jucării, pînă în apropierea primelor sate şi oraşe, Moş Crăciun are de umblat. II vedeţi destul de sănătos şi de gras. Se hrăneşte cu nuci, alune şi castane, cu strîngerea cărora sînt însărci* nate becaţele şi veveriţele din toată lumea. Din asemenea mîncare nu i s*a aplecat niciodată. De băut, bea apă distilată. (Către Moş Crăciun, care iese căscînd.) Du«te şi te culcă. Noapte bună. Bagă de seamă să te scoli de Sfîntul Dumitru şi să porneşti la drum, ca să fii la 2j decembrie în Bucureşti. Dumnealui este Lapte Covăsit, fiul lui Papăs Lapte. Nu vă uitaţi că e lungăreţ şi prost. Fără el nu poate fi închegat laptele nicăieri. Pui lapte dulce într;o oală, şi ajunge să te gîndeşti la dum* nealui ca numaidecît să înceapă închegarea. în piesa noastră, el fabrică zăpada, pe vîrful Mun* telui Ghiocica, închegînd Calea*laptelui, şi îi dă de acolo drumul peste ţară. C Către Lapte Covăsit. ) Dua băgat în traistă, a pus traista pe măgar şi l;a dus în Muntele Ghiocica, unde se află şi azi. E profesorul de vopsele al lucrătorilor noştri, şi taie tipare pentru jucăriile combinate din tinichea şi piele. O duce destul de greu, îi lipseşte berea de München. Dumnealui e Tîndală, care fluieră pe cînd cei; lalţi lucrează. Un puturos. Iată;i pe cei cinci lucrători: unul face fluturii de metal rotund, care se cos pe catifea, — şi mărgelele, prin fermecarea gheţii munţilor pleşuvi. Altul face rotiţele de la picioarele berbecilor. Al treilea e autorul sorcovei. Al patrulea s;a specia; 267 lizat în păpuşile care vorbesc din stomac. Al cincilea face muzicile, băşicile cu ţiuit, mingile şi figurile care scot limba, cînd sînt strînse de fălci, şi o trag înnapoi, cînd li se dă drumul. în sfîrşit, domnul Iacov, omul nostru de încre/ dere, care face naveta între Muntele Ghiocica şi Europa, — şi se informează regulat despre cele ce se petrec pe continent, în legătură cu fabrica noastră, şi plasează rămăşiţele demodate. (Către cei rămaşi. ) Hai, întoarceţiivă în ateliere. . . Şi scuzaţionă că v*am deranjat. (Personagiile rămîn cu ochii Jixaţi admirativ în sală şi se întoarce şi Lapte Covăsit. Regizorul ti împinge încet.) Haide, ajunge, destul. . . fiţi băieţi detreabă. (Ei cedează rîzînd.) REGIZORUL (către public): — Nu le mai vine să plece. închipuiţiivă că n*au mai ieşit în lume de pe vremea Sinodului de la Niceea: şapte sute de ani după Hristos. (Personagiile ies cu greutate. ) ACTUL I Muzică în surdină: «Moartea Atiitrei» (Grieg) în timpul pauzei. La ridicarea cortinei — Atelierul, întno peşteră. Pe o laviţă doarme dus Moş Crăciun. în gura peşte» rii stau întinse pe o sfoară bărbile lui Moş Crăciun. UN LUCRĂTOR: — Tot nu si pune cu sticlele la ceafă.) Nu văd nimic. LAPTE COVĂSIT: — Moşul crede că ochelarii se poartă la coadă. 272 UN LUCRĂTOR: — Daţumi voie să viii pui eu. Dar ce aveţi la nas? Vi se umflă din ce în ce mai mult. SFÎNTUL PETRU: — Mi se pare că msa înţepat o viespe. UN LUCRĂTOR: — Daţumi voie să vă scot. . . nasul. SFÎNTUL PETRU: — Vrei să zici acul. . . UN LUCRĂTOR: — E procedeul cel mai puţin dureros. Uitaţii vă puţin încolo. (Scoate un briceag şi>i retează pe neaşteptate nasul. ) Să vie Ifrim! (Către Ifrim.) Du nasul acesta la atelierul nr. 27 şi pune să se extragă imediat ţeapa, cu aer comprimat. SFÎNTUL PETRU: — Aoleo! nu mai am nas. UN LUCRĂTOR: — Cred că nu aţi simţit nici o durere. (Sfîntul Petru îşi trece mîna pe locul unde Jusese nasul şi răcneşte, necutezînd să se uite, ca să nwşi vadă sîngele.) SFÎNTUL PETRU (cu palma întinsă la spate): — Sînge! e ud! UN LUCRĂTOR (examinează, la spatele Sfîntului Petru, palma întinsă): — Fiţi liniştit, pă; rinte. Este muci! Aşteptaţi puţin, în zece minute nasul este gata. (Intră Baba Crăciuna.) BABA CRĂCIUNA: — Daţi zor, băieţi! CINCI LUCRĂTORI (în cor):—-Mai avem patru luni. Sîntem abia în iunie. BABA CRĂCIUNA: — Cine*i ăla cu nasul mîncat? SFÎNTUL PETRU: — Nu mă mai cunoşti... fetiţo? BABA CRĂCIUNA: — Parcă, după profil. . . CINCI LUCRĂTORI: — E Sfîntul Petru. . . Are nasul la reparat. BABA CRĂCIUNA: — Să mă bată Dumnezeu, prea* sfinte, dacă bănuiam. 273 SFÎNTUL PETRU (către Baba Crăciuna): — De cînd nu neiam văzut, te*ai mai îngrăşat, îţi şade bine. . . BABA CRĂCIUNA: — Şşşt! Să nu te audă dînsul. SFÎNTUL PETRU: — Doarme buştean. BABA CRĂCIUNA: — Ştie tot ce se petrece, nu mai vorbi. SFÎNTUL PETRU: — Negul de colo, de subt ure* che, a făcut o mustăcioară ca un cîrlionţ de viţă. . . Ah! BABA CRĂCIUNA (sentimentală ): — Totdeauna ai fost berbant. SFÎNTUL PETRU: — Dacă n*ai vrut să mă iei acum o mie şapte sute douăzeci şi trei de ani! Ai luat pe somnorosul ăsta! BABA CRĂCIUNA (îşi şterge o lacrimă): — Eram frumoşi amîndoi. (Visătoare. ) Mai păstrezi vreo fotografie? SFÎNTUL PETRU: — Crezi că aş mai avea trai cu ăla? (Arată pe stăpînul lui, cu barbă, cu aureolă şi slăvit în trei Jiinţe.) Nu ne lasă să trimitem o scrisoare. (Se caută prin buzunarele de la Jlanela de dedesubt.) Pentru tine venisem. . . Ţii am adus ceva. . . BABA CRĂCIUNA (surîde, cu ochii în jos):—Ce mi«ei fi. adus? SFÎNTUL PETRU: — Un bob de tămîie. Şi ţi*am mai adus şi niţică smirnă. . . BABA CRĂCIUNA (le ia cu bucurie ): — Mulţu* mese. SFÎNTUL PETRU (transportat): — Ce se aude colo, în depărtare, ca un murmur lung? BABA CRĂCIUNA (transportată şi ea): — Lucrează bondarii la vopsitul jucăriilor. SFÎNTUL PETRU: — în părţile din fund ale păi durii am văzut tot timpul fulgerînd. . . BABA CRĂCIUNA: — La topitoriile cu minuni. SFÎNTUL PETRU: — Faceţi şi voi minuni? 274 BABA CRĂCIUNA: — De*ale mici, pentru copii. SFÎNTUL PETRU: — Veneau din vale, cînd mă suiam încoace, parcă nişte turme adînci... BABA CRĂCIUNA: — Erau urşii de catifea. Nu te*i fi speriat!. . . SFÎNTUL PETRU: — Nu erau urşi, erau mai mici şi umblau singuri. BABA CRĂCIUNA: —Aha! Trebuie să fi. fost aricii şi poponeţii. Nu purtau ace pe spinare? SFÎNTUL PETRU: — Ba da. BABA CRĂCIUNA: — Şi ceilalţi, cîte;o donicioară cu apă. . . E apa pentru acuarele. BABA CRĂCIUNA: — Se întoarce Moşul în aşter* nut. . . (Moş Crăciun se scoală, se întinde, cască.) MOŞ CRĂCIUN:—Mai daţi?mi o bomboană de aia cu gust de zmeură. . . BABA CRĂCIUNA: — Nu mai este. Să*ţi dau o bomboană cu izmă. MOŞ CRĂCIUN: —Face recem gură. Dă cum s